16 research outputs found
TMJ Ankylosis: Multidisciplinary Approach of Treatment for Dentofacial Enhancement—A Case Report
This report describes the multidisciplinary phasewise treatment of a 20-year-old female patient having unilateral right TMJ bony (true) ankylosis whose mouth opening was restricted to 2 mm and mandibular retrognathism; additionally, she was also suffering from speech problems, snoring, difficulty in breathing, and low level of self-esteem and self-confidence. Bilateral gap arthroplasty and temporalis myofascial graft interpositioning through preauricular approach were done in surgical phase followed by the aggressive jaw physiotherapy in postsurgical period. Oral prophylaxis and restorations were followed by the fixed orthodontic therapy to resolve bimaxillary protrusion. Advancement sliding genioplasty was performed to enhance the chin button. Speech therapy and psychological counseling were also performed from time to time to boost up the self-esteem and self-confidence. At the end of treatment, facial esthetics was improved considerably and patient got over the impact of disfigurement, impaired functions, and psychosocial stigma. Rationale to use the multidisciplinary team approach in treatment of such cases is discussed
Management of temporomandibular joint ankylosis in Yemeni children by metatarsal bone grafts.
Aim: This study aimed to evaluate temporomandibular joint reconstruction in Yemeni children with metatarsal bone graft after release of ankylosis. Methodology: Ten patients ≤12 years of age, comprising eight unilateral and two bilaterally TMJ ankylosis, were selected for this study. These patients underwent reconstruction with 10 non-vascularized metatarsal grafts. The reconstructed joints were then followed for an average of 1 year. Measures of opening, symmetry, and clinical symptoms relating to the reconstructed joints were assessed. Results: Mean pre-operative interincisal aperture was 8.2mm, and immediate post-operative aperture 23.4mm. At the end of the follow-up period, acceptable results were achieved in 8 out of 10 cases, with adequate mouth opening of 35.6mm in 8 out of 10 patients and overall interincisal aperture of 30.3mm. Re-ankylosis occurred in two bilaterally-treated patients at the end of follow-up. Subjectively, 80% of the patients rated their function as satisfactory and were able to occlude and masticate without any difficulty. Conclusion: Reconstruction of TMJ after release of ankylosis utilizing metatarsal bone graft shows a satisfactory interincisal aperture in 80% of patients
Management of temporomandibular joint ankylosis in Yemeni children by metatarsal bone grafts
This study aimed to evaluate temporomandibular joint reconstruction in Yemeni children with metatarsal bone graft after release of ankylosis. Methodology: Ten patients ?12 years of age, comprising eight unilateral and two bilaterally TMJ ankylosis, were selected for this study. These patients underwent reconstruction with 10 non-vascularized metatarsal grafts. The reconstructed joints were then followed for an average of 1 year. Measures of opening, symmetry, and clinical symptoms relating to the reconstructed joints were assessed. Results: Mean pre-operative interincisal aperture was 8.2mm, and immediate post-operative aperture 23.4mm. At the end of the follow-up period, acceptable results were achieved in 8 out of 10 cases, with adequate mouth opening of 35.6mm in 8 out of 10 patients and overall interincisal aperture of 30.3mm. Re-ankylosis occurred in two bilaterallytreated patients at the end of follow-up. Subjectively, 80% of the patients rated their function as satisfactory and were able to occlude and masticate without any difficulty
Effectiveness of caudal segmental mandibulectomy in a cat: clinical and tomographic outcomes
Case summary A 1-year-old spayed female domestic British Shorthair cat was presented for facial trauma; there were multiple mandibular fractures involving the right temporomandibular joint (TMJ) that were managed conservatively. After 2 months, the owner reported a gradual onset of the cat's inability to open its mouth and subsequent inappetence. The maximum mouth opening (MMO) measured 7 mm. CT showed ankylosis of the TMJ, and surgical treatment with caudal segmental mandibulectomy (CSM) was performed. The cat had a rapid postoperative recovery and returned promptly to spontaneous eating, with a nearly normal MMO of 33 mm. A CT scan performed 3 months postoperatively showed a mild rightward deviation of the mandible, and a clearly visible non-ossified ostectomy gap between the body and the ramus of the right mandible. The cat continued to eat spontaneously without dysphagia following surgery and was asymptomatic 1 year postoperatively.Relevance and novel information To the authors' knowledge, this is the first report describing the tomographic findings after CSM, as compared with the clinical outcome. Postoperative CT is indicated to confirm the success of the procedure and to assess TMJ ankylosis sequalae or complications of the CSM surgical site at an early stage. This report confirmed the effectiveness of CSM in resolving TMJ stiffness due to articular fractures or ankylosis with a good clinical and tomographic outcome
Management of temporomandibular joint ankylosis in Yemeni children by metatarsal bone grafts.
Uso del estudio radiográfico 2D y 3D para evaluación y diagnóstico de la anquilosis del ATM.
INTRODUCCIÓN: La anquilosis de la articulación temporomandibular es un trastorno que conduce a una restricción de la apertura de la boca desde una reducción parcial hasta una inmovilidad total de la mandíbula. La cual es una afección extremadamente incapacitante que causa problemas en la masticación, deglución, habla, apariencia e higiene. OBJETIVO: Determinar el uso del estudio radiográfico 2D y 3D para evaluación y diagnóstico de la anquilosis del ATM. MATERIALES Y MÉTODOS: Tiene un enfoque cualitativo, de tipo retrospectivo y transversal. Al mismo tiempo, el diseño de la investigación es descriptivo y analítico ANÁLISIS Y DISCUSIÓN DE RESULTADOS: Existen diferentes tipos de clasificaciones en cuanto a sus características radiográficas. Las características clínicas y su morfología son menos mencionadas entre los autores, además los datos epidemiológicos en Ecuador son escasos y se encuentran mayores estudios en países como Estados Unidos o países Europeos. CONCLUSIÓN: Finalmente, es importante destacar que las radiografías sean en 2D que en 3D son de suma importancia para determinar un diagnóstico en pacientes que padecen anquilosis sea unilateral o bilateral, sin dejar a un lado la importancia del historial del paciente y los hallazgos clínicos.INTRODUCTION: Ankylosis of the temporomandibular joint is a disorder that leads to a restriction of the opening of the mouth from a partial reduction to a total immobility of the jaw. Which is an extremely disabling condition that causes problems with chewing, swallowing, speech, appearance and hygiene. OBJECTIVE: Determine the use of 2D and 3D radiographic study for evaluation and diagnosis of TMJ ankylosis. MATERIALS AND METHODS: It has a qualitative, retrospective and cross-sectional approach. At the same time, the research design is descriptive and analytical. ANALYSIS AND DISCUSSION OF RESULTS: There are different types of classifications regarding their radiographic characteristics. The clinical characteristics and its morphology are less mentioned among the authors, in addition, the epidemiological data in Ecuador are scarce and there are more studies in countries such as the United States or European countries. CONCLUSION: Finally, it is important to highlight that radiograph, whether in 2D or 3D, are of the utmost importance to determine a diagnosis in patients suffering from ankylosis, whether unilateral or bilateral, without neglecting the importance of the patient's history and clinical findings
Pemeriksaan CBCT pada ankilosis unilateral TMJ disertai kecurigaan fibrous dysplasia pada ramus mandibula
Ankilosis berasal dari bahasa Yunani yang merujuk pada kondisi “kaku sendi” yang menyebabkan hilangnya sebagian atau seluruh mobilitas TMJ yang disebabkan oleh trauma, infeksi, maupun penyakit sistemik. Ankilosis dapat mempengaruhi kualitas hidup pasien karena keterbatasan pembukaan mulut sehingga mengganggu proses pengunyahan dan fungsi bicara serta meningkatkan resiko terjadinya karies. Ankilosis yang disertai lesi fibro osseous dapat terjadi pada regio TMJ dan merupakan kasus yang langka. Lesi fibro osseous bila mengenai TMJakan menyebabkan ankilosis yang ditandai dengan keterbatasan mobilitas rahang bawah. CBCT merupakan sarana pencitraan yang memiliki kemampuan untuk menampilkan gambaran tiga dimensi dan dapat memberikan kemampuan diagnostik berbagai kelainan pada rahang dengan sangat baik termasuk pada TMJ. Laporan kasus ini bertujuan untuk menggambarkan kelainan ankilosis yang disertai lesi hypodensity (radiolusen) yang ditemukan secara tidak sengajapada ramus mandibula kanan dan kiri. Pasien perempuan berusia 25 tahun datang dengan keluhan utama sering timbul bengkak pada pipi kiri disertai bunyi sendi sisi kiri sejak 4 tahun yang sebelumnya dan tidak bisa membuka mulut lebar sejak 3 bulan yang lalu. Dari anamnesa didapatkan informasi bahwa pasien memiliki riwayat trauma akibat kecelakaan 7 tahun yang sebelumnya. Gambaran CBCT potongan sagital dan koronal menunjukkan adanya penyatuan TMJ kiri serta struktur anatomi TMJ yang tidak dapat diidentifikasi. Hasil pemeriksaan histopatologi (HPA) pada lesi hypodense menunjukkan keping trabekula tulang yang menunjukkan kemungkinan ke arah fibro-osseous lesion
Tratamiento quirúrgico de la anquilosis de la articulación temporomandibular
Determina en que medida el tratamiento quirúrgico propuesto devuelve la función masticatoria. La anquilosis de la ATM tiene una etiología multifactorial y variada, hoy en día su tratamiento es materia de discusión, porque no hay un solo tratamiento que garantice el éxito de la cirugía y que disminuya la tasa de recidiva. La anquilosis de ATM, es una patología muy compleja, afectando no solo al enfermo sino a su entorno y sobre todo influyendo en el aspecto psicosocial y en muchas ocasiones son pacientes introvertidos; otro aspecto importante es la alimentación, la cual está limitada con este tipo de patologías. El caso presentado es acerca de un paciente masculino de 19 años con un tiempo de enfermedad de 10 años; que por motivos económicos y burocráticos del sistema de salud en el país; no pudo recibir tratamiento oportuno. El paciente ingresa al Hospital Arzobispo Loayza, donde recibió una atención integral, que incluye la planificación y el procedimiento quirúrgico y los controles post operatorios y sobre todo con una fisioterapia intensiva. Actualmente el paciente se encuentra con una apertura bucal aceptable.Trabajo académic
Aktualisierung von Leitlinien und Analyse der Konsensbildung in ausgewählten Kernthemen der Kiefergelenkchirurgie
Hintergrund der vorliegenden Arbeit waren vier bereits abgelaufene S1-Leitlinien der Arbeitsgemeinschaft der Wissenschaftlichen Medizinischen Fachgesellschaften e. V. (AWMF) bezüglich ausgewählter Kernthemen der Kiefergelenkchirurgie, namentlich zur Kiefergelenkluxation, zur Ankylose und Unterkieferhypomobilität, zur Idiopathischen Kondylusresorption sowie zur Kondylushypo- und -hyperplasie. Die hohe Relevanz der Krankheitsbilder ergibt sich aus einem vornehmlich jungen Patientenkollektiv (unter 30 Jahre), welches durch die funktionalen, ästhetischen sowie psychosozialen Folgen der Erkrankungen eine erhebliche Einschränkung ihrer Lebensqualität erlebt. Die Leitlinien der AWMF bieten systematisch entwickelte Entscheidungshilfen und Informationen für ärztliches Personal und Patienten auf der Basis der aktuellen wissenschaftlichen Kenntnisse und Erfahrungen.
Das Ziel der Arbeit lag zunächst in der Aktualisierung der S1-Leitlinien auf dem Boden systematischer Literaturrecherchen, mit anschließender Abstimmung über die erstellten Leitlinienentwürfe in einem strukturierten Konsensusverfahren. Dadurch sollte auch eine Höherstufung der Leitlinien auf S3-Niveau erreicht werden.
Im Rahmen der Dissertation galt es zudem, die Konsensfindung jeder Leitlinie zu analysieren um strittige Empfehlungen und Kernfragen zu dem jeweiligen Krankheitsbild zu definieren.
Methodisch wurde für jede Leitlinie eine systematische Literaturrecherche in online-Publikationsservern durchgeführt. Die gefundene Literatur wurde in Tabellen zusammengefasst und für jede Quelle die Evidenzklasse bestimmt. Anschließend wurde der Leitlinienentwurf mit Formulierung von konkreten Handlungsempfehlungen erstellt. Zur strukturierten Konsensfindung wurde das Delphiverfahren gewählt. Hierbei wurde der Leitlinienentwurf einer Auswahl an Experten der Deutschen Gesellschaft für Mund-, Kiefer- und Gesichtschirurgie (DGMKG) schriftlich vorgelegt. Die Teilnehmenden dieser internen Leitliniengruppe konnten für jede Empfehlung einen Empfehlungsgrad abgeben und weitere literaturbasierte Änderungsvorschläge einbringen. Die Abstimmungsergebnisse wurden anonymisiert zusammengefasst und vorgeschlagene Änderungen in den Leitlinienentwurf aufgenommen. Der aktualisierte Leitlinienentwurf wurde dann erneut an die Mitglieder zur nächsten Abstimmungsrunde versandt. Dieses Prozedere wurde so oft wiederholt, bis für jede Empfehlung der höchstmögliche Konsensus gefunden oder die Empfehlung neutral umformuliert wurde. Nach Abschluss der MKG-internen Abstimmungsrunden folgte selbiges Prozedere mit Mandanten externer Fachgesellschaften. Die Methodik wurde für jede Leitlinie in einem Leitlinienreport dargelegt. Nach Freigabe durch die Vorstände der beteiligten Fachgesellschaften wurde die auf S3-Niveau aktualisierte Leitlinie in Lang- und Kurzfassung sowie mit dem Leitlinienreport auf der Internetseite der AWMF online publiziert. Eine Leitlinie wurde zudem im Deutschen Ärzteblatt publiziert – dem offiziellen bilingualen Wissenschaftsjournal der Bundesärztekammer und der Kassenärztlichen Bundesvereinigung.
Die nachgestellte Auswertung der Konsensusverfahren erfolgte durch eine detaillierte Analyse der Abstimmungsverläufe. Hierdurch konnte zunächst für jede Leitlinie im Einzelnen Eckdaten erhoben werden, wie zum Beispiel die Anzahl benötigter Abstimmungsrunden. In einem zweiten Schritt wurden Kriterien zur Definition strittiger Empfehlungen aufgestellt.
Als erster Teil der Ergebnisse gelten die auf S3-Niveau aktualisierten Leitlinien, jeweils in Lang- und Kurzfassung und mit zugehörigem Leitlinienreport. Durch die nachgestellte Analyse (zweiter Teil der Ergebnisse) ließen sich die Konsensusrunden der Leitlinien untereinander vergleichen. Zudem wurden strittige Empfehlungen erarbeitet, für welche der jeweilige Abstimmungsverlauf detailliert dargestellt und die Kernfrage der Problematik formuliert wurde.
In der Diskussion wurden zuerst die Mängel der Methodik diskutiert. Hierbei wurde vor allem die nur teilweise umgesetzte Anonymisierung während der Delphiverfahren betont. Eine weitere Limitierung der Arbeit galt der schwachen Evidenzlage zu den behandelten Krankheitsbildern. Zuletzt wurden die als strittig definierten Empfehlungen und weitere relevante Themen vor dem Hintergrund der aktuellen Literatur diskutiert. Hierdurch konnte für jede Leitlinie das relevanteste Thema eruiert werden, welches in besonderem Interesse weiterer Studien stehen sollte. Die Themen sind die minimal-invasiven Therapieverfahren bei rezidivierender Kiefergelenkluxation, der Einsatz totaler alloplastischer Kiefergelenkprothesen bei Patienten mit Kiefergelenkankylose, die Rolle der orthognathen Chirurgie in der Entstehung der Idiopathischen Kiefergelenkresorption und die Etablierung eines diagnostischen Goldstandards zur Aktivitätsermittlung bei Kondylushyperplasie