
Mediawatch

Political science
Richard F. Harris

Years ago, reporters and journal
editors made a deal. Journals would
share their publications in advance of
the release date in exchange for a
promise by reporters to withhold
publication until an agreed-upon date.
This ‘embargo’ arrangement was
reached so that journalists wouldn’t
rush to their mailboxes and scramble
to put out stories based on only the
most cursory reading of the material.

That kind of agreement was
sorely needed in early January. The
Journal of the American Medical
Association (JAMA) published four
papers and an editorial — 34 pages in
all — on new data and a new theory
about the cause of ailments among
veterans of the Persian Gulf War.
The papers were unusually dense,
and some employed methodologies
unfamiliar even to epidemiologists.
The conclusions were controversial.
So was the study’s sponsor: eccentric
Texas billionaire Ross Perot.

And the journal broke with
tradition. On this occasion, science
journalists were not given the
material in advance. Instead, JAMA’s
Editor George Lundberg stood
beside the principal investigators as
they released their report at a news
conference in Washington DC, a
week in advance of the publication
date. Reporters had just a few
minutes to glance at this avalanche of
data before getting a chance to ask
the scientists about their work.

What’s more, the day before this
news conference, Senator Tom
Harkin of Iowa held one of his own
to announce the results of one of the
papers — a telephone survey of Iowa
Gulf War veterans. He couldn’t offer
the assembled reporters actual results
of the survey. Instead, they were
shown posters of the results, with
numbers clumsily inked in by hand.

Forget error bars. When pressed to
provide the actual study, Harkin
blamed JAMA for refusing to share it.

Harkin had directed the federal
Centers for Disease Control and
Prevention to conduct this study, and
as one annoyed reporter quipped at
the news conference, the senator
seemed determined to see his face on
the nightly news. Also present was an
obviously chagrined head of the
Centers for Disease Control, David
Satcher, who was made even more
uncomfortable by having to disagree
publicly with his patron about the
significance of this massive survey.

Welcome to Washington, where
the phrase ‘political science’ clearly
has more than one meaning. 

Reporters had just a few minutes
to glance at an avalanche of data

George Lundberg had lifted the
embargo because he thought it was
likely to be broken anyway, but it
meant that reporters had no time to
seek advice. Once they had the JAMA
studies in hand, simply faxing them to
experts in the field for comment took
over half an hour. Asking scientists to
read and digest them before a news
deadline was out of the question.
Instead, most reporters relied heavily
upon what was said at the carefully
orchestrated news conference.

“The diverse group of physical
complaints known as ‘Gulf War
syndrome’ may be six distinct
patterns of symptoms, some of which
appear associated with specific
combinations of chemical exposures
soldiers may have encountered,”
began the story in the Washington Post.
“The elusive Gulf War syndrome was
caused by combinations of usually
harmless chemicals . . . according to
new research,” wrote Paul Richter of
the Los Angeles Times. USA Today’s
headline declared, “New data back
Gulf vets’ claims.”

The only notes of caution came
from Philip Landrigan, who wrote
the accompanying editorial in JAMA,
and from a Pentagon spokesman,

who may not be regarded as
unbiased in such matters.

The Philadelphia Inquirer did
manage to phone John Bailar, an
epidemiologist who headed an
Institute of Medicine study of Gulf
War illnesses. Bailar hadn’t time to
read the articles, of course, but he did
tell the Philadelphia Inquirer : “we are
at present very skeptical of the first
unconfirmed report of yet one more
hypothesis.” Bailar had much stronger
words a few days later, once he’d had a
chance to read the papers. He told me
he was surprised that any reputable
journal would have published the
work, given its major methodological
weaknesses. Of course, by then the
studies were old news, and news
organizations weren’t expending any
more effort on the story.

Reporters rushing to deadline had
little chance to weigh the significance
of the funding source, Ross Perot. He
gave the money to the researchers
while he was barnstorming the nation,
telling voters that he knew how to
solve problems better than the
federal government did. The main
author (and funding recipient),
Robert Haley, was determined in the
news conference to declare that
illness from the Gulf War is “real”
and not due to stress. Lundberg felt
compelled to interject that stress-
related illnesses are quite “real,” too,
though that’s a very unpopular
sentiment among ailing veterans.

There was one saving grace in
this episode. The New York Times’
usual ‘Gulf War syndrome’ reporter,
Philip Shenon, was on vacation when
the study broke. Shenon has handled
this topic with a conspiratorial tone,
often suggesting that the Pentagon’s
admitted bungling of chemical-
weapons exposure data equates to a
cover-up of the real cause of Gulf
War illnesses. For a change, the
JAMA story was handled very soberly
by the New York Times’ science
reporter in Washington.

Richard F. Harris is a science correspondent
at National Public Radio and president of the
National Association of Science Writers.
E-mail: rharris@nasw.org

R204 Current Biology, Vol 7 No 4

brought to you by COREView metadata, citation and similar papers at core.ac.uk

provided by Elsevier - Publisher Connector 

https://core.ac.uk/display/82177703?utm_source=pdf&utm_medium=banner&utm_campaign=pdf-decoration-v1

