
Centre for

Economic

and Financial

Research

at

New Economic 

School

Media and Political

Persuasion:

Evidence 

from Russia

Ruben Enikolopov, 

Maria Petrova, 

Ekaterina Zhuravskaya

Working Paper �o 149

CEFIR / �ES Working Paper series

December 2010



 1 

Media and Political Persuasion: Evidence from Russia 

Ruben Enikolopov, Maria Petrova, Ekaterina Zhuravskaya! 

This paper compares electoral outcomes of 1999 parliamentary elections in Russia among 

geographical areas with differential access to the only independent from the government 

national TV channel. It was available to three-quarters of Russia’s population and its signal 

availability was idiosyncratic conditional on observables. Independent TV decreased 

aggregate vote for the government party by 8.9 percentage points, increased the combined 

vote for major opposition parties by 6.3 percentage points, and decreased turnout by 3.8 

percentage points. The probability of voting for opposition parties increased for individuals 

who watched independent TV even controlling for voting intentions measured one month 

before elections.  

JEL codes: J0, D0, H0 

“Contrary to a common perception, mass media 

is an instrument, rather than an institution,” 

 – Vladimir Putin, to the director of independent 

radio station Echo Moscow.1 

 In August 1999, Vladimir Putin, whose popularity rating was below 2 percent at that 

time, was appointed prime minister of Russia by its first president, Boris Yeltsin. Eight 
                                                
! Enikolopov: New Economic School, Office 922, Nakhimovsky pr. 47 Moscow 117418 Russia (e-mail: 
renikolopov@nes.ru); Petrova: New Economic School, Office 905, Nakhimovsky pr. 47 Moscow 117418 Russia 
(e-mail: mpetrova@nes.ru); Zhuravskaya: Paris School of Economics and New Economic School, Office 104A, 
48 Bd. Jourdan, 75014 Paris, France (e-mail:zhuravs@ens.pse.fr). We are very grateful to Maxim Boycko and 
the Video International Company for sharing data on NTV transmitters, to Timothy Colton for sharing his 
survey data with us, and to Ben Olken for providing the software necessary for ITM calculation. We thank 
Alberto Alesina, Robert Bates, Tim Colton, Stefano DellaVigna, Irena Grosfeld, Ethan Kaplan, Chappell 
Lawson, Gabriel Lenz, Jim Robinson, Claudia Senik, Andrei Shleifer, Jim Snyder, David Strömberg, and 
seminar participants at the IIES at the University of Stockholm, New Economic School, Harvard University, 
MIT, Paris School of Economics, Baltic International Centre for Economic Policy Studies, participants of the 
American Political Science Association Meeting and the Workshop on Media Economics at Zurich for helpful 
comments. 
1 As reported by Alexei Venedictov, editor-in-chief of Echo Moscow, at a public lecture at the New Economic 
School on February 26, 2009. 



 2 

months later, he won the March 2000 presidential elections in the first round with 52.9 

percent of the vote.  In the December 1999 parliamentary elections, the new pro-government 

party “Unity”—created less than two months prior to the election—finished second in the 

electoral race with 23.3 percent of the total vote. Scholars and journalists hypothesized that 

the massive and well-organized media campaigns by the state-owned television played crucial 

roles in achieving these electoral results (Timothy Colton and Michael A. McFaul 2003; Hale 

Henry, McFaul and Colton 2004; Sarah Oates 2006). Can mass media really have such a 

substantial effect on political outcomes; and if so, under what circumstances?  

A large body of evidence suggests that media has an important but rather small—in 

terms of magnitude—effect on political outcomes in established democracies, characterized 

by competitive media, stable party systems, and political parties with well-known and well-

understood ideological platforms. One, however, should expect a larger effect of media on 

political outcomes in a country with weak democratic institutions, such as Russia in the 

1990s. Russia’s party system was unstable, with many short-lived political parties coming and 

going. Voters had little prior knowledge about parties and put substantial weight on new 

information, which mostly came from mass media during election campaigns. Parties ran on 

platforms with vaguely defined ideology, and ideological differences were often unclear to 

voters. As a result, issues not related to policy, such as candidate's charisma, were important 

elements of voting decisions. In addition, competition in Russia’s media market was highly 

imperfect: in many regions all major media outlets were controlled by the government, and 

voters only had access to one-sided political coverage.2  

Despite the overall success of the newly created pro-government Unity party in the 

1999 Russian parliamentary elections, the success was far from uniform across the country.  

                                                
2 In countries with relatively free and competitive media, persuasion effects of media are mitigated by 
consumers' ability to self-select to their most preferred media outlet (Ruben Durante and Brian G. Knight 2009). 
Media outlets, consequently, tailor their coverage to the tastes of their audience (Matthew Gentzkow and Jesse 
M. Shapiro 2010). In countries with controlled media people cannot do that.  



 3 

For example, the party received less than 14 percent of the vote in the city of Perm and more 

than 32 percent in the city of Voronezh. We show that to a large extent these differences are 

explained by the variation in voters’ access to an independent media outlet in different parts 

of the country. Indeed, if the governing party controls all major media sources, an access to an 

alternative source of information can be important in helping people to make informed 

choices.3 In this paper, we estimate the impact of the only independent national TV channel, 

NTV, on voting behavior during the Russian 1999 parliamentary elections. Using data on the 

location of NTV transmitters inherited from a Soviet educational channel and geographical 

variation in signal propagation, we calculate the strength of the signal in each locality in 

Russia and on the basis of the signal strength predict the availability of NTV. We investigate 

two types of effects. First, we analyze the aggregate effects of NTV availability on the official 

electoral results in sub-regions (an analogue of U.S. counties). Second, we use data from a 

large-scale representative panel survey to investigate the media effects on the individual level, 

using the strength of NTV signal as an instrument for NTV exposure.  

We find a large and significant effect of NTV availability on the voting outcomes. As 

a result of NTV broadcast the pro-government party lost about a quarter of its voters and the 

opposition parties increased their political support by a factor of 1.6. In addition, access to 

NTV broadcasts decreased turnout by 3.8 percentage points. Using the individual-level data, 

we find that exposure to NTV had a significant effect on individual votes in favor of two of 

the three opposition parties (supported by NTV) even controlling for voting intentions 

measured one month prior to the elections. NTV had a particularly large negative effect on the 

vote for the pro-government party among voters who were undecided a month before the 

election.  

                                                
3 John McMillan and Pablo Zoido (2004) show that the existence of a single independent TV channel can 
threaten the stability of a corrupt regime. Their findings suggest that an independent media outlet can help to 
achieve government accountability. 



 4 

A key assumption for our identification strategy is that the availability of NTV was 

idiosyncratic conditional on observables, i.e., there are no unobserved characteristics of sub-

regions correlated with NTV availability that could drive the observed differences in voting 

behavior. This assumption cannot be tested directly, but we can provide indirect evidence to 

support it. First, we show that the location of NTV transmitters—the vast majority of which 

were built for the Soviet educational channel before NTV was formed—is correlated with the 

population size, average wage, and urban status of a sub-region; but, it is not correlated with 

other socio-economic characteristics of the sub-regions or pre-1999 voting choices, once we 

control for population size, average wage, and urban status.  Second, and most importantly, 

we conduct a placebo experiment by estimating the effect of our main explanatory variable, 

i.e., NTV availability, on the voting behavior in 1995 (instead of 1999 as in our baseline 

specification). During the 1995 election campaign, there were no significant differences in the 

political coverage of the national TV channels (NTV was not yet a national channel and had a 

negligible audience). Utilizing NTV’s availability as of 1999, which had a large effect on 

voting behavior in that year, we do not find that it had any effect on the vote in 1995. The 

results of this placebo experiment suggest that unobservable characteristics of sub-regions, 

which could potentially be correlated with political preferences of the electorate, on the one 

hand, and with the availability of NTV, on the other hand, cannot explain our main findings.  

In addition, we investigate the longer-run effect of NTV by looking at the results of 

the subsequent 2003 election. The political news coverage by NTV and other national TV 

channels was less distinct in 2003, as NTV was taken over by a state-owned company. We 

find statistically significant effects of NTV availability on the vote for the two liberal parties 

(supported by NTV in 1999) and on turnout. However, the magnitude of the effect on voting 

for liberal parties is substantially smaller than in 1999.  



 5 

We calculate persuasion rates separately for the positive message of NTV, 

encouraging voting for the parties supported by NTV, and for the negative message of NTV, 

discouraging voting for the party opposed by NTV. The persuasion rate for the positive 

message is 8 percent, which is very similar to the findings in Stefano DellaVigna and Ethan 

Kaplan (2007) if we use a comparable measure of media exposure. The persuasion rate for the 

negative message is much higher: 66 percent. The large magnitude of the effect of NTV is 

consistent with the hypothesis that the weakness of democratic institutions is associated with 

a greater persuasion power of the media. Furthermore, both the high persuasion rate for the 

negative message and the negative effect of NTV on turnout are consistent with the findings 

of the literature on negative political advertising (Stephen Ansolabehere and Shanto Iyengar 

1995, Ansolabehere, Iyengar, and Adam Simon 1999; Scott Deposato 2009). 

Recent contributions to the literature employ experimental and quasi-experimental 

approaches to deal with the inherent endogeneity of survey-based studies and show that media 

does affect voting behavior (see DellaVigna and Gentzkow 2010 for a survey). Most of the 

evidence comes from established democracies and points to the effect of media on voting 

outcomes through its impact on turnout.4 There is also evidence that both television 

(DellaVigna and Kaplan 2007)  and  newspapers (Alan Gerber, Dean S. Karlan, and Daniel 

Bergan 2009) can affect vote for a particular political party, whereas James M. Snyder, Jr.,  

and Strömberg (2010) show that the coverage by local media affects the behavior of 

politicians and, as a result, public policies.  

The evidence on the effects of media on voting outside the developed world is scarce. 

These studies suggest that media have a substantial effect on political preferences in regimes 

                                                
4 Previous literature found a positive effect on turnout of the penetration of local radio stations (David 
Strömberg, 2004) and TV stations targeting a particular group of population (Felix Oberholzer-Gee and Joel 
Waldfogel 2009), and a negative effect of the introduction of television (Gentzkow 2006) and increased access to 
national newspapers (Lisa M. George and Waldfogel 2006).  



 6 

other than advanced democracies.5 The importance of media effects for the outcomes of 

Russian elections in 1999 and 2000 was studied in Colton and McFaul (2003) and Stephen 

White, Oates, and Ian McAllister (2005) using survey-based approach. The latter work is 

most closely related to our paper, as it also tries to estimate the effect of Russian media and 

finds a significant media exposure effect on voting results. White, Oates, and McAllister 

(2005), however, use the self-reported vote choice and the self-reported presence of state-

owned or commercial television from a survey conducted 18 months after the elections. This 

methodology is subject to severe endogeneity problems. Our approach is superior from a 

methodological perspective because it allows us to evaluate the size of the causal effect of 

NTV on voting decisions. 

The rest of the paper is organized as follows: Section I provides background 

information on the television market and political landscape in Russia at the end of the 1990s. 

In section II, we formulate our hypotheses and describe the data. Section III presents 

aggregate-level results. Section IV presents individual-level results. We conclude in section 

V. 

 

I. Background information 

A. Political Landscape 

Throughout the 1990s, Russia’s political landscape changed from one election to the 

other (see, e.g., White, Matthew Wyman, and Olga Kryshtanovskaya 1995; White, Richard 

Rose, and McAllister 1997; Ted Brader and Joshua A. Tucker 2001). New parties formed and 

                                                
5 For example, it has been shown that media affects attitudes and vote choices in Mexico (Chappell Lawson and 
James A. McCann 2007), the extent of anti-Americanism in Arabic countries (Gentzkow and Shapiro 2004), and 
the support of the authoritarian regime in East Germany (Jens Hainmueller and Holger Kern 2009). McMillan 
and Zoido (2004) provide an account of how the media was used to undermine democratic accountability in 
Peru. In addition, the lack of media freedom is associated with state media ownership (Simeon Djankov, Caralee 
McLiesh, Tatiana Nenova, and Andrei Shleifer 2003), resource curse and low incentives for bureaucracy 
(Georgy Egorov, Sergei Guriev, and Konstantin Sonin 2009), low level of social spending (Maria Petrova 2008), 
and high corruption (Aymo Brunetti and Beatrice Weder 2003). 



 7 

old ones disappeared. Partisan attachments, however, were rather weak, with the exception of 

the very loyal supporters of the communist party, KPRF (Colton, 2000).6 

Our main focus is on the party-list vote in December 1999 elections to the Duma (the 

lower house of Russia’s parliament).7 The main political parties that participated in these 

elections were as follows. The most popular party at the official launch of the election 

campaign in October 1999 was the opposition party called OVR (“Fatherland – All Russia”), 

which had centrist ideology and based its campaign on criticizing the government. It was 

created in August 1999 from a coalition of the two pre-existing centrist parties, “Fartherland” 

and “All Russia.” According to polls two months before the elections, OVR was expected to 

get 29 percent of the total vote.8 The second and the third most popular political parties at the 

start of the campaign were KPRF (communists) and “Yabloko” (liberals), which were 

expected to get 21 percent and 10 percent of the vote, respectively. Each of the other political 

parties was expected not to overcome the 5 percent threshold required for representation. A 

new political party, Unity (“Edinstvo” in Russian) was created on September 27, 1999. The 

leaders of the party officially stated that it had no ideology other than to support the 

government and its head Vladimir Putin.9 In October 1999, Unity was still completely 

unknown to voters and the official polls did not even include it in the list of competitors for 

the upcoming election. The results of the December 1999 election sharply contrasted with the 

forecasts: KPRF was first with 24.3 percent, Unity second with 23.3 percent, and OVR third 
                                                
6 Russia’s political environment can be characterized as a “partial democracy” (David L. Epstein,   Robert H. 
Bates, Jack Goldstone, Ida Kristensen, and Sharyn O'Halloran 2006). Such political environments possess some 
but not all properties of full democracies. “Partial democracies” have elections, but the competitiveness and 
fairness of these elections is questionable at best.  
7 Prior to the 2004 political reform, the Duma was formed by a mixed electoral rule. One half of all seats (225 
deputies) was chosen in single-member-district majoritarian elections and the other half of the seats was filled by 
party-lists voting in a single national district according to a proportional representation formula with a 5 percent 
entry barrier. 
8 See the results reported by a major Russian polling firm, “Foundation Obschestvennoe Mnenie,” on October 20 
1999, http://bd.fom.ru/report/cat/policy/party_rating/o907003.  
9 The leader of Unity, Sergei Shoigu, the minister of emergency situations, said about the ideology of the newly 
created movement: “We do not bind ourselves to any narrow ideological direction. We are not centrists, rightists, 
or leftists. We are a party of consolidation of all healthy forces in society, free of ideological bias.” By “healthy 
forces” he meant the support of Putin’s government and Putin himself. Source: Nezavisimaya Gazeta, December 
8, 1999, as cited in Colton and McFaul (2003). 



 8 

with only 13.3 percent. Three other political parties passed the 5 percent electoral threshold: 

liberal SPS (“the Union of Rightwing Forces”), liberal Yabloko, and nationalist LDPR 

(“Zhirinovsky bloc”) with 8.5, 5.9, and 6.0 percent of the total vote, respectively.   

Only three out of the parties that got Duma representation in 1999 participated in the 

previous elections held in 1995. These were KPRF (communists), LDPR (nationalists), and 

Yabloko (liberals); all of them were also represented in the Duma as a result of the 1995 

election and got 22.3, 11.2, and 6.9 percent of the total vote, respectively.10  

Unity and OVR, the fierce competitors during the 1999 election campaign, both had a 

centrist ideology; and by the time of the subsequent election held in 2003, they united to 

create the “United Russia” party. United Russia became the main “party of power” in the 

2003 elections and got 37.6 percent of the vote. KPRF (communists) and LDPR (nationalists) 

also got into the Duma in 2003 with 12.6 and 11.5 percent of the vote. Liberal Yabloko and 

SPS participated in the 2003 election, but did not pass the representation threshold; they 

received 4.3 and 4.0 percent of the total vote. 

B. Mass Media Coverage of Election Campaigns 

What accounts for the change in voter preferences in the fall of 1999? Colton and 

McFaul (2003) conjecture that the massive support from state-owned TV channels caused the 

rise of Unity. During the election campaign of 1999, television played a very important role in 

disseminating political information to voters: according to a nationally representative survey, 

television was the “basic source of information about political events” for 89 percent of adult 

population, compared to 8 percent who named radio, and 3 percent who named newspapers 

(Colton and McFaul 2003, pp. 32, 241).11 

                                                
10 In addition, the liberal SPS party was the direct political heir of the liberal party “Democratic Russia’s 
Choice,” which participated in 1995 election and got 3.9 percent of the vote (Colton 2000). 
11 These numbers are consistent with those found by other scholars, i.e., White and Oates (2003); Hale, McFaul, 
and Colton (2004); and Ellen Mickiewicz (2008). 



 9 

Three major national TV channels broadcast political news in 1999. The two largest 

channels, ORT and RTR, were state-controlled. The third major channel, NTV (“Independent 

TV”), was a commercial network owned by a media tycoon Vladimir Gusinsky. Gusinsky 

was in political opposition to Putin; and his channel, NTV, openly criticized the Kremlin.12 

Many sources point out that the commercial success of NTV was not nearly as important for 

Gusinsky as the ability to gain political influence through the channel (see, e.g., David E. 

Hoffman 2002, p.172; Oates, 2006 p. 35).13 After the election of Putin in 2000, Gusinsky was 

imprisoned for a brief period of time and was forced to sell his stake in NTV and flee the 

country (Tavernise 2000; Colton and McFaul 2003, pp. 216-217; Oates 2006, p. 36). 

During the 1999 election campaign, the coverage of political parties on the two state-

controlled national TV channels differed sharply, both quantitatively and qualitatively, from 

that of NTV.14 The largest differences concerned the pro-government Unity and the centrist 

opposition OVR. The state-controlled channels ORT and RTR devoted 28 percent and 24 

percent of the news time to Unity, whereas NTV devoted only 5 percent of its news time to 

Unity. In contrast, the two state-controlled channels allocated 15 percent and 13 percent of 

their news time to OVR, whereas NTV devoted 33 percent of its news time to OVR.15 

                                                
12 This is important as governments can influence even independent private media outlets and not only state-
owned ones (Nancy Qian and David Yanagizawa 2010). 
13 In a chronicle of Russian oligarchs, Hoffman (2002) describes the face-off between Putin and Gusinsky during 
1999-2000 in the following way. “In Putin’s world, Gusinsky was a marked man. His television channel, with its 
open criticism of the Kremlin and Putin, ran counter to all Putin’s instincts and desires… [Below Hoffman 
quotes Sergei Dorenko, the deputy director general of the ORT TV channel during the 1999 election campaign.] 
Dorenko said: ‘First of all, he [Putin] believed that Gusinsky was working for Luzhkov [one of the leaders of the 
main opposition party, OVR]... Second, Putin thought that Gusinsky rebuilt himself to serve American political 
interests. And third, Gusinsky cannot be controlled. He is strong and not a Putin man... Putin cannot stand beside 
anybody whose opinion differs from his own, especially publicly…’ ” (Hoffman 2002, p. 475). Similarly, 
Sabrina Tavernise (2000) notes that “President Vladimir Putin has made no secret of his dislike of Mr. Gusinsky 
and …lashed out at the businessman publicly.” 
14 Three independent institutions monitored political news coverage by the national TV channels in 1999: 
European Institute for the Media (EIM), Organization for Security and Cooperation in Europe/Office for 
Democratic Institutions and Human Rights (OSCE), and Jamestown Foundation Monitor (JFM). In this section, 
we rely on their reports and on the work of political scientists to document the differences in political coverage 
across the channels. 
15 The coverage of party leaders was also quantitatively different. Sergei Shoigu, the head of the Unity’s party 
list, received 19 percent and 15 percent of the news time devoted to key political figures in state-controlled 
channels ORT and RTR, and only 4 percent in NTV.  The leaders of OVR, Luzhkov and Primakov, together got 



 10 

Perhaps, even more importantly, the content of broadcasted messages also differed. All 

sources report that news reports about Unity were given a positive spin by the state channels 

and a negative spin by NTV. Exactly the opposite was the case for OVR. (See JFM 1999; 

EIM 2000, pp. 33, 36-39; OSCE 2000, pp. 16-18, 36; and also Colton and McFaul 2003, pp. 

56, 92, 114, 216; Oates 2006, pp. 33, 35.) In an interview with EIM, NTV's chief news editor 

Vladimir Kulistikov admitted that NTV deliberately allocated more time to OVR, in order to 

outweigh the excessive negative coverage of the party on ORT. He said: “We are sympathetic 

to the Kremlin’s opponents and we give them the floor” (EIM 2000, p. 38).16 

Liberal parties were also covered differently by NTV and state-controlled channels. 

The differences were less pronounced in terms of the spin with which the news about these 

parties were presented, but were substantial in terms of the time allocation across different 

parties and in terms of issues important for the campaign. SPS  received 32 percent of all 

NTV news time devoted to political parties, while it got only 6 percent of news time devoted 

to political parties on each of the state-controlled channels (EIM 2000, pp.35-38).17 The other 

liberal party Yabloko was almost never mentioned on ORT; but received similar amount of 

time allocated to political parties at RTR and NTV, 10 percent and 8 percent, respectively. 

Yet, a key issue of the election campaign was the war in Chechnya: the start of which was 

associated with the appointment of Vladimir Putin as prime minister. Yabloko was the only 

                                                                                                                                                   
4 percent and 7 percent of the time devoted to key political figures on the state-controlled channels, and 26 
percent on NTV (EIM 2000, pp. 35-38). 
16 State TV channels also actively engaged in negative campaigning. In particular, a Sunday newsmagazine with 
Sergei Dorenko shown prime time on ORT claimed that the OVR leaders Primakov and Luzhkov were involved 
in assassination plots and worked for the CIA with the sole purpose of overthrowing Prime Minister Vladimir 
Putin (Laura Belin 1999; White, Oates, and McAllister 2005, p. 198). These accusations were not based on any 
evidence. Subsequently, Luzhkov sued Dorenko for defamation and won; but this was after the election (EIM 
1999, p. 39). David Remnick, a journalist from The New Yorker said that this newsmagazine was similar to “The 
Jerry Springer Show” (‘The black box’, The New Yorker, March 27, 2000, p. 41). 
17 The tone of coverage for SPS was similarly neutral across all channels (EIM 2000, p. 35; Colton and McFaul 
2003, p. 144). 



 11 

political party that actively opposed the war (Colton and McFaul 2003, p.151). Similarly, 

NTV was the only TV channel that criticized the conduct of the war.18  

There were no profound differences in coverage of other political parties. KPRF 

(communists) received very little time (relative to its broad political base) on all three 

channels: 7 percent of news time for all political parties on state channels and 3 percent on 

NTV (EIM 2000, pp. 33, 35-36). The news stories about KPRF were presented without any 

particular spin (Colton and McFaul 2003, pp. 114, 121). LDPR (nationalists) received larger 

share of time allocated to political parties, but it was similar (about 16 percent) on state-

controlled channels and NTV (EIM 2000, pp. 35-38).19  

Overall, during the 1999 election campaign, the pro-government Unity party was 

opposed by NTV relative to the two main state-controlled TV channels, while the centrist 

opposition OVR party and liberal opposition SPS and Yabloko parties were supported by 

NTV relative to the two state-controlled TV channels.    

The 1999 election was the only episode in Russia’s political history when different TV 

channels had different political orientations. During the 1995 election campaign, all national 

TV channels were state-owned and had similar coverage of the election campaign (EIM 1996, 

OSCE 1996). NTV already existed (since 1993), but was not yet a national TV channel.  The 

broadcasting infrastructure used by NTV in 1999 belonged to the state educational TV 

channel (Channel 4 Ostankino), which did not cover political news. In 1995, NTV was able to 

use a small part of this network to broadcast for several hours per day, but regional television 

companies were given a priority to broadcast on this frequency and often exercised it. The 

                                                
18 NTV showed casualties, refugees, and destroyed homes of civilians; whereas both state-controlled channels 
broadcast optimistic messages about military victories (Belin 2002, pp. 22-25; JFM 1999; Oates 2006, pp. 34, 
59). 
19 Media analysts suggest that LDPR attracted much of viewers’ attention due to its leader’s (ultra-nationalist 
Zhirinovsky) scandalous appearance. Sergei Kostornov, the head of the special projects department at RTR said: 
“Viewers need ‘bread and circus’… Putin is the ‘bread’ and Zhirinovsky is the ‘circus’ ” (EIM 2000, p. 35).  
Attracting viewers was an important task for all channels, as all of them derived a significant part of their income 
from advertising revenue (EIM 2000, p. 35). 



 12 

broadcasting infrastructure was transferred to NTV on Yeltsin’s orders in 1996.20 NTV 

became a national channel in 1998, which implied that no regional channel could use its 

frequency without the channel’s explicit consent.21 As a result, the audience of NTV 

increased dramatically, from less than 6 percent in 1995 to more than 75 percent in 1999.  

By the time of 2003 election campaign, NTV belonged to the state-owned monopoly 

Gazprom for a few years, ever since the successful takeover in April 2001 (see Masha Lipman 

and McFaul 2004, pp.61-64 for a detailed account of the takeover). The takeover lead to a 

replacement of most journalists and of the entire managerial team, which resulted in a change 

of the style of news coverage at NTV (Colton and McFaul 2003, pp. 216-217; Lipman and 

McFaul 2004, pp. 55, 62-64; Mickiewicz 2006, p. 10; Mickiewicz 2008, p.51; Oates 2006, pp. 

28, 34-36).22 Most sources point out that qualitatively political news coverage on NTV during 

the 2003 election campaign was very similar to that of ORT and RTR. Several sources, 

however, point out that some quantitative differences remained in the amount of time devoted 

to coverage of key political figures; most of these differences, however, can be explained by a 

relatively low amount of time devoted to 2003 election campaign at NTV (OSCE 2004, p. 15-

16, Oates 2006, pp. 171-175). A noticeable but small difference in political news coverage 

during the campaign was that the SPS’s leader Anatoly Chubais was given slightly more time 

for uninterrupted speech on NTV than on the other two state channels (see Oates 2006, p. 

173).23 

NTV was not the only independent source of information for voters in the largest 

cities, such as Moscow and St. Petersburg, and their surrounding areas, as there were 

                                                
20 Yeltsin’s Order N1386, 20.09.96 Source: www.lawrussia.ru, accessed 02.12.10. 
21 Yeltsin’s Order N55, 21.01.98 Source: www.lawrussia.ru, accessed 02.12.10.  
22 According to Hale, Colton, and McFaul (2004, p. 310): “Under control of those closely tied to the Kremlin, 
the old NTV has gradually come to resemble the other two national television networks.” Colton and McFaul 
(2003, p. 217) described the 2003 media market for political news as follows: “In nationwide television 
broadcasting, Russia is closer today [i.e., in 2003] to a monopoly than in any time since the establishment of 
NTV in 1993.” 
23 If anything, one could interpret quantitative results of monitoring of TV broadcast as a very small bias of NTV 
in favor of the pro-government party United Russia, as compared with the first two channels. 



 13 

independent local TV channels with a limited reach available in these areas; there was also 

some diversity of opinions on the radio and in print media.24  For the vast majority of voters, 

located far enough from Moscow’s TV and radio transmitters, NTV was the only source of 

alternative information about politics. 

 

II. Empirical hypotheses, the data, and identification strategy 

A. Hypotheses 

In 1999, approximately three-fourths of Russia’s population had access to NTV (Oates 

2006, p. 14, Colton and McFaul 2003, p.242).25 Thus, one-fourth of voters located in parts of 

the country where NTV was not accessible were exposed to only one-sided media coverage of 

the election campaign, as they could only watch the state channels, ORT and RTR. In 

contrast, three-fourths of voters located in parts of the country that had access to NTV could 

watch the political news reported from the point of view of both sides of the political struggle. 

Our aim is to estimate the effect of the access to alternative media outlet on the political 

choices of the electorate. 

The availability of alternative media sources can have an important effect on voting 

behavior even if the information that they provide is not necessarily accurate (see DellaVigna 

and Gentzkow 2010 for a survey). One possibility is that media content is informative at least 

in some states of the world. In this case, rational viewers will not fully discount information 

provided by media and use for Bayesian updating of their beliefs about political parties (e.g., 
                                                
24 The most prominent example of a local independent TV was TV-Tsentr, the channel owned by the Moscow 
government, favorable to OVR (according to EIM 2000, it devoted 71 percent of its news time to OVR). In 
2001, after a substantial expansion of its network, the channel reached 16 percent of population (Oates 2006, p. 
30). Another independent TV channel, also with a limited reach, TV-6, devoted a significant part of its news 
time to Our Home is Russia (the former party of power), Unity, and the communists (EIM 2000, p. 38-39). Most 
radio stations were neutral in their political coverage, but some devoted more time to OVR and the liberal parties 
compared to Unity, such as Ekho Moskvy and Radio 7 (EIM 2000, pp. 41-43, OCSE 2000, p. 19). Similarly, 
there were some independent voices in newspapers; for example, a weekly Argumenty i Fakty was favorable 
towards OVR (EIM 2000, p. 45). All sources point out, however, that radio and newspapers were a much less 
significant source of political news as compared to television. 
25 NTV had a satellite transmission (“NTV Plus”) that was available throughout Russia, but less than 1 percent of 
voters subscribed to this service (at the beginning of 2000 there were only 110,000 subscribers). 



 14 

Gentzkow and Shapiro 2006; Petrova 2008; Scott Gehlbach and Sonin 2009). Alternatively, 

media outlets can have an effect because not fully rational viewers underestimate the biases in 

media content (e.g., Daylian M. Cain, George Loewenstein, and Don A. Moore 2005; Erik 

Eyster and Matthew Rabin 2009), think categorically (Sendhil Mullainathan 2002; 

Mullainathan, Joshua Schwarzstein, and Shleifer 2008), or double count repeated information 

(Peter M. DeMarzo, Dimitri Vayanos, and Jeffrey Zwiebel 2003). Having access to media 

outlets with alternative points of view may also discourage voters from participating in 

elections, particularly when mass media use negative campaigning (Ansolabehere and Iyengar 

1995; Ansolabehere, Iyengar, and Simon 1999). In the context of Russia’s partial democracy 

characterized by large uncertainty about political parties’ ideological positions and weak 

priors of voters about political parties, most theories predict large persuasion effects of the 

media. Thus, we expect to find a large effect of the availability of NTV on voting behavior in 

the 1999 elections. 

Our main hypothesis is that there is a significant positive effect of the availability of 

NTV on voting for all parties that were supported by NTV (centrist opposition OVR, and 

liberal opposition Yabloko and SPS) and a significant negative effect of the NTV availability 

on the vote for pro-government Unity, which was criticized by NTV and praised by the other 

national TV channels. The prediction about the effect of NTV on turnout is ambiguous, as 

negative campaigning can discourage voters from participating in elections, but NTV could 

also convince undecided voters to vote for the parties supported by NTV.26 The prediction 

about the effect of NTV on voting for parties receiving similar coverage on NTV and the state 

TV channels, i.e., KPRF (communist) and LDPR (nationalist), is ambiguous. On the one 

hand, potential voters for these parties should be less likely to switch to Unity when NTV is 

                                                
26 Note that DellaVigna and Kaplan (2007) find positive effect of Fox News on aggregate-level turnout. 



 15 

available and, on the other hand, the availability of NTV makes it more likely that they switch 

to voting for the parties supported by NTV. 

B. Data Sources 

We construct our main explanatory variable using data on geographical coordinates, 

power, and frequency of the NTV transmitters in 1997 and 1999. These data come from 

Video International, a major Russian media advertising company. The data on transmitters are 

used to estimate the effect of NTV availability on the official voting results at the sub-region 

level (second-tier administrative division analogous to US counties) and on individual 

political choices using survey data.  

Data on the official electoral outcomes are from the Central Election Commission of 

the Russian Federation. Specifically, we use the data on voting results for major parties and 

voter turnout in the party-list Duma elections of 1995, 1999, and 2003. The data are at the 

level of electoral districts (officially, Local Election Commissions). Electoral districts 

typically coincide with sub-regions in rural areas. In contrast, large cities are subdivided into 

several electoral districts and we aggregated voting results to the sub-regional level.27 We 

exclude two metropolitan areas, Moscow and St. Petersburg, from the sample. There is no 

variation in NTV availability within them, as they have the status of regions; whereas our 

main specification includes region fixed effects. In addition, Moscow and St. Petersburg are 

clear outliers in individual-level analysis, which would have played in favor of our main 

hypothesis: metropolitan areas had the highest NTV availability and the highest political 

support for liberal parties and OVR supported by NTV. We also exclude Chechnya, Dagestan 

and Ingushetia because of the poor security situation in these regions caused by Chechnya’s 

                                                
27 In Russia, all 89 regions are divided into sub-regions (which is our unit of analysis). Sub-regions are 
administrative districts, similar to counties in the United States. A typical sub-region is an urban or rural area 
with a population of 200 to 300 thousand people. There were 2724 Local Election Commissions (“Territorialnye 
Izbiratelnye Komissii”) during the 1999 Parliamentary elections. For the vast majority of sub-regions, they 
coincided with electoral districts; but some large sub-regions (typically, larger cities) are divided into several 
electoral districts. 



 16 

armed conflict. The resulting sample consists of 2268 out of 2325 sub-regions. Some of these 

sub-regions lack data on socio-economic characteristics and, therefore, the number of 

observations in regressions is reduced further to 2005. 

In the aggregate-level analysis, we use socio-economic characteristics by sub-region 

as control variables. These data are available for the years 1996 and 1998 from Rosstat, the 

official Russian statistical agency. 

For the individual-level analysis, we use data from a nationally-representative multi-

regional survey of voters from Colton (2000) and Colton and McFaul (2003).  The survey is a 

large-scale panel survey of the Russian electorate held before and after the 1999 

parliamentary elections. The panel consists of 1324 respondents from 45 sub-regions in 31 

regions. After the exclusion of Moscow and St. Petersburg, the resulting sample consists of 

1148 respondents from 42 sub-regions in 28 regions. The survey instruments included 

questions on respondents’ socio-demographic characteristics, political preferences, and the 

sources of political information. In particular, respondents reported which TV channels were 

available in their locality and which TV channels and programs they actually watched. Based 

on these questions, we constructed individual-level dummies for whether the respondent 

indicated that NTV was available and for whether the respondent watched NTV (equal to 1 if 

the respondent watched either daily news or weekly news magazines on NTV “almost every 

day” or “from time to time”).  

Table A1 in the online appendix summarizes the variables in the survey data for our 

sample. The first two rows of the table indicate that in our sample NTV was available for 73 

percent of respondents and about 61 percent of respondents watch NTV. These figures are 

lower than the aggregate figures for the whole country (77 percent for “NTV available” and 

64 percent for “watch NTV”) as we exclude Moscow and St. Petersburg.  



 17 

In addition, we use data from a similar survey conducted right after the 1995 elections. 

Different individuals were surveyed in the same localities as in the 1999 survey and were 

asked about their votes in the 1995 election.  

C. NTV availability and our identification assumption 

Our identification strategy for estimating the effect of NTV on voting behavior relies 

on the premise that voters in the locations with and without access to NTV are similar in all 

unobserved characteristics that may drive their voting behavior once we control for 

observable differences between these locations. Later in the paper we present a validation test 

of this premise; in this section, we discuss whether this assumption is reasonable on an a 

priory basis and describe how we construct the measure of NTV availability.  

The broadcasting infrastructure in Russia was largely inherited from the Soviet era. 

The two state channels, ORT and RTR, were the successors to the two main Soviet channels 

accessible to almost 100 percent of the population. NTV was created in 1993 as a small, 

privately-owned news channel with the ambition to become a major national channel. In 

September 1996, it was granted the whole broadcasting infrastructure (i.e., the transmitters) of 

the national educational channel (Channel 4 Ostankino) which ceased to exist at that time. 

The location for the transmitters inherited by NTV was driven by the whims of the Soviet 

central planning system rather than by any strategic considerations. In 1997, NTV had 387 

active transmitters. By 1999, the number of active transmitters was expanded to 425. The 

primary reason for this was that a part of the inherited infrastructure was out of order and 

NTV expanded its transmitter network mainly by conducting repairs. The availability of 

functioning transmitters in 1999, however, was still primarily based on the inherited 

infrastructure.28 

                                                
28 Source: Authors’ interview with the former anchor and general director of NTV, Evgeny Kiselev. 



 18 

Where did the Soviet planners build the infrastructure for the educational channel? 

Figure A1 in the online appendix presents the location of transmitters on the map of Russia. 

The figure illustrates that the transmitters were more or less evenly dispersed throughout the 

country, with the exception of a higher density around very big cities like Moscow and lower 

density in low-populated areas of Siberia. We have not come across a source that would 

describe the logic behind the choice of location. It is reasonable, however, to conjecture that 

transmitters were more likely to be located in large industrial cities. This conjecture is 

testable. Table 1 reports the results of the investigation of the correlates of the transmitter 

location using OLS regressions with regional fixed effects. In the first column, we regress the 

dummy for the location of a transmitter in 1999 in a sub-region on a city dummy, population 

and average wage. All regressors have the predicted sign and are highly statistically and 

economically significant. In the subsequent columns, we allow for a more flexible 

specification by including fifth-order polynomials of population and wage. In columns 3 and 

4, we present regressions of NTV transmitter dummy on the results of the 1995 election. The 

location of an NTV transmitter in 1999 is significantly correlated with pre-existing political 

preferences of the electorate, but only if we do not control for city dummy, population and 

wage. Once basic controls for city status, population and wage are included, electoral 

variables do not add any explanatory power (R-squared does not change from column 2 to 

column 4) and become individually and jointly insignificant. In column 5, we verify that other 

socio-economic characteristics of the sub-regions do not add explanatory power to the 

regression explaining the choice of transmitter location. The last three rows of the table show 

F-statistics for the joint significance of the three groups of variables: only the basic 

determinants of transmitter location, namely, city dummy, population and wage, are jointly 

statistically significant. Finally, column 6 studies the determinants of the change in transmitter 

location from 1997 to 1999 (as we include transmitters in 1997 as an additional control). 



 19 

Again, we find that 1995 election results are jointly insignificant, and therefore, we can 

conclude that the expansion of the NTV network of transmitters from 1997 to 1999 also was 

not aimed at reaching specific groups of voters. 

[TABLE 1 ABOUT HERE] 

Due to varying distances and topography, not all areas within sub-regions where NTV 

transmitters were located actually received NTV signal and some of the areas of sub-regions 

that had no NTV transmitter received strong signals from neighboring sub-regions. In our 

survey data, 19 percent of respondents reported that NTV is not available in sub-regions with 

an NTV transmitter and 60 percent of respondents reported that it was available in sub-

regions without a transmitter. We use data on the location and power of NTV transmitters in 

order to determine areas where NTV was available.  

First, we determine the power of the NTV signal for each of the Russia’s sub-regions. 

Similarly to Benjamin Olken (2008), we apply the Irregular Terrain Model (George A. 

Hufford 2002) to calculate the signal loss caused by physical distance and topography 

between the transmitting and receiving locations. The model allows calculating the signal 

power for each sub-region-transmitter pair using the geographical center of each sub-region as 

the receiving location. Our measure of the signal strength for each sub-region is the maximum 

of the signal powers across all transmitters.29  

 Second, we estimate the relationship between the probability that a respondent in our 

survey reports that NTV is available and the NTV signal strength in the respective sub-region 

with a probit regression. The estimation results are as follows: 

 

(1) 

                                                
29 Russia is characterized by high distances and relatively low variation in topography. Thus, in contrast to Olken 
(2008) who controls for the free-space signal strength and uses only the variation in signal power due to 
topography, we use the variation in the signal strength driven both by topography and physical distance. 



 20 

There are 1311 observations from 45 sub-regions. Using this estimated equation, we 

predict the probability that NTV is available in and out of sample, i.e., in the rest of the sub-

regions. For urban sub-regions in which NTV was available via free cable, we set the 

predicted probability that NTV was available at its maximum value among other sub-regions. 

In the analysis of the effect of NTV on voting outcomes as our primary measure of NTV 

availability we use the predicted probability that NTV was available as it allows easier 

interpretation of the size of the effect compared to using other functions of signal strength.  

Figure A1 in the online appendix presents the map showing the predicted probability that 

NTV is available (henceforth, NTV availability, in short) by sub-region. NTV availability 

varies between 0.25 and 0.91 with the mean of 0.58 and standard deviation of 0.09. Table A2 

in the online appendix presents summary statistics for socio-economic characteristics of sub-

regions with high and low NTV availability along with summary statistics for the election 

results in 1995 and 1999. Differences in these variables for the two groups of sub-regions are 

almost always statistically significant; but the comparison is based on the unconditional 

means and does not take into account regional fixed effects or differences in population, wage 

or urban/rural status between the two groups of sub-regions. Below we present the results of a 

placebo experiment, which provides additional evidence that pre-existing political preferences 

of the electorate did not systematically differ with NTV availability conditional on 

observables. Figures A2 and A3 in the online appendix  present electoral maps with voting 

results for Unity and OVR in 1999 by sub-region.  

III. Aggregate-level results 

A. Benchmark results 

In order to test whether NTV availability had an effect on aggregate voting outcomes 

in 1999 elections, we estimate the following model: 



 21 

!"#$!!!"""! ! !! ! !!!"#!!!""" ! !!! !!!!""" ! !!! !!!!""" ! !! ! !!!,   (2) 

votej
s,1999 is the percent of votes for party j in sub-region s at the 1999 Duma elections; 

NTVs,1999 is the predicted NTV availability in sub-region s in 1999, Xs,1995 is a vector of 

electoral outcomes in 1995 elections, Es,1998 is a set of socio-economic characteristics of sub-

region s measured in 1998, and  are region fixed effects. Standard errors are adjusted to 

allow for clusters within each region. 

The vector of socio-economic controls Es,1998 in the baseline regressions includes 

dummy for cities, the fifth-order polynomial of population, the fifth-order polynomial of 

average wage (as the direct determinants of NTV availability) and the number of doctors and 

nurses per capita (as a proxy for the quality of public goods provision, which can be an 

important determinant of voting for the pro-government party). We verified that our results 

are robust to including a larger set of socio-economic controls (such as migration rate, 

average pension, the fraction of retired people, the fraction of unemployed, the number of 

people employed in farms, and crime rate). 

Table 2 presents regression results for the vote for major parties and voter turnout. 

Panel A presents results for the main party opposed by NTV, Unity, and the main centrist 

opposition party supported by NTV, OVR. Panel B looks at the effect on liberal parties 

supported by NTV, SPS and Yabloko. Panel C features the effect of NTV on parties that got 

similar coverage by NTV and the state television channels. Finally, Panel D looks at the effect 

on voter turnout. Two sets of results are presented for each outcome: without and with 

controls for the election results from 1995. 

[TABLE 2 ABOUT HERE] 

The vote for Unity was significantly smaller in sub-regions with higher NTV 

availability. The magnitude of the effect is large: a ten percent increase in the NTV 

availability (i.e., the predicted probability that NTV is available) in a sub-region (which is 

r!



 22 

slightly above one standard deviation) leads to a decrease of the vote for Unity of 1.55 

percentage points. This result is consistent with the hypothesis that NTV was a successful 

counterweight to the pro-government, pro-Unity propaganda broadcast by the two main state 

channels. The effect of NTV availability on the combined vote for the three opposition 

parties, supported by this channel, is significantly positive. An increase in the predicted NTV 

availability by ten percentage points leads to an increase in the vote for OVR of 0.36 

percentage points, for SPS of 0.35 percentage points, and for Yabloko of 0.38 percentage 

points. In addition, it leads to a decline in turnout of about 0.67 percentage points. These 

results are qualitatively robust to excluding the 1995 electoral outcomes from the list of 

covariates, but the magnitudes of the effects in that case become slightly larger.30 

In addition, we find smaller but statistically significant effects on parties with no 

difference in coverage (as we discussed in hypotheses section, the theoretical prediction for 

the effect on these parties is ambiguous). When NTV availability was greater by ten 

percentage points, KPRF (the communist party) gained 0.39 percentage points (if we do not 

control for 1995 electoral outcomes, the effect is smaller in magnitude and insignificant); and 

LDPR (the nationalist party) lost about 0.14 percentage points.  

Two exercises help to interpret the magnitude of the estimated effects. First, we 

calculate the overall effect of NTV broadcasts on voting outcomes by comparing the vote for 

each of the parties to what it would have been had NTV not been there at all. To predict 

voting results in the counterfactual scenario of zero NTV availability in all sub-regions, we 

                                                
30 Regressions presented in Table 2 put equal weight on all sub-regions. We have also estimated regressions 
weighted by sub-regional population; the size and statistical significance of the coefficients of interest are robust 
to such weighting (not reported). We also check if the results hold for specification in which identification relies 
only on variation in topology, i.e. in which we add  a dummy variable for presence of transmitter in sub-region 
and the fifth order polynomial of the “predicted free-space (not obstructed by mountains or curvature of the 
Earth) signal strength” as additional controls. The effect of NTV on the vote for Unity, Yabloko and KPRF is 
robust. For the effect on OVR and SPS the results are the same if we do not control for electoral outcomes in 
1995, but lose their significance if these controls are included. The effect on voter turnout remains significant 
except for the case in which we control both for the dummy variable for presence of transmitter in sub-region 
and predicted free-space signal strength, but do not control for electoral outcomes in 1995. The effect on vote for 
LDPR is present when we include the dummy variable for presence of transmitter in sub-region, but loses 
significance if we control for the predicted free-space signal strength. 



 23 

use the estimated equation (1) with the full set of covariates (including the electoral outcomes 

of 1995) set to their mean values in the sample with the exception of NTV availability, which 

is set to zero. The predicted vote in our sample (which excludes Moscow and St. Petersburg) 

in the counterfactual scenario without NTV is as follows: Unity would have gotten 36.9 

percent of the total vote, parties supported by NTV would have received 10.7 percent of the 

total vote, and the turnout would have been 59.8 percent. We compare these numbers to the 

predicted vote at the mean value for all the covariates including NTV. Therefore, the overall 

effect for each party is equal to the estimated coefficient on NTV availability times the mean 

value of NTV availability. This calculation indicates that as a result of NTV broadcast, the 

aggregate vote for the government party decreased by 8.9 percentage points, the combined 

vote for the major opposition parties increased by 6.3 percentage points, while turnout 

decreased by 3.8 percentage points. Thus, the government party lost about a quarter of its 

voters and the opposition parties increased their political support by about 60 percent as a 

result of NTV broadcast. Since our sample includes 88.4 million registered voters, these 

results imply that as a result of NTV broadcasts, 5.7 million voters decided not to vote for 

Unity, 2.8 million voters decided to vote for OVR, SPS, and Yabloko, and 3.4 million voters 

decided not to participate in the election. 

The second exercise is to calculate persuasion rates, as they help to compare our 

estimates with others available in the literature (DellaVigna and Gentzkow 2010; DellaVigna 

and Kaplan 2007). The persuasion rate, in our case, is the fraction of the audience of a media 

outlet who were convinced to change their behavior as a result of being exposed to this media 

outlet. Our approach differs from that of DellaVigna and Kaplan (2007) in the following three 

respects: First, we focus on the case of continuous exposure by analyzing the effect of an 

infinitesimal change in NTV exposure. Second, we allow turnout to decrease for those voters 

who received the NTV message, as some people who would have voted in the absence of the 



 24 

message may decide to abstain from turning up for the election. This assumption is dictated 

by the data, as, according to our results (i.e., Table 2), the predicted availability of NTV had a 

negative effect on turnout in our sample, whereas in DellaVigna and Kaplan (2007) the 

estimated effect of Fox News on turnout is positive. And third, a distinctive feature of the 

television programs in Russia in 1999 was the negative campaigning against some parties, so 

that the differences in the content of different TV channels can be interpreted either as the 

differences in the positive message (i.e., the encouragement to vote for a specific party) or as 

the differences in the negative message (i.e., the discouragement to vote for a specific party). 

The difference between the two interpretations is particularly important in multi-party 

systems (such as Russia). Thus, we calculate separately the persuasion rates of the positive 

and of the negative messages of NTV.  

By assumption, the persuasion rate of a positive message to vote for a specific party 

applies only to those who (in the absence of the message) would have voted for the other 

parties or would not have voted at all. We denote the number of people who would have voted 

for the supported parties even without NTV by . Then, the exposure to the positive message 

of NTV (“Vote for OVR, SPS, or Yabloko”) increases this number by , where  is 

the persuasion rate and e is the exposure to NTV. Thus, the formula for the persuasion rate is 

as follows: 

 !! ! 1
1!!0!0

! !!!" ! !
!"
!" ,         (3) 

where ! is the vote share of supported parties and t is turnout. See the online appendix for 

details on the derivation of the formula. As !0  we take the predicted vote without NTV, as 

described in the previous paragraph. !!"!" is measured as the product of the sum of the 

coefficients on NTV availability for supported parties, which are the estimates of the 

derivative with regard to availability rather than exposure (i.e., the fourth column in Panel A 

0y

0(1 )y ef! f



 25 

and the second and fourth columns in Panel B of Table 2) and the inverse of the share of 

voters who watch NTV when it is available (which equals 0.81 in individual-level data). 

Similarly, the derivative of turnout with respect to exposure equals the coefficient on turnout 

(the second column of Panel D in table 2) divided by the share of voters who watch NTV 

when it is available. We evaluate f at t = t0. Thus, the persuasion rate of the positive message 

of NTV is equal to 7.7 percent:  f=1/(1-0.58*0.107)[0.58*(3.62+3.52+3.85)/ 

0.81+0.107*6.67/0.81]=7.7 percent. Thus, the persuasion rate of the positive message of NTV 

is comparable to the one found in DellaVigna and Kaplan (2007), i.e., 8 percent, and lower 

than the persuasion rate of 20.0 percent found in Gerber, Karlan, and Bergan (2009).31 

Voters who can potentially respond to the negative message (“do not vote for Unity”) 

are only those who in the absence of NTV would have voted for Unity. Thus, the formula for 

the negative message takes the following form: 

! ! !!
!!!!

! !"!" ! !
!"
!" ,         (4) 

where ! is the vote share of parties opposed by NTV. As in the case of positive message, we 

estimate persuasion rate at t = t0 and ! = !0. As !!!" we take the coefficient on NTV availability 

for the Unity vote (from the second column of Panel A in Table 2) multiplied by the inverse 

of the share of voters who watch NTV when it is available. Thus, the persuasion rate for the 

party opposed by NTV is equal 65.6 percent:   f =[15.48/0.37+*6.67/0.60]/0.81=65.6 percent. 

The persuasion rate of the negative message of NTV is much higher than the one found in 

DellaVigna and Kaplan (2007). If we interpret the message of Fox News as a negative one 

(“do not vote for Democrats”), the persuasion rate for this message equals 14 percent.32 

                                                
31 For consistency, we are comparing our results to the persuasion rate in DellaVigna and Kaplan (2007) based 
on recall data, since our measure of NTV exposure is based on recall data as well. 
32 For this calculation, we use the following formula for the discrete case:!! ! ! !

!!!!
!!!!!!!!!
!!!!!

 (see the details in 
the online appendix). In the case where turnout does not change, this formula differs from the formula for the 
persuasion rate used in DellaVigna and Kaplan (2007) by the factor of 1/t. 



 26 

 The results indicate that the negative message of NTV (“do not vote for Unity”) was 

much more persuasive than the positive message (“vote for OVR or liberal parties”) as some 

potential voters for Unity decided not to come to the election booths and some turned to other 

parties (for which there was no difference in the content of different channels such as the 

communist KPRF). This result is consistent with the findings of the literature that negative 

political advertising is often more effective than positive.33 Note also that from the theoretical 

point of view, the effect of political advertising should be smaller than the effect of biased 

news as long as journalists report the truth at least in some states of the world and viewers 

adjust to the incentives of the message sender (DellaVigna and Gentzkow 2010; Gentzkow 

and Shapiro 2006; Knight and Chun-Fang Chiang 2009).  

As we discussed in section III, three political parties participated in both 1995 and 

1999 elections. These were liberal Yabloko, supported by NTV in 1999, KPRF (communists), 

and LDPR (nationalists), towards which NTV was neutral. In addition, in 1995, another 

liberal party, Democratic Russia’s Choice, participated in the election; that party was the 

direct predecessor of SPS, and therefore, we can assume that these two parties actually were 

the same party. For these four parties, we can use difference-in-difference approach and 

estimate the effect of NTV, controlling for sub-region (rather than region) fixed effects using 

the following specification:  

,       (5) 

where t equals one of the two years: 1995 and 1999, j indexed the four parties that were 

present in both elections and the voter turnout, D1999 is a dummy for the year 1999, and "s are 

sub-region fixed effects. To account for serial autocorrelation, we cluster the error term at the 

sub-regional level. We code NTV availability to be equal to zero in all sub-regions in 1995, as 

                                                
33 Recent experimental and survey evidence on political advertising implies higher persuasion rates of negative 
compared to positive messages (see, for instance, Ansolabehere and Iyengar 1995; Ansolabehere, Iyengar, and 
Simon 1999; and Deposato 2009  ). 

j
stsst

j
st DNTVvote !"### ++++= 1999210



 27 

the NTV audience at that time was negligible. NTV broadcasted only for a few hours per day 

with regional television companies having a priority over broadcasting on its frequency.34 

(We do not include 2003 in the panel analysis as we do not have data on the location of NTV 

transmitters in 2003.) Thus, #1 estimates the effect of the differential increase in NTV 

availability on the election results from 1995 to 1999, controlling for cross-sectional 

heterogeneity of sub-regions.  

Table 3 presents the results. Consistent with our main hypothesis, we find that NTV 

had a significant positive effect on the vote for the two liberal parties supported by NTV and 

no significant effect on turnout or on the vote for the two parties which were similarly 

covered by NTV and the state channels. Qualitatively, the results of the panel and cross-

section estimations are consistent. The magnitude of the estimated effects on SPS increases 

from 3.5 to 6.5; while the effect for Yabloko decreases from 3.8 to 1.8. The difference in the 

size of the effects in part  is driven by differences in the sample size. In the panel estimation 

we do not need to control for socio-economic indicators available only for a subsample of 

sub-regions.35 Since neither Unity nor OVR—the two parties that according to cross-sectional 

results were affected by NTV the most—were present at the time of 1995 elections, we cannot 

estimate the effect of NTV on these parties in panel analysis. 

[TABLE 3 ABOUT HERE] 

B. Placebo experiment: checking the validity of the instrument 

The key identifying assumption in our baseline cross-sectional specification is that the 

availability of NTV, controlling for observable characteristics of sub-regions, is uncorrelated 

with the political preferences of voters other than through the effect of NTV. There are two 

                                                
34 In 1995 in a representative survey of Russians, less than 6 percent of respondents said that NTV was their 
source of political information; in contrast, 77 percent and 25 percent of respondents made that claim about the 
two national channels, ORT and RTR (Colton, 2000). 
35 If we restrict the sample to those sub-regions that are included in the cross-section estimation, the effect on 
SPS equals 4.3 and the effect on Yabloko equals 2.2. 



 28 

potential reasons why this assumption may not hold. First, there might be reverse causality, as 

sub-regions with certain political preferences could be more likely to receive NTV. Second, 

there may have been some omitted characteristics of sub-regions that correlated both with the 

presence of the NTV signal and the political preferences of the population. For example, one 

could argue that our results are driven by the effect of the Soviet educational channel, whose 

infrastructure was inherited by NTV. If the educational channel had a lasting effect on the 

level of education and the political preferences of the electorate, NTV availability could just 

be a proxy for it.36  

To test the validity of our main assumption, we conduct a placebo experiment. As in 

the panel regressions with sub-region fixed effects, we exploit the fact that NTV could not 

have a noticeable effect in 1995 because of the negligible audience. Table 4 reports the results 

of estimating the effect of NTV availability in 1999 on the voting results for all major parties 

and voter turnout in the 1995 parliamentary elections. We expect to find no effect of NTV 

availability for any of the parties as this is the only result consistent with no endogeneity 

problem in the baseline regressions. Panel A of Table 4 presents results for the liberal parties 

(Democratic Russia’s Choice and Yabloko), whose direct heirs (SPS and Yabloko) were 

supported by NTV in 1999. Panel B presents results for KPRF (communist) and LDPR 

(nationalist). Finally, panel C presents the results for the main pro-government party from the 

1995 election (NDR) and voter turnout.37 For each electoral outcome in Table 4, we present 

regressions with exactly the same specification as in table 2, but with electoral outcomes of 

                                                
36 This, however, is unlikely as Channel 4 had very little viewership since its programs were “exceedingly 
boring” in the 1990s (Mickiewicz 1997, p. 171); and it was also true during the Soviet times (Mickiewicz 1988, 
p.9). 
37 If our results for SPS and Yabloko in 1999 were driven by unobserved heterogeneity between sub-regions, one 
would have expected positive significant coefficients on NTV availability for these parties. As there was no 
relative bias in coverage of KPRF and LDPR by NTV and state channels in 1999, the results for these parties in 
1999 either are an indirect effect of NTV persuasion or are driven by unobserved heterogeneity. In the latter 
case, we expect to find a positive effect on KPRF and a negative effect on LDPR. For the voter turnout, one 
would have expected a negative significant effect of NTV availability in 1999 if our baseline results were driven 
by endogeneity problems. 



 29 

1995 instead of 1999. The coefficients for NTV availability are much smaller in size and 

statistically insignificant for all the electoral outcomes in 1995.  

[TABLE 4 ABOUT HERE] 

An alternative way to conduct this placebo experiment is to use 1995 electoral 

outcomes to predict 1999 electoral outcomes and test whether these predicted outcomes are 

affected by the availability of NTV in 1999. The results (not reported) are robust to using this 

alternative approach: we find no statistically significant relationship between the availability 

of NTV in 1999 and the voting outcomes in 1999 predicted by the vote in 1995. Summing up, 

the results of the placebo experiment are consistent with the premise that our main 

identification assumption is valid. 

C. Persistence of NTV Effects 

In order to examine the persistence of the political persuasion of the media, we 

estimate the effect of NTV availability in 1999 on voting results in the next parliamentary 

elections of 2003. In 2003, after NTV was taken over by the state monopoly Gazprom, there 

were no substantial differences between news coverage of NTV and other national TV 

channels for all parties participating in the election, with possibly one exception. Oates (2006, 

pp. 171-175) noted that the liberal SPS got slightly more time on NTV compared to ORT and 

RTR. If the effect of NTV is persistent, one would expect to see a significant effect of NTV 

availability in 1999 on the voting in 2003 for parties covered differently in 1999 and similarly 

in 2003. These results should become insignificant once we control for voting results of 1999. 

Yabloko was the party for which we would expect this kind of a pattern, as it participated in 

both elections; and in 2003, unlike 1999, NTV had similar coverage of this party to the other 

TV channels (Oates 2006, pp.171-173; Vladimir Gel’man 2005, p. 240). As there may have 



 30 

been some small differences in coverage of SPS in 2003, one may expect to see some 

incremental effect of NTV even after controlling for the voting results of 1999.  

As far as the other parties that participated in 2003 elections are concerned, the 

prediction is less clear-cut. KPRF (communists) and LDPR (nationalists) were only indirectly 

affected by NTV in 1999 and it is not clear whether such an effect should be persistent. OVR 

formed an alliance with Unity and they participated in 2003 parliamentary elections as a 

single party, United Russia. Since in 1999 NTV was supporting OVR and opposing Unity, the 

effect of NTV on the vote for United Russia in 2003 is ambiguous even if it is long-term. 

Table 5 reports the results of estimating the effect of NTV availability in 1999 on the 

voting results in 2003. For each electoral outcome, we present results of three regressions: 

first, the specification identical to our baseline, i.e., controlling for 1995 election results; then, 

without any electoral controls, and third, with 1999 election results as controls. Panel A 

presents the results for SPS and Yabloko; panel B for KPRF and LDPR; and panel C for 

United Russia and voter turnout. We find a positive and significant effect of the NTV 

availability in 1999 on the vote for the liberal parties SPS and Yabloko and negative and 

significant effect on the voter turnout in 2003 (both with and without electoral controls from 

1995). The magnitude of the effects for the vote in 2003 for each of the two liberal parties is 

about one half of that in 1999 and is similar for the voter turnout. The effect of NTV 

availability drops in magnitude and becomes statistically insignificant for Yabloko and 

turnout once we control for the voting results in 1999. In contrast, the vote for SPS is positive 

and marginally significant, albeit much smaller, even after controlling for the election results 

of 1999. We also find that votes for KPRF, LDPR and United Russia in 2003 were not 

significantly affected by NTV. The results of our analysis of the 2003 electoral outcomes are 

consistent with the hypothesis that NTV had a long-term persuasion effect on voting for 

liberal parties and on the decisions to participate in elections. 



 31 

[TABLE 5 ABOUT HERE] 

Overall, our findings at the aggregate level data can be summarized as follows: The 

presence of NTV signal had a robust significant effect on the vote for the parties that were 

covered differently by NTV and the two state channels. Persuasion rates are much bigger for 

the negative message conveyed by NTV (“do not vote for Unity”) as compared to the positive 

message (“vote for parties supported by NTV”). NTV’s persuasion effect is persistent; it was 

present three years after the takeover of NTV.  

IV. Individual-level results 

A. Benchmark results. 

The analysis of individual-level data adds to the aggregate-level results in the 

following important respects: First, it allows us to estimate the persuasion effect of NTV 

controlling for individual characteristics. For example, we were not able to control for the 

level of education of voters in the aggregate-level analysis as there are no such data for sub-

regions, but we can do so at the individual level. Second, since the survey was conducted both 

before and after the elections it gives us an opportunity to examine in more detail which 

groups of voters get more easily persuaded by the media.  

Using survey data we estimate the effect of whether the respondent watched NTV in 

1999 on which party the respondent voted for in the 1999 election. Both the information on 

watching NTV and information on voting are self-reported by the respondent. Since self-

reported measure of media exposure is subject to significant reporting biases and may be 

endogenous to vote choice (Vincent Price and John Zaller 1993; Markus Prior 2009), one 

cannot consistently estimate the effect of watching NTV without a source of exogenous 

variation. To cope with this problem, we instrument the reported exposure to NTV programs 



 32 

by our measure of predicted NTV signal strength (which we derived using information on the 

power and the location of transmitters).  

In particular, we estimate bivariate probit regression model with the following 

structural equation of interest: 

!! !!"#!!!"""! ! ! ! ! !! ! !!!"#$!!"!!"#!!!""" ! !!! !!!!""" ! !!!    (6) 

where i indexes individual respondents and j indexes parties. Dummy variable votej
i,1999 

equals 1 if respondent i reported voting for party j and zero if the respondent reported voting 

for some other party. Watched_NTVi,1999 equals 1 if the respondent i reported watching  news 

programs on NTV in 1999 and zero otherwise. Ci,1999 is a set of individual and sub-regional 

level characteristics.38 In the first-stage equation, Watched_NTVi,1999  is instrumented by the 

predicted NTV signal strength in 1999 in the home sub-region of individual i. The error term 

is clustered at the sub-regional level. 

Table 6 presents the results of the first stage regressions for two specifications: on the 

full sample with the baseline set of controls and on the sample of respondents who had well-

defined voting intentions one month before the 1999 election controlling for the voting 

intentions. In both specifications, predicted NTV signal strength is a strong predictor of the 

respondents’ exposure to NTV programs (F-statistics for the excluded instrument are 29.7 in 

the baseline and 13.6 with the controls for voting intentions just one month prior to the 

election).  

[TABLE 6 ABOUT HERE] 

Table 7 presents the results of the second stage regressions. The four panels of the 

table are organized in the same way as Table 2. For each dependent variable (dummy for 

                                                
38 Individual social and demographic characteristics include: gender, age, marital status, dummy for ethnic 
Russian, education (dummy for college education or higher), religiosity (answer to the question: Do you attend 
regularly religious services?), dummy for former membership in Communist Party of the Soviet Union (CPSU), 
and a consumption index. We follow Colton and McFaul (2003) to construct the consumption index as a sum of 
the answers to the following questions: “Do you own: A car? A dacha (summer home)? A computer? A phone? 
An automatic washing machine? Do you have Internet access? Have you ever been abroad?” We also control for 
the logarithms of sub-regional population and average wage and for the city dummy.  



 33 

whether the respondent reported voting for a particular party or showing up for election), we 

report coefficients from the IV probit and probit regressions along with their marginal effects. 

The coefficients on our main variable of interest, Watched_NTVi,1999, in the second stage are 

the estimates of the causal effect of watching NTV. It had a significant negative effect on the 

reported vote for the pro-government party Unity opposed by NTV and a significant positive 

effect  on the reported vote for the two out of three parties supported by NTV, namely, 

centrist OVR and liberal SPS. The effect on Yabloko (the other liberal party supported by 

NTV) is positive, but small in magnitude and statistically insignificant. We find no 

relationship in the individual-level data between watching NTV and self-reported turnout or 

voting for the two parties with similar coverage by NTV and the state TV, i.e., KPRF 

(communist) and LDPR (nationalist). The magnitude of the estimated effects is substantial: 

marginal effects imply that survey respondents who watched NTV were 40 percentage points 

less likely to vote for Unity, 20 percentage points more likely to vote for OVR, and 23 

percentage points more likely to vote for SPS. 

[TABLE 7 ABOUT HERE] 

To calculate persuasion rates for individual-level results we use formulas (2) and (3), 

where as !!!" we use the estimated marginal effects. To predict voting results in the 

counterfactual scenario of zero NTV availability in all sub-regions, we use the estimated 

equation (2) and calculate for each individual predicted probability of voting for a given party 

with Watched_NTVi,1999 set to zero. The predicted share of votes in the counterfactual scenario 

without NTV is as follows: Unity would have gotten 47.0 percent of the total vote (instead of 

28 percent), parties supported by NTV would have received 9.4 percent of the total vote 

(instead of 25 percent), and the turnout would remain 81 percent. The resulting persuasion 

rate of the positive message (“vote for OVR or liberal parties”) equals 44.6 percent, whereas 



 34 

the persuasion rate of the negative message of NTV (“do not vote for Unity”) equals 47.9 

percent.39 

Overall, our main hypothesis is supported by the individual-level results: we do find 

that NTV had strong persuasion powers as it affected the propensity to vote for Unity, OVR 

and SPS. In survey data, however, we find that the effect of watching NTV on the reported 

vote for the liberal Yabloko is not statistically significant in contrast to the aggregate-level 

results (but the point estimate has the right sign). In addition, in survey data we find no effect 

on reported turnout; yet this may be the case because respondents might not be willing to 

reveal their political apathy by admitting that they did not turn up for election. The individual-

level results are robust to using a reduced-form probit model with NTV availability in 1999 as 

a measure of NTV exposure (defined in the same way as in the aggregate-level analysis). 

Statistical significance of the results remains unchanged; the magnitude of marginal effects 

for Unity and SPS is very similar, while marginal effects for OVR increases to 27 percentage 

points. As in the case of the aggregate-level analysis, we test the validity of our identification 

assumption with placebo regressions and find no effect of NTV on voting choices of 

individuals in 1995 (the results are presented in the online appendix). 

B. Who gets persuaded? 

So far we have analyzed survey responses about voting choices right after the 

elections. One month prior to the 1999 election, there was another round of the survey in 

which the same respondents were asked about their intentions to vote. Using this information, 

we can estimate the effect of watching election campaign on NTV for a month right before 

election on voting decisions by controlling for the intention to vote one month prior to the 

election. We can also estimate the effect of NTV on the undecided voters (i.e., those voters 

                                                
39 In the online Appendix we compare the magnitudes of the effects estimated using individual and aggregate-
level data.  



 35 

who did not answer which party they were going to vote for in the pre-election survey but 

answered which party they voted for in the post-election survey) as well as on the intention to 

vote for a particular party one month before election. Table 8 presents the results. For each 

political party, we present results of three regressions. Two regressions are on the subsample 

of voters who had well-defined voting intentions: with the actual reported vote in the post-

election survey as the dependent variable controlling for which party the respondent intended 

to vote for one month prior to the election; and for reported intention to vote in the pre-

election survey as dependent variable. The third regression is for the reported vote on the 

subsample of undecided voters. After we control for voters’ intention to vote for a particular 

party just a month before the election, the exposure to NTV made people 30 percentage points 

more likely to vote for OVR, the main opposition party supported by NTV (albeit only the 

coefficient is significant and not the marginal effect), 46 percentage points more likely to vote 

for SPS, one of the two liberal parties supported by NTV. It also made people 50 percentage 

points less likely to vote for KPRF (communist party) and 25 percentage points less likely to 

vote for LDPR (nationalists). The effect of NTV on pro-government Unity as well as on other 

parties is insignificant once we control for voting intentions. Thus, watching the coverage of 

the intensive election campaign for one month before the election persuaded voters to switch 

their political orientation towards OVR and SPS (and away from KPRF and LDPR). In 

addition, watching NTV had a large effect on the intention to vote for OVR a month before 

the election (37 percentage points) and for Yabloko (32 percentage points; although, in the 

case of intention to vote for Yabloko, only the coefficient is significant and not the marginal 

effect).  Again, we find no significant effect of NTV on intention to vote for Unity. In 

contrast, the largest effect among undecided voters is on Unity: watching NTV for a month 

before election made undecided people 49 percentage points less likely to vote for Unity. 

Overall, we can conclude that TV matters for voting decisions even in the very short run. 



 36 

[TABLE 8 ABOUT HERE] 

We also tried to explore whether the persuasion power of the media depends on 

individual characteristics of respondents, such as income, education, and age. We did not find 

robust evidence that any of these individual characteristics make people more or less easily 

persuaded by the media.40  

V. Conclusions 

We document the effects of media on voting outcomes in Russia’s parliamentary 

elections of 1999. We base our identification on the variation in the geographical availability 

of NTV, the only major TV channel that was independent from the government at that time. 

This allows us to estimate the causal effect of exposure to media on voting behavior and to 

avoid endogeneity biases inherent in survey-based studies. At the aggregate level of analysis, 

we find that the effect of NTV availability was positive and significant for the three 

opposition parties supported by NTV and negative and significant for the pro-government 

party opposed by NTV. Raising the predicted NTV availability by ten percentage points 

increases the vote for these parties by 1.1 percentage points and decreases the vote for pro-

government Unity party by 1.55 percentage points. In addition, it leads to a decline in turnout 

of about 0.67 percentage points. These results imply that in our sample the government party 

lost about a quarter of its voters and the opposition parties increased their political support by 

about 60 percent as a result of NTV broadcasts. The analysis of the persuasion rates indicates 

that about 8 percent  of people who watched NTV were persuaded to vote for the three 

opposition parties, which is similar to findings in DellaVigna and Kaplan (2007). However, 

66 percent of the potential pro-governmental party supporters who watched NTV were 

persuaded not to vote for it, which is substantially higher than persuasion rates found in the 
                                                
40 If we use the presence of NTV transmitter in the sub-region as a measure of NTV availability, the effect of 
persuasion is less pronounced for people with higher political knowledge and people with access to alternative 
sources of information. The results are available in the working paper version of this work. 



 37 

previous literature. NTV had large persuasion effects despite some presence of diversity of 

opinions on the radio and in print media. Our findings imply that the absence of independent 

TV may not be fully compensated by other media, and, therefore, television may need to be 

considered a separate market for the purposes of regulation. 

Using survey data, we find that even controlling for the voting intentions just a month 

before the elections, NTV had a substantial effect on the vote for the major opposition party 

supported by NTV. Thus, NTV was able to persuade its viewers to vote for this party despite 

their initial voting intentions just before the elections. We also find that NTV prevented 

undecided voters from voting for the pro-government party criticized by NTV.  

Our results suggest that the media possesses a substantial power of political persuasion 

in countries characterized by weak democratic institutions such as Russia. By comparing our 

results with other findings in the literature, we conclude that the power of political persuasion 

of the media can be much larger in environments with weak democratic institutions than in 

established democracies. It would be too quick, however, to conclude that it is the case in any 

imperfect democracy or any other country at a similar stage of institutional development. 

Media effects in Russia are large due to the combination of such factors as the unstable party 

system, weak partisan attachments, the lack of prior information about the performance of 

politicians in office, unclear policy positions, the importance of candidates' individual traits, 

and the lack of competitiveness in the media market. We expect media effects to be large in 

countries with all these conditions in place. Further research is needed to estimate the relative 

importance of these conditions and the magnitudes of media effects in other countries. 



 38 

References 

Ansolabehere, Stephen, and Shanto Iyengar. 1995. Going Negative: How Political 

Advertising Shrinks and Polarizes the Electorate. New York, NY: Free Press. 

Ansolabehere, Stephen, Shanto Iyengar, and Adam Simon. 1999. “Replicating 

experiments using aggregate and survey data: The case of negative advertising and turnout.” 

American Political Science Review, 903(4): 901-909. 

Belin, Laura. 1999. “State Television Wages Unprecedented ‘Information War.’” Radio Free 

Europe/Radio Liberty Russian Election Report 7. 

Belin, Laura. 2002. “Russian Media Policy in the First and Second Chechen Campaigns.” 

Paper presented at the meeting of the Political Studies Association, Aberdeen, Scotland. 

Brader, Ted, and Joshua A. Tucker. 2001. “The emergence of mass partisanship in Russia, 

1993-1996. American Journal of Political Science, 45(1): 69-83. 

Brunetti, Aymo, and Beatrice Weder. 2003. A free press is bad news for corruption. 

Journal of Public Economics 87(7-8):1801-1824. 

Cain, Daylian M., George Loewenstein, and Don A. Moore. 2005. “The dirt on coming 

clean: Perverse effects of disclosing conflicts of interest,” Journal of Legal Studies, 34:1-25. 

Colton, Timothy J. 2000. Transitional Citizens: Voters and What Influences Them in the 

New Russia. Cambridge, MA: Harvard University Press. 

Colton, Timothy J., and Michael A. McFaul. 2003. Popular Choice and Managed 

Democracy. Washington, D.C.: Brooking Institution Press. 

DellaVigna, Stefano, and Ethan Kaplan. 2007. The Fox News effect: Media bias and 

voting. Quarterly Journal of Economics 122(3): 807-860. 



 39 

DellaVigna, Stefano, and Matthew Gentzkow. 2010. “Persuasion: Empirical Evidence.” 

Annual Review of Economics, 2: 643–669. 

DeMarzo, Peter M., Dimitri Vayanos, and Jeffrey Zwiebel. 2003. “Persuasion bias, social 

influence, and uni-dimensional opinions.” Quarterly Journal of Economics, 118(3): 909-968. 

Deposato, Scott. 2009. “The Impact of Campaign Messages in New Democracies: Results 

From An Experiment in Brazil.” http://swd.ucsd.edu/exp1.pdf. 

Djankov, Simeon, Caralee McLiesh, , Tatiana Nenova, and Andrei Shleifer. 2003. “Who 

owns the media?” Journal of Law and Economics, 46(2): 341-382. 

Durante, Ruben and Brian G. Knight. Forthcoming. “Partisan control, media bias and 

viewers’ responses: Evidence from Berlusconi’s Italy.” Journal of European Economic 

Association. 

Egorov, Georgy, Sergei Guriev, and Konstantin Sonin. 2009. “Media freedom, 

bureaucratic incentives, and the resource curse.” American Political Science Review, 103(4): 

645-668. 

European Institute for the Media. 1996. Monitoring the Media Coverage of the December 

1995 Parliamentary Elections in Russia: Final Report. Düsseldorf: European Institute for the 

Media.  

European Institute for the Media. 2000. Monitoring the Media Coverage of the December 

1999 Parliamentary Elections in Russia: Final Report. Düsseldorf: European Institute for the 

Media. 

Epstein, David L., Robert H. Bates, Jack Goldstone, Ida Kristensen, and Sharyn 

O'Halloran. 2006. “Democratic transitions.” American Journal of Political Science 59: 551-

69. 



 40 

Eyster, Erik, and Matthew Rabin. 2009. “Rational and native herding.” Centre for 

Economic Policy Research Discussion Paper 7351 

Gel’man, Vladimir. 2005. “Political Opposition in Russia: A Dying Species?” Post-Soviet 

Affairs, 21(3): 226-246. 

Gehlbach, Scott, and Konstantin Sonin. 2009. “Government Control of Media.” 

http://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=1315882 

Gentzkow, Matthew. 2006. “Television and voter turnout.” Quarterly Journal of Economics, 

121(3): 931-972. 

Gentzkow, Matthew and Jesse M. Shapiro. 2004. “Media, Education, and Anti-

Americanism in the Muslim World." Journal of Economic Perspectives, 18(3): 117–133 

Gentzkow, Matthew, and Jesse M. Shapiro. 2006. “Media bias and reputation.” Journal of 

Political Economy, 114(2): 280-316. 

Gentzkow, Matthew and Jesse M. Shapiro. 2010. “What drives media slant? Evidence from 

U.S. daily newspapers.” Econometrica, 78(1): 35-71. 

George, Lisa M. and Joel Waldfogel. 2006. “The New York Times and the market for local 

newspapers.” American Economic Review, 96 (1): 435-447. 

Gerber, Alan, Dean S. Karlan, and Daniel Bergan. 2009. “Does the media matter? A field 

experiment measuring the effect of newspapers on voting behavior and political opinions.” 

American Economic Journal: Applied Economics 1(2): 35–52. 

Hainmueller, Jens and Holger Kern. 2009. “Opium for the masses: How foreign free media 

can stabilize authoritarian regimes.” Political Analysis, 17, 377–399. 



 41 

Hale Henry, Michael A. McFaul and Timothy Colton. 2004. “Putin and the ‘Delegative 

Democracy’ Trap: Evidence from Russia’s 2003-04 Elections.” Post-Soviet Affairs, 20(4): 

285-319. 

Hoffman, David E. 2002. The Oligarchs: Wealth and Power in the New Russia. New York, 

NY: Public Affairs. 

Hufford, George A. 2002. "The Its Irregular Terrain Model, Version 1.2.2 the Algorithm," 

http://flattop.its.bldrdoc.gov/itm.html. 

Jamestown Foundation Monitor. 1999. Kremlin-Media Coordinated Front Shows Signs of 

Wear. Volume: 5, Issue: 202. 

Knight, Brian G., and Chun-Fang Chiang. Forthcoming. Media bias and influence: 

Evidence from newspaper endorsements. Review of Economic Studies. 

Lawson, Chappell and James A. McCann. 2005. “Television news, Mexico’s 2000 

elections, and media effects in emerging democracies.” British Journal of Political Science 

35(1): 1-30. 

Lipman, Masha and Michael A. McFaul. 2005. “Putin and the Media.” In Putin's Russia: 

Past Imperfect, Future Uncertain, ed. Dale R. Herspring. Lanham, MD: Rowman and 

Littlefield. 

McMillan, John and Pablo Zoido. 2004. “How to subvert democracy: Montesinos in Peru.” 

Journal of Economic Perspectives, 18(4): 69-92. 

Mickiewicz, Ellen. 1988. Split Signals: Television and Politics in the Soviet Union. New 

York, NY: Oxford University Press. 

Mickiewicz, Ellen. 1997. Changing Channels: Television and the Struggle for Power in 

Russia. New York, NY: Oxford University Press. 



 42 

Mickiewicz, Ellen. 2006. “The Election News Story on Russian Television: A World Apart 

from Viewers.” Slavic Review, 65(1): 1-23. 

Mickiewicz, Ellen. 2008. Television, Power, and the Public in Russia. New York, NY: 

Cambridge University Press. 

Mullainathan, Sendhil. 2002. “Thinking through categories.” Unpublished. 

Mullainathan Sendhil, Joshua Schwartzstein, and Andrei Shleifer. 2008. “Coarse 

thinking and persuasion.” Quarterly Journal of Economics, 123(2): 577-619. 

Oates, Sarah. 2006. Television, Democracy and Elections in Russia. New York, NY: 

Routledge. 

Oberholzer-Gee, Felix, and Joel Waldfogel. 2009. Media markets and localism: Does local 

news en Español boost Hispanic voter turnout? American Economic Review, 99 (5): 2120-28. 

Olken, Benjamin. 2009. Do television and radio destroy social capital? Evidence from 

Indonesian villages. American Economic Journal: Applied Economics, 1 (4): 1-33. 

Organization for Security and Cooperation in Europe/Office for Democratic Institutions 

and Human Rights. 1996. “International Observer Mission, Election of President of the 

Russian Federation, 16th June 1996 and 3rd July 1996, Report on the Elections.” 

http://www.osce.org/documents/odihr/1996/07/1453_en.pdf 

Organization for Security and Cooperation in Europe/Office for Democratic Institutions 

and Human Rights. 2000. “Russian Federation Elections to the State Duma, 19 December 

1999, Final Report.” http://www.osce.org/documents/odihr/2000/02/1454_en.pdf 

Organization for Security and Cooperation in Europe/Office for Democratic Institutions 

and Human Rights. 2004. “Russian Federation Elections to the State Duma, 7 December 

1999, Final Report.” http://www.osce.org/documents/odihr/2004/01/1947_en.pdf. 



 43 

Petrova, Maria. 2008. “Inequality and media capture.” Journal of Public Economics 92 (1-

2): 183-212. 

Price, Vincent and John Zaller. 1993. “Who gets the news? Alternative measures of news 

reception and their implications for research.” Public Opinion Quarterly, 57(2): 133-164. 

Prior, Markus. 2009. “The immensely inflated news audience: Assessing bias in self-

reported news exposure.” Public Opinion Quarterly, 73(1): 130-143. 

Qian, Nancy, and David Yanagizawa. 2010. “Watchdog or Lapdog? Media and the U.S. 

Government.” The National Bureau of Economic Research Working Paper 15738. 

Snyder, James M. Jr., and David Strömberg. 2010. Press coverage and political 

accountability. Journal of Political Economy, 118(2): 355-408. 

Strömberg, David. 2004. Radio’s impact on public spending. Quarterly Journal of 

Economics 119(1): 189-221. 

Tavernise, Sabrina. 2000. “Russian Tycoon Reports a Second Accord to Control Media.” 

The New York Times, November 18. http://www.nytimes.com/2000/11/18/world/russian-

tycoon-reports-a-second-accord-to-control-media.html 

White, Stephen and Sarah Oates. 2003. “Politics and the media in post-communist Russia.” 

Politics, 23(1): 31-37. 

White, Stephen, Sarah Oates, and Ian McAllister. 2005. “Media effects and the Russian 

elections, 1999-2000.” British Journal of Political Science, 34(2): 191-208. 

White, Stephen, Richard Rose, and Ian McAllister. 1997. How Russia Votes. Chatham, NJ: 

Chatham House Publishers, Inc. 

White, Stephen, Matthew Wyman, and Olga Kryshtanovskaya. 1995. “Parties and politics 

in post-communist Russia.” Communist and Post-Communist Studies, 28(2): 183-202. 



 44 

Table 1. Correlates of the location of NTV transmitter in 1999 
 NTV Transmitter in 1999 
 (1) (2) (3) (4) (5) (6) 
Determinants of transmitter location       
City dummy, 1998 0.1562 0.0633  0.0484 0.0496 0.04 
 [0.0271]*** [0.0317]**  [0.0370] [0.0372] [0.0234]* 
Population, 1998 0.001      
 [0.0001]***      
Average wage, 1998 0.0732      
 [0.0335]**      
Fifth-order polynomial of log population, 1998  Yes  Yes Yes Yes 
       (F-statistic, population polynomial)   (24.49)***   (25.05)***  (24.83)***  (9.69)***  
Fifth-order polynomial of log average wage, 1998  Yes  Yes Yes Yes 
       (F-statistic, wage polynomial)   (10.65)***   (3.12)** (3.03)** (5.3)***  
Election results, 1995       
Vote for NDR (Pro-government) in 1995,  
percent 

 
 0.0014 -0.0012 -0.0015 -0.0005 

   [0.0013] [0.0014] [0.0014] [0.0012] 
Democratic Russia's Choice (Liberal),  percent   0.0099 -0.0038 -0.0043 -0.0022 
   [0.0110] [0.0026] [0.0026]* [0.0016] 
Vote for Yabloko (Liberal) in 1995,  percent   0.035 -0.0062 -0.0082 -0.0075 
   [0.0089]*** [0.0098] [0.0099] [0.0057] 
Vote for KPRF (Communist) in 1995,  percent   -0.0002 -0.0001 -0.0002 -0.0008 
   [0.0015] [0.0016] [0.0015] [0.0009] 
Vote for LDPR (Nationalist) in 1995,  percent   -0.001 -0.0023 -0.0025 -0.0016 
   [0.0028] [0.0025] [0.0025] [0.0020] 
Voter turnout in 1995,  percent   -0.0084 -0.0004 -0.0002 0.0001 
   [0.0018]*** [0.0020] [0.0020] [0.0016] 
Socio-economic characteristics, 1998       
Doctors per 1000, 1998     0.0016 -0.00002 
     [0.0012] [0.0008] 
Nurses per 1000, 1998     -0.0005 -0.0003 
     [0.0004] [0.0002] 
Population change, 1998     -0.0076 -0.0014 
     [0.0048] [0.0017] 
Migration rate, 1998     0.0082 -0.0017 
     [0.0096] [0.0074] 
Fraction of retired people, 1998     -0.0012 -0.0009 
     [0.0019] [0.0010] 
Fraction of unemployed, 1998     0.0078 -0.0011 
     [0.0076] [0.0045] 
Fraction of population employed in farms, 1998     0.0073 -0.0035 
     [0.0061] [0.0021] 
Crime rate, 1998     0.0001 0.0001 
     [0.0001] [0.0001] 
NTV Transmitter in 1997      0.7227 
      [0.0342]*** 
Region fixed effects Yes Yes Yes Yes Yes Yes 
Observations 2058 2058 1948 1727 1723 1723 
R-squared 0.34 0.38 0.29 0.39 0.39 0.71 
F-statistic, Determinants of transmitter location (87.78)*** (38.7)***   (10.58)***  (10.51)***  (5.62)***  
F-statistic, Election results variables   (23.54)*** (0.86) (1.29) (0.63) 
F-statistic, Socio-economic characteristics     (1.15) (1.19) 

Robust standard errors in brackets. F-statistics in parentheses. * significant at 10 percent; ** significant at 5 percent; *** significant at 1 
percent. 



 45 

Table 2. Effect of NTV availability on voting behavior in 1999, aggregate data, cross-section 
Panel A Opposed by NTV in 1999 Supported by NTV in 1999 

 Vote for Unity in 1999 
(centrist, pro-government) 

Vote for OVR in 1999 
(centrist, opposition) 

NTV Availability in 1999 -17.72 -15.48 5.72 3.62 
 [2.51]*** [2.77]*** [1.95]*** [1.72]** 
Electoral controls from 1995 No Yes No Yes 

Socio-economic controls 1998 Yes Yes Yes Yes 

Regional dummies Yes Yes Yes Yes 

Observations 2005 1686 2005 1686 
Number of regions 81 79 81 79 
R-squared 0.67 0.66 0.79 0.82 
     
Panel B Supported by NTV in 1999 

 Vote for SPS in 1999 
(liberal) 

Vote for  Yabloko in 1999 
(liberal) 

NTV Availability in 1999 4.47 3.52 4.58 3.85 
 [1.07]*** [1.15]*** [0.84]*** [0.67]*** 
Electoral controls from 1995 No Yes No Yes 
Socio-economic controls 1998 Yes Yes Yes Yes 
Regional dummies Yes Yes Yes Yes 
Observations 2005 1686 2005 1686 
Number of regions 81 79 81 79 
R-squared 0.78 0.82 0.78 0.84 
     
Panel C Similar coverage by NTV and state TV in 1999 

 Vote for KPRF in 1999 
(communist) 

Vote for LDPR in 1999 
(nationalist) 

NTV Availability in 1999 1.68 3.92 -1.72 -1.39 
 [2.03] [1.86]** [0.66]** [0.61]** 
Electoral controls from 1995 No Yes No Yes 
Socio-economic controls 1998 Yes Yes Yes Yes 
Regional dummies Yes Yes Yes Yes 
Observations 2005 1686 2005 1686 
Number of regions 81 79 81 79 
R-squared 0.74 0.81 0.70 0.73 
     
Panel D Voter turnout in 1999  

NTV Availability in 1999 -6.54 -6.67   
 [1.94]*** [1.42]***   
Electoral controls from 1995 No Yes   
Socio-economic controls 1998 Yes Yes   
Regional dummies Yes Yes   
Observations 2005 1686   
Number of regions 81 79   
R-squared 0.71 0.81   

All dependent variables are measured in percentages of total vote. Electoral controls include the results of Duma 
elections in December 1995, in particular vote for KPRF (Communists), vote for Yabloko, vote for NDR (Our Home is 
Russia), vote for LDPR (Liberal-Democratic Party of Russia), vote for Democratic Russia’s Choice, and voter turnout. 
The set of socio-economic controls includes fifth order polynomial of population, fifth order polynomial of average 
wage, number of nurses per capita, number of doctors per capita, and dummy for cities. Robust standard errors 
adjusted for clusters by region in brackets. * significant at 10 percent; ** significant at 5 percent; *** significant at 1 
percent. 



 46 

Table 3. Effect of NTV availability on voting behavior, aggregate panel data 

 Supported by NTV in 1999 Similar coverage by NTV and 
state TV in 1999  

 

Vote for SPS 
and its 

predecessor 
Democratic 

Russia’s Choice 
(liberal) 

Vote for  
Yabloko 
(liberal) 

Vote for KPRF 
(communist) 

Vote for 
LDPR 

(nationalist) 
Voter turnout 

NTV Availability  6.65 1.84 -2.2 1.18 -2.06 
 [1.40]*** [0.76]** [2.12] [1.38] [2.01] 
Year dummy for 1999 -0.54 -1.42 3.72 -7.09 -10.82 
 [0.83] [0.44]*** [1.24]*** [0.82]*** [1.19]*** 
Constant 1.94 3.61 25.39 13.48 68.85 
 [0.06]*** [0.03]*** [0.11]*** [0.06]*** [0.09]*** 
Sub-region dummies Yes Yes Yes Yes Yes 
Observations 4240 4240 4240 4240 4240 
Number of sub-regions 2302 2302 2302 2302 2302 
R-squared 0.35 0.03 0.07 0.61 0.72 

All dependent variables are measured in percentages of total vote. Robust standard errors adjusted for clusters by sub-region in 
brackets. * significant at 10 percent; ** significant at 5 percent; *** significant at 1 percent. 

 



 47 

Table 4. Placebo regressions for the elections of 1995, aggregate data, cross-section 
 Supported by NTV in 1999 Similar coverage by NTV and 

state TV in 1999 
  

 Vote for SPS 
and its 

predecessor 
Democratic 

Russia’s 
Choice in 1995 

(liberal) 

Vote for  
Yabloko in 

1995 
(liberal) 

Vote for 
KPRF in 1995 
(communist) 

Vote for 
LDPR in 1995 

(nationalist) 

Vote for NDR 
in 1995 (pro-
government) 

Voter turnout 
in 1995 

NTV Availability in 1999 0.60 1.06 -2.33 -2.85 0.12 -3.94 
 [0.37] [0.83] [3.44] [1.71] [1.61] [2.67] 
Socio-economic controls 
from 1998 

Yes Yes Yes Yes Yes Yes 

Regional dummies Yes Yes Yes Yes Yes Yes 
Observations 1686 1686 1686 1686 1686 1686 
Number of regions 79 79 79 79 79 79 
R-squared 0.73 0.79 0.73 0.60 0.62 0.67 

All dependent variables are measured in percentages of total vote. The set of socio-economic controls includes fifth order polynomial of 
population, fifth order polynomial of average wage, number of nurses per capita, number of doctors per capita, and dummy for cities. 
Robust standard errors adjusted for clusters by region in brackets.  * significant at 10 percent; ** significant at 5 percent; *** significant at 
1 percent. 
   



 48 

Table 5. Long-term effect of NTV for the elections of 2003, aggregate data 
Panel A Supported by NTV in 1999; more time 

allocated on NTV in 2003 
Supported by NTV in 1999; similar 
coverage by NTV and state TV in 

2003  
 Vote for SPS in 2003 

(liberal) 
Vote for Yabloko in 2003 

(liberal) 
NTV Availability in 1999 1.79 2.18 1.06 1.75 2.13 0.38 
 [0.48]*** [0.53]*** [0.57]* [0.35]*** [0.43]*** [0.30] 
Electoral controls from 1995 Yes No No Yes No No 

Electoral controls from 1999 No No Yes No No Yes 

Socio-economic controls from 1998 Yes Yes Yes Yes Yes Yes 

Regional dummies Yes Yes Yes Yes Yes Yes 

Observations 1662 1662 1662 1662 1662 1662 
Number of regions 79 79 79 79 79 79 
R-squared 0.71 0.67 0.71 0.84 0.79 0.86 
       
Panel B Similar coverage by NTV and state TV in 1999 and 2003 

 Vote for KPRF in 2003 
(communist) 

Vote for LDPR in 2003 
(nationalist) 

NTV Availability in 1999 -0.71 -1.55 -1.99 -0.5 -0.89 1.42 
 [1.66] [1.84] [1.55] [1.09] [1.24] [1.00] 
Electoral controls from 1995 Yes No No Yes No No 

Electoral controls from 1999 No No Yes No No Yes 

Socio-economic controls from 1998 Yes Yes Yes Yes Yes Yes 

Regional dummies Yes Yes Yes Yes Yes Yes 

Observations 1662 1662 1662 1662 1662 1662 
Number of regions 79 79 79 79 79 79 
R-squared 0.70 0.63 0.76 0.73 0.68 0.79 
       
Panel C Similar coverage by NTV and state TV 

in 2003 
 

 Vote for United Russia in 2003 
(pro-government, centrist, formed as 

an alliance of OVR and Unity) 
Voter turnout in 2003 

NTV Availability in 1999 -2.95 -3.2 0.28 -6.72 -8.76 -2.88 
 [3.15] [3.23] [3.11] [2.76]** [3.45]** [2.65] 
Electoral controls from 1995 Yes No No Yes No No 

Electoral controls from 1999 No No Yes No No Yes 

Socio-economic controls from 1998 Yes Yes Yes Yes Yes Yes 

Regional dummies Yes Yes Yes Yes Yes Yes 

Observations 1662 1662 1662 1662 1662 1662 
Number of regions 79 79 79 79 79 79 
R-squared 0.76 0.73 0.79 0.79 0.72 0.82 

All dependent variables are measured in percentages of total vote. Electoral controls from 1995 include vote for KPRF 
(Communists), vote for Yabloko, vote for NDR (Our Home is Russia),  vote for LDPR (Liberal-Democratic Party of Russia),  vote 
for DVR (Democratic Russia’s Choice), voter turnout. Electoral controls from 1999 include vote for Unity, vote for OVR, vote for 
KPRF, vote for SPS, Yabloko, vote for LDPR,  and voter turnout.  The set of socio-economic controls includes fifth order 
polynomial of population, fifth order polynomial of average wage, number of nurses per capita, number of doctors per capita, and 
dummy for cities. Robust standard errors adjusted for clusters by region in brackets.  * significant at 10 percent; ** significant at 5 
percent; *** significant at 1 percent.  

 



 49 

Table 6. Individual-level results, the first stage estimation 
 Watched NTV in 1999 (self-reported) 
 OLS Probit OLS Probit 
NTV signal power in 1999 0.003 0.007 0.002 0.006 
 [0.000]*** [0.001]*** [0.001]*** [0.002]*** 
Gender (1 if male) 0.068 0.218 0.036 0.122 
 [0.035]* [0.105]** [0.044] [0.125] 
Age -0.002 -0.007 -0.002 -0.006 
 [0.001]** [0.003]** [0.001] [0.004] 
Finished high school 0.074 0.195 0.103 0.272 
 [0.048] [0.135] [0.056]* [0.155]* 
Marital status (1 if married) 0.03 0.081 0.037 0.099 
 [0.037] [0.107] [0.045] [0.126] 
Consumption index 0.026 0.084 0.029 0.088 
 [0.013]** [0.040]** [0.015]* [0.046]* 
Ln (population), 1998 -0.058 -0.202 -0.069 -0.221 
 [0.016]*** [0.053]*** [0.020]*** [0.065]*** 
Ln (Average wage), 1998 0.161 0.584 0.218 0.726 
 [0.046]*** [0.168]*** [0.060]*** [0.217]*** 
Intention to vote for Unity in 1999   0.08 0.222 
   [0.072] [0.201] 
Intention to vote for OVR in 1999   0.057 0.141 
   [0.073] [0.205] 
Intention to vote for SPS in 1999   0.103 0.289 
   [0.085] [0.249] 
Intention to vote for Yabloko in 1999   0.074 0.209 
   [0.076] [0.222] 
Intention to vote for KPRF in 1999   0.115 0.331 
   [0.058]** [0.162]** 
Intention to vote for LDPR in 1999   0.045 0.104 
   [0.118] [0.318] 
Observations 901 901 656 656 
R-squared 0.13  0.11  
F-statistics  for the exclusion of NTV1999 29.65  13.60  
!2 statistics for the exclusion of NTV1999  29.9  13.85 

Robust standard errors in brackets. * significant at 10 percent; ** significant at 5 percent; *** significant 
at 1 percent.  Availability of NTV alone explains 7 percent of variation in NTV exposure. Survey weights 
are applied. 

 
  
 



 50 

Table 7. Self-reported vote and NTV in 1999, survey data 
Panel A Opposed by NTV in 1999 Supported by NTV in 1999 

 Vote for Unity in 1999 
(centrist, pro-government) 

Vote for OVR in 1999 
(centrist, opposition) 

 IV probit Probit IV probit Probit 
Watched NTV in 1999 -0.831 -0.139 1.180 0.135 
 [0.301]*** [0.128] [0.477]** [0.156] 
Marginal effect -0.26 -0.05 0.25 0.02 
 [0.09]*** [0.04] [0.14]* [0.02] 
Controls Yes Yes Yes Yes 
Observations 901 901 901 901 
Number of sub-regions 42 42 42 42 
!2 statistics for the exclusion of  
NTV1999 in the first stage 

34.72  24.79  

     
Panel B Supported by NTV in 1999 

 Vote for SPS in 1999 
(liberal) 

Vote for  Yabloko in 1999 
(liberal) 

 IV probit Probit IV probit Probit 
Watched NTV in 1999 1.210 0.272 0.467 0.039 
 [0.405] *** [0.149]* [0.555] [0.178] 
Marginal effect 0.24 0.04 0.06 0.004 
 [0.11]** [0.02]* [0.08] [0.02] 
Controls Yes Yes Yes Yes 
Observations 901 901 901 901 
Number of sub-regions 42 42 42 42 

!2 statistics for the exclusion of  
NTV1999 in the first stage 28.90 

 
30.47 

 

     
Panel C Similar coverage by NTV and state TV channels in 1999 

 Vote for KPRF in 1999 
(communist) 

Vote for LDPR in 1999 
(nationalist) 

 IV probit Probit IV probit Probit 
Watched NTV in 1999 -0.296 0.052 -0.266 -0.10 
 [0.351] [0.111] [0.764] [0.140] 
Marginal effect -0.09 0.02 -0.02 -0.01 
 [0.11] [0.04] [0.07] [0.01] 
Controls Yes Yes Yes Yes 
Observations 901 901 901 901 
Number of sub-regions 42 42 42 42 

!2 statistics for the exclusion of  
NTV1999 in the first stage 30.29 

 
29.91 

 

     
Panel D Voter turnout  
 IV probit Probit   
Watched NTV in 1999 0.219 0.102   
 [0.337] [0.115]   
Marginal effect 0.06 0.03   
 [0.08] [0.03]   
Controls Yes Yes   
Observations 1,148 1148   
Number of sub-regions 42 42   
!2 statistics for the exclusion of  
NTV1999 in the first stage 35.39    

Bivariate probit model is used in the IV regressions with “Watched NTV” variable from the pre-election survey 
instrumented by the measure of NTV signal power. Observations are weighted by sample survey weights. Vector of 
controls includes dummy variables for gender, age, marital status, education, consumption index, logarithms of sub-
regional population, and average wage. Robust standard errors adjusted for clusters by sub-region in brackets. 
*significant at 10 percent; ** significant at 5 percent; *** significant at 1 percent. Survey weights are applied. 

  



 51 

Table 8. Intention to vote and vote in 1999 
Panel A Opposed by NTV in 1999 Supported by NTV in 1999 
 Unity in 1999 (pro-government) OVR in 1999 (centrist, opposition) 

Subsample Excluding undecided Undecided only Excluding undecided Undecided only 
Depended variable Reported Vote Intention Reported Vote Reported Vote Intention Reported Vote 

Watched NTV in 1999 -0.631 0.073 -1.391 1.713 1.508 0.081 
 [0.724] [0.698] [0.605]** [0.133]*** [0.171]*** [0.987] 
Marginal effect -0.17 0.01 -0.42 0.37 0.41 0.01 
 [0.19] [0.13] [0.15]*** [0.03]*** [0.05]*** [0.15] 
Intention to vote Yes No No Yes No No 

Observations 656 786 245 656 786 245 
Number of sub-regions 42 42 42 42 42 42 
"2 statistics for exclusion of NTV 15.23 14.64 15.40 7.219 17.23 22.05 
Panel B Supported by NTV in 1999 
 SPS in 1999 (liberal) Yabloko in 1999 (liberal) 

Subsample Excluding undecided Undecided only Excluding undecided Undecided only 
Depended variable Reported Vote Intention Reported Vote Reported Vote Intention Reported Vote 

Watched NTV in 1999 1.808 -0.329 1.033 -0.164 1.103 1.040 
 [0.161]*** [0.472] [0.389]*** [0.856] [0.316]*** [0.644] 
Marginal effect 0.28 -0.05 0.17 -0.01 0.24 0.14 
 [0.03]*** [0.07] [0.09]** [0.06] [0.10]** [0.12] 
Intention to vote Yes No No Yes No No 

Observations 656 786 245 656 786 245 
Number of sub-regions 42 42 42 42 42 42 
"2 statistics for exclusion of NTV 12.35 15.11 20.20 13.45 16.68 20.04 
Panel C Similar coverage by NTV and state TV channels in 1999 

 KPRF in 1999 (communist) LDPR in 1999 (nationalist) 
Subsample Excluding undecided Undecided only Excluding undecided Undecided only 

Depended variable Reported Vote Intention Reported Vote Reported Vote Intention Reported Vote 

Watched NTV in 1999 -0.746 -0.713 0.804 -0.584 -0.347 1.075 
 [0.412]* [0.874] [0.757] [1.020] [0.794] [0.796] 
Marginal effect -0.16 -0.22 0.21 -0.04 -0.03 0.13 
 [0.10] [0.26] 0.20 [0.10] [0.08] [0.17] 
Intention to vote Yes No No Yes No No 

Observations 656 786 245 656 786 245 
Number of sub-regions 42 42 42 42 42 42 
"2 statistics for exclusion of NTV 15.04 9.040 22.68 14.11 14.33 22.49 
Panel D Voter turnout in 1999      

Subsample Excluding undecided Undecided only    
Depended variable Reported Vote Intention Reported Vote    

Watched NTV in 1999 -0.609 0.313 0.378    
 [0.525] [0.449] [0.453]    
Marginal effect -0.12 0.05 0.13    
 [0.12] [0.08] [0.15]    
Intention to vote Yes No No    

Observations 764 1,105 384    
Number of sub-regions 42 42 42    
!2 statistics for exclusion of NTV 15.33 30.86 23.27      

Bivariate probit model. Watched NTV variable form the post-election survey instrumented by the measure of NTV signal power. In columns marked 
“Undecided only” only respondents that did not report their intention to vote in the pre-election survey are included in the sample. Observations are 
weighted by sample survey weights. All specifications include the following vector of controls includes gender, age, marital status, education, 
consumption index, logarithm of sub-regional population and wage. Controls for intention to vote include dummy variables for intention to vote for 6  
major parties.  Robust standard errors adjusted for clusters by sub-region in brackets.  * significant at 10 percent; ** significant at 5 percent; *** 
significant at 1 percent. Survey weights are applied. 
  

 



Media and Political Persuasion: Evidence from Russia 

Ruben Enikolopov, Maria Petrova, Ekaterina Zhuravskaya 

Web Appendix 

 
Table A1. Summary statistics. Intention to vote and reported vote, 

December 1999 Duma elections 
 Obs. Mean Std. Dev. 

Watches NTV 1148 0.61 0.49 
NTV available 1148 0.73 0.44 
Intention to vote for OVR (centrist, opposition) 764 0.13 0.34 
Intention to vote for Unity (centrist, pro-government) 764 0.11 0.32 
Intention to vote for SPS  (liberal) 764 0.07 0.26 
Intention to vote for Yabloko  (liberal) 764 0.11 0.31 
Intention to vote for KPRF  (communist) 764 0.31 0.46 
Intention to vote for LDPR (nationalist) 764 0.04 0.21 
Intended to participate in elections 1069 0.91 0.29 
Vote for Unity (centrist, pro-government) 901 0.28 0.45 
Vote for OVR (centrist, opposition) 901 0.09 0.28 
Vote for SPS (liberal) 901 0.10 0.31 
Vote for Yabloko (liberal) 901 0.06 0.24 
Vote for KPRF (communist) 901 0.31 0.46 
Vote for LDPR (nationalist) 901 0.04 0.20 
Turnout  1148 0.81 0.39 
Male 1148 0.40 0.49 
Age 1148 29.04 16.56 
Finished high school 1148 0.80 0.40 
Married 1148 0.67 0.47 
Consumption index 1148 1.56 1.35 
Political knowledge 1148 6.87 2.49 
Reads newspapers 1148 0.31 0.46 
Listens to radio 1148 0.37 0.48 
Survey weights are applied.  



Table A2. Summary statistics, socio-economic characteristics of sub-regions 
 Low Availability of 

NTV 
High Availability of 

NTV 

 Official 
Results of 
Elections 

  Mean St. dev. Obs. Mean St. dev. Obs. p-value of 
difference 

 
 

 Socio-economic characteristics  

Population, thousands 31.24 41.75 1146 74.04 149.05 1146 [0.000]***  

Population change -0.34 2.52 1028 -0.25 2.19 1053 [0.412]  

Migration rate, % -0.28 1.46 1028 0.22 0.87 1053 [0.000]***  

Average wage,  thousands of rubles 846.45 643.54 1031 806.95 535.22 1055 [0.000]***  

Average pension,  thousands of rubles 405.91 79.13 955 393.52 48.22 965 [0.128]  

Retired , % 25.13 9.81 1026 25.76 11.33 1051 [0.179]  

Unemployed, % 2.03 1.99 1028 1.55 1.48 1053 [0.000]***  

Population employed in farms, % 0.23 1.46 1028 0.26 1.71 1053 [0.665]  

Crime rate, per 10000 148.55 176.93 1028 179.16 248.16 1053 [0.001]***  

 Vote in parliamentary elections in Duma, 1995  

Vote for NDR (pro-government), % 8.31 8.98 947 8.53 7.32 991 [0.554] 10.13 
Democratic Russia's Choice (liberal), % 1.60 2.58 947 2.16 2.90 991 [0.000]*** 3.86 
Vote for Yabloko (liberal), % 2.86 2.48 947 4.19 3.51 991 [0.000]*** 6.89 
Vote for KPRF (communist), % 24.98 11.20 947 26.57 12.48 991 [0.003]*** 22.30 
Vote for LDPR (nationalist), % 14.03 6.53 947 12.92 5.91 991 [0.000]*** 11.18 
Voter turnout, % 70.46 8.80 947 67.53 8.47 991 [0.000]*** 64.38 
 Vote in parliamentary elections in Duma, 1999  
Vote for Unity (centrist, pro-government), % 30.44 11.04 1146 25.61 10.65 1146 [0.000]*** 23.32 
Vote for OVR (centrist, opposition), % 9.45 14.99 1146 10.48 12.96 1146 [0.077]* 13.33 
Vote for SPS (liberal), % 4.51 4.09 1146 6.02 4.01 1146 [0.000]*** 8.52 
Vote for Yabloko (liberal), % 2.45 2.01 1146 4.13 3.13 1146 [0.000]*** 5.93 
Vote for KPRF (communist), % 27.12 10.50 1146 28.01 10.79 1146 [0.046]** 24.29 
Vote for LDPR (nationalist), % 7.50 3.30 1146 6.68 2.68 1146 [0.000]*** 5.98 

Voter turnout, % 58.34 10.28 1146 55.14 9.39 1146 [0.000]*** 61.85 
 Vote in parliamentary elections in Duma, 2003  
Vote for United Russia (centrist, pro-
government), % 41.98 13.79 1148 39.42 13.27 1322 [0.017]** 37.57 
Vote for SPS (Liberal), % 2.15 2.67 1148 3.09 2.79 1322 [0.000]*** 3.97 
Vote for Yabloko (Liberal), % 1.90 1.36 1148 3.28 2.41 1322 [0.000]*** 4.30 
Vote for KPRF (communist), % 14.08 5.91 1148 13.52 5.18 1322 [0.025]** 12.61 

Vote for LDPR (nationalist), % 12.53 5.14 1148 12.07 4.21 1322 [0.040]** 11.45 

Voter turnout, % 61.65 12.37 1148 56.94 11.51 1322 [0.000]*** 55.75 
 



 
Figure A1. Predicted probability that NTV is available in 1999 by sub-region and the location of NTV transmitters. 

White areas indicate missing election data. 
  



 
Figure A2. Vote for Unity (pro-government party opposed by NTV) by sub-regions, Russian parliamentary elections, 1999. White areas indicate missing election data.  

 



 
Figure A3. Vote for OVR (centrist opposition party supported by NTV) by sub-regions, Russian parliamentary elections, 1999. White areas indicate missing election 

data. 



The calculation of the persuasion rates   

For a positive message, the basic formula we start with is , 

here  is the number of people who would have voted for parties supported by a 

media outlet (DellaVigna and Gentzkow 2010), e is the exposure to the message. Like 

DellaVigna and Kaplan (2007) we implicitly assume that persuasion applies equally 

to supporters of other parties and to non-voters. What we do differently is that we do 

not apply the restriction that turnout should necessarily increase after receiving the 

message, i.e., some people who would have voted for other parties do not necessarily 

turn up to vote. In addition, we look at the infinitesimally small change in exposure, 

which is driven by our empirical approach. 

From the baseline formula, it follows that , and, consequently, 

 (a corresponding formula in the discrete case is ). 

Note that as , where t is turnout and  is the share of the vote for supported 

parties, one can rewrite the formula as . Thus, 

the persuasion rate is equal to the sum of the effects of the message on the vote share 

and on turnout. (The analogues formula in the discrete case is: .) 

For a negative message,  (here z is the number of 

people who would vote for parties opposed by NTV if exposure is e and persuasion 

rate is f), as persuasion affects those who would have voted for parties opposed by the 

media outlet in the absence of the message. Similarly, we obtain: ! ! ! !
!!
!!!!!
!" !

!!
!!!!

! !!!" ! !
!"
!"  (here ! is the share of vote for opposed parties). In the discrete case, 

this formula takes the form: ! ! ! !
!!!!

!!!!!!!!!
!!!!!

. 

 

0 0(1 )y y y ef= + !

0y

0(1 )dy y def= !

0

1
1

dyf
y de

=
! 0

1
1

T C

T C

y y
f

y e e
!

=
! !

y t!= !

( )
0 0

1 1
1 1

d t d dtf t
y de y de de

! !
!" #= = +$ %& & ' (

0

1
1

T T C C

T C

t t
f

y e e
! !"

=
" "

0 0 0 (1 )z z z ef z ef= ! = !



Comparison of aggregate- and individual-level results 

In this section we compare the magnitude of the effects of NTV from the 

individual-level survey data and from the aggregate official election data (Table 2 vs. 

Table 7). The persuasion rate of the negative message estimated using individual data 

is similar to the one estimated using the aggregate-level data, whereas the persuasion 

rate of the positive message implied by the individual-level results is substantially 

higher. There are several potential methodological explanations for this discrepancy 

between the aggregate- and individual-level results. 

First, in contrast to the aggregate-level analysis, in the individual-level 

regressions we cannot control for regional fixed effects as the survey typically was 

administered in only one sub-region of each region, so that there is no within-region 

variation of NTV availability in the individual-level sample. Unobserved regional 

variation is likely to play an important role, since there is a substantial difference in 

ethnic, religious, economic, and political characteristics among Russia’s regions. For 

example, most regional governors were active supporters of either the main 

opposition party OVR or the pro-government party Unity. The political preferences of 

the governor could have had a noticeable effect on the outcome of the election in the 

respective region and on the preferences of the regional population over which TV 

channels to watch. The comparison of the aggregate-level results with and without 

regional fixed effects (not reported) indicates that the omission of regional fixed 

effects leads to a two-fold increase in the estimated effect of the NTV availability on 

the vote for OVR, Unity, and SPS, whereas the results for Yabloko remain similar in 

size. Therefore, omitting regional fixed effects can explain some of the difference in 

magnitude between aggregate and individual results.  



Second, since the individual-level data are available only for a subsample of 

sub-regions, one should worry about whether the sample is representative, as the 

survey designers claim. To verify the representativeness of the sample of sub-regions 

included into the survey, we checked that aggregate-level results for the subsample of 

sub-regions where survey data were collected are only slightly larger as compare to 

the results for all sub-regions and, therefore, differences in the samples cannot explain 

differences in the estimated effects. 

Panel and placebo regressions for individual-level results 

Just as in the aggregate-level analysis for four parties we can use difference-in-

difference approach for individual-level data. The data on voting in 1995 come from 

the survey, similar to the one conducted in 1999, but with different respondents and, 

sometimes, in different regions. Thus, unlike the aggregate-level analysis we cannot 

include fixed effects for individuals or regions and we estimate probit regression that 

includes as the dependent variables only the measure of NTV availability, constant, 

and dummy for the year 1999. We cluster the error term at the sub-regional level. As 

in the case of aggregate-level analysis we code NTV availability to be equal to zero in 

all sub-regions in 1995, as the NTV audience at that time was negligible. Thus, we 

estimate the effect of the differential increase in NTV availability on the election 

results from 1995 to 1999 on the probability of voting for different parties. Table A3 

presents the results. Just as in the aggregate-level analysis, NTV has a significant 

positive effect on the probability of voting for the two liberal parties. In addition, the 

negative effect of NTV on voting for KPRF and positive effect of voting on voter 

turnout become significant in the individual-level panel results. 

 Also, as in the aggregate-level analysis, we estimate placebo regressions 

using survey data from 1995 to test the validity of our main identification assumption. 



Table A4 reports the results of this placebo experiment. We estimate the effect of 

NTV availability in 1999 (defined in the same way as in the aggregate-level analysis) 

on the probability of voting for each of the major parties during the 1995 election 

using a probit model with the same set of controls as in all other individual-level 

regressions, except for the consumption index, which cannot be calculated using the 

data from 1995 survey. Consistent with our assumption of idiosyncratic NTV 

availability in 1999, the estimated coefficients of interest are never statistically 

significant and the marginal effects are very close to zero. 



Table A3. Self-reported vote and NTV, survey data 
 Supported by NTV in 1999 Similar coverage by NTV and 

state TV in 1999  

 

Vote for SPS 
and its 

predecessor 
Democratic 

Russia’s Choice 
(liberal) 

Vote for  
Yabloko 
(liberal) 

Vote for KPRF 
(communist) 

Vote for 
LDPR 

(nationalist) 
Voter turnout 

 (1) (2) (3) (4) (5) 
NTV Availability 1.667 1.278 -0.795 0.602 0.802 
 [0.620]*** [0.505]** [0.382]** [0.620] [0.369]** 
Year dummy for 1999 0.16 0.14 -0.27 0.06 0.21 
 [0.05]*** [0.06]** [0.13]** [0.06] [0.10]** 
Constant -4.458 -2.986 -0.178 -1.363 0.22 
 [0.469]*** [0.399]*** [0.327] [0.407]*** [0.241] 
Observations 1522 1522 1522 1522 1944 

Probit model. Observations are weighted by sample survey weights. Vector of controls includes dummy variables for gender, 
age, marital status, education, logarithms of sub-regional population, and average wage. Robust standard errors adjusted for 
clusters by sub-region in brackets. *significant at 10%; ** significant at 5%; *** significant at 1%.  

 

Table A4. Placebo regressions for self-reported vote in 1995, survey data 
 Supported by NTV in 1999 

Similar coverage by NTV and 
state TV in 1999  

 

 

Vote for SPS 
and its 

predecessor 
Democratic 

Russia’s Choice 
in 1995 
(liberal) 

Vote for  
Yabloko in 

1995 
(liberal) 

Vote for 
KPRF in 

1995 
(communist) 

Vote for LDPR 
in 1995 

(nationalist) 

Vote for NDR in 
1995 (pro-

government) 

Voter turnout 
in 1995 

 (1) (2) (3) (4) (5) (6) 
NTV Availability in 1999 0.175 -0.235 -0.113 0.589 0.554 0.429 
 [1.015] [0.673] [0.617] [0.879] [0.756] [0.777] 
Marginal Effect 0.01 -0.03 -0.04 0.08 0.09 0.10 
 [0.04] [0.09] [0.20] [0.12] [0.13] [0.18] 
Controls Yes Yes Yes Yes Yes Yes 
Observations 552 552 552 552 552 672 
Number of sub-regions 38 38 38 38 38 38 

Probit model. Observations are weighted by sample survey weights. Vector of controls includes dummy variables for gender, 
age, marital status, education, consumption index, logarithms of sub-regional population, and average wage. Robust standard 
errors adjusted for clusters by sub-region in brackets. *significant at 10%; ** significant at 5%; *** significant at 1%. Survey 
weights are applied. 

 

 


