
1 
 

mgr Krzysztof Flasiński 

 

Autoreferat do rozprawy doktorskiej w zakresie nauki o mediach 

Przemiany szczecińskiej prasy codziennej w latach 1990-2010 

na tle polskiego systemu prasowego 

napisanej pod opieką naukową prof. UW. dra hab. Roberta Cieślaka 

 

1. Wprowadzenie i uzasadnienie podjętego tematu 

Okres od 1990 r. do 2010 r. był dla prasy regionalnej i lokalnej niezwykle burzliwy. 

Począwszy od 1990 r. powstawały i upadały nowe tytuły, a ukazujące się wcześniej dzienniki 

należące do Robotniczej Spółdzielni Wydawniczej „Prasa – Książka – Ruch” musiały walczyć o 

przetrwanie w nowej rzeczywistości ekonomicznej. Podobne problemy dotyczyły szczecińskiego 

rynku prasowego. Przez dwie dekady wydawano tu kilkaset czasopism oraz siedem dzienników. 

Najstarszym z nich jest „Kurier Szczeciński”. 7.10.1945 r. wydano w nakładzie 3 tys. egz. 

pierwszy numer „Kuriera”. 19.06.1947 r. ukazało się pierwsze wydanie „Szczecińskiego Głosu 

Ludu”1. 31.03.1949 r. zmieniono nazwę gazety na „Głos Szczeciński”. Już w latach 40. zarysował 

się podział, który wpływał na zachowania czytelnicze jeszcze pół wieku później, kiedy dzienniki 

regionalne rywalizowały ze sobą w warunkach wolnej konkurencji. Czytelnikowski „Kurier”, 

wykorzystując stosunkowy duży zakres swobody w spółdzielni „Czytelnik” pod wodzą Jerzego 

Borejszy, odróżniał się od ideologicznego „Głosu”. Popularność „Kuriera” próbowano 

zmniejszyć podważając jego wiarygodność i wprowadzając w 1959 r. popołudniowy tryb 

wydawniczy. Sprawiło to również, że gazeta trafiała do kiosków w regionie z jednodniowym 

opóźnieniem. W takiej postaci rynek szczecińskich dzienników przetrwał do początku lat 90 XX 

w. 29.01.1990 r. ukazał się pierwszy numer „Głosu Szczecińskiego” bez dopisku przy winiecie 

„Dziennik Polskiej Zjednoczonej Partii Robotniczej”. 17.02.1990 r. otwarto szczeciński oddział 

„Gazety Wyborczej”, a pierwszy numer lokalnego dodatku ukazał się 2.03.1990 r. Pół roku 

później oficjalnie ogłoszono, że „Głos Szczeciński” oraz „Kurier Szczeciński” zostaną przekazane 

spółdzielniom założonym przez dziennikarzy. 

Po 1989 r. w Szczecinie ukazywały się – oprócz wymienionych wyżej trzech pism – 

cztery dzienniki. Pierwszym nowym tytułem był „DS Dziennik Szczeciński”2. Drugą w kolejności 

                                                      
1
 Była to jedna z 8 mutacji wydawanego od 14.11.1944 r. w Lublinie, a następnie w Łodzi i wreszcie w 

Warszawie „Głosu Ludu”, organu Polskiej Partii Robotniczej. 

2
 Wpisany do Rejestru Dzienników i Czasopism w Sądzie Wojewódzkim w Szczecinie 9.10.1991 r. Pierwsze 

wydanie: 7.02.1992 roku. Łącznie 853 wydania, ostatnie 30.01.1995, nr 21 (853). „DS” ukazywał się 

sześć razy w tygodniu, od poniedziałku do soboty, a od 24.12.1993 r. – pięć razy w tygodniu, od 

poniedziałku do piątku. Wydawcą „DS Dziennika Szczecińskiego” było Biuro Handlowe „Mikos Beata 

Staikow”. 

brought to you by COREView metadata, citation and similar papers at core.ac.uk

provided by Repozytorium UW

https://core.ac.uk/display/304738246?utm_source=pdf&utm_medium=banner&utm_campaign=pdf-decoration-v1


2 
 

chronologicznej inicjatywą prasową był „Głos Wieczorny” wydawany od 8.04.1994 r3. Od czasu 

zamknięcia „DS Dziennika Szczecińskiego” (styczeń 1995 r.) przez niespełna 9 lat żaden 

wydawca nie zdecydował się na uruchomienie nowego codziennego tytułu prasowego. 

24.04.2004 r. ukazało się pierwsze wydanie „Hallo Szczecin” 4 . Ostatnim dziennikiem 

wydawanym w Szczecinie było „MM Moje Miasto Szczecin” 5 , które było częścią projektu 

wydawcy, planującego uruchomienie bliźniaczych pism w większych miastach w Polsce 6 . 

Właścicielem „MM” był koncern „Mecom”, który występował również jako wydawca „Głosu 

Szczecińskiego”. Oba tytuły przygotowywały jednak odrębne redakcje, kierowane przez 

niezależnych redaktorów naczelnych. 

Szczeciński rynek prasowy dostarcza interesującego materiału badawczego. Mimo że 

funkcjonowały tu trendy dominujące w segmencie dzienników w całej Polsce, należy zwrócić 

uwagę na pewne cechy indywidualne. Podczas działań Komisji Likwidacyjnej RSW wszystkie 

tytuły należące do koncernu prasowego zostały przekazane spółdzielniom dziennikarskim, co 

oznacza, że nie było w Szczecinie gazety należącej – wprost lub pośrednio – do organizacji 

politycznej lub podmiotu gospodarczego innego niż spółdzielnia pracy dziennikarzy. Dwa 

dzienniki regionalne stosunkowo długo utrzymywały niezależność od kapitału zagranicznego; 

norweski koncern „Orkla” kupił „Głos Szczeciński” dopiero w 2000 r. Ukazujący się tu „Kurier 

Szczeciński”, mimo prób przejęcia, wciąż jest jednym z nielicznych w kraju dzienników 

regionalnych, niebędących własnością spółki z udziałem kapitału zagranicznego. Interesujący jest 

również przypadek „Głosu Szczecińskiego”, którego marka jest podtrzymywana przez wydawcę, 

mimo iż tytuł formalnie nie istnieje od stycznia 2007 r., kiedy gazeta stała się mutacją „Głosu 

Dziennika Pomorza”. Stolica Pomorza Zachodniego była pierwszym miastem, w którym polski 

oddział „Mecom” zdecydował się utworzyć bezpłatną gazetę miejską, która miała konkurować z 

                                                      
3
 Wpis w Rejestrze Dzienników i Czasopism: 25.04.1994 r. Tytuł zamknięto 7.07.1994 r. „Głos Wieczorny” 

wychodził 5 razy w tygodniu, od poniedziałku do piątku. Była to gazeta popołudniowa. Wydano 61 

numerów. Wydawcą dziennika było Wydawnictwo „Morze i Ziemia” sp. z o.o., jednak w skład redakcji 

wchodzili dziennikarze „Głosu Szczecińskiego”, a redaktorem naczelnym obu gazet był Krzysztof 

Matlak. Stosowano również pomiędzy tymi tytułami intensywną promocję krzyżową. 

4
 Wpis w rejestrze: 20.05.2004 r. Pięć wydań z numerem 0 kolportowano bezpłatnie w głównych punktach 

miasta. Pierwsze wydanie płatne o numerze 1 (6) trafiło do kiosków 1.05.2004 r. Tytuł ukazywał się 3 

razy w tygodniu: w poniedziałki, środy i piątki. Wydano 93 numery (razem z bezpłatnymi), ostatni: 

15.12.2004 r. Redaktorem naczelnym był Janusz Sudoł, były dziennikarz „Głosu Szczecińskiego”. W 

przygotowywaniu gazety brali udział również inni dziennikarze, którzy odeszli z „Głosu” po przejęciu 

tytułu przez „Orklę”. 

5
 Pierwszy numer: 12.10.2006 r. Oba wydania przez cały okres ukazywania się pisma były kolportowane 

bezpłatnie. Wydawcą były „Media Pomorskie” sp. z o.o., a od 4.01.2008, nr 1 (64): „Media 

Regionalne” sp. z o.o. 

6
 Obecnie ukazują się „MM Moje Miasto Lublin” (od 20.03.2008 r.) oraz „MM Moje Miasto Zielona Góra” (od 

31.10.2010 r.). 



3 
 

dziennikiem „Metro” z jednoczesnym uniknięciem procesu kanibalizacji w związku z 

ukazywaniem się w Szczecinie płatnego dziennika regionalnego tego samego wydawcy.  

Kolejną przyczyną podjęcia tematu rozprawy był skromny dotychczasowy stan badań nad 

prasą szczecińską ukazującą się po 1990 r. Do tej pory nie opublikowano całościowego 

opracowania naukowego systematyzującego zjawisko rozwoju szczecińskiej prasy we wskazanym 

okresie. Opisanie i przeanalizowanie procesów przemian w tym segmencie wydaje się więc 

korzystne z punktu widzenia tak naukowego, jak i dydaktycznego. Zrozumienie mechanizmów 

występujących w lokalnym systemie prasowym może również pomóc w przyszłości właścicielom 

tytułów prasowych w kształtowaniu strategii wydawniczych. 

 

Pytanie badawcze 

W zamyśle praca stanowi nie tylko opis stanu systemu prasowego we wskazanym okresie, 

ale przynosi także analizę poszczególnych tytułów. Odpowiada na pytanie, jakim przemianom 

podlegały szczecińskie dzienniki w kontekście współistnienia na jednym rynku prasowym. Ważne 

jest stwierdzenie korelacji między działaniami wydawców oraz redakcji, wyjaśnienie wpływów, 

jaki wywierały na siebie analizowane tytuły. Wyniki zaprojektowanego badania prezentują 

określony w tytule rozprawy problem w aspekcie historycznym, w perspektywie historyczno-

porównawczej oraz w ujęciu pozwalającym na antycypację w odniesieniu do podstawowych 

kategorii funkcjonowania prasy i jej miejsca w systemie komunikacji społecznej na obszarze 

Szczecina. 

 

Dobór materiału badawczego 

Ramy czasowe wyznaczające okres podlegający analizie ustalono na lata 1990-2010. Z 

1990 rokiem wiążą się wydarzenia,  które w znaczący sposób wpłynęły na kształtowanie 

szczecińskiego rynku prasowego: zniesienie ustawą z 11.04.1990 r. prewencyjnej cenzury 

instytucjonalnej (przepisy weszły w życie 6.06.1990 r.) oraz zmiana prawnych ram 

organizacyjnych działalności wydawców prasowych z systemu koncesyjnego na rejestracyjny; 

uchwalenie 22.03.1990 r. ustawy o likwidacja RSW; ukazanie się 2.03.1990 r. pierwszego 

wydania lokalnego dodatku „Gazety Wyborczej”; 25.07.1990 r. do Rejestru Dzienników i 

Czasopism w szczecińskim Sądzie Wojewódzkim zgłoszono pierwszy tytuł prasowy. Rok 2010 w 

sposób naturalny zamyka drugą dekadę funkcjonowania prasy w nowych warunkach. Jest to 

umowna cezura związana z intensywnym rozwojem nowych kanałów dystrybucji treści oraz 

pogłębianiem się skutków recesji gospodarczej i kryzysu czytelnictwa prasy. Na działalność 

wydawców dzienników miało wpływ zwiększanie się udziału globalnej sieci Internet w systemie 

komunikowania masowego oraz wzrost popularności mediów społecznościowych i 



4 
 

dziennikarstwa obywatelskiego. W 2010 r. wprowadzano do sprzedaży urządzenie iPad firmy 

Apple, z którym nadzieje wiążą również polscy wydawcy prasowi. W warunkach szczecińskich w 

2010 r. doszło do niezwykle ważnych wydarzeń, które wpłynęły na lokalny system prasowy. 

Wydawca „Media Regionalne” połączył redakcje szczecińskiej mutacji „Głosu Dziennika 

Pomorza” (dawnego „Głosu Szczecińskiego”) i „MM Moje Miasto Szczecin”, tworząc wspólny 

newsroom dla działów zajmujących się wydaniem drukowanym oraz internetowym gazety, czego 

efektem było ustanowienie jednego redaktora naczelnego dla obu tytułów oraz grupowe 

zwolnienia. Drugi silny dziennik regionalny „Kurier Szczeciński” przełamał dotychczasowe 

konserwatywne podejście do internetowego odbiorcy i w strukturze redakcji pojawił się 

pięcioosobowy dział online. Również „Kurier” w połowie roku zakończył współpracę ze 

szczecińską drukarnią „Kema”, która straciła tym samym najważniejszego klienta. W końcu 2010 

r. wydawcy bezpłatnego miesięcznika „Prestiż” zapowiedzieli reaktywację znanego również poza 

Szczecinem tygodnika „Morze i Ziemia” – najpierw jako portalu internetowego, następnie – w 

wersji drukowanej. 

W efekcie przeprowadzonych badań pilotażowych przygotowano listę liczącą 249 tytułów 

prasowych wydawanych w Szczecinie w latach 1990-2010. Aby przedstawić możliwie 

całościowy obraz przemian codziennej prasy szczecińskiej, należało jednak odstąpić od kryteriów 

zasięgu lokalnego lub regionalnego. Przyjęto, że przedmiotem badań są tytuły, których redakcje w 

latach 1990-2010 miały siedzibę w Szczecinie, niezależnie czy rozpowszechniane były na terenie 

miasta, województwa, czy też regionu 7 . Z tego też powodu analizie podlegają zmiany w 

regionalnym dodatku „Gazety Wyborczej, choć tytuł nie był rozpowszechniany samodzielnie, był 

jednak przygotowywany przez stosunkowo autonomiczną redakcję lokalną, a także w „Głosie 

Dzienniku Pomorza”, którego szczeciński oddział od 2007 r. miał jedynie szefa redakcji w randze 

zastępcy redaktora naczelnego (redaktor naczelny miał siedzibę w centrali w Koszalinie). Nie 

poddano jednak badaniu pracy korespondentów regionalnych takich tytułów, jak 

„Rzeczpospolita”, „Fakt”, „Super Express”, z uwagi na to, że nie istniały w Szczecinie redakcje 

lub oddziały tych pism oraz nie ukazywały się w Szczecinie osobne dodatki z wiadomościami 

lokalnymi lub regionalnymi8. 

Na potrzeby badań przyjęto, że – zgodnie z Prawem prasowym – dziennikiem jest pismo, 

które ukazuje się częściej niż raz w tygodniu. Taka formuła w znaczący sposób rzutuje na dobór 

materiału poddanego badaniu. W przypadku Szczecina w analizowanym okresie stwierdzono dwa 

                                                      
7
 Siedzibę redakcji można zdefiniować jako miejsce, gdzie odbywa się praca redaktorów, dziennikarzy, 

fotoreporterów, składu graficznego, działów handlowego i promocji. 

8
 Redakcje bądź działały w składzie korespondent oraz biuro ogłoszeń, jak w przypadku „Rzeczpospolitej”, bądź 

w terenie pracował jedynie korespondent będący jednocześnie fotoreporterem, jak w „Super Ekspresie” 

lub w dzienniku „Fakt”. 



5 
 

tytuły, które ukazywały się częściej niż raz, jednak rzadziej niż pięć razy w tygodniu: „Hallo 

Szczecin” wydawany w poniedziałki, środy i piątki oraz „MM Moje Miasto Szczecin” 

wychodzący w poniedziałki i czwartki. Wątpliwości terminologiczne nasunęły się szczególnie 

przy drugim tytule. Zdecydowano się zakwalifikować „MM” jako dziennik z dwóch powodów: 

wypełniał on znamiona wskazane w ustawie Prawo prasowe oraz docelowo pismo miało 

ukazywać się codziennie (projekt nie został sfinalizowany w tej formie ze względu na kryzys 

ekonomiczny). Podczas selekcji materiału badawczego poczyniono dwa wyjątki. Lokalne strony 

„Gazety Wyborczej” w początkowym okresie ukazywały się raz w tygodniu, w piątki. Wydaje się 

jednak, że wyłączanie z analizy pierwszych wydań tego tytułu byłoby sztuczne i pozbawiłoby 

rozprawę znaczących wątków związanych z powstaniem szczecińskiego oddziału spółki „Agora” 

oraz kształtowaniem się lokalnego zespołu redakcyjnego. Podobna uwaga dotyczy „MM Moje 

Miasto Szczecin”, które w początkowym okresie działalności również wydawano raz w tygodniu. 

W efekcie zdecydowano się do grupy pism, należących w określonych ramach czasowych 

do badanego segmentu, zakwalifikować siedem tytułów (w kolejności alfabetycznej): 

1. „DS Dziennik Szczeciński”; 

2. „Gazeta w Szczecinie”/„Gazeta na Pomorzu”/„Gazeta Wyborcza Szczecin”; 

3. „Głos Szczeciński”/„Głos Dziennik Pomorza” mutacja szczecińska; 

4. „Głos Wieczorny”; 

5. „Hallo Szczecin”; 

6. „Kurier Szczeciński”; 

7. „MM Moje Miasto Szczecin”. 

 

Metody badawcze  

Podczas badań zastosowano metody: analizy źródeł, historyczną, biograficzną, 

rekonstrukcyjną oraz porównawczą. Analiza źródeł opierała się na całościowym zbadaniu 

zaklasyfikowanego materiału. Zrezygnowano z losowego doboru próby, uznając że wyniki nie 

dałyby szczegółowej odpowiedzi na postawione pytania badawcze. Na tę decyzję miały wpływ 

trzy czynniki. W przypadku tytułów ukazujących się przez 21 lat nie udałoby się dokładnie ustalić 

punktów granicznych. Niosłoby to ze sobą ryzyko nie tylko niemożności podania dat oraz 

numerów wydań, w których wprowadzano zmiany. Sondowanie próby mogłoby również 

doprowadzić do pominięcia odredakcyjnych komentarzy na temat wdrażanych przekształceń 

zarówno w warstwie redakcyjnej, jak i własnościowej czy kadrowej. Drugi czynnik dotyczył 

analizy inicjatyw wydawniczych otwartych po 1990 r. Przy tych tytułach niemożliwy był dobór 

reprezentatywnej próby ze względu na zbyt krótki czas ukazywania się i niewielką liczbę wydań. 

Nie mniej ważnym powodem był odmienny cykl wydawniczy poddanych badaniu tytułów. Trzy z 



6 
 

nich ukazywały się 6 razy w tygodniu, dwa – pięć razy, jeden – trzykrotnie i jeden miał dwa 

wydania tygodniowo. Po badaniach sondażowych uznano, że wyniki oparte na analizie losowej 

nie byłyby możliwe do porównania. 

Metodę historyczną wykorzystano podczas badania dokumentów świadczących o rozwoju 

systemu prasowego. W szczególności były to: rejestr dzienników i czasopism w Sądzie 

Okręgowym w Szczecinie, dokumenty przechowywane w Archiwum Państwowym w Szczecinie, 

raporty wydawców dostarczane do Związku Kontroli Dystrybucji Prasy, analizy Polskich Badań 

Czytelnictwa sp. z o.o., dokumenty udostępnione przez osoby prywatne. 

W celu jak najbardziej kompletnego przedstawienia tematu zastosowano metodę 

biograficzną, skorelowaną z metodą wywiadu pogłębionego. Przeprowadzono wywiady z 78 

osobami, które pełniły w latach 1990-2010 w szczecińskich dziennikach funkcje prezesów 

spółdzielni i spółek zajmujących się wydawaniem gazet, redaktorów naczelnych, redaktorów, 

szefów redakcji, kierowników działów. Przeprowadzono również wywiady z dziennikarzami i 

fotoreporterami. Podczas ustalania listy rozmówców brano pod uwagę dane zamieszczane w 

stopkach redakcyjnych oraz informacje z rozmów odbytych podczas wcześniejszych badań 

pilotażowych. 

Na podstawie uzyskanych informacji – w przypadku inicjatyw wydawniczych otwartych 

po 1990 r. – przeprowadzono rekonstrukcję projektów redakcyjnych. Ustalano, jakie techniki 

wydawnicze i redakcyjne był stosowane w czasie ukazywania się danego tytułu. 

Charakter pracy sprawił, że zastosowano również metodę porównawczą pozwalającą na 

ukazanie wzajemnych oddziaływań zachodzących w systemie prasowym. 

 

Struktura pracy 

Rozprawa została podzielona na cztery rozdziały. W pierwszej części przedstawiono 

uzasadnienie wyboru ram czasowych oraz doboru analizowanego materiału. Zdefiniowano 

pojęcie „szczecińskiej prasy codziennej” oraz założenie metodologiczne, które posłużyły do 

badania materiału. Przedstawiono również dotychczasowy stan badań nad prasą szczecińską po 

1989 r. 

Drugi rozdział zawiera zarys polskiego i lokalnego systemu prasowego. W pierwszej 

części wskazano na najistotniejsze przyczyny i efekty przemian w prasie codziennej, w drugiej 

scharakteryzowano lokalny system prasowy w Szczecinie. Szczególnie istotne wydawało się 

przedstawienie najważniejszych zjawisk na rynku czasopism. Omówiono również zagadnienie 

paralelizmu politycznego, kolportażu prasy, poligrafii oraz edukacji dziennikarskiej w szkołach 

wyższych. 



7 
 

W trzecim rozdziale poruszono problemy związane z przemianami w trzech dziennikach 

regionalnych: „Kurierze Szczecińskim”, „Głosie Szczecińskim” oraz lokalnym dodatku „Gazety 

Wyborczej”. Analiza została podzielona na trzy zasadnicze części. W pierwszej omawiane są 

przemiany własnościowe, w drugiej – kształtowanie się zespołów redakcyjnych i struktur 

organizacyjnych, w ostatniej – przeobrażenia w sferze redakcyjno-wydawniczej. 

Czwarty rozdział poświęcono inicjatywom prasowym powołanym po 1990 r.: 

„Dziennikowi Szczecińskiemu”, „Głosowi Wieczornemu”, „Hallo Szczecin” oraz „MM Moje 

Miasto Szczecin”. Ta część rozprawy zawiera opis powstania i rozwoju wymienionych tytułów, 

próbę rekonstrukcji projektów redakcyjnych i analizę realizacji ich założeń oraz opis badań nad 

wpływem tych dzienników na system prasowy. 

Tekst rozprawy uzupełnia aneks, w którym zamieszczono kalendarium wydarzeń w sferze 

przekształceń własnościowych w szczecińskiej prasie codziennej w latach 1990-2010, 

szczegółowy spis osób pełniących funkcje redaktorów naczelnych w analizowanych tytułach, 

chronologiczny spis przekształceń w sferze redakcyjno-wydawniczej szczecińskich dzienników 

regionalnych, rozmiary papieru używanego przy druku poszczególnych tytułów, spis osób 

nagrodzonych w plebiscycie „Konkurs Szczecińskich Dziennikarzy” oraz listę dziennikarzy 

pochowanych na szczecińskich cmentarzach. 

 

Wyniki analizy 

W trakcie analizy stwierdzono w badanym okresie występowanie trendów oraz punktów 

granicznych, które odzwierciedlają przemiany codziennej prasy szczecińskiej. Ustalono, że trzy 

dzienniki regionalne podlegały odmiennym procesom niż pozostałe cztery tytuły lokalne. W 

przypadku „Kuriera Szczecińskiego”, „Głosu Szczecińskiego” oraz lokalnej „Gazety Wyborczej” 

przemiany można usystematyzować w trzech grupach: zmian własnościowych, przemian w 

zespołach redakcyjnych i strukturach organizacyjnych oraz przeobrażeń w sferze redakcyjno-

wydawniczej. 

Na płaszczyźnie własnościowej pierwszym ważnym punktem w rozwoju prasy codziennej 

było przekazanie pism należących do RSW spółdzielniom dziennikarskim. W trakcie ostatniej 

dekady XX w. oba tytuły pozostawały w rękach dziennikarzy, do 2000 r., kiedy doszło do 

przejęcia „Głosu Szczecińskiego” przez „Orklę”. Transakcja ta wywołała reakcję 

konkurencyjnego dziennika. W tym samym roku członkowie spółdzielni „Kurier Szczeciński” 

podjęli decyzję o przekształceniu w spółkę prawa handlowego. Jednocześnie do umowy spółki 

wprowadzono zapis zakazujący sprzedaży udziałów podmiotom zewnętrznym oraz gwarancję, że 

właściciel udziałów nie może zostać zwolniony z pracy. Takie obwarowanie wynikało z obawy 

przed skutkami przejęcia gazety przez koncern z kapitałem zagranicznym. Od momentu 



8 
 

wykupienia tytułu od właścicieli „Głosu” w redakcji postępowała konsolidacja tytułu z innych 

dziennikami norweskiego wydawcy. Było to szczególnie widoczne w działach administracji i 

marketingu. Początkowo szczeciński tytuł podporządkowano strukturom „Gazety Pomorskiej”; 

następnie przyłączono go do projektu „Głos Dziennik Pomorza”, w ramach którego wydawca 

skonsolidował trzy regionalne „Głosy”: szczeciński, koszaliński i słupski. Dawny dziennik PZPR 

przestał formalnie istnieć 11.01.2007 r. Przemiany własnościowe na płaszczyźnie lokalnej nie 

dotykały „Gazety Wyborczej Szczecin”. Dziennik podlegał tym samym procesom, co gazeta-

matka, a zmiany w strukturze kapitałowej spółki „Agora” nie miały wpływu na lokalną redakcję. 

W sferze kształtowania się zespołów redakcyjnych stwierdzono przede wszystkim 

postępującą redukcję zatrudnienia w „Głosie Szczecińskim”, zachowawcze utrzymywanie 

struktury „Kuriera Szczecińskiego” oraz wysoką fluktuację kadrową w lokalnym zespole „Gazety 

Wyborczej”. Po przejęciu „Głosu” przez koncern „Orkla” nastąpiła wymiana kadry 

dziennikarskiej, przy czym należy podkreślić, że wielu pracowników odchodziło z pracy na 

własną prośbę. Do zwolnień grupowych dochodziło natomiast w 2007 r. i 2010 r. Ograniczenie 

liczbowe zespołu dziennikarskiego wiązało się w naturalny sposób z uproszczeniem struktury 

organizacyjnej. W pierwszą dekadę XXI w. tytuł wchodził z pełną, tradycyjną organizacją 

zespołu dziennikarskiego podzielonego na działy, natomiast od 2007 r. w redakcji funkcjonowały 

jedynie działy miejski i sportowy. Odmienną tendencję stwierdzono w przypadku „Kuriera”, w 

którym nie tylko nie zwalniano pracowników, ale wręcz rozbudowywano strukturę redakcji, 

tworząc działy felietonistów i online oraz zatrudniając młodych dziennikarzy, szczególnie w 

dziale miejskim. Lokalny oddział „Gazety Wyborczej” stał się z kolei swego rodzaju szkołą dla 

studentów i absolwentów uczelni wyższych, którzy planowali pracować w zawodzie. Wielu 

dziennikarzy, ale również pracowników pionów public relations szczecińskich firm zaznaczało 

podczas wywiadów co najmniej roczną współpracę z „Gazetą Wyborczą”. 

W obszarze redakcyjno-wydawniczym, podobnie jak w dwóch wskazanych wcześniej, 

uwagę zwracają poważne zmiany w „Głosie Szczecińskim” oraz konserwatywne zachowanie 

wydawcy „Kuriera”. W 1996 r. właściciele „Głosu Szczecińskiego” zmniejszyli format gazety, a 

w 1999 r. zdecydowali się na gruntowną zmianę szaty graficznej wprowadzając na rynek pod 

wieloma względami nową gazetę. Zmianie uległ nie tylko layout, ale również organizacja treści w 

wydaniu oraz sposób prezentacji materiałów dziennikarskich. W 2002 r. przeniesiono dzień 

wydania weekendowego z soboty na piątek. W ciągu 21 lat stwierdzono pięć poważnych zmian 

winiety gazety. W tym samym czasie przemiany szaty graficznej „Kuriera Szczecińskiego” miały 

charakter łagodnej ewolucji, a obecny logotyp wciąż przypomina winietę z początku lat 90. XX 

w.; nie zdecydowano się również na wprowadzenie wydania sobotniego. Najpoważniejszą 

decyzją wydawcy była zmiana trybu wydawniczego 1.03.1994 r. z popołudniowego na poranny. 



9 
 

Przeobrażenia wydawnicze w „Gazecie Wyborczej” były uzależnione od decyzji podejmowanych 

w centrali wydawcy. Stwierdzono m.in. dwukrotną zmianę marki połączoną z wprowadzeniem 

nowej szaty graficznej i winiety: 22.12.1990 r. „Gazeta w Szczecinie” zmieniła nazwę na „Gazeta 

na Pomorzu”, a 12.11.2001 r. na „Gazeta Wyborcza Szczecin”. 

Rekonstrukcja projektów redakcyjnych dzienników lokalnych utworzonych po 1989 r. 

wskazuje na obecność trzech podstawowych elementów decydujących o doborze i sposobie 

prezentacji treści: lokalności informacji, realizacji wyznaczników stylu tabloidowego oraz 

obecności czytelnika, zarówno jako informatora, bohatera materiału prasowego, jak i – w 

późniejszym okresie – dziennikarza nieprofesjonalnego. Lokalność jako kategoria redakcyjna 

występowała we wszystkich zrekonstruowanych projektach redakcyjnych. Szczególnym 

przykładem może być „MM Moje Miasto Szczecin” gdzie sublokalność została wprowadzona 

jako element wyróżniający tytuł na rynku prasowym. Pismo kolportowano tylko na terenie miasta 

w 12 mutowanych wydaniach dzielnicowych. Styl tabloidowy realizowany był we wszystkich 

„nowych” dziennikach na czterech płaszczyznach: tematycznej, języka i stylu wypowiedzi 

dziennikarskiej, strategii narracyjnej oraz szaty graficznej. Szczególnie interesujący jest 

przypadek „Hallo Szczecin”, gdzie stwierdzono swoisty dualizm tabloidyzacyjny. Zjawisko to 

polegało na publikacji materiałów dziennikarskich informacyjnych i publicystycznych w treści, 

jednak typowo tabloidowych w formie graficznej. Obecność czytelnika na łamach szczególnie 

silnie akcentował „DS Dziennik Szczeciński”. Jak wynika z wypowiedzi dziennikarzy i 

redaktorów zatrudnionych w tym tytule, podkreślanie „bliskości mieszkańców” było 

podstawowym elementem praktyki redakcyjnej. Model ten był kontynuowany w „MM Moje 

Miasto Szczecin”, gdzie szczególnie często publikowano materiały, których autorami byli 

czytelnicy, podpisywani jako dziennikarze obywatelscy. 

 

Wnioski końcowe 

Na podstawie wyników badań można zaobserwować tendencje, jakim podlegały 

przemiany szczecińskiej prasy codziennej. Rozwój lokalnego rynku dzienników opierał się w 

dużej mierze na konkurencji dwóch głównych tytułów regionalnych oraz współistnienia lokalnego 

dodatku „Gazety Wyborczej”. Niemal w każdej dziedzinie właściciele „Głosu Szczecińskiego” 

wykazywali się odwagą w podejmowaniu ważnych, często strategicznych decyzji. W przypadku 

„Kuriera” działania opierały się na odwrotnej taktyce. Zachowawczość stała się niemal symbolem 

dawnej popołudniówki. Większość zmian w szczecińskiej „Gazecie Wyborczej” było efektem 

decyzji centrali, choć redaktorzy naczelni dodatku podkreślają, że rozstrzygnięcia kadrowe i 

redakcyjne podejmują autonomicznie. Z pozostałych czterech analizowanych tytułów w grudniu 

2010 r. ukazywał się jeden. Niepowodzenie inicjatyw wydawniczych prasy codziennej można 



10 
 

wiązać z rosnącą popularnością czasopism o wyraźnym profilu tematycznym, intensywnym 

rozwojem segmentu prasy bezpłatnej, reklamowej oraz czasopism zapowiadających wydarzenia 

kulturalne. 

Zauważalny jest wpływ, zarówno pozytywny jak i negatywny, obecności obcego kapitału 

na rynku prasowym. „Głos Szczeciński” został przez nowego właściciela sprowadzony do roli 

mutacji dziennika ponadregionalnego, a redakcja została przekształcona w nieliczny oddział 

podlegający centrali mieszczącej się w Koszalinie. Należy jednak zaznaczyć, że w chwili 

sprzedaży tytuł wykazywał spadające wyniki sprzedaży oraz pogarszającą się kondycję 

ekonomiczną. Do września 2013 r. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumenta nie wydał 

orzeczenia dotyczącego transakcji między funduszem „Mecom” a „Polskapresse” w sprawie 

przejęcia kontroli nad „Mediami Regionalnymi”, wydawcą dzienników regionalnych, w tym 

„Głosu Dziennika Pomorza”. Niezależnie od tej decyzji, los szczecińskiej redakcji nie jest pewny. 

Z kolei „Kurier Szczeciński” należący do dziennikarzy wciąż ukazuje się w regionie, jednak 

próby zreformowania systemu zarządzania redakcją nie są możliwe z powodu specyfiki umowy 

spółki dającej silną pozycją właścicielom, a więc wszystkim pracownikom. 

Coraz szerzej stosowana jest tabloidyzacja, zarówno w tematyce, jak i w formie przekazu 

dziennikarskiego. Odpowiednie techniki stosują wydawcy wszystkich ukazujących się w 

Szczecinie tytułów prasy codziennej. Wyraźnie widoczne jest przenoszenie nacisku wydawców z 

tradycyjnych publikacji papierowych na wydania online. Działania właścicieli gazet wpisują się w 

definicje zjawiska konwergencji na różnych jej płaszczyznach. Wydaje się, że trend ten będzie się 

pogłębiał. Jego efektem jest zmiana pozycji i roli dziennikarza, coraz częściej określanego jako 

pracownik mediów.  

 

Udostępnienie danych niewykorzystanych w rozprawie 

W trakcie badań wstępnych zgromadzono materiał dotyczący wszystkich dostępnych 

tytułów prasowych ukazujących się w Szczecinie oraz posiadających tu siedzibę redakcji. Należy 

zaznaczyć, że tytuły niezakwalifikowane podczas badań wstępnych do kategorii prasy codziennej 

również zasługują na odrębne, dokładne opracowanie. Aby choć w części wypełnić tę lukę, autor 

przygotowuje publikację o roboczym tytule Leksykon szczecińskiej prasy, która zostanie 

pierwotnie opublikowana w wersji elektronicznej w serwisie internetowym szczecińskiego 

oddziału Stowarzyszenia Dziennikarzy Rzeczpospolitej Polskiej (www.dziennikarze.szczecin.pl). 

Znajdą się tam charakterystyki wszystkich tytułów, do których udało się dotrzeć podczas badań 

prasy szczecińskiej wydawanej po transformacji ustrojowej. 


