- . o
cnn ) \ University of Pennsylvania

Libraries ,_
O UNIVERSITY 0f PENNSYLVANIA 4 ScholarlyCOmmonS
Departmental Papers (ASC) Annenberg School for Communication
2015

Prince Al-Waleed Bin Talal, Media Mogul

Marwan Kraidy
University of Pennsylvania, kraidy@asc.upenn.edu

Follow this and additional works at: https://repository.upenn.edu/asc_papers

b Part of the Communication Commons

Recommended Citation (OVERRIDE)
Kraidy, M. (2015). “Prince Al-Waleed Bin Talal, Media Mogul,” in N. Sakr, J. Skovgaard-Petersen, and D.
Della Rata (eds.). Arab Media Moguls (pp. 113-128). London: I.B. Tauris.

This paper is posted at ScholarlyCommons. https://repository.upenn.edu/asc_papers/756
For more information, please contact repository@pobox.upenn.edu.


https://repository.upenn.edu/
https://repository.upenn.edu/asc_papers
https://repository.upenn.edu/asc
https://repository.upenn.edu/asc_papers?utm_source=repository.upenn.edu%2Fasc_papers%2F756&utm_medium=PDF&utm_campaign=PDFCoverPages
http://network.bepress.com/hgg/discipline/325?utm_source=repository.upenn.edu%2Fasc_papers%2F756&utm_medium=PDF&utm_campaign=PDFCoverPages
https://repository.upenn.edu/asc_papers/756
mailto:repository@pobox.upenn.edu

Prince Al-Waleed Bin Talal, Media Mogul

Disciplines
Communication | Social and Behavioral Sciences

This book chapter is available at ScholarlyCommons: https://repository.upenn.edu/asc_papers/756


https://repository.upenn.edu/asc_papers/756

112 Arab Media Moguls

been forced at certain moments to declare his readiness to compromise
over controversial programming. This could potentially be perceived as
shirking the challenge of direct involvement in contentious social and
cultural debates and even encouraging others to avoid them also. How-
ever, MBC’s need to maximise audiences for the sake of advertising rev-
enue is bound up with the level of risk that Walid al-Ibrahim is prepared
to take. Hence, Ali Jaber’s thesis is that Sheikh Walid is an institutional
entrepreneur, who creates new institutional structures and handles
things in new ways. In other words, MBC Group is a relatively complex
high-tech Saudi-owned satellite network attempting to operate on
capitalist principles in a pre-capitalist traditional society controlled uni-
laterally by holders of political and religious power. As such, it fits the
kind of development that Ghathami describes as tafra (economic
boom), whereby personal development is left behind and modernity is

achieved more in appearance than reality.

'r

Alwaleed bin Talal: Media
Moguls and Media Capital

Marwan M. Kraidy

In Playing to the World’s Biggest Audience: The Globalization of Chinese
Film and Television, Michael Curtin develops his notion of media capi-
tal, inspired by work in cultural geography, to capture the complex
interactions surrounding media industries in an era of increasing
globalisation. As ‘a concept that at once acknowledges the spatial logics
of capital, creativity, culture, and polity without privileging one among
the four,’ media capital enables an understanding of media industries
that takes into account global structural forces while remaining
sensitive to contextual variations. Arguing that media capital works in
three ways, Curtin writes that ‘the spatial dynamics of media capital
have remained fairly consistent, playing a structuring role in the film
and broadcasting industries since the early twentieth century [...]
media capital operates according to (1) a logic of accumulation, (2)
trajectories of creative migration, and (3) forces of sociocultural
variation’?

Although Curtin developed his media capital framework to ana-

lyse the globalisation of television and film industries in Greater



114  Arab Media Moguls

China (People’s Republic of China, Taiwan, Singapore and Hong
Kong) in the late twentieth century, his approach could be helpful in
understanding trends in the Arab media industries. In this chapter,
I explore the notion that a defining feature of media moguls is their
positioning at the intersection of processes inherent in Curtin’s
three-way logic of media capital. The chapter considers the case of
Saudi royal prince and media mogul Alwaleed bin Talal, to explore
how a media capital approach enables a new understanding of media
moguldom. As is by now well-established, Saudi businessmen were
pioneers in the Arab satellite television boom that started in the
early 1990s, precisely because of their substantial financial clout and
their proximity to political power, which allowed them to pursue
accumulation unhindered by economic and political obstacles. Tra-
jectories of creative migration, by which Curtin means the move-
ment of skilled media workers across national boundaries and their
concentration in geographical locations where media industries are
particularly active, was also central to the rise of Saudi media
moguls: media companies that became cornerstones of media
empires presided over by moguls did not emerge in Riyadh or
Jeddah, but in Rome (Orbit), London and Dubai (MBC and its
24-hour news arm, Al-Arabiya), Beirut and Cairo (Rotana).

Forces of socio-cultural variation, an umbrella concept under
which Curtin includes both cultural resistance to foreign media and
media policy and content regulation, have been a challenge to Saudi
media moguls, especially to Alwaleed bin Talal, who is perceived in
his own Saudi backyard as exceedingly liberal. Re-evaluating the
notion of the ‘Saudi-Lebanese connection;® this chapter explores
how transnational links give media moguls considerable assets in
overcoming what Curtin calls socio-cultural variation. Indeed, a
combination of media capital accumulation and creative migration
enabled moguls like Alwaleed to overcome, or at least manage, con-
straints imposed by the forces of socio-cultural variation peculiar to
Saudi Arabia.

Alwaleed bin Talal: Media Moguls and Media Capital 115

Accumulation and Creative Migration as Pursued
by Alwaleed

Alwaleed bin Talal’s peculiar parentage, business acumen, vast media
holdings and social and political pronouncements make him arguably
the most visible Arab media mogul of his generation, and one of a
handful of globally influential media moguls. His father, Talal bin
Abdel-Aziz Al Saud, advocated constitutional reforms in Saudi Arabia
and rebelled against his brothers and cousins in the 1960s, briefly par-
taking in Nasser’s radio campaign against the House of Saud. His
mother, Mona al-Solh, is the daughter of independent Lebanon’s first
prime minister. Most importantly, unlike his numerous cousins,
Alwaleed is an ambitious workaholic not content to live a life of passive
luxury on a royal stipend.

Alwaleed moved into the media sector after establishing himself in
other sectors, and ventured outside Saudi Arabia after building a strong
operational base in the kingdom. Indeed, from relatively modest begin-
nings in Saudi real-estate development, Alwaleed rose to fame as the
investor who rescued Citigroup in the 1990s, consolidated his grip over
the Saudi media market, expanded his media holdings to a dominant
position in the pan-Arab landscape, became a noted partner and trust-
ed adviser and supporter of Rupert Murdoch, and emerged as a global
spokesperson of the Saudi royal family during the Arab uprisings. The
prince’s fortune increased by 32 per cent in 2011 to US$22.9 billion,
cementing his status as the wealthiest Arab, and putting him in 20th
position among global billionaires.* Alwaleed bin Talal thus positioned
himself as an always influential, sometimes decisive player at points of
connection between global media and financial forces, pan-Arab media,
business and political developments and national Arab polities, espe-
cially, although not exclusively, in Saudi Arabia, Egypt, Lebanon and,
more recently, Bahrain.

Alwaleed’s membership in the royal family of the Al Saud, and his

direct ancestral line to the kingdom’s founder, gave him the initial



116 Arab Media Moguls

financial and political advantage with which to build a business
foundation. After a start in construction, in 1993 Alwaleed’s company,
Kingdom Holding, bought two major Saudi companies and 30 per cent
of Arab Radio and Television (ART), the latter for US$240 million. In
1994, Alwaleed bought 25 per cent of Euro Disney. In 1995, he bought
25 per cent of Rotana Audio Visual, ‘the largest Saudi soundtrack and
music producer’® 50 per cent of Silki La Silki (Wire and Wireless), a
Saudi telecom company, and 3 per cent of Mediaset S.P.A, affiliate of
Italian Fininvest, for more than US$100 million. This was followed in
1997 by acquisitions of stocks in Apple computers, Planet Hollywood,
advertising giant Saatchi and Saatchi, Sony Entertainment, Netscape
and - most famously - 5 per cent of Rupert Murdoch’s News Corpora-
tion for US$400 million.®

In the following years, Alwaleed focused on building a horizontally and
vertically integrated music television conglomerate that became akin to
‘MTYV, Atlantic Records, and Ticketmaster merged in one entity’” To do
this, the prince increased his stake in Rotana from 25 per cent in 1995 to
48 per cent in 2002 and again to 100 per cent in 2003.* He also bought
ART’s music channel and its vast Arabic music archive, which included
2,500 music videos and 5,000 recorded concerts. This enabled him to
launch four specialised music channels under the name of Rotana, a com-
pany then reputedly worth less than US$1 billion.” The deal cemented
Alwaleed’s position as the dominant player in the pan-Arab music industry,
a clout compounded by Rotanas exclusive production, distribution and
marketing contracts with leading Arab singers. By the mid-2000s, Rotana
had become a monopolistic giant in music and music video production, its
roster encompassing leading Gulf, Egyptian and Lebanese stars.

On 8 August 2007, a Rotana press release featuring statements by
Alwaleed bin Talal and LBC’s Pierre Daher announced a merger with
LBCSat. Daher is quoted saying that ‘In today’s media landscape only
groups able to offer a comprehensive package of targeted channels
to advertising markets are expected to grow [...] and we intend to be
part of that growth!' In the Saudi media, Alwaleed emphasised the

r

Alwaleed bin Talal: Media Moguls and Media Capital 117

merger’s expected impact on social and cultural development and on
propelling Arab media to an international standing."" In the following
days, journalists stressed that the joint venture was less than an actual
institutional merger, a ‘moving in together’ rather than a ‘marriage, as a
Lebanese advertising executive put it,'2 while the Lebanese leftist news-
paper Al-Akhbar argued that the whole purpose of Rotana’s announce-
ment was to give Daher managerial leeway within Rotana.”

The global financial recession of late 2008 affected Alwaleed’s behav-
iour in the Arab media sector. In the summer of 2009, production hous-
es in Beirut that had for years churned out music videos for Rotana were
complaining that, as one executive put it, ‘Alwaleed pulled all his money
out of the music video market, with devastating consequences in light of
Rotana’s size. The pressure of dwindling liquidity exacerbated tensions
between Rotana and some of its rivals, with legal proceedings between
Rotana and Alam El Phan in Cairo."* In the meantime, Rotana was
bleeding talent, with numerous singers complaining about the company’s
alleged monopolistic practices and breaking or not renewing their con-
tracts, encouraged by a trend of self-production and by the distribution
and marketing opportunities afforded by the online media environ-
ment.”® By late 2010, rumours increasingly suggested that Rotana was
undergoing a deep restructuring and shutting down its Beirut offices.'®

In spite of the financial crisis, Alwaleed increased his media hold-
ings. In 2009, Alwaleed’s share of Saudi Research and Marketing Group
(SRMG), the mother company of the pan-Arab daily newspaper Al-Sharq
al-Awsat and one of the largest Arab media companies, was reported to
have risen to 35 per cent.'” Alwaleed also grew closer to Rupert Murdoch
and, by 2010, the Saudi prince and Australian tycoon were notable
investors in each other’s companies, with Alwaleed owning 7 per cent of
News Corporation stock, worth around US$3 billion, and Murdoch
owning 9 per cent of Rotana Group, worth around US$70 million. In
December 2011, Alwaleed made a US$300 million investment in the
San Francisco-based, micro-blogging company Twitter Inc. At the time,
the company was valued at US$8.4 billion, making Alwaleed’s stake



118 Arab Media Moguls

about 3.6 per cent of the company.” Kingdom Holding sent a release to
the media emphasising both the expected investment pay-oft and the
growing influence of Twitter, which had been touted as an important
factor in the Arab uprisings that began in Tunisia in December 2010.
Alwaleed’s logic of accumulation took full advantage of what Curtin
labelled ‘trajectories of creative migration’ It is now well-established
that the growth of Arabic-language satellite television during the last
two decades followed a peripatetic industry that first germinated in
London and Rome, before sprouting in Dubai, Beirut, Cairo, Abu
Dhabi, Riyadh and Manama.” In Curtin’s framework, ‘trajectories of
creative migration’ give ‘access to reservoirs of specialised labour that
replenish themselves on a regular basis, which is why media companies
tend to cluster in particular cities’® European capitals were attractive
for several reasons, including their infrastructure, a concentration of
specialised human resources, and distance from political interference.
However, they were also more costly in terms of rent and salaries. By
giving favourable operational terms and insulating media operations
from direct political interference, the advent of media cities, especially
in Dubai, attracted Arab media moguls back to the Arab world.
Alwaleed’s expansion strategy took full advantage of the mobility of
media labour and production within the Arab world. His initial part-
nership with Saleh Kamel, which launched Arab Radio and Television
(ART) as a subsidiary of Arab Media Corporation, began broadcasting
in Arabic and English, first from Fucino and then from Avezzano, Italy,
in 1993. While based in Italy, ART was producing in Cairo, Beirut and
Jeddah. After Alwaleed bin Talal bought ART’s music archive in 2002
and launched Rotana in 2003, ART relocated to Jordans Free Media
City at a cost of US$8 million, paid by the Arab Media Holding Com-
pany.?* Although Rotana’s headquarters were initially in Riyadh, until
2008 production was centred in Lebanon, specifically in Naggash (the
location of Michel el-Murr’s Studiovision), and to a lesser extent in
Cairo, allowing it to sign the Lebanese and Egyptian pop singers who
have traditionally dominated Arab airwaves and concert halls. In

Alwaleed bin Talal: Media Moguls and Media Capital 119

contrast to Saudi Arabian locations, Beirut provided a more liberal feel
to Rotana programmes, which have systematically attempted to graft
Arab sensibilities onto a Western style by including poetry programmes,
announcing prayer times five times a day, and ordering video jockeys to
dress conservatively during the holy month of Ramadan.*

With costs rising and security conditions declining, Beirut grew less
desirable as a location for Rotana, which by 2008 had moved most of its
production work to Cairo. Within a couple of years, plans for a 24-hour
news channel called Al-Arab, a channel owned by Alwaleed but techni-
cally independent from both Kingdom Holding and Rotana, occupied the
Arab press. To be headed by Jamal al-Khashoggi and headquartered in the
Bahraini capital of Manama, Al-Arab had still not started normal broad-
casting by late 2013, having officially deferred its launch to mid-2014.
Nonetheless, it reflected Alwaleed’s practice of capitalising on, or creating,
felicitous synergies between his logic of accumulation and strategies of
creative migration. Indeed, Bahrain’s rulers offered such highly beneficial
conditions, including rent-free facilities and US$15 million, that Alwaleed
decided to move the headquarters for Rotana to Manama’s Media City.”

Alwaleed and the Forces of Socio-Cultural Variation

Curtin understands ‘forces of socio-cultural variation’ to encompass a
wide gamut of issues, including social values and cultural identities that
in turn influence politics and shape policy at local and national levels.
Curtin reminds us that ‘[n]ational and local institutions have remained
significant actors despite the spatial tendencies of production and dis-
tribution® which undergird the global and transnational scale of opera-
tions of contemporary media industries. Indeed, Curtin emphasises
that social and cultural issues are often instrumentalised for political
expediency. ‘[ T]he forces of sociocultural variation, Curtin writes, ‘were
often influenced by assertions of political will, which no doubt is one of
the reasons that Hollywood film companies go to such great lengths to

present themselves as apolitical institutions.*



120 Arab Media Moguls

The constellation of social, cultural, religious and political factors
that constitute forces of socio-cultural variation in Saudi Arabia and the
broader Arab world have often shaped Alwaleed’s media operations.
Saudi Arabia is a peculiar country, politically mediaeval, socially con-
servative and religiously strict. The country’s regime, based on a founda-
tional alliance between the Al-Saud clan of rulers and the Al-Shaykh
family of religious clerics, has historically been sensitive to media and
popular culture. Reactionary elements opposed photography and
television, which were allowed only after decades of struggle and royal
pressure to introduce them for modernisation purposes. Cinema
remains a contested art in the kingdom, with Alwaleed himself spear-
heading efforts to develop a Saudi film industry.*

The prince’s own cultural and political outlook has over the years
been reflected in his media outlets, including Rotana and Al-Resalah, a
hip, youth-oriented alternative to Iqraa and Al-Majd. This can be clearly
seen in the programming content. Rotana Café, a daily hour-long pro-
gramme, is a revealing example of Alwaleed’s outlook. Showcasing a
motley crew of Gulf and Levantine teenage hosts who casually discuss
film, celebrity, music and fashion and provide general social commen-
tary, the conversation is fuelled by calls from viewers, and set in a studio
arranged as a coffee shop. The show reflects Alwaleed’s liberal - in a
Saudi context — leanings by featuring female presenters. Nonetheless,
during the Holy Month of Ramadan the hosts” dress and song selections
take a decisively more conservative turn, and prayer times are announced
during the programme. As such, Rotana is typical of an Alwaleed media
operation, overall staying within the socio-political bounds of the Saudi
mainstream while introducing new elements from both the global media
industry and global youth culture to lure audiences.””

Nonetheless, Alwaleed’s increasing prominence and ever closer
association with LBCSat (discussed in the following pages) was becoming
a liability vis-d-vis conservative Saudi elements. The reality television
controversies of the mid-2000s generated hostile pronouncements and
fatwas (religious rulings) that sometimes included clear, if not explicitly

. 4

Alwaleed bin Talal: Media Moguls and Media Capital 121

phrased, criticism of Alwaleed. It was perhaps to fend off such criticisms
that Alwaleed launched Al-Resalah. Established in 2006 with a youth
focus as part of the Rotana network,” its programming grid mixes films,
music, talk shows and prayer, striking a balance between hipness and
morality. In a press release, Tarek al-Suwaidan, the channel’s general
manager at the time, said that 40 per cent of the programmes would be
youth-oriented, 30 per cent would target women and families, and 10 per
cent would focus on children. The cartoons are produced in Turkey,
Egypt and Jordan. Alwaleed made the channels priority to present ‘Arab
heritage through a modern medium’ and to counteract the misconcep-
tions of Islam in other societies, with al-Suwaidan stating that the channel
was part and parcel of the prince’s ‘mission to serve Islam and to change
the ideas of the youth about terrorism® Like some of Rotanas pro-
grammes, Al-Resalah is positioned as a bridge between East and West.*
As such, it fits Alwaleed’s agenda to help bring about a more fashionable,
flexible and ‘moderate’ Islam, and reflected the use of his media empire to
promote his own socio-cultural variation for Saudi society.

Thus, the forces of socio-cultural variation impinging on Alwaleed,
as well as the opportunities for him to circumvent constraints, are jointly
manifest in the Saudi-Lebanese connection, especially with Saudi
involvement in LBC. Indeed, Saudi moguls have been major investors
in LBC since the company launched a satellite channel in 1996. Saleh
Kamel initially owned 49 per cent of the shares of LBCSat, but his
involvement did not endure, precisely because of what Curtin called
forces of socio-cultural variation. Ostensibly, Kamel's personal religious
convictions made him ambivalent about his stake in the socially-liberal
and Christian-managed Lebanese channel. When an interviewer asked
Kamel how he reconciled his ‘dedication to Islamic principles’ with his

‘investment in LBC, Kamel equivocated:

Our investment in LBC involves the delivery system; we are
not responsible for content. Whoever subscribes to it does so of
his own free will. We have, nevertheless, been able to influence the



122 Arab Media Moguls

choice of programming at LBC, especially that having to do with
their aims concerning the Islamic faith [emphasis added].”

Before long, Alwaleed acquired Kamel’s shares in LBC, and exploited this
investment to circumvent the constraints of Saudi conservatism, leverag-
ing LBC's liberal ethos for the prince’s commercial and political agendas.

When in 2000 Alwaleed paid US$100 million to acquire Kamels
shares in LBCSat, he benefitted the Lebanese company commercially, by
flushing it with liquidity, and politically, due to his excellent relationship
with then Lebanese President Emile Lahoud, a Lebanese client of Syria’s
Assad, which made LBC less vulnerable to Syrian intervention and
Lebanese censorship. Coming on the heels of multiple media ventures
by Alwaleed, the transaction also confirmed the Saudi prince as a major
player in Arab media industries.

Depicting himself as a ‘Muslim businessman’ - a strategic rhetorical
arrow lobbed at the heart of Saudi ‘socio-cultural variation’ - Alwaleed
also regularly reminds his interlocutors of his commitment to Lebanon
and the Lebanese.”” Half-Lebanese by birth (through his mother), the
prince acquired Lebanese citizenship and regularly made rhetorical
interventions in Lebanese public discourse, often to criticise Hariri’s
economic policies. For a while, this fuelled a rumour that the prince
was interested in the Lebanese prime minstership, which, following
Lebanese political tradition, is usually reserved for a Sunni Muslim.
Alwaleed’s portfolio of Lebanese media encompasses interests in Murr
Television (MTV) and the Al-Nahar newspaper, among others.

LBCSat’s decision to add Saudi media personalities and Saudi pro-
grammes to its schedule attracted negative attention, with one media
critic, for example, chiding LBCSat for airing a Saudi version of the US
comedic ambush show Candid Camera, which he described as ‘primi-
tive, ‘incoherent, ‘devoid of ideas’ and featuring ‘poor acting’®® As a
result, the media critic argued, LBCSat harmed its own reputation by
not contributing to an improvement in the quality of Gulf productions,

while trying to define itself as ‘more Saudi than MBC**

Alwaleed bin Talal: Media Moguls and Media Capital 123

Important ‘forces of socio-cultural variation' were behind the
increasing imbrication of Saudi interests and agendas in Lebanese
media. These forces include the USA-UK invasion of Iraq and the
geopolitical shifts it created, most notably a scrambling of the power
equation between Iran and Saudi Arabia as Iraqi Shia ascended to
power at the expense of their Sunni compatriots. The effect of the
invasion in terms of the peculiar dynamics of conservative versus
liberal politics in Saudi Arabia could be seen in the summer of 2004,
when Saudi authorities contacted LBC, asking the channel to feature
Muhammad Hussain Fadlallah, the now-deceased Lebanese Shia
marjaa al-taglid [source of emulation], who would then, upon the Saudi
authorities’ urging, call upon Saudi Shia to remain peaceful and not
follow in the militant footsteps of their co-religionists in Iraq. Through
the convoluted Saudi-Lebanese connection, Saudi princes who rule in
the name of Sunni Wahhabiyya were able to circumvent forces of socio-
cultural variation by asking a Christian Lebanese channel to feature a
Shia Lebanese religious scholar to appease Saudi Shia.*

Such byzantine manoeuvres are needed because of the fierce battle
between liberals and conservatives in Saudi Arabia and because of the
royal family’s precarious balancing role in that conflict. Because LBCSat
is nominally a Lebanese channel with a history of Christian ownership,
it could host the prominent Lebanese Shia cleric and his message of
‘peace’ addressed to Saudi Shias, without provoking the ire of Saudi
Sunni clerics, who hold sway over the Kingdom’s domestic media and
are loath to provide a platform for a leading Shia figure. Tawfiq Rabahi,
a media critic for Al-Quds al-Arabi, captured the roundabout commu-

nication practices of the Saudi elite without mentioning LBC by name:

To break the chains imposed by religious institutions, the Saudi
approach relies on channels of foreign origin but of Saudi affili-
ation, the most prominent of which is a Lebanese channel that
manages the scheduling and content of its programs according
to Saudi timing. Here Saudis, hosts and participants, say what is
prohibited in their country’s channels because of the power of



124 Arab Media Moguls

religious groups, or maybe because the ruling institution hides
behind the putative power of these groups.*

The author went on to call LBC’s hiring of Saudi film maker Haifa
Mansour in April 2007 to host a show a ‘taboo breaker, through which
LBC ‘prepared a 100 per cent Saudi dish on Lebanese land, out of the
reach of the Commission to Promote Virtue and Combat Vice}¥” the
feared Saudi religious police. Replaying a role the Lebanese press per-
formed in the 1970s and 1980s, when it provided a pulpit for many Arab
dissenters, Lebanese satellite channels today provide a platform for vari-
ous Arab ‘reformers. “The difference now, Rabahi wrote ominously, ‘is
that both the Saudi government and the opposition practice reform from
the outside, through channels like LBC.*

Saudi Arabia has long supported the Sunni community in Lebanon,
represented at the highest political level in the office of prime minister,
a post by tradition reserved for a Sunni. Saudi interest and involvement
in Lebanese affairs has grown tremendously over recent years, in parallel
with the tightening Saudi-Lebanese connection in the media industry.
On 5 July 2008, Alwaleed bin Talal increased his stake in LBCSat to
‘more than 85 per cent and less than 90°* Growing Saudi involvement
in Lebanon cannot be reduced simply to the kingdom'’s desire to protect
the Sunni community there; if this were the case, the Saudis would be
involved in Iraqi politics in the same way, which they are not. Rather,
as leading historian of Saudi Arabia, Madawi al-Rasheed, argued in
Al-Quds al-Arabi:

[Lebanon] is an intermediary on which Saudi Arabia relies in
various fields, a role that no other Arab country, large or small,
is able to play. Lebanon, state and people, plays this role in dif-
ferent realms including culture, media, politics, economics, and
even religion.®®

As a tourist destination, Lebanon ‘provides Saudi Arabia a social and

entertainment space, a mediator between internal Saudi isolation and

Alwaleed bin Talal: Media Moguls and Media Capital 125

external Western openness.* In addition, Lebanese historians, journal-
ists and media institutions were historically able to promote Saudi
agendas, regionally and internationally, and in several languages. As Al-
Rasheed proceeds to explain, various Saudi ‘reform’ projects about hot-
button issues such as women, religion and politics (discussion of which
does not exist in Saudi media) find their way to the Saudi sphere
through the Lebanese intercessor, which helps mitigate the impact of
domestic socio-cultural variations peculiar to the Saudi environment.*?

Thus, the author argues:

[Television] programs that focus on the internal Saudi situation
have become a Lebanese specialty, while (many) Saudis are kept
away from these dialogues by the state. The Saudi person comes
to this open, Saudi-owned, media space, carrying his concerns,
sharing his private life and the secrets of his society with a Leba-
nese dialogue partner, on screens that appear to be Lebanese
though in fact they are Saudi in both inclination and ownership.*

Since the assassination of Rafik Hariri in 2005, the Saudis have expand-
ed their influence in Lebanon by backing the March 14 political block,
led by the Future Movement (founded by Hariri), in its confrontation
with the Hezbollah-led March 8 coalition. Concurrently, Alwaleed has
boosted his share in LBCSat, which he now controls, as Pierre Daher
remains engaged in a protracted battle with Samir Geagea, the leader of
the Lebanese Forces, who founded LBC in the 1980s and has been
attempting to regain the channel.

The global financial crisis that began in late 1998 had a major impact
on Alwaleeds media empire, including its Lebanese components.
Al-Nahar, Lebanon’s veteran daily, owned by the Tueini family, in addi-
tion to Alwaleed, faced a severe crisis and initiated deep cuts, which
entailed laying off more than 50 members of staff.** As the crisis spread
to other media outlets, including Murr Television and LBC, in which
Alwaleed had a stake, one newspaper published an article in which

it compared Al-Nahars problems spreading to other institutions to



126 Arab Media Moguls

‘influenza** It soon became apparent that the layoffs had been driven by
Alwaleed’s cost cutting at his Rotana conglomerate after his Kingdom
Holding Company incurred losses in the global financial markets, and
that the prince was interested in bringing in his old friend Rupert

Murdoch as an investor in Rotana.

Mediating between Global Capital and National
Media

Using Curtin’s media capital framework, this chapter has attempted to
understand a prominent Arab media mogul at the intersection of logics
of accumulation, trajectories of creative migration, and forces of socio-
cultural variation. Over the years, Alwaleed bin Talal has used his vast
cash reserves, global connections and political status to expand his
business empire (including his vast media holdings) across national
boundaries and media platforms. Through business acquisitions,
partnerships with global and local players, and a willingness to extract
creative media labour at the best price and under the best conditions
from different Arab countries at different times, Alwaleed’s case illumi-
nates what it means to be an Arab media mogul.

The partnership between LBCSat, Rotana and News Corporation is a
telling example of how a local sectarian outlet has shifted to being
a national television station, then morphed into a major pan-Arab chan-
nel, attracting Saudi audiences and investors, including Alwaleed, who
eventually bent LBC to his business strategy to attract global investors
like Murdoch. Indeed, this can be viewed as a microcosm of the local-

regional-global entanglements of Arab television. As Curtin put it:

on the one hand capital must concentrate and integrate sites of
production to reduce the amount of time and resources expend-
ed in manufacture, and on the other hand it must increase the
speed of distribution to reduce the time it takes to bring distant
locales into the orbit of its operations. These centripetal tenden-
cies in the sphere of production and centrifugal tendencies in

Y

Alwaleed bin Talal: Media Moguls and Media Capital 127

distribution were observed by Karl Marx more than a century
ago when he trenchantly explained that capital must ‘annihilate
space with time’ if it is to overcome barriers to accumulation [...]
[E]ven though a film or TV program may be founded with the
aim of serving particular national cultures and local markets, it
must over time redeploy its creative resources and reshape its
terrain of operations if it is to survive competition and enhance
profitability.*®

Most importantly for our discussion, the fact that Alwaleed bin Talal is
the linchpin of such a national-regional-global partnership highlights
the importance of Arab media tycoons as mediators between global
capital and national media, and this mogul’s particularly developed
ability to take advantage of the time-space dynamics described by
Curtin above.

Nonetheless, even a financially dominant and politically connected
media mogul like Alwaleed will encounter resistance when venturing
outside of Saudi Arabia, and the ensuing struggles are revealing of
media moguls’ twinned business and political considerations. From the
beginning, Alwaleed’s Lebanese ventures were not trouble-free:*” in the
late 1990s, the prince lost a legal battle over shares in Al-Sayyad pub-
lishing group with its owners, the Frayhas. The more recent spat
between Alwaleed and LBCI CEO Pierre Daher had business and polit-
ical ingredients. In terms of business, with Alwaleed controlling LBCSat
and production house PAC and Daher controlling LBCI and maintain-
ing some influence over PAC employees, the two found themselves
fighting over ownership of specific programmes, including the highly
lucrative Star Academy.®® Politically, it is interesting to observe that ten-
sions between the two men increased dramatically after Samir Geagea,
leader of the Lebanese Forces and recently a legal foe of Daher over
the control of LBCI, visited Saudi Arabia to bolster his political domes-
tic status in Lebanon and undoubtedly to seek financial support from
the kingdom’s ruler. It is also important to mention in that regard
Geagea was firmly ensconced in March 14, the Hariri-led, Saudi-funded



128 Arab Media Moguls

and Saudi-supported Lebanese political coalition, whereas Daher was
increasingly seen to be closer to Michel Aoun’s Free Patriotic Move-
ment, whose alliance with Hezbollah created the foundation of the
Iran-supported March 8 political block in Lebanon. On balance,
Alwaleed’s continued involvement in this Saudi-Lebanese connection
appears to have brought the prince more benefits than handicaps.

Alwaleed’s decision to move Rotana headquarters to Manama and
base his Al-Arab news channel in the Bahraini capital also has clear
political overtones. It arose against a background of Saudi troops having
entered Bahrain in 2011 under the Peninsula Shield Gulf Security Coun-
cil arrangement, and the Saudi royal family providing aggressive support
to Bahrains Sunni royal family. As one Lebanese journalist wrote of
Alwaleed’s decision, “The Saudi tycoon expands his business with a news
channel planted in the Bahraini wound* The move looked like a mas-
terful convergence of Alwaleed’s own business interests with the national
interest of Saudi Arabia. Although he has had no qualms about building
his media empire on the backs of Egyptian, Lebanese, Kuwaiti and other
Arabs, Alwaleed has recently emerged as a high-profile backer of Saudi-
isation, even supporting a new regulatory regime in Saudi Arabia that
imposes financial penalties on companies who employ more foreigners
than Saudis.*® The prince’s vocal support of Saudiisation reveals an
important feature of this powerful Arab media mogul - that no matter
how global his profile, transnational his outlook, and pan-Arab his cus-
tomers, his fealty to the Saudi nation state and the royal family of which
he is part is a paramount consideration. The case of Alwaleed tells us
that financial clout and political connections notwithstanding, media
moguls have to remain loyal citizens to their nation states to continue to
thrive. To conclude, with Curtin, that ‘[t]he centripetal and centrifugal
tendencies of media capital unfolded within the context of national
broadcasting systems, allowing the state to exercise influence over flows
of information and culture in public as well as private contexts™' enables
us to think of media moguls as national agents in addition to being
businessmen and political players.

Tarek Ben Ammar:
The Networked Entrepreneur

Donatella Della Ratta

“The ultimate networker in an industry founded on personal relation-
ships, discreet backroom deals and a capillary system of famous
names.! This is how the Financial Times portrayed Tarek Ben Ammar,
the Franco-Tunisian entrepreneur who started working as a film pro-
ducer by ‘literally renting sand to Hollywood™ and later succeeded in
attracting to his home country, Tunisia, the filming of US or US-
distributed movies such as Monty Python’s Life of Brian and George
Lucas’ Star Wars.

From the start of his decades-long career to the Tunisian uprising in
2010-11, Ben Ammar produced more than 70 feature films. Yet his
prominent position in global media industries during the latter part of
that period was mostly due to the key role he played as personal advisor
to multibillionaires such as Rupert Murdoch and Silvio Berlusconi. Ben
Ammar’s financial assets, estimated in 2006 at up to €550 million’
(US$726 million), pale in comparison with the wealth amassed by those
whose money he has helped to invest. For example, according to Prince
Alwaleed bin Talal, Forbes underestimated Alwaleed’s fortune by US$9.6



	Prince Al-Waleed Bin Talal, Media Mogul
	Recommended Citation (OVERRIDE)

	Prince Al-Waleed Bin Talal, Media Mogul
	Disciplines

	tmp.1580315683.pdf.8h4mg

