
        Н. А. ЗЕЛИНСКАЯ 

 

     MODERN  

   BRITISH AND RUSSIAN PRESS 
 

                         

                                                            

                                       Ижевск 2012 

Министерство образования и науки Российской Федерации 

ФГБОУ ВПО «Удмуртский государственный университет» 

Факультет профессионального иностранного языка 

Кафедра профессионального иностранного языка № 2 

    

                                  

 

                                    Н. А. Зелинская 

                MODERN BRITISH AND RUSSINA PRESS 

                              Учебно-методическое пособие 

 

 

 

 

 

 

                                     Ижевск 2012 

 

brought to you by 
C

O
R

E
V

iew
 m

etadata, citation and sim
ilar papers at core.ac.uk

https://core.ac.uk/display/235143476?utm_source=pdf&utm_medium=banner&utm_campaign=pdf-decoration-v1


УДК 811.111’25 (07) 

ББК 81.432.1-9 

З – 494 

Рекомендовано к изданию  
Учебно-методическим Советом УдГУ 

Рецензент – кандидат педагогических наук, 
доцент Е. А. Калач 

 

                   

     Зелинская Н. А.  

                 З -  494 Modern British and Russian press: учеб.-метод. 
пособие / УдГУ, Ижевск, 2012. - 86 с. 

Основной целью данного пособия является обучение 
студентов навыкам чтения и перевода англоязычных текстов, 
отражающих историю и современное состояние прессы в 
Великобритании и России. Упражнения пособия направлены как 
на формирование навыков самостоятельной работы студентов, 
так и на выполнение заданий в аудитории под руководством 
преподавателя. Данное пособие может представлять интерес для 
студентов, преподавателей вузов и учителей школ, а также всех 
интересующихся историей, культурой и СМИ двух стран – 
Великобритании и России. 

 

© Н.А. Зелинская, 2012 

 

Содержание 

 

Введение                             3
  

UNIT 1. THE MODERN BRITISH PRESS                          4          

   

UNIT 2. RUSSIAN PRESS                                                    37         

 

UNIT 3. BRITISH TELEVISION AND RADIO                   55     

  

UNIT 4. RUSSIAN TELEVISION AND RADIO                  71       

     

СПИСОК ЛИТЕРАТУРЫ ПО КУРСУ    85 

 

 

 

 



3 

 

Введение 

Учебно-методическое пособие «Modern British and 
Russian Press» по английскому языку предназначено для 
бакалавров 1 и 2 года обучения по направлению подготовки 
100400 «Туризм», 031600 «Реклама и связи с общественностью», 
03500 «Издательское дело и редактирование», 033000 
«Культурология», 040700 «Организация работы с молодежью», 
для студентов Колледжа социальных технологий и сервиса, а 
также для всех лиц, изучающих и совершенствующих 
английский язык. Пособие знакомит студентов с материалами, 
отражающими историю развития и современное состояние СМИ 
в Великобритании и России. В пособии представлены тексты по 
истории СМИ, в том числе, газет, журналов, радио и 
телевидения двух стран – Великобритании и  России. Каждый 
раздел данного пособия состоит из текстов и упражнений на 
знание грамматических правил и лексических единиц. 

Тексты и упражнения в конце каждого раздела позволяют: 

• узнать и запомнить основные факты материала текста; 
• закрепить лексический материал; 
• проверить уровень грамматики; 
• развить навыки устной и письменной речи. 

Материалом для учебно-методического пособия послужили 
тексты с английских образовательных интернет-сайтов, учебной 
литературы,  из книг англоговорящих авторов. На основе 
материала пособия студенты смогут делать устные сообщения, 
закрепить навыки письменной речи, а также научатся вести 
дискуссии.  

Материалы пособия ориентированы на формирование 
лингво-культурологической, коммуникативной компетенций 
студентов. Материал пособия может быть с успехом 
использован как на аудиторных занятиях под руководством 
преподавателя, так и для самостоятельной работы студентов. 

4 

 

Unit 1. THE MODERN BRITISH PRESS 

Text 1.The British newspapers  

The British press consists of several kinds of newspapers. The 
national papers are the ones sold all over the country, with a 
large circulation, giving general news. There are two main 
types of national papers - the "popular" papers and the "quality" 
papers. The popular papers are smaller in size (they are tabloid 
size), with lots of pictures, big headlines and short articles. 
They are easy to read and often contain little truthful 
information. They give much space to opinions. They usually 
have "human interest" stories - stories about ordinary people 
and events. Examples of this type of newspapers are "The Daily 
Mail". "The Sun", etc. "Quality" papers appeal to the more 
serious reader, who wants to read about politics and foreign 
affairs. These papers such as "The Daily Telegraph", "The 
Guardian" are bigger in size (they are called "broad-sheets"), 
with longer articles and a wider coverage of events. They have 
different pages for home news, foreign affairs, features articles, 
fashion, business, sport and so on. People in Britain buy more 
papers on Sunday than on weekdays. The Sunday papers have a 
higher circulation than the dailies. As with the dailies, there are 
both popular and quality Sunday newspapers. The quality ones 
have different sections and a colour magazine (usually full of 
advertisements). The tabloids in turn have been divided into the 
more sensationalist mass market titles, or "red tops", such as 
The Sun and The Mirror, and the middle-market papers, The 
Daily Express and The Daily Mail. Both The Independent and 
The Times have changed in recent years to a compact format, 
not much bigger than that used by the tabloids. The Guardian 
moved in September 2005 to what is described as a "Berliner" 



5 

 

format, slightly larger than a compact. Its Sunday stablemate 
The Observer has since followed suit. Other Sunday 
broadsheets, including The Sunday Times, which tend to have a 
large amount of supplementary sections, have kept their larger 
sized format. The national Sunday titles usually have a different 
layout and style to their weekly sister papers, and are produced 
by separate journalistic and editorial staff. All the major UK 
newspapers currently have websites, some of which provide 
free access. The Times and The Sunday Times have a paywall 
requiring payment on a per-day or per-month basis for non-
subscribers. The Financial Times business daily also has 
limited access for non-subscribers. 

Exercises: 

I. Answer the questions: 

1. What kinds of newspapers does the British press consist of? 
2. How many main types of national papers are there in the 

UK? 
3. How have the tabloids been divided?  

4. When do the British people buy more papers? 

5. What are the most famous British papers? 

6. What do all major British papers currently have? 

II. Give Russian equivalents of the following expressions: 
To consist of, circulation, general news, headlines, short articles, 

magazines, advertisements, to be full of, recently, currently, tabloids, 

to require, payment, subscribers.  

III. Complete the sentences with a, the, or nothing:  

6 

 

1. I come to….. school by……bus.  

2. This morning………bus was late.  

3. Ankara is………..capital of …..Turkey.  

4. I work for …………..company that makes………….carpets.  

5. I was at…….home all day yesterday. 

6. We had ……lovely holiday in ……Spain.  

7. Heathrow is…..busiest airport in …..Europe.  

8. We arrived in….Paris on….third of August.  

9. Last night we had …..dinner in …..restaurant.  

10. I went to….....bed late.  

IV. Speak on ‘British press’. 

Text 2. The Guardian 

The Manchester Guardian was founded by John Edward Taylor 
in 1821, and was first published on May 5 of that year. The 
Guardian was published weekly until 1836 when it was 
published on Wednesday and Saturday becoming a daily in 
1855, when the abolition of Stamp Duty on newspapers 
permitted a subsequent reduction in cover price allowed the 
paper to be published daily. The Guardian achieved national 
and international recognition under the editorship of Charles 
Prestwich Scott, who held the post for 57 years from 1872. 
Scott bought the paper in 1907 following the death of Taylor's 
son, and pledged that the principles laid down in the founder's 
will would be upheld by retaining the independence of the 
newspaper. CP Scott outlined those principals in a much-
quoted article written to celebrate the centenary of the paper: 



7 

 

"Comment is free, but facts are sacred... The voice of 
opponents no less than that of friends has a right to be heard." 
After retiring from an active role in managing and editing the 
paper, Scott passed control to his two sons, John Russell Scott 
as manager and Edward Taylor Scott as editor. Realising that 
the future independence of the paper would be jeopardised in 
the event of the death of one or the other, the two sons made an 
agreement that in the event of either's death, one would buy the 
other's share. CP Scott died in 1932 and was followed only four 
months later by Edward, so sole ownership fell to JR Scott. In 
June 1936, JR Scott formally passed ownership of the paper to 
the trustees of the Scott Trust. As well as pledging to ensure the 
radical editorial tradition of the paper (that the newspaper "shall 
be conducted in the future on the same lines and in the same 
spirit as heretofore", in the words of the founder's legacy), the 
Scott Trust also has the duty to maintain a secure financial 
footing for the business: "...to devote the whole of the surplus 
profits of the Company which would otherwise have been 
available for dividends...towards building up the reserves of the 
Company and increasing the circulation of and expanding and 
improving the newspapers." These principles remain the only 
instructions given to an incoming editor of the Guardian, 
though the Scott family retained an interest in the running of 
the company until 1984, when, aged 70, Richard F Scott retired 
from the chairmanship of the Trust. Alongside the Daily 
Telegraph and the Times, the Guardian lacked resources, and 
an approach to commercial activity that could be charitably 
described as naive did not help matters. On the first day of the 
Chatterley trial, the Guardian carried a front page advertisement 
for the Telegraph 'the paper you can trust', which 'provides all 
you can want in a newspaper' - and at a cheaper cover price too. 
The editor of the paper moved to London in 1964, committing 

8 

 

the Guardian to an uncertain future in the national market, and 
shortly afterwards financial problems came to a head. The 
paper relied heavily on the Manchester Evening News for 
financial support, and in the mid-60s the threat to the paper's 
future grew severe enough for the chairman of the Scott Trust, 
Laurance Scott, to approach the Times to discuss the possibility 
of a merger. The Times was in a similarly perilous financial 
situation, and many were of the opinion that there was only 
room for one competitor to the Telegraph. The status quo 
among the quality press was irrevocably altered by the launch 
of the Independent in 1986. Capturing the centre ground 
between the Guardian on the left and the Times and Telegraph 
on the right, the Independent attracted big name writers and 
readers with a modern design and distribution network that 
made the most of the post-union market. Within a few years the 
circulation of the Independent rose to within touching distance 
of both the Times and the Guardian, and the previously 
stagnant market was provoked into a frenzy of defensive 
activity to retain readers. In 1988 the Guardian made a bold and 
innovative attempt to reassert its position on Fleet Street, with a 
major redesign that began the modern period of success in the 
history of the paper. On September 12 2005 the new Berliner 
Guardian launched, with a ground-breaking design in a mid-
size format. The Guardian became the UK's first full-colour 
national newspaper, and the first UK national newspaper ever 
to adopt this size. December 2008 marked a significant point in 
the history of the Guardian when the paper moved to a brand 
new building in King's Cross after 32 years in its Farringdon 
headquarters. 

 



9 

 

Exercises: 

I. Answer the questions: 

1. When was The Guardian founded? 
2. Who founded it? 
3. How often was it published until 1836? 

4. When did The Guardian achieve national and international 
recognition? 

5. When did The Guardian become a daily? 
6. Why did JR Scott formally passed ownership of the paper to 

the trustees of the Scott Trust? 
7. What is The Guardian like now? 

II. Give Russian equivalents of the following expressions: 

To be founded, to be published, weekly, to be abolished, chairman, to 
permit, a subsequent reduction, cover price, to be allowed, 
achievement, to attract a big name, quality press, to remain.  

III. Choose the correct form: 
 

1. He invited me stay/to stay/staying at his house.  
2. I can’t stand clean/to clean/cleaning. 
3. Write soon and let me know/to know/knowing what your plans are. 
4. Joe forgot post/to post/posting the letter. 
5. I don’t mind cook/to cook/cooking, as long as I don’t have to do 
the shopping.  
6. The climb was very long and tiring, so we often stopped have/to 
have/having a rest. 
7. He’s a very funny person. He always makes me laugh/to 
laugh/laughing. 
8. His mother told Ben wash/to wash/washing his hands before 
dinner.   

10 

 

IV. Speak on ‘British quality press’.  

Text 3. The Daily Telegraph 

The Daily Telegraph is a daily morning broadsheet 
conservative-leaning newspaper distributed throughout the 
United Kingdom and internationally. The newspaper was 
founded by Arthur B. Sleigh in June 1855 as The Daily 
Telegraph and Courier, and since 2004 is owned by David and 
Frederick Barclay. According to a MORI (the second largest 

market research organisation in the United Kingdom) survey 
conducted in 2005, 64% of Telegraph readers intended to 
support the Conservative Party in the coming elections. It had 
an average daily circulation of 634,113 in July 2011 (compared 
to 441,205 for The Times). It is the sister paper of The Sunday 
Telegraph. It is run separately with a different editorial staff, 
but there is some cross-usage of stories, and the two titles share 
a website. The Daily Telegraph and Courier was founded by 
Colonel Arthur B. Sleigh in June 1855 to air a personal 
grievance against the future Commander-in-chief of the British 
Army, Prince George, Duke of Cambridge. Joseph Moses 
Levy, the owner of The Sunday Times, agreed to print the 
newspaper, and the first edition was published on 29 June 1855. 
The paper was four pages long. It was not a success, however, 
and Sleigh was unable to pay Levy the printing bill. Levy took 
over the newspaper, his aim being to produce a cheaper 
newspaper than his main competitors in London, the Daily 
News and The Morning Post, to expand the size of the overall 
market. Levy then appointed his son, Edward Levy-Lawson, 
and Thornton Leigh Hunt to edit the newspaper, and relaunched 
it as The Daily Telegraph, with the slogan "the largest, best, 
and cheapest newspaper in the world". Hunt laid out the 



11 

 

newspaper's principles in a memorandum sent to Levy: "We 
should report all striking events in science, so told that the 
intelligent public can understand what has happened and can 
see its bearing on our daily life and our future. The same 
principle should apply to all other events—to fashion, to new 
inventions, to new methods of conducting business". In 1876 
Jules Verne published his novel Michael Strogoff, whose plot 
takes place during a fictional uprising and war in Siberia. Verne 
included among the book's characters a war correspondent of 
The Daily Telegraph, named Harry Blount - who is depicted as 
an exceptionally dedicated, resourceful and brave journalist, 
taking great personal risks in order to follow closely the 
ongoing war and bring accurate news of it to the Telegraph's 
readership, ahead of competing papers. In 1908, Kaiser 
Wilhelm II of Germany gave a controversial interview to The 
Daily Telegraph that severely damaged Anglo-German 
relations and added to international tensions in the build-up to 
World War I. In 1928 the son of the 1st Baron Burnham sold it 
to the 1st Viscount Camrose, in partnership with his brother 
Viscount Kemsley and the 1st Baron Iliffe. Both the Camrose 
(Berry) and Burnham (Levy-Lawson) families remained 
involved in management until Conrad Black took control in 
1986. In 1937 the newspaper absorbed The Morning Post 
which traditionally espoused a conservative position and sold 
predominantly amongst the retired officer class. Originally 
William Ewart Berry, 1st Viscount Camrose, bought The 
Morning Post with the intention of publishing it alongside The 
Daily Telegraph, but poor sales of the former led him to merge 
the two. For some years the paper was retitled The Daily 
Telegraph and Morning Post before it reverted to just The 
Daily Telegraph. In the late 1930s, Victor Gordon Lennox, The 
Telegraph's diplomatic editor published an anti-appeasement 

12 

 

private newspaper The Whitehall Letter that received much of 
its information from leaks from Sir Robert Vansittart, the 
Permanent Under-Secretary of the Foreign Office and Reginald 
"Rex" Leeper, the Foreign Office's Press Secretary As an result, 
Gordon Lennox was monitored by MI5 (The Security Service, 
Military Intelligence, Section 5). In November 1940, with Fleet 
Street subjected to almost daily bombing raids by the 
Luftwaffe, The Telegraph started printing in Manchester at 
Kemsley House, which was run by Camrose's brother Kemsley. 
Manchester quite often printed the entire run of The Telegraph 
when its Fleet Street offices were under threat. The name 
Kemsley House was changed to Thomson House in 1959. In 
1986 printing of Northern editions of the Daily and Sunday 
Telegraph moved to Trafford Park and in 2008 to Newsprinters 
at Knowsley, Liverpool. During the Second World War, The 
Daily Telegraph covertly helped in the recruitment of code-
breakers for Bletchley Park. The ability to solve The 
Telegraph's crossword in under 12 minutes was considered a 
recruitment test. The newspaper was asked to organise a 
crossword competition, after which each of the successful 
participants was contacted and asked if they would be prepared 
to undertake "a particular type of work as a contribution to the 
war effort". The competition itself was won by F H W Hawes 
of Dagenham who finished the crossword in less than eight 
minutes. Canadian businessman Conrad Black bought the 
Telegraph Group in 1986. On 18 January 2004, Black was 
dismissed as chairman of the Hollinger International board over 
allegations of financial wrongdoing. Black was also sued by the 
company. Later that day it was reported that the Barclay 
brothers had agreed to purchase Hollinger Inc. from Black, 
giving them the controlling interest in the newspaper group. 
They then launched a takeover bid for the rest of the group, 



13 

 

valuing the company at £200m. However, a suit has been filed 
by the Hollinger International board with the U.S. Securities 
and Exchange Commission to try to block Black selling shares 
in the company until an investigation into his dealings have 
been completed. Black filed a counter-suit but eventually 
United States judge Leo Strine sided with the Hollinger 
International board and blocked Black from selling his 
Hollinger Inc. shares and interests to the twins. On Sunday 7 
March, the twins announced they were launching another 
takeover bid, this time just for The Daily Telegraph and its 
Sunday sister paper rather than the whole stable. Current owner 
of the Daily Express, Richard Desmond, was also interested in 
purchasing the paper, selling his interest in several 
pornographic magazines to finance the initiative. Desmond 
withdrew in March 2004 when the price climbed above £600m, 
as did Daily Mail and General Trust plc on 17 June. 

Exercises: 

I. Answer the questions: 

1. When was the newspaper founded? 

2. Who founded it? 

3. When was the newspaper called The Daily Telegraph? 

4. Who published his novel in the newspaper in 1876? 

5. What famous politician gave an interview to the The Daily 
Telegraph? 

6. What newspaper did The Daily Telegraph absorb? 

14 

 

7. Who bought the Telegraph Group in 1986? 

II. Give Russian equivalents of the following expressions: 

A daily morning broadsheet, conservative-leaning newspaper, to be 
distributed, a survey, to be conducted, readers, to intend, to claim, 
sister newspapers, to finance the initiative, to organise a competition, 
to be reported, editors, to edit.    

III. Choose the correct answer: 

1. A. Why are you working so hard these days? 
B. Because I will buy/I’m going to buy a flat, so I’m saving 
as much as I can. 

2. A. What will you buy/are going to buy Jill for her birthday?  
B. Some chocolate.   
A. She doesn’t like chocolate.  
B. Oh, I’ll buy/I’m going to buy her a book, then. 

3. A. Dad, can you mend this for me. 
B.I can’t, sorry. Ask Mum. She’ll do/she’s going to do it for 
you. 

4. A. Why are you cooking so much food? 
B. Because some friends will come/are coming for supper.  

5. A. What will you do/are going to do today?  
B. It’s John’ birthday, so I’ll make/I’m going to make him a 
coffee.  

6. A. I have an appointment with the bank manager this 
morning.  
B. Why will you see/are going to see him? 
A. Because my husband and I will start/are going to start our 
own business, and we need some money.  

7. A. Let’s have lunch together tomorrow.  
B. I can’t. I’ll see/I/m seeing my mother for lunch. Let’s have 
lunch some other time.  



15 

 

IV. Speak on ‘The first newspapers in the UK’.  

Text 4. The Daily Telegraph nowadays 

The Barclay brothers purchased the Telegraph Group, and with 
it The Telegraph, for around £665m in late June 2004. Amidst 
the unravelling of the takeover Sir David Barclay suggested 
that The Daily Telegraph might in the future no longer be the 
"house newspaper" of the Conservatives. In an interview with 
The Guardian he said, "Where the government are right we 
shall support them." The editorial board endorsed the 
Conservative party in the 2005 general election. 15 November 
2004 saw the tenth anniversary of the launch of The 
Telegraph's website Electronic Telegraph. Now re-launched as 
telegraph.co.uk, the website was the UK's first national 
newspaper online. Monday 8 May 2006 saw the first stage of a 
major redesign of The Telegraph's website, based on a wider 
page layout and greater prominence for audio, video and 
journalist blogs. On 10 October 2005, The Daily Telegraph 
relaunched to incorporate a tabloid sports section and a new 
standalone business section. The Daily Mails' star columnist 
and political analyst Simon Heffer left that paper in October 
2005 to rejoin The Daily Telegraph, where he has become 
associate editor. Heffer has written two columns a week for The 
Telegraph since late October 2005 and is a regular contributor 
to the news podcast. November, 2005 – launches the first 
regular podcast service by a newspaper in the UK. Just before 
Christmas 2005, it was announced that the Telegraph titles will 
be moving from Canada Place in Canary Wharf, to Victoria 
Plaza near Victoria Station in central London. The new office 
features a 'hub and spoke' layout for the newsroom, which will 
produce content for print and online editions. In October 2006, 

16 

 

with its relocation to Buckingham Palace Road, Victoria, the 
Telegraph rebranded itself the Telegraph Media Group, 
repositioning itself as a multimedia company. On 2 September 
2008, the Daily Telegraph was printed with colour on each 
page for the first time when it left Westferry for Newsprinters 
at Broxbourne, Hertfordshire, another arm of the Murdoch 
(Rupert Murdoch) company.  The paper is also printed in 
Liverpool and Glasgow by Newsprinters. In May 2009, the 
daily and Sunday editions published details of MPs' expenses. 
This led to a number of high-profile resignations from both the 
ruling Labour administration and the Conservative opposition. 

Sister publications 

The Sunday Telegraph 

The Daily Telegraph's sister Sunday paper was founded in 
1961. The writer Sir Peregrine Worsthorne is probably the best 
known journalist associated with the title (1961–97), eventually 
being editor for three years from 1986. In 1989 the Sunday title 
was briefly merged in to a seven-day operation under Max 
Hastings's overall control. In 2005 the paper was revamped, a 
glossy fashion magazine being added to the more traditional 
review section. It costs £2.00 and includes separate Money, 
Home and Living, Sport, Travel and Business supplements. 
Circulation of The Sunday Telegraph in July 2010 was 505,214 
(ABC) 

The Young Telegraph 

The Young Telegraph was a weekly section of The Daily 
Telegraph published as a 14-page supplement in the weekend 



17 

 

edition of the newspaper. The Young Telegraph featured a 
mixture of news, features, cartoon strips and product reviews 
aimed at 8–12 year olds. It was edited by Damien Kelleher 
(1993–97) and Kitty Melrose (1997–1999). Launched in 1990, 
the award-winning supplement also ran original serialised 
stories featuring popular brands such as Young Indiana Jones 
and the British children's sitcom Maid Marian and her Merry 
Men. In 1995, an interactive spin-off called Electronic Young 
Telegraph was launched on floppy disk. Described as an 
interactive computer magazine for children, Electronic Young 
Telegraph was edited by Adam Tanswell, who led the re-
launch of the product on CD-Rom in 1998. Electronic Young 
Telegraph featured original content including interactive 
quizzes, informative features and computer games, as well as 
entertainment news and reviews. Telegraph.co.uk is the online 
version of the newspaper. It includes articles from the print 
editions of The Daily Telegraph and The Sunday Telegraph, as 
well as web-only content such as breaking news, features, 
picture galleries and blogs. It was named UK Consumer 
Website of the Year in 2007  and Digital Publisher of the year 
in 2009 by the Association of Online Publishers.  The site is 
overseen by Edward Roussel, digital editor of Telegraph Media 
Group. Other staff include Shane Richmond, head of 
technology (editorial), and Ian Douglas, head of digital 
production. The site, which has been the focus of the group's 
efforts to create an integrated news operation producing content 
for print and online from the same newsroom, completed a 
relaunch during 2008 involving the use of the Escenic content 
management system, popular among northern European and 
Scandinavian newspaper groups. Telegraph TV is an Online 
Video on Demand Television service run by The Daily 
Telegraph and the Sunday Telegraph. It is hosted on The 

18 

 

Telegraph's official website, telegraph.co.uk. Telegraph.co.uk 
became the most popular UK newspaper site in April 2008.  It 
was overtaken by Guardian.co.uk in April 2009 and later by 
"Mail Online". As of December 2010, "Telegraph.co.uk" is 
now the third most visited British newspaper website with 
1.7 million daily browsers compared to 2.3 million for 
"Guardian.co.uk" and nearly 3 million for "Mail Online". 8% of 
the Telegraph's traffic comes from social media sites, much 
more than for any other site. Part of this is down to its success 
with the Digg widget. The website was launched, under the 
name electronic telegraph at midday on 15 November 1994 at 
the headquarters of The Daily Telegraph at Canary Wharf in 
London Docklands. It was Europe's first daily web-based 
newspaper. Initially the site published only the top stories from 
the print edition of the newspaper but it gradually increased its 
coverage until virtually all of the newspaper was carried online 
and the website was also publishing original material. The 
website, hosted on a Sun Microsystems Sparc 20 server and 
connected via a 64 kbit/s leased line from Demon Internet, was 
edited by Ben Rooney. Key personnel behind the launch of the 
site were Matthew Doull and Saul Klein and the then marketing 
manager of The Daily Telegraph, Hugo Drayton, and the 
webmaster Fiona Carter. Drayton later became managing 
director of the newspaper. An early coup for the site was the 
publication of articles by Ambrose Evans-Pritchard on Bill 
Clinton and the Whitewater controversy. The availability of the 
articles online brought a large American audience to the site. In 
1997, the Clinton administration issued a 331-page report that 
accused Evans-Pritchard of peddling "right-wing inventions". 
Derek Bishton, who by then had succeeded Rooney as editor, 
later wrote: "In the days before ET it would have been highly 
unlikely that anyone in the US would have been aware of 



19 

 

Evans-Pritchard's work – and certainly not to the extent that the 
White House would be forced to issue such a lengthy rebuttal." 
Bishton, who is now consulting editor for Telegraph Media 
Group, was followed as editor by Richard Burton, who was 
made redundant in August 2006. Edward Roussel replaced 
Burton. 

Exercises: 

I. Answer the questions: 

1. When did the Barclay brothers purchase the Telegraph 
Group? 

2. What did The Daily Telegraph relaunch in 2005? 
3. What are The Daily Telegraph's sister publications? 
4. Why is The Daily Telegraph's website popular among 

readers? 
5. What does The Daily Telegraph's website include? 

II. Give Russian equivalents of the following expressions: 
To support, to be aware, to succeed, to be redundant, to be edited, 
publishing original material, to be connected, social media, an 
early coup, a daily, web-based newspaper, a marketing manager, 
to issue, to print, breaking news, features, picture galleries, blogs, 
an interactive computer magazine.    

III. Complete the questions with the correct answers.  
1. _______ did your family go on holiday last year?  
2. _______ bag did Paul find?  
3. _______ do you go to the cinema?  
4. _______ are you studying English?  
5. _______ languages does your girlfriend speak?  

20 

 

6. _______  does your boss get to work?  
 

IV. Speak on ‘Popular magazines in Great Britain’.  

Text 5. The Times 

The Times is a British daily national newspaper, first published 
in London in 1785 under the title The Daily Universal Register 
(it became The Times on 1 January 1788). The Times and its 
sister paper The Sunday Times (founded in 1821) are published 
by Times Newspapers, since 1981 a subsidiary of News 
International, itself wholly owned by the News Corporation 
group headed by Rupert Murdoch. The Times and The Sunday 
Times do not share editorial staff, were founded independently 
and have only had common ownership since 1967. The Times is 
the first newspaper to have borne that name, lending it to 
numerous other papers around the world, including The Times 
of India (1838), The Straits Times (1845), The New York Times 
(1851), The Irish Times (1859), the Los Angeles Times (1881), 
The Seattle Times (1891), The Daily Times (Malawi) (1900), 
The Canberra Times (1926), and The Times (Malta) (1935). For 
distinguishing purposes it is therefore sometimes referred to, 
particularly in North America, as the "London Times" or "The 
Times of London". The Times is the originator of the ubiquitous 
Times Roman typeface, originally developed by Stanley 
Morison of The Times in collaboration with the Monotype 
Corporation for its legibility in low-tech printing. In November 
2006 The Times began printing headlines in a new font, Times 
Modern. The Times was printed in broadsheet format for 219 
years, but switched to compact size in 2004 in an attempt to 
appeal more to younger readers and commuters using public 



21 

 

transport. The Sunday Times remains a broadsheet. Though 
traditionally a moderate newspaper and sometimes a supporter 
of the Conservatives, it supported the Labour Party in the 2001 
and 2005 general elections. In 2004, according to MORI, the 
voting intentions of its readership were 40% for the 
Conservative Party, 29% for the Liberal Democrats, and 26% 
for Labour. The Times had an average daily circulation of 
400,120 in June 2012. An American edition has been published 
since 6 June 2006.  

Exercises: 

I. Answer the questions: 

1. What kind of newspaper is The Times? 
2. When and where was it first published? 
3.  What was its title at that time? 
4. When did it become The Times? 
5. What are its sister publications? 
6. What is an average daily circulation of  The Times? 

II. Give Russian equivalents of the following expressions: 
A national newspaper, a title, sister publications, average, circulation, 
an edition, general elections, according to, a broadsheet, to remain, 
readership, an attempt, distinguishing, purposes, editorial staff, 
independently.     
 
III. Complete the sentences with the correct form of an adjective. 

 
1. My mom is ………(tall) than my dad. 
2. She is ……..(clever) student in the class. 
3. Jack is ……(strong) than his friend.  
4. These books are ……(interesting) than those ones. 
5. This ticket is …….(expensive) than Kate’s ticket.  

22 

 

6. Our hotel ……..(modern) in the region.  
7. This monument is ……(famous) than that one.  
8. My meal is…….(tasty) than their meal.  
9. The building of the University is……(high) in this district. 
10. The Russians are one of ……(hospitable) people in the 

world.  

IV.Speak on ‘Popular dailies in Great Britain’.  

Text 6. History of The Times 

The Times was founded by publisher John Walter on 1 January 
1785 as The Daily Universal Register, with Walter in the role 
of editor. Walter changed the title after 940 editions on 1 
January 1788 to The Times. In 1803, Walter handed ownership 
and editorship to his son of the same name. Walter senior had 
spent sixteen months in Newgate prison for libel printed in The 
Times, but his pioneering efforts to obtain Continental news, 
especially from France, helped build the paper's reputation 
among policy makers and financiers. The Times used 
contributions from significant figures in the fields of politics, 
science, literature, and the arts to build its reputation. For much 
of its early life, the profits of The Times were very large and the 
competition minimal, so it could pay far better than its rivals 
for information or writers. The Times was the first newspaper to 
send war correspondents to cover particular conflicts. The 
Times faced financial extinction in 1890 under Arthur Fraser 
Walter, but it was rescued by an energetic editor, Charles 
Frederic Moberly Bell. During his tenure (1890–1911), The 
Times became associated with selling the Encyclopædia 
Britannica using aggressive American marketing methods 
introduced by Horace Everett Hooper and his advertising 



23 

 

executive, Henry Haxton. Due to legal fights between the 
Britannica's two owners, Hooper and Walter Montgomery 
Jackson, The Times severed its connection in 1908 and was 
bought by pioneering newspaper magnate, Alfred Harmsworth, 
later Lord Northcliffe. On 3 May 1966 the newspaper started 
printing news on the front page for the first time - previously 
the front page featured small advertisements, usually of interest 
to the moneyed classes in British society. In 1967, members of 
the Astor family sold the paper to Canadian publishing magnate 
Roy Thomson, The Thomson Corporation merged it with The 
Sunday Times to form Times Newspapers Limited. An 
industrial dispute prompted the management to shut the paper 
for nearly a year (1 December 1978 – 12 November 1979). In 
1981, The Times and The Sunday Times were bought from 
Thomson by Rupert Murdoch's News International. The 
acquisition followed three weeks of intensive bargaining with 
the unions by company negotiators, John Collier and Bill 
O'Neill. In November 2003, News International began 
producing the newspaper in both broadsheet and tabloid sizes. 
On 13 September 2004, the weekday broadsheet was 
withdrawn from sale in Northern Ireland. Since 1 November 
2004, the paper has been printed solely in tabloid format. The 
Conservative Party announced plans to launch litigation against 
The Times over an incident in which the newspaper claimed 
that Conservative election strategist Lynton Crosby had 
admitted that his party would not win the 2005 General 
Election. The Times later published a clarification, and the 
litigation was dropped. On 6 June 2005, The Times redesigned 
its Letters page, dropping the practice of printing 
correspondents' full postal addresses. Published letters were 
long regarded as one of the paper's key constituents. 
Author/solicitor David Green of Castle Morris Pembrokeshire 

24 

 

has had more letters published on the main letters page than 
any other known contributor – 158 by 31 January 2008. 
According to its leading article, "From Our Own 
Correspondents", removal of full postal addresses was in order 
to fit more letters onto the page. In a 2007 meeting with the 
House of Lords Select Committee on Communications, which 
was investigating media ownership and the news, Murdoch 
stated that the law and the independent board prevented him 
from exercising editorial control. In May 2008 printing of The 
Times switched from Wapping to new plants at Broxbourne on 
the outskirts of London, and Merseyside and Glasgow, enabling 
the paper to be produced with full colour on every page for the 
first time. In March 2012, it became the first British newspaper 
to formally endorse same-sex marriage. On 26 July 2012, to 
coincide with the official start of the London 2012 Olympics 
and the issuing of a series of souvenir front covers, The Times 
added the suffix "of London" to its masthead. 

Exercises: 

I. Answer the questions:   

1. When was The Times was founded? 
2.  What was the first title of The Times? 
3.  Who changed the title of the newspaper in 1788 to The 

Times? 
4. When did the newspaper start printing news on the front page 

for the first time? 
5. When did producing the newspaper in both broadsheet and 

tabloid sizes begin? 
6. When and where was the weekday broadsheet withdrawn 

from sale? 



25 

 

7. Why did The Times add the suffix "of London" to its 
masthead? 

II. Give Russian equivalents of the following expressions: 

To be founded, publisher, the same, to add, sale, tabloid size, to be 
produced with full colour, on every page, for the first time, to 
coincide with, the official start, a postal address, to fit more letters 
onto the page. 

III.Complete the sentences with the correct form of can, have to, 
and be allowed to. More than one  answer may be possible. 
 

1. You  __________wear a seat belt when you go by car in 
Britain. 
2. Some British children __________ wear a uniform at  school. 
3. _______ you _______ smoke when you were a teenager? 
4. I __________ get up very early yesterday morning. 
5. You can walk in the park but you __________ 
skateboard or play football. 
6. His parents are quite strict. He __________ tidy his room, do 
the washing-up and take the dog for a walk every day. 

IV. Speak on ‘The National newspapers in Great Britain’.  

Text 7. Financial Times 

The Financial Times (FT) is one of the world's leading business 
news and information organisations. The FT is owned by 
Pearson PLC, the global media company who also own 
Pearson, the world's largest education publishing and 
technology group and Penguin Books, the book publishing 
group.The FT has an average daily readership of 2.2 million 
people worldwide (PwC audited figures, November 2011). 

26 

 

FT.com has 4.5million registered users and over 285,000 
digital subscribers, as well as 600,000 paying users. FT Chinese 
has more than 1.7 million registered users. The world editions 
of the Financial Times newspaper have a combined average 
daily circulation of 297 thousand copies, as of June 2012. 
Founded in 1888 by James Sheridan and Horatio Bottomley, 
the Financial Times competed with four other finance-oriented 
newspapers, in 1945 absorbing the last, the Financial News 
(founded in 1884). The FT specialises in UK and international 
business and financial news, and is printed as a broadsheet on 
light salmon paper. The FT was launched as the London 
Financial Guide on 9 January 1888, renaming itself the 
Financial Times on 13 February the same year. Describing 
itself as the friend of "The Honest Financier and the 
Respectable Broker", it was a four-page journal. The readership 
was the financial community of the City of London. The 
Financial Times established itself as the sober but reliable 
"stockbroker's Bible" or "parish magazine of the City", its only 
rival being the slightly older and more daring Financial News. 
In 1893, the FT turned light salmon pink to distinguish it from 
the similarly named Financial News. Also in the 1890s it also 
collaborated with Walter R Skinner in publishing series of 
years books and manuals regarding mining investment around 
the world.From initial rivalry, the two papers were merged by 
Brendan Bracken in 1945 to form a single six-page newspaper. 
The Financial Times brought a higher circulation while the 
Financial News provided editorial talent. In 1993, the FT 
printed a single edition on white to commemorate this change a 
hundred years earlier. The paper has sometimes been 
informally known as the "Pink Un". Over the years, the 
newspaper grew in size, readership and breadth of coverage. It 
established correspondents in cities around the world, reflecting 



27 

 

early moves in the world economy towards globalisation. 
Pearson bought the paper in 1957. As cross-border trade and 
capital flows increased during the 1970s, the FT began 
international expansion, facilitated by developments in 
technology and the growing acceptance of English as the 
language of business. On 1 January 1979, the first FT was 
printed outside the UK, in Frankfurt. Since then, with increased 
international coverage, the FT has become a global newspaper, 
printed in 22 locations with four international editions to serve 
the UK, continental Europe, the U.S., Asia and the Middle East. 
The European edition is distributed in continental Europe and 
Africa. It is printed Monday to Saturday at five centres across 
Europe. Thanks to correspondents reporting from all the centres 
of Europe, the FT is regarded as the premier news source 
involving the European Union, the Euro, and European 
corporate affairs. On 13 May 1995 the Financial Times group 
made its first foray into the online world with the launch of 
FT.com. This provided a high summary of news from around 
the globe and was supplemented in February 1996 with the 
launch of stock prices followed in spring 1996 by the second 
generation site. The site was funded by advertising and 
contributed to the online advertising market in the UK in the 
late 1990s. Between 1997 and 2000 the site underwent several 
revamps and changes of strategy as the FT Group and Pearson 
reacted to changes online. FT.com is one of the few UK news 
sites successfully operating on subscriptions. On 18 March 
2009 the Financial Times launched newssift.com, a semantic 
search engine that sifts through business news. In 1997, the FT 
launched the U.S. edition, printed in New York, Chicago, Los 
Angeles, San Francisco, Dallas, Atlanta, Orlando and 
Washington, D.C., although the newspaper was first printed 
outside New York City in 1985. In April 2009, the FT's U.S. 

28 

 

circulation was 143,473. In September 1998, the FT became the 
first UK-based newspaper to sell more copies internationally 
than within the UK. Worldwide circulation stands at 421,059 
with global readership estimated at over 1.4 million in more 
than 140 countries. In 2000, the Financial Times started 
publishing a German language edition, Financial Times 
Deutschland, with news and editorial team based in Hamburg. 
Its initial circulation in 2003 was 90,000. Originally a joint 
venture with German publishing firm Gruner + Jahr, FT 
eventually sold its 50% stake to its German partner in January 
2008. The editor of the FT is Lionel Barber, who took over 
from Andrew Gowers in autumn 2005. In October 2006, the FT 
launched FT Alphaville, an Internet-based daily news and 
commentary service for financial professionals. On 23 April 
2007, the FT relaunched, with a new typeface, new labelling, 
but no reduction in paper size. This redesign has been billed as 
the “most dramatic revamp [of the FT] in a generation” and 
includes more panels in the news pages, more first page feature 
content in the “Companies and Markets” section, and sports 
content that is more squeezed to allow an extra foreign news 
page. Changes include the reintroduction, above the leaders, of 
the FT's 1888 motto, “Without fear and without favour” and 
more signposts to FT.com. To coincide with the redesign, 
Pearson PLC announced an advertising campaign centred on 
the tag-line “We Live in Financial Times”, created by the 
agency DDB London. The FT redesign was handled by and 
was the first major project for design firm Shake-up Media and 
young American designer Ryan Bowman. In 2009 it was 
incorporated into the Weekend City Press Review where 
summaries of the weekend FT papers are published, as well as 
twelve other leading national papers, on a weekly subscription 



29 

 

basis. In January 2012 it was announced that the FT had 
acquired Assanka, the developer of its mobile offerings. 

Exercises: 

I. Answer the questions: 

1. Who is Financial Times is owned by? 
2. What an average daily readership does Financial Times 

have?  
3. When was The FT launched? 
4.  What was the first title of the Financial Times? 
5.  When is the European edition distributed in continental 

Europe and Africa?  
6. When is the newspaper printed? 
7.  What is the motto of the newspaper? 

II. Give Russian equivalents of the following expressions: 
A global media company, an advertising campaign, a motto, on a 
weekly subscription basis, to distribute, average, to design, to create.     
  

III. Correct the mistakes:   
1. Spain is a lot more hotter than England. 
2. William is very upset. He had got the baddest marks in the 

class.  
3. Susanna is most intelligent in the class.  
4. The Great White Shark is the more dangerous shark in the 

world.  
5. Rome is most beautiful that I expected.  

 
IV. Speak on ‘Popular magazines’. 

Text 8. The Independent 

30 

 

The Independent is a British national morning newspaper 
published in London by Independent Print Limited, owned by 
Alexander Lebedev since 2010. Nicknamed the Indy, it was 
launched in 1986 and is one of the youngest UK national daily 
newspapers. The daily edition was named National Newspaper 
of the Year at the 2004 British Press Awards. Originally a 
broadsheet newspaper, since 2003 it has been published in a 
tabloid or "compact" format. The Independent is regarded as 
leaning to the left politically, but tends to take a classical 
liberal, pro-market, stance on economic issues. It has not 
affiliated itself with any political party and features a range of 
views given on its editorial and comment pages. The paper 
originally described itself as "free from party political bias, free 
from proprietorial influence"- a banner it carried on the front 
page of its daily edition. This banner was dropped in September 
2011. In July 2012, it had an average daily circulation of 
90,001, and the Sunday edition had a circulation at 122,588. 
The Independent was first published on 7 October 1986 as a 
broadsheet. It was produced by Newspaper Publishing plc and 
created by Andreas Whittam Smith, Stephen Glover and Brett 
Straub. All three were former journalists at The Daily 
Telegraph who had left the paper towards the end of Lord 
Hartwell's ownership. Marcus Sieff was the first chairman of 
Newspaper Publishing and Whittam Smith took control of the 
paper. The paper was created at a time of tension in British 
journalism. Rupert Murdoch was challenging long-accepted 
practices and fighting with the print unions. In this atmosphere 
the new paper attracted staff from Murdoch broadsheets who 
preferred not to move to Wapping. Launched with the 
advertising slogan "It is. Are you?", and challenging The 
Guardian for centre-left readers, and The Times as a newspaper 
of record, it reached a circulation of over 400,000 in 1989. 



31 

 

Competing in a moribund market, The Independent sparked a 
general freshening of newspaper design as well as a price war. 
The market was tight and when The Independent launched The 
Independent on Sunday in 1990, sales were less than 
anticipated (partly due to the launch of the ill-fated Sunday 
Correspondent some months earlier). Some aspects of 
production merged with the main paper, although with a largely 
distinct editorial staff. In the 1990s, The Independent started an 
advertising campaign accusing The Times and The Daily 
Telegraph of reflecting the views of their proprietors, Rupert 
Murdoch and Conrad Black. It featured spoofs of their 
mastheads with the words 'THE RUPERT MURDOCH', 'The 
Conrad Black', and below, 'THE INDEPENDENT'. By the 
1990s, Newspaper Publishing had financial problems. Several 
other newspapers launched in the 1980s, including the Sunday 
Correspondent, had collapsed without winning enough readers 
to be profitable, and The Independent was experiencing similar 
problems. Two European media groups took small stakes. A 
number of other media companies were interested in the paper. 
Tony O'Reilly's media group and Mirror Group Newspapers 
had bought substantial stakes by mid-1994. In March 1995 
Newspaper Publishing was restructured with a rights issue, 
splitting the shareholding into Independent News & Media 
(43%), MGN (43%), and Prisa (El País, 12%). In the same 
month, Whittam Smith left the paper. In April 1996 there was 
another refinancing and in March 1998 O'Reilly bought the 
other 54% of the company for £30 million, and assumed the 
company's debt. Brendan Hopkins headed Independent News 
while Andrew Marr was appointed editor of The Independent 
and Rosie Boycott of The Independent on Sunday. Marr 
introduced a dramatic if short-lived redesign which won critical 
favour but was a commercial failure, partly as a result of a 

32 

 

limited promotional budget. Marr admitted his changes had 
been a mistake in his book My Trade.  Boycott left in April 
1998 to The Daily Express and Marr in May 1998, later to join 
the BBC as political editor. Simon Kelner was made editor. By 
this time the circulation had fallen below 200,000. Independent 
News spent heavily to improve circulation, and the paper had a 
number of redesigns. While circulation improved, it did not 
approach 1989 levels or restore profitability; job cuts and 
financial controls took their toll on the journalists and their 
morale. Ivan Fallon, on the board since 1995 and once a key 
figure at the Sunday Times, replaced Hopkins as head of 
Independent News & Media in July 2002. By mid 2004, the 
newspaper was losing £5million a year. A gradual 
improvement meant that by 2006, circulation was at a nine-year 
high. In November 2008, following staff cuts, a move of 
production was announced to Northcliffe House, headquarters 
of Associated Newspapers. The two newspaper groups' 
editorial, management and commercial operations remained 
separate, but they shared services including security, IT, 
switchboard and payroll. On 25 March 2010, Independent 
News & Media sold the newspaper to Alexander Lebedev for a 
£1 fee and £9.25m over the next 10 months, since closing the 
Independent and its Sunday title would have cost £28m and 
£40m respectively, due to long-term contracts. In 2009, 
Lebedev had bought a controlling stake in the London Evening 
Standard. Two weeks later, editor Roger Alton stood down.  

Exercises: 

I. Answer the questions: 

1. Who is The Independent owned by? 
2. When was it launched? 



33 

 

3. Who was The Independent created by? 
4. When was the daily edition named National Newspaper of 

the Year? 
5. What is an average daily circulation of the The Independent? 
6. Why did The Independent start an advertising campaign 

accusing The Times and The Daily Telegraph? 
7. When did Independent News & Media sell the newspaper to 

Alexander Lebedev? 

II. Give Russian equivalents of the following expressions: 
To own, an advertising campaign, a controlling stake, long-term 
contracts, staff cuts, gradual, improvement, to influence, a 
banner, to share, independent, fee, respectively.   
 
III. Put the verbs into correct forms:  

1. I ……(be) to Canada already but my sister…………not (be) there.  

2. We………………not (watch) football match last night.  

3. I’m hungry. I……not (get) any food today.  

4. We……(attend) the lecture on Russian literature yesterday. It 
………(be) so interesting.  

5. Barry…(retire) from the bank in 1987. He ………….(want) to 
travel around the world.  

6. They……… (rehearse) a new performance all evening yesterday.  

7. The first-year students …………….(have) a great party recently.  

8. We……(buy) tickets for the concert yesterday. I ………..not 
(visit) this concert hall yet. 

9. They…………(win) the tournament last week. They………….(be) 
so happy about that.  

34 

 

10. Joseph …………(translate) the presentation into German from 2 
till 3 o’clock yesterday.  

11. The company…… (invite) me for the interview already. But 
I…….not (complete) my resume yet.  

12. They ……(publish) some new articles about the environment this 
month. I …….(read) them already. 

13. My niece…… (receive) a job some time ago. She ……never 
(work) before.  

14. The price for bread ……..(increase) for 7 percent this week. 
It……never (cost) so much.  

15. My friends and I ………(discuss) a new program when my 
parents ………..(come) home.  

IV. Speak on ‘National morning newspapers in Great Britain’. 

Text 9. The British Press Photographers' Association  

The British Press Photographers' Association (BPPA) was 
founded in 1984 by UK press photographers to promote and 
inspire the highest ethical, technical and creative standards 
from within the profession. The BPPA provides its members 
with a voice to raise awareness and appreciation of our 
industry. The membership is drawn from every part of the 
country, and represents the broadest selection of newspaper, 
magazine and agency photographers. We are currently in 
consultation with other professional and public bodies, in 
addition to a wide range of industry suppliers, to establish 
mutually beneficial relationships and attractive member offers. 
We are committed to exhibiting and publishing our members 
work so that it can be appreciated for what it is - some of the 



35 

 

finest news photography in the world. This site features large 
number of member galleries showcasing a selection of 
members' work that is regularly being updated. The links on the 
right hand side of this page will take you to the most recently 
updated pages. The projects section of the site explains every 
photographic project that we have undertaken since the 
beginning of 2003. This is a core activity of The Association 
and the projects page has links to the internet version of each 
project. The association has a great new blog with articles 
written by members and a few by guest bloggers too. 

Exercises: 

I. Answer the questions: 

1. When was the British Press Photographers' Association 
founded? 

2. What is the aim of this organization? 

3. What does the BPPA provide its members with? 

4. How is the membership drawn? 

5. What does the British Press Photographers' Association do? 

II. Give Russian equivalents of the following expressions: 
A page, photographers, to promote, to inspire, ethical, technical, 
creative, standards, selection, beneficial relationships, updated pages, 
the internet version, links, recently, guest bloggers.      

III.  Make up 20 questions to the following sentences. 

1. My friend received the grant to study English history at the 
University in London.  
2. The researchers have done all the necessary experiments already. 

36 

 

3. This book was published last year.  
4. This articles have been translated recently. 
 

IV. Speak on ‘International press in the UK’. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



37 

 

Unit 2. RUSSIAN PRESS 

Text 1. Russian media 

The media of Russia is diverse, with a wide range of broadcast 
and print outlets are available to the consumer, offering all 
kinds of perspectives and catering for all tastes.  In total, there 
are 93,000 media outlets in Russia, including 27,000 
newspapers and magazines and 330 television channels. 
Television is the most popular source of information. There are 
three television channels with a nationwide outreach, and a 
multitude of regional channels. Local and national newspapers 
are the second most popular choice, while the Internet comes 
third. In all media spheres there is a mixture of private and 
state-ownership. The three nationwide television channels have 
been criticised for their alleged lack of neutrality. However, 
there is no lack of independent media in Russia, especially in 
print media, radio and the internet. The organisation Reporters 
Without Borders compiles and publishes an annual ranking of 
countries based upon the organisation's assessment of their 
press freedom records. In 2011-12 Russia was ranked 142nd 
out of 179 countries, which was an improvement from the 
preceding year. Russia has very wide range of print media. 
There are over 400 daily newspapers, covering every field, and 
offering all kinds of perspectives. The total number of 
newspapers in Russia is 8,978, and they have a total annual 
circulation of 8.2 billion copies. There are also 6,698 
magazines and periodicals with a total annual circulation of 1.6 
billion copies. Russia has the largest number of newspaper 
journalists in the world (102,300), followed by China (82,849) 
and the United States (54,134), according to statistics published 
by UNESCO in 2005. Newspapers are the second most popular 

38 

 

media in Russia, after television. Local newspapers are more 
popular than national ones, with 27% of Russians consulting 
local newspapers routinely and 40% reading them occasionally. 
For national newspapers, the corresponding figures are 18% 
and 38%, respectively. According to figures from the National 
Circulation Service agency, the most popular newspaper is 
Argumenty i Fakty which has a circulation of 2.9 million. It is 
followed by Weekly Life (1.9 million), TV Guide (1.2 million) 
and Perm Region Izvestiya (1 million). However, only about 
half of all Russian newspapers are registered with the agency. 
Some of the leading newspapers in Russia are tabloids, 
including Zhizn. The most important business newspapers are 
Vedomosti and the influential Kommersant. Many newspapers 
are opposition-leaning, such as the critical Nezavisimaya 
Gazeta and Novaya Gazeta, which is known for its 
investigative journalism. The main English-language 
newspapers are Moscow Times, St Petersburg Times and 
Moscow News. 6 of the 10 most circulated Russian newspapers 
are based in Moscow, while the other 4 are based in other cities 
and regions.  

Exercises: 

I. Answer the questions: 

1. How many newspapers are there in Russia? 
2. What is the most popular source of information? 
3. What is the second most popular choice?  
4. What is the most popular newspaper according to figures 

from the National Circulation Service agency? 
5. How many magazines and periodicals are there in Russia?  
6. What is a total annual circulation of Russian magazines and 

periodicals?  



39 

 

7. How many newspaper journalists are there in Russia? 
8. What are the most important business newspapers? 

II. Give Russian equivalents of the following expressions: 
Leading newspapers, tabloids, business newspapers, influential, 
however, nationwide television channels, improvement, a wide range 
of print media, annual, lack of independent media, to be available, a 
consumer, to offer all kinds of perspectives, to cater for all tastes.  
 

III. Put the right preposition: 

1. It depends …you only.  

a) in       b) to    c) on 

2. Listen …the song. It’s very beautiful. 

a) for      b) to    c) – 

3. Do you play…football every day? 

a) to       b) in     c) – 

4. They have arrived …the city in the afternoon today. 

a) in       b) at     c) to 

5. My friend is fond … geography. 

a) on      b) of     c) for 

6. May I rely …you? 

a) on      b) to     c) – 

7. He always has influence…the chief’s decision. 

a) in       b) on    c) – 

40 

 

8. Why are you surprised …her? 

a) with   b) for    c) at 

9. Sometimes I get to work…foot. 

a) by      b) with   c) on 

10. She often gets angry …those people who cannot keep 
a promise. 

a) on      b) at        c) with 

IV.   Speak on ‘Russian media’.    

Text 2. The Komsomolskaya Pravda 

The Komsomolskaya Pravda is a daily Russian tabloid 

newspaper, founded on March 13, 1925. It is published by 
"Izdatelsky Dom Komsomolskaya Pravda" (Komsomolskaya 
Pravda Publishing House). During the Soviet era, 
Komsomolksaya Pravda was the All-Union newspaper of the 
Soviet Union and an official organ of the Central Committee of 
the Komsomol. It was established according to the decision of 
the 13th Congress of the Russian Communist Party and the first 
issue was published on May 24, 1925, in an edition of 31,000 
copies. The Komsomolskaya Pravda began as the official organ 
of the Communist Union of Youth, or Komsomol, the youth 
wing of the Communist Party of the Soviet Union. As such, it 
targeted the same 14-28 demographic as its parent organization, 
focusing initially on popular science and adventure articles 
while teaching the values of the CPSU. During this period, it 
was twice awarded the Order of Red Banner of Labour, and 
was also the recipient of the Order of Lenin, the Order of the 
October Revolution, and the Order of the Patriotic War. 



41 

 

Following the collapse of the Soviet Union, on 1 December 
1990 the paper shifted from serving as a Komsomol 
mouthpiece to a Russian nationwide daily tabloid newspaper. 
During the 1991 August Putsch, the paper was banned by the 
State Committee of the State of Emergency, or "Gang of 
Eight," and did not publish from 19–20 August, the first time in 
its history that it failed to appear on schedule. Nevertheless, on 
21 August, the newspaper published the entire chronicle of the 
coup as a historical document. It is currently owned by Media 
Partner, which in turn is owned by ECN Group, an energy 
company led by Grigory Berezkin, who has close links to 
Gazprom. The newspaper reached its highest circulation in 
1990, when it sold almost 22 million daily copies. It is 
currently the top-selling newspaper in Russia, with daily 
circulation ranging from 700,000 to 3.1 million. In addition to 
the Russian edition of Komsomolskaya Pravda, which divided 
into regional editions by cities, there are other editions of the 
newspaper in CIS countries such as The Komsomolskaya 
Pravda v Ukraine (Ukraine), The Komsomolskaya Pravda v 
Belorussii (Belarus), The Komsomolskaya Pravda v Moldove 
(Moldova). There is also a "European" edition (The 
Komsomolskaya Pravda v Evrope) which is focused on the 
Russian diaspora in Germany, but can also be found in other 
EU countries, as well as on the Croatian Adriatic coast, catering 
to Russian-speaking tourists. A Baltic edition is available in 
Latvia, Estonia, and Finland. 

Exercises: 

I. Answer the questions: 

1. What is The Komsomolskaya Pravda? 

42 

 

2. When was it founded? 

3. Why was The Komsomolskaya Pravda important during the Soviet 
era? 

4. How many copies did the first edition of The Komsomolskaya 
Pravda consist of? 

5. How many times was it awarded the Order of Red Banner of 
Labour? 

6. What editions of the newspaper are there in other countries and 
cities in addition to the Russian edition? 

7. Why is it currently the top-selling newspaper in Russia? 

8. What is daily circulation of the newspaper? 

II. Give Russian equivalents of the following expressions: 
To be awarded, in addition, the first edition, currently, top-selling 
newspapers, to be established, regional editions, initially, popular 
science and adventure articles. 

III. Choose the best idea: 

1.You need to support your ideas with facts and __________. 

Numbers / figures / informations / material  

2.By and __________, the pupils are well-behaved. 

By     /    from     /    forward  / large   

3.I'm sick and __________ of studying grammar!  

Cross / tired / ill / bored    



43 

 

4.I never read the instruction manual. I learned how to use the 
computer by trial and __________. 

error / mistake / test / experiment  

5.Yesterday the Prime Minister made an important speech on the 
subject of law and __________.  

Rule / legal / punishment / order    

6.Let's settle this argument once and for ________ 

ever / all / always / once    

IV.Speak on ‘The most popular newspapers in Russia’. 

Text 3. The Kommersant 

The Kommersant is a nationally distributed daily newspaper 
published in Russia mostly devoted to politics and business. As 
of 2005, the circulation was 131,000. The newspaper was 
initially published in 1909, and it was closed down following 
the Bolshevik seizure of power and the introduction of 
censorship in 1917. In 1990, with the onset of press freedom in 
Russia, Kommersant was re-established under the ownership of 
businessman and publicist Vladimir Yakovlev.  To make the 
point that the publication had outlasted the Soviet regime, 
"Kommersant" is spelled in Russian with a terminal hard sign – 
a letter that is silent at the end of a word in modern Russian, 
and was thus abolished by the post-revolution Russian spelling 
reform. This is played up in the Kommersant logo, which 
features a script hard sign at the end of somewhat more formal 
font. In 1997, autos-to-Aeroflot mogul Boris Berezovsky – a 
member of the former President Boris Yeltsin's 'family' – 
bought the Kommersant publishing house, which included 

44 

 

Kommersant-daily, two serious weekly magazines (the political 
Kommersant-vlast (literally 'Power') and the financial 
Kommersant-dengi ('Money') – as well as entertainment 
magazines Domovoi and Avtopilot and Molotok, a teen 
magazine, which later incurred the authorities' wrath.  
Berezovsky sacked Kommersant's director-general, Andrei 
Vassiliev, and editor-in-chief, Alexander Stukalin, on 14 July 
2005 in a move widely seen as preparation for the 2008 Russian 
presidential elections. In January 2005, Kommersant published 
blank pages as a protest at a court ruling ordering it to publish a 
denial of a story about a crisis at Alfa Bank. The sole article in 
the paper was this one, published upside down, on the front 
page. The headline of the article was "Full Plaintiff" (полный 
истец) which has little meaning, but rhymes with a Russian 
swear word, meaning "complete disaster" (полный пиздец). 
The English version of the article was headed "Alfa-d Up". 
Berezovsky sold The Kommersant publishing house to an old 
friend and business partner, Georgian fruit canner and 
opposition television station owner Badri Patarkatsishvili, who 
was already chairman of the Kommersant company's board. In 
August 2006, Patarkatsishvili sold his 100% stake in the 
Kommersant publishing house to Alisher Usmanov, head of 
Gazprom's Gazprominvestholding subsidiary. After clashing 
with Usmanov, Kommersant editor-in-chief Vladislav 
Borodulin quit. "[Borodulin’s] decision to resign wasn't forced, 
but evidently they expressed different views on how the 
publishing house should be developed," said the group's 
commercial director. Andrei Vasilyev, appointed for a second 
stint at the helm of the daily – after a long run from 1999 to 
2005– said The Kommersant-daily had no intention of 
following any imposed policy, and added that the edition would 
carry articles that might not please the owner.  As of 9 



45 

 

December 2008 no new articles have been added to the English 
version of the website. Since February 2009 Kommersant 
newspaper is printed and distributed in the United Kingdom.  In 
January 2000, The Kommersant was found guilty of libel 
against Russian entrepreneur Alex Konanykhin and ordered to 
pay compensation of US$3,000,000. In May 2009, a Russian 
MP and prominent businessman Oleg Mikheyev sued The 
Kommersant for $217 million, claiming that one of the 
newspaper's articles "spoiled of his bank so badly it had to be 
sold at disadvantageous price". But judicial proceeding was 
cancelled by the court because of wrong jurisdiction.  

Exercises: 

I. Answer the questions: 

1. What is The Kommersant devoted to? 
2. What was the circulation of the newspaper in 2005? 
3.  When was the newspaper initially published? 
4.  Why was it closed down in 1917? 
5. When was it re-established? 
6. Who bought the newspaper in 1997? 
7. Why did The Kommersant publish blank pages In January 

2005? 
8. Where is The Kommersant printed and distributed?  

II. Give Russian equivalents of the following expressions: 

To print, to distribute, to be devoted to, disadvantageous, 
entrepreneurs, a commercial director, to order, to pay compensation, 
to be appointed, to be cancelled, an editor-in-chief, introduction of 
censorship.   

III. Translate the following sentences: 
46 

 

1. The company has really grown over the last few years. This year 
we have taken on ten new employees. 
2. After my relationship with my girlfriend ended, I felt a bit lonely 
so I took up sailing. I've got lots of new friends now. 
3. I took to Jane as soon as I met her, and now we are engaged to be 
married! 
4. David and Emma really took me in when they told me they were 
going to leave the country. I even bought them a farewell card and a 
leaving present! They've only just told me they were joking. 
5.  I take after my father. We both have the same sense of humour. 

IV. Speak on ‘My favourite newspaperes’. 

Text 4. The Izvestia 

The Izvestia is a long-running high-circulation daily broadsheet 
newspaper in Russia. It was a newspaper of record in the Soviet 
Union from 1917 until the dissolution of the USSR in 1991. 
The word "izvestiya" in Russian means "delivered messages", 
derived from the verb izveshchat ("to inform", "to notify"). In 
the context of newspapers it is usually translated as "news" or 
"reports". The newspaper began as the News of the Petrograd 
Soviet of Workers Deputies on 13 March [O.S. 28 
February] 1917 in Petrograd. Initially, the paper expressed 
Menshevik and Socialist-Revolutionary Party views. In August 
1917 it took the title News of the Central Executive Committee 
of the Petrograd Soviet of Workers' and Soldiers' Deputies. By 
October 1917 it became News of the Central Executive 
Committee of the Soviets of Working and Military Deputies, 
and was eventually retitled News of the Soviets of People's 
Deputies. After the Second All-Union Congress of Soviets, 
Izvestia became an official newspaper of the Soviet government 
(Central Executive Committee of the Supreme Soviet of the 



47 

 

Soviet Union and Sovnarkom). During the Soviet period, while 
Pravda served as the official mouthpiece of the Communist 
Party, Izvestia expressed the official views of the Soviet 
government as published by the Presidium of the Supreme 
Soviet of the USSR. The full name was Izvestiya Sovetov 
Narodnykh Deputatov SSSR (in Russian, Известия Советов 
народных депутатов СССР, the Reports of Soviets of 
Peoples' Deputies of the USSR). After the dissolution of the 
Soviet Union Izvestia, describes itself as an "all-national" 
newspaper of Russia. The newspaper was owned by a vast 
holding company of Vladimir Potanin which has close ties with 
the government. Control stake of Izvestia was purchased by 
state-owned Gazprom on Friday 3 June 2005, and included in 
the Gazprom Media holding. According to the allegations of 
the Committee to Protect Journalists, Raf Shakirov, editor-in-
chief of Izvestia, was forced to resign because the government 
officials did not like the paper's coverage of the Beslan school 
hostage crisis. Other sources informed that Potanin had asked 
him to leave for fear the Kremlin would be riled by the explicit 
photographs of the massacre published by Izvestia. As of 2005, 
the circulation of Izvestia is 240,967. Until October 1, 2008, the 
chief artist was Boris Yefimov, the 107 year-old illustrator who 
worked as Joseph Stalin's political cartoonist. In 2008, 
Gazprom Media sold Izvestia. The newspaper is currently 
owned by National Media Group. The newspaper was 
relaunched in D2 format after that, adopted a new slogan 
("Making Izvestia [i.e., reports] from the news"), and extended 
simultaneously its business coverage. Izvestia's old business 
section, Finansovye Izvestia (Finance Izvestia) was closed, and 
Marker Weekly was launched instead.  

 

48 

 

Exercises: 

I. Answer the questions: 

1. When was the first issue printed? 

2. What does the word "izvestiya" mean?  

3. Where did The Izvestia begin? 

4. What title did it take in August 1917? 

5.How does The Izvestia describe itself after the dissolution of the 
Soviet Union? 

6. Who was Control stake of Izvestia purchased in June 2005? 

7. When did Gazprom Media sell The Izvestia? 

8. What is a new slogan of the newspaper? 

II. Give Russian equivalents of the following expressions: 

Control stake, dissolution, a new slogan, simultaneously, business 
coverage, to launch, government officials, to resign, sources, close 
ties, to express the official views of the Soviet government, to 
include. 

III. Put the verb into the correct form: 

1. They ………..(play) with this team in a week. 
2. They ………(go) to swim, but the weather was too coll. 
3. My mother……(go shopping) with you if she (have) time 
tomorrow. 



49 

 

4. Yesterday at 5 o'clock she (teach) her English lesson. 
5. Alice ……..(train) all week long. 

IV. Speak on ‘The first newspapers in the USSR’. 

Text 5. The Moscow Times 

The Moscow Times is an English-language daily newspaper 
published in Moscow, Russia since 1992. The circulation in 
2008 stood at 35,000 copies and the newspaper is typically 
given out for free at places English-language "expats" attend, 
including hotels, cafés and restaurants, as well as by 
subscription, though it is being increasingly read by English-
speaking Russians. It is not available at newsstands. The paper 
began as a twice weekly publication, before becoming a daily 
newspaper after a few months. Until 2000, it was based in the 
old headquarters of Pravda, and it was the first Western daily 
to be published in Russia. Until 2005, the paper was owned by 
Independent Media, a Moscow-registered publishing house that 
also prints a Russian-language daily newspaper, Vedomosti, 
The St. Petersburg Times (the equivalent of The Moscow Times 
in Saint Petersburg) and Russian-language versions of popular 
glossy magazines such as FHM, Men's Health and 
Cosmopolitan. That year, Independent Media was acquired by 
the Finnish publishing group Sanoma. The Editor-in-Chief is 
Andrew McChesney, who was promoted to the position in June 
2006 after serving in a number of capacities in the newspaper. 
The newspaper regularly publishes articles by prominent 
Russian journalists, many of whom take critical positions 
towards the current Russian government in general. In 2009, 
The Moscow Times published Russia for Beginners: A 
Foreigners Guide to Russia, a guide for foreigners written by 

50 

 

foreign authors who have lived in Russia, and offers their 
experiences in Russia. The newspaper, as well as its sister 
publication, The St. Petersburg Times, are owned by the 
Finland-based Sanoma Corporation.  

Exercises: 

I. Answer the questions: 

1. When was The Moscow Times published for the first time? 
2. What is the circulation of the newspaper? 
3. What is given for free by the newspaper? 
4. When Independent Media was acquired by the Finnish 

publishing group? 
5. Who was promoted to the position of the Editor-in-Chief in 

June 2006? 
6. What is the sister publication of the newspaper?  
7. When was the first issue of The Moscow Times in color? 

II. Give Russian equivalents of the following expressions: 

The first issue, in colour, a position, to be promoted, to be given for 
free, to attend, current, in general, to be acquired by, creation, a 
guide, foreigners, to offer, a number of capacities in the newspaper. 

III. Translate the following sentences: 

1. He thought his father had repaired his bicycle. 

2. I learnt my cousin had received a very interesting offer from his 
firm. 

3. If I have time tonight, I will finish reading a novel. 

4. If I were you, I would go there at once. 



51 

 

5. I wish you had gone skiing with me yesterday. 

6. I was told that he was going to buy the paintings by a famous 
artist.  

7. I was sure that she had posted the letters. 

8. A new collection of clothes was presented at the fashion show. 

9. These articles have been translated by our colleagues from the 
Moscow State University. 

10. They wanted us to attend their exhibition and share our opinions 
with them. 

IV. Speak on ‘Career in publishing’. 

Text 6. The Moscow News 

The Moscow News, which began publication in 1930, is 
Russia’s oldest English-language publication newspaper. Many 
of its feature articles used to be translated from the Russian 
language Moskovskiye Novosti. The Moscow News was 
founded by American socialist Anna Louise Strong and 
approved by the Communist leadership - at that time already 
dominated by Joseph Stalin - in 1930 as an international 
newspaper with the purpose of spreading the ideas of socialism 
to international audience. The paper was soon published in 
many languages, including major world languages, such as 
French, German, Spanish, and Arabic, as well as languages of 
neighboring countries, such as Finnish. In 1949, The Moscow 
News was shut down after its editor-in-chief, Mikhail Borodin, 
was arrested (and most likely died in a prison camp (Gulags). 
The paper resumed publication under the supervision of the 

52 

 

Communist Party on January 4, 1956. At the onset of 
perestroika, the freeing of the press gave it the opportunity to 
openly address the democratic processes. Sergey Roy, who 
became the editor-in-chief in the late 1980s, made the Moscow 
News one of the first Soviet papers to experiment with glasnost 
and publish increasingly critical articles by a range of 
prominent intellectuals. Readership increased to one million 
copies per week and the paper was read throughout the country. 
In 2004, the Moscow News began to introduce a fully colored 
front-page. Under President Vladimir Putin, and suffering from 
declining sales, Moscow News was bought by Mikhail 
Khodorkovsky, one of Russia's oligarchs and owner of Yukos. 
Khodorovsky hired Yevgeny Kiselyov, an outspoken liberal 
journalist who started a scandal in the ranks by firing nine 
veteran journalists. Kiselyov was eventually replaced. 

The Moscow News has had numerous other owners: Ogonyok, 
International Book, and the All-Union Society of Cultural Ties 
with Foreign Countries among others have had a stake in the 
historic newspaper at one time or another. Since 2007, the 
English version of The Moscow News is partially owned by 
Russian information agency RIA Novosti. Until the end of 
2007, some of its articles were translated from Moskovskiye 
Novosti, which closed down. The name "Moscow News" 
belongs to Arcadi Gaydamak, a businessman who now lives in 
Israel and who proposed in March 2006 to buy back 100% of 
France Soir shares. Between January and September 2007, the 
paper was managed by Anthony Louis, who introduced several 
changes. The paper's format was changed to a completely new 
layout with new fonts and masthead design. The paper went 
from 16 to 32 pages and featured a variety of popular 
columnists, both Russian and foreigners. Local and business 



53 

 

coverage was expanded, as well as a sport and local section that 
features regular original writing by staff writers, most of whom 
are expatriates living in Moscow. Distribution on domestic and 
international Aeroflot flights was reintroduced as well. The 
paper is available or free at many business establishments in the 
Russian capital, and is sold in kiosks at prominent locations, 
such as Pushkin Square Between September 2007 and February 
2009, the editor-in-chief was Robert Bridge. The paper is 
financed entirely by its owners. It runs occasional 
advertisement, and is distributed largely for free. It continues to 
run both Russian and global news and columns by writers 
including Peter Lavelle, James Brooke and Mark Galeotti. The 
current editor-in-chief is Tim Wall. 

Exercises: 

I. Answer the questions: 

1. When did The Moscow News begin publication?  

2. Where were the articles taken from to be translated? 

3. Who was The Moscow News founded by? 

4. What languages was the paper published in? 

5. When was The Moscow News shut down? 

6. When did the paper resume publication under the  

7. What did The Moscow News begin to introduce in 2004? 

8. Who is the paper owned by? 

54 

 

II. Give Russian equivalents of the following expressions: 

To be translated, prominent locations, global news and columns, to 
be financed entirely by its owners, to run occasional advertisement, 
to be distributed, largely, for free.  

III. Put the verbs into the right form using Passive Voice. 
1. Last week corporate clients …...(to give) a  15% discount.  
2. Usually guests ….(to ask) to check out by 12.00. 
3. They called a taxi while their luggage …..(to bring) down.  
4. Many opportunities ….(to provide) to learn about the 

important ecological work in the area.  
5. Service …(not/to include) in the bill yet.  
6. The customer…..(to serve) at the moment.  
7. These rules …..(to abolish) in a month.  
8. Jim didn’t know about the plan. He …..(to tell) about that 

anything.  
 

IV.Speak on ‘Popular magazines in Russia’. 

 

 

 

 

 

 
 
 
 
 
 
 



55 

 

UNIT 3. BRITISH TELEVISION AND RADIO 

Text 1. Public television broadcasting 

Public television broadcasting started in the United Kingdom in 
1936, and now has a collection of free and subscription services 
over a variety of distribution media, through which there are 
over 480 channels for consumers as well as on-demand content. 
There are six main channel owners who are responsible for 
most viewing. There are 27,000 hours of domestic content 
produced a year at a cost of £2.6 billion. Analogue terrestrial 
transmissions are currently being switched off and this is due to 
be completed in 2012. Free and subscription providers are 
available, with differences in the number of channels, 
capabilities such as the programme guide (EPG), video on 
demand (VOD), high-definition (HD), interactive television via 
the red button, and coverage across the UK. Set-top boxes are 
generally used to receive these services; however Integrated 
Digital Televisions (IDTVs) can also be used to receive 
Freeview or Freesat. Top Up TV and BT Vision utilise hybrid 
boxes which receive Freeview as well as additional 
subscription services. Households viewing TV from the internet 
(YouTube, Joost, downloads etc.) are not tracked by Ofcom. 
The UK's five most watched channels, BBC One, BBC Two, 
ITV, Channel 4 and Channel 5, are available from all providers. 

Exercises: 

I. Answer the questions: 

1. When did the British television begin? 
2. How many channels are there in the UK? 

56 

 

3. How many hours of domestic content are produced on 
TV? 

4. What are the UK's five most watched channels? 

II. Give Russian equivalents of the following expressions: 

A collection of free and subscription services, a variety of 
distribution media, free and subscription providers, to complete, 
difference.    

III. Put the verbs into the right form using Conditionals: 

1.  If Alice ….(to require) a special diet, she ….(to tell) about 
that later.  

2. If I ….(to have) a chance, I ….(to travel) a lot every year.  
3. If you …..(to stop) smoking, perhaps you…..(to feel) better.  
4. When she …(to offer) me this position, I …..(to move) to the 

capital. 
5. As soon as they ….(to book) the tickets, the manager…..(to 

deliver) them without delay.  
 

IV. Speak on ‘British TV’. 

Text 2. Satellite TV  

There are (DBS) services (also known as direct-to-home 
(DTH), to be distinguished from satellite signals intended for 
non-consumer reception). Sky TV is a subscription service 
owned by British Sky Broadcasting. It is the dominant satellite 
provider with the largest number of channels compared to other 
providers. As of September 2011, subscription starts at £20 per 
month and rises to £52 per month. Installation is from £0 to 
£180 depending on the chosen set-top-box. Additional pay-per-



57 

 

view films, events and individual subscription channels are 
available. Sky TV markets Sky+ and Sky+HD, digital video 
recorders; he latter additionally provides high-definition 
television. Sky TV also provides video on demand branded as 
'Sky Anytime'. Freesat from Sky, is a free satellite service 
owned by British Sky Broadcasting. Installation is priced at £75 
or £150, which includes the receiver, dish, viewing card and 
access to all free-to-air and free-to-view channels in the UK. 
Existing Sky TV customers can also end their ongoing 
subscriptions, and opt for the Free-To-View viewing card, 
giving them the Freesat from Sky service. Freesat from Sky 
does not provide high-definition television or video on demand. 
Freesat is a free satellite service created jointly by the BBC and 
ITV. In contrast to Freesat from Sky, it does not need a viewing 
card. It is the UK's first provider of high definition television 
without a subscription; one HD channel was available at 
launch. Freesat now provides five HD channels, BBC One HD, 
BBC HD, ITV1 HD, Channel 4 HD and NHK World HD. 
Freesat currently provides the BBC iPlayer in terms of video on 
demand, which has been rolled out to all compatible HD 
receivers, and ITV Player is currently testing, available only to 
Humax boxes at the present time. In order to access on-demand 
services, you must have a broadband connection of at least 1 
Mbit/s, and an ethernet connection is required (using either a 
cable or Homeplug adaptors). 

Exercises: 

I. Answer the questions: 

1. What services are there to be distinguished from satellite 
signals? 

58 

 

2. What is the dominant satellite provider with the largest 
number of channels compared to other providers? 

3. What are the most popular TV satellite channels in the UK? 
4. Why must customers have a broadband connection of at least 

1 Mbit/s? 

II. Give Russian equivalents of the following expressions: 

To compare, customers, satellite channels, to receive, 
connection, to be distinguished, ongoing subscriptions, 
access.  

III. Correct the mistakes in the sentences.  
1. What are you read at the moment?   
2.  On Fridays I'm never go to bed early.   
3. Jim doesn't drives to work every day.   
4. Sarah thinking it's a great party.   
5.  My boyfriend live near me.   
6.  Richard smoking 60 cigarettes a day.  

IV.Speak on ‘Popular TV programmes in Great Britain’. 

Text 3. BBC 1 

BBC One is the flagship television channel of the British 
Broadcasting Corporation (BBC) in the United Kingdom. It 
was launched on 2 November 1936 as the BBC Television 
Service, and was the world's first regular television service with 
a high level of image resolution. It was later renamed BBC TV 
until the launch of sister channel BBC2 in 1964, whereupon it 
was known as BBC1, with the current spelling adopted in 1997. 



59 

 

The channel's annual budget for 2011/12 is £1,166.6 million. 
Along with the BBC's other domestic television stations, and 
many European broadcasters (and some in Asia), it is funded 
principally by the television licence fee, and therefore shows 
uninterrupted programming with no commercial advertising at 
any time. It is currently the most watched television channel in 
the United Kingdom, ahead of its traditional rival for ratings 
leadership, ITV1. The BBC began its own regular television 
programming from the basement of Broadcasting House, 
London, on 22 August 1932. The studio moved to larger 
quarters in 16 Portland Place, London, in February 1934, and 
continued broadcasting the 30-line images, carried by telephone 
line to the medium wave transmitter at Brookmans Park, until 
11 September 1935, by which time advances in all-electronic 
television systems made the electromechanical broadcasts 
obsolete. 

After a series of test transmissions and special broadcasts that 
began in August, regular BBC television broadcasts officially 
resumed on 1 October 1936, from a converted wing of 
Alexandra Palace in London, which housed two studios, 
various scenery stores, make-up areas, dressing rooms, offices, 
and the transmitter itself, now broadcasting on the VHF band. 
BBC television initially used two systems, on alternate weeks: 
the 240-line Baird intermediate film system and the 405-line 
Marconi-EMI system, each making the BBC the world's first 
regular high-definition television service, broadcasting Monday 
to Saturday from 15:00 to 16:00 and 21:00 to 22:00. On 1 
September 1939, two days before Britain declared war on 
Germany, the station was taken off air with little warning; the 
government were concerned that the VHF transmissions would 
act as a beacon to enemy aircraft homing in on London. Also, 

60 

 

many of the television service's technical staff and engineers 
would be needed for the war effort, in particular on the radar 
programme. The last programme transmitted was a Mickey 
Mouse cartoon, Mickey's Gala Premier (1933), which was 
followed by test transmissions and an announcement of the 
afternoon's programmes, which were in the event not broadcast; 
this account refuted an urban myth according to which 
broadcasting was suspended before the end of the cartoon.  
According to figures from Britain's Radio Manufacturers 
Association, 18,999 television sets had been manufactured 
from 1936 to September 1939, when production was halted by 
the war. BBC Television returned on 7 June 1946 at 15:00. 
Jasmine Bligh, one of the original announcers, made the first 
announcement, saying, 'Good afternoon everybody. How are 
you? Do you remember me, Jasmine Bligh?'. The Mickey 
Mouse cartoon of 1939 was repeated twenty minutes later. 
Postwar broadcast coverage was extended to Birmingham in 
1949 with the opening of the Sutton Coldfield transmitting 
station, and by the mid-1950s most of the country was covered, 
transmitting a 405-line interlaced image on VHF. Alexandra 
Palace was the home base of the channel until the early 1950s 
when the majority of production moved into Lime Grove 
Studios (closed in 1991), then in 1960 to the purpose-built BBC 
Television Centre at White City, London, where the channel is 
still based. Television News continued to use Alexandra Palace 
as its base - by early 1968 it had even converted one of its 
studios to colour - before moving to purpose-built colour 
facilities at Television Centre on 20 September 1969. The BBC 
held a statutory monopoly on television broadcasting in the 
United Kingdom until the first ITV station was launched in 
1955. The competition quickly forced the channel to change its 
identity and priorities following a large reduction in its 



61 

 

audience. The station was renamed BBC1 when BBC2 was 
launched in April 1964, transmitting an incompatible 625-line 
image on UHF. BBC1 and ITV continued transmitting a 405-
line image on VHF for several years. The only way to receive 
all channels was to use a very complex "dual-standard" 405- 
and 625-line, VHF and UHF, receiver, with both a VHF and a 
UHF aerial. This continued until some time after the 
introduction of colour on BBC2 in 1967; dual-standard colour 
sets were yet more complex. In the weeks leading up to 15 
November 1969, BBC1 unofficially transmitted the occasional 
programme in its new colour system, to test it. At midnight on 
15 November, simultaneously with ITV and two years after 
BBC2, BBC1 officially began 625-line PAL colour 
programming on UHF with a broadcast of a concert by Petula 
Clark. Colour transmissions could be received (in 
monochrome) on monochrome 625-line sets. Old 405-line-only 
sets became obsolete, but dual-standard ones, though no longer 
produced, remained compatible until the end of analog 
broadcasting. In terms of audience share, the most successful 
period for BBC1 was between 1973 - 1977, when the channel 
achieved an average audience share of 45 per cent. This period 
is still regarded by many as a golden age of the BBC's output, 
with the BBC achieving a very high standard across its entire 
range of series, serials, plays, light entertainment and 
documentaries. By the 1980s, the channel had launched the first 
breakfast television programmes and returned to its previous 
form under the controller of the channel at the time, Michael 
Grade. Wide-screen programming was introduced on digital 
platforms in 1998. Joining the channel as Controller in 2005, 
Peter Fincham oversaw the commissioning of several 
successful BBC One programmes including Robin Hood 
(2006–2009), Jane Eyre (2006) and How Do You Solve a 

62 

 

Problem Like Maria?, which was followed by similar shows 
Any Dream Will Do and I'd Do Anything because of its success. 
His first full year in charge of the channel saw a year-on-year 
growth in the audience share, with a rise from 22.2% in August 
2005 to 23.6% in August 2006. Fincham also directly initiated 
the creation of both The One Show (2006–present), an early 
evening, current-affairs and lifestyle programme, which now 
runs all but two weeks of the year, and Davina (2006), a prime 
time chat show, the latter hosted by Davina McCall, who 
presented Big Brother. However, Davina was a critical and 
ratings disaster, which Fincham subsequently admitted was 
personally his fault, although he defended the strategy of 
experimenting with the BBC One schedule. This he continued 
in January 2007, when he moved the current affairs series 
Panorama from its Sunday night slot back to the prime time 
Monday evening slot from which it had been removed in 2000, 
most likely in response to a demand from the Board of 
Governors of the BBC for the channel to show more current 
affairs programming in prime time. Fincham's judgement was 
again called into question, this time by The Telegraph, for his 
decision to spend £1.2 million replacing BBC One 'Rhythm & 
Movement' idents, which had been introduced by his 
predecessor Lorraine Heggessey several years earlier, with the 
'Circle' idents, a set of eight ten-second films, some of which 
were shot abroad in locations such as Mexico and Croatia. 
Fincham later found himself having to publicly defend the £18 
million salary that the BBC paid Jonathan Ross in 2006, 
although Ross's BBC One work - primarily consisting of 
Friday Night with Jonathan Ross - formed only part of his 
overall BBC commitment. The channel was named Channel of 
the Year at the 2007 Broadcast Awards. In May 2007, Fincham 
took the decision to drop Neighbours, an Australian soap opera, 



63 

 

from BBC One after 21 years on the channel, when its 
producers significantly raised the price they wanted the BBC to 
pay for it in a bidding war. Fincham commented that it was 'a 
big loss', but that BBC One would not pay 'the best part of 
£300 m'.Neighbours left the channel in spring 2008 to move to 
Channel 5. Fincham was involved in a further controversy in 
July 2007, when he was accused of misleading BBC One 
viewers. The incident involved a clip from forthcoming 
documentary A Year with the Queen which was shown to 
journalists during a press conference. It apparently showed the 
Queen storming out of a session with American photographer 
Annie Leibovitz over a disagreement about what she should 
wear, but the BBC subsequently admitted that the scenes used 
in the trailer had been edited out of their correct order, meaning 
that a false impression was given. Fincham admitted the error, 
but rejected calls that he should resign from his position as a 
result. His future was deemed uncertain following critical 
comments from Sir Michael Lyons, Chairman of the BBC Trust 
and he resigned on 5 October 2007. In 2012 the BBC out bid 
ITV for show The Voice UK that already had made a stamp in 
other countries. The BBC paid £22 million for the rights to 
broadcast the show in the UK for two years. The Voice UK 
lifted the BBC's ratings once again as The Voice UK became 
more popular than ITV's Britain's Got Talent. The latter then 
moved to a later time slot to avoid clash. Recently However 
Britain's Got Talent regained it's foothold of viewers due to 
controversy that surrounded The Voice UK. 

Exercises: 

I. Answer the questions: 

64 

 

1. When was the BBC launched? 
2. When was it renamed? 
3. Why is the BBC one of the most popular channels? 
4. When did it begin its own regular television programming? 
5. What was the Golden Age of the BBC? 
6. What is the channel's annual budget? 
7. What popular programmes has the channel launched? 

II. Give Russian equivalents of the following expressions: 

Rights, a flagship television channel, the British Broadcasting 
Corporation, service, the world's first regular television service, a 
high level of image resolution, annual budget, to move, to broadcast, 
to pay, subsequently, to admit, disagreement, to surround, the Golden 
Age. 

III. Choose the right word:  

1.I see they're going to ____ the motorway - it's too busy apparently. 
   

wide / widen  / width / widthen   

2. All ________ tell lies - they just want to win elections.   

    politics / political /politically / politicians   

3.I know the supermarket's cheaper, but it takes me 3 buses to get 
there - it's so _________.  

convenient / convenience / inconvenient / inconvenience   

4.She __________ sailed around the world in 72 days - a new record!  

successful / successfully / succeed / unsuccessfully   



65 

 

5.He gave me directions but I must have _______, because I went to 
the wrong place altogether. 

understood / misunderstood / disunderstood / ununderstood   

6.The company was looking for _______ who really stood out from 
the crowd. 

    applicants / applications / appliers / apply 

IV. Speak on ‘My favourite TV channel’. 

Text 4. British soap operas  

Watching TV is a very popular pastime in the UK. But what 
kind of programmes do British people like to watch? Well, the 
most-watched TV programmes every week are very popular 
dramas that are usually on at least four times every week. They 
are dramas based in one neighbourhood that try to depict 
ordinary life in the UK - we call these dramas ‘soap operas’ or 
‘soaps’. In the early days of TV, there were often dramas on 
during the day. Back in those days, it was traditional for the 
husband to go out to work and for the wife to stay at home and 
look after the house and the children. Most of these daytime 
dramas were aimed at entertaining the housewives who would 
traditionally be at home, probably doing the washing. 
Companies selling washing powder would advertise their 
products at times when these dramas were on, and sometimes 
those companies would even sponsor the drama. Hence the 
word ‘soap’. So what about the word opera? Well, that’s 
because these dramas are often an exaggeration of real life. 

66 

 

They are supposed to represent ordinary lives but, to make 
them entertaining, lots of dramatic events, like murders, 
divorces, affairs etc., all happen probably much more regularly 
than they would in a normal neighbourhood. Most soap operas 
these days are shown in the evening. Each show will have 
several different storylines happening at once that continue 
over several shows. The same cast members will appear in 
every show, too. There are lots of different soaps on in the UK 
on different channels but there are three main popular ones. 
‘Coronation Street’ has been on since 1960. It is set in a suburb 
of Manchester and it’s supposed to represent working class life 
in the north of England. Then there’s ‘Eastenders’ which 
started in 1985, set in the East End of London, and 
‘Emmerdale’, which is set on a farm in Yorkshire, in the north 
of England. 

Exercises: 

I. Answer the questions: 

1. What is a very popular pastime in the UK? 

2. What are the most-watched TV programmes in Great Britain? 

3. When were soap operas shown in the early days of TV? 

4. What was the aim of daytime dramas? 

5. When are most soap operas shown these days? 

6. What are the most popular soap operas in the UK? 



67 

 

7. How long have they been on TV? 

II. Give Russian equivalents of the following expressions: 

A very popular pastime, at least, to be aimed, washing powder, to 
advertise, daytime dramas, to represent working class life, different 
storylines, exaggeration of real life, ordinary life, to be on TV, 
neighbourhood, to try, to depict, the same cast members, to appear, to 
be set, a suburb, to be shown, to look after, to sponsor, regularly, 
several, events.  

II. Give opposites of the following words:  

Pleasant, honest, patient, legal, friendly, convenient, logical, regular, 
personal, polite, attractive, to dress, to pronounce, to understand.  

III. Speak on ‘My favourite film’. 

Text 5. BBC Radio 

BBC Radio is a service of the British Broadcasting Corporation 
which has operated in the United Kingdom under the terms of a 
Royal Charter since 1927. The service provides national radio 
stations covering the majority of musical genres, as well as 
local radio stations covering local news, affairs and interests. 
Internally, BBC Radio is now organised under the banner of 
BBC Audio & Music, which also oversees online audio 
content. Of the national radio stations, BBC Radio 1, 2, 3, 4 
and 5 Live are all available through analogue radio (5 Live on 
AM only) as well as on DAB Digital Radio and internet 
services through RealMedia, WMA and BBC iPlayer. The 
remaining stations, BBC Radio 1Xtra, 4 Extra, 5 Live Sports 
Extra and 6 Music, all broadcast on digital platforms only. All 

68 

 

of the BBC's national radio stations, with the exception of BBC 
Radio 5 Live and BBC Radio 5 Live Sports Extra who 
broadcast from MediaCityUK in Salford, broadcast from bases 
in London, usually in or near to Broadcasting House. However, 
radio programmes are also made in the BBC's network 
production units located in Belfast, Birmingham, Bristol, 
Cardiff, Glasgow and Manchester. The BBC radio services 
began in 1922. It was licensed by the British Government 
through its General Post Office which had original control of 
the airwaves because they had been interpreted under law as an 
extension of the Post Office services. Today radio broadcasting 
still makes up a large part of the corporation's output and this is 
still reflected in the title of the BBC's listings magazine called 
‘Radio Times’. On 31 December 1926 the British Broadcasting 
Company became the British Broadcasting Corporation and 
gained control of the airwaves under the terms of a Royal 
Charter. John Reith, who had been the founding Managing 
Director of the commercial company, became the first director. 
He expounded firm principles of centralised, all-encompassing 
radio broadcasting, stressing programming standards and moral 
tone. These are set out in his autobiography, Broadcast Over 
Britain (1924), influencing modern ideas of public service 
broadcasting in the United Kingdom. To this day, the BBC 
aims to follow the Reithian directive to "inform, educate and 
entertain". Critics of his approach state that he was dictatorial 
and that he imposed a theocratic viewpoint on the broadcasting 
service. Reith's ideals were utterly at odds with the model of 
light entertainment based commercial radio adopted in some 
other countries (e.g. the USA). BBC Radio 1 was launched as a 
part-time pop music station 30 September 1967. The BBC 
Light Programme was renamed Radio 2 and broadcast easy 
listening, folk, jazz and light entertainment. The BBC Third 



69 

 

Programme and BBC Music Programme was merged to form 
Radio 3 and the BBC Home Service became Radio 4. BBC 
Radio 5 was launched on 27 August 1990 as a home for sport 
and children's programming, and was replaced and renamed on 
28 March 1994 with BBC Radio 5 Live, a dedicated news and 
sport network. 

Exercises: 

I. Answer the questions: 

1. How long has BBC Radio operated in the United Kingdom? 

2. When did The BBC radio services begin?  

3. What are national radio stations in Great Britain? 

4. When was BBC Radio 1 launched? 

5. What is BBC Radio 5? 

II. Give Russian equivalents of the following expressions: 

To be operated, a part-time pop music station, under the terms, a 
dedicated news and sport network, Royal Charter, service, to  
provide, national radio stations, to cover the majority of musical 
genres, as well as local radio stations, to cover local news, affairs and 
interests, to replace, to inform, to educate, to entertain, to adopt. 

III. Put the correct form of the verb: 
1.The delegation ……. (to carry) on negotiations with our firm now. 
 
2. She ……just ……. (to drive) to the market.  

70 

 

3. Today they ………… (to have) an excursion to our plant. I hope 
they will like it.  
 
4. They ……..(to discuss) this project …..a week.  
 
5. We ……. (to leave) tomorrow at six. 

6. She never …..(to get angry) when someone …..(to be late).  

7. ….your French ……(to get) better? 

8. Kate ……..(to email) her sister six times this morning.  

9. …….you ever …….(to take part) in this conference before? 

10. Who ……..(to prefer) doing the research on this topic? 

11. My mother  ……..just …..(to cook) the meal. I ….(to taste) it 
already.  

12. The lecture ………..(to start) in 5 minutes. However not all 
students…..(to arrive) yet.  

13.  Jim always ……. (to hesitate) about whether to go by car or by 
train on business trip at the last moment. 

14. It …….(not/rain) at the moment. But I must say it often…..(to 
rain) here.    

15. My colleague often ……..(do/make) me a favour. She ……(to 
try) to (do/make) all the arrangements.   

16. Barry …….(spend) his vacations in the mountains since last 
week. And …...... his wife.  

IV. Speak on ‘Radio in the UK’.  

 



71 

 

Unit 4. RUSSIAN TELEVISION AND RADIO 

Text 1. Russian television 

Television in Russia was introduced in 1931, when Russia was 
still known as the Russian SFSR. Between 1941 and 1945 all 
television broadcasts in the nation were interrupted because of 
Nazi Germany's invasion of the Soviet Union. During these 
early years, most television programs were about life in the 
Soviet Union, cultural activities and sports. In 1960 a second 
national television channel was established. This initial 
expansion of activity encompassed mostly the city of Moscow, 
but to a lesser extent also Leningrad, the Urals, Siberia and the 
Ukrainian SSR. Each republic, area or region had its own 
television station. In the 1970s and 1980s, television became 
the preeminent mass medium. In 1988 approximately 75 
million households owned television sets, and an estimated 93 
percent of the population watched television. Moscow, the base 
from which most of the television stations broadcast, 
transmitted some 90 percent of the country's programs, with the 
help of more than 350 stations and nearly 1,400 relay facilities. 
Today there are about 15,000 transmitters in the country. 
Development of domestic digital TV transmitters, led within 
"Multichannel" research program, had already been finished. 
New domestic digital transmitters have been developed and 
installed in Nizhniy Novgorod and Saint Petersburg in 2001-
2002. 

Exercises: 

I. Answer the questions: 

1. When was television in Russia introduced? 
72 

 

2. Why were all television broadcasts in the Soviet Union interrupted 
between 1941 and 1945? 

3. When was a second national television channel established? 

4. How many people owned TV set in 1988? 

5. How many transmitters are there today in the country? 

 II. Give Russian equivalents of the following expressions: 

To be established, to be interrupted, approximately, with the help, 
stations, nearly, facilities. 

  III. Complete the sentences with some or any.   

1. Do you have…………fresh fruit? 
2. Could we have……….water, please? 
3. Would you like……….coffee? 
4. I’m sorry, we don’t have ……….fresh fish today. 
5. Can I get you…………...more drinks? 
6. There isn’t……………….cheese.                                                                  

IV.Speak on ‘Television in Russia’. 

Text 2. Satellite TV in Russia 

The first Soviet communication satellite, called Molniya, was 
launched in 1965. By November, 1967 the national system of 
satellite television, called Orbita was deployed. The system 
consisted of 3 highly elliptical Molniya satellites, Moscow-
based ground uplink facilities and about 20 downlink stations, 
located in cities and towns of remote regions of Siberia and Far 
East. Each station had a 12-meter receiving parabolic antenna 



73 

 

and transmitters for re-broadcasting TV signal to local 
householders. However, a large part of Soviet central regions 
were still not covered by transponders of Molniya satellites. By 
1976 Soviet engineers developed a relatively simple and 
inexpensive system of satellite television (especially for Central 
and Northern Siberia). It included geostationary satellites called 
Ekran equipped with powerful 300 W UHF transponders, a 
broadcasting uplink station and various simple receiving 
stations located in various towns and villages of Siberian 
region. The typical receiving station, also called Ekran, 
represented itself as a home-use analog satellite receiver 
equipped with simple Yagi-Uda antenna. Later, Ekran satellites 
were replaced by more advanced Ekran-M series satellites. In 
1979 Soviet engineers developed Moskva (or Moscow) system 
of broadcasting and delivering of TV signal via satellites. New 
type of geostationary communication satellites, called Gorizont, 
were launched. They were equipped by powerful onboard 
transponders, so the size of receiving parabolic antennas of 
downlink stations was reduced to 4 and 2.5 meters (in 
comparison of early 12-meter dishes of standard orbital 
downlink stations). By 1989 an improved version of Moskva 
system of satellite television has been called Moskva 
Global'naya (or Moscow Global). The system included a few 
geostationary Gorizont and Express type of communication 
satellites. TV signal from Moscow Global’s satellites could be 
received in any country of planet except Canada and North-
West of the USA. Modern Russian satellite broadcasting 
services based on powerful geostationary buses such as Gals 
(satellite), Express, Yamal and Eutelsat which provide a large 
quantity of free-to-air television channels to millions of 
householders. Pay-TV is growing in popularity amongst 
Russian TV viewers. The NTV Russia news company, owned 

74 

 

by Gazprom, broadcasts the NTV Plus package to 560,000 
households, reaching over 1.5 million viewers. Six out of these 
seven satellites are new vehicles: four belong to the “Express-
AM” family (set into orbit in 2003-2005), and two to the family 
“Express-A” (set to the orbit in 2000-2002). SESC has also the 
centre for TV/Radio signal compression, and the formation of 
transport flows as per the MPEG-2/DVB standard, which 
ensures the formation of packages from federal TV/ radio 
channels. 

Exercises: 

I. Answer the questions: 

1. When was the first Soviet communication satellite launched?   

2. How was it called? 

3. When did Soviet engineers develop a relatively simple and 
inexpensive system of satellite television? 

4. What is modern Russian satellite broadcasting services based on? 

II. Give Russian equivalents of the following expressions: 

Modern, satellite, inexpensive, powerful geostationary, an engineer, 
to develop, relatively, simple, an improved version, the formation, to 
ensure.   

III. Choose the one option which best fits the space. 

1. Nearly 350 concert tickets ... 



75 

 

a. have been selling        b. have being sold     c. are be sold       d. 
have been sold 

2. The president ... to hospital for an emergency operation. 

a. taken              b. being taken                 c. has been taken              d. 
was been taken 

3. Your documents ... and were posted back to you today. 

a. have been processed        b. have being processed    c. has been 
processed  d. have been processing 

4. How many languages... into? 

a. has this book translating        b. was this book been translated            
c. has this book been translated    d. this book has been translated 

5. ... yet? 

a. Has this room been cleaned        b. Has this room been cleaning   c. 
This room has been cleaned 

d. Has this room being cleaned 

6. Angela ... to the party. 

a. hasn't being invited       b. hasn't been invited         c. haven't been 
invited        d. hasn't invited 

IV. Speak on ‘My favourite TV porgramme’. 

Text 3. The most popular Russian channels 

Rossiya 1 is a state-owned Russian television channel founded 
in 1991. It belongs to the All-Russia State Television and Radio 

76 

 

Company (VGTRK). Rossiya Channel was previously known 
as RTR. Rossiya 1 has the second largest audience in Russian 
television. In a typical week, it is viewed by 75% of urban 
Russians, compared to 83% for the leading channel, Channel 
One. The two channels are similar in their politics, and they 
compete directly in entertainment. Rossiya 1 has many regional 
variations and broadcasts in many languages. Rossiya 1 had 
started in 1965 as Program 3 in the Soviet Union and moved to 
Channel 2 in 1967 when a new channel, Program 4 (now 
known as NTV) and Moscow Program was transferred to 
Channel 3. Program 3 was actually All-Union Program 2 until 
1976 and renamed All-Union Television 2 all the way until 
1984. The last 7 years, All Union Television 2 was renamed 
All-Union Channel 2 until it was renamed RTR Television in 
1991. Rossiya 1 is the successor to the Soviet Second Channel. 
As of 2008, it is headed by Oleg Dobrodeev, who was a 
founder of the original NTV. The "Russia" TV channel 
broadcasts are structured into such genres as information 
programs, TV miniseries and series, political journalism, talk 
shows, game shows, comedies and game formats, full-length 
feature films and documentaries, broadcasts of sporting and 
political events, entertainment. "Vesti" (News) news program is 
the leading information program in Russia. During the previous 
TV season, "Vesti" adopted a 24/7 production cycle with two-
hour intervals, which allows for the news to be broadcast live 
across all Russian time zones. Channel One is the first 
television channel to broadcast in the Soviet Union. The 
channel was renamed Ostankino Channel 1 in 1991, after the 
Soviet Union broke up and the Russian SFSR became the 
Russian Federation. Its headquarters are in the Technical 
Center "Ostankino" near the Ostankino Tower, Moscow. First 
among the Russia's country-wide channels, Channel One has 



77 

 

implemented 16:9 broadcast format on January 4, 2000 to June 
1, 2000 and October 10, 2000 on satellite and digital cable 
broadcasting, and 14:9 on analogue broadcasting. When the 
Soviet Union was abolished, the Russian Federation took over 
most of its structures and institutions. One of the first acts of 
Boris Yeltsin’s new government was his signing of a 
presidential decree on 27 December 1991, providing for 
Russian jurisdiction over the central television system. The 
‘All-Union State TV and Radio Company’ (Gosteleradio) was 
transformed into the 'Russian State TV and Radio Company 
Ostankino'. A presidential decree of 30 November 1994 
transformed Ostankino into a closed joint-stock company, 
Russian Public TV (Obshchestvennoe Rossiyskoye Televidenie 
or ORT). The shares were distributed between state agencies 
(51%) and private shareholders, including numerous banks 
(49%). The partial privatization was inspired by the intolerable 
financial situation of Ostankino, owing to huge transmission 
costs and a bloated payroll (total staff of about 10,000 in early 
1995). Following the 1998 financial collapse, the channel 
obtained a government loan of 100$ million from state-
controlled bank Vneshekonombank. From 1 April 1995 until 
late 2002, the channel was called ORT (Public Russian 
Television). It maintained the traditional programs and shows 
of the First Channel of the Soviet Television (RTO), such as 
Vremya, KVN, Chto? Gde? Kogda?, V mire zhivotnykh and 
Klub puteshestvennikov; the last two are no longer on the air of 
this channel. 

Exercises: 

I. Answer the questions: 

78 

 

1. What are the most famous TV channels?  

2. When was Rossiya 1 channel founded in 1991? 

3. What was its previous name? 

4. What is the leading information program in Russia? 

5. When was Channel 1 founded? 

II. Give Russian equivalents of the following expressions: 

A state-owned, television channel, to be founded, to belong, 
previously, to be known, audience, the leading information program, 
to be on the air, to obtain, a government loan, state-controlled bank, 
shareholders, including, numerous, to be called, a closed joint-stock 
company. 

III. Put the verb in the brackets into the correct form:     

1. A: You lent me some money a few months ago. 

B: Did I? That’s strange. I don’t remember _________ (lend) you 
any money. 

2. We tried __________ (put) the fire out but we were unsuccessful. 
We had to call the fire-brigade. 

3. When you see Tom, remember _____________ (give) him my 
regards, won’t you? 

4. What do you intend ___________ (do) about this problem? 

5. Someone must have taken my bag. I clearly remember 
___________ (leave) it by the window and now it has gone. 



79 

 

6. When she saw what had happened, she began ____________ 
(laugh) loudly. 

7. Sue needed some money. She tried ___________ (ask) Gerry but 
he couldn’t help her. 

8. He tried _________________ (reach) the shelf but he wasn’t tall 
enough. 

9. “Did you remember _____________ (phone) Ann?” “Oh no, I 
completely forgot.” 

10. I asked them to quiet but they continued __________ (make) a lot 
of noise. 

 IV. Speak on ‘The most popular Russian TV channels’. 

Text 4. Radio station Echo of Moscow 

Echo of Moscow is a Russian radio station based in Moscow, 
broadcasting in many Russian cities, in some of the former-
Soviet republics (through partnerships with local radio 
stations), and via the Internet, which some observers describe 
as "the last bastion of free media in Russia". Most of the 
content consists of news and talk shows focusing on social and 
political issues and the station tries to represent different points 
of view. The current senior editor is Alexey Venediktov. 
Among radio hosts of the station are Victor Shenderovich, 
Yulia Latynina, Yevgenia Albats, Vladimir Kara-Murza, 
Vladimir Ryzhkov, Maria Gaidar, Yevgeny Yasin and Sophie 
Shevardnadze. In addition to broadcasting Echo of Moscow is 
running a website that publishes analytical and factual materials 
in a variety of fields including international and domestic 
political affairs, social developments and cultural trends. The 
articles are authored by members of the so called Echo of 

80 

 

Moscow Club, an honorary group of political analysts, 
academic researchers, columnists and public figures. Among 
the site's authors are Boris Akunin, Dmitrii Bykov, Matvey 
Ganapolsky, Eduard Limonov, Alexey Navalny, Valeriya 
Novodvorskaya, Victor Shenderovich, and a number of other 
experts, who have sustained national and international acclaim 
in their areas of expertise. The Echo of Moscow site is an 
authoritative source of information, and its publications are 
regularly cited, relied on and reproduced by major Russian 
internet publications and other media sources. 

Exercises: 

I. Answer the questions: 

1. Where does Echo of Moscow broadcast? 

2. What does the content consist of? 

3. Who is the current senior editor? 

4. What does Echo of Moscow’s website publish? 

5. Why is The Echo of Moscow’s site an authoritative source of 
information? 

II. Give Russian equivalents of the following expressions: 

Current, domestic political affairs, senior editor, an authoritative 
source of information, academic researchers, columnists, observers, 
to describe, to run a website, political issues, to represent different 
points of view, to be regularly cited, articles, to sustain national and 
international acclaim in their areas of expertise.  



81 

 

III. Choose the best answer: 

1. Would you like a cup of tea? Yes, I ______. 

do  like  would  will   

2. Please don't talk to me now. I ___ to finish my test.  

 will try  try  have tried  am trying   

3. Does he smoke? Yes, he ___ twenty a day.  

 smokes  is smoking  smoke  has smoked   

4. Can I help? Yes, I'd like ___.  

the information  to inform  any information  some 
information  

5. I'd like some coffee. I'm afraid there isn't ___.  

 more  anything  any  some   

6. Where is your book? I ___ it last week.  

 have lost  lose  was losing  lost   

7. Is John ___ Paul? No, I don't think so.  

 more taller than  so tall as  taller than  tall like 

8. Can I help you? Yes, I am looking ___ Mr Smith's office. 

 for  at  after  to   

9. Why are you running? There isn't ___ time. The film's going 
to begin soon.  

 many  any  much  some    

82 

 

10. Where are you staying? I'm living ___ Mr Smith and his 
family.  

 by  at  with  among 

11. Has he written to his brother? Yes, he ___ him a letter last 
night.  

 has written  was writing  had written  wrote  

12. She likes living in a warm climate ___?  

 wouldn't she  doesn't she  won't she  isn't she  

13. Do you smoke? Not now, but I ___.  

 use to  am used to  was used  used to   

14. This is my first visit to the doctor. Who ___ to before? 

 are you going  went you  you went  did you go  

      15. Did you do any homework? Yes, but only ___.  

 any  not much  a few  a little   

16. Could you lend me some money? I'm very ___ of cash.  

 down  scarce  low  short   

     17. Do you know who she is? No, she didn't ___ her name. 

 say me  say to me  tell me  tell to me  

     18. Everyone understood. The teacher ___ to explain again. 

 may not  musn't  didn't need  needn't   

19. That house is in a terrible state. You can see it ___ for years. 



83 

 

 hasn't been  wasn't repaired  isn't repaired  hadn't been 

20. My watch is broken but it's not worth ___.  

 repairing  to repair  to repair it  to be repaired  

21. I'm terribly tired. Well, I suggest ___ to bed.  

 you go  you to go  you going  you went  

22. Why didn't you tell me? You ___ angry if I had.  

 were  were to be  had been  would have been  

23. Here is your Ј5 back. Thanks, but I don't remember ___ it to you. 

 to lend  lending  my lend  me to lend  

24. Is he coming to the meeting? Well, I asked him ___. 

 if he will come  will he come  if he was coming  would he 
come  

25. I'm fine, it's only a little cut. ___ you better see a doctor. 

 wouldn't  shouldn't  won't  hadn't  

26. Do I have to get ready now? Yes, it's time we ___.  

went  would go  will go  go  

27. Do you like your new flat? Yes, it's small but it ___ my needs 
perfectly.  

 settles  meets  supplies  fills  

28. I suppose tomorrow's bus strike means ___ the start of cla  

 have delayed  delay  to delay  delaying   

84 

 

29. I wrote to the manager ___ to getting my money refund  

 in the hope  on the question  with the aim  with a view 

30. Did you know everybody at the party? No, nobody ___ the host 
except  apart  other  rather 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



85 

 

Список рекомендованной литературы  

1. Soars J. L. New Headway Pre-Intermediate (English 
course). – Oxford, 2010. – 160 p. 
 

2. Журнал “Hot English”.  
 

3. www.wikipeida.org 
 

4. www.thetimes.co.uk 
 

5. www.guardian.co.uk 
 
 
 
 

 

 

 

 

 

 

 

86 

 

 

Учебное издание 

 

 

 

Зелинская Наталья Александровна 

 

Modern British and Russian Press 

 Учебно-методическое пособие 

Авторская редакция 

Напечатано с оригинал-макета заказчика 

Подписано в печать   04.12.2012. Формат 60х84 1/16.  

Печать офсетная. Усл. печ. л. 4,7. 

Тираж 30 экз. Заказ №         

Издательство «Удмуртский университет» 

426034, г. Ижевск, ул. Университетская, 1, корп. 2 


