7%
university of 5%,
groningen % %

i

University Medical Center Groningen

University of Groningen

Humor in journalistiek en literatuur als propaganda:
Renders, Johannes

Published in:
TS - Tijdschrift voor tijdschriftstudies

DOI:
10.18352/ts.170

IMPORTANT NOTE: You are advised to consult the publisher's version (publisher's PDF) if you wish to cite from
it. Please check the document version below.

Document Version
Publisher's PDF, also known as Version of record

Publication date:
2003

Link to publication in University of Groningen/lUMCG research database

Citation for published version (APA):

Renders, J. W. (2003). Humor in journalistiek en literatuur als propaganda:: pseudo-propagandistische
tijldschriften op het breukvlak van oorlog en vrede. TS - Tijdschrift voor tijdschriftstudies, 13, 15-34. DOI:
10.18352/ts.170

Copyright
Other than for strictly personal use, it is not permitted to download or to forward/distribute the text or part of it without the consent of the
author(s) and/or copyright holder(s), unless the work is under an open content license (like Creative Commons).

Take-down policy
If you believe that this document breaches copyright please contact us providing details, and we will remove access to the work immediately
and investigate your claim.

Downloaded from the University of Groningen/UMCG research database (Pure): http://www.rug.nl/research/portal. For technical reasons the
number of authors shown on this cover page is limited to 10 maximum.

Download date: 10-02-2018


http://dx.doi.org/10.18352/ts.170
https://www.rug.nl/research/portal/nl/publications/humor-in-journalistiek-en-literatuur-als-propaganda(e37823ac-814e-43b4-839e-068ba1f6c722).html

Humor in journalistiek en literatuur als propaganda:
pseudo-propagandistische tijdschriften op het breukviak

van oorlog en vrede

HANS RENDERS

Zoals er schrijvers bestaan die onder een pseudoniem publiceren, zo kun
je ook van sommige tijdschriften opmerken dat ze in vermomming ver-
schijnen.! Ze lijken wit maar blijken zwart. De pseudo-propagandistische
tijdschriften die in de Tweede Wereldoorlog opkwamen zijn voorbeelden
van dit type. Propaganda werkt het beste als het niet als propaganda gein-
terpreteerd wordt, en pseudo-propaganda is nog subtieler: met de middelen
van de vijand worden boodschappen van diezelfde vijand honderdtachtig
graden omgedraaid. Voor de Tweede Wereldootlog kan dit fenomeen tref-
fend geillustreerd worden met een paar tijdschriftjes die het tegenoverge-
stelde beoogden van wat ze op het eerste gezicht leken te doen. In dit artikel
zal ik aandacht besteden aan door de nazi’s geéntameerde ‘verzetsbladen’
waarin op sluwe wijze het verzet belachelijk werd gemaake. Dit doel is ook
nagestreefd in een paar half literaire, half politieke tijdschriften die op het
breukvlak van oorlog en vrede de draak staken met zowel de nazi’s als de
zogenaamde ‘goede Nederlanders”. In tegenstelling tot pseudo-propagan-
distische radiozenders zijn deze tijdschriften nooit onderwerp van studie
geweest.2 Maar dat is niet de enige reden om aandacht te besteden aan DeGil,
Metro, Sic en andere nu vergeten bladen. Bij nadere bestudering blijkt dat ze
ook passen in een verborgen tegenbeweging, die van de ontzuiling avant-la-
lettre.

DeGil
Het moet voor de Nederlandse lezers een vreemde gewaarwording zijn
geweest. Midden in de oorlog kregen ze een nieuw en verwarrend blad on-
der ogen dat weliswaar grappig was en subversief, maar toch aan ‘verdachte’
medewerkers onderdak bood. Als de geallicerden per ongeluk een serie
bommen op Nijmegen lieten vallen, stond in dit blad te lezen: ‘Het zijn niet

TS>MMIII # 13 15



de Amerikanen die Nijmegen hebben gebombardeerd maar de Duitschers.
De Duitschers vliegen rond in speciaal voor dit doel nagemaakte Ameri-
kaanse Vliegende Forten.” Met andere woorden: de Duitsers krijgen altijd en
overal de schuld van, terwijl het wel duidelijk is dat de geallicerden Neder-
land meer schade toebrengen dan zij.

Het tijdschrift dat dit soort spot tentoonspreidde was De Gil, een blad
dat over lezers niet te klagen had. Maar liefst 200.000 exemplaren telde
de gemiddelde oplage. Dat De Gil na de oorlog zo'n slechte reputatie had,
kwam allereerst door de schokkende wetenschap dat dit op krantenpapier
gedrukte tijdschrift een pseudo-propagandistische uitgave onder auspicién
van de nazi’s was. Er was alles aan gedaan de lezer te doen denken dat De Gil
een propagandablad van geallieerde zijde was, terwijl het in werkelijkheid
in opdracht van de bezetter werd gemaakt. Deze landverradelijke taak werd
met name volbracht door de journalist en schrijver W. van den Hout (1915-
1985), alias Willem W. Waterman of www.

W.H.M. van den Hout
W.H.M. van den Hout begon zijn journalisticke carriére met het schrijven
van verhalen en kruiswoordpuzzels voor het Noordbrabants Dagblad en Het
Huisgezin. In 1935 had hij het ouderlijk huis verlaten om er nooit meer terug
te komen. In 1936 belandde hij op het Philips Persbureau in Eindhoven.
Op 22-jarige leeftijd, na de militaire dienst, werkte Van den Hout bij de
reclame-afdeling voor Engelstalige gebiedsdelen van het Philipsconcern. In
1939 publiceerde hij zijn eerste boek: Een woestijn raakt zoek. Hij werkte onder-
tussen in Amsterdam bij de Netherlands Publicity Service N.v. Sellmore, een

16 TS>MMIII # 13



bedrijf dat zich toelegde op de promotie van Engelse en Amerikaanse pro-
ducten. Nog in hetzelfde jaar verscheen zijn satirische roman Amerika filmt.
Een visie op Hollywood en op Hollywood's wonderlijke werkwijze. Van den Hout publi-
ceerde dit kloeke boek onder de schuilnaam Willem W. Waterman, imprint
ervan: N.V. Residentiebode ’s-Gravenhage. Waterman werkte later ook mee
aan deze krant.3

Toen Amerka filmt in 1939 verscheen, was Waterman inmiddels
gemobiliseerd en ondergebracht als korporaal bij het Corps Motordienst
in Bilthoven, hetgeen in 1941 resulteerde in zijn roman De kruistocht van
generaal Taillehaeck, twee jaar later gevolgd door Een strijd om Nederland. Die
twee laatste boeken behandelen een thema dat ook door Mr. A. Roothaert
in zijn populaire roman De vlam in de pan met verve geéxploiteerd werd.
Zowel Waterman als Roothaert hekelden in hun romans het Nederlandse
defaitisme van voor de oorlog, uitmondend in een slap militair beleid.
Nee, dan de goed geoutilleerde Duitsers, die lieten hun eigen soldaten niet
met aftandse geweren creperen. Zulk gekrenkt nationalisme, dat via het
Duitse nazidom een stem kreeg, was overigens een Europees fenomeen. In
Frankrijk liet Jean de la Hire met zijn Le Crime des Evacuations; Les Horreurs que
nous avons viies uit 1940 een soortgelijk geluid horen, en ook in Duitsland werd
uiting aan dit gevoel gegeven door Martin Haller, met zijn Ein Mann sucht seine
Heimat. Roothaert is politick gezien moeilijker te plaatsen dan Waterman,
want de laatste gaf zich bloot door zich in januari 1941 aan te sluiten bij
de fascistische organisatie Nationaal Front van Arnold Meijer. Bovendien
onderhield Waterman banden met rechts-autoritaire bewegingen in
Vlaanderen.# Hij werd door Meijer benoemd als ‘propagandaleider’ van de
beweging. Vanuit deze functie kon hij ook zijn boeken bij De Residenticbode
publiceren, de huisuitgeverij van Nationaal Front. Vanaf april 1940
beschikte Arnold Meijer over zijn eigen krant, het Nederlandsch Dagblad, dat in
feite een kopblad was van De Residenticbode.

Nationaal-socialistische tijdschriften
In 1943 publiceerde Van den Hout onder het pseudoniem Willy van der
Heide in het nationaal-socialistische blad Jeugd een feuilleton. Kort daarna
schreef hij een stuk in het amusementsblad Cinema en Theater, een uitgave
van de nationaal-socialistische uitgeverij Opbouw.5 Dit omroepblad stond

TS>MMIII # 13 17



onder redactie van de voormalige hoofdredacteur van De Residentiebode, Louis
Thijssen.

Het was ook Thijssen, net als Waterman een Amerikabeliever, die www in
1944 naar het quasi-geallieerde maandblad De Gil haalde. In opdracht van Dr
Erwin Haagn, de Nederlandse vertegenwoordiger van de Hauptabteilung
fiir Volksaufklirung und Propaganda (Abteilung Aktivpropaganda) had
Thijssen dit op Amerikaanse leest geschoeide blad opgericht en tot en met
het derde nummer in zijn eentje de redactie op zich genomen (tegen een
salaris van f12000,- per jaar). In overleg met verschillende personen uit de
illegaliteit, zo beweerde Van den Hout na de oorlog, ging hij medewerking
aan De Gil verlenen, ‘tencinde een plan van Thyssen om de binnenkomende
brieven door te geven aan den S.D. te dwarsbomen’. Ook was het naar eigen
zeggen zijn doel het tijdschrift zo ‘te draaien, dat de geallicerde belangen en
vooral de Angelsaksische cultuur hierin werden voorgestaan’. Met andere
woorden: Van den Hout beweerde zich in het hol van de lecuw gewaagd te
hebben teneinde de nazi’s te saboteren. Er is overigens geen enkele aanwij-
zing dat dit geclaimde verzetswerk serieus genomen moet worden.

Integendeel, De Gil was zonder enige twijfel een pseudo-propagandis-
tisch blad dat in opdracht van de bezetter werd gemaakt.$ Veertien num-
mers zijn er verschenen van De Gil, het eerste omstreeks januari 1944, het
laatste vlak na Dolle Dinsdag in september van dat jaar. Zonder twijfel is
Van den Hout de motor achter het blad geweest, en hij was ijdel genoeg die
rol ook tijdens de naoorlogse zuiveringsprocessen voor zich op te eisen. En
inderdaad, met de komst van Van den Hout vanaf het vierde nummer kwam
de vaart erin. Tegen het einde werd de hoofdredactie overgedragen van
Thijssen aan ene Jonker, een NsB’er.” Dat laatste is opvallend aangezien De
Gil steeds meer anti-NsB werd omdat de club van Mussert volgens vele nati-
onaal-socialisten te anti-Duits was.?

Opmaak en vormgeving waren van H.A. Seyffardt. Een van de medewer-
kers was J.A. Boogerman. Later zou die zijn vriend en ex-hoofdredacteur van
het (NsB-) Nationaal Dagblad M.A. Cageling als medewerker hebben aange-
trokken. En het illegale Parool onthulde op 25 mei 1944 dat naast Thijssen
en Waterman ook een zekere D. van Duyll als redacteur bij het blad betrok-
ken was. Thijssen en Van Duyll werkten beiden op dezelfde afdeling van het
Rijkscommissariaat, zo wist Het Parool ook nog.?

18 TS>MMIII # 13



Van Duitse zijde waren er ook wel twijfels over De Gil, zoals blijkt uit
een naoorlogs proces-verbaal waarin een sp’er verklaart, dat het blad niet
volledig aan zijn doel beantwoordde: ‘Het bleek namelijk niet mogelijk de
pretentie te handhaven, dat het blad illegaal zou zijn. Het publiek begreep
uit het feit, dat het blad in groten getale overal verkrijgbaar was, dat het niet
zonder Duitse toestemming kan verschijnen.’!!

Desatire van De Gil
Het bijzondere aan De Gil was de satirische toon, het veelvuldig gebruik van
Engelse woorden en de Amerikaanse wijze van opmaak, met veel cartoons en
kortgesneden rubrickjes. Werden andere kranten en tijdschriften streng ge-
controleerd op het (verboden) gebruik van Engelse woorden of op verwijzin-
gen naar de BBC-radio, De Gil stond daar met toestemming van de Abteilung
Aktivpropaganda vol mee. Kortom, De Gil bracht op het eerste oog verfrissende
journalistieke satire tussen de gortdroge legale en illegale kranten.

In De Gil werden nooit echte namen gebruikt. Onder invloed van www
(en hij was weer beinvloed door het Amerikaanse blad Esquire) werd
afgerekend met de humorloze propaganda van zowel Duitse als Nederlandse
snit. Op zichzelf was het al provocerend om verzetsbladen als Het Parool en
Vrij Nederland te bestempelen als propagandische uitgaven, hoewel dat strikt
genomen juist was. Door enthousiast te schrijven over wat door de nazi’s
verboden was, Amerikaanse jazz bijvoorbeeld, wist Waterman veel lezers aan
zich te binden. Nieuwtjes die altijd maar weer uit via Lissabon binnen-
gesmokkelde Amerikaanse bladen geknipt waren en ironische verhalen over
NsB’ers en landwachters, maar ook over de Duitsers, zorgden ervoor dat elke
nummer opnieuw een verkoopsucces werd. Nepadvertenties (nummer 7)
waarin ‘onderduikhelmen’, ‘bijltjes’, ‘mantelorganisaties’ en ‘galgen’ te
koop werden aangeboden, steunkleur naar keuze, vielen erg in de smaak.

Het is onmiskenbaar dat De Gil wat stijl betreft voor vernieuwing heeft
gezorgd. www had een onstuitbare alliteratiedwang. Soms leidde dat tot
taalvondsten die nog steeds gangbaar zijn. Zo werd 5 september 1944, de dag
dat zovelen ten onrechte dachten dat Nederland bevrijd was, door Willem
Waterman in De Gil voor het eerst Dolle Dinsdag genoemd.!2 Ook het woord
labbekakkers, voor niet al te dappere Nederlanders, wordt door menigeen
aan Waterman toegeschreven. En het is waar: het tiende nummer van De Gil

TS>MMIII # 13 19



was een speciaal ‘Labbekaknummer’. De aflevering daaropvolgend bracht
zelfs voor lezers die twijfelden aan de signatuur van De Gil de voor iedereen
als satire herkenbare mededeling dat de redacties van De Gil en Het Parool
voortaan zouden samenwerken.

Waterman had een vaardige en soms zelfs humoristische pen, maar als
hij over joden schreef, ging het er minder subtiel aan toe: ‘Onze Holland-
sche stranden op heete dagen zullen vervuld zijn van apenootjes vretende,
met sinaasappelenschillen smijtende, hun dikke achterwerken-in-witte-
broeken-wringende spekjodinnen die gillen als Bijbelsche stoomfluiten [...].
Afgezien van dit soort grove antisemitische uitvallen stichtte De Gil vaker
verwarring met speldenprikjes naar het Amerikaanse (lees joodse) kapitalis-
me. De verwarring ontstond doordat de Amerikanen toch ook de bestrijders
van de nazi’s waren.

Uit ingezonden brieven blijkt dat de lezers niet naief waren en wel
degelijk vragen hadden over de politieke stellingname van De Gil.* De
lezers vermoedden wel dat ze te maken hadden met een propagandablad
onder auspicién van de nazi’s, maar helemaal zeker was men niet en in deze
verwarting kon www zijn pseudo-propagandistische werk doen. Zeker
waar het ging om kwesties waar de doorsnee-Nederlander toch al zijn
vraagtekens bij had, zoals het koningshuis. Veelvuldig werden er grappen
gemaakt over het Huis van Oranje dat de wijk had genomen naar Engeland.
Al in het eerste nummer stond: ‘Bezet Nederland en Londen groeien uit
elkaar’. Talloos zijn de jennerige opmerkingen in de richting van de illegale
pers in DeGil.

Dat de verwarring zijn doel ook wel eens voorbijschoot, blijkt uit de
ovetgeleverde ervaring van luisteraar Dick Verkijk. In zijn studie over de
radio-omroep tijdens de Tweede Wereldoorlog schrijft hij zich nog te
herinneren hoe hij als jongetje naar het door Waterman samengestelde ra-
dioprogramma ‘Gilclub’ luisterde. Voor het eerst hoorde hij jazz van Louis
Armstrong, muziek uit het land ‘waarvan we vurig hoopten dat het ons
eindelijk zou bevrijden’. Verkijk over de propaganda van deze uitzendingen:
‘Als ze spottend spraken over “die negermuziek”, begrepen ze dan niet dat
ze zichzelf te kijk zetten als ze daarna die grandioze jazz-platen lieten ho-
ren? [...] De “slimme” propaganda is-ie vergeten, heeft hij niet eens tot zich
laten doordringen, maar de (Amerikaanse) herkenningstune van de Gilclub

20 TS>MMIII # 13



kan hij na dertig jaar nog fluiten.4 Nummer 12 van het tijdschrift was een
‘Speciaal Swing Bevrijdingsnummer’.

Zelfs de commissie voor perszuivering was na de oorlog in verwarring
over de intenties die Www met De Gil had gehad. De commissie durfde op
dit punt geen duidelijke uitspraak te doen. Maar dat pleitte www geens-
zins vrij van collaboratie. Op 27 april 1948 werd hij door de Commissie
voor de Perszuivering alsnog veroordeeld tot ontzegging van journalistiek
wetk voor een periode van twintig jaar. In hoger beroep werd die straf te-
ruggebracht tot de helft. Hij zat drie jaar in voorarrest toen zijn zaak werd
geseponeerd.Verwarring of niet, De Gil bereikte zoals gezegd de fabelachtige
oplage van 200.000 exemplaren.!5 Het zal zeker aan dit succes te danken zijn
dat www in 1944 bij uitgeverij Bruna het kolderieke bock Wie zei dat je in dezen
tijd niet kon lachen? wist te slijten.

Van den Houts hele leven is verbonden geweest met propaganda, steeds
met bedenkelijke afloop, en werd steeds gekenmerke door veel liegen en
schreeuwen om de aandacht op zichzelf te vestigen. In alle documentatie
over hem wordt gesproken over zijn duistere oorlogsverleden. Martin van
Amerongen citeert daarvan een overtuigend voorbeeld in een column voor
NRC Handelsblad: ‘Een kleurrijke zonderling, die bijvoorbeeld de gewoonte
had de deur van het journalistencafé open te stoten onder het brullen van de
woorden: “Tk ben de enige nog levende fascist in Nederland!”.16 Met name
dat ‘brullen’ is goed getypeerd, want werkelijk in elk bock van Willem Wa-
terman of Willy van der Heide wordt aan één stuk door gebruld en gegild.
In nummer 8 van De Gil opende hij zelfs een rubriek onder de kop: ‘Vrouwen
gillen ons toe’. En vanaf juli 1944 begon Waterman - heel toepasselijk - een
Radio Yell Club, met bijzondere aandacht voor jazzmuziek.

Er waren meer pseudo-tijdschriften, zoals Criterion en Si, maar er was er
maar één dat net als De Gil in opdracht van de bezetter gemaakt werd,
namelijk het door de ss-oorlogsverslaggever en hoofdredacteur van De
Telegraaf Wim Sassen geredigeerde krantje Het laatste nieuws van ver en dichebij.1”
Voor zover na te gaan, verschenen van 13 december 1944 tot en met 6
april 1945 vijftien nummers die onregelmatig uitkwamen.!® Net als De
Gil verscheen het blad op krantenpapier en op tabloidformaat.’® Er waren
meer overeenkomsten die het pseudo-propagandistische karakter van

TS->MMIII # 13 21



Het laatste nieuws van ver en dichtbij onderstreepten. Sassen begon in zijn blad
een met foto’s geillustreerde rubriek over jazzmuziek. Afgezien van een
kerstverhaal van een zekere Rie Wolters en wat artikelen ondertekend met
initialen, staat één ons bekende auteur gewoon met naam en toenaam in Het
laatste nieuws van ver en dichtbij, en dat is de katholieke, maar in de jaren dertig
in fascistisch vaarwater terechtgekomen Albert Kuyle. In het colofon wordt
als uitgeversadres gesuggereerd: Postbus 55 Doetinchem. Maar vanaf 1 april
1945 verschijnen nog twee afleveringen waarin zonder terughoudendheid
is vermeld dat alle correspondentie ‘p/a De Telegraaf Amsterdam’ gestuurd
moet worden. Een artikel over Robert Brassillach, hoofdredacteur van het
Franse weekblad Je suis partout en door de Fransen ter dood veroordeeld, geeft
aan waar Het laatste nieuws van ver en dichtbij te plaatsen is. Dat Je suis partout het
antisemitisme propageerde, wordt niet vermeld, ook niet dat Brassillach een
collaborateur van het ergste soort was. Wel wordt met ontzag verteld dat
deze held voor het vuurpeloton overleed, zonder blinddoek natuurlijk. Om
het helemaal ingewikkeld te maken, zat als bijlage in Het laatste nieuws van ver
en dichebij van 9 maart 1945 een nepnummer van het verzetsblad De Vliegende
Hollander, dagblad verspreid door de geallieerde luchtmacht, gedateerd 16 maart 194s.

De vervalsingen
Waren De Gil en Het laatste nieuws van ver en dichtbij nieuwe tijdschriften die iets
anders waren dan ze voorgaven te zijn, er is ook een categorie van publicaties
die gebaseerd waren op bestaande titels. Verzetsbladen van naam en faam
werden ‘omgedraaid’, dat wil zeggen nagemaakt en zodanig aangepast dat
ze ideologisch het tegenovergestelde effect beoogden dan het origineel. Erx is
nog maar heel weinig onderzoek gedaan naar dit type propaganda.2

De praktijk van het ‘omdraaien’ paste in de Duitse strategie om illegale
kranten te ondermijnen. Doel was om verwarring te veroorzaken en anti-
geallieerde gevoelens bij de bevolking op te roepen. Halverwege 1942 had
de Hauptabteilung fiir Volksaufklarung und Propaganda al een paar nummers
van Vrij Nederland vervalst. ‘Je einformiger und eintdniger sie somit wurde,
um so mehr nahm das Interesse an den illegalen Publikationen zu,’
zo stond in sD-Meldungen van 28 januari 1940.2! Met andere woorden:
naarmate de bovengrondse kranten meer gelijkgeschakeld werden, nam
de belangstelling voor ondergrondse publicaties aantoonbaar toe. Veel

22 TS>MMIIL # 13



schade of verwarring hebben deze vervalsingen toch niet aangericht. Het
waren ook eerder imitaties dan vervalsingen. De data en de gepubliceerde
artikelen correspondeerden niet met de originelen. De verwarring bleef ook
beperkt omdat in de ‘Duitse’ exemplaren een vraagteken achter de titel was
geplaatst. Het ‘echte’ Vrij Nederland, zo beschrijft Vos, kon daarop schertsend
reageren met de aankondiging: ‘Nog een korte poos. Dan verschijnt Vrij
Nederland met een uitroepteken.”

Eind 1943 werd het allemaal wat serieuzer. In opdracht van H.A. Rauter
was in het concentratickamp Vught een drukkerij ingericht. Onder zware
bedreiging met represailles tegen familieleden en in het grootste geheim
werd aan gevangengehouden drukkers opgelegd falsificaties te maken van
illegale bladen. Op die manier kwamen verscheidene nummers tot stand
van Het Parool, Vrij Nederland, Paraat, Het Signalementsblad, Trouw, De Vonk, Ons Volk
en De Waarheid.?? In bescheiden oplages (tenminste in vergelijking met de
200.000 van De Gil) van tien- tot twintigduizend werden ze gedistribueerd.
Anders dan met De Gil het geval was geweest, werden dus bestaande titels
en meer in het bijzonder bestaande exemplaren nagedrukt met hier en daar
een kleine wijziging die de kopij probeerde ‘om te draaien’. Het effect was
echter minimaal. De drukkers maakten de vervalsingen met opzet net iets
mooier dan de authentieke uitgaves en bovendien werd er in de illegale pers
intensief gewaarschuwd tegen de vervalsingen.23

Niet alleen de bezetter vervalste propaganda van de tegenstander,
of liet dat doen. Ook illegale groepen hebben legale kranten nagebootst
en gedistribueerd.* De Schoonhovensche Courant, de Haarlemmer Courant en
de Friesche Courant zijn op die manier nagemaakt en om het helemaal
ingewikkeld te maken, bracht de redactie van het verzetsblad Ons Volk
met veel succes een nep-Gil op de markt. De oplage van 2500 exemplaren
was binnen een half uur uitverkocht. Een dergelijke actie paste natuurlijk
politiek in de lijn van Ons Volk, maar ook literair gezien. De redactie had
zich namelijk ten doel gesteld “zuivere verzetsliteratuur’ te brengen met
gebruikmaking van veel humor.?5 Toen in december 1943 een nummer van
Ons Volk ‘omgedraaid’ werd in Vught door er een zogenaamd Deutschfreundlich
tintje aan te geven, maakten de vervalsers tot in de kleinste details gebruik
van het origineel. In het echte Ons Volk staat op pagina 5 de zin: ‘Dit zijn
geen verhalen uit een of ander concentratiekamp, maar dit is de methode

TS>MMIIL # 13 23



volgens welke Duitsland zijn krijgsgevangenen behandelt!!’ In de vervalsing
wordt dat: ‘Het is bizonder leerzaam voor de methode, volgens welke
krijgsgevangenen behandeld worden onder omstandigheden als waaronder
de onze verkeeren.” In de vervalsing van De Vliegende Hollander wordt niet veel
veranderd, maar wel wordt nog even vastgesteld dat de Amerikanen zich
niet zo druk maken over de schade die hun bombardementen aanrichten.
Verwarrend genoeg zijn ook in de vervalsingen nog voldoende anti-Duitse
opmerkingen aan te treffen om echt en vals maar moeilijk uit elkaar te
kunnen houden.26

Met die omstandigheid zag in Frankrijk ook het satirische weekblad
Le Canard Enchainé zich geconfronteerd. Het had tijdens de bezetting een
verzetsaureool om zich heen hangen omdart tijdens de oorlog welgeteld
elf pseudo-Canards zijn verschenen.?’ In het archief van Le Canard Enchafné
bevinden zich twee varianten van Le Caneton Déchainé, en slechts met grote
moeite is te onderscheiden wat de ideologische verschillen zijn. De een
(‘pirate londonienne’) kreeg een Duitse vervalsing. Niemand vroeg zich af
wat in de authentiecke Canard gestaan had. Dat was ook moeilijk, want die
verscheen helemaal niet tussen juni 1940 en september 1944.

De verongelijkten
Echt en vals, hoe ingewikkeld ook te onderscheiden, liep de eerste jaren van
de bezetting grosso modo parallel met de begrippen ‘goed’ en ‘fout’. Naarmate
de oorlog ten einde liep, ontstond er in het ‘goede’ kamp cen schisma,
tussen hen die actief aan het verzet hadden deelgenomen en hen die niet
gecollaboreerd hadden. De laatste groep begon zich steeds meer te ergeren
aan het triomfantelijke en ‘linkse’ geluid van de illegaliteit. Die ergernis
vond een uitweg in spottende blaadjes. Tegen het einde van de bezetting
was er een keur aan half literaire, half politieke tijdschriften die de draak
staken met het heilige voornemen van het (vanuit Londen georganiseerde)
Militair Gezag om Nederlanders die tijdens de bezetting niet helemaal
zuiver op de graat waren geweest aan te pakken. Met scherts en Schadenfreude
werden bladen uitgebracht waarin cynisch werd gereageerd op het herstelde
Nederlandse gezag. De tijdschriften Metro, Criterium/Criterion en Sic maakten
grappen en grollen over de zogenaamde goede vaderlanders die dachten dat
er een haarscherpe grens lag tussen verzet en collaboratie. Over Sic is naar

24 TS>MMIIIL # 13



TS>MMIII # 13

25



mijn weten nooit iets gepubliceerd, en over Criterion, verschenen in minstens
dertien nummers van begin juni 1945 tot 3 januari 1946, heeft alleen HJ.A.
Hofland ooit iets opgemerkt.2#

Vanaf 15 november 1944 tot 29 juni 1946 verscheen in 36 nummers in
een oplage van 10.000 exemplaren vanuit Amsterdam het satirische blad Me-
tro. Bekende medewerkers waren onder meer Marten Toonder, Jan Gerhard
Toonder, Hans Kresse, Fiep Westendorp, Joop Liicker en Piet Beishuizen. Me-
tro was tegen de bezetter, maar misschien nog meer tegen de gevestigde ver-
zetsbladen en na de bevrijding keerde het blad zich tegen de dictatuur van
het Militaire Gezag en de daarmee samenhangende zuiveringscommissies.
In Metro kreeg de ergernis een plaats over de ‘goede vaderlander’ (‘politick
correcte vaderlander’, zouden we nu zeggen). Nogal demagogische enqué-
tes en artikelen over de Vereeniging Actie Rechtsherstel der Nederlandsche
Kunstenaars waren een paar uitingen van die na-ootlogse Metro-ontevre-
denheid.?® Metro publiceerde grappen met dubbele bodems en komische
tekeningen (Marten Toonder) waarin de bezetter belachelijk gemaakt werd,
althans dat was de lezing van de redactie achteraf.

Lou de Jong bleef in zijn Koninkrijk voorzichtig. Hij noemde Metro een
blad dat humoristisch reageerde op de gebeurtenissen, maar citeerde voor
de zekerheid ook H.M. van Randwijk die Metro in Vrij Nederland omschreef als:
‘een symptoom van toenemende verwildering van de geest, die geen smaak
van wansmaak en geen humor van dronkemanslol weet te onderscheiden’.3
Ook het illegale Vrij Nederland wist niet goed of Metro naast of tegenover De Gil
geplaatst moest worden. Toen het voormalige verzetsblad De Vrije Kunstenaar
op 28 juli 1945 ook nog eens de vergelijking maakte met de “lollige trom’
van DeGil en het vermeende NsB-lidmaatschap van de beide broers Toonder,
greep het Militair Gezag in en verbood het blad onder het argument van pa-
pierschaarste.3! Het was natuurlijk pikant dat de nazi’s tijdens de bezetting
met hetzelfde argument van papierschaarste aan preventieve censuur deden.

Criterion leek ook al een onbeschaamde kopie van De Gil, wat des te gek-
ker is als men zich realiseert dat het eerste nummer waarschijnlijk pas na
de bevrijding verscheen. Het werd in Rotterdam gemaakt maar veel meer
dan dat weten we er niet van. Noemde De Gil zich ‘Periodiek Orgaan voor
Nuchter Nederland’, Criterion refereerde hieraan met: ‘Veertiendaags Orgaan
voor Nieuw Nuchter Nederland’. Hofland heeft er al op gewezen dat Criterion

26 TS->MMIII # 13



het idee propageerde dat na het feesten de kater kwam. De restauratie werd
zichtbaar, de oude partijen herstelden zich, het Militair Gezag speelde de
baas en de Doorbraak bleef uit. Het blad begon onder de titel Criterium, maar
omdat Meulenhoff voor de oorlog al een literair tijdschrift uitgegeven had
onder die titel en daar na de bevrijding mee doorging, werd de naam na het
achtste nummer van 8 oktober 1945 omgedoopt in Criterion. Het derde num-
mer verscheen op 15 juli 1945, en aangezien de eerste twee afleveringen in
geen enkele mij bekende collectie bewaard zijn gebleven, kunnen we slechts

gokken dat het tijdschrift meteen na de bevrijding op de marke werd ge-
bracht.

Al uit het colofon blijkt dat we hier met een satirische uitgave te maken
hebben: ‘Gedrukt bij de C.D. (Clandestiene Drukkerij), en een andere keer:
‘Drie maal gezuiverd’. Criterion ademt dezelfde geest als De Gil en zelfs de
grappen lijken wel erg op die van www. Veel sneren naar de illegale pers en
de ‘Dictatoriale Democratie’ doen vermoeden dat het inderdaad Waterman
was die de talloze rubrickjes, prijsvragen en stukjes over Amerikaanse hu-
mor bij elkaar schreef of vertaalde. Het dertiende en laatste nummer, van 6
januari 1946, was met een rode steunkleur gedrukt, en zoals alle voorgaande
afleveringen met vermelding van een postbusnummer in Rotterdam. Dit
nieuwjaarsnummer werd uitgeven ‘in de reeks “Nederland in Kletsingstijd”,
welke tot stand komt door de welwillende medewerking van Nederlandse
Democraten en Dictocraten.” De oplage was naar eigen mededeling 19.989
exemplaren, waarvan enkele genummerde specimen ter beschikking bleven
van de Politicke Opsporingsdienst en de Economische Recherche. Kortom,
Criterion was een satirisch tijdschrift dat grote moeite had met het naootlogse
gezag. Vooral de vervolging van landgenoten die gecollaboreerd hadden
wekte grote ergernis.

Ook het cerste nummer van het weekblad Sic verscheen waarschijnlijk
pas na de bevrijding, het tweede dateert in elk geval van juni 194s. Vijf
nummers kwamen uit onder directie en hoofdredactie van R.J. Dilg en F.H.
v. Meyenfeldt, redacteur S. Gaarkeuken en de tekenaars Mickey van 't Hof,
J-D. van Exter en Cor Klaasen. De redactie claimde een Verwalter boven zich
te hebben, wat na de bevrijding natuurlijk onzin was, en daardoor was een
excuus gevonden voor elk politick onaangenaam geluid. Net als in De Gil

TS>MMIII # 13 27



werden ingezonden brieven afgedrukt waarvan je de indruk krijgt dat de
redactie ze zelf geschreven had. Ook de poézie zit vol satire en is kritisch
over de oude instituties die het land weer op orde moeten brengen. Mevr. K.
Anker-Pit stuurde een gedicht in dat als volgt begint:

Biskwie

Eerst waren hier de moffen
Die haalden alles weg

Nu zijn hier de Canadezen
Die brengen alles, zeg.

In een cartoon is het tekstballonnetje uit een onderaardse kerker ontsnapt:
‘Ik hot van Holland!. Met andere woorden: de echte vaderlandslievende
medeburgers werden door malloten gezuiverd en in het gevang gehouden.
In een andere cartoon komt Kuifje met wandelstok en enorme rugzak terug
uit het concentratiekamp. In een kadertje wordt het Militair Gezag bedankt
voor de mogelijkheid zwart geld in vaste waarden te beleggen, onderte-
kend door onder meer B. v.d. Weermacht. Op dat thema werd in het vierde
nummer (29 juni 1945) doorgeborduurd in het gedicht ‘Illegalen genieten
de Voorkeur”: Tk zoek een belastingconsulent/ Al lijken mijn inkomsten
schraal/ Maar daar er veel zwarts te verbergen valt/ Bij voorkeur illegaal’. Dat
met het zuiveren volgens Sic van alles mis was, blijkt wel uit de vele woord-
grapjes zoals: ‘deze rubriek is gezuiverd’ en ‘zuiveringszout'.

Besluit

28 TS>MMIIL # 13



Tijdschriften zijn representanten van een bepaalde cultuur: een jour-
nalisticke, een culturele, een literaire of een politicke. De Gil en de bladen die
in diezelfde context verschenen zijn daar mooie voorbeelden van. Het zijn
tijdschriften die ons een blik gunnen op de manier waarop humor in en vlak
na die zwarte bezettingsjaren functioneerde: niet alleen als uitlaatklep maar
ook als propagandamiddel. Dit type humor was niet van hier, niet van
Duitsland, maar werd onlosmakelijk met Amerika geassocieerd. Daar
bestonden al bladen als The New Yorker en Esquire. Nederland had nauwelijks
een traditie in politieke satire.3? Het is dus alleen al om die reden
opmerkelijk dat er in de oorlogsjaren plotseling zoveel satrische bladen
opkwamen. Een van de oorzaken daarvoor zou kunnen zijn dat tijdens de
bezetting de verzuiling min of meer was ‘uitgeschakeld’; de zuilen werden
immers door de bezetter niet of nauwelijks gedoogd. In de zuilen had een te
ernstige journalistieke cultuur geheerst voor zoiets ‘banaals’ als de lach;
hooguit was er ruimte voor een politicke spotprent, al kun je je ook daar niet
veel meer dan een glimlach bij voorstellen. Humor was altijd geassocieerd
met blaadjes die bij de kapper lagen, zoals De Lach en (bij sommige kappers)
Paris Paris, maar door de tijdelijke uitschakeling van de zuilen tijdens de
bezetting konden humor en satire in de journalistiek een plaats krijgen.

De tijdschriften die hier de revue zijn gepasseerd ~ De Gil, Metro, Crite-
rion, Sic — waren tijdschriften die nog in het tijdperk van de verzuiling al een
‘Doorbraakgedachte’ voorstonden, ook al werd die term niet gebruikt. Die
wens heeft zich in journalisticke en literaire tijdschriften vertaald. Een in de
bladen onderhuids aanwezige gedachte was dat de verzuiling een vinding
was van de elite, om het gespuis rustig te houden. Daarom hekelde Willem
Waterman de elites in zijn blad. Het lijkt erop dat de meeste, de felste kritiek
op de verzuiling ook kwam vanuit dat deel van de bevolking dat zich gekne-
veld voelde, maar deze hypothese zou een nieuw (tijdschriften)onderzoek
vergen. In elk geval is tegen het einde van de Tweede Wereldoorlog te zien
dat de wens leefde om een medium-van-nationale-eenheid op te zetten, ver-
gelijkbaar met wat in Groot-Brittannié met de BBC gelukt was. Ook kranten
en tijdschriften, en niet alleen de satirische, hadden dergelijke idealen.

Maar hoe sterk die idealen ook waren: onmiddellijk na de bevrijding
stonden de zuilen weer fier overeind, alsof ze nooit door oorlogsomstandig-
heden weg waren geweest. Katholieken, protestanten en socialisten begon-

TS>MMIII # 13 29



nen hun eigen kranten die niet zozeer als doel maar wel als effect hadden
dat de katholieken, protestanten en socialisten - net als vé6r de oorlog - in
hun eigen isolement georganiseerd werden, door hun eigen media en voor-
mannen. Uitzonderingen zijn er altijd en in het naoorlogs Nederland was
dat het maandblad Mandril, een op Amerikaanse leest geschoeid blad waarin
journalisten van Elseviers Weekblad, Het Parool, Het Vrije Volk en De Tijd vrijelijk
met elkaar samenwerkten.3?

Bij Mandril zien we dezelfde twee speerpunten van vernieuwing als bij de
eerdere tijdschriften die het zuilenstelsel wilden slechten, namelijk Amerika
en humor. Het onderzoek naar De Gil, Metro, Criterion en Sic legt de vinger op
het belang dat tijdschriftenonderzoek kan hebben wanneer het gaat om
het herkennen van onderstromen en tegengeluiden in de samenleving - in
dit geval een tegengeschiedenis van de verzuiling.34 Maar het staat wel vast
dat al voordat de Tweede Wereldoorlog voor Nederland ten einde was, men
tijdschriften zag ontstaan die tegen beter weten in de Doorbraakgedachte
aanhingen, of zich in elk geval tegen de verzuiling keerden. Pas veel later
nam deze vermieuwingsbeweging de vorm aan van een protestbeweging en
was het snel gedaan met de verzuiling,

->HANS RENDERS is verbonden aan het Instituut Geschiedenis van de Rijksuniversiteit
Groningen. Hij publiceerde een monografie van het tijdschrift Barbarber (Martinus
Nijhoff, 1986) en een cultuurhistorische studie over het tijdschrift De Schone Zakdoek
(Joh. Enschédé en Zonen, 1989). In 1998 promoveerde hij op een biografie van Jan Hanlo
(De Arbeiderspers) en in 2000 verscheen van zijn hand een boek over het tijdschrift Braak
(DeBezige Bij).

30 TS->MMII # 13



1. Bovenstaande tekst werd in verkorte
vorm voorgedragen tijdens het symposium
‘Tijdschriften in een internationale context
(1800-heden)’, Onderzoeksinstituut voor
Cultuur en Geschiedenis, Faculteit der
Geesteswetenschappen UvA, op 17 mei 2002.

2 Dick Verkijk, Radio Hilversum 1940-1945. De

omroep in de oorlog, Amsterdam [1974], 690-713.

3. Artikelen in DeResidentiebode ondertekend
met WWW: 4,7, 8, 10, 13, 14, 17, 29, 30 april
1942; 5,6, 13, 15, 21,28, 20 mel 1942 €n 2
juni 1942. In het ongepubliceerde Eenige
herinneringen aan De Residentichode van oud-
redacteur A.J. Oostdam, vlzk na de Tweede
Wereldoorlog geschreven, wordt vreemd
genoeg helemaal niet over de collaborerende
houding van die krant tijdens de bezetting
geschreven. Gemeente Archief Den Haag,
sign. hs. 318.

4. Wilfried Hendrickx, ‘Willy van der Heide:
“Ik ben de Zwarte Turk hé. C.1.A. en wat

al meer. Nou, opgejutte shit”’. In Humo
25-10-1979.

5. Henk van Gelder, Biografisch Woordenbock
Nederland, Den Haag 2001, 217. Informatie
over Waterman en De Gil ook in: R[inus]
Flerdinandusse], ‘De Gil, een veertien keer
vetschenen orgaan voor nuchter Nederland.
De kolderieke tegenstroom van Willem

W. Waterman'. In Vrij Nederland 2-5-1970.
Karin Hofmeester en René Jansen, ‘1944,
Het blad De Gil. Humor als wapen voor de
Duitsers’. In Skript. Historisch Tijdschrift 8 (1986)

I

1, 14~25. Hans Renders, ‘ “Geen idee maar

een paling”. Watermans bruine verleden’.

TS>MMIII # 13

In Vrij Nederland 19-1-2002, en Hans Renders,
‘W.H.M. van den Hout. De kleine garnaal’.
In Zacht Lawijd. Driemaandelijks tijdschrift 1
(2002) 2, 24-31. Zie ook: Brief 31-7-1941

van Nationaal Front, Departement van
Organisatie en Propaganda, doc. Van den
Hout, N10D, Amsterdam.

6. Tijdens de openbare zitting van de Com-
missie voor de Perszuivering op 13 april 1948
in Den Haag gaf Gil-medewerker Seyffardt
toe: ‘Het lag in de bedoeling, dat DeGil

ook na de ootlog uitgegeven zou worden.’
Getuige Laerbuch, bestuurder van het
Persgilde, verklaart ‘dat De Gil een Duitsge-
zind blad was’. Verder vertelt Laerbuch dat
‘DeGil in verband met papiernood moest
verdwijnen’. ‘Er waren twee motieven voor
de verschijning van de gil, namelijk om geld
te verdienen en om iets vrolijks uit te geven.’
Seyffardt beweert dat papiernood enkel

een motief van de Duitsers was om De Gil te
liquideren, terwijl in feite ‘zij het blad niet
vertrouwden’ (in verweetschrift Van den
Hout). Anderen getuigen dat het blad meer-
dere malen ergernis of woede opwekte bij de
Duitse of Duitsgezinde autoriteiten, of zelfs
door N.5.B. ers diverse keren in beslag is
genomen (in verweerschrift Van den Hout).
Persoonsdoc. in N10D.

7. Proces-verbaal W.H.M. van den Hout,
17-9-1946, 7, door Wachtmeester der
Rijkspolitie Jan Bentem, in archief Bureau
Nationale Veiligheid, Na, Den Haag.

8.In de uitspraak van de Raad van Beroep

voor de Perszuivering, betreffende

31



W.H.M. van den Hout, heeft getuige S5-
Hauptsturmfithrer Hetmuth Probsting, vanaf
november 1942 leider van een Referat bij de
bevelhebber der Sicherheitspolizei en der sp,
beweerd dat Haagn De Gil in het leven riep
om deN.s.B. en de Landwacht af te breken.
Archief cPz, N10D, Amsterdam.

9. We weten dit alleen uit het proces-verbaal
van HA. Seyffard, d.d.11-11-1946, archief
CPZ, N10D, Amsterdam.

10. ‘Galgenhumor onder direct Duitsch
toezicht. En van een Gil die geen Gil was...”.
In Het Parool 25-5-1944.

11. Proces-verbaal H.J. Fahrenholz, 13 april
1948, CABR, NA, Den Haag.

12. Lou de Jong, Het Koninkrijk der

Nederlanden in de Tweede Wereldoorlog, deel 10a,
[wetenschappelijke editie], Den Haag 1981,
175. Waterman gebruikte de term in DeGil
van 15-9-1944.

13. Van den Hout liet na de oorlog de
getuige F. Zadelhoff zeggen dat De Gil per
week zo’n 200 2 300 brieven kreeg. Volgens
Zadelhoff heeft Van den Hout meerdere
malen brieven verbrand die gevaar zouden
kunnen opleveren voor de afzender vanwege
de anti-Duitse inhoud (in verweerschrift Van
den Hout), doc. W. van den Hout.

14. Dick Verkijk, Radio Hilversum 1940-1945.
Deomroep in de oorlog, Amsterdam 1974, 713.
Zie voor de introductie van jazzmuziek in
Nederland in de jaren dertig: Kees CA.T.M.
Wouters, Ongewenschte muziek. De bestrijding van
jazz en moderne amusementsmuziek in Duitsland en
Nederland 1920-1940, Amersfoort 1999, en Hans

32

Renders, Zo meen ik dat ook jij bent. Biografie

van Jan Hanlo, Amsterdam 1998, met name
hoofdstuk 3.

15. Zo blijke uit een drukorder voor De

Gil, inventaris 194, doos 223, cPz, N10D,
Amsterdam.

16. Martin van Amerongen, ‘Een alcoho-
lische brulaap’. In NrC Handelsblad 6-8-1988.
17. Aanwezig in het N10D, Archieven
199/doos 15. Gerard Groeneveld, ‘De kille
bureaucraat van de holocaust. De geschreven
nalatenschap van “Judenreferent”
Eichmann’. In De Volkskrant 14-12-2001.

18. Het NIOD bewaart veertien nummers
(vanaf zo december 1944).

19. Lou de Jong, Het Koninkrijk der

Nederlanden in de Tweede Wereldoorlog, deel

10b, [wetenschappelijke editie], Den Haag
1981, 286 [noot] 1. Ook schreven Van den
Hout en Sassen beiden in opdracht van

de Rundfunkbetreuungsstelle teksten voor de
pseudo-geallicerde radiozender ‘Het Vrije
Zuiden’.

20. Voor zover er in de literatuur aan deze
vervalsingen gerefereerd wordy, is de bron
daatvoor altijd één opmerking in Lydia
Winkel, De ondergrondse pers 1940-45, Den Haag
1954, reprint 1989. Zij noemt een paar titels
van illegale bladen die vervalst zouden zijn,
overigens niet Devliegende Hollander. René
Vos breidde die passage uit tot ongeveer een
pagina (Niet voor publicatie. De legale Nederlandse
pers tijdens de Duitse bezetting, Amsterdam 1988,
368.}.

21. Geciteerd naar Gabriele Hoffmann, NS-

TS->MMIII # 13



Propaganda in den Niederlanden; Organisation und
Lenkung der Publizistik unter deutscher Besatzung
19401945, Miinchen-Pullach -~ Berlijn 1972,
262.

22. PJ. Ritmeester, ‘Drukkers in Vught'.

In DeBand. Orgaan voor het personeel van het
Staatsdrukkerij- en Uitgeverijbedrijf 8 (1948). We
moeten niet uitsluiten dat er behalve vanuit
Vught ook vanuit andere plaatsen vervalste
illegale bladen werden verspreid. Willem
Waterman beweerde tijdens zijn verhoor
met het Bureau Nationale Veiligheid dat
Thijssen vanaf de herfst van 1943 begon
‘met een productie van brochures, vervalste
illegale bladen, vervalste aanplakbiljetten en
dergelijke’. Proces-verbaal W.H.M. van den
Hout, p. 7, CABR, NA, Den Haag.

23. Uit een proces-verbaal opgemazke van
het verhoor dat de Politicke Recherche,
afdeling Doetinchem, de typograaf].B.
Bréker na de oorlog afnam, weten we hoe
het namaken praktisch in zijn werk ging en
hoe er gedreigd werd met represailles tegen
familieleden. NioD.

24. Zie René Vos, 368, Lydia Winkel, nrs. 731,
206, 220 en 181, en Lou de Jong, Het Koninkrijk
derNederlanden in de Tweede Wereldoorlog, deel
7,843

25. Lydia Winkel, nr. 581.

26. Kim de Vries, * “Zwarte” propaganda in
de strijd tegen de illegale pers. Onderzock
naar Duitse vervalsingen van verzetskranten
tijdens wo 11’, Onderzockscollege
Journalistieck Hans Renders, RUG 2002.

De Vries heeft voor het eerst de echte en

TS>MMIII # 13

vervalste krantenuitgaven naast elkaar
gelegd en vergeleken. Haar voornaamste
conclusie was dat de verschillen zo minimaal
waren dat ze de meeste lezers waarschijnlijk
niet eens opgevallen zijn.

27. Laurent Martin, Le Canard Enchainé ou les
Fortunes de la Vertu. Histoire d'un journal satirigue
1915-2000, Parijs zooo, 210-212. De vervalste
Canards bevinden zich in het archief van Le
Canard Enchainé, 173, rue Saint-Honoré in
Parijs. Met dank aan Laurent Martin, die mij
toegang tot dit archief verschafte.

28. H.J.A. Hofland, ‘Van zazou tot provo’.

In Degids 129 (1966) 1, 3-8; HJ.A. Hofland,
‘Nederland in kletsingstijd’. In De Parelduiker
7(2002) 1, 33-36. Het bedoelde Sic is in geen
enkele via Picarta op te sporen collectie
aanwezig. Tk heb me hier gebaseerd op
fotokopieén van onbekende herkomst in
mijn bezit. Criterium/Criterion is ook al in geen
enkele openbare collectie aanwezig. HJ.A.
Hofland bezit zelf een set. Nader onderzoek
verdient in dit verband het tijdschrift Pen
Gun onder hoofdredacteurschap van G. van
de Maasdijk.

29. Metro werd in 1994 in facsimile herdruke:
Rob van der Nol, Jan Bruggeman en Hans
Matla (red.), Metro. Satirisch ondergronds tijdschrift
van 15 november 1944 tot en met 29 juni 1946, Den
Haag 1994. Zie voor een bespreking van die
uitgave onder meer: Hans Renders, ‘Metro
bovengronds’. In DeJournalist 8-7-1994.
Diezelfde verongelijktheid is te vinden in
Jan Gerhard Toondets autobiografische bock
De spin in de badkuip, Amsterdam 1976, waarin

33



de zuivering op de hak wordt genomen, met
name hoofdstuk x1v ‘Voor de rechterstoel’,
185-199 is illustratief in dezen.

30. Lou de Jong, Het Koninkrijk der Nederlanden
in de Tweede Wereldoorlog, deel 10b eerste helft:
Het laatste jaar 11, [wetenschappelijke editie],
Den Haag 1981, 473. De bespreking in Vrij
Nederland van H.M. van Randwijk verscheen
op 6-1-1945.

31. Antoon Coolen, ‘Papierverknoeiing’. In
De Vrije Kunstenaar 28-7-1945. In de gcnoemdc
reprint van Metro schrijft Paul Koedijk zonder
bron in zijn bijdrage ‘Drukkerij D.A.v.1.D.
dat Metro “als reactie op het Duitse satirische
blad De Gil’ werd opgericht.

32. In de gestencilde uitgave Satirische
tijdschriften (1848-1940) die Renée Vegt in 1990
samenstelde voor Stichting Het Nederlands
Persmuseum, blijkt dat in bijna een eeuw
tijd slechts een paar niet-zuilgebonden
satirische tijdschriften bestaan hebben in
Nederland.

33. Hans Renders, ‘De verborgen ideologie
van Mandnil (1948-1953): kunstkritiek

als politick wapen’. In: Ts. Tijdschrift voor
tijdschriftstudies 9 (2001), 34-48. Ook in het
vlak na de bevrijding door De Bezige Bij
uitgegeven Ruim Baan werd een Doorbraak
nagestreefd.

34. Erzijn wel enkele vooroorlogse
initiatieven in dit verband geboekstaafd. De
verzuiling is goed gedocumenteerd maar
het culturele leven daarbuiten maar matig.
Forum is weer de uitzondering. Paul Luykx,
Andere Katholicken. Opstellen over Nederlandse

34

katholicken in de twintigste eeuw, Nijmegen

2000 en J.C.H. Blom en J. Talsma (red.), De
Verzuiling Voorbij. Godsdienst, stand en natie in de
lange negentiende eeuw, Amsterdam 2000. Zie
ook: Hans Renders, ‘Vergruisde zuilen’.

In Vrij Nederland 31-3-2001, en Mathijs
Sanders, Het spiegelend venster: katholieken in

de Nederlandse literatuur, 1870-1940, Nijmegen
2002. Ook A. Lijphart heeft in zijn beroemde
studie Verzuiling, pacificatie en kentering in de
Nederlandse politiek, Haarlem 1968, betoogd
dat ook in de journalistiek een vluchthaven
voor ‘doorbrekers’ bestond: De Telegraaf.

Zie verder F.W. van Heerikhuizen, In het
kielzog van de Romantiek. Studies over nieuwe
Nederlandse poézie, Bussum 1948, 16 0.m.

en John Jansen van Galen en Herman
Vuysje, 100 jaar Drees. Wethouder van Nederland,
Houten 1986 (tweede herziene druk), 54-76.
Voor de Oxfordbeweging en de Morele
Herbewapening, zie: H.D. de Loor, Nieuw
Nederland loopt van stapel. De Oxford Groep in
Nederland, een sociale beweging in het interbellum,
Kampen 1986.

TS>MMIIL # 13



