
PERIODISME
AL MÓN

La BBC so nriu al futur

V»
O

"La independència editorial de la BBC és
fonamental per mantenir el suport de
l'audiència. Sense aquesta independència, la
BBC no té raó de ser". Amb aquesta afirmació va

resumir el nou president de la British
Broadcasting Corporation, Michael Grade,
l'essència de la cadena pública britànica, orgull
nacional i un dels mitjans de comunicació més
admirats del món.

En el seu discurs de presentació, pronunciat
el passat 2 d'abril als estudis de White City
(Londres), Grade va comprometre's a vetllar per

aquesta qualitat tan preuada, la independència,
que ha permès que, des de la seva fundació
el 1922, la BBC hagi crescut i s'hagi consolidat
al marge de les tendències polítiques i del
mercat.

La corporació "no té altra missió que servir
l'audiència que hi contribueix amb el pagament
de la llicència", va afegir Grade. Aquesta
contribució, que abonen tots els qui tenen un

aparell de televisió, garanteix la seva autonomia
econòmica i, fins a cert punt, la política, ja que

no es nodreix del pressupost de l'Estat.
A diferència d'altres mitjans públics, la BBC no

depèn ni del Govern de torn ni de la publicitat
(no en té), sinó que només es deu als
teleespectadors que la subvencionen. Com que

representa una audiència variada, s'esforça per

informar amb imparcialitat i equilibri, i això es

tradueix en un estil seriós, inquisitiu i plural. En
l'entreteniment busca sorprendre i educar, amb
produccions pròpies i programes per a minories.
"La BBC té dret a competir per l'audiència, però
no a qualsevol preu -va assenyalar Grade en el
seu discurs- El més important és mantenir la
qualitat. El pitjor que podem fer és copiar."
Grade és un home emprenedor, carismàtic i
intel·ligent, que té una llarga experiència en el
món de la comunicació. Va passar uns anys a la
BBC, però la revolució la va fer at Channel 4, on

va aconseguir disparar les xifres d'audiència

De L'angoixa de l'informe Hutton La
BBC ha passat en Les últimes
setmanes a somriure al futur amb

il·lusió. El nou president, Michael
Grade, ha entrat a la corporació com

un corrent d'aire fresc, decidit,

poderós i purificador, i ha aconseguit
aixecar centenars de morals

derrotades per les conclusions
devastadores de l'anomenat cas Kelly.
Havent guanyat el concurs convocat
pel Govern, Grade té el suport de les
institucions i la ciutadania per impul¬
sar els canvis que tant necessita la
cadena pública. No és pas una missió
fàcil. La BBC ha de retrobar en

l'avenir el seu esplendorós passat i
alhora mantenir els valors que la
converteixen en única al món i orgull
dels britànics: fiabilitat, imparcialitat
i, sobretot, independència.



Un periodista de la
BBC moments abans
d'emetre una notícia
des de Downing Street.

amb una agosarada programació -que, per cert,
va valer-li el sobrenom de "pomògraf en cap" a
la premsa sensacionalista.
Amb la seva oratòria inspiradora i apassionada,
va aconseguir aixecar la moral ferida de molts
treballadors de la corporació, tocats per

l'informe Hutton, que va culpar la BBC i
exonerar el Govern de Tony Blair en el cas de la

mort del científic

David Kelly.
Aquell 2 d'abril,
després que el Govern
fes públic el seu

nomenament, hi
havia expectació i una certa angoixa, però quan
Grade va concloure la seva intervenció a White

City la majoria dels presents va esclatar en crits
de joia i aplaudiments.
"Es el nomenament públic més popular
que s'ha fet mai en aquest país", va

comentar, encantada, Tessa Jowell, la

El nou president de la BBC
ha aixecat la moral feiida per

culpa de Vinforme Hutton

ministra de Cultura, Esports i Mitjans de
Comunicació, encarregada de la selecció.

ES BUSCA PRESIDENT DE LA BBC

"Podria vostè ser el president de la BBC?",
preguntava l'anunci governamental que el febrer
passat va aparèixer en tres periòdics del Regne
Unit. El candidat havia de tenir "experiència en

un càrrec similar, capacitat de lideratge i
habilitat estratègica", així com ser "un bon
comunicador per fer de mediador entre la BBC,
el Govern i el Parlament".

No pocs requisits per a una plaça remunerada amb
uns 121.170 euros anuals per quatre dies de feina,
que havia quedat vacant quan l'anterior president,
Gavyn Davies, va dimitir el 27 de gener a

conseqüència de l'informe Hutton. La feina
presentava un repte afegit: "El nou president
-avisava l'anunci- haurà de liderar la Junta de

Governadors en moments difícils per a la
corporació".



REPORTATGE

L'INFORME HUTTON
SOBRE EL CAS KELLY

L'informe del jutge Brian Hutton sobre l'anome¬
nat cas Kelly va tenir conseqüèndes devastado¬
res per a la BBC. Hutton, que va investigar les
circumstàncies de la mort del científic del Mi¬

nisteri de Defensa, David Kelly, va exonerar el
Govern i va criticar la cadena pública per haver
emès una notída "sense fonament" que acusa¬

va l'Executiu d'haver exagerat dades sobre les
armes de l'Iraq per tal de justificar la guerra.

Degut a les conclusions de l'informe, que criti¬
cava el mecanisme de control editorial de la ra-

diotelevisió, van dimitir, el gener passat, el pre¬

sident, Gavyn Davies, i el director general, Greg
Dyke. Més endavant va marxar el periodista An¬
drew Gilligan, autor de la polèmica informado
retransmesa el 29 de maig de 2003 al programa

radiofònic Today, que va provocar un pols sense

precedents entre Downing Street i la BBC. Tots
tres van defensar fins a l'últim moment la vera-

dtat d'aquella informado, si bé van admetre
manca de cura en la seva presentado.
La font de Gilligan en la notída havia estat el
professor David Kelly, expert en armes de l'Iraq,
tal com va revelar a la premsa el mateix Minis¬
teri de Defensa. Després de ser identificat, Ke¬
lly, un home de barba blanca i rostre afable, va

ser interrogat públicament per dues comissi¬
ons parlamentàries; segons la seva vídua, Ja¬
nice, "la vida se li va fer insuportable". El 17
de juliol, Kelly es va suïddar en un bosc proper

a casa seva, en el comptat d'Oxfordshire, al
sud d'Anglaterra.
Contra tot pronòstic, eljutge Hutton només va

criticar la BBC. Després de sis mesos d'investi-
gadó i de sentir 80 testimonis, inclòs el pri¬
mer ministre, Tony Blair, va concloure que la
cadena pública havia negligit i que el Govern,
en canvi, havia complert el seu deure.
La premsa britànica, la família del mort i bona
part de l'opinió pública van tenir clar el seu

veredicte: l'informe Hutton era paper mullat.
Però les conseqüències per a la BBC van ser

traumàtiques. A més de les dimissions, va po¬
sar-se en qüestió la seva fiabilitat i, fins i tot,

les raons de la seva existència.

Un total de 79persones
varen respondre a Vanunci que
buscava candidats a president

A més de participar en la renovació dels
estatuts de la cadena -continuava-, prevista per

abans de 2006, el candidat escollit haurà de
"donar resposta a les conclusions de l'informe
Hutton" i liderar la corporació "en un dels
moments més difícils de la seva història".

A l'anunci, insertat a The Observer, The Sunday
Times i The Sunday Telegraph, hi van respondre
79 candidats, entre ells coneguts diputats,

periodistes i
empresaris. El
Ministeri de Cultura,

Mitjans de
Comunicació i Esports,
responsable del

nomenament, va fer les entrevistes el març i el
candidat escollit va ser Michael Grade.

Competien per a la plaça pesos pesants de la
societat britànica, entre ells el veterà David

Dimbleby, de 65 anys, un admirat periodista de
la casa que des de fa anys presenta Question
Time, un programa en el qual el públic fa
preguntes a polítics.
Grade va ser escollit per la seva presumpta

independència -"no tinc afiliació política i mai
he fet donacions a cap partit", va assegurar en

la seva presentació- i el seu bagatge de bona
gestió a la televisió comercial. Quan assumeixi
el càrrec, el proper 17 de maig, deixarà la
presidència que ostenta a Camelot, l'operador de
la loteria britànica, tot i que mantindrà
l'honorífica de l'empresa Pinewood-Shepperton,
propietària dels estudis de cine londinencs
Pinewood.

Després de la crisi de confiança provocada pel
cas Kelly, en què
l'Executiu laborista va

retratar-se com una

màquina de fer
propaganda, no és
estrany que, quan va

tocar elegir nou president per a la BBC,
s'esforcés a donar una imatge de rigor.
La ministra de Cultura, Tessa Jowell, que per llei
tenia l'última paraula, va designar un tribunal
format per un directiu de la cadena de televisió
ITV, Sir George Russell; una secretària d'Estat,
Sue Street; Peter Ellwood, empresari; i algun
altre membre del Govern. El procés de selecció

Grade va ser escollitper la
seva independència i la bona
gestió a la televisió comercial

42



es va fer segons les 'normes Nolan', una sèrie de
principis que s'apliquen a tots els nomenaments
públics per garantir que s'elegirà el millor
candidat en funció dels seus mèrits.

A més, degut a les "circumstàncies especials", el
Govern va posar en marxa un mecanisme nou

per garantir la "justícia i transparència del
procés", segons va explicar un portaveu del
Ministeri. "Per a més seguretat i perquè no hi
hagués acusacions de nepotisme -va explicar
aquesta font-, el procés va ser supervisât per un
tribunal presidit per la comissària de
nomenaments públics, Rennie Fritchie".
A recomanació del Govern, la reina Isabel II
investirà en breu el nou president, que tindrà la
primera funció de nomenar el director general
de la cadena, lloc a què aspiren l'actual en

funcions, Marc Byford, i el director executiu de
Channel 4, Mark Thompson, entre altres. Grade
va prometre que buscarà un candidat que estigui
a l'alçada de Greg Dyke, qui, juntament amb
Davies, va haver de dimitir per les conclusions
de l'informe Hutton.

Dyke, considerat un líder creatiu i visionari, va
abandonar la corporació amb el suport dels crits
d'ànim i algunes llàgrimes de comiat dels
treballadors. Centenars d'empleats van ajudar a

Imatges de les
instal·lacions de la
BBC a Londres

pagar un gran anunci a la premsa per defensar
la seva integritat i la de la cadena pública. Tot i
que ara no fa declaracions a l'espera de publicar
un llibre el proper setembre, no va marxar en
silenci. Va obrir una caixa de trons en denunciar

"pressions sistemàtiques" del Govern laborista
durant la guerra a l'Iraq.

PRESSIONS POLÍTIQUES
Abans de la crisi per la notícia d'Andrew Gilligan
(que va originar el cas Kelly), el primer ministre,
Tony Blair, i el seu excap de premsa, Alastair
Campbell, ja burxaven la cadena pública perquè

donés una visió

favorable de la

guerra.
Els exresponsables de la BBC

varen denunciar )pressions segons la versiò de

sistemàtiques' del Govern Dyke- iue hav1a estat
(potser encara ho és)

amic de Blair, Campbell va declarar "una guerra
de desgast" contra la BBC en un moment en què
la cadena "intentava informar bé i de forma

equànime sobre notícies difícils".
El portaveu negava informacions que eren certes
i es queixava constantment de les
retransmissions de la ràdio i la televisió, mentre
que el primer ministre -va revelar Dyke-



REPORTATGE

<
2

pretenia que es divulgués "la seva particular
visió del món".

La guerra a l'Iraq, de la qual se'n va derivar el
cas Kelly, va provocar un enfrontament sense

precedents entre el Govern i la cadena pública.
A jutjar per l'informe Hutton, la BBC en va
resultar perdedora, encara que per a la premsa i
la majoria dels britànics les conclusions del
jutge fossin poc menys que "un rentat de cara".
Segons Martin Bell, un guardonat corresponsal
de guerra de la BBC que des de 1997 es dedica a
la política, "tot plegat va ser una grotesca
injustícia". Injustícia per a la cadena púbLica,
per als seus treballadors i per a tota la professió
periodística, que va rebre l'atac com una patada
a la llibertat d'informació."Potser que, arran del
que ha passat, la BBC pateixi una certa
autocensura -adverteix Bell-, però ja se li
passarà. No hi ha al món una cadena pública
més poderosa, i així ha de continuar".
Per garantir un periodisme independent, els
professionals han de recuperar la confiança que

BIOGRAFIA
DE MICHAEL GRADE

Michael Grade, el nou president de la BBC, té
61 anys i 40 d'experiència en el món de la
comunicado. Fill d'un agent teatral, va comen¬

çar la seva carrera periodística el 1960, com a

reporter del tabloide Daiiy Mirror, on va arribar
a ser columnista d'esports el 1964.
Dos anys després va deixar el periodisme escrit
per treballar com a agent teatral, però el 1973
va retornar als mitjans de comunicació com a

programador de London Weekend Television.
La seva reladó amb la BBC es remunta a la

dècada dels vuitanta, quan va ser director de
programes de BBC1. El 1988 va convertir-se en

director executiu de Channel 4, càrrec que va

ocupar durant vuit anys, considerats els més
pròspers de la cadena. Quan assumeixi el càr¬
rec a la BBC, el 17 de maig, renundarà a La
presidència de Camelot, l'operador de la lote¬
ria britànica, però mantindrà la presidència
honorífica de Pinewood-Shepperton Limited,
empresa propietària dels estudis de cine Pi-
newood de Londres.

Molts treballadors encara

estan digerint tot el que ha
passat en el darrer mig any

Fins que no es noti Vefecte de la
nova cúpulay els treballadors

prefereixen no baixar la guàrdia

Hutton va fer miques. Les conclusions del jutge,
que va criticar durament el sistema de control
editorial, van posar en entredit la reputació de
la cadena, forjada al llarg d'anys de
retransmissions acurades.

Hi ha gent que encara està digerint el que ha
passat els últims sis mesos. "Ha estat un

període molt traumàtic -admet Matt Morris,
l'editor en cap de BBC World Service-, Tothom a

la BBC ens en vam

sentir, de l'informe
Hutton i també dels

errors de Gilligan".
"Però ara és moment

de tirar endavant",

precisa, aprofitant "la injecció de moral" que ha
suposat el nomenament de Grade. Al seu parer,

el nou capità del vaixell té qualitats força
bones, com "experiència, bones relacions
públiques i un toc populista".
Fins que comenci a notar-se l'efecte de La nova

cúpula, els treballadors prefereixen no baixar la
guàrdia. Els sindicats han organitzat actes de
protesta per defensar la independència de la
cadena pública i el 29 de maig s'espera que

milers de persones es manifestin davant el
Parlament, sota el lema "Hands off the BBC'
(No toqueu la BBC). "Volem deixar clar que no

permetrem un altre assalt polític per part de
['establishment', recalca Ann Alexander, una

representant sindical.

REFORMES INTERNES I L'ESTATUT

El nou director general de la BBC, que nomenarà
Grade, haurà de supervisar la investigació

interna que hi ha en

marxa des que el jutge
Hutton va decidir que

la notícia d'Andrew

Gilligan que culpava
el Govern sobre l'Iraq

no tenia fonament i no havia estat sotmesa a

una edició adequada. La corporació ja ha
anunciat que modificarà el seu sistema de
control de les informacions i millorarà el

procediment de tramitació de queixes, per

impedir que aquestes puguin ser ignorades, com

suposadament va passar quan el Govern va

insistir que la notícia que l'acusava d'haver
44



La BBC ha estat

durant els darrers
mesos enmig d'una
tempesta política

Es tem que el govern aprofiti
la revisió pendent dels

estatuts per atacar la BBC

exagerat informado per justificar la guerra era

falsa, molt després de la seva retransmissió el
29 de maig de 2003 a Ràdio 4.
Participaran en el disseny de les reformes
internes la Junta de Governadors, formada per 12
persones elegides pel president, amb un mandat
de cinc anys, que representen la societat civil i
les diferents regions del Regne Unit.
A més de la reestructuració interna i el

restabliment de la reputació de la cadena, la
directiva haurà de

negociar amb el
Govern la renovació

del seus estatuts, que

es revisen cada deu

anys i que toca
firmar-los abans que s'acabi el 2006.
Els estatuts de la BBC garanteixen la seva
autonomia econòmica, gràcies al pagament de
la llicència, que reporta cada any 3.750 milions
d'euros. També asseguren la independència en

els continguts alhora que estableixen
els criteris a seguir en els programes

d'informació, educació i entreteniment.

La BBC té dues cadenes de televisió terrestre i

diverses per cable, cinc emissores de ràdio
nacionals més les regionals d'Escòcia, Gal·les i
Irlanda del Nord, emissores locals, portals
d'Internet i una botiga de productes.
A més, des del 1932, té el Servei Exterior

(BBC World Service), que retransmet diàriament en
43 idiomes i té una audiència de 150 milions de

persones.

Després que l'informe Hutton atorgués una

suposada victòria moral al Govern, hi ha qui tem
que aquest aprofiti la revisió pendent dels
estatuts per atacar la BBC. Michael Grade s'ha
compromès a lluitar per mantenir I'statu quo de
la cadena o, en tot cas, millorar-lo; i certament
l'Executiu quedaria molt malament davant
l'opinió pública si fes llenya de l'arbre caigut.
Per evitar més especulacions, la ministra de
Cultura s'esforça cada dia a diferenciar entre les
mesures a prendre per l'informe Hutton i la
revisió mandatòria de l'acord. Segons Tessa
Jowell, el resultat de la negociació dels estatuts
ha de ser, per a benefici de tots, "una BBC
forta i sòlida, independent del Govern".


