The Archipelago of Press Restriction in Turkey
M blogs.Ise.ac.uk

2017-6-12

By Guest Bloggers Simon A. Waldman and Emre Caliskan

Turkey’s independent media died a slow and painful death, a result of years of co-option, censorship and
repression. But critical journalism faded with a whimper and not a bang even before Erdogan and the Justice and
Development Party (AKP) came to power.

Today, Turkey is the world’s biggest imprisoner of journalists. The state of the country’s media represents an
archipelago of restrictions which formed even before Erdogan and the AKP came to power.

Ever since the birth of the Turkish Republic, the press faced restrictions and boundaries. This was especially true
after the 1980 military coup. From this period until the mid 2000s the military dominated politics. The generals
considered Kurdish separatism and political Islam the country’s main threats. They accordingly drew red lines as to
what could or could not be said. During the 1990s Turkey’s Southeast resembled a war zone. But such talk of “war’
was prohibited. Instead it was a low intensity conflict between the Turkish state and Kurdish terrorists working with
nefarious outside forces to divide the country.

Anyone who read the international media or reports by international human rights agencies would know that despite
the Turkish state’s attempt to stifle such reports, in the Southeast there were many ghastly cases of murder, torture,
depopulation of villages and extrajudicial killings. But within Turkey, such news was few and far between. Many of
the horrors of the Kurdish conflict remained unreported, especially if they involved allegations of human rights
abuses by the state, the military or its clandestine organs. Simply put, the Kurdish issue was a taboo for journalists
or even commentators.

Also during the 1980s and 1990s, owners of Turkey’s media, businessmen with stakes in other commercial
enterprises, were obliged to embrace the staunchly secular military’s opposition to Islamist political parties. Instead
of being committed to fair and balanced reporting, media bosses cowered to pressure (sometimes willingly) to
ensure their newspapers worded headlines or stories in a manner that was pleasing to the country’s men in uniform.
In effect it was Turkey’s generals who were setting the news agenda and dictating the language of stories. And they
had the 1982 constitution behind them. Drafted under military supervision, it set limits to journalistic freedom so not
to undermine national security.

Meanwhile, it is important to note the political and financial relationship between media owners and government
officials. The country’s 1995 general election is a case in point. A circulation war was waged between Turkey’s main
media groups through their flagship newspapers, Hurriyet and Sabah. Each paper supported one of the main
centre-right parties, ANAP and DYP respectively. The owners of each newspaper calculated that if their paper
backed the winning party, the media group as a whole would reap significant benefits. This was important, because
during the 1990s, as today, the media was not a particularly profitable business, and it needed to be buttressed with
state contracts and loans for other business sectors that media moguls owned.

1/3



https://core.ac.uk/display/83954169?utm_source=pdf&utm_medium=banner&utm_campaign=pdf-decoration-v1
http://blogs.lse.ac.uk/polis/2017/06/12/the-archipelago-of-press-restriction-in-turkey/
http://blogs.lse.ac.uk/polis/files/2017/06/a7bb931da6313dccd95ec5c8dacfb7a4.jpg
http://blogs.lse.ac.uk/polis/files/2017/06/caliskan.png
http://blogs.lse.ac.uk/polis/files/2017/06/waldman.jpg

YF y ERIC Gerers 7z
el AR St £ e

Source: EUObserver

During the 1990s there were various competing political parties, making it possible to criticize the government. But
this process of media co-option with political elites continued into the era of the AKP, and, with the AKP’s
monopolisation of political power, Erdogan and the AKP reached a level of influence over the media that was
beyond their political predecessors’ wildest dreams.

The AKP government rewarded sympathetic owners with soft loans from state banks and lucrative contracts for
other business ventures. It almost reached the point where the television and newspaper coverage of some outlets
was practically AKP propaganda. During the AKP’s first term in the government (2002-2007), outlets such as the
daily Hurriyet, owned by the Dogan Group, embraced the AKP as an antidote to Islamist politics and the declining
Turkish centre. As a result, in the early days of AKP rule, before they would later fall-out, the Dogan Group became a
significant beneficiary of AKP privatization projects.

The same can be said of the Gulen Movement, followers of the self-exiled Islamic preacher Fetullah Gulen who the
government blames for orchestrated July 2016’s failed coup. When the Gulen Movement and the AKP were on good
terms, the movement’s media outlets generally towed, if not promoted, the government line. However, when the
AKP and Gulen Movement broke ranks, Gulen affiliated media outlets were closed or taken over.

With media bosses co-opted, it was easy for AKP politicians, Erdogan especially, to publically denounce critical
reporters and commentators, silence them or have them fired. Those journalists who had the backing of their media
bosses would find themselves arrested under trumped up and politicized charges of terrorism.

It was under these circumstances that Turkey became the world’s biggest prison for journalists who today navigate
an archipelago of censorship and restriction that has all but destroyed critical reporting.

*kk

2/3



Emre Caliskan, a former journalist, is reading for a DPhil in International Relations at the
University of Oxford.

@calemre.

Simon A Waldman is Visiting Research Fellow at King’s College London.

@simonwaldman1

They are the authors of the recently published, “The New Turkey and Its Discontents” (Hurst
and Co: 2016).

e Copyright © 2014 London School of Economics and Political Science

3/3


https://twitter.com/calemre
https://twitter.com/SimonWaldman1

	The Archipelago of Press Restriction in Turkey

