
2008-6-7

Brazil goes BBC? – Guest Blog By Fernando Duarte
blogs.lse.ac.uk /polis/2008/06/07/brazil-goes-bbc-guest-blog-by-fernando-duarte/

brasil1.jpg TV in Brazil is just over half a century old. It serves the fifth largest population who make up
the 10th biggest economy in the world. Popularly known for micro bikinis, samba and football, Brazil is a booming
country with a cultural leadership role in Latin America and increasingly, globally. We think they watch melodramatic
soap-operas or tele-novellas, but what is the reality of Brazilian TV? Polis intern and journalist Fernando Duarte
reports on how the Brazilian government tried to emulate British public service broadcasting with mixed results.

TV Brasil by Fernando DuarteIn September last year, the Brazilian government announced the creation of TV
Brasil, a new public channel that would replace the under-funded and ailing state broadcasting system and provide
viewers nationwide with a more diverse range of programs, not only in terms of content but also in regards to
production. Brazilian commercial television, for example still has a domination of in-house production.

As an idea the new channel was hailed as something genuinely novel in a very concentrated market. I n practice the
project attracted criticism since day one due to the direct involvement of the government, who owns 51% of the
shares in TV Brasil’s parent company, ECB. Things did not get any easier after Franklin Martins, the minister for
Communications, better know for his former work as a journalist and TV commentator, said that the new channel
would be inspired by the BBC experience.

Commentators reacted quickly to point that the BBC model does not imply direct control by the British government.
Also, as observed by Americo Martins, the Latin American editor for the BBC World Service, one of the main
characteristics of the corporation’s history was its constant ability to unnerve politicians, prime ministers included.
Although Martins and a series of other big names from national journalism hired for TV Brasil have pointed that the
new channel would have its own version of a board of governors as a means to shield intervention from the
government,  there have been accusations of official propaganda in one of the TV Brasil’s crown jewels – the news
program ”Reporter Brasil”.

In a fiery article published at ”Comunique-se”, one of the country’s leading independent media portals, professor
Antonio Brasil, from Rio de Janeiro Federal University, accused the new channel of airing what he called as ”a
bunch of good news about a country that doesn’t really exist”. The professor went further and compared the
program to the daily radio broadcast ”Voz do Brasil”, a report on governmental and parliamentary activities that has
been compulsory aired  by stations in the country since 1938, by determination of the then president Getulio Vargas.

More petrol was thrown into the flames when Luiz Lobo, a journalist fired by TV Brasil went public to say that news
about investigations of credit card expenses by public servants had been censored by direct order of the
government. The accusations were denied by TV Brasil.

Apart from the political debate, TV Brasil’s mission does not look easy in the financial side either. After a huge battle
in parliament, the new channel received around 120 million pounds for its first year budget – which forced a lot of
programs from the old state system into the schedule and limited the amount of new content.

 Launched in early December, the channel did not have not enough transmitters to guarantee exposure to the entire
country in the first few weeks of operations and also has been struggling to catch the attention of viewers . A poll
published at the end of April showed that 62% of Brazilians did not know TV Brasil. Amongst the respondents who
had at least heard of the channel, only 8,5% said to be frequent viewers.

Contact Fernando at F.Duarte@lse.ac.uk

Copyright © 2014 London School of Economics and Political Science

1/2

brought to you by COREView metadata, citation and similar papers at core.ac.uk

provided by LSE Research Online

https://core.ac.uk/display/82965331?utm_source=pdf&utm_medium=banner&utm_campaign=pdf-decoration-v1
http://blogs.lse.ac.uk/polis/2008/06/07/brazil-goes-bbc-guest-blog-by-fernando-duarte/
http://en.wikipedia.org/wiki/Cable_Television_in_Brazil
http://en.wikipedia.org/wiki/TV_Brasil
http://www.bbc.co.uk/radio3/world/onyourstreet/chlullaby8.shtml
http://www.tvbrasil.org.br/default_br.asp
http://www.comunique-se.com.br/
http://en.wikipedia.org/wiki/Federal_University_of_Rio_de_Janeiro
http://www.tvbrasil.org.br/default_br.asp
http://www.tvbrasil.org.br/default_br.asp
mailto:F.Duarte@lse.ac.uk


2/2


	Brazil goes BBC? – Guest Blog By Fernando Duarte

