
5/13/2015

Did Britain’s right-wing newspapers win the election for the
Tories?

blogs.lse.ac.uk /politicsandpolicy/is-it-the-daily-hate-co-wot-won-it/

In the 2015 election campaign, almost all newspapers were extremely pro-Conservative and rabidly anti-
Labour. Bart Cammaerts writes that if almost all media are so enthusiastically choosing the same
ideological side, this will inevitably have a profound impact on public opinion which is dangerous for
democracy.

The day after the unexpected defeat of the Labour leader Neil Kinnock in the 1992 election, the
Murdoch-owned tabloid The Sun’s infamous headline read: ‘It’s The Sun wot won it’. During the
1992 campaign it seemed as if the Tories would lose and Labour would win. It was a campaign
during which Kinnock was attacked hard and hit below the belt repeatedly by the mainly right-wing media in the UK.
Just as today, it turned out differently and John Major won a convincing majority; Kinnock left the political stage.

In the recent 2015 campaign, all the newspapers, bar the Guardian and the leftist tabloid Daily Mirror, were
extremely pro-Tory and rabidly anti-Labour. This raises two important questions:

1. How come nearly every national newspaper in the UK supports one specific party in an election campaign?

2. Did this heavily skewed media support have an influence on the final outcome? Was it the media wot won it
(again)?

Ownership by billionaires

The answer to the first question is relatively
simple. Almost all the newspapers in the UK
are the personal property of billionaires: the
Australian media tycoon Rupert Murdoch
owns The Sun and The Times, Viscount
Rothermere the Daily Mail, the Barclay
brothers The Daily Telegraph and the Russian
oligarch Lebedev The Independent and The
Evening Standard. Together, these men are
worth a staggering £12 billion. Their interests
are simply better served by a right-wing party,
like the Conservatives, than by Labour, who
during this campaign adopted a more
pronounced leftwing position than during the
Blair years. But there’s more to this than mere
capitalist interests.

If we analyse the election manifestos of the Labour party and the Conservatives, it is striking that there is little
mention of the media in the manifesto of the Conservatives, except a reduction of the funding for the BBC,
something the rightwing media would applaud. Labour, on the other hand, clearly stated that they were going to do
something about the lack of pluralism in the British media and that they wanted to promote ethical media. Labour
was, in other words, planning to implement the recommendations of Lord Leveson. The British media owners
considered these recommendations as something evil, as a blatant interference in their freedom of expression and
have done everything possible to prevent their implementation. This is also one of the reasons for their very dirty

1/2

brought to you by COREView metadata, citation and similar papers at core.ac.uk

provided by LSE Research Online

https://core.ac.uk/display/80787428?utm_source=pdf&utm_medium=banner&utm_campaign=pdf-decoration-v1
http://blogs.lse.ac.uk/politicsandpolicy/is-it-the-daily-hate-co-wot-won-it/
http://blogs.lse.ac.uk/politicsandpolicy/files/2013/10/Bart-Cammaerts.jpg
http://blogs.lse.ac.uk/polis/files/2015/05/IMG_0883.jpg
http://blogs.lse.ac.uk/mediapolicyproject/2014/01/08/its-2014-and-were-still-implementing-leveson-inquiry-recommendations/
http://blogs.lse.ac.uk/politicsandpolicy/files/2013/10/Bart-Cammaerts.jpg


media war against Labour and for their very personalized fight against ‘Red Ed’, which was waged even more
fervently compared to the attacks against Kinnock in 1992.

Uncritical loudspeaker

The answer to the second question, i.e. has the media helped Cameron win an overall majority and if so to what
extent?, is more complex. The large part of the British media, broadcasters included, have served as an uncritical
loudspeaker for the Tory campaign. No effort whatsoever was made to maintain the illusion of impartiality and
objectivity so often acclaimed by journalists. Without falling into a simplistic argument of a stimulus-response effects
model, it is clear that the UK media did set a certain tone, they outlined the contours of public debate and they have
had an influence on how and on what people think.

Moreover, most people inform themselves about politics through the media, especially during an election campaign.
So, if almost all media are so enthusiastically choosing the same ideological side, this will inevitably have a
profound impact on public opinion which is dangerous for democracy. I would even go as far as arguing that the
British media has acted in a blatantly anti-democratic way during this election campaign.

At the same time, we must also recognize that what drives people to vote for or against a particular party is complex
and can not be merely reduced to their media consumption. There are many scientific studies out there which
conclude that the influence of the media on the electoral behaviour is often very minimal. It is not easy to isolate the
exact influence of the media on electoral behaviour and more research will be needed to ascertain what precisely
happened during this campaign.

What is clear, however, is that social media has had no or very little impact at all. The hashtag #Milifandom and the
nearly 10 million followers of comedian Russell Brand did not make a difference, except then that they made many
commentators, myself included, believe that a Miliband government belonged to the possibilities.

Note: This article gives the views of the author, and not the position of the General Election blog, nor of the London
School of Economics. Please read our comments policy before posting. 

About the Author

Bart Cammaerts is Associate Professor and Director of PhD Programme in the Media and
Communications Department at the London School of Economics.

 

2/2

http://www.theguardian.com/media/2015/may/06/sun-ed-miliband-neil-kinnock-murdoch-labour
http://blogs.lse.ac.uk/politicsandpolicy/negative-campaigning-and-the-renewed-politics-of-redistribution/
http://blogs.lse.ac.uk/politicsandpolicy/comments-policy/
http://blogs.lse.ac.uk/politicsandpolicy/category/bart-cammaerts

	Did Britain’s right-wing newspapers win the election for the Tories?

