L

View metadata, citation and similar papers at core.ac.uk brought to you byf/\; CORE

provided by UUM Repository
SHS Web of Conferences 33, 00052 (2017) UOU

i-COME'l6

Counter-ideological forces of “Mr Gate” in online Journalism in
Malaysia: A study of MalaysiaKini and The Malaysian Insider

Mohd Faizal Kasmanil’*, Rosidayu Sabranl, Siti Suriani Othman' and Noor Adzrah Ramle'

!Universiti Sains Islam Malaysia, Bandar Baru Nilai, 71800, Negeri Sembilan

Abstract: The online news media are said to have changed the understanding of the gatekeeping theory.
Due to the virtually unlimited news space together with the interactivity in the online presentation of news,
the Internet defies the whole conception of gatekeeping in journalism. This article seeks to examine the
influence of gatekeeping forces in two influential Malaysian online news portals, MalaysiaKini and The
Malaysian Insider (TMI), during the 2013 Malaysian general election. Based on the hierarchical model of
news conception, this study assessed the influence of ideological gatekeeping forces on their news content.
The reporting by both news portals was subjected to qualitative textual analysis. The results are
triangualted with interviews with corresponding reporters and editors from MalaysiaKini and TMI. The
findings show that although the reporting of MalaysiaKini and TMI is counter-ideological, the gatekeeping
process remains intact. This is due to the speed factor and the requirement of the news portals to abide by
the media-related laws in Malaysia.

1 Introduction

Gatekeeping theory is one of the most enduring theories in mass communication and has informed the study of
journalism for more than 60 years. Derived from the channel metaphor by Lewin [15] , it was first introduced as a mass-
communication concept by Manning [17]. Manning posited that ‘Mr Gates’, which mostly referred to the newspaper
editor, decides which news is rejected and which will be published. At the same time, the gatekeeping practices also
explain the power and influence of news editors over the news agenda. Editors basically maintain total control of the
news agenda by deciding what should be published or rejected on behalf of news audiences|[7].

Subsequent studies indicate that gatekeeping is actually a complex process in which news productions are filtered
by a number of factors, such as the professional routines of journalists and the organisational structure [8,11,23]
Gatekeeping, therefore, is seen as more of a group effort with multiple gates within the newsroom [8,25]. In 2000,
Shoemaker and Reese [23] further refined the gatekeeping theory by introducing the hierarchical model of news
influences, which allows for the study of gatekeeping on five levels of analysis: individual, routine, organisational
characteristics, extra-media, and ideological.

The hierarchical aspect works in the way that each of the preceding forces may be thought to subsume the one
before, suggesting that the ultimate level should be an ideological perspective [21,22]. The ideological level is
concerned with how the media’s symbolic content is connected with larger social interests and how meaning is
constructed in the service of power. This necessarily leads us to consider that the recruitment of journalists, their
attitudes, the routines they follow, their organisations’ policy, and those organisations’ positions in the larger social
structure work to support the status quo. It means narrowing the range of social discourse by making the media
agencies part of social control [22].

The Internet news media are said to have changed the understanding of the gatekeeping theory. Due to the Internet’s
virtually unlimited newshole, interactivity, and feedback available to readers of the online presentation of news, many
scholars have written about how the online newspaper would challenge the gatekeeping concept in traditional media
[10,24]. Interactivity in particular is said to have changed the power relations between journalists and audiences, where
consumers have the ability to move at will through content and engage in computer-mediated conversations through the
website [10].

For that reason, this article seeks to examine the influence of gatekeeping forces at ideological levels in online news
portals. The reporting of two influential Malaysian online news portals, MalaysiaKini and The Malaysian Insider (TMI),
during the 2013 Malaysian general election is used as a case study. The Malaysian Digital Association (MDA) and the
comScore report for September 2015 showed that MalaysiaKini was the most visited news website and TMI the third

* Corresponding author: faizalkasmani@usim.edu.my

© The Authors, published by EDP Sciences. This is an open access article distributed under the terms of the
Creative Commons Attribution License 4.0 (http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/).


https://core.ac.uk/display/78487691?utm_source=pdf&utm_medium=banner&utm_campaign=pdf-decoration-v1

SHS Web of Conferences 33, 00052 (2017) DOI: 10.1051/shsconf/20173300052
i-COME'l6

most popular news website in Malaysia. To investigate this subject, this article presents and analyses the reporting of
the 2013 Malaysian general election together with interviews with the editors of MalaysiaKini and TMI.

2 Hierarchy of influence: the ideological forces

Reese and Shoemaker [23] argue that in understanding how the news is ‘constructed’, there are many forces at work
that influence the news content. Their hierarchy of influences model suggests a framework for analysing media based
on levels of analysis, from the most micro to the most macro — namely, individual, routines, organisational, extra-
media, and ideological. It describes the multiple levels of influences that impinge on media simultaneously and suggests
how each level interacts with the others [23] at different levels of strength in any shaping of media content.

The individual level considers the attitudes, training, and background of the journalist (or media worker, more
generally) as influential. The routines level of analysis considers the journalistic routines that are structured, deeply
naturalised rules, norms, and procedures that are embedded in newsmaking. The organisational level considers the
imperatives that give rise to journalistic routines and how individuals are obliged to relate to others within that larger
formal structure. The extra-media level looks at the influences from outside the media organisation to shape the news
content, including the government, advertisers, public relations, influential news sources, interest groups, and even
other media organisations [22]. The ideological force is seen as the highest level of the hierarchy of influences model.
At this level, the media is said to construct common-sense understandings in media content that attach to certain
interests of groups in power, which control significant social resources. This is made to appear natural with the
meanings that people have become accustomed to [21]. Such ‘common sense’ meaning in the representation of news
discourse could be seen as ideological. The concept of ideology in this context refers to a mediated ideology: it
concerns how newsmakers represent the world in ways that make sense to the public, but the construction of the
common sense is ‘the view of those with most power in society’ [19]. Fairclough [13] points out that the concept of
ideology in media discourse is related to the nature of power relations between media and the existing power holders.

3 Methodology

This article analyses the reporting of MalaysiaKini and TMI during the 13th Malaysian general election. MalaysiaKini
was formed by Steven Gan and Premesh Chandran in November 1999. Both were former reporters at the Kuala Lumpur
newspaper The Sun [26]. MalaysiaKini started as a free service and initially received funding from press-freedom and
democracy-advocacy groups, namely the Southeast Asian Press Alliance (SEAPA) and the Media Development Loan
Fund (MDLF). In 2004 it became a subscription service [2, 26].

TMI began publishing in February 2008 and was owned by TMIDOTCOM Sdn Bhd until it was acquired by The
Edge Media Group in June 2014. It describes itself as a news portal ‘which offers an unvarnished take on events and
personalities in Malaysia’ [3]. It was reported that 7M/ was originally financed by a group of businessmen close to the
then Prime Minister, Tun Abdullah Ahmad Badawi. Initially, it was supposed to act as a counterbalance to
MalaysiaKini, which was seen as unfriendly to the Barisan Nasional [28]. Throughout the years, alongside
MalaysiaKini, TMI has been regarded as an independent online news media in Malaysia giving voices by alternative
views, filling a void left by pro-government traditional media.

Samples of news packages on the 2013 Malaysian general election from MalaysiaKini and TMI were accessed on
each news portal. The timeframe for the sample selection covered one week between 1 May 2013 and 7 May 2013. The
samples spanned four days before and two days after the election, which represented not only a critical time of active
campaigning by both the opposition and the government but also the reactions to the election results in the aftermath.
Samples were chosen from the NEWS section of MalaysiaKini and the HOME section of TMI. This section was known
for including breaking news, and the choice of writing styles was of particular interest for the purpose of the study.

This article assesses the influence of ideological gatekeeping forces on the content of both MalaysiaKini and TMI.
Their news reporting was subjected to qualitative analysis. Selected articles are analysed, and the analysis of textual
features of the news was based on the analysis of the lexical features, sentence construction of texts, and analysis of
direct and indirect quotations. The findings from the textual analysis are triangulated with personal interviews with
reporters and editors of MalaysiaKini and TMI who produced news packages during the 2013 election. Four interviews
were conducted with reporters and editors of MalaysiaKini and TMI around the state of Selangor and Kuala Lumpur
between April and October 2015. The interviewees are Steven Gan, the editor-in-chief and the co-founder of
Malaysiakini; Hafiz Yatim, a journalist and an assistant editor of the English desk at Malaysiakini; Jahabar Sadiq, the
chief executive and the editor-in-chief of TMI and Zurairi Abd Rahman, a senior journalist of TMIL. The interviews
lasted between 30 minutes and one hour. The interviews were semi-structured, with follow-up questions added as the
interviews unravelled. The questions focused mainly on the factors that shaped the news coverage of both news portals
during the 2013 general election. The interviews were recorded and transcribed for analysis.

4 Analysis



SHS Web of Conferences 33, 00052 (2017) DOI: 10.1051/shsconf/20173300052
i-COME'l6

There were 288 and 189 articles on the Malaysian general election produced by MalaysiaKini and TMI, respectively,
during the period from 1 May 2013 to 7 May 2013. Of the 288 articles produced by MalaysiaKini, more than 23% (55
articles) comprised syndicated articles from a local news agency, BERNAMA, or news agencies such as Reuters and
Bloomberg (10 articles). More than 10% (33 articles) were written by foreign columnists. Twenty-six of the articles
were in the form of a review on readers’ comments, collated and sorted by the editor according to the topics of the day;
6 of the articles documented chronological events or provided background information on the election. This means that
during the 2013 general election, 156 of the articles, or about 55% of the overall articles, were produced by journalists
from MalaysiaKini in the format of hard news.

Of the 189 articles produced by 7M1, more than 30% (60 articles) were syndicated from BERNAMA, with less than
3% from other news agencies such as Reuters and Bloomberg. Almost 10% of the overall output (18 articles) was
written by external columnists. Only 106, or 56%, of the overall articles of 7MI during the 2013 Malaysian general
election were written by its in-house journalists.

In terms of diversity of sources for the news reports, there were a total of 163 sources for MalaysiaKini and 100
sources for M (which excluded the editorial writing from the columnists as well as other types of articles). All of the
sources were cited and attributed. Most of the sources for MalaysiaKini were representatives of Pakatan Rakyat,
comprising 28% of the overall sources. Sources from the ruling party, Barisan Nasional, came in at second place with
21%. However, it is important to note that half of the sources from Barisan Nasional cited in MalaysiaKini were
attributable to news syndicated from BERNAMA.

The majority of direct quotations in 7MI were from Barisan Nasional. However, similarly to MalaysiaKini, the
majority of the sources (24%) from Barisan Nasional were attributable to syndicated news from BERNAMA. This
means that news written by TMI reporters represented only 12% of the sources from Barisan Nasional. As with
MalaysiaKini, the majority of news sources provided by in-house journalists was from Pakatan Rakyat (19%).

Both news portals also gave voices to BERSIH, a coalition of non-governmental organisations (NGOs) that aims to
reform the current electoral system in Malaysia to ensure free, transparent, and fair elections. Sources from the
Malaysian Electoral Commission were also quoted by both news portals, although at less than 5% of the overall news
sources. Both news portals seemed to have a similar strategy in terms of the representation of sources from Barisan
Nasional and the opposition party Pakatan Rakyat. Although from the outset there was not much disparity in terms of
the representation of sources from the ruling and the opposition parties — and for TMI it appears that there were more
sources from Barisan Nasional — the majority of the sources from the ruling party were provided by BERNAMA.
BERNAMA, a government-owned agency, was seen as the most important provider of news for mainstream news
media in Malaysia. It was also found to function as a conduit between the government and the local mass media. There
are two possible reasons why news syndicated from BERNAMA appeared prominently on both websites. Firstly, it
made the news portals appear balanced in terms of representation of sources. The news portal primarily represented
voices from the opposition groups, therefore, syndicating news from BERNAMA provided the voice of the government.
Secondly, reporters of MalaysiaKini and TMI may have had difficulty gaining access to the sources from Barisan
National because of their reputations as being pro-opposition party. Thus, receiving content from BERNAMA was a
way to represent the story from the side of the ruling party.

The analysis of the selected articles from MalaysiaKini and TMI included lexical features and sentence construction
in texts. Four articles were selected for textual analysis based on several key events occurring before, during, and after
the election and which had been covered by both MalaysiaKini and TMI. The issues covered the campaign trails, the
results of the election, and commentary on Najib’s statement that the poor performance of the ruling parties was due to
the “Chinese Tsunami”. Consistently with the quantitative analysis, MalaysiaKini and TMI clearly gave a voice to the
opposition party, which had generally been ignored by the mainstream media in Malaysia. However, there were
disparities in the lexical structure of MalaysiaKini and TMI reports on the two political parties. Although both
platforms relied heavily on direct quotations and indirect quotations from the opposition group, TMI adopted a less
critical tone towards Barisan Nasional and its leader Najib Razak. This was best illustrated by reporting on the results
of a survey by the Merdeka Centre for Opinion Research on 3 March 2013. MalaysiaKini adopted a more critical tone
to coverage of the ruling party and its leader [18]. The report of the poll results opened with the lead “BN chief Najib
Abdul Razak’s approval rating sliding down a further 3% since the last poll”. It then followed with a statement:
“Pakatan Rakyat ahead of BN in terms of the favoured party to form the government”. The report further explained that
the statistic “reflect[ed] the slide in the ‘feel good’ factor that was previously generated by the large-scale distribution of
Bantuan Rakyat’s 1Malaysia (BRIM)”.

TMI took a different angle when covering the story. The lead opened with “Barisan Nasional and Pakatan Rakyat
are almost evenly tied to win Election 2013” [27]. It then explained that the polls showed that 42% had chosen Pakatan
Rakyat to lead the government as against 41% for Barisan Nasional whereas 13% of voters remained undecided. The
finding that the approval rating of Prime Minister, Datuk Seri Najib Razak, had slipped was mentioned in the second
half of the story, reflecting a decision to give this fact less prominence than MalaysiaKini had done. MalaysiaKini’s
attitude when reporting on the poll results with respect to Barisan Nasional’s chances of winning the election was also
reflected in the news headline. It wrote “Najib’s rating slides, BRIM not working”, which showed the use of negative
verbs towards the subject. In contrast, TMI reported “BN, Pakatan in dead heat for Election 2013, which showed that
the news portal preferred to refrain from predicting the poll results.

MalaysiaKini’s [16] report on Anwar’s campaign a day before the election further showed the opposition’s indirect
quotations in Paragraphs 1-5. Anwar’s statements were paraphrased using the verbs “vowed”, “urged”, and “repeated



SHS Web of Conferences 33, 00052 (2017) DOI: 10.1051/shsconf/20173300052
i-COME'l6

[his warning]”, indicating, according to Barkho [5], “how the writer intrude[d] the event via what amount[d] to an
evaluative comment”. This demonstrated that MalaysiaKini’s discursive patterns were closer to Anwar’s viewpoints
and his interpretation of events. In addition, the use of direct quotation at the end of the news report — “seize your
destiny. Ini Kalilah!” — without any further attribution showed the reporter’s support of Anwar’s standing and position.
TMI, on the other hand, gave a more detached reporting of the same event, as was shown in paragraphs 6-8 [20].
Except for one positive verb — “assured” — the rest of the coverage used the verbs “say” and “call”, which carried little
indication of the reporter’s attitude towards Anwar’s campaign and showed neither endorsement nor disparagement of
his statements [9]
— ... de facto PKR leader Anwar Ibrahim urged the country’s 13 million voters to turn up and cast their ballots
with “faith, courage and vision” [16]
— He also urged them not to get involved in the shredding or hiding of government documents if Pakatan were to
seize Putrajaya from the BN tomorrow, after polling day [16]
—  He also urged Malaysians not to fear [16]
— ... he said in assurance [16]
— He repeated his warning to the Election Commission... [16]
— ..Pakatan Rakyat (PR) leader, Datuk Seri Anwar Ibrahim, assured the public that if his coalition wins
Putrajaya, the transition will not only be historic but also peaceful [20]
— ... hesaid in a final press conference at Yayasan Aman here [20]
—  Anwar called on the Election Commission to ensure a clean and fair election [20]

5 Discussion

Findings show that both TMI and MalaysiaKini provided alternative news reportage and analysis, which give competing
discourses on political issues in Malaysia and challenge the version of the political reality as constructed by the
mainstream media [14]. This is in contrast with media in Malaysia that was generally biased in favour of the ruling
party [4]. During general elections, in particular, Malaysia’s mainstream media were tasked with highlighting the
Barisan Nasional government’s successes, especially in the area of socioeconomic development. At the same time,
adverting to the successes of other contesting political parties was restricted. If such parties appeared on the mainstream
news, they were often depicted in a negative light [4]. This is in line with arguments by Steele [26] that specifically
described MalaysiaKini, in particular, as legitimising ‘alternative views of events, thus challenging the authoritarianism
of the Barisan Nasional’ (p. 91). Abbott [1] regarded MalaysiaKini as an example of the manner in which the Internet
may have ‘a democratising effect on the region’s authoritarian and semi-authoritarian regimes by opening up a
permissive online public sphere in which traditional hierarchies of power are challenged’ (p. 333).

This counter-discourses coverage by TMI and MalaysiaKini is clearly part of journalistic ideology by both news
editors. For MalaysiaKini’s Steven Gan and TMI’s Jahabar Sadiq, they view their news portal as breaking the deeply
naturalised practice in Malaysian journalism of upholding only the official voices in the mainstream media. They also
see themselves as breaking the ‘common sense’ meaning in the political news by presenting contending voices on
political issues to ensure fair debates within Malaysian election discourse.

1 feel very strongly that in a society like Malaysia where we are very divided, where people feel very strongly
about things and have different viewpoints, we really need to come together and discuss them. We may at the
end of the day agree to disagree, but what is important is that we know where we stand and where they stand
on issues, and hopefully through that process, everyone comes a bit closer... (Steven Gan, personal interview,
20 May 2015)

Why are Bernama, TV3, and RTM covering issues mainly from the perspective of the government or Barisan
Nasional leaders and not so much from that of the opposition leaders? So we are a mirror reflection of the
mainstream media...we try to balance the coverage ... (Jahabar Sadiq, personal interview, 26 October 2015)

Both editors believe that in doing so they need to go back to the traditional practices of journalism of presenting facts to
ensure that they report objectively and impartially. This also means the inverted pyramid technique — whereby
journalists organise information from the most relevant at the top to the least relevant at the bottom — is the prioritised
way of presenting news. It is in contrast with arguments that online news tends to incorporate a more conversational and
narrative approach to news, indicating a more interpretative style of news writing that signifies a move away from the
rigid news writing format.
...we report the facts of the day, issues of the day, as impartially as possible and as dispassionately as possible.
This is the news. We clearly identify this is an opinion. We do not editorialise the news. The Malaysian Insider
was set up in 2008 for the simple purpose of informing people so they can make informed choices and to give
as much balance wherever possible in everything we cover. This is done in a very clinical way through
Journalism; this is news, and this is what is happening. This is a quote and this is what is happening. (Jahabar
Sadiq, personal interview, 26 October 2015)

...when it comes to reporting news, when we are writing news, doing interviews, etc., we stick by the book. We



SHS Web of Conferences 33, 00052 (2017) DOI: 10.1051/shsconf/20173300052
i-COME'l6

have journalistic ethics, and we stick to them. When we write news, of course, we cannot concoct whatever a
person says in order to give a story our own slant. That would be breaking journalistic ethics. We need to be
fair in the sense that we will get the other side to rebut and to respond. (Steven Gan, personal interview, 20
May 2015)

Going back to traditional journalism means that both online news portals very much stick to the gatekeeping practice
where every news item needs to go through the editorial team. MalaysiaKini, however, as explained by Steven Gan and
its journalist Abdul Hafiz Yatim, appears to have a more democratic style of management. This could also explain why
the journalists’ voices of MalaysiaKini occasionally appear in the reporting.
Most of the time we discuss an issue and then let Steven Gan make the decision. At our office, all of the
officers, including the Chinese, Malay, and English, sit together without any segregation. In fact, Steven Gan
also sits with us. We are a flat organisation. (Abdul Hafiz, personal interview, 20 May 2015)

There is communication between journalists and editor, and this is partly because there has to be checks and
balances. A lot of our journalists are new, so they would require a bit of guidance. (Steven Gan, personal
interview, 20 May 2015)

For TMI, the news process is more hierarchical and traditional. There is a clear role of Sadiq as the sole gatekeeper who
makes the decision of what is in and what is out of the online newshole. This is further underscored by former 7M/
journalist, Zurairi Abdul Rahman, who was one of the news portal reporters during the 2013 election.
1t is a pyramid, and [ sit at the top of the pyramid. Every report that went out during the election campaign,
during the timeline you specified, all had to go through me. If I think it is wrong, or it is off, I will say no,
please rewrite it this way or I will rewrite it myself. (Jahabar Sadiq, personal interview, 26 October 2015)

The way we operate is that you should always just report, and the ones who will make the call will be the news
editors in charge that day...they just send it in, and if the editor decides that it is not suitable, then you either
re-write or kill the story. (Zurairi Abdul Rahman, personal interview, 20 October 2015)

6 Conclusion

Findings show that the notion of a ‘gate’ in the journalistic practice of two of the most popular news portals in
Malaysia, MalaysiaKini and TMI, remains intact. Although the reporting of both news portals is contingent upon
multiple explanatory factors as explained by the hierarchy of influence model, the editor-in-chief still holds immense
power in deciding what information people can and cannot read. This is in line with previous studies concluding that
journalists are retaining all or part of their gatekeeping roles as they move online, including the practice of story
assignment and copy editing, reproducing those of their print counterparts [6,12,25]. The gatekeeping processes are
more vital than ever in MalaysiaKini and TMI. In TMI, the editor acts as the sole ‘Mr Gate’ in deciding what news
should be in or out.

Although the journalistic framework of both online news portals is still based upon traditional journalistic
ideological practices such as fair, balanced, and objective reporting, the news content is counter-ideological. Since the
gatekeeping process remains strong, this counter-ideological strategy is mostly decided at the news-editor level.

This article posits that the constant need to generate a counter-ideological flow of news while negotiating the risk of
defamation, libel, and slander due to media laws in Malaysia means that it is imperative that both news portals retain all
or part of their gatekeeping roles. In line with arguments by Singer [25], the sheer quantity of news that can be featured
online, along with its wildly varying quality prepared particularly by rookie reporters, reinforces the need for ‘Mr
Gates’ to sort it out.

References

1. J.Abbott. Democracy(@ internet. org Revisited: analysing the socio-political impact of the internet and new social
media in East Asia, Third World Quarterly, 33, 2(2012)

2. J.Abbott. J. Contemp. Asia, 43, 4, (2013)

3. About The Malaysian Insider (n.d.) Available from http://www.themalaysianinsider.com/about/, Accessed 1
December 2015.

4. M.K.Anuar. Politics and the Media in Malaysia, Philippine Journal of Third World Studies, 20, 1, (2005)

L.Barkho. Unpacking the Discursive and Social Links in BBC, CNN and Al Jazeera’s Middle East Reporting,

Journal of Arab and Muslim, 1, 1, 11 (2007)

6. PJ.Boczkowski. J. Commun, 54, 2, 197 (2004)

7. A.Bruns .BIR, 7,2, (2011)

8.  W.P.Cassidy Gatekeeping similar for online, print journalists. Newspaper Research Journal, 27,2 (2006)

9.

1

W

L.Chen. Int Rev Appl Linguist Lang Teach, 43, 33 (2005)
0. D.V.Dimitrova & M.Neznanski.. ] Comput Mediat Commun, 12, 1, 248 (2006)



SHS Web of Conferences 33, 00052 (2017) DOI: 10.1051/shsconf/20173300052
i-COME'l6

11.

D.V.Dimitrova, C.Connolly-Ahern, A.P.Williams, L.L.Kaid, & A. Reid. Hyperlinking as gatekeeping: Online
newspaper coverage of the execution of an American terrorist. Journalism Studies, 4,3, 401 (2003)

. D.Domingo, T.Quandt, A.Heinonen, S.Paulussen, J.B.Singer & Vujnovic, M. Participatory journalism practices in

the media and beyond: An international comparative study of initiatives in online newspapers. Journalism Practice,
2,3, 326 (2008)

. N.Fairclough. Language and power. Pearson Education (2001)

. S.Giersdorf & A.Croissant. a. Journal of Civil Society, 7,1 (2011)

. K.Lewin. Group decision and social change. Readings in social psychology, 3 (1947)

. S.Loone. Anwar vows no retributive justice for political foes. Malaysiakini. (2013)

. W.D.Manning. The Gate Keeper. Journalism and Mass Communication Quarterly, 27, 4 (1950)

. MalaysiaKini.Najib’s ratings slide, BR1M not working. (2013)

. D.Matheson. Media discourses. McGraw-Hill Education (2005)

. O.Mok. Anwar says peaceful transition if Pakatan takes power. The Malaysian Insider. (2013)

. S.D.Reese. Understanding the global journalist: A hierarchy-of-influences approach. Journalism Studies, 2, 2

(2013)

. S.D.Reese. BIR, 3, 2 (2007).

. P.J.Shoemaker & S.D. Reese . Mediating the message. White Plains: Longman. (1996).

. J. B. Singer. Online journalists. Journal of Computer-Mediated Communication, 4,1 (1998)

. J B. Singer. Stepping back from the gate: Online newspaper editors and the co-production of content in campaign

2004. Journalism & Mass Communication Quarterly, 83,2 (2006)

. J. Steele. The International Journal of Press/Politics, 14, 1 (2009).
. The Malaysian Insider. BN, Pakatan in dead heat for Election. (2013).
. The Rakyat Post. Malaysian Insider joins the Edge Media Group. June 9. Available from

http://www.therakyatpost.com/business/2014/06/09/malaysian-insider-joins-edge-media-group/, accessed 1
December 2015 (2014)

. D. M. White. Journalism and Mass Communication Quarterly, 27,4, (1950)





