
 
 

            EU Grant Agreement number: 290529  
Project acronym: ANTICORRP 

Project title: Anti-Corruption Policies Revisited 
 

Work Package: WP 6 Media and corruption 
 

Title of deliverable: D 6.2 Case studies on corruption involving journalists 
 

Case studies on corruption involving journalists: Hungary 
 

Due date of deliverable: 31 August, 2016 
          Actual submission date: 31 August, 2016  

 
Authors: Miklós Hajdu, Boróka Pápay, István János Tóth (BCE) 

 
Organization name of lead beneficiary for this deliverable: UNIPG, UNIVERSITÀ DEGLI STUDI 
DI PERUGIA 
 

 
 
 
 
 
The information and views set out in this publication are those of the author(s) only and do not 
reflect any collective opinion of the ANTICORRP consortium, nor do they reflect the official 
opinion of the European Commission. Neither the European Commission nor any person acting on 
behalf of the European Commission is responsible for the use which might be made of the 
following information.  

Project co-funded by the European Commission within the Seventh Framework Programme 

Dissemination level 
PU Public X 
PP Restricted to other programme participants (including the Commission Services)  
RE Restricted to a group specified by the consortium (including the Commission Services)  

  Co   Confidential, only for members of the consortium (including the Commission Services)  



 2 

CONTENTS 

 

 

 

 
 

1. Introduction p. 3 

2. The representation of specific corruption cases in the Hungarian media p. 4 

3. Main characteristics of investigative journalism in Hungary p. 32 

4. Lessons from the analysis p. 52 

Appendix p. 53 

 

  



 3 

Introduction1 
 

 

 

 

The aim of this paper is to analyse the role of media and journalists in uncovering of corruption 

cases in Hungary. How does the Hungarian media deal with corruption cases and how do the 

structure of political polarization and ownership structure of Hungarian media influence this special 

activity of journalists? 

The paper consists of two parts describing the relation between the corruption and media in 

Hungary from two perspectives. In the first section we present four particular Hungarian corruption 

cases by briefly describing their background and analysing thoroughly the role of media in the 

outbreak of these scandals. The cases were selected in order to be able to explain the function of the 

Hungarian press, especially its investigative departments. 

The second part of the study focuses on the general nature of the Hungarian press with 

special emphasis on investigative journalism. The aim of this chapter is to provide insights into the 

Hungarian media market and its influencing factors. The cases of the first section are often quoted 

to make the findings more illustrative. At the end of the paper we summarize the main lessons from 

this analysis. 

The study is based on eight semi-structured interviews2 with leading investigative journalists 

and one with a media expert in Hungary. The results of the fieldwork were processed anonymously; 

the conversations were not recorded. We subsequently analysed the articles and documents using 

the Google and other applications and databases3 related to the topic. The findings related to people, 

organizations or news outlets that are based on publicly available sources are indicated in the 

footnotes.  

                                                
1 We would like to thank Katalin Goldstein (Corvinus University Budapest) and Samuel Markson (Harvard University) 
for proofreading the study. 
2 Some more details of the interviews are presented in the second part of the appendix. 
3 For instance, www.textplore.org (a software for content analysis with a database containing about three million 
articles) and www.kmonitor.hu (a database of articles from the online media dealing with corruption, public 
procurement, public spending and, in general, with the transparency of the public sphere). 



 4 

The representation of specific corruption cases in the Hungarian 

media 
 

 

 

 

1. Investigation with severe political effects: the Tocsik scandal 
 
Relevance 

The Tocsik case is considered to be the first important corruption scandal since the transition in 

1989-90. It is still not known exactly who leaked the information about the scandal, but the 

intelligence agencies and the different interest groups are supposed to be the sources of the initial 

data. The journalists had positive roles in the outbreak of the scandal, which can be considered both 

active (enforcer or initiator) and passive (reporter or facilitator). The Tocsik case had serious 

political affects too. 

 

Background 

In 1996, the Prosecutor General’s Office of Hungary filed a civil lawsuit on suspicion of fraud 

against Márta Tocsik, a lawyer, which was followed by a prosecution procedure a year later. For her 

involvement in the formalization of contracts of the National Privatization and Asset Management 

Corporation4 (later: NPAM) involving local government’s land affairs, she received an 804 million 

HUF (5.3 million USD5) commission. During a long series of judicial proceedings lasting 12 years, 

many contradictory verdicts have been made6. Márta Tocsik was clearly only one of the actors, a 

scapegoat in a complex and iconic case of political corruption. One of the journalists who exposed 

the scandal wrote a eulogy for Márta Tocsik’s death concluding that she was in the wrong place at 

the wrong time and her life was ruined because of a scandal in which she was supposed to be only a 

puppet.7 The Tocsik case was closely followed by the media and was used as a political tool to gain 

political capital. 

In Hungary the act XIII8 of 1989 stated that the value of the lands of public companies has to be 

transferred to the local governments, as forming strong local governments was an important guiding 

                                                
4 Állami Privatizációs és Vagyonkezelő Rt. (ÁPV Rt.) 
5 Calculation is based on the average exchange rates in 1996 (source: www.mtieco.hu) 
6 http://k-monitor.hu/adatbazis/aktak/tocsik-ugy 
7 http://www.komment.hu/tartalom/20130417-meghalt-tocsik-marta-1.html  
8 Hungarian laws are numbered in Roman numerals. 



 5 

principle during the transition in 1989-90. Due to a controversial interpretation of this law, the 

center-right Antall-government9 (in office from 1990 to 1993) delayed its implementation and the 

NPAM could take advantage of determining the value of the local government’s interests10. The act 

LIV of 1992, a retroactive regulation, decreased the amounts belonging to the municipalities. Local 

governments protested against the ruling by bringing hundreds of lawsuits against the state. During 

the era of socialist-liberal government – the coalition of the Hungarian Socialist Party (later: HSP) 

and the Alliance of Free Democrats –, the Supreme Court set a precedent in the city of 

Dunaújváros, making the Dunaferr Company11 pay the sum of the initial claim for the local 

government. 

The first actors of the Tocsik-case were the Vektor ltd. and the Vektor Broker ltd (see Figure 1.). 

These companies offered brokering deals between local governments and the NPAM for a 

performance fee of ten percent for the mayors.12 One of their managers mentioned later in the press 

was Péter Lovas.13 On the 9th of December 1995, Imre Szokai, president of the NPAM and 

confidant of the current Prime Minister (Gyula Horn, HSP), introduced Márta Tocsik to Péter 

Liszkai, counsellor of NPAM. Five days later, Péter Liszkai (NPAM) and Péter Lovas (Vektor) 

finally reached an extrajudicial agreement about the sums that were entitled to the represented local 

governments. Liszkai named Tocsik as a mediator (for a ten percent commission), whose task was 

also cost minimizing for NPAM during the negotiation process. The appointment and payment of 

Tocsik was a result of a case of corruption involving multiple actors. The role of the Supervisory 

Board of NPAM was unclear but they did not prevent the deal and the employment of Tocsik by the 

Directory Board. Also, Tocsik was the only applicant of the two-day long application process for 

the position. Three kinds of problems surrounded this application process: 

 

  

                                                
9 http://www.britannica.com/biography/Jozsef-Antall  
10 http://magyarnarancs.hu/belpol/a_szokai-tocsik-ugy_x-aktak-61137  
11  The Dunaferr Danube Ironworks is one of the most significant industrial producers in Hungary 
(http://www.dunaferr.hu/en/) 
12 http://beszelo.c3.hu/cikkek/a-tocsik-botrany 
13 http://magyarnarancs.hu/belpol/a_szokai-tocsik-ugy_x-aktak-61137 



 6 

Figure 1: The actors and mechanism of the Tocsik’s case 

 
         Notes: NPAM: National Privatization and Asset Management Corporation 
 M. Tocsik: Maria Tocsik, lawyer 
     : local governments brought hundreds of lawsuits against the NPAM 

   : corrupt transaction (outsourcing of mediation to Marta Tocsik  
     without competition with high level of commission) 

      : transfer of bribes 
 HSP     : companies owned by leaders of Hungarian Socialist Party 
 AFD    : companies owned by leaders of Alliance of Free Democrats 
 Vector : Vektor ltd. and the Vektor Broker ltd, private owned companies 
         : legal market transactions: Vector companies offered brokering deals  
         between local governments and NPAM (via M. Tocsik) for a  
         performance fee 
       : local governments (in different colour) 
 

 

1. Marta Tocsik established a monopoly position that allowed her frent-seeking, 

2. the selection process of Marta Tocsik was not transparent but it was uncompetitive (she was 

the only applicant), 

3. Marta Tocsik later transferred a high portion of her performance fee to firms related to the 

ruling parties (HSP and AFD)14. 

                                                
14 It clearly appears that M. Tocsik played a role of ’broker’ or ’middleman’ between the corrupted leaders of NPAM 
(bribers) and the leaders of ruling parties (HSP and ADF). See: Della Porta, D. – Vanucci, A. (2012): The Hidden Order 
of Corruption. An Institutional Approach, Ashgate, Farnham, England, pp. 135-171. and Szántó, Z. – Tóth, I. J. – Varga, 
S. (2012): The social and institutional structure of corruption: some typical network configurations of corruption 

 
 
 
 
 
 
     NPAM                   M. Tocsik         Vector 
        (with leaders from 
 HSP and AFD) 
 
 
 
 
 
 
 
                HSP       AFD 



 7 

An internal investigation aiming to uncover the aforementioned payments was suspended15. In total, 

the two Vector companies realized a 2 billion HUF profit (13.1 million USD16) and Márta Tocsik 

earned a total of 804 million HUF17. Tocsik transferred a large percentage of the payment to various 

private-owned companies close to the socialist and liberal parties which formed the government and 

individuals such as her secretary or even a cabdriver18. Tocsik’s (eventually retracted) confession 

revealed that László Boldvai (treasurer of the Socialist Party at that time) and György Budai (an 

entrepreneur associated with the Alliance of Free Democrats, AFD) extorted money from her for 

the companies (Arány ltd. and Utilitas ltd.)19. 

The scandal emerged on the 18th of September 1996, when Figyelő20, a Hungarian weekly paper, 

published an article about NPAM trying to deal with local governments by hiring an external 

specialist21. On the 24th of September, Tamás Deutsch (member of the FIDESZ, an opposition party 

at that time) drew attention to the article in the Hungarian Parliament. Following a long chain of 

events, the government suspended the members of the NPAM directory board. On October 6, the 

Prime Minister dismissed Tamás Suchman (HSP member), the minister responsible for matters of 

privatization from his position. On October 8, the Prosecutor General’s Office ordered an 

investigation against Tocsik for forgery of official documents and against an unknown suspect in 

the NPAM leadership. In the Parliament, a parliamentary committee headed by Tamás Deutsch was 

established to investigate the Tocsik case. One of our interviewees stated that the board of the 

NPAM led by Imre Szokai, and the board of the Alliance of Free Democrats (AFD), led by Iván 

Pető, knew about the money transfers between Márta Tocsik and the aforementioned companies. 

The legal proceeding at first instance started on the 27th of November 1997 at the Budapest 

Metropolitan Court. In 1999, the Court dropped all charges due to absence of crime in the case of 

Tocsik, Liszkai and Szokai, while determining abuse of influence by Boldvai and Budai. In 2000, 

the Supreme Court relaunched the procedure. In 2002, Tocsik was found guilty of abetment in 

embezzlement, was sentenced to 4 years in prison and was ordered to pay back a total of 640 

million HUF. Liszkai and Szokai were imprisoned and all charges were dropped against Boldvai 

and Budai. In April 2003, the charges were dropped against Tocsik, but she was fined 400.000 HUF 

for forgery by the Supreme Court.22 In 2008, she lost the civil trial and she had to pay back 562 

                                                                                                                                                            
transactions in Hungary, In: Vedres, B. – Scotti, M. (eds.): Network sin Social Policy Problems, Cambridge University 
Press, Cambridge, UK. pp. 156-176. 
15 http://magyarnarancs.hu/belpol/a_szokai-tocsik-ugy_x-aktak-61137 
16 Calculation is based on the average exchange rates in 1996 (source: www.mtieco.hu) 
17 http://beszelo.c3.hu/cikkek/a-tocsik-botrany  
18 http://magyarnarancs.hu/belpol/a_szokai-tocsik-ugy_x-aktak-61137 
19 http://beszelo.c3.hu/cikkek/a-tocsik-botrany 
20 Literal translation of the title of the newspaper: Observer 
21 http://magyarnarancs.hu/belpol/a_szokai-tocsik-ugy_x-aktak-61137 
22 http://budapesttimes.hu/2013/09/28/then-and-now-the-tocsik-case/  



 8 

million HUF as a result. She wasn’t present at the trial due to her illness. She died in 201323, at the 

age of 61. 

The HVG online news portal mentions that the Tocsik case helped FIDESZ to emerge as the most 

popular right-wing party. With the Tocsik case, FIDESZ received much of the media’s attention 

and gained popularity24. Also the Alliance of Free Democrats suffered heavy losses, the number of 

its supporters dropped in 1996; the proportion of the supporters of the Alliance of Free Democrats 

was fluctuating between 15 and 20 per cents in 1995, and it decreased to about 10 per cents after the 

eruption of Tocsik-case25. 

 

The role of the media in the Tocsik case 

As the scandal erupted, the first details of the case were revealed by the editor and a journalist of 

Figyelő, Tibor Krecz and Zoltán Siposs2627. Initially the journalists were be considered as passive, 

positive – reporter or facilitator - actors in the Tocsik case, but that role became more active 

(enforcer or initiator). The documents – half-page summaries of the board decisions of NPAM28 – 

supporting the story were hidden in a brown envelope left in a locker of the Budapest Keleti railway 

station29. The key of the locker was put under a traffic sign next to a gas station on the M3 

motorway near Budapest. However, the authors never talked to anyone about how did they came to 

know the existence of these documents, they only claimed that the source was not Tibor Krecz’s 

wife, who worked at the legal department of the NPAM at that time. 

The interests regarding the outbreak of the scandal remained unclear too. Zoltán Siposs suggested in 

his memoir written on the occasion of Marta Tocsik’s death that one interest group wanted a too big 

share of the privatization and others became unhappy with that situation30. Nevertheless, we can 

conclude based on interviews that the motivation of the journalists of Figyelő of writing the story 

derived from naivety. They acted instinctively and tried to do their job faithfully after they received 

the information about the case but they did not recognize the importance of the story. However, we 

should note that Világgazdaság, a daily newspaper, also possessed the information about the 

Tocsik-case. 

The two journalists, Krecz and Siposs thought that their article would be immediately forgotten. But 

soon they were threatened and intercepted, the door of their editorial office was cracked and their 

                                                
23 http://index.hu/belfold/2013/04/17/meghalt_tocsik_marta/ 
24 http://hvg.hu/gazdasag/20130417_Meghalt_Tocsik_Marta 
25 http://www.tarsadalomkutatas.hu/kkk.php?TPUBL-A-931/publikaciok/tpubl_a_931.pdf  
26 http://fn.hir24.hu/itthon/2005/09/21/1996_tocsik_ugy_nyitanya/  
27 http://fn.hir24.hu/gazdasag/1996/09/18/rendk_v_li_kiad/  
28 http://cink.hu/mi-is-volt-az-a-tocsik-ugy-es-hogyan-leplezodott-le-474749417  
29 http://www.komment.hu/tartalom/20130417-meghalt-tocsik-marta-1.html  
30 http://www.komment.hu/tartalom/20130417-meghalt-tocsik-marta-1.html  



 9 

telephone directory was stolen by the Hungarian intelligence agencies led by István Nikolics 

(Minister of Civilian Intelligence Services). Tibor Krecz’s wife was immediately fired from the 

NPAM, and a family feud emerged too due to the publication of the story31. Nearly twenty years 

after the first article appeared about Tocsik case, the authors still refuse to share details about their 

sources of information, and they are not keen on talking about the scandal. 

Világgazdaság, the newspaper that also possessed the information about the activity of Tocsik, for 

unknown reasons just published them a day later than Figyelő – however as Világgazdaság was a 

daily newspaper, probably it could probably publish the story earlier, than Figyelő. Additionally, 

several journalists of other newspapers and magazines gained some information about the case, but 

they chose not to publish it. Krecz and Siposs also involved some of their colleagues for two 

reasons: on the one hand to show them that their statements are legitimate and on the other hand to 

have company in case of political retaliation. Even the editors of significant newspapers, like 

Magyar Hírlap, received the documents from Krecz.32 

The first article – its title was the “Saver I.” – of Figyelő revealed only the initials of Marta Tocsik, 

her full name was not published, as the system of the corruption was more important than her 

personality. Krecz and Siposs tried to interview “M. T.”, but she ignored their request citing her 

illness33. The article’s main statement was that an external advisor could earn 600 million forints in 

one year from the Hungarian state and is conferred with full powers to negotiate with local 

governments by the NPAM since January 1996, however the staff of NPAM was supposed to do 

this job. Another key fact was also revealed, that the NPAM violated its internal rules when Marta 

Tocsik was chosen to manage the negotiations, and political aspects were considered during the 

selection; however, the NPAM’s managers pretended that a professional company had been ordered 

to do the work that was delegated to Marta Tocsik with an article published on the 13th August 1996 

in the official journal of NPAM (Heti Privinfo). The authors referred to the documents justifying 

the scandal, however they did not mention their sources or any details of them. Moreover, they 

shortly interviewed Tamás Lovas, the director of Vektor (and the brother of Péter Lovas), and an 

affected mayor. Tamás Lovas said that more than a hundred local governments were involved into 

the negotiations, but he denied discussing the claimed amounts, the commissions and the 

circumstances of money transfers, however he declared that there is no legal relationship between 

Vektor and Marta Tocsik. 

                                                
31 http://cink.hu/tenyleg-a-felesege-szivarogtatta-ki-a-papirokat-exkl-474750779  
32 http://cink.hu/mi-is-volt-az-a-tocsik-ugy-es-hogyan-leplezodott-le-474749417  
33 http://fn.hir24.hu/gazdasag/1996/09/18/rendk_v_li_kiad/ 



 10 

A week later Figyelő revealed some more details in its second article (Saver II.) about the scandal.34 

It claimed that Marta Tocsik could have earned roughly 800 million forints instead of the previously 

mentioned 600 million forints, though her full name was dissembled again. The article cited several 

other newspapers (Magyar Hírlap35, Népszabadság36, Világgazdaság37) that published the NPAM’s 

statements about the circumstances of choosing and hiring the external advisor after the Figyelő’s 

first article. Figyelő also noted that these official statements did not match with the information 

included in their documents regarding the scandal. 

The portrait of Marta Tocsik was hidden for a long time; the first interview with a photo of her was 

published on the front page of a newspaper called Népszava38 (close to left-wing parties) only 

several weeks after the outbreak of the scandal.39 Meanwhile journalists had tracked down her 

address, had taken photos and videos of the house where she lived, and presented Tocsik’s home as 

a luxury fortress. They had even tried to gather information from her neighbours. A tabloid named 

Mai Nap had published a sketch of her face. 

When the third article40 (Saver III.) about the Tocsik-case of Figyelő, on the 2nd October 1996 was 

published, the full name of Marta Tocsik was already known. Based on the exclusive information of 

Figyelő, the article revealed that in 1989-90, several proceedings were conducted against Marta 

Tocsik on account of document forgery and embezzlement, but in the end she was not punished. 

The journalists were able to conduct an interview with her, and she said that she was not personally 

working for NPAM, but her financial and legal agency did the work with subcontractors. The article 

also revealed a contradiction regarding the number of affected municipalities between the 

statements of Tamás Suchmann and the information of Figyelő. 

On the 9th October 1996 Figyelő published only a paragraph41 (Saver IV.) about the political and 

legal proceedings started after the scandal had been unleashed, concluding that the first act of the 

Tocsik-case was finished. From then on the press started to report about these procedures. Based on 

its background information Figyelő formulated jugdements about them (Saver V.)42 on the 30th 

October 1996. It also revealed some more information about circumstances of the beginning of the 

cooperation between the NPAM, the Vektor and Marta Tocsik, recalling the suspicion that Imre 

Szokai pushed her to be the external advisor. 

                                                
34 http://fn.hir24.hu/gazdasag/1996/09/25/indokolatlan_kiad_pv/  
35 Literal translation of the title of the newspaper: Hungarian Newspaper 
36 Literal translation of the title of the newspaper: People’s Freedom 
37 Literal translation of the title of the newspaper: World Economy 
38 Literal translation of the title of the newspaper: People’s Word 
39 http://beszelo.c3.hu/cikkek/a-tocsik-botrany 
40 http://fn.hir24.hu/gazdasag/1996/10/02/indokolatlan_kiad_pv/  
41 http://fn.hir24.hu/gazdasag/1996/10/09/megtakar_t_iv/  
42 http://fn.hir24.hu/gazdasag/1996/10/30/pv_rt_botr/   



 11 

The role of the press changed over the course of the Tocsik-case proceedings. As the journalists 

began to gather more and more information and data about the case, they became active rather than 

passive participants. They began to find out the details of the case and personal information about 

Marta Tocsik. 

The Hungarian public service television also broadcasted a report about the Tocsik case soon after 

Figyelő had published the first article in a news show, called Objektív. The director of Vektor was 

also interviewed in the show, and the transactions between Marta Tocsik and the Arány and Utilitas 

companies were uncovered in the Objektív on the 15th October 1996. The presenter and news editor 

was András Bánó, who had several affairs with the governments and his superiors because of the 

independent tone of his previous television programmes.43 In the end of 1996 the president of the 

public service television put an end to Objektív. Bánó suggested, that because of their commentary 

about the Tocsik case, Objektív fell out of favour with the socialist-liberal government, ultimately 

leading its annulment. This was also confirmed by one of our interviewees. However the 

government did not really care about Figyelő after the report of Objektív had been broadcasted.44 

Figyelő published one more report45 about the proceedings of the Tocsik-case in its series of articles 

(Saver VI.) at the end of January. As the investigation had started, several contracts, money transfer 

receipts and other documents came into the possession of the authorities, and the press could be 

informed from official sources. The involvement of the Alliance of Free Democrats and the 

Hungarian Socialist Party was also known by this time. Later the media reported on the progress of 

the lawsuits of the Tocsik-case. 

During the interviews with journalists and media experts it turned out that some journalists – and 

their children – were threatened in connection with the Tocsik-case. Also some informers who were 

in high administrative positions who had promised to help the journalists, finally refused to support 

them due to the riskiness of Tocsik-case. In addition, Marta Tocsik personally tried to persuade 

journalists not to write about the scandal. But even if some news outlets initially supported her, they 

finally published articles about the Tocsik-case too. 

 

Conclusions 

The Tocsik-case was the first Hungarian corruption scandal after the 1989-90 transition that had 

serious political effects. It also set precedent in Hungary through the work of the editors and 

journalists of Figyelő, who did not expect that their first article about the case would have such an 

impact. However, the details of the eruption of the scandal are becoming more and more forgotten. 

                                                
43 See: http://bit.ly/1XLyjsO  
44 http://cink.hu/tenyleg-a-felesege-szivarogtatta-ki-a-papirokat-exkl-474750779  
45 http://fn.hir24.hu/gazdasag/1997/01/22/pv_rt_szokai_gy/  



 12 

The interviewed journalists and media specialists could hardly recall the specifics of the media’s 

role in the Tocsik-case once nearly 20 years had passed. 

The journalists and experts who were interviewed agreed that the Tocsik-case attracted a lot of 

interest because of the following reasons: 

1) The concept of performance fee was easy to understand for many people, even if some other 

aspects of the case was much more complicated. 

2) The Bokros package46, a series of austerity measures was announced in 1995. 

3) As the amount of money involved in the scandal was not as large as in other corruption 

cases, it was easy to understand – millions are recognisable but billions are not for the 

general public,  

4) the Alliance of Free Democrats was not part of major scandals before the Tocsik-case, 

5) it was one of the first cases of corruption revealed in the media after the transition in 1989-

90 and such cases were new for the public. 

In addition, the interviewees highlighted that in the 1990’s the weekly papers and television 

channels were in an oligopolistic situation and the publicity was not polarized between the political 

sides like at that time47. Furthermore, they emphasized that it was easy to get lost in the details of 

the Tocsik-case. As a result, the role of Imre Szokai and György Budai was not well understood by 

the public. 

After the Tocsik-case had erupted, a new explanation emerged for why did two previously 

conflicting party formed a coalition, even if one of them, the Hungarian Socialist Party could form a 

government individually: money. The popularity of the Alliance of Free Democrats started to 

decrease after 1996 (see Figure 2.). 

  

                                                
46 https://en.wikipedia.org/wiki/Bokros_package  
47 The influences of politics on the media in Hungary will be discussed in the second chapter. 



 13 

Figure 2: The results of Alliance of Free Democrats on parliamentary elections in Hungary, 

1990-2010 (%) 

 
 

 
1990 1994 1998 2002 2006 2010 

% of seats won on the parliamentary 
elections 24% 18% 6% 5% 5% 0% 
% of votes for party lists in multi-member 
constituencies 21% 20% 8% 6% 7% 3% 

Source: National Election Office (www.valasztas.hu)48 
Notes: In 2010 Alliance of Free Democrats established the party list in the multi-seat constituency with the Hungarian 
Democratic Forum. 
 

A public opinion research49 in November 1996 pointed out that about the 90% of the voters of 

Alliance of Free Democrats50 deplored the government because of the Tocsik case. This ratio was 

the same regarding the voters of the parties in opposition but was only 64% among the supporters of 

the Hungarian Socialist Party. It is also noteworthy that 98% of the Hungarian adult population 

have heard about the Tocsik-case by the end of October 1996. 

After continuously suffering heavy losses of voters since 1998, the Alliance of Free Democrats was 

dissolved in 2013. In the 2010 parliamentary election, Alliance of Free Democrats won only 0.25 

percent of the vote and became an extra-parliamentary party for the first time since 1990.51 

The socialist party too had some victims because of the Tocsik-case (see Figure 3). As it was 

mentioned earlier, Tamás Suchman, the minister responsible for matters of privatization, was 

dismissed from his position by PM Gyula Horn. Imre Szokai and his team were sacrificed by PM 

                                                
48 http://valtor.valasztas.hu/valtort/jsp/t0.jsp  
49 https://web.archive.org/web/19980116040649/http://www.median.hu/korrupt.html  
50 As it was mentioned earlier, György Budai, an entrepreneur associated with the Alliance of Free Democrats was 
involved in the money transfers. 
51 https://en.wikipedia.org/wiki/Alliance_of_Free_Democrats  

0% 

5% 

10% 

15% 

20% 

25% 

30% 

1990 1994 1998 2002 2006 2010 

% of seats won on the parliamentary elections 

% of votes for party lists in multi-member constituencies 



 14 

Gyula Horn, as well. Also the popularity of the Hungarian Socialist Party declined soon after the 

outbreak of the Tocsik-case reaching its minimum level52 considering the period between 1995 and 

2002. 

 

Figure 3: Supporters for Hungarian Socialist Party among eligible voters, based on the data 

of Szonda-Ipsos, 1995-2002 (%) 

%

 
Source: http://www.wargo.hu/tij/publications/melkoz_02.pdf 
Note: the outbreak of the Tocsik-case is marked by the red line on the chart. 

 

The editorial staff of Figyelő received the Hungarian Joseph Pulitzer Memorial Prize in 1997.  

                                                
52 The first article of Figyelő was published on the 18th September 1996. Based on the opinion polls’ results the 
popularity of the Hungarian Socialist Party decreased from 22% to 12% in January 1997. 

0 

5 

10 

15 

20 

25 

30 

35 

40 

45 

J 1
99

5 Á
 Jl
 

O
 

J 1
99

6 Á
 Jl
 

O
 

J 1
99

7 Á
 Jl
 

O
 

J 1
99

8 Á
 Jl
 

O
 

J 1
99

9 Á
 Jl
 

O
 

J 2
00

0 Á
 Jl
 

O
 

J 2
00

1 Á
 Jl
 

O
 

J 2
00

2 Á
 Jl
 

O
 



 15 

2. Investigation with serious consequences: the role of media in the István Kocsis case 
 

Relevance 

The case of István Kocsis may have influenced not only the eponymous career but also the results 

of the elections held in 2010 as the campaign and rhetoric of FIDESZ was partly grounded on the 

corruption scandals of its political opponents. It can be assumed based on the interviews that the 

leak of the information about the corruption was scheduled on this purpose too. The source of the 

leaked information remained unidentified, but presumably it is originated from the Intelligence or 

some groups with conflicting interests. The scandal of István Kocsis is also a good example to 

demonstrate the relationship between the media and the advertisers in Hungary. The journalists had 

positive, both active (enforcer or initiator) and passive (reporter or facilitator) roles in presenting the 

scandal too, like in the case of the Tocsik-scandal. But in addition the negative behaviour can be 

also traced in the passivity of the journalists as a consequence of the influence of MVM on the 

advertising market. 

 

Background 

István Kocsis led MVM53, an entirely state owned company between 2004 and 2008. This group 

incorporates among others the Paks Nuclear Power Plant Ltd. Kocsis was dismissed in mid 2008, at 

the behest of Ferenc Gyurcsány, the former socialist prime minister. The real reason of this is still 

unclear but it happened allegedly because of Kocsis’s more and more extensive relationship to the 

right-wing party (Fidesz). 

On 14th January 2008 MVM granted a 4,3 million EUR loan to its affiliate, Niker d.o.o., ’to finance 

the high-standard recreation of the employees of the MVM Group’.54 It turned out later that this 

happened without the approval of the Board. At this time the CEO of MVM was István Kocsis. 

NIKER paid 3,5 million EUR to Jadran Investments Limited as a lease for Hotel Bili Kamen in 

Vodice, Croatia. Jadran Investment was a company registered in the UK having offshore status. 

Some months later, on 17th July 2008 the contract was terminated after the replacement of István 

Kocsis. Jadran should have paid the amount of the rent back according to the contract, but this 

never happened. NIKER registered a mortgage on the hotel; the repayment deadline expired on 19th 

January 2009 but Jadran did not pay. However, not everything was clear about the mortgage either: 

according to certain evaluations the hotel was worth less than 3.5 million EUR. Besides, NIKER 

wanted to ensure that no further mortgages would be registered on the hotel and it would not be 

                                                
53 MVM Hungarian Electricity Private Limited Company (MVM Zrt.), http://mvm.hu/?lang=en  
54 http://index.hu/gazdasag/magyar/2009/06/29/az_mvm_a_vezer_felesegetol_berelt_szallodat/ 



 16 

sold before the case was closed, but Croatian authorities rejected the request. The report of MVM’s 

inner investigation calculated a total loss of 3.8 million EUR. 

Tamás Bodoky, a journalist writing for Index.hu, discovered that according to the British 

Companies House’s database, the real owner of Jadran Investments is ‘Mrs. Istvan Kovacs’ (see 

Figure 4.). The company was founded on 28th March 2007; and it had neither income not 

expenditures in the 2007-2008 fiscal year, which ended on 31st March 2008. The only shareholder 

was a firm registered on the British Virgin Islands, which is a tax haven. One of the Companies 

House’s documents states that the ‘ultimate controlling party’ is ‘Mrs. Istvan Kovacs’. 

 

Figure 4: The document proving the involvement of Mrs. Istvan Kocsis 

 

Source: http://bit.ly/1THLZAf 
 

István Kocsis claimed that neither he nor his wife had anything to do with Jadran Investment and he 

planned legal actions because of malicious usage of his name. 

The lawsuit against István Kocsis and five other persons began in 2011. Kocsis was acquitted but 

his wife and his main consultant were sentenced to suspended jail sentence in the first instance in 

2013. According to the justification, the investments of Kocsis were actually included in the 

medium-term objectives of MVM. Additionally, the indictment was insufficient and erroneous. 

According to the indictment, 12 billion HUF was returned to MVM from the 15 billion financial 

loss caused by Kocsis and his companions55 but articles do not specify how.  

 

                                                
55See: http://bit.ly/1O0PrJj 



 17 

Outbreak of the case in the media 

An inner investigation of the supervisory board of Ernst and Young drew attention to suspicious 

transactions between 2004 and 2008 at MVM Hungarian Electricity Ltd. Many of the Hungarian 

editorial offices received the documents containing the results of this investigation in their 

mailboxes. Tamás Bodoky, the journalist of a Hungarian news portal, Index.hu was the first who 

revealed the results of the enquiry by writing a series of articles based on the document and his own 

investigation. The other news outlets did not deal with the documents they received. Based on our 

interviews we can assume that the reason for this phenomenon is in connection with the momentous 

role of MVM and Paks Nuclear Power Plant on the advertising market56; the decision about whether 

the case should be published or not, was in the hand of the managers and owners of the news outlets 

it was not the responsibility of the journalists. 

Furthermore, the politically engaged news outlets also left this topic out of their focus, presumably 

because both political sides were affected in the case – in the meantime the right-wing Fidesz-

related media continuously confronted the socialist-liberal government with other corruption cases 

(for example the Hagyó-case57). These two reasons caused a negative, passive attitude towards the 

scandal. As Bodoky did not have competition in reporting this topic, he could elaborate the case 

thoroughly, without time pressure. 

Tamás Bodoky’s role in the case should considered both passive and active positive 

(reporter/facilitator and enforcer/initiator). His work was initially based on a report describing the 

investigation of Ernst and Young that his editorial office received unintentionally. However, he 

later interviewed István Kocsis and gathered some further information about the cases, because the 

documents he received contained insufficient evidence. His work also contributed to the subsequent 

lawsuit. 

The first article of Tamás Bodoky was published on the 10th March 2009 on Index.hu58 with the title 

“MVM-billons for offshore companies” – István Kocsis was the CEO of the Budapest Transport 

Company (BKV ZRt.) at this time. The article referred to the documents of the inner investigations 

about the financial transactions of the period when István Kocsis led the MVM, initiated by its new 

management. However it revealed only another issue of the MVM’s solicitous transactions, the 

Hotel Bili Kamen case was not even mentioned until the 18th March 2009, when Tamás Bodoky’s 

second article59 (“The lost hotel”) was published. The editors of Index.hu also asked the new 

                                                
56 The impact of the potential advertisers on the media is discussed in the second chapter. 
57 https://en.wikipedia.org/wiki/Miklós_Hagyó  
58 http://index.hu/gazdasag/magyar/2009/03/10/mvm-milliardok_offshore_cegeknek/  
59 http://index.hu/gazdasag/magyar/2009/03/18/az_elveszett_szalloda/  



 18 

management of MVM about the recent developments regarding the corruption cases responding 

that they know about the transactions and are trying to minimize the losses of the company. 

Two weeks later Tamás Bodoky and Gergely Dudás, another journalist of Index.hu interviewed 

István Kocsis60. He said that he does not expect to be prosecuted by the MVM as there were 

changes in the management of the nuclear power plant in Paks61 and that was the aim of leaking out 

the documents about the investigations. He also said that the offshore companies had to be involved 

with the Hotel Bili Kamen case because of the sellers of the hotel who did not want to pay taxes in 

Croatia. 

Gergely Dudás also interviewed Imre Mártha62, the new CEO of MVM at the end of March 2009. 

He regretted what happened during the era of his predecessor. However, he also said that the 

articles dealing with the corruption cases of István Kocsis show a negative image about the MVM 

on the one hand, but on the other they proved that the new management did not refute or blanched 

over the incidents. 

Meanwhile the rival printed and online newspapers did not really care about the corruption cases of 

MVM. The two traditional Hungarian newspapers, Magyar Nemzet 63 64  and Népszabadság 65 

published only two short articles regarding the cases in March 2009. In contrast, on Index.hu, five 

articles dealt with them in that month and Tamás Bodoky did not stop publishing information about 

the cases in the following months. Figyelő also published some coverage of the case following 

Index.hu.  

The discussion of the cases was revived again in June 2009 when several news outlets received a 

document package from the sender “Dr. Kocsis István” again66. The documents contained the 

results of the inner investigations of MVM conducted by Squire Sanders Legal Counsel Worldwide 

/ Erős Ügyvédi Iroda, a reputable law firm. The Hotel Bili Kamen case was revealed again too. 

However, the news outlets other than Index.hu were not really engaged in the case. 

András Szász, a consultant of István Kocsis who was involved in some of the offshore companies 

affected in the cases also presented some documents for Index.hu about the doubtful businesses of 

MVM. These documents indicated that the aim of these activities was to prepare some businesses in 

the Balkan that could make MVM a main actor of the region. Tamás Bodoky posed the question in 

the title of his article: “Is the MVM case a giant bubble or a missed possibility?” The following day 

                                                
60 see : http://bit.ly/1TRs9YO  
61 http://nol.hu/gazdasag/suli_janos_a_paksi_atomeromu_zrt__uj_vezerigazgatoja-325752  
62 http://index.hu/gazdasag/magyar/2009/03/20/martha_interju/  
63 Meaning Hungarian Nation in English, a daily Hungarian centre-right newspaper owned by Lajos Simicska, who was 
in close partnership with Viktor Orbán at that time. 
64 http://mno.hu/migr_1834/adriai_szallo_fantomcegtol-338327  
65 http://nol.hu/gazdasag/lap-20090313-20090313-67-324443  
66 See: http://bit.ly/1Y0tH2z  



 19 

MVM issued a notice that stated that the dubious transactions were not commercially justified and 

the MVM’s strategy does not involve the need for offshore businesses67. 

In June 2009 Tamás Bodoky discovered that according to the British Companies House’s public 

database, the real owner of Jadran Investments is ‘Mrs. Istvan Kovacs’68. István Kovács was also 

asked by the journalists of Index.hu about the role of his wife in the suspicious transactions but he 

rejected that his family had anything to do with the company. He also said that he is planning legal 

actions against Jadran Investments because of the inadequate data. 

 

The media representation of the case in the following period 

“Politics Can Be Different” (LMP), a green-liberal political party in parliamentary opposition 

submitted a data request to make the results of the investigation of Ernst and Young and Squire 

Sanders Legal Counsel Worldwide / Erős Ügyvédi Iroda and any other documents in connection 

with the dubious businesses of MVM pubic in the summer of 2009. Nevertheless, MVM had denied 

this request, so LMP initiated legal proceedings that would become inexplicably long. In 2010 and 

2011 Tamás Bodoky who left Index.hu in the meantime wrote several articles69 about the lawsuit 

between LMP and MVM published in Élet és Irodalom70 and Átlátszó.hu71. 

In 2011 several major news outlets reported about the lawsuit72 and published portrait73 articles 

about István Kocsis. These portraits presented István Kocsis as a protected and privileged person 

before the outbreak of the scandals around MVM. The journalists also evoked that notwithstanding 

István Kocsis was a director of the NPAM during the Tocsik-scandal and while the complete 

directorate was fired after the outbreak of that case, Kocsis was just demoted to vice-director. 

 

Conclusions 

After the publication of Tamás Bodoky’s articles, the National Bureau of Investigation began to 

investigate as well. In 2012 April there were already 11 distinct cases identified74. One of the most 

quoted cases was the Croatian hotel renting case. 

The lawsuit is still in progress against István Kocsis (the acquittal at first instance was annulled at 

second instance), and several news outlets have published reports about it.; the topic is not 

                                                
67 See: http://bit.ly/1qZfKV6  
68 See: http://bit.ly/1O6EENW  
69 See: http://bit.ly/1sOYUtw  
70 Meaning Life and Literature in English, a weekly Hungarian magazine about literature and politics. 
71 Átlátszó means “Transparent” in Hungarian. Átlátszó is an NGO and an online news outlet for investigative 
journalism founded by Tamás Bodoky in 2011, after he had left Index. 
72 http://hvg.hu/gazdasag/20130802_Gyanusitotta_valt_Mrs_K and http://bit.ly/1O0PrJj 
73 http://nol.hu/gazdasag/20110817-egy_sokaig_vedett_szemely-1171101 
http://index.hu/belfold/2011/09/08/kocsis_istvan_mindig_mindent_tulel/ 
74 http://hvg.hu/gazdasag/20130802_Gyanusitotta_valt_Mrs_K 



 20 

forbidden anymore. In addition the Hungarian Telegraphic Office75, the news agency of the 

Hungarian public media also publishes reports about the news regarding the lawsuit. These are 

often quoted by the news outlets76. 

Based on the progress of the lawsuit and the opinion of our interviewees the question whether 

István Kocsis is politically doomed or not is still open. Népszabadság made conjectures77 on István 

Kocsis’s activity in connection with Russian and Hungarian contracts about the expansion of Paks 

nuclear power plant and regarding the government’s energy market strategy based on its journalist’s 

sources. However, MVM stated that István Kocsis does not have any relation with itself or its 

companies. All in all, Isván Kocsis was mentioned as one of the most mysterious person between 

the Hungarian businessmen – presumably he wanted to build up a regional group of firms following 

the example of Sándor Csányi with the OTP Bank Group78 or Zsolt Hernádi with the MOL Group79. 

 

3. The István Papp case and lack of media involvement 
 

Relevance 

István Papp was the leader of a quite unknown authority and also without major political affiliations 

himself was not a well-known person. The case did not seem to be interesting for the public. As a 

result, the journalists had passive, both negative (lazy) and positive (reporter or facilitator) roles in 

presenting the scandal. 

 

Background80 

In 2006, the Hungarian Parliament tightened rules in the Labour Code in order to counter 

undeclared work. Hence, companies, which break the law could not only be issued a fine on, but 

they could also be disqualified from public procurement tenders and public funding. This sanction 

could be often much more damaging than even a large fine – especially for companies in 

construction and agriculture.  

The Hungarian Labour Inspectorate (HLI)81 was authorized to carry out investigations and to decide 

which consequences should apply to the lawbreakers. The HLI usually phrased its decisions 

deceivingly; they did not mention the disqualification from public procurement, only the fines. As a 

result, a large number of companies faced the consequences only when their application for a tender 

                                                
75 Magyar Távirati Iroda (MTI) 
76 For example: http://bit.ly/1sqLJPz; http://bit.ly/1VzePaP and http://bit.ly/22A7pFl  
77 http://nol.hu/gazdasag/kocsis-istvan-ujra-aktiv-1604871  
78 https://www.otpbank.hu/portal/en/AboutUs/OTPGroup  
79 http://mol.hu/en/about-mol/who-we-are  
80 Sources: http://bit.ly/1TZOKkc  and http://bit.ly/1TLx3Bg and http://bit.ly/1PeB9Fj  
81 Országos Munkavédelmi és Munkaügyi Főfelügyelőség (OMMF) 



 21 

was rejected. The fact of disqualification was registered on a website maintained by the 

Inspectorate, but only with codes without the legend. According to Budapest Metropolitan Court82, 

some of the high-ranking officials of HLI instructed their employees to retract or to alter some of 

the online data to enable certain companies to apply for public procurement tenders and public 

funds. The president, István Papp was also involved. 

In 2008, an investigation was launched in response to an anonymous letter. The authorities obtained 

a “green notebook” from one of the defendant’s relatives. After this they used clandestine methods 

to gather evidence, e.g. phone tapping and analysing the paper waste of the HLI. Later a large part 

of this evidence was not allowed to be used during the lawsuit because of procedural irregularities. 

When István Papp and his colleagues became aware of the investigation, many documents were 

destroyed on their instruction.  

On the 23th of January 2012, a criminal suit was launched against István Papp, the former president 

of the HLI, and some of his colleagues (Zoltán Cseke – he was the head of legal and audit 

department –, László G., Mónika D., Borbála P., Gabriella M-né K. and two further high-ranking 

officials). The charge was abuse of authority and forgery. Papp was found guilty on fourteen counts 

of forgery committed by a public official and three counts of abuse of authority. Zoltán Cseke was 

convicted on thirteen counts of forgery committed by a public official and one count of abuse of 

authority. They were sentenced for nine and seven months of imprisonment in the first instance 

respectively. Another accused colleague was sentenced for half year and four accuses were 

acquitted. Papp and Cseke had already fulfilled their sentence by than during preliminary detention. 

During the judicial proceedings, it was not proven that the public officials received money from the 

companies involved in the scandal. If the payments had been proven, the minimal punishment 

would have been three years of incarceration. 

 

The representation of the case in the media 

The media began to deal with the case after the investigations were launched, in April 2008. The 

first articles were published by Magyar Nemzet83 based on the reports of Hír TV84 about the 

beginning of the investigations, but it was not discovered that István Papp was involved in the 

corruption at that time. The reporter of Hír TV asked István Papp about the investigations. He 

confirmed that an inquiry was in progress by the National Bureau of Investigation85 but he added 

that he does not exactly know its subject. He also said that it is impossible to disregard the 

                                                
82 Fővárosi Törvényszék 
83 http://mno.hu/belfold/fontos-cegek-es-elnezo-munkaugyi-felugyelok-az-nni-nyomoz-383004  
84 Meaning News TV in English, a centre-right television channel with the same ownership as Magyar Nemzet. 
85 In Hungarian: Nemzeti Nyomozó Iroda (NNI) 



 22 

sentences imposed by the inspectors. One day later the journalist of Magyar Nemzet also asked 

István Papp about the circumstances of the investigation, but he said that he heard about the 

investigation from the broadcast of Hír TV. 

In December 2008 when István Papp and Zoltán Cseke had been arrested several news outlets 

published articles about the case based on the report of the Hungarian Telegraphic Office (see 

Figure 5). 

 

Figure 5: The number of reports and articles dealing with the István Papp case 

 
Note: the analysis is based on the online search engines of the following news outlets: HVG, Heti Válasz, Magyar 
Nemzet, Népszabadság, Index, Origo, RTL Klub, ATV, Átlátszó, Pesti Srácok, Népszava, Hír TV. 
Only those years are presented in which reports or articles were published about the István Papp case. 

 

In addition, Magyar Nemzet tried to draw attention to a suspicious issue related to HLI and a firm in 

the concern of the current socialist Prime Minister Ferenc Gyurcsány in its articles86. The special 

attention from the centre-right media manifested in an article87 published in Demokrata88 too. 

However, the attention of the journalists waned quickly, and only nine articles were published about 

the investigations between 2009 and 2011 in the online media89. 

With the beginning of the lawsuit in 2012 the number of articles in connection with the case 

suddenly increased, mainly by quoting the report of the Hungarian Telegraphic Office again90. 

                                                
86 http://mno.hu/migr_1834/lakat_alatt_a_fofelugyelo-357191  
87 http://www.demokrata.hu/cikk/elvtarsi-bukta-0  
88 Meaning Democrat in English, a centre-right weekly magazine. 
89 http://k-monitor.hu/adatbazis/cimkek/papp-istvan-ommf  
90 http://index.hu/belfold/2012/01/23/megkezdodott_a_volt_ommf-elnok_pere/  

0 

5 

10 

15 

20 

25 

30 

35 

40 

1/
20

08
 

4/
20

08
 

7/
20

08
 

10
/2

00
8 

1/
20

09
 

4/
20

09
 

7/
20

09
 

10
/2

00
9 

1/
20

10
 

4/
20

10
 

7/
20

10
 

10
/2

01
0 

1/
20

11
 

4/
20

11
 

7/
20

11
 

10
/2

01
1 

1/
20

12
 

4/
20

12
 

7/
20

12
 

10
/2

01
2 

1/
20

13
 

4/
20

13
 

7/
20

13
 

10
/2

01
3 

pc
s 



 23 

However, Hír TV sent an on-site correspondent to the court91. Since then some reports were 

published about the progress of the lawsuit. 

 

Conclusions 

The behaviour of the journalists can be regarded as inactive or lazy because they mostly quoted the 

reports of the Hungarian Telegraphic Office. However, some further reports were also published 

and broadcasted, mainly by the centre-right media presumably because of political reasons. But 

articles only presented the results of the investigation and the trial without revealing any new 

information about the corruption. 

Hardly anyone of the interviewed journalists and media experts could immediately recall the story 

of István Papp when they were asked about it; moreover, some of them did not know about it at all. 

Additionally, the interviewees who could recall the details of the case said that the people who were 

affected in the corruption were unknown to the public and also their organization does not cause 

much interest. These factors can lead to the passive behaviour of the media, even if the method or 

the extent of corruption is scandalous, because an extremely shocking story is needed, if the media 

must make a person or an organization famous and interesting. An infringement itself, if not 

committed by a politician, is not interesting enough for the Hungarian public and therefore the 

journalists did not put too much effort to deal with such cases. 

Finally, based on the interviews, the opportunity to abuse PM Ferenc Gyurcsány on the grounds of 

this case should be highlighted. There were some attempts to do this in the centre-right media, but 

these were not memorable either. István Papp was not well-known before his scandal and also he 

did not become notorious after his case became public. 

After the scandal not only István Papp and some of colleagues were fired but the HLI was 

integrated into the Government Offices in 2011.  

                                                
91 http://hirtv.hu/ahirtvhirei/vadlottak-padjan-az-ommf-fejesei-video-1045461  



 24 

4. The media as follower: the Eclipse case 
 

Relevance 

The analysis of the following case is of great significance for several reasons. Despite the fact that 

this corruption case was of great importance, journalists behaved very passively as a constellation 

of the following patterns: 

1. they only observed the happenings; 

2. not only does the case itself represents an instance of corruption, but the investigation of the 

case itself (investigators covering up and faking information, and acting in a biased way) is 

corrupt as well; 

3. all the time the media focused on the political ties related to the case, and neglected to cover 

the violation of the rules of competition and legal procedure during the investigation, 

ignoring the rule of law in general; 

4. finally, during the investigation of the case steps taken to threaten the actors (both those 

concerned and journalists) were indicative of organized crime. 

 

Furthermore, the detection of corruption was relatively quick – it took only a few months, and the 

investigation and the trial six years later have not been closed yet. Despite all this, the media do not 

cover the details of the trial. 

This case from late 2009 is in itself a very peculiar one. All of the followings can be detected in this 

case: rent seeking, monopoly set up by the state, crony capitalism, secret public procurement, 

overpricing (about 50 times higher prices) accompanying corruption, the role of the Intelligence; 

political favouritism and the lack of integrity during investigation, the slowness of the Hungarian 

judiciary, which is a sign of legal uncertainty, organised crime, the intimidation of actors in the 

case, the disappearance of one actor (a broker or straw man). The court trial has not been finished 

yet, i. e. there has been no res judicata (claim preclusion) ever since the first arrests were made in 

March 2010. 

 
Background92 

In Hungary, the vehicle's origin identification is a procedure whereby the properties and 

documentation of a particular vehicle may be checked against those in the public records. The 

companies responsible for this service didn't emerge from the market , but were rather established 

                                                
92 For the description of timeline of Eclipse case we used our former background study “Organized Crime and Political 
Corruption”, OCC Country Report – Hungary, edited by Szidónia Nagy – Zoltán Szántó – István János Tóth, 
(ANTICORRP program, WP9). 



 25 

by state intervention in 199993. The Hungarian state claimed that it would be an effective weapon 

against car theft, but it's has not been proven that the procedure, and the industry behind it, ever had 

any significant effect on automobile theft rates in Hungary. The Hungarian regulation made it 

compulsory for car owners to pay for this procedure upon every change in a car's ownership. In 

2004, the state set regulated prices for the procedure. The overall software development and 

integration cost 345 million forints in 1999, of which the software itself accounted for 80 million. 

There were only six companies in Hungary in this market, the leaders of the companies all were 

connected socially. The regulation also set the stipulations which allowed them to specialize and 

organize themselves as a cartel. The Hungarian Competition Authority (GVH) inquired into this 

regulation and asked for the justifying documents from the Ministry in 2002, but all the regarding 

documents had disappeared from the Ministry of Internal Affairs94. 

The “Eclipse Informatikai Rendszerház” Zrt (“Eclipse Informatic Systems private company limited 

by shares, ltd.) was founded on April 14th 2004 by Endre Deák and László Hagymási. The 

company's main activity was the inspection of vehicles' origins. The regulation changed ten days 

before and set the activity at regulated price. Endre Deák was joint owner in another firm (Eclipse 

Asset Management Kft.) with the former leader of the Hungarian Special Service for National 

Security (Nemzetbiztonsági Hivatal [NBH] in Hungarian), Ferenc Hevesi Tóth95. One of Hevesi 

Tóth's own companies was registered to the same office, where Eclipse Informatikai Rendszerház 

ltd. was.  

The newly founded Eclipse Informatikai Rendszerház ltd. ("Eclipse") immediately received a 

contract from the government, to produce the software for this inspection of origin, despite the fact 

that the procurement tender had been successively put out three times. Eclipse's first offer was 5,89 

billion forints (31 million $), the third was 3,68 billion forints (19.9 million $). 

The exact date of the procurement is unknown, as the open procurement was classified, on the basis 

that "the suppliers and operators may get information about qualified IT security data during the 

implementation of the information technology" according to the Hungarian Parliament's National 

Security Committee. The National Security Committee classified all further procurements on the 

topic on March 23th 200596, after the second unsuccessful tender. 

                                                
93 See the analsyis of the Hungarian Competition Authority: http://bit.ly/1TLa21o  
94 See: http://figyelo.hu/cikkek/160398_titkosan_dragabb and http://bit.ly/1PeWU7V  
95 Ferenc Hevesi Tóth was the leader of the bureau which provided technical equipment to the Hungarian Secret Service 
for an unknown period in the 90's. He was charged with serious economical crimes worth tens of millions of forints by 
the Hungarian Military Prosecutionin 2000. He was acquitted in 2003, however, on the basis of a lack of hazard to the 
public and lack of crime, see: http://index.hu/belfold/2012/03/27/megkezdodott_eclipse-ugy_buntetopere/  
96 See the analysis of the Hungarian Competition Authority: http://bit.ly/1XaVe2o  



 26 

The software development was finally completed by Eclipse97 for 4,96 billion forints (cca. 24.8 

million $), since the state later revised Eclipse's contract with a further tasks costing 1,28 billion 

forints (6.8 million $) -- although this revision was for a "completely useless process", according to 

GVH's later findings. Software capable of completing the same task cost only cca. 80 million 

forints (cca. 400,700 $) in 1999 by estimation of Figyelő98. It means a 65 (!!) times overpricing 

compared to the market price. The system was improved for another 1,28 billion forints in April 

2007, and Eclipse also won classified procurements for software products for checking vehicle's 

road worthiness for another 5-6 billion forints in 200699 and again in 2007, based on GVH's 

findings. There is no record about how transfers went in 2008-2009 between the state and Eclipse, 

but according to a later investigation100, they won at least another 6,82 billion forints (33.7 million 

$) in classified procurements from unknown bureaus of the Ministry of Internal Affairs. The project 

manager for the procurements at Eclipse was Hajnalka Pintér, the daughter of the formal Interior 

Minister, Sándor Pintér101. Eclipse also loaned its office from a company formerly owned by 

Sándor Pintér (Civil Biztonsági Szolgálat Zrt. , on 77th Angol utca, Budapest, zip code: 1149). 

The whole origin-checking-system was reorganized in the summer of 2009 under a new name. The 

Administrative and Electronic Public Utilities Bureau was then responsible for the inspections of 

vehicles' origins102. The first article was about the strange nature of the industry on August 7th 

2009103, and the author of this article immediately reported that he was subsequently placed under 

surveillance by unknown actors104.  

                                                
97 Eclipse is a software company, whose homepage cynically has a blank whitepage, with a short a black lettered label 
in the middle, saying: "Welcome to the real world..." This homepage is still online, see: http://eclipseinfo.hu/  
98 See: http://bit.ly/1PeWU7V. 
99 The inspection of a vehicle's origin at every change of the car's ownership, was a slowly dying business at the time. It 
costs around 7200 forints per car for the owner for a five minute inspection, and more than 10 billion for the state on 
average per year for the whole system. But stolen cars were just not brought to the checking-places (6-700 in the whole 
country), they were sent abroad or sold as parts. The police developed a lot cheaper and way more effective methods to 
spot out stolen cars.  But the regulation connected the expensive compulsory origin-checks with the also compulsory 
road worthiness tests.  Every car needs road worthiness tests periodically, so it boosted up the origin inspection business 
as well. The state also made compulsory the origin inspections to those vehicles, that had not changed owner in the 
previous 8 years in May 2007. In the first month, 15 thousand vehicles had been inspected, and only 20 was stolen. In 
all cases, those vehicle's were stolen so long ago, that those crimes' limitation period were long overdue. See 
http://bit.ly/1XaVe2o. After a year, 110 stolen cars were found with this method from 133 thousand and checked. See 
Figyelő: http://figyelo.hu/cikkek/160398_titkosan_dragabb. 
100  See http://bit.ly/1PeWU7V.  
101 Sándor Pintér was Chief of National Police between 1991-1996, one of the leading figures of Fidesz party, Interior 
Minister between 1998-2002, also from 2010 till now (May 30 2016). 
102 In September 2009, one of Eclipse's employee, the former football player, Imre Katzenbach disappeared, after taking 
500 million forints (cca. 2,5 million USD) cash from the company's account. See: http://bit.ly/1Y0w7yj. He was one of 
the persons responsible for money laundering. He left his car, his papers, and his keys at home, and was never seen 
again, see http://bit.ly/1sYnfh5. His disappearance had become public only six months later. 
103 See Figyelő: http://figyelo.hu/cikkek/160398_titkosan_dragabb  
104 See: http://antagon.blog.hu/2009/08/07/egy_figyelo_cikk_margojara  



 27 

This Bureau suddenly terminated all contracts with former service providers in the area on 

December 22th 2009, though their contracts were signed until the end of 2010105. Nine days later, 

on Decemer 31th 2009 Eclipse won a classified procurement for 4,95 billion forints (cca. 24.5 

million $) as a negotiated procedure without the prior publication of a contract notice. They have 

become the main contractor for the whole origin inspection industry in the country for 5 years, and 

have had to develop a new system for the new needs of the Ministry. The other companies in the 

industry sent a petition to the prime minister to rescind this move106. 

The new system went live 4 days later, from January 4th 2010. As the other companies in the 

industry immediately realized, the brand new software was completely identical to that used in 2007 

and they filed a report to the Attorney General for fraudulent misuse of funds, infringement of 

business secrets, and malfeasance on January 22th 2010. 

The Attorney General ordered an investigation on February 11th 2010 into possible money 

laundering and tax fraud. Seven leaders of Eclipse were arrested on March 10th 2010. The police 

confiscated 9 top category sport cars107, one of them belonging to an unknown foreigner, 30 million 

forints cash, and 52 million on Eclipse's bank account. The only named suspect was Endre Deák. 

The Attorney General's office admitted that they received 32 reports from different actors against 

Eclipse in the previous months108. Hajnalka Pintér (the daughter of the minister of the interior of 

Fidesz government from 2010) was excluded from the investigation from the beginning, she was 

never asked even as a witness. 

The state didn't modify any existing regulations, so Eclipse's software remained in use. Eclipse was 

forced by the government to make a statement that there were no criminal procedures against any of 

the workers involved in operating the system. An unknown Eclipse leader made this statement from 

detention109. After this, the whole investigation had been classified at an unknown date.  

The director of one of Eclipse's public main clients, György Eiselt110, was questioned by the 

prosecution on July 12th 2011. The leader of the other public client, István Ignácz111, was never 

                                                
105 2010 was a parliamentary election year in Hungary. These elections are always held in the spring. 
106 See Figyelő: http://figyelo.hu/cikkek/146142_szilveszteri_mulatsag  
107 The brand of cars was Aston Martin, Ferrari, Lamborghini and Porsche. One of them was this white Lamborghini: 
http://index.hu/belfold/2010/03/12/esclipse/  
108 See Nepszabadsag : http://bit.ly/25y7DSx  
109 See Figyelő: http://figyelo.hu/cikkek/140413_az_eclipse_szoftveret_kell_hasznalni  
110 György Eiselt was the director of one of the two bureaus at the Interior Ministry, who bought overvalued services 
from Eclipse for years. He was the former Head of Secretariat for Sándor Pintér and later Deputy Secretary of State 
under Pintér. Eiselt got a German license plated new Mercedes from Eclipse in 2009, the car confiscated during the 
investigation. Eiselt resigned as the Deputy Secretary of State in June 2011, but he remained Head of Department in the 
Interior Ministry, led by Sándor Pintér again (Index [2011a]). 
111  István Ignácz was the director of one of the other bureau at the Interior Ministry, who bought overvalued services 
from Eclipse for years. He was the Chief of Police in Pest and later in Szabolcs-Szatmár-Bereg counties during 1998-
2002, when Pintér was Interior Minister. 



 28 

questioned and never became a suspect 112. During the investigation, the leading prosecutor and 

several detectives were forced to retire. Some of the detectives claimed that crucial evidence had 

been heavily manipulated113. 

In December 2011 Public prosecution’s accusation against Eclipse leaders was tax fraud worth 1,3 

billion forints, money laundering, and malfeasance. At least another 15 billion forints in cash 

disappeared from Eclipse114. 

On January 9th 2011 a building contractor's car was blown up, though nobody was hurt. On January 

22nd 2011, one of Eclipse's former programmer's car was blown up with exactly the same method 

and the same type of Yugoslavian hand grenade; again, nobody was hurt115. For a short but not 

precisely known period, two former Heads of the Special Service for National Security, and former 

Deputy Secretary of State György Szilvásy was also arrested116. 

According to the court's decision all of the suspects were acquitted on the basis of lack of proof, on 

January 8th 2013117. The prosecution appealed, a motion which was approved by the Court of 

Appeal. The case now sits at the Municipal Court of Budapest again118. 

 

The representation of the case in the media 

As can be seen the baseline of Eclipse is relatively simple: the state excluded actors from a not too 

big market by setting up regulations for its limitation. The state made public procurement 

confidential, and this public procurement basically determines market shares, and this resulted in 

creating a special software by a private company with good political and Intelligence contacts. With 

this step the state generated a monopolistic position and rent for this firm. And consequences did 

appear: the bribery of one high level state official and the approximate 65 (!!) times higher price of 

the product at the tender as compared to its estimated market price. 

Besides highlighting the passivity of the media there are three further characteristics to draw 

attention to. First, the media followed the events of the trial in a very superficial way, even though 

during the trial a lot of details came up that could have clarified the case and the investigation, and 

could further clarify the interpretation of the case. This phenomenon can be observed in general as 

well. The Hungarian media hardly ever deal with the afterlife of a corruption case (mostly only on 

the level of news coverage), or with the information gained at the trials, or with interpreting 

standpoints. As if the information gained from witnesses, suspects, plaintiffs, lawyers, and 
                                                
112 See Nepszabadsag: http://bit.ly/1O1pMAr  
113 See Nepszabadsag: http://bit.ly/1sphcBJ  
114 See index.hu: http://index.hu/belfold/2012/01/03/vadat_emeltek_az_eclipse-ugyben/  
115 See index.hu: http://bit.ly/1Vsh1kl  
116 See index.hu: http://index.hu/belfold/2013/01/08/eclipse_itelethez/  
117 See http://bit.ly/22vuhpp, http://bit.ly/280mtQu, http://bit.ly/28XvdSk and http://bit.ly/1P0u1al  
118 See: http://bit.ly/21VvcPN  



 29 

prosecutors during the trial did not have any significance for introducing and interpreting details of 

the case. The behaviour of the media could be related to the fact that although in Hungary the 

prestige of the judiciary is getting better, it can still be regarded as kind of mediocre. Hungarian 

citizens and Hungarian organisations have only moderately strong trust in the Hungarian 

judiciary119 (see Figure 6.). 

 

Figure 6: Satisfaction of SME120s with the performance of certain Hungarian public 

institutions and offices, 2005-2010, points 

 
Source: Institute for Economic and Enterprise Research (www.gvi.hu) 
Notes: the respondents (heads of SMEs) could evaluate the performance of the public institutions and offices on a five-
grade scale. The survey was conducted in October each year. 

 

Secondly, concerning the news and the coverage, the news media basically focus on the real or 

imagined involvement of politicians. Meanwhile – apart from a few exceptions – they almost totally 

neglect the three fundamental aspects of the case that question the foundations of  the market 

economy and those of the rule of law: the first step of the case that created the unjustified 

possibility for rent seeking (i); the corruption case and the extreme overpricing that were the results 

of the afore mentioned (ii); the peculiar mistakes of the investigation that suggest the likelihood of 

the investigation authority being biased and corrupt (iii). 

                                                
119 http://communicatio.hu/jelkep/2012/1_4/bakonyi_eszter.htm  
http://gvi.hu/files/researches/357/kkv_korkep_104_tanulmany_101129.pdf  
120 Small and medium entreprises 

0 

1 

2 

3 

4 

5 

2005 2006 2007 2008 2009 2010 

Po
in

ts
 

Custom-house Judiciary Land register 

Tax office Police National defence 

Government Parlaiment National bank 



 30 

Thirdly, the important characteristics of this case is that the presence of the Intelligence can be 

assumed based on the interviews with the investigative journalists121. The suspects of the case had 

very good relations with the Special Service for National Security; the organisation had been 

previously “checked” by the NBH. According to the would-be Interior Minister that was the reason 

why his own daughter took up a position there, because she wanted to work for an “unblemished 

company”, and the NBH supervision served as a guarantee. 

The passivity of the media (see Figure 7.) could be explained with the fact that indirectly both 

political sides were involved in the case: MSZP government functionaries, indirectly the minister 

responsible for the Intelligence, György Szilvási, and the would-be Interior Minister, Sándor Pintér, 

whose daughter was a project manager at the company when the Eclipse case emerged. Since the 

Hungarian media are politically too polarized, it can be stated that neither the media connected to 

the left nor the media connected to the right had any interest in an in depth analysis of the case.122 

 

Figure 7: The number of reports and articles dealing with the Eclipse case 

 
Note: the analysis is based on the online search engines of the following news outlets: HVG, Heti Válasz, Magyar 
Nemzet, Népszabadság, Index, Origo, RTL Klub, ATV, Átlátszó, Pesti Srácok, Népszava, Hír TV. 
Only those years are presented in which reports or articles were published about the Eclipse case. 
 

  

                                                
121 Some general conclusions about role of Intelligence in the uncovering of corruption cases are discussed in chapter 
2.3. 
122 See Népszabadság: http://nol.hu/belfold/20110715-gyanusitott_gyanusitok-1136821. and Index: 
http://index.hu/belfold/2011/07/16/eclipse/  

0 

10 

20 

30 

40 

50 

60 

70 

80 

90 

1/
20

05
 

6/
20

05
 

11
/2

00
5 

4/
20

06
 

9/
20

06
 

2/
20

07
 

7/
20

07
 

12
/2

00
7 

5/
20

08
 

10
/2

00
8 

3/
20

09
 

8/
20

09
 

1/
20

10
 

6/
20

10
 

11
/2

01
0 

4/
20

11
 

9/
20

11
 

2/
20

12
 

7/
20

12
 

12
/2

01
2 

5/
20

13
 

10
/2

01
3 

3/
20

14
 

8/
20

14
 

1/
20

15
 

6/
20

15
 

11
/2

01
5 

4/
20

16
 

pc
s 



 31 

Conclusions 

This case clearly demonstrates when the media remains passive and just follows the events (i. e., 

not engaging in any deeper investigative efforts). In the media representation of this case neither the 

original government decision (market restriction, and creating a special privilege for a private 

company); nor its outcome, the enormous level of overpricing, nor the bribery case, nor the political 

influence of criminal investigation were highlighted. 

There were no investigative or more deeply analytical articles covering this case – most of the 

articles used only public information and reports on the court’s judgment. Investigative journalists 

did not team up in this case, i. e. the journalists worked alone. 

Exacerbating the relative passivity of the journalistic community were Eclipse’s good relations with 

the Intelligence community, and there were certain threatening actions during the case. Both 

political sides were affected in the case indirectly, so neither the right nor the left-wing media had 

any interest in dealing with this case in depth.  



 32 

Main characteristics of investigative journalism in Hungary123 
 

 

 

 

1. Market structure and the influence of advertisements 
 

In Hungary after the transition in 1989-90, the newspapers published from the former era were 

privatised; new significant dailies were not founded124. In addition, as a result of the privatisation, 

the newspapers were tied to a select few companies; for example, the majority of the county 

newspapers were acquired by the Axel Springer125 with the support of the Hungarian Socialist 

Party. By 2003, three publishing houses gained nearly the half of the advertising revenues on the 

Hungarian print newspaper market (see Table 1.). The leading position of Axel Springer remained 

constant between 2003 and 2012. 

 

Table 1: The share of advertising revenues between publishing houses on the Hungarian print 

newspaper market, 2003-2012, % 

 
Publishing office 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 

AXEL SPRINGER-
MAGYARORSZÁG 20 19 20 21 22 23 24 20 20 19 

NÉPSZABADSÁG RT. 14 14 13 8 8 8 7 6 6 6 
RINGIER KIADÓ KFT. 12 15 12 12 12 12 13 15 14 15 
PANNON LAPOK 
TÁRSASÁGA 11 11 10 11 10 11 10 10 9 9 

MTG METRO GRATIS KFT. 10 10 11 11 9 9 10 12 14 17 
INFORM MÉDIA KFT. / 
RUSSMEDIA KFT. 10 11 11 13 14 15 13 12 12 10 

LAPCOM KFT. 8 9 10 10 11 12 12 12 12 11 
NEMZET LAP-ÉS 
KÖNYVKIADÓI KFT. 3 3 4 4 4 3 4 4 4 5 

Other 12 8 8 10 9 7 8 9 8 8 
Source: Kantar Media (http://www.kantarmedia.com/hu/ ), we would like to thank Zsuzsanna Mihalszki’s kind of 
assistance in providing us these information. 
Notes: Nemzet Lap- és Könyvkiadó is related to Lajos Simicska, whose role on the Hungarian media market will be 
described later in this chapter. 
 

                                                
123 In this chapter we strongly rely on the interviews we did with journalists and media experts (for details of the 
interviews, see Appendix 2.). Sources of information and institutions are prevalently anonymized. We indicate them by 
numbers: journalist1, journalist2, etc. 
124 Like Gazeta Wyborcza in Poland. 
125 In Hungary before 1990 each of 20 counties had their own newspapers. 



 33 

The left-wing political tone of the county newspapers acquired by Axel Springer and Népszava and 

Népszabadság remained. New, principal news outlets would arrive later with the emergence of the 

Hungarian online media. 

The news outlets are heavily influenced by their advertisers, since the proportion of the advertising 

revenue is a considerably large portion of their overall incomes. In addition, the media also relies 

greatly on governmental advertising spending. The public advertising purchases can have some 

effects on the function and the behaviour of a news outlet that may threaten the freedom of the press 

since the government has the means to influence media content. The background study by the 

Corruption Research Center Budapest126 analysed the print media expenditure of government 

institutions and state-owned companies in Hungary between 2003 and 2012, pointing out that 
“… political changes deeply influenced the advertising market. The spending of state 
advertisements in Hungary is highly concentrated on a small group of government institutions 
and firms. The changes in the advertisement incomes of left and right wing leaning printed 
media follows closely the changes of governments. The advertising incomes of the leftist printed 
media had dramatically been decreasing from 2008, so that this sum had been reduced to less 
than one third of 2003 by 2012. The changes in the advertising incomes of the right wing media 
is similarly radical, but in the opposite direction. The state advertising incomes of the right 
wing media was more than two times higher in 2012 than in 2010.” 

 

This analysis also highlights the concentrated structure of the government advertising expenditures. 

On the one hand one or two organizations accounted for half of all payments while the 10 largest 

clients make up 3/4 of all spending. On the other hand, regarding the print media, a major part (25-

40%) of governmental advertising spending can be linked to newspapers with an undoubtedly 

defined political profile. The governments rewarded the press which was favourable to them by 

compelling governmental organizations and state-owned companies to purchase advertising space 

in these media products (see Table 2.). 

  

                                                
126 http://www.crcb.eu/wp-content/uploads/2014/04/media_ah_2012_report1_140417.pdf  



 34 

Table 2: Level of political influence based on the state advertising revenue of civic print media 

Year 
Amount spent on advertising 
appearing in political papers 

(millions Ft) 

Amount spent on state 
advertising in political 

papers of the opposition 
(millions Ft) 

Proportion of advertisements 
in opposition papers compared 

to all political papers, % 

2003 970 184 18.9 

2004 1,045 155 14.8 

2005 1,501 307 20.5 

2006 1,309 260 19.9 

2007 1,453 485 33.4 

2008 1,445 469 32.5 

2009 1,131 379 33.5 

Jan-Apr 2010 298 101 33.9 

May-Dec 2010 507 234 46.2 

2011 1,025 130 12.7 

2012 1,280 118 9.2 
Source: calculations by the CRCB (www.crcb.eu) based on data from Kantar Media (www.kantarmedia.com) 
Note: *In 2010 there was a change in government, thus it’s not possible to determine which papers are pro- government 
and which are opposition. 
“Opposition” is understood to be that during the MSZP-SZDSZ and MSZP governments they were right-wing political 
papers, while under the FIDESZ-KDNP government it was left-wing papers.  
 

The proportion of advertisements purchased in opposition papers compared to all political papers 

between 2003 and 2006 was around 20%, while between 2007 and 2009 it increased to 30%. A very 

high value could be observed in the second half of 2010 – probably the advertisement purchases of 

the former MSZP and the new FIDESZ-KDNP governments influenced this short period parallel. 

The proportion fell strongly back in 2011 and the lowest value obtained was in 2012 as presumably 

the FIDESZ-KDNP government stopped the orders of its predecessor (see Figure 8.). 

  



 35 

Figure 8: Rate of State Advertising in “Non-Government” Print Media, 2003-2012 (%) 

 
Source: calculations by the CRCB (www.crcb.eu) based on data from Kantar Media (www.kantarmedia.com) 

 

The study also pointed out that the examined left-wing oriented newspapers had a much larger 

amount of state advertising revenues between 2003 and 2008 than the right-wing oriented ones. But 

as it had analysed more left-wing oriented newspapers than right-wing ones, it could not draw any 

conclusions based on their data. However, in 2009, a massive decline was started in the advertising 

revenue for left-wing oriented papers; in 2010 and 2011 this decline merely intensified, while the 

increase in advertising revenue for right-wing oriented newspapers only jumped in 2011 (see Figure 

9.). 

  



 36 

Figure 9: State Advertising Revenue in Left and Right Wing Oriented Print Media (millions 

Ft), 2003-2012 

 
Source: calculations by the CRCB (www.crcb.eu) based on data from Kantar Media (www.kantarmedia.com) 
Notes: the green line represents the right wing oriented print media and the blue line represents the left wing oriented 
print media. 
In 2010 there were general elections held in Hungary when a left-wing government was swept away by the right-wing 
FIDESZ-KDNP coalition. 
 

Additionally, there are some examples when a medium radically changes its political orientation. 

The Magyar Hírlap was in this special situation, as its editorial staff was almost entirely replaced in 

2006127, thereby enabling us to illustrate the politically influenced nature of state advertising orders. 

The vertical lines on Figure 10. indicate the time when the owners and editors changed. It is clearly 

visible that government advertising orders began to decline during the change in ownership and that 

advertising revenue for Magyar Hírlap from government and state enterprises only began to 

increase after the change in government in 2010.  

                                                
127 http://magyarnarancs.hu/belpol/atalakuloban_a_magyar_hirlap_pres_alatt-66377  



 37 

Figure 10: State Advertising Revenue of Magyar Hírlap (millions Ft), 2003-2012 

 
Source: calculations by the CRCB (www.crcb.eu) based on data from Kantar Media (www.kantarmedia.com) 
Notes: the ownership structure and editorial changes are marked with the vertical lines. 
 

The paper concluded that 
“… the increased advertising revenue from public funds of daily newspapers and weekly 
magazines close to the governing parties is not only of concern for the survival of diverse 
political journalism. The media's role is to explore, and thus discourage corruption. The ability 
to fulfill this role has been carefully limited thanks to political influence on the media.  
In a market in which there is a high concentration on the buyers' side, in our case the 
government, or the purchase of advertising space by a couple of state or private companies has 
a large weight on total advertising revenues, and advertising revenue represents a high 
proportion of total revenue, media players necessarily become dependent on big customers. 
This dependence can impede the free functioning of the media.” 

 

The relationship between the advertisers and the media can seriously affect the work of the 

investigative journalists. The concentrated ownership structure of the media has some influence 

here as well. Some of the interviewed journalists drew our attention to the fact that as a publishing 

house typically has several news outlets, even if only one of its subsidiary publications publishes an 

article violating the interests of advertisers or potential advertisers, then the advertising revenues of 

the other news outlets owned by the same publisher may also be affected: 



 38 

“All of the newsroom would support investigative journalism. But, e.g. PUBLISHING 
COMPANY1 is a prosperous company, they would have the necessary money for investigative 
activities, but they say they would rather support these activities somewhere else; they do not 
want to get involved in investigation, because advertisers would disappear from NEWSPAPER5 
and NEWSPAPER6 papers (the two leading/most read tabloid newspapers in Hungary). Thus 
the publisher would suffer in an indirect way. Every newsroom would like to investigate, 
because there is demand for it, but the owners simply do not want that”. 
 

The case of István Kocsis is a characteristic example illustrating the influence that a public 

advertiser has on the media, but we heard several additional examples from the interviewed 

journalists and media experts. For instance, following the change of government in 2002, when a 

high-ranking politician involved to a certain case of corruption, asked the journalists of an emerging 

online portal not to write about it, the editorial office was simultaneously threatened by a significant 

public company with the termination of their advertising contract if they refused to cease their 

coverage of that scandal128. The editor-in-chief of that medium chose to cease coverage of case, 

however, the actors of the scandal discontinued their corruption activity. 

The interviewees also gave us several examples when advertisers or supporters of journalism were 

affected by the politics. For instance, Vodafone, PwC and Gedeon Richter Plc.129 supported the 

Prize for Quality Journalism130 between 1997-2013, but when an article dealing with a company 

with strong political influences was rewarded, the prize was terminated: 
“But the same happened to the Prize for Quality Journalism: JOURNALIST5 wrote a series of 
articles about COMPANY4 (a Hungarian construction company), and as far as I know the then 
CEO of COMPANY4 called everybody from PWC to Vodafone on the phone instructing them to 
stop sponsoring the award. It happened around 2012-2013. JOURNALIST5 sued COMPANY4 
because of the article written about them. The award is given to recipients by a foundation with 
Vodafone, Richter Gedeon (pharmaceutical company) and PWC as sponsors, and with several 
prominent journalists in the board of curators (Balázs Weyer, Dorottya Vízi, Endre B. Bojár, 
Antónia Mészáros). Not long after the publication of those articles, the award was cancelled 
abruptly; they simply stopped giving the award to journalists. These outstanding companies 
squeezed a monthly 220,000 forints, annually 2.4 million forints (774 euros/per month) out of 
their pockets.” 
 

Another interviewee almost word by word said the same: 
“(…) in the end COMPANY4 started to nag the sponsors of the Prize for Quality Journalism, so 
that is why the award ceased to exist. They wore out jury members and sponsors; they visited 
them in person, and there was one sponsor who had business relations with COMPANY4 – it 
was purely an ignoble pressure put on them.” 
 

Additionally, when some companies entered into strategic agreements with the government, their 

sponsorship or decisions affecting the media related to them suddenly changed, for example in the 

                                                
128 There is the Lazar’s case with Origo.hu newsportal. Janos Lazar had been the Secretary of State of the Prime 
Minister’s Office between 2012-2014, and then State Minister of the new Fidesz government. About the case see: 
http://bit.ly/1PnCt8Z and http://bit.ly/1TLCKz2 . 
129 A leading Hungarian pharmaceutical company. 
130 Minőségi Újságírásért-díj (http://www.minosegiujsagiras.hu) 



 39 

case of mobile operators. Perhaps one of the most illustrative examples of this phenomenon was the  

removal of Gergő Sáling, the editor-in-chief of Origo a leading Hungarian news portal in 2014. He 

was presumably removed from his position because of the pressure of the government on the owner 

of Origo, Hungarian Telekom (a subsidiary of Deutsche Telekom) as a consequence of articles131 

dealing with some suspiciously high hotel bills of János Lázár. 

As it was mentioned earlier, it is common that several media outlets are concentrated at one 

publishing house, even television channels, radio broadcasts, online and print newspapers132. The 

editors and the journalists working in such conditions have to consider not only the advertising 

revenues but several other potential sources of conflicts of interests. For example, if an article 

publishes a scandal in connection with a cable television service provider in an online news outlet 

of a given publisher, then if it has television channels, they may become banned on network of the 

affected cable television service provider. 

In addition, there are certain business people who have interests in several influential media outlets 

(see Table 3.). For example, one of the most influential media business people is Lajos Simicska 

with extensive interests in television, radio and print media, and additionally via the websites of 

these media outlets, in the online scene too. He went to the same high school as Viktor Orbán. 

Simicska and Orbán then attended the Faculty of Law and Political Sciences of the Eötvös Loránd 

University in Budapest, where they were roommates in the dormitory of a special residence hall for 

law students, called the Bibó István College133. In 1993, Lajos Simicska became the financial 

director of FIDESZ, and between 1998 and 1999 he served as the president of the Tax and Financial 

Control Administration134. After he resigned from that position, he built a large business empire 

including companies with diverse activities (mainly construction, advertising and media). The 

relationship between Lajos Simicska and Viktor Orbán had gone wrong between 2014 and 2015, 

probably partly because of a new tax on advertising revenue adopted in the summer of 2014. The 

conflict became public when Lajos Simicska used a rather offensive four-letter word 135  in 

connection with Viktor Orban in the interviews he gave after the editors-in-chief of Hír TV, 

Lánchíd Rádió, and Magyar Nemzet suddenly resigned for “reasons of conscience” on the 6th of 

February in 2015136.  

Another important Hungarian businessman with notable media interests is Zoltán Spéder, to whom 

several important online portals are linked to through the Central European Media & Publishing 

                                                
131See: http://bit.ly/TRWMQy  
132 For example Mediaworks publishes 54 different media outlets (http://mediaworks.hu/en/products). 
133See: http://bit.ly/28Tldc5 
134 Adó- és Pénzügyi Ellenőrzési Hivatal (APEH) 
135 See: http://bit.ly/25zrUUs and http://valasz.hu/publi/balszezon-109485 
136  http://mno.hu/belfold/kozlemeny-1271611. See the article about this breakup in the Economist: 
http://econ.st/1y5dvvW . 



 40 

Corporation. He became the vice-president of OTP Bank, the most significant Hungarian bank, at 

the age of 31 and recently he works on the integration of saving cooperatives. Spéder has several 

interests in Hungarian banks and serious media interests. He has the support of several leaders of 

FIDESZ for his projects, but the possession of index.hu, a portal that often criticizes the Orbán-

government, makes his situation special137. 

 

Table 3. The media portfolio (properties) of some significant Hungarian entrepreneurs, 2015 

  Television Radio Print Online 

Lajos Simicska Hír TV 

Class FM Heti Válasz 

  Lánchíd Rádió Magyar Nemzet 

Music FM  Metropol 

Zoltán Spéder 

 

Inforádió  IngatlanInfó  

Dívány 

 Femina 

 Index 

 Napi 

 Női Friss 

 Pénzcentrum 

 Port 

 Portfolio 

 Retikül 

 Totalcar 

 Travelo 

  Velvet 

Gábor Széles Echo TV   Magyar Hírlap   

Sources: http://bit.ly/28Tl60v ; http://bit.ly/28XuC2W; http://cemp.hu/  
Notes: The online portals of the televisions, radios and print media outlets are not listed. 
The media outlets with significant relevance in public or political life are highlighted with bold.  
 

Gábor Széles138 who privatised the Videoton139 in 1991 and became the president of Ikarus140 in 

1996, should be highlighted. In 2005 he founded Echo TV141 and in 2006 he acquired the company 

that publishes Magyar Hírlap. Both of Gábor Széles’s media outlets have rightist leanings, even 

                                                
137 http://nol.hu/gazdasag/speder-nem-hallgat-tovabb-1603277  
138 http://www.szélesgábor.hu/index.php?mod=menu&mid=2  
139 A Hungarian company that developed, manufactured and sold Videoton branded consumer electronics (televisions 
and radios), IT and defence electronics products before the transition in 1989-90. It was the largest Hungarian industrial 
group in local private ownership in 2013. 
140 A Hungarian company that used to have a leading role in the bus industry by producing about two third of the 
articulated buses of the world in the 1970s and the 1980s.  
141 The overrepresentation of the news in connection with the government and the FIDESZ in the news programmes of 
the Echo TV can be detected based on the data of the National Media and Infocommunications Authority 
(http://bit.ly/28TeTlb) 



 41 

though Magyar Hírlap used to be have liberal tendencies. He participated in the organisation and in 

the financial support of Peace March142, a demonstration supporting Viktor Orbán and his 

government143. 

In the light of the traffic statistics for the Hungarian websites, the situation of Zoltán Spéder and his 

company, CEMP, can be considered yet more exceptional. In 2014, nine of his abovementioned 

online portals144 were included in the top 100 list of the most viewed webpages145. Additionally, 

CEMP operates several further webpages represented on this list, for instance blog and forum 

engines, email service, photo or video sharing sites and online games and shops. 

Some journalists claim that in a prudent media market if an investigative journalist finds an 

interesting topic that is being banned by a particular news outlet, then the journalist should find 

another medium which publishes his or her articles, but that is not generally possible in Hungary. 

However, we heard several counterexamples during the interviews. For instance, when a journalist 

of a significant online portal had begun to deal with a case of a company that later became one of 

their key advertisers, he continued publishing the articles in a weekly newspaper based on an 

agreement between the two editors in chief. 

Since 2010 there are some new initiatives on the Hungarian media market which may also affect the 

climate of investigative journalism. Several editors and journalists, fed up with the influence of the 

advertisers and the political relations of the owners of their former workplaces, and founded new 

online portals, including Átlátszó, !!444!!! and Direkt36. As it was described earlier, Átlátszó was 

founded by Tamás Bodoky in 2011, after he had left Index. !!444!!! was started in 2013 by Péter 

Uj, the former editor-in-chief of index.hu and by several journalists who went to !!444!!! from 

Index. Péter Uj wrote the following few words in an essay146, discussing the scandal of the 

Hungarian National Bank and a news portal, about the motivation of the foundation of !!444!!!: 
“…The reason for founding 444 was clear: dozens of journalists of Index deserted after its 
owner reacted to the changing content consumption habits of the political power with 
innovative management methods.” 

 

Direkt36 was established by Gergő Sáling, András Pethő and Balázs Weyer in 2015 after all of 

them had left Origo. 

All of these three portals has some financial connection to the Open Society Foundations147, and on 

this basis, they are often condemned by the right-wing oriented media. The financial backgrounds 

of Átlátszó and Direkt36 are also based on crowdfunding as these news outlets are also supported 
                                                
142 Békemenet in Hungarian. 
143 https://atlatszo.hu/2012/08/01/kis-oligarchatarozo-szeles-gabor/  
144 Dívány, Femina, Index, Napi, Pénzcentrum, Port, Portfolio, Totalcar, Velvet 
145 http://ite.hu/legnezettebb-hazai-weboldalak-rangsora/  
146 http://444.hu/2016/04/26/a-kozpenzjellegu-kozpenz-lopasjellegu-ellopasa-es-mas-trefas-esetek 
147 A foundation established by George Soros (https://www.opensocietyfoundations.org). 



 42 

by their readership via donations – they receive ‘one-percent’ donations as well148. On Direkt36 

there are no banners or advertisements at all. Nearly all of the interviewed journalists emphasized 

the advantages of the financial model of these investigative portals: 
“There is no advertising or political influence behind Direkt36 and Átlátszó, their budget comes 
from tenders and crowdfunding. They enjoy full independence; they do not need to weigh the 
issues. For instance, if they publish an article about COMPANY6, then would the COMPANY7, 
that is in connection with COMPANY6, withdraw their advertising next month or not. They 
would even informally praise the article, they would say how good the article was, but they 
would go to another news site where there are no such articles. 
The advertising market far outweighs investigative activities. A prudent media market could 
well ward it off; if the story is published by several media, then the journalist could change 
employers. The problem arises when the advertisers get more and more dependent upon the 
government, whether it is about the pharmaceutical or the car industry, because they have 
strategic agreements with the government 149 . Advertisers are not independent, either. 
COMPANY2 (an international telecommunication company) immediately put an end to its 
journalism transparency programme, when they signed the strategic agreement with the 
government. There was a series of articles at NEWSPAPER3, JOURNALIST4 might have 
written some articles here, that were supported by COMPANY2 on NEWSPAPER3 online 
(COMPANY2 gave money to NEWSPAPER3 thus sponsoring the content of the column)”. 

 

2. The conditions and methods of investigative journalism 
 

As it was discussed in the previous section, strong political influences can be traced on the 

Hungarian media. A survey conducted in every year since 2012 among journalists by Mérték Media 

Monitor pointed out150 that they have a negative opinion about the situation of the Hungarian press 

freedom (see Figure 11.). This attitude seems to be unchanging in the past four years. 

 

  

                                                
148 The Hungarian Personal Income Tax System has included the possibility for the individuals to designate the one-
percent of their tax to approved non-profit organizations since 1996. 
149 About the negative effects of Strategic Partnership Agreements of the Hungarian Government see the Report of TI 
Hungary: http://transparency.hu/uploads/docs/lobbi2014_web_eng.pdf 
150 See:  http://mertek.eu/sites/default/files/reports/07ujsagirovizsgalat-160404-00-single.pdf  



 43 

Figure 11: The situation of press freedom, evaluated by journalists in Hungary, 2012-2015, 

points 

 
Source: Mérték Médiaelemző Műhely (www.mertek.eu) 
Notes: the journalists could evaluate the situation of press freedom on a ten-grade scale. 
 

The press freedom index151 of the Freedom House indicates that the Hungarian press is partly free 

since 2011 after a free period lasting for 14 years (see Figure 12.). The Freedom House concluded 

in its country report152 for Hungary in 2015 that there is a five-year decline in press freedom. The 

report highlighted that “press freedom deteriorated slightly as the government imposed a new 

advertising tax153 and continued to pressure media owners”. 

  

                                                
151See: http://bit.ly/293EsOy  
152See:  https://freedomhouse.org/report/freedom-press/2015/hungary  
153 The law on advertising tax came to force on the 18th July 2014 introducing a new tax rate rising progressively by tax 
brackets. After several amendments of the law on advertising tax until November 2014, there was only one media 
company that became the subject of the highest tax bracket, RTL Hungary. As a response, RTL Hungary submitted a 
complaint to the European Commission in claiming that the ad tax is discriminative and distorts the competition. 
Additionally, the proportion of the political reports in the news programme of RTL Klub started to rise and became 
critical to the government. For more details about the advertising tax, see: http://bit.ly/1q8oGXQ. 

4,8 4,3 

4,1 

4,5 

0 

1 

2 

3 

4 

5 

6 

7 

8 

9 

10 

2012 2013 2014 2015 

Po
in

ts
 



 44 

Figure 12: The Press Freedom Score of Hungary, 1993-2015, points 

 
Source: Freedom House (www.freedomhouse.org) 
Notes: 0 is the freest and 100 is the least free. 
 

The World Press Freedom Index of Reporters Without Borders also indicates a sudden worsening 

of the situation of the Hungarian media between 2010 and 2012154. During these two years 

Hungary’s ranking declined from the 23rd to the 56th place (see Table 4.). Since then Hungary could 

not move forward on the list; its position is the 67th out of 180 in 2016. 

 

Table 4: The ranking of Hungary on the World Press Freedom Index, 2002-2016 

Year Ranking 

2002 24/134 

2003 21/158 

2004 28/157 

2005 12/160 

2006 10/160 

2007 17/163 

2008 23/167 

2009 25/169 

2010 23/172 

2012 56/177 

2013 56/177 

2014 64/179 

2015 65/179 

2016 67/180 
Source: Reporters Without Borders (www.rsf.org) 

 
                                                
154 https://rsf.org/en/taxonomy/term/113  

0 

10 

20 

30 

40 

50 

60 

70 

80 

90 

100 

19
93

 
19

94
 

19
95

 
19

96
 

19
97

 
19

98
 

19
99

 
20

00
 

20
01

 
20

02
 

20
03

 
20

04
 

20
05

 
20

06
 

20
07

 
20

08
 

20
09

 
20

10
 

20
11

 
20

12
 

20
13

 
20

14
 

20
15

 



 45 

Returning to the conclusions of Mérték Média Monitor, it should be highlighted that the vast 

majority of journalists feel that the media is under political pressure; they claim that "politics 

controls the media more" is rather correct than vice versa, "media controls the politics more” in 

describing the situation in Hungary. The allocation of state advertising remained the principal tool 

of political pressure, and the importance of this phenomenon increased in the recent years. The 

indirect pressure of politicians and advertisers through the chief editors or the managers of the news 

outlets on the journalists has also increased. 

An important conclusion of the interviews is that there are basically no investigative teams working 

at Hungarian news outlets: 

Investigative journalism is a part of a lot of media, but of course, not everywhere. For example, 
NEWSPAPER1 does not have any, although it is the third biggest news site in Hungary 
published by PUBLISHING COMPANY2, the biggest publisher in Hungary. Investigative 
journalism might not fit into its corporate culture. At NEWSPAPER7 there is no investigative 
journalism, though they refer to themselves as the most independent medium of all. Corporate 
culture has an important role in this, because if the culture is not supportive, or the corporation 
has no tradition concerning investigative journalism then it will not work. Journalists who 
would have wanted to start investigations left NEWSPAPER8 (one of the most popular 
economic weekly in Hungary).  

 

The only counterexamples are the aforementioned Átlátszó and Direkt36, the two online portals 

established in the last five years and are specially dedicated for investigative journalism: 

“But there is Direkt36 or Átlátszó; they seriously deal with this. There are several media that 
attack different political sides. But Magyar Idők155, for example, will not disclose cases linked to 
the right wing. In some cases, the owner’s sphere of interest is also a determining factor; 
NEWSPAPER3 will not publish cases about company COMPANY2156.” 

 

Also there was an investigative group of two or three journalists at “Élet és Irodalom” in the late 

1990s and the early 2000s but it has been dissolved. 

During the interviews, several reasons of this phenomenon were outlined. Firstly, the news outlets 

would not have sufficient human resources to produce enough content if their journalists would 

elaborate investigative articles instead of working in the newsroom: 
“The work of the investigative journalism is financed in the following way: if there is a story, 
the journalist asks for – let’s say – a month freedom, i.e. for a month they should leave him 
alone. But there is no budget earmarked for investigative journalism, what really counts is the 
human resources. If a trip abroad to check company data or a trip to the countryside to check 
out an estate is needed, it is paid for by the newspaper, but these are only some ten thousand-
forint items (petrol/gas, etc.)” 

 

                                                
155 Literal translation of the title of the newspaper: Hungarian Times. A daily paper launched in 2015 and can be linked 
to the current government. 
156 NEWSPAPER3 and COMPANY2 are owned by the same person. 



 46 

So usually if a journalist has a story, he or she has to work on it in parallel with the news editing 

and cannot spend all of his or her time on it. Partly due to these conditions the journalists usually 

work on the cases individually. Performing the investigations as a team is quite uncommon, but if 

the extent of a given case makes it necessary, the journalists join together, like Zoltán Siposs and 

Tibor Krecz did when they wrote about the Tocsik scandal. If a journalist is faced with a case that 

cannot be elaborated without the help of lawyers or IT experts, usually they can access for such 

external help. 

Secondly the preferences of the readership also set some limits on the scope of investigative work. 

The readers usually prefer short articles that are easy to understand, and what is more, they often 

just read only the leads of the articles. For this reason, some editorial offices do not appreciate the 

investigative journalism. The readership also has some influence on the topics as journalists mostly 

deal with stories that they consider to be interesting for the public. The interviewed journalists 

highlighted the inverse relationship between the extent and complexity of corruption and the 

interest of the public: 
“The amount of money does not matter at all. People do not care whether it is 10, 20, 30, or 
100 billion forints (or 300-600 million euros) at stake. Though triviality, the pettiness is 
interesting; the version 1.0 fraud, it is considered to be too much. If corruption is covert, or 
conducted via multiple corporations, or there is an offshore case, it can hardly trigger any 
emotions, people simply do not understand it. They understand a petty a fraud of 250,000 
forints (about 800 euros), but they are helpless in the case of a fraud of several billion forints. 
People got tired, apathetic; corruption is not a sexy topic. Though family ties could hype it.” 

 

“It happens quite often that a colleague finds a really interesting and well-documented 
corruption case (e.g. COMPANY1), but among those concerned there are no prominent or well-
known figures. This article was published in the end as an acknowledgement of the journalists’ 
efforts, but no one thinks that readers would take it all in, especially if the case is too complex. 
For the public well-known names are extremely important. NEWSPAPER2, as an economic 
weekly, positions itself with its sophisticated content. The case of the MNB foundations is an 
intricate one, while whether a politician asked for an invoice in a restaurant or did not is more 
tangible, it is a simple case. Orbán’s choo-choo train157 is smoothly digested, but where and 
when offshore companies are involved, e.g. the privatisation of MKB, the case is no longer 
easily comprehensible because of its complexity. But NEWSPAPER2 deals with complicated 
cases, they do consider the societal impacts of these cases (how big the amount is, e.g.).” 
 
“At NEWSPAPER4 investigative activity/reporting is fully backed, and it means that I have the 
freedom to decide what I want to deal with. Our owner is not a major figure in the Hungarian 
economic field, he has only a stake in a business. He always checks the front page, but in the 
past 4-5 years there has never been any consideration about the contents. There are 
newsrooms/media where the investigative journalism has no prestige at all; it is believed to be a 
superfluous content; they think that the reader solely reads the leads. The stimulus threshold 
has got too high; nobody is able to get absorbed in the details.” 

 

                                                
157 Viktor Orbán supported the construction of the train that runs between the two villages of his childhood and the 
stadium of the football team, the team is also supported by Orban. The investment was financed by EU funds. See: 
http://bit.ly/1WGkDR1 and http://bit.ly/28XuoJc. 



 47 

In conclusion, the fundamental characteristics of a case that would trigger attention are the 

following: 

• at least one well-known person is involved, 

• the affected amount of money is easily comprehensible, 

• the method of corruption is not too complicated (for example performance fee is 

understandable but offshore businesses are not), 

• it affects the everyday life of people, 

• has political affiliations. 

 

The case of István Papp is a good example for a scandal that did not generate much interest, and as 

a consequence, the journalists did not elaborate it thoroughly. 

Additionally, the potential consequences of the investigative work can restrain journalists from 

engaging themselves to the investigative journalism. Éva Vajda, a prominent investigative journalist 

in Hungary said in one of her interviews158 that: 
“…often there is no consequence of the cases revealed by journalists, that frustrates them, 
however, arresting the "hero" of an article on the day after it was published is not a condition 
for a good investigative work. Therefore, that investigative journalism is often not effective from 
such aspects, is not due to the journalist or the quality of their articles, but because of the 
environment surrounding them; the way how other subsystems of society – the Parliament, the 
investigating authorities, public agencies, the whole judiciary system – do their jobs. Although, 
there are positive examples […]. So there is a hope that in parallel with the strengthening of 
civil society, the effects of investigative articles will also increase and they will entail 
consequences.” 

 

Journalists usually develop their own methods by themselves. They have quite diverse educational 

background. Most of them come from the field of humanities, economic, political or social sciences 

but there are many other, more extreme examples159. There is no institutionalized background for 

the education of investigative journalism in Hungary, only some conferences and workshops are 

organized on ad-hoc basis. 

The interviewees mostly agreed that they have to remain independent from their sources, mainly 

from politicians and high-ranking officials, although there are some dubious stories about corrupted 

journalists: 
“JOURNALIST1 has no connections; he may have met three politicians, but he has never met 
anyone from the police or the Intelligence. Though there are journalists who regularly meet 
their informants. He feels very upset when a journalist refers to János Lázár (the Minister 
heading the Prime Minister’s Office, from Fidesz) as “Jani”, or speaks about Antal Rogan (the 

                                                
158 http://k-monitor.hu/eszkoztar/szakertok/oknyomozo-ujsagiras  
159 For example, Krisztina Ferenczi, a memorable Hungarian investigative journalist, who dead in 2015, started her 
journalistic career at about the age of 40. Previously she used to be an actress. 



 48 

leader of Fidesz parliamentary group) as “Toni”, because it presupposes a nexus between the 
journalist and his informant that is not acceptable/permissible.” 
 
“I cannot tolerate if a journalist and a politician hug each other when they meet, even if they 
are relatives, because a journalist should not behave like this in a public place. There are 
stories about certain Hungarian journalists who take part in the election campaign using a 
pseudonym or anonymously. In the Municipal Assembly there is a payroll for journalists in 
certain media who get money for publishing given articles.” 
 
“Everybody knows somebody whose grandmother’s sister has already seen the payroll of the 
press of the Municipal Assembly.” 
 
“It may well be only an urban legend; nobody has ever seen any documentations about this.” 

 

The recent developments of investigative journalism, like data-driven journalism are emerging 

much slower in Hungary than in the USA or Western-Europe. The journalists have to investigate 

what kind of data is available in connection with their story and then they have to get, clean and 

analyse it themselves. Attila Bátorfy, a Hungarian expert of data-journalism160 wrote an overview161 

about the situation of this new trend in Hungary, and he emphasized that: 
“(…) the Guardian, The New York Times, the Washington Post; the Süddeutsche Zeitung, the 
Bloomberg, the Spanish El Confidential, Argentina's La Nación or Swiss public radio (SRF) 
have a separate division working as a data-journalism and visualization team, but we know 
about Slovenian, Romanian, Slovak, Polish, Bulgarian and Estonian editorial offices with data-
journalists too – not just to talk about the Western European media market. Besides them, there 
are freelancers who are involved in various small or even monumental projects. They are 
working in the biggest newspapers, often for months on occasional basis. This type of work is 
also completely unfamiliar on the Hungarian media market.” 

 

The quality and the reliability of the Hungarian data sources were also mentioned as a problem 

facing data-driven journalism in Hungary during our interviews. The journalists and media experts 

highlighted that as more and more articles aim to reveal corruption based on official public data, the 

accessibility and the trustworthiness of these data sources are being reduced. Also only a small 

proportion of the Hungarian readership is able to understand infographics and other interpretations 

of data. 

 

3. The influences of organized crime and intelligence agencies on the uncovering of 
corruption cases 

 

The cases presented in the first chapter of this study have a recurring peculiarity as the information 

leaked by the intelligence agencies or interest groups had key role in their release. Based on the 

                                                
160 He is one of the founders of Databánya, a Facebook-page dealing with resources of data-driven journalsm 
(https://www.facebook.com/databanya/). 
161 http://bit.ly/1XkK5MF  



 49 

interviews we can conclude that the press is a tool for different groups with conflicting interests that 

may leak information about the others’ suspicious affairs: 
“At NEWSPAPER3 the editors decided on what should be covered, they followed their own 
rules and ideas, they did not have any set methods at hand. Journalists basically were tipped-off 
about an issue when a certain interest group gained too much at the expense of another interest 
group in a given case.” 
 
“The Schmitt Pál story162 unfolded as someone just popped into the newsroom, but in this case 
with the material/documentations in his hand. 
(…) 
From time to time certain Secret Service documents tend to appear unexpectedly in the 
newsroom as if these papers were blown in through the open windows by the wind. Then the 
journalist starts working on them in the most thoroughgoing way. For instance, NEWSPAPER 6 
portal, where information is leaked by the Ministry of Interior, information mostly about 
politicians in opposition. We should deal with the information under close scrutiny. We should 
see through them; we should try to find out what the intention might be behind the information. 
Journalists started to move from anonym sources toward data, but this is still very tricky or 
dangerous.” 
 
“There are more and more unknown informants, therefore it is checked when files and 
packages are mailed to the medium. It is also getting more and more widespread that somebody 
creates an email address and starts writing about a case in an extremely detailed way with 
ostensible accuracy. I never use them. There is a guy, it is not exactly known who he is, but he 
regularly provides extremely detailed materials about P1 party. He must have a lot of time, 
because he browses through different information systems in a fairly precise and efficient way. 
There is some temptation to use these pieces of information, but I never do this, although these 
appear in other media sources (NEWSPAPER 1 or NEWSPAPER 2 publish them).” 
 

For instance, in 2005, Aranka Mayer leaked a document package during her divorce to Élet és 

Irodalom about some real estate corruption in the Tokaj-Hegyalja wine region163 of her ex-husband 

in which Viktor Orbán and his wife was involved too. In such cases, the sources of information 

often remain unknown as they send documents and information packages to the editorial offices or 

journalists anonymously. A prominent investigative journalist came to the following conclusion 

during our interview with him: 
“…As the network of the Kádár regime survived the transition, it constantly manipulates the 
newer systems [of organized crime]. The treasurer of a political party had invited some 
journalists once and he showed that he has information about all concurrent party’s financial 
background. The Eclipse-scandal was also leaked because someone had too much income in 
this network. When the Tocsik-scandal had been revealed, clues were found to several bigger 
corruption cases, but the members of the network did not want to leak sufficient information 
about them. The Quaestor-case164 proved that this network is still unshakable.” 
 

                                                
162 Pál Schmitt, President of Hungary, August 6 2010 – April 2 2012. In 2012 he was accused of plagiarism that caused 
a great scandal. HVG, a weekly magazine, disclosed information about his doctoral dissertation that almost wholly is 
the work of other authors’ texts translated word by word into Hungarian. After this he shortly announced his resignation. 
See:  
https://hu.wikipedia.org/wiki/Schmitt_P%C3%A1l 
163 https://en.wikipedia.org/wiki/Tokaj_wine_region  
164 The Quaestor brokerage firm was filed for bankruptcy in the spring of 2015. See http://bit.ly/1O6MHKF and 
http://bit.ly/1TLVe2C  



 50 

The interviewees told us that investigative journalists sometimes discover information about 

corruption before the police or other authorities do: 
“It happens that a journalist discovers information instead of other authorities, e.g. 
JOURNALIST1 working on the CASE1 was always well ahead of the police. He wrote the 
article and the police was forced to take steps. JOURNALIST 2 had a story like this, as well. It 
also happens that the journalist’s work generates official report of the case and police 
investigation is started. But it is another issue how the prosecutor’s office and the court handle 
the case, where it gets stuck years later. 
 

Partly these conditions imply that investigative journalists are sometimes threatened in Hungary. In 

the 1990s, there were more serious methods of threating, robberies (for instance, as it was 

mentioned in the first chapter, in the case of Tocsik-scandal, the editorial office of Figyelő was 

cracked), grenade blasts165, etc. One of our interviewees said that “a person with children was not 

recommended to become investigative journalist in that decade”. 

Since then the most frequent methods of threatening are following and verbal threats. However, 

very rarely more serious things happen, for instance, threats based on video footages of the 

journalist’s personal life. 
“I have heard and known about this. But I cannot tell you anything else, because I promised 
someone not to speak about it to anyone.” 
 
“But that much I can tell you. I know about a guy who was working on a corruption case and 
his apartment was installed with surveillance cameras somehow. Later they showed the 
journalist the recording, he was blackmailed and he was even observed/followed by them.” 
 
“I have never encountered physical threats, only verbal ones. The white-collar guys who are 
concerned in the case would rather threat you with litigation. That was the greatest pressure, 
the strongest threat of all. It is rather frequent that the article hurts some business interest. Then 
they raise the question: ‘How are going to pay 100 million forints in punitive damages?’ But 
presumably nothing will happen. In connection with one of the cases I met three bulky 
musclemen with golden chains in their necks who leaning over me looked at what I was writing, 
or put their hands on my hand or on my shoulder while I was writing. You can interpret it as a 
friendly gesture, or as some kind of a dominance, but you could also think that these are just 
their own specific personality meta-communicational features. But the threat of litigation is the 
typical one.” 
 
“In connection with CASE5 I heard about threats going beyond legal procedures. The 
journalist working on the case was called by one of the people concerned in the case. An 
entrepreneur (a real big player entrepreneur), the owner of two night clubs (the two biggest 
outdoor hangouts in Budapest at that time) was considered to be ‘a real hard and infamous 
mafia guy’. He was taking personal care of POLITICIAN14 (one of the leaders of the socialist 
party) who was the leader of the investment company in this case. BUSINESSMAN13 invited the 
journalist to a meeting where he ÷ in a very lengthy, realistic way ÷ described how pigs are to 
be slaughtered. Of course, nothing was mentioned about the investment, pig slaughter, alone 
was in the focus. The journalist got the message, there was no need for any further hints, and he 
gave up working on the case immediately.” 

                                                
165 For example the car of Krisztina Ferenczi was exploded next to the mine of the father of Viktor Orbán in Gánt, when 
she was investigating the circumstances of how did the Orbán family become wealthy 
(http://www.168ora.hu/itthon/ferenczi-krisztina-konyv-orban-csalad-124473.html) 



 51 

Additionally, even if the journalists have proof of their statements, actions for libel are brought 

against them. We faced with this fear in many interviews: 
“The owner has never instructed me with whom I should conduct interviews, or what I should 
write about. I suppose editors, among themselves, do discuss what topics could be hot, and it is 
OK, since an editor could well be much more farsighted than a journalist. But it never 
happened that I had a topic and they would tell me that it was too sensitive and I had better not 
deal with it. Once an article of mine remained in the drawer at NEWSPAPER1, because we 
were unable to support something with data and documentations. Half a year later the case was 
revealed and editors were kind of upset. They thought we could have written the article, but 
while writing the article a legal notice by a lawyer was sent to the office stating should we write 
about the case we will be prosecuted. The informants (sources) did not allow us to use their 
names, we did not have any documentations, so we gave up on it. Though the case was known 
by everyone in the business.” 
 

These lawsuits can be very long and exhaustive and therefore can prevent journalists to deal with a 

given case. the investigation documents from the investigative authorities. Also the journalists may 

be afraid that the court sides with the plaintiffs as the judges only receive 

  



 52 

Lessons from the analysis 
 

 

 

 

The media and the journalists play key role in revealing the corruption scandals in Hungary, even 

though strong political influences can be traced on the Hungarian press and several international 

and domestic organizations drew attention to the worsening situation of the press freedom. This is 

largely because of the weakness of the state institutions that may be evidenced by the length of the 

lawsuits followed the cases discussed in the first chapter. If Hungarian journalists would not carry 

out their important mission of investigating such cases, presumably the number of the legal actions 

launched because of corruption would be far less. As fresh initiatives regarding the 

institutionalization and professionalization of investigative journalism appeared in the Hungarian 

media in the last few years, further reinforcement of this role can be expected. 

The influence on the outbreak of scandals of the organized crime and intelligence services is 

generally known, but not explored in depth so far166. Besides their role in leaking information to the 

media about certain cases, they also have appropriate tools to prevent the journalists from 

elaborating some scandals. However, mostly accusations of libel are mentioned as threats and in 

addition, more serious threats are quite rare. 

The influence on the Hungarian media of some business groups and advertisers is also notable. A 

large part of the Hungarian media is owned by a few entrepreneurs with strong political affiliations, 

and that may affect the work of these editorial offices. Also, the news outlets often depend on their 

public and private advertisers. These relations are not conducive to free and unbiased journalism. 

  

                                                
166One Hungarian political analyst, János Széky highlights the lack of lustration after the transition in 1989-90 as one of 
major political problem in his recent book about the political history in Hungary after 1990 (János Széky: Bárányvakság 
– Hogyan lett ilyen Magyarország? Kalligram. Budapest. 2015. [Sheep blindness. How Hungary got that way?]. He 
presents several examples when corruption was obviously revealed by members of secret services on purpose of 
compromising their opponents, for instance the case of UD Zrt. (pp. 230), Ivánné Kivágó and György Hunvald (pp. 
216). There was only one deep analysis about sensitive state security documents of Kádár’s regime written by a 
working group lead by a prominent Hungarian historian, Janos Kenedi in 2008 
(http://mek.oszk.hu/08400/08450/08450.pdf). 



 53 

Appendix 
 

 

 

 

A1. List of abbreviations 
 
Table A1.1. List of abbreviations used in the study 

Abbreviation Name in English Name in Hungarian 

BKV Budapest Transport Company Budapesti Közlekedési Vállalat Zrt. 
CEMP Central European Media & Publishing  
CRCB Corruption Research Center Budapest Korrupciókutató Központ Budapest 
GVH Hungarian Competition Authority Gazdasági Versenyhivatal 

HLI Hungarian Labour Inspectorate Országos Munkavédelmi és Munkaügyi 
Főfelügyelőség 

HSP Hungarian Socialist Party Magyar Szocialista Párt 
LMP Politics Can Be Different Lehet Más a Politika 
MOL Hungarian Oil & Gas Company Plc Magyar Olaj- és Gázipari Részvénytársaság 
MVM Hungarian Electricity Private Limited Company Magyar Villamos Művek Zrt. 
NBH Hungarian Special Service for National Security Nemzetbiztonsági Hivatal 

NPAM National Privatization and Asset Management 
Corporation Állami Privatizációs és Vagyonkezelő Rt. 

OTP National Savings Bank Országos Takarékpénztár 
 
  



 54 

A2. The details of the interviews 
 

The Hungarian research team interviewed eight leading investigative journalists and one 

media expert. Six of the interviewed journalists won the Gőbölyös Soma Prize167, an award 

dedicated to young investigative journalists in Hungary. This prize was awarded eighteen times 

since its foundation in 2002 (see Table A2.1.): therefore about the one-third of the prize winners 

were interviewed. Four of the interviewees won the Prize for Quality Journalism (the background of 

this award was discussed in the section about market structure and the influence of advertisements), 

some of them were awarded for several times. Also an interviewed journalist received the 

Hungarian Joseph Pulitzer Memorial Prize168. 

 

Table A2.1. List winners of Göbölyös Soma prize, 2002-2015 

Year Journalist Topic / Case revealed 

2002 Gábor Blénessy The corruption of an organization dealing an agricultural innovation 
2002 Attila Rajnai Oil bleaching 

2003 Zoltán Haszán Public spending for the organization of public holidays and for building Hungary's 
image 

2004 Attila Mong Brokerage scandal 
2005 Zoltán Bogád A doubtful IT procurement 
2006 István Szabó M. The cases of the Hungarian Railways Company 
2007 Éva Vajda The internal affairs of Hungarian Telekom 
2008 András Bódis The corruption case of János Kóka, the former Hungarian minister of economy 
2009 Gergely Brückner The corruption case of Siemens 
2009 András Pethő Series of public orders won by a company for billions without tendering 
2010 Péter Magyari The Russian influence on the gas market of Hungary 
2011 András Szabó The sale of the building of the Hungarian commercial office in Moscow 
2011 Anita Vorák Corruption at a Hungarian public television channel 
2012 Zoltán Dénes A loan of 13 billion HUF that was never repaid 
2012 András Pethő The rise of a construction company belonging to Lajos Simicska 
2014 Leonárd Máriás Relation between the winners on the tobacco-shop tenders and a tobacco-wholesaler 
2014 Babett Oroszi The public spending of film support 
2015 Bálint Szalai Frauds in connection with Hungarian citizenship 

Source: https://hu.wikipedia.org/wiki/Gőbölyös_Soma-d%C3%ADj#D.C3.ADjazottak  

  

                                                
167 http://www.gsoma.hu  
168 An award founded by Pál Fábry, a Hungarian businessman living in New Orleans, in 1989, with the aim of 
honouring the outstanding achievements of Hungarian journalists after the transition of 1989-90 (www.pulitzer.hu). 



 55 

A3. Index of people who were mentioned in the study 
 

Table A3.1. Index of people who were mentioned in the study 

Name Brief introduction 

András Bánó Presenter and news editor of Objektív, a news show, during the outbreak of the Tocsik 
case. 

András Szász A consultant of István Kocsis who was involved in some of the offshore companies 
affected in the Kocsis case. 

András Pethő Founder of Direkt36; previously he worked for Origo. 

Aranka Mayer She leaked a document package about some real estate corruption linked to the family of 
Viktor Orbán. 

Attila Bátorfy A Hungarian expert of data journalism. 
Balázs Weyer Founder of Direkt36; previously he worked for Origo. 
Endre Deák One of the founders of Eclipse Informatikai Rendszerház ZRt. 
Éva Vajda A prominent investigative journalist in Hungary. 
Ferenc Gyurcsány Prime Minister of Hungary between 2004 and 2009. 

Ferenc Hevesi 
Tóth 

A former leader of the Hungarian Special Service for National Security; joint owner in 
Eclipse Asset Managmenet Ltd. with Endre Deák. 

Gábor Széles An important Hungarian businessman with notable media interests. 
Gergely Dudás A journalist who worked on the Kocsis case at Index. 
Gergő Sáling Founder of Direkt36; previously he was the editor-in-chief of Origo. 

György Budai An entrepreneur who was associated with the Alliance of Free Democrats during the 
activity of Márta Tocsik. 

György Eiselt The director of one of the two bureaus at the Interior Ministry, who bought overvalued 
services from Eclipse. 

György Szilvásy Deputy Secretary of State during the second Gyurcsány government. 
Gyula Horn Prime Minister of Hungary between 1994 and 1998. 
Hajnalka Pintér Project manager at Eclipse; daughter of Sándor Pintér. 
Imre Szokai President of NPAM during the activity of Márta Tocsik. 
Imre Mártha The successor of István Kocsis as a CEO at MVM. 
Imre Katzenbach An employee of Eclipse who took 500 million forints from the account of the company. 
István Nikolics Leader of the Hungarian intelligence agencies during the outbreak of the Tocsik case. 

István Kocsis He led the MVM between 2004 and 2008; during the Tocsik scandal he was a director of 
NPAM. 

István Papp The former president of the HLI. 

István Ignácz The director of one of the two bureaus at the Interior Ministry, who bought overvalued 
services from Eclipse. 

Iván Pető Member of the Alliance of Free Democrats. 

János Lázár The Secretary of State of the Prime Minister’s Office between 2012-2014, and then State 
Minister of the new Fidesz government. 

Krisztina Ferenczi A prominent investigative journalist in Hungary. 

Lajos Simicska 
He built a large business empire including companies with diverse activities (mainly 
construction, advertising and media); he was a roommate of Viktor Orbán in the 
dormitory. 

László Boldvai Treasurer of the HSP during the activity of Márta Tocsik. 
László Hagymási One of the founders of Eclipse Informatikai Rendszerház ZRt. 

Márta Tocsik A lawyer, who was involved in the formalization of contracts of NPAM; she was a 
scapegoat in a complex and iconic case of political corruption. 

Péter Lovas Manager of Vektor Ltd., a company specialized in counselling services for local 
governments, during the activity of Márta Tocsik. 

Péter Liszkai Counsellor of NPAM during the activity of Márta Tocsik. 



 56 

   
 
Table A3.1. Index of people who were mentioned in the study (continued) 
 

Name Brief introduction 
   

Péter Uj Founder of !!444!!! news portal; previously he was the editor-in-chief of index.hu news 
portal 

Sándor Csányi Chairman and chief executive officer of OTP Bank Group; he is the wealthiest person in 
Hungary, and Hungary's first billionaire according to the Forbes. 

Sándor Pintér Minister of the Interior during the Orbán governments. 
Tamás Deutsch Member of FIDESZ; he drew attention to the Tocsik case in the Hungarian Parliament. 
Tamás Suchmann The minister responsible for matters of privatization during the activity of Márta Tocsik. 
Tamás Lovas Director of Vektor Ltd.  
Tamás Bodoky The journalist who revealed the Kocsis case on Index.hu; founder of Átlátszó.hu 
Tibor Krecz One of the journalists who revealed the Tocsik case in Figyelő. 
Zoltán Siposs One of the journalists who revealed the Tocsik case in Figyelő. 
Zoltán Cseke Head of legal and audit department of the HLI. 
Zoltán Spéder An important Hungarian businessman with notable media interests. 
Zsolt Hernádi Chairman and chief executive officer of MOL Group. See: https://mol.hu/en/  

 

  



 57 

A4. Interview guideline 
 

1. Introduction 

a. When did you become a journalist? 

b. Where and in what positions did you work in the media? 

c. Which cases did you reveal? 

d. Which professional awards have you received? 

2. Choice of topics 

a. To what extent is the responsibility of the editors and journalists? And of the 

owners and the management? 

b. Have you experienced that a topic was refused or forced by the editors, the 

management or the ownership? 

c. How important are political topics? 

d. Which characteristics make a case interesting? And which characteristics make 

them boring? 

3. Conditions, financing 

a. Is investigative work considered to be important in the editorial offices? To what 

extent? How do they support it? 

b. Are there investigative teams in the editorial offices you have experience with? 

c. How are the investigative articles carried out? 

d. How can you describe the financial conditions of investigative journalism? 

4. Contacts 

a. What kind of relations are there between the journalists and the possible actors of 

corruption? 

i. Politicians? 

ii. Police? 

iii. Prosecutor’s Office? 

iv. Entrepreneurs? 

b. Who makes contact, the actors or the journalists? 

c. How important are these contacts? 

d. Are there international relations? 

5. The characteristics of investigative work 

a. What are the characteristics of investigative journalism compared to general 

journalism? 

b. Is it individual or team work? 



 58 

c. What are the stage of processing a case? 

i. How much time is required for the different stages? 

d. How often does it happen that investigative journalists discover corruption instead 

of the police or other authorities? 

e. How often does it happen that investigative journalists become corrupted? 

f. What are the main difficulties during investigative work? 

g. What is the role of data, the data-driven journalism? 

h. Have you ever had some kind of failure during investigative work? What 

happened? 

6. Threats 

a. Have you heard about any threats against investigative journalists? 

b. What are the typical ways of threatening? 

c. Do the threats become realized? 

d. What do the journalists do when they become threatened? 

7. Consequences of investigative journalism 

a. How do the editorial offices reward the investigative journalism? 

b. How do professional journalistic organizations reward the investigative jobs? 

c. What political consequences caused by investigative journalism? 

8. Specific cases 

a. What do you know and think about the media coverage of the following cases? 

i. Papp István case 

ii. Eclipse case 

iii. Kocsis case 

iv. Hagyó case 

v. Zuschlag case 

vi. Hunvald case 

vii. Tocsik case 

  



 59 

  

 
 
 

Project profile 

 

ANTICORRP is a large-scale research project funded by the European Commission’s Seventh 

Framework Programme. The full name of the project is “Anti-corruption Policies Revisited: Global 

Trends and European Responses to the Challenge of Corruption”. The project started in March 2012 

and will last for five years. The research is conducted by 20 research groups in fifteen countries. 

 

The fundamental purpose of ANTICORRP is to investigate and explain the factors that promote or 

hinder the development of effective anti-corruption policies and impartial government institutions. 

A central issue is how policy responses can be tailored to deal effectively with various forms of 

corruption. Through this approach ANTICORRP seeks to advance the knowledge on how 

corruption can be curbed in Europe and elsewhere. Special emphasis is laid on the agency of 

different state and non-state actors to contribute to building good governance. 

 

 

 

 

 

 

Project acronym: ANTICORRP 

Project full title: Anti-corruption Policies Revisited: Global Trends and European Responses to the 

Challenge of Corruption 

Project duration: March 2012 – February 2017 

EU funding: Approx. 8 million Euros 

Theme: FP7-SSH.2011.5.1-1 

Grant agreement number: 290529 

Project website: http://anticorrp.eu/  

 
 

This project is co-funded by the 
Seventh Framework Programme for 

Research and Technological 
Development of the European Union 


