
 

Digital Icons: Studies in Russian, Eurasian and Central European New Media, N
o
 11 (2014): 1-19. 

 

 

 

 

 

 

 

The Media Battles  

of Ukraine’s EuroMaidan 
 

 

JOANNA SZOSTEK 

University College London 

 

Abstract: In November 2013, mass protests broke out in Ukraine when President Yanu-

kovych chose not to sign a planned Association Agreement with the European Union. Kyiv’s 

Maidan Nezalezhnosti (Independence Square) became ‘EuroMaidan’ as huge crowds of de-

monstrators expressed their anger at the government. This essay examines the part played by 

journalists during EuroMaidan and the struggles around media resources that were central to 

these dramatic recent events in Ukrainian politics. Attention is devoted to journalist activism 

and use of social networks; the emergence of new information sources; and the behaviour of 

leading national TV channels. Attempts to suppress anti-government narratives are described 

and their impact assessed. The essay identifies three weaknesses which combined to under-

mine Yanukovych’s position in the ‘battle for the narrative’: (1) dissent and activism among 

Ukraine’s professional journalist community; (2) the autonomous nature and increasing ac-

cessibility of online communication; and (3) the sensitivity of media-owning oligarchs to 

public and international opinion. 

 

Keywords: Ukraine, EuroMaidan, media, oligarchs, internet, television, journalism. 

 

 

 

n late 2013 the decision of President Viktor Yanukovych not to sign a planned Association 

Agreement with the European Union (EU) sparked the largest mass demonstrations seen in 

Ukraine since the Orange revolution. News that the deal with the EU had been suspended 

broke on Thursday 21 November. Within hours, prominent journalists and bloggers were 

using social networks to rally protesters; around 1,500 people gathered that evening on Ky-

iv’s Maidan Nezalezhnosti (Independence Square) to express their anger at the government. 

By the weekend of 24–25 November, many tens of thousands were on the streets, not only in 

Kyiv but across the country (BBC News 2013). An attempt to disperse demonstrators vio-

lently on 30 November only boosted public support for the protest movement when national 

television and other media broadcast footage of the police brutality. Maidan Nezalezhnosti, 

redubbed ‘EuroMaidan’, remained occupied by anti-government crowds until the battle with 

the authorities culminated in fatal clashes and a major shake-up of Ukraine’s political land-

scape. The consequences are still unfolding at the time of writing.  

I  

brought to you by COREView metadata, citation and similar papers at core.ac.uk

provided by Royal Holloway - Pure

https://core.ac.uk/display/77297726?utm_source=pdf&utm_medium=banner&utm_campaign=pdf-decoration-v1


 

 

 
2  Joanna Szostek 
 

http://www.digitalicons.org/issue11/joanna-szostek/ 

This essay examines the part played by professional journalists during EuroMaidan and 

the struggles around media resources which were central to these dramatic recent events in 

Ukrainian politics. In line with trends observed elsewhere in the world (White and McAllister 

2014), ‘new’ and social media were important mobilizational tools used to coordinate 

demonstrations and challenge the narrative of the state authorities. Yet sympathetic coverage 

of EuroMaidan was not confined to the internet. For several weeks, most of the country’s 

biggest TV channels – owned by oligarchs, some with close ties to the Yanukovych admin-

istration – enjoyed an unexpected ‘excursion into objectivity’ (Myselyuk, 2014). Rather than 

downplaying or denigrating EuroMaidan, they boosted their political news output and trans-

mitted powerful live images of the protests to millions of viewers. Indeed, by mid-December 

Ukrainian Prime Minister Mykola Azarov found himself complaining that the government’s 

voice was ‘inaudible’ (ZN.ua 2013), suggesting a quite bizarre role reversal within the re-

gional context. Yanukovych and his team had taken various steps to increase their influence 

over Ukraine’s information environment since 2010,
1
 but for the first few weeks of Euro-

Maidan they were overwhelmed nevertheless. 

How can we explain this breakdown in presidential and governmental control over the 

news agenda? What tactics did the authorities employ to reassert themselves in the media 

sphere and to what effect? This essay addresses these questions and identifies three interre-

lated factors which combined to undermine Yanukovych’s position in the ‘battle for the nar-

rative’, i.e. the battle to determine how EuroMaidan was presented in the media to the 

Ukrainian public. The factors identified are (1) dissent and activism among Ukraine’s profes-

sional journalist community; (2) the autonomous nature and increasing accessibility of online 

communication; and (3) the sensitivity of media-owning oligarchs to public and international 

opinion. Political pressure and personnel changes did succeed in bringing some TV coverage 

back ‘on-message’ for the president, most notably at leading channel Inter. However, at-

tempts to neutralise critical voices through intimidation and repression (e.g. use of riot police 

against reporters and the beating of opposition journalist Tetyana Chornovol by unidentified 

assailants) ultimately backfired on the Yanukovych administration. The brutality was not 

only exposed and condemned on the internet; it was also publicized to varying degrees by 

Ukraine’s established TV channels, whose oligarch owners risked incurring public wrath and 

possible international sanctions if the media under their control deliberately neglected to re-

port information of public interest that was available online. 

The essay begins with a brief introduction to the Ukrainian media environment, its domi-

nant oligarch media proprietors and its evolution during the Yanukovych presidency. The 

main section then examines and seeks to explain online and offline media reaction which 

followed the breakdown of talks with the EU. Attention is devoted to journalist activism and 

use of social networks, the emergence of new information sources and the behaviour of lead-

ing national TV channels. Attempts to suppress or counter anti-government narratives (by 

hacking websites, physical attacks on individuals, personnel changes and legislation) are de-

scribed and their impact assessed. The essay focuses on the period from late November to 

                                                 
1
 For example, allocating digital broadcasting licences to pro-government businesses; putting pressure on more 

critical or independent broadcasters through the courts or revoking their licences (see Freedom House 2012: 10–

12). 



 

 

 

 The Media Battles of Ukraine’s EuroMaidan  3 

 

http://www.digitalicons.org/issue11/joanna-szostek/ 

early February (i.e. before Yanukovych’s ousting). It concludes by identifying a number of 

potential avenues for future research. 

 

 

The Ukrainian media environment under Yanukovych, 2010–2013 
 

For years, the majority of leading national news providers in Ukraine have belonged to rival, 

privately-owned financial groups associated with prominent oligarchs. As things stood at the 

end of 2013, the big five media holdings were Inter Media (uaimg.com), 1+1 Media (me-

dia.1plus1.ua), Media Group Ukraine (mgukraine.com), StarLightMedia (starlightmedia.ua) 

and Ukrainian Media Holding (umh.com.ua). The main media resources within each holding 

and their principal owners are shown in Table 1. 

 

Table 1: Ukraine’s major media holdings and their owners 

 Main  

owner(s) 

TV channels  Publications Other media 

Inter Media  Dmytro Firtash 

Serhiy  

Lyovochkin 

Inter, NTN, 

K1, K2, Mega, 

Piksel, Zoom, 

Enter-Film 

 Websites 

associated 

with TV  

channels 

1+1 Media Ihor 

Kolomoys’kyy  

1+1, 2+2, 

TET, 

PLUSPLUS, 

Bigudi, 1+1 

International 

 UNIAN news 

agency, Glav-

red, Tele-

krytyka and 

websites asso-

ciated with TV 

channels 

Media Group 

Ukraine  

Rinat 

Akhmetov 

Ukrayina, 

NLO TV, 

Futbol 1, 

Futbol 2 and 

four regional 

TV channels 

Segodnya mass 

circulation daily 

Websites 

associated 

with TV chan-

nels and pub-

lications  

StarLightMedia  Viktor Pinchuk  Novyy Kanal, 

ICTV, STB, 

M1, M2 

Fakty i Kom-

mentarii mass 

circulation daily 

Websites 

associated 

with TV chan-

nels and pub-

lications 

Ukrainian  

Media Holding 

Serhiy 

Kurchenko 

Menu-TV (a 

cookery chan-

nel) 

Forbes 

Ukraine, 

Korrespondent, 

Komsomolskaya 

Pravda v 

Ukraine, 

Argumenty i 

Fakty v Ukraine 

Websites 

associated 

with publica-

tions 

Source: Joanna Szostek 



 

 

 
4  Joanna Szostek 
 

http://www.digitalicons.org/issue11/joanna-szostek/ 

These media-owning oligarchs impose limits on editorial policy within which their chan-

nels and publications must operate.
2
 Often, this has translated into favourable news coverage 

for the authorities. Some of the oligarchs have particularly close and longstanding ties to 

Yanukovych. Rinat Akhmetov established his business empire in Donetsk during the 1990s 

while Yanukovych was governor there; he has been a major supporter of the Party of Re-

gions. Serhiy Lyovochkin headed the Presidential Administration from February 2010 until 

January 2014; his business partner Dmytro Firtash has also provided the Party of Regions 

with substantial funds. Serhiy Kurchenko was little known before 2012 and his rise has been 

attributed to the Yanukovych ‘family’, a group of high-ranking officials who acquired office 

and wealth through their connections with Yanukovych’s son Oleksandr (Levinskii 2014). 

Pinchuk and Kolomoys’kyy sat somewhat further from Yanukovych’s inner circle – Pinchuk 

is known for being the son-in-law of former Ukrainian president Leonid Kuchma and has 

cultivated the image of a reputable international philanthropist; Kolomoys’kyy kept a lower 

public profile and has backed various political forces in the past. Yet the formal and informal 

powers concentrated in the Ukrainian executive have always created high incentives for 

businessmen to fall in line behind the president, because those who defied or challenged the 

regime ran the risk of missing out in the allocation of state procurement contracts, losing tax 

breaks or suffering from selective law enforcement (D’Anieri 2011). 

Soon after Yanukovych assumed the presidency there were indications of media freedom 

eroding as the media tycoons aligned themselves with the new political leadership. Journal-

ists at Kolomoys’kyy’s 1+1 TV channel complained in May 2010 that censorship within the 

company was blocking reports critical of the authorities (Ukrayinska Pravda 2010). The same 

month, another group of journalists at Pinchuk-owned channel STB published an open letter 

protesting against the imposition of a new, ‘toothless’ information policy (focus.ua 2010). 

Two years after the presidential election, Freedom House suggested that political and busi-

ness influence on the media was on the rise along with corruption and the prevalence of 

‘sponsored’ (i.e. paid-for) news reports (Freedom House 2012: 10–12). Direct government 

control over the media was not common but the economic leverage enjoyed by the executive 

over the biggest media owners created a broadly favourable information climate for Yanu-

kovych. For the most part, negative news coverage of his administration and policies was 

restricted to outlets with small or medium rather than mass audiences, such as the newspa-

pers Zerkalo Nedeli, Den’, and Kommentarii; the magazine Ukrayinskyy Tyzhden’; the web-

sites Ukrayinska Pravda (pravda.ua.com) and Livhyy Bereh (lb.ua) and cable TV channel 

TVi.
3
 

                                                 
2
 In an interview conducted by the author in September 2011, one senior manager at a Ukrainian TV channel 

explained the situation as follows: ‘You might say [the owner] presses through his interests, or you might say he 

supports certain [political] forces. You might say lobbies... The channel reflects the interests of its owner in the 

majority of cases. I stress, in the majority of cases, since it is a media outlet and a media outlet has to be inter-

esting to a much wider circle of people than just the owner. Correspondingly, a number of topics arise which 

might be uninteresting or sometimes unpleasant to the owner, but they have to be reflected otherwise it will be 

uninteresting to the viewer… Yes, it’s a business. Yes, it’s a conduit for the owner’s interests. In accordance 

with this, the editorial policy is constructed.’ 
3
 TVi has been involved in various controversies since 2010. First it was stripped of broadcasting frequencies 

following the election of Yanukovych as president, then cable operators began to remove the channel from their 

basic subscription packages causing its audience to shrink. In 2012 TVi faced charges of tax evasion and was 



 

 

 

 The Media Battles of Ukraine’s EuroMaidan  5 

 

http://www.digitalicons.org/issue11/joanna-szostek/ 

The worry for Yanukovych, however, was that the oligarchs’ loyalty might waver when 

the next election came around. It is not unknown for Ukrainian tycoons to switch political 

sides (e.g. Kolomoys’kyy’s vacillating support for Yuliya Tymoshenko in 2008–09) or en-

courage their media to adopt a balanced stance, as Inter’s former owner Valeriy Khoroshkov-

skyy did in late 2012 (Kabachiy 2012). Awareness of the risks inherent in overdependence 

on oligarchs presumably motivated Yanukovych’s attempts from 2010 onwards to build a 

media arsenal of his own. The national state-owned channel UT-1 quickly became a mouth-

piece for the Presidential Administration and 2013 saw a number of media assets change 

hands, with rumours indicating that the Yanukovych ‘family’ was providing capital for the 

deals (Ligacheva 2013). 

Thus, the Ukrainian media environment prior to EuroMaidan was still pluralistic but sub-

ject to high and increasing levels of political interference. Television, used as a source of 

news ‘every day or most days’ by over 90 percent of Ukrainians, carried little content that 

might undermine Yanukovych. Critical journalism was tolerated but largely confined to 

newspapers and the internet, which in 2011 were sources of news ‘every day or most days’ 

for 30 percent and 22 percent of Ukrainians respectively (Broadcasting Board of Governors 

and Intermedia 2011). With the oligarchs toeing his line, Yanukovych’s position on the in-

formation front appeared comfortable – but appearances in this case turned out to be deceiv-

ing. 

 

 

Journalism during the protests and sources of the president’s vulnerability 

 

The manner in which the EuroMaidan protests began and developed underscored three criti-

cal and interlinked weak spots in the state authorities’ grip on the Ukrainian media environ-

ment. The first was dissent and activism among Ukraine’s professional journalist community. 

The second was the autonomous nature and increasing accessibility of online communica-

tion. The third was the sensitivity of media-owning oligarchs to public and international 

opinion. 

At the start of EuroMaidan, popular bloggers and independent journalists demonstrated 

their capacity to rapidly mobilize the Ukrainian public on a scale not previously seen or ex-

pected. As one observer commented, a journalist’s Facebook post on 21 November became 

‘a stone which triggered an avalanche in Ukrainian society’ (Savanevs’kyy 2013). The post 

ran: ‘We’re meeting at 22:30 under the Independence Monument. Dress warmly, bring um-

brellas, tea, coffee, a good mood and friends. Reposting would be most welcome!’ The jour-

nalist in question was Mustafa Nayem, who made his name on TV talk shows but more re-

cently has been contributing to the Ukrayinska Pravda website, amongst other projects. Some 

1,500 people turned out alongside Nayem for the first evening protest on 21 November 

(Ukrayinska Pravda 2013a). The success of this spontaneous rallying call has been widely 

attributed to the internet and the power of social networks to spread messages quickly. How-

                                                                                                                                                       

 
forced to repay the government a considerable sum. In 2013 it was the subject of a battle for ownership and a 

change of management at the channel prompted many of its journalists to quit in protest. 



 

 

 
6  Joanna Szostek 
 

http://www.digitalicons.org/issue11/joanna-szostek/ 

ever, the importance of individual civic activism by journalists and bloggers must also be 

recognized. Established, high-profile media personalities like Nayem have large numbers of 

Facebook friends and followers, putting them in a particularly strong position to generate 

initial momentum for social action. Nayem was reportedly the second most-followed indi-

vidual in Ukraine on Facebook in April 2013, and the most-followed by February 2014 

(Watcher 2014). Nayem spoke from the stage on the second day of Euromaidan, as did other 

familiar names from Ukraine’s online and print media – director of the Institute of Mass In-

formation Viktoriya Syumar, Radio Svoboda correspondent Vitaliy Portnykov and Serhiy 

Rahmanin from Zerkalo Nedeli (Sidorenko 2013). The blurring of boundaries between jour-

nalism and activism, between media professionals and civil society, is a striking feature of 

EuroMaidan. If Yanukovych thought that opposition journalists operating in the ‘less influen-

tial’, lower audience spheres of internet and print media posed little danger to his regime, 

their role in the events of late November may have changed his mind. 

Once the protests were in progress, the internet predictably continued to serve as a crucial 

resource for the anti-government demonstrators in a multitude of ways. The inability of 

Yanukovych and his circle to effectively stem or control online communications constitutes 

the second important weakness in their information defences. Social media helped to diffuse 

basic logistical information about the protests to potential participants. In one survey, 40 per-

cent of respondents said they had learned when and where to go from Facebook messages, 

although TV was credited by 48 percent (Onuch 2014). When violence was perpetrated 

against the protesters, social media were utilized to identify the individuals responsible and 

hold them to account (e.g. Facebook 2013a). Opposition community-building and creativity 

flourished online (BBC Monitoring 2013c). Dozens of groups supporting the protests were 

established on Facebook, as well as the Russian social networking sites VKontakte and Od-

noklassniki.
4
 Some were used to share protest slogans, placards and stickers (examples in-

clude www.facebook.com/strikeposter and www.facebook.com/hrom.sektor.euromaidan). A 

group of film directors, cameramen and script writers shot dozens of short videos about the 

protests and uploaded them to YouTube, where they garnered many thousands of views 

(#Babylon’13 2014). Protest songs went viral. One of the most popular musical compositions 

of EuroMaidan was ‘Vitya Ciao’, a ‘farewell song’ for Viktor (Vitya) Yanukovych with lyr-

ics denouncing Ukraine’s corrupt courts and brutal riot police (Golovetskiy 2013). The video 

clip was created with the help of a correspondent from Channel 5 TV, showing once again 

the overlap between journalism and activism. 

 

                                                 
4
 Anti-protest groups were set up too, but these were in the minority (see http://vesti.ua/strana/36022-samoj-

antimajdannoj-socsetju-okazalis-odnoklassniki). It is worth mentioning that Vkontakte experienced changes in 

ownership in January and March 2014, with Kremlin-friendly businessman Alisher Usmanov and his associates 

gaining a controlling stake (see www.vedomosti.ru/companies/news/21849681/pavel-durov-prodal-svoyu-

dolyu-vo-v-kontakte-ivanu-tavrinu; www.bloomberg.com/news/2014-03-18/mail-ru-boosts-vkontakte-stake-to-

52-as-usmanov-tightens-grip.html). This does not appear to have led to any instances of censorship. However, 

founder of VKontakte Pavel Durov revealed in March that the Russian Federal Security Service (FSB) had 

asked the company to disclose personal details of the ‘organizers’ of Euromaidan support groups (see 

http://top.rbc.ru/politics/17/04/2014/918521.shtml). Durov refused to comply. He linked his sale of shares in 

Vkontakte to this ‘process’, but did not elaborate in detail. 



 

 

 

 The Media Battles of Ukraine’s EuroMaidan  7 

 

http://www.digitalicons.org/issue11/joanna-szostek/ 

Image 1. A screenshot from the Facebook page of ‘Hromads’kyy Sektor’ on 12 December 

2013 (photo is captioned ‘Good people smell the same’) 

 

Source: www.facebook.com/hrom.sektor.euromaidan (accessed 14 April 2014) 

 

Of course, the internet was also an important platform for continuous news reporting during 

EuroMaidan. At times of political turmoil and instability, consumption of news generally 

increases as citizens seek information and an understanding of events (Ball-Rokeach and 

DeFleur 1976). This tendency was certainly evident among Ukrainian internet users during 

the protests, with traffic to the country’s online news resources reaching ‘unprecedented’ 

levels (Savanevs’kyy 2013). By the end of January the average number of daily visitors to 

Ukrayinska Pravda, Ukraine’s most popular and long-established web publication, had 

topped 750,000 – roughly double its pre-protest readership (Liveinternet 2014). One survey 

found that for people aged 18 to 54 living in urban areas (cities of 50,000+), the internet was 

the main source of information about the protests – 83.7 percent of respondents were follow-

ing developments online, while 81.2 percent were following via TV programmes (Com-

ments.ua 2014).  

Large numbers of Ukrainians turned to recently created online news sources, most nota-

bly, low-budget internet broadcasters which used mobile devices to stream live footage of 

EuroMaidan to viewers. The most prominent project of this type was hromadske.tv, launched 

in summer 2013 by professional journalists including Mustafa Nayem, Dmytro Hnap, Serhiy 

Andrushko, Danylo Yanevskyy and Roman Skrypin (Lopatina 2013). Most of Hro-

madske.tv’s founders have extensive experience of working at major established channels; a 

core contingent used to work for TVi before its change in management. They set up Hro-



 

 

 
8  Joanna Szostek 
 

http://www.digitalicons.org/issue11/joanna-szostek/ 

madske.tv to challenge the hold of the billionaires over Ukraine’s TV airwaves – an aim 

which sounded far-fetched back in summer, but EuroMaidan generated a surge in demand for 

independent reporting on which Hromadske.tv successfully capitalized. By February it had 

over 150,000 YouTube subscribers and its uploaded videos had been viewed over 21 million 

times (YouTube 2014). The channel functions on a very limited budget. As of January it had 

received grants from the U.S. embassy, the Dutch embassy and the International Renaissance 

Foundation totalling roughly $140,000, but otherwise it was dependent on public donations 

and volunteers working for no pay. The amount of money it spends in a month is comparable 

to the amount spent by Inter or 1+1 on one evening news bulletin (Vorona 2014). 

 

Image 2. A screenshot from hromadske.tv’s live coverage of Maidan on 18 February 2014 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Source: www.youtube.com/watch?v=dh3_1L9XO60 (accessed 14 April 2014) 

 

Besides Hromadske.tv, various other websites provided low-budget TV coverage of Euro-

Maidan (Mandryk 2014). Spilno.tv was similarly set up prior to the protests as a non-

commercial ‘public television’ initiative; it relies on donations and subscription fees for its 

funding. News channel Espreso.tv was launched in 2013 by Mykola Knyazhyts’kyy, MP 

from the opposition Bat’kivshchyna party and former director of TVi. Ukrstream.tv was es-

tablished by journalists to show live images of Independence Square without any commen-

tary (Korkodym 2014). Online video coverage of EuroMaidan by U.S.-funded Radio Svo-

boda proved popular; it had reportedly been accessed over 19 million times by 6 December 

(RFE/RL 2013).
5
 Thus, Ukrainian internet users who wished to watch what was going on in 

the centre of Kyiv had no shortage of options. A small army of ‘strimery’ (‘streamers’) fed 

live video back to these websites from smartphones and tablets that was almost impossible 

for the authorities to censor (Mel’nikova 2014). 

                                                 
5
 It is unclear how many of these viewers were Ukraine-based and how many were based elsewhere. 



 

 

 

 The Media Battles of Ukraine’s EuroMaidan  9 

 

http://www.digitalicons.org/issue11/joanna-szostek/ 

Efforts were made to hamper the opposition’s online communications. The e-mail and 

social network accounts of opposition figures came under attack from hackers spreading false 

information; victims included UDAR party leader Vitaliy Klitschko and his deputy, the press 

secretary of Bat’kivshchyna MP Yuriy Lutsenko and the press secretary of jailed opposition 

leader Yuliya Tymoshenko (Bulhak 2013). The latter, Maryna Soroka, complained that fake 

anti-EU e-mails were being sent from her address (Interfax-Ukraina 2013). The official web-

site of UDAR was hacked too and the Ukrainian servers of news website Censor.net were 

reportedly completely destroyed. In early December news websites Ukrayinska Pravda and 

Livyy Bereh were both forced temporarily offline; the websites of Zerkalo Nedeli and 5 

Kanal TV faced similar difficulties (Telekrytyka 2013a, Ukrayinska Pravda 2013b). Precise-

ly who stood behind these attacks cannot be determined but media speculation linked them to 

‘specialists from abroad, probably Russia’ hired by the law-enforcement and security forces 

(Byk 2013). For the sake of fairness it should be mentioned that the cyber warfare was not 

one-directional: the websites of the Ukrainian president, cabinet of ministers and Interior 

Ministry were briefly disabled by unknown assailants in the first week of the protests. 

Yet trying to curb oppositional internet activity was futile given the volume of infor-

mation and huge numbers of web-users involved. Little that happened on or around Maidan 

could escape being captured and disseminated, visually or verbally, by the giant ‘public eye’ 

created by thousands of smartphones. In this context, Ukraine’s established national broad-

casters could not ignore or misreport the protests without being recognised as government 

stooges. Their first reaction was to report fairly instead. The rally late on 21 November re-

ceived generous coverage in the next day’s news bulletins on all the leading oligarch-owned 

channels – Inter, 1+1, STB, ICTV and Ukrayina. Only state-owned UT-1 ignored the protest-

ers, choosing to focus instead on Prime Minister Azarov’s speech advocating closer ties with 

Russia (BBC Monitoring 2013a). When much larger demonstrations erupted on the weekend 

of 23–24 November, the oligarchs’ channels again ran lengthy reports on the story, making 

no attempt to downplay the scale of the protests or denigrate the participants. In contrast, UT-

1 suggested that the protest camps were being ‘abandoned’ due to rain and bad weather 

(BBC Monitoring 2013b). It seemed, somewhat surprisingly, that Firtash, Lyovochkin, 

Akhmetov, Kolomoys’kyy and Pinchuk were allowing their respective news providers to 

report EuroMaidan in a balanced way, without a pro-government or anti-opposition slant. 

The weekend of 30 November – 1 December saw the first violent crackdown by riot po-

lice. Inter, 1+1, STB, ICTV and Ukrayina all broadcast footage of the police brutality and 

condemned it. For example, Inter’s flagship evening bulletin on 30 November showed pro-

testers being beaten with batons by law enforcers in riot gear, as well as interviews with the 

bleeding and bandaged victims (Podrobnosti.ua 2013). The following Sunday, 8 December, 

Inter drew attention to the authorities’ failure to reach out to the protesters, start talks or pun-

ish those responsible for the violence. Its primetime evening bulletin was devoted almost 

entirely to the mass demonstrations and related developments, with coverage reflecting both 

official and opposition viewpoints (Podrobnosti.ua 2013). In one lengthy report roughly 

halfway through the 70-minute programme, Inter’s Moscow correspondent Larisa Zadorozh-

naya examined the distorted news coverage of EuroMaidan produced by Russian television, 

exposing its heavy bias against the protesters. A few days later, employees from Pinchuk-



 

 

 
10  Joanna Szostek 
 

http://www.digitalicons.org/issue11/joanna-szostek/ 

owned ICTV were pictured online preparing sandwiches for ‘revolutionaries’ on the square 

(Facebook 2013b). Throughout December, the protesters were portrayed in a largely sympa-

thetic light by all the oligarch-owned channels. News reports emphasized the festive, non-

violent atmosphere and community spirit on the square. 

 

Image 3. A screenshot from the 20:00 Podrobnosti news bulletin on Inter, which showed the 

violence of Berkut riot police against protesters in a negative light (the photo is captioned 

‘That’s how they defend their country’) 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Source: http://podrobnosti.ua/videoarchive/2013/11/30/6787.html (accessed 14 April 2014) 

 

However, some of the oligarch-owned channels came in for criticism during the final two 

weeks of December for being unduly supportive towards the authorities’ position. Inter, 1+1 

and ICTV were all accused of ‘lulling viewers’ with reassurances in their 15 December week-

ly news roundups (Shapoval 2013). A week later, Ukrayina’s reporting of the economic as-

sistance deal signed with Russia was described as a ‘panegyric to Putin’ (Dovzhenko 2013). 

On 28 December the respected weekly broadsheet Zerkalo Nedeli reported that the oligarchs 

had been forced to ‘retract their claws’ because Maidan had failed to achieve tangible results 

(Mostovaya 2013). The message now emanating from the big commercial channels, as well 

as UT-1, was a message of pacification which largely avoided the attribution of blame, dilut-

ed the essence of the protesters’ demands and omitted key details that might undermine the 

authorities (Kuzyakin 2014a). For example, Inter, Ukrayina, ICTV and 1+1 all reported a 

brutal attack on opposition journalist Tetyana Chornovol on 25 December, yet they failed to 

explain clearly that she had been filming the estate of Interior Minister Zakharchenko the day 

before the incident. Later the same week, UT-1 and Inter gave credence to Interior Ministry 

claims that suspects in the case had links to opposition parties. 



 

 

 

 The Media Battles of Ukraine’s EuroMaidan  11 

 

http://www.digitalicons.org/issue11/joanna-szostek/ 

When the protest movement regained momentum after the New Year holidays, editorial 

divergence between channels owned by different oligarchs became increasingly apparent. 

Sunday 12 January saw the first mass rally of 2014 with crowds estimated at around 50,000 

(Polityuk and Zinets 2014). On Kolomoys’kyy’s 1+1 and Pinchuk’s ICTV the rally was the 

top news story that evening and both were sympathetic towards the demonstrators – ICTV 

described as them as fighting for their ‘right to a decent life’ (BBC Monitoring 2014a). In 

contrast, Inter gave the rally just a brief mention halfway through its bulletin and Ukrayina 

ignored it entirely. On 16 January a repressive package of laws was adopted by parliament. 

Inter and Ukrayina responded with reports that focused on the successful adoption of the 

2014 budget during the same parliamentary session (both channels showed cheering support-

ers of the Party of Regions welcoming ‘economic stability’). Opposition MPs were portrayed 

in a negative light, brawling and blocking the work of parliament (Sobytiya.tv 2014, Podrob-

nosti.ua 2014). ICTV and 1+1 also led with news about the budget, but their coverage was 

less tendentious and raised more questions about the controversial new restrictions on the 

right to protest (fakty.ictv.ua 2014, TSNa 2014). On Sunday 19 January another mass 

demonstration was held on Maidan. This time, serious clashes broke out as large crowds tried 

to reach parliament via Hrushevskyy Street, blocked by riot police. The violent unrest lasted 

for days and EuroMaidan suffered its first fatalities. Inter laid the blame at the feet of ‘ultra-

right activists’; one media observer suggested that Inter’s coverage was starting to resemble 

that of the Russian-state controlled channels (Kuzyakin 2014b). Kolomoys’kyy’s 1+1, on the 

other hand, accused the police of deliberately targeting journalists (TSN 2014b). Ukrayina 

and ICTV took a more careful, less overtly partisan line. Both broadcast shocking footage of 

Berkut riot police abusing a naked man in the snow on 23 January, as did 1+1, whereas Inter 

(like UT-1) ignored the incident (BBC Monitoring 2014b). At the end of January, a graphic 

appeared on the internet which sorted Ukrainian news sources into ‘black’ (distorted report-

ing) or ‘white’ (fair reporting). Inter and UT-1 were on the blacklist; 1+1 was among the 

‘white’ media; while Ukrayina, ICTV and STB were not mentioned – apparently their behav-

iour was too ambiguous to categorise (ZIK 2014). 

During the first two months of EuroMaidan there was thus inconsistency in the editorial 

stance of all Ukraine’s oligarch-owned channels. For roughly three weeks, Inter, 1+1, ICTV, 

STB and Ukrayina offered little overt support to the authorities and received praise for being 

atypically ‘objective’. Towards late December they all showed signs of being ‘reigned in’ 

and trying to appease their viewers. The escalation of violence in January saw their editorial 

lines diverge markedly: Inter backed the state, 1+1 supported the protesters and the others 

vacillated somewhere in between. 

This erratic behaviour reflects conflicting pressures to which the channels were subject 

during the protests and the varying reactions of their owners. Certain analysts have argued 

that after becoming president, Yanukovych alienated most of Ukraine’s established oligarchs 

by ‘steamrollering too many too fast’ in favour of his core loyalists, ‘the family’ (Åslund 

2012). It has also been suggested that the oligarchs ‘collectively’ wanted the EU Association 

Agreement to be signed (Robinson and Polityuk 2013) and objected to Yanukovych choosing 

to keep Yuliya Tymoshenko in jail at the expense of the deal with Brussels (Åslund 2012). 

Yet the oligarchs and their interests do not lend themselves easily to generalizations. Among 



 

 

 
12  Joanna Szostek 
 

http://www.digitalicons.org/issue11/joanna-szostek/ 

the main media tycoons, Kolomoys’kyy certainly came into conflict with ‘the family’ 

(Tyzhden.ua 2013), but Akhmetov and Firtash did extremely well for themselves under the 

Yanukovych presidency. Forbes Ukraina keeps a tally of the value of state tenders won by 

different businessmen since the start of 2012; Akhmetov tops the ranking of beneficiaries, 

just ahead of Yanukovych’s son Oleksandr, with Firtash some way behind in third place 

(Forbes.ua 2014). The claim that Akhmetov and Firtash might have been closet pro-

Europeans is undermined by the fact that both tycoons controlled large numbers of deputies 

in the Ukrainian parliament, estimated at around 50 and 30 respectively (Lutsevych 2014), 

who on 21 November failed to support legislation to release Tymoshenko, thus effectively 

scuppering the Association Agreement. The only media-owning oligarch to back the EU deal 

unequivocally was Petro Poroshenko (Poroshenko owns 5 Kanal, which is a popular news 

channel but has a much smaller audience share than Inter, 1+1, Ukrayina and ICTV). It there-

fore seems rather unlikely that the fair coverage given to EuroMaidan from late November to 

mid-December was some kind of oligarchic revolt against Yanukovych’s U-turn on Europe. 

A much more likely explanation is that the oligarchs were ‘buying themselves insurance for 

the future’ by providing an information platform for the opposition (Robinson and Polityuk 

2013). Distorting news coverage of the protests would not have been risk-free, and at times 

of instability it is sensible to hedge one’s bets. 

However, the TV channels subsequently came under pressure to change their reporting of 

the protests. For example, secretary of Ukraine’s National Security and Defence Council An-

driy Klyuyev reportedly instructed their chief editors to reduce coverage (lb.ua 2013). At 

Inter a new chain of command was introduced. On 16 December former governor of Sumy 

Region Yuriy Chmyr was appointed to the newly created position of deputy head of the Pres-

idential Administration responsible for ‘humanitarian development and communications is-

sues’. Head of the Presidential Administration and minority Inter shareholder Serhiy Ly-

ovochkin was thus effectively side-lined and his resignation was accepted on 17 January.
6
 

Media reports claimed Chmyr would report to media consultant Aleksandr Gurbich who had 

created an ‘information umbrella’ for Yanukovych when the latter was still governor in Do-

netsk (Mostovaya 2013). Gurbich in turn was said to answer to Yanukovych’s son Oleksandr 

(Kamenev and Nikolaenko 2014). By the end of December the senior management at Na-

tional Information Systems, the company which produces Inter’s news, had been replaced 

(Telekrytyka 2014). Several journalists left as well, and in January the entire editorial team 

behind Sunday night news programme ‘Podrobnosti Nedeli’ was asked to resign (Ryabchun 

and Sakova 2014). 

The personnel changes at Inter were effective in bringing the channel’s news coverage 

back ‘on message’ for Yanukovych. The $15 billion loan deal with Russia signed on 17 De-

cember may also have influenced the oligarchs’ decision to reign in their media as it ap-

peared to strengthen the president’s position. However, attempts to silence critical voices 

through repression were far less successful and indeed backfired on the authorities. For ex-

                                                 
6
 Lyovochkin first offered his resignation on 30 November after riot police attempted to disperse protesters on 

Maidan violently. His resignation was not accepted at that time. Lyovochkin was a long-term rival of Andriy 

Klyuyev, head of Ukraine’s National Security and Defence Council, who was rumoured to be behind the violent 

crackdown (although those rumours themselves were rumoured to come from Lyovochkin). 



 

 

 

 The Media Battles of Ukraine’s EuroMaidan  13 

 

http://www.digitalicons.org/issue11/joanna-szostek/ 

ample, when dozens of journalists were badly beaten by riot police on 30 November – 1 De-

cember, shocking images of their bloodied, bandaged heads and broken limbs were widely 

disseminated both on TV and online (Censor.net.ua 2013). Far from cowing anyone into 

submission, such violence only added momentum to the protest movement. Almost 70 per-

cent of those on Maidan identified the authorities’ use of force as a reason for demonstrating 

(Kyiv International Institute of Sociology 2014). The attack on investigative journalist 

Tetyana Chornovol on 25 December similarly prompted public outrage. On 16 January par-

liament passed repressive laws which included a series of measures to control the media: 

prison terms were introduced for disseminating ‘extremist’ material (with the definition of 

extremism so vague as to cover almost anything); websites were required to register as mass 

media (and would face hefty fines and closure if they failed to do so); the president and par-

liament were given the right to replace members of the national broadcasting regulator with-

out any explanation (Sidorenko 2014). Yet these laws, which also limited the right to protest, 

lasted only two weeks. Their adoption helped to trigger an escalation in violence on the 

streets, including the first fatalities, so that by the end of January parliament was forced to 

repeal the laws in an attempt to calm things down. International pressure may also have 

played a role – the Americans reportedly threatened Rinat Akhmetov that all his U.S. and 

European assets would be frozen unless the laws were overturned (ZN.ua 2014). Akhmetov’s 

group in parliament accordingly backed their annulment. 

 

 

Summary and avenues for future research 

 

Prior to EuroMaidan, presidential control of the Ukrainian media environment still suffered 

from three important weaknesses. Dissent and activism was common among the professional 

journalist community; online communication was both accessible and autonomous; and me-

dia-owning oligarchs were far from indifferent about their public and international reputa-

tion. These three factors interacted with each other to undermine Yanukovych’s position. The 

autonomy of the online sphere gave opposition-minded journalists multiple platforms to dis-

seminate criticism of the government and calls for action to large numbers of people. Wide-

spread access to independent online news sources meant that any traditional broadcaster 

which deliberately omitted important information could be recognised as a stooge of the re-

gime. The oligarchs – fearing international sanctions as well as their own political and eco-

nomic fate if Yanukovych should fall – did not want to be seen as pro-regime propagandists. 

Therefore, they allowed Ukraine’s leading national broadcasters to present the protesters in a 

sympathetic light, at least for the first month, and to transmit images (including images from 

the internet) which Yanukovych would rather have suppressed. The president and his sup-

porters used various tactics to reassert their grip over the news agenda, from cyber attacks to 

physical attacks to personnel changes and repressive legislation. Personnel changes at Inter 

were somewhat effective, but attempts to stem the tide of anti-government communication 

online proved futile. Moreover, use of violence against journalists and the introduction of 

‘dictatorial’ laws only fuelled public outrage and brought more people out onto the streets. 



 

 

 
14  Joanna Szostek 
 

http://www.digitalicons.org/issue11/joanna-szostek/ 

This essay has provided a preliminary discussion of media developments during Euro-

Maidan, but many of the issues raised here require more extensive research. In particular, the 

extent of convergence/divergence between the established broadcasters and new online TV 

projects merits investigation – this could be assessed through more detailed analysis of media 

discourse. The essay touched only briefly upon ‘citizen journalists’ and the online creativity 

of grassroots activists; further study is required to understand their significance for political 

dynamics. Analysis of the Ukrainian case in a comparative context could aid the develop-

ment of theory about the media’s role at times of radical political change. Finally, it should 

be noted that this essay has focused only on domestic media developments. A more thorough 

study would also need to consider the information campaign waged in and against Ukraine 

by the Russian media. 

 

 

References 
 

Åslund, Anders (2012, 23 October). ‘Ukraine’s revolt of the oligarchs’. Project Syndicate. 

www.project-syndicate.org/print/will-yanukovych-win-the-ukrainian-elections-by-

anders--slund (accessed 28 February 2014). 

Åslund, Anders (2013, 11 December). ‘Ukraine crisis: Yanukovych and the tycoons’. BBC 

News. www.bbc.co.uk/news/world-europe-25323964 (accessed 28 February 2014). 

Ball-Rokeach, Sandra and Melvin DeFleur (1976). ‘A Dependency Model of Mass Media 

Effects’. Communications Research 3 (1): 3–21. 

BBC Monitoring (2013a, 22 November). ‘Ukrainian TV gives extensive coverage to protests 

over EU bid suspension’. BBC Monitoring. www.bbcmonitoringonline.com/mmu (ac-

cessed 28 February 2014). 

BBC Monitoring (2013b, 25 November). ‘Ukrainian TV focusses on pro-EU rallies, clashes 

with police’. BBC Monitoring. www.bbcmonitoringonline.com/mmu (accessed 28 Febru-

ary 2014). 

BBC Monitoring (2013c, 18 December). ‘Ukraine's pro-European rallies trigger outburst of 

creativity’. BBC Monitoring. www.bbcmonitoringonline.com/mmu (accessed 28 Febru-

ary 2014). 

BBC Monitoring (2014a, 12 January). ‘Ukrainian TV channels offer polarized coverage of 

latest pro-EU rally’. BBC Monitoring. www.bbcmonitoringonline.com/mmu (accessed 28 

February 2014). 

BBC Monitoring (2014b, 23 January). ‘Ukrainian TV channels highlight video of police 

abusing naked captive’. BBC Monitoring. www.bbcmonitoringonline.com/mmu (ac-

cessed 28 February 2014). 

BBC News (2013, 24 November). ‘Huge Ukraine rally over EU agreement delay’. BBC 

News. www.bbc.co.uk/news/world-europe-25078952 (accessed 3 April 2014). 

Broadcasting Board of Governors and Intermedia (2011). International Broadcasting in 

Ukraine. Broadcasting Board of Governers. 



 

 

 

 The Media Battles of Ukraine’s EuroMaidan  15 

 

http://www.digitalicons.org/issue11/joanna-szostek/ 

Bulhak, Pavel (2013, 27 November). ‘Kibervoina i Evromaidan: Repetitsiya 2015’ / 

‘Cyberwar and EuroMaidan: Rehearsal for 2015’. Ukrayinska Pravda. 

www.pravda.com.ua/rus/articles/2013/11/27/7003178 (accessed 28 February 2014). 

Byk, Oleksiy (2013, 28 November). ‘Persha velyka kiberviina. Vlada ide v nastup’ / ‘First 

great cyberwar. The authorities go on the attack’. Glavkom. http://glavcom. 

ua/articles/15698.html (accessed 28 February 2014). 

Censor.net.ua (2013, 1 December). ‘“Lyg na zemlyu”: Vo vremya shturma na Bankovoi 

postradali neskol’ko desyatkov ukrainskikh i inostrannykh zhurnalistov’ / ‘“Lie on the 

ground”: During the storm of Bankova Street several dozen Ukrainian and foreign jour-

nalists were injured’. http://censor.net.ua/video_news/261770/lyag_na_zemlyu_vo_ 

vremya_shturma_na_bankovoyi_postradali_neskolko_desyatkov_ukrainskih_i_inostrann

yh (accessed 28 February 2014). 

Comments.ua (2014, 28 January). ‘Bol’shinstvo Ukraintsev sledyat za Maidanom, no lichno 

ne uchastvuyut, opros’ / ‘Most Ukrainians follow Maidan but are not taking part person-

ally – poll’. Kommentarii. http://zp.comments.ua/news/2014/01/28/173920.html (ac-

cessed 28 February 2014). 

D’Anieri, Paul (2011). ‘Structural Constraints in Ukrainian Politics’. East European Politics 

& Societies, 25 (1): 28–46.  

Dovzhenko, Maryna (2013, 27 December). ‘Ukrayina prohynaets’sya ostatochno’ / 

‘Ukrayina caves in completely’. Mediasapiens. http://osvita.mediasapiens.ua/material/ 

26280 (accessed 28 February 2014). 

Facebook (2013a). ‘Timeline photos’. www.facebook.com/photo.php?fbid=372287 

269581911&set=a.273746252769347.1073741829.100004019234704&type=1 (accessed 

28 February 2014). 

Facebook (2013b). ‘Timeline photos’. www.facebook.com/photo.php?fbid=60121772 

9927615&set=a.198431773539548.48611.198420303540695&type=1 (accessed 28 Feb-

ruary 2014). 

Fakty.ictv.ua (2014, 16 January). ‘Vypusk 18:45. 16 sichnya’ / ‘Bulletin 18:45. 16 January’. 

http://fakty.ictv.ua/ua/index/view-media/id/53162/album/93/date/2014-01-16 (accessed 

28 February 2014). 

Focus.ua (2010, 7 May). ‘Zhurnalisty kanala STB takzhe zayavili o tsenzure’ / ‘Journalists at 

the channel STB also report censorship’. http://focus.ua/politics/116994 (accessed 28 

February 2014). 

Forbes.ua (2014). ‘Reiting tendernykh chempionov’ / ‘Rating of tender champions’. Forbes 

Ukraina. http://forbes.ua/ratings/people (accessed 28 February 2014). 

Freedom House (2012). ‘Sounding the Alarm Round 2: Protecting Democracy in Ukraine’. 

Freedom House. www.freedomhouse.org/report/special-reports/sounding-alarm-round-2-

protecting-democracy-ukraine#.UxB5_YU09ws (accessed 28 February 2014). 

Golovetskiy, Igor (2013, 11 December). ‘Vitya, chao. Pesnya vzorvavshaya internet’ / ‘Vit-

ya, ciao. The song that exploded on the internet’. YouTube. 

www.youtube.com/watch?v=945gQpi0qTU (accessed 28 February 2014). 

Interfax-Ukraina (2013, 28 November). ‘Press-sekretar’ Timoshenko preduprezhdaet, chto 

pis’ma antievropeiskogo soderzhaniya s ee pochtovogo yashchika rassylayut khakery’ / 



 

 

 
16  Joanna Szostek 
 

http://www.digitalicons.org/issue11/joanna-szostek/ 

‘Timoshenko’s press secretary warns that hackers are sending out messages with anti-

European content from her mailbox’. http://interfax.com.ua/news/general/177314.html 

(accessed 28 February 2014). 

Kabachiy, Roman (2012). ‘Chesnist’ napokaz? Shcho stoyit’ za polipshennyam rivnya 

ukrayins’kykh televiziynykh novin?’ / ‘Honesty parade? What’s behind the improvement 

in Ukrainian TV news?’. Institute of Mass Information. http://imi.org.ua/analytics/39470-

chesnist-napokaz-scho-stojit-za-polipshennyam-rivnya-ukrajinskih-televiziynih-novin-

.html (accessed 28 February 2014). 

Kamenev, Maksim and Tat’yana Nikolaenko (2014, 3 January). ‘Levochkina “vytalkivayut” 

iz Administratsii prezidenta’ / ‘Lyovochkin is being “pushed out” of the Presidential 

Administration’. Telekrytyka. www.telekritika.ua/daidzhest/2014-01-03/89021 (accessed 

28 February 2014). 

Kyiv International Institute of Sociology (2014). ‘Vid Maidanu-taboru do Maidanu-sichi: 

shcho zminylosya?’/ ‘From Maidan-camp to Maidan-fortress: what has changed?’ 

www.kiis.com.ua/?lang=eng&cat=reports&id=226&page=1 (accessed 28 February 

2014). 

Korkodym, Olena (2014, 29 January). ‘Redaktor Ukrstream.tv Kostyantyn Ihnatchuk: “U 

nich 11 hrudnya nasha translyatsiya dopomogla zibraty lyudei na maidan”’ / ‘On the 

night of 11 December our transmissions helped to gather people on the square’. Tele-

krytyka. www.telekritika.ua/rinok/2014-01-29/89897 (accessed 28 February 2014). 

Kuznetsov, Aleksei (2013, 8 December). ‘Vesti nedeli s D. Kiselevym 08 12 13 g’ / ‘News of 

the week with D. Kiselev 08 12 13’. YouTube. www.youtube.com/watch?v=5xh6sbIizdY 

(accessed 28 February 2014). 

Kuzyakin, Nikolai (2014a, 4 January). ‘Razmyt’ i dozirovat’. Telekanaly berutsya za staroe’ / 

‘Washed and in doses. TV channels go back to their old ways’. Mediasapiens. 

http://osvita.mediasapiens.ua/material/26446 (accessed 28 February 2014). 

Kuzyakin, Nikolai (2014b, 20 January). ‘“Kreshchenie ognem”. Glavnym propagandistom 

vlasti stanovitsya Inter’ / ‘“Baptism of fire”. Inter is becoming the main propagandist of 

the authorities’. http://osvita.mediasapiens.ua/material/26916 (accessed 28 February 

2014). 

Lb.ua (2013, 6 December). ‘Klyuev pytaetsya pomeshat’ telekanalam osveshchat’ sobytiya s 

Maidana – Syumar’ / ‘Syumar says Klyuev is trying to prevent TV channels from report-

ing events from Maidan’. http://lb.ua/news/2013/12/06/245016_klyuev_pitaetsya 

_pomeshat_telekanalam.html (accessed 28 February 2014). 

Levinskii, Aleksandr (2014, 26 February). ‘Prervannyi polet. Kak obogashchalis’ mlado-

biznesmeny iz “sem’i” Yanukovicha’ / ‘Interrupted flight. How the young businessmen 

from the Yanukovych “family” got rich’. Forbes Russia. www.forbes.ru/sobytiya/ 

biznes/251395-prervannyi-polet-kak-mladobiznesmeny-iz-semi-yanukovicha-obogatilis-

za-gody-e (accessed 28 February 2014). 

Ligacheva, Natal’ya (2013, 19 June). ‘Doroga lozhka k obedu’ / ‘A spoon is dear when lunch 

is near’. Telekrytyka. www.telekritika.ua/rinok/2013-06-19/82619 (accessed 28 February 

2014). 



 

 

 

 The Media Battles of Ukraine’s EuroMaidan  17 

 

http://www.digitalicons.org/issue11/joanna-szostek/ 

Liveinternet (2014). ‘Site statistics: Ukrpravda’. www.liveinternet.ru/stat/ukrpravda 

/index.html?period=month (accessed 28 February 2014). 

Lopatina, Irina (2013). ‘Televidenie ukhodit v cet’’ / ‘Television is going online’. Kommer-

sant-Ukraina. www.kommersant.ua/doc/2209305 (accessed 28 February 2014). 

Lutsevych, Orysia (2014, 20 February). ‘Ukraine crisis: Oligarchs are Yanukovych's weakest 

link’. BBC News. www.bbc.co.uk/news/world-europe-26277970 (accessed 28 February 

2014). 

Mandryk, Pavel (2014). ‘Kak mozhno zarabotat’ na internet-televidenii v Ukraine’ / ‘How 

can money be made from internet television in Ukraine’. Forbes-Ukraina. 

http://forbes.ua/business/1363442-kak-mozhno-zarabotat-na-internet-televidenii-v-

ukraine (accessed 28 February 2014). 

Mel’nikova, Sofiya (2014, 4 February). ‘Na robotu yak na... sluzhbu. Yak strimery 

gotuyut’sya do svoyikh translyatsii’ / ‘Going to work like going to... serve. How stream-

ers prepare for their transmissions’. Telekrytyka. www.telekritika.ua/profesija/2014-02-

04/90075 (accessed 28 February 2014). 

Mostovaya, Yuliya (2013, 27 December). ‘Vremya boya’ / ‘Time of battle’. Zerkalo Nedeli. 

http://gazeta.zn.ua/internal/vremya-boya-_.html (accessed 28 February 2014). 

Myselyuk, Andriy (2014, 10 January). ‘Aktsiya Prymushennya do svobody slova’ / ‘Action 

to coerce free speech’. Ukrayinska Pravda. www.pravda.com.ua/columns/2014/ 

01/10/7009218 (accessed 28 February 2014). 

Onuch, Olga (2014, 2 January). ‘Social networks and social media in Ukrainian “Euro-

maidan” protests’. Washington Post. www.washingtonpost.com/blogs/monkey-

cage/wp/2014/01/02/social-networks-and-social-media-in-ukrainian-euromaidan-

protests-2 (accessed 28 February 2014). 

Podrobnosti.ua (2013, 30 November). ‘Podrobnosti, Subbota, 30 noyabrya 2013, 20:00’ / 

‘Details, Saturday 30 November 2013, 20:00’. http://podrobnosti.ua/videoarchive 

/2013/11/30/6787.html (accessed 28 February 2014). 

Podrobnosti.ua (2013, 8 December). ‘Podrobnosti nedeli, Voskresenye, 8 dekabrya 2013, 

20:00’ / ‘Details of the week, Sunday, 8 December 2013, 20:00’. http://podrobnosti.ua/ 

videoarchive/2013/12/08/6834.html (accessed 28 February 2014). 

Podrobnosti.ua (2014, 16 January). ‘Podrobnosti, chetverg, 16 yanvarya 2014, 20:00’ / ‘De-

tails, Thursday, 16 January 2014, 20:00’. http://podrobnosti.ua/videoarchive/2014/ 

01/16/7003.html (accessed 28 February 2014). 

Polityuk, Pavel and Natalia Zinets (2014, 12 January). ‘Ukraine pro-Europe protesters hold 

first big rally of 2014’. Reuters. http://uk.reuters.com/article/2014/01/12/uk-ukraine-

idUKBREA0B0KE20140112 (accessed 28 February 2014). 

RFE/RL (2013, 6 December). ‘Ukrainians Turn To RFE/RL For Euromaidan Coverage’. 

www.rferl.org/content/rferl-ukrainian-euromaydan/25192601.html (accessed 28 February 

2014). 

Robinson, Matt and Pavel Polityuk (2013, 5 December). ‘Hedging their bets, Ukraine’s oli-

garchs sit above the fray’. Reuters. http://uk.reuters.com/article/2013/12/05/uk-ukraine-

oligarchs-idUKBRE9B40MQ20131205 (accessed 28 February 2014). 



 

 

 
18  Joanna Szostek 
 

http://www.digitalicons.org/issue11/joanna-szostek/ 

Ryabchun, Yuliya and Ekaterina Sakova (2014, 15 January). ‘Syurpriz v studio’ / ‘Surprise 

in the studio’. Kommersant-Ukraina. www.kommersant.ua/doc/2384163 (accessed 28 

February 2014). 

Savanevs’kyy, Maksym (2013, 29 November). ‘#evromaidan: ukrayins’ka tsyfrova revoly-

utsiya ta ostannii shans analogovym politykam staty tsyfrovymy’ / #euromaidan: Ukrain-

ian digital revolution and the last chance for analogue politicians to go digital’. Watcher. 

http://watcher.com.ua/2013/11/29/yevromaydan-ukrayinska-tsyfrova-revolyutsiya-ta-

ostanniy-shans-analohovym-politykam-staty-tsyfrovymy (accessed 28 February 2014). 

Sidorenko, Sergey (2013, 25 November). ‘Proevropeiskaya ploshchad’: v Ukraine nachalsya 

novyi Maidan’ / ‘Pro-European square: a new Maidan starts in Ukraine’. Kommersant-

Ukraina. www.kommersant.ua/doc/2351764 (accessed 28 February 2014).  

Sidorenko, Sergey (2014, 17 January). ‘Zakon odin dlya vsekh’ / ‘One law for all’. Kommer-

sant-Ukraina. www.kommersant.ua/doc/2385070 (accessed 28 February 2014). 

Shapoval, Ekaterina (2013, 19 December). ‘Psikhotropnye itogovye’ / ‘Psychotropic weekly 

roundups’. Mediasapiens. http://osvita.mediasapiens.ua/material/26024 (accessed 28 Feb-

ruary 2014). 

Sobytiya (2014, 16 January). ‘Sobytiya 16.01.2014 19:00’ / ‘Events 16.01.2014 19:00’. 

http://sobytiya.tv/ua/episode/29858 (accessed 28 February 2014). 

Telekrytyka (2013a, 7 December). ‘Na sait 5-ho kanalu vedut’sya khakers’ki ataky’ / ‘Hack-

ers are attacking the website of 5 Kanal’. www.telekritika.ua/kontent/2013-12-07/88294 

(accessed 28 February 2014). 

Telekrytyka (2013b, 26 December). ‘Komanda Lyovochkina zalyshae “Inter”. Kerivnykom 

NICu stav Anton Nikitin’ / ‘Lyovochin’s team is leaving “Inter”. Anton Nikitin has be-

come head of NIC’. www.telekritika.ua/professiyni-standarti/2013-12-26/88860 (ac-

cessed 28 February 2014). 

TSN (2014a, 16 January). ‘Vypusk TSN. 19:30 za 16 sichnya 2014 roku’ / ‘TSN bulletin. 

19:30, 16 January 2014’. YouTube. www.youtube.com/watch?v=1kabLVb7VNE (ac-

cessed 28 February 2014). 

TSN (2014b, 20 January). ‘Vypusk TSN. 19:30 za 20 sichnya 2014 roku’ / ‘TSN bulletin. 

19.30, 20 January 2014’. YouTube. www.youtube.com/watch?v=dTgtCbuv2dU (accessed 

28 February 2014). 

Tyzhden.ua (2013, 24 January). ‘Konflikt vlady i Kolomoys’kogo mozhe sprychynyty krakh 

bankivs’koyi systemy’ / ‘Conflict between the authorities and Kolomoyskyy could cause 

the banking system to crash’. http://tyzhden.ua/News/70538 (accessed 28 February 

2014). 

Ukrayinska Pravda (2010, 6 May). ‘Zhurnalisty TSN zayavlyayut o tsenzure’ / ‘Journalists at 

TSN report censorship’. www.pravda.com.ua/rus/news/2010/05/6/5013491 (accessed 28 

February 2014). 

Ukrayinska Pravda (2013a, 22 November). ‘Oblychchya Evromaidanu’ / ‘Face of Euro-

Maidan’. www.pravda.com.ua/photo-video/2013/11/22/7002699 (accessed 28 February 

2014). 



 

 

 

 The Media Battles of Ukraine’s EuroMaidan  19 

 

http://www.digitalicons.org/issue11/joanna-szostek/ 

Ukrayinska Pravda (2013b, 2 December). ‘Ukrainskie internet-SMI poddayutsya massovym 

khakerskim atakam’ / ‘Ukrainian internet media suffer massive hacker attacks’. 

www.pravda.com.ua/rus/news/2013/12/2/7004463 (accessed 28 February 2014). 

Vorona, Timur (2014, 6 February 2014). ‘Kak ustroeno Gromadske.TV: tsifry, den’gi, lyudi’ 

/ ‘How Hromadske.TV works: Figures, money, people’. AIN. http://ain.ua/2014/02/06 

/511834 (accessed 28 February 2014). 

Watcher (2014). ‘Reityng ukrayins’kych korystuvachiv Facebook’ / ‘Rating of Ukrainian 

Facebook users’. http://watcher.com.ua/facebook-reiting (accessed 28 February 2014). 

White, Stephen and Ian McAllister (2014). ‘Did Russia (Nearly) have a Facebook Revolution 

in 2011? Social Media’s Challenge to Authoritarianism’. Politics, 34 (1): 72–84. 

YouTube (2014). ‘HromadskeTV/about’. www.youtube.com/user/HromadskeTV/about (ac-

cessed 28 February 2014). 

ZIK (2014, 30 January). ‘ZIK v perechne “belykh” SMI, zasluzhivayushchikh doveriya’ / 

‘ZIK is in the list of “white” media which can be trusted’. http://zik.ua/ru/news/ 

2014/01/30/zik_v_perechne_belih_smy_zasluzhyvayushchyh_doveryya_457192 (ac-

cessed 28 February 2014). 

ZN.ua (2013, 14 December). ‘Azarov: Iz-za telekanalov “gospod oligarkhov” ukrainstam ne 

dayut uslyshat’ “pravdu” o deistviyakh vlasti’ / ‘Azarov: Due to the TV channels of the 

oligarchs Ukrainians are not being allowed to hear the “truth” about the authorities’ ac-

tions’. http://zn.ua/UKRAINE/azarov-iz-za-telekanalov-gospod-oligarhov-ukraincam-ne-

dayut-uslyshat-pravdu-o-deystviyah-vlasti-135065_.html (accessed 28 February 2014). 

ZN.ua (2014, 1 February). ‘SShA popytalis’ nadavit’ na Yanukovycha cherez Akhmetova’ / 

‘USA tries to pressure Yanukovych via Akhmetov’. http://zn.ua/POLITICS/ssha-

popytalis-nadavit-na-yanukovicha-cherez-ahmetova-137928_.html (accessed 28 February 

2014). 

#Babylon’13 (2014). ‘#Babylon’13. Cinema of a civil protest’. YouTube. 

www.youtube.com/channel/UCrJIIeADD45RsffK2yYgmSw (accessed 28 February 

2014). 

 

 

JOANNA SZOSTEK holds a Mellon postdoctoral research fellowship at the School of Slavonic 

and East European Studies, University College London. She completed her doctorate at the 

University of Oxford in 2013. Her research revolves around the post-Soviet news media: her 

doctoral thesis investigated factors which shape reporting about Russia in Ukraine and Bela-

rus and the behaviour of Russian ‘news exporters’. Her latest project explores (geo)political 

perceptions of ‘the West’ among Russian university students and how such perceptions are 

shaped by direct (e.g. travel, acquaintances) and mediated (e.g. via TV, the internet and edu-

cation) contact with Western countries. She has spent many years living and working in Rus-

sia, where she previously worked as a senior monitoring journalist for the BBC. 

[j.szostek@ucl.ac.uk]  

 

 

 


