
Franks, S. (2012). BBC reporting in India in the 1970s and 1980s: globally connected media ahead 

of its time. Historical Journal of Film, Radio and Television, 32(2), pp. 207-224. doi: 

10.1080/01439685.2012.669885 

City Research Online

Original citation: Franks, S. (2012). BBC reporting in India in the 1970s and 1980s: globally 

connected media ahead of its time. Historical Journal of Film, Radio and Television, 32(2), pp. 207-

224. doi: 10.1080/01439685.2012.669885 

Permanent City Research Online URL: http://openaccess.city.ac.uk/3923/

 

Copyright & reuse

City University London has developed City Research Online so that its users may access the 

research outputs of City University London's staff. Copyright © and Moral Rights for this paper are 

retained by the individual author(s) and/ or other copyright holders.  All material in City Research 

Online is checked for eligibility for copyright before being made available in the live archive. URLs 

from City Research Online may be freely distributed and linked to from other web pages. 

Versions of research

The version in City Research Online may differ from the final published version. Users are advised 

to check the Permanent City Research Online URL above for the status of the paper.

Enquiries

If you have any enquiries about any aspect of City Research Online, or if you wish to make contact 

with the author(s) of this paper, please email the team at publications@city.ac.uk.

brought to you by COREView metadata, citation and similar papers at core.ac.uk

provided by City Research Online

https://core.ac.uk/display/76980247?utm_source=pdf&utm_medium=banner&utm_campaign=pdf-decoration-v1
http://openaccess.city.ac.uk/
mailto:publications@city.ac.uk


1 
 

Globally connected media, ahead of its time: BBC reporting India in the 1970s and 

1980s.  

  

ABSTRACT 

We are accustomed to the complaint that western media depict the developing world 

in a stereotyped and inadequate manner. However this article, using exclusive access 

to BBC archives1, demonstrates that the way India was reported in the period 1970-

1987 provides an exception to this characterisation. The material reveals that the 

there was surprisingly, an intense care and attention shown by broadcasters and 

managers to the coverage of India. The factors which underlay this include the 

growing confidence of the Indian diaspora population, a continuing interest by 

individual broadcasters in Indian affairs and the influence of an exceptional 

correspondent in Delhi throughout this period. Moreover the Indian government and 

indeed many Indian individuals maintained a critical interest, bordering sometimes 

on an obsession, in the portrayal of Indian affairs by the BBC. The networks between 

India and its UK diaspora enabled pressure to be exerted on the BBC which, as the 

records demonstrate, broadcasters took very seriously.  This ability of Indians to Ǯaccessǯ their coverage (and then complain about it) is an early  precursor to the 

much more available pattern of foreign reporting which prevails today in  an era of  

globally available media.  

 

 

 

 

 



2 
 

 

  Impoverished and stereotyped reporting of the majority (developing) world by the 

media of the western world has been a recurring theme of media analysis ever since 

the MacBride report.2 Many scholars have highlighted inadequate foreign reporting 

by Western media3 and provided evidence indicating that only stories involving a 

white or ex-colonial angle are taken seriously by media outlets in the developed 

world.4 The typical characterisation is of episodic reporting of disasters and an 

absence of incremental explanations or an understanding of politics so that Ǯnews 

about the developing world is authorless, anchorless and impossible to understand 

or follow.ǯ5 The overwhelming `conclusion is that in the post colonial period western 

media lacked interest in the portrayal of developing nations. However it appears that 

an exception to this pattern can be found in the coverage of India by the UK media 

and in particular the BBC. 

  

Although there was no longer a colonial, white angle to the story, BBC domestic 

services in the 1970s and 1980s were certainly concerned about their coverage of 

India.  During this period Indian stories were reported in the British media, including 

the BBC domestic service on their own terms, not just when they intersected with 

the  activities of white residents. In contrast, reports about other parts of the 

developing world, such as sub-Saharan Africa (with the exception of South Africa) 

rarely featured on the domestic BBC services or in the UK media in this period.6  The 

exception was brief appearances in news bulletins, highlighting a disaster or as the 

backdrop to royal or celebrity visits.  Alasdair Milne recalls both as editor of Tonight  

7  and during his time in senior management, including as BBC Director-General, that ǮWe really ignored Africaǯ8. He then contrasts this with the care and attention which 



3 
 

the BBC paid to India during the same period; and access to the confidential papers 

dealing with coverage of India during this period reinforces these perceptions. It is 

evident that the BBC really cared about its coverage of India and was sensitive both 

to the reaction of the Indian authorities and audiences in the diaspora, who were in 

turn continually  alert to the portrayal of Indian affairs.  

 

 

This article suggests several factors which might explain why overall domestic news 

reporting of India was more comprehensive and comprehensible than other parts of 

the developing world. It also seeks to explain why the Indians focused so particularly 

on their portrayal in the BBC and why the BBC in turn appeared to devote so much 

attention and concern to its output on India and its relationship with the Indian 

authorities.  

The colonial legacy still cast a shadow on the way that Indians reacted to their 

perception by media in the UK and in particular the BBC.  For example this is how one 

Indian who worked with the BBC characterised the relationship 

 

      ‘there was a feeling that the BBC was trying to exert its colonial past; that it felt it had a 
special relationship with India which was a colonial relationship and that in one sense it 
chose to treat India this way. And I think there is no doubt that a large part of the BBC’s 
managers came from the colonial service and felt that this upstart country had to be 
taught a lesson.’9 

 
As a consequence of these historical links, senior Indian officials admitted that they 

cared more about their portrayal in the UK than in other Western countries.10 This 

close attention was bolstered  by recurring physical and personal links – with 

continual visits and invitations on both sides – top BBC representatives visiting India 

and vice versa, with especially close links between the Indian High Commission and 

the BBC authorities.11 



4 
 

   It is evident from the archives that the Indian government took the question of how 

it was reported abroad (especially in the UK) very seriously so for example the 

granting of filming permission  became a highly sensitive matter.  According to a 

report to the weekly BBC News and Current Affairs meeting when Morarji Desai was 

Prime Minister of India (in the 1970s), he addressed a seminar on media issues 

saying that he intended to keep personal control over which filming projects were 

allowed to go ahead in India. For example he would not allow filming on the subject of the Untouchables ȋlater referred to as Ǯscheduled castesǯȌ and announced in this 
speech that he had recently rejected an ATV proposal to make a film about caste. Desai Ǯdefended the right of developing countries to restrict filming, eg where it was thought it might cause a riot .ǯ12 Nevertheless it is remarkable that the Prime 

Minister of  a nation of  750 million people should wish to retain personal 

involvement over which foreign filming projects were permitted. It is a clear 

indicator of how sensitive the Indian government was in the post colonial period to 

its portrayal abroad,  

 

Watching from the Diaspora 

  A significant legacy of this colonial relationship was the presence of an immigrant 

Indian population in the UK. As a growing and increasingly active diaspora audience  

they were becoming a key consideration in the way that the BBC approached 

reporting the subcontinent. The Indian diaspora in the UK in the 1970s and 80s was 

emerging as an articulate and vocal political grouping, which politicians and other 

institutions were obliged to take notice of. In the 1970s both Labour and 

Conservative parties were beginning to appreciate the dynamic of  the newly 

emerging ethnic vote. Mrs Thatcher made regular trips to India from when she 



5 
 

became party leader in 1975. James Callaghan too was alert to the domestic political 

benefits that accrued from visiting India. The BBC in turn was naturally aware of 

these connections which arose from the electoral significance of the Indian diaspora. 

When Callaghan visited India in 1978 (prior to the anticipated General Election) 

David Holmes BBC political editor commented at an internal meeting that the 

justification for the Prime Ministerǯs visit was Ǯelectioneering for the benefit of the Asian community in the UK.ǯ13 He was referring to the fact that Indians in the UK still 

identified closely with their home country. One way this manifested itself was in 

their sensitivity to its portrayal, especially by the BBC.  

 

In the contemporary media landscape it is common for audiences everywhere to 

have access to output and to be able to react to it, whereas prior to late twentieth 

century this a rarity.   Without internet, satellite or even VHS recordings it was very 

difficult for a foreign audience to access what had been reported about it. 14 Yet as 

this article will demonstrate the close links in this period between the local UK 

audiences of Non-Resident Indians and their country of origin were significant in the 

response to coverage of India, acting as a form of global network in an era which 

preceded a fully global media.  

 

The role of the diaspora underpinned a series of interrelated political, institutional 

and personal relationships between the BBC and India.  Beyond that there were the 

myriad links between many BBC staff and India. Throughout the corporation there 

were personnel with long standing attachments to India; this did not just include 

those in the Eastern service of Bush House, but went much wider, mirroring much of 

UK society at that time, where so many families had  prior connections with the 



6 
 

subcontinent. Alasdair Milne,  (DG between 1982 and 1987), was born in India to a 

surgeon based in Kawnpoor. Mark Tully himself was born in Calcutta and as BBC 

correspondent he went on to play a pivotal role in the relationship between India 

and the corporation. 

 

There was of course,  particular  interest within  the External Services in the 

coverage of South Asia. Both the head and the deputy head (William Crawley and 

David Page) of the Eastern Service during this period had higher degrees in Indian 

history. They presided over extensive output which reached wide audiences on the 

sub-continent. The Eastern Service was a divisions of the BBC External Services, 

funded by the UK Foreign Office and responsible for the vernacular services on the 

subcontinent (Hindi, Bengali, Tamil, etc). During this period it employed around 60  

staff 15 on the various local language sections, which was similar to the other 

regional services across the world, but it had a much greater audience reach.  

Internal BBC surveys reported that up to fifty million listeners tuned in regularly to 

one or other of the various Indian language services and the reach of the Hindi 

service alone was estimated at thirty five million.16   According to Audience Research 

the regular audience figures in India, both in local languages and to the BBC Overseas 

English service were twice as high as anywhere else in the world.17  The Times of 

India in 1981 reported that there was a daily audience of up to fifteen million 

listeners to the Hindi service which at that time broadcast for two hours a day.18 

 

This expertise within Bush House also infused the domestic radio and television 

services output on India. The depth and extent of this relationship was not the case 

with other parts of the developing world, where domestic services were unaffected 



7 
 

by the concerns of the World Service.  Sometimes this relationship manifested itself 

in particular concrete outcomes. For example during the Indo/Pakistan war in 1971 

Bush House broadcast  daily late-night news bulletins on Radio 4, providing vital 

information for Hindi, Urdu and Bengali speaking communities in the UK, via the 

domestic network. And around the same time regular vernacular programming, 

including news originating from Bush House, went out on local radio stations across 

the UK, which later developed into community ethnic radio and eventually TV 

services. 19 

 

Graham Mytton, a producer in the African Service and also for Radio 4 during this 

period, remarks how special this relationship was  ǮThere was for example no such 

cross-fertilisation at all between the African service and domestic news servicesǯ.20 And he observes how the domestic service of the BBC just Ǯlost interest in Africaǯ 
after the euphoria of independence, along with the majority of the UK press.21  In 

contrast to this Mytton observes how Mark Tully Ǯserved as a bridge between the 
two services and thereby brought a great deal of understanding into the domestic news operation.ǯ This article will also demonstrate how a similar interplay occurred 

between the diaspora audiences,  Indian authorities and the BBC hierarchy.  

 

Influence from afar 

The local NRI population in the UK exerted their influence on the BBC in several 

ways. They would Ǯdelugeǯ22 India House in London with complaints about 

programmes that they judged biased and unfair representations of their Ǯhome 
country.ǯ At the same time they would exercise powerful connections back in India, 

contacting MPs or government officials to inform them about programme output 



8 
 

that they disapproved of. These local viewers were typically the catalyst which 

caused a row to explode in Delhi (where no one would have seen or heard the 

output). This dynamic  demonstrates  how the presence of  a diaspora population can 

act as spur to news coverage, provided of course that they are well organised and 

articulate. 23     

 

The same pattern of strong complaints originating from London and then amplified 

in Delhi occurred on many occasions. One of the foremost examples was at the start 

of the period in 1970 when there was a huge row between the BBC and the 

government of India arising from transmission of a seven  part documentary series 

about India (L’Indie Fantome) by the distinguished French filmmaker Louis Malle. 

The Indian government asserted that the films portrayed the country in a negative 

light, focussing upon topics such as caste and poverty. The documentaries were 

scheduled for the summer period and after the first two films in the series the Indian 

government asked the BBC to withdraw the remaining Malle programmes, issuing 

dire threats. The BBC refused and so their entire operation in India was shut down 

and the correspondent, Ronald Robson, was expelled.24  In fact the films were not 

even a BBC production but originated with  French television and  had already been 

transmitted in France. The Indians were oblivious to this. S.K.Singh,  head of 

information in the External Affairs Ministry, and responsible for the expulsion, 

argued that   

sensitivities were much more marked in India about the British press and media…hundreds of senior businessmen, commentators, members of Parliament and ministers keep flitting between Delhi and London …Whatever is said in the British press does not get conveyed merely by the (igh Commissionǯs reports or 
from the news items inflicted on the Indian press by the Indian press men posted to London…  

 



9 
 

He went on to admit that it was the depth of the Indian community in the UK which 

made the difference.  )tǯs a kind of a conglomerate impression which involves business and commercial 
relations as well as diplomatic relations. So the Indian Parliament finds it very 

difficult sometimes to ignore it. This kind of thing does not happen in Bonn or 

Berlin or even in Paris. It does happen in London.25  

 

Angry words were exchanged on either side about the Malle transmission. 26 The 

BBC insisted that the films should be seen in the context that it Ǯtransmits many 
programmes each year on India – including (in 1970) a feature on experimental work on brain psychology … a  documentary  on a remarkable arts academy and 
feature films by Satyajit Ray.ǯ27 But the Indian government and S.K. Singh were 

unmoved and determined to expel the BBC. Yet as in so many similar incidents the 

programme in question was never broadcast or seen in India and in fact as Prakash 

Mirchandani who worked in the BBC office points out Ǯthe problem was that of all the 
people who complained against the series, only about 1% actually saw it. Quite 

typical of the way issues arise in India between broadcasters and the Indian government.ǯ28 Mark Tully refers to this familiar pattern whereby an Indian in the 

UK saw something on the BBC and passed on his displeasure to a relative or contact 

with political connections back home. A row would blow up over something that the 

person complaining in Delhi (in pre-VHS days) had usually never seen; questions 

were raised in Parliament precipitating an open season on attacking the BBC. 29 

According to a Hindi service presenter from that period who had good contacts 

within the Indian High Commission, even the High Commissioner himself admitted 

privately that he never actually saw the Malle films, but felt he ought to make a fuss 

because of the letters he received from the  Indian diaspora community. 30 

 



10 
 

The Long term View – 

The Malle films were an extreme case resulting in expulsion, but many other BBC  

programmes in this period also prompted complaints. The person who had to 

manage these sensitivities more than anyone else, was the BBC Delhi bureau chief 

Mark Tully.  Eschewing the normal foreign correspondent routine of moving on after 

three or four years, he remained in post in the Delhi bureau for thirty years, declaring that Ǯmy passion was )ndiaǯ.31 In this way he developed a key role; for 

Indians he was the personification of the BBC and for listeners and viewers in the UK 

he represented India. Indeed Tully became almost an institution within India during 

this period – Alasdair Milne recalls that accompanying him around the country felt 

like travelling with the Pope. There is little doubt that one of the reasons for the 

quality and depth of the BBC coverage of India during this period was down to Tully. 

His wide and long standing knowledge of the country in turn enhanced the level of 

reporting of Indian stories.  

 

 Tullyǯs determination to make sure that his contributions were accepted and 

broadcast by the BBC obviously yielded results. A correspondent who was less 

committed would not have had such a strike rate. Being well known within the 

corporation was an asset here. Tully remembers for example meeting Brian Redhead 

the legendary presenter of the Radio 4 flagship Today programme when he came on 

a visit to Delhi. After that, if Tully was having a difficulty getting a story onto the 

programme he used his direct contact with Redhead rather than arguing with a 

producer. A lowlier correspondent would not have had such clout. Similarly during 

the first half of the 1980s, Tully was in direct contact with Alasdair Milne, when he 

was Director General. Milne recalls that Tully would phone him on a fairly regular 



11 
 

basis to discuss issues arising from the BBC coverage of India. There was no other 

foreign correspondent who had such a link to the top of the BBC and so this became a Ǯunique relationship.ǯ32  

 

Charles Bruce, special assistant to the Assistant Director General Alan Protheroe, 

was sent to India to assess the wider consequences after the controversial 

transmission of  an interview with a Sikh separatist on Radio 4, in 1984. He produced 

a comprehensive and confidential report on the overall state of relations between the BBC and )ndia, lavishly praising Tullyǯs vital role in managing relations with the )ndian government and in Ǯshielding the BBC from much of resentmentǯ reflecting …. Ǯthat he will be a hard act followǯ.33  

 

Tully argued strongly  to widen the agenda for the way India was perceived, 

sensitive to the notion that developing countries are only ever shown in the context 

of disaster and war, so he managed himself to present documentaries as well as 

encouraging others to make features and longer programmes about India. He 

emphasised again in later years that the selection of stories was a continuing problem with TV coverage, Ǯ Disasters inevitably reinforce the image of )ndia as poverty stricken and disaster prone.ǯ34 Meanwhile externally he often pointed out to 

the Indians the rich range of coverage well beyond the news bulletins that the BBC 

broadcast about India, such as the arts and documentary features. The problem was 

that the prickly nature of the Indian bureaucracy sometimes made such material 

very hard to produce.  

 

 



12 
 

Recurring Tensions – News and Other Programmes 

 

The original difficulty was that when the BBC was readmitted to India in 1972 the 

Government conditions included  a strict division in the treatment of news and other 

programmes. Whilst news reporters were allowed to operate with few restrictions, 

there were complicated procedures and permissions required by all other genres, 

from arts to wildlife. Even when permission was granted, the crew had to be 

accompanied by an official minder. And even more controversial was the insistence 

by the Indian authorities that they had a right to view material before transmission. 

This was reluctantly conceded by the BBC and a representative from the High 

Commission was sometimes allowed to attend a viewing. The Indians interpreted 

this as a right to make changes, but the BBC insisted that it was only a right to view 

the material and make representations about any factual errors. The BBC was 

adamant about retaining editorial control. Inevitably these conflicting 

interpretations led to disagreements. For example in 1975 there was mutual 

antagonism about a programme on the Dalai Lama after it was shown to High 

Commission staff, who then objected to the tone of the commentary. They insisted on the need  Ǯ to refer the script and the commentary to Delhi before giving the go-ahead signal,ǯ as if they had final editorial control over the programme. The BBC firmly 

resisted these objections.35  

 

Three years after the Malle affair there was another explosion in relations between 

the Indian Government and the BBC. This time it arose in the context of the 

Emergency when all foreign reporting came under tight restrictions. After the 

imposition of censorship the BBC was forced to withdraw from India, because Mark 



13 
 

Tully refused to sign the draconian new code and  the Delhi bureau was again shut 

down. It was not reopened until January 1977 after negotiations at the highest levels.  

At one point Charles Curran as DG reported to the Board of Governors that there was 

a struggle going on inside India between the government and the parallel 

government, (ie the Nehru family). The decision to let the BBC back into India 

without requiring the news correspondent to sign impossible undertakings about 

censorship meant that on this occasion the official government had won over the 

parallel.36 

 

  Shortly before the BBC office was reopened, a new British High Commissioner, John 

Thomson arrived in Delhi. Prior to his posting Thomson met senior BBC officials in 

London to discuss reopening  the bureau. He had a special viewing of recent 

programmes about India – including one of the Malle documentaries- where 

according to one BBC official Thomson apparently  gained the impression… that our programming on China was Ǯsofterǯ than that of 
India. I said there could well be truth in this since the way one treated an ageing 

relative with whom there had been some disputation and the way one treated a 

fascinating stranger tended to be slightly different. Nevertheless, it was clear that 

from an Indian viewpoint that inequality of treatment between China and India 

would be regarded by India as the ultimate slap in the face.37  

 

This was reinforced at a discussion in the regular News and Current Affairs Editorial 

Meeting, when the Editor of News and Current Affairs urged that it was important that programmes about China should not be too Ǯsoftǯ because of Ǯthe close attention that )ndia paid to Chinese affairs.ǯ38 

 

This awareness of a double standard between coverage of India and China was 

observed elsewhere in the BBC. The sheer exotic quality of China at this point, which 



14 
 

had for so long been completely closed to foreign news reporting, meant that it was 

not subject to the same level of knowledge, analysis and criticism as India. Graham 

Mytton who was in the World Service  in that period recalls hearing the broadcast 

after the death of Chairman Mao when the BBC correspondent in Hong Kong Ǯbroadcast a hagiography about the Chinese leader..it was not at all critical. We were 
so kind to the Chinese because of our inadequate understanding at that time of what Mao had done…there was a romanticism about China.ǯ39   

 

Post-colonial Africa was a developing society that was scantily reported largely 

because of indifference and disinterest.  China was also inadequately reported in this 

period, but in this case it was attributable to widespread ignorance on the part of 

western reporters. Even if journalists wanted to cover China it remained a tightly 

closed society; hence the ill-informed nature of the reporting. Meanwhile India was a 

third developing society, which not only inspired interest but about which there was 

a high level of knowledge and reasonable access. This worked in both directions. 

British journalists, in particular the BBC, knew about India and many influential 

Indians knew and cared about how they were being portrayed. As a result in the 

1970s and 1980s, India, even though it was also a developing society,  was reported 

more comprehensively than either Africa (except South Africa) or China. However 

this more substantive reporting naturally included critical observations where India 

was held up to account, which entailed continuing sensitivity on the part of the 

Indians.  

 

 



15 
 

    According to the Indian authorities the reason for the distinction between news 

and other programmes was because the material which caused offence was in the 

longer documentary programming, obliging anyone who wanted to make these 

programmes to jump through multiple hoops. Nevertheless there was always a long 

queue of producers keen to make films in India and the BBC office in Delhi did its 

best to smooth the way. It is ironic that the non-news programmes were generally 

able to give the deeper and more nuanced coverage which provided a fuller picture 

of India than the news diet of doom and gloom. Mark Tully argued that the best way 

of countering the narrow and disaster-dominated news agenda, which Indians 

periodically complained about, was by pursuing all the other kind of programmes 

like features or arts – although  these were the items that the Indian authorities were 

most wary about. The greyest areas occurred in Current Affairs which was 

technically not news, but where the timetables of seeking prior permission were 

untenable. Sometimes there were complicated efforts made to bend the rules. 

Newsnight spent several weeks filming in India  in 1980 and the result was a series of 

shorter filmed inserts which were linked by commentary from the studio, so that 

they appeared as a series of news items. The Indians were not pleased and there was a fractious correspondence, questioning whether this had Ǯ broken the concordatǯ.40  

 

The restrictions provoked strong feelings. Tony Isaacs, a senior producer, obtained 

permission in principle for a film about national identity and statehood in India in 

January 1984 to be broadcast within the Third Eye anthropological strand. Yet 

further into the project after £10,000 had been spent, the Indians withdrew  consent. 

Isaacs was wrote a furious memo saying that  the replacement film in the series would be an alternative project in Argentina  and it was Ǯironic that we could film in a 



16 
 

country where Britain was still at war (after the Falklands) and in Chile where there is an effective dictatorship, more easily than in Ǯfriendlyǯ )ndia.ǯ 41 

 

Managing the Relationship 

This continuing sensitivity by the Indian authorities may not have influenced 

editorial policy, but it meant that there was then considerable care and attention 

given to the way India was covered by the BBC. On numerous occasions Programme 

Review Board, the regular News and Current Affairs meeting and even the Board of 

Management discussed coverage of India. Mark Tully reported to them regularly on 

his UK visits. Over the years the DG and Chairmanǯs Offices dealt with a wide range of 

Indian matters, in particular through the Indian High Commission in London, 

devoting considerable time and attention. Surendra Kumar  former Head of Press at 

the High Commission commented that in his three year term during the 1980s the 

BBC Chairman visited the High Commission five times which he thought must be Ǯunprecedented...not shown to any other mission in London in recent timesǯ.42  

 

Alasdair Milne recalls that during his time as DG there were regular complaints from the )ndian authorities towards the BBC. ǮThey would often take offence and it was a relationship that needed continually cosseting.ǯ 43 The senior ranks of the BBC were 

frequently braced to receive an onslaught of criticism from the High Commissioner. 

For example when B.K. Nehru, a relative of Mrs Gandhi, occupied the post he sent 

regular letters objecting to aspects of BBC coverage of India to the DG Charles 

Curran. In one long letter itemising various complaints, in 1975, Nehru began by saying that Ǯ) myself am not a great TV or radio fan and do not often watch or listen.ǯ (e then went on Ǯ) do not wish to bore you with a lot of examples,...but if you look 



17 
 

through some transcripts you will share my views that the BBC seem to have cast itself in the role of an Opposition Party to Mrs Ghandi.ǯ44 In replying to comments 

like this the BBC appears to have taken immense trouble and care – through internal 

consultation and many drafts – to give a reasoned and careful response. Whether or 

not the periodic attacks on the BBC by the Indian government were justified, the 

archives demonstrate that they were significant in forcing the BBC to think hard 

about its coverage and make strenuous efforts to allay Indian sensitivities. 

 

   High level contacts between the BBC and the Indian Government were not just in 

London. In the 1970s and 1980s every DG and Chairman(except Stuart Young)  went 

at least once, if not more, to India visiting officials, broadcasters and senior members 

of the government including usually an audience with the Prime Minister. These 

visits were planned in great detail;  when Ian Trethowan as DG visited in June 1980, 

there were briefing notes on recent programmes about India – including those that Ǯcould be seen as positive from )ndiaǯs point of viewǯ. There were also notes on Ǯpossible controversiesǯ itemising a range of sensitive matters which had caused 

difficulties between the BBC and the Indian Government. 45 

 

 

On one occasion when Milne visited India and called to see Mrs Gandhi, accompanied 

by Tully, he broke the ice by telling her about his Indian origins. She apparently smiled and asked the two men Ǯwhether it was a qualification to work for the BBC that one had to have been born and lived in )ndia?ǯ46   

 



18 
 

   Despite this good humoured incident Mrs Gandhi was generally hostile to the BBC. )n one incident  Ǯa freelance reporter from Radio Leicester mentioned the BBC to Mrs Gandhi she exploded and said ǲThe BBC is a dishonest and disgusting organisation.ǳǯ47 Aside from the particular disagreements  she had a general criticism 

of Western news values. As leader of the non-aligned movement and a key figure in 

the developing world during this period she voiced the resentment felt by these 

countries in the post colonial period that the overwhelming coverage by the western 

media concentrated on disasters and failures and ignored achievements.48  

This sensitivity was the background to the more specific and often bitter rows with 

the BBC over individual programmes. In 1980/1 these rows were escalating as one programme after another caused offence. ǮThe BBCǯs name has been in the press far too much recently,ǯ warned Tully in one telex, referring to persistent hostility in 

articles by the Press Trust of India reporter in London on BBC coverage of India.49 

 

 The rows had begun with the BBC coverage of Sanjay Gandhiǯs death in ͳͻͺͲ. 
Newsnight  had transmitted footage from an old Panorama film showing images of Muslims in )ndia calling for Sanjayǯs death, in the aftermath of his highly unpopular 
role during the Emergency. Four years previously at the height of the Emergency, 

police had broken into a mosque in a village in Uttar Pradesh and there had been 

shootings, as a result of Muslim resistance to the forced sterilisation programme. 

This was the background to the hostility in the film towards Sanjay Gandhi, who was 

identified with the policy of  compulsory sterilisation. Nevertheless there was a 

furious reaction by the Indian government to re-showing this material in the aftermath of Sanjayǯs death and much agonising and debate within the BBC about the 



19 
 

footage.50 Mark Tully was duly called into the Ministry of Foreign Affairs to hear the 

complaints.  

 

Another angry and long running row was over a Worlds Apart film on the Muria 

tribal people. A scene that involved some nudity had caused major offence and the 

Indian Government put pressure on the BBC to drop the film. There were clearly 

differences in the understanding of taste and decency and a clash of value systems 

whereby the Indian authorities were deeply upset at the idea of transmitting 

pictures on television of virtually naked tribal inhabitants.  Mark Tully feared that he 

would be expelled and the office shut down again, such was the tone of the Indian governmentǯs objections. There were protests in Parliament and complaints from the 

Ministry of External Affairs.51  Around the same time there was another bitter row 

involving a film about forestry in the Himalayas. In the latter case there were serious 

accusations about the apparently offensive behaviour of a BBC crew whilst filming on location, which led to the BBC taking legal action against the magazine ǮSuryaǯ that 
had made the allegation.52 

 

In the middle of 1981 the Indian Government attempted to tighten the restrictions on visiting film crews. They issued an Ǯundertakingǯ which all documentary teams 
were expected to sign. This time the team not only had to accept the advice of a 

liaison officer throughout filming, but to agree to Ǯshow a final rough cut to a representative of the Government of )ndia  with a full transcript of the commentaryǯ and to Ǯabide by such advice as may be given by the representative with regard to 
alteration in or excision of such parts of the film and the commentary as may affect a balanced and accurate presentation.ǯ A senior BBC delegation including the Director 



20 
 

of Public Affairs was despatched to Delhi to meet the Minister for External Affairs 

and a mutual compromise was negotiated.53  

 

 In early 1982 the BBC decided that it should actively seek to defuse the bad feeling 

with India by commissioning some programmes specifically to please the Indian 

government. Adam Clapham an Executive Producer in documentary features was 

allocated funds outside normal budgets from the DGǯs reserve fund. According to a 

confidential memo this was agreed by Alasdair Milne as Managing Director of 

Television Ǯas as result of representations by the )ndian governmentǯ in order to Ǯease the )ndian problem.ǯ 54 Milne recalls that it had become a priority to reassure the constant anxiety in relations between the BBC and )ndia so that Ǯmoney when 
required – had to be foundǯ.55 Clapham wrote that he would visit the Ministry of 

External Affairs in Delhi to  Ǯconsult and see exactly what they would like to see made …obviously we cannot go along with their views but a gesture of consultation  could 
save the making of unnecessary programmesǯ  and would  Ǯscore much needed Brownie points for the BBC.ǯ56  

 

This decision to placate Indian feelings in such a way is an exceptional attitude on 

the part of BBC management. It is difficult to think of another country that would 

have been given such special treatment. The programme suggestions included a film 

about the Potters of Puddakotai, a music/dance programme and a film by Mark Tully 

on the achievements of India. In the end the most significant result was a 

documentary  by a talented filmmaker Jonathan Steadall, which  Tully presented, 

focussing upon the relatively prosperous state of Gujarat. It had the desired effect; 

the Indian government was satisfied and as Tully later discovered, even Mrs Gandhi 



21 
 

herself approved . However the Ǯgood newsǯ element was not universally 
appreciated. Peter Ackroyd writing a review in the Times commented that the programme Ǯlacked sharpness or edge.. it was a thinking manǯs travelogue… worthy but rather dull.ǯ 57 However it fulfilled its political purpose. 

 

 

Home and Abroad Mark Tullyǯs role was not only significant on the domestic services but also on the 
World  Service. His high visibility there amongst Indian listeners was crucial to his 

celebrity status but  it also meant further pressures . In pre-satellite days a foreign 

correspondent whose words were never heard or seen on his patch – which was so 

often the case – could afford to cut corners and even take liberties. However if the 

material is simultaneously being heard not just back at base, but by those all around 

(as is now regularly the case), then the reporter needs to tread  more carefully.58 

Tully is very forthright about this. 

 My God it kept you on your toes in India – countless times I had to answer for 

what I had broadcast to Indians – I was on a tightrope –  writing for an Indian 

audience but not to please them – in that case I would have had the World Service 

on my back – so I had to justify what I said locally .59  

 

He felt very keenly that, 

I had to be well informed – if I said something which caused offence I made bloody 

sure it was right. It was a very good discipline as a broadcaster. If I was only 

worrying about the audience in the UK the prime concern is in making the story 

interesting. All the minute checks by the Eastern service meant that it had to be 

well informed and the desire was only to get things right – they were not concerned if a story was sexy … their only interest was accurate, hard news.60 

 

This influence of the senior staff at Bush House was also significant.  According to Tully the Eastern service in that period was Ǯled by people who really knew their 



22 
 

stuff.ǯ Tully claims that Ǯ) cared more about what Bush said than elsewhere. )f the 
domestic service complained that something was boring I did not really mind but if Bush said you got it wrong, as ) did sometimes, then ) cared very much.ǯ 61This care 

and attention to the way that stories were told which originated in the World Service 

also informed the domestic news service since in the case of reporting India they 

were so closely intertwined.  

 

Indeed the matrix between the domestic and overseas services operated in several 

directions. Never was the BBC more indivisible than in the case of India. On the one 

hand there were the links through the correspondent, the Indian audiences and the 

way that this informed his overall coverage. At the other end there were the 

sensitivities of the diaspora audience in the UK. They would see or hear something 

which then quickly had repercussions back in India. Tully referred to the magazine 

which India House produced for NRIs that included a section on the press/broadcasting coverage of )ndia. ǮLocal )ndians would pick up on that – 

sometimes objections were from just a few people but in India it took very little to light a bonfire…for example if someone knew an MP who could ask a question then 
all manner of trouble would start.ǯ62 Occasionally this interaction between 

programmes never seen in India and the eventual reaction to them took on extreme 

proportions. During the Sikh unrest in 1984 when the Golden Temple was stormed 

and Mrs Gandhi confronted the Sikh leader in the Punjab, Bindrawale, the lunchtime 

Radio 4 programme World at One 63 broadcast an interview with a London based 

Sikh spokesman Dr Jagjit Singh Chauhan. Formerly  deputy speaker of the Punjab 

Parliament,  he was now self-styled President in exile of Khalistan, the Sikh militantsǯ 



23 
 

name for their homeland. Chauhan called for Sikhs to rise up against Mrs Gandhi, in 

response to the storming of the Golden Temple.  

 

When news of the Radio 4 interview with Chauhan reached Delhi there were a series 

of twenty two, often violent, demonstrations outside both the BBC offices and the 

British High Commission, some of them involving over two thousand participants.64 On one occasion Mark Tullyǯs home was attacked, ͳͳ windows were smashed  and he 
fled over the wall.65 The unrest continued for several weeks, over a radio news item 

that no one in India had heard. Austen Kark then the Head of the World Service commented that the extraordinary reaction Ǯunderlines the indivisibility of the BBC in )ndian eyes.ǯ66 Inside  Bush House there was great annoyance at the decision to 

broadcast the interview and the implications this had for the wider BBC. A series of 

strong memos criticised the values and judgement of the domestic radio news 

service, emphasising that the World Service would never have broadcast such an 

item. 67 

 Some months later in the aftermath of Mrs Gandhiǯs assassination by her Sikh 
bodyguard  sensitivities were further compounded. On the day of her death, 31st 

October 1984, BBC Radio London broadcast another interview with Dr Chauhan,  where he expressed his satisfaction at the Prime Ministerǯs murder. Once again there 
was an angry reaction from India even though the interview was never heard there 

and was only ever broadcast on one UK local radio station. In the aftermath of the 

assassination there were also news pictures shown on BBC TV bulletins of  Sikhs in Southall, West London, rejoicing at Mrs Gandhiǯs death.  Mrs Thatcher  wrote a letter 

of complaint to the BBC, expressing  



24 
 

Ǯthe Governmentǯs concern about the platform which the BBC has provided 
for a very small minority of Sikh extremists in this country. .... this is not only 

damaging our relations with India, but endangering the security of British 

citizens.....  the reports are totally unrepresentative and outweighed by the 

condemnation of murder and violence by Government and people alike....  I do not question the BBCǯs editorial independence, but ) would be failing in my 
duty if I did not remind you of the responsibility that goes with that 

independence.ǯ68  

 

Even the Queen made known her concern at a private lunch  attended by a 

BBC natural history producer. He reported later in a confidential note  that she was Ǯvery criticalǯ of  the transmission of pictures of jubilant Sikhs, describing the 

decision to show this on television  as Ǯwickedǯ .69 By now it was obvious that the 

concerns expressed by Bush House were something that should be taken seriously. 

The Assistant DG eventually issued a warning that under no circumstances should 

Chauhan or anyone sharing his opinions be used as an interviewee without strong 

reasons and not without reference up the editorial hierarchy. There would have to be Ǯirresistible editorial reasonsǯ  for permission to broadcast the voice  of Chauhan.70 

 

The Chauhan interview was not the only occasion where the external services 

disapproved of  how the domestic services approached a story about India. When the 

TV Religious Affairs series Everyman was planning a programme about the Sikhs in ͳͻͺ͹ entitled ǮThe Turban and the Swordǯ William Crawley offered any possible 
assistance plus a word of caution in how the subject was treated. There were 

multiple viewings and even the Director General was involved in previewing the 

programme. Nevertheless the final transmission still caused considerable 

dissatisfaction in India – including angry questions in Parliament. A number of World 

Service staff  wrote an open letter to their BBC superiors complaining about how 

misjudged the Everyman programme had been in showing , Ǯtotal ignorance of the 



25 
 

subject and incredibly feeble interviewing…..demonstrating one rule for the )RA and 
another for terrorists from a far off country of whom we know nothing…the BBC 
risks bringing its reputation into disrepute.ǯ71   

 

Yet despite these conflicts there is evidence of  how seriously the BBC took the 

reactions of Indian audiences to their coverage. For example a 16 page report was 

compiled and circulated in 1984 on the letters sent by Indian listeners to the Eastern 

(vernacular) Service and World Service.72  The average number of letters to the 

Hindi Service alone at that point was usually 4000 a month, a high proportion of the 

total received in Bush House, reflecting the generally high audience figures. However 

in mid 1984 this rose to nearly 7000 a month in response to the Sikh crisis and the 

report quotes (in translation) and analyses the response of the Indian audiences to 

the BBC output. It is interesting that several of the letters were under the mistaken 

apprehension that the controversial Chauhan interview had been transmitted  to 

India via the External Services (not just broadcast on Radio London) and also that 

some correspondents are criticising the BBC TV coverage of the Sikh affair, which of 

course they would not have been able to view. 

 

The overall pattern of relations between the BBC and India during this period is one 

of continual tensions and disagreements. The Indian Government was frequently 

unhappy with the way that the BBC behaved and the way that programmes or news 

reports portrayed their country. This in turn lay behind the BBCǯs strenuous efforts 
to make sure that its coverage of India was of a high standard. The criticism, 

frequently filtered via the diaspora audience,  kept broadcasters alert and attentive 

to the way that India was reported. This combination of factors led to an unusual 



26 
 

relationship. Prakash Mirchandani who had managed the BBC Delhi office remarked, Ǯ) donǯt think that this sort of unique relationship between broadcaster and country or group of countries exists anywhere else in the world.ǯ73 

 

 

Model Reporting 

   Despite all the difficulties and recriminations, indeed because of them, the BBC did 

report India in a comprehensive and informed way in the 1970s and 1980s. There 

was a wide range to the coverage, including the various documentaries and arts 

strands. And the news and current affairs material broadcast over domestic channels 

demonstrated a real understanding and engagement with the underlying  politics. 

Many of the reasons behind this were particular to India – the diaspora community, 

the web of connections by those with attachments to India, the role of the World 

Service and the unique contribution of Mark Tully who became almost synonymous 

with India in this period. These were conditions which did not exist in the way the 

BBC reported  other parts of the developing world  and were a key part of the 

explanation for the different nature of the coverage. 

 

The BBC archival documents emphasise the pressures which were being felt by 

those responsible for the output and how  the corporation was held to account in an 

anxious tension by Indian audiences within and outside the UK. 74   

What is most interesting about the way that the BBC responded to covering India 

was that it already had to exhibit the caution and care that is characteristic of a post 

global media, where there are no secrets. 75  In the pre satellite and  internet world it 

was common for foreign coverage, especially on TV, to exhibit  double standards. In 



27 
 

most cases reporters and editors assumed that the subjects of the coverage would 

never see the output. They could film their reports, leave the country and the results 

would be shown only to their own domestic audience.76  

 

Contemporary reporting has to take account that the subjects of the coverage are 

able to access everything,  no matter where they live.  Broadcasters know that they 

will face scrutiny from the most remote parts because technological advances mean 

anyone can now potentially access their material. 77  With the growth of satellite and 

the internet there are many examples where there will be a reaction to media 

coverage far away from the immediate area of transmission.78 Yet what makes the 

coverage of India so interesting is that this kind of scrutiny was already apparent in a 

much earlier period, during the 1970s and 1980s, long before the technology of new 

media. It was not just that the local population within India could access the World  

Service and hold the BBC to account. But beyond that the networks and connections 

filtered through diaspora audiences meant that BBC domestic output was subject to 

far greater scrutiny than reporting from other parts of the world. The multiple 

connections  between Indian viewers and listeners in the UK with powerful voices 

back in the sub continent, ensured that the corporation was kept, in Tullyǯs words, Ǯon their toesǯ.  
 

                                                                                          Suzanne Franks 

 

                                                           
1 This access to material was permitted in conjunction with research for volume 6 of the official BBC History, 

forthcoming from Profile Books.  
2 Sean MacBride  Many Voices. One World  (Paris, UNESCO 1980) 
3 Roger Wallis & Stanely Baran The Known World of Broadcast News. (London, Routledge 1990)  



28 
 

                                                                                                                                                                                     
4 Tami Hultman   ‘Dateline Africa: Journalists Assess Africa Coverage’ in B. Hawk  (ed)  Africa's Media Image. 
(New York, Prager 1992). 
5 Ian Smillie,  The Alms Bazaar. (London: ITP 1995)  p 133 
6 Robin Palmer,  (1986, December 12). Out of Africa. Out of focus. Times Higher Educational Supplement . 
7 For many years this was the flagship BBC TV current affairs show, replaced in 1979 by Newsnight 
8 Interview Alasdair Milne  June 2007  
9 William Crawley ed  A Broadcasting Partnership India and the BBC 1932-94 Indo-British Review 20 No 2 
Madras, 1994  Interview with Prakash Mirchandani p39  
10 See for example note 22 xx below  
11 See note 39 xx below 
12 BBC Written Archive Centre (WAC) DNCA report to NCA Meeting 12/09/1978 Minute 462  
13 BBC WAC: Discussion over David Holmes remarks, NCA meetings 10/01/78 Minute 9 and 17/01/78 Minute 
23. 
14 Suzanne Franks, ‘Globalising Consciousness. The end of Foreign Secrets.’ Ethical Space. The International 
Journal of Communication Ethics , 2010  7 (4), pp39-47  
15 BBC WAC Annual BBC Staff lists 
16 BBC World Service Registry, D210-4-5 Liaison India 1980-3.  Briefing Note for forthcoming visit to India by 
Stuart Young 1/12/81, Notes on the vernacular services sent to the incoming British High Commissioner to 
India Sir Robert Wade-Gery  23/6/82.  
17 BBC WAC R 87/44/7 External Services Finance: General  Report to the Board of Governors. External  
Broadcasting Audience Research 1979. Across  8 Indian (Hindi speaking) states the total regular listeners 
numbered 10.5 million over the period 1975-79, whereas the second highest figure was for the Hausa service in 
Nigeria, with a total of 5 million.  
18 ‘Get-together of BBC Hindi service listeners’ Times of India 17/1/81  
19 Interview Kailash Budhwar, formerly BBC Hindi service, June 2009  
20 Interview Graham Mytton, formerly BBC Africa service, July 2006 
21 Palmer Op cit 
22 Alasdair Pinkerton,  ‘A New Kind of Imperialism? The BBC, cold war broadcasting and the contested 
geopolitics of South Asia.’ Historical Journal of Film, Radio and Television  2008, 28 (4)pp 537-555. 
23 Thomas Winship & Paul Hemp. (1992). Changing Policy: An Editorial Agenda.in Hawk Op cit  p 238  
24 Pinkerton Op cit 
25 Crawley Op cit ‘Imposing Sanctions’ Interview with S.K.Singh p80-81 
26 Pinkerton Op cit 
27 BBC  RAPIC 10151372 India BBC and Media Portrayal 10/69-10/82. Briefing Note  by BBC  spokesman 
‘BBC Operations in India’ 25/8/70 circulated to main news agencies and newspapers. 
28 Crawley Op cit Interview with Prakash Mirchandani ‘Holding the Delhi Fort’ p31   
29 Interview Sir Mark Tully June 2005 
30 Interview Rajni Kaul, BBC Hindi presenter May 2009  
31 Interview Tully Op cit 
32 Interview Milne  Op cit  
33 BBC World Service Management Registry B 673-022 India Impartiality/Criticism ‘The BBC and India’ A 
note by SA to ADG 10/10/84  
34 BBC WAC Nehru Memorial Lecture by Mark Tully 14/11/91 Concert Hall Broadcasting House. 
35 BBC RAPIC NO764  India, High Commission  Correspondence with the High Commissioner G.V. Shukla 
21/10/75. 
36 BBC WAC Board of Governors BOG 23/09/76 Minute 687. 
37 BBC WAC R78/1, 190/1. India Internal memo to DG and others from Robin Scott, Controller Development 
Television 25/11/76. 
38 BBC WAC NCA 3/12/76, Minute 1032. 
39 Interview Mytton Op cit  
40 BBC WAC R78/1. 190/1 1971/81 India. Lengthy correspondence on this subject and the extent to which the 
Indians required editorial control. See also  BOM Minutes 13/4/81 316g and NCA Minutes 7/4/81 Minute 177.  
41 BBC WAC R 78/2 332/1 India Internal Memo from Anthony Isaacs, Executive Producer Travel and 
Exploration Unit 1/02/84  
42 Surendra Kumar, ‘Liaising in London’ in Crawley (ed) Op cit p71-76   
43 Interview Milne Op cit  
44 BBC RAPIC NO764 India, High Commission of  Letter from BK Nehru to DG Sir Charles Curran 17/7/75  
45 BBC WAC R78/1, 897/1 DG’s visit China/India 1980. Undated note on ‘Possible Controversies’.  



29 
 

                                                                                                                                                                                     
46 Interview  Tully Op cit  
47  BBC WAC NCA Meeting 22/01/80 Minute 28. 
48 BBC WAC Report by Mark Tully to NCA Meeting  (Part 2) 15/09/81  
49 BBC World Service Management Registry D210-4-5 Liaison India 1980-3. Telex from Mark Tully to 
Anthony Isaacs 27/4/81. 
50 BBC World Service Management Registry B673-022 India –Impartiality/Criticism and BBC WAC 
R78/1.India.  Memos and extracts from Board Minutes in 1980 dealing with the Newsnight footage used after 
Sanjay Gandhi’s death. 
51 BBC WAC R78/2, 332/1 India contains extensive correspondence on the Muria Tribals film, the objections 
over the filming of nudity and arguments about transmission despite strong Indian protest. 
52 BBC World Service Management Registry D210-4-5 Liaison India 1980-3.  Article from Surya ‘The BBC 
rampage through the North’ June 1981 and ensuing correspondence. 
53 BBC WAC R78/1,190/1 India. Memos and telexes on proposed new Indian ‘Undertaking’ on filming 
regulations in 1981. Eg letter  from Alasdair Milne as DDG to Indian Foreign Minister. 29/8/82.  
54 BBC WAC R 78/2, 332/1 India.  Memos from Adam Clapham to Head of Documentaries 22/3/82 and The 
Secretary 26/3/82 
55 Interview  Milne Op cit 
56 BBC WAC R 78/2, 332/1 India.  Memos from Adam Clapham Op cit 
57 Peter Ackroyd ‘Dull But Worthy’ The Times 13/11/82  
58 Franks (2010)  Op cit     
59 Interview Tully Op cit 
60 ibid 
61 ibid  
62 ibid 
63 12/6/1984 
64 BBC World Service Management Registry B 673-022 India Impartiality/Criticism ‘The BBC and India’ A 
note by SA to ADG 10/10/84.  
65 Eric Silver ‘Indian Mob attacks BBC in revenge for Sikh broadcast’ Guardian 2/7/84. 
66 BBC World Service Management Registry B673-022 India Impartiality/Criticism. Memo from MD BBC 
External Services  ‘Hindi Service Listeners and the Punjab Crisis’. 14/9/84. 
67 ibid. Eg Jim Norris as Head of the Eastern Service wrote a strong memo about the interview with Chauhan, 
21/6/84.  
68 Exchange of letters between the Prime Minister and BBC Chairman Stuart Young, 2/11/84. 
69 Ibid. Note of phone call from Mike Andrews Senior Producer at NHU Bristol to DG, after attending private 
lunch with the Queen, 2/11/84.  
70 Ibid. Memo circulated from ADG on  Chauhan interview  16/11/84  
71 BBC RAPIC  B405 -5 (J) India Current Affairs. Letter to William Crawley Head of  Eastern Service from 
Members of the Eastern Service 01/12/87.  
72 BBC WAC R78/2,332/1 India ‘The Situation in the Punjab and the BBC’s Coverage of it, as seen through the 
eyes of Hindi Service listeners.’ August 1984    
73 Crawley Op Cit. Interview with Prakash Mirchandani p. 39. 
74 Alasdair Milne in his interview recalls that as DG he never issued a single invitation to an African High 
Commission, because in contrast to India ‘it was simply not a priority’. He reflects that  ‘Africa was a distant 
land that never troubled us.’ African governments or expatriates in this period never complained and the 
domestic BBC radio and television services, with rare exceptions in the wake of the various independence 
stories, rarely covered sub-Saharan Africa. 
75 Suzanne Franks,  (2007). ‘India's Angst: It's Access all areas.’ British Journalism Review  18(2) pp59-64 . 
76 Anand Giridharadas, ‘These Days No Reporting Behind a Nation's Back.’ New York Times 15/3/2009. 
77 Franks (2010) Op cit  
78 A good example was the reaction to the Celebrity Big Brother series in 2007, (in which  Jade Goodey was 
alleged to have made racist remarks to Indian actress Silpa Shetty.) There were street demonstrations in India 
protesting against the Channel 4 programme broadcast in the UK.  


