
Bunce, M. (2010). 'This Place Used to be a White British Boys' Club': Reporting Dynamics and 

Cultural Clash at an International News Bureau in Nairobi. The Round Table: The Commonwealth 

Journal of International Affairs, 99(410), pp. 515-528. doi: 10.1080/00358533.2010.509950 

City Research Online

Original citation: Bunce, M. (2010). 'This Place Used to be a White British Boys' Club': Reporting 

Dynamics and Cultural Clash at an International News Bureau in Nairobi. The Round Table: The 

Commonwealth Journal of International Affairs, 99(410), pp. 515-528. doi: 

10.1080/00358533.2010.509950 

Permanent City Research Online URL: http://openaccess.city.ac.uk/3599/

 

Copyright & reuse

City University London has developed City Research Online so that its users may access the 

research outputs of City University London's staff. Copyright © and Moral Rights for this paper are 

retained by the individual author(s) and/ or other copyright holders.  All material in City Research 

Online is checked for eligibility for copyright before being made available in the live archive. URLs 

from City Research Online may be freely distributed and linked to from other web pages. 

Versions of research

The version in City Research Online may differ from the final published version. Users are advised 

to check the Permanent City Research Online URL above for the status of the paper.

Enquiries

If you have any enquiries about any aspect of City Research Online, or if you wish to make contact 

with the author(s) of this paper, please email the team at publications@city.ac.uk.

brought to you by COREView metadata, citation and similar papers at core.ac.uk

provided by City Research Online

https://core.ac.uk/display/76980189?utm_source=pdf&utm_medium=banner&utm_campaign=pdf-decoration-v1
http://openaccess.city.ac.uk/
mailto:publications@city.ac.uk


‘This Place Used to be a White British
Boys’ Club’: Reporting Dynamics and
Cultural Clash at an International
News Bureau in Nairobi

MEL BUNCE
University of Oxford, Oxford, UK

ABSTRACT Africa has long been portrayed by Western media as a dark and conflict-ridden
continent. Such reports have traditionally been produced by white journalists in the field, writing
for a distant audience ‘back home’. In recent years, significant structural changes in the foreign
news industry have seen the near-demise of foreign correspondents and the increasing use of
locally hired journalists. This research explores the increasingly important role of local
correspondents in the production of international news reports, and asks whether their presence
may start to change how Africa is depicted in the West. This investigation is framed by a cultural
analysis of the Reuters newsroom in Nairobi during the post-election crisis of 2007–08. This
newsroom provides a microcosm of the media industry, in which Western and local journalists
disagreed and debated the role of the media in a crisis. This clash of values offers a springboard
for exploring the potential ability of local national journalists to shape the news: Do they have the
power to challenge Western reporting modes, or are they simply reproducing the values of this
system? This article concludes that the current situation is somewhere between the two:
Westerners continue to dominate international reporting, but there are indications that a slow and
sometimes uncomfortable synthesis is beginning to emerge.

KEY WORDS: media, Kenya, international newsgathering, conflict, post-election violence,
tribalism, Reuters, colonialism, Al Jazeera

Introduction

For hundreds of years, British explorers, military personnel, researchers and writers

have travelled to Africa and sent home stories of the different and dangerous lands

they found. In early reports, the continent was often represented as an unremittingly

bleak and brutal place, whose inhabitants were uncivilised and ‘other’ to the people

of Europe. Contemporary critics of the international news media argue that,

centuries later, little has changed.

5

10

15

20

25

30

35

40

45

Correspondence Address: Mel Bunce, University of Oxford, Oxford, UK. 1
Email: Melanie.bunce@politics.ox.ac.uk or mealanie.bunce@gtc.ox.ac.uk

CE: PG: kothandamk 20/8/10 20:36 CTRT_A_509950 (XML)

The Round Table

Vol. 99, No. 410, 497–510, October 2010

ISSN 0035-8533 Print/1474-029X Online/10/050497-14 ! 2010 The Round Table Ltd

DOI: 10.1080/00358533.2010.509950



British news reports, commentators suggest, continue to present Africa in a

negative light—highlighting disaster, simplifying and stereotyping ethnic groups, and

championing internationally-led rescue efforts (Franks, 2005). Rather than a

relationship of equals—or the family analogy favoured in contemporary Common-

wealth discourse—Britain’s news media continues to represent her former colonies in

a paternalistic, negative and even ‘neo-colonial’ light, with disproportionate

repercussions for trade, tourism and international relations (Mbembe, 2001).

The news coverage of the Kenyan election violence in 2007–08 appears to be an

archetypal example of reporting in this mode, with much of the coverage generalising

violence across the country, failing to contextualise events, and frequently presenting

the complex political, economic and cultural crisis as a bloody and inevitable tribal

clash (Somerville, 2009). However, in the midst of this conflict, locally hired

journalists—who have become increasingly important to the production of

international news as the importance of the overseas foreign correspondent has

declined—began to challenge these negative and sensationalising norms. This

research explores the ensuing fragmented debate inside the newsroom over the

media’s role in a crisis, and asks whether the presence of local correspondents may

start to change how Africa is depicted in the West.

Supported by a Round Table Commonwealth Award for Young Scholars, I spent

August and September 2009 in Nairobi, interviewing journalists who work for

British outlets and exploring these issues. The conclusions of this paper are

particularly informed by eight weeks’ close study of the Nairobi bureau of the

Reuters1 newswire, including observation of news meetings and reporter interaction

as well as in-depth interviews. This fieldwork produced original data that shed light

on the experiences of foreign correspondents in the field and the individual,

organisational and external factors that influence their work.

The article begins with a short background of the Kenyan post-election violence

and the news media’s coverage of these events. It then briefly explores some of the

literature on foreign correspondents in the field. The body of the article analyses the

ethos of the Reuters Nairobi bureau in reference to the post-election coverage. It

explores what was distinct about reporting, and what—or whose—values drove the

production. Finally, it concludes with a discussion of the importance of values

clashes in the overseas newsroom: Are the days of foreign correspondence as a

‘colonial boys’ club’ numbered?

Background

Despite the clichéd notion of a dashing foreign correspondent in the field—far

away from home and battling adversity to uncover the truth (Peterson, 2001)—the

reality of day-to-day international newsgathering in East Africa is considerably

more mundane. The past 30 years have witnessed a systematic downsizing of the

number of foreign correspondents posted around the world (Hamilton and Jenner,

2004). This trend has been particularly marked in Africa, where most outlets have

no correspondents of any kind and rely heavily on the newswires to provide their

stories (Franks, 2005). Today only five UK newspapers have traditional,

permanently posted correspondents based in East Africa.2 The vast majority of

news on East Africa is now produced by journalists working for a handful of

50

55

60

65

70

75

80

85

90

498 M. Bunce



major newswires and networks that have bureaux in Nairobi, the largest of which

are the BBC, CNN and Al Jazeera, and the newswires Reuters, AP and AFP. A

significant portion of the journalists hired by these newsrooms are not away from

home at all, but rather locally hired Kenyans who report on their own country for

international news consumers. The stories produced in these international bureaux

are more important than ever, as they provide news coverage for the vast majority

of international newspapers, TV channels and radio stations around the world, and

are the primary source of information about Africa for most British citizens

(DFID, 2000).

Despite the clear significance of these organisations, there has been little scholarly

interest in their practices and the factors that influence foreign news production;

perhaps, wrote Oliver Boyd-Barrett (2000), because newswires occupy a less

romantic space in our imaginings, as compared with the rugged and dashing

correspondents who appear in films and popular culture. Particularly neglected has

been the role of local national journalists in the production of news.

This article contributes to filling this lacuna in the literature through an

exploration of one particular newsroom, the Reuters bureau in Nairobi, and its

distinctive composition, dynamics and news values. To focus the analysis, it explores

a case study of reporting on the Kenya post-election crisis of 2007–08. This period

was a dramatic anomaly in Kenyan news coverage and does not represent day-to-

day reporting practices. However, it provides an informative example foregrounding

many key issues of journalistic production, as the newsroom journalists negotiated

(or failed to negotiate) how the crisis should be covered.

The Context

On 30 December 2007, incumbent Mwai Kibaki was declared the winner of the

Kenyan presidential election, amid widespread claims of vote-rigging from both

local and international electoral monitors. Within the hour, supporters of Kibaki’s

opponent, Raila Odinga of the Orange Democratic Movement, began rioting

across the country and attacking Kibaki supporters. The violence began as an

expression of outrage at the fraudulent elections, but quickly became ethnically

oriented, with Luo (Odinga’s tribe) mobs venting their anger on Kikuyu (Kibaki’s

tribe) neighbours, and Kikuyu youths assembling to take revenge against any non-

Kikuyu in their residential areas. Violence peaked with the killing of over 30

unarmed civilians in a church near Eldoret on New Year’s Day. By the end of

February 2008, post-election violence had left more than 1,200 dead and some

350,000 displaced.

The post-election violence displayed what the International Crisis Group (2008,

p. 1) termed ‘a serious ethnic character’—but ethnic differences were by no means the

single root cause of the conflict. Tribal groupings have long been politicised and

manipulated in Kenya by elites, from their construction during colonial contact

through to contemporary politics of ethnic nepotism and exclusion. Today, there is a

widespread perception that the ruling party’s tribal peers receive preferential access

to state resources. In December 2007, these grievances combined with weak political

institutions, the normalisation of violence and conflict among elites to create the

foundations of the crisis (Cheeseman, 2008, p. 170).

95

100

105

110

115

120

125

130

135

140

Dynamics and Clash at a Nairobi News Bureau 499



News Coverage of the Post-election Violence

The violence immediately captured the attention of the global news media.

Unusually for an African news story, reports on the crisis reached the front pages

of newspapers and were broadcast at the start of television and radio news bulletins

around the world. Even more unusually, interest in the crisis was relatively long-

lived, and it continued to receive a high level of attention throughout January and

into February 2008.3

The content of international news coverage of the crisis has been fiercely criticised

by both Kenyan and international commentators. Two critiques, in particular, have

dominated the post-mortem analyses. First, it is claimed that coverage exaggerated

the scale and severity of the violence. As one Kenyan reporter told the BBC World

Service Trust (2008, p. 14) investigators, ‘I watched the BBC and I thought this

country was on fire. CNN was playing the same clip from Kibera as if it was a

commercial. Part of what I saw was sensational [and created fear]’. The most explicit

exaggerations were by articles that employed the term ‘genocide’, comparing

Kenya’s violence to the cataclysmic events of Rwanda in 1994; they reduced the crisis

to an ‘atavistic inevitability’, and potentially stoked anger and fear (Somerville,

2009). The international news outlets showed little restraint in broadcasting the most

explicit images, including ‘burning houses, scared people on the move, and even

people hacked to death’ (Ogola, 2008). In some cases, these images were presented

without any explanation of their content, conveying the sense that the whole country

was in a state of senseless anarchy.

Second, the international coverage was accused of employing tribal language that

was incorrect, condescending and potentially inflammatory. Keith Somerville (2009,

p. 530) noted that in the UK media the election violence was presented almost

exclusively as resulting from long-standing tribal hatred, with scant reference to even

the political parties that were the source of much of the tension. The use of tribal

language in reports concerned analysts, who felt this framing generated misleading

descriptions, gave insufficient explanations of the violence, and had pejorative and

primitive connotations (Anderson, 2008; Keane, 2008; Somerville, 2009). Finally, the

tribal language concerned many Kenyan commentators, who worried that the

language was inflammatory, particularly when international coverage became a

crucial source of information for Kenyans themselves after the government banned

local media houses from live broadcasting.

Divergent Approaches and Conflicting News Values

In Kenya, the local mainstream media (TV, press and radio owned by the two main

media houses) adopted a very different, very reserved approach to reporting.

Concerned not to exacerbate the violence, journalists refrained from naming the

different tribes involved in fighting, and chose to describe clashes as occurring between

different ‘communities’. Speaking to the BBCWorld Service Trust (2008, p. 8), Farida

Karoney, a Kenyan reporter, stated her outlet’s position: ‘Here at KTN, when we are

reporting conflict we will not refer to people by their tribe because we think that such

tribal references will entrench feelings of hate’. On 3 January 2008,Kenya’s two biggest

competing newspapers, The Nation and The Standard, ignored their commercial

145

150

155

160

165

170

175

180

185

500 M. Bunce



agendas in a show of unity for peace, and published a jointly negotiated edition with a

common editorial front page, reading ‘Save Our Beloved Country’.

This local coverage contrasts starkly with international reporters’ work, and

strong differences of opinions are still articulated today. Kenyan journalists argue

that the international reporters demonstrated little concern for the well-being of

Kenya or Kenyans, and were simply trying to break another story for professional

gain. Kenyan journalist-academic George Ogola (2008 2), for example, wrote:

It was not a desire by a section of the international media to tell the world the

true story about the conflict that was slowly consuming Kenya. This was about

a good story; it was about the exploitation of a people crying out for help.

International journalists, meanwhile, are defensive; they accuse local journalists of

adopting a conservative approach that did little to air the issues underlying the

conflict.

Underlying this clash is a fundamental disagreement on what the role of the news

media should be during a crisis. Kenyan journalists describe an important ethical

obligation to the peace process itself, and argue that the media should not produce

reports that are potentially inflammatory, whether they are intended for a primarily

local or international audience. This position is sometimes referred to in com-

munications literature as ‘peace journalism’ or ‘conflict-sensitive journalism’

(Gultang, 2000; Hanitzsch, 2004), and is often presented as being in direct

competition with traditional ‘hard news’ reporting (Fawcett, 2002). While

‘traditional’ reporting values suggest that journalists should draw attention to

important developments in a conflict, ‘peace journalism’ suggests that journalists

should draw attention away from any developments that could fuel fear or create

further tension (Ross, 2008 3). Whether these two ends are inherently antithetical is an

issue that became particularly relevant in the post-election coverage.

Research Questions and Literature Review

Many interesting questions emerge from this overview. In what mode, and why, did

the Nairobi Reuters bureau produce reporting? Second, how did the bureau—which

hires both Kenyan and international journalists—negotiate the post-election crisis:

were there value clashes in this newsroom, and if so, how were they resolved?

Oliver Boyd-Barrett is one of the few academics to explore contemporary

newswires in the global news industry. Over his body of work, he constructs a

macroanalysis of these newswire bureau networks, focusing on hiring patterns,

global span and structural hierarchies. Boyd-Barrett’s (1980) survey of news agency

journalists showed there were many more locally recruited journalists than

expatriates in overseas bureaux, but that bureau chiefs were generally nationals of

the agencies’ home countries (i.e. Britain, America or France) or nationals of other

Western or Commonwealth countries. Bureau leadership by expatriates was justified

in terms of expatriates’ presumably better sense of the news interests of media

audiences back ‘home’ and their native command of the main language of

distribution. Non-local journalists dominated top positions and had editorial

control over their bureaux. Boyd-Barrett (2000) concluded that, in its original form,

190

195

200

205

210

215

220

225

230

235

Dynamics and Clash at a Nairobi News Bureau 501



the bureau conforms to a colonialist outpost model, whereby expatriate command

and communications between expatriate communities and the mother country are

privileged and the ‘whites’ are surrounded by compliant servants.

Boyd-Barrett did not, however, explore how these newsrooms are negotiated by

the journalists who occupy them; and it is unclear what these structural relations

mean in practice for news production on the ground. Furthermore, by focusing on

these structural features, he leaves little room in his analysis for the possibility that

local journalists may challenge these structures in the field. This research explores

whether Boyd-Barrett’s prediction holds true in the Nairobi Reuters office: Was the

hierarchy of the newsroom structured around firmly hierarchical, colonial lines?

And, in practice, how did this influence news values and decisions in the bureau?

Exploring the Newsroom: Methodology

In August and September 2009, I interviewed 10 journalists working on news

production in the Reuters bureau in Nairobi, including the bureau chief, deputy

chief, correspondents, and a number of stringers (casually contracted journalists

paid per story). This sample captured nearly the full news team at this point in time,4

and included a cross-section of nationalities: four Kenyans, three British, one

Australian, one Ugandan and one Somali. In addition to these interviews, I spent

eight weeks attending news meetings, observing interactions and talking informally

with the journalists in the office.

To offer a counter-perspective and hear from journalists outside Reuters, I

interviewed an additional 23 journalists from a range of competing outlets:

representatives from the BBC, Al Jazeera, AFP, AP and Xinhau newswires; and a

wide range of journalists at British, European and American magazines and

newspapers.5 Some journalists were happy speaking on the record, whereas others

asked to remain anonymous. These interviews were semi-structured, and covered the

newsgathering process, reporters’ news values, and their relationships with

colleagues, editors and sources. If the journalist had been in Nairobi at the time,

they discussed the 2007–08 post-election violence.

The Ethos of a Nairobi Bureau: Insiders and Outsiders

This section gives an overview of the Nairobi Reuters office and examines the work its

journalists did during the post-election violence. In general, journalists felt they had

done a positive, professional job reporting the crisis. However, it was a very

demanding time for the staff, and there was a variety of tensions among the

journalists. Divides emerged along two main fracture lines: first, between ethnic/

political groupings in the office; and second, between local and international

journalists regarding the news and angles they wished to report. The cultural

dimensions of these divides are explored.

‘A Leader in the Region’: The Daily Work of the Reuters Newswire

Reuters is the largest newswire in Nairobi, at that time employing six text

journalists, four television journalists, two full-time photographers, and a

240

245

250

255

260

265

270

275

280

502 M. Bunce



fluctuating number of stringers. In Nairobi, AFP and AP—Reuters’ two biggest

competitors for hard news production—hire only half this number of staff. The

staff represented a range of nationalities, with Kenyans making up the largest

group. However, as Boyd-Barrett’s work predicted, the managerial positions were

filled by Western nationals—the bureau chief, deputy chief and a senior

correspondent were British; the highest position held by a Kenyan national was

senior economic correspondent. In addition, there were five Kenyan journalists, a

South African television producer, a Ugandan humanitarian correspondent and an

Australian stringer.

The Nairobi office is the regional hub of Reuters reporting on East Africa;

journalists in the office produce news on Kenya and 14 other countries in the region,6

drawing on a large network of stringers and journalists in the field.7 Bureau chief

Andrew Cawthorne estimated that the office would compile, edit and produce an

average of 12–15 stories a day, with five or six stories on a slow day and up to 30 on a

busy day.

Following the merger of Reuters and Thomson in 2008, the newswire has

significantly refocused its editorial policy, aiming to deliver more financial news. This

shift is an attempt to meet the needs of the majority of their clients, who work in the

financial sector and subscribe to the newswire for its live data and news on markets

and commodities (rather than traditional news media clients). David Clarke, the

deputy bureau chief, described the new mix of content:

We’re still providing video, pictures, text for media clients, i.e. newspapers,

magazines, radio stations, TV stations around the world. But the stories

we would focus on, prioritise more, are the ones which have more interest

to the real-time clients [those with live update screens providing financial

data].

This shift in news priorities has significant implications for the types of story that

Reuters produces (and thus, that all clients—including news media subscribers—

receive and reproduce) and it merits substantial further exploration in another forum,

where space permits. There is little doubt, however, that the new Thomson Reuters

continues to pride itself on its ‘hard news’ coverage—and, in East Africa, this

typically consists of breaking coverage on political developments, conflicts and

humanitarian disasters. Bureau chief Andrew Cawthorne noted that the decision to

cover the post-election violence extensively and deeply, with all available resources

throughout December and January 2007–08, was a ‘no-brainer’. In addition to its

clear political and humanitarian dimensions, the violence shook one of the strongest

economies in the region and had significant implications for investment, tourism and

trade.

Case Study: Covering the Post-election Crisis at Reuters

As an agency, Reuters occupies an ambiguous space between ‘insider’ and ‘outsider’

in Nairobi, reflecting the divergent positionalities of the journalists themselves. At

certain times, journalists emphasised their insider status, especially in contrast to

temporary ‘parachute’ journalists; this was proudly displayed as giving privileged

285

290

295

300

305

310

315

320

325

Dynamics and Clash at a Nairobi News Bureau 503



access to local knowledge and contacts. At other times, however, especially in the

middle of the crisis, to be too deeply embedded was clearly both personally difficult

and a journalistic liability. At such moments, the gap between non-Kenyan and local

journalists was at its widest, even as the locals desperately attempted to cling to their

sense of ‘balance’. The foreign dominance of the bureau and Reuters’ emphasis on

the needs of its international business clientele, however, meant that Kenyan voices

were continually sidelined under pressure.

In general, all the journalists in the Nairobi bureau believed that their status as

insiders—their permanent presence in Kenya, their local colleagues, and their deeper

local knowledge—significantly improved their reporting on the election crisis and

resulted in more nuanced and more consistent coverage. In this, they explicitly

defined their identity against visiting journalists, who had little local knowledge or

experience and whose treatment of the crisis was perceived to be more superficial.

Cawthorn felt that, in contrast to the Reuters journalists, these visitors were

overexcited, made false inferences and exaggerated the situation on the ground.

Describing a Sky News report, he said:

I mean, it was offensive stuff . . . It was like some guy had just got off a

plane, was sitting in Kibera with a load of hooded people with machetes—

you know, scraping the machetes along the ground, talking about the

number of the people they’d killed. And you know—because one goes to

Kibera often, you know that only one or two of them would’ve been killers

and the others were all peacocks. The real killers are not going to sit there

talking to the reporter.

Furthermore, after the violence had peaked, these parachute journalists left as

quickly as they had arrived, leading to discontinuous, ‘spotlight’ reporting of the

crisis. Patrick Muiruri, senior television producer at Reuters, noted that ‘they kept

playing old footage, the worst footage, after things had calmed down. Whereas we

do the footage that’s new everyday—so ours is more representative’.

In comparison with the dramatic, episodic and misleading reports of other

journalists, Reuters staff felt they were able to approach the issues from a number of

angles, discuss the manifestations of fighting around the country, and analyse the

core themes—for example, sidebars and interviews looking at issues such as ‘what is

inequality in Kenya?’ In this, both Kenyans and internationals at the bureau were

united as relative insiders.

Kenyan Voices in the Newsroom

As insiders, however, journalists were closer to the story, and their emotional

engagement threatened impartiality in the newsroom. For the Kenyans in the

Reuters bureau, the post-election violence was an extremely emotional and difficult

time to be a journalist. They were at greater risk when they left the office to report, as

they could be associated with one side of the conflict or another. Furthermore, many

found newsgathering and writing very difficult as the issues were so close to home

and were hurting the people and communities they cared about. Writing on someone

else’s conflict, including elsewhere in East Africa, is easy; writing on your own is

330

335

340

345

350

355

360

365

370

375

504 M. Bunce



challenging. Helen Nyambura-Mwaura, head economics correspondent at Reuters,

admitted:

When you write every day, like we do—‘15 people are killed in Somalia’—that’s

one thing and it’s fine. But when it’s your own country and your own people it’s

totally different. Totally and utterly different. It’s too hard.

Making it harder still, many of the Kenyans in the newsroom had very strong

political and personal feelings on the crisis itself, and they found it difficult to remain

impartial. Cracks emerged between those who supported ODM 4and those who

supported Kibaki. Muiruri described the tension:

It was completely obvious that everyone was on different sides. I’m Kikuyu, and

my mother rang me up in tears—my aunt’s house was burnt down. So I’m

angry, and I want to write a big critical rant about ODM. But then, another guy

here is talking to me and his friend’s house is burnt down on the other

side . . . my job was to kind of try and find a balance between that but it was

very hard.

Nyambura-Mwaura also identified strong divisions among staff:

There was a really big divide in the newsroom. There were those who thought

ODM and those who thought PNU was right. Basically, it was Kikuyu versus

everyone else . . . We would have discussions about coverage, they would say,

‘The election’s been stolen,’ and we would be saying, ‘that hasn’t been proven

yet’ . . . So despite journalist objectivity, we were all very emotional and taking

sides.

Despite the strain of these divisions, she claimed they did not have an adverse

impact on the stories: ‘We ended up being balanced, because of that split—

everyone was saying to each other all the time, ‘‘You have to put this side in’’’.

Faced with conflicting stances towards the fighting, the local journalists appealed

to the notion of balance to adjudicate their stories. Journalistic impartiality is

thus asserted as a resilient and internationally accepted goal; however, in actual

practice several of the Kenyan reporters echoed Ogola’s (2008) complaint that

the international coverage was sensationalist, self-serving and unsympathetic.

Standoffish impartiality had to be tempered by a genuine concern with local

needs.

International and Local Divides

Proximity to the crisis opened up a profound split within the newsroom between

Kenyan citizens and outside internationals regarding how the violence should be

covered; this reflected the difference of opinions that divided the local and

international media in Nairobi more generally. The Kenyan reporters felt that

international journalists should be more selective and cautious with what they

covered, and more reserved in the language they used. These objections were either

380

385

390

395

400

405

410

415

420

Dynamics and Clash at a Nairobi News Bureau 505



425

430

435

440

445

450

455

460

465

470

not heard by the managerial staff, or were put to one side in the interest of more

dramatic news reporting.

In general, Cawthorne thought that Reuters did a fairly good job of avoiding the

worst of the tribal language in its reports and was fairly sensitive to the inflammatory

potential of news content: ‘Every meeting we had, every story we wrote, we were

aware of that [trying to avoid tribal language]’. However, he was still aware that

things could have been reported in a more nuanced way and, to some extent, that

this reflected the fact that the Western journalists in the office dominated the

editorial meetings and reporting decisions during the crisis: ‘We could have done

better. Afterwards when we had a big discussion, that became clear’.

Cawthorne believes that the Kenyans in the newsroom were unusually quiet owing

to the traumatic turn of events. In addition, time pressures meant that there was little

time to reflect or discuss the issues among the staff fully:

I couldn’t fuck around—if you’ll excuse me—when that was happening. I

couldn’t spend an hour to sit back and, let’s think about this, and coax out

people’s ideas. I was like, ‘Um, a church is burning with 33 people inside, we

need to urgently write about that: is this echoes of Rwanda, isn’t it echoes of

Rwanda?’ I mean, huge questions like that, and we were making split-second

judgements on them. And unfortunately, those hardened correspondents here,

we tended to dominate. I wanted to make the others speak up, and they weren’t.

Later on, they had a lot to say, an awful lot.

In normal day-to-day reporting at Reuters, Kenyan journalists have a high level of

involvement in decision-making about the stories and angles of reporting. Kenyans

run the morning news meetings, report fairly autonomously on their own beats, and

contribute to newsroom discussions. Cawthorne and Clarke both stated that Kenyan

journalists often suggested stories that they would not have thought of, or they

explained local events in a way that made them appreciate their significance. This led

to a ‘happy symbiosis’, he felt, between international news values and local

knowledge and concerns.

In the coverage of the election crisis, however, this symbiosis faltered. Despite

their significant numbers as journalists, Kenyans were completely absent from the

management level of the newswire. In practice, this meant that Kenyans did not run

shifts or oversee editorial decision-making. There was, furthermore, a state of

emergency in the newsroom and decisions were made swiftly, often without

discussion or consultation; the hierarchies of management became more visible, and

the Kenyan voices were sidelined. Just as crucially, the Kenyan journalists’ proximity

to the violence became a liability in reporting ‘hard’ news to Reuters’ clients, not an

asset. According to the norms of the organisation, this contrasted unfavourably with

the hardened distance of the traditional foreign correspondents.

Alternative Approaches

Was a more cohesive symbiosis possible in the Reuters bureau, one that combined

local news values—the empathetic concerns of ‘insiders’—and the international news

agenda, with its demand for big breaking stories? Some outlets found it was possible

to cover breaking ‘hard’ news in a way that was sensitive to local needs. Journalists

506 M. Bunce



475

480

485

490

495

500

505

510

515

at the Al Jazeera English bureau, for example, articulated a crisis-sensitive approach

to reporting. A British-born correspondent for Al Jazeera stated that it was very

important to the producers not to be provocative, and that this principle trumped

other notions of newsworthiness during the crisis reportage:

We tried very hard not to be inflammatory . . . I was anchoring, and I would

have to say to them [politicians]—during an interview—‘Look, you can’t talk

like that’ . . . I was interviewing William Ruto the night after the church burnt

down. I said, ‘You must condemn this atrocity’ and he was just replying ‘oh, the

police are always committing atrocities’—I told him, and made it clear, that he

was out of line saying that on television.

Whereas other journalists might have turned the interview into a dramatic piece

illustrating political animosity, Al Jazeera journalists described a pressing obligation

to desensationalise the statements. They were aware they were being followed

locally—Al Jazeera is available on free-to-air television in Kenya, and has a large

following—and felt like they had become actors in the crisis. As a new outlet

associated with the Middle East, its narrative for Africa is also nowhere nearly as

entrenched in colonial experience.

The synthesis between local concerns and international news values appears to be

a more established feature of the Al Jazeera network, partly due to the

demography of its reporters. Kenyan journalists are well integrated in day-to-day

reporting, and therefore seem to have had increased success in fighting basic

stereotypes in their coverage. Unlike the humanitarian paradigm so favoured by

many Western-oriented outlets (Kleinman and Kleinman, 1996), Al Jazeera English

seems to have more leeway to pursue nuanced stories. Its producers, too, have the

influence to push correspondents into relinquishing traditional hard news stories in

favour of more innovative angles. A British-born correspondent, for example,

recalls writing a report on soaring food prices. His instinct had been to go to the

slums and see how the food crisis was affecting Kenya’s poorest; however, his

(Kenyan) producer stopped him, saying, ‘Hang on—the crisis is affecting the

middle class too—let’s go to Nakumatt [a large supermarket chain] and see how

people are coping’. This intervention led to a report that showed a different side of

Kenya to an international audience, many of whom—after years of negative

reporting—may be literally unaware that Kenya has a middle class struggling with

the same inflated supermarket bills as people in the West. The people in these news

reports are like ‘us’—not foreign or ‘other’—and, as such, occupy a space that

encourages a response of empathy rather than mere sympathy. Roger Silverstone

(2007, p. 46) calls this the ‘proper distance’, and argues that it is essential if the

news media is to help foster an ethics of care, ‘a sense of the other sufficient not

just for reciprocity but for a duty of care, obligation and responsibility, as well as

understanding’.

Change at Reuters?

There are signs that things are slowly changing at the Reuters Nairobi bureau to

include more Kenyan voices in reporting. Helen Nyambura-Mwaura pointed out

that things are already better than they were:

Dynamics and Clash at a Nairobi News Bureau 507



This place used to be a white British boys’ club. They were running

everything . . . Kenyans weren’t being paid as much, they weren’t given

responsibility or allowed to make decisions.

As a Kenyan journalist, she felt it was still harder to earn a permanent contract in the

company (it took her seven years to go from being a stringer to a salaried position)

but that things had improved, with Kenyan journalists more involved in the editorial

process and more equal wages.

There are also indications the Reuters Nairobi newsroom will increase the number

of Kenyan journalists it hires in the future, and even look to appoint its first Kenyan

bureau chief or deputy chief. Cawthorne stated:

We’re trying to shift the balance. There are far too many people like me and

David [Clarke] here running things. There’s no reason that Helen shouldn’t be

running the office. We’re really trying to make that shift . . . We want to

promote local voices . . . We would love to have a Number 1 and Number 2 of

each—we want the change, and that symbiosis.

These moves suggest positive change for neo-colonial critics, who have long

denounced the international news media’s tendency to speak on behalf of Africans,

rather than letting Africans speak for themselves. In particular, the integration of

Kenyan journalists into management may help to fight stereotypes in day-to-day

reporting, and encourage a wider range of local perspectives.

The potential for change should not be overstated, however, and the physical

inclusion of Kenyans is not a panacea. Although fairly autonomous in many ways,

the Nairobi Reuters bureau must report back with stories that the international and

African editors are looking for. These editors, in turn, are looking for news stories

that deliver their clients’ news needs.

Reuters does not have many of the financial and outlet structures that make

alternative modes of reporting possible at Al Jazeera English. Whereas the latter is

publicly funded and, interestingly, is quite unclear on the demographics of its

audience (described by one correspondent as an anarchic situation but ‘one that’s

quite nice’), Reuters exists in a tight market where it must consistently compete with

other newswires for clients. This competition is won and lost on the ability to break

the news fastest and most accurately; and there are no institutional rewards for news

that has the greatest respect for local needs or that incorporates the most conflict-

sensitive language. Furthermore, Reuters has an extensive knowledge of all its

(almost universally Western-based) clients and the editors know—or think they

know—exactly what news their clients want: fast and accurate breaking stories on

the events that move markets and affect political risk.

At the Reuters bureau, there is a range of incentives and pressures on journalists,

which encourage them to produce institutionally favoured reporting that meets client

needs. Journalists are given consistent feedback on which stories both the editors are

commissioning and which stories they like (indeed, contract journalists are only paid

if the story is taken by the organisation); Reuters receives direct feedback from

clients, and there are clear data on which stories were picked up by the international

press. Although more Kenyan journalists—especially in management—may have an

520

525

530

535

540

545

550

555

560

508 M. Bunce



impact on the content of some reports (e.g. curbing the most worrying stereotypical

portrayals), these constraints mean their influence will be restricted to a relatively

small range of pre-established, client-approved modes of reporting. There is

no reward for innovative or empathetic stories that deviate from these hard news

norms.

I asked Nyambura-Mwaura if things would change if she were in charge. She

replied:

No. Ultimately, we’ve still got to feed London and that’s the bottom line: I

could send them the story ‘20 people died in a car crash’ and they would still

come back with ‘20 people die every day in car crashes’. It’s very depressing.

African lives just don’t matter. I’ve learnt that . . . but it’s still horribly

depressing to know that nobody cares.

Conclusion

The post-election violence was an extreme and anomalous period for the reporters in

Nairobi, and interactions during that time do not reflect day-to-day reporting

processes in the Reuters bureau. However, this case study raises a number of

interesting and important issues regarding who exactly ‘speaks for Kenya’: it

highlights the potential difficulty for Kenyans writing as ‘insiders’ on their own

country, and the local criticisms that can arise of ‘outsiders’ perceived as

exploitatively pursuing their own professional gain. This would suggest that any

claims about the total dissolution of the ‘inside’/‘outside’ cultural dichotomy in the

era of global media are premature. Under pressure, it is evident that the dominance

of Western views and ‘traditional’ news values in the newsroom continues without

major challenge, not least because of the newswire’s pro-business orientation. A

more innovative, empathetic or advocacy-inclined position is inimical to the ‘hard

news’ demands of this client base.

None the less, there are signs that the newsroom is becoming more inclusive.

Although a revolution in Reuters’ position seems out of the question and local

dominance seems very distant, the idea of ‘whites’ dictating descriptions of Africa

seems increasingly unpalatable. If Kenyans are still subordinate, the space for debate

is at least open. It may be that a slow and sometimes uncomfortable synthesis is

emerging.

Acknowledgement

The research for this article was funded by The Round Table Commonwealth Award

for Young Scholars, instituted as part of this journal’s centenary celebrations.

Notes

1. In April 2008, Reuters was acquired by the consortium Thomson and became Thomson Reuters.

However, this paper follows near-universal custom and refers to the newswire as ‘Reuters’ throughout.

2. These are The Daily Telegraph, The Times, The Guardian, The Independent and The Financial Times.

565

570

575

580

585

590

595

600

605

610

Dynamics and Clash at a Nairobi News Bureau 509



3. In the Guardian website archive, for example, a search of ‘Kenya’ in October and November 2007, prior

to the election violence, returns a result of approximately 50–60 articles per month. In January 2008,

there was four times that number—with 202 articles. In February 2008, the coverage remained high,

with 113. By March, it had dropped again to 61.

4. The size and composition of the news team fluctuates from day to day as stringers from the field come

and go and journalists follow stories in and out of the field. In the text and television sides of the

newsroom combined, there were on average eight full-time journalists and an additional eight stringers

in the office at the time of this research.

5. These are not listed as some journalists chose to speak off the record and the identity of their outlet

would make them easily recognisable.

6. Kenya, Uganda. Rwanda, Burundi, Eritrea, Djibouti, Ethiopia, Somalia, Somaliland, Tanzania,

Comoros, Madagascar, Mauritius and Seychelles. The bureau also provides supplementary reporting

on South Sudan and East Congo on an ad hoc basis, owing to their geographic proximity.

7. Each of the 14 countries covered has at least one stringer in the field; with more in the countries

perceived to be of greater financial or hard news significance. In total, Cawthorne noted an estimated 24

stringers in the text network, and a comparable number working for the TV side. These stringers range

from working nearly full time for the wire, through to those who file very occasionally.

References

5 Anderson, D. (2008) Kenya on the brink, Prospect Magazine, 20 January, p. 142.

BBC World Service Trust (2008) The Kenyan 2007 elections and their aftermath: the role of media and

communication, Policy Briefing 1, April.

Boyd-Barrett, O. (1980) The International News Agencies (London, Constable and Thousand Oaks: Sage).

Boyd-Barrett, O. (2000) News agency journalists: Reuters’ correspondents as agents of the ‘national’ and

of the ‘global’, in J. Tunstall (Ed.), Media Occupations and Professions: A Reader (Oxford: Oxford

University Press), pp. 127–143.

Cheesman, N. (2008) The Kenyan elections of 2007: an introduction, Journal of East African Studies, 2(2),

pp. 166–184.

6 DFID (2000) Viewing the World: News Content and Audience Studies (London).

Fawcett, L. (2002) Why peace journalism isn’t news, Journalism Studies, 3(2), pp. 213–223.

Franks, S. (2005) The neglect of Africa, British Journalism Review, 16(1), pp. 59–64.

Gultang, J. (2000) The task of peace journalism, Ethical Perspectives, 7, pp. 162–167.

Hamilton, J. and Jenner, E. (2004) Foreign correspondence: evolution, not extinction, Nieman Report,

58(3), pp. 98–100.

Hanitzsch, T. (2004) Journalists as peacekeeping force? Peace journalism and mass communication theory,

Journalism Studies, 5(4), pp. 483–495.

7 Howard, R. (2008) Conflict Sensitive Journalism: Special Edition Kenya, International Media Support,

www.i-m-s.dk/files/publications/1312%20Conflict.v5.pdf, accessed 6 January 2010].

International Crisis Group (2008) Kenya in Crisis: Working Paper, Africa Report No. 137–21, February

2008.

8 Ismail, J. A. and Deane, J. (2008) The 2007 general election in Kenya and its aftermath: the role of local

language media, The International Journal of Press/Politics, 13(3), pp. 319–327.

Keane, F. (2008) Kenya’s poor at each other’s throats, BBC Online News, 23 January, http://news.

bbc.co.uk/1/hi/world/africa/7205762.stm, accessed 5 January 2009.

Kleinman, A. and Kleinman, J. (1996) The appeal of experience; the dismay of images: cultural

appropriations of suffering in our times, Daedalus, 125(1), pp. 1–24.

Mbembe, J. A. (2001) On the Postcolony (London: University of California Press).

Ogola, G. (2008) Kenya: ‘parachute’ journalists and the crisis, Business Daily, 18 January, http://allafrica.

com/stories/200801170990.html, accessed 3 January 2010.

Peterson, M. A. (2001) Getting to the story: unwriteable discourse and interpretive practice in American

journalism, Anthropological Quarterly, 74(4), pp. 201–211.

Silverstone, R. (2007) Media and Morality: On the Rise of the Mediapolis (Cambridge: Polity).

Somerville, K. (2009) British media coverage of the post election violence in Kenya 2007–8, Journal of

Eastern African Studies, 3(3), pp. 526–542.

615

620

625

630

635

640

645

650

655

510 M. Bunce

http://www.i-m-s.dk/files/publications/1312%20Conflict.v5.pdf
http://news.bbc.co.uk/1/hi/world/africa/7205762.stm
http://news.bbc.co.uk/1/hi/world/africa/7205762.stm
http://allafrica.com/stories/200801170990.html
http://allafrica.com/stories/200801170990.html

