
æ

Policy  brief

by Jon White

Context and importance

Russian disinformation has generated considerable interest over the last decade, and 

especially since the Russian invasion of Ukraine. NATO Commander General Philip 

Breedlove said that Russia today is waging “the most amazing information warfare 

blitzkrieg we have ever seen in the history of information warfare.”1 

Despite General Breedlove’s assertion, continuity rather than change characterises 

Russia’s current disinformation operations. The German webpage, Deutsche Welle, 

noted the recent Russian propaganda push is “reminiscent of the Cold War KGB 

efforts.”2  Anton Nosik, a popular Russian blogger, says, “the Kremlin is falling back 

on a time-honoured strategy in its propaganda war.”3  Russian observer Maria 

Snegovaya says that current Russian information warfare is “fundamentally based 

on older, well-developed and documented Soviet techniques.”4  Emphasising the 

Soviet roots of today’s Russian disinformation, Snegovaya argues that “the novelty 

of Russia’s information warfare is overestimated.”5

Critical overview of policies

Defining the topic is key to a critical appraisal of the policy. Active measures, 

reflexive control, propaganda and disinformation are inter-related disciplines. Active 

measures in the Soviet era included reflexive control, media manipulation, forgeries 

and occasional murders.6  Disinformation plays a role in all of these. Russian 

observer Timothy Thomas defines reflexive control as “a means of conveying to a 

partner or an opponent specially prepared information to incline him to voluntarily 

make the predetermined decision desired by the initiator of the action.”7  Czech 

defector Ladislav Bittman defined disinformation as “a carefully constructed false 

message leaked into an opponent’s communication system to deceive the decision-

making elite or the public.”8  Richard Schultz and Roy Goodson, in Dezinformatsia, 

emphasise covert disinformation, something Russia still uses today.9  Russia seeks 

not so much to leverage its disinformation to convince, but to use it to “pollute” the 

information environment and thus create enough doubt to momentarily paralyse 

decision-makers when evaluating Russia’s actions. 

The Soviet experience with disinformation can be divided into two theatres: 

offensive disinformation, which sought to influence decision-makers and public 

opinion abroad and defensive, which sought to influence Soviet citizens. This study 

will examine Soviet offensive and defensive disinformation and compare it to 

Russian offensive and defensive disinformation.

Dismiss, Distort, Distract, and 
Dismay: Continuity and Change in 
Russian Disinformation

Issue 2016/13• May 2016

Soviet offensive disinformation involved planting falsehoods believable only by 

those predisposed to believe in conspiracy theories, or tricking those inimical to 

Soviet interests. An example will illustrate the nature of Soviet disinformation. 

A Soviet disinformation operation called Operation Infektion was both of long 

duration and quite successful. This operation was intended to plant the lie that 

AIDS had been developed by the CIA. In this case, the story was planted in an 

obscure Indian newspaper. The KGB fed Dr. Jakob Segal the idea, and encouraged 

him to spread the story. Segal played to perfection the role Lenin described as 

being a “useful idiot,” maintaining the story even after Soviet authorities publicly 

denied the truth of it.10  Here is a key difference between Soviet disinformation 

and today’s Russian disinformation: ultimately, Soviets would defend the truth, 

when Soviet policy required it. 

A second offensive disinformation technique was murder of opponents overseas. 

Assassinations abroad had disinformational components. For example, the NKVD 

famously killed Leon Trotsky in Mexico in 1940 and the KGB killed Ukrainian 

dissidents Lev Rebet and Stepan Bandera in West Germany in 1957 and 1959,11  

and Romanian dissident Noel Bernard in 1981.12  The KGB apparently kidnapped 

or killed Nikolai Artamonov-Shadrin, a Soviet defector, in Austria in 1975, which 

Russian disinformation is not new. It demonstrates 

more continuity than change from its Soviet 

antecedents. The most significant changes are the lack 

of a universal ideology and the evolution of means 

of delivery. Putin’s Russkii mir (Russian World) is 

not as universal in its appeal as Soviet communism 

was. On the other hand, Russia has updated how it 

disseminates its disinformation. The Soviet experience 

with disinformation can be divided into two theatres: 

offensive disinformation, which sought to influence 

decision-makers and public opinion abroad and 

defensive, which sought to influence Soviet citizens. 

This study will examine Soviet offensive and defensive 

disinformation and compare it to Russian offensive 

and defensive disinformation.

CORE Metadata, citation and similar papers at core.ac.uk

Provided by Archive of European Integration

https://core.ac.uk/display/76832693?utm_source=pdf&utm_medium=banner&utm_campaign=pdf-decoration-v1


had a clear informational message to prospective defectors: “do not double cross 

the Soviets, or you’ll end up like Shadrin.” Cleverly, it had a double benefit, the 

Soviet magazine Literaturnaya Gazeta alleged that the CIA had killed Shadrin 

because he wanted to return to the USSR.13  Thus, gullible people in the USSR 

would believe the CIA had killed a man just because he wanted to go home, and 

cynical observers, who knew the KGB’s ways, would get the reverse message: the 

KGB pays back those who cross them.14 

Soviet defensive disinformation also consisted of less violent means. The Soviets 

were intent on propagandising the Soviet population. To keep out alternative 

news, the Soviets periodically jammed Voice of America and Radio Free Europe/

Radio Liberty.15  The Soviet citizenry were quite cynical about their government’s 

disinformation, however. The two most important Soviet newspapers were 

Pravda (Truth) and Izvestia (News). Soviets would joke that there was no news in 

Truth and no truth in News.16

Continuity between the Soviet era and today should hardly surprise us. 

Litvenenko and Felshtinsky show that even though the KGB was outlawed in 

the Russian Federation, the operators remained and merely changed the name 

of the organisation for which they worked. Putin himself is acknowledged to be 

a KGB veteran, and “siloviki” (security force veterans) wield enormous influence 

in Putin’s Russia.17 

The continuities of today’s Russian offensive disinformation are noteworthy. 

Snegovaya argues that “[t]he main principles and approaches the Russian 

government utilises [in disinformation] today were taken from Soviet toolkits.”18  

Ben Nimmo characterises them as “dismiss, distort, distract, and dismay.”19  

When information inimical to Russian interests appears, Russian leaders dismiss 

it. See, for example, early Russian denials that Russian soldiers were involved 

in Crimea. If the information persists, Russian spokesmen distort it. Russia 

belatedly admitted that Russians are in Crimea, but they had been soldiers 

already legally stationed there or later, in Donbas, were “volunteers.” If the 

derogatory information still remains, the Russian solution is to distract attention 

away. In Ukraine, Russia repeatedly distracted attention from their invasion of 

Donbas with the stories that “Ukrainians are fascists.” If all else fails, a Russian 

public figure will issue some public statement designed to dismay the audience 

abroad. Russian “Doctor of Military Science,”20  Konstantin Sivkov suggested 

Russia consider using nuclear weapons to set off the Yellowstone super-volcano 

or trigger the San Andreas fault.21

One discontinuity today, however, is that Russians do not aim to preserve 

the credibility of the Russian government’s narrative in Western eyes.22  If 

Russian disinformation can convince some westerners of the truth of Russian 

disinformational themes, so much the better, but Russia will settle for a more 

modest goal. They want to undermine the credibility of the media, especially the 

internet, as a medium itself in western eyes. Russian blogger Anton Nosik calls 

this “internet pollution.”23  The Russian government aims for the more modest 

goal of making people abroad believe that the internet is simply informational 

chaos, utterly unreliable. A quick survey of the comments section of almost any 

on-line story involving Russia will demonstrate the truth of this. Russia-watcher 

Catherine Fitzpatrick, says “trolls inhibit informed debate by using crude dialogue 

to change ‘the climate of discussion.’” Fitzpatrick observes that “if you show up 

at The Washington Post or New Republic sites, where there’s an article that’s 

critical of Russia, and you see that there are 200 comments that sound like they 

were written by 12-year-olds, then you just don’t bother to comment.”24  Peter 

Pomerantsev says, “the point of this new propaganda is not to persuade anyone, 

but to keep the viewer hooked and distracted—to disrupt Western narratives 

rather than provide a counternarrative.”25  This is different from the Cold War 

during which the Soviet actually tried to convince foreign audiences.

Today’s Russkii Mir is smaller than the Soviet world. Soviet communist and 

anti-imperialist ideology, in its heyday, sold well in sub-Saharan Africa and 

Latin America in a way that Putin’s pan-Slavism does not. The Russkii Mir does 

not go far beyond the borders of the old Soviet Union. While anti-imperialism 

is widespread today, it is diffused, ideologically less coherent than Soviet 

communism, and more difficult for the Russian government to sell itself as 

genuinely anti-imperialist, especially when the Russian Federation is pretty 

clearly engaging in imperialism in Donbas, South Ossetia and Abkhazia. Even the 

security forces operate in a more restricted area. In the Cold War, the KGB was 

happy to kill dissidents abroad. Today’s FSB henchmen generally restrict their 

killings of opposition figures to the Russian territory.26  This is a key difference 

from the Soviet era.

In defensive terms, Russia also follows Soviet traditions, albeit with new 

technology. Instead of jamming foreign radio broadcasts, the Russian government 

attempts to block internet protocol addresses.27  Most Russians get their news 

from television and most of them believe what they see.28  Putin and his friends 

own most Russian media.29  The Russian government owns Russia One and a 

51% interest in Channel One. Gazprom owns NTV.30  The key difference between 

the Cold War and today is the credibility Russians attach to their own media.31 

In the near abroad, Russian propaganda in the Russian language targets Russian 

speakers. At times Russian media does not just “spin” the truth. It creates a 

whole new reality.32  For example, Russian news media presented the story that a 

Russian boy had been crucified in Slaviansk. Yevgeny Feldman of Novaya Gazeta 

and Alan Cullison of The Wall Street Journal were in Sloviansk shortly after the 

incident and found neither evidence nor witnesses.33  When confronted with the 

truth, a Russian official responded that ratings were what matters.34 

Recommendations

The European Union’s External Action Service East Strategic Communications 

Task Force produces a weekly Strategic Communications Russian Disinformation 

Digest. This is an excellent input into a western response to Russian 

disinformation. The EU should more widely publicise this product.

Russians in the former Soviet Union generally turn to Russian language media for 

news. Too often, this means media with the Kremlin viewpoint. Latvia and Estonia 

have both have started broadcasting in the Russian language to the portions of 

their populations that speak only or primarily Russian. The government of the 

Netherlands is helping fund independent Russian-language journalism.35  This is 

a positive development and should be continued and expanded, if possible. This 

may be an opportunity for pooling and sharing of resources.

Unilateral national Strategic Communications or “Influence Operations” policies 

are of limited use. Russia has unity of effort in its disinformation programme. 

A series of western national responses may be disjointed, uncoordinated and 

ultimately of limited effect. NATO has a Strategic Communications Centre of 

Policy   brief • n° 2016/13



					                 Policy   brief • n° 2016/13

Excellence, but it lacks “teeth.” To be effective, strategic communications, or 

at least their themes and messages, must be noticed by target audiences. To 

be noticed requires “influence operations forces,” a group of people and or 

organisations whose job it is to get the truth of the western perspective out 

there. The Russian government does this for the purposes of disinformation with 

the trolls of the Internet Research Agency,36  and volunteers from various Russian 

nationalist organisations.37  NATO should do this, in Russian and on Russian 

media, for the purposes of good. This may not be easy. Russian trolls spread 

“internet pollution” around the web, but the West has the advantage of having 

truth on its side.

Finally, the Alliance (or its member nations) needs to have a non-attributable 

influence operations capability. The Russian government wants to limit access 

of Russian citizens to any but the Kremlin narrative. They have even gone so far 

as to ban foreign ownership of media.38  To be attributable to the West means 

perhaps being banned by the Russian government. In such an environment, non-

attributable influence operations, to get alternative views to Russian citizens, 

may be the only way to get alternative views of current events to Russians. 

Russian disinformation relies heavily on its Soviet antecedents. The Russian 

government has, however, updated its means of delivery and isolating Russians 

from outside views. Defeating today’s Russian disinformation requires a 

coordinated and pervasive response. It can be defeated, but this will require 

persistence.

Footnotes

1Peter Pomerantsev, “Russia and the Menace of Unreality,” The Atlantic, 9 September 

2014, http://www.theatlantic.com/international/archive/2014/09/russia-putin-rev-

olutionizing-information-warfare/379880/, accessed 4 April 2016.

2Deutsche Welle, “German Media Worries about Russia Disinformation Program,” 

Deutsche Welle, http://www.dw.com/en/german-media-worries-about-russian-led-

disinformation-campaign/a-19061955, accessed 23 March 2016.

3Daisy Sindelar, “The Kremlin’s Troll Army: Moscow Is Financing Legions of Pro-Russia 

Internet Commenters. But How Much Do They Matter?” The Atlantic, 12 August 2014 

http://wwwtheatlantic.com/international/archive/2014/08/the-kremlins-troll-ar-

my/375932/, accessed 1 April 2016.

4Maria Snegovaya, “Putin’s Information War in Ukraine: The Soviet Origins of Russia’s 

Hybrid Warfare,” Institute for the Study of War, Russia Report 1, September 2015, 9.

5Snegovaya, 21.

6Active measures ”include a broad range of secret operations involving disinformation; 

black propaganda; forgeries; rulers; use of front organizations; influence agents: 

exploitation of foreign academic, economic, or scientific elites; clandestine broad-

casting; paramilitary operations and deception; support of guerrilla groups: and 

such terrorist activities as kidnappings and murders.” Ladislav Bittman, The KGB 

and Soviet Disinformation, (Washington: Pergamon-Brassy’s 1985), 43-44.

7Timothy Thomas, “Russia’s Reflexive Control Theory and the Military,” Journal of 

Slavic Military Studies, vol. 17, 237.

8Bittman, 49.

9Richard Schultz and Roy Goodson, in Dezinformatsia, (Washington: Pergamon-Bras-

sey’s, 1984) 38.

10Thomas Borgardt, “Soviet Bloc Intelligence and Its AIDS Disinformation Campaign,” 

Studies in Intelligence, December 2009, 7-12, 17-18. See also, United States Depart-

ment of State, Soviet Influence Activities: A Report on Active Measures and Propa-

ganda, 1986-87, (Washington: United States Department of State, 1987), 33-42.

11Christopher Andrew and Vasili Mitrokhin, The Sword and the Shield: The Mitrokhin 

Archive and the Secret History of the KGB. (New York: Basic Books, 1999), 361-362, 

and Bittman, 38.

12Ion Mihai Pacepa and Ronald J. Rychlak, Disinformation, (Washington: WND Books, 

2013), 29.

13Bittman, 158.

14Robert G. Kaiser, “A Non-fiction Spy Story with No Ending, Just loose Ends,” Washing-

ton Post,  17 July 1977, p. A8-9.

15Philip Shenon, “Years of Jamming Voice of America Halted by Soviet,” New York 

Times, 26 May 1987; Serge Schmemann, “Soviet Union Ends Years of Jamming of 

Radio Liberty,” New York Times, 1 December 1988.

16Geneva Overholser, “The Editorial Notebook; Dear Pravda,” New York Times, 12 May 

1987.

17Alexander Litvenenko and Yuri Felshtensky, Blowing Up Russia: The Secret Plot to 

Bring Back KGB Terror. (New York: Encounter Books, 2007), xxii – xxiv.

18Snegovaya, 13.

19http://www.cepolicy.org/publications/anatomy-info-war-how-russias-propaganda-

machine-works-and-how-counter-it, accessed 11 May 2016. US Ambassador to Ger-

many John B. Emerson, used the same construct in his speech “Exposing Russian Dis-

information,” Atlantic Council Blog, June 29, 2015, http://www.atlanticcouncil.org/

blogs/new-atlanticist/exposing-russian-disinformation, accessed 23 March 2016.

20Russian Defense Academy, like its Soviet antecedents, awards degrees in the field.

21Konstantin Sivkov, “Nuclear Spetsnaz,” Military Industrial Courier, 25 March 2015, 

http://vpk-news.ru/articles/24405, accessed 13 April 2016.

22Angus Roxburgh, The Strongman: Vladimir Putin and the Struggle for Russia, (New 

York: I. B. Tauris, 2012), 185. Roxburgh tells of how Russian officials believed that 

western journalists wrote whatever their proprietors (or governments wanted), and 

could not understand the idea of an independent media.

23Sindelar.

24Sindelar.

25Pomerantsev.

26Alexander Litvenenko in London and Mikhail Lesin, founded dead in Washington, 

however, are obvious exceptions. Andrea Noble, “Blunt Force Trauma Killed ‘Rus-

sia Today’ Founder Found in D.C. Hotel: Medical Examiner.” Washington Times, 10 

March 2016; see also John R. Schindler, “Another Defector Dead in Washington.” 

Washington Observer, 16 March 2016.

27Paul Goble, “Moscow Now Seeking to Ban Means Russians Use to Get Around Its Block-

ing of Web Sites,” Window on Eurasia, 1 August 2015, http://windowoneurasia2.

blogspot.com/2015/08/moscow-now-seeking-to-ban-means.html, accessed 5 April 

2016.

28Paul Goble, “Despite Internet, Moscow TV Sets Agenda for Russians, Levada Center 

Says,” The Interpreter, June 23, 2014.

29Roxburgh, 56-63, 292.

30“BBC Russia Profile – Media,” http://www.bbc.com/news/world-europe-17840134, ac-

cessed 6 April 2016.

31The level of trust, is, however, waning. See Paul Goble, “Russians Still Get News From 

TV But Trust It Far Less Than They Did, Gudkov Says,” The Interpreter, 21 February 

2016, http://www.interpretermag.com/russians-still-get-news-from-tv-but-trust-it-

far-less-than-they-did-gudkov-says/, accessed 18 April 2016.



 Policy briefs are published by the

Institute for European Studies

Jean Monnet Centre of Excellence

at the  Vrije Universiteit Brussel

www.ies.be
Pleinlaan 5

B-1050 Brussels

T +32 2 614 80 01

ies@vub.ac.be

Jon White is a retired US Army officer. He has been a 

student of Eastern Europe since the 1980s. He is pursuing a 

PhD in history at the University of Alabama and is currently 

an instructor at the NATO Special Operations School in 

Belgium.

The opinions expressed in this article are the author’s 

own and do not reflect the view of NATO or NSOS.

About the author

32Pomerantsev. See also, Paul Goble, “Soviets Only Censored Reality; Putin Creates 

an Alternative One, Ikhlov Says,” Window on Eurasia, 15 August 2015, http://win-

dowoneurasia2.blogspot.com/2015/08/soviets-only-censored-reality-putin.html, ac-

cessed 5 April 2016.

33“State-Run News Station Accused of Making Up Child Crucifixion,” Moscow Times, 14 

July 2014. http://www.themoscowtimes.com/news/article/state-run-news-station-

accused-of-making-up-child-crucifixion/503397.html,m accessed 5 April 2016.

34Pomerantsev.

35See the Dutch government press release, https://www.government.nl/latest/

news/2015/11/19/the-netherlands-to-support-independent-russian-language-me-

dia, accessed 13 April 2016.

36Adrian Chen, “The Agency,” New York Times Magazine, 2 June 2015, http://www.

nytimes.com/2015/06/07/magazine/the-agency.html?_r=0, accessed 6 April 2016.

37Jolanta Darczewska hints that Aleksander Dugin has ideological (and presumably 

pro bono) on-line trolls and that “their online actions are extremely dynamic, ag-

gressive and uncompromising.” Jolanta Darczewska, The Anatomy of Russian Infor-

mation Warfare: The Crimean Operation, A Case Study, (Warsaw: Ośrodek Studiów 

Wschodnich, 2014), 29.

38Paul Goble, “Russia May Soon Have ‘More Blocked Websites than Working Ones,’ Le-

gal Expert Says,” Window on Eurasia, 10 April 2015.

References

Andrew, Christopher and Vasili Mitrokhin. The Sword and the Shield: The Mitrokhin 

Archive and the Secret History of the KGB. (New York: Basic Books, 1999).

British Broadcasting Corporation, “BBC Russia Profile – Media,” http://www.bbc.com/

news/world-europe-17840134, accessed 6 April 2016.

Bittman, Ladislav. The KGB and Soviet Disinformation. (Washington: Pergamon-Bras-

sey’s, 1985).

Borgardt, Thomas. “Soviet Intelligence and Its AIDS Disinformation Campaign.” Studies 

in Intelligence, December 2009.

Chen, Adrian. “The Agency.” New York Times Magazine, 2 June 2015. http://www.

nytimes.com/2015/06/07/magazine/the-agency.html?_r=0, accessed 6 April 2016

Darczewska, Jolanta. The Anatomy of Russian Information Warfare: The Crimean Op-

eration, A Case Study. (Warsaw: Ośrodek Studiów Wschodnich, 2014).

Deutsche Welle. “German Media Worries about Russia Disinformation Program.” 

Deutsche Welle, http://www.dw.com/en/german-media-worries-about-russian-led-

disinformation-campaign/a-19061955, accessed 23 March 2016.

Emerson, John B. “Exposing Russian Disinformation.” The Atlantic Council Blog.  

http://www.atlanticcouncil.org/blogs/new-atlanticist/exposing-russian-disinfor-

mation, accessed 23 March 2016.

Goble, Paul. “Despite Internet, Moscow TV Sets Agenda for Russians, Levada Center 

Says,” The Interpreter, June 23, 2014.

Goble, Paul. “Moscow Now Seeking to Ban Means Russians Use to Get Around Its Block-

ing of Web Sites,” Window on Eurasia, 1 August 2015, http://windowoneurasia2.

blogspot.com/ 2015/08/moscow-now-seeking-to-ban-means.html, accessed 5 

April 2016.

Goble, Paul. “Russians Still Get News From TV But Trust It Far Less Than They Did, 

Gudkov Says.” The Interpreter, 21 February 2016. http://www.interpretermag.com/

russians-still-get-news-from-tv-but-trust-it-far-less-than-they-did-gudkov-says/, ac-

cessed 18 April 2016.

Goble, Paul. “Soviets Only Censored Reality; Putin Creates an Alternative One, Ikhlov 

Says,” Window on Eurasia, 15 August 2015, http://windowoneurasia2.blogspot.

com/2015/08/ soviets-only-censored-reality-putin.html, accessed 5 April 2016.

Litvenenko, Alexander and Yuri Felshtinsky. Blowing Up Russia: The Secret Plot to 

Bring Back KGB Terror. (New York: Encounter Books, 2007)

Nimmo, Ben. “Anatomy of an Info-War: How Russia’s Propaganda Machine Works, And 

How to Counter It.”  http://www.cepolicy.org/publications/anatomy-info-war-how-

russias-propaganda-machine-works-and-how-counter-it, accessed 11 May 2016.

Noble, Andrea. “Blunt Force Trauma Killed ‘Russia Today’ Founder Found in D.C. Hotel: 

Medical Examiner.” Washington Times, 10 March 2016.

Overholser, Geneva. “The Editorial Notebook; Dear Pravda,” New York Times, 12 May 

1987, http://www.nytimes.com/1987/05/12/opinion/the-editorial-notebook-dear-

pravda.html?pagewanted=1, accessed 4 April 2016.

Pacepa, Ion Mihai and Ronald J. Rychlak. Disinformation: Former Spy Chief Reveals 

Secret Strategies for Undermining Freedom, Attacking Religion and Promoting Ter-

rorism. (Washington: WND Books, 2013).

Pomerantsev, Peter. “Russia and the Menace of Unreality How Vladimir Putin is Revolu-

tionizing Information Warfare.” The Atlantic, 9 September 2014.

Roxburgh, Angus. The Strongman: Vladimir Putin and the Struggle for Russia, (New 

York: I. B. Tauris, 2012).

Schindler, John R. “Another Defector Dead in Washington.” Washington Observer, 16 

March 2016.

Schmemann, Serge. “Soviet Union Ends Years of Jamming of Radio Liberty,” New York 

Times, 1 December 1988. 

Schultz, Richard H. and Roy Goodson. Dezinformatsia: Active Measures in Soviet Strat-

egy. (Washington: Pergamon-Brassey’s, 1984).

Shenon, Philip Shenon, “Years of Jamming Voice of America Halted by Soviet,” New 

York Times, 26 May 1987. 

Sindelar, Daisy. “The Kremlin’s Troll Army: Moscow Is Financing Legions of Pro-Russia 

Internet Commenters. But How Much Do They Matter?” The Atlantic, 12 August 

2014 http://wwwtheatlantic.com/international/archive/2014/08/the-kremlins-

troll-army/375932/, accessed 1 April 2016.

Snegovaya, Maria. “Putin’s Information War in Ukraine: The Soviet Origins of Russia’s 

Hybrid Warfare.” Institute for the Study of War, Russia Report 1, September 2015.

“State-Run News Station Accused of Making up Child Crucifixion,” Moscow Times, 14 

July 2014. http://www.themoscowtimes.com/news/article/state-run-news-station-

accused-of-making-up-child-crucifixion/503397.html,m accessed 5 April 2016

Thomas, Timothy. “Russia’s Reflexive Control Theory and the Military.” Journal of 

Slavic Military Studies, vol. 17, 237-256.

United States Department of State. Soviet Influence Activities: A Report on Active Meas-

ures and Propaganda, 1986-87. (Washington: US State Department, 1987).

Policy   brief • n° 2016/13


