
University of Pennsylvania
ScholarlyCommons

Departmental Papers (ASC) Annenberg School for Communication

2008

Al Jazeera and Al Jazeera English: A Comparative
Institutional Analysis
Marwan M. Kraidy
University of Pennsylvania, kraidy@asc.upenn.edu

Follow this and additional works at: http://repository.upenn.edu/asc_papers

Part of the Communication Commons

This paper is posted at ScholarlyCommons. http://repository.upenn.edu/asc_papers/274
For more information, please contact libraryrepository@pobox.upenn.edu.

Recommended Citation (OVERRIDE)
Kraidy, M. M. (2008). Al Jazeera and Al Jazeera English: A comparative institutional analysis. In M. Kugelman (Ed.), Kuala Lumpur
calling: Al-Jazeera English in Asia (pp. 23-30). Washington, DC: Woodrow Wilson International Center for Scholars. Retrieved from
http://repository.upenn.edu/asc_papers/274

brought to you by COREView metadata, citation and similar papers at core.ac.uk

provided by ScholarlyCommons@Penn

https://core.ac.uk/display/76383265?utm_source=pdf&utm_medium=banner&utm_campaign=pdf-decoration-v1
http://repository.upenn.edu?utm_source=repository.upenn.edu%2Fasc_papers%2F274&utm_medium=PDF&utm_campaign=PDFCoverPages
http://repository.upenn.edu/asc_papers?utm_source=repository.upenn.edu%2Fasc_papers%2F274&utm_medium=PDF&utm_campaign=PDFCoverPages
http://repository.upenn.edu/asc?utm_source=repository.upenn.edu%2Fasc_papers%2F274&utm_medium=PDF&utm_campaign=PDFCoverPages
http://repository.upenn.edu/asc_papers?utm_source=repository.upenn.edu%2Fasc_papers%2F274&utm_medium=PDF&utm_campaign=PDFCoverPages
http://network.bepress.com/hgg/discipline/325?utm_source=repository.upenn.edu%2Fasc_papers%2F274&utm_medium=PDF&utm_campaign=PDFCoverPages
http://repository.upenn.edu/asc_papers/274
mailto:libraryrepository@pobox.upenn.edu


Al Jazeera and Al Jazeera English: A Comparative Institutional Analysis

Disciplines
Communication | Social and Behavioral Sciences

This book chapter is available at ScholarlyCommons: http://repository.upenn.edu/asc_papers/274

http://repository.upenn.edu/asc_papers/274?utm_source=repository.upenn.edu%2Fasc_papers%2F274&utm_medium=PDF&utm_campaign=PDFCoverPages


| 23 |

Marwan M. Kraidy

This paper presents a preliminary comparison between Al Jazeera 
and Al Jazeera English (AJE). Since the two institutions are a part 
of the same network, and since the Arabic channel is older and 

enjoys a stronger institutional identity than its English-language coun-
terpart, this comparative analysis does not consider the two channels as 
distinct entities. Rather, Al Jazeera’s flagship and its English channel are 
analyzed as “cousins” who demonstrate “family resemblances” even when 
they differ in significant ways. The paper focuses on the two channels’ 
institutional identities; on the competitors the two channels face in their 
respective media environments; and on the fraught relations between Al 
Jazeera and Al Jazeera English within the Al Jazeera network.

It is difficult to compare Al Jazeera and Al Jazeera English. There are 
many superficial differences between the two channels. The first went on 
the air in 1996; the second was launched in 2006. The former emerged 
in a nascent pan-Arab media environment in which it pioneered a new 
brand of journalism: a confrontational editorial line that infuriated most 
Arab regimes, and, a few years later, the United States and other Western 
governments. The latter is trying to penetrate a global English-language 
news market saturated with powerful players like the venerable BBC, 
CNN, and Sky News. Al Jazeera’s audience is regional, consisting of 
viewers whose first language is Arabic, while AJE’s audience is in theory 
global, comprising viewers worldwide, but especially in the global south, 
where English is most likely a second language.

Unlike Al Jazeera, whose structure is straightforward and centered in 
Doha, Qatar, with many international bureaus, AJE has four broadcast 
centers in addition to dozens of offices and correspondents worldwide—
a structure that poses extreme logistical challenges. It is clear that differ-
ences between the two channels in institutional development, scale, and 
language make them difficult to compare.

Al Jazeera and Al Jazeera English: 
A Comparative Institutional 

Analysis

Marwan M. Kraidy is associate professor of communication at the Annenberg 

School for Communication at the University of Pennsylvania.



Marwan M. Kraidy

| 24 |

And yet, similarities between Al Jazeera and Al Jazeera English are 
equally obvious. Both channels are bankrolled by the emir of Qatar, 
even if the details of sponsorship are secretive; and they are both head-
quartered in Doha. The two channels, to restate the obvious, carry the 
same logo and approximately the same name. Institutionally, both are 
channels in the same network, and from a marketing point of view, Al 
Jazeera and AJE are part of the same brand. There are overlaps on the 
channels’ supervisory boards, and both technically report to Wadah 
Khanfar, the network’s director-general. Officially, bureaus are sup-
posed to cooperate—for example, the editorial boards are expected to 
meet, and correspondents for the two channels in the same locations are 
supposed to help each other.

Because of these seemingly contradictory aspects, the relationship be-
tween the two channels is difficult to describe, its contours not readily 
discernable, its implications for the two channels and the mother net-
work difficult to analyze. Al Jazeera and Al Jazeera English clearly be-
long to the same family. And yet, they are too dissimilar to be brothers. 
The most appropriate metaphor would be to think of them as cousins 
who do not really like each other but because of family ties have to 
learn to live together. From this perspective, how do the two channels 
compare in terms of institutional identity, competition, and their relative 
status within the Al Jazeera network?

Institutional Identity

In their 2007 book The Culture of Al-Jazeera: Inside an Arab Media Giant, 
Mohammed Zayani and Sofiane Sahraoui explain that Al Jazeera’s suc-
cess is premised on a combination of factors, including flexibility and 
the promotion of employee initiative, independent thinking, and self-
growth. But most importantly, Al Jazeera’s success resides in the chan-
nel’s organizational model, which was initially built by its founding di-
rector, the Qatari Mohammed Jassim Al Ali, as a family business. But 
the model has evolved as the channel has grown in size, reputation, and 
complexity.

Al Jazeera’s core “Values and Beliefs” are its “instinct for breaking 
the news … a combination of the precision of the BBC and the speed of 



Al Jazeera and Al Jazeera English: A Comparative Institutional Analysis

| 25 |

CNN;” its alternative brand of journalism, “publicly funded, but inde-
pendent-minded;” its tolerance for difference, hence its slogan “the view 
and the opposite view;” and most importantly, its “Arab orientation.”1 
The latter issue is articulated succinctly and eloquently by Zayani and 
Sahraoui:

People relate to Al Jazeera because it both shares and stages the 
malaise and sorrow of Arabs. Al Jazeera emerged in an environ-
ment marked by a succession of wars and crises and during a time 
marked by the spirit of defeat and disappointment. As such, Al 
Jazeera is the channel of Arab disenchantment, articulating what 
people want to say but cannot say with a rare sense of audacity.2

This encapsulates Al Jazeera’s identity and offers a nuanced rendering 
of what “Arab perspective” means when it comes to Al Jazeera. After 
all, can any media institution transcend its cultural and political con-
text? The biggest challenge Al Jazeera English has faced—even before its 
launch—is the expectation that it would do precisely that: transcend the 
context in which it developed.

AJE’s identity is more difficult to discern. Leading up to its launch, 
the network framed its new channel as a competitor to BBC and CNN, 
but with a “global south orientation.” The extent to which the channel’s 
coverage reflects that orientation depends on what is meant by “global 
south.” In the Arab world and Middle East, AJE’s coverage tends to be 
similar to its Arabic-language counterpart. There are differences in tone 
between the two, but these reside mostly in AJE’s use of standard English 
journalistic terminology—which to some comes across as less harsh than 
Al Jazeera’s Arabic tone. Some shows, such as Jasem al-Ghazzawi’s, on 
Iraq at least, are similar in tone if not in production style to those on the 
Arabic channel, featuring tough exchanges over the U.S. military oc-
cupation of Iraq. But the English channel has had difficulties spreading 
coverage equally around the world. Some observers have complained 
about a disproportionate focus on Africa, while the channel’s audience 
center of gravity is Asia.

Because of its global scope, it is much more difficult for Al Jazeera 
English to establish a “brand” identity. The main challenge for the new 
channel resides in the fact that the Al Jazeera brand’s strong associa-
tion with the Middle East, the Arabic language, and the Islamic religion 



Marwan M. Kraidy

| 26 |

hinders its claim to be a truly global, English-language channel not nar-
rowly associated with any region of the world. However, with its large 
population of Muslims and its high number of English speakers, Asia 
emerges as a compromise between Al Jazeera’s regionally based brand 
heritage and its ambition to become a global player. 

Most importantly, Al Jazeera English, even before it went on the air, 
had to contend with a fraught ideological situation. Though many lead-
ing newspapers, including the Guardian in Britain, Al-Quds Al-Arabi 
(the London-based pan-Arab newspaper), and La Tribune de Genève in 
Switzerland, welcomed it as an alternative global news voice, others 
were less enthralled. In the United States, for example, coverage of the 
impending launch focused on a single question: would AJE have the 
same editorial line as Al Jazeera? It would not be an exaggeration to 
say that the dominant frame of this U.S. coverage was the contested 
notion of “anti-Americanism.” This focus, in addition to business cal-
culations undoubtedly connected to the ideological atmosphere, has to 
this day prevented AJE from getting cable distribution in the United 
States. All the hype surrounding YouTube.com and AJE’s effective use 
of that website notwithstanding, the English-language station has been 
unable to become an audible voice in the United States and much of the 
West. Recent staff departures, especially that of David Marash, the lead 
Washington, D.C. anchor, illustrate this dilemma: in a recent interview, 
Marash said he left AJE because it went from being “authentically cos-
mopolitan” to “authentically Arab.”

Anecdotal evidence suggests that Al Jazeera English is well-followed 
in East Africa and Southeast Asia, but these are regions in which ac-
curate audience ratings are not systematically available. The implica-
tions of a lack of reliable research on audiences are twofold: On the 
one hand, it limits advertisers’ enthusiasm for the channel and creates a 
reluctance to commit advertising spending budgets. On the other hand, 
it saps the morale of reporters who cannot ascertain whether they are 
being watched by a significant number of people. For these reasons, the 
paucity of audience ratings data has consequently forced AJE—even be-
fore its inception—to walk a tightrope when it comes to its identity 
and its relationship to Al Jazeera. Former AJE managing director Nigel 
Parsons expressed this well in pre-launch interviews when he said “we 
are not completely divorced,” a strategically ambiguous statement that 



| 27 |

Al Jazeera and Al Jazeera English: A Comparative Institutional Analysis

reflects ambivalence about the Al Jazeera English brand.3 Ambivalence 
and brand are a contradiction in terms, which has made it very difficult 
for the new channel to establish itself.

Competitors

A comparative analysis of how Al Jazeera and Al Arabiya—Al Jazeera’s 
Saudi-funded nemesis—react to breaking news provides a clear view 
into what Zayani and Sahraoui refer to as the former’s “instinct” for 
breaking the news, which involves dispatching a reporter and securing a 
satellite news gathering device to the scene of the event. At Al Jazeera, 
this is done promptly in a way that delegates decision making and takes 
advantage of individual initiative and trust within the organization. By 
contrast, at Al Arabiya, the process is mired in a more rigid bureaucracy. 
The authors correctly state that this is due to the fact that, according 
to a producer who spoke to them, the word “budget” is not heard at 
Al Jazeera (at least not during the producer’s tenure with the network). 
Meanwhile, according to Zayani and Sahraoui, Al Arabiya’s managers 
have to watch the bottom line. The authors could have emphasized that 
Al Arabiya, like other Saudi-owned media institutions, tends to follow 
an overly cautious approach to covering the news. Besides, the notion 
that the bottom line trumps competitiveness at Al Arabiya is not evi-
dent, since Al Arabiya’s main objective is arguably to counter Al Jazeera, 
and not to make a profit. Nonetheless, Al Jazeera clearly enjoys a large 
pocketbook.

Al Jazeera English’s competitors are formidable institutions. Both 
the BBC and CNN are global household names with potent brand 
identities. Both channels have a global infrastructure of reporters and 
remain the news sources of record for the international Anglophone 
elite. Of the two, CNN is probably the less impressive rival to AJE 
because of the Atlanta-based network’s association with the United 
States. In a polarized global geopolitical environment where majori-
ties in many countries hold negative views of the U.S. role in the 
world, an association with the United States can be a liability—no 
matter how international CNN International is. Besides, Al Jazeera 
English’s network of international reporters (which is poised to be in-



| 28 |

Marwan M. Kraidy

creasingly shared with the Arabic-language Al Jazeera) rivals CNN’s. 
The BBC is a more powerful competitor of AJE’s for several reasons, 

chiefly because it is a venerable institution that defined news norms and 
practices before its competitors even existed. Globally, the BBC is also 
perceived to be a more impartial source of news than CNN, because of 
its public service journalistic tradition and because it is not closely associ-
ated with the United States. AJE’s niche advantage over CNN and BBC 
is its financial backing by the emir of Qatar. In a context of high and 
still-rising energy prices, AJE theoretically enjoys a more secure finan-
cial footing than its competitors. CNN especially, and increasingly the 
BBC, have to give the utmost consideration for the bottom line, which is 
less of an issue for Al Jazeera English’s management and staff.

A Convoluted Family Affair

Approximately two years ago, Al Jazeera issued a press release stating 
that the channel was changing its name from “channel” [Qanat] to “net-
work” [Shabaka] and would feature sports, children’s programming, 
and live current affairs, in addition to the Arabic- and new English-
language channels. The new English channel, which had been trum-
peted for months as “Al Jazeera International,” was re-named “Al Jazeera 
English” in the 11th hour. Rumor had it that a wing represented by 
Wadah Khanfar, the network’s director-general, was behind the change 
of name to prevent the English-language station from gaining excessive 
importance at the expense of the mother ship.

What was the deeper reasoning behind this move? Essentially, the word 
“international” would connote that the new English-language channel was 
somehow more important than the original institution by making the lat-
ter look provincial. The word “English” is less of a threat in that regard 
because it only reflects the new channel’s language. In this way, Al Jazeera 
English would not be perceived as the network’s flagship, a status that be-
longs to the original, Arabic-language channel. This contrasted sharply 
with the pronouncements of Parsons and other AJE executives, who had 
been proclaiming the channel’s editorial independence from the Al Jazeera 
network.

Another issue is the resentment felt by many Al Jazeera staffers toward 



| 29 |

Al Jazeera and Al Jazeera English: A Comparative Institutional Analysis

their newborn cousin. Some of the “founders” were concerned that the 
channel’s brand, built under various pressures over 10 difficult years, was 
going to be diluted by a bunch of highly paid Brits and Americans who 
knew and probably cared little about the channel. Others were concerned 
about the new channel succumbing to pressure from Washington and con-
sequently changing its editorial line. Others still were infuriated by the re-
portedly higher remuneration packages and additional perks that AJE staff 
were getting. To make matters worse, because of resource pressures and the 
bottom line, the two staffs were expected to cooperate to avoid redundan-
cies and to create a level of synergy. These causes of resentment continue to 
this day and are one factor behind recent staff departures at AJE.

What about the allegations made by Marash that Al Jazeera English is 
under pressure from Doha to reflect a “Middle Eastern” perspective? There 
could be some truth to this. Even before it became a network, Al Jazeera 
had recurrently witnessed power struggles between different cliques, mostly 
the religiously oriented wing close to the Muslim Brotherhood on the one 
hand, and the secular Arabists on the other hand (Khanfar is closer to the 
latter). There are recent examples of Al Jazeera programming—interviews 
on talk-shows such as Bila Hudud [No Limits] and Al-Shari ‘a Wal Haya 
[Islamic Law and Life]—being quite propagandistic in favor of the Muslim 
Brothers. Does this mean that the Islamic wing is ascendant within the 
Arabic channel? And is this ascent, if it is there, affecting the margin of 
maneuver of AJE?

Other problems within Al Jazeera have included tension between news 
and programs. Whereas the former relies on largely anonymous teamwork, 
the latter has promoted a star system whereby star program hosts become 
guardians of fiefdoms that have direct connections to the Qatari political 
elite, and therefore are not accountable to the institution itself. Repeated 
pressures on the channel to rein in its editorial line have also had their ef-
fect, and its journalists have recently wondered to what extent free speech 
would be tolerated. There have been several frictions between members 
of Al Jazeera’s editorial board and staff members, many of whom feel their 
margin of freedom has been shrinking. These problems risk spreading to 
AJE, and David Marash’s recent departure might be interpreted in terms of 
management not allowing a star anchor to outshine the channel itself.

Though troublesome, these are normal developments in the historical 
trajectory of an institution. Ten years after the launch of Al Jazeera, the en-



| 30 |

Marwan M. Kraidy

terprise is no longer the exciting new kid on the block that is revolutioniz-
ing Arab television journalism. Rather, it is a complex network of channels, 
each with its own internal considerations, a large Arab media conglomerate 
in a regional industry that is far more competitive than it was 10 years ago. 
Added complexity comes from its venturing into the select club of English-
language global news networks. The network is discovering that revolu-
tionizing global news is a more arduous task than shaking Arab television 
news. Nonetheless, as an institution, the Al Jazeera network has blazed a 
new trail, first in the Arab world and now globally.

Notes

1. Mohammed Zayani and Sofiane Sahraoui, The Culture of Al-Jazeera: Inside an 
Arab Media Giant (London: McFarland & Company, 2007), 61-62.

2. Ibid., 66.
3. In May 2008, the Al Jazeera network named Parsons managing director for 

business acquisition and development.


	University of Pennsylvania
	ScholarlyCommons
	2008

	Al Jazeera and Al Jazeera English: A Comparative Institutional Analysis
	Marwan M. Kraidy
	Recommended Citation (OVERRIDE)

	Al Jazeera and Al Jazeera English: A Comparative Institutional Analysis
	Disciplines


	tmp.1304090106.pdf.ivCRU

