
1 

 

Isabel Fernández Alonso and María-Jesús Díaz-González 

Autonomous University of Barcelona’s Communication Institute 

 

Digital terrestrial television roll-out policies in Spain and the changing 

television scene in the context of analogue switch-off 
 

Abstract 

This article describes and analyses the digital terrestrial television roll-out polices 

developed and applied in Spain by conservative and socialist governments (Partido 

Popular [1996–2004] and Partido Socialista Obrero Español [2004–2010], respectively) 

from the end of the 1990s until the analogue switch-off in April 2010. It also considers, 

from national, regional and local perspectives, the implications of this digitalization 

process for the terrestrial television scene in Spain. Finally, it points to a number of 

pending public policy issues and potential market trends. As a result of this process, 

Spain has become one of the first large Western European countries with a predominantly 

terrestrial television model to switch off analogue broadcasts. 

 

Keywords:  

DTT  

Spain 

analogue switch-off  

broadcasting policy 

digitalization 

television market 

 

Spain was one of the first large Western European countries with a predominantly 

terrestrial television model to switch off analogue broadcasts. The official switch-off date 

was chosen to coincide with the renewal of analogue terrestrial television licences (3 

April 2010). Consequently, at the end of 2007, a decision was taken to implement the 

switch-off process in three phases (June 2009, December 2009 and April 2010), which 

was in fact achieved with relatively few problems. Even so, on 24 May 2010, the 

Communication Users Association (AUC 2010) issued a public statement denouncing a 

number of issues, such as the lack of new features and innovation in digital terrestrial 

television (DTT) content, the absence of planning in terms of users being able to get hold 

of the right equipment in order to enjoy high-definition (HD) or three-dimensional 

broadcasts, and the poor use of satellite to cover ‘shadow’ areas. 

According to the Government of Spain, having an earlier analogue switch-off date 

than other European Union countries meant that Spanish companies would be able to 

install DTT infrastructures in Germany, France, the United Kingdom, Finland, Norway, 

etc. In fact, the government claimed that Spanish companies in the DTT business sector 

had positioned themselves strategically in order to service future markets, such as Latin 

America, Asia and Africa (Ministerio de Industria, Turismo y Comercio 2010a). 

This article summarizes the main DTT roll-out policies developed and applied in 

Spain between 1998 and May 2010. At the same time, it analyses the changes that, as a 

consequence of this process, the Spanish television scene has experienced.  

brought to you by COREView metadata, citation and similar papers at core.ac.uk

provided by Repositorio da Universidade da Coruña

https://core.ac.uk/display/75988462?utm_source=pdf&utm_medium=banner&utm_campaign=pdf-decoration-v1


2 

 

Given the complexity of this scene, policies and changes impacting on national, 

regional and local broadcasts shall be dealt with separately. From this point onwards, 

when reference is made to the regional context, it should be understood as being 

synonymous with coverage in the territory of one of the seventeen autonomous 

communities into which, since the restoration of democracy in the late 1970s and early 

1980s, the territory of Spain has been divided. 

At the end of the document, and by way of a conclusion, the article considers 

pending policy issues, such as the introduction of HDTV and mobile DTT. It will also 

point to potential trends in the evolution of the DTT market.  

 

1. Some contextual considerations 

In Spain, television broadcasts have traditionally been terrestrial. Analogue cable 

broadcasts had always been very marginal (except in the Region of Murcia) until cabling 

was carried out for third-generation networks and triple-play services were offered – 

mainly in urban centres – in the 2000s. In 2010, the cable business – and digital cable 

television in particular – is controlled by a company called Ono, which enjoys a de facto 

monopoly, even though the sector was deregulated in 2005. When analogue terrestrial 

television was switched off, there were around 1.3 million cable subscribers in Spain, out 

of a total of more than 17 million television households.  

Meanwhile, the digital satellite television sector, which was liberalized in 1995, is 

experiencing a major crisis because the only existing platform, Digital+ (created 

following a merger in 2003 between Canal Satélite Digital and Via Digital), has lost its 

football broadcast rights. Moreover, Digital+ is the main cause of the highly complex 

financial situation in which its promoter and current owner, the PRISA group, now finds 

itself. Indeed, that group has been trying to divest itself gradually of Digital+ for some 

time (Almiron 2007). That said, at the end of 2009, Digital+ had more than 1.8 million 

subscribers.  

In any event, despite the evolution that new platforms (satellite, cable and IPTV) 

have experienced over the last decade, at the beginning of 2010, terrestrial television had 

the strongest presence by far in Spanish homes.  

However, this presence was even stronger in 1998, when the initial measures 

aimed at rolling out DTT were adopted. At the end of the 1990s, five analogue terrestrial 

television channels with national coverage were being broadcast: two public channels 

(TVE1 and TVE2, launched under Franco’s dictatorship), two private free-to-air channels 

(Antena 3 and Telecinco) and one private pay-TV channel (Canal+). The three private 

channels’ broadcasts began in 1990. At that time (the turn of the century), the private 

channels had major shareholders like Telefónica (Antena 3), Mediaset (Telecinco) and 

PRISA (Canal+). In addition, there were six regional public television operators. Three of 

them – those in Catalonia, the Basque Country and the Valencian Community – had two 

channels each. These regional public television operators competed for audience share 

with the national public television operator’s first channel (TVE1) and the two national 

private television operators’ free-to-air channels (Antena 3 and Telecinco).  

The situation for local television was very different. A bill had been passed in 

1995, setting out that each municipality could have one local public television station 

and, if frequencies were available, one local commercial television station. However, the 

Government of Spain never approved the required technical plan for frequencies for local 



3 

 

analogue terrestrial television, and, consequently, the regions were never able to grant 

broadcasting licences. Town or city councils and private companies that chose to provide 

a local television service (741 in 1999 according to the Asociación para la Investigación 

de Medios de Comunicación) did so in a situation of major legal uncertainty until the 

advent of DTT.  

In this context, and shortly before signing the Chester 1997 Agreements for the 

coordination of spectrum policies on an international scale, the Government of Spain, 

whose governing party at that time was the conservative Partido Popular, decided to turn 

Spain into one of Europe’s pioneering countries in terms of DTT roll-out. In fact, 

alongside the United Kingdom and Sweden, Spain will be one of the first European 

States to plan the DTT spectrum.  

Powers for communication policy in Spain are shared between the State and the 

autonomous communities. Among other things, this means that the State has exclusive 

powers over radio-electric spectrum planning for terrestrial radio and television 

broadcasts, whereas the granting of licences depends on the operators’ coverage 

(national, regional or local). Consequently, central government grants licences for 

national coverage and the regional governments – the Catalan Audiovisual Council 

(CAC) in Catalonia – grant licences for regional and local coverage, with considerable 

room for manoeuvre when it comes to setting the criteria for granting them.  

 

2. National DTT 

In the process of rolling out DTT with national coverage in Spain, there are two clearly 

identifiable phases: the first, basically promoted from 1998 by the Partido Popular 

conservative government, which opted for pay-TV as the driver of digitalization, which 

ended in failure; and the second, beginning when the socialist government gained power 

in March 2004, which initially opted for free-to-air DTT, which led to a successful 

switch-off in April 2010. However, as we shall see later, the latter was not devoid of 

contradictions. 

The following sections deal with the most significant traits of the policies 

developed and applied in these two phases. They particularly underscore the implications 

of policies that overturned restrictions on mergers between companies with DTT 

capacity. Such measures may considerably affect television pluralism, as indicated by the 

proposed acquisition of PRISA’s DTT business by Gestevisión Telecinco (Mediaset).  

 

2.1. Failure of the conservative Partido Popular’s policies: Quiero TV bankruptcy 

With the approval of the National Technical Plan for DTT in 1998, five multiplexes 

(twenty programmes) were set aside for broadcasts with State-wide coverage. Of these 

five multiplexes, one was for operators providing an analogue service: two public 

channels (TVE1 and TVE2) and three private channels (Antena 3, Telecinco and 

Canal+), which would find it very hard to coexist in one multiplex with a capacity for 

four programmes plus added-value services. Therefore, crammed into this multiplex were 

the most experienced companies in the sector (including the public operator), while 

fourteen programmes (three and a half multiplexes) were set aside for a multichannel 

pay-TV platform (Quiero TV) and the two remaining programmes were set aside for the 

granting of free-to-air DTT licences (Veo TV and Net TV). The multichannel pay-TV 



4 

 

platform and the two new free-to-air DTT licence-holders could only broadcast using 

digital technology (Bustamante 2008; García Leiva 2008). 

 

Thus, the first distribution of DTT multiplexes with national coverage in Spain 

was as follows: 

 

Multiplex Programmes 

Channel 69 Quiero TV Quiero TV Quiero TV Quiero TV 

68 Quiero TV Quiero TV Quiero TV Quiero TV 

67 Quiero TV Quiero TV Quiero TV Quiero TV 

66 Quiero TV Quiero TV Veo Televisión Net Televisión 

 

57–66* TVE1 TVE2 Antena 3 Canal + Telecinco 

*Note: The multiplex set aside for historic operators is the only one that allows for 

regional opt-outs; hence, it requires several radio frequency channels. 

 

 Quiero TV’s major shareholder was Retevisión (49 per cent). Veo TV was owned 

by Unidad Editorial, the Spanish subsidiary of RCS Mediagroup, and by the Recoletos 

group (bought out by Unidad Editorial in 2007). Net TV belonged to Prensa Española 

(now Vocento) and to the Árbol group, which is now part of Imagina Media Audiovisual.  

 

Consequently, between 1999 and 2000, an essentially pay-TV DTT model was 

created, and broadcasts began in May 2000. This was a highly controversial decision 

since, at that time, there were two multichannel satellite pay-TV platforms (Canal Satélite 

Digital and Vía Digital) with the same business model as the terrestrial platform. They 

had been considering merging the two for quite some, since it was clear that there was no 

room in the market for both. In addition, Retevisión, the reference shareholder of Quiero 

TV, had significant shareholdings in the cable business, which was another competitor 

for the multichannel terrestrial pay-TV platform (Fernández Alonso 2004). 

All of this was set within a context in which the stakeholders involved in the 

process of DTT roll-out (the Government of Spain, television companies, receiver 

manufacturers, aerial fitters, etc.) were not properly coordinated to simultaneously take 

the new technology forward. For example, DTT promotion campaigns were not carried 

out well enough, and the citizens – who were not used to having to pay to watch 

television – bought very few set-top boxes. As a result, the manufacturers were left with a 

considerable stock of these products sitting in their warehouses. Meanwhile, television 

companies did not produce specific content for DTT because the business seemed 

unviable. Consequently, they did not contribute to raising customer demand. Confronted 

with this situation, in the spring of 2002, Quiero TV (which only had 90,000 subscribers) 

went bust and handed back its licences, and, in 2004, the Partido Popular conservative 

government decided to make the licence contract conditions more flexible for Veo TV 

and Net TV (for example, their shareholding stability obligations were removed and the 

commitment to prioritizing national and European Union audio-visual production was 

postponed). Although the remit of these two was limited to rebroadcasting content 

produced for other platforms, they lost quite a lot of money because they had to pay for 



5 

 

the costs associated with the broadcasting of the signal (Bustamante 2008; García Leiva 

2008). 

The Socialist government elected in March 2004 was therefore forced to 

reconsider how to allocate the spectrum freed up after Quiero TV surrendered its licence. 

Because Quiero TV was the main DTT operator, this required a plan to re-launch the 

whole DTT platform. 

 

2.2. Contradictions in the socialist government’s DTT policies  

In December 2004, the socialist government approved a plan to promote DTT, which led 

to a number of different actions. Of these actions, some of the most noteworthy were the 

coordination of all stakeholders involved through the Monitoring Commission for the 

Transition towards Digital Terrestrial Television, administered by the Spanish Ministry 

of Industry, Tourism and Trade from February 2005; the creation, at the end of 2005, of 

Impulsa TDT, an association bringing together public and private television operators – 

both national and regional – and the network operator Abertis in order to promote DTT in 

collaboration with various public authorities; the redistribution, throughout 2005, of the 

spectrum freed up after Quiero TV went bust; and, of course, the three-phase switch-off 

plan mentioned earlier, which was approved in December 2007 (Fernández Alonso 

2008). 

 The redistribution of the spectrum was firmed up with the reform of the 1998 

National Technical Plan for DTT. Thus, Royal Decree 944/2005 outlined a scenario for 

the transition period (2005–2010) and another scenario for the post switch-off period. For 

the transition period, it first set aside five programmes for the State public television 

operator TVE. Second, it set aside one for each of the five private operators holding 

terrestrial television licences that were actually broadcasting (simulcasting or digital 

broadcasting only). Third, it announced a new tender to grant two new DTT programmes 

to one company. This amounted to a total of twelve programmes. Therefore, there were 

another eight still available from the original twenty programmes planned in 1998. 

 After tough negotiations with the companies (and on the basis of the provisions 

that Royal Decree 944/2005 set out for distribution), these eight programmes were 

distributed by the Spanish Council of Ministers on 25 November 2005. The Council 

agreed to grant two additional programmes to each of the three private analogue 

terrestrial television companies (Gestevisión Telecinco, S.A.; Antena 3 de Televisión, 

S.A. and Sogecable, S.A.), and one additional programme to two DTT-only companies 

(Sociedad Gestora de Televisión NET TV, S.A. and Veo Televisión, S.A.). The same 

Council of Ministers agreed to grant two new DTT programmes (free-to-air, like all the 

previous programmes) to Gestora de Inversiones Audiovisuales La Sexta, S.A., with a 

special feature in the new licence enabling the licence-holder to broadcast one of its 

channels using analogue technology. 

 In order to take this decision, it was first necessary to reform the 1988 Private 

Television Act, which only allowed for the existence of three private analogue terrestrial 

television channels with national coverage. Therefore, the socialist government, arguing 

that it would foster pluralism, authorized a fourth private analogue terrestrial television 

channel (free-to-air) at the height of the digital transition process. The beneficiary of this 

concession was an emerging communication group (Imagina Media Audiovisual), which 

was essentially taking shape around two large production companies, the Catalan-based 



6 

 

Mediapro and the Madrid-based Globomedia. Ideologically speaking, the group was 

more left wing than the PRISA group and closer than PRISA to the socialist government 

(Bustamante 2008; Fernández Alonso 2008).  

 In order to understand the new DTT map following the 2005 reforms, account 

needs to be taken of another political decision: the modification of the contract signed in 

1989 between central government and Sogecable to allow PRISA to switch from offering 

terrestrial pay-TV services (Canal+) to offering free-to-air services on the same 

frequency (Cuatro). This decision – explained by a change in PRISA’s commercial 

strategy – was taken by the Council of Ministers on 29 July 2005, arguing, once again, 

that it would foster pluralism. Thus, the only terrestrial pay-TV offering that existed in 

Spain after Quiero TV went bust disappeared from the television scene, and a completely 

free-to-air model was formed, with five channels offered by the public operator and 

fifteen channels offered by six private companies. Of these six, three (the historical ones, 

which had licences to provide analogue services) had three channels each, while the other 

three (the terrestrial television licence-holders in the DTT roll-out context) had two each. 

As we shall see later, this situation would even itself out after the analogue switch-off, 

when each licence-holder had a multiplex carrying four programmes.  

 To the contradictory decision taken in 2005 of authorizing a new analogue 

channel when Veo TV’s and Net TV’s applications for analogue channels had been 

rejected (both channels being very critical of the socialist government), a further two 

measures taken in 2009 should be added, the main protagonist of which was also the 

Imagina group. First, when it seemed that Spain had opted for a free-to-air DTT model, in 

2009 the socialist government once again chose to give the green light to a pay-TV DTT 

model (in principle, with a maximum of one programme per licence-holder). This 

decision was embodied in a decree-law, a measure that the Spanish Constitution only 

foresees for situations of extraordinary and urgent need. A few weeks later, the Imagina 

group, which had gradually bought most of the broadcast rights for La Liga (First 

Division of the Spanish Professional Football League), launched Gol TV, a pay-TV DTT 

channel. 

Second, a few months earlier, in February 2009, using the same decree-law 

method, the Government of Spain had made the regulations for media concentration more 

flexible. This allowed companies holding licences for DTT with national coverage to 

merge their businesses on condition that the total audience figure for all of their channels 

did not exceed 27 per cent of the share, that they did not have more than two national 

multiplexes, and that there were at least three licence-holders. This was exactly the same 

number of licence-holders that, in 2005, was considered insufficient to guarantee 

pluralism, and the reason why the Private Television Act was modified to allow La Sexta 

to offer analogue broadcasts.  

As a consequence of the policies described, this was the map of DTT with 

national coverage in Spain after the analogue switch-off (April 2010): 

 

 

 

 

 

 



7 

 

Licence-holding company 

(major shareholders) 
Programmes 

 
DTT audience 

share, March 2010 

according to Kantar 

Media 

 

Televisión Española, S.A. 

(TVE – public operator) 

La 1  

La 2 

Canal 24horas 

Clan 

Teledeporte 

16.8% 

3.6% 

0.9% 

3.8% 

0.9% 

Antena 3 de Televisión S.A. 

(Planeta de Agostini (44.58%)) 

Antena 3 

Antena Neox 

Antena Nova 

12.4% 

2.4% 

1.4% 

Gestevisión Telecinco S.A. 

(Mediaset Investimenti, S.P.A. 

(50.14%)) 

Telecinco 

FDF 

La Siete 

14.2% 

1.5% 

1.4% 

Sogecable S.A.U. 

(PRISA (100%)) 

Cuatro 

CNN+ 

40 Latino 

6.8% 

0.7% 

0.4% 

Veo Televisión, S.A. 

(Unidad Editorial (100) – subsidiary 

of RCS Mediagroup) 

VEO 7 

SET en VEO 

1.0% 

0.6% 

Sociedad Gestora de Televisión Net 

TV, S.A. 

(Vocento (55%), Intereconomía 

(25%), Disney (20%)) 

Intereconomía 

Disney Channel 

1.2% 

2.8% 

Gestora de Inversiones Audiovisuales  

La Sexta, S.A. 

(Imagina Media Audiovisual 

(51.66%), Televisa (40.52%)) 

La Sexta  

Gol TV* 

7.6% 

 

*Gol TV was the only pay-TV channel at the time of switch-off. 

 

Royal Decree 944/2005, as referred to earlier, set out that, after the switch-off, 

DTT offerings with national coverage would increase: Televisión Española would have 

two multiplexes (eight programmes) and each private licence-holder would have one full 

multiplex (four programmes). 

 

2.3. Negotiations between the main television companies 

When analogue terrestrial television was switched off (April 2010), a number of business 

operations were being negotiated between the owners of private television companies 

with national coverage that, if concluded, would significantly transform the map of the 

television sector.  

As mentioned earlier, in March 2006, there were six operators in Spain holding 

licences for DTT with national coverage, broadcasting fifteen different programmes. In 

2009, coinciding with Act 7/2009 of 3 July, which enacted the Government of Spain’s 

decree-law on concentration referred to earlier, news began to emerge of negotiations 



8 

 

between the DTT licence-holding companies to join forces. This would allow them to 

offer advertisers significant audience ratings and, at the same time, relieve the pressure 

being placed on them by their creditor banks. PRISA, for example, paid the consequences 

of a calamitous bid to takeover Sogecable (Almiron 2007), and Imagina lacked sufficient 

own funds to cover the losses made by some of its business units (Perspectivas del 

Mundo de la Comunicación 2010). PRISA and Imagina Media Audiovisual are the most 

politically progressive of Spanish national groups.  

 

2.3.1. Gestevisión Telecinco and PRISA  

In December 2009, the boards of directors of the companies Gestevisión Telecinco, S.A. 

(in which Mediaset Investimenti S.P.A. has a 50.14% shareholding) and Promotora de 

Informaciones, S.A. (PRISA) announced that Gestevisión would buy the business for 

DTT with national coverage from the PRISA group and 22% of its digital satellite 

television platform Digital+ (Gestevisión Telecinco S.A. and Promotora de 

Informaciones SA., 2009). The agreement implies the creation of a new company that 

would be 100% owned by Gestevisión, which would manage two of the eight multiplexes 

planned for DTT in 2011. 

On 14 April 2010, the master contract was signed, which set out the procedure, 

timelines and other terms and conditions for implementing the agreement of December 

2009 (Gestevisión Telecinco SA and Promotora de Informaciones SA, 2010a). This 

document specifies the consideration that PRISA will receive for the sale of its DTT 

business and 22% of its digital satellite television platform. Firstly, it will receive 

€491.128 million in cash and, second, newly issued shares in Gestevisión equivalent to 

18.37% of its share capital, giving PRISA the right to have two out of fifteen board 

members on Gestevisión’s board of directors (Expansion.com 2010b). In addition, in its 

first year as a shareholder, PRISA will be able to appoint a vice-chairman and a director 

of news services (Expansion.com 2009). PRISA is bound not to sell its shareholding in 

Gestevisión for one year. However, it would have the option to sell its shareholding to 

Mediaset at the end of that period (Expansion.com 2009). Faced with this constraint, 

PRISA’s CEO, Juan Luis Cebrián, said that Gestevisión Telecinco would be very 

profitable and that they had no intention of leaving (Expansion.com 2010a). 

In December 2009, it was announced that Gestevisión would have to increase its 

capital in order to be able to fund the operation. The capital increase was approved by the 

company’s shareholders at the general meeting held on 14 April 2010. This explains why 

the contract referred to earlier, between the parties involved in the operation, could not be 

signed until that date. The total amount of the capital increase is €61,660,464, which can 

be implemented in one or several stages within a maximum five-year period (Gestevisión 

2010b). Gestevisión’s current shareholders have preferential subscription rights in the 

capital increase, and Mediaset Investimenti S.P.A., an Italian group linked to the 

Berlusconi family, has committed to subscribing to the whole of its share in this increase 

in order to keep its current shareholding percentage, which is 50.14%.  

Even though the authors consider it too soon to be able to draw any conclusions 

from this operation, it is worth pointing out that the new television company plans to 

control 45.1% of advertising revenue in the Spanish television market, in a context where 

the public television operator (TVE) stopped broadcasting advertising in January 2010 

(Expansion.com 2009). (Inspired by the French policy, this measure means that since 



9 

 

January 2010, the Spanish national public broadcaster has been funded essentially from 

State subsidies and part of the operating revenues of private television companies and 

telecommunications operators, even though EU competition authorities have yet to 

decide whether or not this model is valid). 

In 2009 The Financial Times reported that Mediaset was the big winner in this 

agreement. It consolidated its position in Spain at a cash cost of €500 million. It was not 

clear, however, what the results for PRISA would be. Even though its strategic position 

had improved, the company still needed to re-finance debt of €5 billion. While PRISA 

believed this to be possible, it would more than likely need to sell more assets or increase 

capital to do so (Lex Column FT 2009). 

After the analogue switch-off in Spain, this operation was pending approval by 

the Spanish regulatory and competition authorities (Gestevisión Telecinco SA and 

Promotora de Informaciones SA 2010a) 

While these negotiations were taking place, PRISA seemed to be taking decisions 

to take advantage of the opportunity of pay-TV DTT with national coverage. According 

to the terms of the agreement between both companies, PRISA would manage the pay-

TV offering of the merged group. The group has a lot of experience in the multichannel 

pay-TV business segment and, therefore, it may try and take advantage of the edge it has 

to finally make a profit.  

Shortly after the analogue switch-off, there was some news suggesting that PRISA 

might launch a pay-TV DTT channel in September 2010, which might be marketed under 

the Canal+ brand. Paradoxically, throughout 2009, PRISA was the main opponent to pay-

TV DTT, since it was damaging to Digital+ (Montalvo and Morán 2010). 

 

2.3.2. Antena 3 de Televisión and Gestora de Inversiones Audiovisuales La Sexta 

The Spanish media have repeatedly published news about another buy-out operation. In 

this instance, Antena 3 de Televisión, S.A. (in which the Planeta de Agostini group has a 

44.58% shareholding and the Bertelsmann group has a 20.49% shareholding) would buy 

Gestora de Inversiones Audiovisuales La Sexta, S.A. (in which the Imagina group has a 

51.66% shareholding and the Televisa group has a 40.52% shareholding). 

As at the date of the analogue switch-off in Spain, there was no official 

information about this operation. Of the two companies involved, only Antena 3 de 

Televisión, S.A. is quoted on the stock exchange. Therefore, it is the only one that has a 

legal obligation to publicly announce negotiations of this type. In December 2009, 

Antena 3 de Televisión notified the Comisión Nacional del Mercado de Valores(Spanish 

National Commission of the Stock Market) that it had been holding talks with various 

operators to explore potential ways of integrating its audio-visual businesses, including 

La Sexta, although no verbal or written agreement had been reached with any of them at 

that time (Antena 3 de Televisión 2009). Since then, Antena 3 has not announced any 

changes in this respect. 

At the end of April 2010, the economy and finance newspaper Expansión (RCS 

Mediagroup) contained a comment made by the financial director of Antena 3 TV, which 

suggested that the operation would not take place in the short term because it was very 

complex and the parties had differing interests (Expansion.com 2010c). The CEO of La 

Sexta had also stated that talks between both companies were difficult (Expansion.com 

2010d). 



10 

 

If the business operations described above are concluded (Gestevisión Telecinco 

and Sogecable on the one hand, and Antena 3 de Televisión and La Sexta on the other), 

they will both benefit from two full DTT multiplexes when digital dividend reassignment 

is firmed up. 

 

3. Regional DTT 

At the height of Spain’s transition towards democracy, the 1978 Spanish Constitution laid 

the foundations for the creation in Spain of a highly decentralized political system 

divided into autonomous communities (newly created) and municipalities (already in 

existence). The autonomous communities (the ‘regions’) progressively formed their 

respective governments and parliaments, and have gradually taken on wide-ranging 

powers, including powers for the media. The 1978 Spanish Constitution sets out that the 

State has exclusive authority for basic norms on media issues, ‘without prejudice to the 

faculties which in their development and execution belong to the Autonomous 

Communities’ (article 149.1.27). In practice, and in the specific instance of television, 

this means, for example, that there has been ever-greater leeway to promote public 

operators (and to regulate their organization and operation) and to grant broadcasting 

licences to private operators. 

In Spain, regional television was authorized in 1983 by Third Television Channel 

Act 46/1983, and regional television stations were exclusively publicly owned until 1998. 

This Act allowed regions to have their own public television stations, and those who 

decided to do so gradually set them up. The first ones emerged in territories where 

nationalist feelings were more deep rooted: the Basque Country, Catalonia and Galicia. In 

these cases, television was conceived as a tool for ‘national reconstruction’ and language 

standardization, which, given that it was at the service of these initiatives, was as 

politicized as State-wide public television, which was at the service of the government in 

office. The way in which TVE was politicized was copied by television stations in the 

regions. 

When analogue terrestrial television was switched off, there were thirteen regional 

public television stations, meaning that all regions had a public operator apart from 

Cantabria, Castilla y León, La Rioja and Navarre. The main reason why these regions did 

not have public television stations was the high level of funding they require. In fact, 

regional public television stations generally have high deficits, despite the fact that they 

are able to broadcast advertising and receive public subsidies.  

Through the 1998 National Technical Plan for DTT, referred to earlier when 

talking about DTT with national coverage, central government, whose governing party at 

that time was the conservative Partido Popular, also outlined the design for regional DTT. 

The most significant novel aspect of the model was that it authorized the creation of 

regional private television stations. 

The plan allocated one multiplex carrying four programmes to each region as 

from 31 October 1999. Of these four programmes, two were set aside for public 

television stations using analogue technology for their broadcasts so that they could either 

start simulcasting or create an additional channel if they only had one analogue channel. 

The other two programmes could be awarded to private companies by public tender.  

In the first phase of DTT roll-out (1998–2005), only four regions granted 

broadcasting licences to the private sector: Madrid, La Rioja, Navarre and Catalonia.  



11 

 

Madrid led the way in this process. The analogue public channel Telemadrid 

began simulcasting on digital, and a second digital-only public channel La Otra was 

started. In November 1999, the government granted two licences to private companies: 

one to Prensa Española, S.A. (now part of the Vocento group) and one to Onda Digital, 

S.A., the company that owned Quiero TV. The Prensa Española television station began 

operating and is still broadcasting under the Onda 6 brand, but Onda Digital’s regional 

television station never commenced.   

La Rioja and Navarre did not have regional public television stations and their 

respective governments had repeatedly stated that they had no intention of setting any up. 

However, they took advantage of DTT to allow private television stations to operate in 

their respective territories. La Rioja granted two licences for DTT with regional coverage 

to the Vocento group and another two to the COPE group (owned by the Catholic 

Church), but when analogue terrestrial television was switched off, both licence-holders 

were only broadcasting one channel each. There was a similar situation in Navarre, where 

the winners of the two licences (four programmes in total) were the PRISA group and the 

Promecal group (a regional group from another region of Spain). 

Catalonia was also involved in the launch of regional DTT from the outset. A 

special feature of this early involvement was that it awarded a full multiplex (planned by 

central government) to the public operator and awarded a second full multiplex (not 

planned, though its situation was regularized in 2005) to a Catalan private group, Grupo 

Godó, which had not managed to complete the four-channel offering by May 2010. 

Meanwhile, the Basque Country also opted for a policy that, from the outset, also 

deviated from the idea put forward in the 1998 National Technical Plan for DTT (two 

public channels and two private channels). In fact, the Government of the Basque 

Country chose to set aside the whole multiplex for the public sector and to limit private 

television offerings to the local setting.  

In this very diverse context, the reform of the 1998 National Technical Plan for 

DTT referred to earlier, which was carried out by the socialist government in 2005 

(Royal Decree 944/2005), set out that there would be a second multiplex for each region 

after the switch-off, or before if technically feasible. In addition, regional governments 

would have the authority to decide whether regional television stations were going to be 

managed by public or private companies. An exception to this rule was that public 

television stations already broadcasting had to have the same number of programmes set 

aside for them as before, so that they could simulcast. This analogue and digital simulcast 

situation continued until the analogue switch-off. 

In short, for regional DTT, there were very few novel aspects in terms of design in 

this second DTT roll-out phase (2005–2010): the regions were given greater broadcasting 

capacity, and the option of television stations being public or private was made more 

flexible. 

The results (based on data for television stations actually broadcasting, and not on 

licence-holders as a whole) up to April 2010 are as follows: regional DTT is being 

broadcast via 62 programmes (34 are publicly managed and 28 are privately managed, 

and they are all free-to-air); of the privately managed programmes, seventeen are 

connected with big communication groups in the Spanish market, such as Vocento (six), 

COPE (five), Godó (four), PRISA (one) and Unidad Editorial (one); and there is only one 



12 

 

region that does not have DTT for its territory, which is Cantabria (Mundoplus.tv 2010; 

ImpulsaTDT 2010). 

To end this section, it is worth pointing out that the Vocento group is the private 

group that has made the clearest moves to position itself in regional DTT. Shortly after 

the analogue switch-off, it brought together its six stations under one brand, called La 10. 

Before that, in 2009, it had signed an agreement to offer free-to-air broadcasts of Viacom 

content (Nickelodeon, MTV and Paramount Comedy) on its regional television stations. 

Therefore, it buys the content, whose production is the most costly part of the television 

business, and is in charge of marketing it, while designing advantageous packages for its 

advertisers. 

The PRISA group’s case is very different. Due to its difficult financial situation, it 

decided to surrender the licences it had been granted for regional DTT, except for its 

television station in Navarre, which it is trying to sell.  

 

4. Local DTT 

As pointed out in Section 1, since its emergence in the 1980s, local terrestrial television 

in Spain had existed in a situation of major legal uncertainty (broadcasting without any 

licences) until the process for the introduction of DTT got under way. It was in 2004, 

after the approval of the Technical Plan for Local DTT Frequencies, when the regions 

began to start the process of tendering to grant the first broadcasting licences (Corominas 

et al. 2007). 

 The digitalization model for local terrestrial television was designed by the 

second Partido Popular conservative government (2000–2004) and adopted – with 

minimal reforms – by the socialist government, after the Partido Socialista Obrero 

Español had regained power. This model involved a clear modification of the local 

television concept, which, until that time, had been synonymous with television having 

municipal coverage (whose public television stations were managed by the councils of 

the respective municipalities).  

Following the approval of the National Technical Plan for Local DTT (March 

2004), the scope of local terrestrial television coverage became the ‘demarcation’, which, 

with the exception of eight cases (consisting of just one municipality), brought together 

several municipalities (in some cases up to 30 or so), on the basis of technical rather than 

sociocultural criteria. In general, each demarcation (265 across the country) was allocated 

one local DTT multiplex, usually with a capacity for four programmes plus added-value 

services. Initially, under the Partido Popular conservative government, one of the four 

programmes was for local public television, and the other three were for local private 

television. A special feature applicable to the public programme was that it had to be 

jointly managed by the councils of the various municipalities in each demarcation that 

were interested in getting involved in local DTT. Therefore, a new television model 

emerged: local public television managed jointly by several town or city councils. In 

addition, public television was no longer a political priority, as a greater part of the 

spectrum was set aside for private television. Even though the 1995 Local Television Act 

was never developed, it set out, as already mentioned, that if a frequency was only 

available for one local analogue terrestrial television operator in a municipality, then that 

operator would be public.  



13 

 

Subsequently, between 2004 and 2005, the socialist government made some 

minor changes to the technical plan, which, in general, responded to the demands of 

autonomous communities with a stronger local television tradition, such as Catalonia and 

Andalusia. Consequently, they were awarded an additional multiplex for three and two of 

their demarcations, respectively. The socialist reform also allowed regions to allocate a 

second programme of each multiplex to the local public sector (which indeed had a 

greater presence in the two regions referred to earlier), and involved the planning of ten 

new multiplexes with island coverage, for the Balearic Islands and the Canary Islands 

(Corominas et al. 2005; Fernández Alonso et al. 2007).  

In this context, the regions began to start the process of tendering to grant local 

DTT licences to private operators and to negotiate with town and city councils on the 

creation of consortiums for the management of local public television.  

The various processes of tendering have often been marked by a significant 

degree of politicization, with regional governments giving priority to like-minded media 

groups. The comparative studies carried out halfway through the process of granting 

licences (based on the results of completed tenders in the first seven regions to start the 

process) showed that Spanish media companies like PRISA, Cope or Vocento, which had 

begun to invest in local television at the end of the 1990s despite the legal uncertainties of 

the sector at that time, came off well in terms of DTT licence distribution. Two 

exceptions to this were the regions of Catalonia and the Balearic Islands, where there is a 

stronger presence of locally based tender winners (Corominas et al. 2007; Fernández 

Alonso et al. 2007). It should be noted, however, that when analogue terrestrial television 

was switched off, PRISA had abandoned this business sector due its cost-cutting policy, 

in an attempt to obtain liquidity and pay off its huge debt. 

In any event, the sector’s future is very uncertain. The conclusions of a report that 

the CAC submitted to the parliament of the Government of Catalonia in 2009 provide 

good evidence of that fact. With the analogue switch-off just around the corner, the report 

gave a fairly pessimistic prognosis for the future of Catalan local DTT. The study (CAC 

2009) is very significant because Catalonia is the region of Spain with the most robust 

and well-organized local television structure, and the territory where local public 

television is more likely to prosper (in some regions, not a single local public television 

station has been set up). Josep Àngel Guimerà, a lecturer at the Autonomous University 

of Barcelona and the lead author of this report, has gradually updated the data obtained 

since 2009. In his opinion, the determining factors of the crisis in the Catalan local DTT 

sector – which we believe can be extrapolated to all the regions of Spain as a whole – 

can, above all, be found in a model designed by public policies. In a face-to-face 

conversation with the co-authors, Guimerà pointed out that neither the reality of pre-

existing analogue broadcasts nor criteria of a sociocultural nature had been taken into 

account in the process of transition towards local DTT. First, the fact that several town or 

city councils have to jointly manage a public channel in each demarcation has prevented 

most of the channels from being launched due to all sorts of disagreements. Second, four 

television stations in each demarcation are anticipated, when, in many instances, the 

market cannot even sustain one or two at most. Finally, broadcasting costs are, on some 

occasions, particularly high. Confronted with all of this is a sector that has very little 

financial liquidity and very little or no room for manoeuvre in terms of profit. In short, 

there are too many hurdles for such a fragile sector. This explains why, when analogue 



14 

 

terrestrial television was switched off, only half of the licence-holders in Catalonia were 

broadcasting. 

 

5. Assessment and outlook  

From all of the above, it is possible to conclude that DTT policies in Spain have 

been somewhat erratic. In the first phase of DTT roll-out, there were important planning 

and coordination failures, one of the main ones being to opt for a multichannel pay-TV 

platform as the driver of digitalization. Then, throughout the process, there were 

measures that tended to benefit like-minded media groups, something that is very 

characteristic of southern European polarized pluralist media systems (Hallin and 

Mancini 2004). In addition to the different processes for granting licences, examples of 

such measures are the modification of the licence conditions for Sogecable (PRISA) 

which, since 2005, has been able to offer free-to-air television services; and the 

authorization of pay-TV DTT in 2009 at the request of the Imagina group, which had 

invested heavily in buying the broadcast rights for major sporting events. Both of these 

measures, which were adopted by socialist governments, are beneficial to communication 

groups that are ideologically like-minded, which, as already mentioned, are going 

through difficult financial times. 

In the preamble to the Act that made the regulations for media concentration more 

flexible, the socialist government recognized that it was necessary to guarantee the 

financial stability of existing companies in order to ensure that they do not abandon their 

commitment to DTT on the one hand, and to make it easier for them to be able to attract 

the necessary financial capital for their viability on the other. This immediately gave rise 

to business integration operations in which the same groups are involved (PRISA and 

Imagina), which, for the moment at least, will strengthen Mediaset’s position in the 

Spanish media market. 

In Spain, the advertising crisis led to a decrease of 11% and 16% in commercial 

television stations’ revenue in 2008 and 2009, respectively. This seriously affected the 

profit and loss accounts of the sector’s companies. Telecinco and Antena 3 are much less 

profitable (between 2007 and 2008, Telecinco’s return on sales fell from 33% to 20%, 

while Antena 3’s fell from 21% to 12%). Cuatro and La Sexta have not managed to make 

a profit since they commenced. 

If the business integration operations are concluded, the companies will cut their 

costs and offer advertisers a wider variety of packages for their investment, as well as 

audience ratings higher than 20%, which can only be achieved by combining the viewers 

of several channels. Of course, this can only be done if they manage to overcome the 

clash of business cultures that will undoubtedly occur. For example, the editorial profiles 

of Cuatro (PRISA) and Telecinco (Gestevisión) are totally different. In addition to this, 

audio-visual content providers (production companies, rights owners, etc,) will have 

fewer yet more solvent buyers; this will lead to an improvement in their current situation, 

which is characterized by falling prices and delays in getting paid, both of which cause 

serious cashflow problems (Perspectivas del Mundo de la Comunicación 2010). 

 In the new television scene resulting from digitalization, it is necessary to 

underscore the fact that new television models will emerge in Spain in the DTT context. 

Examples of these are private terrestrial television stations with regional coverage and 

local public television stations managed jointly by several municipalities. That said, 



15 

 

regional private DTT stations and, above all, local DTT stations are confronted with an 

uncertain future. The high number of planned programmes coupled with the particular 

impact of the crisis in the volume of advertising generated by the property sector (which 

mainly advertises in local media) is one of the factors that explain this situation. In 

addition, the winners of regional and local DTT licences have basically been large 

Spanish communication groups that do not give priority to terrestrial television offerings 

of limited coverage when it comes to designing their global strategies. In all of this, it 

should not be forgotten that DTT allows the situation of local operators to be regularized. 

These operators had experienced two decades of major legal uncertainty because they did 

not have broadcasting licences.  

 Looking towards the future, it should be underscored that, in addition to highly 

unforeseeable market movements and the inevitable adjustments in channel content 

(themed channels emerging in the digital environment, apart from children’s channels, 

account for about 1% of the share), there are several important pending policy issues. 

Among these are the redistribution of the spectrum following the switch-off and the 

introduction of HDTV and mobile DTT.  

 Regarding the spectrum, the reform of the National Technical Plan for DTT 

carried out by the socialist government in 2005 set out that, after the switch-off, each 

licence-holder for private terrestrial television with national coverage would have a full 

multiplex (in principle, with four programmes). However, that provision has been 

modified by Royal Decree 365/2010 of 26 March, which sets out two phases for the 

allocation of digital multiplexes after the switch-off. In the first phase (June 2010 to 

March 2011), each private licence-holder for DTT with State-wide coverage will be 

allocated frequencies equivalent to one multiplex, but their programmes (four) will 

provisionally be distributed across different multiplexes. In the second phase, the aim is 

to free up the 790-862 MHz sub-band before 1 January 2015 so that it can be set aside for 

mobile broadband services.  

Thus, following the recommendations made by the European Commission, the 

Government of Spain is determined to free up that sub-band, and, in justifying this 

decision, asserts that the digital dividend will contribute to greater social cohesion, to the 

creation of jobs and to the growth of the economy. It estimates that the benefits stemming 

from the use of these frequencies for mobile broadband services in Spain will be between 

€12 billion and €16 billion (Ministerio de Industria, Turismo y Comercio 2010b). This is 

a decision that will undoubtedly benefit telecommunications companies in a context 

where they have made formal complaints to the European Union about the tax levied on 

them to make up for the removal of advertising from Televisión Española. 

Regarding HDTV and mobile television, the only regulatory provisions that 

existed when analogue terrestrial television was switched off were those included in the 

General Broadcasting Act 7/2010 of 31 March, which systematizes and updates complex 

Spanish legislation on radio and television broadcasting.  

With regard to HD DTT broadcasts, this Act only states that they can be made 

compatible with standard resolution broadcasts, taking account of the established 

capacity limit (Article 35). With regard to mobile television, the same Act states that to 

provide the service, it will be necessary to have a licence and that, to obtain a licence, 

priority will be given to broadcasting service providers with considerable experience. 

Likewise, it sets out that when it comes to planning the available spectrum, a part of it 



16 

 

will need to be set aside for public broadcasting services. It also sets out that channels 

with content adapted to the specific features of mobile television will be promoted 

(Article 34). In any event, the Government of Spain has yet to develop the regulations for 

either HDTV or mobile DTT. 

As this article was being concluded, the Spanish Council of Ministers approved 

Royal Decree 691/2010, of 20 May, regulating the introduction of HD DTT in a 

significant amount of detail. 

The Decree stipulates that operators with a full DTT multiplex can broadcast HD 

channels so long as they give advance notice to the competent authority that granted them 

the licence. When two or more operators share a multiplex, agreement between all the 

parties is a prerequisite. 

In order to satisfy complaints made by the Communication Users Association, 

referred to at the beginning of this article, the Decree also stipulates that televisions with 

screens larger than 21 inches sold from 3 December 2010 should incorporate an HD 

receiver.  

 

References 

Almiron, N. (2009), ‘Grupos privados propietarios de medios de comunicación en 

España: principales datos estructurales y financieros’ (Private groups owning Spanish 

media in Spain: main structural and financial data), Comunicación y Sociedad, 12:1, pp. 

243–63. 

Almiron, N. (2007), ‘La deuda de Sogecable y Prisa: analisis y génesis de una 

estrategia empresarial global de alto riesgo’ (Sogecable and PRISA’s debt: analysis and 

genesis of a high-risk global business strategy), Quaderns del CAC, 29, pp. 109–20.  

Antena 3 de Televisión, S.A. (2009), ‘Hechos relevantes comunicados a la 

Comisión Nacional del Mercado de Valores’ (Significant facts notified to the Spanish 

National Commission of the Stock Market (CNMV)), 17 December, 

http://www.grupoantena3.com/nuevaa3tv/doc/171209.pdf. [Accessed: 28 May 2010]. 

 AUC (2010), Balance de la Asociación de Usuarios de la Comunicación sobre la 

TDT tras el apagón analógico (The Communication Users Association’s assessment of 

DTT after analogue switch-off), Madrid: AUC, 24 May, 

http://www.auc.es/Documentos/Comunicados%20Prensa/docnot2010/may04.pdf. 

[Accessed: 28 May 2010]. 

Bustamante, E. (2008), La televisión digital terrestre en España. Por un sistema 

televisivo de futuro acorde con una democracia de calidad (Digital terrestrial television 

in Spain. Towards a future television system in keeping with a quality democracy), 

Madrid: Fundación Alternativas. 

 Consell de l’Audiovisual de Catalunya (2009), Diagnòstic de la televisió digital 

terrestre local a Catalunya (setembre-octubre de 2009) (Diagnosis of local digital terrestrial 

television in Catalonia (September-October 2009)), Barcelona: Consell de l’Audiovisual de 

Catalunya. 

 Corominas, M., Guimerà i Orts, J. A., Fernández Alonso, I. and Bonet, M. (2005), 

‘Polítiques públiques de ràdio i televisió local en l’entorn digital a Espanya (1997-2004)’ 

(Public local radio and television policies in the digital environment in Spain (1997-2004)), 

Trípodos, special issue, pp. 639–50. 

http://www.grupoantena3.com/nuevaa3tv/doc/171209.pdf
http://www.auc.es/Documentos/Comunicados%20Prensa/docnot2010/may04.pdf


17 

 

 Corominas, M., Bonet, M., Fernández Alonso, I., Guimerà i Orts, J. A., Sanmartín 

Navarro, J. and Blasco Gil, J. J. (2007), ‘Televisión digital terrestre local (TDT-L) en 

España: los concesionarios privados’ (Local digital terrestrial television (L-DTT) in 

Spain: private licence-holders), Zer, 22, pp. 69–95. 

Expansion.com (2009), ‘Telecinco y Cuatro prevén controlar el 45,1% de la 

publicidad en televisión’ (Telecinco and Cuatro plan to take control of 45.1% of 

television advertising), 21 December, 

http://www.expansion.com/2009/12/21/empresas/medios/1261383907.html.  

[Accessed: 28 May 2010]. 

Expansion.com (2010a), ‘Cebrián: con Mediaset sólo existirá la fusión entre 

televisiones’ (Cebrián: with Mediaset, there will only be a merger between television 

stations), 17 February, 

http://www.expansion.com/2010/02/17/empresas/telecomunicaciones/1266401930.html. 

[Accessed: 28 May 2010]. 

Expansion.com (2010b), ‘Los accionistas de Telecinco aprueban la ampliación 

para la adquisición de Cuatro’ (Telecinco’s shareholders approve an increase for the 

acquisition of Cuatro), 14 April, 

http://www.expansion.com/2010/04/14/empresas/medios/1271255078.html.  

[Accessed: 28 May 2010]. 

Expansion.com (2010c), ‘Antena 3 enfría la posibilidad de una fusión con La 

Sexta’ (Antena 3 throws cold water on a potential merger with La Sexta), 28 April, 

http://www.expansion.com/2010/04/28/empresas/medios/1272466919.html. 

[Accessed: 28 May 2010]. 

Expansion.com (2010d), ‘Contreras admite que las negociaciones entre Antena 3 

y La Sexta son difíciles’ (Contreras admits that negotiations between Antena 3 and La 

Sexta are tough), 25 March, 

http://www.expansion.com/2010/03/25/empresas/medios/1269517929.html.  

[Accessed: 28 May 2010]. 

 Fernández Alonso, I. (2004), ‘La televisión multicanal en España: situación actual e 

interrogantes sobre el futuro’ (Multichannel television in Spain: current situation and 

questions about the future), in F. Sierra (ed.), Comunicación y desarrollo en la Sociedad 

Global de la Información (Communication and development in the Global Information 

Society), Seville: Universidad de Sevilla e Instituto Europeo de Comunicación y Desarrollo, 

pp. 431–41. 

 Fernández Alonso, I. (2008), ‘Principales ejes de las políticas de televisión en 

España (2004-2008)’ (Main principles of television policies in Spain (2004-2008), in M. 

Median and P. Faustino (org.), The Changing Media Business Environment, Lisbon: Media 

XXI/Formalpress – Publicações e Marketing, Lda, pp. 59–79. 

 Fernández Alonso, I., Corominas, M., Bonet, M., Guimerà i Orts, J. A. and 

Sanmartín Navarro, J. (2007), ‘Políticas de implantación de la TDT local en España (2005-

2006): los casos de las Comunidades autónomas de Islas Baleares, Madrid, Región de 

Murcia, Comunidad Valenciana, Galicia, Cataluña y Aragón’ (Local DTT roll-out policies 

in Spain 2005-2006: the cases of the autonomous communities of the Balearic Islands, 

Madrid, the Region of Murcia, the Valencian Community, Galicia, Catalonia and Aragon), 

Observatorio (OBS*), No. 1, 2007, Lisbon.  

http://www.expansion.com/2009/12/21/empresas/medios/1261383907.html
http://www.expansion.com/2010/02/17/empresas/telecomunicaciones/1266401930.html
http://www.expansion.com/2010/04/28/empresas/medios/1272466919.html
http://www.expansion.com/2010/03/25/empresas/medios/1269517929.html


18 

 

García Leiva, T. (2008), Políticas públicas y televisión digital. El caso de la TDT en 

España y en el Reino Unido (Public policies and digital television. The case of DTT in 

Spain and in the United Kingdom), Madrid: Consejo Superior de Investigaciones 

Científicas. 

Gestevisión Telecinco, S.A. and Promotora de Informaciones, S.A. (2009), 

‘Hechos relevantes comunicados a la Comisión Nacional del Mercado de Valores 

(CNMV)’ (Significant facts notified to the Spanish National Commission of the Stock 

Market (CNMV)), 18 December, 

http://www.telecinco.es/inversores/es/documentacion/Hecho_12_%2818-12-09%29.pdf, 

http://www.prisa.com/upload/ficheros/ficheros/200912/hecho_relevante_18.12.09_1.pdf.  

[Accessed: 28 May 2010]. 

Gestevisión Telecinco, S.A. and Promotora de Informaciones, S.A. (2010a), 

‘Hechos relevantes comunicados a la Comisión Nacional del Mercado de Valores 

(CNMV)’ (Significant facts notified to the Spanish National Commission of the Stock 

Market (CNMV)), 15 April, 

http://www.telecinco.es/inversores/es/documentacion/Hecho_Relevante_9_de_150410.pd

f,  

http://www.prisa.com/upload/ficheros/ficheros/201004/hecho_relevante_150410.pdf.  

[Accessed: 28 May 2010]. 

Gestevisión Telecinco, S.A. (2010b), ‘Hechos relevantes comunicados a la 

Comisión Nacional del Mercado de Valores (CNMV)’ (Significant facts notified to the 

Spanish National Commission of the Stock Market (CNMV)), 15 April, 

http://www.telecinco.es/inversores/es/documentacion/Hecho_10_de_15-04-2010.pdf. 

[Accessed: 28 May 2010]. 

 Hallin, D. and Mancini, P. (2004), Comparing Media Systems: Three Models of 

Media and Politics, Cambridge: Cambridge University Press. 

 ImpulsaTDT (2010), ‘Concesiones de licencias de emisión de canales de 

televisión de ámbito autonómico’ (Granting of broadcasting licences for regional 

television channels), http://www.impulsatdt.es/consumidores/contenidos-

TDT/autonomico/autonomico.php. Accessed May 2010. 

Lex Colum FT (2009), ‘La fusión Telecinco-Cuatro no despeja las dudas sobre 

Prisa’ (Telecinco-Cuatro merger does not clarify doubts about PRISA), 21 December,  

http://www.expansion.com/2009/12/21/financialtimes/lexcolumns/1261410044.html.  

Accessed May 2010. 

Ministerio de Industria, Turismo y Comercio (2010a), ‘Balance apagón analógico. 

Más de 15 millones de españoles disfrutan ya de las ventajas de la Televisión Digital 

Terrestre’ (Analogue switch-off assessment. Over 15 million Spaniards already enjoy the 

benefits of Digital Terrestrial Television), 8 March,  

http://www.planavanza.es/Noticias/Paginas/Balenceapagonanalogico.aspx. 

[Accessed: 28 May 2010]. 

Ministerio de Industria, Turismo y Comercio (2010b), ‘El Gobierno aprueba los 

criterios para la asignación de los múltiples de la TDT y para la reserva del dividendo 

digital’ (The Government approves criteria for the allocation of DTT multiples and 

digital dividend reservation), 26 March,  

http://www.mityc.es/es-

es/gabineteprensa/notasprensa/documents/npasignacionmultipletdt260310.pdf. 

http://www.telecinco.es/inversores/es/documentacion/Hecho_Relevante_9_de_150410.pdf
http://www.telecinco.es/inversores/es/documentacion/Hecho_Relevante_9_de_150410.pdf
http://www.expansion.com/2009/12/21/financialtimes/lexcolumns/1261410044.html
http://www.mityc.es/es-es/gabineteprensa/notasprensa/documents/npasignacionmultipletdt260310.pdf
http://www.mityc.es/es-es/gabineteprensa/notasprensa/documents/npasignacionmultipletdt260310.pdf


19 

 

[Accessed: 28 May 2010]. 

 Montalvo, J. and Morán, C. (2010), ‘Prisa cede y se suma a la plataforma de TDT 

de pago liderada por Mediapro’ (PRISA gives way and joins the pay-TV DTT platform 

led by Mediapro), 28 April,  

http://www.expansion.com/2010/04/27/empresas/medios/1272402987.html. 

[Accessed: 28 May 2010]. 

 Mundoplus.tv (2010), ‘Canales autonómicos’ (Regional channels), 

http://www.mundoplus.tv/zonatdt/canales_tdt_autonomicos.php.  

[Accessed: 28 May 2010]. 

Perspectivas del Mundo de la Comunicación (2010), ‘Fusiones en el mercado de 

la televisión’ (Television market mergers), 57 March/April, p. 1.  

 

Article translated by Steven Norris 

 

Contributor details: 

Isabel Fernández Alonso is the director of the Communication Policies Observatory at the 

Autonomous University of Barcelona’s Communication Institute, and a lecturer in Media 

Systems and Policies at both the Autonomous University of Barcelona and Ramon Llull 

University. 

Contact: 

E-mail: mariaisabel.fernandez@uab.cat 

 

María-Jesús Díaz-González is a member of the research team for the Communication 

Policies Observatory at the Autonomous University of Barcelona’s Communication 

Institute. She is a lecturer in Media Economics and Media Management. 

Contact: 

E-mail: diazmj2@gmail.com 

 

 

 

 

 


