
Isabel Fernández Alonso and María-Jesús Díaz-González 

Autonomous University of Barcelona’s Communication Institute 

 

Pluralism in Crisis: Transformations of the Spanish DTT Market in 

the Context of the Recession 
 

Abstract 

This article discusses the most significant aspects of DTT’s evolution in Spain since the 

analogue switch-off in April 2010. It underscores the severe cutbacks affecting public-

service television broadcasters and their impact, as well as a return to government 

control over the Spanish Broadcasting Corporation (RTVE) in particular. It also 

emphasises the major tendency towards concentration in the national private DTT 

market and the inviability of most regional and local broadcasters. All of these issues 

are analysed from the perspective of their worrying impact on pluralism. 

 

Keywords: 

DTT 

Pluralism 

Spain 

public-service media 

financial crisis 

concentration 

 

By the time Spain’s analogue switch-off took place in April 2010, terrestrial television 

offerings had multiplied nationally (from five analogue channels to 20 digital channels) 

and regionally (with the emergence of new regional private broadcasters and an increase 

in the number of public-service broadcasters), and had become regulated locally (while 

local analogue broadcasters had begun operating in the early 1980s, they never had 

broadcasting licences). 

Besides the national public-service television broadcaster (for which two post-

switch-off multiplexes had been set aside), a number of private communication groups 

were called upon at that time to consolidate the national Digital Terrestrial Television 

(DTT) market (insofar as they would each have a full multiplex). These groups were 

Planeta, Imagina Media Audiovisual, PRISA and Vocento (all majority Spanish 

owned), and Unidad Editorial (a subsidiary of the Italian RCS MediaGroup) and 

Gestevisión Telecinco (a subsidiary of Mediaset Italia). PRISA and Vocento had also 

made a considerable commitment to regional private DTT. 

However, signs pointing to a weakening of pluralism in the television market 

had already begun to show. The most noteworthy of these was the advanced stage of 

negotiations for Gestevisión Telecinco (now Mediaset España) to gain control of 

PRISA’s national DTT licence. Here, it is necessary to clarify that, besides being 

politically progressive, PRISA was Spain’s main media group. If that deal were sealed, 

then only one private and politically progressive media group holding a national DTT 

licence would remain –Imagina Media Audiovisual, which had also entered into 

negotiations with the politically conservative Planeta group to merge their television 

businesses. 

Other worrying signs for pluralism were the fragility of projects emerging from 

regional private DTT (particularly affected by the advertising recession) and the 

problems that local broadcasters faced in terms of adapting to the new markets that had 

brought to you by COREView metadata, citation and similar papers at core.ac.uk

provided by Repositorio da Universidade da Coruña

https://core.ac.uk/display/75988461?utm_source=pdf&utm_medium=banner&utm_campaign=pdf-decoration-v1


been generated by the delimitation of fairly large coverage areas that conformed to 

technical rather than historico-cultural criteria. 

Below, we shall see how, between 2010 and 2012, various economic and 

political factors have placed the pluralism of the public and private DTT offerings at 

considerably greater risk. This is a particularly serious matter when analysed in the light 

of the harsh public-spending cutback policies that are being implemented by Spain’s 

new conservative government (Partido Popular), which are systematically presented as 

the only way of overcoming the financial crisis. 

 

Greater cutbacks and more political control in public DTT 

Many scholarly works and international organisations (UNESCO, European Union and 

the Council of Europe) have underscored the vital role that public-service media play as 

guarantors of media pluralism and, in consequence, of democratic debate. In this 

respect, Spain has stood out over the last three decades for almost certainly being the 

European country with the broadest range of public-service television offerings, with its 

national, regional and local broadcasters. It should be noted, however, that such media 

have often been highly politicised and/or the subjects of government interference. 

DTT roll-out initially seemed to be aimed at strengthening this model, but the 

severe public-spending cutbacks resulting from the financial crisis have particularly 

affected public-service television broadcasters (whose channel offerings had multiplied 

excessively, if market size and funding potential are taken into account)), thus 

weakening their roles in the television market. 

In the case of Radiotelevisión Española (RTVE, Spanish Broadcasting 

Corporation), its funding model was changed just before the analogue switch-off. To be 

precise, advertising as a source of funding was abolished in January 2010 and replaced 

by a number of taxes, meaning that the corporation’s budget has become dependent on 

the gross operating turnover of private television broadcasters and telecommunications 

companies (with the risk, in the case of the latter, of the tax being considered unlawful 

by the courts for being in breach of EU law). In addition, there has been a €204.8-

million reduction in public subsidies in the 2012 financial year, which has already led to 

drastic cuts in stellar content on Televisión Española (Spanish Television, TVE) and in 

employees’ pay. While the possibility of abolishing one of TVE’s two post-switch-off 

multiplexes has been mentioned more than once, no firm action had been taken on this 

issue at the time of writing (late 2012). 

Regarding regional public-service television broadcasters (13 of Spain’s 17 

autonomous communities each have their own), some examples of the impact of various 

cutback decisions made in 2012 are the downsizing plan affecting 75% of the workforce 

of Radiotelevisión Valenciana (Valencian Broadcasting Corporation), the axing of the 

second television channels in the regional public-service broadcasters of the Canary 

Islands and Andalusia, respectively, the elimination of a channel and the merging of two 

others in Catalonia, and the potential closure of Murcia’s public-service television 

broadcaster altogether, since it only broadcasts canned programmes. 

In parallel to such cutbacks, Spain’s new conservative government (Partido 

Popular) promulgated a counter-reform of RTVE’s governance model in April 2012, 

which once again placed the public-service broadcaster under government control by 

abolishing the obligation to reach a consensus with the main opposition party on the 

appointment of the chairperson and board of RTVE. The changes made to the 

management team in 2012 led to the immediate departure of renowned reporters and the 

gradual loss of TVE’s newscast leadership (its general leadership had already been lost 

as a result of the above-mentioned cutbacks). 



Regionally, other worrying signs for pluralism have also begun to show. On the 

one hand, the counter-reform of the governance model of the Catalan Broadcasting 

Corporation (very similar to, and promulgated at practically the same time as that of 

RTVE), which many saw as the precursor to autonomous-community regulation 

favouring the independence of public-service media. And on the other hand, the 

growing trend towards the regional public-service television broadcasters’ outsourcing 

of management (including of newscasts), from which two production groups are 

especially benefitting (Vértice 360 and Secuoya), both of which are connected with the 

current governing party in Spain. 

 

More concentration and channel closures in private DTT 

Following the analogue switch-off referred to earlier, each of the national private DTT 

licence-holders had one full multiplex (TVE had two). As a result, the total offerings 

had increased from 20 to 28 channels by September 2012 (see Table 1). 

 

Table 1. National DTT offerings in Spain (2012) 
Licence-holding company 

(reference shareholders)   
Channels 

 
Audience share 

July 2012 

according to Kantar 

Media 

Televisión Española, S.A. 

(public-service broadcaster) 

La 1 

La 2 

Canal 24horas 

Clan 

Teledeporte 

TVE HD (being tested) 

10.7% 

2.6% 

1.1% 

2.8% 

1.4% 

- 

Antena 3 de Televisión S. A. 

(Planeta de Agostini) 

Antena 3 

Antena 3 HD (simulcast) 

Neox 

Nova 

Nitro 

12.5% 

- 

2.8% 

1.7% 

1.8% 

Gestora de Inversiones Audiovisuales 

La Sexta, S. A. 

(Imagina Media Audiovisual, until taken over 

by Antena 3 de Televisión S. A. in October 

2012)  

La Sexta 

La Sexta HD (simulcast) 

Xplora 

La Sexta 3 

Gol TV (pay-TV) 

4.6% 

- 

1.5% 

1.8% 

- 

Mediaset España Comunicación, S. A. 

(Mediaset Investimenti, S.P.A. and PRISA) 

Telecinco 

Telecinco HD (simulcast) 

FDF 

La Siete 

Cuatro 

Cuatro HD (simulcast) 

Divinity 

Boing 

Energy 

La Tienda en Casa 

13.3% 

- 

3.4% 

1.4% 

5.7% 

- 

1.5% 

2.1% 

0.9% 

- 

Veo Televisión, S. A. 

(Unidad Editorial, subsidiary of RCS 

MediaGroup) 

Marca TV 

Discovery Max 

13 TV 

AXN (pay-TV) 

0.7% 

1.4% 

1% 

- 

Sociedad Gestora de Televisión Net TV, S. 

A. 

(Vocento, Intereconomía, Disney) 

Intereconomía 

Disney Channel 

MTV 

Paramount Channel 

1.1% 

1.8% 

0.8% 

1.1% 

 



However, if these offerings are analysed from the viewpoint of pluralism, it is 

possible to find two concentration actions that turn the owners of the two historical free-

to-air analogue television broadcasters (Telecinco and Antena 3) into the clear 

dominators of the Spanish advertising market, since together they control more than 

80% of it. 

The background to this is that, in December 2010, Mediaset España 

Comunicación (formerly Gestevisión Telecinco) bought the national free-to-air 

television business from PRISA, which explains why the Spanish subsidiary of the 

group linked to the Berlusconi family now has two multiplexes. More recently, in July 

2012, the CNC (Spanish National Competition Commission) gave the green light to 

another takeover: that of the licence belonging to Gestora de Inversiones Audiovisuales 

La Sexta S.A. (Imagina Media Audiovisual) by Antena 3 de Televisión S. A. (Planeta), 

which, like Mediaset, allowed Planeta to have two multiplexes. In this case, however, 

the buying group did not accept the conditions imposed and appealed to Spain’s Council 

of Ministers, which, on 24 August 2012, agreed to soften the conditions, particularly in 

relation to the commercialisation of advertising slots. In the interim, the CNC has 

initiated two sanction proceedings against Mediaset España for its systematic breach of 

the conditions imposed on the above-mentioned takeover. 

A key question mark hanging over these market operations is whether the 

channel La Sexta will retain its editorial profile as announced by Planeta to its investors. 

It is a very important question because La Sexta is the only politically progressive 

generalist channel to survive in the national DTT market since PRISA’s withdrawal 

from it. 

In any case, Mediaset’s and Planeta’s weight in the terrestrial television market 

is now even greater given the weakness of other DTT projects, a good example of which 

is the fact that both Vocento and RCS MediaGroup have resorted to programme rental 

(the case of 13 TV) or content supply agreements (Discovery Max, AXN, MTV, 

Paramount Channel), while renouncing their generalist offerings: the channels Veo 7 

and La 10 stopped broadcasting at the end of 2011 because they were not financially 

viable. 

Regarding regional private DTT, it is even more affected by the advertising 

market recession than national DTT. This is borne out by the fact that two of the three 

large Spanish groups (PRISA and Vocento) that had made a considerable commitment 

to this sector are no longer providing a regional service, while the third group (COPE), 

whose main shareholder is the Spanish Episcopal Conference, has chosen to rent a 

channel (13 TV) from RCS MediaGroup in order to focus on the national business, 

leaving the regional channels to be managed by its various regional partners. 

Finally, local private and public DTT continues to be a much more fragile sector. 

Many projects that obtained licences have not become operational, and those that have 

are closing down one after another, basically because their dependence on property-

market advertising and local-council subsidies has been too great. Indeed, local councils 

themselves are now in an extremely precarious economic position. 

 

Grim prospects 

Given all of the above, the DTT roll-out model in Spain can be deemed a failure 

(undeniably hastened by the financial crisis), especially when considering that its 

promoters stressed that a much more diverse television offering would be good for 

pluralism. Moreover, there are currently no signs pointing to anything resembling an 

encouraging reformulation of public policies or business strategies, since both are 

clearly limited by the recession. 



An example of this is the Spanish Council of Ministers’ approval, on 24 August 

2012, of the DTT and technological innovation impetus plan, which brings forward 

digital dividend deregulation to January 2014 to facilitate the roll-out of 4G mobile 

telephony from that date. This decision was reached with the consensus of the trade 

body UTECA (Associated Commercial Television Union). And while announcing a 

reduction in the number of frequencies for DTT and an impetus for high definition, in 

principle it does not entail a reconfiguration of the offerings that such technological 

advances are able to facilitate. 

In short, it is a really worrying outlook, with renewed government interference 

in the national public-service television broadcaster and a very scarce presence of 

private broadcasters that are critical of the increasingly contested policies being applied 

in a country where 70% of all citizens rely on television to find out what is happening in 

the world. 

 

Notes 

(1) This text was written within the framework of a RD&I project funded by the 

Spanish Ministry of Science and Innovation: The Rollout of DTT in Spain and the 

Impact on Pluralism (CSO2010-17898, sub-programme COMU). Originally in Spanish, 

the text was translated into English by Steven Norris. 

 

(2) To find out more about the DTT roll-out process in Spain between 1998 and 2010 

from a political perspective, see the article “Digital Terrestrial Television roll-out 

policies in Spain and the changing television scene in the context of analogue switch-

off” by the authors of the present article, published in this journal: Vol. 1, Iss. 3, 2010, 

pp. 289-307. 

 

Authors 
Isabel Fernández Alonso is a tenured lecturer in the Department of Media, 

Communication and Culture at the Autonomous University of Barcelona (UAB), Spain, 

and director of the Communication Policies Observatory, also at the UAB. 

 

María-Jesús Díaz-González is a lecturer in the Faculty of Communication Sciences at 

the University of A Coruña, Spain, and a member of the research team for the 

Communication Policies Observatory at the Autonomous University of Barcelona’s 

Institute of Communication (InCom-UAB). 


