
The University of Manchester Research

"And Our Words Must be Constructive!" 

Document Version
Accepted author manuscript

Link to publication record in Manchester Research Explorer

Citation for published version (APA):
Reeves, M. (2016). "And Our Words Must be Constructive!" : On the Discordances of Glasnost' in the Central
Asian Press at a Time of Conflict. Cahiers d'Asie Centrale, 26(1), 77-110. http://asiecentrale.revues.org/3259

Published in:
Cahiers d'Asie Centrale

Citing this paper
Please note that where the full-text provided on Manchester Research Explorer is the Author Accepted Manuscript
or Proof version this may differ from the final Published version. If citing, it is advised that you check and use the
publisher's definitive version.

General rights
Copyright and moral rights for the publications made accessible in the Research Explorer are retained by the
authors and/or other copyright owners and it is a condition of accessing publications that users recognise and
abide by the legal requirements associated with these rights.

Takedown policy
If you believe that this document breaches copyright please refer to the University of Manchester’s Takedown
Procedures [http://man.ac.uk/04Y6Bo] or contact uml.scholarlycommunications@manchester.ac.uk providing
relevant details, so we can investigate your claim.

Download date:30. Jun. 2022

https://www.research.manchester.ac.uk/portal/en/publications/and-our-words-must-be-constructive(d2b89289-aa37-4a64-899d-23036a60e3a1).html
http://asiecentrale.revues.org/3259


[In accordance with HEFCE and University of Manchester policies, this is the Author Accepted 
Manuscript, prior to copy-editing and type-setting.  Please refer to the published version in referencing 
and citing from the article: 
Madeleine Reeves. 2016. ‘“And Our Words Must be Constructive!” On the Discordances of Glasnost’ 
in the Central Asian Press at a Time of Conflict.” Cahiers d’Asie centrale 26: 77-110.]  
 
 
“And Our Words Must be Constructive!” On the Discordances of Glasnost’ in the 
Central Asian Press at a Time of Conflict 

Madeleine REEVES1 
 

Abstract 
This article explores the unmaking of authoritative discourse in the Central Asian press during 
perestroika. Studies of the Soviet press have often drawn attention to the momentous changes brought 
about by Gorbachev’s policy of glasnost’ in the second half of the 1980s. This article considers how 
such changes were reflected in the reporting of one significant event of inter-communal and trans-
boundary conflict along the borders of the Kyrgyz and Tajik SSRs in 1989. Through a close analysis of 
the differential reporting of events in central, republican and provincial press, the article argues for the 
need to ‘provincialise’ our account of perestroika: that is, to attend to its differential dynamics in 
different parts of the Soviet Union, and the implications for journalists and editors negotiating the 
demands of ‘constructive speech’ at a time of mounting commentary on the relationship between truth, 
rumour and inter-ethnic conflict. 

Keywords: perestroika, glasnost’, rumour, conflict, Isfara events, journalism. 
 
 
 
 

The prestige of [journalism] is falling catastrophically. […] People are eagerly looking for the 
figure of an enemy. Of a slanderer (očernitelâ) and distorter. Of a mudslinger and a firebrand. 
Since the signing of the resolution on glasnost’ at the 19th Party conference it hasn’t got any easier. 
It’s got harder. Since now with one hand you can hang rags from the front of buildings with the 
slogan “Perestroika, glasnost’, uskorenie [acceleration]” and with the other hand you can clamp 
the mouth of anyone wanting to tell the truth (Kozlinksij, 1989). 

 
The possibility, the necessity to speak and write about things that are really occurring – this is the 
great victory of our perestroika. The more openly we will talk about them, the more we 
collectively benefit, and the fewer will be the gossips, the bureaucrats, the makers of empty 
promises. But the strength of our word is in truth, objectivity, precision; it is in our exactingness 
(vzyskatel’nosti) and relentless verifying of information (vyverennosti). […] The main thing is 
clear: the press must concentrate its efforts on deep analysis, on constructive work towards the 
consolidation of all the forces of society to resolve the burning problems of perestroika. [… ] We 
need constructive work. And our words must be constructive (Sajipžanov, 1989). 

 
 

Studies of the Soviet mass media have often drawn attention to the momentous 
transformations brought about by the introduction of Gorbachev’s policy of glasnost’ [literally 
‘giving voice’] beginning in 1987. 2 Like the other terms with which it was linked in 

																																																								
1 Madeleine Reeves is Senior Lecturer in Social Anthropology at the University of Manchester, and editor of 
Central Asian Survey. Her interests lie in the anthropology of the state, space, mobility and bureaucracy. She is the 
author of Border Work: Spatial Lives of the State in Rural Central Asia (Cornell 2014) and co-editor, most recently, 
of Affective States: Entanglements, Suspensions, Suspicions, a special issue of Social Analysis, with Mateusz 
Laszczkowski. Contact: madeleine.reeves@manchester.ac.uk 
2 As Oushakine (2001, p. 192) notes, the term glasnost’ has its etymological roots in the idea of voice (glas), and 
thus carries connotations of ‘rendering public’ or ‘giving voice’ which the usual English translation ‘openness’ does 
not fully convey. 



Gorbachev’s early trio of reforms – perestroika [restructuring] and uskorenie [acceleration] – 
glasnost’ was not a new term within the official Soviet lexicon. But its elevation to a guiding 
principle of Soviet communication, and its adoption within English as a shorthand for the 
easing of censorship, have meant that the policy of glasnost’ is often characterised, in popular 
and scholarly literature alike, as marking a radical shift: from secrecy to openness, from 
censorship to freedom, from allegorical to authentic speech. 

For many contemporary Western observers, the transformation in discursive regime that 
accompanied Gorbachev’s rule was greeted with enthusiasm as a harbinger of liberal 
transformation that would and should be embraced as much inside the Soviet Union as it was 
beyond. Ellen Mickiewicz characterised Gorbachev as “start[ing] a revolution in political 
discourse,” that television “magnified and spread” (1997, p. 20). Brian McNair observed of the 
perestroika-era press that “the full panoply of reforms which have occurred since 1985 – 
glasnost, socialist pluralism, rights of access – has arguably resulted in the emergence of a 
media system which is comparable in its openness, reliability, depth of information, and 
entertainment quality to those of most western societies” (1991, p. 169). 

The impetus for this transformation in political consciousness was often seen to lie in the 
democratisation of opportunities for uncensored expression, which allowed for the public 
communication of hitherto private discontent. In her study of Soviet “mythologies of everyday 
life,” Svetlana Boym described the “euphoric public sphere” of the first years of glasnost’ and 
the “graphomania” that accompanied the easing of restrictions upon the publishing and 
circulation of texts (1993, p. 205). Years of silencing, Boym argues, “created a great need for 
speaking up and being heard.” For the first time, “It became possible to write without thinking 
of the censor as one’s first reader and without elaborating a subtext in the ‘Aesopian language’ 
of allusions, metaphors, and anecdotes” (idem). James Riordan and Sue Bridger went further 
still, identifying in the flurry of readers’ letters to the Soviet press both an expression of 
previously repressed feeling and a motor of liberal transformation. Gorbachev’s reforms, they 
argued, 

unleashed a veritable outpouring of the soul, a release of pent-up passions, sometimes a burning 
desire to be part of the changes, sometimes to shout abuse at authority. Of all the institutions and 
processes of Soviet society under Gorbachev, readers’ letters were in the vanguard of actions that 
helped to break society’s totalitarian mold and push the country toward democracy (Riordan & 
Bridger, 1992, p. 1). 

The reasons for such euphoric evaluations are not hard to find. Glasnost’ entailed dramatic 
shifts in what could be reported, by whom and how, to which audiences through which 
channels. For the first time in decades, Soviet journalists were able to report on accidents, on 
loss of life, on policies that failed to work, and on the petty corruption of local officials, and 
readers, in turn, were able to write critical responses without fear of retribution. As Thomas 
Wolfe notes in his study of the Soviet press, journalists and their readers were able to see that 
“the everyday life of Soviet society was, in fact, a vast field of intrinsically interesting events 
needing representation” that it was the task of the press to investigate (2005, p. 152). 

Beyond an expansion of possibilities for uncensored expression, glasnost’ indexed a 
broader shift in the role of language in society. In a context where the Party-state had 
interfered explicitly in the material conditions of language and where the consequences of 
saying the wrong thing – even inadvertently – could be catastrophic, there was a heightened 
awareness among ordinary Soviet citizens that language had to be handled with great care 
(Guseinov, 1989; Oushakine, 2000). Caroline Humphrey traces the implications of such 
consciousness for everyday Soviet speech: the sensitivity it fostered over what could be said 
and the effects of words in particular circumstances (did one speak of ‘the Russian revolution’ 
or of ‘October’?); the use of euphemisms and allegories; the heightened intensity that this gave 



to jokes and double-entendres, and the playful use of official rhetoric to subvert official 
meaning. Long after the demise of Stalinism, Humphrey notes, ordinary people “could be as 
emotionally involved in the official vocabulary as in their own seemingly more natural 
everyday expressions” (Humphrey, 2005, p. 380). It follows from this metaphysics of language 
that collective authorship and the avoidance of individual names on newspaper articles were 
not merely editorial conventions, but should be seen as extensions of a linguistic regime in 
which, “of all the words in language, ‘I’ could be the most scary to say” (ibid., p. 378). 

It is in this context that we should interpret the scale of the discursive shift initiated by 
Gorbachev’s early speeches. During late socialism, as Alexei Yurchak has demonstrated, 
Soviet discourse had become increasingly predictable, citational and cumbersome: visual 
propaganda, collective ritual and newspaper discourse assumed a “hegemony of form” in 
which accurate repetition of the authoritative discourse trumped substantive content or 
discursive innovation (Yurchak, 2003 & 2005). The very repetitiveness of Soviet authoritative 
discourse created both the impression of its immutability and – ironically, perhaps – the 
conditions of possibility within which dramatic shifts could occur when that discursive regime 
was finally ruptured. For Yurchak, that rupture occurred with the very first public 
pronouncements of Gorbachev, who posed questions that “had to be articulated in a discourse 
other than authoritative discourse” (2005, p. 291). Once the genie of authentic speech was out 
of the bottle, in this reading, it was very hard to put back. As Ryazanova-Clarke (2008, p. 106) 
notes in her study of linguistic change during perestroika, for all that Gorbachev was an 
unlikely revolutionary, the consequences of this discursive shift were more radical than he 
could ever have imagined, bringing about a “landslide of the norm,” as language itself came to 
be transformed, with new vocabulary, and the resignification of formerly empty or declarative 
expressions, testing the bounds of acceptable speech to their limits. Gorbachev, in short, 
allowed for the emergence of a new discourse not so much by encouraging discontent, but by 
“challeng[ing] the doxa that state socialism was eternal” (Zavisca, 2011, p. 931). 

 
Provincialising Perestroika 

The account of discursive transformation summarised above, while compelling, raises 
significant questions about the dynamics of this shift in diverse regional and institutional 
contexts. The very speed and transformative potential of the changes brought by glasnost’ (a 
“moment of rupture” in Yurchak’s characterisation (2005, p. 283); a “revolution in political 
discourse” for Mickiewicz (1997, p. 20); a “heretical break” for Ryazanova-Clarke (2008, 
p. 104)) can give the impression that transformations in the discursive sphere were at once 
widely embraced, institutionally unproblematic, and broadly uniform across the Soviet space. 
Yet studies of Central Asia during perestroika highlight the significantly different tempi of 
reforms in the Soviet centre and the southern periphery – tempi that had implications for the 
ways that the “landslide of the norm” unfolded in Osh, in Frunze or in Moscow, in homes and 
workplaces, as well as in the offices of the provincial press. 

One aim of the current article, accordingly, is to advance our understanding of perestroika 
in Central Asia by looking at tensions over how conflicts – and specifically inter-communal 
and inter-ethnic conflicts – were reported at a time of high perestroika in the Russian-language 
provincial press.3 I draw upon an analysis of newspapers from 1989 at three different levels of 

																																																								
3 The question of how these discourses did or did not differ in the Kyrgyz- and Tajik-language provincial press is an 
important one requiring future research. It lies outside the scope of the current article, however. It is unfortunately 
the case that collections of Russian-language newspapers appear much better maintained; the extensive corpus of 
newspapers contained in the newspaper collection of the Russian State Library at Khimki that I consulted to write 



the Soviet publishing hierarchy: ‘central’ publications, issued in Moscow for all-Union 
consumption (Izvestiâ, Komsomol’skaâ Pravda, Pravda), Russian-language newspapers issued 
in the republican capitals, Dushanbe and Frunze (Kommunist Tadžikistana, Komsomolec 
Tadžikistana, Sovetskaâ Kirgiziâ, Večernij Frunze) and newspapers issued in the provincial 
cities of Leninabad (today: Khujand) and Osh, respectively in the Tajik and Kyrgyz Soviet 
Socialist Republics (SSRs) (Leninabadskaâ Pravda, Leninskij Put’). 

Through a case study of a particular inter-communal conflict along the borders of the 
Kyrgyz and Tajik SSRs in the spring and summer 1989, I explore the differentiated, contested 
and decidedly non-linear work of ‘unmaking’ authoritative discourse. I argue that we need to 
provincialise our understanding of perestroika: that is, to recognise the plurality of forms and 
speeds that reforms took in different parts of the Soviet space, and the contradictions and 
tensions that this fostered over what constituted ‘responsible’ speech and action. If perestroika 
came late to Central Asia, as observers at the time often noted (see, e.g. Rywkin, 1990, p. viii), 
how did this play out in the realm of reportage, particularly when central newspapers came to 
report on events happening locally, often in quite alarmist or emotive terms? More concretely, 
how might an analysis of the differential reporting of events in the central, republican and 
provincial press complicate our understanding of how the “revolution in political discourse” 
signalled by glasnost’ took hold – or failed to take hold – away from centres of political 
power? 

 
Discordant Glasnost’ 

In posing these questions, and attending seriously to the anxieties expressed over the stakes 
of ‘constructive’ reportage by journalists and editors, I seek more broadly to question the 
model of the subject that informs many accounts of perestroika – and indeed, other moments 
of collective ‘awakening’ elsewhere, including in the so-called ‘Arab Spring’ (see, e.g. 
Ghonim, 2013). The model of ‘repression and release’ that often informs depictions of the 
discursive shifts that occurred under Gorbachev (a world of ‘pent-up passions’ and 
outpourings of the soul) can tend to privilege a model of the speaking, communicating human 
subject (indeed, often an elite, metropolitan graphomanic subject) who will eagerly and 
sincerely speak truth to power as soon as previous restrictions are removed. 

This is a model, as others have noted, that locates the (liberal) political subject beyond the 
field of power (Oushakine, 2001). More specifically, as I argue below, it also glosses over the 
complexities of navigating the new demands of authentic reportage in a context where truth 
and speculation, rumour and lie are experienced as radically indeterminate – and where 
material conditions provided few opportunities to facilitate investigation over the simple re-
transmission of information from an authoritative centre. These complexities, I suggest, were 
more acute the further away one was from Moscow. For as historian Thomas Wolfe has 
shown, the Soviet press was organised not as a series of interacting agents choosing their own 
preferred patterns of interaction, but as “an organization of communications from center to 
periphery that would consist of a flow of instructions, models of behavior, and narratives of 
conduct whose collective emulation would realize socialism” (2005, p. 18). In this ‘radial 
model’ of information transfer, the provincial newspaper was an organ for the transmission of 
information rather than for independent reportage; the role of the journalist that of instructor 
and pedagogue rather than investigator. 

																																																																																																																																																																
this article does not maintain holdings of the key Kyrgyz- and Tajik-language provincial newspapers that would be 
needed for a systematic comparison. 



For all the informal freedoms allowed by glasnost’, this radial model was still firmly in 
place right up until the passing of the law on press freedom in June 1990 – by which time 
editors were largely preoccupied with questions of material survival after central subsidies 
declined. For a provincial newspaper editor during perestroika, therefore, reporting on current 
events – particularly those events that were sensitive and socially contentious (as many events 
of 1989 were) – posed critical challenges. On the one hand, journalists and editors were often 
expressly condemned by local Communist officials for allegedly ‘inaccurate’ or irresponsible 
reportage. Journalists in established republican newspapers were usually Communist Party 
members and could be pressed upon as such. On the other hand, editors were acutely 
conscious that the broader societal acceptance of critique often left them open to accusations 
from their readership of not embracing glasnost’ with sufficient vigour – and thus, of being 
abandoned by their readers altogether. 

This tension between the continued pressure to report ‘constructively’ as official organs of 
the Communist Party and yet to respond to the increasing demands of their readership is 
reflected in a proliferation of meta-commentary on the role of the newspaper in balancing 
opinion and truth. During the later years of perestroika (1989-1991), republican and provincial 
newspapers in Central Asia ran questionnaires and explicitly invited letters to the editor, 
soliciting readers’ opinions on the organisation of the publication (“what are your 
recommendations to the authors’ collective of the newspaper?”) as well as substantive issues 
of content: “Your opinion on the position of the newspaper regarding the most important 
problems of our lives” (e.g. anonymous, 1989a & 1989f). Such questionnaires and ‘virtual 
conferences’ (zaočnye konferencii) were coupled with extensive reflection on the nature of 
journalistic practice itself, explicit appeals to the readership not to be taken in by wildly 
circulating rumours, as well as some poignant reflections on the new demands that were being 
placed upon journalists as the supposed vanguard of glasnost’ (Krûčkov & Freidkin, 1989). In 
an August 1989 article entitled, “Send us a Correspondent….”, for instance, M. Sajipžanov 
wrote with some exasperation about the kinds of demands that arrived at the offices of his 
provincial newspaper, Leninskij Put’, in Osh in the Kyrgyz SSR: 

‘I would like you to help me: 1. Undertake repairs to my toilet. 2. Register my grandson 
with me permanently. 3. Bring my neighbour to their senses. 4. Make the optician cure 
my eyes.’ ‘I would like you to make the chair of our kolkhoz distribute a land parcel to 
me.’ ‘I demand that the newspaper bring about the review of my court case.’ But alas, a 
newspaper is not a provider of communal services. Nor is it the passport office. Nor is it a 
doctor or a court (Sajipžanov, 1989). 

Such remarks were often coupled with stern warnings about the dangers of excessive 
freedom of speech. “We mustn’t forget,” Sajipžanov warned, “that the psychology of free-
riding, the psychology of consumerism have nothing in common with democratisation and 
glasnost’” (idem). 

To explore these tensions in more detail, I turn my focus in the second part of this essay to 
a single case study, the so-called ‘Isfara events’ (Isfarinskie sobytiâ): a series of strained, and 
occasionally violent, trans-boundary disputes along the borders of the Kyrgyz and Tajik Soviet 
republics in the Isfara valley during the spring and summer of 1989. Often remembered locally 
as the war or conflict ‘of the spades’ (vojna ketmen or ketmen uruš), the Isfara events typically 
figure only as a footnote within a broader narrative of nationalist awakening and inter-ethnic 
tension that characterised the final years of the Soviet Union (e.g. Glebov & Crowfoot, 1989, 
pp. 175-176; Tishkov, 1997, p. 74). 1989 was, after all, the summer of protest in the Baltic 
states at fifty years of Soviet occupation, of rising tension in Nagorno-Karabakh, of violent 
demonstrations in Tbilisi, and of the passing of new language laws that sought to reverse 
historical injustices in the use of languages other than Russian in the public sphere. 



Throughout 1989 Soviet citizens were increasingly exposed to commentaries on the “national 
question” and the declining state of inter-ethnic relations, just as they were to the realities of 
bread queues, empty shops and spiralling inflation (e.g. Anonymous, 1989c; Mursaliev, 1989). 
In Central Asia, events in the Isfara valley overlapped with – and, to some degree, appear to 
have been intensified by – violent attacks on Meskhetian Turks in the cities of Kuvasaj, 
Margilan and Ferghana in the Uzbek SSR that led to the forced displacement of tens of 
thousands of Meskhetians to Southern Russia in July 1989 (TadžikTA, 1989a): events that 
were described in Britain’s Independent newspaper in June that year as “the bloodiest in the 
recent history of the Soviet Union” (Cornwell, 1989, p. 15).4 

For all of their apparently local significance within a broader summer of (often violent) 
discontent, the Isfara events of 1989 are nonetheless critical for our understanding of the 
dynamics of perestroika in rural Central Asia. This local dispute over the right to cultivate an 
area of barren, ‘disputed’ (spornyj) land between villages at the very edge of the Kyrgyz and 
Tajik republics threw inter-republican (and not simply inter-ethnic) relations conclusively into 
public debate for the first time in the republics’ Soviet history; specifically, the complex 
legacy of the 1924-27 national territorial delimitation and the failure of multiple subsequent 
parity committees to establish definitively where inter-republican borders lay. 

While the Isfara events can thus be seen as profoundly mediated – and indeed, to a degree 
‘shaped’ – by the expansion of discursive possibilities afforded by glasnost’, the differential 
narration of these events in contemporary newspaper reportage also provides an insight into 
the tensions that emerged at the time between openness and containment, between guidance 
and the maintenance of social order. Crucially, the editors of the provincial newspapers 
Leninskij put’ and Leninabadskaâ Pravda, in the oblast’ capitals of Osh (Kyrgyz SSR) and 
Leninabad (Tajik SSR) respectively were having to negotiate a series of complex triangular 
relationships: with each other (positioned administratively on two sides of a disputed border), 
as well as with the central Moscow press, and with their own readership – who were clearly 
often writing in and complaining that the provincial newspapers hadn’t yet taken sufficient 
heed of the new freedoms allowed by glasnost’. An exploration of what could and couldn’t be 
reported, and the extensive meta-commentary on the dangers of rumour and ‘irresponsible 
speech’ thus provide a lens into the broader dynamics of discursive deformation at the end of 
the Soviet Union and tensions over the limits of the sayable. 

 
The Isfara Events5 

By all accounts, the spring of 1989 had been a difficult one in rural Central Asia, marked 
by lower than usual rainfall across the Ferghana basin, and exacerbated by crippling problems 
in the distribution of basic goods. Rationing of milk was introduced, and several basic goods – 
including school exercise books – required vouchers for their purchase (Petrunâ, 1989).6 More 

																																																								
4 A full discussion of the so-called “Ferghana events” of June and July 1989 is beyond the scope of this chapter. For 
a detailed analysis, which examines the chronology of events and the way that conflict catalysed and mobilised 
local conceptions of ethnicity, see Osipov, 2004. 
5 The chronology and narrative overview of events in this section draws on published sources and interviews with 
some of the key actors that I conducted retrospectively in 2004-2005 and 2008. A full, archival history of these 
events is beyond the scope of this article. Given the argument that I develop in this paper concerning the partial and 
tendentious mode of some news reportage at the time, and given the tendency for memories of past conflict to be 
inflected by the dynamics of ongoing tensions, specific dates and numbers of casualties should be treated with some 
caution. I have, however, sought to provide as faithful an account of the 1989 events as I am available by 
triangulating multiple source bases. 
6 As Eugene Huskey has argued, rural areas in Kyrgyzstan were “in crisis” well before Gorbachev assumed power. 
The rural population of the republic had doubled between 1959 and 1989, even as it declined overall in the Soviet 



significantly, perhaps, the spring of 1989 was a period marked by increasingly vocal 
complaints, in this region of exceptionally high population density, of the impact of land and 
water shortages. It was in this context that a long-simmering dispute over the use of so-called 
‘unallocated lands’ (neraspredelennye zemli) along the republican boundary between the 
Kyrgyz and Tajik republics in the Isfara valley took on vocal, and ultimately violent, 
dimensions. 

This was not a new conflict. Historically, the Isfara valley had been a site of social and 
economic inter-dependence between Tajik-speaking agriculturalists in the valley basin and 
Kyrgyz pastoralists engaged in seasonal movement between summer pastures and wintering 
grounds lower down the valley (Buškov, 1995). Several decades of collectivisation, forced 
resettlement, the so-called consolidation of unpromising (neperspektivnye) mountain villages 
and irrigation-induced expansion of formerly uncultivated lands had created a situation where 
the de facto distribution of settlements, fields, and irrigation infrastructure differed 
dramatically from the republican borders as they notionally existed at the time of the original 
national-territorial delimitation sixty years earlier. Perhaps more importantly, repeated post-
war parity commissions (reportedly 16 of them by 1989) which had been charged with (re-
)negotiating the distribution of newly irrigated lands had failed to reach any kind of conclusive 
determination of where the republican borders lay. Significant here is the fact that the findings 
of a major parity commission that concluded its work in 1958-59 was ratified by only one of 
the two republics: the Supreme Soviet of the Kyrgyz SSR ratified its conclusions, but not the 
Supreme Soviet of the Tajik SSR (Popov, 1989b; Zakirov & Babadžanov, 1989b). By 1989 
(and still to this day) large stretches of the inter-republican boundary remained formally 
undetermined and disputed between what are now two independent states.7 

Tensions had surfaced periodically in this region as new lands were brought under 
cultivation through the extension of artificial irrigation, beginning in the 1930s and resurfacing 
periodically in 1970, 1975 and 1988. The tensions in the 1970s and 1980s were associated 
with exchanges of land between neighbouring collective farms for so-called long-term use (na 
dolgosročnoe pol’zovanie) that dated back to 1955.8 An order of the Soviet Ministry of 
Agriculture in 1955 had authorised a twenty-five-year lease of land from the 100 years of 
Lenin sovkhoz of the Kyrgyz Batken district to the Pravda kolkhoz of the Tajik Isfara district. 
The leased land was designated for pasture use, but as the Pravda kolkhoz embarked on new 
canal construction in 1967, it became possible to extend the reach of cultivation (and 
eventually, of domestic settlement). This led to significant escalation of tension in 1975, when 
construction workers hired by the Pravda kolkhoz began moving part of a Kyrgyz cemetery to 
make way for new cultivation at the entrance to what is today the village of Ak-Saj in 
Kyrgyzstan. The construction was stopped by force by Kyrgyz villagers, who considered this 
historically ‘Kyrgyz’ land, leaving several people injured, and troops being sent to the area 
from the respective republican capitals (Bichsel, 2009, p. 108; author’s interviews in Ak-Saj, 
Üč-Döbö and Ak-Tatyr, 2004-2005). 

This escalation was followed by the arrival of a parity commission that determined the 
‘new’ line of the inter-republican border. It was the legacy of these events that became the 
particular focus of grievance in 1989. The parity commission that followed the 1975 escalation 
of violence instructed that 316 hectares of the disputed land would be returned to the 100 years 
of Lenin sovkhoz (land that was soon to be built upon as the new ‘strategic’ (strategičeskij) 
																																																																																																																																																																
Union over the same period. Average monthly salaries were substantially lower than all-Union averages, and many 
young people reluctantly sought work and shelter in the city (Huskey, 1997, pp. 660-662). 
7 For the contemporary legacies of this indeterminacy, see Bichsel (2009), Reeves (2014) and Shozimov, Beshimov 
& Yunusova (2011). 
8 For a chronology, see Bichsel, 2009, pp. 106-112. 



border village of Ak-Saj), while 402 hectares, which were being cultivated by the Pravda 
kolkhoz, would remain part of the Tajik SSR. In addition, a further 282 hectares of land were to 
be loaned from the 100 years of Lenin sovkhoz to the Pravda kolkhoz and designated as a 
‘friendship park’ (Park družby). While no financial recompense was to be paid, the agreement 
was that the Pravda kolkhoz would provide the newly established Kyrgyz village of Ak-Saj 
with water from the Mehnatobod–Ak-Saj canal during the irrigation season at a rate of 450 
litres per second. That agreement, which was quite likely impossible to deliver even as it was 
signed, appears never to have been met. Ak-Saj never received the promised water, and 
Kyrgyz villagers felt aggrieved that they had effectively transferred the 282 hectares to the 
neighbouring republic – which by the 1980s came to be cultivated and built upon – ‘for free’ 
(darom).9 

This was the broader context of grievance and historical indeterminacy within which the 
Isfara events of 1989 occurred. Beginning in April 1989, at the height of the spring irrigation 
season, tensions morphed into open dispute a few kilometres downstream from the site of the 
1975 escalation, near the Mačai irrigation canal. This canal, built in 1975, drew water from the 
Isfara river to provide irrigation water to downstream villages. As such, it had so-called ‘inter-
republican’ (mežrespublikanskij) status, crossing between the territory of the Tajik and Kyrgyz 
SSRs and providing water to collective farms located in both republics. In early April Kyrgyz 
villagers from Üč-Döbö village in the 100 years of Lenin sovkhoz began work desilting, 
repairing and, according to some accounts, expanding the canal with a view to increasing its 
outflow of water to newly-allocated land plots. 

To Tajiks in the immediately contiguous village of Oktâbr’, on the other side of the 
republican border (known today by its pre-Soviet name Khodžai A”lo), this restoration work 
was not innocent. The attempt to increase the outflow from the canal was seen as a precursor 
to the irrigation of uncultivated land located downstream, including parcels of land that were 
disputed between the two republics. On April 15, several unnamed villagers from Oktâbr’ 
responded to the presence of excavation equipment by setting fire to a railway wagon that had 
been brought to the site (reputedly left on the territory of the Tajik SSR without the appropriate 
documentation), and destroying some of the concrete that had already been laid along the line 
of the canal. Although this immediate dispute seems to have subsided during the month of 
May (or at least, to have left no traces in the local newspaper record), by the end of that month, 
after several weeks of unsuccessful ‘prophylactic’ work by the Procurator of Isfara district, 
upstream villagers in Oktâbr’ partially blocked the Mačai canal with boulders. This left several 
villages of the 100 years of Lenin sovkhoz deprived of irrigation water during the critical 
spring irrigation season, destroying the state farm’s tobacco crop and leaving household with 
their kitchen gardens withering during what was already a year of acute economic hardship 
(Niksdorf, 1989a). 

Party leaders from both Kyrgyz and Tajik republics flew to the scene, and on June 8 the 
First Secretaries of the Kyrgyz and Tajik republics were recalled from the famous May plenum 
of People’s Deputies that they had been attending in Moscow. These high-level arrivals appear 
to have had less success than the intervention of local notables who engaged in ‘people’s 
diplomacy’, creating an ad hoc committee with the name ‘Friendship’ from which ten 
respected elders on each side were invited to take part. The committee agreed that the disputed 
land should be simply divided in two, with each side having the right to cultivate half of it 
without the right of construction. The committee appears to have had some popular legitimacy, 
but no juridical force (Popov, 1989a). 

																																																								
9 Interview with former member of the Ak-Saj state farm administration, July 2008; see also Popov, 1989b. 



Relations between the population and law enforcement officials clearly seem to have been 
strained throughout the summer, particularly on the Tajik side of the border. In a remarkably 
frank assessment of the situation, the Procurator of Leninabad province wrote in 
Leninabadskaâ Pravda at the end of July about the degree to which his resources had been 
stretched by the violent response to the resettlement of Meskhetian Turks from Uzbekistan to 
Tajikistan’s Ašt district, leading to a lack of police attention to the events in Isfara (Kanoatov, 
1989). Whether as a direct result of this general heightening of tension across the valley 
following the attacks on the Meskhetian Turks, or for unrelated reasons, the situation in the 
Isfara valley became increasingly unstable in early July. On July 9, a group of more than 80 
people from Oktâbr’ completely cut off the supply of water to the 100 years of Lenin sovkhoz 
from the Mačai canal. Two days later, there occurred a large-scale and seemingly well-
organised fight between Tajik residents of Oktâbr’ and Kyrgyz living in the village of Ak-Saj, 
still a relatively new settlement that many Tajiks felt to have been illegitimately established on 
what was once ‘Tajik’ territory. Although some local leaders apparently tried to prevent the 
fight, on July 13, tensions escalated. Hunting rifles and small arms were used during a 9-hour 
stand-off in Oktâbr’, several homes were set on fire in Ak-Saj, 19 citizens were hospitalised 
with gunshot wounds, 66 soldiers were wounded and one person was killed (Zakirov & 
Babadžanov, 1989a, p. 2; TASS, 1989). 

In response to this violence, troops were sent in from Dushanbe, a curfew was introduced 
on the Tajik side of the border, and in Tajikistan a commission was established under the 
leadership of the Chair of Ministers of the Tajik SSR, Makhkamov, to “liquidate the reasons for 
the withholding of water” in the Mačai canal and to hold those responsible to account 
(TadžikTA, 1989c, TadžikTA-Tass 1989, Ukaz preziduuma 1989). Despite these measures, 
the tension in the valley was only contained when, over a week later, republican leaders from 
both the Kyrgyz and Tajik republics agreed to establish a joint parity committee with 
representation from both sides (Anonymous, 1989d). According to the protocol of the meeting 
between the first secretaries, published in both the Kyrgyz and Tajik press, the parity 
committee would be charged with “specifying the line of the border between the republics […] 
proceeding from the de facto existing land use between the republics” (iskhodâ iz faktičeski 
složivšegosâ zemlepol’zovaniâ meždu respublikami). The committee was charged with 
studying all of the relevant documents since the establishment of the two republics in the 
1920s and 1930s, and redefining the current location of the border based on existing land use 
(Anonymous, 1989e). The committee was given two months in which to conduct its work 
(Islâmov, 1989), but the results of the committee appear never to have been published, nor to 
have been ratified by the respective Supreme Soviets of the Kyrgyz and Tajik SSRs, creating 
the conditions for ongoing disputes over the rightful location of the border to independence 
and into the post-Soviet period (Zakirov & Babadžanov, 1989a). Indeed, it is a bitter irony of 
history that in May 1991 the new presidents of the Tajik and Kyrgyz SSRs were due to meet to 
discuss the findings of the commission, the Tajik side having decided that the only 
authoritative map that could be used as a reference document dating from 1927 rather than 
1955 (Shozimov, Beshimov & Yunusova, 2011, p. 194). The newly-appointed President of the 
Kyrgyz SSR, Askar Akaev, failed to attend the meeting, however, and the issue remained 
unresolved as the very institutions of the Soviet state came tumbling down over subsequent 
months (idem). 

 
Navigating the Limits of Glasnost’: Narrating and Suppressing Conflict 

What was occurring in the Isfara valley was a land dispute in a region of historically 
indeterminate inter-republican border: a dispute that appears to have been precipitated by 
specific local factors, including the expansion of artificial irrigation with a view to cultivation 



of disputed land. In this sense, it was merely the latest iteration of disputes over land that had 
remained unresolved from earlier decades. The Isfara events, however, were occurring in an 
environment in which the ‘national question’ was being debated like never before in the Soviet 
Union. Throughout 1989, in both the Kyrgyz and Tajik SSRs, the fate of the ethno-nation was 
the subject of intense popular and official commentary. Tajik newspapers featured reflections 
on the out-migration of the non-titular population and commentaries upon widely-circulating 
rumours that Tajik girls were being publically shamed for wearing so-called ‘European dress’ 
in public space (Khomidov, 1989). In the Kyrgyz republic, the unequal allocation of housing 
(which many in the titular population felt to privilege historically urban, Russophone 
communities) was the topic of repeated articles in the republican press – and often much more 
vocal and provocative letters to the editor (Romanûk, 1989; Baâlinov, 1989).10 

Equally significant, the conflict was occurring at a moment of heightened meta-
commentary in central and republican newspapers about the role of the press itself in 
containing, regulating or exacerbating conflict. For editors and Party officials addressing 
audiences in the Ferghana valley, the newspaper was clearly seen as much a vehicle for 
appealing to calm – “Maintain peace in one’s home” (Sokhranit’ mir v svoem dome, Islâmov, 
1989), “Be human!” (Byt’ lûd’mi!, Krûčkov & Morozov, 1989), “On the Question of 
Rumours” (K voprosu o slukhakh, Krûčkov & Freidkin, 1989) – as it was for informing of 
concurrent events. Throughout 1989, journalists often explicitly addressed Party activists and 
well-intentioned citizens, sometimes in the form of letters from war veterans or members of 
the ‘cultural intelligentsia’ to avoid igniting inter-ethnic animosity.11 Headline banners often 
appealed for ‘calm’ in the realm of inter-ethnic relations, and republican newspapers debated 
the potentials and pitfalls of having a press that was no longer entirely subordinate to Party 
control.12 

These contexts are significant for interpreting the variety of responses to the Isfara events at 
different moments during the conflict and at different nodes along the ‘radial model’ of 
communication. For what is striking is not just the range of explanatory logics that were 
invoked to account for events – was tension in the Isfara valley ultimately attributable to 
economic insecurity, demographic pressures, the work of local ‘hooligans’, historical oversight 
in the process of national-territorial delimitation, or the failures of local Party leaders to 
resolve enduring land pressures? – but also the degree to which ‘conflict’ here should properly 
be the object of public knowledge and commentary when ‘misguided speech’ might contribute 
to future escalation of violence. 

In this context, perhaps the most striking feature of the reporting on the Isfara events – 
which represented, after all, some of the most sustained trans-boundary tension to have been 
seen in either republic in years – was the guardedness of the official newspaper commentary in 
the Kyrgyz and Tajik republics. Part of the reason for this may simply have been an issue of 
journalistic access at a time of acute material constraints. The Isfara valley was distant from 
both provincial centres (Khujand and Osh) and still more from the republican capitals of 
Frunze and Dushanbe. Kozlinskij, writing for Večernij Frunze in October 1989, complained 
that the material conditions of work were so acute that “chairs would break under visitors” and 
even the most basic material needs in the forms of typewriters, notebooks, mock-ups for 

																																																								
10 On the social origins of the housing crisis in urban Kyrgyzstan and its links to increasingly vocal nationalist 
demands, see Huskey, 1997, pp. 661-662. 
11 See, for instance, the “Appeal to sense” (Prizyv k razumu) signed by an assortment of war veterans, party activists 
and representatives of the intelligentsia urging “wisdom, tolerance and good sense in the delicate and fragile area of 
inter-ethnic relations” (“Prizyv k razumu” 1989). 
12 See, for instance, Ûrij Žukov’s lengthy essay in Pravda, republished in Sovetskaâ Kirgiziâ, entitled “Freedom of 
Speech or Everything Goes? On Some Problems with the Autonomous Press” (Žukov, 1989). 



articles were lacking. “Nobody dreams of having a dictaphone,” Kozlinskij noted, “and 
nobody has even heard of a computer” (Kozlinskij, 1989). 

If anything, these constraints were even more acute in the provincial press, which had few 
resources to support investigative reporting in situ. Yet material constraints alone, do not 
explain the tentative style of narration of the Isfara events. There was clearly a great deal of 
editorial uncertainty about what constituted responsible reportage of transboundary conflict 
that might escalate through their retelling, and considerable political pressure on journalists not 
to speculate on the causes of tension. In the article quoted above, for instance, Kozlinskij 
recalled that journalists working for Večernij Frunze had been called upon by local 
Communist Party officials after they had “dared to write an impartial thirty-line account of 
events in Manas [a village near the capital] who were demanding the recall of their Deputy.” 
Thankfully, Kozlinskij noted, the collective did not give in to the threats and warnings from 
the Party officials. “Our conscience remained clean. But what about our reputation ‘in certain 
circles’. Is it surprising that in three years we already have our third editor?” (idem). 

In such circumstances, it is perhaps unsurprising that during the first weeks of the conflict 
reports of events in the Isfara valley barely figured in the republican press. When they did, 
they were typically buried deep inside routine descriptions of state visits, from which one had 
to intuit that anything unusual has occurred. By late May of 1989, for instance, the situation 
was sufficiently tense in the 100 years of Lenin sovkhoz in the Kyrgyz SSR that former school 
teachers recall the school leaving exam and end of year celebration (akyrky konggyroo) both 
having been cancelled.13 And yet, the first mention of anything untoward in the valley in the 
official Party organ, Sovetskaâ Kirgiziâ, was not until June 21, a whole month later.14 Under 
the headline, “To operate more actively,” the small report in the corner of the page described 
in measured terms the visit of the Chair of the Council of Ministers of the Kyrgyz SSR, Apas 
Žumagulov to the 100 years of Lenin sovkhoz. There was only tangential reference to the 
events that had precipitated him to leave the Moscow Congress of People’s Deputies early. 
Žumagulov, we are told: 

recounted in detail about the work of the deputies from Kirgiziâ at the first Congress of Peoples’ 
Deputies of the USSR and about how the decisions taken there are to be realised in the republic. 
[He] drew the voters’ attention to the fact that in order to improve well-being people had to act 
together and that it was necessary to do so more actively and decisively. The deputy responded in 
detail to the numerous questions of the workers concerning the development of rental (arenda) and 
other contemporary forms of land-use in the context of Kirgiziâ, about the perspectives of the 
cooperative movement, and about inter-ethnic relations in the republic (Anonymous, 1989b). 

The tone here and the appeal of the title, addressed to an upstanding citizen and Party 
activist (“you too need to operate more actively”) differs little from the kind of authoritative 
discourse that characterised the Brezhnev era, with a subtle nod to Gorbachev’s concerns with 
increasing productivity and individual responsibility. Local populations are inveighed to act 
more resolutely, but we learn little from the reportage about what the local sources of tension 
were, or the substance of workers’ questions regarding new forms of land ownership or the 
state of inter-ethnic relations. 

There was no subsequent reportage over the land dispute in Sovetskaâ Kirgiziâ for nearly a 
month. Indeed, by the time the newspaper reported on events again, on July 16, the situation in 
the valley had reached critical levels, with water failing to reach the 100 years of Lenin 
sovkhoz for several weeks due to the blockage of the canal by upstream users, and a curfew in 
																																																								
13 Author’s interviews, Ak-Tatyr and Üč-Döbö villages, September-October 2004. 
14 In the Tajik SSR, I found an equally brief reference to the events in the Isfara valley on June 13, at the very end of 
an interview with the head of the internal affairs department of the oblast’ executive committee regarding the 
attacks upon Meskhetian Turks in neighbouring Uzbekistan (Freidkin & Vakhidov, 1989). 



place on the Tajik side of the republican border to prevent the escalation of violence. A report 
prepared for the Kyrgyz news agency, KirTAG by the correspondent V. Niksdorf, again 
illustrates how former conventions of reportage were being stretched to accommodate new 
realities (Niksdorf, 1989a). Under a headline that stressed the normalisation of transboundary 
relations, “The Situation is Normalising,” Niksdorf’s report in fact suggested that relations 
were incredibly strained. Indeed, while the title insisted on ‘normalisation’, the first sentence 
in the article stated that tensions between the residents of Batken and Isfara districts had 
‘intensified’ (obostrilis’). On July 13, the report revealed, over a thousand people had gathered 
in the contiguous villages of Üč-Döbö (in the Kyrgyz SSR) and Oktâbr’ (in the Tajik SSR) in 
response to Kyrgyz demands to reopen the water canal, and 200 people from the nearby Tajik 
village of Vorukh had broken through a police cordon into Ak-Saj, leaving one person dead, 
and 19 injured (TadžikTA, 1989b) (other reports listed the number of casualties on July 13 as 
numbering up to 60). For all the drama of these events, the style of reporting was decidedly 
restrained: 

Conflicts over the determination of the boundary between a variety of land parcels, which have 
been ongoing for a number of years, became notably more intense this year – and in May this year 
residents of the Tajik village of Oktâbr’ unfoundedly (neobosnovanno) blocked the canal through 
which several villages of Batken rajon receive their water (Niksdorf, 1989a). 

While the news report clearly placed the immediate source of dispute on the ‘unfounded’ 
actions of Tajik residents, the overall framing of the narrative, like others in the Kyrgyz press 
at the time, made little reference to the broader political history of indeterminate borders. The 
emphasis of the article, instead, was on the concerted efforts of the police and local authorities 
in containing the activities of a disaffected and economically marginalised local population: 

The party, soviet and economic organs of Kirgiziâ and Tajikistan are taking concrete measures in 
order to terminate this conflictual situation; they are creating necessary measures for the economic 
and social development of the two neighbouring districts of both republics, and for the 
strengthening of brotherly friendship (ukreplenie bratskoj družby) of the Kyrgyz and Tajik peoples 
(idem). 

If the dominant tenor of reportage in the republican and provincial Party press was of this 
variety: retrospective (“The situation is normalising”), pacifying (“Difficulties must be 
overcome”), and with little investigative content, republican and provincial newspapers 
occasionally contained articles that ruptured this dominant discursive formation. The 
disjuncture is particularly striking if we compare the central and the provincial press. In the 
Kyrgyz republic, the only direct reference to the Isfara events in Leninskij Put’, the provincial 
newspaper covering the westernmost Batken district, came in article published on July 22, 
three months after tensions in the valley began to mount. Under the headline “Friendship 
won’t harm anyone” the article presented a bucolic scene of apricot-drying on the roofs of 
Batken homes, of hard-working herders and happy farmers inviting journalists in to try their 
apricot crop. There were, the author noted, “no traces of anxiety” in Batken, the district centre. 
In pointed reference to the mis-reporting of events form the central press, the article continued: 

To tell you the truth, having read various announcements in the central press on events in this 
district, I was nonetheless troubled by a feeling of foreboding. I treated everyone around me with 
care. But all around normal life was carrying on: trade was occurring in the market; shops and 
videobars were open; outside the shop the Batken people were choosing watermelons; a mother 
took her son for a haircut… (Zakharov, 1989). 

The article explicitly rejected any attempt to analyse the causes of the preceding months’ 
events or to apportion blame (“that will be left to the appropriate authorities,” idem). Rather, 
Zakharov sought to stress the historic and ongoing ties between the Kyrgyz and Tajik 
communities, referencing ethnically mixed families and the presence of a sanatorium in 
Tajikistan where Kyrgyz kolkhoz workers regularly went to rest. There were local economic 



difficulties to be sure. 1989 had been a difficult year: there was limited rainfall and the region 
suffered from unemployment. But ultimately, as the deputy head of the Osh department of 
internal affairs was quoted as saying, 

The oblast’ came to the rajon to help. It offered financial support, various questions of trade 
service and construction have been resolved. By the way, the proposed building in the rajon of 
institutions of light industry will help in some way to remove the sharp social problem – the 
employment of the population (idem). 

The article served at once to depoliticise the conflict – by identifying its roots in the local 
shortage of employment, not in the failures of previous parity commissions – and to reinforce 
the logic of Soviet institutional hierarchy according to which the ‘centre’ (Moscow) stands 
above the republics, which in turn assist the oblast’ to devote attention to needy districts. 

There is hope for a successful resolution of the conflict between Tajikistanis and Kirgizstanis [sic]. 
All that is needed is a realistic approach to this from each side. Just before my departure from 
Batken I found out that the Tajik comrades began to remove the blockage of the canal so as to 
provide water to the Batken villages. Consideration of several court cases has begun. Significant 
work in propaganda has been undertaken everywhere (povsemestno razvernulas’ bol’šaâ 
propagandistskaâ rabota). In village meetings, people’s representatives are being elected, who are 
beginning to talk to each other and find ways out of the situation that has arisen […] One wants to 
believe that everything will be resolved, and what has occurred will remain a bitter lesson for the 
future. For the future, all the same, is for friendship (a buduŝee vse-taki za družboj) (idem). 

Such reportage, reminiscent of an earlier era of authoritative discourse with its calls to 
brotherly friendship, its didactic manner of communication and its abduction of agency, stands 
in striking contrast with the assessment published in the central newspaper Pravda the 
following month and reproduced in both Leninabadskaâ Pravda and Sovetskaâ Kirgiziâ. 
Under their heading, “The Border Across the Street,” the Moscow-based journalists sent to the 
Isfara valley to report from the scene provided a much more dramatic narration. The article 
began by evoking the tense atmosphere they encountered, the polar opposite of the peaceful 
scene conjured up by Zakharov: 

“Don’t wake the police, don’t send the special forces here! It is terrifying even to imagine what we 
have set in motion here, how much blood has been spilled, how many houses have been burned to 
cinders…” We have heard such admissions from Tajiks and from Kirgiz alike, for whom the 
excessively long-drawn out resolution of the most acute land and water problems almost resulted 
in mortal combat (smertel’nuû skhvatku). Picture the scene. Here is a chain of women and children 
along the length of the road carrying bundles in their hands and on their heads. They are refugees 
returning from the mountains or from shelters. [Here are] burned out houses with broken windows, 
parched kitchen gardens and withered orchards. Here is an irate crowd, which has overturned a 
minibus; here is a heavy, to say the least, videofilm which shows the stand-off between hundreds 
of people at the edges of the Üč-Döbö tract. The sequence of images shows how with each hour 
the danger of bloodshed increased, as neighbours threaten one another, throwing stones and 
attempting to break through the many-layered chain of armed soldiers and policemen (Latifi & 
Razgulâev, 1989). 

Where local newspapers tended to stress the economic sources of current tensions, Latifi 
and Razgulâev drew a much bolder conclusion, noting that conflict began not in June, or even 
in May, but had matured over decades in the repeated redetermination of republican borders: 

At the most recent discussions, we were able to see how as one or other side presented a document, 
the other retrieved from their briefcase or from a folder a ‘more accurate,’ ‘more reliable’ or 
‘older’ one. Maps from the 1950s were presented, followed by those from the 1940s, 1930s and 
1920s. We looked with interest at the map of 1902. And at a meeting with elders in the village of 
Oktâbr’ we were even presented with a map from the Kokand khanate. Is it possible to find in such 
historical thickets a basis for mutual understanding? (idem). 

Interestingly, the gulf between alarmism and assertions of calm, between claims of 
‘normalisation’ and intensification of conflict can be found not just between the central and 



provincial publications, but even within the same newspaper on different days. In the 
republican and oblast’ level Tajik newspapers, Kommunist Tadžikistana and Leninabadskaâ 
Pravda, for instance, detailed and sometimes quite critical explorations of the sources of 
contention in the Isfara valley can be found, often side-by-side, with assertions that the 
situation in the valley was in fact ‘calm’ and that what was needed was simply more order and 
more energy in responding to local needs. On July 18, Kommunist Tadžikistana published an 
article (bylined with the Tajik Information Agency, TadžikTA), under the headline 
“Painstaking Work is Needed.” In guarded terms, this article identified the sources of tension 
in economic grievances resulting from water shortages in the context of population growth: 

Disputes (spory) over the right to use water and land in a variety of areas have occurred as a result 
of their deficit. The problem hasn’t arisen straight away, but rather according to the growth in 
population, which has outpaced the reserves of irrigated land. In such conditions each hectare, each 
litre must be used with absolute care (s polnoj otdačej) (TadžikTA, 1989d). 

The article criticises the failures of ‘local organs’ to contain the current conflict and 
asserted that “today sustained, painstaking work is required to hold people back from ill-
considered actions” (ot neobdumanykh postupkov). The tone and form of the article are 
evocative of an earlier mode of journalist reportage in which challenges are to be overcome 
with careful and concerted collective effort. Agency is abducted, causes uninterrogated, and 
responsibility for the conflict is left unclear: the current deficit cast as the inevitable outcome 
of population growth, not the result of unresolved territorial dispute. 

And yet the same newspaper the previous month had published an article remarkable for 
the tenor and critical perspective of its analysis. Under the heading, “Conflict Could Have 
Been Avoided,” M. Popov, in a three-thousand-word essay, launched one of the first sustained 
public critiques of the national-territorial delimitation of 1924-25, which made the map of 
Central Asia appear as though it had been “cut with scissors” and – the reader is led to 
conclude – created the conditions of possibility for the current escalation of conflict. The 
article began with a stark assessment of the current situation: 

For almost two months, the Isfara rajon has lived in a state of tension. Here in the village of 
Oktâbr’ the emotions elicited by land conflicts have not diminished. And since we are talking 
about a parcel of land that borders the Kyrgyz village of Uč-Doba [sic], the conflict gained an 
inter-ethnic tone (mežnacional’nyj ottenok) almost from the start (Popov, 1989b). 

What is distinctive about Popov’s assessment is the linkage of current conflict to historical 
oversights in the delimitation of the border. He reserved particular critique for the last major 
round of territorial redrawing, which occurred in 1958. Writing of Oktâbr’, he noted of the 
1950s that: 

There was so much freedom at that time that in 1958 the leadership of the Kalinin kolkhoz in Isfara 
district even considered it possible to gift (peredat’ v dar) 144 hectares of land to the Kalinin 
kolkhoz [sic] of Batken district. That stretch of land lies right next to the territory of Oktâbr’. In 
Kyrgyzstan, ratification of that donation of land went through all the necessary levels, but in 
Tajikistan, not all the formalities were observed. The presidium of the Supreme Soviet of the 
republic did not issue a decree in regard to this exchange. But that did not stop the neighbours 
using the land that was given to them. Today, thirty years later, the short-sightedness 
(neobdumannost’) of that step is particularly stark. The population of the village of Oktâbr’ has 
grown immeasurably. With this has grown the need to increase the number of domestic plots in 
order to reduce production problems. But now there are no lands remaining along the neighbouring 
village. How would it be if today you give your friend a fantastic present (šikarnyj podarok) but 
then tomorrow you demand it back since, well, you need it? At the very least you will lose a friend. 
But precisely these kind of calls could be heard in Oktâbr’ concerning the 144 hectares (idem). 

For Popov, then, the source of current conflict needs to be situated not simply in population 
growth and the more general shortage of irrigation water characteristic of large parts of the 
Ferghana valley, but in the failures of an earlier era of socialist internationalism in which calls 



to brotherly friendship trumped careful attention to the process of inter-republican 
delimitation. 

Perhaps the most outspoken assessment, however, came in an article published one month 
after Popov’s, in Leninabadskaâ Pravda. A 3,000-word article under the heading, “Be Human! 
A Reportage from the Curfew Zone,” one senses an explicit pushing at the boundaries of 
reportable speech: one that is all the more remarkable for the assortment of articles by which it 
is surrounded – articles that in their form, organisation and mode of interpellation continue a 
mode of authoritative discourse little changed from the Brezhnev era. The authors, Krûčkov 
and Morozov, note that their task in undertaking the current reportage had been “determined 
by our readers” who were clearly frustrated that the central press was doing a more thorough 
job of reporting on events than local journalists. Like Popov, they make an explicit point of 
criticising the failures of earlier parity commissions, but they go further in calling for a much 
more encompassing resolution of the indeterminate borders, to be undertaken “at the highest 
level.” Invoking Gogol’s Dead Souls, they depicted the most recent commissions, which had 
been established in 1985, as: 

acting on the principle of Triškin’s coat, when to fix the torn elbows of the coat you cut out a part 
of the sleeve, and to mend the shortened sleeves you cut away at the coat-tails. They hastily (v 
požarnom porâdke) tried to put out the hot-spots without solving the problem in any global way 
[…] Today we urgently need the borders of land use to be determined in a completely clear and 
legally rigorous way. We are not just talking here about the redrawing (perekrojka) of the borders 
between two republics, but also about a clear determination of the right to appropriate empty lands. 
These need to be resolved at the very highest levels. All the preceding republican commissions 
didn’t resolve anything (Krûčkov & Morozov, 1989). 

If the authors were outspoken in their critique of past failures, they were equally critical of 
the failures of journalists to provide an adequate account of events. In pointed reference to the 
work of (unnamed) colleagues, Krûčkov and Morozov noted on July 21: 

People are fed up with empty words (govoril’nâ). Newspapers and television often limit 
themselves to useless, ironed-out announcements and appeals to live in friendship (ograničivaûtsâ 
bespomoŝnymi, priglažennymi soobŝeniâmi da prizyvami žit’ družno) (idem). 

The people of the Isfara valley, they implied, had little time or trust for such forms of 
outdated speech: the times had moved on and people demanded to know what was really 
happening at the edges of their republic. Krûčkov and Morozov’s article may not strike us as 
unusual in the context of the broader political mood of 1989: certainly, many articles in the 
central press were equally outspoken about the failures of empty promises and empty appeals 
in the realm of inter-ethnic relations. But in the context of Leninabadskaâ Pravda in July 1989 
what is remarkable is precisely the way that such speech acts serve to undermine the very 
coherence of the authoritative discourse by which they are surrounded: it is as though the 
article is a commentary on the surrounding pages of Leninabadskaâ Pravda itself and its sister 
newspapers in the provinces, full, as they were, with appeals to calm and assertions of order. 
Indeed, Krûčkov and Morozov’s commentary appeared just three days after a warning from 
the First Secretary of the Communist Party of the Kyrgyz SSR, Medetkan Šerimkulov, directed 
explicitly at journalists, to refrain from provocative or inaccurate reporting: 

I would like to say that in interethnic relations what is above all important is consolidation, deep 
respect for each other, and balance – and journalistic announcements here play an enormous role. 
They can serve as a means for calming passions (uspokoeniâ strastej) or, on the contrary, as a 
catalyst for emotional explosion (katalizatorom emocional’nogo vzryva) (Niksdorf, 1989b). 

Šerimkulov was clearly incensed that the central Moscow press had relied exclusively upon 
reports prepared by the Tajik news agency, TadžikTA, in describing events in the Isfara valley, 
and he used a (prepared) interview in Sovetskaâ Kirgiziâ to make his point. “The information 



coming out in a variety of central publications contains some questionable assessments and 
often straightforward factual errors,” the article noted. Specifically, Šerimkulov criticised the 
use of the term “contested territory” (spornaâ territoriâ) to reference the land on which the 
Kyrgyz farmers had commenced construction, and a reference to “contested water” in the 
previous day’s Komsomol’skaâ Pravda (Ganelin, 1989): 

In my opinion, disputes are being whipped up around issues that are not disputed. If we are talking 
about the inter-republican borders, then we need first of all to proceed from the de facto land use 
that has arisen between the republics […] The residents of the Tajik village, Oktâbr’ have claims 
upon a part of the territory of Batken district. Precisely here were envisaged several land parcels 
for the workers of the 100 years of Lenin sovkhoz. They even brought stones to build the 
foundations for their homes. But when disputes arose, as occurred in the spring, we insisted that 
they cease any work. What kind of ‘appropriation’ can we talk of in the given situation? (Niksdorf, 
1989b). 

Šerimkulov’s conclusion was that only through an agreed official narrative, from Kyrgyz 
and Tajik news agencies, could such inaccuracies be avoided. As quoted by Niksdorf: 

At the meetings of the leaders of Kirgiziâ and Tajikistan we talked about the role of the press in 
illuminating the conflict situation in the two districts of our republics. A correct conclusion was 
drawn, that information in various publications should not be one-sided. It would be good if [such 
information] were agreed by representatives of both sides. Precisely in this way we have proceeded 
in preparing announcements from KirTAG for the republican and all-Union press. I think that not 
one correspondent will look upon such a move as an attack on the freedom of the press (kak 
pokušenie na svobodu pečati), though it might well help him to avoid mistakes, small or large 
(idem). 

 
Conclusion 

1989 was a year of heightened awareness about the fragility of inter-ethnic relations in 
Central Asia, and of the capacity of inaccurate or ‘misguided speech’ to foster its own dynamic 
of escalation. For many journalists who were also members of the Communist Party, the stakes 
of maintain peace through ‘constructive speech’ could not be higher It is perhaps no surprise 
that throughout the spring and summer of 1989, provincial newspapers in the Tajik and 
Kyrgyz SSR carried multiple articles stressing the non-occurrence of conflict, the danger of 
misinformation, the need to be ‘vigilant’ (bditel’nyj) and to distinguish ‘reality from rumour’ 
(e.g. Khomidov, 1989; KirTAG 1989). 

Such appeals cannot, I believe, simply be attributed to the inertia of inherited styles of 
narrative reportage, the conservatism of individual journalists, or the pressures that editors 
were under from their Party bosses – although all of these aspects no doubt played some role. 
Rather, as the flurry of editorial commentary concerning the need for ‘responsible speech’ 
suggests, journalists and editors were charting a new ground of discursive possibility in a 
context where unregulated speech was understood to have powerful and unpredictable 
consequences. Rumour, as Veena Das notes, “occupies a region of language with the potential 
to make us experience events, not simply by pointing to them as to something external, but 
rather by producing them in the very act of telling” (2007, p. 108). Journalists appear to have 
been intensely conscious of the pre-figurative capacity of language: the risk that reportage 
might itself enunciate and enact a new reality, hence the considerable, indeed perhaps 
excessive number of column inches dedicating to showing that a given rumour was false, that 
“disturbances didn’t occur” (e.g. Upolovnikov, 1989). 

This concern, if we are to take it seriously as more than conservative intransigence on the 
part of individual journalists, or a response to the long arm of the censor, has consequences for 
how we interpret the moment of late Soviet discursive decomposition that I have sought to 
capture in this article. At the end of his magisterial analysis of late socialism, Everything Was 



Forever, Until It Was No More, Alexi Yurchak argues that “Soviet late socialism provides a 
stunning example of how a dynamic and powerful social system can abruptly and 
unexpectedly unravel when the discursive conditions of its existence are changed” (2005, 
pp. 295-296). When viewed from the long range of the Soviet twentieth century, this is 
undoubtedly true. Gorbachev’s policy of glasnost’ was profoundly transformative, allowing for 
the very foundations of authoritative discourse to be questioned, and thus for the fragility of 
the Soviet master-narrative itself to be exposed. Viewed closer-up, however, the story begins 
to complicate. Any rupture explored in microcosm reveals itself to be a multiplicity of much 
smaller changes, with different tempi and causal sequences. Even avalanches have their 
internal dynamics. 

Through an analysis of reporting on one critical event in the dying years of the Soviet 
Union I have sought to capture something of that avalanche in motion: the point when a 
uniform discursive formation is not just disturbed, but gradually unmade. This reportage 
reveals the fragmentation in authoritative discourse; the emergence not simply of discordant 
narrative styles between a more experimental central press and a more cautious one in the 
provinces, but a more profound moment of instability about what exactly the provincial Soviet 
press can be or should be, particularly in a context of competing demands, limited resources 
and continued pressures from the Communist authorities to stand in the vanguard of 
‘constructive speech.’ It is for this reason that one article in an issue of Leninabadskaâ Pravda 
could serve as a meta-commentary on the worn-out authoritative discourse that dominated the 
very same issue’s other pages; it is for this reason that we can see, side by side, calls for 
greater press freedom and greater journalistic caution; assertions of growing instability and of 
greater calm; it is in this light, too, that we should interpret the proliferation of meta-
commentary on the dangers of an ‘unregulated’ (samodejatel’naâ) press, and that we can 
understand Šerimkulov’s gesture to the ‘freedom of the press’ even as his speech urges that 
journalists from Kyrgyz and Tajik news agencies agree a single narrative before reporting on 
transboundary conflict. 

That such transformations are not uniform should not surprise us: even a ‘landslide of the 
norm’ evolves over time. And yet, much writing on glasnost’, whether in euphoric or more 
critical tones, tends to stress rupture over anguished negotiation; to stress radical shifts in 
discursive styles rather than the equally striking continuities in modes of narration after the 
partial lifting of censorship; or to highlight journalistic euphoria over the equally pressing 
anxiety that ‘truth’ might be glasnost’s greatest victim. In part, I have suggested, this is 
because our analysis of glasnost’ still tends to be dominated by an implicit model of repression 
and release, such that the lifting of censorship will lead, unproblematically, to greater and 
more open expression (‘graphomania’) and in turn to a more open and liberal society. It is a 
narrative that resonates with a sensibility in much cultural theory to the small acts of resistance 
through which power is contested and a broader modality of hope (that the pen really might be 
mightier than the sword) (Jansenь 2014). From the perspective of the Soviet periphery, I have 
argued that glasnost’ should be seen less as a moment of unproblematic opening, of ‘taking 
voice’ after years of silencing, than as providing an insight into a constituent tension of 
Gorbachev’s reforms between experiment and control – and its anxious consequences for those 
journalists who understood their role to be instructing and educating their reading publics in 
socialist consciousness. For provincial journalists, perestroika signalled a discordant, 
contentious and contradictory process of negotiating ‘constructive’ speech; not simply the 
lifting of a censor’s stamp – a reality that is instructive for how we might interpret the political 
affordances and limits of ‘uncensored’ expression in other post-authoritarian contexts today. 

 



 
References 
 
Newspaper articles 
ANONYMOUS, 1989a, “Dialog: gazeta-čitatel’. Niti doveriâ [Dialogue: newspaper-reader. Threads of 

trust],” Leninabadskaâ Pravda, May 5, p. 2. 

⎯, 1989b, “Dejstvovat’ aktivnee [To operate more actively],” Sovetskaâ Kirgiziâ, June 21, p. 1. 

⎯, 1989c, “Čitateli ‘Izvestij’ o mežnacional’nykh otnošeniâkh [The readers of ‘Izvestiâ’ about inter-
ethnic relations],” Izvestiâ, July 15, p. 2. 

⎯, 1989d, “Prinimaûtsâ mery k normalizacii [Measures are being taken towards normalisation],” 
Izvestiâ, July 16, p. 1. 

⎯, 1989e, “S učetom vzaimnykh interesov [With consideration of mutual interests],” Sovetskaâ 
Kirgiziâ, July 20, p. 1 (also published in Leninabadskaâ Pravda, July 20, p. 4 and Kommunist 
Tadžikistana, July 20, p. 1). 

⎯, 1989f, “Zaočnaâ konferenciâ čitatelej gazety ‘Leninabadskaâ Pravda’ [A virtual conference of the 
readers of the newspaper ‘Leninabadskaâ Pravda’],” Leninabadskaâ Pravda, September 16, p. 3. 

BAÂLINOV K., 1989, “Nakhalstroj: Počemu vozmožny fakty samovol’nogo zakhvata zemli pod 
stroitel’stvo individual’nogo žil’â [Cowboy-build: Why there are cases of wilful seizure of land for 
the building of individual homes],” Komsomol’skaâ Pravda, June 29, p. 2. 

CORNWELL Robert, 1989, “Death Toll in Uzbekistan ‘Pogrom’ Reaches 50,” The Independent, June 7, 
p. 15. 

FREIDKIN B. & VAKHIDOV M., 1989, “Obŝestvennyj porâdok obespečen: na voprosy našikh 
korrespondentov otvečaet načal’nik UVD oblispolkoma M.S. Kosteckij [Public order is achieved: the 
head of the provincial department of internal affairs M.S. Kosteckij answers the questions of our 
correspondents],” Leninabadskaâ Pravda, June 13, p. 2. 

GANELIN A., 1989, “Styčka na meže [Conflict on the border],” Komsomol’skaâ Pravda, July 15, p. 2. 
ISLÂMOV A., 1989, “Sokhranit’ mir v svoem dome [Maintain peace in one’s home],” Leninabadskaâ 

Pravda, August 31, p. 4. 
KANOATOV I., 1989, “Do i posle konflikta [Before and after the conflict],” Leninabadskaâ Pravda, 

July 28, p. 3. 
KHOMIDOV M., 1989, “Real’nost’ protiv slukhov [Reality against the rumours],” Leninabadskaâ 

Pravda, April 28, p. 4. 
KIRTAG, 1989, “Po slukham i avtoritetno: komu èto na ruku? [On rumour and good authority: who is 

up to such a thing?],” Sovetskaâ Kirgiziâ, June 30, pp. 1-2. 
KOZLINSKIJ V., 1989, “Kak my delaem gazetu [How we produce a newspaper],” Večernij Frunze, 

October 21, p. 6. 
KRÛČKOV Û. & FREIDKIN B., 1989, “K voprosu o slukhakh. Poziciâ: Ee neobkhodimo imet’ vsem, kto 

zanât ideologičeskoj rabotoj [On the question of rumours. Position. It is necessary for everyone who 
is concerned with ideological work to have it],” Leninabadskaâ Pravda, May 6, p. 3. 

KRÛČKOV Û. & MOROZOV V., 1989, “Byt’ lûd’mi! Reportaž iz zony dejstviâ komendantskogo časa [Be 
human! A reportage from the curfew zone],” Leninabadskaâ Pravda, July 21, pp. 1,3. 

LATIFI O. & RAZGULÂEV Û., 1989, “Granica čerez ulicu [The border across the street],” Pravda, 
August 23, p. 2 (reprinted on August 25 in Leninabadskaâ Pravda, p. 2 and Sovetskaâ Kirgiziâ, 
p. 2). 

MURSALIEV A., 1989, “Nacional’nyj vopros [The national question],” Komsomol’skaâ Pravda, 
August 5, pp. 1,2. 

NIKSDORF V., 1989a, “Obstanovka normalizuetsâ [The situation is normalising],” Sovetskaâ Kirgiziâ, 
July 16, p. 1. 

⎯, 1989b, “Trudnosti dolžny byt’ preodoleny [Difficulties must be overcome],” Sovetskaâ Kirgiziâ, 
July 18, p. 1. 



PETRUNÂ V., 1989, “Pravo na talon: neuklonno rastet proizvodstvo piŝevoj produkcii, eŝe stremitel’nee 
rastet deficit [The right to a voucher: the production of food is growing, but the deficit is growing at 
a faster rate],” Leninabadskaâ Pravda, May 17, p. 1. 

POPOV M., 1989a, “Put’ k soglasiû [The road to agreement],” Kommunist Tadžikistana, June 13, p. 2. 

⎯, 1989b, “Konflikta moglo ne byt’ [Conflict could have been avoided],” Leninabadskaâ Pravda, 
June 28, p. 1. 

Prizyv k razumu. Obrashchenie veteranov partij, voiny i truda, predstavitelej nuchnoj i tvorcheskoj 
intelligentsii, rabočego klassa I kolkhoznogo krestânstva, molodezhi k naselenû respubliki [Appeal 
to sense. An appeal of the veterans of the party, of the war and of labour, representatives of the 
scientific and cultural intelligentsia, the working class and the collective farm pesanatry, [and] the 
youth to the population of the republic]. Komsomolec Tadžikistana, July 19, 1989, p. 1.  

ROMANÛK C., 1989, “Skvattery vo Frunze [Squatters in Frunze],” Komsomol’skaâ Pravda, June 22, 
p. 1. 

SAJIPŽANOV M., 1989, “Vzglâd na problem: ‘Prišlite korrespondenta…’ [A perspective on the problem: 
‘send a correspondent’],” Leninskij Put’, August 9, p. 1. 

TADŽIKTA, 1989a, “K sobytiâm v Aštskom rajone [On the events in Ašt rajon],” Leninabadskaâ 
Pravda, July 13, p. 2. 

⎯, 1989b, “K sobytiâm v Isfarinskom rajone [On the events in Isfara rajon],” Leninabadskaâ Pravda, 
July 15, p. 1 (also published in Kommunist Tadžikistana, July 15, p. 1). 

⎯, 1989c, “Obrazovana črezvyčajnaâ komissiâ [An emergency commission has been formed],” 
Kommunist Tadžikistana, July 16, p. 1. 

⎯, 1989d, “Nužna kropotlivaâ rabota [Painstaking work is needed],” Kommunist Tadžikistana, July 18, 
p. 1. 

TADZHIKTA-TASS, 1989, “Vveden komendantskij čas [A curfew has been introduced],” Izvestiâ, 
July 16, p. 2. 

TASS, 1989, “Snova pošla voda [Water has been resumed],” Sovetskaâ Kirgiziâ, July 21, p. 1. 
Ukaz prezidiuma verkhovnogo soveta Tadžikskoj SSR o vvedenii komendantskogo čhasa na territorii 

kišlačnykh sovetov Vorukh, Čorku i Surkh Isfarinskogo rajona Leninabadskoj oblasti Tadžikskoj 
SSR [Decree of the Supreme Soviet of the Tajik SSR on the introduction of a curfew on the territory 
of the village councils of Vorukh, Čorku and Surh of Isfara district of Leninabad oblast of the Tajik 
SSR], Kommunist Tadžikistana, July 15, 1989, p. 1. 

UPOLOVNIKOV V., 1989, “Po slukham i avtoriteno: besporâdkov ne proizošlo [On rumour and good 
authority: riots did not take place],” Sovetskaâ Kirgiziâ, May 26, p. 3. 

ZAKHAROV V., 1989, “Družba nikomu ne povredit [Friendship won’t harm anyone],” Leninskij Put’, 
July 22, p. 1. 

ZAKIROV M. & BABADŽANOV Kh., 1989a, “V usloviâkh komendantskogo časa [In the conditions of the 
curfew],” Kommunist Tadžikistana, July 21, p. 1. 

⎯, 1989b, “Isfara: press-konferenciâ K.M. Makhkamova [Isfara: the press conference of 
K.M. Makhkamov],” Kommunist Tadžikistana, July 21, p. 1. 

ŽUKOV Û., 1989, “Svoboda slova ili vsedozvolennost’? O nekotorykh problemakh samodeâtel’noj 
pečati [Freedom of speech or ‘everything goes’? On some problems with the autonomous press],” 
Sovetskaâ Kirgiziâ, August 29, p. 2. 

 
Other literature 
BICHSEL Christine, 2009, Conflict Transformation in Central Asia: Irrigation Disputes in the Ferghana 

Valley, Abingdon: Routledge. 
BOYM Svetlana, 1993, Common Places: Mythologies of Everyday Life in Russia, Boston: Harvard 

University Press. 
BUŠKOV Valentin, 1995, Naselenie severnogo Tadžikistana: formirovanie i rasselenie [The population 

of Northern Tajikistan: formation and distribution], Moscow: RAN. 
DAS Veena, 2007, Life and Words. Violence and the Descent Into the Ordinary, Berkeley: University of 

California Press. 



GHONIM Wael, 2013, Revolution 2.0: The Power of the People is Greater than the People in Power. A 
Memoir, New York: Houghton Mifflin Harcourt. 

GLEBOV Oleg & CROWFOOT John (eds.), 1989, The Soviet Empire: Its Nations Speak Out, Chur, 
Switzerland–London: Harvard Academic Publishers. 

GUSEINOV Gasan, 1989, “Lož kak sostoânie soznaniâ [Lying as a state of consciousness],” Voprosy 
filosofii 11, pp. 64.76. 

HUMPHREY Caroline, 2005, “Dangerous words: Taboos, evasion and silence in Soviet Russia,” 
Antropologičeskij forum/Forum for Anthropology and Culture 2, pp. 374-296. 

HUSKEY Eugene, 1997, “Kyrgyzstan: The Politics of Demographic and Economic Frustration,” in Ian 
Bremmer & Ray Taras (eds.), New States, New Politics: Building the Post-Soviet Nations, 
Cambridge: Cambridge University Press, pp. 655-680. 

JANSEN Stef, 2014, “Hope For/Against the State: Gridding in a Besieged Sarajevo Suburb,” Ethnos 
79(2), pp. 238-260. 

MCNAIR Brian, 1991, Glasnost, Perestroika and the Soviet Media, London–New York: Routledge. 
MICKIEWICZ Ellen, 1997, Changing Channels: Television and the Struggle for Power in Russia, 

Durham: Duke University Press. 
OSIPOV Aleksandr, 2004, “Ferganskie sobytiâ 1989 goda (konstruirovanie etničeskogo konflikta) [The 

Ferghana events of 1989 (the construction of an ethnic conflict)],” in S.N. Abashin & V.I. Buškov, 
Ferganskaâ dolina: etničnost’, etničeskie processy, etničeskie konflikty, Moscow: Nauka, pp. 164-
223. 

OUSHAKINE Serguei, 2000, “In the State of Post-Soviet Aphasia: Symbolic Development in 
Contemporary Russia,” Europe-Asia Studies 52(6), pp. 991-1016. 

⎯, 2001, “The Terrifying Mimicry of Samizdat,” Public Culture 13(2), pp. 191-214. 
REEVES Madeleine, 2014, Border Work: Spatial Lives of the State in Rural Central Asia, Ithaca: Cornell 

University Press. 
RIORDAN James & BRIDGER Sue, 1992, Dear Comrade Editor: Readers’ Letters to the Soviet Press 

Under Perestroika, Bloomington: Indiana University Press. 
RYAZANOVA-CLARKE Lara, 2008, “On Constructing Perestroika: Mikhail Gorbachev as Agent of 

Linguistic Heresy,” in Ernest Andrews (eds.), Linguistic Changes in Post-Communist Eastern 
Europe and Eurasia, New York: Columbia University Press, pp. 103-130. 

RYWKIN Michael, 1990, Moscow’s Muslim Challenge: Soviet Central Asia, Armonk–London: M.E. 
Sharpe. 

SHOZIMOV Pultat, BESHIMOV Baktybek & YUNUSOVA Khurshida, 2011, “The Ferghana Valley During 
Perestroika, 1985-1991,” in Frederick Starr (ed.), The Ferghana Valley: The Heart of Central Asia, 
Armonk: M.E. Sharpe, pp. 178-204. 

TISHKOV Vladimir, 1997, Ethnicity, Nationalism and Conflict in and After the Soviet Union: The Mind 
Aflame, London: Sage. 

WOLFE Thomas, 2005, Governing Soviet Journalism: The Press and the Socialist Person After Stalin, 
Bloomington: Indiana University Press. 

YURCHAK Alexei, 2003. “Soviet Hegemony of Form: Everything Was Forever, Until It Was No More,” 
Comparative Studies in Society and History 45(3), pp. 480-510. 

⎯, 2005, Everything Was Forever, Until It Was No More: The Last Soviet Generation, Princeton: 
Princeton University Press. 

ZAVISCA Jane, 2011, “Explaining and Interpreting the End of Soviet Rule,” Kritika: Exploration in 
Russian and Eurasian History 12(4), pp. 925-940. 

 

Résumé 
(Dé)Construction du discours officiel dans les temps difficiles. Vérité, rumeurs et « parole 
constructive » dans la presse provinciale d’Asie centrale sous la perestroïka. 

Cet article analyse la déconstruction du discours officiel dans la presse d’Asie centrale sous la 
perestroïka. Les études sur la presse soviétique ont souvent souligné les bouleversements générés par la 



politique de transparence (glasnost) de Gorbatchev dans la seconde moitié des années quatre-vingt. Cet 
article examine comment ces changements ont été pris en compte dans la couverture médiatique d’un 
conflit interethnique et transfrontalier entre les RSS kirghize et tadjike en 1989. Grâce à une analyse 
approfondie du traitement des événements dans la presse centrale, républicaine et provinciale, l’article 
défend le besoin de « provincialiser » le récit sur la perestroïka, c’est-à-dire de tenir compte des 
dynamiques propres à chaque région de l’Union soviétique, et leurs conséquences pour les journalistes 
et éditeurs face à l’exigence d’une « parole constructive » au moment même où les commentaires 
s’accumulent sur la relation entre vérité, rumeurs et conflit interethnique. 

Mots clés : perestroïka, glasnost, rumeur, conflit, événements d’Isfara, journalisme. 

 

Аннотация 
Об официальном дискурсе в смутные времена. Правда, слухи и «конструктивная речь» в прессе 
Центральной Азии в период перестройки. 

В этой статье рассматривается деконструкция официального дискурса в прессе Центральной 
Азии в период перестройки. Исследования советской прессы часто подчеркнули знаменательные 
изменения вызванные горбачевской гласности во второй половине 1980-х годов. Данная статья 
анализирует, каким образом эти изменения были отражены в освещении межнационального и 
трансграничного конфликта между Кыргызской и Таджикской ССР в 1989 г. Посредством 
глубокого анализа статей центральной, республиканской и областной прессы утверждается, что 
настало время воспринимать перестройку более с региональной точки зрения, то есть принимать 
во внимание динамики каждого региона советского союза и их влияние для журналистов и 
редакторов с требованием «конструктивной речи» в то время, когда есть вес ряд комментарий по 
отношении между истиной, слухами и межнациональным конфликтом. 

Ключевые слова: перестройка, гласность, слух, конфликт, Исфаринские события, 
журналистика. 


