
Slavic Review 71, no. 4 (Winter 2012)

S
N

873

Fault Lines in Russia’s Discourse of Nation: 
Television Coverage of the December 2010 
Moscow Riots

Stephen Hutchings and Vera Tolz

On 6 December 2010, four Spartak football fans became involved in a 
late-night altercation with a group of men from the North Caucasus in 
northern Moscow. The circumstances remain shrouded in controversy, 
but there is no dispute about the tragic consequences: one fan, Egor 
Sviridov, died after receiving four bullet wounds. Six men were detained, 
of whom fi ve were later released. Aslan Cherkesov, from Dagestan, was 
later charged with Sviridov’s murder. The event sparked mass demonstra-
tions by Spartak fans, culminating in a violent riot on Manezhnaia Square 
in central Moscow on 11 December as fans gathered to protest the dual 
outrage of Sviridov’s murder and the apparent incompetence (or, worse, 
complicity) of the law enforcement agencies. The rioters targeted their 
anger both at the latter and at people whom the Russian media typically 
refers to as being of “non-Slavic appearance.” Numerous shocking beat-
ings occurred.

It took the rearrest of two of the original suspects, interventions by 
Dmitrii Medvedev and Vladimir Putin on 12 and 13 December, respec-
tively, and Putin’s appearance at a Sviridov memorial meeting, all broad-
cast on prime-time television, before calm was fully restored in the capi-
tal and other cities where protests in solidarity with Moscow rioters took 
place.1 Seen now as a milestone in the troubled history of interethnic rela-
tions in post-Soviet Russia, the Manezhnaia riots delivered a blow to the 
nation-building effort which, since the end of the last century, had been 
launched to create a sense of common purpose and overcome interethnic 
differences and separatist tendencies under the auspices of a supposedly 
powerful, confi dent state.2 This Kremlin-sponsored national unifi cation 
project entails simultaneously a discursive promotion of the concept of 
the civic Russian multiethnic nation (grazhdanskaia rossiiskaia natsiia) and 

Research for this article was funded by a grant from the United Kingdom’s Arts and Hu-
manities Research Council (AH/H018964/1). We are very grateful to the Council for its 
generous support. Thanks are also due to Sue-Ann Harding, Piers Robinson, Mark D. 
Steinberg, and anonymous reviewers of Slavic Review for their valuable comments and 
suggestions.

1. REN TV Nedelia, 18 December 2010, reported that there were demonstrations in 
support of the Moscow rioters in fi ve cities across Russia. See www.nedelya.ren-tv.com/
index.php?option=com_content&view=category&id=4&layout=blog&Itemid=9&limitstart
=50 (last accessed 21 September 2012)

2. Following an investigation into the riots, in April 2011 a Coordinating Council on 
Nation-Related Politics was established and the Movement against Illegal Immigration 
banned. In the state-controlled media, the period of intense coverage was succeeded by 
longer, televised discussions on the deep-seated interethnic tensions that Manezhnaia ex-
posed. See, e.g., Poedinok, 14 April 2011, and Tem vremenem, Rossiia, 17 January 2011.

07-S6102-RO.indd   87307-S6102-RO.indd   873 10/23/12   11:12:07 AM10/23/12   11:12:07 AM



874 Slavic Review

S
N
L
874

a systematic utilization of ethnic Russian nationalism as a tool of political 
self-legitimation and popular mobilization.3

Since Putin’s fi rst accession to power, there have been a range of media 
responses to the Kremlin’s increased attention to what is somewhat mis-
leadingly termed “the national question.” By the end of the fi rst decade 
of the new millennium, mass-circulation, populist newspapers such as 
 Moskovskii komsomolets and Komsomolskaia pravda were constructing highly 
negative images of people from the Caucasus and various groups of non-
Russian “migrants” as constituent Others against whom Russian identity 
was defi ned.4 Yet this reductive approach, which both refl ects what jour-
nalists believe public perceptions to be and shapes those perceptions in 
turn, should not be equated with the offi cial discourse emanating from 
the Kremlin, even if the Kremlin bears some responsibility for fostering 
such approaches.5 Alarmed in particular by the intensifi ed othering and 
criminalization of Chechens in the immediate aftermath of the Beslan 
hostage-taking crisis in 2004, Russia’s top leaders have begun promoting a 
more nuanced image of Russia. On the one hand, leading politicians iden-
tify the country’s multiethnicity as its major strength, assigning a positive 
role to its “traditional religions,” including Islam, in community building.6 
On the other, they call for the privileged place of ethnic Russians in state 
and nation building to be better appreciated.7 These two contradictory el-
ements of the offi cial discourse exist in constant tension. State-controlled 
television, part of whose mission is to disseminate the national cohesion 
principles articulated by Putin’s and Medvedev’s governments, thus has 
to perform a careful balancing act, negotiating the contradictory rhetori-
cal discourses of top political leaders, on the one hand, and wider public 
(and media) representations of interethnic relations, on the other. This 
process provides the focus for our article.

In the current, information-rich environment, no media organ can 

3. Marlène Laruelle, ed., Russian Nationalism and the National Reassertion of Russia 
(London, 2009); Alfred B. Evans, “Putin’s Legacy and Russia’s Identity,” Europe-Asia Stud-
ies 60, no. 6 (August 2008): 899–912; Stephen Hutchings and Natalia Rulyova, “Com-
memorating the Past/Performing the Present: Television Coverage of World War II Vic-
tory Celebrations and the (De)Construction of Russian Nationhood,” in Birgit Beumers, 
Stephen Hutchings, and Natalia Rulyova, eds., The Post-Soviet Russian Media: Confl icting 
Signals (London, 2008), 137–55.

4. A. M. Verkhovskii, ed., Iazyk vrazhdy protiv obshchestva (Moscow, 2007), 21, 26.
5. See Marlène Laruelle, Inside and Around the Kremlin’s Black Box: The New Nationalist 

Think Tanks in Russia (Stockholm, 2009). On how the media not only teach their audiences 
what they should think about such complex issues as race but attempt to refl ect particular 
public expectations, see Eugene McLaughlin, “Recovering Blackness/Repudiating White-
ness: The Daily Mail’s Construction of the Five White Suspects Accused of the Racist Mur-
der of Stephen Lawrence,” in Karim Murji and John Solomos, eds., Racialization: Studies in 
Theory and Practice (Oxford, 2005), 165.

6. Stephen Hutchings and Vera Tolz, “Re-Inventing Russia in Television News Com-
momorations of the Day of National Unity: Mediation as Fracture” (paper presented at 
the annual converntion of the Association for Slavic, East European, and Eurasian Studies, 
Washington, D.C., November 2011).

7. Vera Tolz, “Russia: Exiled, Submerged, Restored,” in Simon Dixon, ed., Oxford 
Handbook of Modern Russian History (Oxford, forthcoming).

07-S6102-RO.indd   87407-S6102-RO.indd   874 10/23/12   11:12:08 AM10/23/12   11:12:08 AM



Television Coverage of the December 2010 Moscow Riots 875

S
N
L

875

completely ignore popular expectations regarding the coverage of topical 
issues. The growing xenophobia among the country’s Slavic majority that 
the Manezhnaia events underscored is pertinent. Since the late 1990s this 
xenophobia has been refl ected in opinion polls.8 In its ugliest and most 
destabilizing form, it has been manifested in the alarming rise of neo-Nazi 
hate crimes targeting ethnic minorities across the country.9

The growth in neo-Nazi extremism and interethnic tension is not 
unique to Russia. Most European countries have experienced such prob-
lems, often in the context of a reaction to the “threat” posed by Islamic 
fundamentalism. The peoples of the North Caucasus are predominantly 
Muslim, but the religious dimension of the tension is less pronounced in 
Russian cities than in other European locations, one of several reasons 
why the Manezhnaia case study gains signifi cance in the comparative con-
text that will never be far from our concerns; far-right forces in the United 
Kingdom, France, Scandinavia, and elsewhere now target what they term 
the “Islamicization” of European societies.10 Tellingly, the coverage of the 
riots we analyze makes no reference to Islam.11

The media’s role in both inciting interethnic tensions and promoting 
multicultural tolerance has been extensively studied in western European 
contexts.12 The infl uence of the media (and particularly of television) on 
how “crises of multiculturalism” are played out in postcommunist coun-
tries is, if anything, greater than in western Europe, given the residual 
control that the state maintains over broadcasting in many of these na-
tions.13 Yet the topic remains relatively underresearched. The majority 

8. Marlène Laruelle, In the Name of the Nation: Nationalism and Politics in Contemporary 
Russia (Houndmills, Eng., 2009), 35– 48.

9. See the publications of the Moscow-based human-rights monitoring organization 
Sova, most recently, A. M. Verkhovskii, G. V. Kozhevnikova, and O. A. Sibirtseva et al., 
Ksenofobiia, svoboda sovesti i antiekstremizm v Rossii v 2010 godu (sbornik dokladov) (Moscow, 
2011). See also Martin Laryš and Miroslav Mareš, “Right-Wing Extremist Violence in the 
Russian Federation,” Europe-Asia Studies 63, no. 1 ( January 2011): 129–54.

10. For example, the fastest growing far-right organization in the United Kingdom, 
the English Defence League, addresses the opening sentence of its mission statement to 
“patriotic people throughout the country fed up with Islamic Extremism, Islamism, and 
our government’s spineless inability to address the issues.” See englishdefenceleague.org/ 
(last accessed 21 September 2012). For the rise of neo-Nazi extremism in Europe, see Martin 
Schain, Aristide Zolberg, and Patrick Hossay, ed., Shadows over Europe: The Development and 
Impact of the Extreme Right in Western Europe (New York, 2002); Bert Klandermans and Nonna 
Mayer, eds., Extreme Right Activists in Europe: Through the Magnifying Glass (London, 2006).

11. The NTV coverage of the Manezhnaia events mentioned briefl y that “anti-Islamic 
slogans” were heard during an anti-Caucasian riot in Rostov-on-Don that had taken place 
earlier in 2010.

12. See Antonis A. Ellinas, The Media and the Far Right in Western Europe: Playing the 
Nationalist Card (Cambridge, Eng., 2010); Christopher Flood, Stephen Hutchings, Galina 
Miazhevich, and Henri Nickels, Islam, Security and Television News (London, 2012); Simon 
Cottle, Ethnic Minorities and the Media: Changing Cultural Boundaries (Buckingham, Eng., 
2000); Ella Shohat and Robert Stam, Unthinking Eurocentrism: Multiculturalism and the Me-
dia (London, 1994).

13. For a recent book that devotes a whole chapter to “the mediation of the crisis [of 
multiculturalism],” see Alana Lentin and Gavan Titley, The Crises of Multiculturalism: Racism 
in a Neoliberal Age (London, 2011).

07-S6102-RO.indd   87507-S6102-RO.indd   875 10/23/12   11:12:08 AM10/23/12   11:12:08 AM



876 Slavic Review

S
N
L
876

of existing publications in this area are nonscholarly reports issued by 
various human rights agencies.14 There is a limited body of scholarly work 
in Russian, but it tends to focus on the print media and Internet rather 
than television and is mostly descriptive.15 There are also a small number 
of studies treating media reporting on Roma communities in eastern Eu-
rope, some of which deal with coverage of discrimination against those 
communities, while others trace media complicity in the promotion of 
anti-Roma stereotypes.16 Since these stereotypes are intertwined with no-
tions of the inherent criminality of gypsies, there is a direct point of com-
parison with the criminalization of the peoples of the North Caucasus that 
played a part in shaping television coverage of the Manezhnaia crisis.17 
The parallel was reinforced by an incident in Bulgaria in September 2011, 
when large-scale rioting by nationalists protesting the manslaughter of an 
ethnic Bulgarian by a “corrupt” gypsy baron, and against police leniency 
toward the baron, spiralled out of control.18

Indeed, Russia’s diffi culties in managing ethnic diversity in the face of 
global mass population movements are shared across Europe. Speeches 
made in 2011 by Angela Merkel and David Cameron, and controversies 
over the expulsion of gypsies and the wearing of religious attire in public 
places in France, indicate a common crisis in European tolerance val-
ues from which Russia is not immune. Cameron’s pronouncement of the 
death of “state multiculturalism” could have been targeted at the Kremlin’s 
promulgation of its increasingly hollow Unity in Diversity formula.19 His 
denigratory depiction signals multiculturalism’s reversion to the status of 
an offi cial mantra imposed against the grain of reality (that of tensions 

14. For example, various references to media coverage of Roma can be found on the 
Web site of the European Roma Rights Centre, at www.errc.org (last accessed 21 Septem-
ber 2012).

15. Galina Zvereva, “Natsionalisticheskii diskurs i setevaia kul�tura,’ Pro et Kontra 2, 
no. 29 (September–October 2005), accessible at uisrussia.msu.ru/docs/nov/pec/2005/2/
ProEtContra_2005_2_03.pdf (last accessed 21 September 2012); Viktor Shnirel�man, “Porog 
tolerantnosti”: Ideologiia i praktika novogo rasizma, 2 vols. (Moscow, 2011), 2:277– 84; Mikhail 
Kroz, “Ksenofobiia v rossiiskikh SMI kak proiavlenie ekstremizma,” in Marlène Laruelle, 
ed., Russkii natsionalizm: Sotsial�nyi i kul�turnyi kontekst (Moscow, 2008), 425– 44.

16. An example of the former is Karmen Erjavec, “Media Representation of the Dis-
crimination against the Roma in Eastern Europe: The Case of Slovenia,” Discourse of Society 
12, no. 6 (November 2001): 699–727; an example of the latter is Peter Vermeersch, “Eth-
nic Minority Identity and Movement Politics: The Case of the Roma in the Czech Repub-
lic and Slovakia,” Ethnic and Racial Studies 26, no. 5 (September 2003): 879–90. See also 
Magdalena Ratajczak, “Representation and Visibility: Roma in the Media,” Global Media 
Journal, German Edition 1, no. 2 (Autumn 2011), at www.globalmediajournal.de/archive-
volume-1-nr-2/ (last accessed 21 September 2012).

17. The criminalization theme is central to Colin Clark and Elaine Campbell, “‘Gypsy 
Invasion’: A Critical Analysis of Newspaper Reaction to Czech and Slovak Romani Asylum-
Seekers in Britain, 1997,” Romani Studies 10, no. 1 ( June 2000): 23 – 47.

18. For further details, see Andrew Macdowell, “Anti-Roma Riots Engulf Bulgaria 
after Teenage Tragedy,” The Independent, 28 September 2011, at www.independent.co.uk/
news/world/europe/antiroma-riots-engulf-bulgaria-after-teenage-tragedy-2361944.html 
(last accessed 21 September 2012).

19. See “State Multiculturalism Has Failed, Says David Cameron,” BBC, 5 February 
2011, at www.bbc.co.uk/news/uk-politics-12371994 (last accessed 21 September 2012).

07-S6102-RO.indd   87607-S6102-RO.indd   876 10/23/12   11:12:08 AM10/23/12   11:12:08 AM



Television Coverage of the December 2010 Moscow Riots 877

S
N
L

877

induced by ethnic separatism) and of popular consensus (the desire for 
the ethnic other to assimilate or disappear).

Nor can the disjunction between the Russian state media’s rhetoric 
of multicultural harmony and the realities of deep interethnic tensions 
within society at large be disassociated from similar mismatches elsewhere. 
In 1998, when France hosted, and won, the football World Cup, television 
screens were awash with image sequences uniting France’s revolution-
ary history with larger-than-life photos of its multiracial football heroes 
gazing to a future in which France erases the interethnic tensions of the 
present, and the colonial misdeeds of the past, to realize the spirit of unity 
embodied in the great deeds of its founders. Seven years later, in October 
2005, those same screens were dominated by scenes of disaffected Arab 
Muslim youths rioting in the banlieues of Paris as the French government 
declared a state of emergency and a television executive openly admitted 
to self-censorship in the interests of avoiding encouraging far-right politi-
cians.20 This relationship between news broadcasting, offi cial multicultur-
alist nation building, and the rise of interethnic tension in Europe more 
generally is the fi rst context in which our analysis of the Manezhnaia crisis 
situates itself.

Exploring the three-way relationship in its Russian variant, we focus 
on television’s account of the riots, rather than on their causes, paying 
particular attention to the narrative struggle to reconcile offi cial rhetoric 
with grassroots realities and broadcasters’ own preexisting assumptions. 
The Manezhnaia riots put the main state-controlled television channels, 
as well as the offi cial discourse they were expected to endorse, to a par-
ticularly severe test; these channels had hitherto tended to downplay in-
cidents of ethnically and racially motivated violence, preferring instead to 
project an image of a harmonious, multiethnic Russia.

Inevitably actors interpret complex issues with the help of the concep-
tual apparatuses that are available to them and are often applied, without 
being interrogated, to the material at hand. We aim to identify and analyze 
the conceptual apparatus used by national television broadcasters in their 
coverage of Manezhnaia. We demonstrate that it consists of a single, but 
multifaceted, amalgam in which interpretations and terminologies of the 
Soviet period are modifi ed through the infl uences of late imperial Rus-
sian intellectual traditions and western interpretations of societal diver-
sity. This apparatus bears the impact of interpretative lenses (or prisms), 
which operate at various levels of the public sphere (offi cial, pseudo- 
academic, and unoffi cial-demotic), possess a mythic resonance that ac-
counts for their durability, and combine in a complex variety of ways.

In tracing how the apparatus shapes television coverage of the Mane-
zhnaia disturbances, we consider its interactions with a discursive environ-
ment signifi cantly different from its Soviet predecessor. Three differences 
are particularly important: the collapse of a single ideological framework 
(that of Marxism and Leninism) that results in a less consistent political 

20. Claire Cozens, “French TV Boss Admits Censoring Coverage,” The Guardian, 
10 November, 2005.

07-S6102-RO.indd   87707-S6102-RO.indd   877 10/23/12   11:12:09 AM10/23/12   11:12:09 AM



878 Slavic Review

S
N
L
878

lexicon and a more uncertain relationship between state and broadcaster; 
the media’s growing infi ltration by ideas and forms previously deemed 
“alien” (including global media formats underpinned by western ideolog-
ical assumptions, and European concepts previously at odds with Soviet 
principles); and a greater need to respond to grassroots voices external to 
approved discourse (whence the populist infl ections often detectable in 
Kremlin pronouncements). Thus, the second broader context to which 
our analysis belongs is that of the condition of offi cial state discourse un-
der Medvedev and Putin and its interrelationship with tensions within the 
public sphere more generally.

We examine news broadcasts from Russia’s foremost national televi-
sion channels: Channel 1, Rossiia, NTV, and REN TV.21 The hour-long 
weekend news bulletins of each channel, watched in full, provide our main 
source, but we also draw on the complete range of coverage across all four 
channels viewed throughout the two weeks in which Manezhnaia domi-
nated the headlines. We focus on the weekend editions for two reasons. 
First, our comparative approach required a careful selection of bulletins 
for in-depth scrutiny to ensure that the basis for comparison is consistent. 
As stipulated by the qualitative paradigm we follow, we derived that selec-
tion from an inductive reading of the entire corpus.22 In the weekend 
editions, our selection revealed the “characteristic rhythms and patterns” 
that, for Martin Harrison, differentiates weekend news from weekday bul-
letins, and that, as Espen Ytreburg argues, distills into more “assertive” 
and more “dramaturgically” defi ned trajectories the disparate narrative 
fragments emerging from weekday broadcasts.23 Second, the fact that, in 
conforming to Ytreburg’s thesis, the Russian weekly overviews indicated 
the “settled” view adopted by each channel in relation to the breaking 
events that they reacted to spontaneously over preceding days meant that 
they were pertinent to our central concern with narrative coherence (the 
degree to which the various accounts the channels provide of the distur-
bances are consistent within and between one another).

We draw on the insights of historical genealogy, tracing the prove-
nance, contextualization, and transformation of four key interpretative 
lenses underlying the media discourse around Manezhnaia. In order to 

21. Although only part-owned by the state, Channel 1 has reverted to its traditional 
role as government mouthpiece under Putin. Rossiia is fully state-owned and is assigned 
the role of integrating local interests with the national perspective. NTV was Russia’s fi rst 
truly independent television channel, securing its oppositional reputation under Vladimir 
Gusinskii, but was effectively taken over by Gazprom, the state energy giant, in 2001. REN 
TV remains the only private channel with an independent voice and national reach (albeit 
with a small educated audience and a market share of only 5 percent). For further details, 
see Stephen Hutchings and Natalia Rulyova, Television and Culture in Putin’s Russia: Remote 
Control (London, 2009), 8–11.

22. Gaynor Lloyd-Jones, “Design and Control Issues in Qualitative Case Study Re-
search,” International Journal of Qualitative Methods 2, no. 2 (Spring 2003): 1–20.

23. Martin Harrison, “Television Election News Analysis: Use and Abuse—A Reply,” 
Political Studies 37 (1989): 652–58; Espen Ytreburg, “Moving out of the Inverted Pyra-
mid: Narratives and Descriptions in Television News,” Journalism Studies 2, no. 3 (August 
2001): 362.

07-S6102-RO.indd   87807-S6102-RO.indd   878 10/23/12   11:12:09 AM10/23/12   11:12:09 AM



Television Coverage of the December 2010 Moscow Riots 879

S
N
L

879

better understand the transformative process, we use some of the tools 
of media discourse analysis, addressing issues of framing (the ideological 
packaging of news so as to promote or exclude specifi c interpretations), 
narrative, voice, performativity (what a given utterance “does” rather 
than what it “states”), rhetorical strategy, lexicon, and visual imagery. This 
synthetic model is particularly well suited to unpacking televisual repre-
sentations of the issues of ethnicity and nationalism underpinning the 
Manezhnaia narratives. For in its capacity constantly to bind individual 
viewers to an imagined community and to reconcile the discursive and 
the historical with the visceral and the present, television both articulates 
and obscures the place of ethnic identity within nationhood. Our method 
eschews both subjectivist and normative assumptions.24 We apply it against 
the backdrop of pioneering studies of Russian television news frames by 
Sarah Oates and her colleagues and by Ellen Mickiewicz, which, however, 
do not adopt a discourse-analytical approach and which use the concept 
of framing in rather different contexts.25 Proceeding by channel, we show 
how the transformative process (more or less “linear” in nature, accord-
ing to each channel’s relative need to cleave to shifts in the governmental 
and/or popular accounts) leads to a partial convergence around a com-
mon line, while the contradictions within and between broadcasters re-
main unresolved and a coherent narrative fails to emerge. We adopt the 
principle that consensus, and the power relations that it refl ects, is never 
more than the provisional fi xing of dominant meanings within a complex 
system of antagonisms liable to disrupt and reconfi gure those meanings 

24. Our use of the concepts we deploy corresponds to that assigned to them in Nor-
man Fairclough’s Media Discourse (London, 1995). We do not offer a data-driven, media 
content analysis aimed at identifying verifi able trends measured against normative beliefs 
about how the objective “realities” they refl ect should have been reported. Nor, by contrast, 
do we relativize all knowledge. Rather, we follow Richard Sennett’s pragmatic formula-
tion, aspiring to intersubjective “plausibility” by “showing the logical connections among 
phenomena” corroborated via the textual features that we intuit. See Richard Sennett, The 
Fall of Public Man (London, 2002), 43. We adopt no normative principles other than broad 
adherence to a media pluralism compatible with the promotion of mutual tolerance and 
respect.

25. Sarah Oates and her colleagues examine Russian television news framing of ter-
rorism and elections. But theirs is a largely quantitative method involving the coding of 
news segments by broad content areas (elections, the economy, terrorism, the military). 
See Sarah Oates, Lynda Lee Kaid, and Mike Berry, Terrorism, Elections, and Democracy: Politi-
cal Campaigns in the United States, Great Britain, and Russia (London, 2009), 14. Oates and 
Laura Roselle employ similar tools in their comparison of campaign coverage on Russian 
state and commercial channels, but they do not use the term framing. See Sarah Oates 
and Laura Roselle, “Russian Elections and TV News: Comparison of Campaign News on 
State Controlled and Commercial Television Channels,” Harvard International Journal of 
Press/Politics 5, no. 2 (Spring 2000): 30–51. Ellen Mickiewicz applies a qualitative concept 
of framing to viewer “trade-offs” in the interpretation of Russian television news, but her 
emphasis is on the mismatches between audience readings of news stories and the broad-
casters’ framings of those stories. See Ellen Mickiewicz, Television, Power, and the Public in 
Russia (Cambridge, Eng., 2008). For further discussion of Russian television news frames, 
see Hutchings and Rulyova, Television and Culture in Putin’s Russia, 42– 44. For an overview 
of Russian media and politics more generally, see Ivan Zassoursky, Media and Power in Post-
Soviet Russia (New York, 2004).

07-S6102-RO.indd   87907-S6102-RO.indd   879 10/23/12   11:12:09 AM10/23/12   11:12:09 AM



880 Slavic Review

S
N
L
880

at any point.26 Post-Soviet Russian public discourse, we contend, offers a 
specifi c, particularly vivid, demonstration of that principle.

Our core argument, which has three interlinked components, can be 
briefl y summarized as follows: rather than adhering to the edicts of a uni-
vocal state machine, post-Manezhnaia broadcasting reveals multiple fault 
lines whose partial convergence around a single narrative refl ects less an 
imposed Kremlin version of events than the restricted logic of the avail-
able conceptual apparatus and a need to refl ect the public mood; the em-
phasis within that apparatus on the perceived clarity and fi xity of ethnic 
boundaries, a legacy of Soviet thinking, leads to the overinterpretation 
of the interethnic dimension of the crisis when other factors might be at 
work, and, conversely to the occlusion of that dimension when it appears 
to be at the very root of the problem; other European broadcasters are 
not immune to this paradox, which relates also to the contingent nature 
of ethnicity as a category—its tendency to be invoked in one situation, 
but not in other, ostensibly similar, situations. In elaborating upon these 
factors, we refer in our conclusion to their implications for the broader 
contexts we identifi ed.

The Four Interpretative Lenses

Confl icting information about the Manezhnaia disturbances was refracted 
by the four channels through a set of consistently applied interpretative 
lenses. These lenses, refl ecting offi cial myths, (semi-)academic theories, 
and popular interpretations of events, are the friendship-of-the-peoples; 
ethnic-criminality; culture-confl ict or interethnic-strife; and conspiracy-
of-power theories. Possessing distinct genealogies, these interpretative 
devices have, as we show, acquired new life in the contemporary discur-
sive environment. The second and the third lenses, in particular, have 
distinct racializing undertones. Racializing worldviews, while avoiding the 
articulation of crude biologically determined hierarchies, tend to essen-
tialize ethnocultural differences and to transpose onto culture some of 
the prejudices commonly associated with biologically defi ned race. Such 
perceptions are typical of what scholars call “new racism,” which, in con-
trast to the “old,” biologically deterministic racism, focuses on ethnocul-
tural, rather than on overtly biological, distinctions. These distinctions are 
essentialized and perceived as determining people’s behavior.27

In fact, in most situations, public discourses poorly differentiate the 
ethnocultural and racial aspects of identity and attempts to disentangle 
them founder. In Russia, demotic, media, and semioffi cial pronounce-

26. For this account of consensus, see Ernesto Laclau, Hegemony and Socialist Strategy: 
Towards a Radical Democratic Politics (London, 1985), 135.

27. George M. Fredrickson, Racism: A Short History (Princeton, 2002), 151–70; 
Unni Wikan, Generous Betrayal: Politics of Culture in the New Europe (Chicago, 2002); Flora 
Anthias and Nira Yuval-Davis, Racialized Boundaries: Race, Nation, Gender, Colour, and Class 
and the Anti-Racist Struggle (London, 1992).

07-S6102-RO.indd   88007-S6102-RO.indd   880 10/23/12   11:12:09 AM10/23/12   11:12:09 AM



Television Coverage of the December 2010 Moscow Riots 881

S
N
L

881

ments (for example, those of Duma deputies and regional and local 
politicians) often describe the cultural specifi cities of minority groups as 
being “in their blood” or “in their genes.”28 Whereas many print media 
and Internet sites have little regard for the consequences of using crude 
techniques to “other” various groups in society, news reports on the main 
national television channels have adopted a more circumspect approach 
to diffi cult issues concerning ethnic relations or have avoided dealing with 
them altogether. The interpretative devices selected by those channels 
in the context of the Manezhnaia crisis are capable therefore of illumi-
nating the state broadcasters’ struggle to explain such crises within the 
framework of the Kremlin-sponsored nation-building project, and the 
diffi culties of the one channel that is consistently critical of that project 
with providing a coherent counterreading.

Coined by Iosif Stalin in 1935 and used until the late Soviet period, 
the friendship-of-the-peoples metaphor emphasized the importance of 
pan-Soviet unity and highlighted the central role allotted to Russians in 
achieving it. It signaled a major shift in the USSR’s nationalities policies 
away from the earlier approach of fostering the national self- expression 
of the non-Russian minorities, while stigmatizing ethnic Russians as mem-
bers of an “oppressor-nation.” Yet, despite the fact that Stalin’s new slo-
gan reversed the Russians’ role in sustaining the unity of the state-framed 
multiethnic community, it did not presuppose the transformation of the 
Soviet Union into a Russifi ed nation-state, stressing instead the multieth-
nicity and multiculturalism of the Soviet community of peoples. In fact, 
paradoxically, the cultivation of separate national identities for all offi -
cially recognized Soviet nationalities, now conceived in primordial terms, 
further intensifi ed.29 In view of the formula’s original meaning, it sits awk-
wardly with the current Russian government’s attempts to construct a more 
unifi ed national identity among citizens of the Russian Federation than 
the Soviet approach had allowed. Simultaneously criticized as Russifi ca-
tion in disguise by nationalist activists in the non- Russian union republics 
and as a license to exploit the RSFSR for the benefi t of the non-Russian 
nationalities by Russian nationalists, Stalin’s formula became discredited 
by the end of the Soviet period. Signifi cantly, it was only within the con-
text of the December 2010 riots that the friendship-of-the- peoples meta-
phor suddenly resurfaced in the coverage of the two main state- controlled 
channels.30 The resurrection of this slogan, which lost its power under 

28. Shnirel�man, “Porog tolerantnosti,” 2:278.
29. Terry Martin, The Affi rmative Action Empire: Nations and Nationalism in the Soviet 

Union, 1923 –1939 (Ithaca, 2001), 432– 61.
30. According to our project data—all news reports relating to interethnic cohesion 

issues broadcast on Vesti and Vremia from September to December 2010—the formula was 
not used once between the beginning of September and the second week of December 
2010. The only acknowledgement of its existence came in a Vesti report of 20 September 
2010 confi rming that local Moscow authorities had proposed to name a new street “Alley 
of the Friendship of the Peoples.” See www.vesti.ru/doc.html?id=393883 (last accessed 
21 September 2012).

07-S6102-RO.indd   88107-S6102-RO.indd   881 10/23/12   11:12:09 AM10/23/12   11:12:09 AM



882 Slavic Review

S
N
L
882

Mikhail Gorbachev, seems to indicate the political leadership’s lack of 
a clear vision regarding the causes of, and solutions to, the Manezhnaia 
violence.

The genealogy of the ethnic-criminality concept connects it with 
late-nineteenth-century racial theories, particularly those of the Italian 
scientist Cesare Lombroso’s school of criminology that linked particular 
anthropological types to criminality. Lombroso’s ideas acquired their own 
life in Russia; as in the late imperial period a debate took place among 
Russian anthropologists about whether those ideas could be applied to 
entire ethnic groups, particularly the peoples of the Caucasus.31 Signifi -
cantly, the works of the prerevolutionary experts occupying the most ex-
treme position on the issue are currently being republished in Russia. 
Repeated particularly often today is the hypothesis, fi rst articulated at the 
turn of the twentieth century and revived in the ideology of the European 
New Right since the 1970s, that social norms and social deviance were de-
termined by the indigenous people (korennoe naselenie) of a given territory, 
whereas migrants (prishloe naselenie), deprived of links to their native soil, 
more readily displayed an inclination toward criminality.32 This theory’s 
current popularity is also stimulated by the legacy of Soviet nationalities 
policies, which were based on a belief in a special link between single 
indigenous groups and particular territories and which fostered percep-
tions that only one group could have a legitimate claim to a given piece 
of land.33

It is noteworthy that in the Soviet Union of the 1970s, in the con-
text of the diminishing power of Marxist-Leninist ideology, leading So-
viet ethnographers and certain historians were already claiming that an 
“ethnos” possessed “psychological specifi cities” (psikhologicheskii sklad) 
that determined “certain typical features of behavior” of its members. In 
this context, some legal scholars also began to concur that individuals’ 
psycho-physiological features could at times infl uence behavior more 
than social circumstances.34 The post-1991 period has witnessed a pro-

31. Marina Mogil�ner, Homo imperii: Istoriia fi zicheskoi antropologii v Rossii (XIX–nachalo 
XX vv.) (Moscow, 2007), 358–96; Daniel Beer, Renovating Russia: The Human Sciences and 
the Fate of Liberal Modernity, 1880 –1930 (Ithaca, 2008), 103 –15, 179– 82.

32. See E. V. Erikson, “Ob ubiistvakh i razboiakh na Kavkaze” (1906), at www.
velesova-sloboda.org/antrop/erikson.html (last accessed 21 September 2012). On the 
European New Right, see Douglas Johnson, “The New Right in France,” in Luciano Cheles, 
Ronnie Ferguson, and Michalina Vaughan, eds., Neo-Fascism in Europe (London, 1991), 
234 – 44. Works by Alain de Benoist, the ideologist of the New Right in France, have been 
translated into Russian on many occasions since 1991.

33. Victor Zaslavsky and Robert J. Brym, Soviet-Jewish Emigration and Soviet Nationality 
Policy (New York, 1983); Terry Martin, “The Origins of Soviet Ethnic Cleansing,” Journal of 
Modern History 70, no. 4 (December 1998): 813 – 61; Valery Tishkov, Ethnicity, Nationalism 
and Confl ict in and after the Soviet Union: The Mind Afl ame (London, 1997), 3, 8, 71–79.

34. For a comprehensive discussion of this issue, see Shnirel�man, “Porog tolerantnosti,” 
1:251–90. Particularly important here is Lev Gumilev’s racializing perception of “ethnos” 
as a “phenomenon of nature.” Having been disseminated in print since the 1970s, Gumi-
lev’s pseudo-scientifi c theories enjoy enormous popularity in contemporary Russia. See 
V. A. Shnirel�man, Khazarskii mif: Ideologiia politicheskogo radikalizma v Rossii i ee istoki (Mos-
cow, 2012), 57–75.

07-S6102-RO.indd   88207-S6102-RO.indd   882 10/23/12   11:12:10 AM10/23/12   11:12:10 AM



Television Coverage of the December 2010 Moscow Riots 883

S
N
L

883

liferation of publications claiming a deterministic link between ethnicity 
and/or migrant communities, on the one hand, and criminality, on the 
other, often on the basis of tendentious statistical data. In the media, as 
in various offi cial state documents and academic texts, even seemingly 
neutral references to ethnic criminality as the occasional stratifi cation 
of criminal groups along ethnic lines are frequently marred by racial 
undertones.35

The culture-confl ict notion was likewise fi rst alluded to by European 
theorists of race in the late nineteenth century and then reformulated in 
politically more neutral terms in North American sociology of the 1930s. 
This approach suggests that in complex, multicultural societies, the prac-
tices followed by some groups (particularly immigrants) are liable to an-
tagonize the dominant culture. Under such circumstances, migrant be-
havior may be viewed as offensive and even criminal by the wider society.36 
In turn, the ideologists of the New Right in Europe have reappropriated 
the notion of culture confl ict in order to argue that the dominant Euro-
pean culture, which they represent as homogenous and static, is under 
threat from the incompatible cultural norms of migrant communities.37 
In today’s Russia, the notion is in wide circulation with references to its 
multiple interpretations in the west.38

In current public discourses, culture-confl ict theory also overlaps 
with the Soviet-era idea of interethnic strife (mezhnatsional�naia vrazhda 
or rozn�, which translates more accurately as “internationality strife” but 
covers primarily ethnic confl ict.). The latter defi nes a type of activity for-
bidden in Soviet and postcommunist Russian legislation.39 As we will see, 
the two main state channels refl ected the Soviet tendency spatially and 
temporally to externalize interethnic strife (as occurring elsewhere and/
or to be resolutely avoided in the future). As deployed in today’s Russia, 
culture-confl ict theory and the interethnic-strife concept are based on 
an essentializing understanding of ethnic boundaries as clearly defi nable 
and fi xed. Recent research into the origins of ethnic confl ict has shown 
that narratives about ethnic criminality have a powerful potential to act 

35. Shnirel�man, “Porog tolerantnosti,” 2:109– 42.
36. Tzvetan Todorov, On Human Diversity: Nationalism, Racism, and Exoticism in French 

Thought, trans. Catherine Porter (Cambridge Mass., 1993), 57– 60.
37. Alain de Benoist and Charles Champetier, “The French New Right in the Year 

2000,” Telos, no. 115 (Spring 1999): 117– 44.
38. V. N. Burlakov, Kriminologiia: Uchebnik dlia vuzov (St. Petersburg, 2004), chap. 1. 

In this context, Samuel Huntington’s “clash of civilizations” theory is particularly popular 
among Russia’s political and intellectual elites. Russian translations of Huntington’s 1993 
article and 1996 book were published in 1994 and 2003, respectively.

39. Article 29 of the Constitution of the Russian Federation; part 1 of Article 282 
of the Criminal Code of the Russian Federation. See the Criminal Code of the Russian 
Federation at www.ug-kodeks.ru/ (last accessed 21 September 2012). See also a useful 
discussion by Vladimir Sokolov “K voprosu o razzhiganii natsional�noi rozni” at m3ra.
ru/2010/12/01/inciting-ethnic-hatred/ (last accessed 21 September 2012); and the 
USSR law of 2 April 1990, “Ob usilenii otvetstvennosi za posiagatel�svo na natsional�noe 
ravnopravie grazhdan,” at www.bestpravo.ru/ussr/data01/tex10976.htm (last accessed 
21 September 2012).

07-S6102-RO.indd   88307-S6102-RO.indd   883 10/23/12   11:12:10 AM10/23/12   11:12:10 AM



884 Slavic Review

S
N
L
884

as a catalyst for violence against the ethnic other, as they project onto 
“the future victims of violence the very impulses entertained by those who 
will victimize them.”40 The culture-confl ict argument, with its dehuman-
izing tendency, has its own confl ict-generating power, albeit in a less pro-
nounced form.41

Finally, sea-changing events tend to stimulate the appearance of con-
spiracy theories, suggesting that the events are not at all what they seem.42 
In Russia conspiracy theories have historically performed important func-
tions.43 Thus, in Stalin’s period the notion of conspiracy was systematically 
used by the government to delegitimize political opponents and justify 
repressions. This legacy is still alive in contemporary Russia. The Mane-
zhnaia disturbances were at times refracted in news coverage through a 
conspiratorial lens. Let us now examine how this, and the other lenses, 
shaped that coverage.

Channel 1

Prior to 11 December, Channel 1 had downplayed the Sviridov affair, re-
porting it as a series of “incidents” assigned to different news categories. 
On 11 December, however, it was presented as an integrated sequence 
leading from Sviridov’s murder, to a series of demonstrations, to the 
Manezhnaia riot. The newsreader’s opening statements referred to the 
disturbances as an “unsanctioned action” (nesanktsionorivonnaia aktsiia), a 
recurrent legalistic label masking the rioters’ motivations. Details of efforts 
to police the violence outweighed explorations of its causes. The crowd’s 
chants were described, evasively, as “non-football slogans” (nefutbol�nye lo-
zungi), and the impression fostered was one of fans manipulated by “na-
tionalist provocateurs.”44 On 11 and 12 December, Rashid Nurgaliev, Min-
ister for Internal Affairs, was quoted as misleadingly blaming “left-radical 
youths”—a term usually applied to “anti-fascist” activists.45 At this stage, 
the only mention of interethnic tensions was a reference to the beating 
of “passers-by of non-Slavic appearance.”46 The struggle to articulate the 

40. Donald L. Horowitz, The Deadly Ethnic Riot (Berkeley, 2001), 77.
41. Richard Arnold, “Visions of Hate: Explaining Neo-Nazi Violence in the Russian 

Federation,” and Alexander Osipov, “Minority Questions: Ethnicity, Discrimination, and 
Extremism in Russia,” both in Problems of Post-Communism 57, no. 2 (March/April 2010): 
37– 49 and 50– 60.

42. Peter Knight, ed., Conspiracy Nation: The Politics of Paranoia in Postwar America (New 
York, 2002).

43. V. E. Bagdasaryan, “Teoriia zagovora” v otechestvennoi istoriografi i vtoroi poloviny XIX–
XX vv. (Moscow, 1999); L. Gudkov, ed., Obraz vraga (Moscow, 2005).

44. See www.1tv.ru/newsvideoarchive/pd=11.12.2010 (last accessed 21 September 
2012). All subsequent references to Russian news broadcasts are from the full recordings 
archived at the offi cial Web sites of the four channels.

45. See www.1tv.ru/newsvideoarchive/pd=12.12.2010 (last accessed 21 September 
2012).

46. The adoption of the formulation “person of non-Slavic appearance” internal-
izes the homogenizing perspective of the very nationalist agitators whose motivations the 
formulation aims to silence.

07-S6102-RO.indd   88407-S6102-RO.indd   884 10/23/12   11:12:10 AM10/23/12   11:12:10 AM



Television Coverage of the December 2010 Moscow Riots 885

S
N
L

885

relationship between fans and unspecifi ed “extremists” dominated the 
Sunday 12 December report. Initially, the impression was of a large crowd 
whose justifi able concerns suddenly acquired a “radical” coloring.47 The 
history of the disturbances was told only toward the end, depriving the ini-
tial footage of a coherent rationale. It included an extended complaint by 
Sviridov’s widow about the release of the assailants, an example of the way 
in which the global news report, with its obligatory space for “the voice of 
the ordinary victim,” has infi ltrated post-totalitarian contexts.48

In a fi nal reformulation, the notion of extremists masquerading as fans 
was mooted to explain footage depicting an angry mob baying nationalist 
slogans. At this point, the question of agency remained problematic. But 
in the Vremia edition of 19 December, it was now recognized that national-
ist sentiments were widely shared. By now, too, Vremia was acknowledging 
the extent of the violence directed against non-Russians. It included in 
its coverage the story of Gagik, a young Armenian boy set upon by adult 
males.49 This story featured in the coverage of all the main channels be-
cause of the role of two Russian boys who were beaten for interceding on 
his behalf. For Vremia, they epitomized the multicultural ideal, simulta-
neously defl ecting attention from the assailants’ motivations and reveal-
ing Vremia’s performative slant. Rather than “representing” events, their 
coverage was realizing the friendship-of-the-peoples principle underlying 
the approved version of how these events should be addressed.

By 19 December, Medvedev and Putin had uttered their defi nitive 
views, and a more settled narrative had emerged. In the Sunday report, 
the counterdisturbances on 15 December were portrayed, not as a venge-
ful reaction, but as the other side of a more generalized culture confl ict, 
indicated by the fact that the illustrative footage belonged to a different 
day.50 This angle refl ected Medvedev’s long discourse o n  Manezhnaia, in 
which he combined condemnation of the violence with criticism of the 
migrants’ behavior. But rather than formulating a new offi cial line, Medve-
dev simply reiterated the preexisting public representation of “migrants” 
and “ethnic minorities” as being prone to “criminal” disrespect.51 Medve-
dev couched his remarks in general terms but confi rmed what eventually 
emerged as a key news frame (the “problem” with unintegrated migrant 
communities). In an effort to “balance” the Gagik story, Vremia later ran 
several tales of ordinary Russians attacked by armed Caucasians.

47. See www.1tv.ru/newsvideoarchive/pd=12.12.2010 (last accessed 21 September 
2012).

48. For the prevalence of the “ordinary person” in confl ict reporting, see Tamar 
Liebes and Zohar Kampf, “Black and White and Shades of Gray: Palestinians in the Israeli 
Media during the 2nd Intifada,” International Journal of Press/Politics 14, no. 4 (October 
2009): 434 –53.

49. See www.1tv.ru/newsvideoarchive/pd=19.12.2010 (last accessed 21 September 
2012).

50. Ibid.
51. This representation has become particularly dominant among local politicians fol-

lowing the 2006 Russian-Chechen brawl in the Karelian town of Kondopoga. Shnirel�man, 
“Porog tolerantnosti,” 2:7–29.

07-S6102-RO.indd   88507-S6102-RO.indd   885 10/23/12   11:12:10 AM10/23/12   11:12:10 AM



886 Slavic Review

S
N
L
886

Putin’s and Medvedev’s determination to root out all “extremism” im-
plicitly elided nationalism (a political concept) with ethnic criminality 
(a sociolegal notion). The confl ation was made explicit by the Orthodox 
Patriarch, Kirill, who, unlike the political leadership, openly invoked eth-
nic criminality.” For Kirill, rather than Caucasians reacting to racist at-
tacks, Russians were “provoked” by the criminal “radicalism” of the minor-
ities; he willingly acknowledged that there was indeed a “majority” crowd 
acting on “understandable,” if prejudicial, sentiments.52 Such differences 
between Kremlin politicians, church leaders, and state journalists indi-
cate tensions within a post-Soviet establishment lacking fi rm ideological 
underpinnings.53

There was no ambivalence in Vremia’s decision to place Kirill’s com-
ments immediately before those of the Chief Mufti who, in warning of 
the threat to Russia’s multifaith society, reinvoked the alarming prospect 
of mezhnatsional�naiia rozn�.54 The juxtaposition revealed Vremia’s commit-
ment to reenacting through its very editorial practices the offi cial line on 
interethnic unity. But the true signifi cance lay in what went unsaid: by 
juxtaposing the Orthodox and Muslim hierarchs, Vremia foregrounded 
the fear of disharmony motivating their interventions.

In the second week, the theme of legal inertia (khalatnost�), barely 
broached during the fi rst week, gained traction as it was implicitly linked 
to the more sinister themes of police corruption and ethnic criminal-
ity, illustrating Vremia’s qualifi ed concession to popular opinion. Equally, 
there was slippage between seemingly uncontroversial criticisms of mi-
grant “behavior” and riskier condemnations of “ethnic mafi as,” as news 
frames oscillated uneasily between the four interpretative lenses. Of these, 
interethnic strife, too, emerged in developed form in the second week. 
It was fed on one side by the concealed frame of popular racism (a topic 
developed in complete form only at the liberal fringe represented by REN 
TV), and on the other by that of nationalist “radicalism” (a notion that 
contained the problem within small, ideologically peripheral groupings). 
This strategy allowed Vremia to defl ect the focus from mainstream preju-
dices by presenting a confl ict between two equally culpable, but marginal, 
protagonists: minority communities defended by misguided liberal elites, 
and xenophobes encouraged by nationalist extremists.

The fi nal stage in the Vremia narrative coincided with the meeting 
of football fans on 21 December. Putin’s attendance pointed to a par-
tial resolution of the tensions within the narrative in favor of the per-
spective of “indigenous Russians” (korennye russkie). This impression was 
reinforced by Channel 1’s decision to draw its own line at that meeting, 

52. See www.1tv.ru/newsvideoarchive/pd=19.12.2010 (last accessed 21 September 
2012).

53. For further discussion of how these tensions infi ltrate state television, see Stephen 
Hutchings, Galina Miazhevich, Christopher Flood, and Henri Nickels, “The Impact of 
‘Islamic Extremism’ on TV News Representations of Multiculturalism, Intégration and 
Mnogonarodnost�: A Comparative Analysis,” Russian Journal of Communication 1, no. 1 (Win-
ter 2008): 43 –70.

54. See www.1tv.ru/newsvideoarchive/pd=19.12.2010 (last accessed 21 September 
2012).

07-S6102-RO.indd   88607-S6102-RO.indd   886 10/23/12   11:12:10 AM10/23/12   11:12:10 AM



Television Coverage of the December 2010 Moscow Riots 887

S
N
L

887

and by an editorial sleight of hand that seamlessly conjoined Putin’s apoc-
alyptic warning about the dangers of the multinational Russian state col-
lapsing (interethnic strife), to his call for migrants to respect host cultures 
(ethnic criminality).55

In the Sunday edition of 26 December another shift occurred. Chan-
nel 1 distilled the narrative down to the banal details of an “everyday 
street fi ght” (bytovaiia draka). Mentions of threats to multicultural Rus-
sia were purged as interethnic strife, and its mirror image (friendship of 
the peoples) receded: the focus was now on identifying the laxity of the 
authorities as the unambiguous “cause” of the riots, which were linked to 
other instances of public disorder.56In its efforts to shadow the Kremlin’s 
modulating response to events, Vremia had turned full circle, repressing 
the interethnic subtext to what was once more the simple story of a mis-
handled murder investigation.57 But the ethnic cat had leapt free of its 
fi gurative bag, with “legal oversight” wedded fi rmly to “migrant crime.”

Rossiia

Rossiia’s Vesti nedeli also struggled to refl ect what at each stage seemed 
to correspond to the offi cial interpretation. It, too, operated within a 
highly dialogical environment, ultimately failing to incorporate confl ict-
ing interpretations within a single, coherent discourse. The coverage was 
correspondingly short on factual detail and marked by the fragmenta-
tion of the main narratives running through the fi rst two broadcasts, with 
stabilization occurring only in the fi nal program of 26 December. Ow-
ing to its explicitly domestic remit, however, Vesti nedeli differed from Vre-
mia in the complexity of the angles it adopted and in the range of voices 
heard.

Of our four interpretative prisms, the representation of Russia as a 
multiethnic society unifi ed by the friendship of the peoples was dominant 
for Vesti nedeli. Represented both as an ideal worth striving for and the ac-
tual state of affairs, Russia’s harmonious ethnic relations were contrasted 
with interethnic strife, purportedly as unrepresentative today as it had 
been in the Soviet period.

Similarly to Vremia, the introductory remarks to the fi rst Manezhnaia 
report on 12 December concealed the nature of the violence and the fi rst 
images showed demonstrators attacking the police. The true situation was 
spelled out only at the end of this report, in an interview with a Rossiia 
journalist, Nikolai Svanidze, who admitted that “Nazi slogans were every-
where.”58 This interview did not fi t with the dominant line attributing the 
rioting to unspecifi ed “radical groups” and went well beyond what Chan-
nel 1 had acknowledged.

55. See www.1tv.ru/newsvideoarchive/pd=22.12.2010 (last accessed 21 September 
2012).

56. See www.1tv.ru/newsvideoarchive/pd=26.12.2010 (last accessed 21 September 
2012).

57. As Marlène Laruelle suggests, law-enforcement agents and politicians frequently 
resort to such denials. Laruelle, In the Name of the Nation, 37.

58. See www.vesti.ru/doc.html?id=413460 (last accessed 21 September 2012).

07-S6102-RO.indd   88707-S6102-RO.indd   887 10/23/12   11:12:11 AM10/23/12   11:12:11 AM



888 Slavic Review

S
N
L
888

Subsequent broadcasts continued to articulate contradictory narra-
tives. Vesti nedeli felt more compelled than Vremia to incorporate populist 
endorsements of the events as legitimate, mass outrage and to respond to 
the opposition’s criticism of the government for its handling of nationali-
ties relations. Indeed, the 12 December report had already included an 
interview with Orthodox Protodeacon Andrei (Kuraev), who observed 
that even if the authorities were unable to control informal groups of 
“radicals,” “surely it could control its own bureaucrats and offi cers.”59 
The disturbing implication that the initial release of Sviridov’s assailants 
refl ected a crisis of corruption in the law-enforcement organs intensifi ed 
Channel 1 intimations at schisms within offi cial discourse.

The partial embrace of the populist-conspiratorial interpretation of 
the Manezhnaia riots as a reaction to corruption within the law enforce-
ment organs facilitated a shifting of blame from unspecifi ed “extremists” 
to the prime victims of the violence. A hint at the partial responsibility of 
North Caucasians for the popular animosity against them had already sur-
faced on 12 December when Svanidze invoked the culture-confl ict theory 
referring to “people of alien religion and alien culture” who needed to be 
“taught the local norms of behavior.”

At the end of the following week, this “balanced” distribution of blame, 
pitting nationalists and fans against Caucasian migrants, was legitimized 
within Medvedev’s speech in Riazan�, covered by Vesti nedeli on 19 De-
cember.60 The “annual review” broadcast of 26 December further shifted 
responsibility further onto North Caucasians through selective coverage 
of Putin’s speech at his 21 December meeting with the football fans. Yet 
this fi nal annual broadcast also followed the trend established on Rossiia 
from 19 December of interpreting the Manezhnaia disturbances by rep-
resenting multiculturalism and multiconfessionalism as Russia’s distinc-
tive feature. Despite Manezhnaia, Russia was portrayed as a place where 
friendship of the peoples still fl ourished. Cultural fi gures who in the So-
viet period were seen as leading representatives of their own nationalities 
were interviewed to explain why they were now living in Moscow, and 
why Russian multiculturalism, as a continuation of its Soviet progenitor, 
should be cherished.

Whereas Channel 1’s survey of 2010 represented Manezhnaia as 
a manifestation of public disorder, in Vesti nedeli’s fi nal broadcast the 
coverage of the event was framed by a highly performative rebuttal of the 
alternative media’s (for example, REN TV’s) line that ethnocultural plu-
ralism in Russia had acquired destructive forms, and the nationalist op-
position’s argument that Soviet friendship of the peoples was based on the 
exploitation of Russians by non-Russians.61 Appropriately, it fell to Putin 
to perform the fi nal act in the friendship-of-the-peoples drama. Providing 

59. Ibid.
60. See vesti7.ru/archive/news?id=22523 (accessed 28 December 2011; no longer 

available).
61. See an interview with Vladimir Zhirinovskii on REN TV’s Nedelia, 18 December 

2010, at www.nedelya.ren-tv.com/index.php?option=com_content&view=article&id=445:
-qq-181210&catid=4:nedelya-s-mariannoy-maksimovskoy&Itemid=9 (last accessed 21Sep-
tember 2012).

07-S6102-RO.indd   88807-S6102-RO.indd   888 10/23/12   11:12:11 AM10/23/12   11:12:11 AM



Television Coverage of the December 2010 Moscow Riots 889

S
N
L

889

no context, the report depicted Putin’s meeting with the Russian national 
martial arts team (in St. Petersburg on 22 December 2012), whose mem-
bers, viewers were reminded, came from throughout the former USSR. 
In this offi cially sanctioned perception of sport as a mirror of Russia’s 
multiethnicity there was no place for ethnically motivated violence. But 
the broadcast suddenly featured a challenge to the rhetoric of harmony. 
Following a report on Putin’s post-Manezhnaia actions, details were given 
of the arrest of a retired GRU colonel, Anatolii Kvachkov, whose son par-
ticipated in the riots. The report revealed that Kvachkov senior was ac-
cused of “wide-ranging nationalist subversive” activities. His arrest was 
widely reported in the print media and on the Internet, leaving Vesti nedeli 
little choice but to cover this.62 Signifi cantly, Rossiia acknowledged that 
Kvachkov aligned himself with the seventeenth-century opolchentsy move-
ment, whose march on Moscow to drive out the Polish occupiers domi-
nated the symbolism of the offi cially instigated “Day of National Unity” 
celebration, marked a month earlier.63

Through its rose-tinted friendship-of-the-peoples lens, Vesti nedeli por-
trayed a Russia interchangeable with former Soviet space. The use of the 
metaphor to designate both an aspirational ideal and a historical Russian 
reality refl ects a nostalgic view of nationalities relations in the Soviet pe-
riod, when universal compliance with common norms rendered culture 
confl ict unthinkable. Beneath the surface of Rossiia’s coverage, ruptures 
in the offi cial sphere (the Kremlin/Orthodox Church) intersected with 
infl ammatory convergences in the unoffi cial realm (ethnic crime/legal 
incompetence), undercutting the carefully managed idyll.

REN TV

REN TV interpreted the riots as part of a broader interethnic problem 
and was explicit in its criticism of Russian ethnonationalism. It projected 
a view of a country driven not by friendship of the peoples but by a toxic 
culture confl ict. The blame for the riots was placed overwhelmingly on 
the government and law-enforcement organs. REN TV was also more ex-
plicit than other channels in considering conspiratorial explanations.

The fi rst broadcast of the weekly news program, Nedelia, on 11 Decem-
ber treated the riots as a major challenge to the Kremlin. Accompanied 
by the sounds of crowds chanting “Onward Russians!” and “Moscow for 
Muscovites!” the fi rst images stressed the demonstrators’ extreme nation-
alist agenda.64 The Manezhnaia story, fi rst in the running order, was called 

62. See www.novoteka.ru/seventexp/8807764; www.lifenews.ru/news/47624 (last 
accessed 21 September 2012); Nezavisimaia gazeta, 24 December 2010, and Kommersant, 
25 December 2010.

63. As Vesti nedeli pointed out, Kvachkov’s movement styled itself “the Minin and 
Pozharskii People’s Volunteer Mission,” invoking the legendary duo whose names were 
intoned repeatedly during the November rituals. See vesti7.ru/archive/news?id=22783 
(last accessed 28 December 2011; no longer available).

64. See www.nedelya.ren-tv.com/index.php?option=com_content&view=article&id=
423:-qq-111210&catid=4:nedelya-s-mariannoy-maksimovskoy&Itemid=9 (last accessed 
21 September 2012).

07-S6102-RO.indd   88907-S6102-RO.indd   889 10/23/12   11:12:11 AM10/23/12   11:12:11 AM



890 Slavic Review

S
N
L
890

“The Spartacus Uprising,” evoking the fan club to which Sviridov belonged 
and the largest Roman slave uprising of the fi rst century BC.65 The histori-
cal semantics of the Spartacus myth convey a mass protest against author-
ity. To awaken these associations while populist anger at alleged collusion 
between the authorities and migrant communities rages, poses risks. That 
it is the self-styled “liberal” REN TV that courts such danger, misappropri-
ating the rhetoric of civic protest, is as indicative of the fl uid uncertainties 
of Russia’s media environment as is Rossiia’s focus on the appropriation of 
the opolchentsy narrative by the antigovernment opposition.

On 11 December, Nedelia endeavored to avoid concessions to the far 
right, curtailing references to the behavior of the “diaspora” communi-
ties. The issue of uncontrolled “migration from the periphery to large 
cities” was briefl y noted, but accompanied by a reporter’s observation that 
“Visitors [priezzhie] are arming to defend themselves from aggressive abo-
rigines [aborigenov],” placing the main responsibility for the tension on 
the permanent residents.66

While continuing to present Manezhnaia as a grim milestone, the 
program then began openly to portray the popular reaction to Sviridov’s 
murder as but one episode in “the epidemics of interethnic confl icts” af-
fl icting Russia.67 Nedelia highlighted two issues: the coexistence within one 
state of multiple incompatible cultures, and governmental incompetence. 
On 18 and 25 December the culture-confl ict lens acquired dominant ex-
planatory power. A shared perception of the responsibility of North Cau-
casians for social tensions in Russia’s European cities seemed to have uni-
fi ed elite groupings with the general public. Within this context, Nedelia 
also suddenly began to “balance” its opposition to Russian nationalism 
with a concern about the asocial behavior of North Caucasians. But, lack-
ing an overarching metatheory, ideas drawn from hybrid sources (liberal 
critiques of post-Soviet failures in dealing with interethnic tension; native 
hostility to migrant communities) failed to gel.

The overreliance on a culture-confl ict lens deprived of ideological 
moorings produced contradictions in REN TV’s coverage. While strongly 
condemning what it termed the racist tone of the demonstrations, Nede-
lia itself promoted a racializing worldview invisible to the moderator and 
reporters who subscribed to a narrow defi nition of racism, limiting it to 
explicit instances of the employment of Nazi symbolism.68 (Indeed, the 

65. Spartacus’s uprising has featured prominently in Soviet/Russian historical my-
thology since 1933. See Vera Tolz, Russian Academicians and the Revolution: Combining 
Professionalism and Politics (Basingstoke, Eng., 1997), 80– 81.

66. See www.nedelya.ren-tv.com/index.php?option=com_content&view=article&id=
423:-qq-111210&catid=4:nedelya-s-mariannoy-maksimovskoy&Itemid=9 (last accessed 
21 September 2012).

67. It was acknowledged on 18 December that the Manezhnaia riots were repli-
cated in other Russian cities, including St. Petersburg, Rostov, Krasnodar, and Nizhnii 
Novgorod. Signifi cantly, the 25 December coverage of interethnic tensions in provincial 
Russian towns that predated Manezhnaia was accompanied anachronistically by footage 
of the Moscow demonstration.

68. See, for example, the following description of the disturbances by one of REN TV’s 
reporters in the 18 December bulletin: “Here [people] speak about the white race against 

07-S6102-RO.indd   89007-S6102-RO.indd   890 10/23/12   11:12:11 AM10/23/12   11:12:11 AM



Television Coverage of the December 2010 Moscow Riots 891

S
N
L

891

problematic nature of “new racism,” which claims a deterministic link be-
tween ethnocultural distinctions and social issues, is recognized only by a 
small number of liberal commentators in Russia.)69

Nedelia depicted ethnic Russians/Slavs and Caucasians as two neatly 
demarcated groups with immutable behavioral norms. Like Rossiia and 
Channel 1, REN TV consistently racialized the words priezzhie and gosti 
(visitor and guest), using them as a collective defi nition of anyone non-
Slavic, irrespective of citizenship or place of residence. This usage disre-
gards the fact that North Caucasians residing in Moscow are Russian citi-
zens. Likewise, the expression korennoi moskvich (indigenous Moscovite) 
was applied by Nedelia solely to ethnic Russians/Slavs, though the word 
korennoi (indigenous) merely indicates a long-term resident of a given 
location.70

Contrary to Kremlin-sponsored projections of a multiethnic, civic na-
tion, REN TV’s coverage of the December riots represented Russia’s differ-
ent ethnic groups as separate nations (natsii), among whom only Russians 
were identifi ed with the entire country.71 The Soviet confl ation of ethnic-
ity and nationality and linkage of ethnically defi ned nationality to discrete 
territorial space explains why even REN TV reporters implicitly assigned 
Armenians, Chechens, Dagestanis, and Ingush permanently residing in 
Moscow to the category of priezzhie. This perception was articulated by a 
Chechen student activist in the 25 December bulletin. Despite moving to 
Moscow as a child, he internalized the external defi nition of himself as an 
outsider whose personal behavior shaped a collective image of Chechnia 
in the eyes of the host society.72

REN TV eschewed the other channels’ tendency to quote liberally 
from Medvedev’s and Putin’s speeches. But extreme nationalists and com-
munists, on the one hand, and spokesmen for North Caucasian commu-
nities, on the other, were interviewed extensively. Also notable by their 
absence were members of the liberal opposition.73 REN TV’s west-leaning 

the background of red fi res.” See www.nedelya.ren-tv.com/index.php?option=com_content
&view=article&id=445:-qq-181210&catid=4:nedelya-s-mariannoy-maksimovskoy&Itemid
=9 (last accessed 21 September 2012). See also Laruelle, In the Name of the Nation, 38.

69. Shnirel�man, “Porog tolerantnosti,” vols. 1 and 2.
70. See S. G. Barkhudarov et al., eds, Slovar russkogo iazyka (Moscow, 1958), 2:133. Be-

tween the 1860s and 1917, the expression korennoi narod was applied in offi cial and popular 
discourses specifi cally to the Russian population. It is this usage, rejected in the Soviet pe-
riod, that seems to be infl uencing today’s popular understanding of the word korennoi. See 
Vera Tolz, “Diskursy o rase: Imperskaia Rossiia i Zapad v sravnenii,” in Aleksei Miller, Denis 
A. Sdvizhkov, and Ingrid Schirle, eds.,“Poniatiia o Rossii”: K istoricheskoi semantike imperskogo 
perioda (Moscow, 2012), 2:180– 81.

71. Tolz, “Russia: Exiled, Submerged, Restored.”
72. See www.nedelya.ren-tv.com/index.php?option=com_content&view=article&id

=449:-qq-251210&catid=4:nedelya-s-mariannoy-maksimovskoy&Itemid=9 (last accessed 
21 September 2012).

73. This is despite the fact that in earlier REN TV broadcasts about ethnic confl ict 
and the rise of Russian nationalism, such fi gures as the leader of the Solidarity movement, 
Boris Nemtsov, acted as commentators. See Nedelia, 6 November 2010. This program is no 
longer available on the REN TV Web site, but it can be watched on www.youtube.com/
watch?v=qeM3jxbO5BE (last accessed 21 September 2012). 

07-S6102-RO.indd   89107-S6102-RO.indd   891 10/23/12   11:12:11 AM10/23/12   11:12:11 AM



892 Slavic Review

S
N
L
892

credentials were, by 18 December, outweighed by the emerging cross-
channel consensus, with its grounding in domestic strains of antiliberal, 
popular, and pseudo-academic discourses.

Nonetheless, the liberal critique never faded entirely. On 18 Decem-
ber, the attempts of First Deputy Head of the Presidential Administration, 
Vladislav Surkov, to blame the liberal opposition for teaching national-
ists to stage unauthorized demonstrations were dismissed. In an interview 
with Marianna Maksimovskaia in the same bulletin, Yunus-Bek Evkurov, 
president of Ingushetia, blamed the media for the state of interethnic re-
lations, arguing that they regularly highlighted the ethnicity of Caucasian 
criminals, while ignoring that of neo-Nazi skinheads.74

On 18 December, Maksimovskaia claimed that one of the most active 
participants in shaping Putin’s youth policy, Vasilii Iakimenko, bore direct 
responsibility for the rise of xenophobia, because, as leader of the Nashi 
movement, he helped divide the country into “ours and theirs,” further 
implying that such outcomes were not necessarily an oversight;75 the for-
mer president of Ingushetia, Ruslan Aushev, described the authorities’ 
toleration of neo-Nazism in central Moscow as suspicious.76 No attempt 
was made to reconcile hints at the possibility that the authorities stood 
behind the riots with the suggestion that they were genuinely terrifi ed by 
them. Indeed, conspiracy theories, including suggestions that Putin, or 
the exiled oligarch Boris Berezovskii, was involved in organizing the riots, 
ran rampant within the oppositional media, penetrating the peripheral 
space within offi cial discourse that REN TV occupies.77 The absence of 
robust political metanarratives again permitted such fantasies to coexist 
side by side.

NTV

NTV was the mirror image of REN TV, both in terms of its sympathies 
(oriented to the populist-nationalist component of unoffi cial discourse 
rather than its liberal-oppositional antithesis) and its narrative trajectory 
(progressing from a pro-Spartak line to a reluctant endorsement of offi cial 
multiculturalism, rather than from alarmist commentaries on racist vio-
lence to reluctant acquiescence in the emphasis on migrant deviance).

74. See www.nedelya.ren-tv.com/index.php?option=com_content&view=article&id
=445:-qq-181210&catid=4:nedelya-s-mariannoy-maksimovskoy&Itemid=9 (last accessed 
21 September 2012).

75. Ibid.
76. REN TV’s program “Reporterskaia istoriia,” broadcast on 9 December 2010. 

Although we accessed this program on 28 December 2011, it is no longer available on the 
REN TV Web site. 

77. Contributions to REN TV’s audience forum ranged from claims that the riots 
were deliberately organized by Putin in order to strengthen his new bid for the presidency, 
to suggestions that they were the work of the oligarch Berezovskii as part of his plot to de-
stroy the Russian state. See www.ren-tv.com/forum/index.php?showtopic=36069&st=0&p
=959181&#entry959181 (last accessed 21 September 2012) and, in particular, comments 
on 17 and 28 December 2010. See also Kirill Rogov, “Temnyi vsadnik na belom kone,” 
Novaia gazeta, 20 December 2010.

07-S6102-RO.indd   89207-S6102-RO.indd   892 10/23/12   11:12:12 AM10/23/12   11:12:12 AM



Television Coverage of the December 2010 Moscow Riots 893

S
N
L

893

The 12 December report of NTV’s Sunday news roundup, Segodnia: 
Itogovaia programma, foregrounded the spontaneous “indignation” caused 
by the release of Sviridov’s assailants (the “boiling point” of the title). The 
only mention of xenophobic slogans was as an “unfair accusation” from 
unknown sources. NTV adopted a viewpoint close to that of the Spartak 
crowds. The remainder of the account was narrated from a single perspec-
tive, and the suspicions raised by the authorities’ (in)action was expressed 
in indignant questions posed as if by an irate fan.78

The 19 December edition included two Manezhnaia reports, the fi rst 
of which was sensationally, and conspiratorially, entitled “Battle with the 
Forces of Darkness.” The report began with an account of the security 
situation on 15 December, when Caucasians gathered in a counterpro-
test. This context was acknowledged, but as part of a progression in which 
the emphasis shifts toward North Caucasian “criminality,” the neutral, 
de- ethnicizing framing ultimately intensifying the report’s infl ammatory 
thrust. It opened with images of people in Moscow being patted down. 
The hitherto unspecifi c voiceover was accompanied by footage depicting 
young Caucasians denying that they are carrying weapons. But the fi lm 
cut to a weapons haul. The reporter then “rebutted” the young man’s ver-
bal denial (complimenting the “rebuttal” of the visual edit).79

The reporter’s initial, evenhanded phrasing of a “general” problem 
was undermined by examples weighted against Caucasians. Investigating 
the reasons for the disturbances, he posed false alternatives articulated 
from within the nationalist perspective: “Why did it happen? Was it fear 
of the infl uence of criminal groupings? Or was it corruption?”80 NTV was 
selective in its reporting of Medvedev’s commentary, giving the biggest 
gloss to his brief remarks about ethnic criminality. The signifi cance of the 
word ten� (shadow) in the report’s title emerged as the symbolic embodi-
ment of NTV’s confl ation of the ethnic-criminality and the conspiracy-of-
power lenses.

As NTV’s subsequent précis of Putin’s press conference confi rmed, the 
prime minister was himself an able practitioner of the “false dichotomy.” 
In his comparison of Slavs living in the Caucasus, and Caucasians living 
in Moscow, both were urged to respect “host” traditions, but the onus was 
on Caucasians.81The re-rendering of western “tolerance” (with its uncon-
ditional embrace of difference) as tolerantnost� (implying an acceptance 
of difference conditional on receiving “respect for the host” in return) 
dominated the remainder of the report.

NTV’s preferred investigative mode sanctioned a transgression of the 
bounds of approved sources, and an indulgence in free-ranging, populist 
interpretations. This was apparent in the second report, which focused 

78. See myvi.ru/ru/videodetail.aspx?video=a28bc00a48724a51b6a22c298df4dab6&
ap=1 (last accessed 21 September 2012).

79. See kinolot.com/peredachi/10014-segodnya-itogovaya-programma-yefi r-ot- 191
22010. html (last accessed 21 September 2012).

80. Ibid.
81. Ibid.

07-S6102-RO.indd   89307-S6102-RO.indd   893 10/23/12   11:12:12 AM10/23/12   11:12:12 AM



894 Slavic Review

S
N
L
894

on a parallel incident in Rostov-on-Don, when students instigated a riot 
against North Caucasians, following the murder of a Russian boy by a 
Dagestani peer. It illustrated how offi cial positions (the disturbances as a 
refl ection of popular anger at police inaction) are bolstered when trans-
lated into popular, “local” idioms. But the same gesture also universalized 
the problems, undercutting accounts of Manezhnaia as a spontaneous 
reaction to a one-off incident.

A vox pop quote (“They thrashed him periodically; he complained and 
they punished him even more cruelly for ratting on them”) elicited re-
vulsion at the criminal, whose misidentifi cation as a “migrant” enables 
the reporter to tap into the rich vein of antimigrant prejudice that Am-
andine Regamey perceives in contemporary Russian public discourse.82 
Henceforth, the Rostov events tracked those in Moscow. One difference 
was that in Rostov, no confrontation with OMON occurred. This was at-
tributed unambiguously to the self-control of local Russians.83 Abandon-
ing any pretense at balance, the reporter subsequently suggested that the 
police were dealing with an unintegrated Caucasian community. There 
followed alienating, middle-distance shots of youths dancing the lezginka 
(a regional Caucasian dance), with the highly partial justifi cation for ban-
ning the dance left unchallenged.84 Offi cial variants on the media perfor-
mance of friendship of the peoples required legitimizing minority com-
munity support. But in NTV’s case, the support coexisted in tension with 
the popular standpoint from which that same community was stereotyped 
according to the ethnic-criminality lens.

In its fi nal report on 26 December, NTV came closer to the  Kremlin-
approved narrative, designating Putin’s attendance at the memorial meet-
ing as the point of resolution of the crisis. The presence of several na-
tionalities was stressed, and the camera dwelled on the darker-skinned 
participants, as if hinting that Putin’s admonitions were directed largely 
at them.85 Then, the reporter moved from the Caucasian identity of Sviri-
dov’s murderer to an implied suggestion that a root cause of the riots was 
migrant criminality. Here, NTV’s demotic orientation provided a direct 
link from the carefully crafted offi cial narrative to the undercurrents of 
mass prejudice that narrative had struggled to ameliorate.

The same effect was achieved through a selective approach to Putin’s 
comments. The frame for the entire report was “problems with diaspora 
communities,” with Putin’s thinly veiled threat to target illegal migration 
highlighted.86 In a false enactment of the friendship-of-the-peoples myth, 

82. Amandine Regamey, “Obraz migrantov i migratsionnaia politika v Rossii,” Antro-
pologicheskii forum 13 (2011): 389– 406.

83. See kinolot.com/peredachi/10014-segodnya-itogovaya-programma-yefi r-ot- 191
22010. html (last accessed 21 September 2012).

84. Ibid.
85. See kinolot.com/peredachi/6682-segodnya-itogovaya-programma-yefi r-ot- 2609

2010. html (last accessed 21 September 2012).
86. Similarly, references made by the Ministry of Home Affairs to Ethnic Criminal-

ity are singled out. By contrast, racism among the fans is transmuted into an outburst of 
spontaneous emotion (emotsional�nogo vspleska). Ibid.

07-S6102-RO.indd   89407-S6102-RO.indd   894 10/23/12   11:12:12 AM10/23/12   11:12:12 AM



Television Coverage of the December 2010 Moscow Riots 895

S
N
L

895

in which the interests of ethnic Russians were assumed to be those of the 
multiethnic whole, the reporter depicted the mourners united in grief. 
Putin’s encomium cued the fi nal shots depicting Caucasian schoolchildren 
learning Russian, accompanied by a condescending voiceover suggesting 
they be taught Pushkin’s fairy tales, “so that they don’t feel alienated.”87

NTV’s position at the boundaries of approved discourse rendered 
the interpretative substratum from which state media outlets constructed 
their narrative particularly susceptible to reinfl ection by populist voices. 
Its former status as a repository of “progressive” infotainment formats only 
aided that cause. NTV’s threshold position also explained its capacity for 
intertwining ethnic criminality and conspiracy of power with their shared 
demotic power and roots within vernacular culture.

Let us recapitulate the key elements in our argument, linking them 
to one another, to the broader contexts (the relationship between news 
broadcasting, multiculturalist nation building, and interethnic strife), to 
the condition of offi cial discourse under Medvedev and Putin), and to the 
European comparative dimension.

(i) Rather than transmitting a univocal state narrative, post-Manezhnaia 
broadcasting reveals multiple fault lines whose partial convergence is largely attrib-
utable to constraints imposed by the conceptual framework upon which all channels 
draw and to the fact that they felt compelled to refl ect the perceived popular mood.

We have shown that the transformation of the four interpretative 
lenses can be traced through contradictions expressed diachronically, 
via shifts in the Manezhnaia narrative over three weeks, and synchronic-
ally, via ideological and terminological confl icts present throughout. For 
Rossiia and Channel 1, the diachronic axis is foregrounded as these of-
fi cial outlets struggle to recalibrate their narratives in line with the shift-
ing perspectives of their political masters and with popular opinion. On 
NTV and REN TV, the respective populist and liberal orientations are 
preset and, despite concessions to the offi cial line or the perceived popu-
lar consensus, the synchronic axis prevails. This difference points to a 
further, “meta-discursive,” dimension to the contradictions: that of a “me-
diasphere” structured as a spectrum running from center (Channel 1), 
through Rossiia, which leavens its offi cial line with a strictly managed plu-
ralism, to a periphery serving as a two-way fi lter to extra-offi cial realms: 
demotic-nationalist (NTV) and liberal-progressive (REN TV).

The transformative process results in an apparent convergence around 
a common line related to a widely perceived problem with unintegrated 
migrants. Rather than the imposition of an unambiguous Kremlin view, 
it refl ects the precise point at which state pronouncements intersect with 
“popular consensus.” The convergence is partial and tensions between 
and within the different narratives, including that of the state itself, re-
main unresolved. All of the accounts are fractured from within and retain 
a strongly dialogic aspect. Thus, the offi cial discourse is incapable of re-
integrating the different layers of its mythological substratum and strug-

87. Ibid.

07-S6102-RO.indd   89507-S6102-RO.indd   895 10/23/12   11:12:12 AM10/23/12   11:12:12 AM



896 Slavic Review

S
N
L
896

gles to “mainstream” the multiple voices (nationalist, liberal,  populist-
 conspiratorial, and so on) it confronts. Its power to assert its dominance 
over a Russian public sphere characterized by relative discursive plurality 
is further undermined by the range of contradictory ideological frame-
works that it uses in confronting major political and social issues. Indeed, 
in their fi nal broadcasts of 2010, the two main state-controlled channels 
ultimately resorted to denying the full scale of the interethnic tensions 
they had earlier acknowledged. NTV’s consistently populist approach en-
abled it to maintain a more coherent line, which, however, came dan-
gerously close to inciting ethnoracial prejudices, even while paying lip 
service to the friendship-of-the-peoples narrative its subordinated posi-
tion compelled it to adopt. Notwithstanding its explicit condemnation of 
ethnic Russian nationalism and of the authorities for encouraging it, REN 
TV’s Nedelia paradoxically reinforced perceptions of impenetrable ethnic 
boundaries and irreconcilable interethnic differences to a still greater ex-
tent than the two main state channels.

The only full point of consensus shared across all the channels re-
mained the unrefl ective equation of ethnic Russians alone with the Rus-
sian Federation as a whole—a view that contradicts the Kremlin’s ideal of 
a multiethnic civic Russian nation (rossiiskaia grazhdanskaia natsiia). The 
tensions we identifi ed are indicative of a broader Russian political sphere 
whose ruptured discursive fabric belies the image of uniformity attributed 
to it by the western media. This is one of the two broader issues upon 
which, we argue, Manezhnaia casts valuable new light. It should be noted 
that, in their often unrefl ective reproduction of ethnoracial stereotypes, 
Russian television practices are not dissimilar from those of west European 
media. The tendency to emphasize the negative characteristics of ethnic 
“outgroups” and downplay or deny those of the dominant “ingroup” in 
reporting on ethnic minorities, the selective application of ethnic labels 
in coverage of crime and interethnic confl ict construed from the per-
spective of the Slavic majority, and the equation of cultural and biological 
difference fi nd parallels in western reporting.88 Yet Russian television dis-
courses betray such striking terminological laxity when treating issues of 
ethnicity and nationalism that the embedding and disguising mechanisms 
by which western reporting masks “ingroup” bias are wholly ineffectual.89

(ii) The emphasis within the shared conceptual apparatus on ethnic bound-
aries generates a paradox by which broadcasters are liable both to overstate and to 
underplay interethnic factors.

88. See John Downing and Charles Husband, Representing Race: Racisms, Ethnicities and 
Media (London, 2005). For an earlier, seminal, analysis, see Teun A. van Dijk, Racism and 
the Press (London, 1991).

89. Describing the western media’s confl ation of race and ethnicity, Downing and 
Husband argue that “the discourses which vilify racism are more than countered by the 
many discourses through which racism is made invisible, normative and even virtuous . . . 
The politics of ethnicity become vulnerable to the discourses of racism and the ideology 
of ‘race’ can be effectively disguised and embedded in the language of ethnicity.” Downing 
and Husband, Representing Race, 1.

07-S6102-RO.indd   89607-S6102-RO.indd   896 10/23/12   11:12:12 AM10/23/12   11:12:12 AM



Television Coverage of the December 2010 Moscow Riots 897

S
N
L

897

The terminological laxity refl ects deep uncertainties about how the 
Russian national community should be defi ned. First, these uncertainties 
are connected with the legacy of Soviet nationalities policies, based on 
a highly ambiguous approach to the relationship between Soviet (civic) 
identity and ethnonational identities, as well as to squaring the domi-
nance of the Soviet Union’s most powerful contingent (the russkie) with 
recognition of the ethnonational separateness of non-Russian minorities 
of vastly differing statuses. Thus, the prejudicial use of terms like visitors, 
guests and diasporas of people who are bona fi de citizens of the Russian 
(Rossiiskaiia) Federation is the direct consequence of the division of fi rst 
Soviet, then Russian, federal space into multiple territories inhabited by 
“titular nationalities.” The fact that the one territory remaining without a 
titular nationality is Russia as a whole explains the inappropriately ethni-
cized references to Moscow’s “indigenous population.”

Second, the state-sponsored nation-building project initiated in the 
twilight of Boris El�tsin’s presidency has revealed with unprecedented clar-
ity the confl ict between a vision of postcommunist Russia as a multiethnic 
state of and for all its nationalities and a conception of the new nation as 
an ethnic Russian homeland. Under El�tsin’s successors, the intensifi ed 
advocacy of the latter vision at all levels of the public sphere, buttressed by 
references to certain late imperial Russian and western (pseudo)-scientifi c 
interpretations of human diversity, has only further exacerbated this con-
fl ict. Key to our interpretation of the discursive crisis to which the lexical 
confusion points is the notion that the interpretative prisms we identifi ed 
operate at, yet cut across, different levels of the public sphere: vernacular 
(conspiracy of power); intermediate/academic (ethnic criminality); of-
fi cial (friendship of the peoples). Meanwhile, a notion of interethnic dis-
harmony straddles the offi cial/intermediate divide. It can manifest itself 
in “virtual” form: interethnic strife portrayed as a potential, but avoidable, 
consequence of the disturbances and realizable only “elsewhere.” But it 
also exists in a realized version (the culture confl ict perceived by REN TV 
as the actual cause of the disturbances).

The differential location of the four prisms generates multiple inter-
pretations of the offi cial discourse within which they interact. For instance, 
Channel 1 and Rossiia draw at times on the vitality of conspiratorial senti-
ment to minimize ethnonationalist and racist undertones and portray the 
disturbances as a singular act of resentment at an aberration resulting 
from nothing more than endemic legal inertia. Yet, the linkage elsewhere 
of conspiratorial thinking to ethnic criminality, which receives its most 
lurid expression in NTV’s invocation of “Dark Forces,” inevitably fosters 
over interpretation of those same undertones.

The dangers represented by ambiguities and contradictions in the 
discourses of national unity and ethnic confl ict are symbolized in the am-
bivalent semantics of the Spartacus revolt evoked by REN TV. For in its 
contemporary setting, the revolt is at once a justifi able populist march on 
corrupt offi cials in conspiratorial collusion with “ethnic-criminal group-
ings”; a terrifying outburst of antimigrant rage; and a profound threat 

07-S6102-RO.indd   89707-S6102-RO.indd   897 10/23/12   11:12:12 AM10/23/12   11:12:12 AM



898 Slavic Review

S
N
L
898

to the integrity of the Russian state. Equally ambiguous is the opolchentsy 
narrative. Central to the artifi ce by which, since the introduction of an 
offi cial Day of National Unity in 2005, Russia celebrates its multifaith, mul-
ticultural society, the story of the victorious uprising against a “foreign 
invader” galvanizes popular opposition to that very unifying project, as 
refl ected in the story about the arrest of Colonel Kvachkov that Rossiia 
linked to its coverage of Manezhnaia.90

(iii) The overinterpretation/occlusion paradox generated by the conceptual ap-
paratus relates also to the contingency of ethnicity as a category, a factor affecting 
other European broadcasters.

The fact that the “foreign invader” remained a culturally hybrid mass 
gathered under the ethnogeographical umbrella of Kavkaz (the Cauca-
sus) demonstrates the explanatory power of Rogers Brubaker’s insistence 
on “performative ethnicity” according to which, “by invoking groups, 
[ethnopolitical entrepreneurs] seek to evoke them,” and on groupness as 
an “event” rather than a phenomenon, or a mere “construction.”91

Brubaker argues that, because of the performativity of ethnic group-
ings, what is reported as ethnic confl ict “may have more to do with thug-
gery, opportunistic looting and black-market profi teering.”92 An instruc-
tive contrast therefore emerges between Manezhnaia and the rioting that 
shook London in August 2011 before spreading throughout the United 
Kingdom. The latter commenced as a protest against the police for refus-
ing to deliver justice to a wronged black family but degenerated into a 
looting spree devoid of interethnic content in all public representations 
and in popular perceptions.93� The former began with football fans pro-
testing police ineffectiveness but mutated into ethnically saturated vio-
lence. The radical contingency of ethnicity as a category (its emergence 
as a determining force in one situation but not in another, ostensibly 
similar one) is but one explanation for the difference, but if it is a factor at 
all, then the Manezhnaia disturbances might tell us something important 
about how the “crisis of multiculturalism” is playing out in postcommunist 

90. The symbolic invocations bespeak a genuine threat, as polling data indicates. The 
All-Russian Centre for Public Opinion Research (VTsIOM) conducted a post- Manezhnaia 
survey in which 11 percent of respondents said they would consider participating in a 
similar protest action themselves. See wciom.ru/index.php?id=459&uid=111221 (last ac-
cessed 21 September 2012).

91. Rogers Brubaker, Ethnicity without Groups (Cambridge, Mass., 2004), 10.
92. Ibid, 19.
93. Post-riot headlines in the United Kingdom focused on issues of consumerist 

greed, youth amorality, parental indiscipline, and police timidity. In one of a later se-
ries of Guardian articles published as part of a collaboration with the London School of 
Economics and the Rowntree Foundation on ascertaining the causes of the English riots 
of 2011, Hugh Muir and Yemisi Adegoke acknowledge that foreign commentators were 
quick to brand the events as Britain’s “race riots” but they argue that other factors, includ-
ing poverty, unemployment, alienation, and distrust of authority, were more important. 
See “Reading the Riots: Investigating England’s Summer of Discontent,” The Guardian, 
8 December 2011, at www.guardian.co.uk/uk/2011/dec/08/were-the-riots-about-race 
(last accessed 21 September 2012).

07-S6102-RO.indd   89807-S6102-RO.indd   898 10/23/12   11:12:13 AM10/23/12   11:12:13 AM



Television Coverage of the December 2010 Moscow Riots 899

S
N
L

899

space (the uncanny parallels with Manezhnaia revealed in the Bulgarian 
anti-gypsy protests are signifi cant).

One ramifi cation of the Manezhnaia events has been a noticeable in-
crease in attention to interethnic relations within offi cial discourse. In 
January 2012, Putin chose to dedicate one of his “election manifesto” ar-
ticles to the “National Question.” In it, he made extended reference to 
collusion between corrupt law enforcement organs and migrants, link-
ing it to the “radicalization of the host society.” But he also depicted in 
alarming words the “crisis of multiculturalism” affl icting west European 
societies, which he presented as being unable to cope with large migration 
fl ows, comparing “the west” unfavorably to Russia, where culture confl icts 
are easier to manage, given the fact that “for centuries Russia has existed 
as a multinational state.”94� The narrative struggles around the Manezh-
naia riots contradict this optimistic assessment and represent an example 
of the polemicizing, counterintuitive bravado to which Putin is habitu-
ally prone. Rather than fostering the friendship of the peoples, policies 
and discourses that consistently essentialize ethnic boundaries and cul-
tural differences continue to drive individuals and communities apart. 
Elements of this Soviet legacy are being reinvented and revitalized by the 
evocation of non-Soviet concepts similarly based on the essentialization 
of ethnic and racial categories.

In a recent, ironic twist, a further post-Manezhnaia consequence 
has been the readiness of state broadcasters to highlight the endorse-
ment by the popular anticorruption campaigner, Aleksei Naval�nyi, of the 
“Russia for Russians” and “Stop feeding the Caucasus” slogans (to which 
Putin’s article makes explicit, critical reference). Acquiring transformative 
momentum from the circumstances surrounding Sviridov’s murder, the 
slogans featured prominently in the protests sparked by Putin’s reelection 
to the presidency in March 2012, enabling the Kremlin to defl ect some 
of the criticism leveled at it by its liberal opponents. Yet, by failing to dis-
tinguish Naval�nyi from such opponents, and in singularly ignoring the 
Moscow 2010 riots (they received not a single mention in BBC news bul-
letins), western media outlets exposed their own “blindspots.” Mirroring 
Russian broadcasters’ earlier reluctance to acknowledge the threats posed 
by interethnic tensions, they revert to comforting, pre-1991 conceptual 
frames when confronting the perennial mistrust of electoral democracy 
demonstrated by Russian leaders. The contingency of ethnicity as a cat-
egory has transnational as well as national potency, guaranteeing that it 
will continue to resonate for years to come in Russia and beyond.

94. Vladimir Putin, “Rossiia: National�nyi vopros,” Nezavisimaia gazeta, 23 January 
2012.

07-S6102-RO.indd   89907-S6102-RO.indd   899 10/23/12   11:12:13 AM10/23/12   11:12:13 AM


