
Inquiry: The University of Arkansas Undergraduate Research
Journal

Volume 17 Article 5

Fall 2014

Government Control of and Influence on the Press
in Latin America: The Case of Argentina during the
Presidency of Cristina Fernández de Kirchner
(2007-2014)
Rachel L. Yeager
University of Arkansas, Fayetteville

Follow this and additional works at: http://scholarworks.uark.edu/inquiry

Part of the Latin American History Commons, and the Latina/o Studies Commons

This Article is brought to you for free and open access by ScholarWorks@UARK. It has been accepted for inclusion in Inquiry: The University of
Arkansas Undergraduate Research Journal by an authorized editor of ScholarWorks@UARK. For more information, please contact scholar@uark.edu.

Recommended Citation
Yeager, Rachel L. (2014) "Government Control of and Influence on the Press in Latin America: The Case of Argentina during the
Presidency of Cristina Fernández de Kirchner (2007-2014)," Inquiry: The University of Arkansas Undergraduate Research Journal: Vol.
17 , Article 5.
Available at: http://scholarworks.uark.edu/inquiry/vol17/iss1/5

brought to you by COREView metadata, citation and similar papers at core.ac.uk

provided by ScholarWorks@UARK

https://core.ac.uk/display/72843598?utm_source=pdf&utm_medium=banner&utm_campaign=pdf-decoration-v1
http://scholarworks.uark.edu/inquiry?utm_source=scholarworks.uark.edu%2Finquiry%2Fvol17%2Fiss1%2F5&utm_medium=PDF&utm_campaign=PDFCoverPages
http://scholarworks.uark.edu/inquiry?utm_source=scholarworks.uark.edu%2Finquiry%2Fvol17%2Fiss1%2F5&utm_medium=PDF&utm_campaign=PDFCoverPages
http://scholarworks.uark.edu/inquiry/vol17?utm_source=scholarworks.uark.edu%2Finquiry%2Fvol17%2Fiss1%2F5&utm_medium=PDF&utm_campaign=PDFCoverPages
http://scholarworks.uark.edu/inquiry/vol17/iss1/5?utm_source=scholarworks.uark.edu%2Finquiry%2Fvol17%2Fiss1%2F5&utm_medium=PDF&utm_campaign=PDFCoverPages
http://scholarworks.uark.edu/inquiry?utm_source=scholarworks.uark.edu%2Finquiry%2Fvol17%2Fiss1%2F5&utm_medium=PDF&utm_campaign=PDFCoverPages
http://network.bepress.com/hgg/discipline/494?utm_source=scholarworks.uark.edu%2Finquiry%2Fvol17%2Fiss1%2F5&utm_medium=PDF&utm_campaign=PDFCoverPages
http://network.bepress.com/hgg/discipline/1315?utm_source=scholarworks.uark.edu%2Finquiry%2Fvol17%2Fiss1%2F5&utm_medium=PDF&utm_campaign=PDFCoverPages
http://scholarworks.uark.edu/inquiry/vol17/iss1/5?utm_source=scholarworks.uark.edu%2Finquiry%2Fvol17%2Fiss1%2F5&utm_medium=PDF&utm_campaign=PDFCoverPages
mailto:scholar@uark.edu


	 Manipulation of the media by Latin American 
governments is perceived to be increasing in recent 
years (NGO, 2011). According to the North American 
Congress on Latin America, governments limit the 
freedom of the press to promote national security, to 
help regulate the economy and to prevent monopolies 
(Hall, 2012). However, according to Freedom House, 
a U.S.-based nongovernmental organization that 
advocates for democracy,  governments also limit 
media to curtail criticism against the government, 
political freedom, and human rights (Karlekar, 2012). 
The prevalence of censorship has varied with the types 
of government systems. As Latin America shifted from 
military regimes to democratic leadership in the 1990s, 
the freedom of the press increased under neoliberal, 
laissez-faire policies (Karlekar, 2012). However, since 
around the turn of the 21st century, the freedom of the 
press has decreased as Latin American governments 
lean toward socialism. Voters elected leaders such as 
Hugo Chávez in Venezuela in 1999 and Evo Morales in 
Bolivia in 2006 because they wanted more equality and 
justice for the poorer working class (Larraburre, 2013). 

An increasing level of censorship is worrisome 
because government power and policies can virtually 
achieve prior restraint, defined as the restriction of the 
publication of information before it is published. Such 

censorship, when not used solely for issues of national 
security, is in violation of the American Convention on 
Human Rights (Berfley, 2010), as freedom of speech 
is essentially freedom from prior restraint. Restricted 
freedom of speech can suggest more bias and less public 
access to truthful information (Glaeser & Sunstein, 
2014). “According to a standard principle in free 
speech law, the remedy for falsehoods is more speech, 
not enforced silence” (Glaeser & Sunstein, 2013, 
n.p.). Attempts to restrict the media can result in 
more bias and a polarization effect. The authors go 
on to note, “But empirical research demonstrates that 
corrections  of  falsehoods can backfire by increasing 
people’s commitment to their inaccurate beliefs, and 
that presentation of balanced information can promote 
polarization, thus increasing pre-existing social 
divisions” (n.p.). So the more biased the media outlets 
become, the higher their potential to lead the public 
astray. Contrary to what one might think, the media 
outlets with opposing perspectives do not necessarily 
balance each other out and cause people to consider 
information from both sides and, as a result, ‘meet in 
the middle’.  Instead, they often reinforce the bias of 
their audience and lead them away from a more truthful, 
neutral perspective (Best, 2010). 

Government Control of and Influence on the Press in Latin America:
The Case of Argentina During the Presidency of Cristina Fernández de Kirchner (2007-2014)

By Rachel L. Yeager
Department of Latin American & Latino Studies

Faculty Mentor: Dr. Luis Fernando Restrepo
Department of Latin American & Latino Studies

Abstract
Latin American governments restrict the media for political, historical, and cultural reasons. As these 
governments trend toward socialism, their influence on media increases. This paper examines methods of 
media control and investigates whether the increased control leads to bias and inaccuracy of information, 
both of which jeopardize the functioning of a democratic political system. Four newspapers in Argentina were 
used as a case study; articles from 2004 to 2013 were evaluated for bias and accuracy. The expected outcome 
was that newspapers sympathetic toward her administration would become more favorably biased toward her 
while critical newspapers would become more unfavorably biased. In both cases, the accuracy of reported 
inflation rates would decrease. The results, however, show three newspapers became more neutral, increasingly 
printing articles that were not government related or that omitted references to the president. The analysis of the 
accuracy of the inflation rate was inconclusive due to data limitations.

INQUIRY												                  Volume 17

17
1

Yeager: Government Control of and Influence on the Press in Latin America

Published by ScholarWorks@UARK, 2014



Thus, restrictions on the media can have 
serious consequences. In addition to hindering the 
flow of accurate information from the media to the 
public, government restrictions can also impede the 
accurate flow of information from the government to 
the media. A government that controls what the media 
do and do not print affects government accountability. 
The media—most notably, the print media—are the 
“Fourth Estate” of government; in other words, they 
act as a watchdog that monitors the three branches of 
government (Sehgal, 2007). Newspapers and journals 
provide necessary checks and balances in a government. 
If the government prevents news outlets from 
publishing information that puts the government in a 
negative light, the government hinders public access to 
truthful information. For example, if media outlets fail 
to contradict false information the government conveys 
about economic performance, then the public is misled. 
An informed public is essential to the well functioning 
of a democracy. “We can only participate effectively 
in our democracy if we have the information we need 
to make informed  choices that affect us” (Hartigan, 
2009, n.p.). So, because news media must serve as a 
watchdog, it is imperative that they not be controlled or 
influenced by the government.

Governments everywhere exert influence over 
the media, to some degree; however, the governments 
of Latin America—especially the South American 
countries of Venezuela, Bolivia, and Argentina—have 
begun influencing the media in recent years to a degree 
that is catching the public’s eye. Through explicit and 
implicit controls, Latin American governments are 
limiting the media’s watchdog function. Explicitly, 
officials have passed laws that place limits on the media. 
Implicitly, the governments provide funding or invest 
in government promotions (and therefore, revenue) 
in companies that present them favorably (Karlekar, 
2012). Although most countries in Latin America have 
right-to-information laws (Mendel, 2009), only Costa 
Rica, Belize, and Uruguay have “free” media, ranging 
from 1.0 and 2.5 on a seven-point scale determined 
by a Freedom in the World survey (Karlekar, 2012). 
Honduras, Mexico, Venezuela, and Cuba have “not 
free” media, falling on the high end of the scale between 
5.5 and 7.0 (Karlekar, 2012). The rest of the countries, 
which constitute the majority, are deemed “partly free” 
by Freedom House, meaning that they fall between 3.0 
and 5.0 on the scale.
	

	 Argentina provides a good case study for 
this paper since it falls in the middle between the 
“free” and “not free” ends of the spectrum, making 
it a representative Latin American country (Karlekar, 
2012). Media organizations within Argentina and 
around the world, however, have strongly criticized the 
growing measures of control under President Fernández 
de Kirchner. For example, the Global Journalist, a 
converged newsroom that covers global news and the 
challenges to a free press, noted that Argentina fell 
seven places from 2012 to 2013 in the press freedom 
rankings by Reporters Without Border (Siegelbaum, 
2012). Thus, it seems Argentina might be swinging 
back toward an authoritarian policy of controlling the 
press. This is supported by the complaints of members 
of the opposition in Argentina, who have warned for 
nearly a decade that the government is headed toward 
authoritarianism (O’Grady, 2010).

The goal of this study is to evaluate where the 
media of Argentina fall on the continuum of censorship 
and to explore whether they are shifting toward being 
less free of government influence. I went to Argentina 
in the spring of 2013 (by the U.S. calendar) to attend 
school and to conduct fieldwork for this study. I 
solidified my topic and methodology based on my 
experiences living in Argentina. Based on preliminary 
discussions with Argentine citizens and a review of four 
of the top newspapers in Argentina, it was suggested 
that Fernández de Kirchner was manipulating the media 
in various ways. As a result, I decided to examine the 
ways in which her government was perhaps controlling 
the media, and to investigate the gravity of her influence 
on the media in terms of what they report. If journalists 
were being repressed to the point that Argentines 
were not able to stay adequately informed, then it 
was important that international organizations address 
the situation. In addition, because Argentina was a 
representative country, the results may be reflective of a 
trend for the whole region, intensifying the importance 
of the results.

In the following sections of this paper, I 
investigate the possible ways in which the Argentine 
president may be controlling the media. I analyze 
changes in four newspapers during the timespan of 
Fernández de Kirchner’s presidency to demonstrate 
the possible effect of the presidency on media content 
bias and accuracy. I determine whether the increasing 
number of measures intended to influence the media 
have caused newspapers to become more biased and 

LATINO STUDIES: Rachel Yeager     

18
2

Inquiry: The University of Arkansas Undergraduate Research Journal, Vol. 17 [2014], Art. 5

http://scholarworks.uark.edu/inquiry/vol17/iss1/5



polarized and, consequently, whether the information 
the papers report has become increasingly inaccurate 
under the presidency of Cristina Fernández de Kirchner.

Argentina’s history provides the context for 
understanding the relationship between the government 
and media. Argentina has a history of polarizing, 
charismatic leaders (Disney & Williams, 2014), the 
most notable being the charismatic socialist couple, 
the Perones. Juan Domingo Perón, who was elected in 
1946, argued for the rights of laborers and unions and 
served as president for 10 years. While his isolationist 
and spending policies led to sky-high inflation rates, the 
Argentina people loved and idealized him. His wife, 
Eva, was said to have co-governed the country with 
him during the first six years of his presidency (Duarte 
de Perón, 2013). Juan Domingo Perón was overthrown 
as president by a military coup d’état in 1955, but he 
returned to serve a year as president in 1973. During this 
year, right-wing and left-wing Peronists, or supporters 
of Perón’s policy and ideals, split and politics became 
more polarized. 

President Néstor Kirchner, a leftist who served 
from 2003 until 2007, was charismatic, as was his wife 
who served after him, Cristina Fernández de Kirchner; 
many consider them to be contemporary “Peronists.” 
Although “Kirchnerism” is considered to be center-left 
in terms of political perspectives, the same growing 
polarization seemed to occur as it did with Perón. For 
example, Argentines on the streets of Buenos Aires 
with whom I spoke say they either love or hate Cristina 
Fernández de Kirchner; very few provided a neutral or 
balanced opinion.

These extreme perspectives may be, in part, 
the result of a series of a series of tumultuous political 
events that caused Argentines to place their faith not in 
the banks or the institution of government but in their 
current leader. The 20th century held at least a dozen 
coups or planned coups. A military dictatorship, the 
right-wing junta, held power from 1976 through 1983, 
and more than 30,000 people “disappeared” (General, 
2013). The desaparecidos (or disappeared ones) 
consisted of oppositionists, unionists, intellectuals, 
professors, students, and journalists who were arrested, 
tortured, or secretly murdered. Their families never got 
to bury a body, and bringing justice for their deaths 
remains a popular political topic. 

Economic and corruption problems mounted 
until Argentina transitioned back to democratic elections 
in 1983. In 2001, the economy suffered a corralito, a 

run of private sector deposits, as a result of detrimental 
lending policies, which led to a scarring economic and 
social crisis in 2002 that remains on the minds of many 
Argentines today. The government froze bank accounts 
and forced Argentines to convert any U.S. dollars in 
their account to pesos, which had lost more than 75% 
of their value (Kurtz-Phelan, 2002). Income inequality 
and poverty increased, and those who had had little 
before were left with nothing afterward (Molina & 
Ageitos, 2008). The country’s Gross Domestic Product 
plummeted, as did employment and wages (Beccaria, 
Esquivel, & Maurizio, 2005). In addition, the World 
Bank reported that the risk of maternal death peaked in 
2001, surpassing a risk of 1 in 600 (World Bank, 2014); 
Argentines also complained of human rights violations 
(Kurtz-Phelan, 2002). Throughout the course of a year, 
Buenos Aires lost its status as the most expensive city 
in Latin America and instead became the cheapest city 
(Anonymous, 2003).  The financial crisis shook the 
faith of the Argentine people irreparably (Kurtz-Phelan, 
2002) and harmed the media as well. For instance, 
ever since the ensuing recession, it is suggested 
that Argentine media have been more vulnerable to 
government pressures and corruption (“Argentina: 
Crisis,” 2003). As a result, the freedom of the press in 
Argentina has reportedly decreased. 

The coups, the junta, the “musical chairs game” 
of leaders, and the corralito have all contributed to 
Argentines’ trust in the long-term economic structure, 
the banks and the governmental hierarchy to deteriorate. 
Citizens of Latin American countries, in general, tend 
to align their country’s identity with who is leading, 
which gives the leader more power (Disney & Williams, 
2014). Accordingly, Argentines tend to personify 
the government and hold the president accountable 
for many government-related issues. As a result, the 
Argentine presidents appear committed to presenting a 
more favorable image of themselves to the public and 
to curbing the media’s criticism of the government.

During Néstor Kirchner’s term as president 
(2003-2007), he constructed a new political philosophy 
known as Kirchnerism. As a candidate, he was mostly 
unknown by voters; however for those who did know 
him, he was considered to be Peronist, an identification 
that triggered familiarity and nostalgia (Montero & 
Vincent, 2013). Kirchner gained popularity among 
the citizenry as the “people’s man” and “has endeared 
himself to his countrymen by talking tough to the 
International Monetary Fund” (Langman, 2004, p. 1). 

LATINO STUDIES: Rachel Yeager     

19
3

Yeager: Government Control of and Influence on the Press in Latin America

Published by ScholarWorks@UARK, 2014



For most of his presidency, the government and 
Argentina’s largest media conglomerate, Grupo Clarín, 
had a good relationship. However, Néstor Kirchner’s 
wife, Christina Fernández de Kirchner, did not enjoy a 
positive relationship with Grupo Clarín. For example, 
in 2007, Clarín reported that a businessman flew in 
from Venezuela with $800,000 in cash, “prompting 
allegations that the money was meant as a secret 
contribution for Mrs. Kirchner’s presidential campaign” 
(Romero, 2012, para. 12). As a result of this story, 
whether true or not, Néstor Kirchner’s relationship with 
the media began to sour. Despite this tension, Néstor 
Kirchner successfully paved the way for his wife’s 
candidacy after his term ended in 2007; he died three 
years later in 2010. 
	 President Fernández de Kirchner began her 
term as president in 2007 and adopted her husband’s 
established Kirchnerist policies. Despite previous 
concerns, she was the overwhelming favorite for 
reelection in 2011 (Moffett, 2007), winning 23 of 
Argentina’s 24 provinces as well as 51.4% of the popular 
vote—a feat Calvo and Murillo (2012) attributed to 
“the ideological appeal and remarkable durability of 
the Peronist brand in the country’s political system” 
(p. 1). However, in 2014 the polls indicate that she is 
strongly disliked by many Argentines. According to 
Management & Fit, an Argentine polling consultancy 
referenced in Reuters, The New York Times and The 
Wall Street Journal, Fernández de Kirchner’s national 
approval rating has fallen to 25% as of April 2014 
(Bronstein, 2014). 

Part of this disapproval is based in Fernández 
de Kirchner’s economic policy. For example, the 
President is known for nationalizing Yacimientos 
Petrolíferos Fiscales  (YPF), a formerly private oil 
company (Schmall, 2012). This initiative brought 
much international criticism because, as an editorialist 
for The Washington Times put it, “Nationalization will 
not change the hard math: YPF cannot continue to sell 
below cost forever, nor can the Argentine government 
afford to fund the difference” (Ghei, 2012, para. 5). Not 
all applications of Fernández de Kirchner’s economic 
policy brought criticism, however. The president also 
nationalized the broadcast of soccer games on TV—a 
move that even most of her opponents supported 
because soccer is such a universal passion in Argentina 
(Forero, 2009). 

Media in Argentina are typically divided by 
their political bias (e.g. conservative versus liberal); 

today many can be classified as either pro-Kirchner 
or anti-Kirchner. Major media outlets that favor the 
Kirchners are Tiempo Argentino, news organization 
Telam, TV Channel 7, and Radio Nacional (Argentina: 
Press, 2007) while media organizations that oppose 
and criticize Fernández de Kirchner’s presidency 
include media conglomerates Grupo Clarín and La 
Nación (Argentina politics, 2010). The latter two have 
published information that challenges the validity of 
the information released by the government, and have 
consequently been attacked and accused of lying by the 
government (“Argentina politics,” 2010).

For the purposes of this paper, I focus on four 
newspapers, each headquartered in Buenos Aires. The 
first newspaper, Clarín, was founded in 1945 by Grupo 
Clarín, the largest media conglomerate in Argentina 
and the “country’s most important media group, both 
in economic and political terms” (Platt, 2007, p. 16). 
An international watchdog association produced at 
the Missouri School of Journalism reported, “[Grupo] 
Clarín controls 60% of the cable market and 25% of the 
Internet market; it has ownership of 10 radio stations, 
six newspapers, a news agency and Argentina’s second 
most popular TV channel” (Peltier, 2013, para. 6). 
Grupo Clarín therefore represents a large portion of the 
media available to Argentines. 

However, according to Peltier (2013), Grupo 
Clarín is also “considered  one of the biggest critics 
of President Cristina Fernandez de Kirchner’s 
government” (para. 6). Grupo Clarín has been the focus 
of most of Kirchner’s alleged censorship, and its clash 
with the government began around the same time that 
Fernández de Kirchner assumed presidency. An incident 
that spawned criticism from Clarín occurred March 
11, 2008, when Fernández de Kirchner raised farming 
export taxes (Sreeharsha & Barrionuevo, 2008). Grupo 
Clarín is also a principal organizer of Expoagro, the 
country’s largest annual agricultural fair, and it sided 
with the farmers on strike (Sreeharsha & Barrionuevo, 
2008). As a result, relations between Grupo Clarín and 
the government weakened, and some claim that the 
government has actively harmed the company. Indeed, 
Grupo Clarín is in the process of breaking into six 
licensed groups of media outlets to be divided amongst 
shareholders or sold as a result of a law passed in 2009 
restricting the concentration of media ownership, an 
event on which I elaborate later (“Argentina News,” 
2014). 

La Nación, founded in 1870, is the second 

LATINO STUDIES: Rachel Yeager     

20
4

Inquiry: The University of Arkansas Undergraduate Research Journal, Vol. 17 [2014], Art. 5

http://scholarworks.uark.edu/inquiry/vol17/iss1/5



newspaper in this study, and it is also perceived as 
critical of the government. The government has accused 
owners of Clarín and its rival paper, La Nación, of 
working with the dictatorship to obtain Papel Prensa, 
the only newsprint manufacturer in Argentina (Rafsky, 
2012b). Clarín and La Nación are both traditionally 
anti-Kirchner and have a similar audience. Editors 
from both papers have reported that they believe they 
are under attack by the Argentina government (Turner, 
2013). The last two newspapers in this study, La Prensa 
and Página/12, tend to report the government in a more 
favorable light. It is important to note that the latter 
newspaper was criticized in 2004 by one of its writers 
for withholding the publication of articles about the 
impeachment of Néstor Kirchner’s chief of staff for 
corruption (Nudler, 2004).
	 Although President Cristina Fernández de 
Kirchner is not accused of exercising blatant censorship 
of the media like the military junta did, she is accused 
of controlling the media both explicitly and implicitly, 
beyond issues of national security. It is reported that 
topics of government corruption and conflicts of interest 
among journalists and government officials have lead to 
the majority of the press censorship, although violence 
may also play a role in media censorship (Karlekar, 
2012). For example, supporters of Néstor Kirchner 
were accused of threatening and beating a journalist 
who wrote critically of a Santa Cruz taxation policy at 
the time when incoming President Néstor Kirchner was 
governor of Santa Cruz (“Argentina: Crisis,” 2003). 

It follows that high levels of government 
corruption in Argentina would increase the government’s 
interest in manipulating the media. According to a 
2013 study by nonprofit organization Transparency 
International, 72% of the 1,001 Argentines who were 
polled nationally via telephone said their government’s 
corruption had increased in the past year, making 
Argentina the Latin American nation with the fastest 
rise in corruption. It is suggested that corruption in 
Argentina worsened after 2002, when the Argentine 
Congress’ control increased to combat the economic 
crisis. These temporary measures gave the government 
more discretion in procuring government funds, 
appointing public officials and reallocating funds. 
These special privileges, however were never repealed 
as the crisis subsided.

The high level of perceived corruption would 
seem to increase the probability of media exposés, but 
the economic crisis of the early 2000s left many media 

outlets struggling and willing to accept help even if it 
“came with strings.” These “strings” include portraying 
the government in a more positive light (i.e. downplaying 
possible corruption) in exchange for revenue from 
public service announcements that the government 
seems to delegate with discretion (“Argentina: Crisis,” 
2003). According to Turner (2013):

In recent years, President Cristina Fernández 
de Kirchner’s government has slashed state 
advertising in both newspapers [Clarín and La 
Nación] as it lavishes money on smaller rivals, 
radio and television stations that support her, 
according to court rulings and government data 
on ad spending” (para. 2). 

Fernández de Kirchner allegedly targets smaller 
media outlets that cater to provincial areas because 
they are the most desperate to survive. “Without 
state advertising it is almost impossible to survive,” a 
radio host from the Santa Cruz province told Global 
Journalist in 2007 (“Argentina: Media,” 2007, para. 3). 
This practice whereby the government is “favouring 
sympathetic media with official advertising funds 
and withholding those funds from media regarded as 
critical” leads newspapers to compete among each 
other for government media spending (“Argentina: 
Government,” 2008, n. p.). Research conducted by the 
Committee to Protect Journalists has affirmed that the 
Argentine government manipulates the media in this 
way, violating Argentina’s constitution as well as the 
American Convention on Human Rights (“Supreme 
Court,” 2011). In an effort to balance out the distribution 
of government advertisements, the Argentine Supreme 
Court ruled in 2011 that the government must grant 
official advertisement to all media (“Supreme Court,” 
2011).

It is suggested that the government also 
manipulates the media by controlling advertisement 
spending by outside sources. In February 2013, the 
commerce secretary ordered the companies that spend 
the most on newspaper advertising—supermarkets and 
electronics retailers—to stop placing ads in Clarín and 
La Nación (Turner, 2013). The retailers feared that 
if they did not comply, the government would limit 
their ability to import goods or perhaps would grant 
“spurious” tax evasion charges (Turner, 2013, para. 
4). Consequently, ads placed by retailers in Clarín fell 
from 243 pages in March 2011 to five pages in March 

LATINO STUDIES: Rachel Yeager     

21
5

Yeager: Government Control of and Influence on the Press in Latin America

Published by ScholarWorks@UARK, 2014



2012, and retailer ads in La Nación fell respectively, 
from 109 to seven pages (Turner, 2013). This decrease 
in the placement of retailer ads may indicate the success 
of the government fear tactic.

In addition to manipulating advertising 
spending, the government has been accused of using 
verbal attacks against Clarín in particular. For example, 
in 2012, the aide of Guillermo Moreno, Argentina’s 
secretary of domestic commerce, was photographed 
distributing socks that read “Clarín Lies” to poor children 
in Africa (“Con Moreno,” 2012). In 2012, Fernandez 
de Kirchner also called a journalist for Clarín a “Nazi” 
(“Cristina Kirchner tildó,” 2012). The attacks against 
Clarín have allegedly come in the form of legislation 
as well. The Argentine Congress passed a media law in 
2009 that limits the concentration of media ownership 
(Turner, 2012). The stated purpose of the law is to make 
ownership of the media more democratic (by preventing 
the existence of conglomerates), and Latin American 
governments commonly pursue such regulations in the 
interest of media plurality (Paz, Sgró Ruata, & Guzmán, 
2013). Critics, however, suggest that this law reflects 
Fernández de Kirchner’s attempt to topple Grupo 
Clarín (Turner, 2012). The law affects 20 other media 
companies but significantly harms Grupo Clarín, which 
President Fernández de Kirchner declared owned 73% 
of the audiovisual media (radio, television and cable) 
licenses in Argentina (Americas Quarterly, 2012). The 
managing editor of Clarín was quoted as follows by 
The Wall Street Journal, “The government’s goal is to 
reduce Clarín’s size and limit its reach” (Turner, 2012, 
para. 17). In December 2013, the 2009 law to dismantle 
Grupo Clarín was upheld after years in appeals courts, 
and the media conglomerate is dividing into six smaller 
media organizations (“Argentina News,” 2014).

Another example of legislation that affected 
Grupo Clarín occurred when Fernandez de Kirchner 
nationalized soccer coverage, taking away the exclusive 
broadcast rights from Grupo Clarín (Forero, 2009). 
This instance was well received by most, however, as 
it quadrupled the number of viewers from the previous 
season (Forero, 2009). A more drastic law passed in 
December 2011 lessened Clarín’s and La Nación’s 
control over newsprint and increased government control 
of the media, particularly of the printing press company 
Papel Prensa, the only printing press in Argentina 
(Rafsky, 2012b). The law raised productivity standards 
for the printing press, mandating that the government 
could increase its shares in the company if necessary, 

in order to achieve the increase. To implement the law, 
the government formed a commission that consisted of 
representatives from every Argentine newspaper except 
Clarín and La Nación (Rafsky, 2012a). 

On a more general level, Fernández de Kirchner 
passed an anti-terrorism law in 2011 that increased 
punishment for the crime of “inciting collective 
violence” and “terrorizing the public.” Despite the 
clause specifying that the law should not interfere with 
citizens’ rights, the law was used against an Argentine 
journalist in December 2013 for the first time, 
affirming the media’s fears. Critics of this law suggest 
that the legislation is vague and uses undefined terms 
(“Newspaper,” 2014, para. 3). Journalist Juan Pablo 
Suárez was arrested in northern Argentina for filming a 
violent arrest during a protest and a provincial federal 
court charged him with violating the Anti-Terrorism 
Act. Although authorities raided Suarez’ newspaper 
offices and arrested him immediately following the 
video’s publication, the prosecutor claimed the arrest 
was because Suarez was “spreading false information” 
(Marty, 2014, para. 5).
	 The progression of measures against the media 
may suggest that the freedom of the press is deteriorating 
under Fernández de Kirchner. Evidence suggests that 
media suppression by the government did not start 
during her presidency, but rather continued from her 
husband’s presidency; Néstor Kirchner was accused of 
paying to manipulate the media (“Government pushes,” 
2008). Nevertheless, Fernández de Kirchner is perceived 
by some to have increased her control over the press, 
thereby limiting press freedom. While Fernández de 
Kirchner is not using technical laws of prior restraint, 
critics posit that she is effectively achieving the same 
outcome. In other words, news outlet staff believe that 
they are unable to print information of which Fernández 
de Kirchner would not approve (“Argentina: Crisis,” 
2003) because her government provides funding to and 
passes legislation in favor of media outlets that present 
a more favorable image of both her and the government 
(“Argentina: Government,” 2008).

In terms of Argentina’s economic stability, 
critics suggest that the President minimizes reported 
inflation rates. In other words, Argentina’s inflation rate 
has come to be a highly disputed figure by both internal 
and international organizations. For example, the 
Argentine government, through the Instituto Nacional 
de Estadística y Censos (INDEC), provides a much 
lower inflation rate from 2007 to 2014 than do outside 

LATINO STUDIES: Rachel Yeager     

22
6

Inquiry: The University of Arkansas Undergraduate Research Journal, Vol. 17 [2014], Art. 5

http://scholarworks.uark.edu/inquiry/vol17/iss1/5



sources such as the U.S. Central Intelligence Agency 
World Factbook. The discrepancy is increasing each 
year, to the point where the annual national inflation rate 
for 2012 was 10.8% according to the INDEC and 25% 
according to Clarín, La Nación, and the MIT Billion 
Prices Project, an academic initiative that partners with 
PriceStats to conduct high frequency price research and 
determine accurate inflation rates. 

The government has allegedly fined economists 
who publish inflation data different from that of the 
INDEC. Secretary of Domestic Commerce Guillermo 
Moreno was indicted on abuse of power charges 
in September 2013 for engaging in this practice 
(“Government stands,” 2013). Fernández de Kirchner, 
however, denies the discrepancy in inflation statistics. 
She noted that if inflation were truly 25%, as independent 
economists calculate, her country would “explode into 
the air” (H. C., 2014, para. 1). Nevertheless, Argentina 
was the first country to be officially censured by the 
International Monetary Fund (IMF) for misreporting 
financial statistics (H. C., 2014). In late February 
of 2014, the Argentine government implemented a 
supposedly corrected formula for determining statistics.

Hypothesis

It is possible that Fernandez de Kirchner’s 
government has acted in such a way that media bias has 
increased while accuracy has decreased. Thus, given 
their political bent, Página/12 and La Prensa would 
likely increase their positive bias towards Fernández 
de Kirchner during her presidency.  In addition, the 
traditionally anti-Kirchner media sources, Clarín and 
La Nación, could either become positively biased 
toward the president in an act of compliance with the 
president’s alleged manipulation, or they could become 
more negatively biased due to a backlash, push-
back effect that often accompanies cases of political 
polarization (Larrabure, 2013).

I hypothesize that the pro-Kirchner media 
have become more positively biased toward the 
president, and the anti-Kirchner media have become 
more negatively biased toward the president. I also 
hypothesize that inflation figure reports by all media 
outlets have become more inaccurate—that Página/12 
and La Prensa report the inflation rate as lower than 
the real rate and that Clarín and La Nación report it as 
higher than the real rate. Thus, I generally hypothesize 
that the amount of bias and the degree of accuracy in 

the media have changed under Fernández de Kirchner’s 
presidency. My null hypothesis, therefore, is that the 
amount of bias and the degree of accuracy in the media 
have not changed under Fernández de Kirchner’s 
presidency.

Methodology

I support or refute my hypothesis by testing 
whether the print media have become more biased and 
in what direction, and by evaluating the accuracy of the 
inflation rate reported by the newspapers. I have chosen 
to review print media because it is known to be the 
most reliable and consistent; once an article is printed, 
information within it cannot be altered. Moreover, 
government-related problems are likely to be more 
pronounced in print media because of its watchdog role 
over the government; print media is referenced as the 
Fourth Estate, or fourth branch, of government in the 
system of checks and balances. I am also most familiar 
with print media because I earned a degree in the news/
editorial sequence of journalism. 

Bias occurs when media cast the ruling president 
in a positive or negative light, as opposed to a neutral 
light. Placement of stories within the newspapers also 
reflects bias; however I do not investigate this aspect 
because my evidence was gathered by viewing archives 
of articles online. I identify bias based on whether the 
author of the article editorializes and inserts opinion, 
whether he balances out sources that say good or bad 
things about the government, and depending upon the 
tone (e.g. pro- or anti-Kirchner, or neutral) with which 
he starts and ends the article (because frequently, the 
opening or closing reflects the desired theme of the 
article). 

The timeline of this study is 2004–2013 because 
it establishes a baseline before Fernández de Kirchner’s 
presidency from which to evaluate change during her 
presidency. Fernández de Kirchner assumed presidency 
in December 2007. The timeline also includes a series 
of important events related to the relationships that 
media sources have with one another and with the 
government, as well as legislation and other methods 
of manipulation, as detailed in the previous section. 

Some of the newspapers lacked search engines 
that could narrow the search to a specific topic,  so 
instead I examined every newspaper issue from a 
certain day. In order to be consistent, I searched every 
third Wednesday of every fourth month (every January, 

LATINO STUDIES: Rachel Yeager     

23
7

Yeager: Government Control of and Influence on the Press in Latin America

Published by ScholarWorks@UARK, 2014



May, and September) to compare news articles. I chose 
this method because I considered three series of data 
(more than 2,000 articles) from each year to be enough 
to determine a trend in a newspaper. One limitation is 
that I was not able to analyze every article of every issue 
for each newspaper. By choosing Wednesday, I avoided 
weekends and most holidays, and I was more likely to 
get a more accurate assessment in case the beginning 
and ends of the month were more politically sensitive. 

I examined one section from each newspaper 
from every issue I systematically chose, and I chose the 
section that had the most articles pertaining to domestic 
politics, so as to include articles about the president. 
For Página/12, I evaluated the “country” section. For 
La Prensa, I evaluated all the articles with a “politics” 
label. The discrepancy in the number of articles in 
La Prensa is because the paper expanded its online 
archives dramatically in 2008. For Clarín, I evaluated 
the “country” section, although I did have to switch to 
the “politics” section when the archival format changed 
and the “country” section disappeared and became the 
“politics” section in 2012, before soon switching back. 
For La Nación, that section remained the “politics” 
section throughout the 10-year span.
	 I logged the newspapers, dates, article titles 
and my evaluation of bias in annexes (not included 
in this paper). When evaluating articles, I first 
determined whether the article topics were relevant 
to my investigation; I marked them as “relevant” 
or “irrelevant”. I determined they were relevant if 
they mentioned the president. When Néstor Kirchner 
served as president, I only deemed articles relevant if 
they talked about Néstor Kirchner. When Fernández 
de Kirchner was in power, from December 2007 on, I 
included former president Néstor Kirchner’s name only 
if the author used it to refer to traits or “kirchnerista” 
ideologies they both had. I included the terms “el/la 
presidente” (the president), “ejecutivo” (executive), 
“poder ejecutivo” (executive power) and the “la jefa/
el jefe del estado” (head of the country) and similar 
terms as direct references. I used discretion in cases of 
“estado” or “estado nacional” (the state), kirchnerista 
(ideology), “gobierno” (government), related terms, 
and actions of the ministers in the president’s Cabinet, 
who are appointed by the president and act in his/her 
capacity. I then formally identified neutral, positive 
or negative bias toward the president by the manners 
I previously mentioned. I also noted the proportion 
of relevant articles, as opposed to irrelevant articles, 

in case a sharp change affected the bias trends. For 
example, a pro-Kirchner paper could avoid telling bad 
news involving a president so that it simply reports on 
him/her less often.

One possible confounding variable in the 
analyses included the variation in the number of articles 
per issue, or the growth or shrinkage of the newspapers 
over time. I accounted for this by noting the proportion 
of relevant articles with neutral, positive or negative 
bias out of the total number of the articles in the section 
I evaluated. I entered that proportion into a chart and 
generated the graphs below to determine percent 
change in positive, neutral and negative bias over time 
in the newspapers. 

In order to determine whether the accuracy of 
the information, and therefore the newspaper’s large-
scale credibility, had changed, I searched for inflation 
figures reported by each newspaper. I compared 
these with the government-reported rates, which, 
since, 2007, have been significantly reported as lower 
than they actually were, according to the CIA World 
Factbook, the IMF and the World Bank. I determined 
that investigating reported inflation rates was the best 
test of accuracy because there are reliable third-party 
sources with private estimates with which to crosscheck 
the numbers: The World Factbook, the IMF and the 
MIT Billion Prices Project. The Argentine government 
reports a rate through the INDEC, el Instituto Nacional 
de Estadística y Censos (The National Institute of 
Statistics and Census); thus it would be easy to note 
which newspapers were relaying incorrect government 
information, and which were providing accurate 
information from outside sources. Also, the inflation 
rate is one of the most highly controversial statistics in 
the IMF and within Argentina itself. 

One obstacle in this study was that the search 
engine for Página/12 did not have a date range option; 
as a result, I searched by topic and scrolled through 
all dates in chronological order. The others did have 
a date range option but the searched articles were not 
easily navigable. Also, I could not search La Prensa for 
articles before January 2006 because previous editions 
were not posted online. Fernández de Kirchner did not 
assume the presidency until December 2007; while this 
provides almost two years to establish a trend before 
her presidency, it does not fully coincide with my 2004-
2013 timeline.

Findings

LATINO STUDIES: Rachel Yeager     

24
8

Inquiry: The University of Arkansas Undergraduate Research Journal, Vol. 17 [2014], Art. 5

http://scholarworks.uark.edu/inquiry/vol17/iss1/5



The evidence did not support my hypothesis 
that the print media had become more biased during the 
period of 2004–2014. Each paper turned out to have a 
different trend.  I discuss the results for each of the 
papers separately.

Página/12. Página/12, known for casting 
the Kirchners in a positive light, tended to report 
about Néstor or Fernández de Kirchner less and less 
throughout the 10-year span. This could be attributed 
to Fernández de Kirchner’s falling popularity and a 
pattern of suspicious and luxurious spending, bribes, 
offending other countries, economic decline, and other 
problems that arose throughout the years. However, 
because La Nación is the only newspaper whereby the 
relevancy rate did not decline, I speculate that from 
2004 to 2013, most newspapers tended to report less on 
the president and increasingly more on other leaders, 
issues, and events.

Between 2004 and 2013, the number of 

Página/12 articles involving the president decreased 
from 50% to 20%. This means that the newspaper 
increasingly left the president out of the discussion 
regarding issues on which it reported. If the issues were 
similar from 2004 to 2013, then this would suggest bias 
by omission. For example, if a government corruption 
scandal broke, it is possible that Página/12 still covered 
the issue just like the other newspapers, but that it 
avoided implicating the president in the scandal. If the 
positively biased papers reported on negative news 
without bringing the president’s name into the negative 
news, then this would be a type of positive bias for 
which my research did not account.
	 The proportion of neutral relevant articles in 
Página/12 increased throughout the years from 38% to 
83%. The number of negative articles increased only 
slightly, by 6%. The number of positive articles dropped 
more drastically, from 44% in 2004 to 10% in 2012. 
This was contrary to my hypothesis. I had expected the 
newspaper to cast the president in a more positive than 
negative light, which it did by a margin of 40% in 2004. 
However, I did not expect the negative bias to increase, 

Figure 1. Página 12: Trend Line for Percentage of 
Relevant Articles per Issue

Figure 2. Página 12: Trend Lines for Percentage of Articles 
with Bias per Issue

LATINO STUDIES: Rachel Yeager     

Figure 3. La Prensa: Trend Line for Percentage of 
Relevant Articles per Issue

Figure 4. La Prensa: Trend Lines for Percentage of Articles 
with Bias per Issue

25
9

Yeager: Government Control of and Influence on the Press in Latin America

Published by ScholarWorks@UARK, 2014



albeit slightly, nor did I predict that the positive bias 
would decrease over time but expected it to increase 
substantially. However, because the newspaper wrote 
about the president less, the omission could factor into 
these results. Further research needs to be conducted to 
delve deeper into manifestations of bias in the newsprint 
media.
	 La Prensa. According to Figure 3, La Prensa, 
the other traditionally positively biased newspaper, 
experienced an almost identical drop in the number of 
relevant articles, from 58% in 2004 to 29% in 2013 (29% 
as opposed to Página/12’s 30% decrease). Similarly, 
this suggests bias by omission may have occurred.
	 According to Figure 4, La Prensa, experienced 
less change in bias than Página/12. The number of 
positively biased articles stayed the same while the 
number of neutral articles decreased slightly, by 7%, 
and the number of negative articles increased by 23%. 
La Prensa is the only newspaper in which no trends 
were significant enough to merit intersecting lines.
	 Clarín. Transitioning into the traditionally anti-
Kirchner newspapers, Clarín and La Nación had a less 

drastic drop in relevance of articles (please see Figure 
5). Clarín experienced a 14% decrease, as opposed to 
approximately 30% for Página/12 and La Prensa, in 
terms of relevance. This suggests less bias by omission, 
although a traditionally negatively biased article could 
potentially leave the president’s name out of good news 
and thus result in bias in the opposite way.
	 According to Figure 6, Clarín had a unique 
correlation between neutral and negative articles. The 
proportion of negative articles rose to surpass that of 
neutral articles, which were falling simultaneously. The 
number of positive articles decreased. Clarín is the only 
newspaper that supports my hypothesis because its bias 
grew less positive and neutral and more negative over 
the years. This finding was not surprising given the 
recent federal legislation to dismantle Clarín and the 
fight between Grupo Clarín and Fernández de Kirchner.
	 La Nación. According to Figure 7, La Nación 
consistently had the same number of relevant articles 
per issue. This suggests a lack of change in bias, so in 
other words, neutrality.
	 According to Figure 8, La Nación, on the other 

LATINO STUDIES: Rachel Yeager     

Figure 5. Clarín: Trend Line for Percentage of Relevant 
Articles per Issue

Figure 6. Clarín: Trend Lines for Percentage of Articles 
with Bias per Issue

Figure 7. La Nación: Trend Line for Percentage of 
Relevant Articles per Issue

Figure 8. La Nación: Trend Lines for Percentage of 
Articles with Bias per Issue

26
10

Inquiry: The University of Arkansas Undergraduate Research Journal, Vol. 17 [2014], Art. 5

http://scholarworks.uark.edu/inquiry/vol17/iss1/5



hand, showed a large drop in negative articles from 53% 
in 2004 to 27% in 2013. Positive articles decreased by 
only 3%, and neutral articles increased by 32%. These 
findings, combined with the flat trend line of relevant 
articles, indicate that La Nación, in terms of change 
in bias, is the least affected of the four newspapers in 
terms of Fernández de Kirchner’s alleged methods of 
control.

Discussion and Limitations

I speculate there may be a small margin of 
error in my bias detection because my understanding 
of the Argentine political system increased over time. 
Therefore, perhaps I became better able to identify bias 
over time. If I were to conduct further research, I would 
blindly evaluate the same articles again and see how 
consistently I determined neutral, positive, or negative 
bias.

I expected to find an increase in positive bias and 
a decrease in negative bias among the traditionally pro-
Kirchner papers, Página/12 and La Prensa; however, 
my findings did not support my hypothesis. I also 
hypothesized that both Clarín and La Nación would 
have fewer positive articles and more negative articles. 
I expected Fernández de Kirchner’s alleged attempts to 
control the media would cause the pro-Kirchner papers 
to publish more positively biased articles toward the 
government and fewer negative articles. I then expected 
a polarization, or push-back effect, but this did not occur 
either. The evidence is more consistent with the view 
that the editors of La Nación were trying to become 
a credible, neutral paper that citizens could turn to for 
accurate information instead of offering more polarized 
articles.

To determine accuracy in the reported inflation 
rates, I recorded the sources of the inflation figures that 
each paper reported. I hypothesized that the traditionally 
pro-Kirchner papers would publish the lower inflation 
figures that corresponded with the official INDEC 
calculations rather than with the higher private 
estimates. I hypothesized that they would identify that a 
discrepancy existed, but still publish the government’s 
numbers as credible. I expected that the traditionally 
anti-Kirchner papers would publish figures closer to 
that of the government’s INDEC rate, and if so, only 
to show the discrepancy between that rate and a much 
higher rate they would claim to be the credible one. 

It turns out, the data were more difficult to 

analyze than I had predicted. For instance, it was 
difficult to find credible sources with which to compare 
because the Argentine inflation rate is so controversial. 
For example, the World Bank did not have inflation 
numbers for 2008 through 2013. The IMF had dashes 
in the boxes for recent inflation rate statistics for 
Argentina, noting that the government rates are not 
credible. In addition, the CIA World Factbook explicitly 
stated that the official estimates were underreported and 
inaccurate.

In terms of inferring trends in the accuracy of the 
newspapers’ reporting, most often the papers specified 
whether they were simply relaying the government’s 
INDEC information or using private estimates. So the 
assertions they made were accurate almost 100% of the 
time because of the source to which they attributed it.

I kept a chart of the numbers each paper listed 
for each year, to compare with independent estimates, 
however in most instances, the newspaper listed 
multiple figures from different sources. So even if 
I were to infer bias by how many times a newspaper 
cited a certain source, there was no definitive way to 
accurately find and record every instance that an annual 
inflation rate was mentioned. In addition, not all the 
papers I reviewed had search engines with the option 
to filter by date.

Moreover, the CIA World Factbook, the IMF, 
and the MIT Billion Prices Project either did not release 
inflation figures for Argentina during certain years 
between 2004 and 2013 or the figures varied among 
the sources. For example, in 2008, the World Factbook 
reported an official rate of 7.2 and an unofficial rate 
of 22%; the IMF did not report a figure, and the MIT 
project reported 23.5%.

Because of the inability to include every article 
that mentioned inflation rates in the four newspapers, 
and because of the discrepancy in the reports of the 
inflation rate by reliable third-party sources, the study 
of the newspaper reports of the annual inflation rate 
was inconclusive. I could not determine whether the 
newspapers had become more or less accurate and 
could not establish a correlation between accuracy 
and the increasing influence of Cristina Fernández de 
Kirchner on the media.

Conclusion

I hypothesized that media bias would increase 
in Argentinean print media during the presidency of 

LATINO STUDIES: Rachel Yeager     

27
11

Yeager: Government Control of and Influence on the Press in Latin America

Published by ScholarWorks@UARK, 2014



Fernández de Kirchner because of her government’s 
ability to penalize media that publish unfavorable news. 
I measured bias in four Buenos Aires newspapers, 
but found that the bias increased in just one of the 
four papers. Inflation rate evidence to measure media 
accuracy was inconclusive.  Consequently, the evidence 
fails to support my hypothesis.

Further research on media bias in Argentina 
is needed. In addition to this study, published articles 
about censorship in Argentina have focused on the 
relationship between Grupo Clarín and the government. 
What is needed are studies that focus on specific issues, 
such as the aforementioned smuggling of money into 
Argentina, allegedly for Fernández de Kirchner’s 
campaign. Coverage of such issues by each of the four 
papers should be studied in detail. This approach will 
allow researchers to better determine if a newspaper is 
omitting one side of an issue, including more sources 
that support one view, selecting stories that coincide 
with a pro- or anti-Kirchner agenda (for example, 
labeling political figures in ways that affect their 
credibility), and/or ‘spinning’ stories to only show one 
interpretation. Researchers can count the instances in 
which a newspaper publishes stories about a single 
event.
	 Another dimension that needs analysis in 
determining bias is placement of stories within the 
newspapers. Again, because I used online archives I 
was unable to examine which stories made the front 
page, had the biggest type and pictures, and so on. 
Even if two newspapers published similar articles, if 
one emphasized the articles that cast the president in 
a negative light by putting them on the front page in 
bold and the other placed them in the back and put a 
positively biased story on the front page instead, then 
this would be a clearer indication of bias.

Future researchers can also examine the 
hard copy of the newspaper to count the number of 
government ads placed in the paper. As a result, they 
could determine whether there is a correlation between 
the number of ads and the number of positive articles 
about the government. This issue is extremely relevant 
given the verbal warning from the government in 2013 
whereby supermarkets were told to stop publishing ads 
in critical newspapers (Turner, 2013).
	 Despite the inconclusive results of this study, 
Latin America as a whole seems to be trending toward 
restricting the media (Karkekar, 2012). According 
to Americas Quarterly, “Freedom of speech remains 
a contested right in most democracies across the 

Americas” (Rodríguez, 2013, para. 1). Part of this is 
because there is fairly high public support in these 
countries for censoring politically damaging news. 
Colombia, Ecuador, and El Salvador take the lead of 
American countries with nearly 37% public support 
for the government censorship of politically damaging 
news, according to 2012 data (Rodríguez, 2013). 
Argentina, however, ranks second lowest, with a public 
approval rate just 3.5% higher than that of the U.S. 
(Rodríguez, 2013). This statistic provides some hope 
that Argentina can reverse any adverse effects from 
manipulation of the media under the Fernández de 
Kirchner regime.

References

Americas Quarterly. (2012, October 25). Argentine 
	 government gives Clarín deadline to divest 	
	 holdings [Web log post]. Retrieved from http://
	 americasquarterly.org/node/4060
Anonymous. (2003, October n.d.). Living on 
	 less. Latin Trade, 11(10), 71. 
Argentina: Crisis undermines media independence. 
	 (2003, June 9). Oxford Analytica Daily Brief 
	 Service. Retrieved from http://0-
	 search.proquest.com.library.uark.edu/
	 docview/192439846?accountid=8361
Argentina: Government pushes ahead with 
	 media controls. (2008, May 1). Oxford 
	 Analytica Daily Brief Service. Retrieved 
	 from http://0-searchproquest.
	 com.library.uark.edu/
Argentina: Media bias tied to advertising dollar. 
	 (2007, November 1). Global Journalist. 
	 Retrieved from http://globaljournalist.jour.
	 missouri.edu/freepresswatch/2007/11/
	 argentina/media-bias-tied-to-advertising-
	 dollar/
Argentina News Roundup: 17th February 2014. (2014, 
	 February 17). The Argentina Independent. 
	 Retrieved from http://www.
	 argentinaindependent.com/tag/grupo-clarin/
Argentina politics: Clashes with the media 
	 (2010, October 12). The Economist 
	 Intelligence Unit ViewsWire. Retrieved 
	 from http://0-search.
	 proquest.com.library.uark.edu/
Argentina: Press faces government pressures. 

(2007, December 13). Oxford Analytica 
Daily Brief Service. Retrieved from 

LATINO STUDIES: Rachel Yeager     

28
12

Inquiry: The University of Arkansas Undergraduate Research Journal, Vol. 17 [2014], Art. 5

http://scholarworks.uark.edu/inquiry/vol17/iss1/5

http://americasquarterly.org/node/4060
http://americasquarterly.org/node/4060
http://globaljournalist.jour.missouri.edu/freepresswatch/2007/11/argentina/media-bias-tied-to-advertising-dollar/
http://globaljournalist.jour.missouri.edu/freepresswatch/2007/11/argentina/media-bias-tied-to-advertising-dollar/
http://globaljournalist.jour.missouri.edu/freepresswatch/2007/11/argentina/media-bias-tied-to-advertising-dollar/
http://globaljournalist.jour.missouri.edu/freepresswatch/2007/11/argentina/media-bias-tied-to-advertising-dollar/


http://0-search.proquest.com.library.
uark.edu/docview/192451021/
CEC215BFF52A4686PQ/1?accountid=8361

Beccaria, L., Esquivel, V., & Maurizio, R. (2005, 
July n.d.). Empleo, salarios y equidad durante 
la recuperacion reciente en la Argentina 
[Employment, wages and equity during the 
recent recovery in Argentina]. Desarrollo 
Económico, 45(178), 235-262. 

Best, E. (2010, January 21). The age of affirmation. 
Pacific Standard. Retrieved from http://
dev.psmag.com/media/the-age-of-
affirmation-6594/

Bronstein, H. (2014, April 17). Argentina forced by 
ailing economy to change populist policies. 
Reuters. Retrieved from http://uk.reuters.
com/article/2014/04/17/argentina-economy-
idUKL2N0N50C620140417

Buttonwood. (2012, May 17).  Here comes the 
corralito? [Web log post]. The Economist. 
Retrieved from http://www.economist.com/
blogs/buttonwood/2012/05/euro-zone-crisis

Calvo, E., & Murillo, M. (2012, April n.d.). Argentina: 
The persistence of Peronism. Journal of 
Democracy, 23(2), 148-161. 

Con Moreno y la JP Evita, el ‘Clarín miente’ llegó a 
Angola. (2012, May 18). Perfil. Retrieved from 
http://www.perfil.com/contenidos/2012/05/18/
noticia_0003.html

Cristina Kirchner tildó de”nazi” a un columnista del 
diario Clarín. (2012, March 12). La Nación. 
Retrieved from http://www.lanacion.com.
ar/1456025-cristina-kirchner-tildo-de-nazi-a-
un-columnista-de-clarin

Disney, J., & Williams, V. S. (2014, March, 
n.d.). Latin American social movements 
and a New Left consensus: State and 
civil society challenges to neoliberal 
globalization. New Political Science, 36(1), 
1-31. doi:10.1080/07393148.2013.864897

Duarte de Perón, E. (2013). In Columbia Electronic 
Encyclopedia, 6th Edition. Retrieved from 
http://0-web.a.ebscohost.com.library.uark.
edu/ehost/detail/detail?vid=6&sid=82818752-
3c6c-4595-acfc-04e1fb3cdd4e%40sessionm
gr4001&hid=4114&bdata=JnNpdGU9ZWh
vc3QtbGl2ZSZzY29wZT1zaXRl#db=a9h&
AN=39050290

Forero, J. (2009, November 1). Argentina scores 

points with free broadcasts of soccer games. 
Washington Post Foreign Service. Retrieved 
from http://www.washingtonpost.com/wp-dyn/
content/article/2009/10/31/AR2009103102092.
html

General Jorge Videla. (2013, May 18). The Times 
(United Kingdom), p. 74. Retrieved from 
http://0-web.a.ebscohost.com.library.uark.edu/
ehost/detail/detail?vid=4&sid=82818752-3c6c-
4595-acfc-04e1fb3cdd4e%40sessionmgr400
1&hid=4114&bdata=JnNpdGU9ZWhvc3Qt
bGl2ZSZzY29wZT1zaXRl#db=nfh&AN=7
EH72592338

Ghei, N. (2012, April 26). “GHEI: Argentina’s theft.” 
The Washington Times.  Retrieved from http://
www.washingtontimes.com/news/2012/apr/26/
argentinas-theft/

Glaeser, E., & Sunstein, C. (2014, January, n.d.). Does 
more speech correct falsehoods? [Abstract]. 
Journal Of Legal Studies (0047-2530), 43(1), 
65-93.

Government stands up for indicted Moreno. (2013, 
September 19). Buenos Aires Herald. 
Retrieved from http://buenosairesherald.com/
articles/noticia.aspx?ix=140990

H. C. (2014, February 14). Inflation in Argentina. 
[Web log post]. The Economist. http://www.
economist.com/blogs/americasview/2014/02/
inflation-argentina

Hall, A. (2012). South America: A panorama of 
media democratization. NACLA Report On 
The Americas, 45(3), 56-57. Retrieved from 
http://0-web.a.ebscohost.com.library.uark.edu/
ehost/detail/detail?vid=18&sid=82818752-
3c6c-4595-acfc-04e1fb3cdd4e%40sessionm
gr4001&hid=4114&bdata=JnNpdGU9ZWh
vc3QtbGl2ZSZzY29wZT1zaXRl#db=a9h&
AN=83126543

Hartigan, J. (2009). Democracy demands an informed 
public. The Australian. Retrieved from http://0-
web.a.ebscohost.com.library.uark.edu/ehost/
detail/detail?sid=83953e70-4bb2-4da6-a482-cc
f1a136b40f%40sessionmgr4003&vid=4&hid=
4107&bdata=JnNpdGU9ZWhvc3QtbGl2ZSZz
Y29wZT1zaXRl#db=nfh&AN=200903141022-
151332

Karlekar, K. D. (2012, June 4). The fragile state 
of media freedom in Latin America [Web 
log post]. Freedom House. Retrieved 

LATINO STUDIES: Rachel Yeager     

29
13

Yeager: Government Control of and Influence on the Press in Latin America

Published by ScholarWorks@UARK, 2014



from http://www.freedomhouse.org/blog/
fragile-state-media-freedom-latin-america#.
U9m9J4BdWR4

Kurtz-Phelan, D. (2002, November-December). Lost 
savings. Legal Affairs. Retrieved from http://
www.legalaffairs.org/issues/November-
December-2002/scene_phelan_novdec2002.
msp

Larrabure, M. (2013). Human development and class 
struggle in Venezuela’s popular economy: 
The paradox of ‘twenty-first century 
socialism.’ Historical Materialism, 21(4), 177-
200. doi:10.1163/1569206X-12341320.

Marty, B. (2014, May 14). Argentina: “Anti-terrorism” 
law set to land journalist years in prison for 
recording police. PanAm Post. Retrieved from 
http://panampost.com/belen-marty/2014/05/14/
argentina-anti-terrorism-law-set-to-land-
journalist-years-in-prison-for-recording-police/

Mendel, T. (2009). The right to information in 
Latin America: A comparative legal survey. 
United Nations Educational Scientific 
and Cultural Organisation. pp. 1-176. 
Retrieved from http://unesdoc.unesco.org/
images/0018/001832/183273e.pdf

Moffett, M. (2007, July 3). Argentina’s Kirchner sets 
path for wife’s candidacy. The Wall Street 
Journal, Eastern edition. p. A5. Retrieved from 
http://0-search.proquest.com.library.uark.edu/

Molina, E., & Ageitos, P. (2008). Nosotros los de 
antes ya no somos los mismos. Pobreza 
y desigualdad en la Argentina pos crisis 
[We, those from before, are not the same 
now. Poverty and inequality in post-
crisis Argentina]. Espacio Abierto: Cuaderno 
Venezolano De Sociología, 17(4), 683-696. 

Montero, A., & Vincent, L. (2013). Del “peronismo 
impuro” al “kirchnerismo puro”: La 
construcción de una nueva identidad política 
durante la presidencia de Néstor Kirchner 
en Argentina (2003-2007) [From “impure 
Peronism” to “pure Kirchnerism”: The 
construction of a new political identity during 
the presidency of Néstor Kirchner in Argentina 
(2003-2007)]. Postdata: Revista De Reflexión 
Y Análisis Político, 18(1), 123-157.

Newspaper editor facing 12 years in prison under 
anti-terrorism law. (2014, May 14). Reporters 
Without Borders. Retrieved from http://en.rsf.

org/argentina-newspaper-editor-facing-12-
years-14-05-2014,46281.html

NGO: Press freedoms threatened in Latin America. 
(2011, February 16). Arabia 2000. Retrieved 
from http://0-web.a.ebscohost.com.library.uark.
edu/ehost/detail/detail?vid=27&sid=66906761-
4907-42de-9a25-0ea2bd6a7417%40sessionmg
r4004&hid=4206&bdata=JnNpdGU9ZWhvc3
QtbGl2ZSZzY29wZT1zaXRl#db=nfh&AN=6
FI1847666166

Nudler, J. (2004, October 28). Grave censura política 
	 de Página/12 a Julio Nudler [Serious political 
	 censure by Página/12 of Julio Nudler]. 
	 Investigaciones Rodolfo Walsh. Retrieved from 
	 http://www.rodolfowalsh.org/spip.
	 php?article200
O’Grady, M. A. (2010, August 30). Kirchner’s assault 
	 on the press. Wall Street Journal, 
	 Eastern edition. p. A13. Retrieved from 
	 http://0-search.proquest.com.library.uark.edu/
	 docview/748063315?accountid=8361
Paz, A. P., Sgró Ruata, M. C., & Guzmán, V. 

H. (2013). Sujetos y contextos de la 
comunicación mediática en América 
Latina. Algunas consideraciones sobre su 
democratización [Subjects and contexts of 
media communication in Latin America. Some 
considerations regarding its democratization]. 
Espacio Abierto: Cuaderno Venezolano De 
Sociología, 22(3), 393-412.

Peltier, E. (2013, November 5). Argentine’s 
Supreme Court declares media law 
constitutional. Global Journalist. Retrieved 
from http://globaljournalist.jour.missouri.
edu/freepresswatch/2013/11/argentina/
argentines-supreme-court-declares-media-law-
constitutional/

Platt, G. (2007, December). Argentina’s top 
media company lists DRS on London 
Exchange. Global Finance, 21(11), 16. 

Rafsky, S. (2012a, January 5) Both sides cry ‘press 
freedom!’ in Argentine newsprint battle [Web 
log post]. Committee to Protect Journalists. 
Retrieved from https://cpj.org/blog/2012/01/
both-sides-cry-press-freedom-in-argentine-
newsprin.php

Rafsky, S. (2012b, September 27). In government-
media fight, Argentine journalism suffers. 
Committee to Protect Journalists. Retrieved 

LATINO STUDIES: Rachel Yeager     

30
14

Inquiry: The University of Arkansas Undergraduate Research Journal, Vol. 17 [2014], Art. 5

http://scholarworks.uark.edu/inquiry/vol17/iss1/5

http://www.rodolfowalsh.org/spip.php?article200
http://www.rodolfowalsh.org/spip.php?article200


from http://www.cpj.org/reports/2012/09/amid-
government-media-fight-argentine-journalism-
suffers.php

Rodríguez, M, (2012, November 13). Public support 
for media censorship across the Americas. 
Americas Quarterly. Retrieved from http://
www.americasquarterly.org/content/public-
support-media-censorship-across-americas

Romero, S. (2012, November 30). Battle between 
Argentine media empire and president heats 
up over a law. The New York Times. Retrieved 
from http://www.nytimes.com/2012/12/01/
world/americas/media-law-ratchets-up-battle-
between-kirchner-and-clarin-in-argentina.
html?pagewanted=all&_r=0

Schmall, E. (2012, September, n.d.). Argentina: Back 
to Peronism. World Policy Journal, 29(3), 90-
99. doi:10.1177/0740277512461318

Sehgal, I. (2007, December 5). Media and 
accountability. Info-Prod Research 
(Middle East). Retrieved from http://0-
search.proquest.com.library.uark.edu/
docview/457284703?accountid=8361

Siegelbaum, S. (2013, February 6). “Press 
freedom in Argentina plummets in 2012.” 
Global Journalist. Retrieved from http://
globaljournalist.jour.missouri.edu/
freepresswatch/2013/02/argentina/press-
freedom-in-argentina-plummets-in-2012/

Sreeharsha, V., & Barrionuevo, A. (2008, July 19). 
President of Argentina withdraws tax increase. 
The New York Times. Retrieved from http://
www.nytimes.com/2008/07/19/world/
americas/19argent.html

Supreme Court tells Argentina to avoid bias in 
allocating ads. (2011, March 4). Committee to 
Protect Journalists. Retrieved from http://cpj.
org/2011/03/supreme-court-urges-argentina-to-
avoid-bias-in-all.php

Transparency International. (2013, n.d.). Global 
Corruption Barometer 2013: Report. Retrieved 
from http://www.transparency.org/

Turner, T. (2013, October 1). Argentine media says 
Kirchner quashes critical voices. The Wall 
Street Journal. Retrieved from http://online.
wsj.com/news/articles/SB10001424127887323
864604579067473843723940

World Bank. (2014). Lifetime risk of maternal death 
	 [Data file]. Available from: http://worldbank.

	 org

LATINO STUDIES: Rachel Yeager     

31
15

Yeager: Government Control of and Influence on the Press in Latin America

Published by ScholarWorks@UARK, 2014


	Inquiry: The University of Arkansas Undergraduate Research Journal
	Fall 2014

	Government Control of and Influence on the Press in Latin America: The Case of Argentina during the Presidency of Cristina Fernández de Kirchner (2007-2014)
	Rachel L. Yeager
	Recommended Citation


	Inquiry: The University of Arkansas Undergraduate Research Journal

