
Georgia State University
ScholarWorks @ Georgia State University

Communication Theses Department of Communication

Fall 12-8-2010

A Balancing Act Between Nationalism and
Globalism: A Comparison of Two Chinese Official
Newspapers in Portrayal of America 1989-2009
Shuhua Dai
Georgia State University

Follow this and additional works at: https://scholarworks.gsu.edu/communication_theses

Part of the Communication Commons

This Thesis is brought to you for free and open access by the Department of Communication at ScholarWorks @ Georgia State University. It has been
accepted for inclusion in Communication Theses by an authorized administrator of ScholarWorks @ Georgia State University. For more information,
please contact scholarworks@gsu.edu.

Recommended Citation
Dai, Shuhua, "A Balancing Act Between Nationalism and Globalism: A Comparison of Two Chinese Official Newspapers in Portrayal
of America 1989-2009." Thesis, Georgia State University, 2010.
https://scholarworks.gsu.edu/communication_theses/71

https://scholarworks.gsu.edu?utm_source=scholarworks.gsu.edu%2Fcommunication_theses%2F71&utm_medium=PDF&utm_campaign=PDFCoverPages
https://scholarworks.gsu.edu/communication_theses?utm_source=scholarworks.gsu.edu%2Fcommunication_theses%2F71&utm_medium=PDF&utm_campaign=PDFCoverPages
https://scholarworks.gsu.edu/communication?utm_source=scholarworks.gsu.edu%2Fcommunication_theses%2F71&utm_medium=PDF&utm_campaign=PDFCoverPages
https://scholarworks.gsu.edu/communication_theses?utm_source=scholarworks.gsu.edu%2Fcommunication_theses%2F71&utm_medium=PDF&utm_campaign=PDFCoverPages
http://network.bepress.com/hgg/discipline/325?utm_source=scholarworks.gsu.edu%2Fcommunication_theses%2F71&utm_medium=PDF&utm_campaign=PDFCoverPages
mailto:scholarworks@gsu.edu


A BALANCING ACT BETWEEN NATIONALISM AND GLOBALISM: 

A COMPARISON OF TWO CHINESE OFFICIAL NEWSPAPERS IN PORTRAYAL OF AMERICA  

1989-2009 

 

by 

 

SHUHUA DAI 

 

 

Under the Direction of Leonard Ray Teel 

 

 

 

 

 

 

ABSTRACT 

 

This study uses discourse analysis to investigate and compare the coverage of America in two Chinese 

official newspapers, the Chinese language People’s Daily and the English language China Daily in January in 

1989, 1999, and 2009.  This study compares the two newspapers in four aspects of the texts: topic selection, 

headline design, writing tactics, and visual components use, to find any differences in reporting tactics according 

to their different readerships.  People’s Daily employed a constant editorial preference for political content and 

a provocative reporting tactics.  Meanwhile, China Daily used a more global editorial approach.  Its content and 

its reports were increasingly consistent with Western journalism criteria: accurate, brief, and clear. 

 

INDEX WORDS: Chinese official media, Reports on America, Globalization, Discourse analysis 



A BALANCING ACT BETWEEN NATIONALISM AND GLOBALISM: 

A COMPARISON OF TWO CHINESE OFFICIAL NEWSPAPERS IN PORTRAYAL OF AMERICA  

1989-2009 

 

 

 

by 

 

 

 

 

SHUHUA DAI 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

A Thesis Submitted in Partial Fulfillment of the Requirements for the Degree of 

Master of Arts 

 in the College of Arts and Sciences 

Georgia State University 

2010 



 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Copyright by 
Shuhua Dai 

2010



A BALANCING ACT BETWEEN NATIONALISM AND GLOBALISM: 

A COMPARISON OF TWO CHINESE OFFICIAL NEWSPAPERS IN PORTRAYAL OF AMERICA  

1989-2009 

 

 

by 

 

 

 

SHUHUA DAI 

 

 

 

Committee Chair:  Leonard Ray Teel 

 

 

 

Committee: Hongmei Li 

 

Svetlana Kulikova 

 

Electronic Version Approved: 

 

Office of Graduate Studies 

College of Arts and Sciences 

Georgia State University 

December 2010



v 
 

 

TABLE OF CONTENTS 

 

LIST OF TABLES                                                                                                                  vi 

LIST OF FIGURES                                                                                                               vii 

          1 INTRODUCTION                                                                                                          1 

    1.1   Research Questions                                                                                              1 

    1.2   Significance of the Study                                                                                     1 

     1.3   Reasons to choose the two official newspapers                                                 2 

     1.4   Reasons to choose the three years                                                                      3 

     1.5   Background                                                                                                            4 

          2       LITERATURE REVIEW                                                                                                6 

          3       METHODOLOGY                                                                                                      11 

          4       ANALYSIS                                                                                                                  14 

    4.1   Comparison of the Reports in January, 1989                                                  14 

    4.2   Comparison of the Reports in January, 1999                                                  31  

     4.3   Comparison of the Reports in January, 2009                                                  45 

          5       CONCLUSION                                                                                                          60 

          REFERENCES                                                                                                                      61 

 



  vi 

LIST OF TABLES 

Table1 Comparison of Topic Selection in People’s Daily and China Daily, 1989                           15 

Table2 Comparison of Topic Selection in People’s Daily and China Daily, 1999                           31 

Table3 Comparison of Topic Selection in People’s Daily and China Daily, 2009                           44 

 

 
 
 
 
 



  vii 

LIST OF FIGURES 

Figure1   “Riots follow deaths of blacks in Miami”                                                                           28 

Figure2   “Vietnamese children”                                                                                                       29 

Figure3   “Caricature1”                                                                                                                    41 

Figure4   “Caricature2”                                                                                                                    42 

Figure5   “Caricature3”                                                                                                                    43 

Figure6   “Mexican ladies are enjoying Chinese dim sum in New York”                                            55 

Figure7   “The whole world is celebrating Chinese New Year”                                                          55 

Figure8   “Chinese New Year in Las Vegas”                                                                                      56 

Figure9   “Obama takes presidential oath again after stumble”                                                         57 

Figure10 “Obama sprints through first full day in office”                                                                 57 

Figure11 “Obama hails 'extraordinary' moment with presidents”                                                     57 

 
 



  1 

1 INTRODUCTION  

    This study uses discourse analysis to compare the news reports on the subject of America in two 

official Chinese newspapers, the Chinese language People’s Daily [Chinese: 人民日报, Renmin Ribao] and 

the English language China Daily, in three distinct periods of time – 1989, 1999 and 2009.  The study 

attempts to select news texts in January in each year as the target discourses, and to find the changing 

characteristics of the two newspapers in four aspects of the texts: topic selection, headline design, writing 

tactics, and visual components use.  The study investigates how the discourse features may be varied or 

manipulated in the construction of a version of political reality written for the two different readerships. 

 

1.1     Research Questions  

Are there any differences between People’s Daily and China Daily in covering the US in three pe-

riods in 1989, 1999, 2009?  If yes, how are they different from each other?  What are the implications of 

the differences? 

 

1.2      Significance of the Study 

At the beginning of China’s “Reform and Opening” era, the leaders of the Chinese Communist 

Party (CCP) made a politically fateful decision.  As part of their drive to turn China into a modern, open 

market economy, they relinquished the Party’s monopoly over the provision of information to the public 

by allowing newspapers, magazines, television, to compete in the marketplace instead of relying on 

government financing (Shirk, 2010, 2). They aimed to improve the efficiency of the organizations, and 



  2 

thus to meet the needs of China‘s market economy. From then on, the changes in China’s media began to 

change China from all aspects.  

This study is timely and significant because of the emergence of China as a major actor in world af-

fairs.  In August 2010, China surpassed Japan as the world's second-biggest economy after three decades of 

growth and put overtaking the U.S. in reach within 10 years (Mcdonald, 2010, 1).  Meanwhile, more and 

more economic and political conflicts between China and other countries, especially America, keep stirring 

people’s nerves, and thus become a popular topic in news reports.  It is widely accepted that choice of 

words in news reports is by no means arbitrary.  To some extent, wording is not a journalist’s own creation, 

but the representation or reflection of the social, political, or religious ideas shared by the social group the 

journalist belongs to.  So, by examining the discourse tactics of the samples of American news reports in 

the two influential Chinese official newspapers which target different readerships, we can learn the changes 

of editorial policies and tactics in the two newspapers and thus better understand what image of America 

Chinese official media aimed to send to Chinese readers and foreign readers to made a balance between 

serving the Chinese government’s interest and building a competitive media in the modern global market. 

 

1.3      Reasons to Choose the Two Official Newspapers 

These two newspapers were chosen because they are the most influential and authoritative newspa-

pers in China.  They have been the official voices of the central government of the People's Republic of 

China since their founding.  People’s Daily started in June 1946 and has a current circulation of 3 million.  

China Daily was founded in June 1981 and has a circulation of 200,000.  Both have published daily issues 

that provide the principal venue for the central government and the CCP to announce their respective 



  3 

policies and disseminate governmental, political, and economic messages to the public and the world.  Both 

newspapers can be seen as true barometers of China’s official political climate on a daily basis.  

Apart from these common features, the two newspapers have clear differences.  People’s Daily is 

published in Chinese, and is distributed through central and local government departments, mainly targeting 

Chinese readers, especially officers and officials.  China Daily is the only English-language national 

newspaper in China, which specifically targets an international audience, including foreign diplomats and 

tourists in China, and is often given out for free in hotels.  

 

1.4        Reasons to Choose the Three Years 

The three selected months in three years belonged to three stages in modern China after “Reform 

and Opening.”  Engardio stated in China is a private sector economy (2005) that the first stage was initial 

and gradually industrial reform from 1978 to 1993; the second stage, called rapid privatization, from 1993 

to 2005.  The third stage, discussed by Brandt in China's Great Transformation (2008), has been character-

ized as retrenchment, from post- 2005 to today.  The first stage involved the de-collectivization of 

agriculture, the opening up of the country to foreign investment, and the granting of permission for 

entrepreneurs to start up businesses (Engardio, 2005, 1).  The second stage of reform involved “the 

privatization and contracting out of much state-owned industry and the lifting of price controls, protec-

tionist policies, and regulations, although state monopolies in sectors such as banking and petroleum 

remained (Engardio, 2005, 1)”. The private sector grew remarkably, accounting for as much as 70 percent 

of China's GDP by 2005 (Engardio, 2005, 1).  In the third stage, the conservative Hu-Wen Administration 

began to reverse many of Deng Xiaoping's reforms (Brandt, 2008, 1).  Brandt noted that the privileged 



  4 

state sector became the primary recipient of government investment, which under the new administration, 

promoted the rise of large “national champions.” 

Therefore, these three years can represent the three stages of “Reform and Opening,” during which 

China experienced a dramatically changing process of politics, economics, culture, and international status.  

By comparing the reports in these three years, we can get a historical picture of the ideological and 

strategic changes of how the Chinese government employs official media to meet their political and 

economic needs. 

 

1.5       Background 

The form of zigzag waves in the Sino-U.S. relations has become a kind of development mode in 

the last 30 years, throughout China’s “Reform and Opening.”  In December 1978, China and America 

simultaneously issued a joint communiqué calling for the establishment of diplomatic relations.  In January 

1979, the two countries officially established diplomatic relations (Chinese Embassy website, 2003).  The 

United States severed official relations with Taiwan, which was to the satisfaction of both sides.  However, 

this was followed by the U.S. Congress' adoption of the Taiwan Relations Act which has so far affected and 

will obstruct the healthy development of the Sino-US relations (Jiang, 2008).  In 1982, Ronald Reagan 

threatened to restore diplomatic ties with Taiwan and strengthen arms sales to Taiwan (People’s Daily, 

2001).  For a time, dark clouds hung over the Sino-US relationship in its infancy.  Then the Sino-U.S. 

relationship went into a slump in 1989 because of the Tiananmen Square events.  America announced 

“sanctions” against China and suspended high-level exchanges (Jiang, 2008). 



  5 

             The relations between the countries experienced ups and downs in 1990s.  In the first half of 

1990s, Bill Clinton attacked the Bush Administration’s “appeasement” toward Beijing (Jiang, 2008).  The 

Sino-U.S. relations seemed to move out of dark cloud.  However, in 1996, the claim of an “independent 

Taiwan” from the then Taiwan president Lee Teng-hui triggered off confrontation between both sides.  In 

1997 and 1998, the top leaders of the two countries made the first exchange of visits (Chinese Embassy 

website, 2003).  Both sides would commit to establishing a constructive strategic partnership, and thus 

leading the Sino-U.S. relations to the best situation formed since 1989.  

In the early 21st century, the conflicts between America and China gradually turned to commercial 

field.  In 1999, because of the bombing of Chinese Embassy in Yugoslavia, there emerged a strong anti-U.S. 

wave in China, and the Sino-U.S. relations were plunged into a slump.  In the following year, Clinton helped 

China to join the World Trade Organization (WTO), and thus temporarily improved the Sino-U.S. 

relations, until plane collision incident in 2001, which caused another fierce anti-U.S. wave in China.  But 

the Sino-U.S. agreement sustained because of the huge commercial activities between the two countries.  

From 2005, the conflicts between China and America mainly happened in commercial field, such as trade 

deficit, piracy, protective pricing system, and exchange rate.  

An editorial in People’s Daily reckoned that “feebleness and tenacity constituted the basic charac-

teristics of the Sino-U.S. relations (People’s Daily, 2001),” because “these two big countries have opposite 

ideologies, conflicting political systems, divergent social structures and different cultural traditions (Peo-

ple’s Daily, 2001).”  Since it is hard for them to establish a kind of mature and stable relationship, it is 

important to understand how they portray each other in their mass media and foster public opinions in 

favor of their own interests. 

 



  6 

2 LITERATURE REVIEW 

Since 1979, China’s “Reform and Opening” policy dramatically changed Chinese media.  Kalathil 

states in Chinese Media and the Information Revolution (2002) that under Mao's totalitarian regime, the 

media's function was to serve the state and impose ideological hegemony.  His regime was characterized by 

vertical control of communication, exemplified by a top-down media system that acted as a conduit 

carrying Party rule to the masses.  The “Reform and Opening” policy acted as constant attempts to move 

China from dependence on former president Mao Zedong's charismatic and absolute power to sort of a 

legal-rational system.  The primary goal is “not to install a system of rule of law which subjects state 

power to judicial checks and balances, but instead to establish rule by law so that the legitimacy of the 

Party can be strengthened through the promulgation of more concrete guidelines (Lee, 1994, 3).”  It is in 

this context that Polumbaum has documented a series of administrative innovations developed to “ac-

commodate the vast sociopolitical change and thus bring the media increasingly under control by more 

explicit rules and bureaucratic procedures (Lee, 1994, 4).”  Kalathil claims that with the advent of eco-

nomic reforms in 1978, the role of media began to change.  No longer defined by the government as an 

instrument of class struggle, media were promoted as an instrument of economic development and social 

modernization, with an emphasis on business information and entertainment.  Liebman argues in Watchdog 

or demagogue?  The media in the Chinese legal system (2005) that over the past decade, the Chinese 

media have emerged as among the most influential actors in the Chinese political system.  As “media 

commercialization and increased editorial discretion have combined with growing attention to social and 

legal problems, the media have gained incentives to expand their traditional mouthpiece roles in new 

directions (Liebman, 2005).”  Liebman reckons commercialization has resulted in incentives for the media 

to expand the scope of critical reporting, and to challenge propaganda department content regulations.  



  7 

In the wave of liberalization in 1980s, even the official media, including People’s Daily and China 

Daily promoted independent reports.  Competition from the commercial media also drives the official 

media and the government itself to become more transparent; to preserve its credibility, the government 

must release more information than it ever did before. In all these ways, the transformed media 

environment improves the responsiveness and transparency of governance (Shirk, 2010, 4-5).  Kalathil 

gives an example of their reports in Tainanmen Square events. He states that “the Tiananmen crackdown 

was also perhaps the most seminal in terms of media involvement in protest.  The protests were attended 

by reporters at smaller publications as well as by employees of prominent national media organizations 

such as the People's Daily and the English-language China Daily.  

However, China’s media is still highly involved with political economy and under strict control 

mechanism, especially in setting the agenda for public debate on foreign affairs.  Lee states in China’s 

Media, Media’s China (1994) that “different cross-currents impinging on China's media politics have 

caused ambiguities and contained contradictions in China’s media, and the economic reform did not unleash 

a momentum sufficiently robust to loosen political and media controls (Lee, 1994, 7).”  Kalathil claims 

that Chinese leaders themselves attempt to shape current trends in media development, often resulting in 

ambiguous messages.  He states that “few see a totally independent role for the media.  The president at 

that time, Jiang Zemin, describing the power of the information revolution in an August 2000 speech, 

extolled the speed and scope of free-information flows while simultaneously warning against the dangers of 

so-called harmful information and calling for an international treaty to regulate it (Kalathil, 2002).  

Liebman also claims that media commercialization may be reinforcing traditional norms of Party-state 

interference in shaping public opinions.  In this process media professionalism--defined as a commitment 

to claims of objectivity, balance, and ideological neutrality--has also been severely assaulted.  Kalathil 



  8 

argues that “amidst a liberalized economic environment and an increasing diversity of information sources 

for the general public, the media has continued to play a strong propaganda role for the central govern-

ment, especially in setting the agenda for public debate on foreign affairs (Kalathil, 2002, 1).”  This 

analysis of Chinese media's reporting of the Balkan crisis in 1999, including the bombing of the Chinese 

embassy in Belgrade, shows that media are far from free of state pressures to present the central govern-

ment's version of overseas events.  

The patriotism and nationalism have gradually become one of the main ideological guidelines in 

Chinese media.  In Controversial true journalist (2008), Lu Keng compares the two rival Chinese regimes, 

Mao Era and “Reform and Opening” stage, and reveals that the authoritarian Nationalists have exercised 

more explicit media censorship than the totalitarian Communists.  Han and Shi argue in The ‘brokeback 

mountain’ of Chinese media: A case study of Chinese media construction of nationalism on reporting of 

78th academy award (2007) that “the nationalism discourse rising in recent years in China has caught wide 

attention, in which Chinese media play an important role (Han & Shi, 2007, 1).”  Suna makes a close-up 

analysis of the deployment of an array of discursive forms and discursive forms and tactics for nationalistic 

purposes in the Chinese media in the 1990s in Love your country in your own way: Chinese media, 

nationalism, and official culture (1998).  Her study shows that “the content of nationalism has become 

increasingly fluid, and the circulation of nationalist sentiments has become a two-way traffic, between the 

central and regional China, the state, and the individual as the result of the decentralization in social, 

economic, and cultural spheres within China and increasing globalization of the Chinese community (Suna, 

1998, 1).”  

These changing characteristics of Chinese media are also represented in their reports on the 

subject of America.  The report of the development of Chinese media (2007) shows that the reports on 



  9 

America in Chinese media present a trend “from limited to amply, from negative to positive, from 

political to cultural, and from ideological to economic.”  Liu studies the image of America in Chinese media 

in the Image of the United States in Present-Day China (1991), and draws a conclusion that “ after 

‘Reform and Opening,‘ Chinese media always reports America as a wealthy, modernized, open and 

democratic country and those reports are relatively accurate and objective (Liu, 1991, 35).”  His 

conclusion is the same as Xu’s conclusion in 1994.  After he did a research on the content in a series of 

Chinese official media, namely People’s Daily, Guangming Daily, and China Youth Daily, Xu claims that 

though Chinese media published some reports on American crime and violence, they made a positive and 

constructive image of America in general (Xu, 1996, 304).”  Xu’s study shows that the reporting emphasis 

of Chinese media in 1990s includes activities of American government, American international policies, 

military activities, American domestic politics and policies, international trade between America and other 

countries (Xu, 1996, 303).  Xu also finds that after “Reform and Opening,” Chinese media gave more 

coverage of America and the reports were more accurate and favorable.  They seldom published review 

articles.  When they made comments, the comments tended to be conservative and gentle.  He claims that 

this is “because Chinese media won’t offend the government rule to criticize America (Xu, 1996, 304).”  

In Xu and Liu’s argument, Chinese official media convey a positive image of America to Chinese readers 

and portray America as a developed, rich, and free country.  

However, Chinese media’ friendly and liberal reports about America, especially People's Daily and 

China Daily's coverage, fit into the government's plan to build a large, coordinated propaganda system.  

Kalathil analyzes a series of reports on America in Chinese media in 1990s and 2000s in Chinese media 

and the information revolution.  For example, in 2001, he argues that the U.S. spy plane incident on 

Hainan Island “touched off a flurry of nationalistic sentiment on the People's Daily "Strong Country" web 



  10 

forum, set up earlier by the newspaper after the bombing of the Chinese embassy in Belgrade.”  Similarly 

angry postings also rose in volume following the September 11 attacks on the U.S.  He states that the 

Chinese government “has historically used nationalism to bolster public support and divert attention from 

domestic problems.”  As a result, much official news on domestic websites features a nationalistic tone – 

“although this can be altered to suit the policy objectives of the central government.”  Another instance is 

in January 2002, while nationalism fanned following the Belgrade embassy bombing, was deliberately 

further dampened, following the discovery of bugging devices on the then Chinese president Jiang Zemin's 

American-produced plane.  Hence, while the Chinese government hopes that cultivating nationalism will 

boost its legitimacy, it is also aware that overly militant public opinion could constrain its policy choices, 

and in the worst-case scenario, turn against the government.  Besides, Chinese media painted the military 

campaign as part of a US-led plot to subjugate first Serbia and then the world under the guise of interna-

tional humanitarianism, and barely touched upon Slobodan Milosevic's policy of ethnic cleansing (Kalathil, 

2002).”  Kalathil noticed that the Chinese media also waited two days before reporting President Clinton's 

apology following the bombing of the Chinese embassy on May 7, 1999.  He argues that subsequently, the 

press “played a key role in fanning nationalism and anti-Americanism, at least until the end of July, when 

the central government ordered a stop in order to improve ties with the US to counter Taiwan's independ-

ence rhetoric.” 

Therefore, an argument upon whether Chinese media has published more liberal news reports on 

America in the context of internationalism and commercialism has risen in academic field.  This paper will 

provide more materials and evidence on this subject by comparing the reports in two influential official 

media in different languages. 



  11 

3 METHODOLOGY 

This study uses discourse analysis to compare the news reports on the subject of America in two 

Chinese official newspapers, Chinese language People’s Daily and English language China Daily. The 

targeted news articles were published in the month of January in three years, 1989, 1999, and 2009, which 

belonged to three different developing periods of “Reform and Opening.”  These articles are compared in 

topic selection, headline design, writing tactics and visual components use to find if discourse features were 

varied and manipulated to convey different messages to two different readerships.  

Discourse analysis is a qualitative methodology that has been adopted and developed by social con-

structionists and can be used in answering many kinds of questions that are posed in many fields that 

traditionally focus on human life and communication, such as anthropology, cultural studies, psychology, 

communications, and sociology.  It is based on a view that is largely anti-scientific, though not anti-

research (Johnstone, 2002).  

Discourse analysis is a way of understanding social interactions.  Fairclough (1995) argues that 

analysis of media language should be recognized as an important element within research on contemporary 

processes of social and cultural change, a theme that is attracting growing interest in the social sciences.  

The researchers acknowledge their own bias and position on the issue, known as reflexivity. Fulcher (2005) 

stated that “the aims of research vary: The aim of one investigator might be to understand power relation-

ships in society in order to bring about change; but another investigator may be interested in an interaction 

or conversation simply for its own sake (in terms of not knowing what the study might uncover).  The 

research begins with a research question (and not a hypothesis in the formal sense) that is aimed at a 

theoretical position.  A conversation or piece of text is transcribed and then deconstructed.  This involves 



  12 

attempting to identify features in the text. A discourse is a particular theme in the text, especially those 

that relate to identities.”   

In this study, the ideological underpinning of media discourse will be explored by analyzing lan-

guage usage in media and wordings in news texts.  As many scholars point out (Fairclough, 1989b, 1995; 

Fowler & Kress, 1979), language is regarded as a material form of ideology.  The workings of language 

reflect and in part construct particular social ideas, values, and meanings.  The analysis of language is thus 

an indispensable part of any attempt to study ideology in the print media.  According to Bell (1991), media 

discourse can be targeted as the research object in order to discover how the media mask their ideological 

positions, embodied in their attitudes and opinions, in the way they represent issues.  

This paper is a longitudinal study.  It collects news texts from People’s Daily and China Daily in 

the month of January in 1989, 1999, and 2009, including news, commentaries, features, visual components 

and captions. Among them, visual components include photograph, caricatures, and cartoons. The brief 

news on stock prices and current exchanges are not included. People’s Daily published total 132 articles on 

America, 44 in January 1989, 36 in January 1999, and 52 in January 2009. China Daily published total 227 

articles on America, 56 in January 1989, 78 in January 1999, and 93 in January 2009. The two newspapers 

are compared in each year. First, their topic selections are explored and compared. Topic selection is the 

representation of their basic coverage principle. By studying their reporting emphasis, we can learn 

whether they have political preference, or economic preference, or other preferences.  Second, headline 

design is compared because headline is the condensation and summary of the reporting content and main 

idea. Bloom (1994) argues that the choice of topics in media can influence the quantity and quality of 

language produced. The comparison of the headlines in these two newspapers represented their differences 

in editorial approach, reporting perspective, and technique of expression. Third, to compare their writing 



  13 

tactics is to probe into case studies. By comparing their specific reports on one event, we can learn how 

they gave different explanations of the same event to convey different ideological information. Last, this 

study specifically compares the visual components use because “one picture is worth a thousand words,” 

meaning that a picture can convey a message more effectively and more economically than words could 

ever do.  

The common reporting topics include politics, economics, society, crime, culture, environment, 

technology, education, sports, and entertainment.  This study compares the number of reporting articles on 

each topic in the two newspapers and analyzes the reasons for the different preferences.  After exploring 

the topic selection, headline design and writing tactics are investigated according to political topic, 

economic topic, and other topics.  This paper uses case study to analyze and compare the two newspapers’ 

reports on same events.  The headline design analysis emphasizes the most popular words used in headlines, 

the length, and the logic of headlines.  The logic of headlines means whether they are direct headlines or 

indirect headlines.  Direct headlines refer to the headlines which summarize the reporting content and 

clarify the main ideas.  Indirect headlines mean the headlines which use vague words and do not clarify the 

main content of the reports, such as questions and puns. The writing tactics analysis focuses on lexical 

choices.  Finally, visual components use tactics of the two newspapers are compared to see on which topics 

they used visual components and what messages the picture conveyed to readers.  All the above discourses 

features are explored to see if the discourses are manipulated to convey different messages to two different 

readerships.  



  14 

4 ANALYSIS 

4.1 Comparison of the Reports in Janaury, 1989 

Although in January, 1989, both newspapers provided some themes and reporting perspectives that 

were similar, overall People’s Daily coverage tended to be more political criticism on America, while China 

Daily provided more diversified topics and remained relatively neutral on America. More than one third of 

China Daily coverage utilized themes related to “safe” topics, such as economics, technology, environment, 

sports and entertainment, and People’s Daily concentrated on America’s as a trouble maker in the world. In 

general, People’s Daily focused on political themes and excluded sports and entertainment news. Its coverage 

utilized a strong emotional tone. Meanwhile, China Daily coverage paid much more attention to a series of 

themes in addition to politics and made less commentaries and criticism. 

4.1.1 Analysis of Topic Selection 

Table1 indicates that the two newspapers had huge differences in topic selection, although both put 

most attention on political topics. People’s Daily narrowed its coverage to only three topics: politics, 

economics, and society, and the first two topics occupied more than 95 percent of its coverage. In contrast, 

China Daily, much more diversified than People’s Daily, covered seven topics and the proportion of reports 

on politics and economics was nearly 15 percent fewer than those in People’s Daily.  

 

 

 

 

 



  15 

Table1 Comparison of Topic Selection in People’s Daily and China Daily, 1989 
Topics People’s Daily (44 in total) China Daily (56 in total) 

Politics 72.7%  60.3%  

Economics  22.7%  12.6%  

Society  2.2% 1.9%  

Sports  0 19.6%  

Crime  0 1.9% 

Environment  0 1.9% 

Entertainment  0 1.9% 

Technology  0 1.9% 

 

Politics occupied the overwhelming majority of both newspapers’ coverage, but the proportion dif-

fered. People’s Daily published 10 percent more political reports than China Daily. More than half of the 

political reports in People’s Daily focused on the military conflict between America and Libya, in addition to 

a series of reports on U.S-Russia interactions. Meanwhile China Daily gave more emphasis to America 

domestic affairs, such as the inauguration of President Georgia H.W. Bush.  

People’s Daily also published 10 percent more economic reports than China Daily. Both empha-

sized the trade friction between America and Europe. People’s Daily published more commentaries and 

expressed its concerns and worries more directly than China Daily.  

In the coverage of other topics, People’s Daily published only one article on American society 

which reported a questionnaire on what American people thought of America which showed American people 

reckoned the new administration was not able to solve a series of social problems.  Meanwhile, China Daily 

made a relatively balanced and diversified coverage by reporting news in varied topics, including crime, 

technology, sports, and the environment. Even though most reports on these topics were limited, they 



  16 

evidenced a more flexible and open editorial policy. One distinguishing characteristic was China Daily’s 

coverage of sports.  While People’s Daily totally ignored this topic, China Daily spent nearly 20 percent 

coverage of it, for at least three reasons.  First, sport was one of the safest topics and could seldom cause 

readers’ aversion or complaints.  Second, sport was a popular topic and could attract more foreign readers and 

thus expand the influence of China Daily.  Third, all the sports news in China Daily reported the triumphs of 

American athletes in international competitions, which would please American readers. 

Another hot topic in People’s Daily was America’s relationship with Russia.  People’s Daily pub-

lished five articles on it.  But China Daily paid much less attention to it, only publishing two articles.  The 

events People’s Daily reported, including America’s support to Russia and a questionnaire showing Russian 

people’s attitudes toward America.  

4.1.2 Analysis of Headline Design 

Political Topics 

In political reports, U.S.-Libya conflict became the leading theme in both newspapers; however, 

the discourse features, including headline design and writing tactics differed. The differences of headline design 

are fully represented by the coverage of three important political events about America that happened in 

January 1989: the military conflict between America and Libya, Georgia H.W. Bush’s inauguration, and the 

10th anniversary of the Sino-U.S. relations.  

In People’s Daily, the theme of the U.S.-Libya conflict occupied 57.6 percent of the total cover-

age of political topic, the inauguration occupied as 11.8 percent, and the anniversary occupied as 2.9 percent, 

only one article.  The rest 11.8 percent covered the interaction between America and Iraq, Russia, and Africa.  

In China Daily, the theme of U.S.-Libya conflict occupied 83.8 percent of all political reports, inauguration 



  17 

occupied as 10.8 percent, and 5.4 percent.  Other 10.8 percent covered America’s relations with Russia and 

Africa. 

First, more than 80 percent headlines of the U.S-Libya conflicts reports in People’s Daily included 

negative words, such as “criticize” and “disturb”, to express the world’s reactions and opinions to America’s 

military activities. .  For example, on January 6th, People’s Daily published “The conflict between America 

and Libya is disturbing the world.”  The next day, it published “The world criticizes America for shooting 

down Libyan aircraft.”  Later on January 15th, it published “Libya criticizes that American fighters risk civil 

aviation safety.”  On January 7th, People’s Daily even spoke out its opinion directly in the headline: 

“America should take responsibility of the peace in middle Asia.”  On the other hand, in China Daily, 

negative words or any emotional words were never to express judgment or criticism. The typical headlines 

included “U.S. warplanes shoot down two Libyan jet fighters,” “Mixed reaction following U.S. downing of 

Libyan jets,” and “Khadafy calls for talks with U.S. to ease tensions.”  

Moreover, in People’s Daily, around one fifth of headlines included “International Council”, such 

as “International Council continued discussing the conflict between America and Libya,” and “International 

Council discussed the conflict between America and Libya.”  But China Daily never mentioned International 

Council in their headlines. This was because at that time, China tended to stress the importance of Interna-

tional Council and United Nations and considered them as the battlefield for the Third World to fight for 

their rights.  

Second, in reporting the inauguration of President Georgia H. W. Bush, more than 80 percent of 

headlines in People’s Daily used literal and vague words, while none of the headlines in China Daily used such 

words. For example, the two articles’ headlines on the inauguration in People’s Daily were “From Reagan to 

Bush,” and “Steps toward White House.” These headlines did not express the writers’ opinions directly, but 



  18 

only gave a hint of the content of the articles. People’s Daily also used informal words in the headlines, such 

as “Bush’s inauguration kicked off.” While in China Daily, the headlines were much more objective and 

formal, such as “Georgia H.W. Bush is inaugurated as the forty-first President of the United States,” and 

“George H. W. Bush administration cabinet members.” 

Third, in the limited reports of 10th anniversary of the Sino-U.S. relations, the two newspapers 

shifted their headline styles: People’s Daily published neutral headlines, such as “The celebration of the 20th 

anniversary of the establishment of diplomatic relations between China and America,” and “China and 

America signed the memorandum.”  Meanwhile, China Daily used more emotional words in the headlines, 

such as “Stronger U.S. ties with China urged,” and “East-West pact embraces wide-ranging cooperation.”  

Such changes and differences showed that China Daily more stressed on representing a positive image of 

China to the foreign readership by making less criticism and conveying opening and cooperative intention.  

Meanwhile, People’s Daily took more responsibility on ensuring the political correctness and influencing 

Chinese readers’ opinions by publishing more commentaries, emphasizing the Five Principles of Peaceful 

Coexistence and China’s close relations with the Third World. 

Last, when reporting the relations between America and Russia, the headlines in People’s Daily 

represented a picture of easing tension between those two superpowers.  The headlines showed its interest in 

various events: U.S.-Soviet Union military issues in Afghanistan1 and the Middle East,2 the chemical weapon 

issues,3 the way to deal with the tension between the West and the Soviet Union4 and Russian people’s 

attitude toward the United States.5 All the headlines used active voice and positive words, such as “Soviet 

                                                        
1“America is expecting Soviet Union withdraw troops from Afghanistan on time,” People’s Daily [Beijing] Jan.12, 1989, 6. 
2“The U.S. and Soviet Union settled the Middle East meeting schedule,” People’s Daily [Beijing] Jan.6, 1989, 6. 
3“The U.S. welcome Soviet Union to destroy chemical weapons,” People’s Daily [Beijing] Jan.27, 1989, 6. 
4“America stressed that the western countries must be cautious. and not rash toward Soviet Union,” People’s Daily [Bei-
jing] Jan.31, 1989, 6. 
5“Soviet Union made an opinion poll about Bush administration: Most people feel more positive,” People’s Daily [Beijing] 
Jan.20, 1989, 6. 



  19 

Union made an opinion poll about Bush administration: Most people feel more positive,” “The United States 

welcomes Soviet Union to destruct chemical weapons,” and “The United States and Soviet Union have 

successfully settled the middle East meeting schedule.”  

Economic Topics 

In People’s Daily and China Daily, the trade conflict between America and Europe was the leading 

theme in their coverage of economic topics. People’s Daily informed its readers about the trade friction 

between America and Germany by publishing two background articles.6  One slight difference in the emphasis 

was that, in coverage of America’s domestic economy, People’s Daily tended to focus on the economic 

activities that China could learn from them, while China Daily did not express such concern. 

Both newspapers mostly used direct headlines that summarized the contents of the articles.  Typical 

headlines in People’s Daily included: “America urges Europe to open telecommunications market,” “The 

conflict between Europe and the U.S. is growing ease,” and “Europe postponed the anti-retaliation action 

towards America.”  Similarly, China Daily headlines were simple and clear: “New year dampened by U.S.-

Europe trade war” and “Rising U.S. rate strains Europe.”  

Both newspapers gave America’s domestic economy continuous attention.  People’s Daily empha-

sized case studies from which China could broaden insight and experience, while China Daily focused on 

economic policies and developing trend.  People’s Daily published economic activities in specific fields, such 

as “Analysis of the dollar exchange rate,” “The U.S. real estate creates enormous value,” and “America may 

lose its technological advantage in the information era.”  Instead, headlines in China Daily focused on the 

general economic developing trend, such as “Bush economic machine gears up amid problems” and “An 

America recession, but not soon.”  

                                                        
6 “The background of the conflict between Germany and America,” People’s Daily [Beijing] Jan.20, 1989, 6. & “The inhar-
monic voice between Germany and the U.S.,” People’s Daily [Beijing] Jan.10, 1989, 6. 



  20 

 

Besides politics and economics, People’s Daily published only one article on American society, 

whose headline was “What are American people thinking?”  Meanwhile, China Daily covered various topics, 

including crime, technology, especially sports and entertainment.  

Other Topics 

People’s Daily used an interesting question as the headline, which implied this article was not very 

formal. It covered a questionnaire made in America to ask American people what their opinions about the 

new Georgia H.W. Bush administration.  In China Daily, all the sports news and entertainment news did not 

headline. The report on the crime used a scary headline as “Riots follow deaths of blacks in Miami.” 

4.1.3 Analysis of Writing Tactics 

Political Topics 

Not only the headline design differed in the two newspapers, but the writing tactics showed diver-

gence and thus represented the different editorial policies as well. Take the coverage of the three important 

events as example. In the coverage of the U.S.-Libya conflicts, more than 50 percent of articles in People’s 

Daily were commentaries, longer than 200 words, while China Daily only published regular reports, shorter 

than 100 words. When reporting President H.W. Bush’s inauguration, People’s Daily published detailed 

commentaries but China Daily still only published brief reports. However, in the reporting the anniversary of 

the Sino-U.S. relations, China Daily published more commentaries expressing China’s cooperative intention 

than People’s Daily. 

In the coverage of U.S.-Libya conflicts, People’s Daily frequently used emotional words which 

caused upset feelings.  In each article, it mentioned at least one time about “world peace,” “World danger,” 



  21 

and “America’s responsibility.” For example, in their first report about the conflict, it put America on the 

opposite position of the world: 

Obviously, the international situation is shifting from rivalry to cooperating.  The 

conflicts in hot spots are easing in varying degrees.  The affair between America and 

Libya is against the mainstream in today’s world.  We feel sorry that America shot down 

Libyan aircraft.  We hope both sides can be restrained and solve the problem by talking 

instead of force.7 

When it reported the world’s reactions, the most words it used included “accuse,” “astounding,” “an-

ger,” and “disgusted.” And people in the world defined America’s military activity towards Libya as 

“attack,” “invade,” and “destroy.”  

At the same time, China Daily avoided to use such piercing words. It mostly “pomping,” “conflict,” 

and “unexpected.” And when its commentaries did not judge America’s activities but focusing on 

constructive advices. For examply, in the article “Khadafy calls for talks with U.S. to ease tensions,” China 

Daily expressed China’s attitude that China was willing to keep the world safe with America: 

Peace is the goal that China always tries to achieve and it should be the 

common goal shared by all the other countries, especially America.  And China will 

always stands with the Third World.  Whenever the developing countries have conflict 

with developed countries, China will support the former.8  

   In the coverage of the inauguration, People’s Daily was also used abundant adjectives, along with 

plenty of first quotations from the president speech and the interviews with common American people.  For 

example, in “From Reagan to Bush,” the author analyzed Bush’ inaugural address, focusing on his an-

nouncement of “using a compromised and harmonious approach to solve domestic and international 

problems,” and drew a conclusion that Bush would be a “pragmatic, moderate and modest president.” 9  In 

another article, “Steps toward White House,” the author made a vivid image about Bush’s inauguration 

                                                        
7“The conflict between America and Libya is disturbing the world,” People’s Daily [Beijing] Jan.6, 1989, 6. 
8 Ibid. 
9“From Reagan to Bush,” People’s Daily [Beijing] Jan.25, 1989, 6. 



  22 

ceremony by describing the crowded audiences, celebrating performance, and decorations. The article made a 

positive image of Bush. Towards the end,  several interviews with American people were provided: 

A couple from Maine held up a sigh which said: “President Bush, if Washington is 

too hot, please come back to Maine!”  Anderson, who was in his 30s but already retired, 

told the reporter that he wanted to join the presidential campaign.  Mary, a secretary liv-

ing in Washington said: “old way, no change.”  A priest said: “I come to see where the 

money is wasted.”10 

These highly emotional adjectives and vivid quotations helped to make a very positive image of the 

new American president to Chinese readers and thus convinced them that China had a bright future with 

America to develop the economy. However, this article was not one hundred percent positive. People’s 

Daily employed skillful framing tactics by ending this celebrating article with some disharmonic voices, 

especially the words from a priest, “I’ve come to see where the money is wasted.”  This sentence appeared 

in the end, acting as a balance to remind Chinese readers of the disadvantage of America’s democratic 

system, which was also one of the bases of ideological opposites between China and America.  

In reporting the anniversary, People’s Daily published limited commentaries and used a 

conservative tone. While China Daily used more emotional words to express China’s eager to cooperate 

with America. In a total of four articles, People’s Daily did not show a clear thinking of how to send 

messages to its Chinese readers about Sino-U.S. relationship.  The only one commentary emphasized 

China’s four big concerns: first, recognition of China’s economic achievement in the past 10 years; second, 

careful consideration of the Taiwan issue, which loomed as a dark shadow over the Sino-U.S. relations; third, 

recognition of the benefit for both countries to collaborate in the future; and fourth, it emphasized China’s 

Five Principles of Peaceful Coexistence should be the theme of the Sino-U.S. relations in the future rather 

than ideology:  

                                                        
10 “Steps toward White House,” People’s Daily [Beijing] Jan.22, 1989, 6. 



  23 

 

The past ten years of collaboration prove that the relationship between the two 

countries is not decided by ideology or social system, but determined by if both countries 

can comply with the Five Principles of Peaceful Coexistence.  We believe that the Five 

Principles of Peaceful Coexistence is the most reliable standard to deal with the relation-

ship between countries and the base for building a new order of international politics.11 

This article stated that the Five Principles of Peaceful Coexistence would be China’s foreign policy 

towards America in the next ten years.  Five Principles of Peaceful Coexistence were brought forward by 

Deng Xiaoping in the beginning of Reform and Opening.  They are: 1) mutual respect for territorial 

integrity and sovereignty; 2) mutual non-aggression; 3) non-interference in each other's internal affairs; 4) 

equality and mutual benefit; and 5) peaceful coexistence.  Based on principles, economy becomes the 

mainstream, while ideology played an important but relatively concealed role.  China would stick to the 

conservative Five Principles of Peaceful Coexistence, but also aimed to gradually build a new international 

political system.  

People’s Daily made more commentaries on the relations between China and United States and used 

many trade data to prove China had been a powerful country which deserved America’s more attention.  For 

instance, in the article “Suggest the new American administration to pay more attention to the Sino-U.S. 

relationship,” the author analyzed political, economic, and military evidence to prove China had already 

become a powerful country in all the fields.  It even gave the Bush Administration five suggestions as to how 

to make policies to cooperate with China, including adjusting America’s international mortgage plan, 

enlarging technical assistance to China, assigning special budgets on the Sino-U.S. project, loosening the 

limitation of export to China, and opening American market to China after the latter joins WTO.  The data 

on China’s economic development were impressive: 

                                                        
11 “The celebration of the 10th anniversary of the establishment of diplomatic relations between China and America,” Peo-
ple’s Daily [Beijing] Jan.1, 1989, 1. 



  24 

 

 

China’s trade has increased to 100 billion dollars in 1989 from 15 billion dollars ten 

years ago.  And China’s more than 1 billion population and its fast economic develop-

ment will make it a powerful country at the beginning of 21st century.  If America wants 

to compete with Japan, Europe, and South Korea in providing technology, equipments, 

and funds, it must be clearer about its policy toward China.12 

In a thin celebrating atmosphere of the anniversary, People’s Daily published several articles with 

harsh criticism.  For example, the report, “the president of Hehai University criticized the Voice of 

America for giving distorted coverage of Nanjing Event, threatening the already unstable relationship 

between China and America: 

The president [of the university] sharply denounced Voice of America for how it 

reported the conflict between Chinese students and international students in Hehai Uni-

versity.  He said “this report is fabricated.  It is bullshit and nonsense.”13 

This report showed a furious emotion toward America.  A Chinese university president, who rep-

resented Chinese intellectuals of high social status, used “bullshit” and “nonsense” to criticize a short 

report about a students’ conflict in an American radio.  The students’ conflict was an incident, and the 

article did not mention or quote the words how the American radio reported and described it.  Only by 

using “bullshit” and “nonsense,” from the mouth of a university president, People’s Daily made a pic-

ture of an ill intentioned American media. 

Economic Topics 

People’s Daily used brief and neutral tones to report the U.S.-Europe trade frictions, seldom ex-

pressing China’s opinions and concerns directly. Instead, under the rubric of in-depth journalism, China 

                                                        
12“Suggest the new American administration to pay more attention to the Sino-U.S. relationship,” People’s Daily [Beijing] 
Jan.16, 1989, 6. 
13“The president of Hehai University criticized the Voice of America gave distorted reports on Nanjing Event,” People’s 
Daily [Beijing] Jan.6, 1989, 1. 



  25 

Daily investigated the mutual complaints between America and Germany and implied the trade friction was 

rooted in political conflict: 

The reason for the friction between America and Germany is whether the Libyan 

factory is producing chemical weapons. They could have been settled in peace; 

however, American media attacked Germany as “concentration camp” and “sacrifice 

principle for profit.” Such words enraged Germany. So, the trade friction was rooted 

deeply into such contradiction. And U.S.-Germany relation is a symbol of U.S.-Europe 

relations.14 

China Daily stressed on not only the possibility of a trade war between Europe and America, but 

also China’s concern. In the article “the new year is dampened by the U.S.-EU trade war,” an editorial 

claimed that the conflict would escalate into a trade war which would harm the rest of the world:  

European officials are concerned that the new ban on importing U.S. hormone-fed 

meat will escalate into a full-blown trade war between the United States and the 

European Community.  The dispute, if not resolved quickly, could lead to an exchange 

of even greater trade sanctions between the United States and Europe, diplomatic 

specialists say, but, more dangerously, could strike at the structure of the North 

Atlantic Treaty Organization.  Combined with such unconnected but emotional issues 

as the controversy over low-flying allied planes in Germany, the dispute could spark 

latent anti-American sentiment in Western European nations, officials suggest.  

Several accidents involving U.S. aircraft or U.S. bases caused civilian deaths last year 

and aroused criticism of NATO training practices and complaints that sovereignty over 

German territory had been surrendered to allied military forces.  No new talks between 

the United States and the community have been scheduled.15  

With its broader focus for an international audience, China Dail reported as a participant in the 

world affairs, while People’s Daily positioned itself as only spectator of this conflict. This showed China 

Daily more considered China as a part in the international business and economy. 

Other Topics 

The article “What are American people thinking?” was an unusual report in People’s Daily, which 

paid attention to American common people. In the article, People’s Daily used data from a questionnaire 

                                                        
14 “The background of the conflict between Germany and America,” People’s Daily [Beijing] Jan.20, 1989, 6. 
15 “New year dampened by U.S.-EU trade war.” China Daily [Beijing] Jan. 3, 1989, 2. 



  26 

made by New York Times and CBS to imply that American common people had certain extend distrust to 

their new administration. It mentioned the two biggest problems in American society: 

The survey shows that most Americans are positive to the national status and the 

new president.  But they also reckon the new president may not be able to solve the two 

most important problems in the country: federal budget deficit and drug abuse.  Most peo-

ple do not believe Bush’s promise of “no new tax” which was made during his election.16 

This article also mentioned American people’s attitude toward military spending that most people 

wanted to cut the fee instead of raising it, and their thinking about American economics in the following 

four years: 

Fifty-eight percent of respondents believe that military spending should be reduced 

and only 14 percent of respondents think the military spending should be raised.  About 

American economics in the following four years, most people think it won’t change 

much.  Twenty-two percent reckon it will be better more or less.  And 12 percent of re-

spondents consider it will worsen.17  

This article almost contained all the topics China concerned about America at that time: the new 

president and his new policies, military issues, and economic development.  And it had the same frame as the 

report on Bush’s inauguration ceremony: a few positive reports followed by a series of negative information, 

and always the latter being put at the end of the article.  By doing so, the editors in People’s Daily tried to 

establish a fair image of their report, but meanwhile deliberately influenced readers’ ideas and emotions in 

accordance with the official state policy. 

One of the biggest differences between the reports in China Daily and People’s Daily in 1989 was the 

report on sports.  People’s Daily did not publish any sports news, but in China Daily, sports became a 

popular topic.  The reports covered football,18 college basketball,19 tennis,20 and skiing.21 Two reasons 

                                                        
16“What are American people thinking?” People’s Daily [Beijing] Jan.23, 1989, 6. 
17 Ibid. 
18 “Super Bowl,” China Daiy [Beijing] Jan. 13, 1989, 7. 
19 “College basketball,” China Daiy [Beijing] Jan. 15, 1989, 7. 
20 “Tennis,” China Daiy [Beijing] Jan. 2, 1989, 7. 
21 “Skiing,” China Daiy [Beijing] Jan. 3, 1989, 7. 



  27 

caused China Daily’s emphasis on sports news: 1) this was a safe topic and will not cause any aversion. 2) it 

represented the continuation of Ping pong diplomacy from 1970s.22 Besides sports news, one entertainment 

report about Golden Globe Awards even appeared in China Daily.  Such news not only aimed to meet the 

foreign readers’ needs for entertainment, but also conveyed a message that China became more open and 

modern than ever. 

4.1.4 Visual Components Use 

One of the biggest differences between the reports in China Daily and People’s Daily in 1989 was 

the use of visual components.  People’s Daily did not publish any visual components, but China Daily 

published seven photographs.  Even though it held a small perception in the reports, those photographs 

could convey much more amply meanings than words.  

The majority of the photo illustrations were on sports and entertainment, including American 

football,23 skiing,24 women tennis,25 and Golden Globe awards. 26 All these photographs showed a happy 

winning moment in the competition, and gave vivid portrays of the athletes.  The description texts briefly 

introduced the triumphs.  For example, the description of the woman tennis photograph said: 

Steffi Graf was the biggest tennis story in 1988, capturing all four majors plus 

the Olympic.  Gold medal – a first in tennis history.27 

                                                        
22 Ping pong diplomacy refers to the exchange of ping pong players between the United States and People’s Republic of 
China in the 1970s. The event marked a thaw in the U.S.-China relations that paved the way to a visit to Beijing by President 
Richard Nixon. Ping pang diplomacy proved to be the uniting link between two countries with vastly different cultures and 
political ideologies. The Chinese motto for the game was “Friendship first. Competition second.”  
23 Ibid. 
24 Ibid. 
25 Ibid. 
26 “Golden Glove awards,” China Daily [Beijing] Jan. 31, 1989, 8. 
27 Ibid. 



  28 

However, some other photographs on politics presented opposite situation.  Figure1 showed a 

serious riot in Miami after a white police officer shot and killed a black motorcyclist (See Figure1).  This 

article depicted the whole scary process of the affair in brutal details:  

The disturbances broke out on Monday after a white police officer shot and killed a 

black motorcyclist in the cities over town district and on Tuesday spread to adjacent 

Liberty City where 18 people were killed in riots in 1980.  The motorcycle passenger, 

also a black man, died of massive head injuries suffered when the driver lost control and 

crashed.  Throughout poor black neighborhoods just north of downtown Miami several 

hundred demonstrators’ hurled rocks and bottles at police, burned several cars and looted 

stores.  Nearly 100 police officers in riot gear cordoned off 50-square blocks and battled 

demonstrators with tear gas and sporadic sniper fire.  Miami police chief Perry Anderson 

said officers sweeping the streets for troublemakers had made 20 arrests.28 

 
Figure1 “Riots follow deaths of blacks in Miami,” China Daily, Jan.19, 1989, 4. 

At the end of the article, the editor gave background information of the racial conflict in America 

and told another story of a similar racial unrest after an African-American was shot to death in Virgin 

Islands: 

The latest wave of racial unrest erupted when Clement Lloyd, 33, a resident of the 

U.S. Virgin Islands, was fatally shot in the head by a white police officer after a high-speed 

chase.29 

                                                        
28 “Riots follow deaths of blacks in Miami,” China Daily [Beijing] Jan. 19, 1989, 1. 
29 Ibid. 



  29 

This photograph represented two police officers armed to the teeth standing in front of a white 

police wagon in the night.  The police officers were wearing helmets, so their faces were unseen.  Shot from 

an up angel, the police officers looked towering and overthrowing.  They pointed their guns to someone or 

someplace out of the photo to show that they were ready to shoot.  The description text behind the photo 

explained their situation: 

Two Miami police officers engage in a brief fire fight with unknown snipers in the 

Over town section of Miami, Florida, in the United States after a black motorcyclist was 

killed Monday by a white policeman.  A passenger on the motorcycle also later died and 

violence continued on Tuesday.30 

Unquestionable, this photo successfully presented an unrest American society with violent racial 

discrimination and clash between police and civilians.  The dark color, the up angel, the magnified guns, and 

helmets built a tensional and scaring emotion.  Along with describing the details, such as “died of massive 

head injuries”, “the driver lost control and crashed”, “fatally shot in the head”, “high-speed chase”, and 

giving excess information, such as “where 18 people were killed in riots in 1980”and “the latest wave of 

racial unrest”, this photo illustration caused readers’ panic and indignation to the racial discrimination and 

danger in American society.  

Figure2 included a group of Vietnamese children who were looking at U.S. Marines after windows.  

The smile less faces of Vietnamese children crowded in the photo and the window lattice in front of them 

looked like prison bars.  Those in the front row took hold of the window lattice as they were in prison.  

They all looked through the window upset and curiously.  The description text told the background story 

that the American marine came and tried to find out mines they planted 20 years ago during the was: 

Curious Vietnamese children look through the gates of a government guesthouse in 

Dong Ha.  They are trying to catch a glimpse of six former U.S. Marines, who are on an 

                                                        
30 Ibid. 



  30 

unofficial visit to Viet Nam.  The ex-marines will try to help local officials search for 

mines the Americans planted 20 years ago during the war.31 

 

Figure2 “Vietnamese children,” China Daily, Jan. 21, 1989, 8. 

The news was about American marine who planed to search for mines.  However, instead of offering 

a direct photograph of American marine, China Daily gave a picture of Vietnamese children, who were cute, 

and innocent, contrasting with the frightful and deadly mines the U.S.A planted in this country.  In this way, 

readers were easy to have great sympathy to the children and feel antipathy to American army who brought 

the danger to children. 

 

In sum, the discourse in the two newspapers represented similar characteristics: focusing on politics.  

But there was slight difference of their reporting tactics and editorial approaches.  People’s Daily only 

emphasized Libya-U.S. military conflict, while China Daily also stressed on the trade conflict between 

America and Europe. This showed China Daily aimed to strengthen the relations with America to develop 

                                                        
31 “No title,” China Daily [Beijing] Jan. 21, 1989, 1. 



  31 

economy and speed up China’s globalization; while People’s Daily focused more on the ideologies, political 

systems, different culture and social structures which retarded its opening and caused suspicion and vigilance.  

 

4.2 Comparison of the Reports in Janaury, 1999 

In January, 1999, China Daily published double articles on America than People’s Daily, showing 

China Daily has implanted the idea of globalization into its guideline and acted more aggressively to take 

part into this trend. As for the reporting emphasis, the overwhelming majority of People’s Daily coverage 

still utilized themes related to America’s political issues (See table2).  But the emphasis shifted from the 

relations between America and other countries to the Sino-U.S. relations.  Meanwhile, the political theme 

declined and economic theme dramatically increased in China Daily. 

4.2.1  Analysis of Topic Selection 

Table2 represented that, in January 1999, People’s Daily still focused on political reports; however, 

it provided more diverse topics, including economics, society, sports, and technology. At the same time, 

China Daily dramatically increased its coverage of economics, especially America’s international trade. 

 

Table2 Comparison of Topic Selection in People’s Daily and China Daily, 1999 
Topics People’s Daily (36 in total) China Daily (78 in total) 

Politics 80.6%  50.7%  

Economics 8.3%  29.5%  

Society 2.8%  2.6%  

Sports 2.8%  15.6%  

Crime 0 0 

Environment 0 0 



  32 

Entertainment 0 1.9% 

Technology  2.8% 1.9% 

 

People’s Daily shifted its focus from the relations between America and other countries to the Sino-

U.S. relations. The mainstream of reports was presenting collaboration in both politics and economics.  And 

the occasional criticism aimed at maintaining a good relation with America instead of attacking America on 

ideology. On the subject of politics, by contrast with 10 years earlier, when People’s Daily published only 

one article on Chinese-American relations, now the newspaper printed 14 stories solely on the mutual 

relationship.  As for other stories, People’s Daily took an interest in presidential politics, American’s 

combat mission in Iraq and, in one special feature, the way Chinese children could excel in American 

schools.  

The reason for People’s Daily to emphasize the development of the Sino-U.S. relations was the dif-

ficult time China experienced from 1997 to the first half of 1999 in caused by the Asian financial crisis.  

Zhihao Wang contended in “China’s economic development towards a power” that “in the second half of 

1990s, China’s economics was facing the challenge of both international and domestic elements.  The 

export to America and Europe declined and the foreign capital inflow slowed down due to the Asian financial 

crises.  Meanwhile, the reform of state-owned enterprises left millions of unemployed workers.  Especially 

the years 1998 and 1999, China’s economics was having difficulty progressing (Wang, 2, 2009).”  The 

Chinese government tried to conceal the hard economic situation by offering fake data of economic growth 

rate.  For example, Rawski found “the economic growth rate in 1998 and 1999 was not more than 2 percent 

instead of 7.8 percent published by official media.  The reason for such inaccuracy was the local government 

reported economic data higher than the actual in order to meet the requirement of 8 percent growth rate 

from the central government (Wang, 2, 2009).”  



  33 

The economic difficulty made People’s Daily provide positive reports in other fields, such as China’s 

international relations.  So, unlike the political report in 1989 which focused on the relationship between 

America and Middle East, the articles in 1999 had an emphasis on the Sino-U.S. relations (14 of 25).  The 

increase of the reporting number also reflected a more in-depth and comprehensive cooperating stage the 

two countries had entered.  The active business activities provided the newspaper rich materials to present.  

Among them, the 20th anniversary of the Sino-U.S. relations became the most popular topic.  Eleven 

related articles hugely out numbered the report on 10th anniversary in 1989 (only one report).  To show 

their enthusiasm, editors put most reports (9 of 11) on the first page to draw readers’ attention.  The topics 

covered celebrating parties,32 frequent meetings between Chinese leaders and American guests, and the 

celebrating activities of Chinese embassy in America.33 

However, when People’s Daily was publishing more celebratory reports, it still held a cautious and 

conservative attitude, which could be seen in how it framed the positive news.  For example, instead of 

giving emotional review articles or vivid story-telling, nearly half-related articles (4 of 9) published on the 

first page was only brief news on Chinese leaders meeting with American visitors.  The editors did not want 

to omit any important persons as well as they did not want to go to any details, so they briefly covered all 

the top leaders’ meetings with similar narrative and structure, including the chair,34 deputy chair,35 prime 

minister,36 and deputy prime minister.37  Other reports emphasized some minor topics, such as the trip of 

national symphony orchestra of America in China,38 the Chairman Jiang Zeming’s visit in their perform-

                                                        
32“Commemorate the 20th anniversary of the Sino-U.S. relations,” People’s Daily [Beijing] Jan.14, 1999, 1. 
33“Chinese Embassy in Washingto opened the ceremony of painting donation,” People’s Daily [Beijing] Jan.18, 1999, 1. 
34“Jiang Zeming had a meeting with American guests,” People’s Daily [Beijing], Jan.13, 1999, 1. 
35“Li Lanqing had a meeting with American guests,” People’s Daily [Beijing], Jan.6, 1999, 1. 
36“Li Peng had a meeting with American representatives,” People’s Daily [Beijing], Jan.6, 1999, 1. 
37“Zhu Rongji had a meeting with American guests,” People’s Daily [Beijing], Jan.13, 1999, 1.  
38 "The national symphony orchestra of the United States made their first visit in China," People's Daily [Beijing], Jan.12, 
1999, 1. 



  34 

ance39 and some celebrating activities40 held by Chinese embassy in Washington.  The monotone of 

reporting form was a strong contrast with the greatly increased reporting number, which revealed the self-

contradiction rooted in the attitudes of this Chinese official media toward America.  On the one hand, it 

aimed to send a positive message to its readers that the Sino-U.S. constructive relationship could be a strong 

foundation for the development of China’s economy; on the other hand, the ideological differences kept 

reminding that it could not be taken lightly. 

On the other hand, the reports on America’s international diplomacy still occupied an important 

position in China Daily, with a big shift of the countries the reports emphasized.  In January 1989, China 

Daily paid most attention to the relations between America and Europe.  In 1999, it turned to the relations 

between America and the countries around China, like Russia, Japan, Korea, and India.  It published a total of 

eight reports on these countries but no reports on Europe.  This shift was caused by the more intense 

competition between China and the neighboring countries in American market, and China’s increasing 

awareness of being the regional power after 10 years’ rapid economic development.  

The reports on America’s relationship with Middle East substantially reduced too.  This was because 

China had shifted its international policy emphasis from ideology to economics.  Thus, China Daily also 

paid much less attention to the Third World.  In the whole January, it did not mention any interactions 

between America and developing countries, except Iraq War.  

China Daily’s focus on economics and sports revealed its intention to undermine ideology and to 

send a more neutral and more open message to foreign readers.  This was the requirement of economic 

development.  In 1999, the foreign direct investment (FDI) has become a major power to promote China’s 

                                                        
39“Jiang Zeming watched the first performance of American symphony orchestra (with picture),” People’s Daily [Beijing], 
Jan.28, 1999, 1. 
40“Chinese Embassy in Washington opened the ceremony of painting donation,” People’s Daily [Beijing], Jan.18, 1999, 1. 



  35 

economics and China’s “export oriented” economy began to take shape. Zheng stated that “through gearing 

itself up to integrate with the world economic system, China has, since the early 1990s, become one of the 

world’s most favored destinations for FDI.  Driven by these investments, China had fast become the world’s 

foremost manufacturing base.  Its exports had increased at an average rate of 16 percent in the past two 

decades.  The country has become one of the most successful ‘export oriented’ economies in East Asia 

(Zheng, 2008, 9).”  This condition made China Daily occupied a much faster de-ideological trend than 

People’s Daily. 

4.2.2  Analysis of Headline Design 

Political Topics 

In the reports on the 20th anniversary of the Sino-U.S. relations, Chinese leaders’ names were the 

most frequetly appeared words in the headlines. The sentences had a fixed format as “The leader received 

(Chinese: 接见) American guests/visitors.” For example, from January 6th to January 15th, they published 

four articles with similar headlines: “Li Lanqing received American guests,”41 “Jiang Zeming received 

American guests,” “Zhu Rongji received American guests,”42 and “Li Lanqing received American 

representatives.” These were all brief news with around one hundred words.  The reason for People’s Daily 

to repeatedly use the same headline format was rooted in Chinese tradition. C. Ford discussed in the mind of 

empire: China’s history and modern foreign relations (2010) that “China’s ancient history exerts a 

powerful force on its foreign policy.  Despite its exposure to and experience of the modern world, China is 

still strongly influenced by a hierarchical view of political order and is only comfortable with foreign 

relationships that reinforce its self-perception of political and moral supremacy.”  One way to show China’s 

                                                        
41 Li Lanqing is Chinese Vice Premier at that time. 
42 Zhu Rongji is Chinese Premier at that time. 



  36 

supremacy was other countries’ worship.  In Chinese, it is called “万朝来拜 (Wan Chao Lai Bai),” which 

means other countries have the obligation to regularly send representatives to China with presents to show 

their respect and dedication.  In another words, by exaggeratedly publishing Chinese leaders’ meetings with 

American visitors, People’s Daily implied its Chinese readers that America was worshiping China and thus 

ignited Chinese people’s national pride and acclaim to the Party.  The limited reports on the anniversary in 

China Daily further showed such intention of People’s Daily.  Facing foreign readers, China Daily could not 

make such enthusiastic reports and did not have the intention either.  

On the contrary, China Daily did not publish any reports on Chinese leaders’ meetings. It made cov-

erage from different perspectives and provided substantive content, such as “China calls for efforts to better 

Sino-U.S. ties” and “Presidents pledge to enhance the Sino-U.S. relations.”  Moreover it also provided some 

interesting news about the civic interactions between China and America, such as “New York’s calligraphy 

contest.” This showed China Daily was much more pragmatic than People’s Daily, which was cause by two 

reasons: first, It did not take the responsibility as People’s Daily to inspire Chinese people’s patriotism and 

nationalism by overstating the achievement the Communist Party made; second, in order to expand its 

influence in the world, China Daily began to employ foreign journalists from 1990s, who brought some 

Western principles of news reporting.  

Besides the anniversary, the two newspapers also paid attention to America’s domestic politics, es-

pecially President Clinton’s scandal. But People’s Daily only four brief reports, without any commentaries. 

The headlines were mainly neutral, such as “Clinton requested the withdrawal of the impeachment charges” 

and “The U.S. Congress began to examine the Clinton impeachment.”  Meanwhile, China Daily published 

13 detailed articles on it. The headlines included more information from various perspectives and repre-

sented more flexibility, which made the reports more attractive to readers, such as “Clinton will survive,” 



  37 

“Clinton’s address aimed at the people,” “U.S. Senate launches impeachment hearing,” “Senate prepares for 

Clinton trial,” and “Senators want trial free from partisanship.”  

4.2.3 Analysis of Writing Tactics 

Political Topics 

People’s Daily used the same format when reporting Chinese leaders’ meetings with American visi-

tors. In the first half of the article, the Chinese leader gave some comments on the Sino-U.S. relations and 

the great achievement China had made; in the second half, the American visitor gave positive feedback to 

Chinese leader’ speech. And they highlighted Chinese government’s contribution in every article. For 

example, the article on President Jiang Zeming’s meeting with Franklin Zarbon, the CEO in American 

Securities and Exchange Association employed such format: 

President Jiang Zeming said, China was influenced by the Asian Finance Crisis, but 

the economy kept developing because Chinese government insisted on reform and open-

ing and took effective measures. Zarbon introduced the policy of American exchange 

market and highly praised the development of China’s exchange market in Shanghai and 

Shenzhen. 43 

Another report on Premier Zhu Rongji’s meeting with Alan Greenspan, the Federal Reserve Board 

Chairman, used the same format again: 

Zhu Rongji introduced China’s economic development in last year to Greenspan. 

He said, Chinese government took active fiscal policy and appropriate monetary policy 

to keep Renminbi stable and to stimulate domestic demand. Greenspan expressed his 

admiration to China’s great economic development. He introduced America’s finance 

market policy and urged further cooperation between America and China.44 

However, in People’s Daily the “happy” celebrating reports were frequently interrupted by harsh 

criticism on serious confrontation on political issues or human rights issues between these two countries. 

The highly used words to condemn America included “nonsense,” “ridiculous,” “haphazard,” and “noise.” 

                                                        
43 “Jiang Zeming received American guests,” People’s Daily [Beijing] Jan.13, 1999, 6. 
44 “Zhu Rongji received American guests,” People’s Daily [Beijing] Jan.13, 1999, 6. 



  38 

For example, on January 9, the editors spurted out harsh words in the article “It is nonsense to say China 

threatening the U.S. security” as a severe reaction to a report made by some American congressman and 

journalists, saying China was threatening the U.S. by buying the satellite technology: 

These irresponsible and strange rhetoric risks the relationship between China and 

America.  There is no ground for the conclusion in the security report.  People who are 

trying to make big noise in America congress and media are either ignorant or ulterior.45  

Besides such worry that China was a threat to America, another dark shadow in the Sino-U.S. relations 

was America’s criticism on China democracy or other internal affairs.  Take other two articles as an 

example, in which People’s Daily also used pointy words to express the anger of Chinese government for 

America’s interference into China’s internal affairs.  The articles condemned American Consul General in 

Hong Kong for his comment about the weakening freedom and democratic atmosphere in Hong Kong.  The 

articles did not quote his words but only claimed those comments were “haphazard, thoughtless, and without 

rhyme or reason.” 46 

Instead of focusing on the anniversary and conflict between China and America, China Daily empha-

sized Bill Clinton’s scandal. The basic tone of the reports was showing support and sympathy to Clinton by 

providing a positive image of Clinton throughout the whole process.  For example, on January 14, it cited a 

senator’s address to imply the trial was an exaggeration: 

The hallmark of a weak case is hyperbole and overblown rhetoric.  It reads like a 

cheap mystery.47 

In the next day’s report, it cited Clinton’s address that he trusted the right thing would be done, 

48which implied he was innocent.  Another report published a quotation of the declaration of White House 

                                                        
45“It’s nonsense to say China threat to U.S. security,” People’s Daily [Beijing], 6, Jan.9, 1999. 
46“Chinese government criticizes the Consul General of the U.S. for interfering in China's internal affairs,” People’s Daily 
[Beijing] Jan.29, 1999, 2. &“Hong Kong media criticizes the Consul General of the U.S. for interfering in China's internal 
affairs,” People’s Daily [Beijing] Jan.29, 1999, 2. 
47 “Senate prepares for Clinton trial,” China Daily [Beijing] Jan. 14, 1999, 12. 
48 “Opening arguments in Clinton trial to start,” China Daily [Beijing] Jan. 15, 1999, 12. 



  39 

that the president “promised a strong, vigorous defense, based on the facts, the law, and the Constitution.”49  

It did not forget to report Clinton’s new plan of making an overhaul of the Social Security system.50 On 

January 21, China Daily published a photograph, in which Clinton was shaking hands with White House 

speaker and both of them were in a sincere and serious mood.  The description text cited Clinton’s words 

that he urged Americans to “aim higher”: 

Americans should aim higher, despite being a strong nation, and proposed dealing 

with a looming crisis facing the social security system, beefing up defense spending and 

increasing a federal tax on cigarettes.51 

This photo along with its description text was a successful framing to present a positive image of 

Clinton.  Those reports sent messages that Clinton still received support and respect from colleagues, and 

earnestly served his duty.  In its last report on this case in January, China Daily gave a prediction from 

Clinton’s allies that “Clinton’s impeachment trial all-but dead” and the president would “survive.”  

From this series of reports, China Daily could be seen as a strong ally with Clinton 

too.  It portrayed a responsible and modest President Clinton by employing citations and 

pictures.  In my opinion, China Daily gave such supportive reports out of Clinton’s 

relatively friendly international policy, especially the positive Sino-U.S. relation 

promoted by Clinton administration.  From this we can see, China Daily made its reports 

and opinions not from morality, or justice, or even ideology, but from economic needs.  

When Clinton was widely criticized by his sexual and cheating scandal, China Daily 

published a series of supporting articles just because of his positive policy of China and 

America relationship. 52 

Meanwhile, People’s Daily made brief reports on the impeachment charges of President Clinton, 

without any commentaries or judgment.  This scandal could have been an opportunity for People’s Daily to 

make severe critique against capitalism or American political system; however, it only gave a brief and 

neutral report on the process of the event in four articles, from Clinton’s request for withdrawal53 to the 

                                                        
49 “HoU.S.e team says Clinton guilty of ‘high crimes’,” China Daily [Beijing] Jan. 18, 1999, 12. 
50 Ibid. 
51 “Clinton shakes hands with HoU.S.e Speaker,” China Daily [Beijing] Jan. 21, 1999, 12. 
52 “Clinton will survive, allies say,” China Daily [Beijing] Jan. 29, 1999, 12. 
53“Clinton requested the withdrawal of the impeachment charges,” People’s Daily [Beijing] Jan.13, 1999, 6. 



  40 

congress’ denial.54  Compared to the vivid report on George H. Bush in 1989, which employed commentar-

ies, features, and interviews with American people, the reports on Bill Clinton were blank and flat.  It was 

not merely because the different characteristics of these two events -- the former was inauguration and the 

latter was impeachment – but also because, in 1999, Chinese government was more eager to strengthen the 

cooperation between China and America, which made it reluctant to mention too much about the negative 

news about American domestic politics.  Besides, the scariest thing to Chinese government was the im-

peachment of a president in America might cause Chinese people to think about the similar situation in 

their own country.  

4.2.4 Analysis of Visual Components Use 

In January, 1999, People’s Daily used two photographs in reports on politics and society; mean-

while, China Daily imported caricatures to satirize America’s international and economic policies. People’s 

Daily used two photographs: one was “Children who live in America,” and the other was “President Jiang 

Zeming watched the first performance of American symphony orchestra.”  The former-photograph showed 

a Chinese a family in America, including serious parents and their son. They stood behind a desk full of 

books. The boy was wearing a pair of thick glasses, and not smiling. He was 13 years-old and was living in 

America. This photo was used to prove the authenticity of the boy’s article about the American educational 

system. The article contained two parts.  In the first half, the boy compared the educational mode in 

America and China: 

People all say America is children’s heaven, where kids can play most of time.  But, 

please think again, is it true?  Only we Chinese children who are living in America know 

the truth. 

                                                        
54“The U.S. senate voted down to terminate the impeachment process,” People’s Daily [Beijing] Jan.29, 1999, 6. 



  41 

Yes, America has a different educational mode from China.  But this does not mean 

America’s is better or China’s is harder.  They are just different, with their own advan-

tages and disadvantages.55 

Then the young author used a long paragraph to make comparison of the education between America 

and China.  This part countered a popular idea in China in the second half of the 1990s, that the American 

educational system was better than China’s, and that Chinese children had a hard childhood.  In the second 

half of this article, the tone of the article changed as the boy emphasized his parents’ views that shaped his 

own issues of identity, racial discrimination, nationality, and patriotism: 

In America, my parents always tell me: “You are an Asian.  Your have a yellow face.  

American people will never treat you as a member of their team.  You are forever a de-

scendant of the dragon (metaphor for the Chinese nation).  Only when you work hard and 

make some achievement, the society will accept you.  You must win glory for Chinese 

people.  Never lose face.”  So, we are not playing in America.  We don’t have an easier 

life than children in China do.  And this, only we Chinese children who live in America 

know about it.56 

Readers of People’s Daily, mainly in China’s officialdom, could draw from the family’s story that 

American society still discriminated against Chinese. The mention of the color of the face strengthened any 

insult.  The article seemed innocent – focusing on educational mode and written by a boy; however, the 

implication it contained was beyond the education.  The story exemplifies how, when the development of a 

market economy required Chinese official media not to mention ideology, they turned to patriotism and 

nationalism. 

Meanwhile, China Daily made a big change, adopting a Western technique of illustration through 

the use of caricatures and cartoons that implied meanings that could impress readers more than written news. 

They published several caricatures to satirize America.  Most such drawings focused on American interna-

tional policies and economic activities (See figure3-5).  For example, in a cartoon about America’s conflict 

                                                        
55“Children who live in America,” People’s Daily [Beijing] Jan.20, 1999, 6. 
56 Ibid. 



  42 

with Iraq (See figure3),57 a group of officials held the flag of UNSCOM (United Nations Special Commission) 

and walked to Iraq to do weapon inspections.  In the middle of the group, a fat businessperson was holding 

his business package.  Evidently, this caricature satirized America’s motivation to invade Iraq—for money 

not for weapons.  This implied meaning conveyed by this cartoon could impress reader’s more than written 

news.  

 
Figure3 “Caricature1,” China Daily, Jan.12, 1999, 4. 

The caricatures were also used to imply trade conflicts.  For instance, in an untitled cartoon (See fig-

ure4),58 the Statue of Liberty, standing for American dollar, and a tall man in Tuxedo, standing for the Euro, 

were holding aloft the earth, which represented the international finance.  A small and worried little man, 

representing the Chinese currency, the Renminbi, fails to touch the globe even though he has stood on 

tiptoe and raised his arms.  This cartoon implied the imbalance between the Renminbi and the other two 

currencies.  

 

                                                        
57 “Cartoon,” China Daily [Beijing] Jan. 12, 1999, 4. 
58 “International finance,” China Daily [Beijing] Jan. 13, 1999, 4. 



  43 

 

Figure4 “Caricature2,” China Daily, Jan.13, 1999, 4. 

Some caricatures even implied the political and military conflict between America and China.  For 

instance, in figure5,59 a little boy, standing for China, was lightening candles on his birthday cake with his 

mother in their home.  A strong man, standing for America, with upper body probing into the house from 

the window, yelled to the boy: “Put the fire out for our common safety!”  But when the man pointed his 

finger to the boy, audience could see he was holding a big firebrand in another hand hiding behind his back.  

This cartoon referred to America’s interference in China’s internal affairs without noticing its own bigger 

problems. 

                                                        
59 “Put the fire out for our common safety,” China Daily [Beijing] Jan. 27, 1999, 4. 



  44 

 

Figure5 “Caricature3,” China Daily, Jan.28, 1999, 4. 

These caricatures conveyed opposite messages from the written reports, and such split could bring 

confusion to readers.  For example, on January 22, China Daily published the article, “The Sino- U.S. 

partnership helps favour common interests,”60 which showed ample evidences in various fields to persuade 

audience that the cooperation was benefiting both countries.  It cited a statement of an American scholar, 

Robert Ross, who addressed that “China poses no threat to the United States because it needs a peaceful 

environment to improve its economy and people’s lives.”61  Meanwhile, the cartoons showed the unfriendly 

attitude America held towards China, which was totally opposite to China’s enthusiasm and warm hope, like 

the “international finance” cartoon we discussed above, which implied that America and Europe controlled 

the global finance while China was kept out of the financial game.  Since the visual components could always 

be more impressive than written words, China Daily was using such tactics to express its dissatisfaction about 

America and tried to effectively influence readers.  

 

                                                        
60 “China, U.S. partnership helps favour common interests,” China Daily [Beijing] Jan. 22, 1999, 4. 
61 Ibid. 



  45 

4.3  Comparison of the Reports in Janaury, 2009 

In January, 2009, People’s Daily published overwhelming reports on the 30th anniversary of Sino-

U.S. relations. They used various reporting formats, including interviews, commentaries, meeting reports, 

and picture news. The titles frequently quoted interviewers’ words to attract readers. Meanwhile, China 

Daily focused on economic news, most of which meet the American journalism “ABC” criteria: accurate, 

brief, and clear. 

4.3.1 Analysis of Topic Selection 

The two newspapers represented large discrepancy in topic selection. More than 80 percent of re-

ports on America in People’s Daily focused on political topic. Meanwhile, in China Daily, three topics 

shared the emphasis of the reports: the coverage of political events dept declining from 60.3 percent in 

1989, to 50.7 percent in 1999, and finally to 34.7 percent in 2009, and the coverage of economics and 

sports respectively increased to 34.4 percent and 20.4 percent.  

 

Table3 Comparison of Topic Selection in People’s Daily and China Daily, 2009 
Topics People’s Daily (52 in total) China Daily (93 in total) 

Politics 80.8%  34.7%  

Economics 7.7%  34.4%  

Society 9.6%  8.6%  

Sports 5.8%  20.4%  

Crime 0 0 

Environment 0 0 

Entertainment 1.9% 3.8% 

Technology  2.8% 1.9% 



  46 

 

The emphasis of political reports in People’s Daily was the 30th anniversary of the Sino-U.S. rela-

tions. It aimed to inspire Chinese readers’ nationalism by highlighting China’s achievement in the interac-

tion with America. In other words, America served as foil to the success of Chinese government in the 

anniversary reports even though it always appeared in the headlines and seemed like the leading role. In the 

whole month, People’s Daily published 25 articles on the anniversary, employing various reporting formats, 

such as interviews, features, and commentaries.  The reports presented a great enthusiasm and reinforced an 

optimistic outlook.  Nine commentaries were published to highly praise the two countries' cooperation. 

Besides, it also offered nine long review articles focusing on creating a new win-win game for both China and 

United States.62  Interviews with both American and Chinese important persons were also frequently used. A 

total Seven interviews were published, including political celebrities, such as Kissinger (former American 

foreign minister),63 Jimmy Carter (former American president),64 well-known scholars, such as Oulun Si 

(president of National Committee on the Sino-U.S. Relations),65 Shambaugh (director of China Policy 

Program),66 and Lijuan Bai (vice president of National Committee on the Sino-U.S. Relations).67  

Meanwhile,China Daily published ten reports on the anniversary.  However, the reports were much 

more brief than People’s Daily. It mainly covered Chinese leaders’ meetings with American visitors and 

published pragmatic commentaries. It neither used the reports as a stage to praise Chinese government’s 

achievement in the last thrity years, nor made exaggerated evaluation of the Sino-U.S. relations. 

                                                        
62“Creating a new win-win space,” People's Daily [Beijing] Jan.16, 2009, 3. 
63

“The establishment of diplomatic relations between China and America has historic significance,” People's Daily 

[Beijing] Jan.10, 2009, 3. 
64“Hu Jintao had a meeting with Cater, the previous American president,” People's Daily [Beijing] Jan.13, 2009, 1. 
65 “Busy working for the development of the Sino-U.S. relations,” People's Daily [Beijing] Jan.3, 2009, 3. 
66“ the Sino-U.S. relations are stable and mature: Interview with David Shambaugh, director of China Policy Program, 
George Washington University,” People's Daily [Beijing] Jan.4, 2009, 3. 
67

“Witnessed the great development of China-U.S. relations,” People's Daily [Beijing] Jan.3, 2009, 3. 



  47 

Both newspapers reported President Barack Obama’s inauguration. But China Daily paid more atten-

tion to Obama and People’s Daily reported more on the former President Georgia W. Bush. China Daily 

made detailed reports on Obama’s activities, including the inauguration speech, his first day in White House, 

and a series of his new policies. Meanwhile, People’s Daily did not publish so detailed reports on Obama, 

instead, it published several articles to evaluate the former President Georgia W. Bush. This was because 

Bush occupied a friendly China policy in his second term and even went to Beijing to attend the opening 

ceremony of Olympic Games, which was considered as a proof of Chinese government’s success in interna-

tional relations. 

Since the reports focused on the anniversary, economic articles were very limited in People’s Daily. 

Most of them were negative news on the trade frictions and reprehensive economic commentaries. China 

Daily focused on the analysis of exporting and importing data. It made defense for China but never pub-

lished criticism on America. 

Moreover, for the first time, People’s Daily published a series of picture news on how Chinese peo-

ple celebrated China’s New Year in America, implying that Chinese culture had a strong influence in 

America. And China Daily published a large number of photographs on Obama. 

4.3.2 Analysis of Headline Design 

Political Topics 

The headlines of political reports in People’s Daily tended to be long and frequently used adjectives. 

While China Daily published shorter and objective headlines. In the coverage of the anniversary, the mostly 

used adjectives included “happy,” “positive,” “celebrate,” “benefit,” “win-win game,” and “great.” Seven 

headlines included people’s names and citations of their attitudes towards the Sino-U.S. relations, from 



  48 

officials, scholars, to politicians in both countries, such as “’I feel positive to the future of the Sino-U.S. 

relationship’: Interview with Fu Limin, president of National Committee on the Sino-U.S. Relations,” 

“Happily looking back to the thirty years: Interview with American former President Carter,” and “U.S.-

China relations are quite stable and mature: Interview with David Shambaugh, director of China Policy 

Program, George Washington University.” By detailed mentioning people’s names, their positions, and 

citing their words, these headlines were more convincing and impressive. In 1989 and 1999, People’s Daily 

did not use such tactics to design headlines. This represented the gradually opening and commercializing of 

this official newspaper. Such changes happened because from late 1990s, media commercialization speeded 

up in China. Yuezhi Zhao stated in Media, market, and democracy in China: between the party line and the 

bottom (1998) that “Many newly established newspapers and broadcast channels are almost exclusively 

devoted to business and entertainment. Although political news has become more tightly controlled, it has 

also become less prominent and less pervasive. Newly established business publications have gained a steady 

readership, thus effectively challenging Party organs like People’s Daily (Zhao, 1998, 68).” In order to 

fight for market, People’s Daily had to design more flexible and attractive headlines. 

The headlines of the reports on the Sino-U.S. relations in China Daily were not as emotional as 

those in People’s Daily, but they were also conveying positive messages and more focused on expectations 

and claims for further cooperation, such as “China hopes to keep healthy, stable relations with U.S.,” and 

“Kissinger foresees brighter future for U.S.-China ties.”  

In reporting on America’ domestic politics, People’s Daily only published two news reports with ob-

jective headlines on Obama, including “Barack Obama determined the Democratic National Committee 

chairmanship,” and “Hu Jintao had phone call with Obama.” But it published four commentaries on Bush 

with supportive headlines, such as “Bush made farewell speech: The future will prove my work.” Meanwhile, 



  49 

China Daily published a series of detailed reports on Obama, using direct and short headlines, which always 

used dynamic verbs to present Obama’s activities, such as “Obama hails 'extraordinary' moment with 

presidents,” “Obama moves to reshape U.S. policy by closing Gitmo,” “Obama tasks Clinton to step up 

diplomacy,” and “Obama sprints through first full day in office.” These headlines gave readers vivid pictures 

of Obama’s work.  

In one word, People’s Daily tended to use emotional adjectives in the headlines of political reports; 

while China Daily tended to use dynamic verbs. The headlines in China Daily were mostly shorter and more 

objective than those in People’s Daily. 

4.3.3 Analysis of Writing Tactics 

Political Topics 

The two newspapers used totally different writing tactics when they reported the anniversary of 

Sino-U.S. relations and American domestic politics. People’s Daily used abundant articles and various 

reporting formats to report the anniversary while China Daily only made limited reports on Chinese 

leaders’ meetings with American important visitors. People’s Daily published more articles on Bush and 

gave high praise, while China Daily published detailed reports on Obama. 

First, People’s Daily widely published features and commentaries to report the 30th anniversary. 

The feature reports offered in-depth interviews and retrospect of the history of the establishment of Sino-

U.S. relations. The commentaries gave high praise the relations from different perspectives. Among all 

these reporting formats, interviews were most vivid and attractive, and the interviews with different persons 

had different emphases according to their positions. For example, in the interview with Kissinger, the 

former American foreign minister, who greatly contributed to the establishment of Sino-U.S. relations, it 



  50 

focused on talking about the future of the relationship. In the interview, Kissinger mentioned the word 

“new” four times: 

I think it is important to promote the Sino-U.S. relation to a new level.  We are fac-

ing a common task of building a new international financial and political system.  We 

need to establish a new concept for Chinese and American relations.  In a short term, we 

need to quickly recover from the financial crisis; in a long term, China, and America need 

to make new policies for environment, resources, safety, and world peace.68  

Such prospect stated by Kissinger was more powerful than by other people, because Kissinger played 

a vital role in building the mode of the Sino-U.S. relations in 1970s and had authority to talk about its 

development in the future. These words were spoken by Kissinger, but exactly expressed Chinese govern-

ment’s interest: to play a more active role in the mutual relations and to occupy more rights in the fields, 

including “environment, resources, safety and world peace.” 

In the interview with Jimmy Carter, People’s Daily focused on the importance of Taiwan issue in 

Chinese-American relationship. It was weighty to highlight this topic in the interview with Jimmy Carter 

because he is the former American president. Different from the reports in 1989 and 1999, in which Taiwan 

issue was considered an obstacle in the relations, became a proof for the good relations in reports in 2009: 

Carter emphasized that there is only one China in the world, and Taiwan is part of 

China.  The fact that the relationship between mainland China and Taiwan improved is 

consistent with America’s interest.69 

By using the word “emphasize,” People’s Daily sent a confident message to Chinese readers that the 

previous obstacle on the way of Chinese and American cooperation was no longer a potential bomb and 

thus, the Sino-U.S. relations would have a bright future. 

The interviews also included abundant interesting stories of the establishment of Sino-U.S. relations, 

which always showed the friendship between leaders and common people in the two countries, especially 

                                                        
68Ibid. 
69Ibid. 



  51 

children.  For instance, Jimmy Carter recalled the moment Deng Xiaoping visited America in 1979 and 

kissed American children: 

I still clearly remember the feeling American people had at that time.  The feelings 

were spontaneous.  The moment impressed me most was Deng sang with American chil-

dren in Kennedy Center.  The children sang in Chinese.  Deng kissed my nine years old 

daughter and another girl.  Many people were moved to tears with the rhyme of the 

song.70  

Li Zhaoxing, the former Chinese foreign minister also mentioned children in his retrospect.  It was a 

casual chatting with Rader, the former U.S Ambassador to China, and his children about learning Chinese: 

Two weeks ago I happened to meet two sons of Mr. Rader’s.  Their pronunciation of 

mandarin is better than mine.  I praised them, but they said their sister’s Chinese was far 

better than theirs was.  One son even said he would take care of his parent when they were 

getting old.  Mrs. Rader was so happy to hear this. She said: “Kids not only learn Chinese 

language in China, but also learn the Chinese tradition of taking care of parents.  That’s 

most valuable!”  At that moment, Mrs. Rader was the happiest mother in the world to 

me.71 

In the interview with Bai Lijuan, the vice president of National Committee on the Sino-U.S. Rela-

tions, she recalled the early time of establishment of Chinese and American relations, which she called as 

“an exciting period to everyone,”72 and talked about how this historical event changed common people’s 

lives: 

Many Chinese delegations went to visit America, like Pin Pang Team, Shenyang Ac-

robatic Troupe.  That was the first time in history.  American people were also curious 

about China.  Every time I called and said we were organizing delegation to visit China, 

the phone receiver, no matter governor, mayor, teacher, or volleyball player, would 

immediately lay down the work of their hands and join the delegation.  In the last thirty 

years, many things have changed in the Sino-U.S. relations, but one thing never changes.  

That is people in both countries.  Chinese people and American people can get along very 

well because they have similar characters and humor.  They are both easy going.  Based on 

the people, I feel confident about the future.73 

                                                        
70Ibid. 
71Ibid. 
72Ibid. 
73Ibid. 



  52 

Therefore, the characteristic of interviews was not only providing authoritative persons’ praise of 

the relations, but also providing personal emotional stories about how American people showed interest and 

good intentions to China. Apparently, such reporting formats were much more interesting than the brief 

news on Chinese leaders’ meetings.  

On the other hand, the commentaries used an incontrovertible tone to send readers a message that 

China had become a great power in the world. They provided a series of opinions about the mutual benefit 

by creating a win-win game based on rational thoughts and data analysis.  They mainly discussed the world 

peace,74 the trading profits,75 and creating a new global political system.76  In these articles, China was not 

only put upon the equal status with the United States in all global issues, like War on Terror, recovery from 

the financial crisis, and “reshaping the world pattern”�  

The Sino-U.S. relations will have a dramatic change in the next thirty years, as what 

dramatically happened in the last thirty years.  It will become a creative force in reshap-

ing the world format.77 

Besides, People’s Daily gave a new definition of Chinese and American relations, called “Global Part-

nerships,” which meant “in today’s world, the two countries have a close mutual interest in broad global 

fields that they never had before.”  However, their true emphasis was the rise of China.  Because of China’s 

great development, the global format has been changed and the relation between China and America would 

be changed too: 

According to the fast development of China, the relations between China and the 

world have had a historic change.  China is having more influence on global affairs and 

having stronger ability to take part in global affairs.  According to China’s growing power 

and growing responsibility, the Sino-U.S. relations are presenting increasing influence in 

the world.78 

                                                        
74“ the Sino-U.S. collaboration will promote the peace of the world,” People's Daily [Beijing] Jan.13, 2009, 3. 
75“ the Sino-U.S. mutual interests are increasing,” People's Daily [Beijing] Jan.14, 2009, 3. 
76“Seeking for cooperation in the context of globalization,” People's Daily [Beijing] Jan.14, 2009, 3. 
77“Seeking for cooperation in the context of globalization,” People's Daily [Beijing] Jan.14, 2009, 3. 
78Ibid. 



  53 

The aim of these interviews and commentaries was more than showing a good relationship between 

China and America. They were stressing on the rise of China. For example, in all the interviews, the 

emphasis was how American people showed respect and interest to China. They mentioned very limited 

Chinese people’s attitudes towards America. The stories talked about how American children sang Chinese 

songs, learned Chinese traditions, and American common people showed great interest to China, and thus 

brought Chinese readers great national pride and satisfaction about the achievement of Chinese government.  

Meanwhile, China Daily published much less reports on the anniversay than People’s Daily. They 

only reported important Chinese leaders’ meetings with American important visiters and their speeches. For 

example, on January 12, it covered President Hu Jintao’s meeting with former U.S. President Jimmy Carter. 

It quoted Hu’s praise to Carter to show how friendly China and the U.S. had always been: 

As old friends of the Chinese people, you played an important role in establishing 

China-U.S. diplomatic ties and witnessed that historic decision.  Thanks to the “ping-

pong diplomacy” that melted the ice between the nations, then U.S. President Richard 

Nixon paid a groundbreaking visit to China in 1972.79 

Second, in regard to American domestic politics, People’s Daily published the same number of re-

ports on Bush and Obama. It made relatively positive reviews on Bush and neutral reports on Obama.  Some 

negative opinions American people held toward Bush were mentioned, but People’s Daily found excuses to 

explain for him: “it was the transferring moment and happened to meet financial crisis, so people tended to 

judge him.”80  It remarked Bush as “not without bright spots in his policies,”81 especially praising his 

opposition to trade protectionism and his work to enhance the Sino-U.S. relations: 

Bush Administration signed free trade agreement with many countries.  Another great 

achievement was in his second term, Bush significantly improved the Sino-U.S. relations, 

                                                        
79 “Hu, Carter mark 30 years of Sino-U.S. ties,” China Daily [Beijing] Jan.22, 2009, 1. 
80“BU.S.h: History cannot be judged in short term,” People's Daily [Beijing] Jan.20, 2009, 3. 
81Ibid. 



  54 

which benefited the peace of the world, and helped to joint response to the global chal-

lenges.82 

In the reports on Obama, People’s Daily focused on his “pragmatic diplomacy,”83 which also closely 

related to China.  In “Obama was sworn in as U.S. president,” The editor specially omitted some words in 

Obama’s inaugural speech, such as “defeat communism countries” and “fight against corruption”, which 

might disturb the nerve of Chinese readers.  Instead, it emphasized on “responsibility” and “solidification,”84 

which brought positive feelings to Chinese people. 

Meanwhile, China Daily published 15 articles on Obama, and each article companied with a photo-

graph. The articles and photographs were all provided by its new agency in Washington. The reports were 

all not more than 200 words but provided a comprehensive observation of Obama’s inauguration and 

policies. For example, the coverage of Obama’s policy on Gitmo was brief but clear: 

President Barack Obama moved quickly Thursday to reshape US national-security 

policy, ordering the Guantanamo Bay prison camp closed within a year, forbidding the 

harshest treatment of terror suspects and naming new envoys to the Middle East and Af-

ghanistan-Pakistan.  

US President Barack Obama signs a series of executive orders, including one closing 

of the prison at Guantanamo Bay, January 22, 2009, in the Oval Office of the White 

House in Washington.85 

The reports on Obama’s inauguration represented the same writing style, using fewer words to con-

tain more information: 

After the flub heard around the world, US President Barack Obama has taken the oath 

of office. Again. Chief Justice John Roberts delivered the oath to Obama on Wednesday 

night at the White House, a rare do-over. The surprise moment came in response to 

Tuesday's much-noticed stumble, when Roberts got the words of the oath a little off, 

which prompted Obama to do so, too.  

In this January 20, 2009 file photo, Barack Obama joined by his wife Michelle and 

daughters Malia and Sasha, takes the oath of office from Chief Justice John Roberts to be-

come the 44th president of the United States at the US Capitol in Washington. Roberts 

                                                        
82Ibid. 
83“Obama plans pragmatic diplomacy,” People's Daily [Beijing] Jan.20, 2009, 3. 
84“Obama was sworn in as U.S. president,” People's Daily [Beijing] Jan.21, 2009, 3. 
85 “Obama moves to reshape U.S. policy by closing Gitmo,” China Daily [Beijing] Jan.23, 2009. 



  55 

re-administered the oath to Obama Wednesday, January 21, 2009 at the White House be-

cause the words spoken by Obama at the Capitol were out of sequence. 

Basically, in reporting America’s domestic politics, People’s Daily used more features and com-

mentaries, while China Daily mostly published brief news but provided abundant information.  And the 

articles in People’s Daily were longer than China Daily. 

4.3.4 Analysis of Visual Components Use 

Visual components use became more popular in both newspapers; but they were used in different 

fields. In People’s Daily, pictures were used to present how Chinese people celebrated China’s New Year in 

America (See pictures 6-8). While in China Daily, pictures are mainly used in the reports on Obama 

inauguration.   

People’s Daily published pictures to imply how influential Chinese culture was by showing Chinese 

New Year in America and thus to inspire Chinese readers’ nationalism. The same tactics were also used in 

the reports on the anniversary of Sino-U.S. relations. For example, figure6 was a close-up shot of two 

American ladies’ big smiling faces. They bent down to the Chinese stores along the street and made an 

exaggerating pose of having a taste of Chinese food. This was catering for a common psychological need of 

Chinese people that they tended to feel proud and satisfied when foreign people showed interest in Chinese 

elements, including food, language, and other various cultural forms. Figure7 used a low angle to present a 

Chinese calligrapher wearing traditional Chinese suit. Low angle showed the subject from below, giving them 

the impression of being more powerful or dominant. So, in this picture, the calligrapher looked like a 

momentum.  He was writing an ancient Chinese term: “People in the whole world are in one family (四海同

家).”  This term represented Chinese people’ concept of great China and also called people’s nationalism. 

Figure8 shot in wide angle. So, the dragon’s head, which was in the middle of the photograph and hung high 



  56 

above people, seemed extremely huge. While the persons under it looked so small. This contrast could 

imply the viewers to recognize China’s power which the dragon represented. 

 
Figure6 “Mexican ladies are enjoying Chinese dim sum in New York,” People’s Daily, Jan.14, 

2009, 3. 

 

 

Figure7 “The whole world is celebrating Chinese New Year,” People’s Daily, Jan.18, 2009, 3. 

 



  57 

  

Figure8 “Chinese New Year in Las Vegas,” People’s Daily, Jan. 28, 2009, 3. 

 

In China Daily, most pictures were used in the reports on American new president Obama (See 

figure9-11). Among the 15 pictures of Obama, 13 of them showed a smiling and amiable portray of him. 

Moreover, all other American politicians who were taken in the pictures, such as Hillary Clinton, Bill 

Clinton, and Jimmy Carter showed big smiles, presenting a harmonious mood. These pictures reprented the 

editorial policy of China Daily was friendly to Obama. 



  58 

 
Figure9 “Obama takes presidential oath again after stumble,” China Daily, Jan. 22, 2009, 3. 

 

 

Figure10 “Obama sprints through first full day in office,” China Daily, Jan. 22, 2009, 3. 

 

 
Figure11 “Obama hails 'extraordinary' moment with presidents,” China Daily, Jan. 8, 2009, 3. 



  59 

Therefore, in January 2009, both People’s Daily and China Daily were using pictures skillfully.  But 

they had different focus. People’s Daily published photographs on Chinese New Year in America while 

China Daily published photographs to better report Obama inauguration. 



  60 

5 CONCLUSION 

This study compared the coverage on America in two Chinese official newspapers, the Chinese lan-

guage People’s Daily and the English language China Daily in January, 1989, 1999, and 2009 to investigate 

how they portrayed America according to their different readerships in the three different periods of 

China’s “Reform and Opening.” Through the comparison in topic selection, headline design, writing tactics, 

and visual components use, this study concluded that People’s Daily consistently employed a constant 

editorial preference for political content and a more emotional and provocative reporting tactics.  Mean-

while China Daily used a more flexible and global editorial approach, increasingly consistent with the 

Western reporting criteria: accurate, brief, and clear.  People’s Daily tended to propagandize the political 

opinions and attitudes on behalf of Chinese government and represented more and more nationalism, while 

China Daily became more and more global and increasingly focused on providing diverse information, 

especially about economics and sports, to attract international readership. 



  61 

        REFERENCES 

Primary Sources 

 

China Daily (1989) 

“49 took middle road to Super Bowl XXIII,” China Daily [Beijing] Jan.17, 1989, 7.  

“A U.S. recession, but not soon,” China Daily [Beijing] Jan.12, 1989, 2.  

“America welcomes Soviet nuke withdrawal,” China Daily [Beijing] Jan.21, 1989, 8. 

“Bush economic machine gears up amid problems,” China Daily [Beijing] Jan.30, 1989, 4. 

“Cheaper dollars ups U.S. exports.” China Daily [Beijing] Jan.11, 1989, 2. 

“East-West pact embraces wide-ranging cooperation.” China Daily [Beijing] Jan.15, 1989, 1. 

“Graf, Wilander sitting on top,” China Daily [Beijing] Jan.7, 1989, 7. 

“Hoffman won the award for best actor for his role in ‘Rain Man’,” China Daily [Beijing], Jan.1, 

8, 1989, 8. 

“Jet-bombing raised as U.S. envoy meets PLO official.” China Daily [Beijing] Jan.4, 1989, 1. 

“Khadafy calls for talks with U.S. to ease tensions.” China Daily [Beijing] Jan.9, 1989, 1. 

“Mixed reaction following U.S. downing of Libyan jets.” China Daily [Beijing] Jan.6, 1989, 1. 

“Nelson won the World Cup,” China Daily [Beijing] Jan.17, 1989, 7. 

“New year dampened by U.S.-EU trade war.” China Daily [Beijing] Jan.3, 1989, 2. 

“Riots follow deaths of blacks in Miami,” China Daily [Beijing] Jan.19, 1989, 8. 

“Rising U.S. rate strains Europe.” China Daily [Beijing] Jan.14, 1989, 4. 

“Stronger U.S. ties with China urged.” China Daily [Beijing] Jan.17, 1989, 4. 

“Too soon to meet Arafat, says U.S..” China Daily [Beijing] Jan.28, 1989, 8. 

“Top aide optimistic over U.S. economy," China Daily [Beijing] Jan.21, 1989, 4. 

“U.S. backing for economic talks,” China Daily [Beijing] Jan. 14, 1989, 1. 

“U.S. confirms diplomatic contracts with DPRK.” China Daily [Beijing] Jan.28, 1989, 1. 

“U.S. inflation stable, but fight continues,” China Daily [Beijing] Jan.15, 1989, 2. 

“U.S. warplanes shoot down two Libyan jet fighters.” China Daily [Beijing] Jan.5, 1989, 1. 

 

People’s Daily (1989) 

“America contacted PLO again,” People’s Daily [Beijing] Jan.21, 1989, 6. 



  62 

“America is facing the challenge from Europe,” People’s Daily [Beijing] Jan.7, 1989, 6.  

“America is expecting Soviet Union withdraw troops from Afghanistan on time,” People’s Daily 

[Beijing] Jan.12, 1989, 6. 

“Analysis of the dollar exchange rate,” People’s Daily [Beijing] Jan.13, 1989, 6. 

“American new president Bush completed his cabinet,” People’s Daily [Beijing] Jan.14, 1989, 6. 

“America urges Europe to open telecommunications market,” People’s Daily [Beijing] Jan.27, 

1989, 6. 

“America closed its consulate in Afghanistan,” People’s Daily [Beijing] Jan.28, 1989, 6. 

“America stressed that the western countries must be prudential toward Soviet Union,” People’s 

Daily [Beijing] Jan.31, 1989, 6. 

“American new secretary of state talks about the foreign policy of Bush administration,” People’s 

Daily [Beijing] Jan.19, 1989, 6. 

“America welcomes the aids from Efalate,” People’s Daily [Beijing] Jan.2, 1989, 6. 

“America has an informal meeting with PLO,” People’s Daily [Beijing] Jan.4, 1989, 6. 

“America is losing its advantage of information industry,” People’s Daily [Beijing] Jan.23, 1989, 

6. 

“America should take responsibility of the peace in middle Asia,” People’s Daily [Beijing] Jan.7, 

1989, 6. 

“The background of the conflict between Germany and America,” People’s Daily [Beijing] Jan.20, 

1989, 6. 

“Bush administration is willing to improve relations with Africa,” People’s Daily [Beijing] Jan.17, 

1989, 6. 

“Bush’s inauguration kicked off,” People’s Daily [Beijing] Jan.20, 1989, 6. 

“The conflict between America and Libya is disturbing the world,” People’s Daily [Beijing] Jan.6, 

1989, 6. 

“The celebration of the 20th anniversary of the establishment of diplomatic relations between 

China and America,” People’s Daily [Beijing] Jan. 1, 1989, 6. 

“China and America signed the memorandum,” People’s Daily [Beijing] Jan.28, 1989, 6. 

“The conflict between Europe and the U.S. is growing ease,” People’s Daily [Beijing] Jan.25, 

1989, 6. 

“The drought in America is spreading,” People’s Daily [Beijing] Jan.25, 1989, 6. 

“Europe postponed the anti-retaliation action toward America,” People’s Daily [Beijing] Jan.7, 

1989, 6. 

“From Reagan to Bush,” People’s Daily [Beijing] Jan.25, 1989, 6. 



  63 

“The inharmonic voice between Germany and the U.S.,” People’s Daily [Beijing] Jan.10, 1989, 6. 

“International Council continued discussing the conflict between America and Libya,” People’s 

Daily [Beijing] Jan.8, 1989, 6. 

“International Council discussed the conflict between America and Libya,” People’s Daily [Bei-

jing] Jan.7, 1989, 6. 

“Japan maintain the voluntary restrictions to export auto to the U.S.,” People’s Daily [Beijing] 

Jan.14, 1989, 6. 

“Libya agreed to talk to America,” People’s Daily [Beijing] Jan.9, 1989, 6. 

“Libya criticized that American fighters risk civil aviation safety,” People’s Daily [Beijing] 

Jan.15, 1989, 6.  

“Massive drug were caught in Miami, America,” People’s Daily [Beijing] Jan.3, 1989, 6. 

“Nigeria asks for meeting with America,” People’s Daily [Beijing] Jan.4, 1989, 6. 

“The president of Hehai University criticized the Voice of America gave distorted reports on 

Nanjing Event,” People’s Daily [Beijing] Jan.6, 1989, 6. 

“Steps toward White House,” People’s Daily [Beijing] Jan.22, 1989, 6. 

“Suggest the new American administration to pay more attention to the Sino-U.S. relationship,” 

People’s Daily [Beijing] Jan.16, 1989, 6. 

“Soviet Union made an opinion poll about Bush administration: Most people feel more positive,” 

People’s Daily [Beijing] Jan.20, 1989, 6. 

“The U.S. fleet sailed the Mediterranean,” People’s Daily [Beijing] Jan.5, 1989, 6. 

“The U.S. welcome Soviet Union to destruct chemical weapons,” People’s Daily [Beijing] Jan.11, 

1989, 6.  

“The U.S. will launch a series of satellite exploration this year,” People’s Daily [Beijing] Jan.9, 

1989, 6. 

“The U.S. real estate creates enormous value,” People’s Daily [Beijing] Jan.17, 1989, 6. 

“The U.S will employ tight monetary policy,” People’s Daily [Beijing] Jan.26, 1989, 6. 

“The U.S. and Soviet Union settled the middle East meeting schedule,” People’s Daily [Beijing] 

Jan.27, 1989, 6. 

“What are American people thinking?” People’s Daily [Beijing] Jan.23, 1989, 6. 

“The world criticized America for shooting down Libyan aircraft,” People’s Daily [Beijing] Jan.7, 

1989, 6. 

 

China Daily (1999) 

“49ers beat packers 30-27: Jaguars win,” China Daily [Beijing] Jan.5, 1999, 10. 



  64 

“American pop star Richard Marx’s long-awaited China tour has been decided,” China Daily [Bei-

jing] Jan.2, 1999, 6. 

“Bankruptcy,” China Daily [Beijing] Jan. 23, 1999, 4. 

“Battle lines drawn up for new war film,” China Daily [Beijing] Jan.6, , 121999. 

“Brief: Diego to play for Santiago morning,” China Daily [Beijing] Jan.2, 1999, 7. 

“Brief: football,” China Daily [Beijing] Jan.11, 1999, 10. 

“Brief: NBA,” China Daily [Beijing] Jan.6, 1999, 10. 

“Cartoon about Russia-U.S.,” China Daily [Beijing] Jan.28, 1999, 4. 

“Cartoon about the relationship between the Sino-U.S.-Japan ,” China Daily [Beijing] Jan.27, 

1999, 4. 

“Cartoon,” China Daily [Beijing] Jan.12, 1999, 4. 

“Cartoon,” China Daily [Beijing] Jan.13, 1999, 4. 

“Cartoon,” China Daily [Beijing] Jan.7, 1999, 4. 

“Celebration U.S.-China,” China Daily [Beijing] Jan.14, 1999, 1. 

“China calls for efforts to better Sino-U.S. ties,” China Daily [Beijing] Jan.11, 1999, 2. 

“China refutes U.S. world religious act,” China Daily [Beijing] Jan.11, 1999, 1. 

“China, U.S., partnership,” China Daily [Beijing] Jan.22, 1999, 4. 

“Clinton reveals plan to boost U.S. exports,” China Daily [Beijing] Jan.11, 1999, 6. 

“Clinton to increase defence speaking”, China Daily [Beijing] Jan.4, 1999, 12. 

“Clinton trail,” China Daily [Beijing] Jan.21, 1999, 12. 

“Clinton trial,” China Daily [Beijing] Jan.15, 1999, 12. 

“Clinton trial,” China Daily [Beijing] Jan.16, 1999, 7. 

“Clinton trial,” China Daily [Beijing] Jan.18, 1999, 1. 

“Clinton will survive,” China Daily [Beijing] Jan.29, 1999, 12. 

“Clinton’s address aimed at the people,” China Daily [Beijing] Jan.20, 1999, 12. 

“Diplomat refutes U.S. house allegation,” China Daily [Beijing] Jan.9, 1999, 4. 

“DPRK: U.S. should pay for site inspection,” China Daily [Beijing] Jan.12, 1999, 11. 

“Exports divided on IMF’s role change,” China Daily [Beijing] Jan.6, 1999, 4. 

“Falcohs,” China Daily [Beijing] Jan.19, 1999, 10. 

“Fight the flab with fidgeting,” China Daily [Beijing] Jan.9, 1999, 12. 



  65 

“Former NBA star to coach Beijing Aoshen,” China Daily [Beijing] Jan.20, 1999, 10. 

“Human rights,” China Daily [Beijing] Jan.15, 1999, 1. 

“Inclusion of Japan and U.S.,” China Daily [Beijing] Jan.20, 1999, 1. 

“Iraq vows to fight U.S., British planes,” China Daily [Beijing] Jan.28, 1999, 1. 

“Iraq, U.S. conflict pushers limits,” China Daily [Beijing] Jan.5, 1999, 4. 

“Iraqi call broadens conflicts with West,” China Daily [Beijing] Jan.11, 1999, 12. 

“Jiang meets American bankers,” China Daily [Beijing] Jan.13, 1999, 1. 

“Jodan,” China Daily [Beijing] Jan.15, 1999, 10. 

“Jordan,” China Daily [Beijing] Jan.9, 1999, 7.  

“Lewinsky set to comply,” China Daily [Beijing] Jan.25, 1999, 12. 

“Monitor,” China Daily [Beijing] Jan.23, 1999, 1. 

“NBA camps to open, schedule to be unvailed,” China Daily [Beijing] Jan.22, 1999, 10. 

“NBA ends feud,” China Daily [Beijing] Jan.8, 1999, 10. 

“NBA news,” China Daily [Beijing] Jan.23, 1999, 7. 

“New York’s calligraphy contest,” China Daily [Beijing] Jan.6, 1999, 11. 

“Players union agrees to cap all salaries,” China Daily [Beijing] Jan.2, 1999, 7. 

“Presidents pledge to enhance the Sino-U.S. relations,” China Daily [Beijing] Jan.2, 1999, 1. 

“Relationship between India and U.S.A,” China Daily [Beijing] Jan.29, 1999, 1. 

“Relationship between U.S. and Japan,” China Daily [Beijing] Jan.26, 1999, 1. 

“Relationship between U.S. and Japan,” China Daily [Beijing] Jan.27, 1999, 11. 

“Relationship between U.S. and Russia,” China Daily [Beijing] Jan.27, 1999, 12. 

“Sakakibara lashes out at IMF, U.S. dominance,” China Daily [Beijing] Jan.25, 1999, 6. 

“Scandal swirls around Salt Lake,” China Daily [Beijing] Jan.12, 1999, 10. 

“Senate prepares for Clinton trial,” China Daily [Beijing] Jan.14, 1999, 12. 

“Senators want trial free from partisanship,” China Daily [Beijing] Jan.9, 1999, 12. 

“Stock: New York,” China Daily [Beijing] Jan.2, 1999, 3. 

“Symphony,” China Daily [Beijing] Jan.30, 1999, 5. 

“Thomas Johnson,” China Daily [Beijing] Jan.29, 1999, 3. 

“Todd Martin,” China Daily [Beijing] Jan.16, 1999, 7. 

“U.S. hit back to knock out middles rough 3-1,” China Daily [Beijing] Jan.5, 1999, 10. 



  66 

“U.S. admits…”China Daily [Beijing] Jan.9, 1999, 10. 

“U.S. and Iraq,” China Daily [Beijing] Jan.19, 1999, 4. 

“U.S. Auto industry bullish in 1999,” China Daily [Beijing] Jan.8, 1999, 5. 

“U.S. denies DPRK nuke site attack,” China Daily [Beijing] Jan.14, 1999, 12. 

“U.S. determined to keep ‘no-fly’,” China Daily [Beijing] Jan.16, 1999, 12. 

“U.S. missile system violating agreements,” China Daily [Beijing] Jan.22, 1999, 1. 

“U.S. money tide rises in Xiamen,” China Daily [Beijing] Jan.3, 1999, 5. 

“U.S. needs foreign money,” China Daily [Beijing] Jan.20, 1999, 4. 

“U.S. plans hit sites in Iraqi ‘no-fly zone’,” China Daily [Beijing] Jan.12, 1999, 1. 

“U.S. retail sales robust in Dec. and 1998,” China Daily [Beijing] Jan.16, 1999, 3. 

“U.S. Senate launches impeachment hearing,” China Daily [Beijing] Jan.8, 1999, 1. 

“U.S. team observes election,” China Daily [Beijing] Jan.12, 1999, 3. 

“U.S. urged to abide by bankers,” China Daily [Beijing] Jan.12, 1999, 1. 

“U.S., Butler rejecting intelligence allegations,” China Daily [Beijing] Jan.8, 1999, 12. 

“U.S., DPRK to conduct additional discuss,” China Daily [Beijing] Jan.19, 1999, 11. 

“U.S., Serbia react to Kosovo’s massacre,” China Daily [Beijing] Jan.19, 1999, 12. 

“U.S.-Japan relationship,” China Daily [Beijing] Jan.14, 1999, 11. 

“Zones over Iraq,” China Daily [Beijing] Jan.16, 1999, 12. 

 

People’s Daily (1999) 

“American and Iraq fighter had an air combat,” People’s Daily [Beijing] Jan.7, 1999, 6.  

“China no long employ government permit for the garment exports to the U.S.,” Jan.1, 1999, 6. 

“Clinton requested the withdrawal of the impeachment charges,” People’s Daily [Beijing] Jan.13, 

1999, 6. 

“Commemorate the 20th anniversary of the Sino-U.S. relations,” People’s Daily [Beijing] Jan.14, 

1999, 6. 

“Children who live in America, People’s Daily,” [Beijing], Jan.20, 1999, 6. 

“Consul General of the U.S. interfered in China's internal affairs,” People’s Daily [Beijing] Jan.29, 

1999, 6. 

“The development of friendly and mutually beneficial cooperation meets both Chinese and 

American interests,” People’s Daily [Beijing] Jan.8, 1999, 6. 



  67 

“The inspiration of Silicon Valley,” People’s Daily [Beijing] Jan.16, 1999, 6. 

“It’s nonsense to say China threat to U.S. security,” People’s Daily [Beijing] Jan.9, 1999, 6. 

“Jiang Zeming and Clinton exchanged congratulatory letters for the 20th anniversary of estab-

lishment of diplomatic relations between the two countries,” People’s Daily [Beijing] Jan.1, 1999, 

6. 

“Jiang Zeming had a meeting with American guests,” People’s Daily [Beijing] Jan.13, 1999, 6. 

“Li Lanqing had a meeting with American guests,” People’s Daily [Beijing] Jan.6, 1999, 6. 

“Lin Lanqing had a meeting with American representatives,” People’s Daily [Beijing] Jan.15, 

1999, 6. 

“the Sino-U.S. trade developed stably,” People’s Daily [Beijing] Jan.16, 1999, 6. 

“Three hidden dangers exist in American economy,” People’s Daily [Beijing] Jan.5, 1999, 6. 

“The U.S. Congress began to examine the Clinton impeachment,” People’s Daily [Beijing] Jan.8, 

1999, 6. 

“The U.S. warplanes attacked Iraqi,” People’s Daily,  [Beijing], Jan.12, 1999, 6. 

“Zhu Rongji had a meeting with American guests,” People’s Daily [Beijing] Jan.13, 1999, 6. 

 

China Daily (2009) 

“Bush: I may have lost money in meltdown,” China Daily [Beijing] Jan.14, 2009. 

“China dismisses U.S. currency accusation,” China Daily [Beijing] Jan.24, 2009.  

“China hopes to keep healthy, stable relations with U.S.,” China Daily [Beijing] Jan.8, 2009. 

“Chinese FM, Hillary Clinton talk on phone,” China Daily [Beijing] Jan.24, 2009. 

“Hu,Carter mark 30 years of the Sino-U.S. ties,” China Daily [Beijing] Jan.12, 2009. 

“Kissinger foresees brighter future for U.S.-China ties,” China Daily [Beijing] Jan.7, 2009. 

“Obama faces foreign policy challenges,” China Daily [Beijing] Jan.21, 2009. 

“Obama hails 'extraordinary' moment with presidents,” China Daily [Beijing] Jan.8, 2009. 

“Obama moves to reshape U.S. policy by closing Gitmo,” China Daily [Beijing] Jan.23, 2009. 

“Obama names Virginia gov as Democratic Party head,” China Daily [Beijing] Jan.9, 2009. 

“Obama sprints through first full day in office,” China Daily [Beijing] Jan.22, 2009. 

“Obama takes presidential oath again after stumble,” China Daily,, [Beijing], Jan.22, 2009. 

“Obama tasks Clinton to step up diplomacy,” China Daily [Beijing] Jan. 22, 2009. 

“Obama's whirlwind first day: economy, war and more,” China Daily [Beijing] Jan. 22, 2009. 



  68 

“Richardson move leaves hole in Obama cabinet,” China Daily [Beijing] Jan.5, 7, 2009. 

“Senate confirms Clinton as secretary of state,” China Daily,, [Beijing], Jan.22, 2009. 

“U.S. new Congress opens pledging to rescue economy,” China Daily [Beijing] Jan.7, 2009. 

“VP: Developing the Sino-U.S. ties goes with historical trend,” China Daily [Beijing] Jan.8, 2009. 

 

People’s Daily (2009) 

“America: The spirit of Shaolin Gongfu is shining in Boardway,” People’s Daily [Beijing] Jan.17, 

2009, 2. 

“American army temporarily launched F-22 in Japan,” People’s Daily [Beijing] Jan.11, 2009, 2. 

“Barack Obama determined the Democratic National Committee chairmanship,” People’s Daily 

[Beijing] Jan.4, 2009, 2. 

“Bustle for the development of the Sino-U.S. relations,” People’s Daily [Beijing] Jan.3, 2009, 2. 

“Building tight constructive relationship,” People’s Daily [Beijing] Jan.14, 2009, 2. 

“Bush gave fare-well speech,” People’s Daily [Beijing] Jan.17, 2009, 2. 

“The celebration of the 30th anniversary of establishment of diplomatic relations between China 

and America was held in Beijing,” People’s Daily [Beijing] Jan.13, 2009, 2. 

“Chinese and U.S. leaders exchanged congratulatory messages to celebrate the 30th anniversary of 

establishment of diplomatic relations between the two countries,” People’s Daily [Beijing] Jan.2, 

2009, 2. 

“Control the short-sighted trade protectionism,” People’s Daily [Beijing] Jan.12, 2009, 2. 

“Creating a new win-win space,” People’s Daily [Beijing] Jan.16, 2009, 2. 

“The establishment of diplomatic relations between China and America has historic significance,” 

People’s Daily [Beijing] Jan.10, 2009, 2. 

“’I feel positive to the future of the Sino-U.S. relationship’: Interview with Fu Limin,” People’s 

Daily [Beijing] Jan.11, 2009, 2. 

“Happlily looking back to the thirty years,” People’s Daily [Beijing] Jan.15, 2009, 2. 

“Hu Jintao and Georgia W Bush exchanged pictures of the 30th anniversary of establishment of 

diplomatic relations between the two countries and congratulations,” People’s Daily [Beijing] 

Jan.13, 2009, 2. 

“Hu Jintao had a meeting with Cater, the previous American president,” People’s Daily [Beijing] 

Jan.13, 2009, 2. 

“Hu Jintao had phone call with Obama,” People’s Daily [Beijing] Jan.31, 2009, 2. 

“Let the history tell the future: The seminar of the 30th anniversary of establishment of 

diplomatic relations between China and America,” People’s Daily [Beijing] Jan.13, 2009, 2. 



  69 

“The rediculous behavior to shirk the duty,” People’s Daily [Beijing] Jan.8, 2009, 2. 

“Seeking for cooperation in the context of globalization,” People’s Daily [Beijing] Jan.14, 2009, 

2. 

“the Sino-U.S. relationship is developing based on mutual trust and cooperation,” People’s Daily 

[Beijing] Jan.9, 2009, 2. 

“the Sino-U.S. collaboration will promote the peace of the world,” People’s Daily [Beijing] 

Jan.13, 2009, 2. 

“the Sino-U.S. mutual interests are increasing,” People’s Daily [Beijing] Jan.14, 2009, 2. 

“U.S.-China relations are quite stable and mature: Interview with David Shambaugh, director of 

China Policy Program, George Washington University,” People’s Daily [Beijing] Jan.4, 2009, 2. 

“U.S. and India signed the 2.1 billion arms purchase contracts,” People’s Daily [Beijing] Jan.6, 

2009, 2. 

“U.S. Strategic Petroleum Reserve began to increase again,” People’s Daily [Beijing] Jan.4, 2009, 

2. 

“Wen Jiabao had a meeting with American previous president,” People’s Daily [Beijing] Jan.14, 

2009, 2. 

“Witnessed the great development of China-U.S. relations,” People’s Daily [Beijing] Jan.3, 2009, 

2. 

“What is America's next step in the military spots in middle Asia,” People’s Daily [Beijing] 

Jan.19, 2009, 2. 

“Wu Bangguo had a meeting with American director of association of commerce,” People’s Daily 

[Beijing] Jan.14, 2009, 2. 

“Xi Jinping interviewed with American deputy Secretary of State,” People’s Daily [Beijing] Jan.9, 

2009, 2. 

 

Secondary Sources 

 

Bloom, Ronald. (1994). Discourse analysis and applications: studies in adult clinical populations. 

Psychology Press: New York. 

The center of Media in Wuhan University. (2007). The report on the development of Chinese 

media. http://www.51bookdown.com/view/177001.html 

 

Davis, Elizabeth Van Wie. (2000). Chinese perspectives on Sino-American relations, 1950-2000. 

Lewiston : E. Mellen Press.  

 

Donald, S. (2002). Media in China: Consumption, content and crisis. BoutledgeCurzon: New York. 

 



  70 

Fairclough, Norman & Chouliaraki, Lilie. (1999).Discourse in late modernity: rethinking critical 

discourse analysis. Edinburgh University Press: England. 

  

Ford, Christopher. (2010). Mind of empire: China's history and modern foreign relations. The 

University Press of Kentucky. 

 

Fulcher, E. (2005). What is discourse analysis. 

http://www.eamonfulcher.com/discourse_analysis.html 

 

Gibert, Stephen, & Carpenter, William. (1989). America and island China: A documentary history. 

Lanham: University Press of America. 

 

Goldstein, Jonathan, Israel, Jerry, & Conroy, Hilary. (1991). America views China: American im-

ages of China then and now. Bethlehem, Pa.: Lehigh University Press. 

 

Goodman, David. (1990). China and the West: ideas and activists. New York: Manchester Univer-

sity Press. 

 

Han, Le. and Shi, Lushan. The "Brokeback Mountain"of Chinese Media: A Case Study of Chinese 

Media Construction of Nationalism on Reporting of 78th Academy Award. Paper presented at the 

annual meeting of the NCA 93rd Annual Convention, TBA, Chicago, IL, Nov 15, 2007. 2010-10-

20 http://www.allacademic.com/meta/p189575_index.html 

 

Jiang, Xiayu. (2008). Sino-U.S. relations in retrospect. http://news.xinhuanet.com/english/2008-

12/31/content_10586695_2.htm 

 

Johnstone, B. (2002). Discourse analysis. Blackwell Publishing Ltd: Maldon. 

Kalathil, Shanthi. (2002). Chinese Media and the Information Revolution. 

Harvard Asia Quarterly. 

 

Lee, C.C. (1994). China’s media, media’s China. Westview Press: Colorado. 

 

Liebman, Benjamin. (2005). Watchdog or demagogue? The media in the Chinese legal system. 

Columbia Law Review. Vol.105, No.1. 

 

Liu, Liqun, (1991). The Image of the United States in Present-Day China.Zassoursky Cnewbury 

Park: Sage Publication. 

 

Lu, Keng. (2008). Controversial true journalist. South China Morning Post. 

 

Major events in Sino-U.S. ties. (2003).Embassy of the People's Republic of China in the United 

States. http://www.china-embassy.org/eng/zmgx/t35075.htm 

 



  71 

Mcdonold, Joe. (2010). China Passes Japan As Second-Largest Economy. 

http://www.huffingtonpost.com/2010/08/15/china-japan-economy_n_682747.html 

 

McCutcheon, James. (1972). China and America; a bibliography of interactions, foreign and do-

mestic. Honolulu: University Press of Hawaii. 

 

McGiffert, Carola. (2005). Chinese images of the United States. Washington, D.C.: CSIS Press. 

 

Perlmutter, David D. (2007). Picturing China in the American press: the portrayal of Sino-

American relations in Time magazine, 1949-1973. Lanham, MD: Lexington Books. 

 

Shambaugh, David. (1991). Beautiful imperialist: China perceives America, 1972-1990. Princeton, 

N.J. : Princeton University Press. 

 

Sino-US relations: Feeble but tenacious. (2001).  People's Daily. 

http://english.peopledaily.com.cn/200106/05/eng20010605_71827.html 

 

Suna, Wanning. (1998). Love your country in your own way: Chinese media, nationalism and offi-

cal culture.Social Semiotics, Volume 8, Issue 2 & 3 August 1998 , pages 297 - 308.   

 

Xu, Xiaoge. (1996).Theories and guidelines to journalism. Guangxi Training University: Guilin. 

 

Zhao, Yuezhi. (1998). Media, market, and democracy in China: between the party line and the 

bottom line. University of Illinois Press: Chicago. 

 


	Georgia State University
	ScholarWorks @ Georgia State University
	Fall 12-8-2010

	A Balancing Act Between Nationalism and Globalism: A Comparison of Two Chinese Official Newspapers in Portrayal of America 1989-2009
	Shuhua Dai
	Recommended Citation


	Microsoft Word - Shuhua Dai Thesis Fall2010.doc

