
t 1

FREEDOM OF THE PRESS IN THAILAND

THESIS

Presented to the Graduate Council of the

North Texas State University in Partial

Fulfillment of the Requirements

For the Degree of

MASTER OF ARTS

By

Dangtoi Sangchan, B. A.

Denton, Texas

December, 1976



Sangchan, Dangtoi, Freedom of the Press in Thailand.

Master of Arts (Journalism), December, 1976, 88 pp.,

bibliography, 57 titles.

Freedom of the press in Thailand fluctuates greatly,

depending upon the government in each period. Newspapers

have been suppressed since the monarchy political system

was changed to democracy in 1932. Several kinds of suppression

were imposed in each period which showed that the country,

in reality, was under a military dictatorship.

This study is a summary of the government control of

the press since 1932. The study was divided into five

chapters, including the introduction, background of the

press and politics in Thailand, style and characteristics

of Thai newspapers, government control from 1932 to 1963,

and the conclusions and recommendations for further study.



TABLE OF CONTENTS

Chapter Page

I. INTRODUCTION .......... . . 1

II. BACKGROUND . . . . . . . . . . . . . . . 11

Press
Politics

III. STYLE AND CHARACTERISTICS . ..-.-... . 53

IV. GOVERNMENT CONTROL OF THE PRESS . . . . . 6O

Transition Period (1932-1938)
Pibul Songkram Period (1938-1959)
Sarit Thanarat Period (1959-1963)

V. CONCLUSIONS AND RECOMMENDATIONS . . . . . 82

BIBLI O GRAPHY -.. -..-.- - - - - - --. . . . . . . . . . 85

iii



CHAPTER I

INTRODUCTION

Economic and social conditions have greatly hindered

the development of the press in Southeast Asia. Low literacy,

multiplicity of languages, poor transportation facilities,

and lack of sufficient revenue are barriers to newspapers'

development. The most severe barriers, however, are govern-

ment restrictions, such as strict censorship, suspension of

newspapers, harrassment and imprisonment of journalists .1

Thailand is one of the countries in Southeast Asia whose

press has undergone much suffering from the government's

suppression. Before the revolution of 1932, press activities

were under royal direction and there was no need for the

throne to take notice in terms of legalistic control.3 There

might be criticism of specific royal actions, but no criticism

of the system as such was allowed. News presented in

'Joanne M. Lopez, "The Press in Southeast Asia: ItsProblems and Functions , " unpublished master's thesis,Department of Journalism, University of California atBerkeley, Berkeley, California, 1971, p. 2.
2
All power belongs to the king under the absolute monarchy.

John D. Mitchell, The Asian Newspapers' Reluctant
Revolution, edited by John A. Lent, (Iowa City, 1971), p. 215.

1



2

newspapers depended on whatever the government wanted the

public to know. Most of the news the newspaper got was

usually dated. Newspapers in the early days were not as

effective and interesting as today. Virginia Thompson

described the press role during the monarchy period:

Often the king's speech reached the press
a week after its delivery, and notice of the
arrival of foreign emissaries came to the paper
some time after their departure. Obviously, in
the early days, public opinion was so embryonic,
and the press so insignificant a vehicle, that
the government did not other to keep it either
informed or suppressed.

The first and only press law before 1919 was a libel

law that provided for jail sentences of up to three years

and fines of up to 1,500 baht ($75) for publications judged

to involve defamation of the royal family, contempt of the

law, or incitement to revolt.5

During the period of King Rama VI (1910-1925), an

attitude toward the press in Thailand as a means of dissem-

inating the official and authoritative words had changed

because of the educational expansion. The king himself

would write articles in his newspaper to castigate any opinions

of which he disapproved. The Thai press during this period

was very free and became more aware of its functions in

informing the public on international and national news.

Virginia Thomson, Thailand, The New Siam, (New York,
1941), p. 791.

5Mitchell, p. 215.



3
Its political role as a watchdog of government increased

after the country joined the Allies in World War I.

Newspapers in Thailand were very much concerned about

the inflation that struck Thailand and other countries all

over the world. The Thai newspapers became critical of the

government's decision and the luxurious life of the king

while the rest of the country was suffering from inflation.

The government became more concerned about the power of the

newspapers; they could endanger the government because the

public tended to pay more attention to newspapers than

before. 6

Therefore, the government promulgated the Newspaper

Act of 1919 which required that all military news be cleared

by the censor and forbade all criticism of the government.

But the Newspaper Act of 1919 was considered mild because

journalists had been able to develop devices of indirect

attack on the government to avoid censorship. Virginia

Thomson said:

In application, this censorship was gentle,and the journalists managed to get around it bymeans of satiric verse in which animal symbolism
was used as in the medieval allegories. Thus, when
a newspaper wanted to redicule the provincial

6Ponpirom Iamtham, "The Political Role of Thai Newspapersfrom the Revolution of 1932 to the End of the second World
War, unpublished master's thesis, Department of History,Chulalongkorn University, Bangkok, Thailand, 1972, p. 14.



4

government, whose conferences were always held
during the rainy season, it ran poems on water
buffaloes. The Siamese language was well adapted
to such indirect attack.?

During the reign of King Prajadhipok (Rama VII, 1925-

1935), a newspaper was accused of being irresponsible in

reporting the government news. Therefore, the government

promulgated a more stringent press law in 1927 which had

directly and indirectly institute controls.

Direct controls included refusing publishing licenses

to persons who had not been permanent residents of Thailand

and providing for revocation of licenses at any time for

reasons of public security or for publication of articles

tending to undermine relations between Thailand and nations

with which it had treaties. All editors had to be educated

through nine years of formal education.8

After the press law of 1927 was promulgated, the news-

papers were always under both censorship and stringent controls

until the revolution of 1932 headed by Pridi Panomyong9

which brought the absolute monarchy to an end. The civilians

supporting Pridi were mostly young, Western-educated liberals

who saw themselves as modernizing the government.

Press freedom was part of that modernization, and the

7 Thomson, p. 792.

8Mitchell, p. 216.

9 Pridi Panomyong, now a law professor at Chulalongkorn
University, was a key person in the revolution of 1932.



5

censorship law was abolished in July 1932. But by September,

four newspapers had been closed for criticising the government.

This action showed that the government, even though it

favored the press freedom, had no intention of letting the

press take the lead in its new policies.

Moreover, as a result of the revolution in 1932, which

took place so abruptly that the public could neither under-

stand nor adapt to the situation, the criticism and dispute

about the revolution by the monarchist newspapers made the

government feel insecure. Therefore, the government pro-

mulgated the Press Act in 1934 which raised the required

educational level for editors and established penalities.

All stories about government and the military had to be

censored, and more newspapers were closed under the new law.

The press continued to fight for its freedom until the

military dictatorship began in 1938 when Field Marshal

Pibul Songkram came into power. Following the military

coup by Marshal Sarit Thanarat in 1958, press freedom seemed

to be completely suppressed for the first time until his

death in 1963.

It can be concluded that controls of the press in

Thailand fluctuated between freedom and repression, depending

on the particular view of the individuals in power at any

given time.



6

Statement of the Problem

The problem of this study was to examine the history

and development of the Thai press and its freedom from its

birth in 1886 to the time when severe suppression ceased in

1963 in order to show the struggle of the press freedom

in Thailand and indicate the nature of the Thai press during

this period.

Purposes of the Study

The purposes of this study were:

1. To provide a historical perspective of the nature

and current problems of the Thai press.

2. To show the development of the Thai press from its

birth to 1963 when the period of severe suppression ceased.

3. To show the development of press freedom in Thailand

to 1963.

4. To show reasons why Thai newspapers are called a

political instrument of propaganda.

Significance of the Study

The nature and problems 6f the Thai press have been

written by both Western and Thai scholars, but freedom of

the press in Thailand has not been discussed in detail.

This study discussed in detail how the Thai press was

suppressed by the military dictatorship that ended the monarchy

in 1932. The study will be of value to researchers, journalists,

and students who are interested in the press system of



7
Thailand and will help explain how the weak point of the

Thai press can be eliminated.

The time frame of the total study is significant because

it is the period of transition from the monarchy to a

military government. The roles and freedom of the press

changed rapidly during this period. The press had to operate

in a climate of political uncertainty.

Related Studies

Previous studies of the press in Thailand include

"A Comparative Content Analysis of Thai Newspapers in 1960

and 1969," a systematic quantitative study of Thai newspapers'

contents by Pongsak Payakavichian, a graduate student at

the School of Journalism and Mass Communication at the

University of Wisconsin in 1971 to provide more accurate

and useful evaluation of the Thai press. The study indicated

that the Thai newspapers, even though they played their role

as the watchdogs of government, could hardly concentrate

on the news of national development because they would lose

their audience if they gave up the lighter side of their

reporting.

Joanne M. Lopez, a graduate student in journalism at

the University of California, Berkeley, wrote in her master's

thesis in 1971, "The Press in Southeast Asia: Its Problems

and Functions," that, because of the governmental and social

restrictions, the newspapers in Thailand were to be con-

sidered sources of entertainment rather than sources of



8

information. The study showed that the Thai press was

cowed by the many coups and that, after each coup, tight

control of the press was introduced, leading the press to

exploitation of sex and sensationalism.

"The English-language Press in Thailand: Post World

War II History and Development," a master's thesis written

by Catherine Anne Kekoa, a journalism graduate of the

University of California at Berkeley. She concluded that

the English-language Thai press was unable to inspire or

help set public opinion in Thailand because of a small

readership. Most of the Thais could not read or speak

English.

Albert Pickerell wrote "Journalism: A Happy Game in

Thailand" for IPI Report in 1955 and "The Press of Thailand:

Conditions and Trends" for Journalism Quarterly in 1960,

describing the history and nature of the press in Thailand.

Alexander MacDonald, founder of the Bangkok Post,

published a book, Bangkok Editor, in 1949. He described his

journalistic work in Thailand and the political atmostphere

in Thailand after World War II.

Ponpirom Iamtham wrote "The Political Role of Thai

Newspapers from the Revolution of 1932 to the End of the

Second World War" for her master's thesis when attending

Chulalongkorn University, Bangkok in 1972. She described

historically the political role of Thai newspapers between

the revolution in 1932 and the end of World War II in 1945.



9

Limitation of the Study

This study was limited to the period between 1886,

when the newspapers in Thailand began, and 1963, when the

era of Field Marshal Sarit's dictatorship ended. The study

was mainly concerned with the government's control of news-

papers, since the newspaper is the only medium not state-

owned in Thailand.

Methodology

This thesis was approached by means of historical

method. It described chronologically the history of the press

and politics in Thailand in order to show development of the

press and politics that affect freedom of the press in

Thailand.

The information on the history of the press and its

freedom was gathered from such secondary sources as books,

theses, Thai magazines, IPI Report, and New York Times.

No Thai newspapers were used in this study because they are

difficult to obtain :for research and they are not readily

available even in Thailand. Since this study was not a

content analysis of Thai newspapers, the use of Thai news-

papers was not considered crucial for the study.

Organization of the Study

The study is divided into five chapters. Chapter I

consists of introduction. Chapter II provides the background

of the Thai and politics in order to enhance understanding



10

of the nature and conditions of the press in Thailand.

Besides general history of the press and politics in Thailand,

there is some emphasis on the development of Thai political

system and training of journalists in Thailand. Chapter III

discusses the nature and conditions of the press in Thailand,

discussing many factors that hindered the press development

in Thailand. Chapter IV discusses the government's control

of the press in three periods: (a) a transition period,

1932-1938; (b) the Pibul Songkram period, 1938-1958; and

(c) the Sarit Thanarat period, 1958-1963. Various forms of

governmental control of the press in each period are

discussed in this Chapter. Chapter V presents conclusion

and recommendations for further study.



CHAPTER II

BACKGROUND

Press

Before the printing press was introduced to Thailand,

hand-written newsletters were the only means of communication

between the government and the people. Each proclamation

would be sent first to the Ministry of Armed Forces and

the Ministry of Defense who would then send orders to the

local authorities to call for a meeting and inform the

people about the proclamation.'

In 1662, the first printing press was brought to Thailand

by members of the French Catholic Mission. The press, set

up in Ayuthia, printed in Roman alphabetic characters a

number of religious tracts, a grammar and a dictionary.2

The operation expanded from Ayuthia to Bangkok, but still

used Roman characters.

In 1835, the first Thai-language printing press was

1Ponpirom Iamtham, "The Political Role of Thai Newspapersfrom the Revolution of 1932 to the End of the Second World
War," unpublished master's thesis, Department of History,
Chulalongkorn University, Bangkok, 1972, p. 1.

2Virginia Thomson, Thailand, The New Siam, (New York,1941), p. 788.

11



12

established in Thailand by an American missionary, the

Reverend Charles Robinson, who bought the Thai-language

type from James Low, the British captain who had developed

Thai-language type. Robinson printed a number of tracts

for use by American missionaries in propagating their

religion in Thailand.3

Soon Robinson had a competitor. In 1837, Dr. Beseh

Bradley, an American missionary, designed new types, which

remain in use even today.4

The first use by the Thai government of the printing

press occurred on April 27, 1839, when 9,000 handbills

containing a royal proclamation banning opium smoking and

trade were printed on Bradley's press. But the bulk of

printed materials still was confined to the religious pub-

lications of the missionaries.5

English-language Newspapers

In 1844, because of the availability of the new types,

Bradley started the first newspaper, The Bangkok Recorder,

both in English and in Thai. The fortnightly newspaper's

purpose was to inform the Thai people about their community.

This first venture was not particularly successful and the

3 Thailand Official Year Book, (Bangkok, Thailand,
1968),-p.43.51.

4Ibid.

5 lbid.



13

Bangkok Recorder folded after two years, only to be resumed

as a monthly newspaper on March 12, 1865.

In the following year, however, a libel suit was brought

against Bradley by the French Consul in Bangkok because of

his criticism of a French official.6 The case was found

against the American missionary, who was forced to print

an apology and pay an indemnity. Two years later, perhaps

as an after-effect of the adverse court decision, he dis-

continued the publication, thus ending the short life of the

first newspaper in Thailand.7

Following the death of the second Recorder, Bangkok

was without a newspaper for four months. But on May 22,

1867, the Siam Weekly Monitor, owned and edited by S. d'Encourt,

made its appearance. Bradley printed the paper and was one

of the staff of the Siam Weekly Monitor. 8

Because d'Encourt was a heavy drinker, Bradley stepped

more and more into the breach as writer and editor. But

the paper could not survive the weakness of d'Encourt. It

died in September 1868.9

6lamtham, p. 4.

7John D. Mitchell, The Asian Newspapers' Reluctant
Revolution, edited by John A. Lent, (Iowa State University
Press, 1971), p. 212.

8 Thomson, p. 788.

9 Mitchell, p. 212.



14

Other publications during this period were The Siam

Times, Bangkok Press, and Bangkok Summary, all weeklies

and all short-lived, dying within a year.10

The element of competition had entered Thai journalism

by this time. Interest in publishing newspapers had spread

to the Thai people. As a result, several daily newspapers,

both Thai and English language were begun.

The first English-language daily newspaper was the

Siam Daily Advertiser. It began as a joint enterprise by

Englishmen, John Smith and Thomas S. Andrews, on September 1,

1868.11 Its earlier editions consisted of only one sheet

that gave daily shipping and export-import news.12 Within

a month of publication, it began to insert in Thai, adver-

tisements, obituaries, and items about foreigners. The

newspaper later ran parallel columns in English and Thai.

It survived for seventeen years, making it the longest-lived

paper in this period.

The Bangkok Times, the next English-language newspaper,

was begun in 1887 by T. Lloyd Eilliamese as a small weekly

journal. It later became a daily in 1896.13 Of all the

'0 Official Year Book, p. 452.

11 Thomson, p. 779.

Official Year Book, p. 453.

13 Thomson, p. 789.



15

English-language papers, The Bangkok Times was the dullest

and most conservative newspaper. It still was read, however,

by most of the educated Siamese and foreigners.'4

In 1891, The Siam Free Press was founded by J. J. Lillie,

an Irishman, as a rival to the prospering Bangkok Times.

In 1898, Lillie was expelled from the country for having

insulted the sovereign, the government, and the people of

Siam, and for having sent false and alarming communications

to foreign countries.15 However, the Siam Free Press was

continued for a few years by Francis McCullough, who eventually

sold it to an American, P. A. Hoffman. Hoffman sold his

holding to Siamese interests, and the editorial staff

rechristened the newspaper, the Bangkok Daily Mail. The

paper continued to be American-dominated until its demise

in 1933i6

The Siam Observer was the politically oriented English-

language newspaper that appeared at the end of the nineteenth

century, published by the Tilleke family. It took over the

Siam Directory, which appeared in 1878. The Observer's

circulation was not large, and, although it received a

14Thomson, p. 789.

15lbid.
161bid.



16

government subsidy, it finally closed in 1933.17

Thai-language Newspapers

As mentioned, the interest in publishing newspapers

was not confined to foreigners. The Thai started to show

interest in the press in 1858 with the Royal Gazette printed

by King Rama IV. Its purpose was to inform the Thai of
royal proclamations and important public announcements.

It disappeared and was re-established in 1876 during the

reign of King Chulalongkorn (Rama V, 1868-1910).18

The Gazette has been published continuously since then,

but it usually is omitted from the list of the kingdom's

newspapers because of its special role.19

However, Thai newspapers by Thai people came into their

own during King Chulalongkorn's reign, a reign in which

many progressive steps were taken to a new way of life in

Thailand. The old feudal system was gradually abandoned

and a civil service was organized for the administration of
the nation. Slavery was abolished and an educational system

was set up. As a result, people were more educated and

enthusiastic to know and to be informed about national and
international events. Newspapers became more important

17Ibid.

18Mitchell, p. 213.

1
9 Ibid.



17

than ever and were read by greater numbers of people.20

The first Thai language daily newspaper, in 1875,

Court, was published by a group of eleven princes led by

Somedej Chao-fa Grom Phya Panupanwongwaradej. Its purpose

was to inform the public of royal activities, proclamations

and important announcements.21 It contained no criticism

or political news. It was discontinued after 552 issues.22

The Weekly Darunawadh, the next Thai newspaper, was

begun by young members of the royal family in 1874 as the

first radical Thai newspaper. It struck out against the

old conservatives, calling their ideas dull.23 One commentator

has typified Darunowadh as "too spicy for old Siam," a

comment quite at odds with the later sensationalism of

the Thai press.24

In the reign of King Vajiravudh (Rama VI, 1910-1925),

the interest of the people toward the press increased, and

the number of Thai, English and Chinese newspapers totalled

133.25 This period was called "The Golden Age of Thai

Kenneth P. Landon, Thailand in Transition, (Chicago,
1939), p. 6.

21Supapan Boobsaad, History of the Newspapers in
Thailand, (Bangkok, 1974), p. 15.

22Official Year Book, p. 453.

23 Mitchell, p. 213.

24 Ibid.

2 5 Iamtham, p. 13.



18

Journalism." The king himself took an active part in

journalistic controversies, especially through the columns

of the famous newspaper of that time, Nung sue Bim Dai,

to which he frequently contributed leading articles. He

welcomed fair criticism of his government but reacted with

vigor against what he believed to be unfair or groundless

attacks on his administration.26 The newspapers of his

period flourished under this freedom.27

Because of its important role, journalism encouraged

people to start their own businesses. Thus privately owned

newspapers sprang up. The privately owned newspapers that

should be mentioned were Siam Prapet, Tulwipak Pojanakit,

Nung Sue Bim Dai, Bangkok Daily Mail, Varasup, Bangkok

Politics, Yamato, Wayamo and Observer.28

Siam Prapet was founded in 1897 for educational purposes.

It presented readers with historical knowledge that had been

kept exclusively for Royal members in the Royal Palace.

Thus this newspaper has value as historical literature.29

Tulwipak Po janakit, a radical and political-leaning

newspaper, was founded in 1900. It presented the public with

national and political information that readers should know.

26Mitchell, p. 213.

2 7 Iamtham, p. 15.

2 8 Ibid., p. 13.

2 9 Ibid., p. 16.



19

Criticism of the government administration was too strong,

however, to influence people effectively.3 0

Yamato was the newspaper run by a Japanese, Imeya Kawa.

This best seller, founded in 1922, favored criticism of

government officials rather than the government body.3 '

Wayamo was the radical paper of a group of retired

officials. Founded in 1921, it had a better opportunity

than other newspapers to report facts and criticize the

government.32 Because of its radical operation, a libel

suit was brought by the government, saying it had gone too

far in criticising the king for his luxourious life. 3 3

Varasup, a Thai daily newspaper, was founded in 1907

by a Chinese, Seao-Hud-Seng Sriboonruang. It started out

in both Thai and Chinese, but the Thai edition was dropped

in 1921 and the Chinese-language edition survived until

1930 as Hua-Hsien Jih-Pao. The paper aimed to enhance

relations between Thai and Chinese and to inform people of

democracy. Sriboonreang was not only a journalist but

also a politician who favored Sun Yat-sen during the revolution

in China.35

30Ibid., p. 17.

31lamtham, p. 26.

32Ibid.

33 Ibid., p. 27

34Mitchell, p. 213.

35 Iamtham, p. 24.



20

Nung Sue Bim Dai was a well-known newspaper founded

by the government officials in 1908. It was the newspaper

that spoke for the government. King Vajiravudh always took

an active part in journalistic controversies through the

columns of Nung Sue Bim Dai, but the paper came to an end

in the early days of the 1932 revolution.36

The Bangkok Daily Mail contained some of the best

news commentating at that time. It was founded in 1908

by an American, Phillip Hoffman, and was run by educated

Thais with many years of journalistic experience, such as

Pya Winaisoontorn, Phya Udompongpensawat, Louise Keereewat,

and Luang Saranuprapan. Its editorials and articles were

highly influential with the government because of these

people. The government had to keep an eye on this political

newspaper.37

After World War I, King Vajiravudh became the owner

of the Bangkok Daily Mail. Hoffman could not support the

paper during the depression. In 1925, the king's brother,

Prajadipok (Rama VII, 1925-1935) succeeded to the Daily Mail

as well as to the throne, but removed himself from direct

involvement by selling the paper to a group headed by his

father-in-law, Prince Svasti.38

36Thomson, p. 702.

3 7 Iamtham, p. 21.

38 Mitchell, p. 214.



21

Although direct involvement of the monarch in Thailand

journalism ended with king Prajadhipok's sale of the Daily

Mail, royal journalists continued into the 1940's. Especially

prominent was Prince Wan Waithayakon. His Prachachat,

founded in 1932, was a training ground for many who went

on to become leading journalists in the post-World War II

years. The paper became a leading voice, too, for the new

political consciousness embodied in the coup of 1932, and

remained a thoughtful and respected voice until its publication

ended in the mid-1940's.39

Contemporary with Prince Wan and Prachachat as leaders

in the post coup royal press were the British-educated,

Prince Pithya and Pramuanwan. The prince owned, actively

published, and regularly contributed to the paper, which was

printed on the prince's palace ground.40

He used his regular foreign affairs commentary column

to consistently present pro allied views before and into

World War II. The paper, however, was stopped after its

plant was severely damaged by Allied bombs.41

In 1932, the paper played an important role as political

educator and watchdog for the government. The People's

39Mitchell, p. 214.
4 Ibid. p. 215.

4lIbid.



22

Party revolution had just occurred, ending the absolute

monarchy, and accelerating modernization in Thailand.42

Newspapers, however, came and went on the eve of the

sudden coup; the political atmosphere was tense and set for

transition. In the brewing political storm, both the Royalists

and the coup group manipulated the press toward their ends.

The climate was one of political uncertainty for the press.43
The Bangkok Daily Mail supported the Royalist faction,

so the democratic regime blacklisted the paper and the Mail

sold out from political pressure. Keereewat, an editor,

was arrested and held as a political prisoner.44

The Siam Chronicle, a pro-American newspaper run by

Thais, was launched as an English-language daily in May,

1936, for international readers. The first issue was edited,

published and printed at the Thai Commercial Press by

Sivaram Madhven for proprietor Phya Trijanusasana. This

paper gathered news through European and Japanese wire and

radio services: British Broadcasting Corporation, the

British Official Wireless (BOW), Domei, and Ringo Imperial

Service.45

In 1944, The Bangkok Chronicle advertised itself as

42Kekoa, p. 15.

43Thomson, p. 797.

44 Iamtham, p. 47.

4 Kekoa, p. 17.



23
"Thailand's National Daily." Local and international news

were about equal in number, but the Chronicle gave definite

priority in headline size, story location and space to

local releases.46

The Bangkok Chronicle, begun in 1939, later launched

Siam Nikorn, a Thai-language edition, but both went out of

business in 1969. It was the oldest continuously published

paper in the country. 4

Lak Muang, one of the oldest Thai newspapers in Thailand,

was founded in 1926 by Boontien Anginant, a Thai-Chinese

merchant. It was credited as the first Thai paper to use

the combination of illustrative cartoon and satirical verse

to comment on public officials and issues. This device,
especially the verse, was carried frequently by M. R. Kukrit

Pramoj, an editor of Siam Rath in 1950.

Chao Thai appeared in 1949 as the semi official voice

of the police department and General Phao. It was a pro-

Thai and anti-communist newspaper. Chalerm Vudikosit,

Chao Thai's able and respected editor and publisher, made

Chao Thai into a prosperous and respected paper even after

its supported General Phao was sent into exile in 1958.x9

46 Kekoa, p. 17.

47Mitchell, p. 221.

48 James N. Mosel, "The Verse Editorial in ThailandJournalism, " Journalism Quarterly, XXXIX (1962 ), 71 .
49Albert G. Pickerell, "The Press in Thailand, Conditions

and Trends," Journalism Quarterly, XXXIX (1960), 92.



24

Other newspapers were Sri-Krung, Thai Radsadorn, Thai

Mai, Pramuan Wan, Bangkok, Warasup, Prachachat, Ying Thai,

Thai Ekrarat, Thai Num, Pramuan Kao, Pracha Korn, Prachamit,

Supabburut, Supabsatree, Nikorn, Thai Seri, Suwannapum,

Bangkok Time, Kong Nguan, Thai wan, Bangkok Nippo, and

Kao Pab.5 0

After World War II, newspapers tended to fight against

such government suppression as strict censorship. The

Pibul's government finally allowed free criticism and reporting

on government activities. As a result, several governmental

newspapers appeared. Government officers supported many

newspapers and had these newspapers talk for the government.5 1

Prachatippatai, owned by Field Marshal Pibul Songkram, was

a prominent newspaper that supported the government strongly

with distorted news, slogan and articles.52 These newspapers

were called 'prostituted newspapers" because they would

print or report anything for money.

English-language Newspapers after World War II

During World War II, the Japanese, who temporarily

occupied Thailand at the time they attacked Pearl Harbor,

50 Iamtham, p. 73.

51Boonsaad, p. 123.

5 2Ibid.



25
suppressed English-language publications in Thailand. After

the war, four English-language newspapers appeared.53

Liber, national paper for international readers,

began on September 5, 1945, by Manit Vasuvat, chairman of

the publishing enterprise, Sri Krung Company. The paper's

goal was to bridge the gap between foreigners and the Thais

while refraining from becoming the propaganda organ of either

the government or of a foreign country. It also tended to

represent the viewpoint of British-educated Thais in the

analysis of both domestic and foreign news. The paper was

conservative and well-written, but not stimulating enough

or widely enough read to significantly affect either its

audience or the Thai press.54

Liberty offered an interesting service to Thai students

of the English language: Several times weekly a supplement

to the regular edition provided a Thai translation of some

editorial content, a vocabulary list and grammatical hints.55

But, in 1957, General Phao purchased Srikrung to be a

mouthpiece and organ of his political party, Seri Manangkasila.

He also acquired Liberty, known later as The Bangkok World

under the new American editor, Berrigan.56

53Ibid.

5 Kekoa, p. 19.

55Ibid., p. 22.

56Pickerell, p. 93.



26

The Democracy, an English-language morning daily, was

begun by Luang Damrong Duritarskh in January 1946. It

covered local and international news gathered from Reuters,

U. S. Information Service, and the United Press. The format

was broadsheet, American style, with poor photography and

about 20 per cent advertising.57 It survived for only one

year and disappeared January 31, 1947.58

The Bangkok Post was founded by Alexander MacDonald,

an American ex-navy lieutenant, August 1, 1946. It was

backed by many Thais such as Phya Prija and Luang Damrong,

Royalists; Thawi and Prasit Lulitanon, sympathizers with

the coup of 1932; Somboon Supandit, a young lawyer; and

Achit, responsible for the job-printing side of the firm.59

It was a Siamese-American venture representing a cross-

section of Siamese business and politics. It was a very

successful newspaper read mostly by educated Thais and

foreigners in Thailand.6 0

The Bangkok World was founded in February 1957 by

Darrell Berrigan, a United Press correspondent in Asia,

and Far East correspondent for the Saturday Evening Post.

The World replaced Liberty after the September 1957 coup in

57Kekoa, p. 23.

5 8 Ibid., p. 28.

59 Pickerell, p. 3.
6OIbid, p. 27.



27

which General Phao fled the country. Berrigan, an editor

of Liberty, relinquished his 35 per cent of the stock in

the publishing company in return for the name of Bangkok

World.61

Berrigan's daily column "The Wonderful World," was a
light and well-written treatment of life in Bangkok. Once

a week, he wrote a local news summary that, prior to the

imposition of martial law, was an important and reliable

source of political intelligence in Thailand.62

Chinese Newspapers

The Chinese newspapers after World War II tended to

concentrate on the revolution by the Kumintang headed by

Sunyatzen in China. Chung Kuo Ken Pao, launched September 21,

1945 by the Kumintang supporters, which had links with other

papers, Min Sheng Jih Pao and Cheng Yew Jih Pao, both appearing

in January 1, 1946.63

On October 10, 1945, the Communist entered the lists

with the daily Chuan Min Pao, and, in May 1946, the Thai

branch of the non-Communist, anti-KMT China Democratic

League was represented by Min Chu Hsin Wen. Eleven months

6lAlbert Pickerell, "The Press in Thailand, Conditions
and Trends," Journalism Quarterly, XXXIX (Winter, 1960), p. 92.

62Ibid., p. 93.

63Mitchell, p. 226.



28

later, the leaders of the Thai branch financed the daily

Manku Pao, which soon became a Chinese non political press

leader by concentrating on Thai-centered opinions and the

welfare of the kingdom's Chinese community rather than polit-

ical matters linked to the mainland.64

In January 1950, Hsien Jih Pao and its evening companion

were launched by tiger balm ointment millionaire, Hu Wen Hu.

They were pro-Peking papers but became neutral by the end of

1951 and by mid-1953 they were vigorously supporting pro-

nationalist policy.6

There was a sharp drift of the Chinese press from 1955

to 1957 to a position strongly neutral and to some extent

pro-Communist. At the time of the September coup, only

one Chinese-language daily was persistently anti-Communist

and it was fourth in circulation.66

Generally speaking, the Chinese papers were more stable

financially and less sensational than the Thai-language

press. They provided more foreign news and gave fuller

coverage to business affairs, for in Thailand, as in other

areas of Southeast Asia, the commercial and financial community

was controlled by Chinese.67

6 4 Ibid., p. 227.

6 Mitchell, p. 227.

66 Pickerell, p. 94.

67Ibid., p. 94.



29

Newspapers in Field Marshal Sarit's Period (1958-1963)

In 1958, the revolution by Field Marshal Sarit Thanarat

closed eighteen newspapers, including six dailies, and

abolished political parties that reduced financial support

and forced most of the newspapers to become self-supporting.68

As a result, the Thai press became less politically inspired

and appeared to be more stable than when it depended more on

political parties support. Although the small newspapers

with weak circulation had declined, the Thai press as a

whole, had to rely upon income from advertising.69
In the administration of Field Marshal Sarit, there were

20 daily newspapers: 14 in Thai-language (4 morning papers

and 10 evening papers), two in English and four in Chinese

(all from Chinese-language papers produced separate morning

and evening editions.) All daily newspapers were published

in Bangkok.70

The Thai press during this time seemed to be more

sensational because of governmental suppression. Journalists

were limited in their writing and they tended to avoid

censorship and any kinds of suppression from the government.7 '

Pongsak Payakavichian, "A Comparative Content Analysis
of Thai Newspapers in 1960 and 1969," unpublished master's
thesis, School of Journalism and Mass Communications, University
of Wisconsin, Madison, Wisconsin, 1971, p. 23.

69Payakavichian, p. 23.

70 0fficial Year Book, p. 454.

71 Boonsaad, p. 151.



30
Pim Thai was one of the leading-circulation newspapers

in the early 1960s. It was owned initially by Chaiyong

Chavalit, manager of Thai Panichakarn company. It presented

readers with sensational news, stories of murders, accidents

and natural disasters.72

Pim Thai was credited with originating wooden letter

banner headlines carved of wood and usually printed in

color. Its trade mark headline color was purple.73

Kiattisak was a small circulation newspaper edited by

an experienced and capable writer, Sala Likhitkul. It was

an anti-Communist and pro-Western newspaper. After Field

Marshal Sarit's death in 1963, it became one of the leading

newspapers in circulation, along with Pim Thai and Thai Rath,

because of its sensational news.7 4

Thai Rath was a very influential newspaper because of

its wide circulation. It concentrated on sensational news

and on speaking for the government. It was first owned by

Air Marshal Chalermkiat Vadhananghir and, later, was transferred

into the hands of Kampol Watcharobol.75

SarnSeri, a morning newspaper, was founded in 1956

by former Prime Minister Marshal Sarit as a sister paper to

72Mitchell, p. 222.

73 lIbid., p. 223.

74 Ibid.

75 Payakavichian, p. 81.



31
Thai Raiwan. In the time of Pibul's regime, Sarit used

these newspapers as political tools. Before 1958, Sarn Seri

was anti-West. After Sarit became the head of revolutionary

group and Prime Minister in 1959, Sarn Seri was regarded as

a mouthpiece of government and it became pro-West and anti-

Communist China.76

Sarn Seri was closed by Thanom's government in 1965

because of its criticism of the government's action in searching

the misappropriation of public funds by the late Prime Minister.

Khao Panit, the daily trade news, was the only newspaper

owned by the government, by the Ministry of Economic Affairs.77

Other newspapers were Chao Thai, Lak Muang, Pleon Chit

Daily, Prachatippatai, Seri Thai, Siam Nikorn, Siam Rath,

Thai Raiwan, and Siang Ang Thong. Two English-language

newspapers at this time were The Bangkok Post and Bangkok

World. The four Chinese dailies, each having a morning and

afternoon edition, were Hsing Hsien, Sakon, Sri Nakorn

(Chin Hua) and Tong Hua.7 8

Provincial Newspapers

The newspapers in Thailand under the period studied

were concentrated in the capital city of Bangkok. There

76Ibid., p. 76.
77Wandell Blandhard, Thailand, Its People, Its Societ,

Its Culture, Human Relations Area Files, Inc., (New Haven,158) p. 209.

78lamtham, Appendix I.



32
were 20 dailies in Bangkok and none in the provinces. Most

of the provincial newspapers were published once every ten

days to coincide with the announcement of the results of the

state lottery.7 These results were picked up from the radio

broadcast from Bangkok, and provided the main story of a

provincial newspaper. But legitimate news stories of local

events were presented as well, and, in this respect, the

publication was no different from any other established

provincial newspapers.80

There were 49 provincial newspapers. Only two newspapers,

Kon Muang of the northern city of Chiengmai and Thai Taksin

in the southern city of Had Yai, graduated to the daily rank.

They could well illustrate a pattern of development in provincial

newspapers. When a newspaper becomes well established in the

community, when social and economic conditions permit, when

literacy grows or, in short, when the community is ready,

a provincial newspaper will likely advance from once-a-week

to a daily.

Training of Journalists

The majority of active newspapermen in Thailand probably

had their training on the job or drifted to journalism from

other careers. Academic training was likely in fields other

7Official Year Book, p. 453.
80Ibid. , p. 454.



33
than journalism.8 1

Academic training in journalism in Thailand began in

1939 when Chulalongkorn University offered a one-year

diploma course for students who had had two years of university

education in arts. There were nine students in the first

group under this program and only one of these failed to

graduate at the end of the year.82

The next year, the University switched to a night

program to suit the needs of those who worked during the

day. It began as a two-year course, and later extended to

four years. The program continued until November, 1944

when Chulalongkorn was forced to suspend all of its operations

owing to frequent World War II allied air raids. 83
In 1948, the University once again opened a two-year

journalism night course for those who had completed secondary

education or were certified by their respective editors

to be genuine working newspapermen.8 This last venture

by Chulalongkorn University ended in 1954. A total of 416

graduates was produced under this program.85

Next to offer academic training in journalism was

81"The Institute for Thai Journalists," Mahachon,
(November 15, 1974), p. 20.

82 Official Year Book, p. 456.

83Ibid.

84 Ibid.

85Ibid.



34!

Thammasat University, when it began a four-year course

leading to a bachelor's degree in 1954. Students had to

study liberal arts for one year, and then take specific

journalism courses. By 1960, the university had produced

about 200 journalism graduates.86

Substantial advances were made in communication training

in Thailand from 1961 to 1966. Four permanent training

projects were instituted to give training in the fields of

journalism, public relations, and mass communication.87

In 1964, mass communication was offered as a course at

the Faculty of Humanities, Chiengmai University. There were

39 students in its first group and they studied for four

years for a bachelor of arts degree. It was the only training

in journalism outside Bangkok.88

In 1965, Chulalongkorn University inaugurated the

Department of Mass Communication and Public Relations with

a first enrollment of 78 students. It admitted 252 more

students in the following years, bringing to 330 students

the total working three years for a pre diploma graduation.

This class admitted men and women from the newspaper

profession as well as high school graduates.89

86Ibid.

8 Ibid., p. 457.
88 Ibid.

89Ibid.



35
In 1966, Thammasat University launched a three-year

evening program in addition to its ordinary degree program.

All working journalists were qualified to take the class upon

production of a letter of recommendation from a newspaper

editor or a director of an organization concerned with the

newspaper or other fields of mass media. This first program

attracted 354 enrollees.9 0

Even though journalism training in Thailand had been

developed, journalism standards remained low, probably

because not enough practical training was offered. Most of

the academic courses studied in universities did not make

students efficient journalists. Courses studied were:

1. History of Mass Media.

2. Theory and Process of Communication.

3. Fundamentals of Feature Writing.

4. News and Reporting.

5. Photography.

6. Theory of Printing.

7. Public Relations.

8. Creative Writing.

9. Technique of layout and illustration.

10. Laws on Mass Communication.

11. Research Methodology.

12. Public Relations in Business.

9 0Ibid. , p. 457.



36
Other courses were English, history, psychology, sociology,

economics and political science, while little emphasis was

placed on professional training.9 '

Teaching followed the lecture method almost completely.

A normal lecture load was 20-29 hours per week. Students

graduated after reading no more than four books during their

graduate years.92

Dr. Albert G. Pickerell, who spent 10 months in Thailand

to help establish a department of journalism at Thammasat

University, believed that the only practical way in which

journalism education could be improved was education through

professional training.93

Finding teachers was a major problem journalism in

Thailand faced. Teachers and professors were limited because

most educated persons in Thailand seek government positions,

adhering to the standard belief that patriotism and service

to the country were achieved only through politics. Little

prestige was attached to other activities, such as teaching

or the fine arts. As a result, the journalism profession,

with few exceptions, was in the hands of persons of limited

education and experience

91Chulalongkorn University transcript, 1972.

9 2Kekoa, p. 66.

93 Pickerell, "Journalism: A Happy Game in Thailand,"
Journalism Quarterly, XXXIX (1955), p. 7.

94 Ibid.



37
Politics

For centuries, the government in Thailand was autocratic

in form and authoritarian in spirit. Power had the privilege

of a small elite based partly on heredity and partly on

appointment and in no way accountable to the people for

its conduct of office. At its highest levels, this ruling

class comprised people attributed semidivine status and

considered in every way superior to common mortals.95 Even

lower officials were regarded as a class above mere citizens,

although, at any time, a citizen with ability or influence

could be appointed to office. There were, then, two distinct

classes: those who ruled and those who obeyed.96

Until 1932, the government of Thailand was an absolute

monarchy with official positions monopolized by members of

the Thai noble families. Young Western-educated Thais,

however, became discontented with this situation, and, in

1932, led by Pridi Banomyong, upset the government in a

bloodless revolution. These men were impressed with the

ideas of liberal government and political freedom that

permeated Europe after World War I. They believed that

the supreme power should be in the hands of the people with

the following privileges instituted:

9 5 Blanchad, p. 11.

96Ibid.

97 Kenneth, p. 7.



38

1. The privilege of having an assembly or committee of

the people exercise power over the nation, said assembly to

receive power to act from the will of the people.

2. The privilege of choosing representatives to make

the laws.

3. The privilege of demanding to know what the government

is doing and what it is planning to do.

4. The privilege of demanding that representatives

pass certain laws.

5. The privilege of living in the country. The

government has no right to expatriate anyone, although it

has the right to confine troublesome individuals to restricted

areas in the country. This meant that the government had

the responsibility of providing everyone with a place to live

and work.98

On June 24, 1932, the end of absolute monarchy was

proclaimed. The constitution of 1932 placed strong restrictions

on the power of the monarchy, stripping it of its absolutist

character. It removed the power of senior members of the

royal family to engage in political activities.99

Three separate branches of government were established:

executive, legislative and judicial. The National Assembly

98 Ibid., p. 23.

99Saul Rose, Politics in Southeast Asia (St. Martin's
Press, 1963), p. 125.



39

(Parliament) was given two categories of members: those

elected for a four-year term by village and district

representatives, and those appointed by the government in

power.100

At its first meeting, the Parliament elected Pya Mano

the respected chief judge of the Court of Appeal, as the

Prime Minister. He chose the members of the executive

committee. It was Thailand's first step toward democracy.

Political parties, however, were still not permitted and the

press was censored by the government.101

The rapid coming of the revolution was hard for the

royalists to accept, resulting in unstable politics. On

October 1933 the People's Party regime was threatened by a

rebellion of provincial army and civil officials led by

Prince Bowaradej, a former Minister of Defense. The uprising

was squashed and the power of royalty sank to its lowest level.

Prince Bowaradej and many high princes were exiled, and many

supporters put in prison.102

A tense political atmosphere reigned after the revolution.

Coup and counter coup rocked the country with the military

playing a vital role. As a result, military dictatorship

replaced democracy in Thailand.

'0 0 Blanchad, p. 156.

'0 1 Donald E. Nuechterlein, Thailand and the Struggle for
Southeast Asia (Ithaca, 1966), p. 32.

02Ibid., p. 38.



40

The major failures of democracy were as follows:

1. The Western-educated civilians who wished to modernize

Thailand, called some of the military leaders to their

aid in a revolution. However, these officers, once having

tested power, soon discovered that they could get along

quite nicely without the backing of the civilians and became

independent political actors.103

2. The revolution had no roots in the people as a whole.

In no sense was it a response to or a result of popular

pressures or demands. It was made from on high and could

be seen as being a mere substitute for the traditional

governing elite.1o4

Sir Josiah Crosby concluded that liberalism never had

a chance:

Looking back upon the past, it is now easy for
the impartial observer to see that the democratic
revolution of June 1932, lacking as it did the basis
of any valid public opinion, was doomed to failure
from the very start. The moral to be drawn to from
what happened afterwards is that in any country where
the traditional form of government has been weakened
or destroyed, and where there is no effective public
opinion to supplement or replace it, the existence of
relatively powerful Armed Forces must represent a
standing menace to the growth of democratic institution.' 05

In June 1933, Phya Mano's government were dissolved by

10 3 Rupert Emerson, Representative Government in Southeast
Asia (Cambridge, Massachusetts, 1955), p. 161.

1o4Ibid. p. 162.

'0 5 Sir Josiah Crosby, Siam, The Crossroads (London S. W. 1,
1945), pp. 90-91.



41

the coup headed by Phya Pahonponpayuhasena, Army in Chief,

because Phya Mano seemed to entrust power to the royalist

and governed the country as it was before the revolution.

In November 1933, after Phya Pahon took over Mano's

government, the first election in Thailand to fill the seats

in the assembly was held. The vote was light, and the

elections produced little enthusiasm among the polity. Most

of the elected deputies were respected civilians, many of

them were lawyers and retired officials. The appointed half

of the new assembly was composed largely of military officers.

There were fifty-two of seventy-eight members who were military

men or the police.106

Still, political parties were refused for the reason

that the country was not ready for them. The chief effect

of this policy, however, was to make it impossible for

civilians to establish a base of power in popular support

and, conversely, to bolster the already strong power of the

military. The attempt of Prince Bowaradej, the deteriorating

international conditions, and the achievements of militaristic

Japan, Germany and Italy in the late 1930s provided even

more opportunity to make military expansion a patriotic

policy.

In 1938, Phya Pahon's government lost a vote of confidence

by the assembly on a budgetary issue. The liberal assemblymen,

106Nuechterlein, p. 39.



42

even though they were strong enough to undo the old

government, were too weak to build a new one. It was

believed that only the military leaders could do that.1 07

Colonel Pibul Songkram, leader of a group of energetic

young officers, military aide of Phya Pahon, and Minister

of Defense, immediately set about the task of turning support

within the army into control over it.

Government under Pibul Songkram (1938-1958)

Field Marshal Pibul became Commander in Chief of the

army at the same time he became Prime Minister. To consol-

idate his position, he introduced such measures favorable

to the military service in the form of increased military

expenditures and increased pay for military personnel.1 0 8

Moreover, he appointed his supporters within the military

establishment to positions of prestige and power. In 1941

alone, 8,000 decorations were awarded and 30 generals

appointed.109

Unlike his predecessor, Field Marshal Pibul had policy

ideas of his own. He had written in 1936 that Thailand

needed a dictator. In 1939, he announced that the interests

of the nation would advance only as its military strength

grew as modeled by Japan, Germany and Italy. In effect, he

10 7Blanchad, p. 22.

'08 Ibid., p. 22.

10 9Ibid.



43
proposed a policy of national glorification and armed might.

Thailand entered an era of ideological politics. The

Prime Minister, the Minister of Defense and the Department.

of Fine Arts introduced many measures of culture and political

nationalism. Numerous parades, tournaments and books

glorified the armed forces. The armed forces received even

larger funds, and officers in increasing numbers were given

political positions.110

As the Pibul's government became increasingly fascist

in character, its policy became more and more pro-Japanese.

Under Japanese aegis, it succeeded in obtaining a considerable

area of Indochina, and, with Japanese consent, it annexed

four Malay States and two Shan States from Burma. Thailand

offered only token resistence to the Japanese when they

demanded a military right of way through the country for

their land attack on Malaya and Burma. A few days later,

Marshal Pibul entered into an alliance with Japan and

shortly thereafter declared war on the United States and

Great Britain.ill

The British and American governments ignored the Thai

declaration of war because of the absence of the Thai people's

consent.

During the war, however, some Thai people did cooperate

110Ibid.

111Amy Vandenbosch and Richard Butwell, The Changing Face
of Southeast Asia (Lexington, Kentucky, 1966), p. 286.



44

with the Allies. A Free Thai Movement was organized among

the few Thais abroad, which, with the help of the United

States and Britain, gave aid to an underground resistance

movement led by Marshal Pibul's long time rival, Pridi. In

August 1944, while Japanese troops were still in the country,

Pibul's regime was overthrown by civilian politicians under

the leadership of Pridi.112

After the collapse of the Japanese war effort, the new

Thai government issued a "Peace Declaration" in which the

declaration of war against the United States and Great

Britain was proclaimed null and void because it was made

against the will of the Thai people."1 3 Field Marshal Pibul

was arrested but was released after spending a few months

in jail.

It appeared to many observers at this period that

Thailand was about to begin a new era of democratic growth

and liberalism in politics because the new civilian government

permitted voting in elections, and more freedom to the press." 4

The constitution was again revised and finished in 1948.

There were, however, too many factors militated against this

progress. Waddel Blanchad concluded as follows:

112Ibid., p. 287.

113lbid.

ll4 David A. Wilson, Politics in Thailand (Ithaca, 1962),
p. 27.



45
Enthusiasm for democracy and progress, rather

than penetrating to the mass of the population was
felt only by a relatively small segment of the new
civilians leadership. A combination of internal maladies,
especially the economic dislocations of the war and thepolitical turmoils resulting from the death ;presumably
Pridi's name became associated with the death of theKing in July 1946 of popular young King Ananda made itimpossible for the government to pursue long-term
policies. Perhaps the most serious weakness of the
new civilian regime was the prevalence of corruption
among its leaders. Officials high and low, elective
and appointive, became involved in the pattern of
personal enrichment. Before the coup of November 1947,
the strongest force holding the civilians together
was their mutual desire to share in the spoils of
office. Questions of national welfare were secondary
to schemes for personal gains. The civilians rapidly
lost their moral cohesion and popular support, and
government disintegf ed into personal and functional
of pursuit of gain.

On November 8, 1947, a group of officers led by Pibul

seized the government and removed the civilian leaders,

imprisoning some and forcing others to flee. Pridi was

driven out of politics and sent to Peking in exile.116

The coup was justified on the ground that corruption

had to be eliminated from the government, that the government

was concealing the real facts of King Ananda's death, and

that the civilians were weakening the armed services and

permitting the Communist threat to reach dangerous proportions.'1 7

Pibul became Prime Minister again. His policies

115Blanchad, p. 123.

11 6 Wilson, p. 25.

" 7 Blanchad, p. 124.



46
generally followed the lines of economic expansion, military

growth, promotion of nationalism, and full support for the

status of the West against Communism.118

The Armed forces, again, particularly the army, received

large appropriations, and army officers were installed in

influential positions throughout the government and the

economy. The police force began to gain power during this

period and was given large funds for equipment reservation,

including tanks and armored cars. It controlled all police

powers and exercised a fundamental influence on production." 9

General Phao Sriyanon, one-time secretary to Field

Marshal Pibul and son-in-law of the Commander in Chief of

the army, increased the power of the police as soon as he

became head of the Department in 1947 by staffing the

positions of responsibility and power with coup supporters

and re-creating the police as a political force. Corruption

permeated the police system. Policemen dealt in smuggling,

prostitution, and gambling. If they found it inconvenient

to enforce particular laws, they would not do so.120
Hired thugs were used by police to threaten Chinese

businessmen, to frighten political opponents of the govern-

ment, to influence elections and to silence unruly newspaper

18Ibid.

119Wilson, p. 28.

'2 0Blanchad, p. 194.



47
editors and reporters. During this time, four opposition

members of the Assembly were reported by the. police to have

been shot by Malayan bandits when the Assemblymen tried to

escape; and a newspaper editor disappeared without a trace.

In each case, the public and the Thai press had first implied

and, later, stated outright the police were responsible.121

The political power in the latter part of Pibul's

regime was believed to be in the hands of four men, all of

whom possessed military and police positions. These men, in

the order of their importance, were: Field Marshal Pibul,

Prime Minister; Police Director General Phao Sriyanon, the

youngest of the four and head of pseudomilitary organization

that truly rivaled the army; General Sarit Thanarat, the

Army Commander in Chief; and Field Marshal Phin Chunhawan,

Phao's father-in-law and Sarit's predecessor as head of the

army. However, it was Sarit and Phao, younger than the other

two, who increased their strength between 1950 and 1957

because of their positions and strong supports. Marshal

Pibul, this time, appeared to survive as premier only because

he was able to balance between the two chief factions. However,

late in Pibul's period, it began to appear that Sarit and

his followers had definitely gained at Phao's expense and

that the internal balance was breaking down.122

Ibid., p. 199.

12 2 Blanchad, p. 125.



48

During the period of political insecurity, Pibul

tried to find a way to build himself a base of power in the

general public. In 1955, on his return from a tour of the

United States and Great Britain, he began to introduce

experiments of democracy in Thailand in the hope that he

could swing public opinion behind him.1 23

The establishment of political parties was permitted

from September 25, 1955 in preparation for the 1957 elections.

Two channels of public information were begun, including

regular press conferences with the Prime Minister and the

Hyde Park discussions that gave the politicians opportunity

to speak publicly in the central park of Bangkok.124

During the years from 1952 to 1957, as freedom of

expression was allowed, it became apparent that Pibul and

Phao were going all-out for popular support.1 25 In the election

of February 1957, Pibul's government was unstable because

of the public's strong reaction against electoral malpractice

in the government party victory.126

Corruption at the polls was the strong charge against

the government. The public and students demonstrated to

protest the irregularities in the voting in February. Sarit

12 3 Rose, p. 134.

124 Wilson, p. 29.

I25 Ibid., p. 33.
I26Ibid.



49

played a significant role in handling the public's protest.

This opportunity, as a result, provided the rise of the

political opposition to arouse popular interest.127

On March 2, a state of national emergency was declared.

Sarit was named commander of all Thailand's military forces,

including the national police, headed by his chief rival,

Phao Sriyanon.128

Under the political tension, when Pibul's government

lost popularity with the public, Sarit delayed until September

16, 1957, his military coup, with the result that Pibul and

Phao left the country. The conventional Thai way of changing

government had once more expressed itself, and, again, it

was neither constitutional nor democratic. It had, however,

good reception in the press, including the liberal newspapers.

Hope for better things was the prevailing tone.1 29

Elections were held in December 1957, ostensibly to

right the wrongs of the voting in February. The results

were a foregone conclusion, however, and pro-Sarit elements

won. General Thanom Kittikachorn became Prime Minister and

Field Marshal Sarit, after one year of physical operation

in England, took over on October 20, 1958. Martial Law was

12 7 Vandenbosch and Butwell, p. 291.

I2 8Ibid.

129Rose, p. 135.



50
declared, the Assembly dissolved, and the constitution

abrogated.1 30

Field Marshal Sarit had ruled through an interim

constitution promulgated on January 28, 1959 to replace the

one he overthrew in 1958. Special powers in matters of

state security and for the dismissal of members of the

ministerial council were reserved for the Prime Minister. 131

A constitutient Assembly of appointed members was set

up with a quasilegislative function. Its duty was to draft

a new constituion.

However, its function was not independently discharged,

because it had to follow Sarit's directions. Legislative

and executive functions were separated. Members of the

Council of Ministers could not also be members of the

Constituent Assembly. This seemed to limit the latter to

a mainly advisory role.132

The political change was in the new emphasis on good

and competent government, which brought the regime the support

of both the bureaucracy and the army. The Sarit regime was

stable as he had ruled the country was absolutism. Suspected

Communists and arsonists, for example, were summarily shot.

Unlicensed street stalls were rudely dismantled by police

130Ibid ., p .136.

1 3 1 Rose, p. 136.

13 2 Vandenbosch and Butwell, p. 294.



51

on orders from Sarit if warnings to their owners to remove

them were ignored. Sarit decided that the stalls were an

eyesore and had to be eliminated. Dissatisfaction with his

policies or the way he ran government were almost nonexistant

because of the lack of organized opposition.

Sarit's era ended within five years when he died in

1963 at the age of 55. Even though a dictator, Sarit

considered his policies democratic due to the setting up

of a university in the northern city of Chiengmai and

development of many schools throughout the country. These

had potential in laying 'the groundwork for a politically

more liberal Thailand.'33

Political movements in Thailand since 1932 showed a

number of important features:

1. Many of the original "promoters" of the 1932 coup

remained active in politics.

2. Major changes of personnel and policy usually were

made by coup or shifting factional alignments rather than

by electorate methods.

3. The police and armed forces were important in politics.

4. Bribery, graft and related practices persisted as a

cohesive force in the formation of power coalitions.

5. Political change was increasingly violent.

6. Political activity was gradually extending beyond

133Iid., p.294.



52

Bangkok.

7. Popular interest in government affairs was growing.

It could be concluded that Thailand's political system

was still underdeveloped because it lacked mass opinion

formation. It had been ruled by an elite neither chosen by

the people nor responsible to them. The revolution of 1932

changed that pattern only in theory and not in reality; behind

the screen of constitutional and parliamentary forms, the

elite still ruled.

There were still, however, a few channels for the

expansion of political discontent but there was very little

popular experience in registering political demands.

Discontent existed, but most of it could not reach high officials

and influence major policies. The result was a growing

gap between popular feeling and public policy. The old

style of Thai politics irresponsible elite rule, however,

was still dominant. As education expanded, signs appeared

that a larger number of participants wanted a place on the

political stage.135

134-Blanchad, p. 121.

13 5 Ibid., p. 146.



CHAPTER III

STYLES AND CHARACTERISTICS

As education expanded and the influence of American

journalism increased, newspapers in Thailand improved their

quality in writing style, format, size and technique.

Size

Thai newspapers were printed in several sizes, such as

eight-fold pages (magazine size), tabloid and broadsheet

size pages.1 Until the period of King Rama VII, newspapers

were printed on a tabloid size (91" x 141") because of

paper shortages after World War II. Later, newspapers were

printed on broadsheet size pages (211" x 152" with eight

columns) and today, newspapers average ten to twelve pages

per issue.2

Pictures

Advertisement drawings were the only pictures printed

in the Thai newspaper until the period of King Rama VI when

Supapan Boonsaad, History of the Newspapers in Thailand
(Bangkok, Thailand, 1974), p. 36.

2 Joanne M. Lopez, "The Press in Southeast Asia, Its
Problems and Its Functions," unpublished master's thesis,
Department of Journalism, University of California at Berkeley,Berkeley, California, 1971, pp. 49-50.

53



54

news photographs were introduced.3 Three kinds of pictures

were used: photographs of important people and events both

in the country and abroad, satire drawing pictures, and

cartoon pictures.

However, in the period of the 1960s, photographs and

pictures in the newspapers tended toward the sensational for

the purpose of increasing circulation. Newspapers tended

to indulge in trial by publicity, for example. Photographs

of the re-enacted crime scene were captured with the help

of police.5 Plenty of photographs, color and drawings helped

in boosting circulation.6

Formats

Up to the reign of King Rama VI, the first page of

newspapers were reserved for advertisements. International

news, national news and local news were printed on the next

pages. No specific page or column format was set up for

specific articles or news. However, by the period of King

Rama VI, newspaper format was found with specific pages and

columns for certain news and articles.7

3Boonsaad, p. 88.

4Ibid.

5Lopez, P. 50.

6 Opening Up in Thailand, Impressive Start at Workshop,
IPI Report (October, 1965), p. 13.

7 Boonsaad, p. 88.



55
International news was sparsely reported, earning only

one page in the Thai newspapers. A lot of space was given

to local news and to feature stories.8 Serialized fiction

of love and violence was a common offering. Most papers

usually had at least one daily editorial and a cartoon with

a political slant. Comics were not carried regularly.9

Writing Style

In the 1940s, headline writing was introduced to Thai

newspapers to attract readers.10 During this time, because

of the influence of American journalism, Thai journalists

began to get accustomed to the idea of using a "lead" and of

organizing facts in a story in order of decreasing importance.

The unique development in Southeast Asia to Thai news-

papers was the use of editorials written in verse, with or

without additional prose material. The poem often was

accompanied by a montage type cartoon depicting a series of

scenes that were uninterpretable without reference to the

poem. Its purpose was not to settle issues or to recommend

solutions, but to raise doubt, to introduce aspects of a

8Wandell Blanchad, Thailand, Its People, Its Society,
Its Culture (New Haven, 1958), p. 212.

9Ibid.

10Boonsaad, p. 86.

11i1bert-Pickerell, "The Press in Thailand, Conditions
and Trends," Journalism Quarterly, XXXIX (Winter, 1960), 84.



56

problem (such as sentiment, pathos, or moral qualities)

that would be self-conscious if handled in prose. More

latent functions were to entertain, arouse public interest

in an issue, and avoid censorship. The language employed

was clever, and full of double entendres, word plays,

metaphor and allegory.12

Verse editorials are extremely effective because they

have popular appeal and are easy to remember and easy to

repeat. Editorial comments acquire an oral, face-to-face

value.

Mosel, an associate professor of psychology at the

George Washington University who spent 1954-1955 in Thailand

conducting a nationwide survey of attitudes and communications

habits, and 1958-1960 conducting research on the Thai elite,

explained:

From an anthropological viewpoint, the Thai
verse editorial represents an excellent example of
cultural innovation and "cultural drift" (the
emergence of a new cultural from the existing
cultural predispositions). The verse editorial is not
a traditional device which is dying out under the
impact of modernization; it is a recent innovation
with strong traditional roots, which has actually
been precipitated and strengthened by such modern
forces as governmental censorship and the economic
pressure on newspapers to gain readership. The
quixotic nature of Thai censorship has encouraged
editors to develop devices for evading censorship,
while the strenuous competition for readership
occasioned by the presence of too many newspapers,

12 James N. Mosel, "The Verse Editorial in Thailand
Journalism," Journalism Quarterly, XXXIX (Fall , 1962),
p. 70.



57

make it necessary for the editorial pag 3 to develop
its own special form of popular appeal.

The Thai people have always been good story tellers,

from formal poets to folk yarn spinners, who sacrificed

grammar for their art. However, they were bad reporters.'4

Newspaper articles often read like fiction.1 5 It mainly

presented straight news, human interest stories of just

literary ramblings. 16

The press was considered to be a happy sort of game

rather than a profession.'7 The public was content to enjoy

the press and seemed to consider it a fun press that can

air its dirty linen, attack each other, and scandalize the

elite.18 The standard of the press in Thailand was very

low. The reasons for low quality are many and complex.

First, public indifference hindered the development of the

press in Thailand. The newspapers' only purpose was to

entertain average Thai people. These people had never

13Mosel, p. 71.

'4Lopez, p. 51.

'5 Ctherine Anne Kekoa, "The English-language Press in
Thailand: Post World War II History and Development,"
unpublished master's thesis, Department of Journalism,
University of California at Berkeley, Berkeley, 1972, p. 51.

6MarvinAlisky, Carter I. Bryan and John C. Merrell,
The Foreign Press: A Survey of the World's Press (Louisiana,
1973, p. 271.

'7Alexander MacDonald, Bangkok Editor (New York, 1949),
p. 54.

' 8 Pressure on Asian; Editors, It's the Tide Swinging
Against Us, IPI Report (November, 1962), p. 5.



58

been cold and hungry (which caused them not to be interested

in day-to-day events), had low purchasing power, and possessed

an extreme degree of political apathy. Most of the criticism

of the Thai press came from the government or the press

itself and very little came from the public.'9 Thais were

skeptical about what they read in their newspapers and often

warned others not to believe in what they read.20 The

public did not accept the press as being serious in any way.

Second, when a person wanted to read a newspaper he

could often find one without having to buy it. In the cities,

many tea shops and restaurants displayed paper for their

customers.2 1 In the villages, radio is the quickest way to

get important news.22 Thus, little revenue was going to

newspapers.

Third, Thailand had a low literacy rate. Only 60 to

64 per cent of the people could read; and even the better-

educated Thais did not have a habit of newspaper reading.

They were not newspaper-minded.2 3

Fourth, the concept of responsibility of the press was

weak in Thailand because of little journalism training.24

'9
Lopez, p. 73.

20 Pickerrel, p. 85.

2 1 Lopez, p. 14.

22Ibid., p. 12.

23 Kekoa, p. 65.

24Merrell, p. 271.



59

Journalism had little prestige as a profession. The salaries

of reporters were very low. University graduates aimed

solely for prestigious government jobs.25 New reporters

generally can expect to receive no more than about $40 a

month, and editors do well to earn much over $100 a month.26

Therefore, corruption among poorly paid journalists was

unavoidable in Thailand. Each reporter had to work for two

or even three newspapers to make a living, thus decreasing

the efficiency in their reporting.27

Fifth, and probably most important in hindering the

standard of the press in Thailand, was the government's

control over the press. The many coups had intimidated the

Thai press. After each coup, tight control of the press

existed for a while. As a result, the press turned to

excessive exploitation of sex and sensationalism. Some

newspapers seemed almost to lose their ability to handle

political issues. Some people have called the Thai press the

least serious press in Asia.28

25 Nathan B. Blumberg, "In Bangkok, The Antenna Are Up,"
Montana Journalism Review, (1962), p. 12,

26 Merell, p. 271.

27 Pickerell, p. 85.
28
Louise Lyons, Home Thoughts From Abroad of Foreign

Agencies Impose Special Responsibility, IPI Report
(October, 1951), p. 8.



CHAPTER IV

GOVERNMENT CONTROL

Official government control of the press began in 1922

during the reign of King Rama VI with the passage of the

first comprehensive publications act, the Books, Documents

and Newspapers Law, B. E. 2465. Since that time the press

has always been under a form of censorship, . . . a system

marked by considerable fluctuation in the degree of freedom

of expression.

General censorship has always been imposed following a

coup d'etat but, otherwise, government officials and the press

operated on a loose, informal understanding of what the limits

of criticism were. Following the coup of 1932, which brought

an end to absolute monarchy, a new press act was put into

force to control criticism of the government.2 It became

the basis of a more detailed law adopted in 1941 and remains

in effect. 3

'Albert Pickerell, "The Press in Thailand, Conditions
and Trends," Journalism uarterly, XXXIX (Winter, 1960),
p. 86.

2lbid.

3 Pickerell, p. 86.

60



61

Press Control Since the Coup of 1932 (1932-1938)

When the coup of June 1932 ended the monarchy, press

freedom was part of that modernization. The press censorship

law was announced to be at an end. But the press would not

enjoy its freedom long because Pya Mano was appointed by the

National Assembly Prime Minister. Pya Mano, a conservative,

tended to be pro-royalist. His administration was conservative

as before. He later announced to the newspapers that nothing

would be written against the king or the princess (that might

destroy the new entente) and requested all editors to consult

the People's Party before publishing any confidential news.4

A week later, the Thai Num accused Prince Parabatra of

having accepted a bribe of 50,000 baht ($2,500) in connection

with the contract for the Memorial Bridge. Soon afterward,

another vernacular paper published article with the gay

headline "Prince Greedy of Sexual Intercourse." Both were

comments unallowable in the old days of monarchy.5 And such

freedom was so liberally used in agitating for the removal

of unpopular officials, and by officials in aiming their

views.6 As a result, the government issued an order that all

such communication be sent directly to the interested department

4Virginia Thomson, Thailand, The New Siam (New York,
1947), p. 795.

5Ibid., p. 795.

6lbid.



62

and no longer to the press.7

The first newspaper to be suppressed after the government

announcement was Lak Muang. A letter was published from the

Thai in China to congratulate the new democracy, and to

attack the disadvantages of the monarchy system. Lak Muang

was closed for three days on the ground that it was agitating

the order and peace of the country.8

The government of Pya Mano showed that it had no intensions

of letting the press take the lead in its new policies.

Although censorship was formally abolished in July 1932,

four newspapers were temporarily closed in September for

publishing criticism of the government.9 It was simultaneous-

ly decided not to admit the press for the time being to the

meetings of the Senate or to permit any officers to write or

give to the press any news regarding the army or navy.10

This ignoring of civil liberties by a supposedly

democratic government drew ironical jabs from the Daily Mail.

As a result, the new press law was promulgated in September

1932, which formally censored all political and military

7Ibid.

Ponirom Iamtham, "The Political Role of Thai Newspapers
From the Revolution of 1932 to the End of the Second World
War," unpublished master's thesis, Department of History,
Chulalongkorn University, Bangkok, 1972, p. 56.

9Wandell Blanchad, Thailand, Its People, Its Society,
Its Culture (New Haven, Connecticut, 1958), p. 224.

10 Thomson, p. 795.



63
news. A few days later, a fifth newspaper was suspended.

At the ceremony of the promulgation of the constitution

in December 1932, only six reporters, chosen by lot, were

allowed to be presents. The rest had to depend upon such

information as was contributed by their rivals."1

In March 1933, Pya Mano inaugurated a Press Bureau to

certify a list of approved news sources; publications of

news from unapproved sources were made illegal. This move

was accused of making newspapers a propaganda instrument.12

In the same month, Pridi presented his economic plan

to the government. It was considered communistic. Dispute

about this plan could not be concluded, and Pya Mano prorogued

the Assembly. All newspapers were warned not to publish

anything regarding or advocating communist theories, and an

anti-Communist law was promulgated.13

Press Control under Pya Pahon Government (1933-1938)

When Pya Pahon staged his second coup d'etat in June,

1933, he proclaimed his belief in the freedom of the press.

He promised that in the future the government would welcome

constructive criticism; and that before a paper was suspended,

t 1Ibid., p. 796.

12 John D. Mitchell, The Asian Newspapers' Reluctant
Revolution, edited by John A. Lent (Iowa State University,
1971), p. 216.

13 Kenneth P. Landon, Thailand in Transition (Chicago,
1939), pp. 35-36.



64
its offense would be thoroughly investigated. Although

political articles still had to be submitted before publica-

tion, he asked editors as a favor to retrain from mentioning

Pridi's scheme. He said that he would do his best to get

the press admitted to Assembly meetings. This was effective

until September.14

Nevertheless, censorship increased with the government's

feeling of insecurity. The Daily Mail, Krung Theb Daily Mail,
and the Liberty were suspended because of publishing news
that caused displeasure to the government. A new warning

against the publication of military news was issued in late

July. Investigation was begun to stop the leakage of

confidential information to the press.1 5 This trend toward

suppression finally came to a head during the October revolt.

In this revolt, both the liberals and the conservatives

made use of the written word to win over public opinion.

Strict censorship was immediately imposed.16 The government's
attitude toward the press was harsh. Louise Keereewat,

editor of the Daily Mail, a newspaper that served as Bangkok

headquarters for Prince Bowaradej, was given a life sentence.1 7

l4 Thomson, p. 796.

151bid.

'6 Iamtham, p. 66.

7 bid., p. 67.



65
A new regulation forbade the publication of news harmful to

good morals, to treaty powers, or to the government.18

From May, 1933, to April, 1934, there were seventeen

occassions on which the government found it necessary to

close newspapers. Four were closed for three days, one for

seven days, and the rest were either closed absolutely or

for an indefinite period of time.1 9

Three were closed because they were considered unfriendly

and destructive of the peace of the country; three for

minor infractions; one for insolence and an unsatisfactory

attitude toward the government; one for criticising the

military; one for failing to submit its subject matter for

censorship; one for not submitting pictures for censorship;

one for failing to submit the original copy for inspection;

one for printing censored material; one for a story about

the flights of rebels; one for being in the trio of Siam

Free Press papers that aroused the displeasure of the

government; and one for its unsatisfactory attitude.20 As a

result, newspapers became sensational and unobjective and,

naturally, fewer were closed down.

In 1934, a new Press Act was passed to render newspapers

harmless to the government. Section 18 (a) and (c), forbade

'8 Ibid.

19Landon, p. 58.

2 0 Ibid.



66

the press to publish articles detrimental to public order

and good morals, or which are aimed against foreign powers

that had treaty relations with Thailand. Section 26 added

that, in time of war, or when there was danger of internal

disorder, the government would require all newspapers to

submit publishable material to the official censor for his

examination. Section 39 stated that the Press Office was

empowered to publish in the Government Gazette an order

prohibiting the importation of any of newspapers specified

by name in the order. Appropriate fines and punishments

were listed.2 1

The Thai newspapers were so strictly censored that the

Thai people turned to the foreign press for information about

their country. In one instance, only the foreign press

published the story of the King's abdication. The story

once leaked in Thailand, went wild, forcing the government,

after much hesitation to print the abdication documents

with slight modification.22 The press was admonished not to

publish extracts from the report but was permitted to publish

the whole 465 pages in serial form.

Throughout 1935-1936, the Assembly, stronghold of the

liberal wing of the People's Party, increasingly indicated

unhappy awareness of the gap between the press freedom

21Ibid., pp. 57-58.

22 Thomson, p. 797.



67
principle and practice in Thailand. The government continued

to tighten its control of the press. News and criticism

concerning foreign countries with whom Thailand had treaties

were strictly censored. The government was afraid that the

anti-foreign newspaper might harm the country's interests.

Pridi, who was in charge of administration of the Press Act,

publicly warned the Thai press in May, 1937. In June, a

number of newspapers were suspended for not heeding his

warning.23

Press Control Under Field Marshal Pibul Songkram

(1938-1958)

In December, 1938, adverse Assembly elected a new

prime minister. The ensuing period became subject to the

wildly fluctuating conditions in press freedom and control.

At the beginning, Field Marshal Pibul promised the press

more freedom. For instance, in April, 1940, he told a group

of editors that the government wanted to give the Thai press

more freedom, allowing Thai editors to publish national news

without the permits that would still be required of the

foreign language press.24

But a year later, when the war in Europe began, the

Press Law of 1941 imposed stiff restrictions. The minister

23Ibid., p. 798.

24
Mitchell, p. 217.



68

of the interior was given wide power of censorship, becoming

the sole judge of whether a given article offended public

order and morals. He was given complete power to decide

whether the offending paper should be merely suspended or

confiscated by the government. This press law was justified

on the grounds that the press was too inaccurate and was not

being operated in accordance with the requirements of the

national interests.25

Moreover, the government required newspapers to have

50,000 baht ($2,500) in funds in order to decrease the

newspaper amount. Only 12 out of 25 newspapers could

produce this money. These newspapers were: SriKrung, Thai

Radsadorn, Thai Mai, Bangkok Chronicle, Prachamit, Nikorn,

Kao Pab, Kong-Nguan, Supabsatree, Suwannapoom, Bangkok Nippo,

and Thai Poa Sieng Por.26

This provision law the government reasoned, would seem

to enhance the standard of the Thai newspapers; However,

many observers believed that the government intended to

decrease the amount of newspapers for the purpose of efficient

control.27

The strict control on newspapers in Thailand came under

Pibul's government at the time Thailand joined Japan in World

2 5 Mitchell, p. 217.

26Iamtham, p. 74.

27Ibid.



69

War II; The newspapers acted like a propaganda media to

the government when a state of emergency law was declared

in 1942. All newspaper activities had to report to Field

Marshal Pibul and all newspapers had to publish the government's

slogan to help make the public believe the government's

efficienty.28

Under the atmosphere of political uneasiness, many

radical newspapermen who refused to obey the government were

arrested, including Kulab Saipradit, Kachorn Sawatchinda,

Chawiang Sewatatat, Damri Pattamasiri, Ampan Boonyaput, Tep

Boonyaput, M. L. Charn Isarasak, Aree Leeweera, Lek Sirisampan,

Saad Chayonun, Suree Tongvanich and Trien Pateepasen. Damri

Patamsiri and Suree Tongvanich were sentenced to life.29

Press law and strict censorships were not the only means

the government used to control the newspapers. During the

time of paper shortage, the government sold paper only to

the pro-government newspapers. Other newspapers had to find

their own way to survive.30

When the liberals led by Pridi came to power in the wake

of World War II (1944-1947), the new government lifted

censorship as part of a general reinstitution of democratic

28
Ibid.

29Iamtham, p. 77.

3 0 International Press Institute, IPI Survey, Governiie.n's
Pressure on the Press, The International Press Institute, 1955,
p. 83.



70

conditions. Only during 1946, after the mysterious death

by gunshot of King Ananda Mahidol (Rama VIII), was censorship

reinstated. The newspapers were asked not to publish any

news about the King's death which was suspected to be

assassination. It was feared the news would do more harm

than help to the government.3 '

In 1948, Field Marshal Pibul returned as Prime Minister

as a result of the frequent coup crack downs. The press

again had entered the era of control under dictatorship

government. This time, a fatally heavy extra-legal control

was exercised by General Phao Sriyanon. As Deputy Minister

of Interior, he was chairman of the Board of Censorship,

and as General in Command of the national police, he was

in command of a great deal of extra-legal power that resulted

in death by police guns for Aree Leevera, editor-publisher

of Siam Weekly, an important afternoon newspaper.3 2  Leevera

was the publisher and founder of Bim Dai, the kingdom's

first morning newspaper. He was very radical and wrote articles

attacking government corruption. The article that resulted

in his death concerned the corruption in Food Drive

Organization.33 The case was never brought to court and the

Police Department ordered the press to forget about it.3

3 1Mitchell, p. 217.

32Ibid., p. 218.

33 Alexander MacDonald, Bangkok Editor (New York, 1949),
p. 57.

34Ibid.



71

The police had great power in Field Marshal Pibul's

period, and since then its power became unlimited. Unlicensed

brothels and opium dens were allowed, depending upon who

financed the establishments and whether the payments to the

police were adequate. The same was true of illicit gambling.

Hired thugs in Bangkok were known to work for the police,

being used at times to threaten Chinese businessmen, to

frighten political opponents of the government and to silence

unruly newspaper editors and reporters.35

The Press Control under Field Marshal Sarit Thanarat

(1958-1963)

After seizing power from Prime Minister Pibul in September,
1957, Field Marshal Sarit flew to Great Britain for surgery.

General Thanon Kittikachorn, the Deputy of the Revolutionary

Group, took the office. Without his presence, party organization

became highly unstable and the administration often had

difficulty getting its legislative program accepted by the

Assembly.36

The press was quite free under the government of Prime

Minister Thanom, and without restriction, the press was

accused of irresponsibility.37

35Blanchad, p. 198.

36 Pongsak Payakavichian, "A Comparative Content Analysis
of Thai Newspapers in 1960 and 1969," unpublished master's
thesis, School of Journalism and Mass Communication, University
of Wisconsin, 1971, p. 27.

37 Ibid., p. 28.



72

On October 20, 1958, Sarit flew back home and, in a

so-called revolution, took over the Thanom's government that

he already controlled. He proclaimed martial law, suspended

the constitution, dissolved the National Assembly and out-

lawed political parties.38 He became dictator and again the

government was completely run by the military.

The press was immediately controlled. Fourteen news-

papers were closed on grounds they had engaged in subversive

activities. Four others were closed because of excessive

criticism of Sarit's Revolutionary Party.39 Sarit re-enacted

the Press Act of 19 41, which empowered the Director General

of the Police Department to prohibit any material considered

contrary to public interest or jeopardizing friendly relations

with foreign countries.0

Sarit released the Proclamation of the Revolutionary

Party which assumed power after the coup. These proclamations

pertaining to the press were numbers 3 and 17. Proclamation

number 3 in part read:

The revolutionary group [has3 still not imposed
censorship on the press. All newspapers may publish
without first submitting their news to the censors.
Any fact which tends to increase disturbance, offer
falsehoods to the people or is unfair, will be made

38Catherine Anne Kekoa, "The English-language Press in
Thailand: Post World War II History and Development,"
unpublished master's thesis, Department of Journalism,
University of California at Berkeley, Berkeley, 1972, p. 39.

39Pickerell, p. 87.

4OKekoa, p. 39.



73

to cease . . . newspapers which act as the mouth-
piece of aliens arguing for or advocating dangerous
doctrines such as Communism, or which try to incite
disunity in he nation . . . will be absolutely
suppressed

Proclamation 17 was an amendment declared by warit on

October 27, 1958, to the effect that:

1. Whoever wishes to act as printer, publisher,
editor, or owner of printed papers . . . may proceed
only upon being licensed by the authorities . .

This statement suggests that anyone could establish a

newspaper by applying for a license. The officer, however,

never gave a license to anyone, refusing applications on the

basis that there are already enough newspapers to serve the

nation satisfactorily.42 There were, therefore, no new

publications appearing during warit's period.

2. If any paper publishes matter of the following
nature:

(1) any matter infringing upon His Majesty the
King, or defamatory libelous, or contemptuous
of the Queen, royal family heir, or Regent;

(2) any matter defamatory or contemptuous of
the nation or Thai people as a whole, or any
matter capable of causing the respect and
confidence of foreign countries in regard to
Thailand, the Thai government, or Thai people
in general, to diminish;

(3) any matter ambiguously defamatory or contemptuous
of the Thai government; or any ministry,
public body, department of the government
without stating clearly the fault and matter;

41Ibid.

LkPayakvichian, p. 29.



74
(4) any matter ambiguously showing that the

government or ministry, public body, or
department of the government has deteriorated,
is bad or has committed a damaging offence
without showing in what matter and particular;

(5) any matter promoting approval of Communism,
or apparently a Communist plot to disturb
or undermine national security;

(6) any false matter of a nature tending to
panic, wary, or frighten the people or matter
tending to incite or arouse disorder, or
conflict with public order or morality, or
prophecies concerning the fate of the nation
which might upset the people;

(7) any matter using coarse language tending to
lower national morals or culture;

(8) any official secrets; if any publisher publish
any such matters, the competence authorities
shall have the power to give warnings or
seize and destroy such paper, or order the
revocation of the license of the printer
publisher, editor or owner of the paper. 3

The martial law that had been in effect since the

October 1958 revolution, the Revolutionary Proclamation,

and Article 17 in the interim Constitution of 1959 that

stated "all orders or steps taken by the Prime Minister would

be considered legal," gave Sarit full power and enabled

him to become an absolute dictator. After he seized power,

Sarit used absolute power to control the country. On several

occasions during his regime, he used powers set forth in

Article 17 of Interim Constitution, to kill and arrest

people suspected of being Communist leaders, heroin traders

or arsonists.4 4

43Kekoa, p. 40.

44
Payakvichian, p. 30.



75

Sarit's dictatorial conduct created an atmosphere of

fear. The press was completely suppressed and the opposi-

tion journalists who criticized the government were arrested

or attacked. For example, on July 21, Sanka Kittipan, one

of the several editors of a Bangkok newspaper whose office

had been wrecked the week before, had been jailed by the

police on charges of inciting rebellion against the Thai

government. His newspaper had used strong language to

fight. 4 5

October 7, 1958, Trushin, a correspondent of Tass, the

Soviet press service, was arrested and ordered expelled for

activities dangerous to Thailand. This charge tended to

prevent any improvement in Thai-Soviet relations.4 6

On October 22, fifty-three editors, writers, labor-

leaders, teachers, students and businessmen were arrested,

and ten newspapers, two of them Chinese, were closed for

being suspected of being Communists.47
On October 20, 1959, Uthorn Balakula, one of the famous

editors in Thailand who fought for freedom of the press by

his radical editorial, wrote "Sarit has become Hitler of

Thailand." His charge: suspected communism. Moreover,

anyone who read radical newspapers was a suspected Communist.

4 5New York Times, July 22, 1958, p. 13.

46New York Times, October 8, 1958, p. 2.

47New York Times, October 22, 1958, p. 2.



76

According to Balakula, he was asked by the police, "Why

does a farmer read a newspaper unless he's a Communist?"48

Undoubtedly, the Thai press under Sarit's government

was under abolute restraint. Editors and publishers had

to obey and try to save their newspapers by following the

guidelines of the Revolutionary Group. Not even the mild

criticism appeared.49 All news and editorials seemed to

serve the government's policites. Editors generally steered

clear of controversial issues. They wrote fewer editorials,

and, in general, presented straight news, human interest

stories, or literary ramblings.50

The legal provision established in 1959 to control the

press were as follows:

1. Martial Law.

2. The State of Emergency.

3. Revolutionary Proclamation No. 17.

4. The Press Act of 1941, which is restricted by

Proclamation No. 17.

5. The Communist Act.

6. Revolutionary Proclamations No. 12, 21, 30, and 43

which widely give power to the officer to confine

suspected Communists and gangsters without going

48 New York Times, October 20, 1959.

49Payakvichian, p. 31.

5 0Marvin Alisky, Carter I. Bryan and John C. Merrell,
The Foreign Press: A Survey of the World's Press (Louisiana,
1973), p. 272.



77

through the courts.

7. Criminal Law.

8. Civil Law.

9. Juvenile Court regulations.51

As a result of these legal provisions controlling press

freedom, several books and printed materials were not allowed

to be imported, sold, published and read. Those books, both

Thai and English, were:

1. ______________4_.41

7 7

4. d vt

5.- _1_4_4______9_ '_

6. 
14 

,_ y

12 . I & ./y7 .4

7.7

8. n -r

9. _y _h n, .3

10. V-7_2-___V_7

11 . ;0- " VW-2 ? /0

12. _*___ 1'_

14.

15. _

51Payakvichian, p. 31.



78

17. __r____ae

18. / ;Y~

'9. 2 J1 r?4s

20. V t - n *0O

22. n ri 7y'7

1. China Pictorial.

2. Chinese Literature.

3. Chou En-Lai Report on the Question of Intellectuals.

4. Reconnaissance Across the Yang Te Story.

5. First Five Year Plan For Development of the National
Economy of the People's Republic of China in
1953-1957 Illustrated.

6. China Workers.

7. Communist China 1956.

8. The Devil's Discus.

9. Thailand: The War That Is, The War That Will Be.

10. Quotations From Chairman Mao Tse Tung.

11. Mao Tse Tung.

12. Red China Today.

13. Source Book on Buddhism, in Mainland China 1949.

14. Kim Il Sung the Democratic People's Republic of
Korea Is The Banner of Freedom and Independence
for Our People and the Powerful Weapon of Building
Socialism and Communism.

15. Kim Il Sung, Report On Work of Central Committee
to 5th Congress Party of Korea.52

5 2"Press Law, Instrument of Dictatorship," Mahachon,
(November 1, 1974), pp. 25-26.



79

These books are valuable to readers in the way that they

gave perspective ideas of public opinion's systems in several

societies. The Thai government prohibited these publications

because they would endanger and agitate the security and

peace of the country.5 3

Despite his dictatorial philosophy, however, Sarit

showed a desire to improve the social status of the press.

He appointed four newspapermen to the 240-member Constituent

Assembly in January, 1959. Among the four were his brother

and the editors of his own newspaper, Sarn-Seri.54 Sarit's

administration had under a consideration but never established

a government-sponsored "Press Council" which would have as

its purposes of the promotion of the newspaper profession.

It would be stable, have freedom and provide good living

conditions for working newspapermen. Another goal of the

council was to establish standards of qualifications for

journalists to enable them to fill the role of respected

professionals in the public.55

In September, 1963, the government and the Journalist

Foundation of Thailand were co sponsors of the Seminar of

the National Press of Thailand. The seminar was attended

by 204 participants from newspapers all over the country.

53Thd.

54Payakvichian, p. 32.

55Pickerell, p. 87.



80

Field Marshal Sarit opened the seminar and announced that

its purpose was to listen to the newspaper's needs. The

seven-day seminar allowed the participants to speak and

discuss freely.56,

The proposal to establish a Press Council was one of the

topics of discussion. The proposal would have placed a

number of government's officials in the Press Council, and

empowered the Press Council to punish the newspaper that

violated the regulations. But it was rejected by the partici-

pants for fear that the Press Council would be a device of

the government to put more control on the press. However,

this objection was countered by the principle that if the

Press Council would be established, its committee would be

free from the government's control, a real organization with

self-control and self-responsibility.

However, many resolutions were sent to the government

after the end of the seminar. The press asked the government

to revoke Revolutionary Proclamation No. 17 to allow for

new newspapers to help in transportation of newspapers to

provinces, long distance telephone and postage, and to ask

the government to be helpful to newsmen in order to seek and

report governmental news.57

These resolutions were sent to Field Marshal Sarit,

56 Payakvichian, p. 32.

57Ibid., p. 33.



81

the head of government, but nothing was done because of his

illness and subsequent death in late 1963.

Since 1963, the military dictatorship government continued

under Prime Minister Thanom Kethekachorn. Newspapers under

the new government were still suppressed and continued to

fight for freedom.



CHAPTER V

CONCLUSIONS

This study showed that although the government was aiming

at modernization and popular participation in each coup

since 1932, the country still remained indifferent to the

power of the press. When the new government assumed power

after each coup, press freedom was decreased rather than being

developed into a positive factor in the creation of a national

self-image. The press in Thailand, therefore, had little

influence on the people.

The government was very sensitive to press criticism.

Usually when press criticism began, regulations like the

Censorship Law, the Press Law of 1942, the Press Law of 1952

and the Anti-Communist Activities Law were imposed on the

grounds that journalists did not have sufficient knowledge,

background and judgement in criticising governmental issues

as to endanger the security of the country.

Restrictions the government put on the press in Thailand

showed that the government did not respect the freedom of

expression as guaranteed in the Constitution. The Press Laws

of 1941 and 1952 widely empowered police officers to judge

whether an article offended public order or morals and whether

82



83

the newspaper should be suspended or seized.

Indirect restrictions included unfair arrests and im-

prisonment of critical journalists, and the destruction of

their offices.

The press, in order to survive, had to conform its

operations and ideas to prevailing government policies. It

is not hard to see why the Thai press became a political

instrument of propaganda and turned to the exploitation of

sex and sensationalism.

Other problems the press confronted were a lack of

journalist training, low literacy rates, public apathy and

low income; and governmental control seemed to be the most

severe factor hindering the standardization and development

of the press in Thailand. Without freedom, the press could

not function as an informer, entertainer and activator.

Without freedom, the press could not assist public under-

standing of national and community problems and promote

public cooperation. Without freedom, the press could not

lead the public to speak back to the government, nor could

it become the link between the people and authorities.

Freedom of the press in Thailand was guaranteed in

theory only. In reality, expression of thought, the fundamental

factor of human right, was severely suppressed, depending

on the ruler of each period. Since its birth, the Thai press

struggled toward better quality and toward becoming an

important force in education and national development. However,



84

its freedom seemed to decrease especially under the military

government from 1938 to 1963.

The study is a summary of the government control of the

press during the period under study, and no attempt was made

to determine the influence of Thai press on the people or

the reaction of Thai press to government suppression. Future

researchers will no doubt want to know more about Thai

journalists of this period, who they were, and whether they

actively opposed government suppression of their newspapers.

Although many of the newspapers of this period no longer

exist or are not readily available, some attempt should be

made to analyze the content of newspapers to determine the

role that Thai newspapers played during this period. A

content analysis study will reveal more about the true nature

and role of Thai newspapers during the period and might shed

some light on the influence of Thai press in the modernization

of Thailand.

A footnote to the story of Thailand's freedom of the

press was written on October 6, 1976, when a military coup

seized power and imposed strict censorship on the press

which enjoyed absolute freedom under a civilian government

with the "People's Revolution" in 1972. What lies ahead for

Thai newspapers and their freedom no one can tell.



BIBLIOGRAPHY

Books

Alisky, Marvin; Bryan, Carter I .; and Merrell, John C., The
Foreign Press: A Survey of the World's Press,
Louisiana, Louisiana State University Press, 1973.-

Blanchard, Wandell, Thailand, Its People, Its Society, Its
Culture, New Haven, Connecticut, Human Relations Area
Files, Inc., 1958.

Boonsaard, Supapan, History of the Newspapers in Thailand,
Bangkok, Thailand, 1974.

Crosby, Sir Josiah, Siam, The Crossroads, London S.W. 1,
Holls & Carter Ltd., 1945.

Emerson, Rupert, Representative Government in Southeast
Asia, Cambridge, Massachusetts, Harvard University
Press, 1955.

International Press Institute, IPI Survey, Governments Pressure
On the Press, The International Press Institute, 1955.

IPI Survey, The Press in
Authoritarian Countries, The International Press
Institute, 1956.

Landon, Kenneth P., Thailand in Transition, Chicago, The
University of Chicago Press, 1939.

MacDonald, Alexander, Bangkok Editor, New York, The Macmillan
Co., 1949.

Mitchell, John D., The Asian Newspapers' Reluctant Revolution,
edited by John A. Lent, The Iowa State University
Press, 1971.

Nuechterlein, Donald E . , Thailand and the Struggle for
Southeast Asia, Ithaca, New York, Cornell University
Press, 1965.

Rose, Saul, Politics in Southeast Asia, St. Martin's Press,
1963.

85



86

Sommerlad, Lloyd E., The Press in Developing Countries,
Sydney University Press, 1966.

Thailand Official Year Book, Bangkok, Thailand, 1968.

Thomson, Virginia, Thailand, The New Siam, New York, The
Macmillan Co., 1947.

Vandenbosch, Amy and Butwell, Richard, The Changing Face of
Southeast Asia, Lexington, Kentucky, University of
Kentucky Press, 1966.

Waddell, J.R.E., An Introduction to Southeast Asian
Politics, Sydney, New York, London & Toronto, John
Willey & sons Australia Pty. Ltd., 1972.

Wilson, David A., Politics in Thailand, Cornell University
Press, 1962.

Articles

English Language

Blumberg, Nathan B., "In Bangkok, the Antennae Are Up,"
Montana Journalism Review (1962), 30-32.

Mosel, James N., "The Verse Editorial in Thailand Journalism,"
Journalism Quarterly, XXXIX (1962), 70-74.

Pickerell, Albert, "Journalism: A Happy Game in Thailand,"
Journalism Quarterly, XXXIX (1955), 6-7.

"The Press in Thailand, Conditions and
Trends," Journalism Quarterly, XXXIX (Winter, 1960),
83-96.

Tebbel, John, "A Slow Strangulation," Saturday Review,
(September 14, 1968), 140-141.

Thai Language

"Easy but Difficult Licensing," Prachachat, (February 27,
1974), 36-37.

"Newspapers, Ideology of Business," Mahachon, (November 15,
1974), 14-19.

"Press Law, Instrument of Dictatorship," Mahachon, (November 1,
1974), 23-27.



87

"The Institute for Thai Journalists," Mahachon, (November 15,
1974), 20-22.

Reports

Anant, Victor, By Two Paths to Dignity with Freedom, IPI
Report, September 1, 1967.

Curtis, Montgomery J., News Problem in Southeast Asia, IPI
Report, February, 1953.

Derrick, Sington, The Struggling Press of Southeast Asia,
IPI Report, October, 1952.

Lyons, Louise, Home Thoughts from Abroad of Foreign Agencies
Imposes Special Responsibility, IPI Report, October,
1965.

Opening Up In Thailand, Impressive Start at Workshop, IPI
Report, October 1965.

Pressure on Asian Editors, It's the Tide Swinging against Us,
IPI Report, November, 1962.

Unpublished Materials

Iamtham, Ponpirom, "The Political Role of Thai Newspapers
from the Revolution of 1932 to the End of the Second
World War," unpublished master's thesis, Department of
History, Chulalongkorn University, Bangkok, Thailand,
1972.

Kekoa, Catherine Anne, "The English-language Press in Thailand:
Post World War II History and Development," unpublished
master's thesis, Department of Journalism, University
of California, Berkeley, 1972.

Lopez, Joanne M., "The Press in Southeast Asia, Its Problems
and Its Functions," unpublished master's thesis,
Department of Journalism, University of California,
Berkeley, 1971.

Payakavichian, Pongsak, "A Comparative Content Analysis of
Thai Newspapers in 1960 and 1969,1" unpublished master's
thesis, School of Journalism and Mass Communications,
University of Wisconsin, 1971.



88

Newspapers

Bangkok Post, October 8, 1974.

New York Times, October 9, 1941.

February 2, 1941.

July 11, 1951.

November 12, 1952.

December 9, 1952.

September 4, 1955.

November 20, 1955.

February 23, 1956.

June 12, 1956.

July 22, 1956.

September 19, 1957.

May 4, 1958.

July 22, 1958.

October 8, 1958.

October 24, 1958.

November 19, 1958.

January 22, 1960.

August 23, 1964.

December 10, 1964.


