
A COMPARISON OF UNITED STATES NETWORK TELEVISION

NEWS COVERAGE OF SUB-SAHARA AFRICA BEFORE

AND AFTER THE 1975-76 ANGOLA CONFLICT

THESIS

Presented to the Graduate Council of the

North Texas State University in Partial

Fulfillment of the Requirements

For the Degree of

MASTER OF ARTS

by

Fred 0. Ilegbodu, B.A.

Denton, Texas

May, 1981

moft. 7

M40 5 7 *73,



Ilegbodu, Fred 0., A Comparison of United States

Network Television News Coverage of Sub-Sahara Africa

Before and After the 1975-76 Angola Conflict. Master of

Arts (Journalism), May, 1981, 68 pp., 9 tables, biblio-

graphy, 33 titles.

The proposition that American network television news

coverage of sub-Sahara Africa increased substantially

after the 1975-76 Angola conflict is examined in this study

of the responsiveness of television to changing news values

at the international level.

News coverage for two thirty-month periods before and

after the Angola conflict is compared using data derived

from the Television News Index and Abstracts.

The study finds that network news coverage of sub-

Sahara Africa increased from 0.36 per cent of total news

time before the Angola conflict to 4.46 per cent after,

indicating that network news coverage is a reflection of the

intensity of United States government activity at the inter-

national level.



TABLE OF CONTENTS

Page
LIST OF TABLES. . . . ................ Pg

Chapter

I. INTRODUCTION. . ............

Statement of the Problem
Purpose of the Study
Research Questions
Methodology
Definition of Terms
Limitations of the Study
Significance of the Study
Review of Literature

II. PRESENTATION OF DATA...-........ ..... 22

News Time Allotted to Sub-Sahara Africa
News Time Allotted to Sub-Sahara Africa

by Region
Sub-Sahara Africa News Categories
News Time Allotted to the Republic of

South Africa and Rhodesia
CBS News Coverage of Sub-Sahara Africa

III. SUMMARY AND DISCUSSION.-.-...-...... ... 43

Summary
Discussion
Conclusion
Suggestions for Future Studies

BIBLIOGRAPHY.......*.*-............... ........ 66

i



LIST OF TABLES

Table Page

I. News Time Devoted to Sub-Sahara Africa by
Each Network............. .... . . . ..... 23

II. Percentage of Sub-Sahara Africa News Time
Devoted to Central, East, Southern, and
West Africa by Each Network . . . . . . . . 25

III. Percentage of Sub-Sahara Africa News Time
Devoted to Each News Category by Each
Network -a - - - - . *... .. . . ......27

IV. Percentage of Central Africa News Time
Devoted to Each News Category by Each
Network'-1 -* *........ . . . . . .....29

V. Percentage of East Africa News Time
Devoted to Each News Category by Each
Network.................................. 31

VI. Percentage of Southern Africa News Time
Devoted to Each News Category by Each
Network ..-.-.-.-.-.. -.* . * * . . . . *. 33

VII. Percentage of West Africa News Time Devoted
to Each News Category by Each Network . . . 35

VIII. News Time Devoted to Sub-Sahara African
Countries Other Than the Republic of
South Africa and Rhodesia by Each Network . 36

IX. Percentage of Sub-Sahara Africa News Time
Devoted to Countries Other Than the
Republic of South Africa and Rhodesia
by Each Network...-...-.............0. .i 37

ii



CHAPTER I

INTRODUCTION

The flow of international news has traditionally re-

volved "around the Northern Hemisphere on an East-West axis

between the great news centers of New York, London, Paris,

Moscow, and Tokyo," William Hachten, University of Wisconsin

journalism professor, wrote in 1971 (3, p. 51). But the

changing structure of international relations in the era

following the Arab oil embargo of 1973 underscores the ques-

tion of embracing within this news gathering system the

emergence of world regions once regarded as remote and

lacking news value.

Political schisms in post-independent sub-Sahara Africa

were, for nearly two decades, generally regarded as lacking

international significance. As far as global affairs were

concerned, Africa was considered a powerless continent.

Though certain sporadic outbursts such as the Congo crises

of the early 1960's tended to raise international questions,

for the most part, Africa was far removed from the global

political arena.

It was not until 1975 that Africa was to throw its full

weight into global politics, occasioned by the civil war in

1



2

the former Portuguese colony of Angola. Since then, the con-

tinent has maintained a center-stage position in international

affairs.

Of particular significance was the Angolan debacle, which

"with its undertones of an East-West confrontation, suddenly

launched Africa in general into the American consciousness,"

(15, p. 97) transforming United States foreign policy in

Africa by 1976 from one of low priority to one of principal

concern (2, p. 142). United States Senator Dick Clark of

Iowa wrote: "Once a continent with little international

prominence, Africa now occupies a central focus among key

foreign policy concerns" (1, p. vii).

Conflict in the region of southern Africa, where decoloni-

zation was a thorny issue, became the eventual highlight of

African affairs. Portugal's continued colonization of African

territories, and the sustenance of white minority-rule govern-

ments in Rhodesia and South Africa created an escalating.

guerrilla war which was to have worldwide implications.

It was the continuing southern Africa situation that

finally propelled Africa into the global picture, after

Portugal's departure from Angola--its last African foothold--

brought on a power struggle in the African nation. The en-

suing civil war introduced a new element in the region: the

military intervention of an estimated 13,000-member Soviet-

equipped Cuban force, a development that signaled a new world-

wide strategic balance (8, p. 189). For the United States,



3

the aftermath of Angola, the victory of the Cuban-backed

faction and the threat of increasing Soviet activity in the

region meant the collapse of its Africa policy.

Jennifer Seymour Whitaker, associate editor of Foreign

Affairs and a specialist on Africa at the Council on Foreign

Relations, wrote of the disruption of the regional status quo:

Belatedly, the United States tried to influence
the power struggle in Angola by covertly backing a
guerrilla movement opposing one aided by the Soviets.
Congressional rejection of that stratagem and whole-
sale African endorsement of the Soviet- and Cuban-
backed group after South Africa's intervention on
behalf of the U.S.-backed faction led to a broad re-
view of African policy within the administration
(17, pp. 2-3).

Thus, as of April 1976, United States Secretary of

State Henry Kissinger officially initiated an Africa policy

that represented a tilt away from the minority regimes in

Rhodesia and South Africa, and an effort to maximize Ameri-

can influence on the continent (17, p. 3). So ended an era

of indifference to events in Africa as the Carter administra-

tion speedily elevated Africa to an unprecedented policy

priority (6, p. 32).

In light of these developments, Africa had suddenly be-

come important news to the Western news media (7, p. 84).

This was not without problems, as was articulated in Africa

magazine:

Up until the civil war in Angola, the African
continent was a backwater in as far as the American
media was [sic] concerned. Very few American news-
papers and news agencies had permanent presence in
Africa: coverage of African news was for the most



4

part, limited to either resourceful freelance

journalists who had special interest in African

affairs or the occasional reporter who was dis-

patched to cover some specific event. Even then,

in terms of journalism, Africa was the source of

"colour" and stories tailored to confirm the aver-

age American's view of the continent as a land

sandwiched somewhere between the recesses of his-

tory and Coca-Cola. The rhythm of African politics

and its bearing on world affairs was something that

was far from American consciousness.
In terms of radio and television, there was

simply no American presence in Africa, save the

statutory Voice of America radio correspondents.
Many American TV producers and executives have

been reluctant or reticent to send out journalists

to Africa, let alone establish a presence (15, p. 96).

Though foreign news is generally regarded as secondary

to domestic news in the American news media, growing global

interdependence tends to cast new dimensions on news selec-

tion criteria. "As the world has been drawn closer together

in the physical realm," an International Press Institute

study stated, "political schisms at any point have taken on

importance all around the globe. Foreign news is less

'foreign' in its influence on people's lives" (5, p. 7).

Hachten, a scholar of the African mass media, wrote:

The foreign correspondent's role in Africa's

modern history and its relations with the outside

world is pivotal because, more so than in other

places, the report of the event can be as important

as the event itself. The attitudes and understand-
ing of Westerners about Africa have been shaped to

a great extent by what the press has told them about
Africa (3, p. 75).

Mort Rosenblum of The Associated Press said Western

coverage of Africa and the Third World as a whole is

heavily laden with problems that should be considered



5

with circumspection, within the framework of a severely

limited international news gathering system. He wrote:

What is commonly referred to as the world flow
of information is more of a series of trickles and
spurts. News is moved across borders by surprisingly
thin networks of correspondents for various types of
news organizations with widely disparate purposes.
Some correspondents, such as those working for tele-
vision and most newspapers, report back to media in
their own countries, and they approach the news from
the viewpoint of specific readers and viewers. Others
report to agencies which distribute their dispatches
regionally or globally, or to internationally circu-
lated magazines, and they attempt to achieve a more
universal outlook, including details of interest to
readers from many countries (12, p. 187).

A 1969 survey by Ralph E. Kliesch showed that of 1,462

newsmen representing American news media abroad, 793 were in

Europe, and they were most likely to be found in London, Paris,

Rome, Berlin, and Frankfurt; 332 were in Asia and Australia;

169 in Latin America and Canada; 92 in Africa; and 76 in the

Middle East (3, p. 53). Of the total, 563 were full-time

correspondents, others being part-time reporters or "string-

ers" (12, pp. 819-820). Of the 92 newsmen assigned to all of

Africa, 24 were staff or full-time correspondents (3, p. 53).

The Overseas Press Club (of New York) directory of cor-

respondents listed 429 full-time American correspondents

abroad in 1975, of which 231 were based in 19 European

countries (12, pp. 819-820). That year eight American corres-

pondents were based in Africa operating from four of the

continent's more than fifty countries (13, p. 24).



6

Much of what Americans know about the world in which

they live is provided through television news programs

(10, p. 112). It is through the eyes of the journalist and

the television camera that the average American perceives

events in far away places. Studies have shown television to

be the most credible medium of information in the United

States. In this regard, the three major American television

networks--American Broadcasting Comapny (ABC), Columbia

Broadcasting System (CBS), and National Broadcasting Company

(NBC)--play a part in the formation of public opinion.

In line with the old notion that Africa was of no conse-

quence to the American public, to whom the networks are

answerable for audience ratings and advertising revenue,

ABC, CBS, and NBC had little or no presence in Africa prior

to Angola. Their news coverage of Africa was limited to ex-

otic and superficial crises (16, p. 75).

Therefore, Africa's sudden emergence in the center of

international affairs posed baffling problems for television

news, and all three networks agree that there is a need to

establish permanent news bureaus on the continent (14, p. 8).

NBC News Vice President Dick Fischer said, "The extent

of our African coverage has quadrupled. Until recently, we

had sort of ignored Africa; not intentionally, but because

of the difficulty of doing what we do" (14, pp. 5-8).



7

CBS News became the first network to implement the

new strategy in January, 1977, when it opened a permanent

bureau in Nairobi, Kenya.

Despite problems of access, travel and communication

across a continent four times the size of the United States,

the three networks made efforts to improve news coverage

of Africa in the aftermath of the 1975-76 Angola conflict.

Statement of the Problem

Did news coverage of sub-Sahara Africa by the three

American television networks increase in the aftermath of

the 1975-76 Angola conflict?

Purpose of the Study

The purpose of the study was

1. To determine the percentage of news time devoted to

sub-Sahara Africa by ABC, CBS, and NBC before and after the

Angola conflict.

2. To determine the percentage of sub-Sahara Africa

news time devoted to each of the four geographical regions

of sub-Sahara Africa by ABC, CBS, and NBC before and after

the Angola conflict.

3. To determine the categories of news stories on sub-

Sahara Africa reported by ABC, CBS, and NBC before and after

the Angola conflict.

4. To determine the categories of news stories reported

for each of the four geographical regions of sub-Sahara



8

Africa by ABC, CBS, and NBC before and after the Angola

conflict.

5. To determine what differences there were, if any, in

the news coverage of sub-Sahara Africa by ABC, CBS, and NBC

before and after the Angola conflict.

Research Questions

With reference to the nationwide evening news programs

(ABC "World News Tonight," CBS "Evening News," and NBC

"Nightly News," or their nominal equivalents between 1973 and

1978) broadcast on weeknights before and after the Angola

conflict, the following questions were raised:

1. Did the three networks devote more news time to sub-

Sahara Africa after the Angola conflict?

2. Did any one region of sub-Sahara Africa receive more

network news coverage than the other three regions after the

Angola conflict?

3. Did network news coverage of sub-Sahara Africa con-

sist of a greater variety of news categories after the Angola

conflict?

4. Did network news coverage of each of the four regions

of sub-Sahara Africa consist of a greater variety of news

categories after the Angola conflict?

5. Did network news coverage of sub-Sahara African

countries other than the Republic of South Africa and

Rhodesia increase after the Angola conflict?



9

6. (a) Did CBS devote more news time to sub-Sahara

Africa, compared with ABC and NBC, after the Angola conflict?

(b) Did CBS devote more news time to any one region

of sub-Sahara Africa than to the other three regions, compared

with ABC and NBC, after the Angola conflict?

(c) 'Did CBS news coverage of sub-Sahara Africa

consist of a greater variety of news categories after the

Angola conflict, compared with ABC and NBC news coverage?

(d) Did CBS news coverage of each of the four re-

gions of sub-Sahara Africa consist of a greater variety of

news categories after the Angola conflict, compared with ABC

and NBC news coverage?

(e) Did CBS news coverage of sub-Sahara African

countries other than the Republic of South Africa and

Rhodesia increase after the Angola conflict, compared with

ABC and NBC news coverage?

Methodology

This study compared data obtained from Television News

Index and Abstracts for two 30-month periods representative

of news coverage of sub-Sahara Africa before and after the

Angola conflict of 1975-76.

The Vanderbilt Television News Archive in Nashville,

Tennessee, publishes the Television News Index and Abstracts,

which are printed abstracts of the nationwide evening news-

casts on ABC, CBS, and NBC. These abstracts, complete with



10

an index, consist of summaries of each news item including

the origin, subject matter, length of each story, and adver-

tising time.

The two periods under study were from January 1, 1973

to June 30, 1975 (30 months representing the pre-Angola era)

and July 1, 1976 to December 31, 1978 (30 months representing

the post-Angola era). The 12-month interval between the two

periods was excluded from the study because it marks the

highpoint of the Angola conflict, and would not be representa-

tive of the normal level of news coverage.

Selecting every seventh week within each period, beginning

with the first week of January, 1973, and July, 1976, respec-

tively, gave a sample of 19 weeks per period. The evening

newscasts on Monday through Friday of each of the selected

weeks were studied for the three networks, giving a total of

95 newscasts per network per period.

By reading the relevant pages in the Television News In-

dex and Abstracts for each newscast in the sample, the follow-

ing information was extracted:

1. The day, date, month, and year of the newscast.

2. The subject matter of each sub-Sahara Africa news

item.

3. The network reporting the news item.

4. The geographical area of sub-Sahara Africa that the

news item primarily referred to, as well as the African nation

concerned primarily.



11

5. The news category that best described the news item,

as determined from the topic of the news item and the infor-

mation given in the abstract about what was reported.

6. The total amount of time devoted to news (excluding

commercial breaks) on the newscast in which the sub-Sahara

Africa news item was reported.

7. The amount of time allotted to the news item. In

cases where two or more stories were lumped and reported

briefly, the abstracts did not give the time duration for

each individual story in the group. To arrive at the indi-

vidual time duration for each of such stories in the group,

the average of the total time spent on all the stories in the

group was taken.

The above steps were repeated for every sub-Sahara

Africa news item in the sample.

For each period and for each network, the following

totals were derived from the results of the preceding pro-

cedures:

1. The total amount of time devoted to news of sub-

Sahara Africa.

2. The total amount of time devoted to news in general.

3. The total amount of time devoted to each news cate-

gory for sub-Sahara Africa news.

4. The total amount of time devoted to each of the

four geographical regions of sub-Sahara Africa.



12

To answer the research questions, the following per-

centages were calculated from the preceding totals:

1. The percentage of the total news time devoted to

news of sub-Sahara Africa by each network in each study

period.

2. The percentage of sub-Sahara Africa news time de-

voted to the central, eastern, southern, and western regions

of the area for each network in each study period.

3. The percentage of sub-Sahara Africa news time devoted

to each of the news categories under study, by each network

in each study period.

4. The percentage of sub-Sahara Africa news time devoted

to each of the four regions of the area, for each news cate-

gory under study, by each network in each study period.

5. The percentage of sub-Sahara Africa news time devoted

to news of countries other than the Republic of South Africa

and Rhodesia by each network in each study period.

Definition of Terms

The following definitions were adapted from a study of

"The Flow of the News," conducted by the International Press

Institute (5). They were used in coding news categories.

Some of the definitions were modified to suit this study.

Some of the terms were grouped as in the study of "Five Years

of Foreign News on U.S. Television Evening Newscasts" by Al

Hester (4, p. 88).



13

1. Accident and disaster news: News of events other

than war resulting in death or large-scale destruction of

property.

2. Cultural news: News of the fine arts, and news of

entertainment (film, music) except trivia about the enter-

tainers and their production classified as human interest.

3. Economic news: News from a country about that

country's economic life and the economic life of its citizens,

dealing with the management of the affairs of a government or

community, private industry or company, with reference to its

sources of income, expenditures and so on.

. Education, health, science and technical news: News

of medical and scientific developments and discoveries in any

field, and news of education.

5. Foreign Relations news: Political news involving

the relations of the country from which the news originates

with one or more other countries.

6 . Human Interest news: News of a wide variety of

feature material on oddities in nature and human temperament,

personalities and celebrities, amusement and so on.

7! Military and defense news: News from a country about

its defense forces and the efforts required to sustain them,

and occupation forces abroad not necessarily engaged in war.

81 Miscellaneous news: News not defined by any of the

other news categories under study.



14

9. Political news: News having primary emphasis on the

domestic policies of the country from which the news originates.

10. Sports news: News of sporting events that may or

may not be a political issue.

The use of the term sub-Sahara Africa in this study refers

to all African countries south of the Sahara Desert: those

south of an imaginary line running across the continent from

the northernmost tip of Senegal to the northernmost tip of

Ethiopia. The following countries within the given geographi-

cal regions constitute sub-Sahara Africa:

1. Central Africa: Burundi; Central Africa Republic;

Congo; Gabon; Rwanda; Zaire.

2. East Africa: Djibouti; Ethiopia; Kenya; Somalia;

Tanzania; Uganda.

3. Southern Africa: Angola; Botswana; Lesotho; Malawi;

Mozambique; Namibia; Rhodesia; South Africa (Republic);

Swaziland; Zambia.

4. West Africa: Benin (Republic); Cameroon; Cape Verde;

Chad; Equatorial Guinea; Gambia; Ghana; Guinea-Bissau; Ivory

Coast; Liberia; Mali; Niger; Nigeria; Sao Tome and Principe;

Senegal; Sierra Leone; Togo; Upper Volta.

5. Unclassified: Comoro Islands; Malagasy; Mauritius;

Seychelles.

Limitations of the Study

This study involved only countries of sub-Sahara Africa,

considering that most of the African developments that changed



15

the status of the continent in global politics took place

in Africa south of the Sahara. Besides, most of the African

countries in the northernmost portion of the continent are

usually grouped with the Arab world.

Since this study was based on the Television News Index

and Abstracts, visual presentation of the news was not con-

sidered. In the absence of videotape recordings or actual

broadcast scripts, which were not readily available, this

study dealt strictly with information that could be derived

from the Television News Index and Abstracts.

Only the three major commercial networks, ABC, CBS, and

NBC, were under study because they dominate the broadcasting

establishment in the United States. Their particular pro-

gramming under study were the major evening newscasts seen

nationwide every weeknight (Monday to Friday) by 56.3 million

Americans (11, p. 65). They were ABC's "World News Tonight,"

CBS' "Evening News," and NBC's "Nightly News." These programs

are not seen nationwide on weekends (Saturday and Sunday).

Significance of the Study

The significance of the study lies in its indication of

how the television news media respond to changing news values

at the international level, in this case Africa's emergence

at the center of international events.

It was important to study what Americans are being told

about Africa at a time when the continent is vital to overall



16

United States foreign policy. This study indicates the

government-news media interface in the area of foreign af-

fairs. For example, did the television news media in the

United States tilt away from news coverage of the Republic

of South Africa and Rhodesia as these two countries became

less important to overall American interests in Africa,

after the 1976 shift in United States policy? Quite clearly,

American news media are independent of the government, but in

so far as the news media act as a watchdog of government

there should be an overlap of what the news media report

about government.

This study provides empirical documentation for the

television networks of how they perform in reporting an area

of the world that has been uniquely difficult for Western

journalists to cover.

The findings from this study increase the body of knowl-

edge regarding the flow of news across national boundaries

at a time when international relations have become more

important than ever.

Review of Literature

In a 1967 study, "TV Coverage of International Affairs,"

Malcolm Warner analyzed ABC, CBS, and NBC programs between

5 p.m. and 11:30 p.m. during June and much of July, 1967, and

studied documentary programs broadcast during 1964-67 (16).

Warner's sample of network news showed 65 per cent of total

news time was devoted to foreign affairs coverage, slightly



17

higher than normal since the Middle East dominated foreign

news in June 1967. Twenty-nine per cent of total news time

and 46 per cent of all foreign affairs coverage was either

in segments or news bulletins or as background in enter-

tainment programs.

His study of twenty-five documentaries showed that the

average documentary is supportive of United States foreign

policy and that there is limited and superficial attention

to international affairs in general and developing nations.

in particular. Warner concluded:

For foreign affairs to play a larger part on
evening TV news, either.new and more gripping methods
of presentation will have to be found or the decision
makers in the networks will have to be persuaded to
broaden their present criteria for selection (16, p. 75).

John A. Lent and Shanti Rao studied news flow in 1977 (9).

By studying the New York Times, Washington Post, and Newsweek,

and ABC News, Lent and Rao determined the amount of Asian news

available to an American and the types of news presented during

a six-day period.

All Asian news and information in the six-day period were

coded into three categories: developmental, political-

government and crisis-trivia.

The researchers found that the New York Times devoted

4.1 per cent of its total news space to Asian news-informa-

tion; Washington Post devoted 4.6 per cent of its total news

space to Asian news-information; Newsweek devoted 7.6 per cent



18

of its total news space to Asian news-information; and ABC

News devoted 8.5 per cent of total news time to Asian news-

information.

Lent and Rao concluded that the American reader/viewer

did not get a very broad perspective on Asia and that there

was an emphasis on political-government and crisis-trivia

news rather than on developmental news. They wrote,

All four media used large percentage (ranging from
37.1 per cent to 82.5 per cent) of news that had impli-
cations for United States domestic and foreign policy,
giving the impression that had the ties with the United
States been missing, some.of these stories may have
gone unreported or may have been deemphasized (9, p. 22).

Al Hester, in a 1978 study of foreign news broadcast by

the three television networks from 1972 to 1976, used the

Television News Index and Abstracts to determine how much

foreign news is made available by the networks, what subjects

are covered, and what parts of the world are emphasized (4).

The sample in Hester's study was one newscast per month

per network from 1972 to 1976. News items reported from out-

side the United States were coded by nation of origin and

geographical area concerned.

Hester found that an average of 21.7 per cent of the

total news time was devoted to foreign news. News from

Western Europe accounted for 28.8 per cent of the total

foreign news time; Indo-China, 26.3 per cent; Middle East,

19.1 per cent; Africa, 6.5 per cent; Eastern Europe, 4.8 per

cent; Latin America, 3.3 per cent; and international bodies

or agencies, 5.4 per cent.



19

The study indicated a high emphasis was placed on for-

eign news stories dealing with military-defense matters and

portions of the globe were unreported. Hester concluded,

"U.S. television evening newscasts do not seem to be pre-

senting any thorough and balanced picture of the world to

viewers, either in subjects treated or in news from the

various parts of the globe" (4, p. 95).



CHAPTER BIBLIOGRAPHY

1. Clark, Dick, "Foreword" Africa and the United States,
edited by Jennifer Seymour Whitaker, New York,
New York University Press, 1978.

2. Crocker, Chester A., and William H. Lewis, "Missing
Opportunities in Africa," Foreign Policy, 35
(Summer, 1979), 142-161.

3. Hachten, William A., Muffled Drums: The News Media in
Africa, Ames, Iowa State University Press, 1971.

4. Hester, Al, "Five Years of Foreign News on U.S. Tele-
vision Evening Newscasts," Gazette, 24 (1978)
86-95.

5. International Press Institute, The Flow of the News, a
Study by the International Press Institute, Zurich,
1953.

6. Jackson, Henry, "A Policy With No Plan," Black Enterprise,
9 (April, 1979), 30-34.

7. Johnson, Thomas A., "'Hot Spots' in Africa," Ebony, 31
(August, 1976), 84-90.

8. Joiner, Harry M., American Foreign Policy: The Kissinger
Era, Huntsville, Alabama, The Strode Publishers,
Inc., 1977.

9. Lent, John A., and Shanti Rao, "A Content Analysis of
National Media Coverage of Asian News and Informa-
tion," Gazette, 24 (1978), 17-22.

10. Levy, Mark, "Experiencing Television News," Journal of
Communication, 27 (Autumn, 1977), 112.

11. "The New Face of TV News," Time (February 25, 1980),
64-75.

12. Rosenblum, Mort, "Reporting From the Third World,"
Foreign Affairs, 55 (July, 1977), 815-835.

13. Rubin, Barry, International News and the American Media,
Beverly Hills, Sage Publications, 1977.

20



21

14. Russell, Dick, "Africa: It Is Drama and Romance--and
Now It Has Meaning," TV Guide (December 4, 1976),
4-8.

15. "Televising Africa for America," Africa, 87 (November,
1978), 96-97.

16. Warner, Malcolm, "TV Coverage of International Affairs,"
Television Quarterly, 7 (1968), 60-75.

17. Whitaker, Jennifer Seymour, editor, Africa and the
United States, New York, New York University Press,
1978.



CHAPTER II

PRESENTATION OF DATA

Two 30-month periods from January 1, 1973 to June 30,

1975 (pre-Angola era), and from July 1, 1976 to December 31,

1978 (post-Angola era), were studied and the three networks

were compared for their news coverage of sub-Sahara Africa

before and after the Angola conflict of 1975-76. The data

presented in this chapter are based on two 19-week samples

drawn from the two periods. The two samples consisted of

285 pre-Angola and 285 post-Angola newscasts (95 from each

network in each period).

News Time Allotted to Sub-Sahara Africa

During the pre-Angola period under study, the three

networks devoted a total of 6,504 minutes and 20 seconds to

news coverage: ABC, 2,112 minutes and 30 seconds; CBS,

2,217 minutes; and NBC, 2,174 minutes and 50 seconds. The

three networks devoted a total of 23 minutes and 35 seconds

to sub-Sahara Africa news: ABC, 8 minutes and 30 seconds;

CBS, 8 minutes and 20 seconds; and NBC, 6 minutes and 45

seconds (see Table I).

Thus, the news time allotted to sub-Sahara Africa in the

pre-Angola period under study represented 0.36 per cent of

the total network news time.

22



23

During the post-Angola period under study, the three

networks devoted a total of 6,411 minutes and 40 seconds to

news coverage: ABC, 2,098 minutes; CBS, 2,203 minutes; and

NBC, 2,110 minutes and 40 seconds. The three networks devoted

a total of 287 minutes and 4 seconds to sub-Sahara Africa news:

ABC, 96 minutes and 48 seconds; CBS, 116 minutes and 32 seconds;

and NBC, 73 minutes and 44 seconds (see Table I).

Thus, the news time allotted to sub-Sahara Africa in the

post-Angola period under study represented 4.46 per cent of

total network news time.

TABLE I

NEWS TIME DEVOTED TO SUB-SAHARA
AFRICA BY EACH NETWORK

Time (Minutes, Seconds)
Devoted to Sub-Sahara Africa

Network
1973-75 1976-78

ABC 8:30 96:48

CBS 8:20 116:32

NBC 6:45 73:44

Research Question 1: Did the three networks devote more

news time to sub-Sahara Africa after the Angola conflict?



24

Finding: The three networks devoted more news time to

sub-Sahara Africa after the Angola conflict; the percentage

of coverage increased from 0.36 per cent of total news time

before the Angola conflict to 4.46 per cent of total news

time after the Angola conflict.

News Time Allotted to Sub-Sahara Africa by Region

Central Africa

Of the amount of news time allotted to sub-Sahara Africa,

the three networks devoted no time to central Africa in the

pre-Angola period under study and devoted 26.52 per cent to

central Africa in the post-Angola period under study (see

Table II).

East Africa

Of the amount of news time allotted to sub-Sahara Africa,

the three networks devoted 67.29 per cent to east Africa in

the pre-Angola period under study and devoted 27.51 per cent

to east Africa in the post-Angola period under study (see

Table II).

Southern Africa

Of the amount of news time allotted to sub-Sahara Africa,

the three networks devoted 24.73 per cent to southern Africa

in the pre-Angola period under study and devoted 42.44 per

cent to southern Africa in the post-Angola period under study

(see Table II).



25

West Africa

Of the amount of news time allotted to sub-Sahara Africa,

the three networks devoted 7.97 per cent to west Africa in

the pre-Angola period under study and devoted 3.53 per cent

to.west Africa in the post-Angola period under study (see

Table II).

Research Question 2: Did any one region of sub-Sahara

Africa receive more network news coverage than the other

three regions after the Angola conflict?

Finding: Whereas east Africa received the most network

news coverage before the Angola conflict, southern Africa re-

ceived the most network news coverage after the Angola conflict.

TABLE II

PERCENTAGE OF SUB-SAHARA AFRICA NEWS TIME DEVOTED
TO CENTRAL, EAST, SOUTHERN, AND WEST AFRICA

BY EACH NETWORK

Percentage of Sub-Sahara Africa
News Time for Each Region

Region Network

1973-75 1976-78

Central ABC 26.95
CBS 27.53
NBC 25.09

East ABC 55.88 32.33
CBS 46.00 26.67
NBC 100.00 23.53



26

TABLE II--Continued

Percentage of Sub-Sahara Africa
News Time for Each Region

Region Network

1973-75 1976-78

Southern ABC 40.20 36.07
CBS 34 .00 43 .36
NBC -47.88

West ABC 3.92 4.65
CBS 20.00 2.43
NBC 

3.50

Sub-Sahara Africa News Categories

Of the amount of news time allotted to sub-Sahara Africa
in the pre-Angola period under study, the three networks de-
voted 27.28 per cent to accident and disaster news, 5.33 per
cent to cultural news, 27.43 per cent to foreign relations

news, 8.67 per cent to human interest news, 17.73 per cent
to political news, 1.33 per cent to sports news, and 15.64 per
cent to miscellaneous news. The networks devoted no time to
economic news, education, health, science and technical news,
and military and defense news in the pre-Angola period.

Of the amount of news time allotted to sub-Sahara Africa
in the post-Angola period under study, the three networks
devoted 0.45 per cent to accident and disaster news, 3.47 per
cent to economic news, 1.29 per cent to education, health,
science and technical news, 32.18 per cent to foreign re-
lations news, 0.49 per cent to human interest news, 37.01 per



27

cent to military and defense news, 21.11 per cent to political

news, 1.26 per cent to sports news, and 2.65 per cent to

miscellaneous news. The networks devoted no time to

cultural news in the post-Angola period.

Therefore, whereas the three networks covered seven

categories of sub-Sahara Africa news in the pre-Angola

period, nine categories were covered in the post-Angola

period as shown in Table III.

TABLE III

PERCENTAGE OF SUB-SAHARA AFRICA NEWS TIME DEVOTED TO
EACH NEWS CATEGORY BY EACH NETWORK

Percentage of Sub-Sahara Africa
News News Time for Each News Category

Category Network

1973-75 1976-78

Accident/ ABC 29.41 0.34Disaster CBS 8.00 1.00
NBC 44.00

Cultural

Economic

Education/
Health/
Science/
Technical

ABC
CBS
NBC

ABC
CBS
NBC

ABC
CBS
NBC

16.00

2.07
2.00
6.33

3.86



28

TABLE III--Continued

Percentage of Sub-Sahara Africa

News News Time for Each News Category
Category Network

1973-75 1976-78

Fore ign ABC 70.59 37.41
Relations CBS 8.00 27.96

NBC 3.70 31.17

Human ABC - 0.34
Interest CBS 26.00 1.14

NBC -

Military / ABC - 41.24
Defense CBS 36.61

NBC - 33.18

Political ABC - 16.29
CBS 38.00 22.41
NBC - 24.64

Sports ABC - 0.17
CBS 4.00 2.72
NBC - 0.90

Miscel- ABC 1.89
laneous CBS 2.29

NBC 46.91 3.77

Research Question 3: Did network news coverage of

sub-Sahara Africa consist of a greater variety of news

categories after the Angola conflict?



29

Finding: Network news coverage of sub-Sahara Africa

after the Angola conflict consisted of a greater variety of

news categories than before the Angola conflict.

Sub-Sahara Africa News Categories By Region

Central Africa

In the pre-Angola period under study, the three networks

did not report news of central Africa.

In the post-Angola period, economic news accounted for

8.75 per cent of network news from central Africa; education,

health, science, and technical news, 4.68 per cent; foreign

relations news, 3.18 per cent; and military and defense news,

83.42 per cent (see Table IV).

TABLE IV

PERCENTAGE OF CENTRAL AFRICA NEWS TIME DEVOTED
TO EACH NEWS CATEGORY BY EACH NETWORK

Percentage of Central Africa
News Time for Each News Category

News

Category Network
1973-75 1976-68

Economic ABC -
CBS - 1.04
NBC - 25.23

Education / ABC -
Health / CBS 14.03
Science/ NBC -
Technical



30

TABLE IV--Continued

Percentage of Central Africa
News Time for Each News Category*

News

Category Network
1973-75 1976-78

Foreign ABC - -
Relations CBS - -

NBC - 9.55

Military/ ABC - 100.00
Defense CBS 84.93

NBC 65.32

*For Central Africa, accident and disaster news,

cultural news, human interest news, political news,
sports news, and miscellaneous news were not reported
in the periods under study.

East Africa

In the pre-Angola period under study, accident and

disaster news accounted for 38.15 per cent of network news

from east Africa; foreign relations news, 17.03 per cent;

political news, 29.18 per cent; and miscellaneous news,

15.64 per cent.

In the post-Angola period, accident and disaster news

accounted for 1.43 per cent of network news from east Africa;

economic news, 2.15 per cent; foreign relations news, 72.29

per cent; human interest news, 0.35 per cent; military and

defense news, 12.98 per cent; political news, 0.64 per cent;



31

sports news, 0.18 per cent; and miscellaneous news, 9.98 per

cent (see Table V).

TABLE V

PERCENTAGE OF EAST AFRICA NEWS TIME DEVOTED
TO EACH NEWS CATEGORY BY EACH NETWORK

Percentage of East Africa
News Time for Each News Category

News
Category Network 197375 1976-78

Accident/ ABC 52.63 1.06Disaster CBS 17.39 3.22
NBC 44.44

Economic ABC
CBS
NBC -. 4

Foreign ABC 47.37 73.38Relations CBS 64.34NBC 3.70 79.15

Human ABC
Interest CBS '06

NBC

Military/ ABC
Defense CBS-17.96

Poiicl A2.88

Political ABC

CBS 82.61
NBC 4 -94,

I . 92-: .0 i '



32

TABLE V--Cont inued

Percentage of East Africa

News News Time for Each News Category*
Category Network

1973-75 1976-78

Sports ABC-0.53
CBS -. 5
NBC

Miscel- ABC-5.86
laneous CBS 8.04

NBC 
16.04

*For East Africa, cultural news, education, health,science and technical news were not reported in theperiods under study.

Southern Africa

In the pre-Angola period under study, foreign relations

news accounted for 55.88 per cent of network news from

southern Africa; human interest news, 38.24 per cent; and

sports news, 5.88 per cent.

In the post-Angola period, economic news accounted for
1.91 per cent of network news from southern Africa; foreign

relations, 19.88 per cent; human interest news, 0.88 per
cent; military and defense news, 25.52 per cent; political

news, 49.07 per cent; and sports news, 2.39 per cent

(see Table VI).



33

TABLE VI

PERCENTAGE OF SOUTHERN AFRICA NEWS TIME DEVOTEDTO EACH NEWS CATEGORY BY EACH NETWORK

Percentage of Southern Africa
NewsNews Time for Each News Category*

Category Network

Economic ABC 5.73
CBS.7
NBC

Foreign ABC 100.00 26*01Relations CBS 11.76 20.01
NBC -13.93

Human ABC
Interest CBS 76.47 2.65

NBC

Military/ ABC
Defense CBS 23.32

NBC -33.66

Political ABC
CBS ~54487

NBC 50.52

Sports ABC
CBS 11976 5*29
NBC ~ 1.989

*For Southern Africa, accident and disaster news,cultural news, education, health, science and technicalnews, and miscellaneous news were not reported in theperiods under study.



34

West Africa

In the pre-Angola period under study, cultural news

accounted for 40 per cent of network news from west Africa;

and foreign relations news, 60 per cent.

In the post-Angola period, accident and disaster news

accounted for 1.96 per cent; foreign relations news, 96.08

per cent; and miscellaneous news, 1.96 per cent (see

Table VII).

Therefore, the three networks covered no categories of

central Africa news in the pre-Angola period, and four

categories of central Africa news in the post-Angola period.

For east Africa, the three networks covered three news

categories in the pre-Angola period and eight news categories

in the post-Angola period. For southern Africa, the three

networks covered three news categories in the pre-Angola

period and five news categories in the post-Angola period.

For west Africa, the three networks covered no news cate-

gories in the pre-Angola period and four news categories in

the post-Angola period.

Research Question 4: Did network news coverage of each

of the four regions of sub-Sahara Africa consist of a greater

variety of news categories after the Angola conflict?

Finding: Network news coverage of each of the four

regions of sub-Sahara Africa after the Angola conflict con-

sisted of a greater variety of news categories than before

the Angola conflict.



35

TABLE VII

PERCENTAGE OF WEST AFRICA NEWS TIME DEVOTED
TO EACH NEWS CATEGORY BY EACH NETWORK

Percentage of West Africa
News Time for Each News Category*

News
Category Network

1973-75 1976-78

Accident ABC
Disaster CBS 5.88

NBC

Cultural ABC
CBS 80.00
NBC

Foreign ABC 100.00 100.00
Relations CBS 20.00 88.23

NBC 100.00

Miscel-
laneous

ABC
CBS
NBC

5.88

--- __---_I I _____ ______ _ _ _ _ _ _ _

*For West Africa, economic news, education, health,
science and technical news, human interest news, military
and defense news, political news, and sports news were notreported in the periods under study.

News Time Allotted to the Republic of
South Africa and Rhodesia

In the pre-Angola period under study, the three networks

devoted a total of 6 minutes and 23 seconds to news of sub-

Sahara Africa countries other than the Republic of South



36

Africa and Rhodesia, 82.49 per cent of total sub-Sahara

Africa news coverage.

In the post-Angola period, the three networks devoted

a total of 60 minutes and 39 seconds to news of sub-Sahara

Africa and Rhodesia, 63.16 per cent of total sub-Sahara

Africa news coverage.

Though the percentage of sub-Sahara Africa news time

devoted to countries other than the Republic of South Africa

and Rhodesia dropped after the Angola conflict, the actual

amount of time devoted to countries other than the Republic

of South Africa and Rhodesia by all three networks increased

after the Angola conflict from 6 minutes and 23 seconds to

60 minutes and 39 seconds (see Table VIII).

TABLE VIII

NEWS TIME DEVOTED TO SUB-SAHARA AFRICAN COUNTRIES
OTHER THAN THE REPUBLIC OF SOUTH AFRICA

AND RHODESIA BY EACH NETWORK

Time (Minutes, Seconds) Devoted
to Sub-Sahara African Countries

Other Than the Republic of

Network South Africa and Rhodesia

1973-75 1976-78

ABC 6:35 66:18

CBS 5:50 72:05

NBC 6:45 43:36



37

Research Question 5: Did network news coverage of sub-

Sahara African countries other than the Republic of South

Africa and Rhodesia increase after the Angola conflict?

Finding: Network news coverage of sub-Sahara African

countries other than the Republic of South Africa and

Rhodesia increased after the Angola conflict.

Table IX shows how the percentage of sub-Sahara Africa

news time devoted to countries other than the Republic of

South Africa and Rhodesia dropped after the Angola conflict,

though the actual amount of time devoted to countries other

than the Republic of South Africa and Rhodesia by all three

networks increased.

TABLE IX

PERCENTAGE OF SUB-SAHARA AFRICA NEWS TIME DEVOTED
TO COUNTRIES OTHER THAN THE REPUBLIC OF SOUTH

AFRICA AND RHODESIA BY EACH NETWORK

Percentage of Sub-Sahara Africa
News Devoted to Countries
Other Than the Republic of

Network South Africa and Rhodesia

1973-75 1976-78

ABC 77.46 68.49

CBS 70.00 61.86

NBC 100.00 59.13



38

CBS News Coverage of Sub-Sahara Africa

News Time Allotted to Sub-Sahara Africa

During the pre-Angola period under study, CBS devoted

8 minutes and 20 seconds (see Table I) or 0.38 per cent of

total news time to sub-Sahara Africa, 0.02 per cent less

than that for ABC and 0.07 per cent more than that for

NBC.

In the post-Angola period, CBS devoted 116 minutes and

32 seconds (see Table I) or 5.29 per cent of total news time

to sub-Sahara Africa, 0.68 per cent more than that for ABC

and 1.80 per cent more than that for NBC.

Research Question 6a: Did CBS devote more news time to

sub-Sahara Africa, compared with ABC and NBC, after the

Angola conflict?

Finding: CBS devoted more news time to sub-Sahara

Africa, compared with ABC and NBC, after the Angola conflict.

News Time Allotted to Sub-Sahara Africa by Region

In the pre-Angola period under study, west Africa

received more CBS news coverage than the other three regions

compared with ABC and NBC news coverage (see Table II).

In the post-Angola period, central Africa received more

CBS news coverage than the other three regions compared with

ABC and NBC news coverage (see Table II).

Research Question 6b: Did CBS devote more news time to

any one region of sub-Sahara Africa than to the other three



39

regions, compared with ABC and NBC, after the Angola

conflict?

Finding: Central Africa received more CBS news cover-

age than the other three regions, after the Angola conflict,

compared with ABC and NBC news coverage.

Sub-Sahara Africa News Categories

In the pre-Angola period under study, ABC covered two

news categories, CBS covered five categories, and NBC

covered four categories (see Table III).

In the post-Angola period, ABC covered eight news

categories, CBS covered nine categories, and NBC covered

six categories (see Table III).

Research Question 6c: Did CBS news coverage of sub-

Sahara Africa consist of a greater variety of news categories

after the Angola conflict, compared with ABC and NBC news

coverage?

Finding: CBS news coverage of sub-Sahara Africa con-

sisted of a greater variety of news categories after the

Angola conflict, compared with ABC and NBC news coverage.

Sub-Sahara Africa News Categories by Region

Central Africa.--In the pre-Angola period under study,

all three networks did not report central Africa (see

Table IV).



40

In the post-Angola period, ABC's central Africa

coverage consisted of one news category, CBS' consisted

of three categories, and NBC's consisted of three categories

(see Table IV).

East Africa.--In the pre-Angola period under study,

ABC's east Africa coverage consisted of two news categories,

CBS' consisted of two categories, and NBC's consisted of

four categories (see Table V).

In the post-Angola period, ABC's east Africa coverage

consisted of six news categories, CBS' consisted of five

categories, and NBC's consisted of four categories (see

Table V).

Southern Africa.--In the pre-Angola period under study,

ABC's southern Africa coverage consisted of one news cate-

gory, CBS' consisted of three categories, and NBC did not

report southern Africa (see Table VI).

In the post-Angola period, ABC's southern Africa cover-

age consisted of four news categories, CBS' consisted of five

categories, and NBC's consisted of four categories (see

Table VI).

West Africa.--In the pre-Angola period under study, ABC's

west Africa coverage consisted of one news category, CBS'

consisted of two categories, and NBC did not report west

Africa (see Table VII).



41

In the post-Angola period, ABC's west Africa coverage

consisted of one news category, CBS' consisted of three

categories, and NBC's consisted of one category (see

Table VII).

Research Question 6d: Did CBS news coverage of each

of the four regions of sub-Sahara Africa consist of a

greater variety of news categories after the Angola con-

flict, compared with ABC and NBC news coverage?

Finding: CBS coverage of southern and west Africa

consisted of a greater variety of news categories both be-

fore and after the Angola conflict, compared with ABC and

NBC news coverage. For central Africa, after the Angola

conflict, CBS shared first place with NBC in the number

of news categories covered.

News Time Allotted to the Republic of

South Africa and Rhodesia

In the pre-Angola period under study, CBS devoted a total

of 5 minutes and 50 seconds to news of sub-Sahara African

countries other than the Republic of South Africa and

Rhodesia, 70 per cent of CBS' total sub-Sahara Africa news

coverage; ABC devoted 77.46 per cent; and NBC devoted 100

per cent (see Tables VIII and IX).

In the-post-Angola period, CBS devoted a total of 72

minutes and 5 seconds to news of sub-Sahara African countries

other than the Republic of South Africa and Rhodesia, 61.86

per cent of CBS' total sub-Sahara Africa news coverage; ABC



42

devoted 68.49 per cent; and NBC devoted 59.13 
per cent

(see Tables VIII and IX).

Though the percentage of sub-Sahara Africa news time

devoted to countries other than the Republic 
of South

Africa and Rhodesia by all three networks dropped 
after

the Angola conflict, the actual amount of time devoted to

countries other than the Republic of South Africa and

Rhodesia by all three networks increased after the Angola

conflict. For CBS, it increased from 5 minutes and 50

seconds to 72 minutes and 5 seconds, a greater increase

than either ABC or NBC.

Research Question 6e: Did CBS news coverage of sub-

Sahara African countries other than the Republic of South

Africa and Rhodesia increase after the Angola conflict,

compared with ABC and NBC news coverage?

Finding: CBS news coverage of sub-Sahara African

countries other than the Republic of South Africa and

Rhodesia increased after the Angola conflict, more than

ABC and NBC news coverage.



CHAPTER III

SUMMARY AND DISCUSSION

The data presented in the preceding chapter indicate

a marked difference in news coverage of sub-Sahara 
Africa

in two identical samples drawn from the pre- and post-

Angola periods under study. This chapter will provide

a summary of findings from the study, a discussion of the

shift in news value of sub-Sahara Africa in the post-Angola

period and the corresponding response of the three 
major

American television news networks. Included in this sec-

tion are the study's conclusion and suggestions for further

research.

Summary

Research Question 1: Did the three networks devote more

news time to sub-Sahara Africa after the Angola conflict?

Finding: The three networks devoted more news time to

sub-Sahara Africa after the Angola conflict, from 0.36 per

cent of total news time before the conflict to 4.46 per cent

of total news time after the conflict.

Research Question 2: Did any one region of sub-Sahara

Africa receive more network news coverage than the other

three regions after the Angola conflict?

43



44

Finding: Whereas east Africa received the most network

news coverage before the Angola conflict, southern Africa

received the most network news coverage after the conflict.

Research Question 3: Did network news coverage of

sub-Sahara Africa consist of a greater variety of news

categories after the Angola conflict?

Finding: Network news coverage of sub-Sahara Africa

after the Angola conflict consisted of a greater variety of

news categories than before the conflict.

Research Question 4: Did network news coverage of each

of the four regions of sub-Sahara Africa consist of a greater

variety of news categories after the Angola conflict?

Finding: Network news coverage of each of the four regions

of sub-Sahara Africa after the Angola conflict consisted of a

greater variety of news categories than before the 
conflict.

Research Question 5: Did network news coverage of sub-

Sahara African countries other than the Republic of South

Africa and Rhodesia increase after the Angola conflict?

Finding: Network news coverage of sub-Sahara African

countries other than the Republic of South Africa and Rhodesia

increased after the Angola conflict.

Research Question 6a: Did CBS devote more news time to

sub-Sahara Africa, compared with ABC and NBC, after the

Angola conflict?

Finding: CBS devoted more news time to sub-Sahara Africa,

compared with ABC and NBC, after the Angola conflict.



45

Research Question 6b: Did CBS devote more news time to

any one region of sub-Sahara Africa than to the other three

regions, compared with ABC and NBC, after the Angola conflict?

Finding: Central Africa received more CBS news coverage

than the other three regions, after the Angola conflict, com-

pared with ABC and NBC news coverage.

Research Question 6c: Did CBS news coverage of sub-

Sahara Africa consist of a greater variety of news categories

after the Angola conflict, compared with ABC and NBC news

coverage?

Finding: CBS news coverage of sub-Sahara Africa con-

sisted of a greater variety of news categories after the

Angola conflict, compared with ABC and NBC news coverage.

Research Question 6d: Did CBS news coverage of each of

the four regions of sub-Sahara Africa consist of a greater

variety of news categories after the Angola conflict, com-

pared with ABC and NBC news coverage?

Finding: CBS news coverage of southern and west Africa

consisted of a greater variety of news categories both be-

fore and after the Angola conflict, compared with ABC and NBC

news coverage. For central Africa, after the Angola conflict,

CBS shared first place with NBC in the number of news cate-

gories covered.

Research Question 6e: Did CBS news coverage of sub-

Sahara African countries other than the Republic of South



46

Africa and Rhodesia increase after the Angola conflict,

compared with ABC and NBC news coverage?

Finding: CBS news coverage of sub-Sahara African

countries outher than the Republic of South Africa and

Rhodesia increased after the Angola conflict, more than

ABC and NBC news coverage.

Discussion

Time Allotment

One of the underlying assumptions of this study was

that prior to Angola, Africa had little or no place in the

mainstream of network television news coverage. The sample

of 285 evening newscasts (95 from each network) showed that

ABC, CBS, and NBC devoted 0.36 per cent of their total news

time to sub-Sahara Africa in the pre-Angola era, a time when

Africa was of low priority to the United States, and conse-

quently of little news value to the commercial television

news media.

After the Angola conflict of 1975-76 and because of its

ramifications for sub-Sahara Africa's role in a new global

strategic balance, United States involvement in that world

region created a fresh set of circumstances for television

news coverage of sub-Sahara Africa. Network news coverage

of the area increased substantially from 0.36 per cent of

total news time to 4.46 per cent, a 1,138.88 per cent increase.



47

In the 19-week sample of 285 pre-Angola newscasts, the three

networks averaged 7 minutes and 51 seconds for sub-Sahara

Africa news, whereas during the 19-week sample after the

Angola conflict, they averaged 95 minutes and 41 seconds,

13 times more sub-Sahara Africa news than before.

Clearly, based on time allotment, network television

news was responsive to the new significance of a previously

ignored sub-Sahara Africa.

Regional Coverage and News Categories

In the pre-Angola sample, central Africa was not re-

ported by all three networks, whereas in the post-Angola

sample, that sub-Sahara African region was reported con-

siderably by the three networks: 26.52 per cent of total

sub-Sahara Africa news time. The bulk of central Africa

coverage was in the military and defense news category,

mainly attributable to extensive news coverage of the

invasion of Zaire's copper-rich Shaba province by Katangan

rebel-exiles from neighboring Angola.

East African news led the coverage of sub-Sahara Africa

in the pre-Angola sample: 67.29 per cent of total sub-Sahara

Africa news time. Prior to Angola, approximately half of

ABC and CBS news coverage of sub-Sahara Africa and all of NBC

news coverage was of east Africa. Accident and disaster news

was the dominant category of east Africa coverage in the pre-

Angola period.



48

In the post-Angola sample, east Africa coverage (27.51

per cent of total sub-Sahara Africa news time) by the three

networks decreased, apparently in favor of central Africa,

which had been getting no coverage at all. Foreign re-

lations news dominated east Africa coverage in the post-

Angola period and a greater variety of news categories was

covered.

In spite of a percentage decrease in east Africa cover-

age during the post-Angola period, the greater variety of

news categories from that region indicated a much broader

perspective of the region by the networks.

Southern Africa coverage in the pre-Angola sample (24.73

per cent of total sub-Sahara Africa news time) was second

only to east Africa coverage on ABC and CBS; NBC did not re-

port southern Africa in the pre-Angola sample. The bulk of

southern Africa coverage was of foreign relations and human

interest news.

In the post-Angola sample, southern Africa received

42.44 per cent of total sub-Sahara Africa news time on all

three networks, leading news coverage of sub-Sahara Africa.

Political news dominated southern Africa coverage followed

by military and defense news and foreign relations news,

reflecting the political tension and escalating guerrilla

war in the Republic of South Africa and Rhodesia and their

international ramifications.



49

In the pre-Angola sample, west Africa received 7.97 per

cent of the total sub-Sahara Africa news time on all three

networks, surpassing only central Africa which received no

coverage at all. West Africa news coverage by ABC and CBS

was limited to cultural and foreign relations news; NBC did

not report west Africa in the pre-Angola sample.

West Africa coverage in the post-Angola sample lagged

all other regions, receiving 3.53 per cent of total sub-

Sahara Africa news time, mostly foreign relations news.

The Republic of South Africa and Rhodesia

The Republic of South Africa and Rhodesia received a

greater percentage increase in news coverage than did all

other sub-Sahara Africa countries combined. News coverage

of countries other than the Republic of South Africa and

Rhodesia increased to 60 minutes and 39 seconds from 6 min-

utes and 23 seconds, and news coverage of the Republic of

South Africa and Rhodesia increased to 35 minutes and 2

seconds from 1 minute and 28 seconds. The explanation is

that the global significance of the internal conflicts within

the Republic of South Africa and Rhodesia escalated sharply

in the post-Angola era because of the new strategic balance

of power resulting from the Angola civil war.

CBS News Coverage

Of all three networks, CBS appeared to have achieved the

best quantitative response to news coverage of sub-Sahara



50

Africa given the significance of the area in the post-Angola

era. CBS' superior coverage of the area can be assumed to

reflect the fact that only CBS had a permanent news bureau

in sub-Sahara Africa in the post-Angola period under study.

ABC was a close second in quantitative news coverage of the

area, and NBC lagged the other two networks consistently.

New Approaches to Sub-Sahara Africa News Coverage:
Problems and Prospects

Though network news coverage of sub-Sahara Africa im-

proved substantially in the post-Angola era, there is still

much room for improvement, if only because the discovery

of Africa by the networks is in its infancy.

News value conflict.--Generally, news coverage of the

developing world by western news media has been a chronicle

of political, cultural and social conflict. The differences

in values as to the role of the news media in society, from

country to country, is a yet unresolved issue. In a country

where press freedom is severely limited, American journalists

would find it impossible to operate without applying a new

standard of journalistic judgment that may conflict with

American standards. It is, therefore, quite logical to sug-

gest that by militating against western news media coverage,

the developing world has itself contributed to its being

left out of the global news flow.



51

However, the record of news coverage of Africa, for

example, raises some questions or pointers as to how 
the

developing world may be better accommodated in the flow of

international news, particularly in an era where the Third

World is playing an increasingly pivotal role in the shaping

of international relations.

Stereotypical coverage.--Despite a new-found interest

in Africa, it still remains a largely undiscovered continent.

Carl T. Rowan, award-winning journalist and nationally syndi-

cated columnist, wrote in 1977: "Americans are no longer so

naive about Africa as to refer to it as 'the dark continent,'

but a lot of the stuff being written and said about Africa

these days suggests that millions of Americans are still very

much in the dark" (3, p. 3D).

There is a myth of Africa. To use the language of Richard

A. Koenigsberg, this myth "defines the manner in which Africa

is perceived, and, therefore, is a fundamental determinant of

the kinds of reality-encounters that are possible" (11). The

perception of Africa and Africans derives "not only in the

objective situation, but in the unconscious phantasies [sic]

which are projected into this situation," Koenigsberg wrote

(11).

The result is that network television has consciously or

unconsciously projected oversimplified stereotype images of

Africa into American homes. In a study of "TV Coverage of



52

International Affairs," Malcolm Warner's impression was that

the average documentary did not dispel previously held images

and stereotypes of developing nations (21, p. 66).

William Hachten, professor of journalism, wrote,

Many journalists and travel writers managed to
convey misleading pictures of life there [Africa].
Such stereotypes, conditioned by Tarzan movies and
similar adventure movies and stories, still inhibit
clear understanding of events in Africa today (8, p. 75).

When Africans are not portrayed in those Hollywood

movie stereotypes, they are being "portrayed as racist, anti-

western and susceptible to Communist blandishments," wrote

William Attwood, journalist and former American ambassador

to Guinea and Kenya (1, p. 327).

Vernon McKay suggested, "The oversimplified treatment of

African issues in the press leads to unsophisticated public

relations which can be harmful to our foreign policy when

they inspire such heated and ill-informed controversies as

the debate over American policy toward Katanga [Congo]"

(13, p. 267).

Commercial orientation.--In appraising the performance of

the three television networks' news coverage of sub-Sahara

Africa, it is imperative to acknowledge the commercial struc-

ture and orientation omnipresent in their minute-by-minute

operation.

The three networks are locked in the exigencies of a

race for prestige and profit, in which audience-drawing



53

power is directly proportional to advertising revenue, the

backbone of the television industry. As of 1976, television's

potential audience was 71.5 million homes or 146 million

people, and commercials during highly rated primetime programs

were costing advertisers approximately $120,000 per minute

(2, p. 4). In 1978, total advertising revenue for the three

networks amounted to three billion dollars; with a 15 per cent

increase in rates, 1979 revenues were projected to exceed

four billion dollars (5, p. 7B).

The networks are organized into news, entertainment,

and sports divisions and the showcases of the news divisions

are the half-hour-long evening newscasts that command high

viewership nationwide (9, p. 94).

In terms of dollars, network news is a serious opera-

tion. For example, NBC News operates on an annual budget of

more than $100,000,000, employs more than 1,000 people, and

operates 23 bureaus around the world (5, p. 7B). ABC News

has eight domestic and eleven foreign bureaus employing more

than 800 people, and CBS News employs -more than 1,000 people

(14, p. 70).

For commercial reasons, it is believed that network

television cannot support large amounts of foreign news that

do not have a direct bearing to the United States. The show-

case nationwide evening newscasts approach the news from a

national and international perspective with foreign news sec-

ondary to domestic news.



54

The commercial orientation of the networks means that

"since television news is business as well as journalism,

news producers have to be concerned with ratings and ad-

vertisers," Andy Klein wrote (10, p. 357). They must

organize their newscasts with a view to gaining the interest

of the viewer.

To justify the light coverage of foreign news, it is

usually argued that people generally are more concerned about

events that are within their proximity, and that are more

likely to affect their lives. To counter that argument,

Barry Rubin wrote: "It is precisely because more and better-

written foreign news is not available that the 'mass' audience

does not demonstrate greater interest" (16, p. 14).

Rubin contended that it is because most journalists and

editors think that the "mass" audience is disinterested in

more foreign news that they end up encouraging "superficial

presentations" and emphasizing the sensational rather than

the more serious story angles (16, p. 15).

Although other factors such as time, equipment, and

costs, present special problems for television news gathering,

competition necessitated by commercialization is central,

if not pivotal, in network news operation.

Necessarily, editors have to be selective about what

goes in a news program. As television critic Edith Efron

wrote, "Selectivity--the decision to include or exclude



55

information--is the essence of a news operation" (4, p. 9).

This process of deciding which information to include or

exclude is guided by certain criteria that journalists em-

ploy in resolving the potential newsworthiness of the number-

less occurrences from which the news is selected.

However, abstract they may be, the fundamental factors

of human interest, timeliness, conflict, proximity, conse-

quence, and prominence are taught to students of journalism,

with the understanding that the element of judgment is an

integral part of the news reporting process. The actual

definition of news itself remains a matter for debate, al-

though it is generally agreed that news values, or how news

is defined by an individual or organization often determines

what is reported by the journalist (19, pp. 19-23). As

Hachten wrote, "Journalism and mass communication are highly

subjective pursuits, relative to the place and circumstances

of their production" (8, p. xvii).

Though news values in television hinge on considerations

such as time limitations, broadcast time, signal area covered

by transmission, and the personalities involved, the visual

element is by far the major consideration (7, p. 37). Stories

that make better pictures enjoy -a position of priority.

Television news seems preoccupied with disseminating

what the public wants to hear and see, in the networks' judg-

ment, rather than what it needs to know.



56

Leonard R. Sussman, executive director of Freedom House,

wrote in Newsweek,

The news media should consider what the American
public needs to know. The U.S. world-news services,
AP and UPI, understand this need far better than the
local press, radio and TV editors they serve. These
local editors emphasize news of countrymen and neigh-
bors. They provide little international news, still
less from the Third World.

Americans, however, should know far more than they
do about the great human developments in distant places.
The uneventful reduction of hunger can be reported as
interestingly as a threat to peace (which hunger can
be). For sometimes, as in Vietnam, people far off can
change the lives and thoughts of a generation of
Americans (20, p. 15).

In appraising television and the news, media critic

Harry J. Skornia wrote,

There is increasing evidence that Americans are
still not receiving from TV and radio the diversity
and depth of news, clarification and interpretation of
the right type, from the right places, that they need
for responsible decision-making (17, p. 2).

The Federal Communications Commission requires the net-

works, in the words of then CBS president Fred Friendly, "to

operate in the public interest by devoting a reasonable amount

of time to the coverage of controversial issues of public

importance" (6, p. 379).

The power of the mass news media to shape public opinion

cannot be overemphasized. In fact, the potential for manip-

ulation of the individual and the public by those having

access to the news media, is a major controversial concern

regarding the political and social power of mass communica-

tion (22, p. 100).



57

The news media essentially make the difference between

an informed and an uninformed citizenry. The news media

have a major agenda-setting role in society, with the ability

to ignore or emphasize certain news events. In a demo-

cratic society where the people are the eventual arbiters

of decisions, the role of the news media as sources of infor-

mation is even more critical. For television news, which is

America's major information source according to studies,

this role is crucial.

As it relates to this study, the way American television

news networks report events in Africa shapes the opinions and

stereotypes of Africa that crystallize in the minds of Ameri-

cans. The American public then draws upon these opinions

and images in the process of influencing United States policy

toward Africa, which consequently determine the direction of

African-American relations and the global picture.

Foreign correspondence.--Given the importance of the

television news networks in influencing public response to

the American government's Africa policy, Africa should be

covered from Africa just as Europe is covered from Europe.

As Olav Stokke, author of Reporting Africa, wrote,

There are few specialists on African affairs andeven fewer permanent correspondents stationed in
Africa. Internal or international crises in Africahave, therefore, been one of the major reasons why themajority of the media have sent special correspondents
to Africa (18, p. 13).



58

Therefore the networks' move to establish a permanent

presence in Africa will enhance the credibility of news

coverage that has lacked the benefit of the correspondent's

eyewitness account as is available from the battery of net-

work correspondents sent to other continents.

However, the director of world services for The Associ-

ated Press (AP), a major American news agency with Africa

coverage experience, cautioned against numerical comparison

of news staff deployment to various parts of the world. In

response to an inquiry for this study, Stanley M. Swinton,

vice president and assistant general manager for the AP,

wrote,

In a country where AP news is distributed in
another language than English, such as Germany or
Sweden, the AP staff includes a number of translators.
Where we distribute photos nationally, there is a
separate staff for photo distribution (in addition to
the photo staff which takes and collects photos).
Thus the numerical strength in any individual country
cannot be compared to another country, or in a single
continent with another continent, because the func-
tions performed in each and their manpower require-
ments vary widely (12).

More than 40 nations constitute the area of Africa usually

referred to as sub-Sahara. "As the numbers of countries

around the world have proliferated," Swinton explained, "the

former practice of maintaining permanent full-time staff in

each country necessarily has had to give way to area cover-

age" (12).

The AP staff in Africa is not as large as in other parts

of the world because, as Swinton put it,



59

In Africa there are no translation staffs. The
service is received either in English or in French.
The French translation is done in Paris. Photocasts
to Africa are made from London so no photo distribution
staff is required in Africa, only photo collection staff.
Staff in Africa is concerned solely with news and photo
collection. Obviously this means the numerical staff
is not as large as where translation or photo distribu-
tion takes place. Also, AP has many part-time corres-
pondents (12).

Stationing correspondents abroad has grown to be rather

expensive. Mort Rosenblum, formerly of the AP, wrote, "In-

cluding salary, expenses and communications, the cost of main-

taining a single reporter overseas for a year can be well over

$100,000" (15, p. 819). This is responsible in part for a

steady decline in the number of correspondents abroad.

Another factor in the decline of the foreign correspondent

corps is "a steady pattern of pressure on correspondents in

many parts of the world," Rosenblum wrote in reference to an

AP censorship study for 1976 (15, p. 816). Rosenblum wrote,

New measures have been taken to ban, censor or
intimidate foreign reporters in many countries of the
Middle East, Africa and Southeast Asia, as well as
in several countries of Latin America.

It reflects not merely a lack of mutual under-
standing but rather fundamental conflicts among dif-
fering concepts of a government's role in society and
of a people's right to be informed. While Western
newsmen generally act on the assumption that a free
press is vital to a well-governed nation, many Third
World leaders maintain that the greater goal of na-
tional development requires them to subordinate the
ideal of free expression (15, p. 816).

Finally, television news technology places some limita-

tions on news coverage. Satellite transmission facilities

are now a part of television's infrastructure. Whereas it



60

would ordinarily take hours--if not days--for a correspondent

to send reports back to New York, it is now done almost in-

stantaneously via satellite or microwave transmission. Since

television news thrives on its immediacy, it is necessary that

adequate and accessible communications facilities be avail-

able where a correspondent is covering a story. The limited

availability of such facilities on the African continent fur-

ther compound the problem of sub-Sahara Africa hews coverage

by the networks.

Conclusion

In the wake of the Angola conflict of 1975-76 and the

sweeping changes the conflict brought about in United States

government policy toward sub-Sahara Africa, network news

coverage of that part of the world experienced a positive

metamorphosis. As the American government sought to estab-

lish a new image on the suddenly important continent, so did

the three major television news networks seek to establish

a permanent presence in a suddenly newsworthy Africa.

Not only did the three networks achieve a relatively

equitable coverage of sub-Sahara Africa compared with other

world regions, there was also a relatively more equitable

coverage of the four regions of sub-Sahara Africa. Though

much of the coverage was of military and defense news, foreign

relations news, and political news, a greater variety of news

categories was covered than in the pre-Angola era.



61

However, large areas of sub-Sahara Africa still were not

reported; less than half of the forty-four countries under

study were reported in the periods under study. Quite clearly,

the networks were concentrating on the race wars in the

Republic of South Africa and Rhodesia, with little or no

coverage of countries such as Nigeria, next to Saudi Arabia,

the largest exporter of oil to the United States.

Therefore, to network viewers, it would seem that sub-

Sahara Africa was no more than a few territories with blacks

and whites engaged in perpetual conflict, the outcome of

which would be of strategic importance to the United States.

Insufficient attention is given to the economic signi-

ficance of the African continent to the United States in

particular and to the West in general; much of the world's

raw materials come from Africa.

It is questionable if the image of Africa presented by

the news networks reflects the new significance of the con-

tinent that has itself precipitated an intensified Africa

coverage. But considering that the networks lack Africa

coverage experience, this study makes no attempt to castigate

them.

Now that the networks are devoting more news time to.:sub-

Sahara Africa, it remains for them to reassess the tendency

to oversimplify and stereotype news from that part of the

world. Understandably the extreme time limitations of tele-

vision encourages superficial crises reporting; that can



62

only be counterproductive if the news media are to inform

and clarify with regard to America's stake in Africa. The

American public cannot take very seriously an Africa con-

sistently painted in violence and conflict. These news

events should be reported, but without adequate background

they amount to exaggerated perceptions of the whole story.

This could be a case for an overdue increase in network news

time duration.

In conclusion, this study confirmed the responsiveness

of the three television news networks to changing news values

at the international level by showing that the networks in-

creased their coverage of sub-Sahara Africa substantially as

the region's importance grew in the aftermath of the Angola

conflict of 1975-76.

Therefore, a government-news media interface in the area

of foreign policy exists to the extent that one can detect

shifts in government foreign policy priorities through

corresponding news value shifts, necessitated not by govern-

ment control of the news media but by the news media's com-

mitment to reporting actions of government in the public

interest. In other words, network news coverage is a

reflection of the intensity of United States government

activity at the international level.



63

Suggestions for Future Studies

One of the major limitations of this study was that it

did not take into account the visual presentation of sub-

Sahara Africa. A future study could examine videotape

recordings of network newscasts available at the Vanderbilt

Television News Archive in Nashville, Tennessee.

Considering that news documentaries are aired by the

networks as a supplement to evening newscasts, it would be

worthwhile to study news documentaries of sub-Sahara Africa

before and after the Angola conflict.

From an international perspective, a future study could

compare British and American television news coverage of

sub-Sahara Africa before and after the Angola conflict.



CHAPTER BIBLIOGRAPHY

1. Attwood, William, The Reds and the Blacks, New York,
Harper and Row, 1967.

2. Barrett, Marvin, Rich News, Poor News, New York,
Thomas Y. Crowell, 1978.

3. Dallas Morning News, March 14, 1977.

4. Efron, Edith, The News Twisters, New York, Manor Books,
Inc., 1971.

5. Fort Worth Star-Telegram, August 20, 1979.

6. Friendly, Fred, "What's Fair on the Air?" Readings in
Mass Communication: Concepts and Issues in the
Mass Media, 3rd ed., edited by Michael C. Emery
and Ted Curtis Smythe, Dubuque, Iowa, Wm. C. Brown
Company Publishers, 1977.

7. Green, Maury, Television News: Anatomy and Process,
Belmont, Wadsworth Publishing Co., 1969.

8. Hachten, William A., Muffled Drums: The News Media in
Africa, Ames, Iowa State University Press, 1971.

9. Hester, Al, "Five Years of Foreign News on U.S. Tele-
vision Evening Newscasts," Gazette, 24 (1978)
86-95.

10. Klein, Andy, "How Telecast's Organization Affects Viewer
Retention," Journalism Quarterly, 55 (1978),
356-359.

11. Koenigsberg, Richard A., "Foreword" The Myth of
Africa, Dorothy Hammond and Alta Jablow,~New
York, The Library of Social Science, 1977.

12. Letter from Stanley M. Swinton, vice president and
assistant general manager, The Associated Press,
New York, September 6, 1979.

13. McKay, Vernon, Africa in World Politics, New York,
Harper and Row, 1963.

64



65

14. "The New Face of TV News," Time (February 25, 1980)
64-75.

15. Rosenblum, Mort, "Reporting From the Third World,"
Foreign Affairs, 55 (July, 1977), 815-835.

16. Rubin, Barry, International News and the American
Media, Beverly Hills, Sage Publications, 1977,

17. Skornia, Harry J., Television and the News: A Critical
Appraisal, Palo Alto, California, Pacific Books,
1968.

18. Stokke, Olav, editor, Reporting Africa, New York,
Africana Publishing Corporation, 1971.

19. Strentz, Herbert, News Reporters and News Sources,
Ames, Iowa State University Press, 1978.

20. Sussman, Leonard R., "Who Rules the World's News?"
Newsweek, 92 (October 2, 1978), 15.

21. Warner, Malcolm, "TV Coverage of International Affairs,"
Television Quarterly, 7 (1968), 60-75.

22. Wright, Charles R., Mass Communication: A Sociological
Perspective, New York, Random House,~1959.



BIBLIOGRAPHY

Books

Attwood, William, The Reds and the Blacks, New York, Harper
and Row, 1967.

Barrett, Marvin, Rich News, Poor News, New York, Thomas Y.
Crowell, 1978.

Clark, Dick, "Foreword" Africa and the United States, edited
by Jennifer Seymour Whitaker, New York, New York Univer-
sity Press, 1978.

Efron, Edith, The News Twister, New York, Manor Books, Inc.,
1971.

Friendly, Fred, "What's Fair on the Air?" Readings in Mass
Communication: Concepts and Issues in the Mass Media,
3rd ed., edited by Michael~C. Emery and Ted Curtis
Smythe, Dubuque, Iowa, Wm. C. Brown Company Publishers,
1977.

Green, Maury, Television News: Anatomy and Process, Belmont,
Wadsworth Publishing Co., 1969.

Hachten, William A., Muffled Drums: The News Media in Africa,
Ames, Iowa State University Press, 1971.

Joiner, Harry M., American Foreign Policy: The Kissinger Era,
Huntsville, Alabama, The Strode Publishers, Inc., 1977.

Koenigsberg, Richard A., "Foreword" The Myth of Africa,
Dorothy Hammond and Alta Jablow, New York,~ The Library
of Social Science, 1977.

McKay, Vernon, Africa in World Politics, New York, Harper
and Row, 1963.

Rubin, Barry, International News and the American Media,
Beverly Hills, Sage Publications, 1977.

Skornia, Harry J., Television and the News: A Critical
Appraisal, Palo Alto, California, Pacific Books, 1968.

66



67

Stokke, Olav, editor, Reporting Africa, New York, Africana
Publishing Corporation, 1971.

Strentz, Herbert, News Reporters and News Sources, Ames,
Iowa State University Press, 1978.

Whitaker, Jennifer Seymour, editor, Africa and the United
States, New York, New York University Press, 1978.

Wright, Charles R., Mass Communication: A Sociological
Perspective, New York, Random House, 1959.

Articles

Crocker, Chester A., and William H. Lewis, "Missing Oppor-
tunities in Africa," Foreign Policy, 35 (Summer,
1979), 142-161.

Hester, Al, "Five Years of Foreign News on U.S. Television
Evening Newscasts," Gazette, 24 (1978), 86-95.

Jackson, Henry, "A Policy With No Plan," Black Enterprise,
9 (April, 1979), 30-34.

Johnson, Thomas A., "'Hot Spots' in Africa," Ebony, 31
(August, 1976), 84-90.

Klein, Andy, "How Telecast's Organization Affects Viewer
Retention," Journalism Quarterly, 55 (1978), 356-359.

Lent, John A., and Shanti Rao, "A Content Analysis of
National Media Coverage of Asian News and Information,"
Gazette, 24 (1978), 17-22.

"The New Face of TV News," Time (February 25, 1980),
64-75.

Rosenblum, Mort, "Reporting From the Third World,"
Foreign Affairs, 55 (July, 1977), 815-835.

Russell, Dick, "Africa: It Is Drama and Romance--and Now It
Has Meaning," TV Guide (December 4, 1976), 4-8.

Sussman, Leonard R., "Who Rules the World's News?" Newsweek,
92 (October 2, 1978), 15.

"Televising Africa for America," Africa, 87 (November, 1978),
96-97.

Warner, Malcolm, "TV Coverage of International Affairs,"
Television Quarterly, 7 (1968), 60-75.



68

Reports

International Press Institute, The Flow of the News, a
Study by the International Press Institute, Zurich, 1953.

Vanderbilt Television Archive, Television News Index and
Abstracts, Nashville, Tenn., issued monthly.

Newspapers

Dallas Morning News, March 14, 1977.

Fort Worth Star-Telegram, August 20, 1979.

Other

Letter from Stanley M. Swinton, vice president and assis-
tant general manager, The Associated Press, New York,
September 6, 1979.


