
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

APPROVED: 

James Mueller, Co-Major Professor  
Mitchell Land, Co-Major Professor and 

Director of the Mayborn Institute of 
Journalism  

Richard Welles, Minor Professor 
Susan Zavoina, Chair of the Department 

of Journalism 
Sandra L. Terrell, Dean of the Robert B. 

Toulouse School of Graduate Studies 

A CONTENT ANALYSIS OF MOZAMBICAN NEWSPAPERS’ COVERAGE  

OF THE 2004 PRESIDENTIAL ELECTION 

Eliana Munguambe Namburete, B.A. 

 

Thesis Prepared for the Degree of 

MASTER OF ARTS 

UNIVERSITY OF NORTH TEXAS 

August 2005 



Namburete, Eliana Munguambe, A Content Analysis of Mozambican 

Newspapers’ Coverage of the 2004 Presidential Election. Master of Arts (Journalism), 

August 2005, 66 pp., 7 tables, 10 figures, bibliography, 52 titles.   

 This study focuses on the amount of coverage given by four major tabloid 

newspapers-Demos, Zambeze, Savana and Domingo-to the candidates of the major 

political parties Renamo and Frelimo, during the 2004 presidential race.  The number of 

stories of both parties in those newspapers were counted and calculated by chi-square 

to determine how much one party was covered than the other identifying signs of 

balance or bias. 

 The research showed that there was a significant result of 42 percent of 

likelihood that stories in the four newspapers would either be about Frelimo or Renamo. 

However, the study also revealed that Frelimo was the party covered most often by 

Demos, Zambeze and Savana while Renamo was covered most often by Domingo.  

 

 

 

 



ii 

Copyright 2005 

by 

Eliana Leia Namburete



iii 

ACKNOWLEDGMENTS 

I would like to thank the chairman of my committee, Dr. James Mueller, for his 

guidance and encouragement throughout this process. His support and understanding 

since I joined the graduate program played a key role in ensuring my success in the 

whole master’s program. It is through his insight that content analysis was used as a 

method in this study. 

I wish to thank the Director of Mayborn Graduate Institute of Journalism, Dr. 

Mitchell Land for his friendship and trust and his understanding of the problems 

international students. His experience in dealing with students from diverse 

backgrounds made me feel comfortable tackling the thesis and the master’s program. 

Special thanks also go Dr. Richard Wells for his timely advice on how to go about the 

project. Great thanks to Dr. Mike Clark, Dr. Richard Herrington and Dr Patrick McLeod 

for their invaluable help in statistical analysis and interpretation of the data used in this 

study. Thanks to Dr. Mark W. Mulcahy for his insight and friendship. I also wish to thank 

Professor George Getschow for all the encouragement and trust. 

I sincerely thank my husband Eduardo Namburete for always being beside me 

encouraging, supporting and helping to make this project complete.   

Great thanks to Joseph Okech for patience during this trying time and the time he spent 

making sure that the project stayed on course.   

My great thanks go to my friend Agueda Gomes for help, comfort and friendship. 

My gratitude goes to the Mayborn Graduate Institute of Journalism’s secretary, Brandee 

Davis, for all her help and comfort throughout the process. Special thanks to Nancy 

Eanes for her support and encouragement. I would also like to thank Hedish O’Connor, 



iv 

Cecile Setin and Ji-Soo.  Worthy of special mention in this study and my studies at the 

University of North Texas are Mrs. Land, Mrs. Mueller and Mrs. Kim. Special thanks to 

Emideo Machiana, Mauro Sand and George Baptista for their help during the collection 

of data in Mozambique. 

 Special thanks to my Bible Study Fellowship group for their prayer’s and 

Comforting words during my studies and my stay in the United Stares. 

 

 

 



v 

TABLE OF CONTENTS 

Page 

ACKNOWLEDGMENTS..................................................................................................iii 

LIST OF TABLES...........................................................................................................vii 

LIST OF FIGURES........................................................................................................ viii 

Chapters 

1. INTRODUCTION ....................................................................................... 1 

Newspapers Used in the Study................................................ 6 

Demos ....................................................................... 6 

Zambeze.................................................................... 8 

Savana ...................................................................... 9 

Domingo .................................................................. 12 

Weekly Circulation of the Newspapers .................................. 14 

2. LITERATURE REVIEW ........................................................................... 15 

Mozambique....................................................................... 15 

Media in Mozambique ........................................................ 15 

Coverage of Politics by Mozambican Newspapers............. 22 

The Relevance of the Study ............................................... 27 

3. METHODOLOGY .................................................................................... 33 

Definition of Terms ............................................................. 34 

Coding Procedures............................................................. 35 

4. RESULTS ................................................................................................ 40 

5. DISCUSSION .......................................................................................... 47 



vi 

Future Research................................................................. 48 

Conclusions........................................................................ 49 

Author’s Limitations and Assumptions................................ 50 

Appendices 

A. SAMPLE DATA SHEETS ........................................................................ 54 

B. INTERCODER RELIABILITY CROSSTABS............................................ 60 

BIBLIOGRAPHY ........................................................................................................... 63 

 



vii 

LIST OF TABLES 

Page 

Table 1  Circulation and Publishing Data from Analyzed Weekly NewspapersNewspaper
...................................................................................................................................... 14 

Table 2   Number of Photos Related to Political Parties, per Newspaper...................... 40 

Table 3  Number of Stories for each Political Party, by Newspaper .............................. 42 

Table 4  Number of Column Heads related to Political Party, by Newspaper................ 43 

Table 5  Number of Subheadings per Political Party, by Newspaper ............................ 44 

Table 6  Number of Commentaries per Political Party, by Newspaper.......................... 45 

Table 7  Sum of All Tables ............................................................................................ 46 

 



viii 

LIST OF FIGURES 

Page 
 

Figure 1.  Sample front page from Demos. ..................................................................... 7 

Figure 2.  Sample front page from Zambeze. .................................................................. 9 

Figure 3.  Sample front page of Savana........................................................................ 11 

Figure 4.  Sample front page of Domingo...................................................................... 13 

Figure 5.  Percentage of photos for each political party, by newspaper. ....................... 41 

Figure 6.  Percentage of stories per political party, by newspaper. ............................... 42 

Figure 7.  Percentage of column heads relating to political party, by newspaper.......... 43 

Figure 8.. Percentage of subheadings per political party, by newpaper. ....................... 44 

Figure 9.  Percentage of commentaries per political party, by newspaper. ................... 45 

Figure 10.  Combined percentages for all previous tables. ........................................... 46 



1 

CHAPTER 1 

INTRODUCTION 

In June 2002, the Central Committee of Mozambique's ruling party, the Front for 

the Liberation of Mozambique (Frelimo) chose Armando Guebuza for the post of 

secretary general. It was already known to the public, based on the party rules, that he 

was the presidential candidate in the 2004 general elections (AIM, 2002).  

  In 2003 Mozambique held its second municipal election. Prior to the elections, 

newspapers were predicting Frelimo’s victory. When the main opposition party, the 

National Resistance of Mozambique (Renamo), won elections in five of the most 

populous districts, it was a surprise to the newspapers as well as to the government and 

new candidate. The districts where the party won were Beira, Nacala, Angoche, Ilha de 

Mocambique and  Mucimboa da Praia, (Hanlon & Nuvunga, 2004).  

Many factors had indicated that the government, and by extension the 

newspapers, were grooming Guebuza to take over the leadership of the country after  

outgoing President Joaquim Chissano had announced he would step down when his 

term expired. He served eight years after the death of President Samora Machel, who 

was killed in a plane crash in 1986, and two more consecutive terms of five years each. 

Reports on the national television channel, Television of Mozambique (TVM), for 

instance, constantly called Armando Guebuza “Mr. President,” during its news shows. 

Newspapers and the media in general portrayed Frelimo’s candidate as a man of good 

moral values and standing.  

In 2004, municipalities governed by Renamo supporters were the most 

successful in terms of social infrastructure, health care, education and job opportunities. 



2 

However, mainstream newspapers ignored those municipalities by not reporting at all 

on the good efforts done by their mayors. Even though in the 28 municipalities in which 

Frelimo won, poverty had increased considerably, newspapers were making an effort to 

show the government’s good side thereby hiding the truth “why newspapers don’t report 

issues concerning other political parties rather then Frelimo. TVM is clearly doing 

Frelimo’s campaign with our money,” said a listener who intervened in the debate by 

telephone without identifying himself. (Direct Line, 2004).    

Taking public opinion polls remains unpopular in Mozambique.  There are, 

however, a few articles, books, and government reports as well as reports from the High 

Council of Social Communication (CSCS, an institution created by the government with 

the responsibility to regulate the media in Mozambique) that explain what people think 

on various issues of national importance.  Most of those reports are not based on 

surveys but on interviews and focus groups. 

Since most officials who have come up with these reports are most of the time 

Frelimo supporters or are appointed by the government, the results of the reports 

cannot stand the test of objectivity. An article titled “Is Corruption Report Being 

Deliberately Delayed?” published by Mozambique Information Agency (AIM) states that 

“a report on research into perceptions of corruption in Mozambique has not yet been 

published. The Friday edition of the independent weekly Savana alleges that orders 

have been given to hold it back until after the general elections of 1-2 December.” 

A study by Emideo Machiana found out that most newspapers conduct their own 

surveys; however, none of those surveys was published, nor is it easy to gain access to 

the results of those studies (Machiana, 2002). Meanwhile, a poll done by the Instituto 



3 

Superior Politecnico Universitario (ISPU) released in October 2004 indicated that 

Frelimo’s candidate Armando Guebuza, would win the 2004 presidential election by 72 

percent of votes, while the Renamo candidate, Afonso Dhlankama was expected to get 

23 percent, and the other independent candidates would share the remaining 4.2 

percent of the votes (United States Information Agency, 1997). This study was 

conducted in all electoral areas; however, in some places the survey team interviewed 

100 people while in other areas the survey team contacted 300 people. Finally, there 

were areas where the survey team reached 500 people from a population sample of 

11,000 voters. Furthermore, the margin of error was 1.5 percent with 95 percent 

accuracy (Mediafax, 2004).  After the election, Frelimo’s candidate won with 63.74 

percent of the votes; Renamo’s candidate lost with 31.74 percent of the votes. The 

election was plagued by what observers called irregularities (Domingo, 2004). 

Again, Machiana found that “During September 2002, when Renamo held a 

national demonstration protesting the alleged manipulation of the electoral results by the 

ruling party; the government called the demonstrations illegal and ordered a crackdown 

by the police. The resulting confrontation was violent; people were killed while others 

were injured, and more than 200 Renamo supporters were arrested. A week later, more 

than 100 of the supporters who had been arrested and died by suffocation in a jail in the 

Montepuez district,” (Machiana, 2002).  

Surprisingly, the mainstream newspapers came out in support of the 

government, which may be tantamount to sanctioning the death of the innocent, the 

hopeless and the downtrodden. The newspapers had moved from their watchdog role to 



4 

that of being a propaganda machine. Barreto1, who was questioned in an interview by 

Machiana, said that newspapers “only put people talking against Renamo in their news.” 

According to Barreto, the fact that supported this argument happened during TVM news 

show, where people from the Renamo side were explaining the incident; suddenly TVM 

seemed to have a sound problem and ended the interview prematurely. (Machiana, 

2000).  Based on facts presented above, this thesis argues that:  

According to the European Union report, it is well known by the public in 

Mozambique that media try always to manipulate their opinion in favour of the 

government: “The EU EOM findings do not contradict the common impression. 

Zambeze is an independent paper that is showing a plurality of political views, even 

critical towards the president. However, Frelimo received about 41 percent and 

Renamo-UE some 25 percent,” (EU, 2003).  During the monitored period Savana 

covered Frelimo with about 42 percent and Renamo with about 35 percent, both mainly 

in a positive way. Demos and O País showed a trend similar to that one of the other 

monitored periodicals with the greatest amount of space dedicated to the ruling party 

and the executive (EU, 2003), but journalists and the government deny this, claiming 

that “currently, newspaper, radio, and TV stations collect, edit, and report items of their 

choice, without any interference from the government. They regularly criticize and 

denounce institutional abuses, corruption, and ill-planned official development projects” 

(United States Information Agency, 1997).  

Prior to the 2004 presidential election, the Mozambican newscast TVM only 

broadcast information concerning the ruling political party. For example, the 2002 

                                            
1 Sofia Barbeto, 22, has a bachelor’s degree in Marketing & Advertisement, and is now working 

as a manager to DHL on the northern and center regions of the country. She lives in Beira. 



5 

Frelimo convention was fully broadcast by TVM, while the opposition convention was 

not. Moreover, 2004 Frelimo presidential candidate Armando Guebuza had a full-time 

journalist with him covering all his campaign rallies, while the opposition candidate 

Afonso Dhlakama had none.  

   This study intended to identify the topics covered by Mozambican newspapers 

during the 2004 presidential election. It is the hope of this study to provide a rare 

analysis of Mozambican newspapers coverage of a presidential election. Many books 

about war in Mozambique can be found; however, books about newspapers coverage 

of elections are very few.  

Newspaper coverage of an election in a democracy requires depth, detail and 

balance. When biased information is published by newspapers, the electorate can not 

make informed decisions (Hofstetter, 1976). This study is important because it provides 

insight into how Mozambican newspapers cover elections.  The purpose of this thesis 

was to shed light on the quality of four Mozambican newspapers’ coverage of the 2004 

presidential election.  

The 2004 election was crucial for Mozambicans because, for the first time in 30 

years of independence, the opposition party had a chance of governing the country. In 

December 1999 it won 117 out of 250 seats in parliament and in November 2003 won 

five of 33 municipalities being able to govern in five towns.  

The study employed content analysis, a quantitative research method “defined as 

the systematic, objective quantitative analysis of message characteristics" (Neuendorf, 

2002). The study involves "theoretical sampling” of four weekly major newspapers, 

Savana, Zambeze, Jornal Domingo and Demos, by focusing on the last month before 



6 

the election when the official election campaign was announced, October 13, 2004, to 

the election day November 29, 2004.  Following are descriptions of the newspapers 

analyzed in this study. 

 

Newspapers Used in the Study 

Demos 

It is a tabloid newspaper edited in blue borders with black and white photos, and 

gray and black headlines.  It has 20 pages and is published on Wednesdays. Like all 

other newspapers Demos is sold at the price of 15 thousand meticais (15,000), which 

would be 60 cents in U.S currency. Demos usually has a big headline with a big photo 

without caption  on its front page and two or three boxes with small head-lines without 

photos, and advertisements on the bottom of the same page. Pages two to page seven 

carry stories that mirror the society in general, but sometimes the pages are dedicated 

to politics and political events. 

    Pages 8 and 9 carry international stories, but this also changes from edition to 

edition as sometimes the international section comes at the end of the newspaper.  

Pages 10 and 11 are called the “center.”  Page 12 is the society section again, or it can 

be political page. Page 13 is letters section.  For instance, the Demos dated from 

November 3, 2004 did not have this section. (See Appendix A)   Pages 14 and 15 are 

the opinion section. This page usually doesn’t have any photos except of the reporters. 

In page 16 the society section is back again, sometimes but can be interchanged with 

either culture or politics. Page 17 it is the culture section without photos. Pages 18 and 

19 are sports. These pages are the most consistent in content.  The back page carries 



7 

the editorial and other stories.  However, on October 13 there was no editorial. One 

particular aspect in this newspaper is the absence of photos. Some editions have only 

the photo on the first page and the reporters’ photos on the opinion pages. In the edition 

with photos, there are no captions, making it difficult to identify the content of the 

photos. In addition, the quality of the photographs is very poor.   

 

 

Figure 1.  Sample front page from Demos. 



8 

Zambeze 

It is a tabloid newspaper edited in strong red borders, with black and white 

photos, and gray and black head-line inside of the newspaper. It has 32 pages and is 

published on Thursdays. The newspaper usually has on its first page one big 

photograph without captions and a big headline, two or three boxes with small headlines 

without photos, and two or three boxes with advertisements. The next four pages 

feature highlights from the front page; most of those stories had photographs in black 

and white color with caps. The five next pages are the opinion section. The editorial is 

usually located on the page seven on the right side.  Pages 11, 15, 21 and 22 are the 

advertisements section. Pages 12, 13, and 14 are the national section.  Pages 16 and 

17 are the middle pages called “the big documentary,” usually here there are 

controversial issues investigated by the newspaper.  Page 18 is the sports section. The 

paper has also a “peoples page” located on page 20.  Page 23 is the international 

section. Pages 24 and 24 are the economy section. Pages 26 and 27 are more 

advertising, but with bigger images.   Page 28 is the diverse section, while pages 30 

and 31 are the cultural section.  The last page; usually has a photo not related with the 

article. Most of the articles in this newspaper have photographs without captions. 

Moreover, in some editions the captions in the newspaper are marked as “wwwwww.”  



9 

 

 

Figure 2.  Sample front page from Zambeze. 

 

Savana 

It is a tabloid newspaper edited in strong green borders, with black and white 

photos, and gray and black head-line inside of the newspaper. Savana also has cartoon 

Sacana (moron), and the other called Nhoca Jr which is a cartoon on corruption in the 



10 

country. The newspaper is published on Friday. On the first page, the newspaper 

usually has one headline, three or four boxes with photographs; sometimes one big 

photograph. All are without captions; however, each photograph has small headlines on 

top. At the bottom of the page, there are two or three boxes with headlines without 

photos and one big box with advertisements. Pages 2 to 5 carry the week’s events. The 

opinion section is pages 6 through 9. Pages 10, 11, 15, 21, 24, 27 through 31 are 

advertisement. The nation section runs from page 12 to page 14. Pages 16 and 17 are 

the center of the newspaper and usually have an investigative story.  The sports section 

is found on pages 18 and 19. Page 20 is the section called Africa, while pages 22 and 

23 are the world section. The Sacana and Nhoca Jr. supplements occupy pages 25 and 

26.  Pages 30 and 31 are the culture section; the last page is the back cover, and it has 

a photograph normally without captions called imagem da semana meaning the week 

image. In addition, it has a gossip column called a hora do fecho.  



11 

 

 
 
Figure 3.  Sample front page of Savana. 



12 

Domingo 

It is a tabloid newspaper edited in strong red borders, with black and white 

photos, and gray and black headlines inside of the newspaper. It has 32 pages, and 

sometimes has a small supplement called Njingiritane, which means kids.  Domingo is 

published on Sunday (in Portuguese, the word for Sunday is Domingo). This newspaper 

is the Sunday version of Noticias. The newspaper introduced six months ago on its first 

page, very large (stretched by computer) photographs without captions, and big head-

lines in black, no boxes, small headlines, or advertisements on the cover page.  From 

page 2 to page 7 is the highlights section, which has stories that are not on the cover 

page. The opinion section runs from page 8 to 9.  Pages 10, 11, 14, 20, 21, 24, 26, and 

30 are the advertisements. The economic section are pages 12 and 13. Page 15 is the 

culture section.  Pages 16 and 17 are the central part of the newspaper and usually has 

an article commenting on the government and the ruling party. Pages 18 and 19 are the 

society section. The sports section is pages 22 and 23.  Page 27 has a column called 

“to spread,” which is usually about something weird.  Page 31 features a column titled 

“weekend,” and the back cover is the BULA-BULA column.  

Some unusual features of this newspaper are the editorials, which sometimes 

can be half page long, and the fact that some of the columnists are not journalists, but 

politicians from the ruling political party Frelimo.  

 The newspapers in Mozambique rarely have a political section.  Reporters often 

put themselves in the story, and sometimes uses the first person.  

 All four newspapers also did not use captions for their photos. The following are 

examples of the newspapers that the study examined:  



13 

 

Figure 4.  Sample front page of Domingo. 



14 

Weekly Circulation of the Newspapers 

The following table describes circulation and publishing data, as well as the 

newspapers' names and topics covered by those weeklies newspapers.     

Table 1  

Circulation and Publishing Data from Analyzed Weekly NewspapersNewspaper  

Newspaper Kind Day 
Published Owner Topics Circulation* 

Demos Tabloid Wednesday Cassiano 
Ginaby 

Politics 
Society 
Culture 
Sports 

5,000 

Zambeze Tabloid Thursday Salomao 
Moyana 

Politics 
Society 
Culture 

Economy 
Sports 

10,000 

Savana Tabloid Friday MediaCoop 
company 

Politics 
Society 
Culture 

Economy 
Sports 

15,000 

Domingo Tabloid Sunday Government Politics 
Society 
Culture 
Sports 

9,000 

* This number may vary according to the circumstances 



15 

CHAPTER 2 

LITERATURE REVIEW 

Mozambique 

An African-Portuguese speaking country, Mozambique is located in Sub-Saharan 

Africa, surrounded by Tanzania to the north, by Zambia, Malawi and Zimbabwe to the 

east, by the Indian Ocean to the west, and by the Swaziland and South Africa to the 

south. In November 2004, the country went through its third democratic election2 since 

the Peace Agreement of 1990, in Rome between the two major Mozambican political 

parties, Frelimo (Front of Liberation of Mozambique) and Renamo (National Resistance 

of Mozambique). The agreement was achieved after 16 years of civil war, which 

resulted in the deaths of almost 3 million people. The country’s population now stands 

at 19.4 million, of whom 53.6 percent are illiterate (National Institute of Statistics, 2005). 

The illiteracy numbers notwithstanding, there are indications that the citizens 

understand the political and socio-economic situation in the country as shown by the 

results of the elections within the municipalities. Since 1975, Frelimo has been 

governing the country. During that time, the government of Frelimo has had only two 

presidents, Samora Moises Machel (killed in 1986 in a plane crash) and Joaquim 

Alberto Chissano. Chissano served the country for 18 years.  

 

Media in Mozambique 

The history of journalism in Africa begins prior to colonization.  “Journalism in 

sub-Saharan Africa is rooted in both colonialism and in traditional African 

                                            
2 After the 1994 and 1999 elections, Renamo claimed fraud and that it had won. The government 

denied those accusations. 



16 

communication” (De Beer & Merill, 2004). African populations, in spite of their vast 

linguistic and cultural variety, have been communicating with each other in broad, 

multiple manners for an extended time, (Hachten, 1971).  For example, the figurative 

Adinkra and ideographic manuscripts of the Ashanti of Ghana and Cote d’Ivoire, the 

ideograms at the imperial tomb of the kings of Danhome, the particular Ge’ez writing of 

Ethiopia, and the Nuda organizations of ideographs and hieroglyphics, as well as other 

systems of peoples of sub-Saharan Africa were the knowledge repositories of the 

continent (Ibelema, Land, Eko & Steyn, 2003). “African traditional forms are, prima 

facie, forms for communication, and they are suffused in and through both the practices 

and the content of the mass media of black Africa” (Bourgault, 1995). Previous to the 

beginning of contemporary journalism, collective interactions in Africa were happening 

in many conventional shapes with an assortment of resources, along with the 

conversations, the play of drums, totem dowels, creative grave marks, consecrated and 

worldly art, nomadic bards, enlightening people, and chatting below trees, took place 

everywhere, frank views and differences of opinion were respected, (De Beer & Merill, 

2004). In fact, for modern communications researchers, the utter collection and mixture 

of human or interpersonal communication on that vast continent presents an immense 

challenge, (Hachten, 1971). However, this changed with the arrival of colonialism. The 

colonial government organized complex and private procedures to guarantee that the 

settlers working for the European governments out in the city state subsisted separately 

from the population they governed both socially and economically, (Bourgault, 1995). 

From the colonial era three types of journalism with an extremely different 

background appeared in Africa: the Anglo-American, the French, and the Portuguese. 



17 

The first stage of colonial journalism in Africa was in general prepared to supply the 

requests and welfare of the imposing government and European colonizers, (De Beer & 

Merill, 2004). The British had a free press and the French expected the countries to 

import French literature. Meanwhile, a different type of the press developed, this one 

distinguished by certain strict polities, which was present in two circumstances in Africa. 

One such has from the Portuguese African countries of Angola and Mozambique that 

were under severe censorship control. The other is the particular condition of Ethiopia 

and Liberia, the two long-independent African countries which received few of the 

helpful profits that accumulated in French and British Africa, (Hachten,1971). The 

imprint of these models on the contemporary African journalism is very evident, (De 

Beer & Merill, 2004). In the French colonies, for instance, the publishing of local 

newspapers, by either Africans or Europeans was greatly discouraged. The colonial 

administration imposed exorbitant taxes on imported materials and equipment to 

produce newspapers in the Africans colonies. However, the importation of French 

newspapers and all other foreign literature materials was encouraged, (Wilcox, 1975). 

The Portuguese colonies were different from the others. In the Portuguese colonies 

every newspaper had to be presented to the government for pre-publication editing, and 

the proprietors had to be in good standings with the colonial authorities to be permitted 

to print, (De Beer & Merill, 2004). On the other hand, in British West Africa, 

predominantly in Ghana and Nigeria, it was commonly assumed that the British 

embraced a more tolerant policy toward the press. Indigenous newspapers frequently 

were encouraged, and sometimes articles disapproving a strict press policy were 

published, (Wilcox, 1975). The Portuguese were perhaps the first to view sub-Saharan 



18 

Africa as an economic opportunity. The Portuguese launched the African slave trade in 

the 15th century (De Beer & Merill, 2004). Portugal consequently conquered: Angola, 

Mozambique, Guinea Bissau, Cape Verde, and Sao Tome and Principe (De Beer & 

Merill, 2004).  The flux of information in those countries was extremely restricted by the 

colonialists throughout the glory days of colonial rule; the Portuguese government ruled 

with an iron fist, maintaining strict control over information that circulated inside and 

outside of these countries, imposing severe censorship (De Beer & Merill, 2004).  

The level of criticism of government by the newspapers allowed in the 

Portuguese African countries was in fact extremely modest. None of them were 

represented newspapers. (Ainslie,1966).  Even though the press in the countries under 

Portuguese administration by private colonial owned, they were also part and parcel of 

the colonial governmental machinery because newspapers benefited from the colonial 

regime's support and financial assistance (De Beer & Merill, 2004).   

Since the liberation war against Portuguese colonialism (1964-1975) the 

Mozambican revolutionary press, basically made up of small newspapers and radio 

broadcasts from neighboring countries because of the fear of being caught and sent to 

jail by the colonial administration, to promote social transition from colonial era to the 

socialist system, by broadcasting and publishing the military and political interests of the 

Frelimo party.  Moreover, the media were a powerful weapon for the government during 

the liberation war. After independence, the Mozambican mass communication sector 

inherited the colonial government Radio Mozambique, Tempo Magazine, and two 

newspapers: Notícias, which was published in Maputo, the capital of Mozambique, and 



19 

Diário de Moçambique, published in Beira, in the central a city in the central part of 

Mozambique (Mogekwu & Namburete, 2000).  

Throughout the colonial regime, the media was run by the Portuguese. However, 

media such as O Brado Africano, a newspaper operating since 1918 was founded by 

the association Africana de Lourenco Marques and was credible among both white and 

black people (Ainslie, 1966). After the war, most native Portuguese left the country, 

which then did not have enough qualified journalists (Mogekwu & Namburete, 2000). 

“The newly independent one-party governments were hostile to media or publications 

they could not control. Even the small African papers that led the fight against 

colonialism became enemies of the new class that ruled Africa," (Hachten, 1993). It was 

necessary then to find an alternative to assure the continuity of the media.  

The difficulties to establish variable and independent press in most African 

countries are numerous and challenging, are poor economic conditions for the 

newspapers, illiteracy, poor infrastructures, and the general a lack of professional 

journalistic standards, (Faringer, 1991). Although after independence in Mozambique 

there were a few trained journalists, the majority were not trained because of the lack of 

journalism programs and schools (Mogekwu & Namburete, 2000). In addition, prior to 

independence, Portuguese censorship was so rigid that by the end of 1965, almost all 

reliable popular voices had been silenced, (Ainslie, 1966). In order to consolidate the 

new regime, the government introduced reforms in the mass media sector by creating 

the Mozambican Information Agency (AIM) with the specific purpose of informing the 

international community news from the Government perspective. In addition, the 

government created the National Institute of Cinema (INC), with objective of promoting 



20 

education and entertainment through film. Moreover, the government introduced the 

Social Communication Institute (ICS), the Television of Mozambique (TVM), and the 

weekly newspaper Domingo in 1981, with the purpose of promoting the production of 

culture (Mogekwu & Namburete, 2000).  The Marxist period of Mozambique lasted 11 

years, from 1975-1986; it ended up with the death of Machel. At that time Mozambique 

was mired in a civil war that ended in 1990 with a peace agreement in Rome between 

Frelimo and Renamo. In the same year the “UN seminar in Windhoek declared the need 

to create, maintain and promote an independent and pluralist press as a fundamental 

factor for the development and maintenance of democracy in African countries as well 

as for economic development,” (Mazula, 2004). This event changed the media situation 

in Mozambique by creating an opportunity for journalists to launch their own media 

organizations, which led to private and diverse media organizations. Newspapers were 

welcome by the public who were impressed by the articles challenging the government 

and the ruling party Frelimo. Immediately, newspapers become a powerful mass 

communication veicle. Despite the high rate of illiteracy, Mozambican people are well 

informed of the contents published by the newspapers because there is always 

somebody, either a friend or a family member, who can read the content for those who 

are illiterate (Mytton, 1983).  

“The very definition of a free press implies the principle that the mass media have 

a crucial task as a watchdog, as the fourth estate, as a marketplace of ideas, and as a 

means for the public t to know--being an impartial  and objective link between the 

authorities and the public” (Faringer, 1991). The seminar also defined independent 

press and pluralism: “by independent press was understood that which was 



21 

independent of the government control – political or economic control, control of the 

materials essential for the production and distributions of newspapers, magazines and 

other periodicals,” (Mazula, 2004). Furthermore, “by pluralism it was understood the end 

of monopolies of any kind and the existence of the greatest possible number of papers 

and magazines, reflecting the broadest spectrum of opinions in the community” 

(Mazula, 2004). The assumption was that the use of mass media in development 

deserves great importance because of the media’s powerful impact and its ability to 

endorse positive transformation in the society, if established cautiously in harmony with 

the necessities of the public (Faringer, 1991). 

In 1991, when the new Mozambican constitution was approved, the government 

of Frelimo officially abandoned control of the mass media. As a result, new newspapers 

and radios stations emerged. It was in this context which the “Mediacoop,” a 

cooperative of independent journalists was founded by former government workers and 

journalists, and started releasing its own publications. In 1992, it started Mediafax, a 

daily newspaper in facsimile, and in 1994 it started the weekly newspaper Savana 

(Mogekwu & Namburete, 2000). The newspaper sector has registered a huge growth 

from fewer than five newspaper organizations before 1990 to more than 50 after the 

liberalization of the mass media, but the number must be understood in context 

because most of the publications are located in Maputo; only a few reach rural areas, 

and the central and northern part of the country (Mogekwu & Namburete, 2000).  In 

2002, Mozambique had “230 media operating in the country. Among them were 26 

newspapers, 16 magazines, 10 TV stations operating in association with the state-run 

Televisao de Mocambique (TVM), and 43 radio stations (Ibelema et al., 2003).” 



22 

Mogekwu & Namburete (2000), state that of 52 mass media press vehicles mentioned 

in their study,  44, or about  85 percent are published only in Portuguese; five or fewer 

than 10 percent,  are published in English, and only three, or fewer than five percent  

are published in Portuguese and one or more local languages.  Since only about 40 

percent (World Almanac, 2002) of the population is literate in Portuguese (National 

Institute of Statistic, 2005), this means that more than half of the population cannot 

access the information in the newspapers.  

 

Coverage of Politics by Mozambican Newspapers 

To examine newspapers in African countries one should also consider the 

political systems that govern the people. How democratic a country is can be measured 

by the way its media works (Splichal & Wasko, 1993). Ibelema, Land, Eko &  Steyn 

(2003) state that “in general, however, South Africa stands out as an example of a 

country that went through a peaceful transition form an apartheid government to a full 

democracy after its 1994 general elections,” (De Beer & Merill, 2004).  Hamilton and 

Krimsky (1998) state the collapse of socialism offered hope for democracy, but by itself 

the collapse of the Iron Curtain did not represent necessarily the advancement of a 

more autonomous press system, (Dennis & Snyder, 1998). “Democratic 

communications are the basis of any democratic culture and political system, or ‘general 

democracy’; however, a democratic environment is also necessary for democratization 

of communication themselves” (Splichal & Wasko, 1993).  

In Mozambique, for instance, although it seems like “print and broadcast media 

operate in the country with little government interference the news media face other 



23 

threats. An investigative journalist, Carlos Cardoso, was murdered in 2000, and there 

have been subsequent threats against newspapers,” (Ibelemaet al., 2003). The fear of 

the government often leads media to report only that which supports the government or 

praises the government’s actions. Since the media and government claim to operate a 

predominantly democratic way, it is assumed that the press operates “without any kind 

of interference from the government” (United States Information Agency, 1997). This 

leads then to the question, “are Mozambican newspapers scared of reporting the truth?” 

As Splichal & Wasko(1993) state, “the democratization of communication means the 

media being able to dismantle the main sources of distorted communication,” (Splichal 

& Wasko), but it seems that is not what is happening in Mozambique.  

Indeed, what constitutes democracy? Aristotle states that “the underlying 

principle of democracy is freedom, and it is customary to say that only in democracies 

do men have a share in freedom, for that is what every democracy makes its aim.” 

According to Aristotle, two main aspects of freedom can be highlighted: 1) being ruled 

and ruling in turn, since everyone is equal according to number, not merit, and 2) to be 

able to live as one pleases” (Aristotle, 2005).  Aristotle also states that “Justice as 

understood in democracy is equality, but this considers only part of what is just; the 

same is true of the notion of justice in oligarchy” (Aristotle, 2005).  

Mozambican newspapers frequently call themselves democratic, independent, 

and free of censorship, but this is not what is usually recognized by the public. If in a 

democratic country people have power as Aristotle says, “the system of government of 

a city-state is the arrangement of its various institutions, especially those having 

authority, in a democracy, the people (demos) have authority, (Aristotle, 2005) why then 



24 

do the newspapers in Mozambique reflect the opposite (instead of reporting the truth 

they try to protect the government)?  It is common practice for journalists to give 

prominence to news that supports Frelimo or the government. For example, in the 

Mediafax edition of October 19, 2004, the writer of the article titled “Election Campaign” 

starts his story by giving four paragraphs of details supporting Frelimo, then gives three 

paragraphs to the Party of Democracy and Development (PDD), three paragraphs to 

the Party of Islam of Mozambique (PIMO) and the two paragraphs to Renamo.  

Frequently, journalists report the entire speeches of members of Frelimo without even 

giving one line to the opposition. Furthermore, in stories with photos, it is common to 

see the opposition candidate ridiculed by being portrayed in small and flatters positions, 

while the government candidate is well portrayed in big and impressive photos. To 

illustrate, Domingo’s edition of December 26, 2004, cover show Frelimo’s candidate, 

Armando Guebuza, is amplified by a computerized photo, which makes him look bigger. 

On the other hand, Renamo’s candidate, Afonso Dlhakama, was diminished by 

computerized photo, which makes him look less imposing.  

A study conducted in May 2004 by the High Council of Social Communication 

(CSCS) revealed during the 2004 municipal elections in Xai-Xai, the capital of the 

province of Gaza, the amount of coverage in broadcast media indicated that Frelimo got 

46.2 percent of the coverage, the independent candidates 30.7 percent, and Renamo-

UE 23.1 percent. The report also states that regarding a TV programs, Frelimo 

appeared six times more than Renamo-UE (CSCS official report, 2004). There is no 

mention of the independent candidates appearances in TV shows. 



25 

 The same report examined five newspapers; Diário De Moçambique, Diário De 

Notícias, Notícias, Domingo and Savana, and observed aspects concerning:  

• Treatment of the sources and stakeholders 
• Treatment of titles, subtitles and pictures 
• Treatment of articles in the opinion section 

It concluded that there was a balance in the coverage of information among 

newspapers operating in Xai-Xai. According to the report, that balance was based on 

the fact that the weekly newspaper (Diário de Moçambique) gave 77 cm² of columns 

without pictures to Frelimo and 23cm ² without pictures for Renamo- UE. For this study 

it would appear that there was a lack of balance because in total Frelimo got 62.6 

percent, Renamo 26.0 percent and the independent candidates only 11 percent. The 

other case that proves imbalance, according to the report, is the weekly newspaper 

Diário de Notícias, which gave 35 cm² of its news space without photos to Frelimo and 

65 cm² also without photos to Renamo-UE, giving Renamo-UE 40.6 percent, the 

independent candidates 35.6 percent, and Frelimo 23.8 percent. In this case, Frelimo 

got less coverage than both Renamo and the independent candidates. This example 

shows the lack of balance mentioned above. The same report stated that Notícias, the 

only daily newspaper with mass circulation, gave Frelimo 658.74 cm² of coverage 

excluding photos, while Renamo got 238.2 cm² of coverage excluding photos. The 

independent candidates got 103.06 cm² of coverage, putting Frelimo ahead. As the only 

daily newspaper, extensive coverage in Noticias makes it possible for a party or 

politicians belonging to such parties more attention. In addition, the same report 

indicated that the weekly Domingo gave 157.47cm² of its newspaper space and 100 

percent of its photos to Frelimo, but Renamo got only 240.12 cm², and 140.59 cm² for 



26 

the independents candidates. The coverage of Renamo and the independent 

candidates had no photos.   

Frelimo got 29.3 percent while Renamo got 44.7 percent and the independent 

candidate with 26 percent. That is not true because 1) Frelimo had 100 percent of 

photos, they are news, too 2) if we sum up the stories and the photos, Frelimo was 

given much more attention than Renamo and the independent candidates. Therefore, 

there is a contradiction in the report in this line.  

The last newspaper analyzed was the independent weekly Savana. According to 

the report, the newspaper totally ignored the election by failing to write even a single 

story related to the elections. Instead, it reported extensively on the ongoing agriculture 

campaign. Although this report had considered the election balanced and fair, the 

evidence showed that Frelimo was given more coverage by most newspapers 

compared to other opposition parties and candidates.  The government asserts that the 

CSCS is an Institution which only regulates the media (United States Information 

Agency, 1997). It seems, however, that the report was misinterpreted and published 

with comments that contradict the statistics. Another limitation of the report is that it 

does not mention the methodology that was used to get the information.  

A final report of the 2003 municipal election done by European Union observers 

in Mozambique stated that: “Concerning the print media, it is public opinion that 

Notícias, its Sunday edition Domingo and Diário de Moçambique reflect the views of the 

ruling party, although they are considered publicly owned” (EU, 2003). The EU EOM 

findings do not contradict the common impression. Notícias revealed biased coverage in 

favour of the ruling party, even though some critical coverage was recorded against 



27 

Frelimo and the government, but Domingo appeared slightly different from the 

description given by a monitoring operation carried out during 1999 elections: “the 

weekly Newspaper Domingo was the most biased of all media in Mozambique” 

(emphases mine). Unlike the other two newspapers that reflected the views of Frelimo, 

the privately-owned Diário de Moçambique even displayed some critical tone toward the 

president on news unrelated to the elections. Among the private weeklies, Zambeze is 

an independent paper that is showing a plurality of political views, even critical toward 

the president. However, Frelimo received about 41percent and Renamo some 25 

percent of the coverage given to the political parties. The weekly Savana belongs to the 

private company Mediacoop, a cooperative of journalists established in 1992 by 

Salomao Moyana, Fernando Lima, Gil Lurenciano, Antonio Gumende, Naita Ussene 

and Carlos Cardoso. (Fauvet & Mosse, 2003). Five years later, in 1997 Carlos Cardoso 

founded Metical (now called Vertical), a faxed daily newspaper that investigated 

financial issues, including fraud, corruption and money laundering. Carlos Cardoso was 

murdered on November 22, 2000. 

During the monitored period Savana gave Frelimo 42percent of its coverage and 
gave Renamo 35percent of its coverage, in both cases, the tone of the coverage 
was positive. The other monitored weeklies, Demos and O País showed a trend 
similar to that one of the other monitored periodicals with the greatest amount of 
space dedicated to the ruling party and the executive. (EU, 2003). 

 
The Relevance of the Study 

This study is important because it may provide information regarding bias of 

newspapers coverage of political events and parties in Mozambique. An analysis of 

political coverage by the newspapers during the months that preceded the municipal 

election, revealed that these newspapers supported the Frelimo agenda. Indeed, the 



28 

media did not conduct any polls to suggest public support for either Frelimo or Renamo. 

Furthermore, the press did little to indicate the extent to which Renamo was supported 

by the electorate. However, Renamo won the election in the five most populated 

Mozambican districts, unlike what had happened in the past 30 years, when Frelimo 

had won by a landslide in all areas.  

In 2003, according to Julieta Langa, president of the High Council of Social 

Communication (CSCS), only after Frelimo had lost the municipal election, the 

newspapers realized that they had lost public credibility because of the slanted 

coverage (Langa, 2004).  Although the newspapers were in favour of Frelimo, people 

voted for Renamo, ignoring what was reported in the newspapers in regard to 

opposition political parties, especially in the five districts. The press then started to act 

differently, some reporting exclusively on issues regarding Renamo, while others 

reported issues regarding Frelimo, but others ignored the elections completely (Langa, 

2004). The behaviour the newspaper leads to one question: Are Mozambican 

newspapers biased?  

Newspapers claim that there is enough press freedom. “Mozambicans are free to 

create both print and electronic media. As a result, today Mozambique's media mosaic 

has been enriched with the birth of its private sector”(United States Information Agency, 

1997).  Currently, “the number of private media is growing fast; in the last six years ten 

newspapers, four radio stations and one TV station-  all private- were created, against 

the existing and long-standing one TV and one radio station belonging to the public and 

sector, funded by the government” (United States Information Agency, 1997). According 

to the same newspaper organizations “the freedom to create new media organizations 



29 

goes with the freedom of the journalists to write without limits imposed by the state. 

Because of its growing influence on public opinion, the media in Mozambique calls itself 

"the Fourth Power, "the Watchdog" and "Anti-Power" (United States Information 

Agency, 1997). Although Mozambican newspapers consider themselves free from the 

government and have the freedom to set their own agenda and cover all events that 

they consider relevant most of the time, newspapers seem to be biased when they have 

to cover a political party other than Frelimo. The government defends itself by arguing 

that “the government of Mozambique shares the desires of Mozambican journalists to 

build a strong, professional and competent press. We do not view ourselves as 

adversaries, but as partners for economic and social development and national 

reconciliation. We believe that the press has a great role to play in the infusion of family 

and moral values, patriotism and the creation of a solid and united Mozambique nation” 

(United States Information Agency, 1997). If this is true, why then do the newspapers 

produce surveys and not publish them? “I have noticed that some of the newspapers' 

institutions have their own public opinion surveys, but they were not published and are 

not easy to access” (Machiana, 2002). 

Elections in a democratic process require depth, detail and balanced coverage. 

When biased information is broadcast by newspapers, people can’t make informed 

decisions (Hofstetter, 1976). Are newspapers being manipulated by the government 

without being aware of it? Anfonso Dhlakama, president of Renamo, argues that 

“Political power is putting pressure on civil society manipulating it, not allowing it to 

grow, in deliberate way, so that they can control its opinion, as a strategy for 

perpetuating their own … power (Mazula, 2004). “ The government, on the other hand, 



30 

says that Mozambique now enjoys freedom; newspapers must be responsible for 

writing freely and objectively, even if that means criticizing and condemning the 

government misconduct because that freedom is assured by constitution” (United 

States Information Agency, 1997). Macuane & Baloi explain that “at several moments, 

journalists have been in the vanguard of social criticism, at times when intellectuals of 

the academic world, for various reasons, avoid playing their inherently critical role. But 

journalism in particular and the media in general, are not free from criticism” (Mazula, 

2004). Yet, according to Macuene & Baloi there is “segmentation among the media in 

the way in which information is presented. That is, information reaches citizens in a 

fragmented way, since each of the newspapers tends to express the position of certain 

social groups to the detriment of the others” (Mazula, 2004).  

David Broder in the book Behind the Front Page: A Candid Look How News is 

Made shows that the impartiality journalists always claim to have when they are 

reporting an event, does not exist; most of the time journalists have their own bias, and 

this is reflected in the information which they cover. Macuene & Baloi claim that “a solid 

training in journalism itself and in other sciences which provide instruments for the 

journalists,” would solve the problem (Macuene & Baloi, 2004).  Broder, on the other 

hand, says that even with very well trained journalists, bias and partisanship are found 

when it comes to reporting political stories. According to him, a section of the media has 

allowed itself to be profoundly manipulated by politicians, and this has negatively 

affected the whole media (Broder, 1987). Hofstetter, on the other hand, observes that 

usually “bias as distortion occurs when the impact of a news account is affected by 

unjustifiable omissions of significant facts; underemphasizes or overemphasis of certain 



31 

aspects of an event; or suppression or exaggeration of parts that fit together to make a 

whole story (Hofstetter, 1976). Mindich likewise argues that “objectivity and 

nonpartisanship are so closely linked that they are often confused. But they are 

different… true objectivity as goal is not attainable, but nonpartisanship, in so far as it is 

defined as keeping personal political preferences (if a reporter has any) out of news 

stories, is quite possible” (Mindich, 1998). Contrarily, what most of the time can be seen 

in Mozambican newspapers is a reporter defending the government candidate by 

portraying him as the good one, while the opposition candidate is portrayed as the bad 

one. Namburete3 (2004) explains that “a further aspect which also compromises the 

investigative journalism, although one less mentioned in the media circles, is the 

question of corruption inside the media (Mazula, 2004). 

  It is increasingly common for some journalists to accept brides, eliminate 

evidence, and cancel the publication of articles, not because they fear lawsuits or 

reprisals, but in exchange for rewards that range from sums of money to trips – many 

other acts that cry out for a code of conduct for journalists” (Mazula, 2004). Similarly 

Broder illustrates that “increasingly, ethical issues, such as conflict of interests, …are 

addressed in newsrooms across the country,” this led newspapers in the United States 

to create their own conduct code (Broder, 1987).  

In Radio Mozambique program concerning the role of media in the 2004 

presidential election, conducted on a Saturday morning titled “Direct Line,” a journalist 

strongly criticized the behaviour of some of the journalists who were on the debate 

panel.  That journalist, who refused to mention her name, accused Tomas Viera Mario, 

                                            
3 Eduardo Namburete is a journalist, professor of Communication and Arts as well as the Dean of 

School of Communication and Arts of Eduardo Mondlane University in Mozambique. He is also author of 
several journalism books and studies about media in Mozambique. Namburete is the author’s husband. 



32 

a senior journalist of TVM, ( Television of Mozambique) and a participant of the panel, 

of being a member of a group of journalists who receive money to distort information in 

favour of the ruling party Frelimo (Linha Directa, 2004). Viera Mario, who could not 

argue with the journalist, was also accused of being a member of the same political 

party (Linha Directa, 2004).  During the same debate, one of the members of the panel 

claimed that it is an African principle to accept gifts, and that does not necessarily 

corrupt or compromises a journalist (Linha Directa, 2004). The possible relationship 

among culture and press leads to clear research questions with regard to media 

coverage of the 2004 presidential election:  

1. How did the four weekly newspapers cover the election? 
2. What was the extent of that coverage? 
3. How balanced was the coverage? 
4. What were the most widely covered stories? 

 



33 

CHAPTER 3 

METHODOLOGY 

The main goal of this study was to find out if newspapers were biased in the 

2004 presidential election. Also it tried to seek answers as to which newspapers 

covered the election since according to previous researches; some newspapers totally 

ignored the election.  

  Content analysis was the primary research method for this study.  The study 

examined four Mozambican weekly newspapers Demos, Zambeze, Savana and 

Domingo. Three of them are independent newspapers and is a government- supported 

newspaper. The study selected a sample of newspapers that best represented the 

population since they are the largest newspapers in Mozambique.  

The study examined a seven-week sample of the newspapers from October 13 to 

November 28. The sample covered a period of three days prior to the beginning of the 

elections campaigns on October 16 to Sunday, November 28, a week before the 

election days on December 1 and 2. 

The unit of analysis was purposive because the study selected newspapers with 

large circulations, and some are pro government while others are not. All pages were 

because in stories related to the election covered appear anywhere in the paper.  

Coding sheets were used for the item, examined for type of story. If it was an 

election story, the story was coded by the number and types of sources, and whether 

the story was pro Frelimo or pro Renamo party.   

In order to calculate the frequencies of the newspapers, a chi-square 

measurement was done. This scale was intended to find out how many items refer to 



34 

one political party rather than the other. From the seven newspapers issues examined 

the study was able to reveal what was the measure association by determining the 

relationship among newspapers coverage and political parties. 

Intercoder reliability is tested in many different ways. However, for this study a 

technique that allows two coders to test the process was applied: The results show that 

there was an agreement between the coders. The interpretation used was the R² “a 

measure of the amount of a variability in one variable that is explained by the other, 

(Field, 2000)” The R² = (0.643)² = 0.413.  By multiplying this value by 100 the result is 

41.3 percent. Although the correlation reported a result of only for 41.3 percent, it leaves 

the 58.6 percent of the variability to be accounted by others variables.  The 41.3 percent 

of variability doesn’t necessarily cause this variation because there is an implied 

agreement provided by the correlation sampling, which is acceptable.  

 

Definition of Terms 

RENAMO-UE – National Resistance of Mozambique-Electoral Union 
FRELIMO – Front of Liberation of Mozambique 

CNE – National Election Council  

CSCS – High Council of Social Communication  

CEDE – Center for Studies in Democracy and Development and the national election 
observer  

Anfoso Dlankama – President of Renamo 

Armando Guebuza – General Secretary of Frelimo and President of Mozambique 

Joaquim Chissano – President of Frelimo and Former President of Mozambique 

Samora Machel – Deceased President of Mozambique, Killed in the Plain Crush in 1986 

Salomao Moyane – Owner of Zambeze and Former Editor of Savana  



35 

ECA – School of Communications and Arts 

UEM  -  University Eduardo Mondlane 

DEMOS – Tabloid newspaper published on Wednesday 

ZAMBEZE – Tabloid newspaper published on Thursday 

SAVANA – Tabloid newspaper published on Friday 

DOMINGO – The Sunday newspaper version of Noticias 

NOTICIAS – The daily Mozambican newspaper with major circulation 

FAX DAILY NEWSPAPERS – Newspapers print on fax 

BULA-BULA – The column of the Domingo with fabricates information 

 

Coding Procedures 

The idea was to select basic coding categories, but since Mozambican 

newspapers don’t have a very streamlined structure, it was difficult to locate the 

information needed. For example, Demos in its edition of October 13, 2004, did not 

have any editorial. Savana, for instance, in its edition of October 15, 2004, in its sports 

section had one political story. Domingo usually has a column called “Bula-bula” 

(Chatting )  which is disguised as “ unserious piece” but sometimes had serious political 

opinions and analysis. Although initially the study had defined the categories for the 

coding process, it was necessary to add more categories so that the information 

targeted would be found. The study found that there is lack of structure in the 

Mozambican newspapers, which constituted a challenge for content analysis.  It was 

not, though, the intention of the study to analyze the newspapers’ structure and 

organization; however, during the research this turned out to be one of the biggest 

problems of the study.   



36 

The coders looked for items referred to Renamo and Frelimo. They then coded 

the item as either a photo, story, heads, sub-heads, commentary, and editorial. The 

pages where the coders were supposed to observe in search for Renamo and Frelimo 

stories were political section, editorial, readers’ letters, opinion and the cover. However, 

when, coding the newspapers, it was perceived that these pages alone would not be 

able to display the information needed because the newspapers did not have a 

consistent structure. Therefore, according to each newspaper, new categories were 

added and the newspaper had to be scrutinized from the beginning to the end. The 

shared items were added and counted as a category for both political parties. Savana 

had some photos in which the candidates appeared in the same photo. For this case a 

new category had to be opened: shared photos.  

In addition to that, both Savana and Zambeze had cartoons, a total of five for 

both newspapers. Therefore, the cartoons were coded and counted as photos because 

they were not enough for a separate category. The entire newspaper was to be 

examined for images of Renamo or Frelimo. That consisted in looking for photos of 

candidates and identifying photos of each political party crowd. It was not easy to code 

photos because most of photos did not have captions; therefore, even though the 

coders were Portuguese native speakers, they had to be told who was the candidate 

and members in the photos. To identify each party crowd, the coders were required to 

pay close attention to the photos of the candidates, symbols, names, and the design in 

the cars, t-shirts, flags of each political party.  This process did not always work 

because sometimes it was extremely difficulty to identify the parties in the photos. 



37 

Some photos, apart from having captions, were so damaged that is was difficult 

to recognize the political party symbol on them. For example, Demos in its edition of 

November 3, 2004, on the political section the article in the bottom, has two photos. 

One photo can be identified as from Renamo. The quality of the other photo is very bad, 

making it extremely difficult to identify the party image represented. An idea of 

identifying photos based on the title and the article story was suggested by one of the 

coders; however, it was found too late and impracticable because in some of the 

articles, there were no discernible relationship between the photos and heads, or 

between photos and the article. For example, Savana in its edition of October 15, 2004, 

page 8 opinion section called “no informal,” which means “informal,” has as head of 

article “imagemaniacos e ninfomanicas numa mesa de bilhares,” meaning “maniac 

image and nymphomaniacs on a Pool table.”  The head doesn’t have anything to do 

with article. Moreover, the article does not describe the photo. Finally, people in the 

bottom left photo are members of Frelimo photographed during one meeting in an 

unidentified place.  

The coders had to look at how many stories about Renamo and Frelimo that 

particular newspaper had. Stories about each one of those political parties were 

counted as favorable to the party named. In some cases there were stories in which the 

political party was extremely criticized; those also were still counted as in favor of the 

political party mentioned. In the category-shared stories, the coders had to look for 

stories in which both political parties were mentioned. At the end those stories were 

counted as neutral and consequently they represent the balanced ones. Some of those 

were criticizing the parties; some were endorsing the good efforts done by the parties. 



38 

Whether they were criticizing or endorsing the goods in those parties, as long as they 

were about both parties, these stories were counted as nonpartisan.  

A new category had, however, to be added, the critic category. During the coding 

there were many stories related to the elections, however, they were not about any of 

the political parties. Some of them were commenting on the poverty levels in the country 

and stating what they thought people would want to see done by the new government. 

Others were criticizing the behavior of the National Committee of Elections (CNE), 

which created enormous difficulties for international observers. However, criticisms 

about Frelimo most of the time were indirectly stated. A story would discuss an event 

and make strong comments against this political party, without even once mentioning  

the name Frelimo. In those cases, although being Portuguese native speakers, the 

coders would not understand what the story was talking about. The heads were counted 

separately from their articles. This was decided when it was perceived that some stories 

did not have anything to do with their own articles.  For this category, the coders were 

supposed to look for stories about Renamo and Frelimo only. However, during the 

coding process, some heads had both political parties in it. These heads were 

categorized as shared heads. They were considered at the end to be the neutral 

because they had both political parties on them. For the heads that did not match with 

the articles, even if the articles were about one political party or the other, they were just 

ignored. The absence of relationship between the heads and the articles became a 

serious matter for the coders.  It seemed, however that this practice is common, 

because all four newspapers had at least one story in each newspaper where the head 

did not have anything to do with its story. In the sub-heads category the coders had to 



39 

look for both political parties in them. However, a particular problem occurred when 

some of the coders started to count them as stories, because they were very extensive, 

which led the coders to think that they were just small articles. In this category, the 

shared category also had to be added because it was noticed that some sub-heads 

shared both political parties. Those shared sub-heads were considered neutral. 

Although the sub-heads looked more like very small articles, none of them turned to be 

a critical by themselves. The sub-heads would be a small abstract of the real article.  

Perhaps the strangest characteristic in all newspapers was the placement of 

political news. In Zambeze it was mixed in the “highlights, opinion, and nation section,” 

or it sometimes it can be found in the “society section.” In Savana the political section 

was also inside of the “week, opinion, nation, and Africa section,” but sometimes was 

inside of the culture section. During the 2004 presidential election campaign Domingo 

titled “elections” highlights section from page two up to five; however, like other 

newspapers political news ran across all the pages. Demos was the only newspaper 

that had a defined section called “politics.”  

 

 

 

 

 

 

 

 



40 

CHAPTER 4 

RESULTS 

 The data showed no major difference among the newspapers in items of the 

amount of coverage devoted to Renamo and Frelimo. The only exception was that 

Domingo devoted slightly more items to Renamo, while Savana devoted slightly more 

coverage to Frelimo. 

The final results indicated there was a moderate relationship between 

newspapers coverage and the political parties Renamo and Frelimo during the 2004 

presidential election campaign. Even though Savana and Zambeze strongly criticized 

Frelimo, the political party appears to be the most covered compared to Renamo, as the 

chi-square results below. 

The photos category did not provide a significant result. It did not provide enough 

data concerning both political parties to give a chi-square significant result. This means 

that the probability of finding photos of both political parties in any one of the 

newspapers is very low (see Table 2). Frelimo had more photos then Renamo in the 

newspaper Savana. But in the others Demos, Zambeze, and Domingo, Frelimo and 

Renamo received an equal number of photos (see figure 5). 

Table 2   

Number of Photos Related to Political Parties, per Newspaper 

Newspapers Renamo Frelimo Sub-total 

Demos 15 27 42 

Zambeze 19 24 43 

Savana 11 27 40 

Domingo 13 32 45 

Total 58 110 168 
χ2  = 2.9571, df = 3, p value = 0.3983; p>0.1 



41 

FrelimoRenamo
Party

32.0027.0024.0019.0015.0013.0011.00

Photos

32.0027.0024.0019.0015.0013.0011.00

Photos

100.0%

80.0%

60.0%

40.0%

20.0%

0.0%

Pe
rc

en
t

Domingo
Savana
Zambeze
Demos
Paper

 
Figure 5.  Percentage of photos for each political party, by newspaper. 

 
The degree of freedom is equal to 6. Cramer’s phi = 0.42. This table provided a 

moderate relationship on coverage of both political parties among all newspapers. 

Zambeze was the balanced newspapers; however, Demos, Domingo and Savana were 

in favour of Frelimo (see Table 3). In the number of stories per newspaper table, 

Zambeze gave both Renamo and Frelimo a balanced coverage rather than in Demos, 

Savana, and Domingo (see Figure 6). 



42 

Table 3  

Number of Stories for each Political Party, by Newspaper 

Newspapers Renamo Frelimo Both Sub-total 

Demos 16 25 20 61 

Zambeze 24 43 20 87 

Savana 10 37 57 104 

Domingo 46 44 44 134 

Total 96 149 290 386 
χ2  =  33.5983, df = 6, p-value = 0; p< .001  

BothFrelimoRenamo
Party

57
.0
0

46
.0
0

44
.0
0

43
.0
0

37
.0
0

25
.0
0

24
.0
0

20
.0
0

16
.0
0

10
.0
0

Stories

57
.0
0

46
.0
0

44
.0
0

43
.0
0

37
.0
0

25
.0
0

24
.0
0

20
.0
0

16
.0
0

10
.0
0

Stories

57
.0
0

46
.0
0

44
.0
0

43
.0
0

37
.0
0

25
.0
0

24
.0
0

20
.0
0

16
.0
0

10
.0
0

Stories

70.0%

60.0%

50.0%

40.0%

30.0%

20.0%

10.0%

0.0%

Pe
rc

en
t

Domingo
Savana
Zambeze
Demos
Paper

 
Figure 6.  Percentage of stories per political party, by newspaper. 
 

The heads category outcome did not give a significant result. It did not provide 

sufficient data in relation to both political parties to use in the chi-square. Both political 



43 

parties were unlikely to have stories about them with a title that includes both of them 

(See Table 4 and Figure 7). 

Table 4  

Number of Column Heads related to Political Party, by Newspaper 

Newspapers Renamo Frelimo Both Sub-total 

Demos 14 23 3 40 

Zambeze 27 37 9 73 

Savana 12 28 8 48 

Domingo 24 35 13 72 

Total 77 123 33 233 
χ2  =   4.4882, df = 6, p-value = 0.6109, p>0.1 
 
 

BothFrelimoRenamo
Party

3
7.
0
0

3
5.
0
0

2
8.
0
0

2
7.
0
0

2
4.
0
0

2
3.
0
0

1
4.
0
0

1
3.
0
0

1
2.
0
0

9.
0
0

8.
0
0

3.
0
0

Heads

3
7.
0
0

3
5.
0
0

2
8.
0
0

2
7.
0
0

2
4.
0
0

2
3.
0
0

1
4.
0
0

1
3.
0
0

1
2.
0
0

9.
0
0

8.
0
0

3.
0
0

Heads

3
7.
0
0

3
5.
0
0

2
8.
0
0

2
7.
0
0

2
4.
0
0

2
3.
0
0

1
4.
0
0

1
3.
0
0

1
2.
0
0

9.
0
0

8.
0
0

3.
0
0

Heads

40.0%

30.0%

20.0%

10.0%

0.0%

Pe
rc

en
t

Domingo
Savana
Zambeze
Demos
Paper

 
Figure 7.  Percentage of column heads relating to political party, by newspaper. 

 



44 

 With this effect, the sub-head category did not provide a significant result. It also 

did not supply enough data regarding both political parties to apply the chi-square (see 

Table 5). Domingo was the most balanced newspaper, Renamo and Frelimo had the 

same number of sub-heads. However, this result is not statistically significant (see 

Figure 8).  

Table 5  

Number of Subheadings per Political Party, by Newspaper                                                                      

Newspapers Renamo Frelimo Both Sub-total 

Demos 5 4 1 10 

Zambeze 16 17 4 37 

Savana 8 11 2 21 

Domingo 8 17 1 26 

Total 37 49 8 94 
χ2  =  3.3017, df = 6, p-value = 0.7701; p>01  

BothFrelimoRenamo
Party

17.
00

16.
00

11.
00

8.0
0

5.0
0

4.0
0

2.0
0

1.0
0

Subheads

17.
00

16.
00

11.
00

8.0
0

5.0
0

4.0
0

2.0
0

1.0
0

Subheads

17.
00

16.
00

11.
00

8.0
0

5.0
0

4.0
0

2.0
0

1.0
0

Subheads

70.0%

60.0%

50.0%

40.0%

30.0%

20.0%

10.0%

0.0%

Pe
rc

en
t

Domingo
Savana
Zambeze
Demos
Paper

 

Figure 8.. Percentage of subheadings per political party, by newpaper. 



45 

 The degree of freedom is equal to 6. By applying the Cramer’s phi formula X² (6) 

= 18.44, Cramer’s phi = 0.46. Table 6 provided a statistical significance in the 

relationship among newspapers commentaries and the stories concerning both political 

parties. Savana had more items about Renamo, but, Domingo had more items about 

Frelimo (see Figure 9).  

Table 6  

Number of Commentaries per Political Party, by Newspaper                                                    

Newspapers Renamo Frelimo None Sub-total 

Demos 2 2 9 13 

Zambeze 1 1 5 7 

Savana 2 5 6 13 

Domingo 8 1 1 10 

Total 13 9 21 43 
χ2  =  18.442, df = 6, p-value = 0.0052; p< 0.01 

NoneFrelimoRenamo
Party

9.008.006.005.002.001.00

Comm

9.008.006.005.002.001.00

Comm

9.008.006.005.002.001.00

Comm

70.0%

60.0%

50.0%

40.0%

30.0%

20.0%

10.0%

0.0%

Pe
rc

en
t

Domingo
Savana
Zambeze
Demos
Paper

 
Figure 9.  Percentage of commentaries per political party, by newspaper. 



46 

 The degree of freedom is equal to 6. By applying the Cramer’s phi formula X² (6) 

= 28.51, Cramer’s phi = 0.12. This table provided a moderate relationship on all 

categories for both political parties in all newspapers (see table 7). This graphic 

provides a clear description about the coverage. Although, in all categories Frelimo 

received the most coverage, the overall coverage of both political parties was moderate. 

In other words, it is likely to find both political parties in each one of the studied 

newspapers (see Figure 10).  

Table 7  

Sum of All Tables                                                               

Newspapers Renamo Frelimo Both Sub-total 
Demos 62 80 37 179 
Zambeze 79 117 34 230 
Savana 49 115 74 238 
Domingo 88 120 46 254 
Total 278 432 191 901 
χ2  = 28.5135, df = 6, p-value = 0.0001;  p< 0.001 

BothFrelimoRenamo
Party

1
2
0.
0
0

1
1
7.
0
0

1
1
5.
0
0

8
8.
0
0

8
0.
0
0

7
9.
0
0

7
4.
0
0

6
2.
0
0

4
9.
0
0

4
6.
0
0

3
7.
0
0

3
4.
0
0

Sum

1
2
0.
0
0

1
1
7.
0
0

1
1
5.
0
0

8
8.
0
0

8
0.
0
0

7
9.
0
0

7
4.
0
0

6
2.
0
0

4
9.
0
0

4
6.
0
0

3
7.
0
0

3
4.
0
0

Sum

1
2
0.
0
0

1
1
7.
0
0

1
1
5.
0
0

8
8.
0
0

8
0.
0
0

7
9.
0
0

7
4.
0
0

6
2.
0
0

4
9.
0
0

4
6.
0
0

3
7.
0
0

3
4.
0
0

Sum

40.0%

30.0%

20.0%

10.0%

0.0%

Pe
rc

en
t

Domingo
Savana
Zambeze
Demos
Paper

 
Figure 10.  Combined percentages for all previous tables. 



47 

CHAPTER 5 

DISCUSSION 

For Mozambique, this study shed light on the newspapers’ practice by 

pinpointing common mistakes that are common for journalism in the country. It is a good 

starting point for an overview of the country’s newspapers and as a resource for 

upcoming journalism students and scholars. Furthermore, the study would challenge 

scholars to produce works that can propel the study of journalism in the country 

because the study found that all the newspapers had problems with photos and 

organization.  It suggests an opportunity for the new School of Communication and Arts 

in Mozambique to introduce courses such as design and layout and photojournalism to 

improve the quality of papers.  

Concerning the hypothetical scenarios initially presented in this study, for 

scenario (a) it was expected that the papers would not be based. However, the study 

found that Mozambican newspapers were balanced, although they had given slightly 

more coverage to Frelimo. The numbers showed that both parties had moderate 

coverage. All newspapers strongly criticized Frelimo; however, since this political party 

appeared more than the other, the final result shows Frelimo as receiving the most 

coverage. (b) Newspapers were not biased as expected because both political parties 

had very little difference on treatment by the press. (c) Although showing support to 

Renamo, Mozambican newspapers sometimes strongly supported Frelimo. (d) For this 

scenario was expected newspapers would ignore the elections. This scenario did not 

happen because all newspapers massively covered the election during the period 

studied.  



48 

Overall, the political parties had moderate coverage. Both Renamo or Frelimo 

received newspaper attention. However, Frelimo received more coverage by the press. 

For the photos category and structure it is a hope that the new School of 

Communication and Arts and Eduardo Mondlane University will provide a 

photojournalism and newspaper page design class for the students to be able to 

eliminate this limitation.  

Dividing the content of 28 newspapers in seven categories and transforming 

them in six tables is the most simple way to apply the chi-square into the information 

collected about the coverage of the major Mozambican political parties Renamo and 

Frelimo. The study not only  provided information about the most covered political party, 

but also about which newspapers spent more space on each one of the political parties. 

In addition, it provided an unexpected outcome related with the structure of the 

Mozambican newspapers. 

More difficult to study were the photos and the editorials. Photos did not have 

captions, which make them uneasy to identify.  The editorial category had to be 

abandoned because it did not provide substantial numbers. Most of editorials discussed 

the election process, what to expect from the new government, and the strong battle 

between CNE and the international observers of the election process.  

 

Future Research 

Mozambican media needs to seriously embrace journalism; a further study 

analyzing the ethical issues of political media has to be conducted. Mozambique now 

has a new school of communication and arts at Eduardo Mondlane University, the main 



49 

public university in the country. It is important that a study about culture and political 

journalism be developed, so that whether can measure if the media in Mozambique has 

improved in quality or not. In addition, journalists should know what to report during the 

campaign time so that people can be able to make better choices. Therefore, it is 

imperative to develop a definition of political journalism, and the advantages and the 

disadvantages of that kind of journalism in Mozambique.  

 This study addressed the content of the newspapers by counting the number of 

times a political party was the subject of a story. A future study would rely on evaluation 

of the content of a story based on quality.  

 

Conclusions 

In conclusion, this study shows that the newspapers’ had moderate coverage of 

the two presidential candidates in the 2004 general elections, Afonso Dhlakama and 

Armando Guebuza.  The study also found that there was a moderate relationship 

between a paper and a political party. In a nutshell, opening any of the four newspapers 

would lead one to either a Frelimo or Renamo story. It indicated that Frelimo got almost 

twice as more coverage than Renamo in Savana.  Savana and Zambeze were the 

newspapers that mostly covered the government. The coverage did not reflect stories 

necessarily in favour of Frelimo. Nevertheless, the newspapers were biased toward 

Frelimo because those stories were not balanced; most of the time they would comment 

on Frelimo without even mentioning one line about Renamo. Domingo, however, was 

the newspaper that mostly criticized Renamo and even admitted publicly to be on the 

government side. The paper, however, had overall the more stories about Renamo 



50 

rather than Frelimo, although, those stories did not reflect any favouritism towards 

Renamo.  Demos was the most balanced newspaper; it tried to give the same amount 

of stories photos and even the commentaries for both parties.   

This was surprising since it was expected that Demos, which had gone through a 

lot of financial problems for criticising the government, would support the establishment 

if only to redeem itself financially. Zambeze, generally considered the most authoritative 

for its perceived independence and quality of journalists, however, came out as the 

paper that covered Frelimo activities the most. Savana, which was founded by top 

journalists and headed by a highly trained editor, was expected to be the most balanced 

newspaper in the country, but the study found that the paper was heavily leaning 

towards Frelimo in its coverage.  Domingo, which is considered the “voice of Frelimo” 

was expected to have more stories on Frelimo, but the study indicated it had most 

stories about Renamo. 

The previous studies had shown newspapers devoted more coverage to Frelimo 

alone but Domingo was the most biased newspaper towards Frelimo, completely 

ignoring Renamo. Zambeze and Demos were relatively balanced. Savana, however, 

ignored the elections altogether. 

 

Author’s Limitations and Assumptions 

 There are three different problems with this methodology. First, it can’t show the 

effect of bias on the public. Second, “the findings of a particular analysis are limited to 

the framework of the categories and the definitions used in that analysis” (Wimmer & 

Dominick, 2003). In other words, other researchers using dissimilar apparatus of 



51 

measurement can find a different result.  Third, a larger sample is needed to get more 

information. (Wimmer & Dominick, 2003).  

The suggestion for this proposal started years ago when the writer realized some 

gross newspaper mistakes. At the beginning it was a slight unhappiness when reading 

political stories, or watching television news shows. The unhappiness became an 

uncomfortable situation in which the author stopped reading some newspapers, and 

sometimes turned off TV during the news program.  

The first idea came up during a discussion between the author, scholars and 

students in the international congress of communication for Portuguese speaking 

countries (V Lusocom), held in Mozambique in 2002. That evaluate the most common 

problems in mass communication in Portuguese speaking countries such as 

Mozambique, Angola, Guinea Bissau, Cape Verde, Sao Tome and Principe, Brazil, 

Portugal, Macau (Asia), Timmor-Leste(Asia), and Goa (Asia).  

During that event, the author confronted some journalists with the problems of 

newspapers coverage of election and social issues.  Most the newspaper practitioners 

denied the existence of corruption or any kind of bias in the newspapers’ stories.  Since 

then, the author became obsessed with the idea of studying this matter because even 

though journalists refused to admit that partisanship and corruption in the newspapers 

has become a common behaviour, the 2003 municipal election was enough prove that 

something is wrong with Mozambican newspapers.   

During further informal discussions with other newspapers professionals, some of 

them who have already assumed that there is a style of coverage of news the 

Mozambican way, the author realized that the problem was deeply rooted. The 



52 

Mozambican style allows facts to be embellished, documents to be falsified and people 

to be less informed about reality. One journalist once said during a conversation with 

the author “people don’t understand what is going on in the country, why do we need to 

explain if they are not literate?” (20014) Another journalist said in another conversation 

with the author that “journalists do the best work in this country, and don’t tell me that 

we are biased because we are not” (20025). These discussions led the author to think 

seriously of the need to shed light on Mozambican newspapers through this study. 

The author has been a journalist since 1997 and worked for the Eduardo 

Mondlane University press office as a senior writer of its newsletter. When the author 

started her master’s degree at Mayborn Institute of Journalism at University of North 

Texas, she clearly saw the opportunity to study her country’s newspapers. However, her 

first concern was not having English as the mother language. Professor James Mueller 

encouraged the author to do the study. 

The other problem with this study is very little bibliography on Mozambican 

newspapers has been written. Actually, this study is a pioneer study on bias in 

Mozambican newspapers or general media. The study is important since it shed light on 

the few reports and political studies on the newspapers in the country. It also enriches 

the discussion about the partisanship in the Mozambican newspapers when covering 

either political stories or elections. One example happened during the presidential 

election campaign in 2004, when the author of this thesis and her husband, who was at 

the time the campaign manager of Renamo, were attacked in by the media. Domingo 

                                            
4 The discussion was during a “Reporting Practices” class  by James Mueller, journalism 

professor at the University of North Texas while he lectured in Mozambique. 
5 A debate between students and professional journalists in the International Congress of 

Communication for Portuguese Speaking Countries (V Lusocom), held in Mozambique. 



53 

published in its edition of September 24, 2004, that the author of this thesis, who was in 

the United States at the time earning her master’s degree, was along with her husband 

who, at the time, was the Renamo’s campaign manager were Mozambican spies 

working for CIA. The same newspaper claimed that the author had a scholarship paid 

by the CIA. The story was completely false.  

 

 

 

 

 



54 

APPENDIX A 

SAMPLE DATA SHEETS



55 

Demos 10/13/2004 

Page # Photos # of stories R/F story 
 

Heads Sub-heads Sub-total 

      R F 
Cover - -  - - 0 0 
Editorial - ?  ? ? ? ? 
Opinion - F  F -  2 
Readers  - -  - - 0 0 
2 -       
3 -       
Politic -       
Politic -       
6 -       
7 -       
8 -       
9 -       
10/11 -       
12 -       
13 -       
14 -       
15 -       
16 -       
Culture - F X   1 2 
18 -       
19 -       
20 -       
Total      1 4 
*In this table Renamo has just 1 entrance while Frelimo has 4  

 



56 

Zambeze 10/14/2004 

Page # Photos # of 
stories 

R/F story 
 

Critic Heads Shared 
Heads 

Sub-heads Sub-total 

        R F 
Cover 1R/1F - 1 - 1R/1F - - 2 2 
Editorial    X    0 0 
2 -  1     1 1 
3 - - - - - - - 0 0 
4 - 1F - - - - 1F  2 
5 1F - - - - - - 0 1 
Readers - - 1 - - - - 1 1 
Opinion - 1F - - 1F - - 0 2 
Opinion - - - - - - - 0 0 
Opinion - 1F 1 - 2F - - 1 4 
Opinion - 1F - - - - - 0 1 
11 - - - - - - -   
12 -         
13 -         
14 - - - - - - -   
15 -         
16/17 1R/1F  1  - - 1R/1F 3 3 
18 - - - - - - -   
19 - - - - - - -   
20 -         
21 -         
22 -         
23 -         
24 -         
25 -         
26 -         
27 -         



57 

28 -         
29 -         
30 -         
31 -         
32 -         
Total        8 17 
*In this table Renamo has 8 entrances while Frelimo has 17 

 

Savana 10/15/2004 

Page # Photos # of 
stories 

R/F story 
 

Critic Heads Shared 
Heads 

Sub-heads Sub-total 

        R F 
Cover 1R/1F - - X - 2 - 3 3 
Editorial - -  1 - - - - 1 1 
2      - -      2      - 1F      1 - 3 4 
3 1R 1R/1F 1 - 1R/2F - S=1 5 5 
4 1F 1F -     -  1F - 1F 0 4 
5 1F 1F - - 1F - 1F 0 4 
Opinion 1F - - - - - - 0 1 
Opinion - - - X - - - 0 1 
Opinion 1F - - - - - - 0 1 
Opinion      - - - - - - -   
10 -         
11 -         
12 - - - X - - - 0 1 
13 -         
14/19 -         
15 -         
16 -         



58 

17 -         
18 -         
20 -         
Sports - 1F   1F   0 2 
22 -         
23 -         
24 -         
25 -         
26 -         
27 -         
28/29          
30 --         
31 -         
32 -   X     1 
Suplem - - 29 - - - - 29 29 
Sacana 1F         
Total        41 57 
*In this table Renamo has 41 entrances while Frelimo has 57 

 

Domingo 10/17/2004 

Page # Photos # of 
stories 

R/F story 
 

Critic Heads Shared 
Heads 

Sub-heads Sub-total 

        R F 
Cover 2F - - - 1F - 1F/S=1 1 5 
Editorial -   -  - -   
2      1F 2F       1  2F   1 5 
3 - - - - - - -- 0 0 
4 1R/1F 1R/2F       1 - 1F 2 - 5 7 
5 2F 1F 1 - 1F - - 1 5 



59 

6 2R      1R   1R - 1R 5 0 
7 - - - - - -- -   
Opinion -  1     1 1 
Opinion       -         
Opinion -         
11 -         
12 -         
13 -         
14 -         
15 -         
16/17 -         
18 -         
19          
20          
21          
22          
23          
24          
25          
26          
27          
28/29          
30          
31 1R 4R - -- - - - 5 0 
32          
Total        19 23 
*In this table Renamo has 18 entrances while Frelimo has 22



60 

APPENDIX B 

INTERCODER RELIABILITY CROSSTABS



61 

Case Processing Summary 

 

Cases 

Valid Missing Total 

  N Percent N Percent N Percent 

Rater * 

PaperParty 
2001 100.0% 0 .0% 2001 100.0% 

 

 

Rater * PaperParty Crosstabulation

Count

183 100 161 68 89 60 169 130 960
185 89 154 75 168 116 146 108 1041
368 189 315 143 257 176 315 238 2001

Agueda
Eliana

Rater

Total

dF DF dR DR SF SR ZF ZR
PaperParty

Total

 

 

Chi-Square Tests

43.757a 7 .000 .b

44.401 7 .000 .b

.b .b

. . .c

2001

Pearson Chi-Square
Likelihood Ratio
Fisher's Exact Test
McNemar-Bowker Test
N of Valid Cases

Value df
Asymp. Sig.

(2-sided)
Exact Sig.
(2-sided)

0 cells (.0%) have expected count less than 5. The minimum expected
count is 68.61.

a. 

Cannot be computed because there is insufficient memory.b. 

Computed only for a PxP table, where P must be greater than 1.c. 
 

 

 



62 

ElianaAgueda

Rater

200

150

100

50

0

C
ou

nt

ZR
ZF
SR
SF
DR
dR
DF
dF

PaperParty

Bar Chart

 

 

 

 

 

 



63 

BIBLIOGRAPHY 

Agbaje, A. (1992). The Nigerian Press, Hegemony, and the Social Construction of 
Legacy 1960-1983. UK: The Edwin Mellen Press 

Ainslie, R. (1966). The Press in Africa: communications past and present. New York: 
Walker and Company 

Alden, C. (2001). Mozambique and the Constriction of the New African State: from 
negotiations to nation building. New York: Palgrave. 

Andersson, H. (1992). Mozambique: A war against the People. . New York: ST. Martin’s 
Press, Inc. 

Bauer, M. & Gaskell, G. (2000). Qualitative Researching with Text, Image and Sound: A 
practical Handbook. California: Sage Publications, Inc. 

Berg, B. (2001).Writing Research Papers: sorting the noodles from the soup. In Berg, B. 
(Ed) Qualitative Research Methods for the Social Science. USA: A Person 
Education Company. 

Berta, N. & Henry, M. (2002). Evolution of the Media in Cameroon. In Eribo, F. & 
Tanjong, E. (Ed). Journalism and Mass Communication in Africa. USA: Lexing 
Books. 

Bourgault, L. (1995). Mass Media in Sub-Saharan Africa. USA: Indiana University 
Press. 

Bogart, L. (1998). Media and Democracy. In Dennis, E. & Snyder, R. (Ed). A Media 
Democracy. USA: Transaction Publihers. 

Brooks, B., Kennedy, G., Moen, D & Ranly, D. (2002). News reporting and Writing. 7th 
Ed. Boston: BedFord/St. Martin’s. 

Broder, D. (1987). Behind the Front Page: A Candid Look How the News is Made. New 
York: Simon & Schuster, Inc. 

Chan, S. & Vanancio, M. (1998). War and Peace in Mozambique. New York: ST. 
Martin’s Press, Inc. 

Faringer, G. (1991). Press Freedom in Africa. USA: Praeger Publications. 

Ferraz, B. & Munslow, B. (1999). Sustainable development in Mozambique. UK: James 
Currey, Ltd. 

Galvan, J. (1999). Writing Literature Reviews: A guide for students of the social and 
behavioral science. Los Angeles: Pyrczak Publishing. 



64 

Hachten, W. (1971). Muffled Drums: the news media in Africa. Iowa: The Iowa State 
University Press 

Hachten, W. (1993). The Growth of the Media in the Third World: African failures, Asian 
successes. Iowa: The Iowa State University Press. 

Hacker, D. (2003). A Writer’s Reference. 5th Ed. Boston: BedFord/St. Martin’s. 

Hofstetter, R. (1976). Bias in the News: Network Television Coverage of the 1972 
Election Campaign. Columbus: Ohio State University Press. 

Hamilton, J. & Krimsky, G (1998). Exporting American Media. In Dennis, E. & Snyder, 
R. (Ed). A Media Democracy. USA: Transaction Publihers. 

Juarez, M. (2004). Savana and Domingo: two extreme, same mistake. In Mazula, B. 
(Ed) Mozambique: 10 years of Peace. Maputo: CEDE. 

Land, M., Ibelema, M., Eko, L. & Steyn, E. (2003). Media System in Sub-Saharan 
Africa. In Beer, A. & Merril, J.(Ed) Global Journalism: Topical Issues and Media 
System. 4thEd. USA: Alyn & Bacon 

Locke, L., Spirduso, W. & Silverman, S. (1999). Proposals that Work: A guide for 
planning dissertations and grant proposals. California: Sage Publications, Inc. 

Lull, J. (2000). Media, Communication, Culture: A global approach.2nd Ed. New York: 
Columbia University Press. 

Macuacua, J. & Baloi, O. (2004). Social Communication and Journalism in Mozambique 
today: Actors or solution of the Democratic Dilema. In Mazula, B. (Ed) 
Mozambique: 10 years of Peace. Maputo: CEDE 

Manning, C. (2002). The Politics of Peace in Mozambique: Post-conflict 
democratization, 1992 – 2000. USA: Praeger Publishers. 

Mindich, D. (1998). Just the Facts: How “objectivity” Came to Define American 
Journalism. New York: New York University Press 

Mytton, G. (1983). Mass Communication in Africa. Great Britain: The Pitman Press, 
Bath 

Mogekwu, M. & Namburete, E. (2000). Project of Media Development UNESCO/UNDP: 
Report of Study about Education and Training in Journalism and Communication 
in Mozambique. Maputo:  UNESCO/UNDP 

Mulcahy, M. (2002). Journalism Ethics in Transitional Societies: A comparison of the 
Ethical Standards of Newspaper Editors in Bulgaria, Moldovia and Romania 
(Master’s Dissertation, University of  Missouri-Columbia, 2002).  



65 

Namburete, E. (2004). The Media, Peace, and Democracy. In Mazula, B. (Ed) 
Mozambique: 10 years of Peace. Maputo: CEDE. 

Neuendorf, K. (2002). The Content Analysis Guidebook .California: Sage Publications, 
Inc. 

Knauder, S. (2000). Globalization, Urban Progress, Urban Problems, Rural 
Disadvantages: Evidence from Mozambique. USA: Ashgate Publishing 
Company. 

Pitcher, M. (2002). Transforming Mozambique: the politics of privatization, 1975-2000. 
New York: Cambridge University Press. 

Raimes, A. (2000).  Pocket Keys for Writers. Boston, New York: Houghton Mifflin 
Company.  

Splichal , S. & Wasko, J. (1993). Communication and Democracy. Ablex Publising 
Corporation, New Jersey.  

Swales, J. & Feak, C. (1994). Academic Writing for Graduate Students: A course for 
nonnative speakers of English. USA: The University of Michigan Press. 

Synge, R. (1997). Mozambique: UN peacekeeping in action 1992-1994. Washington, 
DC: The United States Institute of Peace. 

Wilcox, D. (1975). Mass Media in Black Africa: philosophy and control. USA: Praeger 
Publishers, Inc. 

Wimmer, R. & Dominick, J. (2003). Mass Media Research: An introduction. USA: 
Wadsworht/Thonson Learning, Inc. 

 

Electronic Sources 

Mozambique press overview (1999). Retrieved on November, 2004 from: 
http://www.ijnet.org/FE_Article/pressoverview.asp?CountryID=39&UILang=1 

Heavy Hand of Censorship, No Longer On Mozambique's Press. (United States 
Information Agency, 1997). Retrieved on October, 2004 from:  
http://usinfo.org/media/press/chissano.htm 

Mozambique. Country Reports on Human Rights PracticesÊÊ- 2003 Released by the 
Bureau of Democracy, Human Rights, and Labour February 25, 2004. Retrieved 
on September, 2004 from: 
http://www.nationbynation.com/Mozambique/Human.html 



66 

Moçambique on-line. Guebuza to succeed Chissano? - 8 June 2002 Central Committee 
opts for Guebuza. AIM news cast, Saturday 8/6/2002 32502E. Retrieved on 
September, 2004 from: http://www.mol.co.mz/sucessao/guebuza.html 

The Carter Centre. Retrieved on September, 2004 from: 
http://www.cartercenter.org/doc923.htm 

Maputo, October 29, 2004.  Posted to the web October 29, 2004  Is Corruption Report 
Being Deliberately Delayed? Retrieved on November, 2004 from:  
http://allafrica.com/stories/200410290334.html 

Sondagem do ISPU da vitoria a guebuza. Chatting room. Retrieved on October, 2004 
from: http://www.imensis.co.mz/htdocs/dcforum/DCForumID14/554.html 

EU Election Observation Mission (EOM) to Mozambique – 2003. Retrieved on 
November, 2004 from: 
http://europa.eu.int/comm/external_relations/human_rights?eu_election_ass_obs
erv/mozambique/finalreport03.pdf 

Heavy Hand of Censorship No Longer On Mozambique's Press. Retrieved on 
September, 2004 from: http://usinfo.org/media/press/chissano.htm 

Hanlon, J. & Nuvunga, A. (2004) Mozambique Political process bulletin. Retrived on 
November, 2004 from: http://www.gg.rhbnc.ac.uk/simon/Moz-Bull-30-2.pdf 

McNemar's test to analyze a matched case-control study. Retrieved on June 21st, 2005 
from: http://www.graphpad.com/quickcalcs/McNemar1.cfm 

Matchmaking and McNemar in the comparison of diagnostic modalities. Retrieved on 
June 21st, 2005 from: 
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=PubMed&list_ui
ds=1987587&dopt=Abstract 


