
Ribeiro, Nelson (2012), “Using a new medium for propaganda: The role of 

transborder broadcasts during the Spanish Civil War”, Media, War & Conflict, 7 

(1): 37–50. 
___________________________________________________________________ 

 
USING A NEW MEDIUM FOR PROPAGANDA: THE ROLE OF 

TRANSBORDER BROADCASTS DURING THE SPANISH CIVIL WAR 
 

Nelson Ribeiro 
 
 
Introduction 
 

After the establishment of shortwave broadcasts in foreign languages by both 

authoritarian and democratic regimes, the Spanish Civil War, which pitted the 

Republicans in power against the Nationalists led by Franco, became ‘the first 

great political event in which radio played a major part’ (Whitton and Herz, 

1942: 24). In fact, when the Nationalist uprising took place in Morocco in July 

1936, radio was already becoming a cross-border medium. The development 

of international broadcasting was then shaped by ‘the perceived power of the 

medium to influence public opinion’ (Hendy, 2000: 21). As a new technology 

that could cross borders, radio became ‘a major instrument of foreign 

propaganda’ (Quintero, 1993: 270) that attracted the attention of all those 

interested in its potential as a means of ideological dissemination. 

 

Beside its potential as a transnational medium, radio was also the first 

electronic medium to enter people’s homes, reaching individuals in their 

private environment. Furthermore, contrary to the press, which only impacted 

on those who were able to read, radio was a universal medium in the sense 

that its content could be understood by different publics. Against this 

background, the aims of this article are to analyze the role of international 

radio propaganda during the initial phase of the Spanish Civil War and to 

demonstrate how Portuguese broadcasters played a major role in the war, 

despite Portugal’s official position of neutrality – a position defined by the 

Lisbon government led by Oliveira Salazar, which had close ideological 

connections with the Spanish Nationalists. The focus on the radio stations 



broadcasting from Portugal is explained by the fact that these were the most 

important foreign broadcasters used to disseminate Nationalist propaganda 

during the early stages of the war. Moreover, the article will also demonstrate 

how the Spanish Civil War was a particularly important event for the 

development of radio’s potential as a conveyor of propaganda. 

 

The pejorative connotation that the word ‘propaganda’ still carries today 

already existed in 1936, since it had arisen after World War I when the first 

negative definitions of the word were created. It was then presented as an 

activity intended to deceive the masses, with its sole aim being to defend the 

interests of its sender, without any ethical concern whatsoever about the use 

of false information. For Harold Lasswell, writing in 1927, ‘propaganda is 

concerned with the management of opinions and attitudes by the direct 

manipulation of social suggestion’ (p. 9). 

 

Due to this negative connotation acquired after 1918, in the period between 

the two world wars the use of the word ‘propaganda’ was abandoned by 

democratic governments. It would, however, continue to be habitually used in 

countries under dictatorships that even developed organizations specifically 

dedicated to propaganda activities. Mussolini, Goebbels, and Lenin did not 

have any problem in using the term ‘propaganda’ to describe their attempts to 

mold opinion. In Portugal and Spain, neither Salazar nor Franco objected to 

the word. Moreover, in Germany, Hitler invested heavily in propaganda to gain 

and maintain power as the Führer, and propaganda became one of the 

foundations of the Nazi regime. As soon as Hitler entered the 

Nationalsozialistische Deutsche Arbeiterpartei (NSDAP) in 1921, his first task 

was to organize propaganda, which he considered the most important job in 

the party (Hitler, 1976[1933]). In fact, the central role of propaganda in Hitler’s 

rise to power explains the interest of the Nazi regime in assessing the 

potential of radio as a weapon of war. Such an assessment was done, not 

exclusively, but also during the Spanish Civil War, as described below. 

 

This analysis is founded on document-based research. The documents 

analyzed cover correspondence between the Portuguese state-owned 



broadcaster and the Head of Government as well as internal memos in which 

the broadcasts concerning the Spanish Civil War were problematized and 

discussed. Transcripts of the broadcasts were also used as sources to assess 

the editorial line of the stations under analysis: the privately owned Rádio 

Clube Português (RCP) and state-owned Emissora Nacional. 

 

The role of propaganda in the Spanish Civil War 
 

Propaganda acquired extreme importance during the Spanish Civil War and 

this was quickly recognized by both forces involved in the conflict. In August 

1936, the Nationalists created an office responsible for controlling the press, 

while the Republicans, who controlled the Madrid government, created a 

Ministry of Propaganda in November 1936. In addition to radio, the 

Republicans also used the cinema to disseminate their ideological messages 

through newsreels and documentaries. Campaigns intended to combat 

illiteracy and promote readership were also launched to acquaint people with 

the views of the Madrid government. Similarly, in August 1936, the 

Nationalists also created a bureau that was initially responsible for controlling 

the press. However, its powers were increased to include all types of internal 

and external propaganda, leading to it being renamed the National Delegation 

for Press and Propaganda. 

 

At first, the Nationalists did not control as many radio stations as the 

Republicans. Nonetheless, this did not mean that they did not consider radio 

propaganda to be crucial and, between July 1936 and February 1938, 

General Queipo de Llano presented daily talks on Unión Radio Sevilla, which 

was one of the first stations to come under Franco’s control. During this 

period, not only did Queipo de Llano encourage the Nationalists to pursue 

their aim of conquering Spain but he also tried to terrorize and demoralize the 

enemy forces: a technique that would be used later on by the Axis and the 

Allies during World War II. Furthermore, as highlighted by the war 

correspondent of the Portuguese newspaper O Século, Radio Sevilla and the 

Portuguese station RCP were the main propaganda tools available to the 

Nationalists during the initial months of the conflict (Nunes, 1936). The Italian 



Radio Verdad, which later on would have a crucial role in supporting the 

Nationalist forces, only started to operate in February 1937. Similarly, Radio 

Nacional de España (Spanish National Radio) only began broadcasting in 

January 1937. This station, which was controlled by the forces of General 

Franco, transmitted from Salamanca and was created with the support of the 

Italians, Germans and Portuguese (Quintero, 1993: 360–366). 

 

Hitler and Mussolini had officially recognized Franco on 18 November 1936. 

Both supported his revolt against the Spanish Republic in several ways, 

including through radio propaganda. The first transmitter used by Radio 

Nacional de España was sent from Germany, as mentioned in Goebbels’ 

diary: 

  
The supply of a large-scale transmitter is the correct course of action 
… Franco must send four men to Germany to be trained in my Ministry 
of Propaganda … We shall dub German anti-Bolshevik films into 
Spanish. I will invest more money for propaganda there … The large 
majority of the Spanish public does not comprehend anything of that 
which is occurring (Quintero, 1993: 355). 

 

The German propaganda strategist was particularly interested in gaining a 

comprehension of the role that radio could play in the mobilization of the 

masses during wartime, and the Spanish Civil War created a context in which 

this could be understood. Goebbels was already by then an enthusiast for 

radio’s ability to persuade the masses. It was his belief in the effectiveness of 

broadcasting as a means of propaganda that led him to state, in 1933, that 

‘what the press was to the 19th century, radio will be to the twentieth’ 

(Goebbels, quoted in Bergmeier and Lotz, 1997: 6). 

 

Taking into account the interest that existed at that time in the development of 

new techniques that could be used to persuade the masses, one might say 

that the Spanish Civil War functioned as a testing ground for World War II in 

respect to propaganda in general, and radio propaganda in particular. In 

addition to the broadcasts produced by both Republican and Nationalist 

forces, several foreign stations broadcast to Spain during the war, namely the 



Portuguese RCP, Radio Moscow, the German Reichs Rundfunk Gesellschaft 

and the Italian Radio Verdad (Ribeiro, 2005: 55–56). Only the Soviet station 

supported the Republicans who, in the meantime, were also involved in the 

production of anti-Fascist broadcasts to Italy, transmitted from Barcelona 

(Quintero, 1993: 364–365). The foreign stations that transmitted to Spain 

during the war had a relevant role in stimulating ‘hope or despair to those 

directly affected by combat’ (Deacon, 2008: 13) and, in some cases, did 

manage to influence military operations. In fact, radio broadcasting played a 

decisive role in the war since it was a crucial source of both propaganda and 

counter-propaganda attacking and denying statements made by the other 

side. While RCP and Radio Sevilla exposed false news aired by Radio Madrid 

and Radio Barcelona, the latter would uncover fallacious news disseminated 

by the stations that supported or were controlled by the Nationalists. 

 

A private station used for propaganda: The case of RCP 
 

As mentioned above, during the first period of the war, Radio Sevilla and RCP 

were the main stations undertaking the dissemination of Nationalist 

propaganda (Nunes, 1936). The latter was a privately owned station 

controlled by the Botelho Moniz family that was well known for its close 

connections with Salazar’s dictatorship. The founder of the station, Jorge 

Botelho Moniz, belonged to the military and would become a member of 

parliament during the 1940s and 1950s. 

 

Despite the fact that Portugal stayed neutral in the war that was taking place 

in its neighboring country, this did not prevent RCP from assuming its 

unconditional support of the Nationalist forces. During the Spanish Civil War, 

it broadcast pro-Nationalist ‘news’ and Fascist songs, including one that 

referred to the ‘Fascist saviour’, attacking the ‘destructive Bolshevism’.1 

Propaganda programmes were aired in Spanish together with military 

information, which proved to be especially vital during the first few months of 

the conflict, particularly as it was quite easy to tune in to RCP in the Spanish 

regions of Extremadura, Andalucia, Castilla Leon and Castilla La Mancha. 

Jorge Botelho Moniz himself frequently appeared at the microphones exalting 



the Nationalist forces.2 

 

On the first day of the Nationalist uprising in Morocco, RCP aired its first extra 

broadcast with an expanded news bulletin on the military operations that were 

taking place. It did not take long for the station to go further than simply 

broadcasting news. It began focusing on propaganda and on becoming an 

important weapon in the service of the Nationalists. Botelho Moniz explained 

in an interview in 1936 how he had decided to use RCP to counter-attack the 

statements being made by the Republicans 

over the airwaves: 

  
At the start, RCP provided the news unaccompanied by any 
commentary. Then we started to listen to the Spanish Government 
stations and we became aware not only of the scale of the movement 
but also of the Iberian intentions of the Marxists. Afterwards, the insults 
aimed at our country and at Rádio Clube Português started. We 
reacted, to show that we did not fear them … Thus, the ‘Reds’ were the 
ones that showed us the path to take (Nunes, 1936). 

 

This was in fact the period in which RCP started an innovative trend on the 

Iberian Peninsula: radio reporting. The fact that the owner of the station 

belonged to the military and fought on the Nationalist side as a volunteer 

enabled RCP to keep in ‘permanent contact with the front lines and to 

generate, from among the different battle sites, exact knowledge of the 

movements taking place on the different fronts’ (Antena 9, 1 July 1965). It was 

a real revolution in the provision of information via radio which had up to then 

been limited to reproducing the news published in newspapers (Figueiredo, 

1936). The war would effectively be the engine for the development of a new 

style of news reporting on the radio, which began broadcasting, with a slight 

delay, news items originating from the front lines that would also be reported 

later on by both newspaper and news agencies (Pena, 2009: 85). 

 

The long newscasts devoted to the Spanish Nationalist forces were closely 

monitored in the areas of conflict as they served as an important link between 

the various nuclei of rebels scattered throughout Spain. RCP would prove to 

be the only source of information and encouragement for many of these nuclei 



from the beginning of the revolt since the majority of Spanish newspapers and 

radio stations were controlled by the Republicans. In fact, the significant 

support given by RCP was soon recognized by the Franquist forces. On 8 

August 1936, the Portuguese consul in Huelva (a city controlled by Franco) 

reported to the Lisbon government the friendly attitude that then existed 

toward Portugal, which was mostly due to RCP transmissions (Ministério dos 

Negócios Estrangeiros, 1964: 104). 

 

The station’s extensive commitment to the Nationalist cause was not limited to 

the production of news bulletins specifically dedicated to the military 

developments taking place in Spain. During the first month of the insurrection, 

RCP made its position clear by ferociously attacking the Madrid government 

and all the Portuguese who hesitated in giving support to the forces led by 

Franco. According to the Spanish Ambassador in Lisbon, Claudio Sánchez-

Albornoz, the RCP broadcasts intimidated all those who were not openly on 

the side of the Falange: 

 
There was a time when this station was operating for 36 hours without 
interruption, using the same vulgar and insulting tone, not only towards 
the Madrid government but all the Portuguese who wished their victory, 
who it threatened, and threatens on a daily basis, to reveal publicly, so 
that the police may increase the already large number of arrests and 
deportations of Portuguese citizens who, in a cafe or at a news stand 
full of fantastic news, express their doubts regarding the truth of such 
information (Martin, 1995: 158). 

 

Curiously the ambassador had been at the RCP studios a few weeks before 

the insurrection in Morocco, where he gave a speech targeted at the Spanish 

exiles living in Portugal. He then appealed to their good judgment at a time 

when many were already involved in conspiracy movements against the 

Second Republic (p. 22). Shortly afterwards, the ambassador’s relationship 

with the broadcaster changed radically, and he would repeatedly protest 

against the tone of the transmissions. The Portuguese government would 

always answer his protests stating that it could do nothing since RCP was a 

private station. This was, of course, an ironic response since at the time 

Portugal was under a dictatorship and all information was controlled by 



censorship, forms of ownership and repression (Ribeiro, 2011). Furthermore, 

a few months before the outbreak of the Spanish Civil War, the government 

had passed new legislation intended to increase their control over all the news 

disseminated in the country, which resulted in tight limitations on the liberty of 

expression (Pena, 2007: 36). 

 

Despite all the British pressure put on Portugal for it to stay neutral, Salazar 

never hid his satisfaction with the end of the Spanish Republic. It was in this 

light that Jorge Botelho Moniz considered that the RCP, by defending the 

insurrection in Spain, was mainly fighting for Portuguese interests. He himself 

assumed that this was how he perceived the role of his radio station: 

  
‘Daddy’ Stalin sent his messenger Tito to Spain, well accompanied in 
order to try to implant a communist Iberia. In this situation, Rádio Clube 
Português took sides. And this is when the true war of the airwaves 
started. But we did not take sides with any Spanish faction. We fought 
for Portugal and for all those embodying ideas common to the two 
countries.3 

 

The Nationalist and patriotic discourse was at the center of the ideology 

irradiated by RCP. Jorge Botelho Moniz, as a high ranking official of the 

Estado Novo, considered communism a threat to mankind and particularly to 

Portugal. This led him to not only openly combat communism through the 

airwaves, but also to participate in several anticommunist rallies that took 

place in Lisbon and Porto during the summer of 1936 (Santos, 2003: 64). 

Furthermore, he also became involved in the foundation of the Portuguese 

militia – Legião Portuguesa – and of the ‘Viriatos’: a corp of volunteers that 

participated on the side of Franco in the Spanish Civil War. 

 

The RCP news provided extremely important strategic guidelines regarding 

the progress of the Nationalist forces in the direction of Madrid. An 

emblematic example of this took place during the siege of the Alcazar of 

Toledo, where an insurgent group loyal to Franco was located. At a time when 

the stations owned by the Madrid government were already reporting victory 

in Toledo, RCP intercepted a speech by a Communist MP in Madrid which 



mentioned that Toledo had not yet been conquered by the Republicans as 

claimed by the stations in their possession. The Portuguese station rushed to 

air the news: 

  
The brave defenders of the Alcazar of Toledo have put to flight all the 

attacking ‘reds’. Foreign war correspondents in Madrid are prohibited 

from visiting the front at Toledo, to ensure they do not become aware 

of the daily series of defeats.4 

 

 It was a decisive piece of news in the counter-propaganda effort and gave 

new impetus to those loyal to Franco. As Jorge Botelho Moniz stated, this was 

the most significant episode in the participation of RCP in the Spanish Civil 

War: 

 
What impressed me most, to date, of all the episodes of this war was 
the undisputed fact that Rádio Clube Português will be forever linked to 
the biggest event of the war of reconquest: the already legendary 
resistance of the Alcazar of Toledo! On the day that the government 
forces savagely blew up the first mine at the Alcazar of Toledo they fed 
the red broadcasters the news that it had surrendered. As Toledo was 
not a key objective in the march on Madrid and the only motive was to 
arrive in time to save the heroic defenders of the Alcazar – General 
Franco ordered the suspension of the advance. This was when we 
intercepted a speech in Madrid by Margarida Nelken, a Communist 
MP, encouraging the militiamen departing for Toledo, which ended by 
saying: ‘Now boys, let’s go to conquer the Alcazar.’ Obviously if they 
had to go and conquer the Alcazar this was because the Alcazar was 
not yet won … Radio Clube broke the news, and the troops resumed 
their advance towards Toledo (Rádio Semanal, 28 November 1936). 

 

In a war of counter-propaganda, the information broadcast by RCP proved 

decisive for the Franquists. After it became known that the Republicans had 

not yet succeeded in their attempt to conquer the city, a Nationalist military 

unit led by General Varela moved toward the Alcazar and joined the rebels 

who were struggling to repel the forces loyal to the Madrid government. In 

addition to its reports refuting that Toledo had fallen to the Republicans, RCP 

encouraged the forces loyal to Franco to continue their struggle: ‘We have 

secure information to believe that the heroic defence continues beneath the 



ruins of Alcazar. And, if so, the flag of the “reds” will soon disappear’ (Antena 

11, 1 August 1965). 

 

This case clearly illustrates the value of radio as an instrument of counter-

propaganda. It was common, at various stages of the conflict, for RCP to deny 

news reported by the stations held by Republicans, including Radio Madrid, 

Radio Barcelona, and Radio Valencia. These, in turn, contradicted much of 

the information broadcast by the stations serving the Falange. This clearly 

demonstrates the real ‘war of the air waves’, which was then a totally new 

phenomenon. Before the Spanish Civil War, no one could have foreseen how 

important broadcasting would become in the development of military 

operations. But after the outbreak of the war, this was recognized by a 

Portuguese journalist, Leopoldo Nunes, who reported the advances of the 

Nationalists for the newspaper O Século and who did not hide his fascination 

with the role that was then being played by radio: 

  
Nobody foresaw, I am certain, the enormous and decisive role of 
broadcasting in the nationalist revolution. In between the records, the 
talks on literature or on science, [and] the concerts … and during the 
news bulletins … who could foresee that a hideous struggle … 
between falsehood and truth would take place? Who would say that 
through the wireless the world or even the Spanish in their own homes 
would be deceived or enlightened? How could one imagine that the 
news aired by ‘Rádio Clube Português’ would … save the stronghold of 
Toledo and its heroic defenders? (Nunes, 1936: 8–9) 

 

RCP’s support for the Nationalist forces remained unchanged to the end of 

the war, as it frequently reported on military movements and military attacks 

on Republicans, whom it dubbed ‘barbarians’, ‘reds’, ‘anti-Nationalists’, 

‘Marxists’, ‘Muscovites’, etc. The station, as a rule, emphasized all war 

atrocities committed by the Republican forces, especially attacks on churches 

and houses of charity, seeking to demonstrate that the war pitted civilization 

against barbarism, Christianity against atheist Marxism. This Crusade ideal 

was in fact central to the propaganda of Franco’s forces (Deacon, 2008: 14) 

and it was heavily echoed by the RCP broadcasts. 

 



The language used to characterize the two fighting forces was quite different. 

While the Republicans were regarded as barbarians who destroyed all and 

everyone that opposed them, the forces of Franco were generally 

characterized as having a strong human component, which led them to fight 

for the pacification of Spain, and they were considered true ‘patriots’ and 

‘saviours’. Such language was similar to that which would also be used by 

Radio Verdad after the start of its transmissions on medium wave in February 

1937. This station would become one of the most important sources of 

information on the Franco forces. Radio Verdad relied on ‘black propaganda’, 

hiding its origins and trying to lead listeners to believe that it broadcast from 

Salamanca (Quintero, 1993: 366). This technique would be used later on by 

several stations during World War II. 

 

Moreover, the use of readers from the countries to which broadcasts were 

addressed – a practice that also became common during World War II – was 

tested during the Spanish Civil War. RCP hired several Spanish speakers, 

two of whom, Marisabel de La Torre de Colomina and Santiago Tarodo 

Fortes, became well known for their performance at the microphone reporting 

on the evolution of the conflict. The former was particularly emblematic and, in 

September 1936, she was given the honour of appearing on the front page of 

Rádio Semanal, a weekly publication specializing in radio (Rádio Semanal, 12 

September 1936). 

 

Well-known pro-Franco Spanish intellectuals and officials of the Falange also 

appeared frequently at the microphones delivering patriotic speeches (Pena, 

2009: 78, 81). The use of Spanish nationals in RCP’s broadcasts had two 

crucial advantages: not only did they communicate in Spanish – solving any 

possible difficulties of understanding – but they also established a stronger 

relationship with their Spanish listeners, avoiding the popularization of the 

idea that they were strangers demonstrating against the Second Republic. In 

this field, the Spanish Civil War also served as a testing ground to better 

harness the potential of radio broadcasting as a propaganda tool. 

 



During the military conflict, the station also became known for organizing 

charity campaigns aimed at collecting donations to be sent to the Spanish 

population living in territories under the control of the Falange (Antena 14, 15 

September 1965). During the winters of 1937, 1938 and 1939, several 

appeals were launched for the Portuguese to help their neighboring country 

that was ‘fighting against the communist occupation’. 

 

RCP’s commitment was soon recognized by the Nationalist press. Less than 

one month after the military uprising had taken place in Morocco, the 

newspaper O Faro de Vigo published an article in which it exalted the 

Portuguese station and its founder: 

  
Among all these stations there is Rádio Clube Português, where a 
glorious retired captain of the Portuguese army spends hours every 
day and night telling Portugal, Spain and the world how the Spaniards 
are fighting, the advance of events, how the nationalist army is 
progressing, recovering and pacifying Spain and how all the nations 
are reacting to the event. This brave and glorious Portuguese military 
man sitting before the microphone in Lisbon has given over his brain, 
heart and soul to describing to the world how the Spaniards are fighting 
for the cause of civilization and culture of the Iberian Peninsula, placing 
his life at the service of humanity through radio … Portugal’s 
Broadcasters: You are doing a great service to Spain. You are letting 
the world know how the Portuguese soul vibrates with the gesture of 
the nationalists who inhabit our lands (Faro de Vigo, 14 August 1936). 

  

As recognized by Jorge Botelho Moniz, all the help given by RCP to the 

Falange received ‘the kind support of many official entities’ (Antena 10, 15 

July 1965). In fact, although the Portuguese government did not publicly state 

its support of the propaganda being undertaken by RCP, off-the-record, 

Salazar’s regime praised everything that was done to promote Franco’s 

victory. Moreover, despite the Lisbon regime’s attempt to erase from history 

the Portuguese involvement in the Spanish Civil War, after Franco’s rise to 

power, the role played by Botelho Moniz would not be forgotten, and he was 

paid tribute in Salamanca. 

 



Portuguese state-owned broadcaster: Praising Franco and promoting 
neutrality 
 

Compared to RCP, the state-owned Emissora Nacional had a much more 

modest role in the Spanish Civil War since its actions were tied to the official 

government strategy of non-intervention, despite the fact that the adoption of 

this position by Salazar had ‘less to do with principles and more with the need 

to avoid greater evils’ (Salazar, 1943: 313). 

 

In practical terms, the Emissora Nacional adopted a less biased standing in 

terms of news but, at the same time, it greatly increased anti-Communist 

propaganda. Moreover, the length of newscasts was increased in October 

1936 and later on, in 1937, a daily news bulletin entirely devoted to the 

Spanish war was created. These special bulletins were read by a Spanish 

citizen who had previously been working in the station’s music section (Abreu, 

1996: 130). 

 

All the news concerning the Spanish Civil War would be written in order to 

make it clear that the victory of the Falange was extremely important since it 

was usually framed as being the only way to save the Iberian peninsula from 

the dangers of communism. Emissora Nacional’s alignment with Franco was 

quite visible since, as mentioned by the chairman of the station in a letter 

addressed to Salazar, all news pieces considered inconvenient would not be 

broadcast. Nevertheless, contrary to RCP, and in order to avoid diplomatic 

incidents, on some occasions Emissora Nacional also broadcast news of 

advances of the Nationalist forces, which enabled the Portuguese state to 

maintain its appearance of neutrality at least at times considered more 

sensitive: 

  
It was my understanding that since Emissora Nacional was an official 
post, news about the events should be given so as to serve the political 
interests of Portugal … but in a manner that releases the Portuguese 
Government, prudently, from diplomatic complaints … So, having been 
the first to know of the disaster suffered by General Sanjurjo, we hid 
the news since it seemed inconvenient for us. On the other hand, we 



have avoided giving news of the rebels that seemed to us to be 
inconvenient owing to the complaints that could arise from the Spanish 
Government … Anyway, we could not mimic or even slightly follow the 
processes of Radio Club, however sympathetic they are from the point 
of view of our idealism … All news favourable to the Government of 
Madrid is eliminated.5 

 

In addition to the news bulletins, a daily ‘Military Chronicle’ was aired at 8 pm 

authored by Lieutenant Paiva de Magalhães who struggled to preserve some 

impartiality due to Portugal’s official neutrality. In 1937, he was replaced by 

Captain Alexandre de Morais who recorded his dispatches from Spanish 

territory. The talks were then impregnated with Nationalist convictions which 

led Alexandre de Morais to praise, whenever possible, the ‘pure nationalism 

that we must all follow, which does not look at ways but only aims to make the 

Homeland greater: “Portuguese Nationalism”’.6 Nevertheless, contrary to the 

editorials aired on RCP, the state broadcaster’s military chronicles used a 

more sober language, even though they did not hide the author’s ideological 

connections with the Falange. In other editorials aired on the station, the 

desire for Franco’s victory would also be openly mentioned. As an example, in 

the ‘Chronicle of international events’ broadcast on 22 August 1937, while 

commenting on Portugal’s position inside the League of Nations, the author 

made it clear that, although officially neutral, the country was biased toward 

the side of the Nationalists: 

  
The final victory of the forces of disorder that are stirring up trouble in 

Spain is today not very probable. But we do not have the right to 

exclude that probability, without encountering the most serious, the 

greatest of responsibilities to generations to whom we have the duty to 

pass on intact the heritage of national freedom.7 

 

Dubbed as ‘reds’, the Republicans would be criticized on several occasions. 

Moreover, Emissora Nacional always gave significant broadcasting time to 

anti-Communist propaganda in which the Communist regime was described 

as having only one objective: 

 
The sole enrichment of the State, with gold amassed by the efforts of 



factory workers, reduced to slavery, the most ignorant of forms of 

slavery … They’ll eat whatever is distributed to them and work 

continuously, with the only stimulus for work being to remain alive 

(Matos, 1938). 

 

Due to the Christian affiliation of most of the Portuguese population, another 

strategy used by the state broadcaster to disseminate the importance of 

Franco’s victory among its listeners was to describe alleged atrocities 

committed by the Republicans during the war, particularly those against 

priests and religious buildings: 

 
The atrocities of the Reds cannot be compared, even slightly, with the 
most barbaric acts committed by the wildest of peoples. Here are just a 
few examples: the communists murdered 180 people with axes and 
knives at Baena convent, including the priest of St. Maria Mayor, 
women and children. Two peasants from Malaga relate the murder of 
over 400 people, who were thrown into wells with weights on their feet 
or tied to the tails of horses and dragged through the streets. The 
communists burned 40 people in a closed church in Rosal de la 
Frontera. The special correspondent of ‘Journal’, Emile Gondroyer, 
states that the Reds locked 30 men, women and children in the prison, 
threw petrol through a window and then threw in lighted matches, 
burning everything. The archbishop of Tarragona and the bishop of 
Lérida were murdered. In Tarragona, eight priests were shot: the 
communists smashed the belly of a friar with their feet and then shot 
him. Priests were beheaded and their heads dragged through the 
streets. Often, children took part in the killings … In Barcelona, the 
Cathedral of Santa Ana was burned. The fifteenth century church of 
Santa Maria del Mar was destroyed. The world is looking at Spain. The 
wires run between Moscow and Madrid, and the target is a universal 
revolution.8 

  

While these chronicles indicated total alignment with the Nationalists, in 

internal reports Emissora Nacional would always mention that it was being 

quite impartial in its news coverage of the events taking place in Spain. 

Nevertheless, after the end of the war, several chronicles mentioned that 

Portugal, including its State broadcaster, had a very discreet but very 

important role in the outcome of the war (Rádio Nacional, 29 January 1939). 

By doing so, Emissora Nacional publicly assumed the double role that it had 

played during the military conflict: promoting the Falange and simultaneously 



being the visible facet of Salazar’s non-intervention policy that had been 

agreed after strong British diplomatic pressure. Moreover, after the war, there 

was clear interest in covering the action of the new regime implemented in 

Spain, which explains why news bulletins occupied 17 per cent of the state 

broadcaster’s programming in 1939, compared with the previous years and 

the ones that followed, when that percentage was always under 10 per cent 

(Ribeiro, 2005: 285–286). 

 

Conclusion 
 

The use of radio as a means of spreading propaganda and counter-

propaganda was tested during the Spanish Civil War since it was a 

technology whose potential was not yet fully known. Another new trail blazed 

by this new medium at that time was that it opened the way for the 

implementation of propaganda strategies that enabled countries to directly 

interfere in military conflicts taking place outside their borders. 

 

The case of RCP illustrates how foreign stations were able to take an active 

part in conflicts taking place in other states, spreading news of strategic 

importance to one side of the conflict and information that sought to 

demoralize the enemy forces. In the case of the Spanish Civil War, this was 

visible with the Portuguese stations, whose broadcasts could be listened to in 

most Spanish provinces as well as other stations, namely the Italian Radio 

Verdad and the German Reichs Rundfunk Gesellschaft (RRG). In actual fact, 

the immediacy of its action and the ease of crossing borders would make 

radio a potent means for the promotion of ideologies in the international 

arena. This capacity reached its pinnacle during World War II, when various 

lessons learned from the Spanish Civil War were used. 

 

One of these lessons was the use of nationals from the countries targeted by 

the broadcasts, which proved to be highly successful in creating a more 

intimate connection between the station and its foreign listeners. This 

technique, which is probably best known for its use on the RRG’s British 

service, clearly had a positive effect on how the broadcasts from RCP were 



received in Spain. Although in the case of Lord Haw-Haw the goals 

determined by the Nazi propagandists were not achieved, this lack of success 

had more to do with organizational problems and conflicting hierarchies inside 

the Third Reich (Doherty, 2000: 184; Doob, 1985: 127–129) than with the 

presence of British nationals or English native speakers (in the case of 

William Joyce) inside the German broadcasting service. 

 

Although the Nazi international propaganda strategy was not very successful, 

as has been demonstrated by many historians of the war, all the propaganda 

techniques used during the Nationalists’ conquest of Spain were followed with 

particular interest by Goebbels, who was very interested in understanding 

how radio could be used to achieve maximum effect in persuading and 

mobilizing the masses: two ideas that Hitler had placed at the centre of his 

regime. During the Spanish Civil War, it was almost impossible to draw a line 

between the truths and lies that were disseminated by radio. Both the 

Nationalists and the Republicans clearly recovered Napoleon’s maxim: ‘the 

truth is not half so important as what people think to be true’ (Marlin, 2002: 

57). This same line of thought was followed by Goebbels, for whom the 

importance of propaganda was crucial, irrespective of whether the statements 

on which that propaganda was based were true or false. 

 

Two other conclusions can be drawn from the role of Portuguese 

broadcasters during the Spanish Civil War. The first is that the military conflict 

that opposed the Nationalists and the Republicans made a vital contribution to 

radio developing its own news style, namely reports from the war front. For 

the first time in Portugal, radio used its potential as an instantaneous medium 

and news became something more than just the regurgitation of newspaper 

news. Secondly, and also important in order to understand the political 

strategy of the Portuguese dictatorship, it was also during the Spanish Civil 

War that Salazar tested his neutrality policy that meant giving in to British 

demands to not officially support any of the parties involved in the conflict 

while maintaining close relations with those with which Portugal shared 

ideological connections. While this was clearly the case during the Spanish 

Civil War, it also became a strategy that the Portuguese regime would adopt 



during World War II. 

 

As this case demonstrates, and despite the pioneering broadcasts in foreign 

languages by the Soviet Union that began in 1929, in the mid-1930s, there 

was a strong emergence of the use of media to spread ideas and ideologies 

that could reach large transnational audiences without having to deal with the 

constraints imposed by borders. Since then, during times of war, many 

countries have used both radio and television broadcasting – and more 

recently the internet – to persuade foreigners of the fairness of their political 

views. Several examples come to mind, namely, World War II, the Cold War, 

and the War in Iraq, to cite just a few. In fact, although the use of transborder 

media to win the support of foreigners and demoralize the enemy can be 

traced back to the first decades of the 20th century, it continues to remain a 

prevalent and powerful practice. 

 

Notes 
 

1. RCP broadcasts in 1936 (Ventura, 1985). 

2. Jorge Botelho Moniz, speech broadcast on RCP, 18 July 1936 (Ventura, 

1985). 

3. Jorge Botelho Moniz, speech broadcast on RCP, 18 July 1957 (Antena 9, 1 

July 1965). 

4. Excerpt from a news item broadcast by Rádio Clube Português (Antena 10, 

15 July 1965). 

5. Henrique Galvão, letter sent to Salazar (Abreu, 1996: 130). 

6. Captain Alexandre de Morais, transcript of a chronicle broadcast on 

Emissora Nacional (Rádio Nacional, 9 April 1939). 

7. Transcript of a chronicle broadcast on Emissora Nacional (Rádio Nacional, 

29 August 1937. 

8. Mário Mata e Silva, transcript of a chronicle broadcast on Emissora 

Nacional (Rádio Nacional, 19 September 1937). 

 

  



References 
 

Abreu F (1996). “A Rádio Portuguesa e a Guerra Civil de Espanha”. In: Rosas 

F (ed.) Portugal e a Guerra Civil de Espanha. Lisboa: Colibri, 123–151. 

Bergmeier HJP and Rainer EL (1997). The Inside Story of Nazi Radio 

Broadcasting and Propaganda Swing. New Haven, CT: Yale 

University Press. 

Deacon D (2008). British News Media and the Spanish Civil War. Edinburgh: 

Edinburgh University Press. 

Doherty MA (2000). Nazi Wireless Propaganda: Lord Haw Haw and British 

Public Opinion in the Second World War. Edinburgh: Edinburgh 

University Press. 

Doob L (1985). “Goebbels y sus Princípios Propagandísticos”. In: Spa M de M 

(ed.) Sociologia de la Communicación de Masas, Vol. III. Barcelona: G. 

Gilli. 

Figueiredo C de (1936). Por que não se faz em Portugal jornalismo 

radiofónico? Rádio Semanal, 29 August. 

Hendy D (2000). Radio in the Global Age. Cambridge: Polity. 

Hitler A (1976[1933]). A Minha Luta. Lisboa: Edições Afrodite. 

Lasswell H (1927). Propaganda Technique in the World War. New York: 

Alfred Knopf. 

Marlin R (2002). Propaganda & the Ethics of Persuasion. Peterborough, 

Ontario: Broadview Press. 

Martin J-L (ed.) (1995). “Cláudio Sánchez-Albornoz. Embajador de España en 

Portugal (Mayo– Octubre de 1936)”. Ávila: Fundación Sánchez-

Albornoz. 

Matos G de (1938). “Legião Portuguesa – Propaganda Anti-Comunista”. 

Rádio Nacional, 9 October. 

Ministério dos Negócios Estrangeiros (1964). Dez Anos de Política Externa, 

1936–1947, Vol. III. Lisboa: Imprensa Nacional. 

Nunes L (1936). “A Guerra do Éter no Movimento Nacionalista Espanhol”. 

Rádio Semanal, 28 November. 

Pena A (2007). Salazar, a Imprensa e a Guerra Civil de Espanha. Coimbra: 

Minerva. 



Pena A (2009). O Que Parece É. Lisboa: Tinta da China. 

Quintero AP (1993). História da Propaganda. Lisboa: Planeta Editora. 

Ribeiro N (2005). A Emissora Nacional nos Primeiros Anos do Estado Novo 

(1933–1945). Lisboa: Quimera. 

Ribeiro N (2011). BBC Broadcasts to Portugal: How Radio Was Used as a 

Weapon of War. Lewiston, NY: Edwin Mellen Press. 

Salazar O (1943). Discursos e Notas Políticas, Vol. III. Coimbra: Coimbra 

Editora. 

Santos R (2003). “Rádio Clube Português – Da Escassez de Frequências à 

Grande Importância no Meio Radiofónico Nacional. Media & 

Jornalismo 3: 51–66. 

Ventura C (1985). “Sessenta Anos de Rádio em Portugal”, audio record. 

Whitton JB and Herz JH (1942). “Radio in international politics”. In: Childs H, 

Whitton JB (eds) Propaganda by Short Wave. Princeton, NJ: 

Princeton University Press. 

 

Newspapers cited in the article 
 

Antena (1965) 

Faro de Vigo (1936) 

Rádio Nacional (1937–1939) 

Rádio Semanal (1936) 


