Ribeiro, Nelson (2012), ‘Objectivity versus ‘Toxic Propaganda’: The case of
transborder broadcasts to Portugal during World War II’, Interactions: Studies in
Communication & Culture, 3 (3): 275-287.

‘OBJECTIVITY VERSUS ‘TOXIC PROPAGANDA’: THE CASE OF TRANSBORDER
BROADCASTS TO PORTUGAL DURING WORLD WAR IP’

Nelson Ribeiro

Abstract

This article describes the role of foreign radio propaganda in Portugal in the years
that preceded and the years during World War Il. It demonstrates how the BBC
became the most effective weapon to counterattack the German propaganda in
the country and comments on the strategies used by the British in order to reach
the Portuguese public. Among those strategies the most important was the
promotion of the objectivity of the broadcasts from London, as opposed to the
German transmissions that were known for airing mainly ‘toxic propaganda’.
Evidence is also presented according to which news bulletins and talks broadcast
by the BBC were perceived by the receivers as independent from political
interference while the Axis transmissions were mostly considered as airing ‘toxic
information’, demonstrating how during the war British white propaganda became

very effective in regards to its impact on the Portuguese public.

KEYWORDS: BBC; broadcasting; objectivity; propaganda; RRG; World War II.



Introduction

The opposition between the concepts of ‘propaganda’ and ‘objectivity’, which
remains central to journalism to the present day, first appeared after World War 1.
Following the propagandistic activity that had taken place during the war,
propaganda acquired a pejorative connotation that was later reinforced during
World War I, leading the concept to remain associated, to the present day, with
untruthfulness and the spreading of lies, which has been defined as ‘black

propaganda’ (Jowett and O’Donnell 2012: 18).

During both world wars the Allies made a significant contribution to the emergence
of a negative connotation related to the concept of propaganda. Not only did they
define the attempts to mould the opinion of the masses by the enemy as
propaganda, but they also ‘treated it as largely composed of lies, while their own
information dissemination was treated as the truth’ (Marlin 2002: 16). For this
reason, democratic regimes avoided using the word propaganda to refer to their
own activities, with the exception of Brendan Bracken, the Minister of Information
for Britain during World War Il. He considered he was performing ‘good
propaganda’ in order to attack the ‘bad propaganda’ being provided by the
Germans. This explains the reason why Brendan Bracken is one of the few to
define propaganda as having a positive potential. In his own definition he recalls
the birth of the term back in 1622 when Pope Gregory XV created the Sacra
Congregatio de Propaganda Fide in order to defend and expand the Catholic faith.
Notwithstanding what Bracken considered to be the respectable birth of
propaganda, he also acknowledged that the term had a pejorative connotation:

Propaganda [...] is a perfectly respectable name, attached to one of the
most profoundly religious institutions in the world. It is really too
respectable a veneer to put upon a thing like the Ministry of Information. |

do not mind the use of the word ‘propaganda’. In fact | welcome it. There is



nothing wrong with the name except that it connotes to certain minds
something that they do not really understand.
(Bracken apud Marlin 2002: 21)

Propaganda was then perceived by the Allies as a kind of ‘toxic information’
disseminated by the enemies through the media. Something that in theory
democratic regimes refused to do and that had led the British to dismantle their
Ministry of Information after World War I. In fact, ‘planning the [propaganda]
machinery during the pre-war years was made extremely difficult by powerful
officials who regarded propaganda as unnecessary and even dangerous in peace
time’ (Cole 1990: 2) due to the negative connotation of the concept that was then
considered as something ‘toxic’: “Propaganda” was now a dirty word; it was
regarded as “un-English”, something foreigners did and democracies only resorted
to in wartime’ (Taylor 1999: 91).

During this period another concept — ‘objectivity’ — had already been introduced
into the journalism discourse and was used to legitimize its procedures and
routines. The roots of the concept can be traced back to the nineteenth century in
both the United States and Northern Europe where it developed hand in hand with
the emergence of a journalistic professional community and the creation of a
newspaper market. The ideal of objectivity became central to journalism’s ‘claims
of professionalism, autonomy and authority’ (Schultz 1998: 130) and, according to
Schudson it ‘means that a person’s statements about the world can be trusted if
they are submitted to established rules deemed legitimate by a professional
community’ (1978: 7). In fact, it was the emergence of the journalistic community
that made possible the advent of the ideal of ‘objectivity’ that challenged the
partisan journalism that existed until then and that openly represented political and
economic interests. Nevertheless, as will be discussed below, this new concept
that became central to BBC broadcasting during World War I, did not necessarily

mean that reporting had become closer to ‘reality’. As John Hartley puts it, ‘media



objectivity is not about “reality” or “truth”, so much as it is about trust between
addresser and addressee’ (Hartley 2002: 167).

In the following section the transmissions to Portugal will be used as an example to
demonstrate how the opposition between ‘propaganda’ and ‘objectivity’ was used
by the BBC to increase its audience and to promote its image as a credible source
that listeners could trust as opposed to the German broadcasts that were said to

mainly air ‘toxic information’.

German Propaganda and British Response

Due to the negative connotation of propaganda, that had led the British to
dismantle their Ministry of Information after 1918, in the period that preceded the
outbreak of World War Il the Germans were way ahead of the British in terms of
their propaganda, which was also visible in Portugal. Besides regular contacts with
official bodies of the Portuguese government, the German Legation in Lisbon
produced literature for several targets. The aim was to promote the Third Reich
and its ideology and to increase the Portuguese knowledge on German culture,

political and economic organization.

In which concerned radio broadcasting, Germany had started its broadcasts in
Portuguese language in 1936 during the Olympic Games that took place in Berlin
in 1936. Following the end of the Games, the transmission of news bulletins in
Portuguese was resumed in 1937 (Balfour 1979: 37) and, besides reaching

mainland Portugal, it could also be tuned into in the African colonies.

By the beginning of 1939, the schedules for shortwave broadcasts published in the
specialized press mention a daily German news bulletin aired during the evening

which was of great concern for the British Ambassador in Lisbon, Sir Walford



Selby. On several occasions he expressed his disappointment that the British had
not yet started their own broadcasts to Portugal that could compete with the
Germans’. Moreover, the Axis powers’ shortwave broadcasts were not limited to
those produced by the Reichs Rundfunk Gesellschaft (RRG). The Italians had
been broadcasting a news bulletin in Portuguese since January 1938. Radio
Roma, which was devised for broadcast to Latin America, had a nightly
programming schedule that included a news bulletin in Portuguese that could be
tuned into in Portugal. Nevertheless, the number of listeners was low and would
remain so throughout the war. The same was true for the two broadcasts in

Portuguese made by the Vichy government during the period of Nazi occupation.

The German’s lead in the field of shortwave broadcasting was a clear reality in the
years that preceded the war and it was in accordance to Goebbels’s vision that
foresaw radio as the ‘spiritual weapon of the authoritarian state’ (Zeman 1964: 48).
Used both internally and for foreign propaganda, the new medium revealed a high
potential for reaching the masses and disseminating the national socialist ideology.
In fact, it was in order to counterattack the potential of the Axis propaganda,
perceived as ‘toxic information’, that the BBC also initiated its broadcasts in foreign

languages, starting with the Arabic Service in January 1938.

This Service was created as a response to Radio Bari (Winston 2005: 286), a
station operated by the Italians that, besides promoting the fascist ideology,
frequently reported events that had not taken place. The BBC, on the other hand,
promoted itself by opposing such policies as the airing of false news and in its first
Arabic newscast it reported the execution of a Palestinian Arab on the orders of a
British military court, after the man was found guilty of carrying a revolver (Briggs
1985: 142-43).

The need to counter the anti-British propaganda that was being disseminated in
Latin America by the Germans led the BBC to also start broadcasting in Spanish

and Portuguese in March 1938. Nevertheless, despite the existence of three hours



of daily programmes to Latin America, only the news was broadcast in the two
languages mentioned above, while most of the talks were transmitted in English
(Whitton and Herz 1942: 34). Later on, during the Munich crises, Chamberlain’s
speech was broadcast on 27 September 1938 in French, German and Italian (Salt
1942: 39). ‘The BBC for the first time directly addressed Germans and ltalians’
(Whitton and Herz 1942: 40) and from that date onwards broadcasts to Europe

became regular and the Corporation finally established its European Service.

In which concerns the Portuguese Service targeted to Portugal, it started to
operate on 4 June 1939 aiming to counter the National Socialist propaganda that
was then well established in the country. Indeed, the Germans had a strong
network that was responsible for the production and distribution of several types of

propaganda content to different audiences: from the working class to intellectuals.

Broadcasting to Portugal: The BBC’s late start

During World War Il Portugal was ruled by a dictatorship led by Oliveira Salazar.
The regime, which was known as Estado Novo (New State), exercised a strict
control on all the information that reached the public mainly through censorship,
which had been established in 1926. Furthermore, in September 1939 Salazar took
advantage of the war to exercise greater control over the local radio stations. The
new legislation limited private broadcasting to those stations holding special
authorization from the government, and compelled such stations to ‘bear the costs
of having a Government inspector permanently on their premises’.! The
dissemination of information received from foreign broadcasts was likewise
prohibited.

In practical terms, besides the financial difficulties that they had to overcome on a
daily basis, the smaller stations had to deal with the presence of a censor who was

in charge of maintaining the broadcasts’ political alignment with the official values



of the Estado Novo. After this law entered into force, the censors acquired the
power to suspend stations temporarily and frequently made recommendations
concerning the content of the broadcasts. As a consequence, and since censorship
was also severe in which concerned the press, those who wished to keep up-to-
date on the war developments and even on local news had no other option than
tuning in to foreign stations. Among those, the BBC was a latecomer since, as
mentioned above, it only started to operate a service dedicated to Portugal a few

months before the war.

Despite its late start, when compared with the transmissions from Germany, the
BBC presented a strong argument that proved decisive for its success: its
supposed objectivity that it promoted in opposition to the misinformation or ‘toxic
information’ being aired by the Germans. Broadcasts were presented as being
strictly objective and neutral in reporting the news and totally independent from any
political interference. In order to disseminate the idea according to which the BBC
aired professional journalism, based on an ethic of objectivity, the British
authorities invested in advertising that was published in local newspapers and
magazines. Pamphlets and brochures which exalted the BBC’s independence and
objectivity were also distributed in the country. The broadcasts from London were
presented as ‘The Voice of Truth’, an expression that became popular among

those who listened daily to the Voice of London.

Objectivity was then a well-established concept in Northern Europe and in the
United States where the development of a stratified newspaper market in the
nineteenth century had created the need to reach wide audiences. For that to be
achieved the papers could not afford to alienate readers that had different political
views from those expressed in the paper. This made it crucial for the publications
to present ‘contending sides [...] with an emphasis on neutrality’ (Schultz 1998:
131). But if it is true that Northern Europe entered the twentieth century with a
newspaper stratified market, in Portugal this was not the case and the press would

continue ‘to target an educated elite until the second half of the twentieth century’

7



(Ribeiro 2011b: 9). Notwithstanding Walter Lippmann had described objectivity as
a method of news production in his Public Opinion published in 1922, this concept
had not been adopted by the Portuguese press since the professionalism of

journalism would occur only after the end of the Estado Novo dictatorship in 1974.

Therefore, when thinking about the Portuguese public opinion, the BBC was the
first medium to promote its output as being objective and, despite the evidence that
demonstrates that the Voice of London followed the directives of the Ministry of
Information, adapting its content to the aims determined by the British government
(Ribeiro 2011a), those who listened to the broadcasts had the perception that they
were being given objective information that was not politically interfered with. A

listener from the south of Lisbon commented:

We know the Emissora [Portuguese state broadcaster] isn’'t going to give
the kind of news we like. The kind of news we want comes from the BBC.
So why should we bother about news we don’t want to hear? It doesn'’t
really matter if we never hear it.

(BBC Written Archives 1943a)

It was common for people to gather and discuss the news they heard on the BBC.
This was frequently mentioned by listeners who wrote to the Corporation, namely
an Englishman in Lisbon whose letter was received in London in September 1943:
‘You have no idea of the number of people (workers and the simplest people
imaginable) who listen regularly to the Portuguese broadcasts and discuss them in
detail afterwards’ (BBC Written Archives 1943b).

These collective discussions took place all over the country not least because a
substantial number of those who listened to the broadcasts did so in cafes and
shops. The number of receivers, despite suffering a significant increase during the

war years, was low in most villages which led to the development of local listening



communities that gathered in public places tuning in to the Voice of London. As will
be detailed below, the reliance on the BBC was created in opposition to the
discredit of the German broadcasts that were perceived, by the majority of
Portuguese radio listeners, as mostly ‘toxic information’ whose output was based

on lies and stories that had no connection to the truth.

The Importance of Credibility

The BBC news bulletins accomplished several goals. First of all they became a
vital source of information to the Portuguese. Secondly, through the high regard
held for them, the news bulletins made an important contribution to neutralizing
and counterattacking the messages that were disseminated by German
propaganda. This was only possible because of the credibility that the Portuguese
Service rapidly acquired which was based on the ideals of neutrality and objective

reporting.

The importance of credibility in Europe was assumed by the Director of the
European Service, John Salt, who also considered it to be crucial that editors were
able to adapt the news to the cultural background of the different nationalities being

reached in the European broadcasts:

Many factors have to be taken into account. In shaping each bulletin the
news editor must remember, for instance, the geographical distance of the
particular audience from the scene of action, the extent of its familiarity
with, or ignorance of, the background of events reported, and the political
or economical importance to them of any given piece of news.

(Salt 1942: 40)



This idea expressed by Salt is particularly important since the BBC’s concern with
how the receivers understood the information they were delivered through the
airwaves was also an important contribution towards the Voice of London being
considered as an objective source. Moreover, the BBC had a clear strategy
designed to create this trust by promoting itself as an objective source of news
opposite to the German sources that were known for presenting toxic or untruthful
information. Indeed the BBC's objectivity functioned as ‘a propaganda weapon — a
demonstration of the superiority of democracy over totalitarianism’ (Curran and
Seaton 1985: 166). The importance of appearing as a credible source, based on
the ideals of objectivity and independence, was vital not only on the Home and
Empire Services but also in the foreign languages services. For this reason, the
image of credibility that the BBC promoted in the United Kingdom was exported to
its transmissions in other countries, like Portugal, that received the shortwave

broadcasts.

The Corporation was very cautious whenever reporting British victories, avoiding
an excess of enthusiasm about the advances of the Allied forces (Wasburn 1992:
18-19) which was intended to increase its objectivity. In Lisbon, the British
Embassy invested in propaganda texts that exalted the high quality of the news
provided by the Voice of London:

The filtering’ is meticulously performed by specialised editors that sepa-
rate truth from rumour, biased information from a fairer view. The policy of
impartiality and independence that has marked the B.B.C. for more than
20 years, with all the rigour of British fair-play, has been perfected to the
most rigorous and accurate pinnacle; the pictorial, artificial sensationalism
and appetizing fantasy are all implacably separated out.

(BBC 1941: 13)

10



James Curran and Jean Seaton’s description of the importance given by the BBC
to the credibility of its news bulletins can be proven with reference to the
Portuguese Section. As an example, in April 1941, when German propaganda was
becoming more visible than ever in Portugal, Colonel Pope, who acted as an
‘unofficial Press Attaché in Lisbon’, suggested that the BBC should take action in
its news service. In a reply to this remark, Pope was informed by the Head of the
Portuguese Service that his request could not be satisfied through the news

bulletins since its image of objectivity was too important to be sacrificed:

As you are aware it has always been the policy of the BBC that its bulletins
should be confined to straight and authenticated news. [...] The replying to
German propaganda is more the function of the Talks Department which in
the Portuguese Section will be under our Programme Organiser. As soon
as we get our Programme Department going | think you will find that we
shall parry every German thrust and give them some hard knocks as well.
(Broughton 1941)

As the quote above demonstrates, BBC officials were well aware of the importance
of the station’s image of credibility which would continue to be highly promoted.
Investments in advertising would, however, decrease in the last years of the war
which was mainly due to the fact that the BBC’s audience was so well established
that its potential to grow was considered residual mainly after 1943 (Ribeiro 2011a:
302).

Objectivity versus propaganda

The BBC broadcasts to Portugal became the most visible facet of British action
against the supremacy of German propaganda existing at that time. As stated by

Antonio Telo, it ‘did not take long [for the BBC] to become the most listened to

11



foreign station’, surpassing the RRG (1989: 9). The German broadcasts did not
attract the majority of the Portuguese due to its authoritarian style and appeals for
revolt against Britain. Transmissions mainly aired blatant propaganda and they
insistently repeated the same ideas, thus complying with Hitler's belief that
effective propaganda was based on repetition (Hitler 1976: 139). Nevertheless, ‘the
number of regular listeners was estimated to be small’ (Foreign Office Archive
1944), proving that in this specific case, ‘German propaganda overseas had
relatively little effect’ (Briggs 1970: 8). This can be explained with the absence of a
long-term plan, the dispute between Goebbels and Joachim von Ribbentropp over
the control of foreign propaganda (Bergmeier and Lotz 1997: 178-94) and by the
strategy of focusing on propaganda instead of news, which frequently led to the
use of threatening language aimed at extorting civilians into taking action, such as

the following example aired on 7 March 1941

You must be united with the European continent. Your pseudo-friend no
longer belongs to Europe, which has finally acknowledged that the British
Isles are its sole and real enemy. European solidarity is not a word used in
vain. Therefore, it is up to you whether Europe considers you a friend or
enemy, in other words your progress and well-being or your isolation and
complete ruin depend on you.

(AOS 1941a)

The German broadcasts frequently flattered Salazar and his government. On the
other hand, listeners were incited to start a revolt against the British blockade? that
was described as a system ‘suitable for application on blacks but not on a nation
wishing to be civilised and independent (AOS 1941a). The blockade was
considered the only factor that was responsible for Portugal not getting rich during
the war since its neutrality should enable it to ‘do business with both sides, earning
rivers of money’ (AOS 1941b). The RRG frequently made insulting attacks on

Great Britain and its prominent personalities, as the following produced as a

12



comment on measures taken by the British Government to reduce the consumption

of paper:

In any case, the shortage of paper in England has generated quite annoy-
ing consequences for the English. The many uses of paper, besides that
of the press and in trade and industry, if you recall, include its use for
hygienic purposes in those little rooms that usually have the initials of the
British Prime Minister, Winston Churchill — W.C. — painted on the door.
And if we combine the lack of paper with the shortage of soap in Britain,
then it is sadly our duty to note that shaking the hand of an Englishman
must not be a very pleasant experience. For, in addition to the moral
disgust, there is now the added factor of physical disgust.

(AOS 1941b)

As mentioned by Colonel Pope in a report addressed to the BBC in May 1941,
these insults were ‘really having the opposite effect to that hoped for’ (Pope 1941).
In fact, despite the Germans’ lead at the outbreak of the war, the BBC’s focus on
the news and on ‘telling the truth’, the pro-British sentiment, and later the presence
of a well-known Portuguese announcer, Fernando Pessa, at the BBC, made the
Portuguese Service hugely popular, easily surpassing the popularity of the RRG.
Moreover, contrary to the RRG transmissions, the BBC always maintained a
friendly attitude towards the Portuguese public and even towards the Lisbon

regime despite its authoritarian nature.

A report by Michael Winch, editor of the Portuguese Section, who visited Portugal
to assess the impact of the broadcasts in the main cities and villages, concluded
that the position of the BBC was extraordinary (Winch, 1943). The Voice of London
was ‘by far the most popular of foreign broadcasting services’ (Foreign Office
Archive 1944), and although there are no audience figures, its success is

confirmed in several documents produced by the Foreign Office and the BBC.

13



Several reports produced by regular listeners mention how they would ‘rock with
laughter’ while listening to features like ‘The Dictator’'s Calendar’ in which Mussolini
and Hitler were frequently ridiculed. One of the most emblematic announcers of
Portuguese radio who worked in several Lisbon stations during the war also

confirms the BBC’s huge success:

German broadcasts never had a large audience and had, compared to the
BBC, much less influence. [...] The BBC was deemed to be the ‘voice of
truth’. [...] It had a great deal of credibility. [...] BBC meant ‘you can
believe i’ and the BBC’s impact was very different to that of the German
broadcaster which, as a matter of fact, was hardly listened to in Portugal.

(Agostinho 9 June 2006 interview)

The Anglophile environment that existed in Portugal and that increased after the
Blitz helped to sustain the BBC’s reputation of presenting objective and truthful
news. This would continue mostly unchanged until the end of the war despite the
fact that British support of Russia did have some negative impact on the station’s
acceptance among regular listeners. Nevertheless, the BBC news bulletins would
continue to be the most important source of news concerning international events,
and the impact of the British alignment with Russia against Germany was merely
circumstantial. ‘The BBC’s emphasis on “truth” and “consistency” [...] produced
long-term dividends as the war continued’ (Briggs 1970: 8) and enabled the station
to maintain its elevated credibility, as recognized by the Portuguese Ambassador in
London in a speech given on the fourth anniversary of the broadcasts to Portugal:

Let's suppose, for an instant, that the BBC did not make itself heard in
Portugal and the country, placed between powerful rival forces, was
abandoned to the daily barrage of propaganda from one single source.

Isn’t it true that, in these disturbing and unsettled times that we are

14



negotiating, the transmission of the BBC supply a precious element, one of
precious counterevidence — often just the bare truth — for the just
evaluation of circumstances and possibilities?

(Historical-Diplomatic Archive 1943)

The BBC’s news bulletins always arouse the greatest interest and merit general
credence not only because of the international events reported but also because of
national news items which were censored in the national press and radio bulletins.
The evening news, besides being widely listened to and discussed, was also

usually checked against the morning newspapers. A Lisbon listener wrote:

A few days ago, some papers published the news of the landing of
Russian forces in the Crimea and of the Allies in the Cyclades. Very well ...
this news had no market because it was not broadcast by you, from which
everyone unfortunately concluded that it was not true.

(BBC Written Archives 1943b)

This huge reliance on the BBC news remained almost totally unaltered until 1945,
despite the Germans’ attempts to undermine the Portuguese Service’s credibility
through attacks on the newsreaders and on the Corporation itself. The RRG
broadcasts as well as the propaganda activities by the German Legation in Lisbon
strongly pushed the idea that the British were only interested in using Portugal’s
neutrality for their own gain and to fulfil this propaganda strategy the BBC was
using Portuguese newsreaders that, according to the German propaganda, were
betraying their own country. This line of propaganda did not, however, have a
broad appeal. Those who enjoyed listening to the broadcasts from London
believed in the objectivity of its content and relied on it to create their knowledge on

the war and on political developments that were taking place in the international

15



arena. The BBC’s image was then so well-established among the majority of the

Portuguese that the German attacks on its reputation had no significant effect.

Conclusion

The need to control the public’s perception of the war led governments to use radio
as a means of spreading their own point of view during World War Il. Broadcasting
was at the centre of the agenda of both the Axis powers and the Allies, particularly
since, as stated by Biswajit Das, ‘radio is not a neutral agency that simply relays
the event to the listening audience. It is an active process that alters the

relationship between spectator and event’ (Das 2005: 250).

The usage of this new medium to disseminate ideological and propaganda
messages regardless of their truthfulness or untruthfulness was assumed by the
German regime as one of its pillars internally and also in which concerned
broadcasting to foreign countries. On the other side, before the war the British
were very sceptical about the usage of radio as a weapon of propaganda targeted
to foreign countries. Nevertheless, and despite the fact that in 1939 there ‘was still
a running debate inside and outside the Corporation as to whether propaganda
was “a good thing” (Briggs 1970: 177), the BBC also entered the field of shortwave
broadcasts and promoted its content as being ‘objective’ and ‘independent’, or in

other words, ‘the voice of truth’.

The idea of an objective BBC was highly promoted. It was presented as being in
opposition to the concept of ‘propaganda’ that had gained a negative connotation
earlier in 1918 and that, therefore, was no longer used in western countries with
democratic regimes. Although the difference between news and propaganda is not
always very clear, and was not at all clear at the Foreign Office during this period,
the BBC asserted that it understood the difference, and used this distinction as an
important weapon against the Germans. In other words, the so-called ‘objectivity’

of the BBC became in itself a strong propaganda weapon due to the divergence

16



that the ‘truth’ transmitted by the British station would establish from the ‘untruth’ or

‘toxic information’ broadcast by RRG.

In the Portuguese case, the BBC entered into the daily routine of thousands of
listeners with its news bulletins and programming features that were clearly
perceived as less-propagandistic (or in other words, less toxic) than those from the
Axis. This was achieved through the usage of a non-aggressive language, a
friendly tone of presentation, and the inclusion of news pieces that were not
favourable to the Allies. In several features the Portuguese Service announcers
even used a ‘light’ style of presenting with the inclusion of humour in some talks
which created a greater connection with listeners. This tone was in contrast with an
aggressive and serious one adopted by the RRG that threatened the Portuguese

and struggled to create a climate of fear among those who listened.

Besides becoming the most listened to station in Portugal, the BBC was believed
to be objective in its news bulletins and other features like talks and chronicles.
Although during the war it was under the scrutiny of the Ministry of Information and
its editorial line was politically interfered with (Ribeiro 2011a), this was not the
perception of those who listened. On the contrary, while the German broadcasts
were considered ‘toxic information’, the broadcasts from London were perceived as

the opposite, i.e. objective information that therefore could be trusted.

The BBC was the first news source to reach the Portuguese public that presented
itself as both objective and politically independent: two characteristics that were
unknown to the public not least because the national media were partisan and
politically interfered with as a consequence of the Estado Novo’'s media policies.
Therefore, the notion of objectivity in news reporting, that had gained visibility after
World War | in most democratic countries, was mostly introduced in Portugal by the
BBC, and the concept had become ‘an axiom of British propaganda’ (Balfour 1979:

171) throughout World War Il, achieving very positive results.

17



This represents clear evidence that white propaganda, as defined by Jowett and
O’Donnell (2012: 17), was much more effective in Portugal during the war than the
more aggressive strategies employed by the Germans. The fact that the control
over the BBC was more camouflaged compared to the control exerted on
broadcasting by the authoritarian regimes of the time seems to have been one of
the main reasons for the Corporation’s success. This was a lesson learned by the
political elites and applied later on during the military conflicts that followed World
War Il. It became evidently reasonable for democratic regimes’ political powers to
interfere in the media’s output in wartime. Even for the British, who had entered
World War 1l under the cloud of a colossal discussion concerning the
reestablishment of the Ministry of Information, their misgivings were rapidly
overcome and broadcasting quickly became part of the country’s propaganda
strategy. The period during which propaganda was considered as ‘toxic

information’ that no democratic regime should support had clearly past.

Notes
1. Decree-Law 29.937, 21 September 1939.

2. The maritime blockade that established quotas for the imports of goods in order
to avoid them being exported to Germany was unilaterally defined by London in

January 1941.

References

Agostinho, Artur (2006), interview [unpublished], Lisbon, Portugal, 9 June.
AOS (Oliveira Salazar Archive) (1941a), transcription of the broadcast aired on 5
March, AOS/CO/OP-7, National Archives ‘“Torre do Tombo’, Lisbon.

18



AOS (Oliveira Salazar Archive) (1941b), transcription of the broadcast aired on 6
May, AOS/CO/OP-7,National Archives ‘“Torre do Tombo’, Lisbon.

Balfour, Michael (1979), Propaganda in war 1939-1945, London and New York:
Routledge & Kegan Paul.

BBC (1941), BBC handbook 1940, London: BBC.

BBC Written Archives (1943a), report of an interview with a panel-listener, 9 April,
E1/1169/1, Caversham.

BBC Written Archives (1943b), BBC Survey of European Audiences — Portugal, 30
October, E2/198, Caversham.

BBC Written Archives (1944), BBC Survey of European Audiences — Portugal, 1
August, E2/198, Caversham.

Bergmeier, Horst J. P. and Rainier, E. Lotz (1997), The inside story of Nazi radio
broadcasting and propaganda swing, New Haven, CT: Yale University Press.
Briggs, Asa (1965), The history of broadcasting in the United Kingdom, Volume II:

The golden age of wireless, Oxford: Oxford University Press.
Briggs, Asa (1970), The history of broadcasting in the United Kingdom, Volume IlI:
The war of words, Oxford: Oxford University Press.
Briggs, Asa (1985), The BBC: The first fifty years, Oxford: Oxford University Press.
Broughton, R. E. (1941), Replies to German Radio Propaganda in BBC
Broadcasts, 29 April, E1/1165/2, BBC Written Archives, Caversham.

Cole, Robert (1990), Britain and the war of words in neutral Europe 1939-1945:
The art of the possible, London: Macmillan.

Curran, James and Seaton, Jean (1985), Power without responsibility: The Press
and Broadcasting in Britain, London: Methuen.

Das, Biswajit (2005), ‘Mediating modernity: Colonial discourse and radio
broadcasting, e. 1924-1947’, in Bernard Bell et al. (eds.), Media and Mediation,
New Delhi: Sage.

Foreign Office Archive (1944), internal report of the Foreign Office, FO 371/39616,
National Archives, London.

Jowett, Garth S. and O’Donnell, Victoria (2012), Propaganda and persuasion, Los

Angeles: Sage.

19



Hartley, John (2002), Communication, cultural and media studies: Key concepts,
London: Routledge.

Historical-Diplomatic Archive (1943), speech broadcast on 4 June on the BBC
Portuguese Service, M.179 CP, Lisbon.

Hitler, Adolf (1976) [1933], A minha luta/My struggle, Lisboa: Edigbes Afrodite.

Lippmann, Walter (1922), Public opinion, London: G. Allen & Unwin.

Marlin, Randal (2002), Propaganda & the ethics of persuasion, Ontario and
Ormskirk: Broadview Press.

Pope, Colonel (1941), Summary of reports no. 82, 83, 84 & 85 — 13 April-11 May
1941, FO 371/26818, Foreign Office Archive, National Archives, London.

Ribeiro, Nelson (2011a), BBC broadcasts to Portugal during World War 1l: How
radio was used as a weapon of war, Lewiston: Edwin Mellen Press.

Ribeiro, Nelson (2011b), ‘The rise of a new field: Researching communication
history in the Iberian countries’, Medien & Zeit, 26 (3), pp. 6-15.

Salt, John (1942), ‘The European Service’, in BBC Handbook 1941, London: BBC.

Schudson, Michael (1978), Discovering the news: A social history of American
newspapers, New York: Basic Books.

Schultz, Julianne (1998), Reviving the fourth estate: Democracy, accountability &
the media, Cambridge: Cambridge University Press.

Taylor, Philip M. (1999), British propaganda in the 20th century: Selling democracy,
Edinburgh: Edinburgh University Press.

Telo, Anténio (1989), Contributos para o estudo da guerra secreta e da
propaganda em Portugal/Contributions to the study of the secret war and of
propaganda in Portugal, Lisbon: s.n.

Wasburn, Philo C. (1992), Broadcasting propaganda: International radio broad-
casting and the construction of political reality, Westport: Praeger.

Whitton, John B. and Herz, John H. (1942), ‘Radio in international politics’, in H. L.
Childs and J. B. Whitton (eds.), Propaganda by short wave, Princeton: Princeton

University Press.

20



Winch, Michael (1943), Report on Conditions in Portugal with Special Reference to
Broadcast Propaganda, FO 371/34691, Foreign Office Archive, National
Archives, London.

Winston, Brian (2005), Messages, London and New York: Routledge.

Zeman, Zbynek A. B. (1964), Nazi propaganda, London: Oxford University Press.

21



