San Jose State University

SJSU ScholarWorks

Master's Theses Master's Theses and Graduate Research

1994

Coverage of the 1989 Chinese democracy
movement by three Chinese-language newspapers

published in the United States

Jia Kathy Li
San Jose State University

Follow this and additional works at: https://scholarworks.sjsu.edu/etd theses

Recommended Citation

Li, Jia Kathy, "Coverage of the 1989 Chinese democracy movement by three Chinese-language newspapers published in the United
States" (1994). Master’s Theses. 929.

DOI: https://doi.org/10.31979/etd.ahSv-3tz5

https://scholarworks.sjsu.edu/etd_theses/929

This Thesis is brought to you for free and open access by the Master's Theses and Graduate Research at SJSU ScholarWorks. It has been accepted for

inclusion in Master's Theses by an authorized administrator of SJSU ScholarWorks. For more information, please contact scholarworks@sjsu.edu.


https://scholarworks.sjsu.edu?utm_source=scholarworks.sjsu.edu%2Fetd_theses%2F929&utm_medium=PDF&utm_campaign=PDFCoverPages
https://scholarworks.sjsu.edu/etd_theses?utm_source=scholarworks.sjsu.edu%2Fetd_theses%2F929&utm_medium=PDF&utm_campaign=PDFCoverPages
https://scholarworks.sjsu.edu/etd?utm_source=scholarworks.sjsu.edu%2Fetd_theses%2F929&utm_medium=PDF&utm_campaign=PDFCoverPages
https://scholarworks.sjsu.edu/etd_theses?utm_source=scholarworks.sjsu.edu%2Fetd_theses%2F929&utm_medium=PDF&utm_campaign=PDFCoverPages
https://scholarworks.sjsu.edu/etd_theses/929?utm_source=scholarworks.sjsu.edu%2Fetd_theses%2F929&utm_medium=PDF&utm_campaign=PDFCoverPages
mailto:scholarworks@sjsu.edu

INFORMATION TO USERS

This manuscript has been reproduced from the microfilm master. UMI
films the text directly from the original or copy submitted.  Thus, some
thesis and dissertation copies are in typewriter face, while others may
be from any type of computer printer.

The quality of this reproduction is dependent upen the guality of the
copy submitted. Broken or indistinct print, colored or poor quality
illustrations and photographs, print bleedthrough, substandard margins,
and improper alignment can adversely affect reproduction.

In the unlikely event that the author did not send UMI a complete
manuscript and there are missing pages, these will be noted. Also, if
unauthorized copyright material had to be removed, a note will indicate
the deletion.

Oversize materials (e.g., maps, drawings, charts) are reproduced by
sectioning the original, beginning at the upper left-hand corner and
continuing from left to right in equal sections with small overlaps. Each
original is also photographed in one exposure and is included in
reduced form at the back of the book.

Photographs included in the original manuscript have been reproduced
xerographically in this copy. Higher quality 6" x 9" black and white
photographic prints are available for any photographs or illustrations
appearing in this copy for an additional charge. Contact UMI directly
to order.

A Bell & Howell information Company
300 North Zeeb Road. Ann Arbor. Mi 48106-1346 USA
313:761-4700 800.521-0600






COVERAGE OF THE 1989 CHINESE DEMOCRACY MOVEMENT
BY THREE CHINESE-LANGUAGE NEWSPAPERS
PUBLISHED IN THE UNITED STATES

A Thesis
Presented to
The Faculty of the School of Journalism and Mass Communications

San Jose State University

In Partial Fulfillment
of the Requirements for the Degree

Master of Science

by
Jia Kathy Li
December 1994



UMI Number: 1361187

Copyright 1994 by
Li, Jia Kathy
All rights reserved.

UMI Microform Edition 1361187
Copyright 1995, by UMI Company. All rights reserved.

This microform edition is protected against unauthorized
copying under Title 17, United States Code.

UMI

300 North Zeeb Road
Ann Arbor, MI 48103



© 1994
Jia Kathy Li
ALL RIGHTS RESERVED



APPROVED FOR THE SCHOOL OF
JOURNALISM AND MASS COMMUNICATIONS

TP L,

Dr. Diana Stover

O

Dr. Zhou He

Q/"('VC’L*——{'W»« iuk,{ A \ /Zﬁ

Dr. William Tillinghast

APPROVED FOR THE UNIVERSITY

7 7]



ABSTRACT

COVERAGE OF THE 1989 CHINESE DEMOCRACY MOVEMENT
BY THREE CHINESE-LANGUAGE NEWSPAPERS
PUBLISHED IN THE UNITED STATES

by Jia Kathy Li

This thesis compared the coverage of the 1989 Chinese pro-democracy movement
by three Chinese-language newspapers in the United States: the World Journal from
Taiwan, People's Daily from China, and Sing Tao Daily from Hong Kong. The 3,521
news items published by these daily newspapers between April 15 and June 10, 1989 were
content analyzed. The study found that political differences they inherited from their
homelands were reflected in the newspapers' coverage. Major findings are: (1) both Sing
Tao Daily and the World Journal increased their coverage as the movement developed
while the amount of coverage iﬁ the People's Daily fluctuated depending on the tightness
of government control; (2) both Sing Tao Daily and the World Journal consistently
covered the movement in a positive tone while half of People's Daily's coverage was
negative; (3) both Sing Tao Daily and the World Journal relied heavily on their own staff
and western news agencies while People's Daily got most of its news from Xinhua News
Agency; (4) the three newspapers differed significantly in explaining the movement's

causes and in their coverage of key players.



Dedicated to My Mother

A Constant Source of Inspiration in My Life



ACKNOWLEDGEMENT

The completion of this thesis would not have been possible without the support and
guidance of many individuals to whom I am truly in debt.

I would first like to thank my thesis committee. My profound gratitude goes to Dr.
Diana Stover, my advisor and mentor. Her expertise in this field and her constant
encouragement kept me from giving up this project. Dr. Zhou He's extensive knowledge
of the Chinese media has been invaluable in helping me set up the framework for this
thesis. Dr. William Tillinghast's expertise in statistics and media research assisted me a
great deal in analyzing the data.

I would like to acknowledge the encouragement and assistance provided by my
friends at the San Jose State University Library, especially Judy Reynolds and Jo
Whitlatch. My gratitude also goes to many supporting friends, including Dave de Give and
his family.

Finally, I wish to thank all my family members, especially my mother and my

younger brother, for their love, support, and understanding.

vi



TABLE OF CONTENTS

L INTRODUCTION......cooirrieeeririinnireitssiissessnessssssessessssssssassssessssssnsssssssssns
Chinese Language Newspapers in the United States..........cccoeererereerirerecienennen.
PUIPOSE Of StUAY....cviuiiriircnerititireisisie sttt s s ssas s s sassaes

IL LITERATURE REVIEW........coicntninnciiiscsn s sssnsssssseseensas
News and Reality......ccueveeeenrreeninnniininiiniisiniicsnissssissss e snsssesssnesssessases

N =

Political Ideologies and the Press in China, Taiwan, and Hong Kong.............

The press in China........cocvneiinieieninicsenererinnenn

The press in TaAIWaN.......cocvimeriinininiinieisnie e s

.................................

The press in HONg KONG.......cveiiiiciriiininiesteeeiencteeseceienenecaees

SUIMINATY ....eevverieierensiessesirisiissiisiisiesssessessssssessasssssssssssnssssesssassssessasnes

Background of the Three Chinese-language Daily Newspapers..........coecevecne
Background of People's Daily (from China)..........cccoeveceneecineneennnen.
Background of the World Journal (from Taiwan)..........cceeoruecerunne.
Background of Sing Tao Jih Pao (from Hong Kong)..........ccccoeueuunen.

Previous Studies of Media Coverage on

the Chinese Democracy MOVEmMENt.......c.coviviemriertinnetenenennnsenesennns

Research QUESLIONS......ccceccerrirrecreenecreiriiniessninesesnnsans

.................................

TEE. IMIEETHIODS . c.cocoeeeeeeetesreteeeecsentteessssseeeisssseessssssssansesnsnnsesesessssssneasanssssnnssaassssn
Historical and SOCIAl CONEXL.......vuiiiirirvrerireieesersrsnresessessnnseasiesasssssnsessessesassass

Coding categories and operational definitions....

.................................

................................

.................................

SiX tiME PEIIOAS...cceovirieriiireirnisinitrresiere s ssasssas s s st sesessensanens
Intercoder reliability........cccuirernninnriisneniiniinieniserieesssesse s snesseasesnens

IV. CHINESE DEMOCRACY MOVEMENT: AN OVERVIEW................

Chronology of the Chinese Democracy Movement in 1

989...ciiiririirenns

April 15-April 25, 1989.....ovirreiirrtesntstsien e
April 26-May 3, 1989.......oimrieiirirenrsnnississs st senensisienes
May 4-May 16, 1980.....or s
May 17-May 19, 1989......umietneeteseeieeeescsnnas
May 20-June 2, 1989.......coiiimniinnieieneens et esestensens
June 3-June 10, 1080.......reeriereirreneseninensisnsisssneesssesssarssnsssnssessaees

May Fourth MOVEMENL........ccoveiiemieirrsnissssessesicenienans
Hong Kong's Return to China in 1997..........ccccooueueeeneen.
Taiwan's Mainland PoliCies.........c.cocuviienniinerennsnnsnnennne

................................

................................

V. CONTENT ANALYSIS OF THE DIFFERENCES IN
COVERAGE OF THE DEMOCRACY MOVEMENT............cccccceeeeeeee.
Coverage in the World Journal ...........eeeeeiniesnennisseeninsecscineccns

Coverage of the Chinese democracy movement

vii

................................

40
40
41



TYPE Of COVEIAGE....cuccuiririerinirniictte st sessesenens
S0UICES Of MEWS....ceivieiercemrriciitrereeertsie e tse s saesmesaenaas
Tone of the coverage and sources of NEWS.......cccveeveneiriscceriererseneaces
Purpose of the movement and the sources of news..........ccececcevrennan
Reaction to the MOVEMENL..........ccceveieiniiinicniiniiesiscnieeieesessens
Causes of the movement as the event developed..........ccoceevvevciiennnen.
Coverage in People's Daily............c.cvveceiriicreniscinincisincsiniiiesssssenessescnnes

Coverage of the Chinese democracy moOVement........cocceueeveeeeeeneeneneee
Causes of the movement in People's Daily.............cccoovceeerrenveercenennne.
Type of coverage and SOUICES Of NEWS.......cccivirriiiniinniisninrnsisenannes
Tone of the coverage and sources of NEWS......covvveeeeriinrenniecrisniananes
Purpose of the movement and the sources of news.........cccoveevcnucnene.
Reaction to the MOVEMENL..........cccccrveriiiiininiinnieiicnsenseie e

Coverage

IN SING TAO Jih PAO.......eeneenerirercninirinnireieieiecseisissnsessssssssossenns

Coverage of the Chinese democracy mOVEmENt.........cocceueevenirucenecacene
Type of coverage and SOUICes Of MEWS........ccouvervvieierimnsenienicssesisines
Tone of the coverage and sources of NEWS........coveevruiiciienicenisennene,
Purpose of the movement and SOurces of NEWS.........coceverinineennnennins
Reaction to the MOVEMENL........ccuverirvinininceniecctsne e
Causes of the movement over six time periods.......coeeeeveeerrcensnesennnee

Comparison of the World Journal, People's Daily, and Sing Tao Jih Pao......
Cross-comparison on the percentage of news hole

during the six time Periods.........ccevnrniriiinercecnninirneeneeaiens

Cross-comparison of coverage on key players..........coeeveveiveicnucnennn.
Contrast in the tone of COVErage.........ccccvmvmrcriinensnmneneiecsensenscsssenns
Overall comparisons of the COVErage..........coccumvevrisinirscnsenierersensneins

VI. CONCLUSION.. ...ttt snssssaese s ssssssssss e sessns
Summary of Findings.........cccccemecinrinininiiinninnnnese et

Contribut

10NS tO the LItEIAIUIE.......vvieriveireeieirsecinreiecsrnrecsssnsesssssrsnnssesssssnrasensas

Limitations of the StUdY.......cceevveevrvrnrenenisnerinncirceretenessesesnrssnssaees

Direction

REFERENCES

S fOr FUUIE RESCATCH. ......ccoviirrieiieiiceirceirccscccnsirrrerreeeeeeerensesssnessravenes

.........................................................................................................

viii

42

46
46
47
48
49
50
51
52
53
53
54
55
55
56
57
58
58
59
60
61

61
62
63
65

68
70
70
71
72

73



Table 1
Table 2
Table 3
Table 4

Table 5
Table 6
Table 7
Table 8

Table 9

LIST OF TABLES

Hierarchy System of the Chinese Media........ccocovevevennieeieinnnenennnnnes
Type of Coverage in the World Journal.............ooureeeneeonnnnecnicnene.

Tone of the Coverage of Sources of News in World Journal..............

Reaction to the Movement by China's Government

and Residents in the World Journal..................ouuevvuvrivnnnnnnnnnnnnnen.
Tone of the Coverage by Sources of News in People's Daily..............
Type of Coverage by Sources of News in Sing Tao Daily...................

Tone of the Coverage by Sources of News........ccooveiviniennneecnincneee

Reaction to the Democracy Movement by China's

Government and Residents in Sing Tao Daily.............uueeererinnneennnse

Comparisons of Coverage of the Chinese Democracy Movement

in 1989 by the World Journal, People's Daily, and Sing Tao Daily....



Figure 1
Figure 2
Figure 3
Figure 4
Figure 5
Figure 6
Figure 7
Figure 8

Figure 9

LIST OF FIGURES

Percent of News Hole in the World Journal Devoted to the
Democracy Movement between April 15 and june 10, 1989 ............... 42

Causes of the Movement over Six Time Periods
1N e WOTIA JOUITQL......cooooneeeeonviiieeiercienereersrcssssnseesesssssensassesesssssssenannes 49

Percent of News Hole in People's Daily Devoted to Coverage
of the Democracy Movement between April 15 and June 10, 1989...... 52

Causes of the Movement over Six Time Periods
N PEOPLE'S DAILY....o.eeneenevreeneeeeeniseeiissesisnsescsinssssnssbessss e ssessens 53

Percent of News Hole in Sing Tao Daily Devoted to the Coverage
of the Democracy Movement between April 15 and June 10, 1989...... 56

Causes of the Movement over Six Time Periods
in Sing Tao Daily.............ceioninriciiiinriieienensesesee s ssessa s 61

Comparison of the Amount of Coverage by
Percent of News Hole during Six Time Periods......cc.coreevenrrenennnnennn. 62

Comparison of Coverage on Key Players by the World Journal, People's
Daily, and Sing Tao Daily between April 15 and June 10, 1989 ........... 63

Contrasting Tone in the Coverage of the Democracy Movement
by the World Journal, People's Daily, and Sing Tao Daily.................... 65



CHAPTER 1
INTRODUCTION

In the spring of 1989, story after story about the Chinese student demonstrations
reached every nation and stunned the world. Under a Beijing dateline, stories reported
moving scenes of hunger strikers fainting under the hot sun in Tiananmen Square and waves
of demonstrations joined by people from all walks of life. The news media covered the
expected pressure from the government, the unexpected failure of martial law and, finally,
the shocking news of the Beijing Massacre.

While millions of Americans read page after page of news stories about the
demonstrations in Tiananmen Square or watched as the events unfolded on their TV screens,
millions of Chinese within China's borders knew little about what was going on in their
capital.

For American journalists, the events in Beijing were front page news. They had the
necessary elements for headline news--confrontations and dramatic change in progress--and
themes in accord with the political beliefs of America: democracy and freedom of speech.
Although many Chinese journalists might have agreed with their American counterparts, the
Chinese government, which controls all media in mainland China, viewed the
demonstrations in a negative light. In Taiwan, the press cheered for the students who dared
to oppose the policies of the Communist government and, in Hong Kong, the newspapers
were filled with concern and support for the Beijing demonstrators.

Chinese Language Newspapers in North America

In North America today, more than a hundred Chinese newspapers and magazines

are published and circulated. A large number of these Chinese publications owe their

success to capital investments and support from overseas, that is, from Hong Kong,



Taiwan, and China. Since some of these newspapers have financial support and even
direct administrative control from overseas, they often represent the interests of specific
political groups. Chinese newspapers linked to Taiwan and China are still guarded towards
one another although they have cut down on the use of hostile language since the
normalization of Sino-American relations (Lai, 1987). During the Beijing student
demonstrations in the Spring of 1989, differences in the coverage of this event by these
foreign-linked Chinese newspapers were obvious. The Beijing-linked People's Daily
described the student demonstrations as "riots,” while the Taiwan-linked World Journal
claimed the event was a "symbol of declining Communism.” Sing Tao Jih Pao (Sing Tao
Daily) from Hong Kong cheered on every victory and showed extreme concern for every
setback because "today's Beijing would be tomorrow's Hong Kong."

Purpose of Study

This thesis studies the differences among Chinese-language newspapers from Taiwan,
Hong Kong, and China through a content analysis of their day-to-day coverage of the

Chinese student democracy movement in the spring of 1989.



CHAPTER 11
LITERATURE REVIEW

News and Reality

In his study of newsmaking processes, Hall (1981) noted that news is not
"newsworthy people and events happening 'out there' in the real world," but a product of
the news construction process. In Making News, Tuchman (1978) described news as the
construction of reality rather than the reality itself. News might have reflected the society
but it "presented to a society a mirror of its concerns and interests" (p. 183). Yet news did
interpret the society. It led the audiences to peek at the world through a window-frame,
which was composed of the ideological codes and professional guidelines that newsmakers
had applied during the process of making the news. News also helped to constitute the
society as a shared social phenomenon, because "in the process of describing an event,
news defines and shapes that event” (Tuchman, 1978).

In the construction of news, many factors influence the process. There are factors at
the individual level, including journalists' professional values, norms, stereotypes, and
judgments; factors at the organizational level, including the organizational structure and
routines of news operations as well as economic and technological constraints; and factors
at the societal level, including the political, economic, and social systems within which the
news media operate (Gans, 1979; Hall, 1981; Shoemaker & Reese, 1991; Tuchman, 1978;
Turow, 1992).

Smith (1973) pointed out that the news' view of the world could not by its nature be
an objective-realistic view: "A society which demanded its news from 10 separate
perspectives would not be receiving news. Ten views of reality do not between them add

up to a new 'objectivity' to exchange for an old one" (p. 73 ). Because reality is abstract--



political philosophies, and international strategies--and can not be directly televised like a
demonstration, news is not organized to give accounts of this reality. Instead of
recognizing the world as being one of many interacting processes, news splits it into
innumerable small pieces of facts and discrete stories. Birt and Jay (1975) thus argue, in
their criticism of television news, that a large number of stories are presented in a narrow
and limiting way. The selective pictures--small pieces of facts and discrete stories--
presented in the news misled and confused the audience (Glasgow University Media
Group, 1976).

Because of these factors, journalists can hardly maintain a truly neutral position; they
implicitly and explicitly blur the line between fact and interpretation. They select,
compress, and simplify reported events. There is the inherent problem of the relationship
between language and reality.

The media, as any social institution, does not operate in isolation. The newsmaking
process is affected by all the realities of the environments in which the media exist:
historical, political/ideological, social, cultural, and economic (Altschull, 1984). Pertinent
to this thesis is the relationship between ideology and the press. Ideologies are structures
through which the subjective reality of things is fashioned and meaning is imposed on the
social world (Chibnall, 1977). Ideologies are the connecting link between the so-called
"facts” of the news and the background assumptions that enable the audience to understand
those facts. Ideology is thus a "background" to the news (Gouldner, 1976). In his study of
the British press, Chibnall (1977) found that a basic component by which the press identify
and interpret the news is "the framework of concepts and values which shape meaning of
the event, rendering it understandable in the terms of the ideological system" (p. 12).
Golding (1974) noted that the mass media are an integral part of political life and "the

communication can be overtly and purposively political, with a deliberate intent to persuade



(i.e., policy and campaigns), or it can be only incidentally political (i.e., ideology and
inferential structures)” (p. 79).

Various ideologies shape different types of social systems and mass media systems,
and these different systems, in turn, create a range of social perspectives which influence
the society on how to assure the practice of an ideology, how to value a social system, and
how to judge an event.

Altschull (1984) argued that the press is simply a political institution: "When it is
said that the press (in the United States) is above politics, what is often meant is that the
press is above partisan politics"(p. 285). He noted that, in all press systems, the news
media are agents of those who exercise political and economic power and the content of the
news media always reflect the interests of those who finance the press, be they the audience
or the government.

In short, news is the construction of reality, not the reflection of reality. Ideology, as
one of the critical social factors, influences the newsmaking process and helps shape the
news. In light of these theories, this study examined the Chinese-language newspapers
from China, Taiwan, and Hong Kong, respectively, and the relationship between their
political ideologies and their news coverage.

Political Ideologies and the Press in China, Taiwan, and Hong Kong

Although they have a cultural tradition in common, political ideologies distinguish the
socio-political systems as well as the Chinese press in China, Taiwan, and Hong Kong.
Each region's press is largely determined by its social-political context and, in turn, its
functions are compatible with its national political ideology (Chang, 1989). The following
is a brief description of the press and media environments in these three regions.

The Press in China. In contrast to the American market-oriented, "watchdog"

enterprises, Chinese newspapers are owned by and under the control of the Chinese



Communist Party and the government. In China, "newspapers are considered as political
and propaganda weapons for carrying out the ideological struggle and are the tools for
building socialism" (Liu, 1982, p. 47).

According to Mao Zedong, the late chairman of the Chinese Communist Party
(CCP), the functions of the mass media are to publicize Party decisions, educate the
masses, and form a link between the Party and the masses. Through the mass media, the
Party strives to develop in the people the socjglist characteristics that will make them loyal
and useful citizens of the country. The mass media must therefore become the Party's
"loyal eyes, ears, and tongue" as well as a powerful instrument for the Party to guide
socialist revolution and construction. In other words, the press has a mission to inform the
people about government policy; to educate them and agitate them to progress; and to form
and direct their opinions (Chang, 1989; Houn, 1956).

The policy-making and information delivering functions are controlled by the
propaganda leading group of the Central Communist Party Committee (CCPC) Secretariat.
It has direct organizational control over high level media institutions, including the
Propaganda Department of the CCPC, Xinhua News Agency, and People’s Daily (see
Table 1). It also controls the local level of media through a registration system as well as
the siqgle authoritative news agency, Xinhua News Agency, which supplies international
and national news to all newspapers and broadcasting stations in China. Beyond the single
governmental news agency that controls the collection and distribution of news, explicit
restrictions are also in place to forbid reporters on the local level to cover any high level
events or sensitive issues, including the CCPC conference and the visits of world leaders

(He, 1993, 1994; Lent, 1982).



Table 1

Hierarchy System of the Chinese Media (He, 1994)

Propaganda Leading Group
of the Chinese Communist Party Committee (CCPC) Secretariat

Propaganda Department of CCPC State Press and Publication Bureau
~ '
- : -3 Y.
Ministry of Radio,, ~ Xinhua News Agency People's Daily
TV & Film (collection & distribution (policy announcer to public)

of news; standard approach) Seeking Truth (Red Flag)
: (guidelines for Party members)

Y M N
Provincial Local Radio, Local Newspapers
Propaganda ~——————» TV stations ?
Department

]

More than half of those who work for newspapers are party members (Chang, 1989).
All party members are obligated to follow the party line, to adhere to the principles of
Marxism-Leninism and "Mao Zedong's thought." The newspaper workers have two roles
to play: making news as well as making sure the newspaper follows the party policy.
Though journalists in mainland China also function to reflect different voices, the most
fundamental requirement is to take a clear stand, and to uphold the basic viewpoints of
Marxism and the Party's policies, according to late Party General Secretary Hu Yaobang
(Chang, 1989).

Carrying criticism and self-criticism in newspapers is an important task that
newspapers are obliged to do. A People's Daily commentary on December 22, 1985 noted
that "conducting criticism and self-criticism has played a positive role in improving our
work, the style of work of the Party, and the general mood of society" (Chang, 1989, p.

104).
News in China is anything that can be used to illustrate current party policy or




economic progress. Both the reporting of news and its consequences need to be in
accordance with the party policies and ideologies. Like its big brother, the former Soviet
Union, China also operates under the assumption that "news should not be merely
concerned with reporting a particular fact or event. News or information must pursue a
definite goal: it must serve and support the decisions related to fundamental duties facing
the society” (Lendvai, 1983, p. 69).

Although the Chinese press has a tradition of working in a tightly controlled
organizational environment, in the 1980s it exhibited some independence because it was
able to take advantage of China's open-door policy after being shut out from the rest of the
world for four decades. In an effort to explore its new role as the country strived for
economic and technological modemization, the Chinese press struggled for press
autonomy (Public Opinion Research Institute of the People's University, 1989). Although
the concept of freedom of speech was warmly welcomed by many Chinese journalists
during the 1989 pro-democracy movement, it greatly disturbed the policy makers (Liang,
Tam, Liu, Chan, & Ma, 1989). After using military force to crack down on the 1989 pro-
democracy movement, China's government called for a national movement to cleanse the
society of Western ideologies and bourgeois liberalism (Li, 1989). Although the Chinese
press continues to face many obstacles in its quest for more independence and freedom, it
has nevertheless made some remarkable progress in the last decade (He, 1993). The
coverage of the 1989 pro-democracy movement in People’s Daily is an example of such
struggle and progress.

The press in Taiwan. To understand the press in Taiwan, one must understand that
it evolved from the intra-linked triple alliance of the ruling Kuomintang (the KMT, or the
Chinese Nationalist Party), the government, and the military, a bureaucratic-authoritarian

regime tightly controlled by Chiang Kai-Shek and his son, Chiang Ching-Kuo (Lee, 1993).



Taiwan considered itself as being at war with China since the KMT lost the mainland
in 1949 and fled to Taiwan. "In the name of anti-Communism, the KMT imposed the
world's longest martial law on the island between 1949 and 1987" (Lee, 1993, p. 3). In
addition, there were the existence of the publication law and political taboos the press had to
abide by (Chu, 1982; Hu, 1973). The publication law listed three offenses:

1. Sedition and treason.
2. Committing or instigating others to commit offenses against religion and the dead,
or against public morals.
3. Committing or instigating others to commit offenses against or interfering with the
lawful exercise of public functions or with voting, or offenses against public order.

Taboos in the Taiwan press included any criticism of the government's basic policy
of recovering mainland China, disrespect to Chiang Kai-Shek, anything that might have a
demoralizing effect, and anything that might assist Communist propaganda (Chu, 1982).
If any of these violations occurred, the Ministry of the Interior was authorized to give
warnings, to impose a fine, to prohibit the sale and distribution of a publication, to suspend
the publication, and even to revoke the registration of the publication (Chang, 1968).

To keep the press in line, the KMT approached the press with obvious yet rigorous
rewards and punishments accrued to press owners. A press ban declared in 1951 froze
registration of new press licenses until 1987. Among the 31 newspapers that existed
before 1987, more than half were in the hands of the KMT-government-military while
most of the rest depended heavily on public (government) subsidies. The two financially
self-reliant private newspapers also developed into pro-KMT organs after both publishers
were recruited into the Standing Committee of the KMT's Central Committee (Lee, 1993).
One of the two is the United Daily News group which launched the World Journal that was
studied in this thesis.

In Taiwan, there was no press censorship by law but there was pressure from the



government: "There was the ever present prospect of pressure from the administrative
powers to punish newspapers without due process of law and the potential pressure from
some bureaucrats disliking a news story or editorial and the newspaper being warned or
even confiscated" (Hu, 1973, p. 39). Martial law legalized the KMT's reliance on military
and police forces to suppress the press. In 1979 Chiang Ching-Kuo turned to the secret
police to set up an office that surpassed all government and party agencies in power.
Among other duties, this group of Chiang's confidants systematically campaigned to create
doubts about liberal critics and black out undesirable news. Joining them in killing stories
were many KMT officials who made calls to publishers right before deadlines (Lee, 1993).

The death of Chiang in Taiwan and Mao in China in the mid-70s led to a warmer
political atmosphere between the two regions in the 1980s. In 1987, after decades of an
opposition movement and the continuous effort of the private and underground press, the
Taiwanese government lifted martial law as well as the press ban. The two decades of
stable economic prosperity also contributed greatly to such a change.

Taiwan's press reform, along with its political transition in the 1980s, led to the end
of a number of previous taboos. Most dailies began to include a page devoted to mainland
Chinese affairs and news. Some newspapers began setting their type horizontally, left to
right, which was previously rejected mainly because it is the standard for Communist
Chinese newspapers. Although they have stopped attacking each other in the manner of a
cold war, the two governments still carefully guard their territory, not only that of
geography but also of politics, the international market, and social ideology. During the
Chinese student demonstrations in the spring of 1989, this traditional political antagonism
again revealed itself in Chinese-language newspapers in Taiwan as well as in the United
States.

The Press in Hong Kong. Hong Kong is a British colony of contradictions, in

10



which there is a mixture of modern economy and archaic polity and in which the media are
free yet restrained, apolitical yet partisan. In 1842 Britain captured Hong Kong from China
and in 1997 Britain will hand over its last colony to China. Today Hong Kong is
undergoing a transition to become a capitalist region that will be part of a socialist China.
The constant presence of the China factor has set a "severe limit on what Hong Kong can
do in the way of colonial politics"(Chan & Lee, 1991, p. 5). Traditionally Hong Kong has
always been a refuge for Chinese politicians trying to stay away from the turmoil in China
(Lam & Tam, 1990). After the 1949 settlement of the Chinese civil war between the
Communists and the Nationalists, Hong Kong became the battleground of these two
parties and their ideologies. To absorb the pressure from its giant neighbor, the Hong
Kong government has attempted to stay neutral in the feud between the Communists and
the Nationalists by allowing each party to set up its propaganda organs as long as they
stayed within the confines of the law and did not threaten the legitimacy of British rule
(Chan & Lee, 1991).

Hong Kong has no grass roots democracy. It is an administrative state. The colonial
government co-opts the political forces, often represented by industrial-commercial elite
groups, into an administrative decision-making body, thus achieving some level of elite
integration (King, 1975). However, the press in Hong Kong enjoys freedom second only
to Japan in Asia. This press freedom is more an absence of explicit government censorship
than a right to participate in democratic politics. It is extended primarily with reference to
the contending Chinese political parties, not toward the colonial government itself. This
freedom may attribute its source to the lack of reinforcement of the anti-liberal Publications
Consolidation Ordinances that the British enacted in Hong Kong in 1949 (Chan & Lee,
1991). Hong Kong not only hosts the biggest Chinese population outside mainland China

and Taiwan, it is also the only place where the Chinese-language press enjoys considerable

11



press freedom (Chang, 1982).

The most obvious characteristic in the Hong Kong press is party-press parallelism:
the press is linked closely to party organizations, identifies with party goals, and caters to
partisan audiences (Seymour-Ure, 1974). Hong Kong's party-press parallelism is not
rooted in local politics but is a reflection of modern Chinese party conflicts between the
Communists from China and the Nationalists from Taiwan (Harris, 1978). Ideologically,
Hong Kong's newspapers span the full range of ultra-leftist, centrist, rightist, and ultra-
rightist, with its main political landscape to the right of center. The four types of press
ideology are defined by the political tendency of each newspaper. Although the ultra-leftist
newspapers include those that act as China's propaganda mouthpieces under Xinhua News
Agency's supervision, the ultra-rightist ones are owned by the Nationalists' propaganda
arm in Taiwan (Harris, 1978).

Summary. In conclusion, the Chinese press in mainland China is owned and
controlled by the Communist Party, and is also a part of the official administrative system
that serves the interests of government. The Chinese press in Taiwan, though some are
owned by private enterprises, is closely related to the Nationalist party and the government
of the Republic of China. Enforced for almost four decades, martial law and a press ban,
along with political taboos, helped the Nationalists and the Taiwanese government control
the press. Only the Chinese press in Hong Kong has the opportunity to be independent
economically and politically.

These differences exist in the Chinese press in the above three regions and they are
likely to exist aiso in the Chinese-language newspapers in the United States. This is the
focus of this study.

Background of the Three Chinese-language Daily Newspapers

Three foreign-linked Chinese-language dailies were selected for this study. Each

12



represents a region from which it originates and still relates to closely: Sing Tao Jih Pao
represents Hong Kong, the World Journal represents Taiwan, and People's Daily
represents mainland China. All three daily newspapers are overseas editions of their
parent newspapers or newspaper groups, although local advertisements and local news are
often added. Among newspapers from these three areas, those from Hong Kong tend to be
the closest to the center in their editorial slant on news about Taiwan and China.

Few studies have been done on these foreign-linked Chinese-language
newspapers in North America. In 1973, Yuan-Yuan Hu analyzed Chinese
newspaper coverage of China's admission into the United Nations and found that,
while the Hong Kong newspaper Sing Tao Jih Pao gave comparatively objective
reportage, Taiwan's Central Daily News and China's People's Daily either
neglected or attacked each other's activities. But since then, many events have
occurred. Britain agreed to return Hong Kong to China in 1997 and Hong Kong
has since begun its political transition. There have been political and economic
reforms in both Taiwan and China following the death of Chiang Kai-Shek and
Mao Zedong. And above all, the Tiananmen Square massacre occurred in the
spring of 1989 following the Chinese students' pro-democracy demonstrations.
These issues are common concerns for Chinese-Americans, as well as the Chinese-
language newspapers in the United States. Thus there is a need to re-examine their
present status.

In late 1982, Tsan-Kuo Chang content-analyzed a six-day sample of eight
Chinese daily newspapers in the United States to determine the role and functions
of the Chinese-language press in America. Chang found the Chinese-language
press did not pay much attention to the local Chinese communities. Instead, the

papers gave a large amount of space to coverage of China, Taiwan, and Hong

13



Kong--the three homelands of the Chinese immigrants in America. The findings
suggested that the Chinese-language newspapers in North America serve as a link
to the past for the Chinese immigrants who came to the United States from China,
Taiwan, and Hong Kong (Chang, 1983). Because of this linkage function, whatever
happened back home would be of common concern and a hot topic in these
newspapers. The Chinese student demonstrations in Beijing in 1989 were part of
these concerns.

Background of Peoples Daly (China). People’s Daily is the Chinese counterpart of
Pravda. 1t is the most influential party newspaper in mainland China, not only because it
reaches everyone there directly or indirectly but also because it is the organ of the Central
Committee of the Communist Party of China. Founded on June 15, 1948, this national
newspaper published in Beijing has a circulation of 5 million and a readership estimated at
30 million (Chang, 1989; MacFarquar, 1973).

Instead of reporting hard news, media in Communist countries are devoted to
forming standard political opinions (Lendvai, 1983). "It is the ambition of Chinese leaders
to use the mass media 'to alter reality by influencing the perspective of the observer' so to
realize (the observer's) vision of a 'good society™ (Liu, 1982, p. 48).

Criticism and self-criticism are obligations of all newspapers in China, and People's
Daily is expected to set the leading example. At the same time, it is believed that criticism
and self-criticism can help invigorate the paper, raise its prestige, promote its status in the
Chinese media, and improve the work of the Communist party and the general society.

Criticism in newspapers, like public opinion, creates a very powerful social pressure
on the individuals who have been investigated and criticized. Because People's Daily is the
party's mouthpiece, its criticism is more powerful, and creates more fear in the masses. For

example, in the early 1980s, a deputy editor of People's Daily, Wang Ruoshui, contended

14



that both the theory and practice of socialism had yet to be perfected and he had a leading
liberal voice on a variety of opinions while others kept quiet. Wang was later removed
from the editorial post, following a self-criticizing editorial in People’s Daily (Chang,
1989).

People's Daily has a total staff of 600, with more than 30 correspondents stationed
in the major Chinese cities and 25 stationed in foreign cities such as Washington, DC, New
York, and Paris (Chang, 1989).

The overseas edition of People's Daily was established in July 1985. Although it
follows the same ideological principles in its production, it varies in its format and content
to target the entire Chinese-reading public outside mainland China--overseas Chinese,
foreigners of Chinese origin, foreigners who read Chinese, and Chinese who work or
study outside China. It is prepared and edited at its headquarters in Beijing and the pages
are then transmitted via satellite to San Francisco, New York, Tokyo, Paris, and Hong
Kong for reprinting and distribution in surrounding areas. The purpose of this edition is to
"relay the major editorials and reports of the People’s Daily to overseas readers, transmit
the most important policies of the Communist Party and the Chinese government, and
inform the readers of what is happening in China" (Chang, 1989, p. 95).

Background of the World Journal (Taiwan). The World Journal is one of the
several affiliated newspapers of the privately owned and operated United Daily. Founded
in Taipei in 1951 by Wang Tih-wu, the United Daily has grown into Taiwan's largest
newspaper publishing group (Republic of China Yearbook, 1989).

Major Taiwan newspaper publishers entered the American market during the 1970s.
In 1976, the United Daily, a well-financed newspaper connected with powerful central
committee members of the Nationalist party in Taiwan, began publishing the World

Journal in New York and San Francisco. It established several operations with local staffs

15



for covering news in North American. In 1984, the World Journal claimed the highest
circulation among Chinese-language newspapers in the United States (Miller, 1987).

Background of Sing Tao Jih Pao (Hong Kong). Sing Tao Jih Pao is a
conservative Hong Kong daily founded in 1938 by Aw Boon Haw. In the 1960s, it
reached a circulation of 200,000 (Miller, 1987). It owed its success in circulation and
advertising to the vibrant Hong Kong economy that ultimately depended on political
stability. However its eminent position in the market has been overshadowed by some
newspapers founded in the 1950s and 1960s. Its circulation dropped to 50,000 with a
readership of 131,000 in the 1980s (Chan & Lee, 1991).

In 1961, Sing Tao Jik Pao edited its first overseas edition. which was a condensed
copy of its Hong Kong edition air-mailed overseas. In 1964, Sin;g7 Tao Jih Pao launched
its first North American edition through a San Francisco export-import firm. At that time
news and feature articles were typeset in Hong Kong and flown to the United States where
local news was added to complete the edition. Sing Tao introduced to North American
Chinese-readers a higher standard of reporting and better writing than that previously found
in local Chinese-language publications. Eventually, editions were published in New York,
Los Angeles, Vancouver, Toronto, Alberta, London, and Sydney. In 1978, its satellite
transmission project was completed to better serve its overseas offices all over the world.

According to the late publisher of Sing Tao Jih Pao, Aw Boon Haw, the paper is "to
speak only for the public" and its "common aim is to provide a true and undistorted mirror
of public opinion" (Chang, 1982). Most of its readers are Cantonese from Hong Kong and
mainland China. Its U. S. West coast edition reaches as far as to Hawaii and Houston with
a circulation of up to 35,000 daily.

Previous Studies of Media Coverage on the Chinese Democracy Movement

He (1991) noted that the 1989 Chinese pro-democracy movement was a media-

16



aided movement. He found that the Chinese national news media were involved as a party
in the conflict. Although "institutionally they were supposed to represent the government,

individuaily many journalists sided with the students" (p. viii). As a result, they generated
an inconsistent coverage of the movement at different times, which ranged from criticism
to support of the movement and from a news blackout to comprehensive coverage.

Also, the Voice of America as a third party gave extensive coverage to the
movement and devoted equal time to quotations from both sides. However, He (1991)
argued that "the VOA clearly leaned toward the demonstrators” in the overall pattern and
its tone of its coverage, which reflected American ideology and VOA's interest. He
concluded that the Chinese national media and the VOA had a considerable impact on the
movement, as well as being affected by the movement.

In their 1990 survey that examined the relationship between exposure to the news
media and the knowledge of and attitudes toward the Chinese pro-democracy movement
among the Chinese students, Zhu and He (1990) found that, after the declaration of martial
law on May 20, 1989, the students reduced their use of the Chinese media and increased
their use of outside media. The Chinese media also lost credibility at the same time. The
students in Beijing relied less on mass media and more on personal sources of information
than those outside the city. However, these findings are largely limited by the skewed
sample population (all subjects were young and highly educated) and the small size of the
sample.

Chen (1990) used a qualitative content analysis to compare the coverage of the
1989 Chinese student demonstrations between April 15 and June 4, 1989 in The New York
Times from the United States, Central Daily News from Taiwan, and People’s Daily from
China. The study focused on "the intention and effects of the media communication

beyond the obvious, superficial content of the news reports" (p. 23). The findings showed

17



that People's Daily failed to perform its duty as a news service, because it had "missed
some essential elements of journalism in its reporting: truthfulness, fairness,
comprehensiveness and timeliness” although it had "a brief period of openness during May
1989" (p. 86).

Another content analysis of the news coverage of the event was conducted by
Jianmin Zhang (1990) to determine the coverage of themes and distribution of sources in
People's Daily and The New York Times. The analysis, based on 3,638 paragraphs from
229 stories published in these newspapers between April 16 and June 11, 1989, found that
the two focused on very different themes and relied on different sources. People's Daily
relied almost entirely on government sources and concentrated on the Chinese
government's attitude and announcements. In contrast, The New York Times relied on non-
government sources for information and provided comprehensive coverage of the most
dramatic events, namely, demonstrations, the power struggle among top leaders and the
military rift.

In addition, Kangcong Zhang (1991) content analyzed the news coverage of the
1989 Chinese democracy movement in four major U. S. newspapers: The New York
Times, The Washington Post, The Christian Science Monitor, and The Los Angeles Times.
The findings indicated that the news stories published by the four newspapers tended to cite
pro-student sources rather than pro-Chinese government sources.

Wang (1991) extended her study of news coverage beyond the content to factors
that influenced the coverage. In her comparative analysis of media coverage of the 1989
Chinese student demonstrations in three capitalist countries/territory (the United States,
France, and Hong Kong) and three communist countries (the Soviet Union, Vietnam, and
China), Shujen Wang found that: "(1) political ideology played an important role in the

direction, but not necessarily the extent, of the coverage of the events; (2) diplomatic

18



sensitivity played an important role in the direction of coverage, especially for official or
government media and it even ameliorated differences in political ideology; (3) cultural
affinity did not necessarily produce positive news coverage; and (4) geographical proximity
did not affect the extent nor the direction of the coverage as much as the political ideology
and diplomatic sensitivity did" (p. 1).

Another area of interest related to the media studies of the 1989 Chinese democracy
movement is China's media reform. After many minor yet significant changes in the
1980s, China's media reform reached its peak in mid-May of 1989, only to be crushed
after the June 4 massacre. Many China watchers were concerned that the media reform
might have come to an end in China. Zhinian Zhang (1990) concluded that the media
reform suffered a "temporary setback” because of the June 4 incident but it did not return
to the dark ages. Although the media have achieved improvements in reporting techniques
and gained more freedom in the reportage of non-political issues, there has not been any
fundamental change in their nature and functions. Despite continuous economic reforms in
China and the somewhat oscillatory control exerted by the government, fundamental
change in China's media and the establishment of a free press law has not yet occurred.
Research Questions

As a result of differences in political ideology, concepts of news, roles of the press,
media systems, and governmental regulation, the Chinese-language newspapers from
mainland China, Taiwan, and Hong Kong differ. This study examined the relationship
between the existing ideological backgrounds and the press coverage of the Chinese
democracy movement in the spring of 1989. The research questions are as follows:
(1)What differences, if any, were there in how three foreign-linked Chinese-language daily
newspapers (People’s Daily from mainland China, the World Journal from Taiwan and

Sing Tao Jih Pao from Hong Kong) covered the democracy movement? (2) To what

19



extent and direction does political ideology affect press coverage?

Although proximity and cultural affinity are also two major factors that often
influence the news-making process, they are not very important in this study. Because both
Hong Kong and Taiwan are physically close to China, all three regions and peoples share
the same Chinese culture with subtle variations.

A review of potential factors that influence the coverage of each of these three
newspapers is discussed below.

People's Daily is the mouthpiece of the Communist party. It is an institution tightly
controlled by the government through control of its organizational system, financial
support, and above all political ideology. Therefore, People's Daily was expected to praise
those who obeyed the guidelines of Marxism and the policies of China's government, and
condemn those who criticized the party and government, such as the 1989 demonstrators.
However an individual journalist's ideology may not always agree with the political
ideology, or the official ideology as in the case of mainland China. This disagreement in
ideology was expected to emerge whenever the political atmosphere permitted it to do so.
In modern Chinese history there were such relaxed moments--in 1956-1957, in the late
1970s and 1980s, and during the 1989 demonstrations. This indicated that there could be
some possible variation in the People's Daily's coverage during the 1989 demonstrations.

The World Journal is affiliated with Taiwan's United Daily. Although it has been
tailored to meet the interests of Chinese-Americans it continues to reflect the traditional
antagonism between the Nationalist and the Communist parties that has not diminished.
After lifting the 40-year-old martial law aimed at protecting Taiwan from the possibility of
attack by China, today the country praises the theory of democracy and human rights.
Because of these factors, the World Journal was expected to attack the mainland

Communist government and Communism.

20



Sing Tao Jih Pao is independent both financially and politically. It represents the
interests and concerns of Hong Kong. In the transition from a British colony to a
capitalistic region of socialist China, individuals and businesses in Hong Kong worry about
their fate after 1997. The Beijing government's every move has been watched carefully by
the people of Hong Kong. A better situation in today's Beijing might give hope for a better
situation in Hong Kong tomorrow. Along these lines, Sing Tao Jik Pao was expected to
pay close attention to the 1989 demonstrations and produce a large amount of coverage on
it.

In addition to these overall trends, the three newspapers were expected to vary in
many of the following aspects--the amount and the tone of coverage, placement and style
of the stories, explanation of causes and purposes of the movement, and the description of

reactions from the Chinese government and residents toward the movement.

21



CHAPTER III
METHOD

The primary method of this study is a quantitative content analysis, because it is “a
research technique for making replicable and valid references from data to their context"
(Krippendorf, 1980, p. 21). In addition, the study provided historical background and a
narrative account of the pro-democracy movement. Providing a clear understanding of a
historical event in a narrative style is the important attribute of a historical analysis (Startt &
Sloan, 1989). It is necessary to present such a framework in the study of differences and
agreements on media coverages.

Chapter 4 provides a context for the study and Chapter 5 provides an analysis of the
result of the quantitative content analysis.

Historical and Social Context

To analyze the media account of the movement, it is first necessary to understand the
social and historical context of the movement . Chapter 4 presents a narrative account of the
event and a brief analysis of the social factors involved. The chronology provided in
Chapter 4 supplements the content analysis presented in Chapter 5. The chronology is
based on information from Facts on File, a World News Digest, and eyewitness accounts
recorded by journalists from China, Hong Kong, and the United States. To ensure a neutral
and objective chronology, only those incidents that were reported in at least two
publications are recorded as part of this narrative account.

The impact of the May Fourth Movement in 1919 on the Chinese democracy
movement in 1989 and the influences of the approaching 1997 transition on Hong Kong's

participation in this movement were also some factors discussed in Chapter 4.

22



Content Analysis

Sample. The content analysis was conducted on the North American editions of
three foreign-linked Chinese-language newspapers: People's Daily from mainland China,
the World Journal from Taiwan, and Sing Tao Jih Pao from Hong Kong.

The study considered the content of news reports and editorials about the Chinese
democracy movement both inside and outside of China during the Spring of 1989. Many
terms have been used to describe the Chinese democracy movement in the Spring of 1989.
These included "Beijing students' demonstrations,” which limited the scope of the
movement. Although Beijing, especially Tiananmen Square, was the focal point and the
students were the most active player throughout the movement, participants included
intellectuals and journalists, ordinary citizens, workers, and others in major cities across the
nation. This movement also stretched beyond China’s border to concerned residents in
Hong Kong as well as to overseas Chinese worldwide. Therefore, the selection of items
related to the movement for this study included press coverage of demonstrations in
Beijing, in Shanghai, in Hong Kong, and in San Francisco.

Since this study looked into the coverage of an event, the sample was confined to a
specific time period. The sample period began on April 15, 1989, which was the day
former Party Secretary General Hu Yaobang died, and ended on June 10, 1989, which was
eight weeks after the demonstrations began, and one week after the June 4 massacre. By
June 10, "not only had the demonstrations ended, but the imposed martial law had made
coverage of anything but government-sponsored events not only difficult but dangerous”
(Huffman, et al. 1990, p. 8).

A total of 3,521 news items were coded for the content analysis. With the exception
of 6 missing issues out of 154 issues that were published, the content analysis included all

items about the democracy movement from the three Chinese-language newspapers during

23



the eight consecutive weeks between April 15 and June 10 in 1989. The World Journal
published seven days a week, while both People's Daily and Sing Tao Jih Pao printed only
six days a week. Because of the large volume of this sample and the choice of "daily news
hole percentage” as a measurement, the difference in the number of days sampled among
the three newspapers was considered very minimal.

Measurement. The unit of analysis was the individual news story--both hard news
and features--or editorial, or advertisement that was related to the Chinese student
movement in the Spring of 1989 both inside and outside of mainland China, not limited to
those that happened in Tiananmen Square. A news photograph or a group of photographs
under one single caption, or an advertisement was also included as one item if its content
was related to the movement. A news story or editorial under a single headline was
counted as one unit. A news story or editorial continuing to another page was counted as
one item. A big headline across the page was measured as part of the most-related story
on the same page.

In the attempt to describe the relative emphasis in the content of the newspapers, the
surface area was measured in square centimeters to determine the amount of space given to
a particular story, or a particular theme in one story. Square centimeters of the headlines
were also included in the measurement. The measurement of each story was rounded to the
nearest centimeter.

Coding categories and operational definitions. The following categories were
used in the content analysis of the coverage of the three newspapers on the Chinese student
movement between April 15 and June 10, 1989. Each issue of these three newspapers in
this period was measured and coded using the following categories.

1. Total number of stories and amount of coverage. This category provided a

measure of the total number of stories and the volume of coverage in the three newspapers.

24



The unit of analysis for measuring the total number of stories was the individual story
described above in the measurement section. Then, the areas in square centimeters of all
selected items, including news stories, features, editorials/commentaries, photographs, and
advertisements were measured and the types of coverage were coded.

2. Placement. This category provided data on what page the item was placed. The
number of items displayed on each page was recorded and totaled. The result, which was
calculated to determine the percentage of items placed on each page, provided a measure of
the place or importance of the coverage.

3. Type of item. This included five categories: news, feature, editorial, photograph,
or advertisement. Both hard and soft news were coded as news stories. Features included
backgrounders, human interest stories, and profiles. All opinion-oriented items including
commentary, editorial, analysis, and speeches were coded in the editorial category. All
photographs and advertisements related to the Chinese student movement were also coded
in the same manner.

Advertisements were not originally selected as a measure in this study since
advertisements are rarely related to a news event. However, towards the end of May at the
peak of the movement, many Chinese in Hong Kong and the United States put out page
after page of announcement ads to publicize local demonstrations in support of the students
in China. After the June 4 massacre, even more advertisements were used by groups and
individuals to condemn the bloody act of the Chinese government. Because the content of
these advertisements was directly related to the student movement, they were included in
this study as a type of coverage.

4. Labeling the movement. This variable measured how each newspaper described
the Chinese democracy demonstrations when they were covered. Key words were

developed to categorize the references into four groups: positive, neutral, moderately

25



negative, and very negative. For example, referring to the demonstrations colorlessly as
marches and rallies, was coded as neutral; as pro-democracy movement or patriotic acts
was coded as positive; as disturbances or riots was coded as moderately negative; and
referring to the demonstrations as turmoil and counter-revolutionary was coded as very
negative.

5. News sources. This described where the stories originated. The five categories
established were: stories reported by reporters of the newspapers or its affiliated news
group; stories collected from other Chinese newspapers or news groups; stories from the
major Western news agencies such as AP, UP], or the New York Times; stories from
China's only official news agency, Xinhua News Agency, or speeches of Chinese officials;
and stories from special individual contributors such as columnists or known scholars.

6. Causes of the movement. This explained what the causes of the movement were
when each newspaper covered activities in the student movement. In other words, this
described each issue that led to another wave of demonstrations. Issues like Hu's death,
unfair judgement of Hu's status, and a People's Daily's editorial fluctuated with the amount
of coverage. Categories of causes were "mourning of Hu's death," "exploration of
democracy," "demands for democracy," "indifference of government towards
demonstrators' requests," "repression of the movement, both verbal attacks and physical
violation" and "manipulated by a few black hands (ring leaders)."

7. Purpose of the movement. This explained how each newspaper portrayed the
purpose of the movement when it covered the demonstrations. Categories selected were
"mourning Hu's death," "democracy," "correction of existing corruption,” "freedom of
speech," "riot," and "anti-government or anti-revolution."

8. Government's reaction toward the demonstrations. This covered what action or

attitude China's government took against the demonstrators both at Tiananmen Square and

26



elsewhere inside mainland China, according to the description of each newspaper.

Categories used were "criticism of the demonstrations," "neither criticism nor approval of
the demonstrations," "both criticism and approval of the demonstrations,” and "approval of
the demonstrations."

9. Ordinary citizens' reaction toward the demonstrators. This covered how each
newspaper described the general residents’ action and attitude towards the demonstrators.
Categories for this measurement were "criticism of the demonstrators,” "neither criticism
nor approval of the demonstrators,” "both criticism and approval of the demonstrators,"
and "approval of the demonstrators."

10. Coverage of the key players in the movement. This measured the amount of
coverage each of the following key players had in each of the three newspapers,
respectively: Chinese students in China; Beijing government; ordinary citizens; journalists
and intellectuals; workers and merchants; the military and the police; non-Communist
associations (including both political and religious groups); Hong Kong government,
residents and celebrities; Taiwan government, residents and celebrities; overseas Chinese
(those living outside of China yet not in Taiwan, Hong Kong); Western countries and
Japan; and Communist countries.

11. Typical themes. This was meant to highlight the relations among China, Taiwan,
and Hong Kong, with categories like "the movement's impact on Hong Kong," "the
movement's impact on Taiwan and the unification of China" and "the partisan reportage of
the government controlled press in China." However, the coding failed to generate enough
meaningful content in these categories because most of the stories were not focusing on
these themes at all.

12. Layout. This recorded any eye-catching effects that were used in the layout of a

story. A prominent story often was presented with one of the following: colorful headline,

27



extra large fancy fonts, and unique border plus shaded headline.

Six time periods. The coverage was divided into six time periods between April 15
and June 10, 1989. The following time periods were used to generate more meaningful
findings.

1. April 15 - April 25: Demonstrations and other activities led by the public's concern
about Hu (i.e., his death; judgment of his status).

2. April 26 - May 3: People's Daily called the demonstrations riofs in its editorial,
igniting more massive demonstrations nationwide.

3. May 4 - May 16: Opinions were split among the government leaders and a
student hunger strike began after demands for dialogue between government and students
failed.

4. May 17 - May 19: The hunger strike continued until a visit by Party Secretary
General Zhao Zhiyang and Premier Li Peng and more massive demonstrations were held
in support of students.

5. May 20 - June 2: Martial law was enforced, more support came from the masses
and from overseas and the military surrounded Beijing.

6. June 3 - June 10: The June 4 massacre occurred, martial law continued, some
demonstrations occurred, demonstrators were arrested and some government leaders were
demoted.

The following chapter, Chapter 4, provides further discussion on these six time
periods and the development of the movement.

Intercoder reliability. Ten percent of the total sample of news stories or editorials

were randomly selected from each of the three selected newspapers from April 15 through
June 10, 1989. Using the definitions and categories above, two coders coded all 350 stories

independently. Scott's pi index,

28



pi= (% observed agreement - % expected agreement)

(1 - % expected agreement),
was used to measure the percentage of agreement among coders (Wimmer & Dominick,

1991, p. 173). The intercoder reliability coefficient was .85.

29



CHAPTER IV

CHINESE DEMOCRACY MOVEMENT: AN OVERVIEW

The 1989 Chinese student movement involved thousands of Chinese students and
other Chinese both inside and outside of China. As a result of the technologies of the
modern media, the movement's dramatic developments--along with its democratic
attributes--attracted global attention.

During the movement, the media competed to give their versions of what was
happening and to predict what would be happening next. Since then, many writers have
rushed to publish their memoirs and analyses of the movement. Because of the
complexity and the scale of the movement, unfortunately, the news coverage articles and
books often differed in their interpretation of what happened. Some differences can be
easily explained by a narrow approach one writer took or a subjective and skewed
perspective one had of the events. This can also explain why the Chinese official
newspaper, People's Daily, intentionally ignored some facts and skewed certain opinions.
But prior to any further discussion of coverage of the movement, it is necessary to provide
an objective narrative of the events and the social context in which this movement occurred.
This purpose of this chapter is to provide an account of the events leading up to the June 4
massacre and some historical background information.

Chronology of the Chinese Democracy Movement in 1989

The chronology presented here covers the 57 days between April 15 and June 10,
1989. Although the origins of the movement included many factors stretching as far back
as the May Fourth movement in 1919, most people marked April 15, 1989 as the

beginning of the 1989 Chinese democracy movement. It was after learning about former

30



Party leader Hu's death on this day that a series of massive pro-democracy protests and
rallies began.

April 15-April 25, 1989. During this period, Beijing students initiated the first wave
of demonstrations and other activities to express the public's concern about Hu's death and
the official judgment of Hu's status.

After being forced to resign as Communist Party general secretary in January 1987
for failing to crack down on student unrest, Hu had become something of a hero to
Chinese intellectuals and liberal reformers. Hours after his death, students at Beijing
University began hanging large-character posters mourning Hu and suggesting that "the
wrong man died.” The poster protest also occurred at other universities in the Chinese
capital. Demonstrations started on April 16 in Shanghai and Beijing. They grew fast as the
days went by and attracted thousands of students and onlookers into Tiananmen Square
(Hitchings, 1989; Yi & Thompson, 1989).

Wreaths were placed under the Monument to the People's Heroes in the Square to
mourn Hu, and a predawn sit-in was staged in front of the Zhongnanhai compound that
houses the offices and residences of top government leaders; students demanded a dialogue
with Premier Li Peng. By April 20 the demonstrations spread to Nanjing, Wuhan,
Shanghai, and other major cities across the country.

On April 22, ignoring the official's warnings to clear the Square, 100,000 students
and supporters gathered and commemorated Hu outside the Great Hall of the People where
the official memorial service was held. The demonstrators called for political reforms
including freedom of the press, speech, and assembly and demanded a meeting with
government officials. All of these requests were ignored by the officials. On the same day,
riots were reported right after the televised broadcast of Hu's memorial service in Xi'an and

Changsha, two provincial cities in China.

31



Thousands of Beijing students began an indefinite boycott of classes on April 23 that
was supported by many professors. On April 24, an outspoken newspaper based in
Shanghai was banned after it printed articles criticizing the government and supporting the
students' demands for reform (Hitching, 1989; Simmie & Nixon, 1989; Yi & Thompson,
1989).

April 26-May 3. 1989. A harsh editorial that was published by the People’s Daily on
April 26 accused the students of creating turmoil. "The whole nation must understand
clearly that if we do not resolutely stop this unrest, our state will have no calm days. This is
a grave political struggle facing the whole party and the people" (People’s Daily, April 26,
1989, p. 1). The government also warned against continued protests. The editorial ignited
more massive demonstrations nationwide. On the same day in Shanghai, the editor of the
World Economic Herald was dismissed for publishing an article commemorating Hu and
criticizing the sacking of Hu. It was an "account of his serious violations of discipline”
(Hitchings, 1989; Yi & Thompson, 1989).

In defiance of the People's Daily editorial, on April 27, more than 100,000
demonstrators, cheered on by half a million workers and citizens, marched through human
barricades formed by the police for more than 12 hours, forcing the government to agree to
a dialogue with the students. At this stage, the demands were expanded to include relief
from inflation and an end to official corruption (Hitchings, 1989; Landsberger, 1990; Yi,
1989).

Chinese government officials on both the state level and the municipal level met on
April 29 and April 30 with groups of hand-picked student representatives, which were
dismissed by many students and a newly founded yet unofficial Beijing Students'
Autonomous Federation (BSAF). Students handed in a list of petitions to the politburo of

the government and gave them 24 hours to reply or face demonstrations on May 4. The

32



petitions called for a new and televised dialogue between the representatives chosen by the
students and high-level officials. But the government formally rejected the petitions and
refused to recognize the BSAF as a legal organization.

Meanwhile leading intellectuals were voicing their support for the students. Shocked
by the World Economic Herald incident, more than a hundred reporters from People's
Daily demanded a dialogue with their highest management (Sixty-four HK Journalists,
1989).

May 4-May 16, 1989. During this period, massive demonstrations were joined by

tens of thousands demanding democratic reforms. Hunger strikes were started by the
students as demands for dialogue between the government and the students were rejected.

Up to 100,000 students and workers joined by hundreds of supporting journalists
and intellectuals protested official corruption and called for freedom of speech while
commemorating the May Fourth Movement. Several hundred Chinese journalists staged a
demonstration of solidarity outside the headquarters of the official Xinhua News Agency in
Beijing and a petition carrying 1,013 signatures of journalists was delivered to the All
China Journalists Association. The petition marked the first time in China's history that
journalists openly demanded a dialogue on press reform with Party leaders in charge of
propaganda work.

During this period, opinion split between the reformers and the hard-liners in the
Chinese government on their perceptions of the student demonstrations. In the Asian
Development Bank meeting, Party Secretary Zhao Ziyang declared that "the just demands
of the students must be met" and that "we should solve the problem in a democratic and
legal way." A few days later, Zhao reconfirmed the patriotic nature of the student
movement and proposed to the politburo standing committee that the April 26 People's

Doaily editorial be retracted. His proposal was voted down four to one (Landsberger, 1990).

33



It was also during this period that hundreds of foreign journalists gathered in
Beijing to cover the first Sino-Soviet Summit since 1959. That gave the protesters an
international media stage; the state-controlled Chinese press had initially given only scant
coverage to the unrest.

May 17-May 19, 1989. During this period, more than 1 million people twice took to
the streets of Beijing to support the students and a hunger strike continued until visits were
made by Party Secretary General Zhao and Premier Li. However, students declared that
they would resume the hunger strike within hours of ending it when they learned that the
possibility of Martial Law was approved and that Premier Li had again accused the
students of creating turmoil.

A broadcast dialogue, held between student representatives and Premier Li broke off
because of Li's refusal to discuss the students' demands.

May 20-June 2, 1989. During the period, martial law was enforced. More support
came from the non-student masses nationwide and from overseas; more and more military
units surrounded Beijing (Hitchings, 1989; Landsberger, 1990).

On May 20 martial law was declared by Premier Li, troops were brought in to clear
out the protesters, and satellite transmission to foreign countries was halted. Martial law
forbade any marches, rallies, strikes, boycotts of classes, or interviews. This stirred up
waves of massive demonstrations to protest the declaration of martial law. More than 1
million people demonstrated in Beijing, tens of thousands in Shanghai, hundreds of
thousands in Guangzhou and Xi'an, and similar rallies were also held in more than 20 cities
across China (Hitchings, 1989; Landsberger, 1990; Yi & Thompson, 1989). On May 30,
at the height of these demonstrations, the Goddess of Democracy was erected in
Tiananmen Square.

In Hong Kong, 1 million people marched through the central business district and

34



expressed support for the Beijing demonstrations. Hong Kong entertainers staged a 12-
hour benefit concert and collected HK$12 million (roughly $1.5 million U.S. dollars) for
the Beijing demonstrators. The situation in China triggered an 11% drop in the Hong Kong
stock market on May 22, the largest one-day fall experienced by the market since the 1987
worldwide stock market crash (Hitchings, 1989; Sixty-four H. K. Journalists, 1989).

Around the world, overseas Chinese held sympathy rallies in major cities including
Paris, London, Tokyo, Los Angeles, San Francisco, and Washington, DC.

The increasingly heated internal struggle among Chinese party leaders was strongly
felt but not confirmed. This resulted in inaccurate reporting in the Chinese press in Taiwan,
Hong Kong, and the United States and spread rumors in Chinese communities as well as
among China observers.

June 3-June 10, 1989. From the night of June 3 through dawn of June 4, the
massacre took place. During this period, martial law continued, some demonstrations
occurred, massive arrests of demonstrators began, and shake-ups in the Party leadership
were announced.

As the military forced its way towards Tiananmen Square on the night of June 3 and
cleared the Square with gunshots and violence, the seven-week-old democracy movement
came to a halt. Casualties were reported to be in the thousands by Hong Kong and Western
media although the Chinese government admitted that only a few hundred were killed
(Sixty-four HK Journalists, 1989; Morrison, 1989).

The massacre was condemned worldwide and protests erupted in numerous cities
across China. However, nationwide massive arrests of demonstrators and those who
supported the demonstrations started within days of the massacre. Among those arrested, a
few were executed and some were sentenced to years of imprisonment.

One hundred thousand concerned Hong Kong residents, all dressed in black, rallied

35



to protest the massacre. The Hong Kong stock market dropped 22% as traders reacted to
the event (Sixty-four HK Journalists, 1989; Hitchings, 1989).

Throughout these eight weeks, the demonstrations remained nonviolent and peaceful.
The tactics the students adopted--marches, demonstrations, sit-ins, petitions, boycotting
classes, dialogues and hunger strikes--all reflected the intention of avoiding any social
turmoil (Li, Mark & Li, 1990; Li, 1990).

May Fourth Movement

Inflation, official corruption, student grievances, and former party leader Hu's death
were among the reasons given for the movement. Another important reason for the
movement that is often ignored is the spirit of the May Fourth Movement.

The May Fourth Movement took place in 1919, and was named after the date when
police in Beijing arrested and beat up scores of student marchers for taking part in a
demonstration protesting certain terms of the Treaty of Versailles, under which World War
I allies would transfer parts of China formerly under German control to Japan, rather than
returning the territories to the Chinese. Like so many student movements in so many times
and places, the May Fourth Movement became as much a fight for the right to protest as a
struggle against imperialism and corruption (Wasserstrom, 1990).

The meaning of the term "May Fourth" often went beyond just "a synonym for
patriotic student activism," Wasserstrom (1990) noted, explaining that the intellectuals and
politicians had added more significant meanings to it. To intellectuals, it was associated
with free thinking and a search for enlightenment--the concepts of science and democracy.
The Chinese Communist Party marked May 4, 1919 as the beginning of the "New
Democratic Revolution” that eventually resulted in the new China.

Using the positive myth surrounding the May Fourth traditions, which were defined

as patriotic, natjonalist, and democratic, Chinese scholars and politicians commemorated

36



the May Fourth anniversary every year with debates and criticism of current Chinese
politics.

It was not surprising that long before Hu's death, student activists in Beijing and other
cities had been planning to use the occasion of the 70th anniversary of the May Fourth
Movement to start a new round of demonstrations protesting government corruption and
the lack of political reform (Wasserstrom, 1990). Hu's death on April 15 merely provided
a reason for the demonstrations to start two weeks ahead of schedule. "Had there been no
student movement of April 1989," David Kelly (1990) contended, "the 70th anniversary of
the May Fourth Movement would have brought about a natural peak of consciousness-
raising. Even without this, intellectuals were becoming aware as never before of both their
own and the nation's predicament and of the need to act in concert to deal with it" (p. 26).

When student protesters in the Spring of 1989 appropriated the symbolism of May
Fourth and viewed their actions as part of a tradition of patriotic political engagement, the
official press tried to present pro-democracy protesters as being influenced by Western
ideas, or portrayed the demonstrations as mere "riots" stirred up by "small groups of
troublemakers" with anti-government agendas.

The democracy movement in the Spring of 1989 had inherited the May Fourth spirit

and carried it forward to new heights (Li, Mark & Li, 1990).
Hong Kong's Return to China in 1997

In 1997 Britain will turn over its last colony, Hong Kong, to the People's Republic
of China as a special capitalist region of socialist China. Because of the 1997 factor and
Hong Kong's proximity to China, the people of Hong Kong have great concerns about
how the 1989 Chinese democracy movement evolved and what it accomplished.

Aware that today's Beijing may be tomorrow's Hong Kong, the people of Hong

Kong, from the general public to celebrities, actively involved themselves in the process of

37



supporting the Beijing students. Not only did they have a million people demonstrate to
denounce the implementation of Martial Law in Beijing, they also donated more than ten
million Hong Kong' dollars collectively and transported badly needed tents and cash to the
students occupying Tiananmen Square (Sixty-four HK Journalists, 1989).

With 1997 approaching, the Hong Kong press watched Beijing's moves with
immense apprehension (Chan & Lee, 1991). However, the objectivity of the reportage
suffered when the reporters became participants rather than distant observers. In the Spring
of 1989, witnessing the struggle for a democratic China, the conflicts between being a
concerned Chinese and an objective journalist often pushed the Hong Kong journalists into
a catch-22 situation. "Self-consciousness, patriotism, and professionalism tangled together”
when they covered the students' demonstrations in Beijing. They saluted the demonstrators
with "V" signs, dipped in their own wallets for donations, treated students to hot meals,
some cigarettes, and even loaned their hotel rooms to student leaders for meetings or for
rest (Low, Wang, Chan, Fan, & Lat, 1939).

Taiwan's Mainland Policies

After eight years of civil war and 40 years of hostilities, Communist China and
Nationalist Taiwan are finally carefully testing the cold water that separates them. In the
late 1980s, Deng signaled to Taiwan that his philosophy of "two systems coexisting in one
country” could apply not only in Hong Kong after 1997, but also to Taiwan in the future.
Following this gesture, the two governments informaily allowed unofficial
communications and visits via a third country or region. However, some politicians were
very bitter about this 'friendly’ gesture taken by Taiwan towards its long term enemy, the
government of Communist China.

In the hope of reforming the government in the process of the Chinese

modernization process, and because of the growing corruption spreading among high-

38



ranking government officials in China, the student demonstrators called for more
democracy and freedom of speech while ignoring the government's prohibition of
unauthorized demonstrations. Taiwan's right-wing activists jumped on the opportunity to
support this 'anti-Communist' movement. After a few speeches to push the government to
take a formal stand in support of the Beijing students, Taiwan activists organized materials
and supplies for the Beijing students. To their surprise, the Beijing students refused to have
anything to do with Taiwan in general (World Journal, May 21, 1989, pp. 2-3). These
activists were left to provide moral support and organize Taiwanese students to collect
signatures (World Journal, May 22, 1989, p. 5).

However, there wasn't any self-motivated demonstrations or deep concern among
the general Taiwan public, like that shown by the Hong Kong people. Thus, it was
Taiwan'’s politicians, rather than its general public, who showed their concern for this event.

The World Journal did have very comprehensive coverage of the event. However,
it was not because of the interest from the Taiwanese public that motivated it to provide
such a high volume of coverage, but rather because of its concerned Chinese readers in the
United States. These readers included many students and political dissidents from China

who could closely relate their own fates to that of the Beijing demonstrators.

39



CHAPTER V
CONTENT ANALYSIS OF THE DIFFERENCES
IN COVERAGE OF THE DEMOCRACY MOVEMENT

Chinese-language newspapers in North America can be divided into two main
categories: those that are fully financed and published by Chinese-Americans or Chinese-
Canadians and those who partially or fully rely on foreign financial and editorial support.
The three dailies in this study, the World Journal, People's Daily, and Sing Tao Jih Pao,
belong to the latter. Because of the linkage with their parent news groups in their
homelands, these newspapers are usually shaped by two sets of constraints: their
homelands and their host countries. By focusing on these three newspapers which shared
the same audience--Chinese and Chinese-Americans living in Northern California--and
their coverage of a same event--the 1989 pro-democracy movement in China--this study
was designed to identify the characteristics of each newspaper as well as the differences
among them.

Coverage in the World Journal

The World Journal was founded in the United States in 1976 by the Taiwan-based
United Daily News Group. It was set up "to provide Chinese Americans with news of their
homeland and to ensure that Chinese Americans have the information they need to adapt
themselves to their new communities" (World Journal Inc., 1990). Today it publishes
four North American editions in New York, San Francisco, Los Angeles, and Toronto to
serve the East, West, and Central United States as well as Canada, respectively. In addition
to these four publishing offices, there are two dozen business offices in between to assure
its services to every Chinese-American community.

This study concentrates on the San Francisco edition, which serves Northern

40



California, Nevada, Idaho, Oregon, Washington, Alberta, and British Columbia. Like
many Chinese-language media in the United States, the World Journal doesn't have an
independent circulation index. However, it claimed "of the 350,000 Chinese-Americans
living in the area, over 150,000 read the World Journal daily" (World Journal Inc., 1990).
More than 60% of its readers have been living in the United States for five to ten years,
while the rest have lived here for less than five years.

Believing that those of Chinese descent had a thirst for news of the people and
happenings in their homeland, the World Journal devoted half of its news hole to Chinese
news, a quarter to news in America, and the rest to both world news and San Francisco
Bay Area news (World Journal Inc., 1990).

Although its parent news group has a full news agency and 18 publications that
circulate throughout the world, the operation of the World Journal in North America is
centrally managed by its head office established in New York. Seven days a week, the
New York office prepares the important news pages and transmits them via satellite for
use in all North American World Journal editions (World Journal Inc., 1990). In addition,
the entertainment section, including the Sunday magazine, is prepared and transmitted
directly from its parent news group in Taiwan. What distinguishes each of the four North
American editions are their local news and local advertisements.

Coverage of the Chinese democracy movement. In the Spring of 1989, the World
Journal used up to 60% of its average daily news hole to cover the Chinese pro-democracy
movement. The amount of news coverage grew gradually as the event developed and
received more and more attention (see Figure 1). During this gradual growth, it was the
individual incidents that created one wave of coverage after another. These incidents
included the non-official funeral for Hu attended by 20,000 students and residents in

Tiananmen Square on April 22, a 14-hour march joined by tens of thousands to protest the

41



negative People's Daily editorial on April 27, the thousands of students and journalists
who demonstrated on May 4 to commemorate the May Fourth Movement of 1919 and to
demand freedom of the press today, and the announcement of Martial I_:aw on the night of
May 20. Each of these incidents set a new peak in the World Journal 's coverage of the
pro-democracy movement.

Of the total coverage, 72% appeared in the first nine pages of the 60-page-newspaper.
These foremost pages include three pages of Major News, one page of Living, two pages

each for Taiwan News and Hong Kong News, and one page for Mainland (China) News.

Figure 1

Percent of News Hole in the World Journal Devoted to the Democracy Movement between
April 15, 1989 and June 10, 1989

Percent of News Hole in World Journal
70 -
60 -
50 - ﬂ
40 1
30

20
10 -

Percent

T T T T T T T T T
419 424 429 54 593 514 519 524 529 683 6/8
Dates of Coverage

Type of coverage. The World Journal had a great interest in reporting the Chinese
student movement not just as a news event, but also for its political interest. It used up to

60% of its news hole to cover this event, as shown in Figure 1. More than 86% of this

42



coverage was news stories and news pictures that focused on the day-to-day developments
of the event, while 10% was editorials and commentaries.

For instance, two weeks after Hu's death and a series of demonstrations, the World
Journal devoted 24 stories to the coverage of the event on May 1, 1989. Twenty-two of
the items were news stories and photos. Topics included discussion of the so-called
dialogues held between the Beijing government and their hand-picked students, the protest
of People’s Daily reporters that ensued as the result of the cease of publication of an
outspoken newspaper--the World Economic Herald--and waves of scholarly conferences,
street demonstrations, and financial support from Hong Kong and the United States as the
overseas Chinese responded to the movement. By May 21, five weeks into the movement
and less than 24 hours after the martial law announcement, the World Journal devoted
38% of its news hole to the movement and increased its coverage to 58 stories. Of these,
53 were news stories and news photographs. They reported the latest actions taking place
in Beijing, especially that of the military. Half a million people rallied in Hong Kong and
many demonstrated in America to denounce Beijing's martial law. Some Taiwanese
officials also considered sending the most needed supplies to the Beijing demonstrators
through informal channels.

Although coverage of the day-by-day developments satisfied general readers, the
World Journal was interested in exploring the potential political implications of the
movement. On April 18, three days after Hu's death and after there had been a few
demonstrations to mourn him, the World Journal pointed out that "by mourning Hu,
Chinese intellectuals clearly expressed their requests for both economic and political
reforms which Hu supported. In contrast, Deng only allowed adoption of Western
technologies but not Western ideologies. In order to prolong its dictatorship, Deng's

government would never let in any temptations of freedom and democracy"(World

43



Journal, April 18, 1989, p. 2). On April 22, when analyzing the six demands of
demonstrators, the World Journal commented "though students did not verbally call for
ignoring the leadership of the Communist Party and government, their demonstrations
themselves were signs of negation towards such leadership"(World Journal , April 22,
1989, p. 2).

Sources of news. The World Journal is part of the Taiwan-based United News
Group, which has a worldwide news agency. Relying on its own reporters and its parent
.-news group overseas, the World Journal generated 76% of its news on the event. The rest
of the news was from Western news agencies (19%) and the other from Chinese news
groups (5%).

Caution should be used when reading these figures. Because of the complicated and
fast development of the movement and because of the usual disinformation policy
practiced by the Beijing government, it was very hard to maintain accuracy in reporting
news on this event. Although American newspapers insisted on not printing any news
without more than one source (He & Zhu, 1994), many Chinese-language newspapers
went ahead with information sometimes without clear and reliable sources (Low, Wang,
Chan, Fan, & Lai, 1989). The World Journal had news stories with sources such as "a
summary of the Western media" and "according to an unidentified source." Not
surprisingly, the World Journal printed rumors at times. On June 6, two days after the
Beijing massacre, in two-color and extra-large type, the World Journal claimed "Deng
died, General Yang fled, and Li Peng shot" and "Civil war started . . . PLA Army #38 and
#39 Closed in to Attack #27 Near Tiananmen Square.”

However, the World Journal depended very heavily on AP, UPI, Reuters, and other
Western news agencies for photographs of the developments inside China. Its own

reporters took most of the pictures taken outside of mainland China.

44



Although the World Journal had always designated one-sixth of its second page for
daily editorials, many commentaries on other pages were often filled by known scholars
from either Taiwan or China. Occasionally, the World Journal reprinted commentaries
and analyses that ran in other newspapers or the full speech of some politicians. For
example, on June 1 the World Journal had five commentaries: one was an analysis of
Bush's China policy by the Christian Science Monitor, two were analyses by a special
contributor to the World Journal on the power struggle between Li Peng and his rival Zhao
Zhiyang, and the last two were pieces by several mainland scholars located at Stanford
University and the University of California-Berkeley. This illustrates why more than half
of the commentaries and editorials in the World Journal were not written by staffers.

During April 15 to June 10, sixteen advertisements were coded for this study
because their content directly related to the movement. Of these, 94% were sponsored by
readers and special interest groups in Northern California to express their support for the
students after the Martial Law was announced and to condemn the Chinese government

after June 4 Massacre occurred.

Table 2
Type of coverage in the World Journal

Sources News Features Editorials Photo Ads
(n=1.137)  (n=43) (n=160) (n=220) (n=16)
Own staff 76% 47% 33% 32% 6%
Western Agencies 19 12 13 66 0
Others 5 25 54 2 94

Note. "Own staff” refers to source from World Journal and its parent news group
overseas. "Western Agencies" include sources from both newspapers and news agencies
from the West. "Others" includes sources from other Chinese newspapers and news
agencies worldwide as well as individual special contributors.

45



Tone of the coverage and sources of news. Overwhelmingly, the World Journal
covered the movement in a positive (79%) and a neutral (19%) tone. Table 3 indicates that
more than 95% of the news from the World Journal, other Chinese newspapers, and
agencies in Hong Kong and Taiwan, and Western agencies were in a neutral to positive
tone. In contrast, stories that originated from Xinhua News Agency, the official

Communist news agency in China, were primarily negative (83%).

Table 3

Tone of the Coverage and Sources of News in the World Journal

Tone Own Other Western Xinhua
Staff Chinese Agencies Agency
(n=965) (n=145) (n=348) (n=24)
Positive (79%) 83% 78% 74% 4%
Neutral (19) 17 20 25 13
Negative (2) 0 2 1 83

Note. "Other Chinese" includes sources from other Chinese newspapers and agencies in
Hong Kong and Taiwan as well as individual special contributors. "Xinhua Agency"
includes sources from People's Daily and Xinhua News Agency, the two mouthpieces of
the Beijing government.

Purpose of the movement and the sources of news. The study found a very high
correlation (r =.89) at the .001 level of significance between news sources and the
explanation of the purposes of the movement. Most of the portrayals of the 1989 Chinese
student movement from the World Journal, other Chinese newspapers and agencies from
Hong Kong and Taiwan, and the Western news agencies were positive. In contrast, most
of the pieces that originated from Xinhua News Agency, which is owned and tightly
controlled by the Communist government in China, referred to the movement first as

"concerns of the nation,” then "riots" and later "anti-revolutionary and anti-governmental

46



schemes which were organized and manipulated by a few black hands" (Li, 1989).

The World Journal printed a few articles from Xinhua News Agency, mainly
commentaries, to illustrate how the Beijing government responded to the demonstrators'
requests and why waves of demonstrations started. Among those being reprinted in the
World Journal were the "April 26 Editorial” that originated in the People’s Daily, which
defined the movement as "riots," and a full version of the Martial Law Announcement
issued by Li Peng on May 20.

Reaction to the mevement. The reaction of the Beijing government and the general
public in China to the Chinese student movement were measured. Excluding the missing 4
issues out of the 56 issues that were published during this period, 63% of the stories
showed that the government criticized the movement and almost none showed support.
However, more than half of the stories (59%) indicated that the Chinese public supported
the students' movement.

Table 4

Reaction to the Movement by China's Government and Residents in the World Journal

Reaction toward Beijing Government Chinese Residents
Movement (n=1.597) (n=1.597)

No Mention 16% 27%
Criticism 63 0

Neutral 21 14

Approval 0 59

Note. "Neutral" includes two categories: "neither criticism nor support" and "both criticism
and support.”

Causes of the movement as the event developed. Because of the complexity and

the constant development of the movement, this study divided the eight weeks of

47



observation into six periods (see Chapter 3). Each period started with a small incident that
touched off a big one. First there were waves of demonstrations and other activities that
resulted from the public's concern about Hu and what it felt was the unjustified official
judgment of his status after his death. Another wave of demonstrations was ignited by the
name-calling editorial of The People's Daily, which referred to the peaceful sit-ins and
demonstrations as "riots" and "disturbances."

In every time period, the World Journal gave various explanations as to why each
demonstration or other activities took place. As time went by, the dominant reasons given
varied. In general, "demands for democracy," "indifference of the government towards the
demonstrators” and "repression of the demonstrators by the government” were the three
major reasons given by the World Journal throughout its coverage. Although the
democratic requests were the causes identified by about 10-20% of the total stories
throughout the six periods, "repression of the movement" was the dominant reason when
People's Daily publicly denounced the demonstrations as riots in the second period, when
martial law was announced in the fifth period, and when the massacre occurred in the sixth
period. In contrast, governmental indifference towards the demonstrations and the
demonstrators' requests was the dominant reason given before the imposition of martial

law.

48



Figure 2

Causes of the Movement over Six Time Periods in the World Journal

80 -

60 4 semaBexms [)omocracy

40 4 = = = Hu's Death

Percent

20 E———— — == = |ndifference

- Oy sy | mssersmns "Black Hands"

A
0 oo e T T e e e Tl e SN e 8

*

rfye= Repression

4/15-4/25
4/26-5/3
5/4-5/16
5/17-5/19
5/20-6/2
6/3-6/10

Time Periods

Coverage in People's Daily

In the People's Republic of China, the People's Daily has been the number one
newspaper in terms of serving the government. In addition to being owned by the
government like 99% of the media in China, People's Daily is supervised by a director
who sits on the Central Committee of the ruling Communist Party. Editorials in People's
Daily have always been interpreted as voicing the official viewpoint of the Communist
Party and the Chinese government (Chang, 1989).

The People's Daily was usually overseen by the propaganda unit of the Central
Committee of the party, which includes a member of the Politburo standing committee. In
1989 as the students’ movement progressed, many journalists, including those from
People's Daily, joined the demonstrations and demanded freedom of speech. As a result of

some dialogues between the journalists and the propaganda unit headed by Hu Qili, the

49



Chinese press tasted a brief breath of freedom in May 1989. Following the announcement
of Martial Law in late May, a "crisis propaganda unit" was set up by the hardline Premier
Li Peng and it replaced the previous unit. This unit drafted the official stories of the
movement for the Xinhua News Agency and it instructed all Chinese media to publish
nothing but only the official stories from Xinhua News Agency when covering the
demonstrations. After the massacre, detachments from the People's Liberation Army were
sent in to guard the compounds at every major media outlet, including the headquarter of
People's Daily (Liang et al., 1989).

In short, People's Daily enjoyed the least freedom in reportage among the three
newspapers under study. Nevertheless, the Spring of 1989 was an exiting and interesting
period for the paper because it was in the middle of the struggle for more freedom of
speech and press and it did experience a short period when it had slightly more
independence from government controls.

Since the overseas edition of People's Daily was also edited in Beijing, it also was
subject to strict organizational control. However, since it is supported by and is a
propaganda organ of the CCP, the People’s Daily overseas edition was the only Chinese-
language newspaper that could afford to send free subscriptions to Chinese exchange
scholars and students; the free subscriptions ended in 1993.

Format. The eight-page overseas edition of People's Daily is published daily
Monday through Saturday. It devotes its front page to major domestic and foreign events,
its second page to commentaries, profiles, and special articles; its third page to economic
news; and its fourth page to politics, law, education, and science. Its fifth page is for
reports on Hong Kong, Macao, Taiwan, and typical hometowns of overseas Chinese. Its
sixth page is for international news and sports, its seventh page is for literature and arts,

and its last page is for excerpts from other newspapers and journals.

50



In 1989, when covering the students' demonstrations, 65% of these stories appeared
on the first page of its overseas edition.

Coverage of the Chinese pro-democracy movement. In Spring 1989, most of the
student demonstrations took place in Beijing, only miles from the headquarter of People's
Daily. In contrast, newspapers overseas were debating how many reporters they could
afford to send to Beijing and whether China's government would accredit additional foreign
journalists to go to Beijing.

If proximity were the only determining factor, People's Daily would have been the
paper which provided the latest and best coverage of the student demonstrations. If the
reporters would have had the freedom to cover the big event that many of their readers
were interested in reading about or to support the demands for "correcting the
governmental corruptions” and "freedom of speech” which were important to Beijing
journalists, People’s Daily would have given the greatest amount of coverage to the
movement. Because of institutional, ideological, and organizational constraints--most of
which go beyond the scope of this study--People's Daily never did use more than 30% of
its total news hole to cover the demonstrations.

Figure 3 shows that the first peak of coverage appeared in late April. During this
period 10,000 students and residents held an outdoor funeral for Hu after their request to
participate in the official funeral was turned down. Also, during this period, students in
Beijing started their walkouts in which nearly a million students and Beijing residents
marched through layers of police to protest against the negative People's Daily editorial
titled: "We must have a clear stand in combating the riots.” The second peak was on the
eve of the martial law in mid-May. In those few days, when hundreds of hunger strikers
were rushed to hospitals, tens of thousands of Beijing residents from all walks of life,

including scholars and government leaders, marched to support the students. The open

51



struggle between Premier Li Peng and Party Secretary General Zhao Zhiyang created a
temporary "power vacuum" that made more coverage, including some prodemocracy

coverage possible.

Figure 3
Percent of News Hole in People's Daily Devoted to Coverage of the Movement between
April 15 to June 10, 1989

Percent of News Hole in People's Daily

70 -
60 -
50 -~
40 -
30 -
20 -+
10 4
0 -

Percent

5/9 514 519
Dates of Coverage

. . = — T T . T
419 424 4/29 5/4 5/24 529 6/3 6/8

Causes of the Movement in People's Daily. In mid-April, 90% of the related
stories in People's Daily attributed many demonstrations and other activities to an act of
"mourning Hu's death." In late April, following its negative editorial calling the
demonstrations "disturbances and riots" and during the martial law period in late May and
early June, People's Daily claimed the students and demonstrators were manipulated by
"a few black hands" behind the scenes. In between these two extremes, for most of May,
People's Daily recognized and attributed the demonstrations to the six requests raised by

the demonstrators, including "correction of corruption” and "freedom of speech.”

52



i

Figure 4

Causes of the Movement over Six Time Periods in People's Daily

100
o

n
80 4"
%

Percent

6/3-6/10 Qe

4115-4125 T3
4/26-5/3 & @
5/4-5/16 3 ;

5/17-5/19 [3
5/20-6/2 5

Time Periods

(]
6o OV / &
2 RS
2 v
40 - P AN

b Democracy
= =[r = Hu'sDeath
&= = |ndifference

= g wmmenen 'Black Hands"

= Repression

Type of coverage and sources of news. Although People’s Daily has more than

600 staff members (Chang, 1989), it relied on Xinhua News Agency for half of its news

and 78% of its commentaries. At least this was the case in reporting the students’

movement in the spring of 1989. In this study, the category "commentaries” included the

official speeches and announcements in People's Daily that were often published as

policies for the Party cadres as well as the local media and the public to study and follow.

Nevertheless, People's Daily photographers took 84% of the news photos for its

coverage of this event. Many of these pictures concerned Hu and his lifelong contributions

to the Party rather than the demonstrators or hunger strikers.

Tone of the coverage and sources of news. Given the fact that People's Daily is

the mouthpiece and the organ of the Communist Party, it is not surprising that 47% of all

its stories on the students' movement were negative.

53




More than half of the stories were either originated by Xinhua News Agency or
speeches of governmental officials. Of the Xinhua stories, 53% were negative, 37% were
neutral, and 10% were somewhat positive toward the movement. Reporters at People's
Daily provided more than one-third of the coverage of which 37% was negative, 46%
neutral, and 17% positive. The one story People's Daily selected from Western

newspapers for reprint was, of course, negative toward the demonstrations.

Table 5

Tone of the Coverage by Sources of News in People's Daily

Tone of Own Other Western Xinhua

Coverage Staff Chinese Agencies Agency
(n=59) (n=17) (n=1) (n=96)

Positive 17% 47% 0% 10%

Neutral 46 6 0 37

Negative 37 47 100 53

Note. "Other Chinese" included sources from other Chinese newspapers as well as
individual special contributors. "Xinhua Agency" includes sources from Xinhua News
Agency and announcements of government officials.

Purpose of the movement and sources of news. All of the stories that originated
from Xinhua News Agency, about half of the total coverage, charged that the
demonstrations were held to create social "riots." Meanwhile all stories contributed by
reporters from People's Daily , which made up the other half of the stories, recognized that
the general democratic requests were the purpose of these demonstrations. This black and
white split between these two official mouthpieces when explaining the purposes of the
same movement sounds almost impossible. It is beyond the scope of this study to provide
an explanation.

Reaction toward the movement. Nearly half of the stories in the People's Daily

54



didn't mention what attitude or actions the government took toward the movement, and

more than three-quarters didn't mention the general public's response to the movement.

Among those stories tI;at did mention the government's and the public's reaction, 31%
stated that the Chinese government criticized the demonstrators and only 2% claimed the
public did the same. In contrast, 11% of the stories showed the public supported the
demonstrators while only 1% of the stories showed the government's support.
Coverage in Sing Tao Jih Pao.

Among the three Chinese-language newspapers in this study, Sing Tao Jih Pao was
the first to launch its overseas edition in America in 1967, about a decade before the World
Journal and two decades before People's Daily. Sing Tao Jih Pao is the biggest rival of
the World Journal for Chinese-language readers in the United States.

Headquartered in Hong Kong, Sing Tao Jih Pao continues to focus on Cantonese
speaking Chinese who came from Hong Kong and south China. Its headquarters in Hong
Kong prepares and edits the major news and news photographs before transmitting them
to its nine overseas offices throughout the world where local news and advertisements will
be added. In 1989, Sing Tao Jih Pao published six days a week from Monday to
Saturday. All six issues usually carried about forty pages evenly split into two sections:
News and Entertainment.

The news section included four pages for main news of the world, the United States,
China, and Taiwan; four pages for Hong Kong news; two pages for finance and
economics; and two for sports. This section also included one page on mainland China and
other Asian countries and one each on California and the United States. The entire
entertainment section is prepared, edited, and typeset in Hong Kong before it is sent

overseas where only local advertisements are added.

55



Forty-five percent of Sing Tao 's coverage on the 1989 students' movement was
found in the first four pages of its overseas edition.

Coverage of the Chinese democracy movement. In April 1989, Sing Tao Jih Pao
did not pay much attention to either Hu's death or the few confrontations between the
students and the police in the capital of China. Even when more and more demonstrations
and other activities took place in late April through mid May, Sing Tao kept its usual
balance of giving no more than 10% of its news reportage of this event. The
announcement of Martial Law in Beijing led to a million people demonstrating in Hong
Kong to protest against the Beijing government. This prompted Sing Tao to increase its
coverage of the movement to 40% of its news hole. On June 5, one day after the massacre,

Sing Tao even devoted more than 60% of its regular news hole to cover this shocking

tragedy.

Figure 5

Percent of News Hole in Sing Tao Jih Pao Devoted to the Coverage of the Democracy
Movement between April 15 and June 10, 1989

Percent of News Hole in Sing Tao Daily

70 1
60 1
50 -
40 4
30 -
20 4
10 4
0 s N AV — VA . . .
4/15 4/20 4/25 4/3 5/5 5/10 5/15 520 525 5/30
Dates of Coverage

Percent

6/4 6/9

56



Type of coverage and sources of news. Among the 1,620 cases from Sing Tao Jih
Pao , 77% were news and 13% were photographs. Only 7% were editorials.

Sing Tao reporters wrote most of the news and only one-fifth of the stories were
from Western newspapers and agencies. Western news agencies also supplied 71% of the
news photos, with Sing Tao's photo journalists providing the rest.

Sing Tao rarely wrote more than one 500-word editorial. More than half of its
editorials and commentaries were from special contributors and a quarter were from
Beijing's official news agency, the Xinhua News Agency. The kind of scholarly political
discussion and analysis frequently published in both the World Journal and People’s
Daily was not generally found in Sing Tao.

Table 6 clearly shows that Sing Tao had little interest in using other Chinese
newspapers or news agencies as sources for its news and feature stories. This could be a

result of the fierce competition among Chinese-language newspapers.

Table 6

Type of Coverage by Sources of News in Sing Tao Daily

Sources News Features Editorials Photo
(n=1.180) _ (n=45) (n=101) (n=200)
Own Staff 72% 36% 12% 26%
Western Agencies 20 2 11 71
Other Chinese 8 62 77 3

Note. "Own staff” refers to source from Sing Tao Daily and its parent news group
overseas. "Western Agencies" include sources from both newspapers and news agencies
from the West. "Other Chinese" includes sources from other Chinese newspapers and
news agencies worldwide as well as individual special contributors.

57



Tone of the coverage and sources of news. Even more overwhelming than that of
the World Journal, 86% of Sing Tao's reportage on the movement was positive and only
3% of it was negative. More than half of the positive stories were reported by its own
reporters, while more than half of the negative stories were from Xinhua News Agency or
Chinese government.officials.

Except for stories from the Xinhua News Agency, most of the stories Sing Tao
selected from other news agencies were either positive or neutral in their reportage of the

students' movement.

Table 7

Tone of the Coverage by Sources of News

Tone of Sing Tao Other Western Xinhua
Coverage Jih Pao Chinese Agencies Agency
(n=1,510) (n=916) (n=156) (n=387) (n=51)
Positive (86%)  89% 91% 87% 18%
Neutral (12) 11 8 12 12
Negative (3) l 1 1 49

Note. "Other Chinese" included sources from other Chinese newspapers as well as
individual special contributors. "Xinhua Agency" includes sources from Xinhua News
Agency and announcements of government officials.

Purpose of the movement and the source of news. Similar to that of the World
Journal and People's Daily, Sing Tao Jih Pao also had a very high correlation (r=.90)
between the sources of stories and the explanation of the purpose of the movement at the
.001 significance level. Findings showed that all stories reported by reporters of Sing Tao
contended that the purpose of the demonstrations was democracy. Stories from Western

agencies claimed "freedom of speech” was the main purpose of the demonstrations while

58



those from Xinhua News Agency charged that their purpose was to create "riots.” Stories
that originated from other Chinese newspapers, agencies and individual contributors had a
40-60 split, the former group holding that to "correct existing corruption” was the purpose
while the latter attacked the demonstrations aimed to be "anti-governmental.”

Reaction to the movement. The reaction of the Beijing government and the general
Chinese residents in China to the Chinese student movement were coded and compared.
Excluding the missing 2 issues out of the 48 publications, 69% of the stories showed that
the government criticized the movement and almost none showed support. However, more
than half of the stories (62%), indicated that the Chinese residents supported the students’
movement.

Table 8
Reaction to the Movement by China's Government and Residents in Sing Tao Daily

Reaction toward Beijing Government Chinese Residents
Movement (n=1.620) (n=1.620)

No Mention 10% 27%

Criticism 69 0

Neutral 20 11

Approval 1 62

Note. "Neutral" includes two categories: "neither criticism nor support” and "both criticism
and support.”

Causes of the movement over six time periods. Sing Tao identified four main
reasons that resulted in one demonstration after another (see Figure 6).

"The democratic requests ranging from correcting corruption to equal dialogue with
the government" had always been a reason given in Sing Tao stories throughout the eight

weeks of study. In April it was the explanation for half of the stories, then in May it was

59



the explanation for only 10% of the stories. "Public concern towards Hu and the unfair
judgment of him" was the reason for half of the stories only in mid-April, immediately
after Hu's death. Starting in May through the eve of Martial Law, "indifference of the
government towards the demands raised by the demonstrators" became the most dominant
cause for demonstrations, according to Sing Tao's coverage. Once Martial Law was
announced on May 20, it was "government's repression of the demonstrators" that caused
new waves of demonstrations and other activities.

Sing Tao used very little of its space on scholarly analyses of the movement or
China's political situation in general. Neither did it use much space to reprint the Beijing
government's accusation of "a few black hands" that manipulated the student movement
behind the scenes. Sing Tao did not assume that the Beijing government was being
indifferent and repressive towards the student demonstrators at the beginning like the

World Journal did.

60



Figure 6

Causes of the Movement over Six Time Periods in Sing Tao Jih Pao

100 -

80 -

—u—— Democracy
60 -

-r\/ "~

40 3

= = = Hy's Death

Percent

4 === 0= = |ndifference
20 A [V 4

smane o wenn "Black Hands"

0

== Repression

415-4125 B,
4126-5/3 4 &
545116 t1f

517-5119 4

Time Periods

Comparison of the World Journal, People's Daily, and Sing Tao [ih Pao

In the above discussion of the coverage of each of the three Chinese-language
newspapers, there has been some comparisons of their similarities as well as differences.
This section will compare the three papers from four new angles.

Cross-comparison on the percentage of news hole during the six time periods.
As time went by and the movement developed daily, the amount of coverage in the World
Journal, People's Daily, and Sing Tao Jih Pao was very different. While both the World
Journal and Sing Tao increased their coverage sharply to include more and more new
developments as well as to satisfy the increasingly attentive readers, People's Daily cut
down by half its coverage when Martial Law was imposed, only to have the amount of its
reportage peak again after the massacre. Most of the coverage in People's Daily after the
June 4 massacre was editorials and official speeches.

After the June 4 massacre, the World Journal and Sing Tao scaled back their regular

61



news to squeeze in reports and condemning statements that flooded the newspapers. In
addition, both added several pages of coverage of the tragic event every day. Figure 7
illustrates how the amount of coverage in each of the newspapers changed during the six

time periods.

Figure 7

Comparison of the Amount of Coverage by Percent of News Hole during Six Time Periods

60 -

50 -+

40 -

30 -

Percent

4/15-4/25 4/26-5/3 5/4-5/16 5/M17-5/19 5/20-6/2 6/3-6/10
Time Periods

o= \Norld Journal ——D—— People's Daily ~====@==== Sing Tao Daily

Note. The percentage of coverage was the average for each period.

Cross-comparison of coverage on key players. To determine how each of the
three newspapers covered this complex pro-democracy movement, and to determine more
about what key players of the event each newspaper chose to cover and in what amount,
this study measured 16 categories of potential key players. Although many key players
were prominent enough to be recognized by all three newspapers, such as the Chinese
students and government, categories such as the non-Communist associations in China

hardly caught the attention of any of the papers.

62



However, the amount of coverage on the same key player in these three newspapers
varied significantly. When the other two newspapers devoted an equal amount of coverage
to both the students and the government, People's Daily devoted three times more
coverage to the government than to the students. This indicated the tight official control
under which People's Daily was operating. Therefore, it was not surprising that People's
Daily had fnore coverage on the People's Liberation Army (PLA) and on responses from
Communist countries, while it had almost none on the Taiwanese people or the

government of Taiwan (see Figure 8).

Figure 8
Comparison of Coverage on Key Players by the World Journal, People's Daily and Sing
Tao Daily between April 15 and June 10, 1989

50 - B world Journal
40 .
> O people's Daily

[
Q
> 30 4 . .
] Sing Tao Daily
-
© 20 A
-
-4
]
5 10
04 i B ’
8 E B 8 3 x ; &g 32 EF
& a 3 2 £ 2 = 80 2 g =Z
2 S © = S = S
o I3 a I Q
] E
Key Players

Contrast in the tone of coverage. In addition to the amount of coverage, the tone of
coverage on the democracy movement in each newspaper was also very different.

Both the World Journal and Sing Tao Daily consistently provided a very positive
image when they covered the democracy movement. Every day during the spring of 1989,

they published pages of stories on the democracy movement. Of these, 80% were positive

63



and less than 5% were negative (see Figure 9). This obvious tendency of support indicated
the Chinese media's involvement in, rather than being an objective observer of, the
movement.

In contrast to the World Journal and Sing Tao Daily, 47% of the coverage of the
movement in People's Daily was negative. Although this was not surprising given the very
tight organizational and ideological controls that People's Daily was operating under,
almost all of the 16% of its positive coverage was published during the brave breakthrough
for a breath of freedom in mid-May, 1989 (also see Figure 4). The government's
crackdown was both before and after this short period of freedom, which began with the
April 26 Editorial in People's Daily, and was followed by Martial Law that began on May
20, the June 4 Massacre, and a series of arrests.

The 36% of neutral coverage of the democracy movement should not be read simply
as professional objectivity but rather as a collective subtle resistance against the tight
controls of the government. Such examples could be found throughout the coverage of the
movement, especially after Martial Law began on May 20. On the front page of the May
22 People's Daily, directly under Primer Li Peng's announcement of Martial Law and right
next to the Beijing Mayor's announcement of Emergency Ordinance, there was a feature
titled "Days of Martial Law in Beijing." It calmly and neutraliy described the fact that the
demonstrators continued their sit-in at Tiananmen Square and that thousands of Beijing
residents voluntarily blocked all main streets leading toward the Square to prevent the
military's entrance into the city. Despite growing pressure and control from the
government, a similar feature reappeared again and again on the front page of People's

Daily after Martial Law had been imposed.

64



Figure 9
Contrasting Tone in the Coverage of the Democracy Movement by the World Journal,

People's Daily, and Sing Tao Daily.

100
80 -
(4]
g .
S 60 Bl Negative
8
2 40
f=1
S
& 20-
0-

World Journal People's Daily Sing Tao Daily

Overall comparisons of the coverage. Earlier in this chapter, many aspects of the
coverage were discussed within the context of each newspaper. Table 9 provides an overall
look at the differences and similarities among the World Journal, People's Daily, and Sing
Tao Daily in their coverage of the 1989 Chinese democracy movement. Scheffé a
posteriori contrast tests within the framework of an one-way analysis of variance were

conducted for each of the 12 variables in Table 9.

65



Table 9

Comparisons of Means for Coverage of the Chinese Democracy Movement in 1989 by the
World Journal, People's Daily, and Sing Tao Daily

Aspects of World Journal2 People's DailyP Sing Tao Daily® F Scheffe
Coverage (n=1,597) (n=304) (n=1,620) p <.05
W
Tone 1.17 1.50 1.15 33.52%%*  ab, bc
News Source  1.78 2.60 1.81 55.13%*%  ab, bc
Causes of

Movement 2.26 1.55 2.39 26.78*%%%*  ab, bc
Purpose of

Movement 1.78 2.60 - 1.81 55.13%**  ab, bc
Govt. Reaction 1.17 .85 1.21 24.60*%**  ab, bc
Residents'

Reaction 2.70 74 2.76 185.46***  ab, bc
Style 1.71 1.65 1.67 53 n.s.
Layout 1.39 1.26 1.32 1.79 n.s.
Location of

the Event 241 1.32 2.62 93.87***  ab, ac, bc
Story Size  179.13 178.38 138.43 18.36***  ac, bc
Coverage of

Students 16.40 12.17 17.13 3.21* be
Coverage of

Government  15.58 42.86 14.20 106.89***  ab, bc
Note: Majority of the table entries represent means on a scale of 1-5.

*p<.05, **p<.001, ***p<.0001

The findings also indicated that both the World Journal and Sing Tao Daily differed
significantly from People's Daily in their explanation of the causes and purposes of the

movement. However, all three newspapers used a similar style and layout in covering the

66



movement. Although the World Journal and People's Daily seemed to utilize their
editorials more often than Sing Tao Daily, they all shared a similar proportion of news,

features, editorials, and news photos in their coverage of the democracy movement.

Ay

67



CHAPTER VI
CONCLUSION

This thesis examined the coverage of three Chinese-language newspapers in the
United States through an eight-week content analysis of their coverage of the Chinese
democracy movement in the spring of 1989. The dailies studied were the World Journal
from Taiwan, People’s Daily from China, and Sing Tao Jih Pao from Hong Kong.

Because of the historical and geographical separation, political differences and subtle
cultural distinctions, these three regions, as well as their press, tend to view events
differently. This research looked at whether newspapers from these regions would tend to
conform after they "migrated" to the United States and had to compete for the overseas
Chinese audience. Findings in this study indicated that the political differences they
inherited from their homelands were reflected in their coverage of the Chinese democracy
movement in 1989. Although they might have been competing for the same audience,
Chinese and Chinese Americans, it was the agenda back home that shaped the coverage in
these American editions. For these newspapers, it was a case of same owner, same
ideology. In addition, these three newspapers depended on their parent news groups back
home for financial support and much of their news.

These American editions of three Chinese-language newspapers virtually carried on
their representation of the Chinese press in China, Taiwan, and Hong Kong in their
coverage of the Chinese pro-democracy movement. People's Daily was controlled by the
Chinese government that the demonstrators were protesting against. It was natural that a
pro-government agenda would be adopted by People's Daily. This was also reflected by

the distribution of coverage. People's Daily had three times more coverage on the

68



government than on the students who initiated the movement and carried it on as the
prominent key players. Meanwhile the other two newspapers, the World Journal and Sing
Tao Jih Pao, gave an equal amount of coverage to both the students and government. The
government's agenda was also reflected in the tone of coverage. Whenever the
demonstrations were mentioned, half of the time People's Daily referred to them in a
negative tone, while the other two showed consistent support for the demonstrations.

In contrast, Sing Tao Jih Pao from Hong Kong was a more market-oriented
newspaper that depended on its understanding of the public's interest. For most Hong
Kong people, the 1997 factor was a big concern. They watched Beijing's every move
carefully as it would directly influence their fate after Hong Kong returns to China in 1997.
The democracy movement in China addressed the general concern of basic human rights,
which included freedom of speech and the press. To the publishers’ surprise, news about
students demonstrations and Beijing government's responses became the hottest topic.
Hong Kong newspapers thus started to send more reporters to China's capital and allowed
those reporters already in Beijing to stay longer (Sixty-four Hong Kong Journalists, 1989).
The quantity of coverage on the Chinese democracy movement grew even faster when the
public's general concern escalated to collective support for the Beijing students. All of this
illustrated why Sing Tao Jih Pao had the lowest amount of coverage at the beginning, yet
had the highest at the end. It also helps to explain why a majority (86%) of the coverage in
Sing Tao Jih Pao referred to the movement in a positive tone.

The World Journal was a part of the United News Group in Taiwan. Although it
was an independent private news agency, its owner is a member of the central committee
of Taiwan's ruling party. Because of this link with the government and because of Taiwan's
historical interest in monitoring every move of Communist China, the World Journal

carried out this agenda by running more editorials and commentaries.

69



Summary of Findings

This thesis compared the news coverage of the 1989 Chinese pro-democracy
movement in the North American editions of three foreign-linked Chinese-language
newspapers: People's Daily from China, the World Journal from Taiwan, and Sing Tao
Jih Pao from Hong Kong through a quantitative content analysis. The analysis measured
each of the 3,521 news items published by these daily newspapers between April 15 and
June 10, 1989 with 12 coding categories (see Chapter 3).

Major findings are: (1) both Sing Tao Daily and the World Journal increased their
coverage sharply as the movement developed while the amount of People’s Daily coverage
fluctuated along with the oscillation in the tightness of government control; (2) both Sing
Tao Daily and the World Journal consistently covered the movement in a very positive
tone while half of People's Daily's coverage of the movement was negative; (3) both Sing
Tao Daily and the World Journal relied heavily on its own staff and Western news
agencies while 78% of People's Daily coverage of the movement came from Xinhua
News Agency and almost none from Western news agencies; (4) explanations given as
causes of the movement as well as the emphasis given to different key players by the three
newspapers varied significantly.

Contributions to the Literature

This research was a quantitative content analysis of three foreign-linked Chinese-
language newspapers in the United States that explained how political ideologies influence
media coverage. The findings show that these papers carried over the different ideological
influences from their homelands, which contributed to the differences in their coverage of
the same event. Although the differences are apparent in the amount and the tone of
coverage, as well as the emphasis given to various key players in the event, technical

aspects of the reportage, including the style and the layout of stories, tend to be similar.

70



These findings indicate that those Chinese-language newspapers having an organizational
or financial linkage with their homeland parent news group follow the ideological
footprints of their overseas parent news groups.

This thesis contributes to the literature of the 1989 Chinese democracy movement
since it is the first study on the media coverage of the Chinese-language press in the United
States. Previous studies on media coverage of the movement have been focused on either
the Western mainstream media or the Chinese media inside China. This research not only
explored how three very different Chinese-language newspapers in the United States
covered the event, but also compared the differences among these three newspapers. It was
from these newspapers that millions of Chinese and Chinese-Americans learned about the
movement. In turn, it was through these newspapers that they expressed their support for
the demonstrators. Therefore, studies of these newspapers contributed to the scholarly
understanding of the information role played by the Chinese-language press in the United
States during the Chinese democracy movement in the spring of 1989.

Limitations of the Study

Data collection for this study was to include all the coverage of the Chinese pro-
democracy movement in the three targeted daily newspapers from April 15 to June 10,
1989. Although 6 issues out of the 154 total publications were missing, the collection of
3,521 stories during these 57 days was more than sufficient for the quantitative content
analysis conducted for this study.

However, all data were collected from one single news event in the spring of 1989.
To study one newspaper's coverage of several news events in different time periods may
generate a fuller description of its coverage patterns and philosophies.

This study explored the correlations between ideologies and coverage, rather than

other influencing factors which include organizational and individual controls. Interviews

71



with the journalists and editors in the three targeted newspapers were not conducted. Such
interviews could have provided insight which would help to explain why and how they
covered the mo;/ement the way they did.

Directions for Further Research

Little research has been done on the Chinese-lauguage press in the United States.
Today, there isn't any up-to-date directory that lists the more than 100 Chinese-language
newspapers and magazines. The last such publication was published in the 1950s.

Although the World Journal and Sing Tao Daily are the two dominant dailies on the
coasts, it takes a week for them to get to the Chinese communities in the Midwest. Thus,
many smaller Chinese-language newspapers such as the Chinese American Post in Denver
and The Newcomer News in Houston fill in the gap to provide these communities with
local news. However, there are often partisan newspapers in each area claiming their links
with either the Nationalists in Taiwan or the Communists in China.

Therefore, studies need to be done on both the content and factors that influence
Chinese-language newspapers. Suggested research questions are as follows: What is the
organizational structure of Chinese-language newspapers and what are the social and
political environments within which they operate? What kind of professional skills and
training do their staff have? What are the roles and functions of the Chinese-language press
in the Chinese-American communities and in the United States?

Although many books and articles have been written on the Chinese democracy
movement in 1989, most of them are testimonies and chronological recordings of the
event. Despite the few scholarly studies of this event reviewed in Chapter 2, many more
topics concerning the media's role in the movement such as the following should be
explored further: How did the Chinese government orchestrate and escalate its repression

against the demonstrators in the form of a mass media campaign after June 4, 19897

72



REFERENCES

Altschull, J. Herbert (1984). Agents of power: The role of the news media in human
affairs. New York: Longman.

Birt, J. & Jay, P. (1975, September 3). Why television news is in danger of becoming an
anti-social force. The Times.

Budd, Richard W., Thorp, Robert K., & Donohew, Lewis (1967). Content analysis of
communications. New York: The MacMillan Company.

Chan, Joseph M. & Lee, Chin-Chuan (1991). Mass media and political transition: The
Hong Kong press in China's orbit. New York: The Guilford Press.

Chang, Man (1969). The People's Daily and the Red Flag magazine during the cultural
revolution. Hong Kong: Union Research Institute.

Chang, Kuo-hsing (1968). A survey of the Chinese language daily press. Hong Kong:
Asian Programme International Press Institute.

Chang, Kuo-sin (1982). Hong Kong. In John A Lent (Ed.), Newspapers in Asia:
Contemporary trends and problems (pp. 78-94). Hong Kong: Heinemann Asia.

Chang, Tsan-Kuo (1983, August). The Chinese press in the United States: A linkage to
the past. Paper presented at the annual meeting of the Association for Education in
Journalism and Mass Communication, Corvallis, OR.

Chang, Won-Ho (1989). Mass media in China: The history and the future. Ames: lowa
State University Press.

Chen, Zhanghong (1991). Journalism reform in China: A comparative study of the press
performance during the 1989 Tiananmen student movement (Doctoral dissertation,
Oklahoma State University, Stillwater, OK, 1990). Dissertation Abstracts
International, 52, 328A.

Chibnall, Steve (1977). Law-and-order news: An analysis of crime reporting in the
British press. London: Tavistock Publications Ltd.

Chu, James C. Y. (1982). Republic of China (Taiwan). In John A. Lent (Ed.),
Newspapers in Asia: Contemporary trends and problems (pp. 54-77). Hong
Kong: Heinemann Asia.

Faison, Seth (1990). The changing role of the Chinese media. In Tony Saich (Ed.), The

Chinese people's movement: Perspectives on Spring 1989 (pp. 145-163).
Armonk, NY: M. E. Sharpe.

73



Gans, Herbert J. (1979). Deciding what's news: A study of CBS Evening News, NBC
Nightly News, Newsweek, and Time. New York: Pantheon Books.

Golding, Peter (1974). The mass media. London: Longman.

Glasgow University Media Group (1976). More bad news. London: Routledge & Kegan
Paul.

Gouldner, Alvin W. (1976). The dialectic of ideology and technology. London:
MacMillan.

Hachten, William A. (1981). The world news prism: Changing media, clashing
ideologies. Ames: Iowa State University Press.

Hall, Stuart (1981). A world at one with itself. In Cohen, Stanley & Young, Jock (Eds.),
The manufacture of news: Social problems, deviance and the mass media (pp.
147-156). Beverly Hills: Sage.

Harris, Paul (1978). Hong Kong: A study in bureaucratic politics. Hong Kong:
Heinemann Asia.

He, Zhou (1992). The role of the Chinese national news media and the Voice of America
in the 1989 Chinese prodemocracy movement (Doctoral dissertation, Indiana
University, Bloomington, IN, 1991). Dissertation Abstracts International, 53,
1711A.

He, Zhou (1993, July). Freedom of the press in China: Its past, present and future. Paper
presented at the conference on Research and Education in Chinese Mass
Communication, Taipei, Taiwan.

He, Zhou (1994). Personal communication, August 5, 1994, San Jose, CA.

He, Zhou & Zhu, Jianhua (1994, February). The "Voice of America" and China: Zeroing
in on Tiananmen Square. Journalism Monographs, 143.

Hitchings, Thomas E. (Ed.). (1989). Facts on file: World news digest with index (Serial
No. 183680). New York: Facts On File.

Houn, Franklin W. (1956). To change a nation: Propaganda and indoctrination in
Communist China. New York: Crowell-Collier.

Hu, Yuan-yuan (1973). Chinese newspaper coverage of Communist China's admission to

the United Nations. Unpublished master's thesis, San Jose State University, San
Jose, CA.

74



Huffman, Suzanne, Yang, Tai-en, Yan, Liqun, & Sanders, Keith P. (1990, August).
"Genie out of the Bottle": Three U. S. networks report Tiananmen Square. Paper
presented at the annual convention of the Association for Education in Journalism
and Mass Communications, Minneapolis, MN.

Kelly, David (1990). Chinese intellectuals in the 1989 democracy movement. In George
Hicks (Ed.), The broken mirror: China after Tiananmen (pp. 24-51). Chicago, IL:
St James Press.

King, A. Y. (1975). Administrative absorption of politics in Hong Kong: Emphasis on
the grass roots level. Asian Survey, 15, pp. 422-439.

Krippendorf, Klaus (1980). Content analysis: An introduction to its methodology.
Beverly Hills: Sage.

Lai, H. Mark (1987). The Chinese-American press. In Sally M. Miller (Ed.), The ethnic
press in the United States: A historical analysis and handbook (pp. 27-43). New
York: Greenwood Press.

Lam, S. F. & Tam, V. (1990). 1997: Hong Kong in transition. Minneapolis: Hong Kong
China Observers.

Landsberger, Stefan R. (1990). Chronology of the 1989 student demonstrations. In Tony

Saich (Ed.), The Chinese people's movement: Perspectives on Spring 1989 (pp.
164-189). Armonk, NY: M. E. Sharpe.

Lee, Chin-Chuan (1993, April). Sparking a fire: The press and the ferment of democratic
change in Taiwan. Journalism Monographs, 138.

Lendvai, Paul (1983). What is newsworthy--and what is not--in the Communist world?
In John Martin and Anju Grover Chaudhary (Eds.), Comparative mass media
systems (pp. 67-83). New York: Longman.

Lent, John A. (1982). Newspapers in Asia: Contemporary trends and problems. Hong
Kong: Heinemann Asia.

Liang, Mei-Fun, Tam, Wei-Yi, Liu, You-Shiao, Chan, Tin-Kiong, & Ma, Miou-Wua
(1989). Party newspapers do a complete turn about. In Sixty-four Hong Kong
Journalists, People will never forget: A true record of 1989 democracy movement
(pp. 322-327). Hong Kong: Hong Kong Journalists' Association.

Li, Jinkun (1989). 1989: Retrospection and reflection after turmoil. Tianjin, China:
Tianjin Publishing House.

Li, Lu (1990). Moving the mountain: My life in China from the Cultural Revolution to
Tiananmen Square. London: MacMillan.

75



Li, Peter, Mark, Steven, & Li, Marjorie H. (1990). Culture and politics in China: An
anatomy of Tiananmen Square. London: Transaction Publishers.

Liu, Alan P. L. (1982). People's Republic of China. In John A. Lent (Ed.), Newspapers in
Asia: Contemporary trends and problems (pp. 31-53). Hong Kong: Heinemann
Asia.

Liu, Alan P. L. (1986). How China is ruled. New Jersey: Prentice-Hill, Inc.

Low, Wing-Hong, Wang, Han-Gwen, Chan, Tin-Kiong, Fan, Chiou-Wan, & Lai, Pui-Yi
(1989). Dark spots in the glory of Hong Kong journalism. In Sixty-four Hong
Kong Journalists, People will never forget: A true record of 1989 Democracy
Movement (pp. 330-338). Hong Kong: Hong Kong Journalists' Association.

MacFarquar, Roderick (1973, January). A visit to the Chinese press. The China
Quarterly, 53, 145-152.

Martin, John L. & Chaudhary, Anju G. (1983). Comparative mass media systems. New
York: Longman.

Martin, John L. & Hiebert, Ray E. (1990). Current issues in international
communication. New York: Longman.

Merrill John C. (1990). Global elite: A newspaper community of reason. Gannett Center
Journal, 4, 93-101.

Miller, Sally M. (Ed.). (1987). The ethnic press in the United States: A historical
analysis and handbook. New York: Greenwood Press.

Morrison, Donald (Ed.). (1989). Massacre in Beijing: China's struggle for democracy.
New York: Time Inc.

Nasser, Munir K. (1983). News values versus ideology: A Third World perspective. In
John Martin and Anju G. Chaudhary (Eds.), Comparative mass media systems
(pp. 44-66). New York: Longman.

Public Opinion Research Institute of the People's University (1989). A nationwide survey
of journalists on their attitudes toward journalism reform. In Chongshan Cheng and
Xiuling Er (Eds.), An In-depth Examination of Communication Effects in China.
Shengyang, China.

Republic of China: Yearbook. (1989). Taipei, Taiwan: Kwang Hwa Publishing Company.

Rivers, William L., Schramm, Wilbur L., & Christians, Clifford G. (1980). Responsibility
in Mass Communication (3rd ed.). New York: Harper & Row.

Seymour-Ure, Colin (1974). The political impact of mass media. Beverly Hills: Sage.

76



Simmie, Scott & Nixon, Bob (1989). Tiananmen Square: An eyewitness account of the
Chinese people's passionate quest for democracy. Seattle: University of
Washington Press.

Sixty-four Hong Kong Journalists (1989). People will never forget: A true record of 1989
democracy movement. Hong Kong: Hong Kong Journalists' Association.

Shoemaker, Pamela J. & Reese, Stephen D. (1991). Mediating the message. New York:
Longman.

Smith, Anthony (1973). The shadow in the cave. London: Quartet.

Tuchman, Gaye (1978). Making news: A study in the construction of reality. New York:
The Free Press.

Turow, Joseph (1992). Media systems in society. New York: Longman.

Yi, Mu & Thompson, Mark V. (1989). Crisis at Tiananmen. San Francisco: China Books
and Periodicals.

Yu, Jinglu (1988, Summer). The abortive 1956 reform of Chinese journalism. Journalism
Quarterly, 65(2), 328-334.

Yu, Yang-Chou & Riffe, Daniel (1989, Winter). Chiang and Mao in U. S. news
magazines. Journalism Quarterly, 66(4), 913-919.

Wasserstrom, Jeffrey N. (1990). Student protests and Chinese tradition. In Tony Saich

(Ed.), The Chinese people's movement: Perspectives on Spring 1989 (pp. 3-24).
Armonk, NY: M. E. Sharpe.

Wang, Shujen (1991). Factors influencing cross-national news treatment of a critical
national event: A comparative study of six countries' media coverage of the 1989
Chinese student demonstrations (Doctoral dissertation, University of Maryland,
1991). Dissertation Abstracts International, 52, 1930A.

Wimmer, Roger D. & Dominick, Joseph R. (1991). Mass media research: An
introduction. Belmont, CA: Wadsworth.

Zhang, Jianmin (1990, September). A critical analysis of news coverage: A comparison of
news coverage of the Beijing student movement in the People's Daily and the New
York Times. Unpublished master's thesis, Virginia Commonwealth University,
Richmond, VA.

Zhang, Kangcong (1991). A content analysis of major U. S. newspapers' coverage of the

1989 Tiananmen Square massacre. Unpublished master's thesis, University of
South Carolina, Columbia.

77



Zhang, Zhinian (1990, December). Mass media reform movement in China. Unpublished
master's thesis, University of Missouri-Columbia.

Zhu, Jian-Hua (1991). Information availability, source credibility, and audience
sophistication: Factors conditioning the effects of Communist propaganda in China
(Doctoral dissertation, Indiana University, Bloomington, IN, 1990). Dissertation
Abstracts International, 51, 3550A.

Zhu, Jian-Hua & He, Zhou (1990, May). Knowledge of and attitude toward the June 4th
Event: A survey of Chinese students in the United States. Unpublished paper
submitted to the Indiana Center for Global Change and World Peace, Bloomington,
IN.

78



	San Jose State University
	SJSU ScholarWorks
	1994

	Coverage of the 1989 Chinese democracy movement by three Chinese-language newspapers published in the United States
	Jia Kathy Li
	Recommended Citation


	tmp.1290447007.pdf.7CUo0

