San Jose State University

SJSU ScholarWorks

Master's Theses Master's Theses and Graduate Research

1996

Coverage of Mahatma Gandhi in The New York
Times and The Times (London) (1924-1947)

Rajan Zed
San Jose State University

Follow this and additional works at: https://scholarworks.sjsu.edu/etd theses

Recommended Citation

Zed, Rajan, "Coverage of Mahatma Gandhi in The New York Times and The Times (London) (1924-1947)" (1996). Master's Theses.
1278.

DOI: https://doi.org/10.31979/etd.s8jm-nuek

https://scholarworks.sjsu.edu/etd_theses/1278

This Thesis is brought to you for free and open access by the Master's Theses and Graduate Research at SJSU ScholarWorks. It has been accepted for

inclusion in Master's Theses by an authorized administrator of SJSU ScholarWorks. For more information, please contact scholarworks@sjsu.edu.


https://scholarworks.sjsu.edu?utm_source=scholarworks.sjsu.edu%2Fetd_theses%2F1278&utm_medium=PDF&utm_campaign=PDFCoverPages
https://scholarworks.sjsu.edu/etd_theses?utm_source=scholarworks.sjsu.edu%2Fetd_theses%2F1278&utm_medium=PDF&utm_campaign=PDFCoverPages
https://scholarworks.sjsu.edu/etd?utm_source=scholarworks.sjsu.edu%2Fetd_theses%2F1278&utm_medium=PDF&utm_campaign=PDFCoverPages
https://scholarworks.sjsu.edu/etd_theses?utm_source=scholarworks.sjsu.edu%2Fetd_theses%2F1278&utm_medium=PDF&utm_campaign=PDFCoverPages
https://scholarworks.sjsu.edu/etd_theses/1278?utm_source=scholarworks.sjsu.edu%2Fetd_theses%2F1278&utm_medium=PDF&utm_campaign=PDFCoverPages
mailto:scholarworks@sjsu.edu

INFORMATION TO USERS

This manuscript has been reproduced from the microfilm master. UMI
films the text directly from the original or copy submitted. Thus, some
thesis and dissertation copies are in typewriter face, while others may be

from any type of computer printer.

The quality of this reproduction is dependent upon the quality of the
copy submitted. Broken or indistinct print, colored or poor quality
illustrations and photographs, print bleedthrough, substandard margins,
and improper alignment can adversely affect reproduction.

In the unlikely event that the author did not send UMI a complete
manuscript and there are missing pages, these will be noted. Also, if
unauthorized copyright material had to be removed, a note will indicate

the deletion.

Oversize materials (e.g., maps, drawings, charts) are reproduced by
sectioning the original, beginning at the upper left-hand corner and
continuing from left to right in equal sections with small overlaps. Each
original is also photographed in one exposure and is included in reduced
form at the back of the book.

Photographs included in the original manuscript have been reproduced
xerographically in this copy. Higher quality 6” x 9” black and white
photographic prints are available for any photographs or illustrations
appearing in this copy for an additional charge. Contact UMI directly to

order.

UMI

A Bell & Howell Information Company
300 North Zeeb Road, Ann Arbor MI 48106-1346 USA
313/761-4700  800/521-0600






COVERAGE OF MAHATMA GANDHI
IN THE NEW YORK TIMES AND THE TIMES (LONDON) (1924-1947)

A Thesis
Presented to
The Faculty of the School of
Journalism and Mass Communications

San Jose State University

In Partial Fulfillment
of the Requirements for the Degree

Master of Science

by
Rajan Zed

May 1996



UMI Number: 1379393

UMI Microform 1379393
Copyright 1996, by UMI Company. All rights reserved.

This microform edition is protected against unauthorized
copying under Title 17, United States Code.

UMI

300 North Zeeb Road
Ann Arbor, MI 48103



© 1996
Rajan Zed

ALL RIGHTS RESERVED



APPROVED FOR THE SCHOOL OF

JOURNALISM AND MASS COMMUNICATIONS

%@WM/\ %&W\ |

Dr. Stéi)hven Greene

Dr. Zhou He

Dr. William Tillinghast

APPROVED FOR THE UNIVERSITY

de D g



ABSTRACT

COVERAGE OF MAHATMA GANDHI
IN THE NEW YORK TIMES AND THE TIMES (LONDON) (1924-1947)

by Rajan Zed

This content analysis was conducted to determine how two major foreign
newspapers treated Mahatma Gandhi and how much their approaches differed or
were similar.

The study revealed that, despite certain similarities, there were significant
differences in the coverage of The New York Times and The Times (London)
about Gandhi.

It was found that The Times (London) gave more space to Gandhi, had
more unfavorable than favorable items and headlines, used more news reports by
its own sources, gave more coverage to items critical of Gandhi and/or his
actions, offered significantly higher visibility to Gandhi’s viewpoint, as compared
to The New York Times.

In both papers, news reports constituted over 90 percent of all items about
Gandhi. The amount of space for unfavorable items was comparatively highest,
with neutral items outnumbering others in numbers, and unfavorable headlines
outnumbering headlines that were favorable to him. As seen from the coverage,
both papers appeared mainly concerned with the political actions of Gandhi and

did not elaborate on his philosophy of life.




ACKNOWLEDGEMENTS

During the course of writing this thesis and working towards my degree, I
have been fortunate enough to interact with some very nice and great people
without whose help this project could not have been possible. I shall be failing in
my duty if I do not express my sincere appreciation and warm thanks to the
following:

Dr. Stephen L.W. Greene for scholarly guidance, constant support and
valuable suggestions; Dr. Zhou He for knowledgeable advice and thoughtful
assistance; Dr. William A. Tillinghast for expert opinion and helpful instructions;
Dr. Diana Stover for keen interest; Dr. Dennis L. Wilcox for useful help; Dr.
Dennis E. Brown for being a well-wisher and frank critic; Dr. Lucius R. Eastman
Jr. of the Philosophy Department for concern; Pat Fifield of Admissions and
Records for timely assistance; Hjordis M. Madsen of Interlibrary Loan and
Sandra E. Belanger of Reference wings of University Library for skilled help;
father Sohan Lal and mother Kamla Devi for their many sacrifices; wife Shipa
for patience and never-ending support; son Navgeet and daughter Palkin for
suffering with me; George R. Vignolo for ideas; Phillip Rance Taves for loaning

time and insights,



TABLE OF CONTENTS

CHAPTER PAGE
LISTOF TABLES . ... ... ittt e, viii
L INTRODUCTION . . ...ttt ittt e e e et 1
Purposeof the Study ....... ... ... i i, 1
IL LITERATURE REVIEW . ... ... ..ttt 4
Foreign News Coverage . .........couiiiiviinnnennnnnnn.. 4
Content Studies of The New York Times and

The Times (London) .............cciiiiniiii ... 9
Other Related Studies ..............ciiiiiininennnnn.. 15
Coverage of Third World . ........... ..., 18
Functionsof the Press ........... ..ot ennn.. 19
Studies of Gatekeeping ........... ... il ... 19
The New YOrK Times . ..ovvvvennennneennneeennnnnnnn. 21
The Times (London) .........c.iiiiiiii i, 23
India in the United States’ Press ..............covuvununn... 25

British and American Press in India During and
Around the Period of Study ................ ... ... ....... 26
Some Contemporary Opinions About Gandhi ................... 29
Images of Gandhi in America ..............ccoivinennnn... 30
How U.S. Press Viewed Gandhi .............ccovuuinunnnn... 34
Criticism of Gandhi in British and American Press ............... 37
Gandhi’s Views on The Times (London) ...................... 39
How The Times (London) Portrayed Gandhi During Earlier Years .. 39
Gandhi in The New York Times in the Earlier Years ............. 40
Research QUeStions .. ......oiuiitnenn i i nnennnnnn. 42
OL METHODOLOGY ...ttt ittt ittt iie e e e 43
Content Analysis . ...........itiiiiniii 43
Selection of Newspapers ............cccoiiiiiniiinnnnnnnn.. 44
The Period ......... ..o 45
Coding ...... . i e e e e 46
Direction . ...t i e e e . 47
Intercoder Reliability . ............ .. ... 47
IV RESUL TS .. e e e e e e e 49
Space Covered and Numberof Items . ........................ 49
Direction by Number of Items . ............................. 49
Direction by Lengthof Items .. ............ ... vvvnun.... 52
Toneof Headlines .. ...........cciiiiiiininnnnnnnnn. 52




Yearly Distribution of Items . ......... .00, 52

Sources of News RepOrts ... ovvvenneinnin i inennnnn. 57
Topics/Issues Covered .. .....ovuiieiiiniii e, 57
Treatment of Most Emphasized Issues ........................ 57
Classification of Items ............ ...t 62
Research Questions .. .........ccviuiiiniiiininnnnnnnn.. 64

V. DISCUSSION .. e e et e e e 66
Discussion of Results . ....... ... i, 66
Limitations of the Study . . .. ........ ... i, 72
Directions for Future Research ....................cvov..... 72

VL CONCLUSION . ... ittt ittt et et et et 73
REFERENCES . . ... ... . ittt e i, 75
APPENDIXES ... ... . ittt ittt e, 87
Appendix A: Mahatma Gandhi: Principal Dates ................. 87
Appendix B: Coding Sheet ............... ... iiiirn..... 88

vii



TABLE
1. Amount of Coverage of Gandhi in The New York Times

and The Times (London) (1924-1947) . ...................
2. Tone of Coverage of Gandhi by Number of Items (1924-1947) ..
3. Tone of Coverage of Gandhi by Length (in column centimeters)

of Items (1924-1947) ... ... .. . . ..t
4. Tone of Headlines of Gandhi Items (1924-1947) .............
5. Distribution of Items (both written and pictorial) by Direction,

Number, Space Covered, and Year in The New York Times

6. Distribution of Items (both written and pictorial) by Direction,

Number, Space Covered, and Year in The Times (London) . ...
7. Sources of News Coverage of Gandhi (1924-1947) ...........
8. Distribution of Subject Matter by Number of Items ..........
9. Distribution of Subject Matter by Space Covered ............
10. Comparison of Treatment of five Most Emphasized Issues

in The New York Times and The Times (London) Coverage ...
11. Amount and Classification of Items . .....................

LIST OF TABLES

viii



CHAPTER I

INTRODUCTION

Mohandas Karamchand Gandhi (Mahatma Gandhi) fascinated journalists.
It was a mark of distinction for foreign as well as domestic correspondents to be
received by him, to quote him and to depart with marks of his favor. The
American press particularly gave him consistent notice.

This study of Gandhi coverage brings into focus the Third Worid criticism
of Western news coverage of these countries that has been building up for a long
time and has increased in recent years. Various studies (Hart, 1966; Hester, 1974;
Peterson, 1981; Schramm, 1964) provide evidence of underreporting and of a
negative emphasis in western news coverage of Third World countries. India has
been among the worst reported countries in the American press, both
quantitatively and qualitatively. To the western newspaper reader in general and
the American reader in particular, religion in India connotes idolatry, holy men
and sacred cows. For scores of decades, newspapers have told him only about
these; by and large, they still continue to do so (Balaraman, 1954).

"Who sets the agenda?" is another question posed here. Despite the
transformations in the scope and reach of the news media, the executive branch of
the U.S. government, not the media, usually sets the agenda (Serfaty, 1990). The
job of the responsible foreign policy official and the job of the foreign policy

reporter are complementary, not antithetical (Casey, 1963). The newspeople are




willing to withhold news and commentary from publication when publicity would
severely complicate the government’s foreign policy problems (Graber, 1980).
This study looks into the functioning of the elite press of the world on

these and other related issues. In its editorials, The New York Times often takes

position above the battle. Its attitude towards the Soviet Union has resulted in
remarkable distortions in its news columns and in its editorial judgments
(Dinsmore, 1969). As sociologist Paul Hoch (1974) puts it, "The point is that, in
ninety-nine cases out of a hundred, The New York Times will insist on the policy
most in the interest of the corporate business class, without having to be lobbied,
threatened or controlled” (p. 11). Cecil King, former chairman of the biggest
publisher of Britain, IPC, wrote in a report to the British Council, "The British
Press is, in fact, censored. Not directly; not openly by decree. But by the arbitrary
operation of a series of loosely drawn laws which make it hazardous in the
extreme for newspapers to comment or even report on a number of issues of vital
public importance” (Twentieth Century Fund Task Force, 1978, p. 49). The New

York Times, one of the world’s best newspapers, serves as a kind of model or

standard against which other American papers are judged and editorial comment
in a large segment of American newspapers reflects the influence of its editorial
page (Merrill, 1968, p. 269). The Times (London) has been included in the highest
journalistic circles in the world and is perhaps the one paper which most readily
comes to mind when thoughts turn to quality daily journalism. The Times
(London) is still a paper of the Establishment—the government, the nobility, the
ruling class (Merrill, 1968).

Another area this study examines is how the USA and Britain viewed

Gandhi as reflected in their press. Great Britain, for example, was anxious that




3

the United States should view Gandhi and his actions in a light more sympathetic
to British policy. Knowing that the American people, like the British people, are
prone to judge the news on a sentimental basis, great care was taken that
American cofrespondents in London should be "properly" informed on the Indian
situation in which Gandhi was the central figure (Desmond, 1938). To most
British, Gandhi looked very different from the picture that his name immediately
evoked in the minds of most Indians. To most British people, he appeared, first
and foremost, as a political leader of what seemed to them an unreasonable,
“disloyal” movement, a man who refused to work the reasonable reforms proposed
from time to time by the British, and preferred appeals to mass emotion, thus
arousing the passions of undisciplined millions. Americans, Europeans, Africans
and other Asians might have ideas about him that were quite different from either

the Indian or the British view (Alexander, 1969).



CHAPTER 1I

LITERATURE REVIEW

Foreign News Coverage

News emphasis stabilizes perceptions about the international status quo.
Graber ( 1980) found the thrust of foreign news provided basic support for the
policies and personalities of the current American administration. The media
generally accepted official designations of who were America’s friends and
enemies and interpreted their motives accordingly. When relationships changed,
media coverage mirrored the change. Editorials and news stories about India and
the People’s Republic of China provided many examples of ebbs and flows in
media appraisals that matched changes in official relationships. Withholding sharp
criticism of Iranian leaders during the 1979 hostage crisis to avoid angering them,
and throttling information about America’s breaking of Japanese military message
codes during World War Il were examples in which major political interests were
at stake. Likewise, news of delicate negotiations among foreign countries might be
temporarily withheld to avoid rocking the boat. This had happened when the
Soviet Union had expressed willingness to change the course (Graber, 1988).

Rosemary Righter reports a typical comment at a UNESCO conference in
Florence in April 1977: "The control of news flow into the Latin American region
is dominated by the United States wire services that systematically distort through

selection and manipulation the image of the world outside presented to Latin



Americans through their papers” (p. 62). While the major services are clearly
striving to be international in outlook and coverage, the market dictates that they
serve the interests of the richest sectors (Twentieth Century Task Force, 1978).

There are four things that should be understood by the average reader of
the newspapers: (1) that there is no government in the world not engaged in
"weighting" the news in its own interest; (2) that there are many newsgathering
organizations, some of which add their own bias to what they report; (3) that
correspondents have what Mr. Justice Holmes called their "inarticulate major
premises” that necessarily color the reports they send; and (4) that the editorial
offices have also their own special values to contribute to the work of selection
and presentation of news (Desmond, 1938).

Markham (1961) found that the United States papers gave most of their
space to the news of Western Europe (45.2 percent) and the Soviet Union (37.0
percent) of all their world news. Smith (1980) perceived informational domination
of the world on two main levels. On the first level was the domination of
countries of the South (the less developed countries of Africa, Asia, Latin
America and the Middle East) by countries of the North (the advanced nations of
Europe and North America), and on the second level was the domination of the
rest of the world (developed and less developed) by the United States. The
essence of Cohen’s (1963) argument is: (1) the public is badly informed, because
(2) the press does not print enough international news, because (3) the editors
believe that the public does not want more foreign reports, because (4) only very
few persons, 'possibly 10 percent, understand international news or care about it.

McCoy (1992) contended that The New York Times, referred to more

often by people for serious news coverage of issues of import, rarely disturbed



6

foreign-policy strategies of Washington and their communication to the American

people through its daily foreign affairs practices. Yet The New York Times

occasionally would publish stories causing consternation at the State Department.
Most often, however, it relied on government-made maps, and officially
sanctioned leads. Some areas were restricted, and some closed during certain
seasons. If any reporter violated State Department policy boundaries in a
significant manner, there were journalists eager to blow the whistle on the
miscreant. Reporters were trained to be responsible and can be trusted not to g0
into restricted areas or to interview questionable sources.

Stories on other nations tend to be sought out and reported in light of their
relation to American interests (Alger, 1989). The "geography of the news"
comprises another category of foreign news selection. Coverage of the world is
very uneven. The "world of newspapers" as Gerbner and Marvanyi ( 1977) put it,
was dominated by Western Europe and, to variously lesser extents, the Middle
East, especially Israel, and the Soviet Union. Another category is elections,
especially if there is a change in the heads of government. Other types of more
peaceful change in heads of government and/or state can be included in this
subset. Another category is the coverage of royalty, primarily West European and
most especially British (Gans, 1980).

Alger (1989) stated that there was a substantial concentration of reporters
from the American news media in Western Europe, and a moderate concentration
in the Soviet Union and Middle East, especially in Israel. Japan had received an
increasingly larger delegation of correspondents through the 1980s. Elsewhere,
numbers varied greatly with dramatic developments and nany nations or even

regions of the world had very few or no full-time foreign correspondents.



Journalist Mort Rosenblum noted that in many developing and socialist nations,
news organizations had no representative at all. They monitored official news
agencies. McQuail (1977) pointed out that Asia and Latin America received a
disproportionately low number of front page stories. These findings lend support
to the view that some parts of the world might tend to have a consistently more
negative "news image" than other regions.

Peterson (1981) tested the news factors which were proposed by Galtung
and Ruge (1965) as the likelihood that an event will be perceived or reported.
These factors are: "unambiguity” (complexity makes the interpretation of an event
more difficult and reduces its newsworthiness); "frequency" (the extent to which an
event unfolds within the same time frame as the publishing cycle of the news
medium); "threshold" (the scope of an event—the greater its “amplitude,” the more
likely it is to be reported); "elitism" (stories or news involving elite nations or elite
persons are more newsworthy than others); "meaningfulness" (an event will be
perceived as meaningful because it occurs in a nation culturally familiar or in
close association to your own, or it had a special relevance to your own if it
occurs in a culturally distant nation); "negativity" (negative or conflicting elements
in an event increase the probability of its being reported).

Peterson also tested two hypotheses proposed by Galtung and Ruge—the
"complementarity hypothesis" and "additivity hypothesis." She studied The Times.
The result showed that three individual news factors—meaningfulness, national
elitism and negativity—governed news reports.

In another study, Peterson (1979) tested the same group of hypotheses as
in the above research, plus four more: "domestic news" (domestic news about a

foreign country is perceived as more newsworthy than international news involving




8

the same actor); "consonance" (predicted and desired events are more likely to be
perceived as newsworthy); "unexpectedness” (it is not merely the opposite of
consonance, but it is the unexpected "within the meaningful and the consonant"
that increases the likelihood of perception of the event); "personalization" (events
clearly associated with individual human beings may be regarded as more
newsworthy because of the ease of identifying with human beings). She conducted
the survey research on The Times (London) newsmen with questionnaires.
Newsmen showed consensus in their choices, which suggests strongly that "events
characterized by erratic, and uncomplicated surprises, by negative or conflictual
(sic) events involving elite nations and persons" (p. 124) have a greater chance of
being considered newsworthy. The general direction of the newsmen’s rankings of
the newsworthiness of events was the same for the news gathering staff and the
news processing staff. The cultural background of newsmen shapes news choices
more than their organizational position.

The newspaper readers’ attitudes toward foreign countries also become
determinants of the selection of foreign news because newspapers are urged to
provide what the public wants. The research conducted by Nincic and Russett
(1979) tested the hypothesis that the American public’s attitudes toward foreign
nations will be determined by the similarity of those nations to their own country
and by the interest that the United States derives from these nations. Several
indicators of similarity are race, language, religion, political system and level of
economic activity. To measure interest, the following factors were used: direct
investments (U.S. investments in the nation), trade (exports and imports from the
foreign nation), military bases (U.S. installations located in the country), and

military personnel (the number of U.S. military personnel located in the foreign



nation). Using an opinion survey reported by the Gallup Opinion Index
(November 1976) for 25 foreign nations, Nincic and Russett measured similarity
and interest. Their results confirmed that both similarity and interest proved to be
good predictors of the American public’s attitudes toward foreign nations. They

also confirmed that interest performed better than similarity.

Content Studies of The New York Times and The Times (London)

There have been several studies conducted on the content of The New
York Times and The Times (London). Lynch and Effendi (1964) studied the
editorial treatment of India in The New York Times. The object of their study
was to see how one particular country, in this case India, was portrayed by

assessing evaluations of the editorials in The New York Times, which has been

called the most authoritative U.S. source on international affairs. The method
used in this study was evaluative assertion analysis as developed by Osgood (1959)
and modified by Westley, et al. (1963). The method is to take sample assertions
from editorials and substitute the significant concepts (attitude objects) with
neutral replacements in these assertions, and then have people rate them. Five
hundred assertions were selected from The New York Times editorials from the
period of January 1950 through December 1962. Their finding was that The

Times’ editorials showed fair and impartial treatment of India, but there was a

tendency to write editorials in terms of American ideals and interests.

Sahin (1973) analyzed the content of Turkish politics in The New York
Times. The object of his research was to find whether news reporting of The New
York Times changed in response to shifts in Turkish-American political relations.

He concluded, "It appears that The New York Times evaluative assessment of




10

foreign political figures and institutions changes in response to shifts in American
foreign policy" (p. 689).

Vilanilam (1972) analyzed foreign news coverage in two U.S. newspapers
and two newspapers from India. The results of the study indicated that The New
York Times gave more importance to news from Western Europe with a special
emphasis on Great Britain.

Hart (1966) compared foreign news coverage in the U.S. and English
newspapers. For this study, he chose four English newspapers, including The

Times of London, and four U.S. newspapers, including The New York Times. The

results of the study indicate that the four English newspapers seemed to judge
foreign events as more newsworthy than did the U.S. newspapers, but newspapers
of both countries showed a similar pattern in the types of foreign news they print
with emphasis on foreign affairs and political news. The English newspapers
allotted a large proportion of foreign news to Western Europe (geographical
nearness), the United States and Africa (political ties), whereas the U.S.
newspapers gave a large portion of foreign news space to the Far East and
Southeast Asia (the Vietnam involvement), Western Europe and England
(cultural and political ties), and the Soviet Union and Eastern European nations
which account for neither geographical nor political ties.

Kam (1978) conducted a comparative content analysis of Chinese news
coverage in The New York Times and U.S. news coverage in the People’s Daily.

The result showed that in The New York Times, "as long as the friendly

relationship continued, the coverage would continue to be more favorable" (p. 96).
In content analysis of the news reported on Latin America in The New

York Times, Wright (1981) examined to what extent the American press covered



11

Third World countries and whether the American public was given warning of
political turmoil within these Latin American countries prior the crisis or
informed only after the crisis. Her analysis concluded that the American public
was not given warning of an impending crisis in a particular country prior to the
crisis, but received reports only after the crisis.

Nelson (1984), in his study of the Japanese news coverage in The New
York Times and the US news coverage in the Asahi Shimbun (comparative study),
concluded that the U.S. received much more coverage in the Asahi Shimbun than
Japan did in The New York Times. The difference in the coverage by the two
newspapers was so great that it seemed to be almost a one-sided communication.

Gabriel (1988), in his study on the coverage of Malaysia by The New York
Times and The Times (London), found that favorable coverage might be
anticipated if the country written about had the same national interests, fulfilled
the economic interests, and held the same values as the country or countries
whose newspapers were doing reporting. Smith (1984), in the study on the analysis
of coverage of the Angolan civil war in The New York Times and The Times
(London), stated that journalists took with them their personal and professional
values and frames for viewing reality, wherever they went. Al-Shingieti (1992), in
his doctoral thesis on analysis of The New York Times and The Times (London)
of the coverage of Sudan during two crises, found out that these newspapers
generally conformed to the official governmental views in the definition of the
crisis; the representation of its constituent elements, and the proposed course of
action in response to it. Abu-Hassabu (1989), in the study of coverage of Sudan’s

civil war by The New York Times and The Times (London), concluded that the

historic connections between Britain and Sudan determined the coverage by The



12

Times (London), and negativity as an important Western news value and

conformity with social changes in the United States shaped The New York Times’

coverage of the Sudan’s war.

Armer (1988), in her investigation of nationalistic bias in The New York

Times, The Times (London) and Le Monde coverage of the United States raid on
Libya, found that respected Western newspapers presented a major international
event in a generally similar way. Mathurin (1967), in his analysis of the Vietnam

War news in The Times (London) and The New York Times, found that two

newspapers were in substantial disagreement. Majumdar (1988), in his
examination of the coverage of killing of Indira Gandhi in The New York Times,
The Times (London) and two Indian newspapers, found that despite frequent
accusations of unbalanced coverage of events in the Third World by the Western
media, foreign publications did the better job. Beil (1983), in his analysis of trends

of coverage of Ghana and Tanzania in The New York Times, The Times

(London) and Milwaukee Journal, found that The Times (London) devoted more
coverage to the former British colonies than The New York Times. Tang (1990),
in the study of the image of China through the content analysis of The New York

Times and The Christian Science Monitor, found that on the whole, the coverage

of China in these papers was politically oriented. Mousa (1981), in his doctoral

dissertation on the Arab portrayal in The New York Times, found that coverage

was primarily event-oriented, conflict oriented, unfavorable and possibly biased in
its limited contexts.

Guirguis (1988), in her doctoral dissertation on the image of Egypt in The
New York Times, found that the theory, which maintained that there was a

relationship between the projection of an image and the political context,



13

appeared to be valid. Yon (1979), in a study of Korean news in The New York
Times and Washington Post, found that emphasis was placed on hard news such
as foreign relations, politics and government, defense and war, and economic
activities, while human-interest stories and pure cultural activities were almost
ignored in these newspapers. Kim (1963), in the study of the coverage of South
Korean coup d’etat in The New York Times and The Times (London), found that
The New York Times treated the coup d’etat quantitatively better than The
Times (London). Yamashita (1990), in the study on coverage of Hirohito’s death
by The New York Times, The Washington Post, and Asahi Shimbun, found that

the American papers discussed World War II including Hirohito’s wartime role

more frequently than any other theme, despite the fact that the coverage occurred
along with Hirohito’s illness and the following death while the Japanese paper
focussed mainly on reporting Hirohito’s illness and the subsequent social
phenomenon. Gerbner and Marvanyi (1981), examined one week’s foreign news
coverage (in spring 1979) from sixty daily newspapers and found that The New
York Times and The Times (London) used 16.4 and 22.4 percent, respectively, of
their non-advertising space for foreign news. Acosta (1992), in his study on the
coverage of Rafael L. Trujillo in The New York Times (1959-1961), found that
the paper failed to give its readers—whether favorable, unfavorable or neutral-a
more truthful and accurate picture of the era of Trujillo for the period in
question.

Dong (1990), in a study on coverage of China by The New York Times and
The Times (London), found that coverage of these papers was consistent with the
past criticism that Western news media were often crisis oriented in coverage of

Third World. Levin (1969), in his study on the news of India in The New York



14

Times, Washington Post and Christian Science Monitor, concluded that these

papers failed to provide interpretative reporting that Americans need in order to
understand the nature of developing nations such as India. Nutter (1991), in her
doctoral dissertation on coverage of Marcus Garvey by the New York Age and
The New York Times found that The New York Times presented a much more
balanced picture of Garvey than the New York Age, which appeared to
consciously create a negative image of Garvey. Sahu (1965), in his study of the

news and views concerning India in The New York Times, found that in The New

York Times, India was presented as a country constantly suffering from political
troubles in the internal governmental affairs and politics. Waters (1984) in a

content analysis of the image of Rhodesia in The New York Times

overwhelmingly confirmed the assertion that international news in America,
particularly of the Third World, was negative. Noble (1989), in the study on the

perception of Lenin and Stalin by The New York Times, found that the paper

generally agreed with the U.S. policy during the 1930s and 1940s. Im (1989), in

the study on South Korean news coverage in The New York Times, found that the

news covered was heavily political-oriented and crisis-oriented, and the image of
Korea portrayed by the paper was substantially negative.

Gitau (1979), in his analysis of the coverage of Idi Amin by The New York
Times, The Times (London) and The Jerusalem Post, found that these

newspapers took sides from the very beginning either for or against Idi Amin.
Hence, there was little neutrality in their coverage. Shoar-Ghaffari (1985), in the
doctoral dissertation on coverage of Iran by The New York Times and The Times
(London), found that Iran’s international relations received more coverage than

its internal affairs, and more specifically, this coverage focused on topics and



15

issues related to the interests of newspapers’ respective base countries. Husni
(1980), in his study on the coverage of Lebanese Civil War, found that The New
York Times devoted nearly twice as many words to this war as The Times

(London) did. Hill and Fenn (1977) in their comparison of The New York Times

and The Times (London), by analyzing data from a year of international events,
concluded that the two elite newspapers covered international crisis in a similar
manner. But Hopple (1982), in his examination of the international coverage of

The New York Times and The Manchester Guardian, found that the two papers

presented considerably discrepant pictures of international events. Becker (1977),
studying press performance during the Indian-Pakistani war, found that The New
York Times shifted its position in a direction opposite to what the leaders in

Washington were saying, while The Times (London) remained relatively stable in

its coverage.

Other Related Studies

Deters (1977), in the study on attitudes of different newspapers toward
William Bryan during the Scopes Trial, found that the St. Louis Post Dispatch was
hostile to Bryan, the Kansas City Star reported the trial objectively, The
Manhattan Mercury gave Bryan little coverage, and the Seattle Post Intelligencer
treated him as a hero of the time. Shoemaker (1972), in her study on the coverage

of Senator Joseph McCarthy by news magazines, found that Time published

mostly negative assertions, U.S. News and World Report mostly positive, and
Newsweek was mostly neutral. Wells (1967) in his research on the coverage of
John F. Kennedy by Time magazine, found that Time was consistent in its

friendly, respectful portrayal of Kennedy’s personal image. Rollins (1963), in her



16

study on the coverage of Governor Donald G. Nutter by the Montana daily press,
found that coverage was overwhelmingly favorable to the Governor’s program,
and that comments and criticisms that were unfavorable to the Governor were
published only rarely.

Mackey (1990), in the study on objectivity in coverage of the Jesse Jackson
presidential campaign by newspapers from various regions of the country,
including Afro-American press and the mainstream press, concluded that coverage
of the Jackson campaign was consistent among the various regions and
newspapers reviewed. Chaudhary (1980), in her study on the portrayal of black
officials in 19 newspapers in the United States, found that articles written about
black elected officials were more negative than the articles written about white
elected officials. Merrill (1962), in his study on the image of United States in ten
Mexican dailies, concluded that the image in the sampled Mexican dailies was
unfavorable. Showalter (1976), in his study on the coverage of objectors to the
Vietnam War in American magazines, found that 19 out of 21 magazine samples
were favorable in their coverage of the objectors. Schultz-Brooks (1987), in the
study on American press coverage of French President Francois Mitterrand, found
that for one country to understand the politics, fears and motivations of the other
is difficult at best; American news reporting has tended to make it even more
problematic.

Singh (1949), in his doctoral dissertation on American press opinion about
Indian Government and politics (1919-1935), found that the small section of the
American press which commented on Indian problems during Non-Cooperation
Movement could be divided into three distinct groups: the first sympathized with

the Indian struggle and was critical of British policy towards India; second was



17

critical of Gandhi and his movement and favored British nomination; third was
the neutral section whose interest in Indian problems was limited to Gandhi and
his unique struggle. Stern (1956), in his study on American views of India and
Indians from 1857-1900, found that Great Britain had a monopoly on the flow of
information as well as in trade. Mitchell (1943), in a 1942 survey on India, stated
that most foreign observers attempting to describe the "paradox that is Gandhi"
had stressed the baffling contradictions of Gandhi the man, Gandhi the saint, and
Gandhi the astute political leader. Ishida (1970), in the study on Japan’s changing
image of Gandhi, stated that as in India so also in Japan, the image of Gandhi
had varied, both from time to time and from person to person.

Wright (1969), in his doctoral dissertation on the projected image of John
F. Kennedy in the mass media, found that Kennedy fared best when the articles
discussed his family or personal characteristics but he did poorest in articles that
evaluated his ability as President. Maldonado (1987), in her study on the coverage
of the Mexican earthquake by the Western and Mexican press, found that
American papers were mostly neutral in their tone of coverage. Lent (1977), in his
study on foreign news in the American media, stated that Western news reporting
traditionally had played up the violent and disastrous, in short, bad news. Johnson

(1979), in a content analysis of Time magazine to study the image of Martin

Luther King, Jr., found that Time’s coverage of King was basically neutral. Merrill

(1965), in his study on treatment of three U.S. presidents by Time magazine,

found that Time was clearly anti-Truman, strongly pro-Eisenhower, and neutral or

certainly moderate towards Kennedy. Schillinger (1966), in her study of British
and U.S. newspaper coverage of the Bolshevik Revolution, found that their

coverage lacked accuracy, depth, and objectivity.



18

Coverage of Third World
Studies show that media coverage of the Third World or developing

countries is underreported and tends to be bad news or crisis-oriented or drawn to
sensational and atypical happenings (Stevenson & Shaw, 1984). According to
Larson (1979), not only do the Third World nations get less coverage than
developed nations, but also, that coverage contains a greater proportion of crisis
stories than does the coverage of the developed nations.

Most Third World countries disagree with the American idea of what
constitutes news in U.S. newspapers because American reporters harp too strongly
on the dramatic, the negative, and the trivial (Rosenblum, 1979). According to
King (1979), the great majority of Western stories about the Third World are
"bad."

In "Study shows U.S. media distort foreign news" (Editor and Publisher

1980), it was found that the news reported about the developing countries tended
to be bad news. In fact, a news event had to be very bad, if it occurred in the
Third World, for it to be conveyed to the American public. According to
Rosenblum (1979), coups and earthquakes are favorites of many newspapers. Bose
(1988), in her study of coverage of environmental issues, the Bhopal disaster,
developmental, and crisis news in The New York Times and The Times of India,
found that The New York Times’ coverage of the Bhopal disaster and of Third
World crisis news was more negative than The Times of India.

Tuchman (1978) argued that the news presented to the public was largely
that news which legitimated the status quo. Moreover, "the act of making news
was the act of constructing reality itself rather than a picture of reality” (p. 12).

Peterson (1979) found that foreign news gatekeepers on The Times (London)



19

showed a consensus in their news choices but cultural differences existed among
British and foreign staff.

The Third World’s grievance against the Western transnational media is
not confined to inadequacy of the news coverage, but extends to the graver charge

of distortion and biased, slanted and even punitive reporting (Mankekar, 1978).

Functions of the Press

According to Rivers, Schramm, and Christians (1980), the media together
with the government and the public have the function and responsibility for
promoting change in society.

Each Society controls its mass media in accordance with its policies and
needs. The controls may be legal and political (through laws and censorship),
economic (through ownership and support), or social (through criticism and the
giving and withholding of patronage) (Rivers, Schramm, & Christians, 1980). They
explain that the West has essentially developed three ways of relating the press
and society: (a) Authoritarian Theory, where a man is a dependent creature, able
to reach his highest level only under the guidance and care of the state; (b)
Libertarian Theory, where the task of the society is to provide a free market place
of ideas so that men may exercise reason and choice; and (c) Social Responsibility
Theory, where the media should accept and fulfill certain obligations to society,
reflecting the diversity of their society and giving access to various points of view

(McQuail, 1984; Rivers, Schramm, & Christians, 1980).

Studies of Gatekeeping

The purpose of gatekeeping studies has been to pinpoint where in the




20

process of communication the selection of events for reporting occurs and to
determine how this selection process distorts what is really happening
(Shoar-Ghaffari, 1985).

According to Galtung and Ruge (1965), there are three occasions in the
process when the selection may occur: in the perception by the media of what
occurs, in the reporting by media of what is perceived, and in the perception of
the media report by the audience. Most studies in the gatekeeping approach have
focused on the second of these occasions. The term "gatekeeper" was originally
proposed by Kurt Lewin (1947) in connection with his studies of group dynamics
to describe those who have the power to decide whether a particular item should
remain in the news channel or be removed from it. It was later applied to news
flow studies.

According to Shoar-Ghaffari (1985), one group of gatekeeper studies has
investigated the role played by editors and publishers in deciding what to print.
These studies have attempted to find out whether the editor or publisher
functions as a gatekeeper and, and if he does, to determine why he makes
particular decisions. The studies have indicated the importance of the role played
by both editor and publisher. However, they have been much less successful in
determining why certain stories run and others do not. For example, the study by
Bowers (1967) found that publishers are more active in newsroom decisions
affecting local affairs, while a study by Donohew (1967) found a rather high
correlation between publishers’ attitudes and the direction of coverage of a
national issue.

These studies also focus on the same selection process as that considered

in the gatekeeping studies, namely the selection that occurs between media



21

perception and media report. Also, they indicate that the selection process does
not produce any distortion at this point, and therefore, they tend to de-emphasize

the importance of gatekeepers (Shoar-Ghaffari, 1985).

The New York Times

The New York Times, morning daily newspaper published in New York

City, has long been seen as the newspaper of record in the United States, and one

of the world’s great newspapers. Its strength is in its editorial excellence.
Launched in 1851 as a penny paper, it was built into an internationally

respected daily by Adolf Simon Ochs, who bought it in 1896, According to Merrill

and Fisher (1980), the prestigious The New York Times comes closest to the

claim of being nationally read and it manages to have readers in 10,651 towns in
every state and in nearly all countries. They noted that because of its
thoroughness, it was highly respected in the nation’s colleges and universities, and
found in practically every academic library. Merrill and Fisher wrote that many of
the paper’s readers were quite influential. Its audience around the world has long
helped to make it not only a great American daily, but also a key member of the
world’s elite press.

Merrill and Fisher (1980) state that international coverage has always been

one of the strongest suits of The New York Times. Many experts consider the

Times coverage unrivalled. The paper’s list of outstanding overseas

correspondents is lengthy, and includes, to mention a few; such prominent
journalistic names as Max Frankel, Harrison Salisbury, A.M. Rosenthal, C.L.
Sulzburger, Clifton Daniel, Arnaldo Cortesi, Walter Duranty, Seymour Topping,
Hedrick Smith, Clarence Streit, Wickham Steed, Frank Kluckhohn, Wythe



22

Williams, George Barrett, Herbert Matthews, Henry Lieberman and Tad Szulc.
David Halberstam received a Pulitzer Prize for his Vietnam coverage in 1964 and
Sydney Schanberg’s reports from Cambodia won a Pulitzer in 1976. Thirty-two
full-time correspondents work out of 23 bureaus located in the world’s strategic
centers and another 25 part-timers complete the paper’s world-wide coverage
network. It may be the only newspaper to take all five major international wire
services—AP, UPI, Reuters, TASS and AFP. "While it is not as careful in its

typography as Pravda, not as unpretentiously interesting in its prose as the London

Times, not as well documented as Le Monde and not as scholarly and serious as
Switzerland’s Neue Zurcher Zeitung or West Germany’s Frankfurter Allgemeine,
it does go further in combining the worthy characteristics of all these great papers
than any other daily. Even though it aims primarily at upscale readers in
educational attainments, income and employment, there is material for all

audiences" (Merrill & Fisher, 1980, p. 230).

Merrill (1968) says that not everybody likes The New York Times, but
nobody can ignore it. It is a proud, almost arrogant, newspaper. Its international
reporting has always been considered one of its strongest areas. Sir Francis
Williams, a British press historian and journalism critic, has called this paper "the
Great Pedestrian of the Press,” saying that it is a good paper but not a
well-written or well-edited one. "Despite the sins of commission, it really does
stand as a monument to serious-mindedness and honest intent." Robert C. Nelson
of the Portland Oregonian, describes it "as nearly as a newspaper can be, it is a

history of one day in the world of events." A Times associate editor, James B.

Reston, once said, "Our primary responsibility is not . . . to the commuter reading

the paper in the train. Our primary responsibility is to the historian of 50 years



23

from now. The Times is primary source material-and we must never poison the

stream of history." Its stories filter into many American newspapers through The
New York Times News Service (Merrill, 1968, pp. 263-266).

According to Fischer (1990), the total volume of special foreign news in
The New York Times in 1940 was 5,530,185 words and the total cost of foreign
news messages from its own correspondents outside of the U.S. was $708,112. But
there were no staff or regular correspondents of The New York Times in India in
1940. Carter of the Institute of Pacific Relations (1941) said that The New York
Times was both more and less than The Times (London). It is less only in the
sense that The Times did aim in the main to support government policy, whereas
The New York Times felt free to make a critical, albeit a responsible attitude
towards the U.S. Government. Its coverage of the Far East was excellent, but not
yet good enough. Its coverage of southern Asia and the USSR was admittedly
inadequate, he added.

The New York Times has maintained its position as the premier news
medium for covering foreign news. It is the prime example of the "prestige press"
which is relied on by the foreign policy establishment in the United States—from
Congress to the State Department. For higher officers, it is virtually required
reading (Alger, 1989).

The Times (London)

The Times, one of the Britain’s oldest newspapers, has managed to gain

and hold a highly respected image of reliability, civility and dignity. It has been a
"newspaper of record,” the paper to read for nearly everyone, but especially for

the influential opinion maker of the government, nobility, ruling class and




24

business and financial circles. It has ever stood in the highest journalistic circles of
the world as the paper that most readily comes to mind when thoughts turn to
quality newspaper journalism. The best-known elite paper, The Times has always
been considered the Establishment paper, a daily to read to keep up with the
affairs of the empire. The Times began in 1785 as a small sheet called The Daily
Universal Register. After three years, its founder and editor, John Walter,
changed its name to The Times. Walter wanted his paper to be "a register of the
times, a faithful recorder of all species of intelligence and independent of any
party, " but, because of his financial problems, the paper fell far short, even
stooping at times to government-subsidized and edited news and to sensational
scandal (Merrill & Fisher, 1980, pp. 320-323).

The Times is recognized for its thoughtful and interpretive articles, for its
calm and rational discourse, and for its thorough news coverage, although it is
highly selective compared to The New York Times. The Times has won
innumerable honors and awards for its quality journalism. One of these, and
which expresses the typical world-wide reaction to the paper, was the Honor
Award for Distinguished Journalism given to The Times in 1933 by the University
of Missouri School of Journalism. The paper was commended for "its impartiality,
its learning, its courage, and its incorruptible English honor; for its completeness
and accuracy, its urbane and cultural editorial page . . . for its polished special
articles, its excellent financial reviews and its world outlook." And in 1958,
reflecting its continuing prestige, a critic called The Times "sedate, unsensational,
well-mannered, impeccably turned out" and standing for the "sober, phlegmatic,
matter-of-fact side of the British character" (Merrill, 1968, p. 171).

Merrill (1959) classified The Times as a quality daily which he said




25

belonged to a high type of serious journalism. By "quality" newspapers, Merrill
meant those aimed at the highly educated. The paper is the journal of Britain’s
governing circles and is written for thinkers and opinion leaders. Merrill said that
The Times belonged to a group of international newspapers because of its
world-wide readership (though small), stability, high standards and consistent
quality.

Discussing its content, he wrote that the newspaper was recognized for its
thoughtful, interpretive articles, scholarly "leaders" (editorials), and its
conservative news presentation. The reporting style was restrained, dignified and
unsensational, in such a manner that all news stories were treated with

detachment and respect.

India in the United States’ Press

Balaraman (1954) points out that even though American press is the
largest and richest press in the world, only two American newspapers, The New

York Times and The Christian Science Monitor, station their correspondents in

India. The rest are content to be served by the news agencies whose coverage of
India is unfortunately perfunctory and haphazard, and, as is to be expected, even
this meager flow does not get printed. American editors generally seem interested
only in Indian news items belonging to one or other of these broad classifications:

1. Of a bizarre or outlandish character (holy men, sacred COWS, eccentric
maharajahs, etc.).

2. If they have some bearing on the East-West struggle and Communism,

3. If they are connected with American economic aid.

4. Disasters.



26

If a story does not come under one of these categories, it does not have much
chance of publication (Balaraman, 1954).

The foreign press used to associate India with stories about mystics, tigers,
cobras, child brides, etc., and unfortunately continues to do so. It is easy to find an
editor to priﬁt these stories. Some typical "human interest" stories found in the
clippings were: ten lions found mysteriously dead in Gir Forest; return of
ballot-boxes from interior villages delayed by tiger; dog in Cooch-Behar killed
while trying to save three children from King Cobra; trickster selling tickets to see
woman thrown to the lions in Calcutta zoo; German student wandering in India
looking for a "Guru" (Balaraman, 1954).

Except the inevitable pieces about "untouchability” or the caste system or
child marriages, not much is published in the daily press about Indian social
affairs. American editorial writers base their opinions of India on the material
which appears in their own press. Since the news about India which appears here
does not convey a balanced picture and is also often "slanted," editorials reveal
inadequate background and understanding and sometimes err on the factual side
too. An editor of an Ohio paper once commented, "I do think that the American
press as a whole has treated India shamefully in the picture published of the great
country over the years." The editor of a Virginia paper said, "Few editorial writers
are competent to write about the country. I think the news about India is slanted"

(Balaraman, 1954, p. 85).

British and American Press in India During and Around the Period of Study
According to Desmond (1982), the events occurring in India starting 1918

received extensive attention in the press. Reuters and its subsidiary, the



27

Associated Press of India, provided coverage both within India and for the rest of
the world. Reuters had been represented in India since 1897 by Sir Edward Buck.
He remained until 1933. He was followed by James Strachey Barnes, and Ion S.
Munro in 1938-1941. William J. Moloney, Reuters general manager for the Far
East from 1932 to 1937, chose to make India his base, with the main bureau in
Calcutta. Everard Cotes, former editor of the Statesman of Calcutta, was
co-founder with Buck of the Associated Press of India. The agency was purchased
and made a subsidiary of Reuters in 1915. British journalists, including Sir Harry

Perry Robinson and B.K. Long of The Times accompanying the Prince of Wales

on his visit to India in November 1921 observed the violence growing out of civil
disobedience campaign at that time. Sir Stanley Reed of that paper already was in
Bombay when the Prince arrived. Sir Alfred Watson, editor of the Statesman of
Calcutta, was a stringer for The Times in that city. Ellis Ashmead-Bartlett of the
Daily Telegraph, on a roving commission for the paper, was in India at various
times between 1920 and his death in 1931. Harry J. Greenwall, representing the
Daily Express, also made visits to India between 1920 and 1926. Robert Bernays
of the News-Chronicle, and George Slocombe of the Daily Herald were in India
in 1930 and later (Desmond, 1982)

Correspondents from the press of the United States and other countries
rarely visited India before 1930. Exceptions included Bayard Taylor, undoubtedly
the first, who moved through the country in 1854 as a representative of the New
York Tribune. There were occasional visitors in later years. Following World War

I, these included Charles Merz in 1921 and then with the New York World John

Goette of International News Service in 1924, and James P. Howe of the AP in

1927. Howe returned in 1930 to open a bureau in Calcutta, which he directed



28

until 1932. James A. Mills, also of the AP, was in India at the time of the Salt
March and riots of 1930. He became acquainted with Gandhi, accompanied him
to the London Round Table Conference in 1931, was in India again in 1933 when
Gandhi was released from prison. Upon leaving prison in 1933, the first person
Gandhi saw was Mills, to whom he said, "When I stand at the gates of heaven, I
suppose the first person I'll see will be an AP man." Webb Miller, of the United
Press, and William L. Shirer, of the Chicago Tribune, were perhaps the first
correspondents, certainly for the U.S. press to make the flight to India, as they did
in 1930. Miller reported the salt riots, became acquainted with Gandhi, and
remained for some time. Shirer remained in India for two years. During his time
there, he formed a close relationship with Gandhi. From 1930, the press and
people of the United States conceived an interest in events in India, with constant
coverage provided, particularly through AP and UP (Desmond, 1982).

A Free Press of India (FPI) was established in 1927, with headquarters in
Bombay. It was an agency sponsored by Dr. Annie Besant, British born, and by
other followers of Gandhi. An office was opened in London and a stringer was
engaged in New York. Reuters and the API had a near-monopoly on telegraphic
news communications facilities in India. James A. Mills, an experienced and
mobile correspondent for the AP, moved to India in 1930 to report the salt
rebellion in which followers of Gandhi dramatized their struggle for
independence. In this, Milis and Howe were among the first U.S. correspondents
to give direct coverage to events in India, so long reported almost exclusively
through the Reuters agency (Desmond, 1982).

In the. 20 years following the end of World War II, the imprint of the

American press abroad was unmistakable. American correspondents generally



29

outnumbered all others by far at every major story. Nowhere was the change more
evident than in the coverage of India, where Reuters had been well-nigh
unopposed for almost a century. Yet, when Mahatma Gandhi was assassinated in
the New Delhi garden of Birla House on January 30, 1948, a number of American

correspondents were at the scene. Price Day of the Baltimore Sun and Robert

Stimson of BBC had been among the last to interview him. Robert Trumbull of
The New York Times and Vincent Sheean heard the fatal shots fired and were
among the first at the scene. A UP resident correspondent, James Michaels,
moved one of the first bulletins. Edgar Snow, who had been waiting for an
appointment, was nearby. While such coverage was by no means massive, it was
considerably ahead of what American and foreign correspondents had been able

to provide in the past (Hohenberg, 1964).

Some Contemporary Opinions About Gandhi
Gandhi meant differently to different people with varying degrees of

opinion. Beverly Nichols (1944), a correspondent of Allied Newspapers (a British
syndicate), commented, "But Gandhi’s "non-violence" seemed to me bogus from
first to last. Not only does it conduce—as he knows it must conduce—to bloodshed,
but in its very principles it makes a hundred compromises with brute force" (p. 198).
Journalist Harry J. Greenwall (1941) said, "The spectacle of Mr. Gandhi
being fitted with a set of false teeth the day after it was made known to the world
that he intended to ‘fast unto death’ is one which will undoubtedly delight
historians of the future. What is this brown, lean little man? Is he a clown, a
charlatan or is he a sincerely religious person who believes really and truly all that

he says" (pp. 5-6) ?




30

Chester Bowles (1970) felt, "It has been said that there is scarcely an
individual on this earth whose life has not been affected in some essential way by
Gandhi" (p. 39). Frederick B. Fisher (1932) said, "Without him (Gandhi), India, in
fact the whole modern Orient, is like France without Napoleon, like America
without Lincoln" (p. VIII).

Glorney Bolton (1934), commented, "Life conspires against men who would
impose an unnatural order upon the world. Gandhi the ascetic, Gandhi the
moralist and social reformer, Gandhi the politician, set loose forces stronger than
himself. He has not fashioned life according to his own pattern” (p. 20).

Margaret Bourke-White (1968), who had met Gandhi, said, "A touch of
magic clung to this little brown man with his squeaky voice which influenced

opinions around the world" (p. 89).

Images of Gandhi in America

A wispy brown man in a loin cloth, his wire frame glasses, his asceticism,
and his actions became transnational images in the United States. Gandhi came
into American consciousness with respect to the challenge to British imperialism.
The literature of anti-imperialism was accompanied by several distinct, if minor,
themes: the enigmatic personality of Gandhi himself, the bearing of his ideas on
religious questions, and the tactical and philosophical meaning of nonviolence.
Gandhi’s image was useful both as a link with world processes and also as an
instrument for the re-evaluation of political and social reality (Chatfield, 1976).

According to Rudolph (1990), Gandhi’s presence in American

consciousness has varied with historical circumstance and his public image. There



31

is the anti-imperialist, a nationalist leader who challenged the British empire in
India. Then there is the guru, a world historical teacher whose ethic of nonviolent
collective action in pursuit of truth and justice offers a new way to think, believe,
and live. There is the mahatma, the great soul, saint, and "homo religiosus," whose
meaning is translated in terms commensurable with or found in America’s
religious perceptions and beliefs. And then there is also the fraud, an oriental
"other" whose alien and subversive ideas and practices threaten American religion,
morality, and politics.

According to Jha (1978), Gandhi interested the Americans not only
because he was a quaint figure, a good subject for cartoonists. To the liberals, the
pacifists, and a section of clergymen and religious thinkers, his attempt to bring
about a socia! and political change in India through the methods of non-violence
represented a redeeming feature of the strife-torn world of post-war period. Some
highly respected American clergymen even depicted Gandhi as the Christ of the
modern era. There were many Americans who, on the other hand, believed that
Gandhi was a scheming politician, prototype of a horse-trader; at best, an Oriental
enigma. According to Isaacs (1972), this great and powerful Gandhi image
climbed but slowly to its present eminence. In the earlier years and decades of
Gandhi’s lifetime, he appeared to many as the quintessential figure of the puny
Indian, ribs showing, naked but for a loin cloth, or draped in a dhoti. He was the
odd, the strange, the incomprehensible Indian with his mystic hold on the masses.
When he came more closely into view at the London Round Table Conference
late in 1931, much was made of his odd appearance and strange ascetic ways, but
a newspaper correspondent described him as a "diplomat with one of the subtlest

minds that ever came out of the East." Some of his critics were calling him an



32

opportunist, more rarely a phony, and one newspaper even called him, in 1931,
“the evil genius of India."

Gandhi was portrayed as "patriot martyr, high souled idealist, and
arch-traitor; evangelist, pacific quietist, and truculent tub-thumper and
revolutionist; subverter of empires and founder of creeds, a man of tortuous wiles
and stratagems, or, to use his own phrase, a single-minded seeker after truth”
(Candler, 1922, p. 105).

The major papers in India reflected a distinctly British point of view, and
in times of severe crisis, as in the Amritsar Massacre of 1919 and in 1930-31, the
government imposed censorship on telegraphic news. The non-official images of
Gandhi were fed by many sources: by books ranging from the vituperative, hostile
works of Katherine Mayo (1930) to the venerative writings of Charles Freer
Andrews (1924); by newspaper stories ranging from the skeptical accounts in The
New York Times to appreciative reports of journalists observing the salt
satyagrahs and British repression of 1930-31; by organizations such as the Friends

of India and pacifist groups; by periodicals ranging from the critical Literary

Digest to the pro-independence Christian Century, World Tomorrow, and Nation;
by direct appeals, from Gandhi and his friends on one hand to the members of
the British government on the other. News magazines and papers tended to focus
on the foreground of Gandhi’s dramatic displays. But besides Reuters, American
papers depended much on British journalists and magazines for their
understanding. Material from these sources was obviously biased, but it stimulated
American journalistic attention. It contributed to the increasing space given to
Indian affairs and to Gandhi, and this in turn created a market for American

journalists (Chatfield, 1976).



33

According to Seshachari (1969), American involvement with Gandhi, both
with the man and his message, goes back to the year 1921. A spate of Gandhi’s
biographical sketches appeared in the early 1920’s. Some called him an
anachronism and branded his technique of non-violence impractical; others saw
him as new St. Francis toiling in the fields to sow the seeds of a less contentious
future. Gandhi was a very good story, and the American press knew one when
they saw one. Cartoon after cartoon depicted a scrawny, half-naked, bony man,
clad in nothing but his loin cloth, defying a belligerent and inalienable part of the
American image of Gandhi. The Americans realized that the fast was a powerful
weapon in Gandhi’s arsenal, but could not understand why the simple act of
fasting should send a shiver through the British spine, the Indian to his temple,
and the country into a state of suspended animation. From the first day of the
Second World War, American opinion dramatically turned against Gandhi. The
entire American daily press, and a host of weekly periodicals and newscasters let
loose a tirade against Gandhi, scalding him with such equal vehemence that it was
hard to distinguish who had once sat at Gandhi’s feet and who had slung mud at
him. He was termed as a snake in the grass, an imposter, a fool and an
adventurer. The most frequent epithet tagged to his name was "traitor"
(Seshachari, 1969).

Once the Gandhi image was a composite of the ludicrous and the saintly.
He was a recurrent target for broadway jokes and the delight of the cartoonists.
His sharp nose, flapping ears, ribs pressing against his emaciated body, loin cloth
and the goat, all lent themselves to the ridicule and mirth. The idea of an
unarmed and defenseless man taking on a mighty empire seemed to border on the

ridiculous. Simultaneously, there was the other image of a great leader and



34

greater man jostling shoulders, as it were, with the image of the part enigmatic,
part ludicrous Indian. The religious and liberal periodicals were very prominent in
projecting thé image of a saint lost in politics. Gandhi was never before so great
in American eyes as in those final weeks and hours of his life (Seshachari, 1969).

Chatfield (1976) wrote that the Nation and the New Republic were

encouraged by Gandhi’s program and wanted to believe his philosophy.
Subsequently, the Christian Century, the World Tomorrow and Unity gave Gandhi
increasing and enthusiastic attention. Skeptical or adulatory, they contributed to
the familiar, picturesque visual image of him (probably only Lenin, Stalin, and
Hitler became as recognizable to the Americans in the inter-war years). Journals
such as the Nation, the Survey, the New Republic, and later the Christian
Century, Unity and World Tomorrow promulgated the image of nonviolence as a
new method in a long-range quest for social justice and self-rule. The religious
journals welcomed Gandhi’s cause as a demonstration of the political efficacy of
spiritual values. The liberal journals identified him with the principle of freedom.
Americans could not possibly see Gandhi the way Indians did. In the American

pantheon his nearest likeness must have been Lincoln.

How US Press Viewed Gandhi

According to Singh (1949), in the early 1920s, in its appraisal of Gandhi,
the American Press concluded unanimously that the Mahatma had created a
revolution in the minds of his fellow countrymen and that he was a difficult
adversary to be taken into consideration. It was his non-cooperation movement
which called for the widest variety of comment. His Dandi March to break the

salt ]aw made front page news for practically all important U.S. newspapers in



35

America. So much importance was given to the news that a majority of the papers
displayed it in bold headlines covering two or three columns. A number of papers
published regular reports of the progress of the march. Surprisingly enough, the
Dandi March did not evoke comment. Gandhi’s arrest on May 5, 1930 was also a
big story for the American press. Almost all the daily papers printed broad
headlines on their front pages. Like the Dandi March, it also did not evoke any
editorial coniment from quite a few papers. The opinions expressed in the few
comments that did appear, were either neutral or critical of Gandhi and his
movement. No newspaper had a word commending the Mahatma or his campaign.
The release of Gandhi on January 26, 1931, which was a great front page story for
the American press, also drew very little comment. The opinion of the American
Press on the Gandhi-Irwin negotiations, which was expressed in only a few
periodicals, was not very hopeful of the settlement, and the course of the
negotiations proved their misgivings were not groundless. The settlement in India
was the biggest story of the day for the American press and was universally
acclaimed as good news. All the important dailies gave prominent space on their
front pages and almost all the important newspapers commented editorially. The
periodicals too did not lag behind in expressing their views. The majority of the
papers were profuse in their praise of both Gandhi and Viceroy Lord Irwin
(Singh, 1949),

The American press commented at length on Gandhi’s odd appearance
and outfit during the second Round Table Conference, never forgetting to
mention his two goats that added color to the description. Some of the papers
stretched their imaginations a bit too far and wrote things about the Mahatma

quite out of tune with reality. The majority of the press considered the conference



36

a failure. The pro-British papers blamed Gandhi, while the liberal section held the
British responsible. The American press was greatly concerned by the news of
Gandhi’s fast unto death in 1932, and it appeared on the front pages of practically
all the important papers and the general opinion was very sympathetic. The
period between the suspension of the Civil Disobedience Movement in 1934 and
the outbreak of war in 1939, witnessed a slackening of interest in Indian affairs in
the American press. In this period,the political observers saw the political
impracticability of Gandhi (Singh, 1949).

According to Mackett (1957), Mahatma Gandhi provided a marked appeal
to American idealism, fortified by its own historical objections to colonialism.
Interest culnﬁnated in his arrest, with more references and comment on India
during 1922 than for any year of study, except 1942. By 1924, Gandhi had become
a controversial figure, some supporting him almost as devotedly as did Indian
Nationalists, whiie others were troubleé at the cutbresks of violence which
followed in his wake. Gandhi’s march to the sea in 1930 captured the American
imagination. Here was material of obvious news value, recalling memories of the
Boston Tea Party. Gandhi was accorded considerable attention in both America
and India in 1932 with his fast on behalf of the untouchables. There was a strong
feeling against Gandhi and his reported proposal to negotiate with Japan in 1942,

According to Jha (1978), Gandhi’s Dandi March in March 1930 attracted
wide attention in the American press, which tried to calculate the possible effect
the movement may have on India and the entire East. His aﬁest in May 1930
became subject of wide and prominent publicity in the USA. Gandkhi, for the
Americans, represented an interesting combination of "a holy man" and "a master

strategist." The personality of Gandhi attracted attention from all sections of the



37

Americans. They were doubtful if he would succeed in controlling the explosive
situation in India. But the fact that he was making new experiments in the field of
politics and had succeeded in rallying a vast section of the populace behind his
banner immensely appealed to a large number of Americans. Some of them went
to the length of comparing him to Jesus Christ (Jha, 1978).

According to Chatfield (1976), from mid-1921 through 1922 Gandhi
received good coverage. Many accounts were descriptive. In 1929-31, unlike
1919-21, events were reported in the United States by American journalists and
leaders who were in India and in touch with Gandhi followers. There was by no
means unanimity in America about Gandhi’s tactics or objectives. In 1942,
American journalists had more direct access to Indian events than ever before,
and there were now on the scene influential news magazines such as Time, Life,
and Newsweek with a vested interest in illuminating accurately the passing world.
Greater access made a more informed American public all the more important to

Gandhi.

Criticism of Gandhi in British and American Press
Living Age (1927) from New York made critical comments on Gandhi’s

appearance and activities. "Gandhi lacks the sense of joy that some Christians
derive from contact with a personal God," it said (p. 736). Great Britain and the
East (1941) from London wrote a critical editorial note on Gandhi’s individual
"satyagraha." It believed, "The obstacle to every scheme of reorganization of the
Indian Government is the campaign of pacifism organized by Mr. Gandhi"

(p. 319). Fortnightly Review (1938) from London criticized Gandhi’s political

policies towards the British Government. Commonweal (1942) from New York



38

criticized Gandhi and his attitude towards World War II. Literary Digest (1932)
from New York, commenting on Gandhi’s influence, pointed out, "but it is power

that lives only in his own environment" (p. 22). The New York Times Current

History (1921) from New York provided hostile criticism of Gandhi and his
non-violent non-cooperation movement against the British Government. An
article, "Mr. Gandhi—complete nihilist," in Spectator (1930) from London, which
reviewed India’s political condition, expressed hostile criticism of Gandhi. "Gandhi

in high," appearing in Time (1942) from Chicago, is illustrated with a cartoon and

is a bitter criticism of Gandhi. "Gandhi’s gangster trouble," appearing in the
Literary Digest (1931) from New York, asks the question, "Can Gandhi tame the
gangsters of India?" (p. 16). "Gandhi’s strength and weakness" in Literary Digest
(1930) from New York is critical interpretation of Gandhi’s activities. It declares
that he can see nothing that "Mr. Gandhi possesses, except the personal quality of
inspiring men to action" (p. 105). Newsweek (1933) from New York, giving an
account of Gandhi’s imprisonment, concludes that his influence is waning because
"this time few strikes were called, few shops closed in protest" (p. 11). Current
History (1922) from New York published an article "India turns away from
Gandhi," written by M. Joachim. "Problem of Mr. Gandhi" in Nation (1922) from

London criticized Gandhi and his political agitation. American Mercury (1943)
from New York carried bitter criticism of Gandhi’s attitude towards World War
IL. E. Roy, in Labour Monthly (1923) from London, criticized Romain Rolland’s
and Henri Barbusse’s articles on Gandhi. Sir Alfred Watson, in Great Britain and

the East (1942) from London, commented that Gandhism was ended. In another

issue of the same magazine (1942), he bitterly criticized Gandhi after his arrest on

August 8, 1942, in Bombay. In "What is the main obstacle in India?" in the same



39

magazine (1941), he criticized Gandhi and his attitude towards World War IL
Blanche Watson’s "What is Gandhi trying to do?" in Christian Century (1924)

from Chicago is a critical study of Gandhi’s activities in 1924 (Sharma, 1955).

Gandhi’s Views on The Times (I.ondon)

Gandhi, who started reading newspapers only in England, had a strong
liking for the way The Times (London) was edited. It was moderate in tone,
accurate in presentation of news (Bhattacharyya, 1965).

When referred to the vicious attacks upon him (Gandhi) in certain of the
London newspapers, Gandhi said that it hurt him that such things could be done,
but added that nothing could injure truth (Holmes, 1953).

"But he was disappointed in British journals. The Times (London) could no
more serve as his ideal" (Bhattacharyya, 1965, p. 76).

In a letter to Henry S.L. Polak from London on October 12, 1931, Gandhi
said, "Like all Times reports, this is one-sided, inspired and mischievous. Far more
mischievous things have appeared in that paper and it has ignored
contradictions. . . . How to remedy mischief I do not know" (Publications

Division-XLVIII, 1988, p. 138).

How The Times (ILondon) Portrayed Gandhi During Earlier Years

On April 15, 1919, Gandhi was called "a misgnided and excitable person,
who is used by others as a stalking horse.”

Sir Stanley Reed, The Times correspondent in Bombay, wrote to the Office
on March 27, 1920: "Opinions naturally differ with regard to a man who is a

fanatic and on many points quite hopelessly impracticable. He is however a very



40

close friend of mine and I am convinced he is a man of transparent sincerity, I
know the viceroy shares this view." (The History of the London Times, 1952,
p. 851).

On November 22, 1921, The Times called forth the following
condemnation: "Mr. Gandhi is doing exactly what he has done several times
before. Periodically he stirs up some section of the ignorant masses to tumult,
finds he cannot control them, expresses regret, and after an interval of quiescence
behaves in the same way again. Perhaps too much stress has been laid in the past
upon the loftiness and the purity of his motives. In practice he is revealed as a
mischievous crank with a talent for fomenting disorder. He now says he has come
to the conclusion that ‘mass civil disobedience’ cannot be started at present. He
will be judged by his future actions, and if he is really contrite he can best prove
his sincerity by withdrawing from public life" (p. 11).

Articles of Valentine Chirol, Head of Foreign Department at The Times

with general titie "India Old and New," opened on December 23, 1920, under the
heading "Saint and Firebrand." The Mahatma was beyond argument, since his
conscience told him he was right. To the Western mind he might appear a
madman; in the East "a touch of madness is apt to be taken for an additional sign

of inspiration from the gods."

Gandhi in The New York Times in the Earlier Years

In the early "twenties, The New York Times did very little to help readers

gain an understanding of Gandhi, his work, or his philosophy. Although he was by
then middle-aged, and had formulated his major policies as a humanist, politician,

and religious leader, most Americans did not at that time consider Gandhi a



41

unique example of East meeting West, although he was a man who had received
much of his education in England, who understood the West, and who had proven
himself in the mixing pot that was South Africa (Hannon, 1970).

According to Hannon (1970), the first mention of Gandhi in The New
York Times during the 1920s comes in 1921. An editorial of that year announces,
"Sir Valentine Chirol does not believe that boycott will really spread, or that Mr.
Gandhi will attain formidable political power in India" (January 9, 1921). An
editorial which appears the following year, however, actually sets the tone of the
West’s early misinterpretation of fact. In referring to Gandhi’s stay in England,
the reporter announces, "He had a large allowance, which he spent lavishly among
people who promised him a social career. Most of the young Indians then being
educated in England were Brahmans. They ignored him. When he saw them
received at homes which he had nof been able to enter he realized the
hopelessness of his social ambitions and went back to India as a disillusioned
man" (March 11, 1922).

Philip Whitwell did an article portraying Gandhi. "He discouraged violence,
but with the next breath he denounced the constituted authority of the country in
terms which were plainly an incitement. While disdaining the use of force, he
prophesied ‘seas of blood’ and his name was used on placards calling on the
people to dishonour white women—not without deplorable results" (March 19,
1922).

According to Hannon (1970), the first front-page story on Gandhi was
occasioned by his release from prison in February of 1924. The article is the first
piece of news that seems, in part, to record accurately the situation as well as

comprehend his philosophy. "His great power . . . consisted of a policy and a



42

creed. The pblicy was ‘non-cooperation’; the creed was ‘the power of the soul.’
By the first he hoped to make the British administration inoperative by simply
considering it non-existent; by the second he hoped to make the Hindus worthy of
self-government and the British to realize that worthiness" (February 5, 1924). In
his article, Simeon Strunsky stated, "Gandhi and his spinning wheel are more than
an anachronism. They are a serious obstacle to the uplifting of the Indian people"
(August 23, 1925).

Although chronologically the trend appears to have been towards
understanding of Gandhi, in many cases remarkable mis-statements of fact,
coupled with a partial commentary and apparently undiscerning attitude towards

the Eastern viewpoint, indicate that The New York Times did very little in the

initial period (around 1920-1930), to help readers gain an understanding of
Gandhi (Hannon, 1970).

Research Questions

1. Which of the two newspapers was more favorable /unfavorable to Gandhi?

2. Which newspaper had more items and devoted more space to Gandhi?

3. What issues/topics about Gandhi were most covered?

4. What were the sources of news reports?

5. How much space was covered by different categories of written and pictorial
items?

6. What was the tone of headlines?

7. What was the tone of pictorial items?




CHAPTER III

METHODOLOGY

Content Analysis

Because of its objectivity and systematic description of the content of
communication, the methodology used was content analysis. As Budd (1967)
points out, content analysis allows the researcher to observe the communicator’s
behavior without influences from the biases of the gatekeeper. Moreover, the
content analyst does not participate in the communication process.

In general, content analysis applies empirical and statistical methods to
textual material. Content analysis particularly consists of a division of the text into
units of meaning and their quantification according to certain rules. Definition of
content analysis have changed over time with development in techniques and with
its applicatioh to new problems.

Berelson (1952) defines content analysis as a method of objective,
systematic, and quantitative description of the manifest content of a text. Holsti
(1969) has modified this definition by saying that content analysis is an objective,
systematic, and general description of the manifest content of a text.

Holsti (1969) points out that objectivity in this context means that every
stage in the research process must be based on explicitly formulated rules and
procedures. The content of the text is to be emphasized, and the values and

beliefs of the researcher must not influence the result of the analysis. Some kind

43



44

of reliability test must be undertaken, so that another researcher can obtain the
same results from the same rules and data. The content analysis is systematic
implies inclusion and exclusion of categories according to consistently applied
rules. The possibility that the researcher will use only material supporting his
hypothesis is thereby eliminated. There must be a principle of generality. The
content analysis must have theoretical relevance; that is, one must be able to
generalize from text data to other data of the components in a communication

model.

Selection of Newspapers

For this study, one U.S. newspaper, The New York Times, and one British

newspaper, The Times (London) were selected for content analysis because they
are the newspapers of record in United States and Britain (Merrill & Fisher,
1980). The New York Times is also regarded as a "benchmark of U.S. news
coverage by foreign governments" and it carries "a greater volume of foreign news
than any other U.S. newspaper" (Albritton & Manheim, 1985).

As one of the Britain’s oldest newspapers, The Times (London) has
"managed to gain and hold a highly respected image of reliability, civility and
dignity" (Merrill & Fisher, 1980). Merrill says that The Times (London) "has ever
stood in the highest journalistic circles of the world quality newspapers journalism"
(Merrill & Fisher, 1980).

Merrill (1968) says that "The New York Times leads all papers of the
world in its widespread collection and publication of news and views . . . (and its)
international reporting has always been considered one of its strongest areas.” The

Times (London) has a good record of standard as a balanced, civil and reliable




45

paper (Merrill, 1983).

According to Time magazine, "It (The New York Times) is the platinum

bar by which editors across the country measure their own f)apers" ("The
Kingdom," 1977, p. 73). The Times (London) has been traditionally considered an
establishment paper, representing the paper to read to find out about the affairs
of Britain (Merrill and Fisher, 1980). The Times (London) was considered the
voice of Britain (Merrill, 1983).

In several respects, The New York Times ranks as the best or near-best

newspaper in the United States. Its prestigious leadership audience around the
world has long helped to make it not only a great American daily, but also a key
member of the world’s elite press (Merrill & Fisher, 1980). The Times (London)
has been a "newspaper of record," the paper to read for everyone, but especially
for the influential opinion-maker of government, nobility, ruling class and business
and financial circles (Merrill & Fisher, 1980).

The researcher included The Times (London) to see how much the British
were concerned about Gandhi and his activities and how they reacted to him, as
they had vested interests in India during the period of this study, India being one
of their colonies. On the other hand, India seemed to be far removed from the
American concerns during this period. Colonial India and its leader (Gandhi) held
little threat or promise for the United States then. So the researcher chose The

New York Times for comparison.

The Period
The 24-year period (1924-1947) was chosen as the best period to study

Gandhi. Gandhi was expected to receive much coverage during this period. These



46

were the most eventful years in Gandhi’s life and saw him rise as an international
celebrity. This period included his famous Salt March, participation in two Round
Table Conferences in London, his fast to protest unfair treatment of untouchables,
Quit India movement, and Indian independence.

The investigator photocopied all the material under the heading "Gandhi,

Mohandas Karamchand" (in The New York Times Index) and "Gandhi, Mr," (in

The Official Index to The Times) for the following periods: month of January for

1924 and 1925, February for 1926 and 1927, March for 1928 and 1929, April for
1930 and 1931, May for 1932 and 1933, June for 1934 and 1935, July for 1936 and
1937, August for 1938 and 1939, September for 1940 and 1941, October for 1942
and 1943, November for 1944 and 1945, December for 1946 and 1947. Because
The Sunday Times (London) is a separate publication from The Times (London)
and was very different, and because it was not available in microfilm form, all
Sunday issues were eliminated from the study. In addition, all Sunday issues of

The New York Times were also excluded from the study.

Coding

The category of written item (news report, editorial, letter to the editor,
leading article), category of the pictorial item (news picture, map, mug shot,
cartoon), direction of written item (favorable, unfavorable, neutral), tone of
pictorial item (favorable, unfavorable, neutral), tone of headlines (favorable,
unfavorable, neutral, without headline), space covered by written item (including
headlines) (in column centimeters), space covered by pictorial item (including
captions and description at the bottom) (in column centimeters), issue/topic

covered, and news source, were coded. (See Appendix B.)



47

The unit of analysis was the entire item (written or pictorial).
Measurements were done with a standard ruler by the number of column

centimeters, taking The New York Times column as standard. All items were

measured to the nearest centimeter. All the column centimeter measurements for
both The New York Times and The Times (London) items were given in

microfilm column centimeters. As The New York Times had eight columns and

The Times (London) had seven columns during this period, so all the column
centimeter lengths of The Times (London) were multiplied by 1.14 to equalize the

lengths of coverage in both the papers.

Direction

Directions of bias in the published item, or what attitudes towards Gandhi
were expressed in coverage of events relating to Gandhi, were determined via
classifications proposed by Budd (Budd, Thorp, & Donohew, 1967).

Favorable items depicted Gandhi as progressive, successful, peace-leving,
moral, intelligent, lawful, strong, right, unified, or as exercising leadership.
Unfavorable items depicted Gandhi as backward, domineering, immoral,
impractical, unlawful, weak, wrong, disunified or lacking leadership. Neutral items
were those which reflected neither favorable or unfavorable conditions either
through balance of content or a lack of controversial material. The tone of the

pictorial items was judged by the expression of the face, action or state of being.

Intercoder Reliability

To test the reliability of the coding, a pretest was conducted with the

researcher and one coder. To determine percentage of agreement, both coded the



48

same 40 items for direction/tone. This sample contained both written and
pictorial items, equal number from each newspaper, and represented about 15
percent of the total number of items analyzed. Holsti’s (1969) formula was used to

determine reliability:

R=2(C1,2)
Cl + Q2

C 1,2 is the number of category assignments both coders agree on, and C1 + C2
is the total of category assignments made by both coders. The intercoder

reliability for direction/tone was .92.



CHAPTER IV

RESULTS

Space Covered and Number of Items

Over the period of this study, 269 written and pictorial items were
published about Mahatma Gandhi in The New York Times and The Times
(London) with a mean item size of 14 column centimeters.

Table 1 shows that The Times (London) carried more items about Gandhi,

covered more space and its mean item size was bigger than The New York Times.

Direction by Number of Items

Overall, items favorable to Gandhi outnumbered items unfavorable to him
during the study period.
Table 2 shows that while favorable items outnumbered unfavorable and

neutral items in The New York Times, on the other hand, their number was the

lowest as compared to unfavorable and neutral in The Times (London). The
chi-square shows that these results would occur by chance, less than two percent
of the time. Therefore, there is a significant difference in the tone of the

coverage in the two newspapers.

49



50
Table 1

Amount of Coverage of Gandhi in The New York Times and The Times

(London) (1924-1947)

Newspaper Items Space Covered Mean

(N = 269) (N = 3,799 cms.) (col. cms. per item)

The New York Times 43.49% 34.54% 11

The Times (London) 56.51 65.46 16




Table 2

51

Tone of Coverage of Gandhi by Number of Items (1924-1947)

The New York Times

The Times (London)

(N = 117) (N = 152)
Favorable 41.88% 25.66%
Unfavorable 25.64 28.95
Neutral 32.48 45.39

Chi-Square (2, N = 269) = 8349, p < .02



52

Direction by Length of Items

Although the number of items unfavorable to Gandhi was smaller as
compared to items neutral to him in The Times(London), yet these covered more
space than neutral items. This indicates that items unfavorable to Gandhi tended
to be longer as compared to items neutral to him.

Table 3 shows that while The New York Times gave comparatively more
space to favorable items, The Times (London) provided comparatively more space

to unfavorable items.

Tone of Headlines

Headlines neutral towards Gandhi were even more than unfavorable and
favorable headlines added together. About 19 percent of items did not have
headlines at all.

Table 4 shows that the number of unfavorable headlines in The Times
(London) was more than three times as compared to headlines favorable to
Gandhi. But the overall picture indicates that both papers tried to take a more

neutral stance in their headlines.

Yearly Distribution of Items

Gandhi coverage changed from year to year with ups and downs during the
study period, depending upon his activities.

Table 5 shows that 1930 and 1933 provided highest number of stories in
The New York Times about Gandhi with 1930 covering almost double the space
as compared to 1933 although both had same number of items.

Table 6 shows that 1930 saw about four and a half times more space



53

Table 3
Tone of Coverage of Gandhi by L ength (in column centimeters) of Items
(1924-1947)

The New York Times The Times (London)

(N = 1,312) (N = 2,487)

Favorable 40.09% 25.09%
Unfavorable 30.56 41.70
Neutral 29.34 33.21

Chi-Square (2, N = 3,799) = 96.047, p < .0001



Table 4

Tone of Headlines of Gandhi Items (1924-1947)

54

The New York Times

The Times (London)

(N = 105) (N = 126)
Favorable 29.52% 8.73%
Unfavorable 28.57 24.60
Neutral 41.91 66.67

Chi-Square (2, N = 231) = 20.176, p < .001



Table 5

Distribution of Items (both written and pictorial) by Direction, Number, Space

Covered, and Year in The New York Times

Favorable Unfavorable Neutral Total

Year Percent  Percent Percent No. of % of Space in % of
Items Items col. cm. Space

1924 100.00 1 0.85 12 091

1925

1926 100.00 1 0.85 6 0.46

1927

1928

1929 33.33 33.33 33.33 6 5.13 34 259

1930 17.65 47.06 35.29 34 29.06 514 39.18

1931 46.15 15.38 38.46 13 11.11 190 14.48

1932 100.00 1 0.85 5 0.38

1933 55.88 11.76 32.35 34 29.06 265 20.20

1934 50.00 50.00 2 1.71 14 1.07

1935

1936

1937 100.00 4 3.42 59 450

1938

1939 100.00 1 0.85 5 0.38

1940 50.00 50.00 6 5.13 66 5.03

1941 100.00 1 0.85 5 0.38

1942 33.33 33.33 33.33 6 5.13 85 6.48

1943

1944

1945

1946 66.67 16.67 16.67 6 5.13 50 3.81

1947 100.00 1 0.85 2 0.15




Table 6

Distribution of Items (both written and pictorial) by Direction, Number, Space

over nd Year in The Times (London

Favorable Unfavorable Neutral Total

Year Percent  Percent Percent No.of %of Spacein % of

' Items Items col.cm. Space
1924 20.00 20.00 60.00 5 3.29 109 4.38
1925 100.00 1 0.66 14 0.56
1926
1927
1928 . 100.00 1 0.66 8 0.32
1929 16.67 33.33 50.00 6 3.95 47 1.89
1930 1091 43.64 45.45 55 36.18 1268 50.99
1931 41.18 29.41 29.41 17 11.18 448 18.01
1932 ' 100.00 1 0.66 22 0.88
1933 40.54 13.51 45.95 37 2434 280 11.26
1934 50.00 50.00 4 2.63 26 1.05
1935
1936
1937 28.57 71.43 7 4.61 114 4.58
1938 100.00 1 0.66 7 0.28
1939 100.00 2 1.32 7 0.28
1940 50.00 50.00 8 5.26 106 4.26
1941
1942 100.00 1 0.66 3 0.12
1943
1944
1945 50.00 50.00 2 1.32 7 0.28
1946 50.00 25.00 25.00 4 2.63 23 0.92

1947




57

covered about Gandhi as compared to 1933 in The Times (London) and

unfavorable items were four times in number as compared to favorable ones in

1930.

Sources of News Reports

While The New York Times used Reuters few times to cover Gandhi, The
Times (London) never used AP (The Associated Press) or UP (The United
Press).

Table 7 shows that The Times (London) mainly depended upon its own
correspondents while covering a sensitive subject like Gandhi while The New
York Times published nearly half of the items covered by the sources other than

its own.

Topics/Issues Covered

Tables 8 and 9 show that while "Gandhi’s fast" and"Gandhi’s Salt
March/Salt Law breaking campaign" ranked one and two respectively in both the
papers in the number of items covered, The Times (London) gave much more
space to "Gandhi’s Salt March/Salt law breaking campaign" as compared to
"Gandhi’s fast." This can be explained from the argument that while Gandhi’s fast
was against a local social issue, the Salt March and subsequent campaign was in

direct confrontation against the British rule.

Treatment of Most Emphasized Issues

Table 10 shows that both papers gave more favorable than unfavorable

treatment to Gandhi while covering the five most emphasized issues of this study



58
Table 7

Sources of News Coverage of Gandhi (1924-1947)

The New York Times The Times (London)
(N = 111) (N = 131)
News Agency 45.95% 9.92%
AP (or The Associated Press) 37.84  Reuter 292
UP (or The United Press) 541
Reuters 2.70
Own_Sources 48.65 82.44
Wireless to The New York Times 29.73  From Our Correspondent 16.03
Special Cable to The New York From Our Own Correspondent45.80
Times 16.22  From Our Special
Herbert L. Mathews (Wireless Correspondent 19.08
to The New York Times) 1.80  From A Correspondent 0.76
George E. Jones (Special From A Correspondent lately
to The New York Times) 0.90 in India 0.76
Other Sources 1.80 2.29
The Chicago Tribune Co. 090  Pioneer Mail 0.76
Canadian Press 090  Exchange - 153
No Source Mentioned 3.60 5.34

Chi-Square (1, N = 226) = 39.633, p < .001

(Note: Chi-Square is analyzed here comparing News Agency and Own Sources.)



59
Table 8

Distribution of Subject Matter by Number of Items

The New York Times The Times (London)

Topic/issue covered R No. % R No. %
Gandhi’s fast 1 31 2650 1 35 23.03
Gandhi’s Salt March/Salt Law

breaking campaign 2 13 11.11 2 29 19.08
Gandhi and Congress Party 2 13 11.11 4 18 11.84
Gandhi’s Civil Disobedience or

other campaigns/programs 3 11 9.40 4 18 11.84
Gandhi’s followers 4 8 6.84 7 4 2.63
Gandhi’s statement/message/appeal/

address/view 4 8 6.84 3 21 1382
Gandhi’s foreign trips 5 7 5.98 10 1 0.66
Gandhi’s arrest/release/court

appearance /bail /trial 6 5 427 6 6 3.95
Gandhi and minorities 7 4 342 8 3 1.97
Gandhi-British relations/truces/

meetings/parleys 7 4 3.42 8 3 1.97
Government/British reaction

to Gandhi 7 4 342
Gandhi and foreigners 7 4 342 10 1 0.66
Attack on Gandhi/plot against him 8 2 1.71 9 2 1.32
Criticism of Gandhi and/or his

actions 8 2 17 5 8 5.26
Spinning 9 1 0.85 10 1 0.66
Gandhi’s illness/recovery 9 2 1.32

R = Rank



60
Table 9

Distribution of Subject Matter by Space* Covered

The New York Times The Times (London)

Topic/issue covered R No. % R No. %
Gandhi’s fast 1 254 1936 4 262 10.53
Gandhi’s Salt March/Salt Law

breaking campaign 1 319 2431 1 714 2871
Gandhi and Congress Party 3 155 11.81 3 299 12.02
Gandhi’s Civil Disobedience or

other campaigns/programs 4 141 10.75 2 447 1797
Gandhi’s followers 5 107 8.16 8 85 342
Gandhi’s statement/message/appeal/

address/view 8 48 3.66 5 227 9.13
Gandhi’s foreign trips 6 91 6.94 14 6 0.24
Gandhi’s arrest/release/court

appearance/bail /trial 9 36 2.74 10 43 1.73
Gandhi and minorities 7 54 4.12 7 121 4.87
Gandhi-British relations/truces/

meetings/parleys 10 31 236 9 74 2.98
Government/British reaction

to Gandhi 11 23 1.75
Gandhi and foreigners 12 22 1.68 12 19 0.76

Attack on Gandhi/plot against him 13 14 1.07 13 16 0.64
Criticism of Gandhi and/or his

actions 14 12 0.91 6 145 5.83
Spinning 15 5 0.38 11 26 1.05
Gandhi’s illness/recovery 15 3 0.12

*Space is in column centimeters.
R = Rank



Table 10

Comparison of Treatment of five Most Emphasized Issues in The New York
Times and The Times (I.ondon) Coverage 4

61

The New York Times The Times (London)

Issue
E u N E u N

Gandhi’s Salt March/Salt Law

breaking campaign 3 6 4 4 17
Gandhi’s fast 17 3 11 15 16
Gandhi’s Civil Disobedience or

other campaigns/programs 2 7 2 3 10
Gandhi and Congress party 12 1 8 3
Gandhi’s statement/message/

appeal/address/view 3 5 7 2 12
Total Number 37 16 23 37 27 57

Percent 48.68 21.05 30.26 30.58 2231 47.11

F = Favorable
U = Unfavorable
N = Neutral

Chi-Square (2, N = 197) = 7.260, p < .05

(Note: Chi-Square analysis here examines the total amount of favorable,
unvavorable and neutral coverage of all the five major issues.)



62

period. While "Gandhi’s fast" received comparatively favorable treatment in both
the papers, "Gandhi’s Civil Disobedience or other campaigns/programs" received

comparatively most unfavorable coverage.

Classification of Items

Table 11 shows that most of the coverage involved straight news reporting
with very few editorials and leading articles. There were some news pictures and

maps but no mug shots or cartoons of Gandhi appeared during the study period.



Table 11

Amount and Classification of Items

63

Category No. of

% of Space % of L F u N
Items  items (col cm) Space (col cm)

News report 243 90.33 3,348 88.13 14 78 71 94
Editorial 4 1.49 42 1.11 11 3 1
Leading article 3 1.12 80 211 27 1 1 1
Letter to the editor 6 223 60 1.58 10 4 1 1
News picture 6 223 231 6.08 39 2 1 3
Map 7 2.60 38 1.00 5 7
Total 269 3,799 18 88 74 107
L = Average Length
E = Favorable
U = Unfavorable
N = Neutral



64

Research Questions

“Answering the first question regarding the direction of both the newspapers
concerning the coverage of Gandhi, the findings of this study indicate that The
New York Times was more favorable to Gandhi than The Times (London) during
the study period.

Regarding the number of items and space covered about Gandhi as asked
in the second research question, The Times (London) had more items, devoted
much more space, and its mean item size was bigger as compared to The New

York Times, as shown in Table 1.

Issues/topics (asked in question three) covered about Gandhi fell into 16
broad categories, shown in Table 8. Five most emphasized topics were "Gandhi’s
Salt March/Salt Law breaking campaign,” "Gandhi’s fasts," "Gandhi’s Civil
Disobedience or other campaigns/programs,” "Gandhi and Congress party," and
"Gandhi’s statement/message/appeal/address/view." Out of these five topics, in
"Gandhi’s Civil Disobedience or other campaigns/programs,” he received the most
unfavorable treatment while quite favorable treatment was accorded in "Gandhi’s
fasts” and "Gandhi and Congress party."

As an answer to the fourth question about the sources of news reports, this
study indicates that while The New York Times used the own sources about half
of the time, about 82 percent of The Times (London) items were covered by their
own correspondents. The New_York Times used Reuters a few times but The
Times (London) never used AP or UP. While The New York Times mentioned
the name of the reporter a few times, The Times (London) never mentioned the
name of the reporter with their news reports.

About space covered by different categories (asked in question five), Table



65

10 shows that over 88 percent of space was taken by news reports. News pictures
ranked secoﬁd in the space coverage with just over six percent of the share. There
were few editorials, leading articles, letters to the editor, and maps, taking the rest
of the about six percent space left. There were no cartoons and mug shots of
Gandhi during this study period.

Question six was about the tone of headlines. Over 60 percent of the
headlines in The Times (London) were neutral, over nine percent written items
were without headlines, and in the rest of headline_s, number of unfavorable to
Gandhi was about three times higher than the number of headlines favorable to
him. In The New York Times, number of favorable and unfavorable to Gandhi
headlines almost evenly matched.

Question seven concerned tone of pictorial items. Out of total six news
pictures published during the study period, three were found neutral, two
favorable, and one unfavorabie io Gandhi. All the seven maps were found neutral.
There was no mug shot or cartoon of Gandhi during this study period in any of

these two papers.



CHAPTER V

DISCUSSION

Discussion of Results

In light of much higher British interest in India during the study period, it
was not a surprise that The Times (London) devoted nearly double the amount of
space to Gandhi in its coverage as compared to The New York Times and its
mean item size was also larger than The New York Times.

Overall, items neutral to Gandhi outnumbered favorable and unfavorable
items, with favorable items at the second position in numbers. While in The New

York Times, favorable items significantly outnumbered the unfavorable items; on

the other hand, The Times (London) had more items unfavorable to Gandhi as
compared to favorable items during the study period.

But in terms of overall space covered by items about Gandhi in both the
papers, amount of space for the unfavorable items was the highest, followed by
neutral items and relegating the favorable items to the last place. The New York
Times gave more space to favorable items, followed by unfavorable and neutral
items in that order. But The Times (London) gave more space to unfavorable
items with neutral and favorable items at the second and third positions
respectively.

The Times’ (London) more unfavorable direction may be explained from

the fact that British Empire and Gandhi were in direct confrontation with each

66



67

other during the study period. As Winston Churchill said, "It is alarming and also
nauseating to see Mr. Gandhi, a seditious Middle Temple lawyer, now posing as a
fakir of a type well-known in the East, striding half-naked up the steps of the
Viceroy’s palace while he is still organizing and conducting a defiant campaign of
civil disobedience to parley with the representative of the King-Emperor. . . ."
(James, 1974, p. 4,985).

Overall, half of the headlines were neutral to Gandhi in tone, but
unfavorable headlines outnumbered the headlines favorable to him. Some items

were so small, they did not have any headlines at all. In The New York Times

favorable and unfavorable headlines were nearly equal in numbers, but in The
Times (London), unfavorable headlines were nearly three times in number as
compared to the favorable ones. Here are some examples of unfavorable
headlines: "The Gandhi Problem," "Mr. Gandhi’s March at Dandi today: Extremist
leaders’ hopes,” "Mr. Gandhi’s Campaign: A gambler’s throw," "India and the War:
Congress in two minds: Gandhian paradox."

The largest concentration of items in both these papers during the study
period was in 1930. This was because of Gandhi’s Salt March to the sea (or Dandi
March) and subsequent Salt Law breaking campaign, which received wide
coverage in practically all the important newspapers. "The meek-looking little
ascetic was once again on the move to take up cudgels against the mighty Empire.
So much importance was given to the news that the majority of the papers
displayed it in bold headlines covering two or three columns. A number of papers
published regular reports of the progress of the march. No news about India had
ever hit such a high water mérk" (Singh, 1949, p. 352). Another big concentration

of items about Gandhi during the study period was in 1933. This was because of



68

his fast to eradicate untouchability, which lasted three weeks. Other year during
this study period with heavier coverage was 1931.
Unfavorable coverage significantly outnumbered coverage favorable to

Gandhi in the study period during 1930. (The New York Times carried nearly

three times unfavorable items as compared tc favorable items while The Times
(London) had four times unfavorable items as compared to the favorable ones).
This may be explained by the fact that his Salt March (Dandi March) and
subsequent Salt Law breaking campaign was clear flouting of the salt tax act
formulated by the then British Government. On the other hand, Gandhi items
received highly favorable treatment during the study period in 1933 [The New
York Times gave Gandhi nearly five times favorable items as compared to
unfavorable ones and The Times (London) carried three times favorable items as
compared to unfavorable ones during the study period]. This can be explained
from the fact that Gandhi’s fast, which was the main topic of coverage during this
study period, was directed against his own countrymen, and not against the British
Government.

While The New York Times’ written items about Gandhi during the study

period were nearly equally divided between own sources and other sources, the
majority of the written items in The Times (London) were covered by its own
correspondents. In The Times (London), most of the more important items with
heavier and analytical coverage were found to be covered by "From Our Special
Correspondent,” medium sized items by "From Our Own Correspondent" and the
smaller items by "From Our Correspondent" or "From A Correspondent" or

"Reuters." In The New York Times, analytical and bigger size items usually gave

the source as "Special Cable to The New York Times" or these carried the name




69

of the reporter. Smaller items either gave the source as "Wireless to The New
York Times" or AP/UP/Reuters. News agency "Reuters” spelled as "Reuter” in
The Times (London) while in The New York Times, it spelled as "Reuters."
Among other sources, AP was the most frequent source of news in The New York
Times.

The argument behind The Times (London) mostly using its own
correspondents or Reuter to cover Gandhi may be because Gandhi being a
sensitive issue for British Empire, The Times (London) did not want to take a
chance with an "outsider" source.

Gandhi’s 21-days fast in 1933 to eradicate untouchability received wide
coverage in both the papers. Almost everyday, some days even more than once, in
both the papers, there was some mention of Gandhi’s fast which included bulletins
of his condition, Government reaction, appeals to Gandhi not to fast, criticism of
the fast, motives behind the fast. The coverage, besides news reports, also
included leading article in The Times (London), editorial in The New York
Times, and letters to the editor. The New York Times even gave it first page
treatment once. In its May 17, 1933 issue, Christian Century (p. 649), while writing
about Gandhi’s fast, stated, "Reason would like to declare it all an obsession. It
can see no relevance, no relation of cause and effect between the fasting and
possible death of Gandhi and the ends which he hopes to attain thereby. But the
obsession is so magnificent that reason dare not pronounce a judgment. It stands
baffled, like Pilate before Christ. . . ." "To the average westerner, Gandhi’s
three-week fast was bewildering. It was hard for him to understand why the
Mahatma should resort to a course which might result in his death. There could

be detected in the opinions of some a note of impatience with the methods used



70

by the holy man, for the novelty of the method seemed to be wearing off and they
had begun to suspect that it was merely a means which the Mahatma was using to
compel obedience after his appeal to reason had failed to convince his followers.
The man in the street, not appreciating the significance of the fast, was rather
inclined to sympathize with the plight of the British Government" (Singh, 1949, p.
440). The New York Times (May 31, 1933) observed: "Gandhi’s latest fast, now
happily concluded, is a bit hard to understand if we think of it as addressed to the
outside world. A three week hunger strike would not be an effective weapon
against the British Government, since to put it roughly, the British Government
would probably expect Gandhi to come alive out of the ordeal. For the same
reason the propaganda value on outside opinion other than British would be
small. We might almost say that the outside world has lost 2 good deal of interest
in that particular spiritual weapon."

On April 6, 1930, Gandhi picked up a pinch of salt in remote Dandi village
near seashore and with that simple gesture he broke the law. Nationwide, the salt
law was breached then. The topic/issue of "Gandhi’s Salt March/Salt Law
breaking campaign" received wide coverage during the study period. The New
York Times even gave it front page treatment. Various facets covered of this
topic/issue included Gandhi making salt at Dandi village, police action on salt law
breakers, arrests, sentencing, "Gandhi to Try to Force Arrest," demonstrations, etc.

The number of items concerning "Gandhi’s Salt March/Salt Law breaking
campaign” was more than double in The Times (London) as compared to The

New York Times. Similarly, "Gandhi’s statement/ message/appeal/address/view"

got almost five times more space in The Times (London) as compared to The

New York Times. Space covered by items on the issue of "Criticism of Gandhi




71

and/or his actions" was over 12 times in The Times (London) as compared to The
New York Times. This shows that criticism of Gandhi and/or his actions got

prominent display in The Times (London) as compared to The New York Times

but at the same time, The Times (London) gave significantly higher visibility to
Gandhi’s viewpoint on different issues.

Another most emphasized topic/issue in both the papers was "Gandhi’s
Civil Disobedience or other campaigns" but it got high unfavorable treatment.
Unfavorable to Gandhi coverage on this issue/topic was over three times higher
as compared to the favorable coverage in both the papers.

Activities of Gandhi and his followers in the Congress party also received
significant coverage during the study period now and then but treatment of these
was highly favorable in both these papers. Same was true of coverage of Gandhi’s
statement/message/appeal/address/view.

News reports, which constituted over 90 percent of the total number of
items about Gandhi in both the papers during the study period, were nearly
evenly divided between favorable and unfavorable categories but more editorials,
leading articles, letters to the editor, news pictures and maps were either
favorable or neutral to him.

All the maps during the study period were in The Times (London) and
concerned Gandhi’s Salt March/Salt Law breaking campaign or Gandhi’s
campaign. All the news pictures, which were also in The Times (London), also
covered Gandhi’s Salt March/Salt Law breaking campaign.

Leading articles, all of which were found in The Times (London) during
the study period, focussed on Gandhi’s campaign, Gandhi’s fast or criticism of

Gandhi’s movement. Editorials, all of which were in The New York Times during



72

the study period, covered the issues of Gandhi’s fast, Gandhi’s England visit, or
Gandhi’s role in Congress party. Letters to the editor on Gandhi during the study
period which appeared in both papers, talked about Gandhi’s prohibition
program, Tolstoy’s influences upon Gandhi, Gandhi’s fast, Gandhi’s interaction

with Congress party.

Limitations of the Study

This study would have benefitted from a content analysis of radio coverage
of Gandhi during that period but limited access to old radio broadcasts made it
difficult. Thus, for practical purposes, the study was limited to a content analysis
of newspaper coverage of Gandhi.

The eliteness of the newspapers studied presented limitations in applying

this study to the whole of the American and British press.

Directions for Future Research

It would be interesting to study how newspapers of other countries
perceived Gandhi, keeping in view differing foreign policy perspectives of the
newspapers’ country of origin.

For comparison purposes, it would be worthwhile to do a similar study on
how Indian newspapers treated Gandhi. Similarly, coverage of other world
personalities can be studied in different foreign and domestic newspapers.

Another area of research can be how India policy of US Government
influenced the coverage of Gandhi in the American media or how the British

Government influenced the coverage of Gandhi in British media.



CHAPTER VI

CONCLUSION

Gandhi was not an easy man to place. To most Britishers and the British
press, he looked quite different from what Americans and the American press
thought about him.

Contrary to the popular criticism of the Western news media as a
homogenous group when it comes to the coverage of Third World, this study
indicated that despite some similarities, there were significant differences in the
coverage of The New York Times and The Times (London) about Gandhi.

The Times (London) gave almost double the amount of space to Gandhi as
compared to The New York Times during the study period. Items favorable to
Gandhi significantly outnumbered unfavorable items in The New York Times
while The Times (London) had more items unfavorable to Gandhi as compared
to favorable items. In The New York Times, favorable and unfavorable headlines
were nearly equal in numbers, but in The Times (London), unfavorable headlines
were almost three times in number as compared to the favorable ones.

While The New York Times’ items about Gandhi during the study period
were nearly equally divided between own sources and other sources, the majority
of the items in The Times (London) were covered by its own correspondents. The
New York Times used Reuters few times but The Times (London) never used AP

or UP. Items about the issue of "Criticism of Gandhi and/or his actions" were

73



74

about 12 times higher in The Times (London) as compared to The New York
Times, but at the same time, The Times (London) gave significantly higher
visibility to the Gandhi’s viewpoint on various issues. While The Times (London)
carried maps and news pictures to illustrate the news, The New York Times never
carried these during the study period.

"Gandhi’s Salt March/Salt Law breaking campaign" and "Gandhi’s fast"
were the two most emphasized issues/topics in both the papers. News reports
constituted over 90 percent of the total number of items in both the papers. In
terms of overall space covered by items about Gandhi in both the papers, amount
of space for the unfavorable items was the highest, followed by space for neutral
items and relegating the space for favorable items to the third place. But in
overall numbers, items neutral to Gandhi outnumbered favorable and unfavorable
items, with favorable items at the second position. Overall, haif of the headlines
were neutral to Gandhi in tone, but unfavorable headlines outnumbered the
headlines favorable to him.

The largest concentration of items in both the papers during the study
period was in 1930 because of Gandhi’s Salt March followed by Salt Law breaking
campaign.

Almost all the items in the study covered day to day actions of/around
Gandhi and were event oriented. During the study period, both The New York

Times and The Times (London) seemed mainly concerned in Gandhi’s political

actions and neither of these made any effort to help readers gain an
understanding of his philosophy of life.
Overall, The New York Times was more favorable to Gandhi than The

Times (London) during the study period.



75
REFERENCES

Abu-Hassabu, Magda Abdel-Maged (1989). Coverage of the Sudan’s civil
war by The New York Times and The Times of London 1964-1972. Unpublished
master’s thesis, Ohio University.

Acosta, Jose G. Hernandez (1992). The New York Times coverage of
Rafael L. Trujillo 1959-1961. Unpublished master’s thesis, University of Missouri,
Columbia.

Albritton, Robert B., & Manheim, Jarol B. (1985). Public relations for the
Third World: Images in the news. Journal of Communication 35(1), 43-59.

Alexander, Horace (1969). Gandhi through Western eyes. Bombay, India:
Asia Publishing House.

Alger, Dean E. (1989). The media and politics. Englewood Cliffs, NJ:
Prentice Hall.

Al-Shingieti, Abubaker Y. Ahmed (1992). Images of Sudan: A cultural
analysis of The New York Times and The London Times coverage of two crises.
Unpublished doctoral dissertation, University of Massachusetts.

Andrews, Charles Freer (1924). Influence of Mahatma Gandhi. World
Tomorrow, 7, 365-366.

Armer, Catherine D. (1988). An investigation of nationalistic bias in
international news reporting: A comparison of The New York Times, The Times

of London and I.e Monde coverage of the 1986 United States raid on Libva.
Unpublished master’s thesis, University of South Carolina.

At home with Gandhi (1927). Living Age, 332, 736-737.
At the cross roads (1941). Great Britain and the East, 56, 319.

Balaraman, K. (1954). India in the United States press. In As others see us:
Ten studies in press relations. Zurich: International Press Institute.

Banerji, Albion (1938). Indian portent: dictatorship by proxy. Fortnightly
Review, 150, 205-209.

Becker, Lee B. (1977). Foreign policy and press performance. Journalism
Quarterly, 54, 364-368.



76

Beil, Brian N. (1983). Coverage of Ghana and Tanzania: Trends in selected
U.S. and British press, 1965-1982. Unpublished master’s thesis, University of

Wisconsin, Madison.

Berelson, Bernard (1952). Content analysis in communication research.

Glencoe, IL: The Free Press.

Bhattacharyya, Sailendra Nath (1965). Mahatma Gandhi: The journalist.
New York: Asia Publishing House.

Bolton, Glorney (1934). The tragedy of Gandhi. London: George Allen and
Uniwin Ltd.

Bose, Margarita Lobo (1980). Press coverage of environmental issues, the

Bhopal disaster, developmental, and crisis news in The New York Times and The
Times of India. Unpublished master’s thesis, San Jose State University.

Bourke-White, Margaret (1968). Mahatma Gandhi. In Will Yolen and
Kenneth Giniger (Ed.), Heroes of our times. New York: The Overseas Press Club
of America.

Bowers, David R. (1967). A report on activity by publishers in directing

newsroom decisions. Journalism Quarterly, 44, 43-52.

Bowles, Chester (1970). Gandhi as I understood him. In G. Ramachandran
and T.K. Mahadevan (Ed.), Quest for Gandhi. New Delhi, India: Gandhi Peace
Foundation.

The boycott in India (1921, January 9). The New York Times, p. E2.

Budd, Richard W., Thorp, Robert K., & Donohew, Lewis (1967). Content
analysis of communications. New York: The Macmillan Co.

Candler, Edmund (1922). Mahatma Gandhi. Atlantic Monthly, 130, 105.

Casey, Ralph Droz (1963). The press in perspective. Baton Rouge, LA:
Louisiana State University Press.

Chatfield, Charles (Ed.) (1976). The Americanization of Gandhi: Images of
the Mahatma. New York: Garland Publishing Inc.

Chaudhary, Anju G. (1980). Press portrayal of black officials. Journalism
Quarterly, 57, 636-641.



77

Chirol, Sir Valentine (1920, December 23). Saint and firebrand. The Times
(London), p.11.

Cohen, Bernard Cecil (1963). The press and the foreign policy. Princeton,

NJ: Princeton University Press.

Couturier, M.A. (1942). Ghandi and ourselves. Commonweal 36, 202-204.

Desmond, Robert W. (1938). The press and world affairs. New York: D.
Appieton-Century Company.

Desmond, Robert W. (1982). Crisis and conflict: World news reportin
between two wars 1920-1940. Iowa City, IA: University of Iowa Press.

Deters, Ailine (1977). Attitudes of selected newspapers toward William J.
Bryan during and immediately following the Scopes trial. Unpublished master’s

thesis, Kansas State University, Manhattan.

Dinsmore, Herman H. (1969). All the news that fits: A critical analysis of

the news and editorial contents of The New York Times. New Rochelle, NY:
Arlington House.

Dong, Qinwen (1990). A content analysis of The New York Times and The
Times of London in coverage of China in 1989. Unpublished master’s thesis,

University of Missouri, Columbia.

Donohew, Lewis (1967). Newspaper gatekeepers and forces in the news

channel. Public Opinion Quarterly, 30, 61-68.

Fischer, Erika J.,& Fischer, Heinz D. (1990). The New York Times facing
World War II. Frankfurt Am Main, Germany: Peter Lang.

Fisher, Frederick B. (1932). That strange little brown man—Gandhi. New
York: Ray Long & Richard R. Smith Inc.

Gabriel, Selvamany Pahang (1988). Coverage of Malaysia by The New
York Times and The Times of London after the May 13. 1969 racial riots.

Unpublished master’s thesis, lowa State University, Ames.

Galtung, Johan, & Ruge, Mari Holmboe (1965). The structure of foreign
news. Journal of Peace Research, 2, 64-91.

Gandhi as man and saint (1932). Literary Digest, 112, 22.




78
Gandhi assails India (1933, May 31). The New York Times p. 16.

Gandhi-Britain’s foe in India (1921). The New York Times Current
History, 14, 235-238.

Gandhi in high (1942). Time, 39, 32.

Gandhi is released unconditionally (1924, February 5). The New York
Times, p. 1.

Gandhi’s influence waning (1933). Newsweek, 2, 11.

Gandhi’s gangster troubles (1931). Literary Digest, 110, 16.

Gandhi’s hold on India (1922, March 11), The New York Times, p. 2.
Gandhi’s ordeal (1933). Christian Century, 50, 648-649.

Gandhi’s strength and weakness (1930). Literary Digest, 105, 17.

Gans, Herbert J. (1980). Deciding what’s news. New York: Vintage Books.

Gerbner, George, & Marvanyi, George (1981). The many worlds of the
world’s press. In Jim Richstad and Michael H. Anderson (Ed.), Crisis in

international news: policies and prospects. New York: Columbia University Press.

Gitau, Ndicu Edwin (1979). An analysis of the coverage of Idi Amin by
three selected daily English language newspapers. Unpublished master’s thesis,

Iowa State University, Ames.

Graber, Doris A. (1980). Mass media and American politics. Washington:
Congressional Quarterly Press.

Graber, Doris A. (1988). Processing the news. Washington: Congressional
Quarterly Press.

Greenwall, Harry J. (1941). In R.N. Khanna (Comp.), Gandhi saint or
sinner—Through Western eyes. Lahore: Allied Indian Publishers.

Guirguis, Sonia A. (1988). The image of Egypt in The New York Times
1956, 1967, 1979. Unpublished doctoral dissertation, New York University.




79

Hannon, Mark (1970). In G. Ramachandran and T.K. Mahadevan (Ed.),
Quest for Gandhi. New Delhi, India: Gandhi Peace Foundation.

Hart, Jim A. (1966). Foreign news in U.S. and English daily newspapers: A
comparison. Journalism Quarterly, 43, 443-448.

Hester, Al M. (1971). An analysis of news flow from developed and
developing nations. Gazette, 17, 29-43.

Hill, Gary A,, & Fenn, Peter H. (1974). Comparing event flows—The New
York Times and The Times of London: Conceptual issues and case studies.

International Interactions, 1, 163-186.

History of the L.ondon Times, 1785-1948 (five volumes) (1952). London:
The Times.

Hoch, Paul (1974). The newspaper game: The political sociology of the
press. London: Calder & Boyars.

Hohenberg, John (1964). Foreign correspondence: The great reporters and

their times. New York: Columbia University Press.

Holmes, John Haynes (1953). My Gandhi. New York: Harper and
Brothers.

Holsti, Ole R. (1969). Content analysis for the social sciences and
humanities. Reading, MA: Addison-Wesley Publishing Company.

Hopple, Gerald W. (1982). International news coverage in two elite
newspapers. Journal of Communication, 32, 61-64.

Husni, Samir A. (1980). A _content analysis of press coverage of the
1975-1976 1 ebanese civil war by The New York Times and The Times of London.

Unpublished master’s thesis, North Texas State University.

Im, Dae Som (1989). South Korean news coverage of The New York
Times. Unpublished master’s thesis, The University of Texas at Austin.

Isaacs, Harold R. (1972). Images of Asia: American views of China and
India. New York: Harper & Row.

Ishida, Takeshi (1970). Japan’s changing image of Gandhi. Annals of the
Institute of Social Science, University of Tokyo, 11, 54-66.




80

James, Robert Rhodes (Ed.) (1974). Winston S. Churchill: His complete
speeches. New York: Chelsea House Publishers.

Jha, Manoranjan (1973). Civil disobedience and after: The American

reaction to political developments in India during 1930-1935. Meerut, India:
Meenakshi Prakashan.

Jha, Manoranjan (1978). Civil disobedience, American opinion and British.
Journal of Indian History, 56(3), 553-584.

Joachim, Maurice. (1922). India turns away from Gandhi. Current History,
17, 462-471.

Johnson, Yvonne L. (1979). How Time stereotyped Martin Luther King, Jr.

Unpublished master’s thesis, University of Maryland.

Kam, Margaret, L. (1978). A comparative study of the Chinese news
coverage in the New York Times and U.S. news coverage in the People’s Daily

during three selected periods. Unpublished master’s thesis, San Jose State
University.

Kim, Chai Kohn (1963). A comparative, quantitative content analysis of the

coverage of the South Korean coup d’etat in The New York Times and The
Times of London May 1, 1961—July 31, 1961. Unpublished master’s thesis,
Southern Illinois University.

King, Nicholas (1979). The Third World has a point. National Review, 31,
420-422.

The Kingdom and the cabbage (1977). Time, 110, 72-81.

Larson, James F. (1979). International affairs coverage on U.S. network
television. Journal of Communication, 29, 136-147.

Levin Jr., Gershon John (1969). News of India in three American
newspapers. Unpublished master’s thesis, University of Missouri.

Lewin, Kurt (1947). Channels of group life. Human Relations, 1, 143-153.

Lynch, Mervin D., & Effendi, Atiya (1964). Editorial treatment of India in
The New York Times. Journalism Quarterly, 41, 430-432.



81

Mackett, Walter Charles (1957). Some aspects of the development of
American opinion on India, 1318-1947. Unpublished doctoral dissertation,

University of Southern California.

Mackey, Lesley Ellen (1990). The 1988 Jesse Jackson presidential
campaign: Objectivity in newspaper coverage. Unpublished master’s thesis,

University of Pennsylvania.

Majumdar, Diganta (1988). Assassination and after: How four newspapers

covered the killing of Prime Minister Indira Gandhi. Unpublished master’s thesis,

Iowa State University.

Maldonado, Marisa (1987). Coverage of the 1985 Mexican earthquake.

Unpublished master’s thesis, San Jose State University.

Mankekar, Dinker Rao (1978). One way free flow: Neo-colonialism via

news media. Delhi, India: Clarion Books.

Markham, James W. (1961). Foreign news in the United States and the
South American Press. Public Opinion Quarterly, 25, 249-262.

Mathurin, Victor George (1967). A _content analysis of Vietnam War news
in The Times of London, using The New York Times content as a basis for

comparison. Unpublished master’s thesis, The American University, Washington,
DC.

Mayo, Katherine (1930). Mother India. New York: Harcourt, Brace &
Company.

McCoy, Tom (1992). The New York Times’ coverage of El Salvador.
Newspaper Research Journal, 13, 67-84.

McQuail, Denis (1977). Analysis of newspaper content. London: Her
Majesty’s Stationery Office.

McQuail, Denis (1984). Mass communication theory. Beverly Hills, CA:
Sage Publications.

Merrill, John C. (1959). A handbook of the foreign press. Baton Rouge,
LA: Louisiana State University Press.

Merrill, John C. (1965). How Time stereotyped three U.S. presidents.
Journalism Quarterly, 42, 563-570.




82

Merrill, John C. (1968). The elite press. New York: Pitman Publishing
Corporation. -

Merrill, John C. (1983). Global journalism. New York: Longman.

Merrill, John C., & Fisher, Harold A. (1980). The world’s great dailies:
Profiles of fifty newspapers. New York: Hastings House.

Mr. Gandhi—complete nihilist (1930). The Spectator, 144, 660-661.

Mitchell, Kate L. (1943). India—An American view: A 1942 survey. London:
John Lane The Bodley Head.

Mousa, Issam Suleiman (1981). The Arab pori;ayal: The New York Times
1917-1947. Unpublished doctoral dissertation, University of Washington, Seattle.

Nelson, Mitsuko O. (1984). A comparative study of the Japanese news
coverage in The New York Times and the US news coverage in Asahi Shimbun.

Unpublished master’s thesis, San Jose State University.

Nichols, Beverly (1944). Verdict on India. New York: Harcourt, Brace and
Company.

Nincic, Miroslav, & Russett, Bruce (1979). The effect of similarity and
interest on attitudes toward foreign countries. Public Opinion Quarterly, 43, 68-78.

Noble, Jayne Anne (1989). How The New York Times perceived Lenin

and Stalin: A critical review of editorials, profiles and commentaries: 1917-1945.

Unpublished master’s thesis, The University of Texas at Austin.

Nutter, Jeanne Dolores (1991). Coverage of Marcus Garvey by The New
York "Age" and The New York "Times": A comparative historical analysis.
Unpublished doctoral dissertation, Howard University.

Osgood, Charles E. (1959). The representative model and relevant research
methods. In Ithiel de Sola Pool (Ed.), Trends in content analysis. Urbana:
University of Illinois Press.

The outbreak in India (1919, April 15). The Times (London), p. 13.

Peterson, Sophia (1979). Foreign news gatekeepers and criteria of

newsworthiness. Journalism Quarterly, 56, 116-125.



83

Peterson, Sophia (1981). International news selection by the elite press: A

case study. Public Opinion Quarterly, 45, 143-163.

Problem of Gandhi (1922). Nation (London), 30, 746-747.

Publications Division (1988). The collected works of Mahatma Gandhi.
New Delhi, India: Publications Division.

Righter, Rosemary (1978). Whose News? New York: Times Books.
The riots at Bombay (1921, November 22). The Times (London), p. 11.

Kivers, William L., Schramm, Wilbur, & Christians, Clifford G. (1980).
Responsibility in mass communication. New York: Harper and Row.

Rogers, Everett M., and Peck, Janet M. (1980). Study shows U.S. media
distort foreign news. Editor and Publisher. 113, 17-18.

Rollins, Judith B. (1963). Governor Donald G. Nutter and the Montana
daily press. Unpublished master’s thesis, Montana State University.

Rosenblum, Mort (1979). Coups and earthquakes. New York: Harper and
Row.

Roy, Evelyn (1923). Mahatma Gandhi: Revolutionary or counter-
revolutionary? Labour Monthly, S, 158-167.

Rudolph, Lloyd I. (1990). Gandhi in the mind of America. In Sulochana
Raghavan Glazer and Nathan Glazer (Ed.), Conflicting images: India and the
United States. Glenn Dale, MD: The Riverdale Company.

Sahin, Haluk (1973). Turkish politics in The New York Times: A
comparative content analysis. Journalism Quarterly, 50, 685-689.

Sahu, Biswanath (1965). A_comparative study of the news and views

concerning India published in The New York Times and the news and views
concerning the United States published in The Times of India. Unpublished

master’s thesis, University of Iowa.

Schillinger, Elisabeth Hupp (1966). British and U.S. newspaper coverage of
the Bolshevik revolution. Journalism Quarterly, 43, 10-16.



84

Schramm, Wilbur (1964). Mass media and national development. Stanford,
CA: Stanford University Press.

Schultz-Brooks, Terri (1987). American press coverage of President
Francois Mitterand. Gazette, 39, 103-122.

Serfaty, Simon (Ed.) (1990). The media and foreign policy. New York: St.
Martin’s Press.

Seshachari, Candadai (1969). Gandhi and the American scene: An
intellectual history and enquiry. Bombay, India: Nachiketa Publications Limited.

Sharma, Jagdish Saran (1955). Mahatma Gandhi: A descriptive
bibliography. Delhi, India: S. Chand & Co.

Shoar-Ghaffari, Pirouz (1985). Iran in The New York Times and The

Times, 1968-78: A comparative study of the relations of the press and the national

interest. Unpublished doctoral dissertation, Syracuse University, NY.

Shoemaker, Pamela J. (1972). The news magazines cover Senator Joseph
McCarthy. Unpublished master’s thesis, Ohio University.

Showalter, Stuart W. (1976). American magazine coverage of objectors to
the Vietnam War. Journalism Quarterly, LIV, 648-652, 688.

Singh, Harnam (1948). American press opinion about Indian Government
and politics, 1919-1935. Unpublished doctoral dissertation, Georgetown University,

Washington, DC.

Smith, Sherman Wallace (1984). News of the Angolan civil war: An

interpretative analysis of the coverage provided by The New York Times and

Times (London), 1975-76. Unpublished master’s thesis, Iowa State University,
Ames.

Stern, Bernard Saul (1956). American views of India and Indians
1857-1900. Unpublished doctoral dissertation, University of Pennsylvania.

Stevenson, Robert L., & Shaw, Donald Lewis (1984). Foreign news and the
new world information order. Ames, IA: Iowa State University Press.

Strunsky, Simeon (1925, August 23). Gandhi and the steam engine. The
New York Times, p. III 4.




85

Tang, Dih (1990). The image of China: A content analysis of two American
elite newspapers, 1970-1989. Unpublished master’s thesis, University of Kansas.

Tuchman, Gaye (1978). Making news: A study in the construction of

reality. New York: The Free Press.

Twentieth Century Fund Task Force (1978). A free and balanced flow:
International flow of news. Lexington, MA: Lexington Books.

Understanding Mahatma Gandhi (1943). American Mercury, 56, 434-440.

Vilanilam, John V. (1972). Foreign news in two U.S. newspapers and
Indian newspapers during selected periods. Gazette, 28, 96-108.

Waters, Robin William (1984). The image of Rhodesia presented in the
news coverage by The New York Times between 1965 and 1980—A content

analysis. Unpublished master’s thesis, University of Mississippi.

Watson, Sir Alfred (1941). What is the main obstacle in India? Great
Britain and the East, 56, 355.

Watson, Sir Alfred (1942). An end to Gandhi-ism. Great Britain and the
East, 58, 10-11.

Watson, Sir Alfred (1942). The passing of Gandhi. Great Britain and the
East, 59, 12-13.

Watson, Blanche (1924). What is Gandhi trying to do? Christian Century,
41, 1239-1240.

Watson, Francis Leslie (1967). Gandhi. London: Oxford University Press.

Wells, John Sturgis (1967). Time magazine’s coverage of John F. Kennedy.
Unpublished master’s thesis, University of Missouri.

Westley, Bruce H., Higbie, Charles E., Burke, Timothy, Lippert, David J.,
Maurer, Leonard, and Stone, Vernon A. (1963). The news magazines and the
1960 conventions. Journalism Quarterly, 40, 525-531, 647.

Whitwell, Philip (1922, March 19). India as Greater Ireland. The New
York Times, P. VIII 4.




86

Wright Jr., Jack (1969). A_comparison of the projected image of John F.
Kennedy in mass media with the held image of a sample of college students.

Unpublished doctoral dissertation, Louisiana State University.

Wright, Martha E. (1981). A content analysis of the news reported on Latin
America in The New York Times during three periods of political turmoil in

Latin American history. Unpublished master’s thesis, San Jose State University.

Yamashita, Misa (1990). The press coverage of Hirohito’s death—as seen in
American and Japanese press. Unpublished master’s thesis, University of

Pennsylvania.

Yon, Kook Hee (1979). A_comparative content study of Korean news in
The New York Times and The Washington Post. Unpublished master’s thesis,

East Texas State University.



87

APPENDIXES
Appendix A
Mahatma Gandhi: Principal Dates
1869 Born at Porbandar.

1883
1887
1893
1899
1908
1913
1914
1915
1917
1919
1921
1922
1924
1926
1928
1930
1931
1932
1934
1936
1939
1942
1944
1947
1948

Married at the age of 13.

Left for law studies in London.

Arrival in South Africa.

Boer War.

Resistance in Transvaal. First gaol experiences.

The Natal-Transvaal March.

Indian Relief Act. Outbreak of the First World War.

Return to India.

Bihar indigo-dispute.

Rowlatt Acts. Amritsar shooting.

Mass civil disobedience.

Arrest and trial.

Appendectomy and release from prison. Delhi fast for Hindu-Muslim unity.
Year of political silence.

Simon Commission boycott.

Dandi Salt March. Mass civil disobedience.

Gandhi-Irwin talks and Pact. Second Round Table Conference.
Yeravada Fast for Untouchables.

Rural constructive program. Withdrew from Congress.

Settled at Sevagram.

Rajkot Fast and Award. The Second World War.

‘Quit India’ Resolution. Last imprisonment.

Death of Mrs. Kasturba Gandhi. Gandhi-Jinnah talks.

Transfer of power to India and Pakistan. Gandhi’s ‘Miracle of Calcutta.’
Last fast in Delhi. Assassinated on 30 January.

(Watson, 1967, p. 62).




88

Appendix B

A Coding Sheet
NEWSPAPER: NYT / LT
DATE:
CODER:
WRITTEN ITEM: news report / editorial / letter to the editor / leading article
PICTORIAL ITEM: news picture / map / mug shot / cartoon
DIRECTION OF WRITTEN ITEM: favorable / unfavorable / neutral
TONE OF PICTORIAL ITEM: favorable / unfavorable / neutral
TONE OF HEADLINES: favorable / unfavorable / neutral / without headline
SPACE (in column centimeters) COVERED BY WRITTEN ITEM (including
headlines): |
SPACE (in column centimeters) COVERED BY PICTORIAL ITEM:
ISSUE/TOPIC COVERED:
NEWS SOURCE:



	San Jose State University
	SJSU ScholarWorks
	1996

	Coverage of Mahatma Gandhi in The New York Times and The Times (London) (1924-1947)
	Rajan Zed
	Recommended Citation


	tmp.1290447007.pdf.Cjzyf

