
265

Three Decades Later: From Self-Managed 
to State-Captured Media in Serbia
Ana Milojević

Introduction:  

the legacy of the ‘exceptional’ case of communism

The legacy of the socialist period in Serbia is tied to the history of the Socialist 
Federal Republic of Yugoslavia (SFRY). As one of the Yugoslav republics, Serbia 
was part of the specific institutional, economic and social set-up of the SFRY. 
According to Miroljub Radojković (2009: 90), Yugoslavia was an ‘exceptional’ 
case among the communist regimes due to the ‘self-management model of 
its political and economic system’ which empowered ‘citizens to take part in 
the decision-making process’ and cultivated a unique political culture. From 
another point of view, the political system of Yugoslavia was ‘an authoritarian 
regime with limited societal pluralism, in which power was divided between the 
constituent republics and federal government’ (Zakošek, 2008: 590).

These two key features, a self-management model and a federal state system, 
were reflected in the Yugoslav media system, which was ‘positioned between the 
communist and liberal extremes’ (Milutinović, 2017: 377) and was considered as 
very liberal and decentralised for a communist country (Radojković, 1994; Tunnard, 
2003). Each republic had a somewhat independent media system, regulated by 
the laws of that republic, with media catering to the latter’s audiences (Radojković, 
1994; Mihelj, 2004; Volčič, 2006). In other words, the media were politically 
controlled, but not tightly from the federal level. Furthermore, the Yugoslav media 
scene was seen as culturally diverse (Thompson, 1999). Nevertheless, although 
almost each religion, minority, local community, or any other audience segment 
in Yugoslavia had its own publication, only few media had a wide influence. As 
Christopher R. Tunnard (2003: 103) points out, only five newspapers out of 2,825 
published in 1987 in Yugoslavia ‘had a circulation of more than 100,000, and four of 
these were located in Serbia’.

Along these lines, most of the history of the media system in Serbia can be 
characterised as powerful political/business elites controlling or capturing 



Three Decades Later

266

influential media while simulating media pluralism. From the beginning of the 
communist regime in 1945, the newspaper landscape was dominated by two 
dailies – Borba, the mouthpiece of the ruling party, and Politika, which represented 
a wider group of socialist forces. Even during this phase, ‘the regime encouraged 
the diffusion of local print and electronic media financed and controlled by local 
authorities’ (Castaldo and Pinna, 2018: 269). Radio Television Belgrade (RTB) was 
a ‘State monopoly’ until the 1990s (Milivojević, 2005: 1328). Broadcasting in Serbia 
dates back to 1929, when Radio Belgrade – the predecessor of today’s public 
service broadcaster, Radio Television Serbia (RTS) – was established. Television 
Belgrade went on air in 1958, with a second TV channel launched in 1972 and 
a third in 1989. However, there were a number of local, Belgrade-based media 
outlets, such as the radio station Studio B, which started broadcasting in 1970 and 
offered more entertainment than Radio Belgrade.

The disintegration of Yugoslavia started with the fall of communism along 
with the slow-brewing nationalist conflicts in 1989–1990. New party systems 
were established in all Yugoslav republics after the first multiparty elections 
of 1990. The elections in Serbia brought to power Slobodan Milošević, the 
leader of the Socialist Party of Serbia (SPS), whose regime shaped the pace and 
trajectory of the transformation of the country’s political and media systems. 
Namely, besides the communist legacy, Serbia’s democratisation pathway was 
burdened with a decade-long authoritarian regime marked by national wars, 
the 1999 NATO bombing, economic devastation, and international isolation. 
Therefore, most scholars assume that the process of Serbia’s democratic 
transition started after the fall of Milošević in October 2000.

Media market transformations:  

long privatisation and inefficient regulatory bodies

KEY FACTS AND EVENTS:

nn 1991: Law on Public Information and Law on Radio Television, 
introducing private ownership of media, adopted.

nn 2002: Newly adopted Law on Broadcasting provides for establishment 
of regulatory agency and privatisation of state-owned media; law 
subsequently amended numerous times.



Three Decades Later: From Self-Managed to State-Captured Media in Serbia

267

nn 2003: Republic Broadcasting Agency (RBA) established.
nn 2007: Deadlines for completing media privatisation missed.
nn 2014: New set of laws – Law on Public Information and Media, Law 

on Public Service Media, and Law on Electronic Media – significantly 
rewrites media legislation.

nn 2015: Privatisation of state-owned media finally completed.

During the Milošević regime, the media system was transformed from self-
management into a state-market model (Milutinović, 2017). The framework for 
this transformation was set primarily by two laws passed in 1991, the Law on 
Public Information (Official Gazette of the Republic of Serbia, No. 19, 29 March 
1991) and the Law on Radio Television (Official Gazette of the Republic of Serbia, 
No. 48, 5 August 1991). These laws introduced private ownership in the media 
sector and provided for the development of the advertising market, but at the 
same time allowed the government to seize ownership or control of the most 
influential media and to capture the media market. The leading newspapers, 
Politika and Večernje Novosti, as well as the main news agency Tanjug, were 
turned from self-managing into state organisations (Castaldo and Pinna, 2018: 
269; Milutinović, 2017: 368). The authority over RTS was ‘transferred to the 
Government, including powers to appoint the Steering Board, Supervisory 
Board and Director-General’ (Milutinović, 2017: 368).

On the other hand, private independent media (mostly radio and television 
stations) flourished – at the end of the 1990s, the total number of media outlets 
in Serbia was over 1,000 (Castaldo and Pinna, 2018: 269). The exponential 
growth of private media outlets could not be supported by the advertising 
market, which was underdeveloped and manipulated by state interventions. 
The state budget was the main source of funding for most of the national 
media, while the major advertisers were companies whose owners were in 
clientelistic relations with Milošević and other state officials. Furthermore, 
the procedures for allocating licences and frequencies for radio and television 
broadcasting were neither properly established nor strictly followed. 
Altogether this created so-called ‘chaos in the ether’ (Veljanovski and Stavljanin, 
2017: 57). Newspapers could be printed by three publishing houses, of which 
only one (Forum in Novi Sad) was not under direct or indirect government 
control, while distribution was controlled by the two pro-government 
companies (Tunnard, 2003: 104). Therefore, private independent media in 
Serbia could survive only with the help of international media assistance 



Three Decades Later

268

programmes, which played a significant role in the Serbian media system 
throughout the 1990s and 2000s, as Davor Marko (2013) shows. According to 
Marko (ibid.: 10), international media assistance was far-reaching, including 
‘the adoption of an adequate legal framework, the establishment of regulatory 
bodies and practices, the transformation of the state TV into a public service 
broadcaster, and the empowerment of journalists and media managers to cope 
within the market conditions’.

With international assistance, democratisation of the Serbian media sector was 
initiated immediately after 2000 with the drafting of several structural laws, such 
as the Law on Public Information, the Law on Telecommunications, and the Law 
on Broadcasting. However, the adaptation and implementation of the media 
laws was complex and slow (Milutinović, 2017; Veljanovski and Stavljanin, 2017). 
According to those laws, the deadline for privatisation of state-owned print and 
broadcast media was 2005 and 2006 respectively (subsequently postponed 
until the end of 2007). However, those deadlines were not met. An overview by 
Boban Tomić (2007: 66–72) shows that by 2007 only 57 media outlets had been 
privatised, while 52 were in the process of privatisation and 120 were still state-
owned, mostly by local authorities. Furthermore, the Law on National Councils 
of National Minorities, adopted in 2009, allowed the government to avoid 
privatisation by transferring control of state-owned media outlets to minority 
councils. By 2011 there were still 73 media outlets to be privatised.

One of the aims of the Law on Broadcasting, adopted in 2002, was to establish 
a national regulatory authority for broadcast media. Thus, the Republic 
Broadcasting Agency (RBA) was set up in 2003. However, the RBA Council was 
structured in a way that enabled the government to exert influence over the 
nomination and election of six out of its nine members as well as over the 
Council’s decisions (Veljanovski and Stavljanin, 2017). According to Castaldo and 
Pinna (2018: 272), ‘amendments adopted between August 2004 and October 2006 
further enhanced government influence over the Republic Broadcasting Agency 
(RBA) while strengthening its discretionary powers in distributing licences’. For 
example, an amendment adopted in 2006 conferred the authority for approving 
the RBA’s financial plan on the government instead of Parliament (Matić, 2012: 48). 
The first procedure of issuing broadcasting licences, conducted between 2006 
and 2008, was criticised for disregarding quality and diversity criteria (Jakubowicz, 
2006), and lack of transparency and clear rules (Matić, 2012: 48). Four years later, 
in 2012, the perceptions of radio and TV editors regarding the procedure of issuing 
broadcasting licences in 2006/2008 showed that the RBA’s ‘decisions were the 
result of political and economic influences’ (Matić, 2012: 47).



Three Decades Later: From Self-Managed to State-Captured Media in Serbia

269

A new set of laws passed in 2014 – Law on Public Information and Media, Law on 
Public Service Media, and Law on Electronic Media – significantly rewrote Serbian 
media legislation. Under those laws, media privatisation was finally completed 
in December 2015. However, the state still holds almost half of the shares in 
the two oldest national dailies, Politika and Večernje Novosti. Also, the status 
of the once most influential news agency, Tanjug, is unclear. The agency is still 
operating despite the state decision to close it, after an unsuccessful attempt at 
privatisation in 2015. Furthermore, according to Castaldo and Pinna (2018: 275), 
‘many of the privatized public media went to entrepreneurs close to the SNS 
[Serbian Progressive Party], which were able to recoup the costs through grants 
provided by local authorities’. The regulatory body was renamed to Regulatory 
Authority of Electronic Media (REM) by the 2014 Law on Electronic Media, but did 
not become much more independent. Namely, the process of constitution of the 
REM Council remained problematic, and the Council barely functioned between 
2017 and 2019, with three members fewer than the supposed nine. Financial 
independence could not be achieved either, since Parliament failed to discuss 
the REM’s annual reports and to approve its financial plans (Đurić and Dobrilović, 
2019). Furthermore, any regulatory document issued by the REM had to be 
approved by the Ministry of Culture and Information as well.

Media and politics: instrumentalisation of media  

through political-business linkages

KEY FACTS AND EVENTS:

nn 1998: Newly adopted Law on Public Information grants government 
broad powers to suppress media freedom through huge fines or 
outright closure.

nn 1998–2000: Several independent media outlets shut down and heavy 
fines imposed under 1998 Law on Public Information.

nn 2001: Law on Public Information repealed.
nn 2007: Ministry of Culture and Information forms working group to 

draft law regulating media ownership transparency; draft law never 
submitted to Parliament.

nn 2011: Anti-Corruption Council reports that in 2008–2010, ownership of 
18 out of 30 most influential national media isn’t completely known.



Three Decades Later

270

nn 2015: Anti-Corruption Council reports that 27 of 50 analysed media 
have non-transparent ownership.

nn 2015: New Media Register, introduced by 2014 Law on Public 
Information and Media, becomes operational.

During the 1990s, the state-run media were turned into a propaganda machine 
used to justify Milošević’s nationalistic claims (Kisić, 2015). In addition to 
exercising full control over TV Belgrade (later RTS), Milošević was a close 
friend and political ally of the owners of two new private TV stations – Željko 
Mitrović, owner of TV Pink and member of the Yugoslav Left ( JUL), a party led by 
Milošević’s wife, and Bogoljub Karić, owner of BK TV. Faced with growing public 
dissatisfaction and protests, Milošević took more severe measures to tighten 
control over state media or to intimidate independent media. The most drastic 
one was the Law on Public Information, adopted in 1998, which allowed ‘the 
authorities to close down periodicals and independent radio stations the ruling 
elite [didn’t] like’ and ‘to impose massive summary fines on managements, 
editors and journalists with no process for an appeal being allowed’ (Gallagher, 
2000: 121). One of the first decisions of the newly elected government in 2000 
was to repeal this law in early 2001 and to reimburse ‘several independent 
media outlets for the huge fines inflicted by the former regime’ (Castaldo and 
Pinna, 2018: 271).

The new government also initiated the elaboration of a new legal framework 
for the media sector. However, despite the adoption of new media laws, many 
old issues remained unresolved and turned into enduring structural problems. 
First of all, the non-transparency of media ownership usually hid links with 
political actors. Data about the ownership structures of the media in Serbia 
were incomplete and unreliable, and the powers that be were constantly 
reluctant to empower the regulatory body to act upon adopted legislation. 
In 2007, the Ministry of Culture and Information formed a working group to 
draft a specific law regulating ownership issues (Veljanovski, 2009). Although 
the group came up with a draft law after a year and a half, the law was never 
adopted. The only step in this direction was the introduction of a new Media 
Register by the 2014 Law on Public Information and Media. The Media Register 
became operational in 2015. However, the Balkan Investigative Reporting 
Network estimated the Media Register as inaccurate and the oversight of its 
implementation as inefficient (BIRN, 2017).



Three Decades Later: From Self-Managed to State-Captured Media in Serbia

271

In its analysis of media problems in Serbia in the 2008–2010 period, the Anti-
Corruption Council, an advisory body of the government,

found out that among the 30 most significant analyzed media (…), as many as 18 
[did] not have a sufficiently transparent ownership, and their real owners are not 
known to the domestic public. The reason for this is primarily the presence of 
off-shore companies in the media ownership structure, whose primary purpose is 
to hide the real media owners and to conceal the interests of such media from the 
public in this way. (Anti-Corruption Council, 2011: 3)

As Irina Milutinović (2017: 373) explains further, ‘The real end owners are often 
hard to identify as they are disguised behind proxy companies registered at 
addresses of law or consultancy firms that act in their clients’ capacity.’ For 
example, Serbian businessman Milan Beko declared in a TV interview in 2010 that 
he was actually behind the companies officially registered as the owners of the 
majority stake in the newspaper company Novosti, the publisher of one of the 
most read dailies in Serbia, Večernje Novosti. According to Izabela Kisić (2015: 80), 
Milan Beko holds a 62.24 percent share in Večernje Novosti and ‘controls his share 
through three of his companies (Trimax Investments Gmbh, Ardos Holding Gmbh, 
and Karamat Holdings Ltd).’ Beko is also politically well-connected. A member of 
the cabinet in the Milošević era, in 2009 he was close to the Democratic Party, while 
in the mid-2010s he moved closer to the Serbian Progressive Party (ibid.).

Similar ownership patterns and linkages can be identified between other 
influential media outlets and political parties. In 2011, the Anti-Corruption 
Council (2011: 7, 12, 13) revealed the linkages between the tabloid Press and the 
Democratic Party, the national Radio S and the Socialist Party of Serbia, and 
the tabloid Pravda and the Serbian Progressive Party, among others. Four years 
later, the Anti-Corruption Council (2015) reported that 27 out of 50 analysed 
media had ‘non-transparent ownership, partially transparent or disputable’ 
ownership. As Jovanka Matić and Dubravka Valić Nedeljković (2014: 344) point 
out, the existence of media which make barely any profit usually indicates 
hidden ownership by powerful tycoons. Such media are often used by informal 
alliances of businesspersons and political forces as an instrument against 
political opponents and business competitors. Although such alliances shift 
with the shift of power on the political scene, ties between media moguls and 
politicians remain persistent, at both the national and local levels.

Another major problem is the financial influence of state institutions on 
media through allocation of state advertising funds. According to the Anti-



Three Decades Later

272

Corruption Council (2011: 16), in the 2008–2010 period the total advertising 
market was around 160 million euros, of which between 36 and 40 million 
euros (or almost one quarter) came from state institutions. The biggest share 
of that came from the state telecommunications company Telekom Serbia, 
which spent more than 10 million euros a year directly for media services 
(ibid.: 20). Allocation of public funds was not supervised by any regulatory 
body. As Věra Stojarova (2020: 170) explains, advertising was, and is, a tool 
for silencing media since government-controlled public companies placed 
advertisements only in government-friendly media. Similarly, government-
friendly media were favoured in allocation of state advertising funds. In 
2008–2010, media earned income from the authorities and other state 
institutions in various ways, including on the basis of ‘specialized information 
services, contracted information services, subscriptions to services, cultural 
subsidies, allocations of money from the funds foreseen for the civil sector 
for implementation of projects, and even for research services’ (Anti-
Corruption Council, 2011: 18). For example, in 2009 the Agency for Small 
and Medium-Sized Enterprises paid the company Ringier (which publishes 
the most influential daily in Serbia, Blic) 4.48 million dinars (approximately 
38,000 euros) for research services (ibid.). The Balkan Investigative Reporting 
Network revealed that in the 2011–2013 period, 33 municipalities spent 
almost 200 million dinars (approximately 1.7 million euros) in the media 
sector, based on direct contracting (BIRN, 2013: 3).

Political influence was also exercised through advertising agencies run by close 
friends and allies of politicians in important government positions, or even by 
high-ranking politicians themselves. During the presidency (2008–2012) of Boris 
Tadić (leader of the Democratic Party), two agencies controlled the advertising 
market: Universal McCann, owned by a close friend and advisor of Tadić, and 
Direct Media, owned by Dragan Đjilas, vice-president of the Democratic Party 
and mayor of Belgrade (Veljanovski and Stavljanin, 2017: 63). The revenues 
of both agencies ‘skyrocketed’ due to deals with the state (Matić and Valić 
Nedeljković, 2014: 361).



Three Decades Later: From Self-Managed to State-Captured Media in Serbia

273

Public service media captured by the state

KEY FACTS AND EVENTS:

nn 2002: Law on Broadcasting introduces concept of public service 
broadcasting, foresees transformation of state-owned RTS into two 
separate public service broadcasters (RTS and RTV), and provides for 
financing through subscription fees.

nn 2006: RTS and RTV start operating as public service broadcasters.
nn 2014: Law on Public Service Media (PSM) regulates status and 

operation, and defines remit of public service broadcasters.
nn 2019: Studies show PSM enjoy high levels of trust and audience ratings.

Within the decentralised Yugoslav media system, Radio Television Belgrade 
(RTB) developed as the main broadcaster in Serbia, along with Radio Television 
Novi Sad (in the province of Vojvodina) and Radio Television Priština (in the 
province of Kosovo and Metohija). Those relatively independent stations were 
amalgamated into a single, centralised state broadcaster, Radio Television 
Serbia (RTS), in 1992 (Radojković, 2019: 215). As Snježana Milivojević (2005: 1351) 
points out,

During the 1990s, RTS was under the direct control of the Milošević regime, 
which used it as its chief tool of political propaganda. More than 1,000 journalists 
and other staff were forced to leave RTS because the regime considered them 
politically unreliable. Many distinguished professionals among these later joined 
other media and continued to oppose repression. Subsequently, professional 
standards were degraded, as ‘patriotic journalism’ became the norm at RTS.

In order to keep up with the nationalistic tendencies and policies of the regime, 
RTS coverage of current events, especially ongoing wars in the region, was 
distorted. Therefore, RTS gradually lost its credibility with the audience, and 
the civic protests of 1996–1997 included protests against the biased reporting 
of RTS. In one form of protest against the regime propaganda on television, 
‘throughout the major cities dissatisfied citizens – on streets, in front of their 
houses, on balconies – hit pans, rang bells and produced all kinds of other 
noises’ during the RTS prime-time news hour (Milivojević, 2005: 1351). Also, 
‘During the anti-Milošević demonstrations on 5 October 2000, protestors 
stormed the RTS headquarters and set it on fire. Broadcasting ceased for 



Three Decades Later

274

several hours and was restored under a new RTS symbol’ (ibid.: 1352). 
Although it was a powerful symbol of democratisation at the time, the genuine 
transformation of RTS into a public service broadcaster would take years, with 
many ups and downs.

RTS began its transformation into a public service broadcaster after a decade 
of degradation. Aside from outdated equipment, during the 1999 NATO 
bombing many elements of the transmission system, some studios, the Avala 
television tower, and other technical assets were destroyed. Furthermore, RTS 
was without credibility, an overstaffed, massive enterprise that was hard to 
manage. With such a legacy, the legal groundwork for RTS’s transformation 
was laid by the 2002 Law on Broadcasting, which ‘introduced and defined 
public service broadcasting and stipulated the establishment of two public 
broadcasters – RTS, with its base in Belgrade, and RTV, with headquarters 
in Novi Sad’ (Marko, 2017: 20). However, it was not until 2006 that the public 
service broadcasters (PSB) began operating, ‘when all necessary preconditions 
were fulfilled (adopting the legislation, establishment of the regulatory body 
that further elected the PSB management, making license fee collection work, 
etc.)’ (ibid.). RTS was not able to achieve autonomy over the following years, 
though, and its financial, organisational and editorial independence remained 
problematic.

The legal framework introduced in 2002 was aimed, among other things, 
at securing independent financing through subscription fees. However, the 
collection of fees was insufficient to support RTS. As Kisić (2015: 87) explains, 
‘With monthly fees of less than five Euros and total receipts between forty 
and seventy percent, RTV Serbia was among the “poorest” public broadcasting 
services in the region and in Europe.’ After fee collection rates plummeted in 
2012 and 2013, then prime minister Aleksandar Vučić kept his election promise 
to abolish the fee because it was a burden on households, and the fee was 
replaced by a tax under the Law on Public Service Media of 2014. The 2014 Law 
stipulates that the amount of tax is to be determined by the Steering Boards of 
RTS and RTV, that budget money must be allocated for precise purposes, and 
that financial management must be transparent. However, under this law, RTS 
and RTV have become dependent on the state budget and have lost some of 
their already weak financial independence.

The same law also defines procedures for the election of the RTS and RTV 
governing bodies, the Steering Board and Director General. The Steering Board is 
a supervisory body consisting of members appointed and dismissed by the REM. 



Three Decades Later: From Self-Managed to State-Captured Media in Serbia

275

The intention of the new legislation was to strengthen the role of the Steering 
Board and make the Director General more accountable. However, the Steering 
Board’s work is strongly dependent on the regulatory authority, the REM, whose 
autonomy is questionable. Furthermore, it has become a common practice for 
directors general to be installed directly by the government or by the will of high 
political circles, usually sidelining the Steering Board (Marko, 2017). For example, 
shortly after Vojislav Koštunica was elected prime minister in 2004, his media 
consultant was appointed RTS Director General without a public call. According to 
Marko (2017: 24), ‘The Steering Board has been marginalized, dominated by the 
Director General and his unilateral decisions and acts.’

All governments have shown much greater interest in controlling editorial 
policy than in securing independence of RTS. As the Anti-Corruption Council 
(2011: 4) pointed out, ‘state authorities exercise special influence through RTS 
which, instead of being a public service to the citizens, is a service of political 
structures and productions which are closely connected with top officials of the 
parties in power.’ Subsequent analysis of the aired programmes found political 
bias in reporting, and a tendency of RTS to act as a government mouthpiece 
(Matić, 2012; Veljanovski, 2016). Despite that, RTS has remained one of the 
most-watched TV channels in Serbia. According to Kisić (2015: 86), RTS had 
the best ratings in 2011, with a 24% share of the total television audience, as 
compared to private TV stations Pink (20%) and TV Prva (15%). More recent 
findings confirm that ‘Serbian citizens have greater trust in public service media 
than in their private counterparts’, and that ‘daily use of PSM is higher than the 
average in the region’ (Radojković, 2019: 230, 231).

The journalistic community:  

deeply divided and economically deprived

KEY FACTS AND EVENTS:

nn 2006: First common Code of Ethics adopted by the main journalism 
associations.

nn 2009: First self-regulatory body, the Press Council, established.
nn 2014: EU progress reports start highlighting deteriorating conditions for 

full exercise of freedom of expression in Serbia.



Three Decades Later

276

During Socialist Yugoslavia, the distinct idea of ‘self-managing journalism’, with 
journalists understood as advocates of the working class, collective agitators, 
propagandists of the proletariat, was dismantled under the political and 
economic post-WWII circumstances (Splichal and Vreg, 1986: 51). Journalists 
were defined as ‘socio-political workers’ by the 1973 Code of Yugoslav 
Journalists (ZNJ, 1973), and they worked as ‘the state bureaucratic apparatus’ 
(Splichal, 1981). Such a legacy was conducive to turning journalists of the 
state media (Politika, Večernje Novosti, RTS, Tanjug) into tools of nationalistic 
propaganda during the Milošević era (Thompson, 1999; Kisić, 2015; Volčič, 
2006). Most independent media that emerged in the 1990s as ‘a response to 
the regime’s repression’ (such as the daily Naša Borba, Radio B92, the news 
agencies Beta and Fonet) were not after profit, ‘but involved a “defense of the 
profession and of the right to free expression”’ (Kisić, 2015: 67).

The division between independent and pro-government media reflected 
onto the journalistic community. The cleavage between journalists involved 
in ‘war-mongering propaganda’ and journalists dedicated to protecting 
‘professionalism and ethics’ was evident from the establishment of 
independent journalists’ associations in the 1990s (Kisić, 2015: 90). As pro-
regime journalists had their own association, the Journalists’ Association 
of Serbia (UNS), which had been under governmental control, three new 
associations assembled reporters for independent media outlets: the 
Independent Journalists’ Association of Serbia (NUNS), the Independent 
Journalists’ Association of Vojvodina (NDNV), and the Association of 
Independent Broadcast Media (ANEM) (ibid.). Collisions between journalists and 
associations continued long after 2000.

Several months after the end of the Milošević regime, the government 
‘appointed new management in all the state-run media, the appointments 
themselves reflecting the “distribution of power” among the parties of the 
victorious coalition’ (Kisić, 2015: 70). However,

the state-run media in the service of the regime and its war-mongering 
propaganda in the 1990s survived the transition. Hardly any lustration had taken 
place in the media’s domain. Only editors-in-chief and some of the most stringent 
propagandists of the Milošević era lost their jobs. (Ibid.)

At the same time, independent media, which were used to international 
donations in the 1990s, struggled to become economically viable on 
a weak market. This led them to diverge from public interest towards 



Three Decades Later: From Self-Managed to State-Captured Media in Serbia

277

commercialisation and political alliances. Moreover, political tabloids 
flourished, totally degrading ‘journalistic ethics and discourse by running 
fabrications about individuals and their private lives, pornography, etc., while 
also promoting hate speech’ (ibid.).

Instead of the expected lustration and fundamental change in the field of 
journalism after the end of the Milošević regime, divisions, political alliances, 
economic and professional deterioration continued. The tensions between 
journalists’ associations did not subside. NUNS and Independent electronic 
media association (ANEM) representatives among other non-governmental 
organisations were included in the working groups tasked with drafting media 
laws that would lay the groundwork for ‘free flow of information, and media 
independence from political and other centres of power’ (Veljanovski, 2009: 
50). The work on drafting new laws did not proceed smoothly, and neither 
consensus among the relevant actors nor media freedom were achieved. 
The associations disagreed on many issues, including on the professional 
codes. The first common Code of Ethics was adopted by the main journalism 
associations in 2006. The first, and so far only, self-regulatory body, the Press 
Council, was established in 2009, but started working two years later.

Lack of cohesion and self-regulation in the professional community leaves 
journalists exposed to various forms of pressure. The lack of autonomy has 
been confirmed by many studies (Široka, 2005; Kujundžić and Kožul, 2007; 
Janković et al., 2009; Radojković, Milojević and Ugrinić, 2014), and journalists 
continuously report that they work under pressure from political parties, 
government officials, PR officers of big advertisers, while media owners are 
usually caught up in clientelistic relations with political and business elites 
(Milojević and Krstić, 2018). External pressures on media are often felt more 
strongly at the local than at the national level.

Surveys among journalists show that their level of education is getting higher. 
According to Milivojević (2011: 17), in 2011 a total of 73% of journalists had 
university education, compared to 56% in 2002. However, higher education 
has not led to stronger professionalisation. As the Media Sustainability Index 
2012 showed, freedom of expression and professional journalism in Serbia 
had improved marginally since 2001 (IREX: 130). Although the regulatory 
framework has become more stable in recent years, journalistic freedom is still 
in decline: ‘since 2014 the EU progress reports started to emphasize more and 
more insistently the deteriorating conditions for the full exercise of freedom of 
expression in Serbia’ (Castaldo and Pinna, 2018: 276).



Three Decades Later

278

According to Freedom House’s Nations in Transit 2014 report, the radio 
morning show Mentalno Razgibavanje (Mental Exercises) ‘was taken off the 
air in December [2013] after the hosts made references to [Prime Minister 
Aleksandar] Vučić’s private life. NUNS expressed concern that the suspension 
was political [although the] station said the show was temporarily shelved to 
make room for holiday programs’ (Savic, 2014: 553).The following year, B92 
Television stopped airing Serbia’s most popular political talk show, Utisak 
Nedelje (Impression of the Week), ‘under apparent government pressure’ (Savic, 
2015). The host of the show, ‘Olja Bećković, accused Prime Minister Vučić of 
pulling strings that led to the cancellation’ because he ‘was reportedly angered 
by his opponents’ frequent appearances on the weekly show’ (ibid.). In August 
2014, after publishing a critical report against the government, BIRN journalists 
were accused by the newspaper Informer and other pro-government media ‘of 
being “spies” backed by the EU’, while Vučić declared that the report had been 
‘financed by a wealthy businessman facing corruption charges’ (Castaldo and 
Pinna, 2018: 276). In January 2015, after BIRN released a report on a case of 
misconduct in a public tender, Vučić accused BIRN ‘of spreading lies and, even 
worse, he claimed that the EU was behind this attack aiming to destabilize his 
government’ (ibid.). Such claims were supported by Informer, which published a 
series of follow-up articles against BIRN, and TV Pink, another pro-government 
media outlet, which ‘aired a four-hour special, which had among its guests the 
interior minister Nebojša Stefanović claiming that the EU funded BIRN and 
other media groups in order to destabilize Serbia’ (ibid.). Similarly, in March 
2016, the director of the Crime and Corruption Reporting Network (KRIK) was 
accused of being a ‘French spy’ by Informer, which published ‘details that could 
only be obtained through illegal surveillance by security services’ (ibid.).

60

85
77

65

48

67 64 62

85 80

63
54

67
59

66
76

90 93

0

20

40

60

80

100

120

140

160

180

*2002 *2003 *2004 *2005 *2006 2007 2008 2009 2010 2011/2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020

Ra
nk

in
g

Year
*2002: Yugoslavia; 2003-2006: Serbia & Montenegro

World Press Freedom Index Ranking: Serbia

1

Source: Reporters Without Borders.



Three Decades Later: From Self-Managed to State-Captured Media in Serbia

279

Serbia’s deeply divided, economically deprived journalistic community has been 
unable to attain the much-needed autonomy, trust and societal recognition. 
The Serbian public perceives the media as one of the least trustworthy 
institutions, unfree, dishonest and corrupt (Pjesivac, 2017). According to the 
Serbian participants in a study conducted in Serbia, Macedonia, and Croatia 
in 2013 and 2014 by Ivanka Pjesivac, Katerina Spasovska and Iveta Imre (2016: 
340), news media could not be trusted because they are ‘controlled by different 
sources of power’ and serve as ‘pure instruments for the realization of their 
controllers’ interests’. The Serbians interviewed in this study pointed out that 
underpaid journalists, under political and economic pressures, ‘often cede 
to censorship and corruption’, taking money from politicians and oligarchs to 
cover up important facts, create scandals, or serve as ‘publishers of only official 
information “that politicians give them during press conferences”’ (ibid.: 337).

Digitalisation and online media environment:  

internet-based protests, publics and counter publics

KEY FACTS AND EVENTS:

nn 1998: Formation of Otpor, the most influential of many resistance 
groups, and the most sophisticated in the use of internet and other 
communications technologies for overthrowing Milošević.

nn 2010: Newly adopted Law on Electronic Communications 
allows authorities to maintain database on citizens’ electronic 
communications, and security and police forces to access information 
without prior permission.

nn 2017: First internet-born, grassroots protest (Protest Against 
Dictatorship) held, followed by internet counter-campaign.

The Milošević regime was weakened and finally overthrown in October 
2000 after massive protest demonstrations in Belgrade, the result of long 
resistance. Organised resistance against Milošević was deeply integrated 
into the use of the internet. Tunnard (2003) has stressed the key role of the 
Otpor (Resistance) movement in overthrowing Milošević. Otpor was initiated 
in 1996 by the users of the small Serbian internet service provider Sezam 
Pro, mostly students at Belgrade University, who began emailing each other 



Three Decades Later

280

shortly after Milošević annulled the November elections, and quickly grew into 
a resistance community with a network of affiliates throughout the country. 
They communicated from public computers, which gave them almost complete 
anonymity and kept their activities hidden from the authorities. At its peak, 
Otpor was able to assemble rallies of more than 100,000, using only the power 
of e-mail. Furthermore, ‘mass e-mail campaigns became a common way for the 
foreign press to be informed of what was happening inside Serbia’ (Tunnard, 
2003: 113). Otpor’s first public communication was on its website, and the 
internet was crucial in maintaining close ties and consultations with its greatest 
benefactor, the US. The heavy restrictions imposed by the government on the 
independent media were circumvented via the internet. For example, when 
in December 1996 the only independent radio station in Belgrade, Radio B92, 
was shut down by the government, ‘its signal was immediately rerouted via 
the Internet to a host in the Netherlands, thus making it available to the entire 
outside world as well’ (ibid.).

Recent grassroots movements and protests show that the internet remains one 
of the most important resources for political activism in Serbia. According to 
Dalibor Petrović (2016), the recent appearance of grassroots movements such 
as the initiative Ne davimo Beograd (NDMBGD) (Don’t Let Belgrade D(r)own) 
signals the restructuring of the civil sector in Serbia, which was dominated by 
NGOs mainly financed by foreign donors. Based on an analysis of NDMBGD’s 
use of Facebook for mobilising, informing, and recruiting supporters, Petrović 
(ibid.) argues that digital platforms are very important for political activism, 
especially when certain societal groups feel that mainstream media are 
closed to their ideas. There are certain warnings about the existence of ‘self-
censorship in media due to the pressures from different interest groups, or 
media financial dependence from those groups, resulting in uneven treatment 
of different political actors or open favorizing of the ruling party in election 
campaign’ (Pavlica, Gavrilović and Đapić, 2017: 75). The case of the Protest 
Against Dictatorship can be illustrative in this regard.

The Protest Against Dictatorship began spontaneously a day after the 2017 
presidential elections. It ‘was the first articulation of public disapproval of the 
decline of democratic standards and the rise of illiberal leadership in Serbia’ 
(Kleut and Milojević, 2021: 82). Initiated by a single Facebook post, it brought 
out tens of thousands of protestors across Serbia and lasted for a month. Social 
media played a crucial role in its organisation. Facebook groups served as 
communication platforms for ‘planning and defining protest goals, coordinating 
participants and activities, and as the main means of disseminating information 



Three Decades Later: From Self-Managed to State-Captured Media in Serbia

281

and mobilising support’ (Petrović and Petrović, 2017: 422). At the same time, 
this protest triggered mobilisation of counter-publics, demonstrating how the 
internet is used for political propaganda.

Cover of the weekly magazine Vreme (12 October 2000) dedicated to the protest events on 5 October 2000.

Front page of the daily newspaper Danas (11 April 2017) covering Protest Against Dictatorship in 2017.



Three Decades Later

282

Since the protest was organised mainly via the ‘Against Dictatorship’ Facebook 
page, ten days after it started a fake, cloned Facebook page was created 
(Petrović, 2018: 21). It was used for an astroturfing campaign, spreading 
‘alternative’ information, and creating confusion by: questioning the causes 
of the protest; claiming that the protest was losing momentum and meaning; 
criticising the organisation of the protest for lack of synchronisation and 
material resources, etc.; pointing out the loose leadership as a significant 
deficiency (ibid.: 25). The fake page was successful. It attracted many more 
followers than the original, mostly due to sponsored posts, and contributed 
to the weakening of the protest and disintegration of the protest network. 
However, this example is just one manifestation of the much wider web-based 
political propaganda in Serbia.

According to Dalibor Petrović (2018), the government uses the internet for 
political propaganda in a highly organised and sophisticated way. There are 
indications that many comments on the main news portals are created by ‘bots’ 
and posted through a specialised platform called Tvrđava (Fortress). The term 
‘bot’ in Serbia refers to a real person who is paid by political actors to conduct 
propaganda, or to post messages online in their interest. Petrović (ibid.: 20) 
states that according to a document that was revealed by accident, ‘in 2018, 
3,456 party activists were employed as “bots” for the Serbian Progressive 
Party, delivering around 10 million comments on 201,717 news stories’. Besides 
shaping public opinion through commentary on news, heavy verbal attacks 
on politically unlike-minded people are common on Twitter and other social 
media. Furthermore, very few people have been arrested and prosecuted for 
messages posted online (Petrović, 2018; Surčulija Milojević, 2015). Those and 
other such activities intimidate freedom of expression on the internet, and 
have led to strong polarisation of Serbia’s online public sphere.

Jelena Surčulija Milojević (2015: 605) has pointed out ‘take-down/removal 
of Internet content for political reasons’ as a problem in Serbia. There were 
several such cases during the 2014 election campaign. The first case involved 
the removal from YouTube of satirical videos made out of an RTS report 
showing the Prime Minister carrying a boy to the rescuing helicopter after the 
boy was rescued from a blizzard. Almost overnight, many parodies of the report 
were released and in the next few days they were removed due to infringement 
of copyright. Second, two blogs were taken down for criticising Prime Minister 
Aleksandar Vučić for his decisions and behaviour during the state of emergency 
declared over a heavy flood in the town of Obrenovac: the blog Telepromter 
was removed for criticising the behaviour of the Prime Minister at government 



Three Decades Later: From Self-Managed to State-Captured Media in Serbia

283

meetings; the entire blog section of the Blic daily’s website was removed after 
the publication of a text by journalist Dragan Todorović calling for the Prime 
Minister’s resignation because of his responsibility for the delayed reaction 
to the flood, among other reasons. Finally, another popular form of taking 
down internet content was the hacking of websites – such as Peščanik, a 
radio programme on Radio B92 that had been forced to move online so as to 
continue to offer independent content, which was under hacker attacks for 
six days after publishing a letter of Serbian scientists ‘claiming that the PhD of 
the Minister of Interior was a plagiarism’ (ibid.: 606). Those cases drove Dunja 
Mijatović, the OSCE Representative on Freedom of the Media (RFOM), to take a 
public stand, urging ‘the authorities to nurture uncensored debate on issues of 
public interest’ and warning that the arrest of people for their writing was ‘not 
acceptable (…) and can lead to self-censorship’ (ibid.).

Conclusions

Considering that Serbia was the largest constituent part of ‘the most “liberal” 
communist country’, to quote Nebojša Vladisavljević (2020: 29), Serbia was 
‘widely expected to move fast on the road to democracy and EU integration 
after the end of communism but ended up in new authoritarianism and war’. 
The process of transition to democracy in Serbia started a decade later than in 
other communist countries, and was shaped by the legacy of an authoritarian 
regime, war, and economic devastation.

Following such a historical path, the trajectory of Serbia’s media market 
transformation can be roughly divided into three periods according to the 
introduction and implementation of structural media laws and regulatory 
mechanisms. In the first period (1991–2000), ‘the Serbian media system 
featured elements of a state-market model’ (Milutinović, 2017: 368). New 
legislation allowed for the establishment of private media, which were 
competing with state media and forming a market. However, the market was 
weak and heavily influenced by the government, with state ownership of the 
major media, a chaotic legal framework, lack of independent regulatory bodies, 
and control over distribution of frequencies and newsprint. The second and 
third periods, those of the Serbian media system’s democratic transition, were 
demarcated by the year 2014 (ibid.: 371–372). During the first phase of this 
transition (2000–2014), a new regulatory framework was introduced, but the 
implementation of laws was slow and inconsistent, and there was a lack of 
political and professional will for reforms. A set of new media laws, adopted in 



Three Decades Later

284

mid-2014, were designed to be ‘a step forward to the second, more successful 
phase of media transition’, enabling completion of media privatisation, securing 
transparency of media ownership, and achieving functional independence 
of regulatory bodies (ibid.: 372). As of December 2020, however, a number of 
problems remain unresolved.

Despite the existence of a democratic legal framework, the main structural 
features of the media landscape in Serbia – high fragmentation and saturation 
– have undermined the economic sustainability of media. Therefore, media 
often enter into political partnerships in order to secure preferential treatment 
in the allocation of state funds and state advertising, and capital investments 
and advertising revenues from their business allies. In return, media provide 
positive coverage to their political/business affiliates. To keep these hidden 
from the public, media ownership remains largely non-transparent.

Those features are observable in the functioning of the Serbian public service 
media. Although the independent governance and funding of the PSM are 
guaranteed by law, in practice PSM are highly dependent on the state budget 
and under heavy political influence. The appointment and dismissal of their 
managing bodies and directors general have never been autonomous, and 
many experts warn that the director general and board members are usually 
known in advance. Furthermore, PSM are funded from the state budget, 
although the law provides for financing by subscription fees. Therefore, Serbia’s 
PSM have not achieved sufficient editorial and financial independence yet.

The journalistic profession has also been struggling to adapt to the fundamental 
systemic changes, transitioning from the ‘self-managed’ and ‘state-managed’ 
to the ‘public service’ model. According to the latest Code of Ethics (Savet za 
štampu, 2015: 5), journalists are obliged to serve the public by providing true 
and genuine information. This definition of journalistic duty is in line with the 
traditional liberal ideas of democracy. However, despite the shift towards the 
normatively ideal role of journalism in society, journalists have not been able to 
achieve professional autonomy, stability or credibility. The profession has been 
working under difficult conditions, suffering from low social respect, low wages, 
and high pressures from co-workers, editors, politicians, and advertisers.

Overall, strong influence of the state, political partnerships, clientelism, and 
low professional autonomy have been steady features of the media system 
in Serbia over the last thirty years. Those features have been translated into 
the online media environment, although the internet has been one of the 



Three Decades Later: From Self-Managed to State-Captured Media in Serbia

285

important factors for democratisation in Serbia. During the Milošević regime, 
‘many of the resistance communities formed themselves in cyberspace; and 
several new technologies and applications were innovatively used to outwit the 
government’ (Tunnard, 2003: 112). Recent grassroots movements and protests 
show that the internet remains an important resource for political activism. 
However, there are strong indications that the internet is also used for political 
propaganda, that freedom of expression might be endangered, and that self-
censorship is increasing.

References

Anti-Corruption Council. (2011). Report on Pressures on and Control of Media in Serbia. Belgrade: Anti-
Corruption Council. Available: http://www.antikorupcija-savet.gov.rs/Storage/Global/Documents/
mediji/IZVESTAJ%20O%20MEDIJIMA%20PRECISCEN%20ENG.pdf (accessed: 27 December 2020).

Anti-Corruption Council. (2015). Presentation of Report on Ownership Structure and Control over 
Media in Serbia. Belgrade: Anti-Corruption Council. Available: http://www.antikorupcija-savet.gov.
rs/en-GB/reports/cid1028-2751/presentation-of-report-on-ownership-structure-and-control-over-
media-in-serbia (accessed: 27 December 2020).

BIRN – Balkan Investigative Reporting Network. (2013). Izveštaj o finansiranju medija iz budžeta 
lokalnih samouprava. Beograd: Balkan Investigative Reporting Network. Available: http://birnsrbija.
rs/wp-content/uploads/2015/05/BIRN-Izve%C5%A1taj-o-finansiranju-medija-iz-bud%C5%BEeta-
lokalnih-samouprava-smanjen.pdf (accessed: 27 December 2020).

BIRN – Balkan Investigative Reporting Network. (2017). Transparentnost podataka o državnoj potrošnji 
na medijski sektor: Pravna analiza i preporuke. Beograd: Balkan Investigative Reporting Network. 
Available: birnsrbija.rs/wp-content/uploads/2017/11/TRANSPARENTNOST-PODATAKA-DRZAVNA-
POTROSNJA.pdf (accessed: 27 December 2020).

Castaldo, A. and Pinna, A. (2018). De-Europeanization in the Balkans. Media freedom in post-
Milošević Serbia. European Politics and Society, 19 (3), 264–281. Available: https://www.tandfonline.
com/doi/abs/10.1080/23745118.2017.1419599 (accessed: 27 December 2020).

Đurić, R. and Dobrilović, J. (2019). Zaštita javnog interesa i medijskog pluralizma u Srbiji: Radni izveštaj. 
Beograd: Crta, Slavko Ćuruvija Fondacija. Available: https://crta.rs/wp-content/uploads/2019/01/
Za%C5%A1tita-javnog-interesa-i-medijskog-pluralizma-u-Srbiji.pdf (accessed: 27 December 2020).

Gallagher, T. (2000). The media and the search for democracy in the Balkans. In: Pridham, G. and 
Gallagher, T. (eds), Experimenting with Democracy: Regime Change in the Balkans. New York: Routledge, 
pp. 112–131.

IREX. (2012). Media Sustainability Index – Serbia. Available: https://www.irex.org/sites/default/files/
pdf/media-sustainability-index-europe-eurasia-2012-serbia.pdf (accessed: 27 December 2020).

Jakubowicz, K. (2006). Legal Opinion concerning the Decisions of the Republican Broadcasting 
Agency Council of Serbia on the allocation of broadcasting licenses for Radio and Television stations 
for the territory of the Republic and for the territory of the Autonomous Province. Warsaw: National 
Broadcasting Council of Poland. Available: https://www.osce.org/files/f/documents/e/6/20034.pdf 
(accessed: 27 December 2020).

http://birnsrbija.rs/wp-content/uploads/2015/05/BIRN-Izve%C5%A1taj-o-finansiranju-medija-iz-bud%C5%BEeta-lokalnih-samouprava-smanjen.pdf
http://birnsrbija.rs/wp-content/uploads/2015/05/BIRN-Izve%C5%A1taj-o-finansiranju-medija-iz-bud%C5%BEeta-lokalnih-samouprava-smanjen.pdf
http://birnsrbija.rs/wp-content/uploads/2015/05/BIRN-Izve%C5%A1taj-o-finansiranju-medija-iz-bud%C5%BEeta-lokalnih-samouprava-smanjen.pdf
https://crta.rs/wp-content/uploads/2019/01/Za%C5%A1tita-javnog-interesa-i-medijskog-pluralizma-u-Srbiji.pdf
https://crta.rs/wp-content/uploads/2019/01/Za%C5%A1tita-javnog-interesa-i-medijskog-pluralizma-u-Srbiji.pdf


Three Decades Later

286

Janjić, S. and Valić Nedeljković, D. (2017). Predsednički izborni ciklus u medijskom tumačenju, Srbija 
2017. Srpska politička misao, 58 (4), 67–84. Available: https://www.ips.ac.rs/publications/predsednicki-
izborni-ciklus-u-medijskom-tumacenju-srbija-2017/ (accessed: 27 December 2020).

Janković, M., Pantić, D., Matić, J. and Pavlović, Z. (2009). Sloboda medija u Srbiji 2008. Beograd: 
Organizacija za evropsku bezbednost i saradnju (OEBS).

Kisić, I. (2015). The Media and Politics: The Case of Serbia. Southeastern Europe, 39 (1), 62–96. 
Available: https://brill.com/view/journals/seeu/39/1/article-p62_4.xml?language=en (accessed: 27 
December 2020).

Kleut, J. and Milojević, A. (2021). Framing Protest in Online News and Readers’ Comments: The Case 
of Serbian Protest “Against Dictatorship”. International Journal of Communication, 15 (21), 82–102. 
Available: https://ijoc.org/index.php/ijoc/article/view/13815/3310 (accessed: 27 December 2020).

Kujundžić, L. and Kožul, D. (2007). Radno pravo i mediji. Beograd: Centar za nezavisno novinarstvo 
(Moldovija), Medija Centar (Beograd).

Marko, D. (2013). Media Reforms in Turbulent Times: The Role of Media Assistance in the Establishment 
of Independent Media Institutions in Serbia. Sarajevo: Analitika – Center for Social Research Available: 
https://mediaobservatory.net/sites/default/files/Marko_Serbia.pdf (accessed: 27 December 2020).

Marko, D. (2017). The Future of Public Service Broadcasting in Serbia. Working Paper 1. Sarajevo: 
Analitika – Center for Social Research. Available: http://www.analitika.ba/sites/default/files/
publikacije/psb_serbia.pdf (accessed: 27 December 2020).

Matić, J. (2012). Serbian Media Scene vs European Standards. Report based on Council of Europe’s 
Indicators for Media in a Democracy. Belgrade: ANEM, NUNS, Local Press, NDNV, Civil Rights 
Defenders. Available: https://crd.org/wp-content/uploads/2018/12/Serbian-Media-Scene-VS-
European-Standards.pdf (accessed: 27 December 2020).

Matić, J. and Valić Nedeljković, D. (2014). Serbia. In: Petković, B. (ed.), Media Integrity Matters: 
Reclaiming Public Service Values in Media and Journalism. Ljubljana: Peace Institute, Institute for 
Contemporary Social and Political Studies, pp. 327–390. Available: https://www.mirovni-institut.si/
wp-content/uploads/2014/08/media-integrity-matters.pdf (accessed: 27 December 2020).

Mihelj, S. (2004). Negotiating European Identity at the Periphery: Media Coverage of Bosnian 
Refugees and ‘Illegal migration’. In: Bondebjerg, I. and Golding, P. (eds), European Culture and the 
Media, Changing Media – Changing Europe Series, Vol. 1. Bristol: Intellect Books, pp. 165–189.

Milivojević, S. (2005). Serbia. In: Dragomir, M. et al. (eds), Television across Europe: regulation, 
policy and independence, Vol. 3. Budapest: Open Society Institute, pp. 1315–1383. Available: 
https://www.opensocietyfoundations.org/uploads/125451b9-9b83-497e-a72f-9e664f0e3069/
volthree_20051011_0.pdf (accessed: 27 December 2020).

Milivojević, S. (2011). Niske plate i visoka tehnologija - novinari i novinarstvo u Srbiji. Kultura, 132, 
11–23. Available: https://scindeks-clanci.ceon.rs/data/pdf/0023-5164/2011/0023-51641132011M.pdf 
(accessed: 27 December 2020).

Milojević, A. and Krstić, A. (2018). Hierarchy of influences on transitional journalism: Corrupting 
relationships between political, economic and media elites. European Journal of Communication, 33 
(1), 37–56. Available: https://journals.sagepub.com/doi/abs/10.1177/0267323117750674 (accessed 27 
December 2020).

Milutinović, I. (2017). Media ownership and democratic capacity of transitional society: The case of 
Serbia. European Journal of Communication, 32 (4), 367–380. Available: https://journals.sagepub.com/
doi/10.1177/0267323117718465 (accessed: 27 December 2020).

https://ijoc.org/index.php/ijoc/article/view/13815/3310
https://crd.org/wp-content/uploads/2018/12/Serbian-Media-Scene-VS-European-Standards.pdf
https://crd.org/wp-content/uploads/2018/12/Serbian-Media-Scene-VS-European-Standards.pdf
https://www.opensocietyfoundations.org/uploads/125451b9-9b83-497e-a72f-9e664f0e3069/volthree_20051011_0.pdf
https://www.opensocietyfoundations.org/uploads/125451b9-9b83-497e-a72f-9e664f0e3069/volthree_20051011_0.pdf


Three Decades Later: From Self-Managed to State-Captured Media in Serbia

287

Pavlica, D., Gavrilović, Z. and Đapić, S. (2017). Mediji, javnost i izbori 2017. Beograd: BIRODI. Available: 
http://www.birodi.rs/wp-content/uploads/2017/08/Mediji-javnost-izbori-2017.pdf (accessed: 27 
December 2020).

Petrović, D. (2016). Društveno-aktivistički potencijal onlajn platformi za društveno umrežavanje. 
Sociološki pregled, 50 (3), 397–430. Available: https://www.academia.edu/29818273/
Dru%C5%A1tveno_aktivisti%C4%8Dki_potencijal_onlajn_platformi_za_dru%C5%A1tveno_
umre%C5%BEavanje (accessed: 27 December 2020).

Petrović, D. (2018). Upotreba digitalnih platformi za potrebe političke propagande: slučaj lažne Fejsbuk 
stranice protesta Protiv diktature. CM Komunikacija i mediji, 13 (44), 5–34. Available: https://scindeks-
clanci.ceon.rs/data/pdf/2466-541X/2018/2466-541X1844005P.pdf (accessed: 27 December 2020).

Petrović, J., and Petrović, D. (2017). Konektivna akcija kao novi obrazac protestnog aktivizma. 
Sociologija, 59 (4), 405–426. Available: https://www.academia.edu/35607004/Konektivna_akcija_kao_
novi_obrazac_protesnog_aktivizma (accessed: 27 December 2020).

Pjesivac, I. (2017). The Effects of Culture and Performance on Trust in News Media in Post-Communist 
Eastern Europe: The Case of Serbia. Journalism & Mass Communication Quarterly, 94 (4), 1191–1214. Available: 
https://journals.sagepub.com/doi/abs/10.1177/1077699016674185 (accessed: 27 December 2020).

Pjesivac, I., Spasovska, K. and Imre, I. (2016). The Truth Between the Lines: 
Conceptualization of Trust in News Media in Serbia, Macedonia, and Croatia. Mass 
Communication and Society, 19 (3), 323–351. Available: https://www.tandfonline.com/doi/
abs/10.1080/15205436.2015.1128548?journalCode=hmcs20 (accessed: 27 December 2020).

Radojković, M. (1994). Mass media between state monopoly and individual freedom: Media 
restructuring and restriction in former Yugoslavia. European Journal of Communication, 9 (2), 
137–148. Available: https://journals.sagepub.com/doi/pdf/10.1177/0267323194009002002?casa_
token=H2Kj4_XJHj4AAAAA:c7kbV8xHxg2V7ilp9jdLkzu1xYmx8NQgaIGDuZBIxKKCEzD_lQVJGbUl0fV_
YvbDDZqIyp8LVNzNUr8 (accessed: 27 December 2020).

Radojković, M. (2009). Why can’t civil society media grow in Serbia?. International Journal of Media 
& Cultural Politics, 5 (1–2), 89–101. Available: https://www.ingentaconnect.com/content/intellect/
mcp/2009/00000005/F0020001/art00007 (accessed: 27 December 2020).

Radojković, M. (2019). Public Service Media in Serbia: A State of Flux. In: Fabijanić, 
D. and Sittig, H. (eds), A Pillar of Democracy on Shaky Ground: Public Service Media in 
South East Europe. Sofia: Konrad-Adenauer-Stiftung Media Programme South East 
Europe, pp. 215–233. Available: https://www.kas.de/documents/281902/281951/
A+Pillar+of+Democracy+on+Shaky+Ground+%E2%80%93+Public+Service+ 
Media+in+South+East+Europe.pdf/df97d28c-370d-fb7c-fd37-044c5d960389?version=1.1
&t=1572525969018 (accessed: 20 October 2020).

Radojković, M., Milojević, A. and Ugrinić, A. (2014). Journalism in crisis: The case of Serbia. In: 
Głowacki, M., Lauk, E. and Balčytienė, A. (eds), Journalism that Matters: Views from Central and 
Eastern Europe. Frankfurt am Main: Peter Lang, pp. 129–151. Available: https://www.peterlang.com/
view/9783653977707/chapter08.html (accessed: 27 December 2020).

Savet za štampu. (2015). Kodeks novinara Srbije: Uputstva i smernice. Beograd: Dia-Art. Available: 
https://savetzastampu.rs/wp-content/uploads/2020/11/Kodeks_novinara_Srbije.pdf (accessed: 27 
December 2020).

Savic, M. (2014). Serbia: Executive Summary. In: Freedom House, Nations in Transit 2014, pp. 543–561. 
Available: https://freedomhouse.org/sites/default/files/23.%20NIT14_Serbia_final.pdf (accessed: 20 
October 2020).

http://www.birodi.rs/wp-content/uploads/2017/08/Mediji-javnost-izbori-2017.pdf
https://journals.sagepub.com/doi/pdf/10.1177/0267323194009002002?casa_token=H2Kj4_XJHj4AAAAA:c7kbV8xHxg2V7ilp9jdLkzu1xYmx8NQgaIGDuZBIxKKCEzD_lQVJGbUl0fV_YvbDDZqIyp8LVNzNUr8
https://journals.sagepub.com/doi/pdf/10.1177/0267323194009002002?casa_token=H2Kj4_XJHj4AAAAA:c7kbV8xHxg2V7ilp9jdLkzu1xYmx8NQgaIGDuZBIxKKCEzD_lQVJGbUl0fV_YvbDDZqIyp8LVNzNUr8
https://journals.sagepub.com/doi/pdf/10.1177/0267323194009002002?casa_token=H2Kj4_XJHj4AAAAA:c7kbV8xHxg2V7ilp9jdLkzu1xYmx8NQgaIGDuZBIxKKCEzD_lQVJGbUl0fV_YvbDDZqIyp8LVNzNUr8
https://www.ingentaconnect.com/content/intellect/mcp/2009/00000005/F0020001/art00007
https://www.ingentaconnect.com/content/intellect/mcp/2009/00000005/F0020001/art00007
https://www.kas.de/documents/281902/281951/A+Pillar+of+Democracy+on+Shaky+Ground+%E2%80%93+Public+Service+Media+in+South+East+Europe.pdf/df97d28c-370d-fb7c-fd37-044c5d960389?version=1.1&t=1572525969018
https://www.kas.de/documents/281902/281951/A+Pillar+of+Democracy+on+Shaky+Ground+%E2%80%93+Public+Service+Media+in+South+East+Europe.pdf/df97d28c-370d-fb7c-fd37-044c5d960389?version=1.1&t=1572525969018
https://www.kas.de/documents/281902/281951/A+Pillar+of+Democracy+on+Shaky+Ground+%E2%80%93+Public+Service+Media+in+South+East+Europe.pdf/df97d28c-370d-fb7c-fd37-044c5d960389?version=1.1&t=1572525969018
https://www.kas.de/documents/281902/281951/A+Pillar+of+Democracy+on+Shaky+Ground+%E2%80%93+Public+Service+Media+in+South+East+Europe.pdf/df97d28c-370d-fb7c-fd37-044c5d960389?version=1.1&t=1572525969018


Three Decades Later

288

Savic, M. (2015). Serbia: Executive Summary. In: Freedom House, Nations in Transit 2015. Available: 
https://freedomhouse.org/country/serbia/nations-transit/2015 (accessed: 20 October 2020).

Široka, J. (Ed.) (2005). Ethics and Journalism in the South Eastern Europe: Comparative Analysis of the 
Journalistic Profession. Belgrade: Media Center.

Splichal, S. (1981). Množično komuniciranje med svobodo in odtujitvijo. Maribor: Obzorja.

Splichal, S., and Vreg, F. (1986). Množično komuniciranje in razvoj demokracije. Ljubljana: Komunist.

Stojarová, V. (2020). Media in the Western Balkans: who controls the past controls the future. 
Southeast European and Black Sea Studies, 20 (1), 161–181. Available: https://www.tandfonline.com/
doi/abs/10.1080/14683857.2020.1702620 (accessed: 27 December 2020).

Surčulija Milojević, J. (2015). Serbia. In: Comparative Study on Blocking, Filtering and 
Take-Down of Illegal Internet Content. Lausanne: Swiss Institute of Comparative Law, 
pp. 597–609. Available: https://rm.coe.int/CoERMPublicCommonSearchServices/
DisplayDCTMContent?documentId=0900001680655541 (accessed: 27 December 2020).

Thompson, M. (1999). Forging War: The Media in Serbia, Croatia, Bosnia and Hercegovina. Luton: 
University of Luton Press.

Tomić, B. (2007). Opseg privatizacije masmedija u Srbiji. CM Komunikacija i mediji, 2 (5), 55–76. 
Available: https://www.ceeol.com/search/article-detail?id=552030 (accessed 27 December 2020).

Tunnard, C.R. (2003). From State-Controlled Media to the ‘Anarchy’ of the Internet: The Changing 
Influence of Communications and Information in Serbia in the 1990s. Southeast European and Black 
Sea Studies, 3 (2), 97–120. Available: https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/713999348 
(accessed 27 December 2020).

Veljanovski R. (2009). Mediji i država u tranziciji. Godišnjak fakulteta političkih nauka, 3, 363–378 
Available: https://www.ceeol.com/search/article-detail?id=275504 (accessed: 27 December 2020).

Veljanovski, R. (2016). Analiza programa javne medijske ustanove Radio-Televizije Srbije. In: 
Nedeljković Valić, D., Matić, J. and Veljanovski, R. (eds), Ostvarivanje javnog interesa u javnim medijskim 
servisima u Srbiji. Novi Sad: Novosadska novinarksa škola, pp. 151–208.

Veljanovski, R., and Stavljanin, D. (2017). The Belated and Bedeviled Media Transition in Serbia. In: 
Krishna-Hensel, S.F. (ed.), Media in Process: Transformation and Democratic Transition. New York: 
Routledge, pp. 53–75.

Vladisavljević, N. (2020). Media Discourse and the Quality of Democracy in Serbia after Milošević. 
Europe-Asia Studies, 72 (1), 8–32. Available: https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/09668136.
2019.1669534 (accessed: 27 December 2020).

Volčič, Z. (2006). Blaming the Media: Serbian Narratives of National(ist) Identity. Continuum, 20 (3), 
313–330. Available: https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/10304310600814177 (accessed: 27 
December 2020).

Zakošek, N. (2008). Democratization, State-building and War: The Cases of Serbia and 
Croatia. Democratization, 15 (3), 588–610. Available: https://www.tandfonline.com/doi/
abs/10.1080/13510340801991130 (accessed: 27 December 2020).

ZNJ (1973). Kodeks novinarjev Jugoslavije. Belgrade: ZNJ.

https://freedomhouse.org/country/serbia/nations-transit/2015
https://rm.coe.int/CoERMPublicCommonSearchServices/DisplayDCTMContent?documentId=0900001680655541
https://rm.coe.int/CoERMPublicCommonSearchServices/DisplayDCTMContent?documentId=0900001680655541


Three Decades Later: From Self-Managed to State-Captured Media in Serbia

289

Relevant laws

Law on Broadcasting. Official Gazette of the Republic of Serbia, No. 42, 18 July 2002; No. 97, 24 August 
2004; No. 76, 30 August, 2005; No. 79, 16 September 2005; No. 62, 14 July 2006; No. 85, 29 September 
2006, No. 86, 6 October 2006 – corrected; No. 41, 29 May 2009. Available (consolidated version, in 
Serbian): http://rem.rs/uploads/files/Zakoni/1803-zakon_o_radiodifuziji.pdf (accessed: 27 December 
2020).

Law on Public Service Media. Official Gazette of the Republic of Serbia, No. 83, 5 August 2014; No. 103, 
14 December 2015; No. 108, 29 December 2016. Available (consolidated version, in Serbian): http://
www.rem.rs/uploads/files/Zakoni/Zakon%20o%20javnim%20medijskim%20servisima.pdf (accessed: 
27 December 2020).

Law on Electronic Media. Official Gazette of the Republic of Serbia, N. 83, 5 August 2014; No. 6, 26 
January 2016. Available (consolidated version, in Serbian): https://www.paragraf.rs/propisi/zakon_o_
elektronskim_medijima.html (accessed: 27 December 2020).

Law on Public Information and Media. Official Gazette of the Republic of Serbia, No. 83, 5 August 2014; 
No. 58, 29 June 2015; No. 12, 12 February 2016 – authentic interpretation. Available (consolidated 
version, in Serbian): https://www.paragraf.rs/propisi/zakon_o_javnom_informisanju_i_medijima.
html (accessed: 27 December 2020).

Law on Public Information (2003). Official Gazette of the Republic of Serbia, No. 43, 22 April 2003; No. 
61, 15 July 2005; No. 71, 31 August 2009; No. 89, 29 November 2010 – Constitutional Court decision. 
Available (consolidated version, in Serbian): http://rem.rs/uploads/files/Zakoni/8966-zakon_o_
javnom_informisanju.pdf (accessed: 27 December 2020).

Law on Public Information (1998). Official Gazette of the Republic of Serbia, No. 36, 20 October 1998. 
Available: http://www.legislationline.org/documents/id/17766 (accessed 27 December 2020).

Law on Electronic Communications. Official Gazette of the Republic of Serbia, No. 44, 30 June 2010; 
No. 60, 10 July 2013 – Constitutional Court decision; No. 62, 13 June 2014; No. 95, 8 December 2018. 
Available (consolidated version, in Serbian): https://www.paragraf.rs/propisi/zakon_o_elektronskim_
komunikacijama.html (accessed: 27 December 2020).


	Three Decades Later: From Self-Managed to State-Captured Media in Serbia

