
Z 
PR

O
B

LE
M

Ó
W

 A
K

TU
A

LN
Y

C
H

CZY POLSCE WCIĄŻ POTRZEBNA JEST 
REGIONALNA PRASA CODZIENNA?

ADAM SZYNOL
Instytut Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej
Uniwersytet Wrocławski

ABSTRACT

Is Poland still in need of regional daily newspapers?

The regional press constitutes a special element of media system in Poland. As far as geo-
graphical range is considered, the regional press operates on a daily basis while, conversely, 
the local press operates mainly on a weekly or monthly basis. That is why regional dailies are 
perceived as an essential part of the Polish media landscape. Recently, the situation of regional 
dailies has been changing dramatically. After years of competition, there is practically only one 
major company left on the market, namely Polska Press Grupa, subsidiary of German hold-
ing Verlagsgruppe Passau. Ongoing monopolisation does not work in favour of the readers 
as it leads to vanishing rivalry and – potentially – may result in public opinion manipulation. 
Simultaneously, the market is being eroded by debilitating circumstances, as readership and 
sales are dropping. This cannot be compensated by publishers’ activity in the digital sphere. 
Consequently, the future of described segment is unstable and uncertain. Finally, the new gov-
ernment is considering the ‘re-Polonisation’ of the media, regional press in particular. The new 
regulations are still in preparation. However, the idea gives rise to essential questions: whom 
regional dailies managed by the indicated by the government entities would serve and how this 
segment is going to survive in such complicated circumstances.

Keywords: regional dailies, Poland, monopolisation, Verlagsgruppe Passau, re-Polonisation

Zeszyty PRASOZNAWCZE
Kraków 2017, T. 60, nr 3 (231), s. 468–493

10.4467/22996362PZ.17.029.7326

www.ejournals.eu/Zeszyty-Prasoznawcze/

 Adres do korespondencji: Instytut Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Wroc-
ławskiego; ul. Joliot-Curie 15, 50-383 Wrocław; adam.szynol@wp.pl 



469CZY POLSCE WCIĄŻ POTRZEBNA JEST REGIONALNA PRASA CODZIENNA?

Z 
PR

O
B

LE
M

Ó
W

 A
K

TU
A

LN
Y

C
H

Wstęp

Regionalna prasa codzienna w ostatnim czasie stała się segmentem medialnym 
o szczególnym znaczeniu. Wszystko za sprawą zdominowania jej przez niemiec-
ki kapitał. Bawarski koncern, Verlagsgruppe Passau, od lat 90. starał się zdobyć 
znaczące udziały w tym sektorze. Ostatecznie, za sprawą przejęcia części tytułów 
regionalnych od brytyjskiego funduszu Mecom w 2013 roku, Niemcy uzyskali 
dominującą pozycję w omawianym segmencie.

Problem nadmiernej reprezentacji zagranicznych koncernów na polskim ryn-
ku medialnym, w szczególności w mediach drukowanych, nieraz trafi ał na agendę 
(medioznawczą, polityczną, medialną, a nawet społeczną), ale nigdy wcześniej 
nie zyskiwał takiego rezonansu jak po zmianach politycznych, jakie dokonały się 
po wyborach prezydenckich i parlamentarnych w 2015 roku. Za sprawą politycz-
nego konceptu, zakładającego repolonizację mediów, czyli zmniejszenie udziału 
obcego kapitału w polskiej prasie, temat urósł nawet do rangi sporu ideologiczne-
go między rządzącymi a opozycją. Tym samym z salonów politycznych przeniósł 
się do mediów, a w ślad za tym w debatę zaangażowani zostali także odbiorcy.

Wielu polityków w pomyśle repolonizacji dostrzega łatwy sposób na roz-
wiązanie problemu dominacji niemieckiego podmiotu w jednym sektorze me-
dialnym, abstrahując m.in. od problemów rynkowych, z jakimi boryka się pra-
sa, niejednorodności segmentu oraz regulacji prawnych, których brak w blisko 
30-letniej historii wolnego rynku doprowadził do daleko idących konsekwencji. 
Ich odwrócenie może być trudne i skomplikowane, a co gorsza, może tej części 
rynku medialnego – wbrew oczekiwaniom – bardziej zaszkodzić niż pomóc. War-
to przy tym również nadmienić, że nie ma pewności co do faktycznych intencji 
decydentów. Zbliżające się wybory samorządowe skłaniają wielu obserwatorów 
do wniosku, że w proponowanych rozwiązaniach legislacyjnych wcale nie chodzi 
o dobro mediów, lecz o uzyskanie wpływu na społeczności lokalne, które wkrótce 
będę dokonywać wyborów politycznych.

Niniejsze opracowanie jest próbą dokonania krótkiej reasumpcji tego, jaka 
była i jest obecnie rola regionalnej prasy codziennej oraz jaką rolę może odgry-
wać w przyszłości. Autor postara się również nakreślić, opierając się na dostęp-
nych danych statystycznych oraz własnych obserwacjach i studiach, najistotniej-
sze problemy, z którymi zmaga się ten sektor medialny.

Jak rodził się segment

Chociaż pierwsza gazeta codzienna powstała w 1650 roku (Einkommende Zei-
tung w Niemczech), to jednak początki prasy masowej upatruje się w pierwszej 
połowie XIX wieku wraz z udoskonaleniem technik druku. Na tak dynamicz-
ny rozwój prasy, zdaniem Zbigniewa Bajki, wpłynął również sprzyjający klimat 
przemian społeczno-gospodarczych i politycznych w USA i w Europie (Bajka 



470 ADAM SZYNOL
Z 

PR
O

B
LE

M
Ó

W
 A

K
TU

A
LN

Y
C

H

2008, s. 129). To właśnie wtedy narodziła się tania i wysokonakładowa prasa 
amerykańska, zwana penny press. Pierwotnie kilkudziesięciotysięczne nakłady 
oferowano przede wszystkim w Nowym Jorku (The New York Sun), ale wnet do-
łączyły doń inne metropolie, m.in. Waszyngton czy San Francisco. Obok tytułów 
o charakterze ogólnokrajowym powstawały także dzienniki regionalne, jak choć-
by Chicago Tribune.

Równocześnie podobny proces miał miejsce w Europie. W 1826 roku de-
biutuje najstarszy francuski dziennik Le Figaro, a 20 lat później w Anglii The 
Daily News Charlesa Dickensa. „Jednak pierwszym, istotnie tanim dziennikiem, 
był The Daily Telegraph” – stwierdza Bajka (2008, s. 155). W drugiej połowie 
XIX wieku w wielu europejskich krajach funkcjonowało po kilka wysokonakła-
dowych dzienników. Zdarzały się też sytuacje, w których małe lokalne gazety 
zwiększały swój zasięg dystrybucji i znaczenie, jak miało to miejsce w przypadku 
austriackiego Wiener Zeitung.

W Polsce działalność wydawnicza w tym okresie była ze względów historycz-
no-politycznych mocno ograniczona, natomiast wcześniejsze przedsięwzięcia nie 
miały masowego charakteru i w znakomitej większości nie przetrwały próby cza-
su. Jak zauważa Z. Bajka, jedną z najtrwalszych inicjatyw wydawniczych była 
powołana do życia przez ks. Stefana Łuskinę Gazeta Warszawska, która ukazy-
wała się od 1774 roku przez ponad 160 lat (Bajka 2008, s. 222). Niektórzy autorzy 
wspominają również Gazetę Krakowską jako jeden z najstarszych polskich dzien-
ników, choć jak pisze Janusz Osica, od pierwszych swoich dni ukazywała się ona 
dwa razy w tygodniu w nakładzie 600 egzemplarzy. Przetrwała na rynku od 1796 
do 1849 roku (Grzelewska i in. 1999, s. 44)1. Trudno również mówić o masowym 
oddziaływaniu tych niskonakładowych wydawnictw.

W Królestwie Polskim udało się jednak Brunonowi Kicińskiemu stworzyć z po-
czątkiem 1821 roku poważny periodyk informacyjny, czyli Kurier Warszawski. 
Jak wspominają autorzy „Dziejów prasy polskiej”, „była to najtańsza gazeta infor-
macyjna w Polsce, przeznaczona dla «masowego czytelnika»” (Łojek, Myśliński, 
Władyka 1988, s. 31). Kurier ukazywał się aż do wybuchu II wojny światowej.

Dzienniki regionalne, które znamy dzisiaj, powstawały w większości w kolej-
nych latach po zakończeniu II wojny światowej. Jest jednak kilka wyjątków od tej 
reguły, gdyż część z nich odwoływała się do wcześniejszych tradycji prasowych, 
a niektóre zostały założone znacznie później. Do najstarszych dzienników w tym 
segmencie można zaliczyć dwa łódzkie tytuły: Dziennik Łódzki i Express Ilustro-
wany. Na stronie wydawcy, Polska Press Grupy, możemy przeczytać, że Dziennik 
ukazuje się od 1884 roku, a Express od 19232.

Zaskakująco, autorzy syntezy poświęconej dziejom prasy, radia i telewizji 
w Polsce w ogóle nie odnotowują Dziennika Łódzkiego w swoim indeksie oma-

1 Ryszard Filas odnotowuje jednak, że dwa numery Gazety Krakowskiej ukazały się w okresie 
insurekcji kościuszkowskiej w 1794 roku (Filas 2014, s. 207).

2 [http://polskapress.pl/pl/portfolio/prasa/dzienniki/polska-dziennik-lodzki; http://polskapress.
pl/pl/portfolio/prasa/dzienniki/express-ilustrowany; 3.04.2017].



471CZY POLSCE WCIĄŻ POTRZEBNA JEST REGIONALNA PRASA CODZIENNA?

Z 
PR

O
B

LE
M

Ó
W

 A
K

TU
A

LN
Y

C
H

wianych tytułów (Grzelewska i in. 1999), mimo iż widnieje on w katalogach cy-
frowych Wojewódzkiej Biblioteki Publicznej w Łodzi z datą pierwszego wydania 
„25 grudnia 1883 w kalendarzu prawosł., czyli 6 stycznia 1884 w kalendarzu 
katolickim”3. Wtedy jednak gazeta miała inny charakter, o czym informowano 
w podtytule: „pismo przemysłowe, handlowe i literackie”. Można zaryzykować 
stwierdzenie, że mimo różnych transformacji i przerw wywołanych chociażby 
działaniami wojennymi Dziennik Łódzki przetrwał od końca XIX wieku do dziś. 
Na jego przykładzie można znakomicie analizować przemiany polskiej prasy re-
gionalnej, choć jest to zadanie na osobne studium przypadku. Z kolei Express 
Ilustrowany miał w swojej historii moment, gdy był gazetą o zasięgu ponadregio-
nalnym, a dzisiaj jest postrzegany przez wydawnictwo Polska Press jako dziennik 
lokalny, wbrew stanowisku niektórych prasoznawców. Problemy typologiczne 
zostaną poruszone w dalszej części niniejszego studium.

Nawiązywanie do historii przez obecnie wydawane dzienniki regionalne nie 
jest niczym szczególnym, a ze względów marketingowych i sentymentalnych 
wręcz zrozumiałym. Wprawdzie Gazeta Wrocławska, która do roku 1996 wycho-
dziła jako Gazeta Robotnicza, nigdy nie odwoływała się do faktu wydawania pis-
ma o tym tytule pod koniec XIX wieku przez Towarzystwo Socjalistów Polskich 
w Berlinie, ale już drugi i najstarszy z dolnośląskich dzienników, Słowo Polskie, 
przez cały okres swego istnienia nawiązywał w logo gazety do tytułu, który uka-
zywał się w latach 1895–1934 we Lwowie4. Co ciekawe, nawet po połączeniu 
obu dzienników 1 grudnia 2003 roku w skonsolidowany tytuł (Słowo Polskie Ga-
zeta Wrocławska), do momentu uruchomienia projektu Polska The Times, 15 paź-
dziernika 2007 roku, dopisek o lwowskim pochodzeniu gazety został utrzymany.

Współczesna historia większości dzienników regionalnych datuje się na pierw-
szą dekadę od zakończenia drugiej wojny światowej. Wśród tych tytułów znajdu-
ją się: Głos Wielkopolski5, Dziennik Bałtycki, Dziennik Polski, Kurier Szczeciński, 
Dziennik Zachodni, Gazeta Robotnicza, Gazeta Pomorska, restaurowana Gazeta 
Krakowska, Nowiny, Gazeta Współczesna, Gazeta Lubuska, Głos Pomorza6 i Nowa 
Trybuna Opolska, pierwotnie jako Trybuna Odrzańska. W 1957 roku założony 
ponownie zostaje Kurier Lubelski, a z końcem 1967 roku toruńskie Nowości. Od 
1970 roku wychodzi Gazeta Olsztyńska z mutacją Dziennik Elbląski, a w 1971 roku 
w Świętokrzyskiem powstaje Echo Dnia jako alternatywa dla Słowa Ludu, które 
ostatecznie po zmianie na Słowo zostanie do Echa wcielone w 2006 roku.

Do najmłodszych stażem gazet regionalnych należą: białostocki Kurier Po-
ranny (1989 rok), Express Bydgoski (1990), Dziennik Wschodni w Lublinie 
(1993) i Super Nowości w Rzeszowie (1997). Warto jednak podkreślić, że mają 

3 [http://skany.wbp.lodz.pl/czasopisma/category/9-dziennik-lodzki-pismo-przemyslowe-
handlowe-i-literackie.html; 4.04.2017].

4 Więcej o historii dolnośląskich tytułów: Szynol 2004.
5 Uruchomienie redakcji nastąpiło jeszcze podczas trwania wojny, w lutym 1945 roku.
6 12.01.2007 na bazie Głosu Pomorza, Głosu Koszalińskiego/Słupskiego i Głosu Szczecińskiego 

nowy właściciel tych dzienników stworzył Głos Dziennik Pomorza.



472 ADAM SZYNOL
Z 

PR
O

B
LE

M
Ó

W
 A

K
TU

A
LN

Y
C

H

one bardziej charakter miejski, a ich zasięg dystrybucji jest często mocno ograni-
czony. Stąd też przez niektórych badaczy są klasyfi kowane jako dzienniki lokalne 
(Sonczyk 1999, s. 70)7.

Socjalistyczny model prasy

O ile w historycznych, przedwojennych początkach prasy w Polsce pełniła ona 
bardzo różne funkcje i rzadko kiedy była powszechnie dostępna, o tyle sytuacja 
ta diametralnie się zmieniła w okresie Polskiej Republiki Ludowej. Na mocy par-
tyjnej uchwały z kwietnia 1947 roku powołano do życia Robotniczą Spółdziel-
nię Wydawniczą, która ramię w ramię z Głównym Urzędem Kontroli Publikacji, 
Prasy i Widowisk (od 1981 roku Główny Urząd Kontroli Publikacji i Widowisk) 
wytyczała nie tylko granice tego, co i gdzie można było publikować, ale przede 
wszystkim wyznaczała linie redakcyjne poszczególnym tytułom prasowym. Jak 
wspomina Sylwester Dziki (2000, s. 54):

RSW jako centralna organizacja wydawnicza PZPR, działająca pod bezpośrednim 
kierownictwem KC, zajmowała czołowe miejsce – i to w dwojakim tego słowa 
znaczeniu – w polskim życiu wydawniczo-prasowym. Była edytorem licznych wy-
dawnictw prasowych, mających funkcję organów partyjnych i uzewnętrzniających 
związek z PZPR oraz pism pozostałych udziałowców, organizacyjnie niezależnych. 
Posiadała szeroko rozbudowany techniczny warsztat edytorski, umożliwiający fak-
tycznie pełnienie funkcji organizatora i koordynatora życia prasowo-wydawniczego.

W dodatku w posiadaniu ‘koncernu’ było 17 drukarni, a bogata i dopasowana 
do potrzeb odbiorców sieć punktów dystrybucji (głównie kioski Ruchu) stawiała 
RSW w pozycji monopolisty. Dzienniki regionalne zostały wprzęgnięte w tę pro-
pagandową machinę jako istotny element uzupełniający stosunkowo mało liczny 
segment gazet o zasięgu ogólnokrajowym.

Nie jest intencją autora ani celem niniejszej publikacji opisywanie zadań i ‘do-
konań’ poszczególnych tytułów w okresie partyjnego monopolu na wydawanie 
prasy, ale kilka uwag warto poczynić. Nie da się zupełnie abstrahować od oko-
liczności, w jakich – mimo wszystko – rozwijała się prasa regionalna w Polsce 
po II wojnie światowej. Przede wszystkim jednak trzeba wspomnieć o konse-
kwencjach, jakie wiążą się z funkcjonowaniem dzienników przez kilkadziesiąt 
lat na rynku prasowym, którym nie rządziły prawa podaży i popytu. Tak długi 
okres sprzyjał utrwaleniu sie pewnych zachowań, w tym także preferencji czy-
telniczych.

Jak relacjonuje Ryszard Filas (1991), podstawą struktury Robotniczej Spół-
dzielni Wydawniczej był podział na 17 regionów. Wyłączając stołeczny, w każ-
dym z pozostałych funkcjonował dziennik partyjny, organ Polskiej Zjednoczonej 
Partii Robotniczej. Z kolei w dwunastu większych regionach najczęściej od koń-

7 Daty powstania poszczególnych tytułów były weryfi kowane w: W. Sonczyk 1999; A. Szynol 
2004; P. Kuca, W. Furman, K. Wolny-Zmorzyński (2014) oraz na stronach internetowych wydawców.



473CZY POLSCE WCIĄŻ POTRZEBNA JEST REGIONALNA PRASA CODZIENNA?

Z 
PR

O
B

LE
M

Ó
W

 A
K

TU
A

LN
Y

C
H

ca lat 60. ukazywały się także popołudniówki, a w siedmiu największych rów-
nież drugi dziennik poranny, w początkowych latach istnienia zwykle wydawany 
przez Czytelnika.

W misternym planie medialnej propagandy każdemu typowi dziennika przy-
pisywano nieco inne funkcje. Co więcej, mimo paradoksalnie niewielkiej wie-
dzy na temat zarządzania i marketingu, starano się dość precyzyjnie wyznaczać 
audytoria, do których poszczególne pisma miały być adresowane. Gazety orga-
ny miały za zadanie w najszerszym zakresie indoktrynować ogół społeczeństwa 
i rozpowszechniać, jak byśmy to dziś określili, partyjne przekazy dnia. Dzienni-
ki Czytelnikowskie były adresowane do nieco bardziej wykształconych odbior-
ców, najczęściej mieszkańców dużych lub średnich miast, więc i język, którym 
się w nich posługiwano, był inny. Popołudniówki stanowiły w pewnym sensie 
tabloidy tamtych czasów. Miały dużo mniejszy nakład, ale mogły sobie pozwolić 
na bardzo skrótowe traktowanie tematów politycznych i poruszać obyczajowe, 
a nawet kryminalne. 

Z rozmów, które wiele lat temu przeprowadził autor niniejszego opracowania 
z zarządzającymi dolnośląskimi dziennikami, wynikało, że nawet depesze Pol-
skiej Agencji Prasowej były dopasowane do opisanego powyżej targetowania. 
Organy partyjne, zwane także gazetami typu A, otrzymywały najobszerniejsze 
wypowiedzi partyjnych sekretarzy, dzienniki Czytelnika (typ B) dostawały wersje 
okrojone i nieco inaczej zredagowane, natomiast popołudniówki (typ C) korzy-
stały z wariantów najkrótszych, dzięki czemu pozostałą część szpalt mogły wy-
pełniać lżejszymi treściami.

I tak na przykład na Dolnym Śląsku dziennikiem organem była Gazeta Robot-
nicza, której nakład w wydaniu magazynowym sięgał nawet pół miliona egzem-
plarzy. Dziś takimi wartościami mogłyby się poszczycić wyłącznie dwa tabloidy 
ogólnokrajowe. Drugim dziennikiem porannym było Słowo Polskie, wydawane 
w pierwszym roku istnienia (od 27.08.1945 roku) pod nazwą Pionier. Słowo za-
mieszczało zdecydowanie więcej artykułów poświęconych zagranicy, miało rów-
nież szpalty z literaturą8. W 1967 roku do wspomnianej pary dzienników dołączy-
ła popołudniówka – Wieczór Wrocławia. Z założenia tytuł miał lżejszy charakter 
i dość ograniczoną dystrybucję ze względu na reglamentację papieru, którego na 
wydawanie wojewódzkiego organu PZPR zabraknąć nie mogło. Stan ten utrzy-
mał się na Dolnym Śląsku wyjątkowo długo, bo aż do końca listopada 2003 roku9.

Mówiąc o długofalowych konsekwencjach dla rynku regionalnej prasy co-
dziennej, warto przytoczyć dane liczbowe dotyczące nakładów. Jak relacjonował 
w ekspertyzie sejmowej Walery Pisarek (1995, s. 1): 

jednorazowy średni nakład jednego z 17 organów komitetów wojewódzkich partii 
w Polsce sięgał 220 tys. egz.; średni jednorazowy nakład jednego z 6 niepartyjnych 

8 To akurat można uznać za schedę po lwowskim Słowie Polskim, w którym pisali m.in. Leopold 
Staff, Gabriela Zapolska, Kazimierz Przerwa-Tetmajer czy Władysław Reymont.

9 Wieczór Wrocławia przestał być jednak wydawany w cyku popołudniowym w 1997 roku.



474 ADAM SZYNOL
Z 

PR
O

B
LE

M
Ó

W
 A

K
TU

A
LN

Y
C

H

dzienników porannych wynosił około 130 tys. egz.; średni jednorazowy nakład jed-
nego z 12 dzienników popołudniowych wynosił około 80 tys. egz. Produkcja była 
rzeczywiście nędzna.

Chociaż z dzisiejszej perspektywy dane te wydają się raczej wygórowane, to 
znaczące okazały się przede wszystkim proporcje między poszczególnymi tytu-
łami oraz przywileje, jakie towarzyszyły dziennikom partyjnym. Gazety organy 
otrzymywały największy nadział papieru, a to oznaczało, że miały szansę tra-
fi ać pod przysłowiowe strzechy. Przy kilkusettysięcznych nakładach dzienniki 
te były dostępne praktycznie w każdej najmniejszej miejscowości, gdzie tylko 
znajdował się kiosk Ruchu. Zdaniem autora tego studium, to między innymi 
ten przywilej zadecydował o przyszłości części tytułów regionalnych. Jako że 
były niemal od początku swojego istnienia w zasięgu największej liczby miesz-
kańców poszczególnych regionów, to przez kilkadziesiąt lat czytelnicy zdążyli 
się do tych dzienników przyzwyczaić. Nawet jeśli po transformacji cały sektor 
prasowy przeżył istotną redukcję nakładów, to i tak przez kolejne lata proporcje 
między opisanymi typami gazet w wielu miejscach się utrzymały. Dlatego też 
część z byłych dzienników partyjnych przetrwała do dziś i to pomimo niechlub-
nej roli w historii.

Warto wspomnieć, że gazety organy miały pierwszeństwo w drukarni i były 
lepiej eksponowane w kioskach. Dodatkowo, jako jedyne mogły oferować co-
tygodniowe magazyny na weekend z programem telewizyjnym z największym 
wyprzedzeniem. Dzisiaj ten argument wydaje się mało ważny, ale kilkadziesiąt 
lat temu nie było ani Internetu, ani nawet prasowych przewodników telewizyj-
nych. Drugi dziennik poranny miał niemal o połowę niższy nakład i nie docierał 
do najmniejszych miast regionu. Zresztą z założenia był raczej propozycją dla le-
piej wyedukowanego odbiorcy wielkomiejskiego, więc nie było większego sensu, 
by dystrybuować go na terenach wiejskich. Z kolei popołudniówki przy nakładzie 
stanowiącym około jednej trzeciej tego, co miały do dyspozycji prasowe organy 
wojewódzkie, mogły być traktowane jedynie jako uzupełnienie oferty czytelni-
czej. Fakt ten miał jeszcze inne poważne konsekwencje. Dziennikarze piszący 
do gazet typu C byli gorzej opłacani i zasadniczo traktowani po macoszemu. Nic 
więc dziwnego, że w niektórych przypadkach najmowali się do pracy w dwóch 
tytułach równocześnie.

Reasumując, okres ręcznie czy też partyjnie sterowanego rynku prasowego 
odcisnął na nim znaczące piętno. Z jednej strony sztucznie wykreował przy-
zwyczajenia czytelnicze, które w rezultacie w wielu regionach doprowadziły do 
tego, że jedynymi gazetami codziennymi, jakie pozostały na rynku do dziś, są 
skompromitowane w czasach PRL-u dzienniki organy (np. Gazeta Robotnicza 
czy Trybuna Opolska). Z drugiej strony wytworzył wiele mechanizmów, niezgod-
nych z zasadami wolnego rynku, wśród nich choćby przekonanie dziennikarzy 
o nieśmiertelności tytułów i trwałego związania z jednym miejscem pracy. Był 
to zresztą jeden z bodaj najtrudniejszych do rozwiązania problemów podczas 
likwidacji Robotniczej Spółdzielni Wydawniczej i prywatyzacji prasy w Polsce 



475CZY POLSCE WCIĄŻ POTRZEBNA JEST REGIONALNA PRASA CODZIENNA?

Z 
PR

O
B

LE
M

Ó
W

 A
K

TU
A

LN
Y

C
H

w ogóle. Walka między Komisją Likwidacyjną a zespołami dziennikarskimi nie-
jednokrotnie rozciągała się na lata, jak miało to miejsce na przykład z Gazetą 
Robotniczą we Wrocławiu10.

Koniec monopolu socjalistycznego

Mimo że proces likwidacji RSW „Prasa-Książka-Ruch” i prywatyzacji mediów 
drukowanych w Polsce po roku 1989 był przedmiotem wielu opracowań, to moż-
na odnieść wrażenie, że okres transformacji od systemu monopolu partyjno-wy-
dawniczego do wolnorynkowej rywalizacji nie został w pełni zbadany i opisany. 
Nic dziwnego, gdyż często przekształcenia poszczególnych tytułów prasowych 
to historie na osobne opracowania naukowe. Było jednak kilka głównych zasad, 
którymi kierowano się podczas tej zmiany. Jak relacjonuje Bajka (1994, s. 7):

w ramach likwidacji koncernu RSW „PKR” część tytułów została oddana nieod-
płatnie zespołom (spółdzielniom, spółkom) dziennikarskim, część sprzedana bądź 
spółdzielniom (spółkom) dziennikarskim wyłącznie lub z udziałem innych pod-
miotów (np. banków), bądź też nowym właścicielom – krajowym lub zagranicz-
nym, zazwyczaj z – symbolicznym chociażby – zawarowaniem praw zespołów 
dziennikarskich.

Bajka podkreśla również istotne różnice w wycenach, jakie Komisja ustalała 
w trakcie przetargów, mimo podobnej kondycji porównywanych tytułów. I tak na 
przykład rekordowe ceny padły na Górnym Śląsku, gdzie za Dziennik Zachodni 
zażądano 40 mld złotych, a za konkurencyjną Trybunę Śląską 23,1 mld złotych11. 
Z perspektywy czasu można zaryzykować stwierdzenie, że zarówno członkom 
Komisji Likwidacyjnej, jak i dziennikarzom, którzy odsprzedawali w okresie 
wtórnej prywatyzacji swoje udziały podmiotom zagranicznym, zabrakło wyob-
raźni i rozeznania w kwestii właściwej wyceny wartości gazet. W ciągu półtora 
roku od momentu uchwalenia ustawy z 22 marca 1990 roku 149 tytułów praso-
wych zyskało nowych właścicieli. W przypadku 71 z nich były to spółdzielnie 
dziennikarskie (Schliep 1996).

Demontaż monopolu prasowego był utrudniony z kilku powodów. Po pierw-
sze, przemiany społeczno-polityczne zapoczątkowane wiosną 1989 roku spo-
wodowały pierwsze ruchy w redakcjach. Zanim uchwalono ustawę likwidującą 
RSW, w wielu miejscach już trwały zaawansowane rozmowy na temat przekształ-
ceń własnościowych12. Na przykład w Słowie Polskim we Wrocławiu rozważano 
zmianę tytułu, a w kolejce do kupna udziałów w gazecie ustawili się Brytyjczy-
cy (Maxwell) i Norwegowie (Orkla). Ci drudzy jesienią 1990 roku uruchomili 

10 Wychodzenie ze struktur RSW rozpoczęło się tuż po uchwaleniu ustawy z 22.03.1990 roku, 
a zakończyło dopiero wyrokiem Sądu Okręgowego we Wrocławiu 16 sierpnia 1993 roku.

11 Kwoty przed denominacją, czyli po przeliczeniu odpowiednio 4 mln i 2,3 mln zł.
12 W kilku przypadkach rozważano zamknięcie jednego z funkcjonujących w regionie tytułów, 

np. Wieczór Wrocławia i Echo Dnia.



476 ADAM SZYNOL
Z 

PR
O

B
LE

M
Ó

W
 A

K
TU

A
LN

Y
C

H

wspólnie z NSZZ „Solidarność” we Wrocławiu Dziennik Dolnośląski13. Najwięk-
sze gazety regionalne, mimo swej niechlubnej roli w PRL-u, mogły paradoksalnie 
być o swój los spokojne, bowiem ze względu na dominującą pozycję w regionach 
były też najczęściej najbardziej dochodowymi dziennikami. Nic dziwnego, że 
w kolejce po nie ustawiało się wielu chętnych, tak było np. w przypadku Gazety 
Krakowskiej (czterech oferentów) czy Dziennika Łódzkiego (ośmiu). Dzięki temu 
stare dzienniki regionalne niemal w komplecie przetrwały okres transformacji. 
Co więcej, zaczęły uruchamiać lokalne mutacje (Filas 1994, s. 65).

Po drugie, Komisja Likwidacyjna nie kryła swojego celu – ‘odkomuszania’ 
redakcji. Starała się więc tak pokierować procesem prywatyzacji, by zmniejszyć 
wpływy dotychczasowych decydentów w ukształtowanych w dobie socjalizmu 
zespołach redakcyjnych. To z kolei napotykało duży opór ze strony dziennikarzy, 
którzy każdą próbę narzucenia z zewnątrz np. redaktora naczelnego traktowali 
jako zamach na niezależność gazety czy też potencjalną groźbę utraty miejsca 
pracy. Tego typu przepychanki między zespołem, wojewodą i Komisją Likwi-
dacyjną miały miejsce w Gazecie Robotniczej we Wrocławiu, dlatego też proces 
prywatyzacji trwał tu blisko trzy i pół roku. Zdarzały się również sytuacje, w któ-
rych Komisja lub przedstawiciele rządowej administracji (np. wojewodowie) pró-
bowali przekazywać dzienniki w zarząd nowym partiom (Porozumienie Centrum, 
Zjednoczenie Chrześcijańsko-Narodowe, Kongres Liberalno-Demokratyczny, 
Unia Demokratyczna), ale na szczęście ten model niebiznesowy nie sprawdził się 
bodaj w żadnym regionie. Jak stwierdza Tomasz Mielczarek (2007, s. 89):

podstawową konsekwencją likwidacji RSW była ideowa demonopolizacja i odpoli-
tycznienie polskiej prasy informacyjnej, towarzyszyło temu jednak zubożenie ofer-
ty wydawniczej. Chociaż na miejsce zamykanych dzienników powoływano nowe, 
okazywały się one nietrwałe.

Wybierając oferentów, Komisja starała się uwzględniać kilka aspektów jed-
nocześnie. Z jednej strony, jak już wspomniano, chciała dekomunizować gaze-
ty, z drugiej zaś dobierać partnerów, którzy mogliby zaniedbane technologicznie 
i menedżersko wydawnictwa wzmocnić. Dlatego kooperantów dla spółdzielni 
dziennikarskich wyszukiwano spośród izb i towarzystw gospodarczych, nowo 
zakładanych spółek czy banków. Zapewne nie jest dziełem przypadku, że w kilku 
regionach takie wzmocnienie, na wniosek Komisji Likwidacyjnej, miał zapewnić 
Bank Handlowo-Kredytowy14. Tyle tylko, że zamiast służyć pomocą w unowo-
cześnianiu spółek wydawniczych, został on wykorzystany do nieuczciwych ope-
racji fi nansowych, dziś znanych pod hasłem ‘oscylator’ lub afera ‘Art-B’, z udzia-
łem Bogusława Bagsika i Andrzeja Gąsiorowskiego.

13 Numer zerowy ukazał się 31 sierpnia 1990 roku, ale regularne wydania ruszyły dopiero 
24 września. Pismo upadło z końcem października 1991 roku.

14 Wśród tytułów, w których prywatyzowaniu udział wziął BH-K, były m.in.: Słowo Polskie 
z Wrocławia, Gazeta Lubuska z Zielonej Góry, Gazeta Krakowska i Trybuna Opolska.



477CZY POLSCE WCIĄŻ POTRZEBNA JEST REGIONALNA PRASA CODZIENNA?

Z 
PR

O
B

LE
M

Ó
W

 A
K

TU
A

LN
Y

C
H

W przypadku oferentów zagranicznych wybór KL padł na francuskiego mag-
nata prasowego Roberta Hersanta oraz na norweską Orklę. Hersant był znany 
(nie w młodości) ze swych prawicowych poglądów, a na początku lat 90. miał już 
spory majątek i doświadczenie zdobyte na rodzimym rynku15. Dlatego w Polsce 
był witany z otwartymi rękami. Podobnie było z Norwegami. Co prawda ich do-
świadczenie w branży medialnej datowało się zaledwie na połowę lat 80. XX wie-
ku, ale wielkość spółki i tym samym jej zasoby były praktycznie nieograniczone. 
Nie bez znaczenia były także związki towarzyskie, przyjacielskie, jakie zrodziły 
się w okresie organizowania się polskiego podziemia, w szczególności tworzenia 
Niezależnego Samodzielnego Związku Zawodowego „Solidarność”. Skandyna-
wowie, znani z zamiłowania do poszanowania praw jednostki i swobód obywatel-
skich, w wielu miejscach Polski pomagali związkowcom w ich walce z reżimem. 
To za namową Władysława Frasyniuka, jednego z liderów dolnośląskiej opozycji, 
Orkla na miejsce swoich pierwszych inwestycji medialnych wybrała Wrocław, 
zamiast bezsprzecznie bliżej Norwegii położonego Gdańska. Zdecydowały właś-
ciwie względy towarzyskie i dar przekonywania opozycjonisty. Jak słusznie kon-
kluduje Mielczarek (2007, s. 82):

Chociaż działalność Komisji Likwidacyjnej RSW mogła budzić wiele zastrzeżeń, 
doprowadziła do demonopolizacji rynku prasowego, utorowała drogę plurali-
zmowi, a zarazem znacznie ograniczyła wpływy gazet należących do ugrupowań 
politycznych rządzących w czasach PRL. Partie te, choć formalnie nie zostały 
pozbawione prawa wydawania własnych gazet, straciły wpływ na polski system 
medialny, a co za tym idzie – polską opinię publiczną.

W kierunku duopolu

Prywatyzacja, która dokonała się za sprawą realizacji ustawy likwidującej Robot-
niczą Spółdzielnię Wydawniczą, nie zakończyła procesu zmian własnościowych 
w regionalnej prasie codziennej. Kolejny etap, przez Filasa nazwany fazą pozor-
nej stabilizacji i zmian podskórnych albo wtórną prywatyzacją, polegał na

przekazywaniu rozproszonych (pomiędzy wiele podmiotów) praw własności ty-
tułów wcześniej sprzedanych lub przekazanych spółdzielniom dziennikarskim 
w nowe ręce (Filas 1999, s. 40).

Zatem z jednej strony mogliśmy obserwować dużą aktywność i ekspansję za-
granicznych inwestorów, a z drugiej nieporadność, krótkowzroczność, a po części 
także zachłanność dziennikarzy, wyprzedających swoje udziały innym podmio-
tom. W ten sposób w ciągu kilku lat imperium Roberta Hersanta urosło do ośmiu 
tytułów, po dwa w czterech regionach: Dziennik Bałtycki i Wieczór Wybrzeża, 

15 Ze względu na swoje zamiłowanie do skupowania gazet zyskał nawet przydomek 
„Le papivore”.



478 ADAM SZYNOL
Z 

PR
O

B
LE

M
Ó

W
 A

K
TU

A
LN

Y
C

H

Dziennik Łódzki i Express Ilustrowany, Dziennik Zachodni i Trybuna Śląska oraz 
Gazeta Krakowska i sportowe Tempo.

Warto w tym miejscu poczynić uwagę dotyczącą braku transparentności tego 
procesu. O ile spółka Socpresse zapewne była znana większości obserwatorów 
rynku prasowego, o tyle francuski magnat zdobywał udziały w wymienionych 
tytułach także przez inne fi rmy, takie jak: Książnica, Euromarket, Tower czy Pol-
ska-Presse16 (Bajka 1994). Jest zatem wielce prawdopodobne, że część dziennika-
rzy nawet dokładnie nie wiedziała, komu tak naprawdę sprzedawała swoją gazetę. 
Jak relacjonował prasoznawca kilka lat później:

Hersant kupował dzienniki regionalne i lokalne do spółki z różnymi kontrahentami 
(głównie regionalnymi komisjami „Solidarności” i spółdzielniami dziennikarski-
mi), ale nigdzie nie miał udziałów większościowych. Większość wspólników Fran-
cuza nie miała jednak pieniędzy, ten więc płacił za nich, z czasem zaś wykupywał 
ich udziały, spłacał kredyty, które brali z banku itp. Po mniej więcej dwóch latach 
z udziałowca mniejszościowego stawał się głównym, często dominującym partne-
rem w spółkach (Bajka 1998, s. 22–23).

W tym samym czasie Norwegowie zdobywali kolejne tytuły w kilku innych 
regionach Polski. Do 1994 roku włącznie nabyli udziały w siedmiu dziennikach, 
chronologicznie były to: Słowo Polskie we Wrocławiu – 1991 rok; Wieczór Wroc-
ławia, Głos Pomorza (Koszalin), Nowiny (Rzeszów), Gazeta Współczesna (Bia-
łystok) – 1993 rok; Gazeta Pomorska (Bydgoszcz) i Kurier Poranny (Białystok) 
– 1994 rok17. Jak zauważa Katarzyna Cira, wykupując udziały, Norwegowie sto-
sowali metodę małych kroków, „stopniowo uzyskując w wybranych dziennikach 
dominującą pozycję kapitałową” (Cira 2000, s. 10). Wynikało to nie tyle ze strate-
gii inwestycji w sektorze prasowym, ile raczej ze struktury i sposobu zarządzania 
całej fi rmy. Orkla była w tym czasie dużym przedsiębiorstwem, którego medialna 
dywizja stanowiła tylko pewien ułamek, niekoniecznie najważniejszy. Stąd też 
decyzje o zakupach udziałów w polskich dziennikach zapadały w centrali spółki 
w Oslo (Szynol 2016, s. 30).

We wrześniu 1994 roku dochodzi do historycznej transakcji, wyznaczającej 
nową erę w sektorze regionalnej prasy codziennej. Ze względu na problemy fi -
nansowe na rodzimym rynku Hersant pozbywa się udziałów w ośmiu regional-
nych dziennikach w Polsce. Nie bez znaczenia jest tu aktywność Franza Xavera 
Hirtreitera, szefa koncernu Passauera. To właśnie on, jak relacjonuje Bajka, na 
wieść o kłopotach francuskiego magnata i jego długach

jedzie do Paryża i – po dłuższych negocjacjach – kupuje te udziały za 80 mln ma-
rek (w niektórych relacjach mówi się o 100 lub 80 mln marek, ale z obowiązkiem 
inwestowania dodatkowych 20 mln) (Bajka 1998, s. 25)18.

16 Nie jest przypadkiem, że właśnie pod tą nazwą, choć pisaną łącznie, występował w późniejszym 
czasie w Polsce niemiecki koncern – Verlagsgruppe Passau.

17 Dane dotyczące nabywania udziałów w poszczególnych dziennikach weryfi kowano w: Kuca, 
Furman, Wolny-Zmorzyński 2014; Cira 2000; Bajka 1994, 1998.

18 Kwotę 100 mln marek podaje T. Mielczarek (2007, s. 138).



479CZY POLSCE WCIĄŻ POTRZEBNA JEST REGIONALNA PRASA CODZIENNA?

Z 
PR

O
B

LE
M

Ó
W

 A
K

TU
A

LN
Y

C
H

Hersant pozostawia sobie jedynie Rzeczpospolitą, ale ostatecznie po doku-
pieniu 2% udziałów i uzyskaniu pakietu większościowego (51%) sprzedaje ją 
norweskiej Orkli za rekordową jak na polski rynek kwotę 46 mln dolarów (Cira 
2000, s. 11).

Jednak mówiąc o pierwszych inwestycjach koncernu Verlagsgruppe Passau 
(VGP) na naszym rynku medialnym, trzeba wspomnieć o tzw. cichym wejściu 
niemieckiej grupy do Polski. W grudniu 1993 roku nikomu bliżej nieznana fi r-
ma Interpublication ze Szwajcarii kupiła 50% udziałów w Gazecie Robotniczej. 
Dziennik po kilku latach walk o prawa do gazety był już w kiepskiej kondycji 
fi nansowej, dlatego prawdopodobnie mało kto wnikał, skąd tak naprawdę po-
chodzi inwestor i czemu jest zainteresowany kupnem dolnośląskiego tytułu. Jak 
się wkrótce okazało, za szwajcarską spółką stał koncern Passauera, który świa-
domy potencjalnej niechęci do niemieckiego kapitału w mediach (zwłaszcza na 
ziemiach odzyskanych) podstawił Interpublication. Podobnym wybiegiem Niem-
cy posłużyli się kilka miesięcy później w Krakowie, nabywając 25% udziałów 
w Dzienniku Polskim (Bajka 1994, s. 12)19.

VGP nie poprzestało na tych zdobyczach. W kolejnych latach Niemcy naby-
wali dalsze tytuły regionalne i lokalne, organizując także strukturę spółki zależnej 
– Polskapresse z oddziałami w poszczególnych regionach. W 1996 roku kupu-
ją od Wojciecha Fibaka dwa wielkopolskie tytuły: Gazetę Poznańską i Express 
Poznański, a w następnym roku Wiadomości Dnia w Łodzi – i jest to już trzeci 
tytuł prasowy w Łódzkiem. Być może właśnie dlatego do zakupu ostatniego nie-
podbitego dziennika w centralnym regionie Niemcy używają spółki Wydawca, 
której właścicielem jest Hirtreiter. Trzy lata później Wiadomości zostają włączone 
do Dziennika Łódzkiego, co chyba najlepiej świadczy o pierwotnych intencjach 
inwestorów.

Omawiany w tym miejscu okres to swoisty wyścig zbrojeń. Oba koncerny 
starają się ubiec konkurenta w zdobywaniu wciąż jeszcze samodzielnych dzienni-
ków regionalnych. W połowie dekady Norwegowie kupują udziały w Dzienniku 
Wschodnim (Lublin) i Dzienniku Wieczornym (Bydgoszcz), a w 1996 roku więk-
szościowe udziały w popularnej na Opolszczyźnie Nowej Trybunie Opolskiej. 
Dwa lata później kolejny bardzo lubiany przez czytelników dziennik regional-
ny, Gazeta Lubuska, trafi a w całości pod skrzydła Orkli. Stulecie zamyka zakup 
Głosu Szczecińskiego oraz mniejszościowego pakietu w Dziennikarskiej Ofi cynie 
Wydawniczej Rondo, wydającej Głos Koszaliński z mutacją Głos Słupski. Przy 
posiadaniu już Głosu Pomorza zapowiadało to późniejszą wielką fuzję, którą 
przeprowadzi jednak już nowy właściciel, brytyjski fundusz Mecom.

Rok 2000 to także pewna cezura w opisywanym pojedynku norwesko-niemiec-
kim. Obie fi rmy dochodzą do porozumienia w zakresie współpracy przy pozy-
skiwaniu reklam i ogłoszeń do swoich tytułów. W ten sposób dochodzi do zało-
żenia brokera reklamowego, fi rmy Mediatak. Większościowe udziały obejmuje 

19 W nowszym opracowaniu R. Filas podaje, że miało to miejsce już w 1991 roku (2014, s. 20).



480 ADAM SZYNOL
Z 

PR
O

B
LE

M
Ó

W
 A

K
TU

A
LN

Y
C

H

Polskapresse, Orkla 41%, a pozostałe kilka procent Rheinisch-Bergische Verlags-
gesellschaft, wydawca Expressu Bydgoskiego i toruńskich Nowości. Mediatak 
działa do roku 2008 i jest ewidentnym dowodem na to, że okres wolnorynkowej 
agresywnej konkurencji w sektorze prasy regionalnej mamy już za sobą, a wcho-
dzimy w etap duopolu, a nawet monopolu spluralizowanego (Filas 1991, s. 38).

Przełom wieków to czas na porządkowanie aktywów w obu koncernach. Ich 
wspólną cechą jest przede wszystkim optymalizacja kosztów. Jej najistotniejszy-
mi przejawami są transformacje lub likwidacje popołudniówek oraz fuzje tytu-
łów20. Na przykład Wieczór Wrocławia przez 30 lat swojego istnienia był popołu-
dniówką, ale gdy tylko Orkla postawiła własną, nowoczesną drukarnię, zmieniła 
jego cykl wydawniczy na poranny (luty 1997 roku). Niestety, tyle samo szczęścia 
nie miały dwie inne gazety popołudniowe: Express Poznański, który Polskapresse 
połączyła w grudniu 1999 roku z Gazetą Poznańską, oraz Dziennik Wieczorny, 
który mimo zmiany cyklu wydawniczego na poranny ostatecznie został sfuzjo-
nowany przez Orklę z Gazetą Pomorską w listopadzie 2000 roku. Rok później 
podobny los spotkał Wieczór Wybrzeża, który Polskapresse włączyła do Dzienni-
ka Bałtyckiego. W ten sposób subsegment prasowy praktycznie zakończył swoje 
istnienie. Można powiedzieć, że jego symbolicznym domknięciem było zlikwi-
dowanie Wieczoru Wrocławia, który w grudniu 2003 roku stał się wkładką do 
połączonych dzienników dolnośląskich: Gazety Wrocławskiej i Słowa Polskiego.

Z dzisiejszej perspektywy można zaryzykować stwierdzenie, że niezależ-
nie od przemian własnościowych los popołudniówek był w Polsce przesądzo-
ny. Przyczyn ich likwidacji było kilka. Przede wszystkim, zdaniem autora ni-
niejszego opracowania, przemiany na rynku pracy. W drugiej połowie lat 90. 
z mapy Polski zniknęło wiele dużych państwowych zakładów pracy, w tym tak-
że takich, w których funkcjonował system zmianowy. Sprywatyzowane przed-
siębiorstwa w znacznej mierze z tego sposobu organizacji pracy zrezygnowały. 
Grono czytelników, którzy jeszcze w początkach lat 90. kończyli pracę wczes-
nym popołudniem, a właśnie wtedy w kioskach pojawiały się popołudniówki, 
znacząco się skurczyło. Ponadto w medialnym obiegu pojawiło się wiele lo-
kalnych stacji radiowych, które dostarczały na bieżąco informacje z regionu. 
Gdy do tego dodamy jeszcze raczkujący, ale szybko zyskujący na popularności 
Internet oraz stopniową rezygnację z regularnego czytelnictwa dzienników pra-
sowych – efekt wydaje się logiczny i nieunikniony.

Powyższa argumentacja tylko w części odnosi się do fuzji dzienników po-
rannych, które przeprowadzono zarówno w gronie tytułów Orkli, jak i Passau-
era. Najistotniejszym był zdecydowanie czynnik ekonomiczny. Przedstawiciele 
obu koncernów nie kryli, że słabnąca kondycja mediów drukowanych, w tym 
przede wszystkim spadająca sprzedaż dzienników oraz zmniejszające się wpływy 

20 Przekształcenia miały miejsce także w tytułach nienależących do omawianych fi rm. Na 
przykład Kurier Szczeciński, który pierwotnie był czytelnikowskim dziennikiem porannym, w 1960 
roku został przekształcony w gazetę popołudniową, by w kwietniu 1994 roku powrócić do cyklu 
porannego (Olechowska 2014, s. 139).



481CZY POLSCE WCIĄŻ POTRZEBNA JEST REGIONALNA PRASA CODZIENNA?

Z 
PR

O
B

LE
M

Ó
W

 A
K

TU
A

LN
Y

C
H

z reklam i ogłoszeń, obniżały rentowność ich wydawnictw. Oczywiste było, że 
zmiany dotkną wcześniej opisywane regiony trzytytułowe, np. łódzkiego, dolno-
śląskiego czy Wielkopolski. W 2000 roku VGP przeprowadziła wspomnianą już 
fuzję, w wyniku której Wiadomości Dnia stały się wkładką Dziennika Łódzkiego. 
Ale największą operacją tego typu było połączenie trzech dolnośląskich dzienni-
ków. Pierwszego grudnia 2003 roku specjalnie ściągnięty z Łodzi do Wrocławia 
Julian Beck przeprowadził karkołomną fuzję byłego dziennika organu (Gazeta 
Wrocławska) z poczytelnikowskim tytułem o lwowskim i literackim rodowodzie 
(Słowo Polskie), połykając jednocześnie byłą wielkomiejską popołudniówkę 
(Wieczór Wrocławia)21. Nic dziwnego, że powstała w ten sposób hybryda, Słowo 
Polskie Gazeta Wrocławska, już na starcie straciła wielu czytelników22. Niemniej 
głównym profi tem dla wydawnictwa były znaczące oszczędności. T. Mielczarek 
twierdzi, że w wyniku tych działań konsolidacyjnych pracę straciło 305 dzienni-
karzy (2007, s. 142). 

Wcale nie mniejsze kontrowersje wzbudziła fuzja tytułów na Górnym Śląsku. 
Popularna i lubiana Trybuna Śląska, o równie długiej historii co Dziennik Zachod-
ni, została decyzją szefów Polskapresse do niego włączona. W wyniku tej kon-
solidacji pracę straciło 60 osób. Również i w tym przypadku, co było do przewi-
dzenia, spółka nie uzyskała efektu prostego zsumowania sprzedaży obu tytułów, 
ale – jak zauważa Jolanta Dzierżyńska-Mielczarek (2014, s. 197) – „połączenie 
przyniosło też wydawcy spore oszczędności dzięki zmniejszeniu liczby etatów, 
kosztów papieru i druku”. Niemal równo dwa lata później, w grudniu 2006 roku, 
po udanym przejęciu Ofi cyny Wydawniczej Wielkopolski, Polskapresse włączyła 
Gazetę Poznańską do Głosu Wielkopolskiego. I tak kolejny region trzytytułowy 
przeszedł do historii23.

Ostatnim osiągnięciem Orkli na polskim rynku prasowym był zakup od Mi-
chała Sołowowa w kwietniu 2004 roku dwóch kieleckich dzienników – Echa 
Dnia i Słowa Ludu. Mimo zmiany tytułu na Słowo ostatecznie w czerwcu 2006 
roku w Świętokrzyskiem Norwegowie pozostawili tylko Echo Dnia. Zwolnie-
nia dotknęły obie redakcje i objęły około 30 pracowników. Ale największą fu-
zję w gronie tytułów orklowskich przeprowadził już nowy właściciel – Mecom. 
Z trzech pomorskich tytułów utworzono jeden. W styczniu 2007 roku zamiast 
Głosu Szczecińskiego, Głosu Koszalińskiego/Słupskiego i Głosu Pomorza czytel-
nicy dostali do ręki Głos – Dziennik Pomorza. Zabieg ten był jednak na tyle spryt-
ny, że większość odbiorców zapewne nawet nie dostrzegła zmiany, bo w logo 
nowej gazety można było w dalszym ciągu odczytać dużą czcionką pisany Głos 

21 Fuzja została oprotestowana przez dziennikarzy, ale ostatecznie po 4,5 roku postępowania 
antymonopolowego przeciwko Polskapresse zostało ono umorzone. Szczegóły postępowania: 
Szynol 2010a.

22 Z danych sprzedażowych wynika, że trzy dzienniki przed fuzją sprzedawały około 70 tysięcy 
egzemplarzy średnio dziennie, a nowa gazeta zaledwie 45 tysięcy.

23 W przeciwieństwie do sytuacji na Dolnym Śląsku przynajmniej w tym przypadku Polskapresse 
z decyzją o fuzji zaczekała do momentu uzyskania prawomocnego wyroku umarzającego 
postępowanie antymonopolowe.



482 ADAM SZYNOL
Z 

PR
O

B
LE

M
Ó

W
 A

K
TU

A
LN

Y
C

H

Szczeciński i Głos Koszaliński. W dolnej części logo można było natomiast za-
uważyć ‘właściwy’ tytuł: Głos – Dziennik Pomorza z drobnymi dopiskami od-
powiednio: Zachodniego i Środkowego. W rezultacie nowy dziennik nie stracił 
zbytnio czytelników przyzwyczajonych do starych nazw, a z drugiej zyskał miano 
lidera w Zachodniopomorskiem pod względem czytelnictwa i sprzedaży. Przy 
okazji poczyniono również oszczędności, gdyż z pracą pożegnało się 46 osób, 
w tym 26 dziennikarzy24.

Koniec duopolu i postępująca monopolizacja

W 2006 roku Norwegowie podejmują ważną i trafną dla nich decyzję – rezygnują 
z mediów. O ile dla ich rodzimego rynku prasowego był to spory szok, bo posta-
nowienie to wiązało się to z przejęciem części segmentu prasy codziennej w Nor-
wegii przez Brytyjczyków, o tyle w Polsce nie wzbudziło większego rezonansu. 
Przede wszystkim dlatego, że nasz rynek od kilkunastu lat był już zdominowany 
przez zagraniczne podmioty. Poza tym zamiana podmiotu norweskiego na bry-
tyjski nie budziła niepokoju. W dalszym ciągu zachowany był podział na regiony 
opanowane przez koncern bawarski i te, w których Mecom zastąpił Orklę. Nie 
zmieniono nawet szefowej w nowo powołanej w listopadzie 2006 roku spółce 
Media Regionalne do zarządzania byłymi orklowskimi dziennikami regionalny-
mi25. Kontrowersje, i to raczej w Skandynawii niż w Polsce, wzbudził fakt, że na 
zakup medialnych aktywów Orkli w Europie Mecom pożyczył 137 mln euro od... 
Orkli. Wprawdzie David Montgomery, prezes Mecomu, zapowiadał podniesienie 
rentowności przejmowanych tytułów prasowych, ale nie było to żadne novum 
i nawet wielka fuzja tytułów na Pomorzu nikogo specjalnie nie zaskoczyła. Tym 
bardziej że była przygotowana przez poprzedników. Kontynuowana była nawet 
reklamowa współpraca w ramach Mediataku.

Sytuację zmienił dopiero projekt Polska The Times, uruchomiony 15 paździer-
nika 2007 roku. Polskapresse, bazując na doświadczeniach na rynku niemieckim, 
a przede wszystkim na podobnym pomyśle wdrożonym w Czechach we wrześniu 
2006 roku, chciała go zrealizować także w Polsce. Projekt opierał się na tym, 
by na bazie istniejących tytułów regionalnych, którym nadano wspólną makietę 
i strukturę poszczególnych sekcji, zbudować tytuł ogólnopolski. Odtąd dzienniki 
regionalne miały w nazwie słowo ‘Polska’ oraz swój stary tytuł, np. Polska Dzien-
nik Bałtycki, Polska Głos Wielkopolski czy Polska Gazeta Krakowska26. W celu 
podniesienia prestiżu gazety podjęto współpracę z brytyjskim The Times, stąd też 

24 masz-pap, Połączenie dzienników na Pomorzu [http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/
polaczenie-dziennikow-na-pomorzu; 22.04.2017].

25 Joannę Pilcicką odwołano dopiero po przejęciu Mediów Regionalnych przez VGP w 2013 
roku.

26 W związku z wdrożeniem projektu Słowo Polskie Gazeta Wrocławska zrezygnowała 
z pierwszych dwóch członów i przyjęła postać Polska Gazeta Wrocławska.



483CZY POLSCE WCIĄŻ POTRZEBNA JEST REGIONALNA PRASA CODZIENNA?

Z 
PR

O
B

LE
M

Ó
W

 A
K

TU
A

LN
Y

C
H

obecność jego logo w dziennikach Polskapresse. W regionach, w których koncern 
posiadał dwa tytuły, tylko jeden realizował projekt, dlatego zmiany nie objęły Ex-
pressu Ilustrowanego i Dziennika Polskiego – w tym ostatnim i tak Polskapresse 
miała wciąż mniejszościowe udziały. Aby zwiększyć zasięg nowego tytułu, do 
projektu dokooptowano Kuriera Lubelskiego27 i uruchomiono jedenaście nowych 
tytułów, były to: Polska Szczecin, Polska Koszalin, Polska Olsztyn, Polska Bia-
łystok, Polska Kujawy, Polska Lubuskie, Polska Mazowsze, Polska Metropolia 
Warszawska, Polska Kielce, Polska Rzeszów i Polska Gazeta Opolska.

Niestety, pierwsze wyniki sprzedażowe Polski wskazywały na to, że pomysł 
się nie przyjął. Już na starcie bowiem sprzedaż nowo utworzonych tytułów była 
kilkakrotnie niższa niż wydrukowany nakład (średnio blisko 4-krotnie). Rekor-
dzistką była Polska Mazowsze z przebitką 5,528. Po roku sytuacja nie była wiele 
lepsza, bo mimo znacznej redukcji nakładów wciąż sprzedaż była kilkakrotnie 
niższa (średnio 3,3 razy). Tym razem niechlubny rekord ustanowiła Polska Ga-
zeta Opolska z wynikiem 5,4. Warto dodać, że sprzedaż najmniej popularnych 
dzienników z tego grona nieznacznie przekraczała w październiku 2008 roku 
500 egzemplarzy29. Chyba nie było już wtedy mediaplannera/buyera, który dałby 
się nabrać na to, że Polska jest udanym projektem o zasięgu ogólnokrajowym. 
Marek Gędek ocenia, że:

cały projekt realizowano bez znajomości rynków mediów regionalnych z narzuco-
nym odgórnie schematem szaty grafi cznej, z którym wielu czytelników nie chciało 
i nie umiało się utożsamiać. Zwłaszcza że zmian dokonywano niekiedy z dnia na 
dzień. Skala klęski była ogromna (Gędek 2015, s. 73). 

Co więcej, także koszt wprowadzenia Polski na rynek okazał się znaczący. 
W 2007 roku strata Polskapresse wyniosła blisko 66 mln złotych, a w kolejnym 
była prawie dwa razy większa – ponad 128 mln. Rok 2009 fi rma zamknęła rów-
nież na minusie – prawie 94 mln złotych30.

 O porażce świadczył fakt zwolnienia z Polskapresse jednego z pomysło-
dawców projektu, Tomasza Wróblewskiego, po niespełna roku od uruchomienia 
Polski. Jeszcze dobitniej dowiodło tego zamknięcie większości nowych tytułów 
z końcem lutego 2009 roku. Na mapie projektu, obok tytułów stricte regional-
nych pozostały tylko Polska Mazowsze i Polska Metropolia Warszawska. W ko-
lejnych latach stopniowo zacierano ślady po projekcie, najpierw zaczęto usu-
wać dopisek The Times, a następnie wycofano się także z tytułu Polska. Jedyną 
pozostałością jest dziś ukazująca się dwa razy w tygodniu Polska Metropolia 
Warszawska, choć przy sprzedaży 2720 egzemplarzy (luty 2017, ZKDP) trudno 
traktować ten tytuł poważnie.

27 Na mocy porozumienia z dotychczasowym wydawcą, fi rmą Multico, we wrześniu 2008 roku 
doszło do wykupienia dziennika przez Polskapresse i wtedy przeszedł gruntowną zmianę szaty 
grafi cznej.

28 Wykorzystuję ogólnodostępne dane ZKDP.
29 Szczegółowe dane zob.: Szynol 2010b, s. 175.
30 Dane na podstawie raportu fi rmy Verdict.



484 ADAM SZYNOL
Z 

PR
O

B
LE

M
Ó

W
 A

K
TU

A
LN

Y
C

H

Paradoksalnie, to właśnie w ostatnich latach opisywany projekt miałby dużo 
większe szanse powodzenia. Wszystko za sprawą wycofania się Mecomu z Polski 
i sprzedaży Mediów Regionalnych konkurentowi, czyli Polskapresse. Za dzie-
więć dzienników regionalnych i dwanaście bezpłatnych tygodników należąca do 
VGP spółka zapłaciła jedynie 8 mln złotych31. Zgodę na przejęcie tytułów rywala 
wyraził w październiku 2013 roku Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. 
Postawił tylko jeden warunek – konieczność odsprzedaży Dziennika Wschodnie-
go wraz z serwisami internetowymi. Decyzja o tyle mało zrozumiała, że z jednej 
strony Urząd Antymonopolowy dbał o to, by jeden podmiot nie zdominował re-
gionalnego rynku prasowego w Lubelskiem, ale z drugiej otworzył furtkę do tego, 
żeby Polskapresse uzyskała niemal monopolistyczną pozycję w całym kraju. Na 
rynku regionalnej prasy codziennej pozostawało wtedy bowiem zaledwie sześć 
tytułów, a i tak część z nich miała bardziej charakter lokalny niż regionalny. Po 
dwa takie tytuły Polskapresse sięgnęła we wrześniu 2014 roku: Express Bydgoski 
i toruńskie Nowości. Wraz z miejskimi dziennikami spółka nabyła od właścicie-
la, czyli fi rmy Rheinisch-Bergische Verlagsgesellschaft32, także 17 tygodników 
lokalnych i drukarnię33. Pod koniec lutego 2015 roku Polskapresse sfi nalizowa-
ła scalanie nabytych w poprzednich dwóch latach tytułów, odświeżyła logotyp 
i zmieniła nazwę na Polska Press Grupa. 

Poza koncernem należącym do Verlagsgruppe Passau w segmencie regional-
nej prasy codziennej pozostają dziś zaledwie cztery tytuły, ale stricte regionalny 
i znaczący tylko jeden – Gazeta Olsztyńska. Nie dość, że nie ma ona konkurencji 
na tamtejszym rynku czytelniczym, to jeszcze zbiera z niego większość reklam 
i ogłoszeń. Do wydawcy dziennika należy bowiem także 20 tygodników lokal-
nych. Większościowe udziały w spółce wydawniczej Edytor posiada Franz Xaver 
Hirtreiter (90%) i już raz negocjował jej sprzedaż. W 2008 roku – jak relacjonuje 
Mariusz Kowalewski (2010) – 100 mln złotych miał mu oferować Mecom, ale do 
transakcji ostatecznie nie doszło, bo Brytyjczyków dopadł kryzys i raczej musieli 
zacząć swoje aktywa sprzedawać, niż kupować nowe. Nawet sami dziennikarze 
Olsztyńskiej spekulują, że prędzej czy później do transakcji dojdzie – to tylko 
kwestia czasu i ceny.

W stolicy Pomorza Zachodniego pozostał drugi z samodzielnych dzienni-
ków regionalnych, wydawany przez polską spółkę o nazwie tożsamej z tytu-
łem – Kurier Szczeciński. Jak relacjonuje Paulina Olechowska (2014), o udziały 
w dzienniku zabiegali zarówno Niemcy, jak i Norwegowie. W 2006 roku Orkli 
udało się nabyć pół procent udziału w spółce wydawniczej od jednego ze spad-

31 Warto w tym miejscu zaznaczyć, że w 2011 roku za 51,01% wydawnictwa Presspublica grupa 
Gremi Media Grzegorza Hajdarowicza zapłaciła Mecomowi 80 mln złotych, a za resztę udziałów, 
należących do skarbu państwa, Hajdarowicz zapłacił 55 mln zł.

32 Z którą VGP wymieniał się w 2009 roku udziałami w prasie w Czechach i na Słowacji.
33 rednow, Polskapresse nowym właścicielem Expressu Bydgoskiego [http://www.expressbyd-

goski.pl/bydgoszcz/a/polskapresse-nowym-wlascicielem-expressu-bydgoskiego,10866092/; 
23.04.2017].



485CZY POLSCE WCIĄŻ POTRZEBNA JEST REGIONALNA PRASA CODZIENNA?

Z 
PR

O
B

LE
M

Ó
W

 A
K

TU
A

LN
Y

C
H

kobierców, ale ostatecznie sąd tę transakcję unieważnił. Od momentu, gdy Me-
com sfuzjonował trzy pomorskie dzienniki Orkli, nie było już sensu zabiegania 
o Kuriera, bo i tak w rankingach czytelnictwa i sprzedaży spadł on na dalsze 
pozycje. Kto wie, czy z dzisiejszej perspektywy zarządzający gazetą nie zmie-
niliby swoich wcześniejszych decyzji. Obecnie kondycja Kuriera Szczecińskie-
go, który musi konkurować zarówno z tytułem płatnym Grupy Polska Press 
(Dziennik – Głos Pomorza), jak i jej bezpłatnym miejskim tygodnikiem (Nasze 
Miasto34), jest raczej kiepska. Sprzedaż poniżej 9 tysięcy jest tego najlepszym 
dowodem.

W południowo-wschodniej Polsce ukazują się jeszcze dwa inne, należące do 
polskich wydawnictw dzienniki: Dziennik Wschodni i Super Nowości. Po tym, jak 
UOKiK nakazał Polskapresse odsprzedać pierwszy ze wspomnianych tytułów, 
część zespołu redakcyjnego postanowiła poszukać miejscowego inwestora, który 
wsparłby założenie wydawnictwa i odkupienie gazety. Plan się powiódł i dzięki 
temu od maja 2014 roku właścicielem Dziennika jest spółka Corner Media. Czy 
jednak dziennik regionalny o średniej dziennej sprzedaży około 5 tysięcy egzem-
plarzy będzie w stanie utrzymać się na rynku? Zadania na pewno nie ułatwia kon-
kurencyjny Kurier Lubelski, choć jego sprzedaż jest jeszcze niższa (ok. 3,5 tys.). 
Tyle że Kurier funkcjonuje w ramach grupy wydawniczej Polska Press. Z kolei 
Super Nowości (Wydawnictwo Prasowe Super Nowości) muszą na Podkarpaciu 
rywalizować z dużo starszym i silniejszym dziennikiem Nowiny. Tabloidowa for-
muła SN podobno sprawdza się nie najgorzej, a sprzedaż w granicach 7 tysięcy 
egzemplarzy jak na kolportaż ograniczony głównie do największych miast regio-
nu wydaje się wciąż zadowalająca. 

Podsumowując, ostatnie lata przyniosły znaczące umocnienie się jednego 
podmiotu w sektorze regionalnej prasy codziennej. Grupa wydawnicza Pol-
ska Press dążyła do uzyskania pozycji monopolistycznej, podobnie jak miało 
to miejsce na rynku czeskim. Jest to uzasadnione z punktu widzenia ekono-
miki mediów, ale rodzi istotne konsekwencje dla czytelników. Po pierwsze, 
dominacja jednej spółki to oczywiste ograniczenie pluralizmu w omawianym 
segmencie medialnym, zwłaszcza że w ramach podnoszenia rentowności wy-
dawnictwa łączono/likwidowano tytuły prasowe z wieloletnią tradycją. Po dru-
gie, przy rozbudowanej infrastrukturze wydawniczej i poligrafi cznej znacząco 
utrudnione jest funkcjonowanie konkurencyjnych podmiotów, a tym bardziej 
wchodzenie na rynek nowych. Po trzecie, istnieje nie do końca potwierdzona 
obawa, że niemiecki właściciel dzienników regionalnych może poprzez swoje 
gazety wpływać (by nie rzec: manipulować) na opinię publiczną w Polsce. To 
tylko niektóre powody, dla których zawrotną karierę w ostatnim czasie zrobiło 
pojęcie „repolonizacja mediów”.

34 Za czasów Mecomu Moje Miasto Szczecin.



486 ADAM SZYNOL
Z 

PR
O

B
LE

M
Ó

W
 A

K
TU

A
LN

Y
C

H

Repolonizacja a przyszłość regionalnej prasy codziennej w Polsce

Za sprawą kilku polityków oraz dziennikarzy, którzy zasilili szeregi obecnie rzą-
dzącej partii, temat nadreprezentacji niemieckiego kapitału w polskich mediach 
wrócił na agendę ze zdwojoną siłą. Już pierwsze zapowiedzi i kuluarowe roz-
mowy tuż po wygranych przez Prawo i Sprawiedliwość wyborach sprawiły, że 
tematem zainteresowały się media w Niemczech. Katarzyna Domagała i Małgo-
rzata Matzke w listopadzie 2015 roku relacjonowały dla internetowego serwisu 
Deutsche Welle, że polski rząd wziął na celownik niemieckich wydawców.

Obok przekształcenia mediów publicznych w narodowe niekomercyjne instytucje 
kultury, którymi kierować będą jednoosobowe zarządy, chodzi również o zmiany 
w strukturze własności mediów pod kątem „repolonizacji”. Mowa jest o częścio-
wym „wyparciu niemieckich wydawców” z rynku, „odkupieniu od nich udziałów”, 
tworzeniu „polskich mediów” (Domagała, Matzke 2015).

Prawdziwą burzę wywołał jednak dopiero artykuł Wojciecha Czuchnowskie-
go w Gazecie Wyborczej, w którym dziennikarz stwierdził, że:

rząd analizuje możliwość zakupu niemieckiego koncernu Polska Press, właściciela 
większości gazet regionalnych w Polsce. Kupującym ma być bank PKO BP. Gra 
idzie o 20 dzienników w 15 województwach i 100 lokalnych tygodników (Czuch-
nowski 2016).

Autor artykułu podał nawet przepis na to, jak na bazie przejętych gazet miał-
by powstać partyjny koncern prasowy. Oczywiście w ofi cjalnych wypowiedziach 
wszyscy potencjalni udziałowcy tego projektu zaprzeczyli, ale lawina spekulacji 
ruszyła. Pod koniec stycznia 2017 roku z kolei media informowały o próbach 
przejęcia przez PiS telewizyjnego kanału informacyjnego TVN2435.

Trudno uwierzyć, by opiniotwórcze gazety same wykreowały powyższe tema-
ty, tym bardziej że po fazie mniej lub bardziej potwierdzonych doniesień medial-
nych pojawiły się ofi cjalne wypowiedzi polityków rządzącej partii. Wynika z nich 
jasno, że pomysł repolonizacji mediów jest traktowany w decyzyjnych gremiach 
poważnie i rozważane jest przyjęcie ustawowych regulacji w tym zakresie. Jasny 
sygnał dał lider PiS-u Jarosław Kaczyński na spotkaniu 28 stycznia z łódzkimi 
działaczami partii. Stwierdził, że konieczna jest reforma mediów, a jako przy-
kład ich niewłaściwego funkcjonowania prezes Kaczyński podał sektor regional-
nej prasy codziennej. Lider PiS-u opowiedział się za wykorzystaniem regulacji 
z ustawy medialnej we Francji36. 

Swoistym katalizatorem prac nad ustawą stał się list prezesa Ringier Axel 
Springer Media do pracowników fi rmy w Polsce (czyli głównie dziennikarzy 

35 Zob.: G. Balawender, PiS chciał kupić TVN24 [http://www.rp.pl/Media-i-internet/170139899-
PiS-chcial-kupic-TVN24.html; 24.04.2017].

36 Zob.: M. Krzymowski, Plany repolonizacji mediów. Od czego chce zacząć Kaczyński? [http://
www.newsweek.pl/polska/polityka/plany-repolonizacji-mediow-od-czego-chce-zaczac-kaczynski-
,artykuly,404401,1.html; 24.04.2017].



487CZY POLSCE WCIĄŻ POTRZEBNA JEST REGIONALNA PRASA CODZIENNA?

Z 
PR

O
B

LE
M

Ó
W

 A
K

TU
A

LN
Y

C
H

Faktu, Newsweeka i portalu Onet). W ujawnionym w połowie marca e-mailu 
Mark Dekan komentował m.in. udaną reelekcję Donalda Tuska na szefa Rady Eu-
ropejskiej i tym samym porażkę polskiego rządu oraz Jarosława Kaczyńskiego, 
otwarcie sprzeciwiających się temu wyborowi. Dekan sugerował polskim dzien-
nikarzom, że dla tych, którzy cenią sobie takie wartości, jak wolność i demokracja 
(czyli także dla dziennikarzy RASP), tylko zjednoczona Europa i mocne poparcie 
Polski dla UE daje szansę na „pomyślność przyszłych pokoleń”. List był szeroko 
komentowany w różnych mediach i przyjmowany skrajnie odmiennie w zależ-
ności od sympatii politycznych poszczególnych redakcji. Jednym z najbardziej 
krytycznych głosów był materiał w głównym wydaniu Wiadomości w TVP zaty-
tułowany „Skandaliczna instrukcja dla dziennikarzy”.

Tydzień później rutynowy, cotygodniowy przekaz Dekana do pracowników 
stał się przedmiotem 56. posiedzenia sejmowej Komisji Kultury i Środków Prze-
kazu. W czasie drugiej części debaty wicepremier i minister kultury, Piotr Gliński, 
zapowiedział, że do połowy roku gotowy będzie projekt nowelizacji prawa pra-
sowego i dekoncentracji rynku medialnego, nad którymi mają pracować wspól-
nie: resort kultury, UOKiK i KRRiT. Dzień później, podczas 57. posiedzenia 
dyskutowano o sytuacji prasy w Polsce37. W trakcie dwudniowych obrad padało 
niewiele argumentów merytorycznych, za to nie brakowało politycznych przepy-
chanek i argumentów ad personam. Posłanka Elżbieta Kruk argumentowała, że 
zawłaszczenie polskiej prasy przez zagraniczne podmioty jest tak wysokie (80%), 
że staliśmy się ewenementem na skalę światową. Takie zjawiska występowały 
w krajach kolonialnych – perorowała posłanka PiS-u. Krzysztof Mieszkowski 
z Nowoczesnej z kolei uznał, że powinniśmy być wdzięczni zagranicznym in-
westorom za to, że uratowali polskie media. Joanna Lichocka, posłanka PiS-u, 
a nieco wcześniej dziennikarka telewizji Republika, zarzucała przedstawicielom 
opozycji, że nie mają pojęcia o wolności słowa i lepiej, żeby się w ogóle na ten 
temat nie wypowiadali.

W ofi cjalnym tonie wypowiadał się także wiceminister kultury Jarosław 
Sellin, ale głównym przesłaniem było powtórzenie słów lidera partii, że Polska 
powinna zaostrzyć prawo własności mediów na wzór regulacji stosowanych we 
Francji. Politycy najchętniej powoływali się na raport „Koncentracja kapitału 
w mediach i jej zapobieganie we Francji oraz Niemczech” wykonany na zlecenie 
Instytutu Staszica38. Abstrahowali przy tym jednak od kontekstu historycznego, 
politycznego, a przede wszystkim ekonomicznego, które miały kluczowe znacze-
nie w rozwoju zarówno regulacji prawnych, jak i samego rynku prasy codziennej 
w analizowanych krajach. Sellin zaprzeczył, jakoby rząd miał gotowy plan „od-
bicia” gazet lokalnych i regionalnych w celu wygrania najbliższych wyborów 

37 Retransmisja posiedzeń do odtworzenia [http://www.sejm.gov.pl/Sejm8.nsf/PosKomZreali 
zowane.xsp?komisja=KSP#56 (57)].

38 Do pobrania ze strony: [http://instytutstaszica.org/wp-content/uploads/2017/03/IS_koncen 
tracja_mediow_i_jej_zapobieganie_we_Francji_i_Niemczech.pdf].



488 ADAM SZYNOL
Z 

PR
O

B
LE

M
Ó

W
 A

K
TU

A
LN

Y
C

H

samorządowych, ale z drugiej strony nie wykluczył możliwości przejmowania 
mediów od zagranicznych inwestorów przez spółki skarbu państwa39.

Repolonizacja stała się zatem areną walk politycznych i pewnego rodzaju 
wytrychem w dyskusji nad przyszłością prasy w Polsce, w szczególności regio-
nalnej prasy codziennej40. Politycy zdają się przy tym nie dostrzegać kilku naj-
istotniejszych aspektów. W dyskusji o zdominowaniu mediów drukowanych bar-
dzo często myli się poszczególne segmenty prasowe. Politykom zależy głównie 
na mediach informacyjnych, a nie kolorowych magazynach, choć akurat w tym 
ostatnim segmencie udział obcego kapitału jest bodaj największy, zwłaszcza bio-
rąc pod uwagę kilkusettysięczne nakłady niektórych tytułów. Mylne jest prze-
konanie wielu uczestników tej dyskusji, że prasa lokalna została zdominowana 
przez niemieckich inwestorów41. Politycy nie zadali sobie nawet trudu, by do-
kładnie sprawdzić i policzyć, ile lokalnych tygodników i miesięczników należy 
do grupy wydawniczej z Passau. Szybko przekonaliby się, że większość gazet 
stricte lokalnych jest wydawana przez polskie podmioty lub przy współudziale 
Polska Press Grupy. Podczas wspominanych już marcowych posiedzeń sejmo-
wej Komisji KiŚP prezes Izby Wydawców Prasy, Wiesław Podkański, słusznie 
stwierdził, że tylko skromna część wydawców prasy lokalnej należy do Związku 
Kontroli Dystrybucji Prasy (132 wydawców, 340 tytułów). Stąd tak nieprecyzyj-
ne są szacunki dotyczące nie tylko wyników sprzedaży, ale także struktury włas-
nościowej całego sektora, który prezes IWP ocenia na 1600 tytułów (i to tylko 
tygodników lokalnych).

Problemy typologiczne piętrzą się jeszcze bardziej, gdy pod uwagę weźmie-
my wkładki do dzienników regionalnych. Z deklaracji grupy wydawniczej Polska 
Press wynika, że raz w tygodniu, najczęściej w czwartki lub piątki, dołączają do 
swoich regionalnych tytułów ponad 100 dodatków lokalnych w postaci osobnych 
grzbietów. Można je zatem traktować jako niemal osobne byty medialne. Rekor-
dzistą pod tym względem jest Dziennik Zachodni z 32 takimi wkładkami. Nie-
jednokrotnie są to dobrze znane lokalnym społecznościom tygodniki, które w la-
tach 90. funkcjonowały zupełnie samodzielnie, a po wykupieniu przez koncern 
Passauera zostały włączone do dzienników regionalnych. Stanisław Michalczyk 
(2000, s. 80, 170 i nast.) proponował nawet stworzyć dla nich osobną kategorię 
– prasa mikroregionalna. Podobnie zresztą jak dla lokalnych czy raczej (wielko)-
miejskich dodatków do Gazety Wyborczej.

39 Zob.: [http://www.money.pl/gospodarka/wiadomosci/artykul/repolonizacja-mediow,220,0,228 
3740.html; 24.04.2017].

40 Pomysł ograniczenia obcego kapitału w mediach może także liczyć na poparcie 60% Polaków 
– wynika z sondażowego badania, przeprowadzonego na zlecenie domu mediowego UM. Podaję 
za: [http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/repolonizacja-mediow-badanie-poparcia-spolecznego; 
24.04.2017].

41 Niestety, w błąd wprowadzali także dziennikarze niektórych ogólnokrajowych mediów, 
zob. np.: [http://www.money.pl/gospodarka/wiadomosci/artykul/repolonizacja-mediow-projekt-pis, 
174,0,2266798.html; 24.04.2017].



489CZY POLSCE WCIĄŻ POTRZEBNA JEST REGIONALNA PRASA CODZIENNA?

Z 
PR

O
B

LE
M

Ó
W

 A
K

TU
A

LN
Y

C
H

To również nie wyczerpuje problemów defi nicyjnych i metodologicznych 
w odniesieniu do podziału na prasę regionalną i lokalną42. Wśród tytułów po-
wszechnie uznawanych za dzienniki regionalne można znaleźć i takie, których 
ograniczony obszar dystrybucji i zawartość sugerują ich lokalny charakter. Na 
przykład Express Ilustrowany, zgodnie z deklaracją wydawcy, jest kolportowany 
tylko w trzech powiatach województwa łódzkiego i w istocie trudno dziś go uznać 
za regionalny (mimo ponadregionalnego zasięgu w okresie międzywojennym). 
Wątpliwości można mieć także w odniesieniu do Super Nowości, kolportowa-
nych w kilkunastu największych miastach Podkarpacia. Także trzy wymienione 
w tym opracowaniu kuriery: Szczeciński, Poranny i Lubelski mają raczej lokalny 
charakter, nawet jeśli wydawnictwa deklarują kolportaż na terenie całego woje-
wództwa. O ile w przypadku Kuriera Szczecińskiego przy prawie 17-tysięcznym 
nakładzie jest to możliwe do zrealizowania, o tyle w przypadku dwóch pozosta-
łych (6–7 tys.) – praktycznie niemożliwe.

Podsumowując te krótkie rozważania typologiczne, warto odnotować pewną 
prawidłowość. Od momentu, gdy z polskiego pejzażu medialnego zaczęły znikać 
popołudniówki oraz gazety codzienne byłych miast wojewódzkich, pojawiła się 
tendencja, żeby traktować dzienniki jako periodyki regionalne. Nawet w opra-
cowaniach naukowych dotyczących statystyki tytułów regionalnych i lokalnych 
dzienniki są traktowane łącznie (np. Filas 1994, 1999). Być może wynika to z fak-
tu, że jedną z charakterystycznych cech prasy lokalnej i sublokalnej stała się ich 
częstotliwość (najczęściej tygodniki lub miesięczniki). Ostatnim poziomem, na 
którym informacje są przekazywane w cyklu codziennym, jest prasa regionalna, 
stąd też naturalna predylekcja do tego, by dziennik, nawet w swej treści skiero-
wany do mieszkańców średnich lub dużych miast wraz z przyległościami (vide 
Kurier Poranny w Białymstoku), traktować jak prasę regionalną. W przypadku 
badań komparatystycznych należy zwracać uwagę na to, że metodologicznie ta-
kie ujęcie może być kwestionowane.

Zakończenie

Kondycja regionalnej prasy codziennej nie jest dzisiaj najlepsza. I nie zmieni tego 
nawet wieloletnia historia większości pokrótce opisanych tytułów czy – słabnące 
z roku na rok – przywiązanie czytelników do tradycyjnych mediów. Od ponad 
dekady obserwujemy systematyczne spadki sprzedaży egzemplarzowej gazet co-
dziennych, a w ostatnich latach tendencja ta jeszcze się nasiliła. Dwucyfrowe 
wyniki in minus w procentowych zestawieniach rok do roku nikogo już dzisiaj nie 
dziwią. Dane za ostatnie dwa lata (2015–2016) przedstawiono w tabeli 1.

Porównując średnią sprzedaż ogółem w 2016 roku do poprzedniego, wszystkie 
dzienniki odnotowały znaczące spadki. W gronie 24 tytułów tylko trzy zmieściły 

42 Po szczegółowe opracowanie tego problemu odsyłam do: Szynol 2011.



490 ADAM SZYNOL
Z 

PR
O

B
LE

M
Ó

W
 A

K
TU

A
LN

Y
C

H

Tabela 1. Średni nakład i sprzedaż ogółem dzienników regionalnych w latach 2015–2016

Tytuł
2015 2016 Dynamika

w proc.nakład sprzedaż nakład sprzedaż

Gazeta Pomorska 46 541 40 778 42 247 36 870 –9,6

Dziennik Zachodni 56 337 39 513 50 905 33 957 –14,1

Głos Wielkopolski 38 616 29 779 34 380 26 509 –11

Express Ilustrowany 37 402 28 415 33 006 24 106 –15,2

Dziennik Bałtycki 32 194 24 074 29 145 20 566 –14,6

Dziennik Łódzki 32 398 22 665 28 151 19 673 –13,2

Głos – Dziennik Pomorza 28 985 22 472 25 925 19 450 –13,4

Gazeta Lubuska 24 398 20 103 22 734 18 001 –10,5

Echo Dnia 26 726 19 403 23 843 16 659 –14,1

Dziennik Polski 26 583 18 833 24 492 16 562 –12,1

Gazeta Krakowska 23 683 16 696 21 727 14 696 –12

Nowiny 21 668 15 889 19 707 14 219 –10,5

Gazeta Wrocławska 23 408 16 295 20 726 14 187 –12,9

Gazeta Olsztyńska 21 941 14 422 18 633 12 175 –15,6

Nowa Trybuna Opolska 19 969 14 321 17 707 12 159 –15,1

Nowości 17 152 12 646 14 718 11 327 –10,4

Express Bydgoski 16 419 11 048 13 997 10 057 –9 

Kurier Szczeciński 19 752 11 050 17 890 9 716 –12,1

Super Nowości 14 321 8 250 13 127 7 409 –10,2

Dziennik Wschodni 9 898 6 329 9 538 5 809 –8,2

Gazeta Współczesna 8 289 6 262 7 754 5 449 –13

Kurier Poranny 6 984 5 333 6 629 4 788 –10,2

Kurier Lubelski 7 663 4 276 7 254 3 708 –13,3

Polska Metropolia 
Warszawska 10 699 3 740 9 087 2 998 –19,8

Źródło: opracowanie własne na podstawie danych ZKDP.



491CZY POLSCE WCIĄŻ POTRZEBNA JEST REGIONALNA PRASA CODZIENNA?

Z 
PR

O
B

LE
M

Ó
W

 A
K

TU
A

LN
Y

C
H

się w wyniku jednocyfrowym: Gazeta Pomorska, Express Bydgoski i Dziennik 
Wschodni. Z kolei największą stratę zanotowała Polska Metropolia Warszaw-
ska, której dalsze utrzymywanie wydaje się pozbawione racjonalnych podstaw, 
zwłaszcza przy zwrotach na poziomie ponad 60%.

Sytuacji omawianego segmentu nie uratują wydania elektroniczne, bo ich 
sprzedaż waha się od kilkudziesięciu do kilkuset ‘egzemplarzy’43. Nie ma jednak 
wątpliwości, że obecność produkowanych przez prasowe newsroomy treści w In-
ternecie jest dziś ich jedyną drogą do przetrwania. Wydawcy na całym świecie 
ponoszą skutki bezpłatnego udostępniania przez kilka, a nawet kilkanaście lat 
własnych treści w sieci i teraz muszą z tym przyzwyczajeniem odbiorców wal-
czyć. Głównym sposobem na to są tak zwane paywalle, czyli płatny dostęp do 
zawartości udostępnianej online. Nieudana okazała się na polskim rynku próba 
ze słowacką fi rmą Piano Media. Projekt, w który zaangażowało się wielu pol-
skich wydawców, w tym Polskapresse, Media Regionalne i Agora, został osta-
tecznie zamknięty z końcem sierpnia 2016 roku. Agora uruchomiła więc własny 
paywall metryczny, dzięki któremu zgromadziła już ponad 100 tysięcy płatnych 
subskrybentów. Tą drogą zamierza również podążać Polska Press, choć na ra-
zie bez większych sukcesów. Póki co dzienniki regionalne zbierają unikalnych 
użytkowników w sieci. Ich liczba według ostatnich danych Gemiusa robi wraże-
nie44. Wśród serwisów internetowych dzienników regionalnych najlepiej wypadł 
dziennikzachodni.pl, który w lutym 2017 roku zgromadził ponad 2,3 mln użyt-
kowników. Pod względem liczby odsłon bezkonkurencyjne było jednak kieleckie 
echodnia.eu, które w ciągu miesiąca uzbierało ich ponad 23 miliony45. Tyle tylko 
że na razie te statystyki nie przekładają się na wyniki fi nansowe wydawcy.

Polska Press była także do niedawna wysoko notowana w serwisach tema-
tycznych, nawet na drugim miejscu w sferze informacyjno-publicystycznej, ale 
od ponad roku Megapanel takich danych już nie publikuje. Aby wzmocnić swoją 
obecność w Internecie, z końcem 2016 roku spółka uruchomiła studio telewizyjne 
w Warszawie i zapowiedziała aranżację takich pomieszczeń także w swoich re-
gionalnych oddziałach. Na razie jest zbyt wcześnie, by ocenić szansę powodzenia 
tego projektu, ale dowodzi on jasno, że fi rma stawia na Internet i treści wideo. 
Być może właśnie tym zamierza się odróżniać od lokalnej konkurencji, a nawet 
od graczy ogólnopolskich, którzy nie zawsze dysponują wartościowym konten-
tem lokalnym. Jak zauważa T. Mielczarek (2014, s. 15):

ostatnie ćwierćwiecze nie było zbyt łaskawe dla gazet regionalnych. Paleta ofero-
wanej prasy znacznie zubożała. Bliższa analiza ich zawartości skłania też do wnios-
ku, że proponowane treści, prowadzone kampanie informacyjne, akcje promocyj-
ne, nie mówiąc już o szacie grafi cznej analizowanych gazet, uległy stopniowemu 
upodobnieniu.

43 Najlepsze wyniki odnotowuje Echo Dnia, wg ZKDP 822 w lutym 2017.
44 Dane za luty 2017 podaję za: [http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/serwisy-regionalne-

trojmiasto-pl-przed-dziennikzachodni-pl-silesion-pl-kamila-durczoka-poza-czolowka; 24.04.2017].
45 W obu kategoriach wygrał jednak portal trojmiasto.pl.



492 ADAM SZYNOL
Z 

PR
O

B
LE

M
Ó

W
 A

K
TU

A
LN

Y
C

H

Ale z drugiej strony badacz dodaje, że dzienniki regionalne „są nadal jednym 
z podstawowych mediów integrujących społeczności lokalne, dokumentują ich 
codzienne życie ekonomiczne, kulturalne i społeczne” (Mielczarek 2014, s. 15). 
I dobrze by było, żeby politycy w pełnieniu tej funkcji im nie przeszkadzali. 

Bibliografi a

Bajka Z. (1994). Kapitał zagraniczny w polskich mediach. Zeszyty Prasoznawcze, nr 1–2, 
s. 5–22.

Bajka Z. (1998). Kapitał zagraniczny w polskiej prasie – lata dziewięćdziesiąte. Zeszyty Praso-
znawcze, nr 1–2, s. 21–35.

Bajka Z. (2008). Historia mediów. Kraków: Towarzystwo Słowaków w Polsce.
Cira K. (2000). Zagraniczne koncerny prasowe na polskim rynku dzienników regionalnych. 

Zeszyty Prasoznawcze, nr 1–2, s. 7–33.
Czuchnowski W. (2016). Powstanie koncern prasowy PiS? „Padły słowa, że trzeba kupić 

Fakt, ale to był tylko taki żart...”. Gazeta Wyborcza, 19 października [http://wyborcza.
pl/7,75398,20857172,powstanie-koncern-prasowy-pis-padly-slowa-ze-trzeba-kupic.html; 
24.04.2017].

Domagała K., Matzke M. (2015). Repolonizacja mediów: Polskie media pod obserwacją. 
29 listopada [http://www.dw.com/pl/repolonizacja-mediow-polskie-media-pod-obserwacja
/a-18881567; 24.04.2017].

Dzierżyńska-Mielczarek J. (2014). Polska Dziennik Zachodni. W: P. Kuca, W. Furman, K. Wol-
ny-Zmorzyński (red.). Dzienniki regionalne w Polsce (s. 192–205). Rzeszów: Wydawnic-
two Uniwersytetu Rzeszowskiego.

Dziki S. (2000). Prasa w rozwoju historycznym. W: Z. Bauer, E. Chudziński (red.). Dziennikar-
stwo i świat mediów (s. 32–58). Kraków: Universitas.

Filas R. (1991). Prasa polska w procesie przemian 1989–1991. Kraków: Ośrodek Badań Praso-
znawczych Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Filas R. (1994). Pięć lat przemian mediów w Polsce: bilans wstępny. Zeszyty Prasoznawcze, 
nr 1–2, s. 57–66.

Filas R. (1999). Dziesięć lat przemian mediów masowych w Polsce (1989–1999). Zeszyty Praso-
znawcze, nr 1–2, s. 31–55.

Filas R. (2014). Polska Gazeta Krakowska. W: P. Kuca, W. Furman, K. Wolny-Zmorzyński 
(red.). Dzienniki regionalne w Polsce (s. 206–217). Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu 
Rzeszowskiego.

Gędek M. (2015). Rynek medialny w Polsce. Zarys ewolucji ostatnich czterdziestu lat. Lublin: 
Norbertinum.

Grzelewska D., Habielski R., Kozieł A., Osica J., Piwońska-Pykało L., Skwierawski F. (1999). 
Prasa, radio i telewizja w Polsce. Warszawa: Dom Wydawniczy Elipsa.

Kowalewski M. (2014). Ile wytrzyma Edytor. Press, nr 10, s. 10–11.
Kuca P., Furman W., Wolny-Zmorzyński K. (red.) (2014). Dzienniki regionalne w Polsce. Rze-

szów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego.
Łojek J., Myśliński J., Władyka W. (red.) (1988). Dzieje prasy polskiej. Warszawa: Wydawnic-

two Interpress. 
Michalczyk S. (2000). Media lokalne w systemie komunikowania. Katowice: Wydawnictwo 

Uniwersytetu Śląskiego.
Mielczarek T. (2007). Monopol, pluralizm, koncentracja. Warszawa: Wydawnictwa Akademic-

kie i Profesjonalne.



493CZY POLSCE WCIĄŻ POTRZEBNA JEST REGIONALNA PRASA CODZIENNA?

Z 
PR

O
B

LE
M

Ó
W

 A
K

TU
A

LN
Y

C
H

Olechowska P. (2014). Kurier Szczeciński. W: P. Kuca, W. Furman, K. Wolny-Zmorzyński 
(red.). Dzienniki regionalne w Polsce (s. 136–151). Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu 
Rzeszowskiego.

Pisarek W. (1995). Ogólnoinformacyjna prasa codzienna w Polsce. Zmiany lat 1989–1995. 
Ekspertyza nr 81 dla Biura Studiów i Ekspertyz Sejmu RP.

Schliep K. (1996). Prywatyzacja prasy codziennej. W: G. Kopper, I. Rutkiewicz, K. Schliep 
(red.). Media i dziennikarstwo w Polsce 1989–1995 (s. 129–138). Kraków: Ośrodek Badań 
Prasoznawczych UJ.

Sonczyk W. (1999). Media w Polsce. Zarys problematyki. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne 
i Pedagogiczne.

Szynol A. (2004). Prasa codzienna na Dolnym Śląsku 1989–2003. Wrocław: Wydawnictwo 
Dolnośląskiej Szkoły Wyższej Edukacji TWP.

Szynol A. (2010a). Cztery i pół roku sądowej batalii UOKiK kontra Polskapresse – krótka hi-
storia monopolizowania rynku regionalnej prasy codziennej na Dolnym Śląsku. W: K. Po-
korna-Ignatowicz (red.). Media lokalne i dziennikarstwo. Aspekty współczesne i historycz-
ne (s. 49–66). Kraków: Krakowska Akademia im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego.

Szynol A. (2010b). Prasa regionalna w Polsce 20 lat po przełomie ze szczególnym uwzględ-
nieniem Dolnego Śląska – stan obecny i perspektywy rozwoju. W: K. Wolny-Zmorzyński, 
W. Furman (red.). Radio i gazety. Transformacja polskich mediów regionalnych po 1989 
roku (s. 161–177). Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.

Szynol A. (2011). Media regionalne a lokalne – główne problemy defi nicyjne. W: S. Michal-
czyk, D. Krawczyk (red.). Media a środowisko społeczne. Dylematy teorii i praktyki, 
tom II (s. 101–125). Gliwice: OLPRESS.

Szynol A. (2016). From political to economic monopoly – the case of regional dailies in Po-
land. W: K. Konarska, A. Szynol (red.). Media and Journalism in the Digital Era (s. 25–39). 
Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.

STRESZCZENIE

Regionalna prasa codzienna stanowi szczególny element systemu medialnego w Polsce. To pod 
względem zasięgu prasy ostatni szczebel, dzięki któremu czytelnik otrzymuje każdego dnia bie-
żące informacje. W ostatnim okresie segment ten przechodził wiele istotnych transformacji. Po 
wielu latach walki o dominację, na rynku pozostał praktycznie tylko jeden liczący się podmiot: 
Polska Press Grupa, będąca częścią niemieckiego holdingu Verlagsgruppe Passau. Dokonująca 
się monopolizacja nie jest zjawiskiem korzystnym dla odbiorców, choćby ze względu na zani-
kającą konkurencję w tym sektorze oraz na możliwość sterowania opinią publiczną (a takie za-
rzuty pojawiały się wielokrotnie w przestrzeni politycznej i medialnej). Równocześnie mamy do 
czynienia ze stale słabnącym zainteresowaniem prasą, także regionalną, ze strony odbiorców. 
Świadczą o tym dane o kurczącym się czytelnictwie i dramatycznie spadającej sprzedaży. Tego 
trendu nie jest w stanie zrównoważyć aktywność wydawców w sferze mediów cyfrowych. Zatem 
przyszłość opisywanego segmentu stoi pod znakiem zapytania. Sytuację dodatkowo kompliku-
je zapowiedź polityków dotycząca repolonizacji mediów. W szczególności miałoby to dotyczyć 
właśnie regionalnej prasy codziennej. Konkretnych propozycji przeprowadzenia tej skompliko-
wanej operacji na razie nie poznaliśmy. W tym aspekcie warto się zastanowić, czy i komu miałaby 
służyć prasa regionalna zarządzana przez wskazane podmioty gospodarcze. Otwarte pozostaje 
więc pytanie, jak w niedalekiej przyszłości funkcjonować będzie regionalna prasa codzienna i czy 
przypadkiem nie okaże się, że jej egzystencja jest poważnie zagrożona.

Słowa kluczowe: prasa regionalna, monopolizacja, Verlagsgruppe Passau (VGP), Polska Press 
Grupa, repolonizacja


