
ABSTRACT 

Magdalena Kukulak 

„Television headline (ticker) as a rhetorical measure in audiovisual 

transmission” 

Promoter: prof. dr hab. Jolanta Antas 

Abstract prepared on 3rd June 2023 

 

The aim of the work was to analyze the tickers titling journalistic materials from 

Polish news services as a holistic phenomenon, to distinguish the possible functions of the 

tickers, similarities and differences between the examined stations in titling the news, the 

dependence of the content of the tickers on the subject of the news and finally to analyze the 

type of author's elements that format the message, in contrast to plain representation of extra-

linguistic reality. Material from five television programs ("Wiadomości" by TVP, "Dzisiaj" 

by Telewizja Republika, "Informacje dnia" by Telewizja "Trwam", "Wydarzenia" by Polsat 

and "Fakty" by TVN) was examined. Over a period of thirteen months, over 15,000 text units 

were collected in this way, which were then divided into thematic, grammatical and stylistic 

categories. 

The analysis of the collected material showed tickers as a permanent element of each 

of the Polish broadcasters selected for the study. It has been assumed that in most of them 

(except for "Fakty" TVN, where there is a certain selectivity) each message is preceded by a 

headline, which is intended to introduce the recipient into the context of the journalistic 

material presented later, which brings it closer to the formula of a press title. Some of them, 

however, due to their polemical nature and encouragement to act, can be compared to a 

slogan. 

Despite the relatively small volume, not exceeding several dozen characters, the title 

tickers used in Polish news programs (at least limited to five examined) are of great 

importance in shaping the media discourse, as well as in the process of building an 

interpretative community on the sender-recipient line. They owe this, on the one hand, to the 

prominent place on the television screen (and the lack of competition from other written 

messages) and being part of a news program, where the recipient expects facts, not opinions, 

but on the other hand, to the hidden intentions of the author, who has great possibilities of 

influencing a specific reception by the viewer not only of the headline itself, but also of the 

event discussed in the journalistic material and the entire context of this event. 



As it was shown in this work, the percentage of TV headlines dominated by the 

representational function (an announcement of what will be told in the reportage material, and 

at the same time - a very brief description of the event, devoid of such an author's contribution 

that would significantly imply a specific interpretation) varies depending on the respondent. 

program and ranges from 35% in TVN, through similar values in the range of 40% - 50% for 

TVP, Republika and Polsat, up to 70% in Telewizja Trwam, where most often the headline 

remains a simple description of extra-linguistic reality. In the case of the latter broadcaster, 

the author's component usually appears narrowed down to specific thematic threads, which 

are particularly related to the pro-Catholic line of the station. In the case of TVN, on the other 

hand, where this percentage is the highest, it must be associated with the practice of such 

news titling that is associated with hidden meanings and entering into a kind of game with the 

recipient. 

The correlation between the topic of the news and the percentage of rhetorical 

measures dependent on the author was also indicated, which was the highest in the case of 

information related to domestic politics. In other thematic categories, it was much easier to 

get schematic and mutual similarities of headlines from different programs. However, the 

number is not the only parameter that differentiates the use of author's elements in the tickers. 

In the analysis, attention should also be paid to the range of means used in a given program, to 

the consistency in evaluating phenomena and people, as well as to the lexical selection, with 

particular emphasis on the repeatability of the words and phrases used. 

When analyzing the similarities and differences in the means of persuasive influence 

on the recipient, it was noticed that some of them result from the very grammatical form of 

the utterance. Unlike the equivalent of a sentence or a notice, a sentence with a personal form 

of the verb focuses the recipient's attention on the subject, which gives additional 

opportunities to show it as the perpetrator and responsible for positive or negative 

phenomena. According to this logic, in TVP's "Wiadomości" the vast majority of sentences 

where the agent is credited with positive action refer to the Polish government or its praise 

expressed by various social groups (including the largest group, defined as Poles). On the 

other hand, in regard to the opposition, in the case of TVP, all sentences described events 

shown as negative, which indicated the opposition (total opposition), the Platform (Civic 

Platform, PO, Civic Coalition), Donald Tusk (Tusk) as responsible. A similar distinction is 

also visible in the description of our country's relations with others, where unambiguously 

positive actions are attributed to Poland, while negative actions are attributed to Brussels, the 

European Commission, Germany, Europe, and migrants. A very similar, clear division into 



positive and negative agents is visible in the Telewizja Republika, except that in this case the 

latter are presented as unspecified agents, which creates a clear opposition to the default 

category we (good ones, representing the right views). The existence of such an opposition 

can also be observed in "Wiadomości", and in both of these televisions - the catalog of 

positive (us) and negative (they) values is linked to the broadcaster's perception of a given 

phenomenon. 

A clear division into good and bad actors in "Dzisiaj" of Telewizja Republika, 

however, does not appear in the description of events from abroad. In such situations, the 

valuation depends on the specific event. Similarly, in the program of Telewizja Trwam, here 

too there is no permanent division into entities valued negatively and positively, clear 

criticism can be directed both towards the government (for the liquidation of the fur industry 

in Poland or migration policy) and the opposition (liberal worldview, historical policy in 

cities). Similarly with global issues - most of the sentences where the governments of 

countries were an agent presented in a negative light, concerned the issue of abortion or the 

introduction of solutions beneficial to sexual minorities. A completely different approach, 

however, is visible in the other two programs, "Fakty" and "Wydarzenia", where sentences are 

used to show dynamism or show the sequence of events (especially in Polsat's program, in 

relation to criminal topics), rather than pointing to negative and positive subjects. 

Further differences can be observed in the use of question in tickers. Although they 

appear in all the programs examined, the differences in the way of use are quite clear. While 

the author's goals, such as expressing doubts or pointing out a thesis in a question about a 

decision, are common, the predominance of presuppositional questions (especially those 

beginning with the pronoun who or to whom) is characteristic primarily of "Wiadomości" 

TVP and "Dzisiaj" by Telewizja Republika. In both of these programs, it was crucial for the 

authors to formulate a thesis indicating the existence of someone who acts against values that 

are important for the social (or state) interest. Again, both of the above-mentioned programs 

have in common the use of questions about the decision, where the recipient is presented with 

two options to choose from, one of which is clearly valued positively or negatively, and 

specific variants are selected manipulatively to serve the thesis imposed by the sender (e.g. 

Democracy or the dictate of Brussels?). It is also an opportunity for the sender to negatively 

evaluate words that actually have a neutral meaning (e.g. Agricultural or political protest?). 

Such an approach is not present at all in the other three televisions (in "Informacje dnia" such 

questions are not used at all, and in "Wydarzenia" and "Fakty" the viewer is presented with a 

real alternative). 



The use of an additional grammatical form is already to all selected programs. 

Imperative statements explicitly encourage action, often as an educational campaign. Showing 

continuity in time is, in turn, a storytelling element, providing entertainment to this type of 

news that is intended to keep the viewer in front of the receiver not only on the day of the 

broadcast of the program, but also encouraging him to see the program to be shown on days. 

However, the information that something would not happen was simply an indication, for all 

broadcasters, that the expected event would not take place. 

Interesting conclusions are provided by the analysis of quotes used in the tickers. In 

TVN and Polsat they mark their presence only marginally, while in the other three they are 

much more frequent. What is important here is the legible marking of the quote, which is not 

done in "Dzisiaj", additionally using the practice of quoting radical opinions collected in the 

process of a street survey in the ticker. All three television programs also share the goal 

behind the selection of people or institutions to whom the voice is given. On the one hand, 

this can serve to authenticate a particular thesis, but on the other hand, it can also be used to 

ridicule, by distorting the quote or taking words out of context. 

However, it seems that evaluation has the most persuasive power, through a clear 

division into what is good and bad. As shown in the work, this can be done in several ways. 

The use of periphrases can be both glorifying (especially towards the dead or athletes) and 

stigmatizing (against criminals or entities representing values other than those that are close to 

the program line of a given broadcaster). Although the cases presenting a specific person or 

group in a good light are similar in all the programs studied, the use of such a procedure for 

the opposite purpose takes a different shape. In "Fakty" there are no such uses at all, while in 

"Wydarzenia" replacing neutral names of people with negative terms is reserved for criminals. 

Meanwhile, in the other three programs there is a practice of using pejorative terms for people 

with different views (in this case, these are politicians of opposition parties, politicians 

speaking on behalf of the European Union, etc.). In addition, these programs use non-neutral 

names of political entities, such as the total opposition, or socio-political phenomena, such as 

wild reprivatisation, thieving reprivatisation, VAT crime. Analogous terms aimed at any 

political force cannot be found in the news programs of Polsat and TVN. 

A clear dividing line between the programs of TVP1, Telewizja Trwam and Telewizja 

Republika, and those of Polsat and TVN, is also visible in the analysis of tickers on 

information on ideological topics, such as abortion and women's rights, sexual minorities, the 

introduction of a Sunday trading ban, and finally the role of the Catholic Church in public life. 

It is clearly visible that "Informacje dnia" very consistently and radically expresses its 



position supporting a complete ban on abortion not only in Poland but also in other countries, 

while "Dzisiaj" always presents people associated with the LGBTQ+ community in a negative 

way, going as far as even offensive terms. In "Wiadomości" both of these topics are present, 

the views expressed in the tickers are similar, but the language used is not so extreme, while 

the phrases contained in the headlines are primarily intended to express negative opinions, 

whether about the Polish opposition or about the EU institutions. However, in the case of the 

other two programs, despite the visibly different view on the issues described, there is no such 

strong evaluation, there are no pejorative or offensive terms. 

Although evaluation is present in all the analyzed programs, where the positive and 

negative aspects of the discussed events or phenomena are often directly indicated, it is yet 

another example of a different approach to the issue by a given broadcaster. There are words 

that have a negative meaning depending on the context. A good example here is political, 

which as the antithesis of substantiveness has already penetrated into the tickers of all TV 

channels. However, what again connects the news services of TVP1, Telewizja Trwam and 

Telewizja Republika is the use of the words German, Berlin, rainbow, Brussels, celebrity in a 

negative sense. However, common to all broadcasters (although it is best used in Polsat) is the 

skilful appeal to human emotions, including playing on fear (for example: in the context of 

reported armed conflicts, natural disasters or, in some programmes, the migration crisis in 

Europe). 

Some of the remaining rhetorical devices can already be attributed to a specific TV 

station, where they are used most often. The exception will be the metaphor present in each of 

the analyzed programs, especially referring to the domain of war, helpful in describing 

elections or ideological disputes. Other means are less common, and their use is clearly 

related to the intention of the author. For example, depreciating animalization occurs only in 

"Wiadomości" and "Dzisiaj", and metonymy is an important clue in "Informacje dnia". In the 

latter program, however, there is no irony, language games, stylizations or references to 

cultural texts, most of the content is given directly to the viewer. In Telewizja Republika, 

youth and colloquial language play an important role (which suggests that the target group is 

to be young viewers), and TVN's "Fakty" abound in ironic and ambiguous tickers, playing a 

game with the recipient in guessing the actual meaning, it is also very common in this station, 

the use of comic elements, not necessarily in the function of ridiculing (as is often the case in 

"Dzisiaj" or "Wiadomości"), but finding funny elements of the situation and pointing them out 

to the viewer. 



Conclusions from qualitative analysis (especially those concerning lexical selection 

and valuation) were confirmed during quantitative research on corpora. In addition to 

confirming the hypothesis of nominalization similar to that in the case of press headlines, it 

was also shown, based on the study of key vocabulary, that there are stations that are similar 

in this respect (TVP1 and Telewizja Trwam; TVP1 and Telewizja Republika; TVN and 

Polsat) and such which have almost no similarities in this respect (TVN and Telewizja Etapm; 

TVN and Telewizja Republika; Polsat and Telewizja Trwam). 

The analysis of the description of specific events (the killing of Paweł Adamowicz and 

the "yellow vests" strike) from the perspective of the tickers showed, firstly, the consistency 

of the public broadcaster in building the opposition (we - them in the domestic case; the 

French - Emmanuel Macron / European Union in the description of the events from France), 

secondly  - the multitude of possibilities of formatting the message when there is a political 

context that can be used for the individual broadcaster’s own use. In addition, both events 

examined provided evidence of the use of emotions and imagery in the tickers to exaggerate 

the drama of the facts and make the viewer curious about what will happen next. 

Despite the fact that TVP's "Wiadomości" tickers do not constitute a collection that 

stands out from the rest (after all, there are similar headlines from Telewizja Trwam or 

Telewizja Republika), only they have become an inspiration for the recipients for many 

processing, as evidenced by the various creations in the form of memes, thematic pages on 

Facebook, Twitter accounts, microblogs, music tracks, generators and quizzes, and finally, a 

board game existing in the real world. This is certainly due to the greater popularity of 

"Wiadomości" than the other two services, but also to the fact that it is a program of a public 

broadcaster, subject to statutory obligations, listed in the Act of December 29, 1992 on radio 

and television (obliging TVP, among others, to show the diversity of events and phenomena, 

and to present diverse views and positions), from which the recipient holds the sender 

accountable in this way. Thus, the publications emphasize the schematic nature of the 

tickeres, imposing a division into good and bad, creating an opposition between us and them, 

and finally exaggerating national successes and reports of prosperity. 

There is no doubt that on the basis of the tickers one can easily draw conclusions about 

the programming line of each of the stations examined in this work, as well as the worldview 

that underlies the theses formulated in the headlines. News concerning domestic politics and 

international relations seems to be particularly susceptible to authorial formatting, but it often 

seems that the content of the news is secondary to the generally accepted narrative on a given 

topic at a given station. The visible division into, on the one hand, three programs with a 



common interpretation of events and two somewhat opposing ones is not symmetrical, 

however, and only one of these worldviews is presented to the recipient in a radical, 

consistent and additionally depreciating the opposite concepts. 

 


