
 

 

The People’s Daily:  

A longitudinal content analysis of editorials from 1977-2010 

by 

Sicong Zhao 

 

A thesis submitted to the graduate faculty 

in partial fulfillment of the requirements for the degree of 

MASTER OF SCIENCE 

 

Major: Journalism and Mass Communication 

 

Program of Study Committee: 

Daniela V. Dimitrova, Major Professor 

Raluca Cozma 

Robert Urbatsch 

 

 

 

 

Iowa State University 

Ames, Iowa 

2014 

Copyright © Sicong Zhao, 2014. All rights reserved.  



 ii  

 

 

TABLE OF CONTENTS 

 

                         Page 

LIST OF TABLES ..................................................................................................... iv 

ABSTRACT………………………………. .............................................................. v 

CHAPTER 1  INTRODUCTION:  ........................................................................ 1 

      Social context and the People’s Daily ................................................................. 1 

      Research focus ..................................................................................................... 3 

CHAPTER 2  LITERATURE REVIEW ............................................................... 5 

 Previous research on the People’s Daily .............................................................. 5 

 Economic development, political freedom and media freedom ..........................  6 

      Impact of sources   ...............................................................................................       8 

      Editorials   .........................................................................................................       9 

      Comparison validity .............................................................................................   10 

      Hypotheses .........................................................................................................     12 

CHAPTER 3 METHODOLOGY ......................................................................... 15 

 Unit of analysis ....................................................................................................     15 

 Sampling .........................................................................................................     15 

 Variables .........................................................................................................     16 

 Inter-coder reliability            ................................................................................     21 

CHAPTER 4 RESULTS .......................................................................................  22 

      General description ..............................................................................................  22 



 iii  

 

 

      Hypotheses tests ...................................................................................................     23 

      Additional findings ..............................................................................................   33 

CHAPTER 5  DISCUSSION ................................................................................. 35 

 Implications.......................................................................................................... 41 

 Limitations  ..........................................................................................................     43 

      Suggestions for further study ............................................................................... 43 

REFERENCES .......................................................................................................... 45 

APPENDIX 1 ............................................................................................................ 50 

APPENDIX 2 ............................................................................................................ 58 

 



 iv  

 

 

LIST OF TABLES  

                                                                                                                                  Page 

Table 1 Number of Editorials and Author Identification ........................................ 23 

Table 2 Editorials’ Main Topic before and after 1989............................................ 25 

Table 3 Editorials’ Author Identity before and after 1989...................................... 26 

Table 4 Editorials’ Quotations before and after 1989 ............................................. 28 

Table 5 Editorials’ Government Critique before and after 1989 ............................ 30 

Table 6 Editorials’ Government Praise before and after 1989 ................................ 31 

Table 7 Editorials’ mention of Reform before and after 1989 ................................ 32 

Table 8 Frame References in Editorials’ before and after 1989 ............................. 34 

 

 

 

 

 

 

 



 v  

 

 

ABSTRACT 

   The People’s Daily, the most widely circulated newspaper in China, has served as the central 

government’s mouthpiece for decades. While its importance and its coverage of specific events 

have been studied extensively, little research has examined how its coverage has changed 

through history. Understanding the evolution of the newspaper, however, requires determining 

whether any differences in coverage have occurred over time. 

   This study aims to identify differences in topics, authorship, use of quotations, and critiques 

of the government as well as praise in editorials of the People’s Daily from 1977to 2010. By 

means of a longitudinal content analysis, it compares the frequency of use of aspects in 18 

categories before and after 1989, a pivotal year in Chinese history. The results indicate 

government and party issues were fewer while other topics increased; government official 

authors were fewer while other author identities increased; and more quotations, more 

government criticism and more reforms were mentioned in the post-1989 period. These results 

indicate that the People’s Daily’s coverage did change significantly in many respects, although it 

is difficult to determine the causes of the changes—economic factors, reduced political control, 

social changes or globalization forces.    

 

 

 



1 

 

 

CHAPTER 1 

INTRODUCTION 

Social context and the People’s Daily 

         The modern world is called a global village (McLuhan, 1992), a term that refers to an 

increasingly related and interdependent world, in which each individual country has constant 

connections to other countries and their people and cannot remain completely isolated. 

        Before 1978, China was strictly a Communist country. In the Cultural Revolution of 

1976, the People’s Daily gained a reputation as the central mouthpiece of CCP (Chinese 

Communist Party) and followed the Party’s instructions whatever they might be. After the 

reform initiated by Deng Xiaoping in 1978, the mouthpiece function of the People’s Daily 

was retained and even enhanced to some extent (Chen et al., 1995). A famous story about the 

social importance of the People’s Daily, tells how before1978, farmers were not allowed to 

sell their crops on the open market, as it was part of the planned economy. However, when 

China initiated the new market economy policy in 1978, the People’s Daily printed the policy 

explanations and guidelines on its front page; farmers would then take that day’s edition of 

the Daily with them when they went to sell their produce.  

      Therefore, 1977 marks the year of recovery from the Cultural Revolution. The official 

reform was initiated in 1978, when Deng Xiaoping implemented market economy policies 

and ended the planned economy policy in China (McMillan, 1992). The Chinese GDP in 

1978 was ￥364 billion, whereas by 2007 it had increased to￥24953 billion. Today China is 

the second greatest economic power in the world, with the fastest annual economic growth in 



2 

 

 

the world, at a rate of about 9% per year (Zhang, 2008).  Furthermore, the reform has 

touched almost the entire society. In the political arena life tenure in leading positions at 

various institutions was abolished, and the constitution was rewritten (Deng, 1984). In the 

education realm, the college entrance examination was restored, and family background-

based enrollment was abolished (Pepper, 2000). The education reform has had a long-lasting 

positive effect on the whole country, as students now have a fair chance to compete on the 

basis of their knowledge, without worrying about their grandfathers’ political activities.  

       As part of the reform, many newspapers, including the People’s Daily, initiated a policy 

of corporation management, which served as the basis of institutional reorganization (Xu, 

2004). Under the new policy, newspapers are still state owned but manage themselves as 

corporations (Hong & Cuthbert, 1991). This new type of ownership had brought about vast 

changes in China’s state-owned mass media system, including extensive commercialization 

(Zhao, 2000). According to Majid (2004), the new commercial system allowed the “rise of 

semi-independent newspapers and broadcasting stations, the proliferation of private Internet 

content providers and unlicensed cable networks and increasing cross-investment by the 

media into other commercial enterprises,” and it has proved that the country is becoming 

more open and progressive in reorganizing media ownership. 

  However, media reform was not as deep as the economic and education reform, as the 

mouth-piece function was still the major function of newspapers (Chu, 1994). Although the 

Party deliberately freed some media so as to allow some critical coverage of the government, 

the extent of this freedom is widely considered insufficient, especially when it comes to 

political issues (Tsui, 2003). Presumably, the country’s fast economic growth and more 



3 

 

 

frequent international interaction made it highly unlikely that it could censor information 

about certain topics, yet China is one country that still does that. The Great Chinese Fire Wall 

(MacKinnon, 2009) for example, is still blocking YouTube, Facebook, Twitter, and some 

other information sources both external and internal, mostly for political and ideological 

reasons. In addition, the Freedom House has always deemed China as one of the countries 

whose media is most censored (not free in 2012) (FH, 2012). This is hardly surprising, as 

historically, China was deemed not free from 1980 to 1993; with scores vary 80 to 89 in 

1994-2010, and no clear indication of being freer in general. Therefore, complete freedom of 

the Chinese media cannot be assumed, and a closer look at the nuances of the coverage is 

needed in order to better understand the level of media freedom in this country. 

        Hence, an important question worth exploring is: Have the news media really become 

freer over time, and to what extent? Empirical data must be gathered and content analysis 

needs to be conducted in order to evaluate whether Chinese media are becoming freer.  

Research focus  

        This analysis consists of a longitudinal examination of how much China’s main 

newspaper has opened up, by appraising editorials rather than the news articles published in 

the People’s Daily. Substantial changes in editorial content might be a testament to how the 

Party’s policies may have served to open China up, as reflected on the pages of the People’s 

Daily, the newspaper most closely associated with the CCP. 

       This study uses content analysis to try to assess the extent to which the People’s Daily’s 

has become freer from political control over the years. However, political freedom is abstract 

and hard to measure, except in terms of specific characteristics of media content.  



4 

 

 

      Media content can be examined empirically on two levels—the level of article topic and 

the level of article content. The topic level refers to variations in the main focus of opinions 

in the Daily before and after 1989. The content level includes aspects of the article such as 

government critique and praise, author identities, and use of quotations. Rather than simply 

identifying positive or negative coverage, this study uses a more nuanced coding scheme in 

order to detect more subtle changes in media coverage. 

      As the People’s Daily still serves as the Party’s voice, it could conceivably be less 

critical of the government than are other Chinese newspapers, such as the “Southern series” 

(deemed the most critical media group in China, having been transformed from a regional 

Party newspaper since the reform in 1978) (Yang, 2008). It is also less likely to discuss more 

controversial topics such as corruption and human rights violations. Therefore, it is probably 

safe to assume that other Chinese newspapers will be at least as open as, and perhaps even 

freer than, the People’s Daily. 

 

 

 

 

 

 

 



5 

 

 

CHAPTER 2 

LITERATURE REVIEW 

Previous research on the People’s Daily 

The People’s Daily has been researched and analyzed frequently for various purposes. 

Swanson (1996) indicated that advertisements in the People’s Daily had increased since the 

reform, and the content had become more and more commercialized. Luo (2010) did a 10-

year-period content analysis of articles about the rural-urban migration and concluded that 

the issue was salient and often covered as a by-product of China’s reform. Hoddie (2009) 

conducted a 40-year content analysis of the People’s Daily and demonstrated that the Daily 

favored the Party by emphasizing economic and social benefits enjoyed by minority group 

while neglecting the unfair relationship. However, no thorough and comprehensive research 

has examined the People’s Daily’s content changes in general and the relationship of these 

changes to political freedom. 

      A number of studies have focused on comparing the People’s Daily with foreign 

newspapers, with emphasis on differences between the coverage in each. Gao (2007), for 

example, found that the narrative discourse in the People’s Daily differs significantly from 

that in the New York Times. He concluded that the People’s Daily is much more subjective 

and opinionated than The New York Times. Parsons and Xu (2001) made a comparison 

between the textual choices in the Daily and New York Times with regard to the embassy 

bombing event.  Tan (1990) discussed various ways in which the Daily’s editors struggled 

for partial independence from the central government, and pointed the differences between 

such rebellion and editors in foreign news agencies. Tse, Belk & Zhou (1989) performed a 



6 

 

 

longitudinal and cross-cultural content analysis on advertisements in China, Hong Kong, and 

Taiwan. They found the People’s Daily ads “emphasize utilitarian appeals, promote a better 

life, and focus on state being as a consumption theme.”  

Economic development, political freedom and media freedom 

      The term “political freedom” is hard to define, but it has some endogenous 

characteristics, according to prior researchers. Typically, it relates to the assumption that at 

least several political players exist within a country (Tsebelis, 2002). Political freedom is 

associated with more civil rights (Puddington et al., 2007), free and independent elections 

(Niemi et al., 1991), higher levels of media freedom (Leeson, 2008), and more transparent 

government policy-making processes (Relly & Sabharwal, 2009). Therefore, as Przeworski 

(2000) indicates, a regime with higher political freedom is typically considered a democratic 

regime, although the extent of such freedom varies from country to country.  

     One of the main factors linked to political freedom is economic development, although 

the reverse relationship is not a given (Burkhart & Beck, 1994), this means that economic 

development would most likely lead to a democratic government, but democracy is not 

enough to cause economic development within a country. If we apply the same logic to 

China, and take into account its rapid economic development during the past 36 years, it may 

be reasonable to assume a higher level of political freedom at present than in the past. 

    In the United States, the impact of economic development on the media was 

commercialization, and this commercialization allowed US newspapers to distance 

themselves from political parties and to gain greater editorial independence (Alberg, Aslet & 

Curran, 2010). In light of the economic development in China and the increased 



7 

 

 

commercialization of the Chinese media, it is reasonable to assume less government and 

party coverage and fewer government affiliated authors.  

On the other hand, although on cannot assume any causal relationship between political 

freedom and media freedom, it is likely that media freedom is enhanced and protected by a 

higher level of political freedom within a country (Emerson, 1979; Shirky, 2011; Leeson, 

2008). Therefore, where there is a noticeable change of media freedom, it could be seen as a 

reflection of a change in general political freedom, at least to some extent. 

 McQuail (2000) described” media freedom” as involving two stages, the first stage being 

“certain independence” of the media and the second stage consisting of  “a norm that opposes 

concentration of ownership and monopoly of control” (p. 144-145). As this study focused 

only on one state-owned newspaper, it is unlikely that it could test for the impact of media 

independence and ownership. However, it examined the changes in media topics, author 

identity, type and number of quotations, levels of criticism and praise, and reform, which 

taken together could be seen as proxies of media freedom.  

 One of the most commonly used media freedom indices, the IREX (International 

Research and Exchange Board), has set up several standards to measure the level of media 

freedom within a country. In these standards, they include (1) “multiple news sources” and (2) 

“level of editorial independence,” which could serve as evidence of higher media freedom 

(Becker et al., 2004). By the same logic, this study focuses on several characteristics of 

media content as possible indicators of media freedom. 

 



8 

 

 

Impact of sources      

      News sources are very important to media, including newspapers, and have many 

functions. First, they provide information that journalists otherwise may not have access to 

(Lawrence, 2000). Second, sources add credibility to stories that journalists write (Manning, 

2001). Third, sources contribute diverse viewpoints about issues and events, thus giving 

audiences more angles to consider (Comrie, 1999). Providing multiple viewpoints is crucial 

in terms of media independence and editorial freedom; it also allows journalists to remain 

neutral and build a public discussion of issues. In this way, sources could help keep 

journalists free from bias (Tuchman, 1978).  

      More importantly, news sources reflect the voices that are heard in news reporting. 

Although the sources journalists choose to use are not necessarily a political choice, they are 

likely to reflect the intention of journalists and editors and to allow them to frame the news 

stories (Entman, 2004). Different news agencies tend to frame stories differently, and 

different frames can bring about significant changes on how the public learns about a certain 

issue, and interprets this issue (de Vreese, 2003).  

     In the mass communication literature, official or elite sources are generally considered 

more credible than other sources (Manning, 2001).  It is therefore reasonable that journalists 

prefer to use official sources to gain credibility. However, providing only official voices 

could lead to bias toward an issue. A study conducted by Dimitrova & Strömbäck (2009) 

found that U.S. newspapers used official sources more frequently than Swedish media did in 

coverage of the Iraq War, and that U.S. newspapers use ordinary citizen sources and expert 



9 

 

 

sources more frequently as well. Therefore, more diverse quotations in general could be an 

indication of a higher level of media freedom.  

Editorials  

      Editorials are commonly used in content analysis research, especially those on 

controversial topics such as judicial issues (Richardson & Lancendorfer, 2004), health issues 

(Smith & Wakefield, 2005), or political issues (Strömbäck & Dimitrova, 2006).This study 

chose to examine the editorial section of the People’s Daily to determine whether the 

coverage of this section had changed between 1977 and 2010. The reason for choosing this 

section is that the ideas and opinions in the articles in this section could allow more leeway 

for the Daily publishers; because the paper serves as a mouthpiece for the central government, 

it is unlikely to adopt any dramatic changes in its main news article content, which tend to 

mirror the desires of Chinese political leaders and is widely accepted as an indication of the 

content they want the Chinese audience to focus on. Presumably, editorials are under less 

constraint in terms of their content and may be allowed more coverage of other topics and 

less coverage of government and party issues; fewer official authors, thus increasing the 

likelihood of other authors appearing on the pages of the Daily; more quotations; more 

government critique; and more frequent discussion of reform in general. It is also likely that 

editorials will be less complimentary of Chinese political leaders. One could argue that 

editorials may provide a relatively indirect way for citizens to criticize their government and 

also give Chinese journalists an alternative way to test the limits of media freedom in their 

country. 



10 

 

 

      Indeed, research in other countries undergoing political and economic reform has shown 

that the most evident changes in media content happen in the editorial section. Dimitrova 

(1999), for example, who investigated the content of Russian editorials during the so-called 

perestroika period, found that topics that were largely missing from new and official 

government discourse such as food shortages and lack of basic goods were openly discussed 

in opinion editorials. Pietiläinen (2010) found that former Soviet journalists in 1989 were 

more likely to write about problems and “t[ake] the side of the readers…against the 

authorities” (p. 89). Additionally, Coyne and Leeson (2009) found “[t]he freed media 

critically reported on Soviet economic, political, and social circumstances” (p. 10). This 

means that critique is a vital factor in media freedom. 

Comparison validity 

      The year 1989 will serve as the break point for comparison, for a number of reasons. 

      First, this is the year when Deng Xiaoping retired and was legally succeeded by Jiang 

Zemin; that it marks the abolition of life-long tenure. Deng is the first Communist China 

leader who retired rather than leaving office because of death or political persecution; thus 

his retirement is the starting point of legally and orderly succession in China (Chen, 1992).  

      Second, 1989 is the year of the Tiananmen Square event. In the late 1980s , college 

students in China began to advocate for faster political reforms, to embrace Westernization 

and to demand democratic elections in the country. The Chairman and Prime minister at the 

time, Zhao Ziyang and Hu Yaobang did nothing to suppress such advocates, which allowed 

them to spread their ideas and grow their followings among the students (You, 1991). In May 



11 

 

 

1989, thousands of college students in Beijing gathered for a huge protest, reached 

Tiananmen Square and began a starving protest.  

      Some officials, led by Zhao Ziyang, proposed to compromise and talk openly to students, 

while the conservatives, led by Deng Xiaoping and Li Peng, wanted to suppress the protest 

and maintain the current political system. In the end, the conservatives took charge of the 

situation and decided to use military action to suppress the protest (Li et al, 2009). On June 

4
th

, 1989, thousands of PLA (People’s Liberation Army) soldiers were ordered to clear the 

protestors out of Tiananmen Square, and given permission to fire their weapons to eliminate 

any resistance. The soldiers carried out their order relentlessly. With the support of armored 

vehicles and tanks, soldiers quickly gained control of the situation, and when some of the 

protestors set an armored vehicle on fire and burned the soldiers inside, the soldiers fired 

their weapons on anyone who dared to oppose them, both bystanders and protestors. The 

exact number of casualties has never been revealed, but the estimate is about a thousand dead 

and injured (Wu, 1991). The CCP defined the event as a “well organized and planned anti-

revolutionary and anti-Party conspiracy for the purpose of overthrowing the communism 

government” (Tan, 1990, p.165). Soon afterward, Zhao Ziyang was forced to resign and was 

replaced by Li Peng. 

The event, considered a watershed event in Chinese history, had a number of negative 

impacts, as follows: 

(1) After the bloody suppression, people were afraid to speak up about political reform 

and structural change (Lui, 2000). 



12 

 

 

(2) It caused a huge negative impact internationally. Western countries reacted with 

sanctions immediately, both on the military and the economic level. China was 

condemned worldwide for its suppression and use for force towards its own people 

(Schelle, 1995). 

(3) The Party tightened up media control for a while, and media were told to keep the 

same tone as the Central Propaganda Department on critical events (Liu, 1990).   

The event also had some positive influence, however. After suppressing the protest via 

military force, the CCP realized that it must deepen the reform and initiated some changes 

designed to relieve the anger and frustration of the people, although the changes had to be 

controlled and regulated by the government. 

    As the mouthpiece of the central government, the People’s Daily in the past-1989 

period is expected to listen to more voices and have less government and party coverage, 

with more critique and reform coverage than in the pre-1989 period. Additionally, media 

commercialization in China may reduce the coverage of government and party issues and 

increase the coverage of other issues, such as cultural and societal issues. It may also include 

more editorials written by authors other than government officials. 

 Based on the preceding literature review, the following hypotheses are advanced: 

Hypotheses  

H1a: Government and party issues will decrease after 1989 while other topics will increase. 

H1b: Government officials as author will decrease after 1989 while other author identities 

will increase. 



13 

 

 

H1c: Editorials will have more quotations after 1989 than before 1989. 

News sources mostly present their unique points of view toward issues, and they provide 

different angles or approaches to the a given topic. The more sources quoted, the more likely 

it will be that an article reflects more dimensions of an issue, and with more angles covered, 

instead of a one-way reproach or criticism, the article is considered more comprehensive and 

reflexive.   

H2a: Government critique will be more frequent after 1989 than before 1989. 

H2b: Government praise will be less frequent after 1989 than before 1989. 

      China formerly implemented the Soviet/Communist Press Model, whereby the media are 

owned and controlled by the dominant political elites (Oates, 2007). Because the People’s 

Daily served as the official newspaper of the CCP, it covered the government with 

compliments and praise. In 1978, Deng came up with his famous motto, “free the mind and 

respect the truth,” and encouraged people to talk about the truth rather than doctrine obtained 

from books and leaders.  

Additionally, media are considered “the fourth estate” (Schultz, 1998, p.1), and under the 

Libertarian Media Model they serve as a watchdog of the government, to correcting its 

wrongdoings and regulating its behavior (Authoritarian media model, Soviet Communist 

media model, Libertarian model, Social Responsibility model). Therefore, a healthy media 

system should be able to criticize government freely. When political freedom increases, it is 

likely that government criticism will also increase. 



14 

 

 

   With increasing openness in the Chinese media system over time, praise of the Party is 

expected to be less than before, and the criticism of those in charge is expected to be more 

frequent, either toward certain branched or levels of government or with respect to specific 

issues of official misconduct. The watchdog function of the media cannot be implemented 

without criticizing the government, although some of the criticism may not be explicit.  

H3: Reform will be more frequently mentioned after 1989 than before 1989. 

The post-1989 period witnessed increasing changes in Chinese society. In order to increase 

economic development, the government of China had reformed itself on many levels since 

1977. With the reform becoming more common after 1989,  as well as also more frequently 

discussed in society, it is to be expected that editorials will mention all levels of reforms 

more frequently. 

 

 

 

 

 

 

 

 



15 

 

 

CHAPTER 3 

METHODOLOGY 

Unit of analysis         

      The study is based on a quantitative content analysis, using a longitudinal research design. 

The study focuses on the leading newspaper of China, the People’s Daily. The study will 

focus only on editorials, which is the main unit of analysis in this study. As this is a 

longitudinal study, some changes in structure and layout of the People’s Daily need to be 

taken into account. Therefore, clear criteria must be specified as to which published piece is 

an editorial and which is not. In this study, we will focus only on editorials that are clearly 

identified as such by the paper. First, the articles in the specified editorial page are deemed to 

be editorials. Second, articles with clear marks or columns indicating that the article is an 

editorial will be deemed editorials. Third, the theme or secondary theme of articles that 

contain the specific characters “评” “论” (comments, ideas) or “读者来信，反馈” (feedback 

from audiences) will be identified as editorials.    

Sampling   

      The method used in this study is multi-stage sampling. The first stage involves systematic 

random sampling, which means the study will sample every three years from 1977 to 2010, 

starting with 1977; thus the study includes 12 years of publication ( 1977, 1980, 1983, 1986, 

1989, 1992, 1995, 1998, 2001, 2004, 2007, and 2010). In the second stage, the study uses a 

stratified sampling method known as the constructed week. For every year, two Mondays, 



16 

 

 

two Tuesdays, two Wednesdays, two Thursdays, and two Fridays are randomly selected, to 

produce two constructed weeks, a procedure recommended by Riffe, Lacy and Fico (2006).  

       The week days for each publication year were selected by means of a random generator, 

provided by www.random.org. The study first count the total number of weeks in each year, 

and then randomly generate a number between the first and last week. The number generated 

serves as the week that is sampled. Next, calendars are cross-referenced to arrive at the 

specific date used in a particular year. For example, there are 52 weeks in the year 1977; 

from 1-52, we randomly generated 42 and 25, which means the 42
th

 and 25
th

 Monday are 

included in the sample. Thus October 17
th

 and June 20
th

 are our sample dates for Mondays in 

1977. The rest of the sample dates are identified by the same method.  

Variables 

      Several variables of interest are included in the study, as follows: main topic of the article, 

number and type of quotations, author identity, government critique, government praise, and 

mentions of reform. The variables were chosen following an inductive approach. The 

categories were built by the author according to prior review of 20 editorials of the People’s 

Daily. The conceptual and operational definitions of each variable are provided below. 

1. Main topic of the article:    

     The topic of the editorial refers to the main overarching focus of the published 

piece. The dominant topic of an article should be relatively easy to identify, although 

it is possible that an article could contain more than one topic; for example, one 

article could discuss economic issues as well as government issues, and 

distinguishing them from each other is important. To decide which one serves as the 

http://www.random.org/


17 

 

 

main topic, the researcher developed certain rules. First, the easiest and most 

common way to identify the main topic is to count the number of paragraphs devoted 

to that topic. If one editorial has seven paragraphs about economic issues, for 

example, but only one paragraph about government and party issues, then the main 

topic of this article is coded as economic. Second, the title of the article could help in 

identifying the main topic of the article. For example, if an editorial is titled “Deepen 

the economic reform and accelerate the growth,” it is not necessarily about an 

economic issue but rather about a government issue, as it is trying to urge the 

government to deepen the reform. Finally, an article could have an unusually long 

paragraph that focuses on one issue while other shorter paragraphs focus on another; 

in that case, the coder carefully reads through the article and determines which topic 

is the main one.  

     The main topic will be coded as 0 and 1, where 1 represents yes and 0 represents 

no. Options for this category include: policy explanation and instruction, scandal and 

corruption, government and Party issue, economic issue, societal issue, cultural issue, 

foreign issue, and other issue. The majority of those coded as “other issues” are 

sports and educational issues. 

2. Author identity:  

    Author identity refers to the person or institution clearly identified in the article 

byline. The identity of authors does not overlap, but an editorial could have more 

than one authors, in which case, the identity of the lead author is used and the 

identity of co-authors is ignored. All identities are extracted from the editorials; if an 

article does not mention an author, then author identity is coded as “unknown,” and 



18 

 

 

the author name will be coded as “unspecified”. In some instances, the editorial is 

listed under 本报评论员(our editor). In that case, the identity of the author is coded 

as “professional journalist,” while the name of the author is still coded as 

“unspecified.”  

      The author identity is coded as 0 and 1, where 1 represents yes and 0 represents 

no. Options include professional journalist, individual, celebrity, official, expert, 

foreign author, and other author. 

3.  Quotations:  

      To capture the use of sources within articles, this content analysis includes two 

variables for in-text quotes. One is frequency of use. For each article, one citation 

from a particular type of source is deemed as having been quoted once, and the 

number of different quotations will be counted and coded. There are two types of 

quotations, direct and indirect. Direct quotations come with quotation marks whereas 

indirect quotations usually have no quotation marks but are led by a sentence such as 

“according to …” Both types of quotation are treated equally in this study. This 

analysis also captures the type of source to whom the quotation is attributed. These 

include journalists, individuals, celebrities, officials, anonymous sources, experts, 

foreign news sources, and other news source. Quotations from criminals and suspects, 

as well as urban slangs and ancient Chinese idioms, are considered other quotation.  

4. Government critique:  

       Article valence may be more challenging to capture. Therefore, we focus more 

specifically on the question of whether criticism of government is mentioned in the 

editorial. This can be consists of negative comments about a particular branch of 



19 

 

 

government or negative examples regarding a policy implemented by the local 

government. The critique must be straightforward and manifested in the editorial 

content. There must be clear attribution of responsibility directed toward either the 

central or regional government or towards some department, or branch of 

government. Phrases such as “[Someone] should beware of [what] happened” will 

not be coded as a critique, because although it serves as a reminder, it is not a 

critique. It is important to note that the critique must be domestic in focus. Critiques 

of foreign governments or any type of foreigners are not categorized as government 

critique. 

      Another important guideline here is that critique of certain individuals or groups 

of people is not coded as government critique, but rather as individual critique; the 

same applies to people who are deceased or who are no longer in power. 

      Government critique was broken down into four categories (central government, 

regional government, certain department of government, certain branch of 

government), to allow more fine grained coding. Each level of government could be 

criticized through nine types of critique: misconduct, corruption, bureaucracy, 

extravagance and waste, authoritarianism (e.g., top leader ignores the committee 

opinion), utopian government (e.g., blind optimistic decision without concrete 

research), utilitarianism (e.g., focus only on one’s official achievement without 

concern about environment protection or property rights), and lack of communism 

ideology (e.g., pessimistic about the future of China), and other. The presence of 

each type of critique for each branch of government is coded as 0 and 1, where 1 

represents that it was mentioned and 0 represents that it was not mentioned.  An 



20 

 

 

additive index summing these scores is calculated and is deemed the extent of 

critique for each article.  

5. Government praise:  

     In addition to a variable for government critique, this study includes a variable for 

government praise. Any positive references that glorify Chinese political leaders, the 

party, or the government as a whole are coded as praise. For example, phrases such 

as “Under the glorious and righteous leadership of comrade Chairman...” or “The 

great policy of market economy has brought splendid achievements...” are coded as 

praise. Government praise will be measured by 0—no praise; 1—low praise; 2—

medium praise; and 3—high praise. The measurement will be subjective. Details of 

praise (such as specific phrases used in praise) will not be evaluated.   

6. Dimensions of reform:  

    Seven categories of reform can be mentioned an article, as follows: executive 

reform (e.g. more transparency), judicial reform (e.g., allow judges more power in 

inquisition, instead of being controlled by higher rank executive official) institutional 

reform (e.g., take more veto player into account in a certain committee), economic 

reform (e.g., economic policy change),  social protest reform (e.g., show more 

tolerance and concession to public protest),  media reform (e.g., free up the 

censorship to some extent), and other type of reform. The majority of other reforms 

are educational reforms and environmental reforms. 

     This variable is also coded as 0 and 1, where 0 represents not mentioned and 1 

represents mentioned. The number of times that each type of reform mentioned is not 

measured in the content analysis. 



21 

 

 

Inter-coder reliability 

    The coders are two Chinese graduate students majoring in journalism and mass 

communication, including the author. Both coders received professional training before the 

coding process started.  

The study used Krippendorff’s Alpha test of inter-coder reliability, which is regarded as a 

stringent measure of coder agreement (Wimmer & Dominick, 2013). Both coders coded 35% 

of the samples (109 out of 313 editorials) to test reliability. With all 62 variables coded, the 

average inter-coder reliability was 0.82. For four variables, inter-coder reliability was below 

0.7: the professional journalist quotations variable (alpha=0.64), regional government 

corruption variable (alpha=0.60), specific individual ideology variable (alpha=0.52), and 

individual/group attribution of responsibility variable (alpha=0.56). However, these variables 

are not critical to the hypotheses in this study; therefore, their lower level of reliability does 

not influence the final results.  

 

 

 

 

 



22 

 

 

 

CHAPTER 4 

RESULTS 

General description 

      A total of 313 editorials were examined in this study (N = 313), with 107 from 1977-1989 

(Period 1), about 2 editorials per day, and 206 from 1992-2010 (Period 2), about 3 editorials 

per day. The number of editorials per day varied between 0 and 6. 

       The number and authors of editorials published each year are shown in Table 1. The 

average length of articles is 8.03 paragraphs. A total of 223 articles specified author names, 

while the other 90 did not. 

      As Table 1 shows, editorials were distributed relatively equally over the sample years. In 

terms of author identity, in Period 1, more than half of the authors were unspecified (45.8%), 

with the lowest percentage being 19% in 1977. The situation was different in Period 2, with 

84.5% of authors’ named, reaching 95.7% at the highest percentage in1995. The percentage 

of author names provided was 71.2% overall (see Table 1). 

 

 

 

 



23 

 

 

 

Table 1: Number of Editorials and Author Identification 

Year Number of editorials Percentage Author ID provided Percentage 

1977 21 6.7% 4 19.0% 

1980 24 7.7% 10 41.7% 

1983 23 7.3% 9 39.1% 

1986 21 6.8% 14 66.7% 

1989 18 5.7% 12 66.7% 

1992 20 6.4% 15 75% 

1995 23 7.4% 22 95.7% 

1998 32 10.2% 26 81.3% 

2001 27 8.6% 23 85.2% 

2004 34 10.9% 28 82.4% 

2007 37 11.8% 31 83.8% 

2010 33 10.5% 29 87.9% 

Total 313 100% 223 71.2% 

 

Hypotheses tests 

H1a: Government and party issues will decrease after 1989 while other topics will increase. 

  Editorials cover eight main types of topics: policy explanation and instruction, scandal 

and corruption, government and party issue, cultural issue, societal issue, economic issue, 

foreign issue, and other issue. The majority of other issues are environmental, sports, and 



24 

 

 

educational issues. Because these issues are not the main focus of this research, they are put 

into the category “other”. 

  To examine the statistical significance of changes in the main topic, an independent 

samples t-test is used. The results across the two time periods show that government and 

party issues appear more frequently in Period 1(M = .38, SD = .49, N =107) than in Period 2 

(M = .24, SD = .43, N =206), t(191) = 2.60, p < .01, two-tailed. This indicates that 

government and party issues were less frequently the main topic of editorials after 1989. Also, 

foreign issues appear less likely to be the main topic of editorials in Period 2 (M = .05, SD 

= .22, N = 206) than in Period 1 (M = .20, SD = .40, N = 107), t(138) = 3.57, p < .001, two-

tailed (see Table 2).  

 In contrast, editorials covered more cultural issues in Period 2 (M = .09, SD = .28, N = 

206) than in Period 1 (M = .01, SD = .10, N = 107), t(280) = -3.58, p < .001, two-tailed. They 

also covered more societal issues in Period 2 (M = .18, SD = .39, N = 206) than in Period 1 

(M =.06, SD = .23, N = 107), t(305) = -3.66, p < .001, two-tailed, and more other issues in 

Period 2 (M = .15, SD = .36, N = 206) than in Period 1 (M = .07, SD = .25, N = 107), t(286) = 

-2.46, p < .05, two-tailed. This suggests a significant shift in editorials’ main topics in the 

People’s Daily, where cultural issues, societal issues, and other issues significantly increased, 

while government and party issues and foreign issues significantly decreased in Period 1 

compared with Period 1 (see Table 2). Therefore, Hypothesis 1a is partially supported. 

 

 



25 

 

 

 

 

Table 2: Editorials’ Main Topic before and after 1989 

                   Periods   

 
  Period 1 

Mean (SD)  

Period 2 

Mean (SD) 
  

Main Topic (N = 107) (N = 206) t value df 

Policy explanation and instruction 0.10 (0.31) 0.09 (0.28) 0.45 311 

Scandal and corruption 0.06 (0.23) 0.02(0.14)  1.51 146 

Government and party issue 0.38 (0.49) 0.24 (0.43) 2.60** 192 

Cultural issue 0.01 (0.10) 0.09 (0.28) -3.58*** 280 

Societal issue 0.06 (0.23) 0.18 (0.39) -3.66*** 305 

Economic issue 0.13 (0.34) 0.18 (0.39) -1.26 242 

Foreign issue 0.20 (0.40) 0.05 (0.22) 3.57*** 138 

Other issue 0.07 (0.25) 0.15 (0.36) -2.46* 286 

a. *     p < .05;  **   p < .01; *** p < .001. 

b. Independent samples t-test for number of editorial under each main topic by time period 

 

H1b: Government officials as authors will decrease after 1989 while other author 

identities will increase. 

     The author of an editorial in the People’s Daily can be identified as a  journalist, ordinary 

individual, celebrity, official, expert, foreign author, other domestic media, unknown author, 

and other author. Among these identities, an independent samples t-test shows that 

government officials are more likely to be an editorial’s author in Period 1 (M = .21, SD 

= .41, N =107) than in Period 2 (M = .10, SD = .30, N = 206), t(167) = 2.50, p < .05, two-



26 

 

 

tailed. Also, authors are more likely to be unknown during Period 1 (M = .21, SD = .41, N = 

107) than Period 2 (M = .11, SD = .31, N = 206), t(171) = 2.21, p < .05, two-tailed (see Table 

3). 

     In contrast, more ordinary individuals were authors after 1989 (M = .20, SD = .404, N = 

206) than before  (M = .10, SD = .31, N = 107), t(270) = -2.48, p < .05, two-tailed, more 

celebrity authors were identified after 1989 (M = .04, SD = .19, N = 206) than before 1989 

(M = .00, SD = .00, N = 107), t(205) = -2.88, p < .01, two-tailed, and more expert authors 

were identified after 1989 (M = .14, SD = .34, N = 206) than before  (M = .04, SD = .19, N = 

207), t(309) = -3.26, p < .001, two-tailed (see Table 3). Therefore, Hypothesis 1b is partially 

supported. 

Table 3: Editorials’ Author Identity before and after 1989 

                      Period   

 
     Period 1 

  Mean (SD)   

Period 2 

Mean (SD)  
  

Author Identity (N = 107) (N = 206) t value df 

Professional journalist 0.36 (0.48) 0.38 (0.49) -0.49 311 

Ordinary individual 0.10 (0.31) 0.20 (0.40) -2.48* 270 

Celebrity 0.00 (0.00) 0.04 (0.19) -2.88** 205 

Government official 0.21 (0.41) 0.10 (0.30) 2.50* 167 

Expert 0.04 (0.19) 0.14 (0.34) -3.26*** 309 

Foreign author 0.01 (0.10) 0.00 (0.00) 1.00 106 

Other domestic media 0.07 (0.26) 0.03 (0.17) 1.62 152 

Unknown identity 0.21 (0.41) 0.11 (0.31) 2.21* 171 

Other author identity 0.00 (0.00) 0.00 (0.00) NA NA 
a.*     p < .05; **   p < .01; *** p < .001. 

b. Independent samples t-test for author identity by time period 



27 

 

 

 

 

     H1c: Editorials will have more quotations after 1989 than before 1989. 

     There are nine categories of sources that the editorials in the People’s Daily usually quote: 

journalists, ordinary individuals, celebrities, government officials, anonymous sources, other 

domestic media sources, experts, foreign sources, and other sources. Quotations from 

criminals and suspects, as well as urban slangs and ancient Chinese idioms are considered 

“other”. 

     An independent samples t-test shows that editorials contain significantly more quotations 

after 1989 (M = 4.05, SD = 3.10, N = 206) than before (M = 2.66, SD = 3.59, N = 107), t(311) 

= -3.56, p < .001, two-tailed (see Table 4). In Period 1, editorials contain 2.66 quotations per 

article on average; in Period 2, this figure rises to 4.05 quotations per article on average. 

Therefore, Hypothesis 1c is supported.  

     The difference in number of quotations is especially evident in five categories. Ordinary 

individual quotations are significantly more frequent after 1989 (M = .41, SD = 1.05, N = 206) 

than before 1989 (M = .16, SD = .62, N = 107), t(306) = -2.63, p < .01, two-tailed. Celebrity 

quotations are significantly more frequent after 1989 (M = .22, SD = .65, N = 206) than 

before 1989 (M = .06, SD = .33, N = 107), t(310) = -2.94, p < .01, two-tailed. Government 

official quotations are significantly more frequent after 1989 (M = 1.87, SD = 1.92, N = 206) 

than before 1989 (M = 1.34, SD = 2.41, N = 107), t(311)= -2.14, p < .05, two-tailed. Expert 

quotations are significantly more frequent after 1989 (M = .35, SD = .82, N = 206) than 



28 

 

 

before 1989 (M = .18, SD = .66, N = 107), t(258) = -2.02, p < .05, two-tailed. Finally, other 

quotations are significantly more frequent after 1989 (M = .21, SD = .54, N = 206) than 

before 1989 (M = .06, SD = .43, N = 107), t(258) = -2.82, p < .01, two-tailed (see Table 4). 

 

Table 4: Editorials’ Quotations before and after 1989 

 Period   

 
     Period 1 

  Mean (SD)   

Period 2 

Mean(SD)  
  

Quotations (N = 107) (N = 206) t value df 

Professional journalist 0.05 (0.32) 0.13 (0.47) -1.87 289 

Ordinary individual 0.16 (0.62) 0.41 (1.05) -2.63** 306 

Celebrity 0.06 (0.33) 0.22 (0.65) -2.94** 310 

Government official 1.34 (2.41) 1.87 (1.92) -2.14* 311 

Anonymous 0.31 (0.84) 0.30 (0.66) 0.14 311 

Other domestic media 0.12 (0.54) 0.22 (0.58) -1.46 227 

Expert 0.18 (0.66) 0.35 (0.82) -2.02* 258 

Foreign  0.40 (1.16) 0.34 (1.03) 0.45 311 

Other 0.06 (0.43) 0.21 (0.54) -2.82** 258 

Quotation total 2.66 (3.59) 4.05 (3.10) -3.56*** 311 
a. *     p < .05; **   p < .01; *** p < .001. 
b. Independent samples t-test for quotations by time period 

 

      H2a: Government critique will be more frequent after 1989 than before 1989.      

     Government critique is of four types: central government critique, regional government 

critique, specific department of government critique, and specific branch of government 

critique. By a specific branch, we mean the legislative and judicial branch of the government. 



29 

 

 

Although China does not possess three clear branches of government, the legislative and 

judicial branches do have their own institutional function, and therefore it is important to 

distinguish them from the central government.  

    An independent samples t-test shows significantly more frequent government critiques in 

Period 2 (M = 2.18, SD = 2.27, N = 206) than in Period 1 (M = 1.24, SD = 1.56, N = 107), 

t(287) = -4.29, p< .001, two-tailed. (see Table 5) Therefore, Hypothesis 2a is supported.  

Additionally, regional government critiques are significantly more frequent in Period 2 (M 

= 1.03, SD = 1.24, N = 206) than in Period 1 (M = .72, SD = 1.12, N = 107), t(311) = -2.16, p 

< .05, two-tailed. Specific department of government critiques are significantly more 

frequent in Period 2 (M = .79, SD = 1.09, N = 206) than in Period 1 (M = .28, SD = .74, N = 

107), t(290) = -4.85, p < .001, two-tailed. Also, specific branch of government critiques are 

significantly more frequent in Period 2 (M = .29, SD = .75, N = 206) than in Period 1 (M 

= .07, SD = .38, N = 107), t(310) = -3.39, p < .001, two-tailed (see Table 5).  

  In addition, in Period 1, there are 1.24 government critiques per article on average, while 

in Period 2 there are 2.17 critiques per article on average. 

   However, although the number of government critiques has significantly increased from 

Period 1 to Period 2, we failed to see any significant difference in the central government 

critique variable.  

 

 

 



30 

 

 

Table 5: Editorials’ Government Critique before and after 1989 

 Period   

 
     Period 1 

  Mean (SD)   

Period 2 

Mean (SD)  
  

Government Critique (N = 107) (N = 206) t value df 

Central government critique 0.17 (0.56) 0.07 (0.33) 1.63 144 

Regional government critique 0.72 (1.12) 1.03 (1.24) -2.16* 311 

Department of government 

critique 
0.28 (0.74) 0.79 (1.09) 

-

4.85*** 
290 

Branch of government critique 0.07 (0.38) 0.29 (0.75) 
-

3.39*** 
310 

Government critique total 1.24 (1.56) 2.18 (2.27) 
-

4.29*** 
287 

a.*     p < .05; **   p < .01; *** p < .001. 

b. Independent samples t-test for government critique by time period  

 

     H2b: Government praise will be less frequent after 1989 than before 1989. 

     Praise of the government is measured on a scale that varies from 0 (no praise), 1(low 

praise), 2(medium praise), to 3(high praise). An independent samples t-test shows that there 

is no significant difference between Period 1 and Period 2. Therefore, Hypothesis 2b is not 

supported (see Table 6). 

 

 

 

 



31 

 

 

 

Table 6: Editorials’ Government Praise before and after 1989 

 Period   

 
     Period 1 

  Mean (SD) 

Period 2 

Mean (SD)  
  

Government praise (N = 107) (N = 206) t value df 

Government praise 0.96 (1.03) 0.75 (1.04) 1.73 311 
a.*     p < .05; **   p < .01; *** p < .001. 
b. Independent samples t-test for government praise by time period 

 

     H3: Reform will be more frequently mentioned after 1989 than before 1989. 

The editorials of the People’s Daily usually mention seven types of reform: executive 

reform, institutional reform, judicial reform, economic reform, social protest reform, media 

reform, and other reform. Other reform involves mostly environmental and educational 

reform.  

An independent samples t-test shows that reforms are mentioned significantly more 

frequently in Period 2 (M = 2.22, SD = 1.45, N = 206) than in Period 1 (M = 1.4, SD = 1.25, 

N = 107), t(311) = -4.82, p <  .001, two-tailed (see Table 7). Therefore, Hypothesis 3 is 

supported.  

Six out of the seven types of reform are mentioned significantly more frequently in Period 

2 than in Period 1. Executive reform is mentioned more frequently in Period 2 (M = .57, SD 

= .50, N = 206) than in Period 1 (M = .41, SD = .49, N = 107), t(311) = -2.65, p < .01, two-

tailed. Institutional reform is mentioned more frequently in Period 2 (M = .48, SD = .50, N = 



32 

 

 

206) than in Period 1 (M =.34, SD = .48, N = 107), t(225) = -2.50, p < .05, two-tailed. 

Judicial reform is mentioned more frequent in Period 2 (M = .18, SD = .39, N = 206) than in 

Period 1 (M = .07, SD = .25, N = 107), t(296) = -3.17, p < .01, two-tailed. Social protest 

reform is mentioned more frequently in Period 2 (M = .20, SD = .40, N = 206) than in Period 

1 (M = .08, SD = .28, N = 107), t(285) = -2.96, p < .01, two-tailed. Media reform is 

mentioned more frequently in Period 2 (M = .20, SD = .78, N = 206) than in Period 1 (M 

= .03, SD = .17, N = 107), t(239) = -3.12, p < .01, two-tailed. And Other reform is mentioned 

more frequently in Period 2 (M = .28, SD = .45, N = 206) than in Period 1 (M = .16, SD = .37, 

N = 107), t(254) = -2.49, p < .05, two-tailed (see Table 7). 

Table 7: Editorials’ Mention of Reform before and after 1989 

 Period   

 
     Period 1 

  Mean (SD)   

Period 2 

Mean (SD) 
  

Reform (N = 107) (N = 206) t value df 

Executive reform 0.41 (0.50) 0.57 (0.50) -2.65** 311 

Institutional reform 0.34 (0.48) 0.48 (0.50) -2.50* 225 

Judicial reform 0.07 (0.25) 0.18 (0.39) -3.17** 296 

Economic reform 0.34 (0.48) 0.35 (0.48) -0.32 311 

Social protest reform 0.08 (0.28) 0.20 (0.40) -2.96** 285 

Media reform 0.03 (0.17) 0.20 (0.78) -3.12** 239 

Other reform 0.16 (0.37) 0.28 (0.45) -2.49* 254 

Reform total 1.42 (1.25) 2.22 (1.45) 
-

4.82*** 
311 

a.*     p < .05; **   p < .01; *** p < .001 

b. Independent samples t-test for reform mentioned by time period 

 



33 

 

 

 

Additional findings 

     The study also compared the frequency of use, before and after 1989, of five frames: 

attribution of responsibility, conflict, human interest, ideology/morality, and economic 

consequences. 

     Findings in these categories show that the human example provided in articles is 

significantly more common after 1989 (M = .45, SD = .45, N = 206) than before 1989 (M 

=.17, SD = .38, N = 107), t(271) = -5.63, p < .001, two-tailed, whereas the winner/loser in a 

conflict is less likely to be specified after 1989 (M = .22, SD = .42, N = 206) than before 

1989 (M = .41, SD = .49, N = 107), t(185) = 3.36, p <  .01, two-tailed. The editorials tend to 

have two or more sided coverage of a conflict after 1989 (M = .51, SD = .50, N = 206) than 

before 1989 (M = .29, SD = .46, N = 107), t(233) = -3.91, p < .001, two-tailed. Also, 

editorials mention traditional moral standards more frequently after 1989 (M = .23, SD = .42, 

N = 206) than before 1989 (M = .09, SD = .29, N = 107), t(285) = -3.31, p < .01, two-tailed 

(see Table 8). 

 

 

 

 

 



34 

 

 

 

Table 8: Frame References in Editorials before and after 1989 

 Period   

 
     Period 1 

  Mean (SD)   

Period 2 

Mean (SD)  
  

Other findings (N = 107) (N = 206) t value df 

Human example 0.17 (0.38) 0.45 (0.50) 
-

5.64*** 
271 

Winner/Loser of conflict 0.41 (0.49) 0.22 (0.42) 3.36** 185 

Two-sided coverage of conflict 0.29 (0.46) 0.51 (0.50) 
-

3.91*** 
233 

Traditional moral standards  0.09 (0.29) 0.23 (0.42) -3.31** 285 
a.*     p < .05. 
   **   p < .01. 

   *** p < .001. 

b. Independent samples t-test for frame references by time period 

 

 

 

 

 

 

 



35 

 

 

 

CHAPTER 5 

DISCUSSION 

      The study explored the changes in editorial content in the People’s Daily from before to 

after 1989, a watershed year in Chinese history. The results overall identify some significant 

changes in the period between 1977 and 2010. In general, some noteworthy shifts occurred in 

the main topics of editorials in the People’s Daily as well as their bylines. These changes 

may indicate   partially more other kind of topics and authorship, with fewer government 

official topics and authors after 1989 than before 1989. Additionally, the number and type of 

quotations, frequency of government critiques, and mention of reforms significantly 

increased after 1989 compared with before 1989, while government praise did not change 

significantly during the same two periods.  

     Several points are worth mentioning with regard to the main topic of editorials. As shown 

in Table 3 (previous chapter), the editorials during Period 2 cover more cultural issues, 

societal issues, and other issues (sports, environmental, educational issues), with government 

policy explanation and instruction and foreign issues appearing less frequently. The situation 

of foreign issues is a particularly interesting finding, as the coverage seems to be following 

some kind of anti-internationalization trend, but when the details of these editorials about 

foreign issue are examined, they seem to be mostly critiques of the former Soviet Union, the 

United States, or Israel. This is particularly evident in 1977, when 11 out of 21 articles are 

critiques of the hegemonic behavior and ideological “mistakes” of the former Soviet Union.  



36 

 

 

    The focus of the writing of foreign issues remains the same from 1977 to 2012, as the 

editorials on foreign issues are mostly critiques toward foreign governments; the only 

difference is that after 1989, they seem to focus more on domestic issues rather than 

criticizing foreign governments. This may be considered an improvement, as the editorials 

after 1989 put more emphasis on domestic Chinese issues.  

     Also, perhaps surprisingly, the earlier editorials cover more scandal and corruption issues 

than those of the more recent period; although there is more government critique and more 

reform mentioned, the People’s Daily tends to give less coverage of the scandals and 

corruptions today. The reason for this could be sample bias, as there are only 9 editorials 

about the scandal and corruption topic out of 313 editorials (6 out of 107 and 3 out of 206). 

Such a small number of editorials on this topic indicate that some major corruption cases 

might have been missed. Another possible explanation is that, although the Daily may 

mention anti-corruption policies and discipline many times, it rarely names the corrupt 

official or describes the case in detail. They editorials tend to talk more about how to adopt 

anti-corruption measures rather than reporting the actual corruption cases.  

     Several changes in author identity for the editorials examined here are also observed. 

Taken together, the findings suggest that there are significantly fewer official authors and 

significantly more ordinary individual authors, more expert authors, and more celebrity 

authors after 1989, compared to before 1989. The most common authors of editorials are 

professional journalists. This could reflect a characteristic of the People’s Daily, a 

considerable number of whose editorials are written by their own editors and journalists. 



37 

 

 

     The results also show significant increases in writing of editorials by ordinary authors, 

celebrity authors, and expert authors in the more recent time period, along with a significant 

decrease in the number of anonymous authors and official authors. With the journalist author 

identity almost unchanged, this suggests a proportional redistribution from officials to 

ordinary people, celebrities and experts.  

     One thing worth noting in this section is that there are very few celebrity authors overall 

(none in Period 1) and almost no foreign authors (none in Period 2). The only editorial 

written by a foreign author appeared in 1983, authored by then-Prime Minister of Cambodia, 

who was attending a meeting in Beijing.  

An important finding is the significant decrease in unknown authors of editorials in the 

People’s Daily over time. Before 1989, editorials were put into a special column labeled 

“editorial section,” with no author name given. The authors are unknown in one out of five 

editorials published before 1989. The situation changed significantly after 1989, when the 

name of the author would be provided inside the column, sometimes along with a tiny 

paragraph describing the author’s occupation and field of research. Also, before 1989, many 

editorials were labeled as written by “our editor” but without the actual author name. 

Although these authors are categorized as professional journalists, their names would be 

coded as “unspecified.”  Before 1989, only 45.8% of authors’ names were provided, a 

situation that became much better after 1989, when 84.5% of author’s names were provided. 

This may represents, to some extent, a widening of the pool of authors allowed to publish 

editorials in the elite newspaper of the country. Although editorials still need to go through a 



38 

 

 

gatekeeping process, the paper appears to allow a higher percentage of opinion pieces to 

come from outside the paper.  

 The most interesting findings of this study are related to government critique. During 

Period 1, there are 18 central government critiques in 107 articles. This means the editorials 

criticize the central government only 0.17 times per article. During Period 2, there are only 

15 central government critiques out of 206 articles, which come to an even lower number of 

0.07 central government critiques per article. This is an example of the rarely used central 

government critique:  

 The central committee used to ignore the economic regularity, and arbitrarily 

insisted on a planned economy for years. This must be changed and a market 

economy must be initiated. Any linkage asserted between market economy and 

capitalism is wrong, the market economy is a tool…[that] can achieve economic 

development, and it is never labeled by capitalism ideology (People’s Daily, Apr 14, 

1980,  page 1). 

 First, both numbers are extremely low, which means that critiques of the central 

government have never been very common; this is not surprising, considering the Chinese 

government model. However, somewhat surprising is another general pattern that emerges in 

the content analysis—editorials blaming a certain region or branch or department of 

government, or just an individual official for not following the central orders, or for 

implementing them incorrectly. While the frequency of such criticism is not overwhelming, it 

is noteworthy that this is taking place, and on the pages of the party newspaper no less. Here 



39 

 

 

are some examples of government critique targeted at a specific branch and a regional 

government:  

The Party and government have always been caring about the teachers, and many 

policies are made to protect their rights…such a disrespectful behavior towards teachers 

reflects insufficient caring by the Department of Education and the regional government 

of Meizhou. They should arrest the wrong-doers and devote more effort to protecting 

teachers’ rights (People’s Daily, Feb 16, 2007, Page 8). 

 Ever since October (People’s Daily, Mar 2, 1992, Page 3), the central Party had 

emphasized repeatedly on multi-stage and multi-dimensional economic 

development…[yet] the regional leaders of Pingding county ignored these orders and 

used authoritarian orders to force development. Such behavior has had bad 

consequences… not only on regional economic development, but also on people’s trust 

of government policies. 

Second, it is important to note that when central government critique is evident; it is 

mostly self-critique made by high officials. There are very few occasions on which an article 

would directly blame the central government for any wrongdoing.  

 One possible explanation is that the People’s Daily has never been freed up enough to 

challenge the central government, not before 1989, and certainly not after 1989, because of 

the Tiananmen Square event. The country’s reforms and ongoing changes are accomplished 

by following the steps set by the central government, and no critique of central orders and 

policies is allowed, at least not on the pages of the People’s Daily.  



40 

 

 

This finding suggests that even today, instead of serving as an active challenger, the 

People’s Daily serves more as a passive acceptor of the official voice. It implements the 

policy that the central government proposes, but has no intention of criticizing the central 

government. Therefore, the significant increase in regional government critique, specific 

department of government critique, and specific branch of government critique might 

represent a redirection of central government critique necessitated by lack of freedom. These 

lower-level government offices may simply take the bullets that are meant for the central 

government.  

 Another question posed in this study was how common discussion of reforms takes place 

in the People’s Daily editorials. The results show that reforms are mentioned significantly 

more often regarding the executive level, institutional level, judicial level, social protest level, 

media level, and other reform (environmental, educational reform) level. Only economic 

reform is mentioned with the same frequency before and after 1989. Thus, one can conclude 

that there is definitely more discussion of most types of reform after 1989.  

 One thing worth noting is that although the editorials do mention media reform more after 

1989, the tone they use is far from satisfying. Instead of asking that the media have more 

freedom, many editorials suggest reforming the media system so that media could cover 

certain topics more precisely and accurately. Some editorials even suggest strengthening 

media regulation and tightening up the media to prevent them from accidentally spreading 

rumors and untrue messages. Therefore, although media reform is mentioned more 

frequently, the specific suggestions for media reform are bringing China no closer to media 

freedom. 



41 

 

 

 Along with the fact that China still prohibits Youtube and Facebook access within its 

borders, the results fit well with other information suggesting that China still has far to go in 

achieving media freedom. Even published editorials that mention the term “media reform” 

don’t necessarily refer to the kind of reform intended to lessen media control and to increase 

media independence. Furthermore, while all other reforms have a clear direction toward less 

concentration of power and more independence, media reform seems to be the only reform 

that has not a clear vision of where it is going.  

Finally, compared with editorials published before 1989, those published after 1989 are 

less likely to provide winners or losers in an argument. Instead of indulging in harsh 

reproaching, they seem more willing to reason with readers and provide a two-sided view to 

persuade readers to accept their ideas. More human examples are also included in editorials 

to arouse the sympathy of readers, and less rough ideological preaching is evident. These 

changes might be present in the Chinese press as a whole (Majid, 2004). Also, these content 

changes may not be reflective of the coverage of other Chinese media, but of the People’s 

Daily only. 

Implications 

 The results of the longitudinal analysis of editorials of the People’s Daily do suggest a 

certain degree of increasing media freedom. The decrease in government and party issues and 

increases in other issues indicates that the Daily is willing to cover a wider range of topics. 

The decrease in official authors and increase in other authors indicates that the Daily is 

willing to let different people’s voices be heard. The increase in government critique 

indicates that the Daily is more willing to tolerate criticism of the central government. Finally, 



42 

 

 

more coverage of reform indicates that the Daily is more willing to allow advocates of 

change in the current system to be heard. It is important to recognize, however, that the 

increased coverage of reform on the pages of the Daily may simply be a reflection of wider 

societal reforms taking place in the second time period examined here. In other words, the 

causes of the increase in reform coverage remain an open question that cannot be answered 

with a content analysis alone.  

However, the decrease of central government critique along with no decrease of praise 

indicates the People’s Daily is still strongly concerned about the invisible line set by the 

central government. As a state owned newspaper, the People’s Daily seems to be trying 

constantly to educate people to behave as they suggest in their articles. Although the way in 

which the persuasion gets more humanized (more human examples and more two-sided 

argument), the education function seems little changes (no less conflict, always blame 

someone, always provide solutions). This indicates that the mouthpiece function of the 

People’ Daily has not changed much. Therefore, the freedom increase is partial, not total. 

 The study demonstrated that there is at least a partial increase in media freedom in the 

People’s Daily. More importantly, the study suggests that there may be a line between media 

freedom and political freedom, and that economic development might indirectly contribute to 

media freedom.  

  For journalists, there is a wider range of topic choices in place of a focus on one or two 

topics. Journalists could also focus on more domestic issues instead of criticism of foreign 

governments. Also, they are freer to criticize the government and officials to attempt to 

correct their wrongdoing, but not at the central government level. For ordinary individuals, 



43 

 

 

celebrities, and experts, there are more chances for their voices to be heard on the pages of 

the People’s Daily; also, their words are more likely to be quoted in editorials.   

 

Limitations 

The categories for topics may not be completely representative because of the focus bias of 

this study. Some issues are not commonly talked about and thus are categorized as “other,” 

while some issues this research intended to capture were too few to form an independent 

category. The categories for reform have the same limitation. Additionally, the categories of 

author identity deliberately neglected the circumstance of multiple author identity. Identities 

of co-authors are not included in this study. Some sources of quotation are also too few to 

form an independent category. 

 Again, the more frequent mention of reforms could be no more than a passive reflection 

of reforms taking place, not active initiation of these reforms. Also, the variety of topics 

covered by the Daily in the post-1989 period may be due to the increase in the number of 

editorials and may have little to do with media freedom. The causal link between these two 

seems likely but cannot be assumed without further investigation.  

Suggestions for further study 

      The study can be beneficial to future scholars and media practitioners in several ways. It 

could serve as a baseline for future research on China’s media and its freedom. The 

longitudinal analysis of the People’s Daily could be useful when researchers intend to 

analyze official relationships between policies of the Chinese government and CCP. A 



44 

 

 

comparison could be made to detect a difference between the more liberated Chinese 

newspapers and the People’s Daily, to identify the similarities and differences between 

various Chinese media outlets. The study could also be used in comparative research to 

explore the differences between the media of China and other countries. 

 As this study focused solely on editorials, news stories seem to be another field worth 

researching, to find out how news frames change over time. The difference between before 

1989 and after 1989, in terms of what type of news is covered and what is not, would be 

worth researching not only the People’s Daily but across different types of Chinese news 

media, including newspapers, television and established online sources.  

 Also, a wider range of years could be taken into consideration, with more recent years 

included. Greater differences may be found when very recent years are compared with even 

earlier years. Researchers need to keep in mind, however, that increasing the time period 

under examination may take place at the expense of getting more detailed information about 

media coverage at a specific point in time.   

 Finally, when media freedom is discussed, most indices and standards are set for media in 

general within a country, but what does a change mean in state-owned media? How can we 

tell if one newspaper is becoming freer or not?  Further studies could develop more nuanced 

measures of media freedom and try to test for a direct relationship between changes in media 

freedom and changes in political freedom. 

 

 

 

 

 



45 

 

 

 

 

 

 

REFERENCES 

Aalberg, T., Aelst, V. P., & Curran, J. (2010). Media systems and the political information  

 environment: A cross-national comparison. The International Journal of  

Press/Politics, 15(3), 255-271. 

 

Becker, L. B., Vlad, T., & Nusser, N. (2004, July 25-30). Media freedom: Conceptualizing 

and operationalizing the outcome of media democratization. Paper presented at the  

Political Communication Section of the International Association for Media and  

Communication  Research, Porto Alegre, Brazil. Retrieved from  

http://www.grady.uga.edu/coxcenter/activities/Act_2004_to_2005/Materials04- 

05/Media_Freedom_2004.pdf 

 

Burkhart, R. E., & Lewis-Beck, M. S. (1994). Comparative democracy: The economic 

     development thesis. American Political Science Review, 88(4), 903-910. 

 

Chu, L. (1994). Continuity and change in China's media reform. Journal of Communication,  

     44(3), 4-21. 

 

Chen, M. (1992). Socialism and Confucianism: Problems of Chinese management. The  

     Journal of Contemporary China, 1(1), 86-98. 

 

Chen, C., Chang, L., & Zhang, Y. (1995). The role of foreign direct investment in China's 

     post-1978 economic development. World Development, 23(4), 691-703. 

 

Comrie, M. (1999). Television news and broadcast deregulation in New Zealand. Journal of  

     Communication, 49(2), 42-54. 

 

Coyne, C. J., & Leeson, P. T. (2009). Media as a mechanism of institutional change and  

     reinforcement. Kyklos, 62(1), 1-14. 

 

Deng, X. (1983). Deng Xiaoping wen xuan: 1975–1982. Beijing: Renminchubanshe Press. 

 

Dimitrova, D. V. (1999). The meaning of glasnost: Content analysis of letters to the editor in  

     two  Soviet newspapers. Unpublished master’s thesis. Retrieved from University of 

     Oregon Library. (OCLC: 43167911) 

 

Dimitrova, D. V., & Strömbäck, J. (2009). Look who's talking: Use of sources in newspaper  

     coverage in Sweden and the United States. Journalism Practice, 3(1), 75-91. 

 

Entman, R. M. (2004). Projections of power: Framing news, public opinion, and U.S. foreign  

     policy. Chicago: University of Chicago Press. 



46 

 

 

 

Emerson, T. I. (1979). Right of privacy and freedom of the press. The Harvard Civil Right- 

    Civil Liberties Law Review, 14(2), 329. 

 

 

Freedom House. (2012). Freedom in the world report 2012. Retrieved from 

     http://freedomhouse.org/report/freedom-world/2012/china-0#.U1rWHRBdVE4 

 

Gao, S. (2007). Comparative discourse analysis between English and Chinese news texts: By   

     using functional grammar to analyze the textual dispute report in People's Daily and New  

     York Times. Canadian Social Science, 3(4), 68-72. 

 

Hoddie, M. (2006). Minorities in the official media: Determinants of state attention to ethnic 

      minorities in the People's Republic of China. The Harvard International Journal of  

      Press/Politics, 11(4), 3-21.  

 

Hong, J., & Cuthbert, M. (1991). Media reform in China since 1978: Background factors,  

      problems and future trends. International Communication Gazette, 47(3), 141-158. 

 

Lawrence, R. G. (2000). The politics of force: Media and the construction of police brutality.  

     Berkeley: University of California Press. 

 

Leeson, P. T. (2008). Media freedom, political knowledge, and participation. The Journal of 

 Economic Perspectives, 22(2), 155-170. 

 

Li, P., Li, M. H., & Mark, S. (2009). Culture and politics in China: An anatomy of 

     Tiananmen Square. New York, NY: Transaction Publishers.  

 

Liu, A. P. (1990). Aspects of Beijing's crisis management: The Tiananmen Square  

     demonstration. Asian Survey, 30(5), 505-521. 

 

Lui, A. (2000). Looking back at Tiananmen Square. Peace Review, 12(1), 139-145. 

 

Lu, S. H. (1996). Postmodernity, popular culture, and the intellectual: A report on post- 

     Tiananmen China. Boundary, 2(2), 139-169. 

 

Luo, Y. (2010). The issue agendas of China's rural-urban migration in the new century: A  

      content analysis of the People’s Daily, 2000-2009. International Communication Gazette,  

     21(5), 121-156. 

 

MacKinnon, R. (2009). China’s Censorship 2.0: How companies censor bloggers. First  

     Monday, 14(2). doi: http://dx.doi.org/10.5210/fm.v14i2.2378 

 

Manning, P. (2001). News and news sources: A critical introduction. London: Sage. 

 

Majid, R. (2004). Mass media reform in China toward a new analytical framework.  

  

http://freedomhouse.org/report/freedom-world/2012/china-0#.U1rWHRBdVE4
http://dx.doi.org/10.5210/fm.v14i2.2378


47 

 

 

     International Communication Gazette, 66(6), 553-565. doi:10.1177/0016-549204047576 

 

McLuhan, M., & Bruce, R. (1989). Powers, The global village: Transformations in world life 

     and media in the twenty-first century. New York, NY: Oxford University Press. 

 

McMillan, J., & Naughton, B. (1992). How to reform a planned economy: Lessons from 

     China. Oxford Review of Economic Policy, 8(1), 130-143. 

 

McQuail, D. (2000). McQuail's mass communication theory (4th ed.). London, UK:  

     Sage Publications. 

 

Niemi, R. G., Craig, S. C., & Mattei, F. (1991). Measuring internal political efficacy in the 

     1988 national elections study. The American Political Science Review, 85(4),1407-1413. 

 

Parsons, P., & Xu, X. (2001). News framing of the Chinese embassy bombing by the  

     People's Daily and the New York Times. Asian Journal of Communication, 11(1), 51-67.  

 

Pietiläinen, J. (2010). Perestroika and changed reporting of social problems in newspapers. In  

     M. Kangaspuro., J, Nikula., & I, Stodolsky  (Eds.) , Perestroika: Process and  

     consequences(pp.76-96) . Helsinki: SKS Finnish Literature Society  

 

Pepper, S. (2000). Radicalism and education reform in 20th-century China: The search for  

     an ideal development model. New York, NY: Cambridge University Press. 

 

Przeworski, A. (2000). Democracy and development: political institutions and well-being in  

    the world, 1950-1990. New York, NY: Cambridge University Press. 

 

Puddington, A., Piano, A., Eiss, C., & Rylance, T. (2007). Freedom in the World 2007: 

     The Annual Survey of Political Rights & Civil Liberties. Plymouth, UK: Rowman &  

     Littlefield.  

 

Relly, J. E., & Sabharwal, M. (2009). Perceptions of transparency of government  

     policymaking: A cross-national study. Government Information Quarterly, 26(1), 148-157. 

 

Riffe, D., Lacy, S., & Fico, F. G. (2006). Analyzing media messages: Using quantitative  

     content analysis in research (2th ed.). New York, NY: Routledge. 

 

Schell, O. (1995). Mandate of heaven: the legacy of Tiananmen Square and the next  

     generation of China's leaders. New York, NY: Simon and Schuster. 

 

Schultz, J. (1998). Reviving the fourth estate: Democracy, accountability and the media.  

     New York, NY: Cambridge University Press. 

 

Shirky, C. (2011). Political power of social media-technology, the public sphere, and  

     political change. Foreign Affairs, 90(1), 28-77. 

 



48 

 

 

Strömbäck, J., & Dimitrova, D. V. (2006). Political and media systems matter: A comparison 

     of election news coverage in Sweden and the United States. The Harvard International  

     Journal of Press/Politics, 11(4), 131-147. doi: 10.1177/108118X06293549   

 

 

Swanson, L. A. (1996). People's advertising in China: A longitudinal content analysis of the 

      People's Daily since 1949. International Journal of Advertising, 15(3), 222-238. 

  

Tan, F. (1990). The People’s Daily: Politics and popular will: Journalistic defiance in China  

      during the spring of 1989. Pacific Affairs, 63(2), 151-169. 

 

Thornton, P. M. (2010). Censorship and surveillance in Chinese cyberspace: Beyond the 

      great firewall. Chinese Politics: State, Society and the Market, 13(2), 179-198. 

 

Tse, D. K., Belk, R. W., & Zhou, N. (1989). Becoming a consumer society: A longitudinal  

      And cross-cultural content analysis of print ads from Hong Kong, the People's Republic 

      of China, and Taiwan. Journal of Consumer Research, 15(4), 457-472. 

 

Tsebelis, G. (2002). Veto players: How political institutions work. New York, NY: Princeton  

      University Press. 

 

Tsui, L. (2003). The panopticon as the antithesis of a space of freedom: Control and  

      regulation of the internet in China. China Information, 17(2), 65-82. 

 

Tuchman, G. (1978). Making news: A study in the construction of reality. New York: Free  

       Press. 

 

de Vreese, C. H. (2004). Framing Europe. Television news and European integration.  

     Amsterdam: Aksant. 

 

Wimmer, R., & Dominick, J. (2013). Mass media research: An introduction (9th ed.). Boston,  

     MA: Cengage Learning. 

 

Wu, H. (1991). Tiananmen Square: a political history of monuments. Representations, 35(1),  

     84-117. 

 

Xu, H. J. (2004). Privatized reorganization: Three cases and two viewpoints. Modern  

     Economic Science, 27(2), 1-7. 

 

Yang, C. (2008). Two models of journalism professionalism in contemporary Chinese  

      media: A comparison between Nanfang weekend and Caijing magazine. Journal of  

      International Communication, 8(2), 1-18. 

 

You, J. (1991). Zhao Ziyang and the politics of inflation. The Australian Journal of Chinese 

      Affairs, 25(1), 69-91. 

 



49 

 

 

Zhang, J. (2008). China's economic growth: Trajectories and evolving institutions. Helsinki:  

      United Nations University Press. 

 

 

Zhao, Y. (2000). From commercialization to conglomeration: The transformation of the 

      Chinese press within the orbit of the party state. Journal of Communication, 50(2), 3-26. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



50 

 

 

APPENDIX 1 

 

The People’s Daily: A Longitudinal Content Analysis of editorials from 1977-2010 

                                                                     Code sheet  

1 Coder Name: ______________ 

2 Date of Publication: ______________ (e.g. October 1th, 2010)  

3. Archive ID: ______________ 

4 Length: ______________ (Paragraphs) 

5 Article Headline: 

________________________________________________________  

6 Article Author: ______________ 

7 Main topic of article (Check if applicable):  

(1) Policy explanation and instruction                                                                              

(2) Scandal and corruption 

(3) Government and Party issue 

(4) Cultural issue                 

(5) Societal issue 

(6) Economic issue        

(7) Foreign issue 



51 

 

 

(8) Other (please specify)                ________________________ 

8 Author identity: (Check if applicable)  

(1) Professional Journalist 

(2) Ordinary individual 

(3) Celebrity 

(4) Government official  

(5) Expert/scholar 

(6) Foreign author  

(7) Other media (e.g. Xinhua Press) 

(8) Unknown  

(9) Other author identity (please specify __________________) 

9 News content Quotations (both direct and indirect): 

(1) Professional Journalist 

Times quoted: ___________________________ 

(2) Ordinary individual    

Times quoted: ___________________________ 

(3) Celebrity  

Times quoted: ___________________________ 

(4) Government officer     

Times quoted: ___________________________ 

(5) Anonymous source  



52 

 

 

Times quoted: ___________________________ 

(6) Other domestic media source 

Times quoted: ___________________________ 

(7) Expert/Scholar 

Times quoted: ___________________________ 

(8) Foreign news source 

Times quoted:  _________________________ 

(9) Other source (please specify) 

Times quoted:   _________________________ 

10 Level and issue of critique (Current) 

Central government 

Misconduct                                                                     

Corruption                                                                       

Bureaucracy  

Extravagance and Waste 

Authoritarianism  

Utopian government 

Utilitarianism  

Ideological beliefs 

Other(Please specify ______________) 

 

Yes____          No____ 

Yes____          No____ 

Yes____          No____ 

Yes____          No____ 

Yes____          No____ 

Yes____          No____ 

Yes____          No____ 

Yes____          No____ 

Yes____          No____ 

Regional government 

Misconduct 

 

Yes____          No____ 



53 

 

 

Corruption  

Bureaucracy  

Extravagance and Waste 

Authoritarianism  

Utopian government 

Utilitarianism  

Ideological beliefs 

Other(Please specify ______________) 

Yes____          No____ 

Yes____          No____ 

Yes____          No____ 

Yes____          No____ 

Yes____          No____ 

Yes____          No____ 

Yes____          No____ 

Yes____          No____ 

Specific department of government 

Misconduct 

Corruption  

Bureaucracy  

Extravagance and Waste 

Authoritarianism  

Utopian government 

Utilitarianism  

Ideological beliefs 

Other(Please specify ______________) 

 

Yes____          No____ 

Yes____          No____ 

Yes____          No____ 

Yes____          No____ 

Yes____          No____ 

Yes____          No____ 

Yes____          No____ 

Yes____          No____ 

Yes____          No____ 

Specific branch of government 

(Judicial, Legislative) 

Misconduct 

Corruption  

 

 

Yes____          No____ 

Yes____          No____ 



54 

 

 

Bureaucracy  

Extravagance and Waste 

Authoritarianism  

Utopian government 

Utilitarianism  

Ideological beliefs 

Other(Please specify ______________) 

Yes____          No____ 

Yes____          No____ 

Yes____          No____ 

Yes____          No____ 

Yes____          No____ 

Yes____          No____ 

Yes____          No____ 

Specific Individual 

Misconduct 

Corruption  

Bureaucracy  

Extravagance and Waste 

Authoritarianism  

Utopian government 

Utilitarianism  

Ideological beliefs 

Other(Please specify ______________) 

 

Yes____          No____ 

Yes____          No____ 

Yes____          No____ 

Yes____          No____ 

Yes____          No____ 

Yes____          No____ 

Yes____          No____ 

Yes____          No____ 

Yes____          No____ 

11 Specific phrases used in critique: 

       ___________________________________ 

12 Government Praise  

                        No praise      High praise      Medium praise     Low praise 



55 

 

 

13 Reform mentioned 

(1) Executive reform                             

(2) Institutional reform                                         

(3) Judicial reform                     

(4) Economic reform                  

(5) Social protest reform                                    

(6) Media reform                                                

(7) Other reform (Please specify)_____________________ 

                                                                      

14 Attribution of Responsibility  

(1) Does the article suggest that some level of government is responsible for the 

issue/problem? 

Yes_____             No______ 

(2) Does the article suggest solution(s) to the problem/issue? 

Yes_____             No______ 

(3) Does the article suggest any individual or group is responsible for the issue/problem? 

Yes_____             No______ 

(4) Does the article suggest the issue/problem requires urgent attention/action? 

Yes_____             No______ 

15 Conflict  

(1) Does the story reflect any differences between issue/individual/group/country? 



56 

 

 

Yes_____             No______ 

(2) Does any side of conflict reproach another? 

Yes_____             No______ 

(3) Does the article refer to two sides or to more than two sides of the issue/problem? 

Yes_____             No______ 

(4) Does the story refer to winners or losers? 

Yes_____             No______ 

16 Human interest  

(1) Does the article provide any human example on the issue/problem? 

Yes_____             No______ 

(2) Does the article emphasize how individuals/groups affected by the issue/problem? 

Yes_____             No______ 

(3) Does the article go into the personal lives of the actors? 

Yes_____             No______ 

(4) Does the story contain any visual information that might generate feelings of outrage, 

empathy, sympathy, or compassion? 

Yes_____             No______ 

(5) Does the story contain any adjective narrations that might generate feelings of outrage, 

empathy, sympathy, or compassion? 

Yes_____             No______ 

17 Ideology/Morality  



57 

 

 

(1) Does the article contain any communism ideology/morality message? 

Yes_____             No______ 

(2) Does the story make reference to traditional (e.g. Taoism, Confucianism) morality? 

Yes_____             No______ 

(3) Does the story make reference to ideological moral standards? 

Yes_____             No______ 

(4) Does the article offer specific social prescriptions about how to behave? 

Yes_____             No______ 

18 Economic consequences  

(1) Does the article mention any financial losses or gains now or in the future? 

Yes_____             No______ 

(2) Does the article mention the costs/degree of expenses involved? 

Yes_____             No______ 

(3) Does the article refer to pursue or not to pursue a course of action? 

Yes_____             No______ 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



58 

 

 

APPENDIX 2  

Sampled Years and Dates 

 

 

1977 

Monday Tuesday Wednesday         Thursday Friday 

42 25 8 7 17 29 26 4 23 24 

Oct 17 Jun 20 Feb 22 Feb 15 Apr 27 Jul 20 Jun 30 Jan 20 Jun 10 Jun 17 

 

1980 

Monday Tuesday Wednesday         Thursday Friday 

23 15 16 13 46 48 9 36 52 4 

Jun 9 Apr 14 Apr 15 Mar 25 Nov 19 Dec 3 Feb 28 Sep 4 Dec 26 Jan 25 

 

1983 

Monday Tuesday Wednesday         Thursday Friday 

12 7 15 49 31 41 14 20 34 24 

Mar 21 Feb 14 Apr 12 Dec 6 Aug 3 Oct 12 Apr 7 May 19 Aug 19 Jun 10 

 

1986 

Monday Tuesday Wednesday         Thursday Friday 

8 41 29 40 7 21 52 19 7 38 

Feb 24 Oct 13 Jul 15 Oct 7 Feb 12 May 21 Dec 25 May 8 Feb 14 Sep 12 

 

 



59 

 

 

1989 

Monday Tuesday Wednesday         Thursday Friday 

6 11 2 41 10 45 1 24 30 46 

Feb 6    Mar 6 Jan 10 Oct 10 Mar 8 Nov 8 Jan 5 Jun 15 Jul 28 Nov 17 

 

1992 

Monday Tuesday Wednesday         Thursday Friday 

9 21 2 18 22 40 52 20 51 38 

Mar 2 May 25 Jan 14 May 5 May 27 Oct 7 Dec 31 May 14 Dec 18 Sep 18 

 

1995 

Monday Tuesday Wednesday         Thursday Friday 

24 40 49 34 43 50 37 19 36 28 

Jun 19 Oct 2 Dec 4 Aug 22 Oct 25 Dec 13 Sep 14 May 11 Sep 8 Jul 14 

 

1998 

Monday Tuesday Wednesday         Thursday Friday 

44 51 49 1 41 17 10 45 43 38 

Nov 2 Dec 21 Dec 8 Jan 6 Oct 14 Apr 22 Mar 5 Nov 5 Oct 23 Sep 18 

 

2001 

Monday Tuesday Wednesday         Thursday Friday 

21 6 24 41 13 37 8 35 23 28 

May 21 Feb 5 Jun 12 Oct 9 Mar 28 Sep 12 Feb 22 Aug 30 Jun 8 Jul 13 



60 

 

 

 

2004 

Monday Tuesday Wednesday         Thursday Friday 

8 29 20 10 2 36 27 26 13 19 

Feb 23 Jul 19 May 18 Mar 9 Jan 14 Sep 8 Jul 1 Jun 24 Mar 26 May 7 

 

2007 

Monday Tuesday Wednesday         Thursday Friday 

33 9 47 50 43 29 46 26 26 7 

Aug 13 Feb 26 Nov 20 Dec 11 Oct 24 Jul 18 Nov 15 Jun 28 Jun 29 Feb 16 

 

2010 

Monday Tuesday Wednesday         Thursday Friday 

42 50 39 16 31 36 13 24 12 25 

Oct 18 Dec 13 Sep 28 Apr 20 Aug 4 Sep 8 Mar 25 Jun 10 Mar 19 Jun 18 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


