
Illinois Wesleyan University
Digital Commons @ IWU

Honors Projects International Studies

2009

Surrogate Freedom: Transmitting Democracy to
the Soviet Union and Eastern Bloc
Lauren Nelson, '09
Illinois Wesleyan University

This Article is brought to you for free and open access by The Ames Library, the Andrew W. Mellon Center for Curricular and Faculty
Development, the Office of the Provost and the Office of the President. It has been accepted for inclusion in Digital Commons @ IWU by
the faculty at Illinois Wesleyan University. For more information, please contact digitalcommons@iwu.edu.
©Copyright is owned by the author of this document.

Recommended Citation
Nelson, '09, Lauren, "Surrogate Freedom: Transmitting Democracy to the Soviet Union and Eastern Bloc" (2009). Honors
Projects. Paper 8.
http://digitalcommons.iwu.edu/intstu_honproj/8

brought to you by COREView metadata, citation and similar papers at core.ac.uk

provided by Digital Commons @ Illinois Wesleyan University

https://core.ac.uk/display/59213861?utm_source=pdf&utm_medium=banner&utm_campaign=pdf-decoration-v1
http://www.iwu.edu/
http://www.iwu.edu/
http://www.iwu.edu/
http://digitalcommons.iwu.edu
http://digitalcommons.iwu.edu/intstu_honproj
http://digitalcommons.iwu.edu/instu
mailto:digitalcommons@iwu.edu


Illinois Wesleyan University 

Surrogate Freedom: Transmitting Democracy 
to the Soviet Union and Eastern Bloc 

International Studies Honors Research Project 
April 2009 

By 
Lauren Nelson 



While currently relocating to a building away from the center of Prague, since 

1995, Radio Free Europe/Radio Liberty (RFE/RL) has been headquartered in the former 

Czechoslovakian parliament building. The former President of Czechoslovakia, Vaclav 

Havel, invited the radios to move from Munich to Prague and occupy the parliament 

building for a symbolic dollar a year rent. This gesture of historical irony is especially 

appropriate in considering the history of international radio broadcasting: a building 

representative of Communism was converted into the headquarters for radio stations 

extolling the benefits of democratic media. This symbolic move signifies one of the 

paradoxes of the twentieth century: the United States, the major financial contributor to 

RFE/RL, profited from the broadcasting and ideological infrastructure developed by the 

Soviet Union, and the medium intended to unify and spread Communist goals was 

ultimately used against the system and contributed to the downfall of the regime. 

To examine this phenomenon, this paper will consider the beginnings of two 

forms of broadcasting: early Soviet and post-WWII programming by Radio Free Europe 

and Radio Liberty. The importance of broadcasting was recognized from the early days 

of Soviet power. Vladimir Lenin first advocated radio as a tool of national unification in 

order to spread revolutionary ideas to far removed regions and target the illiterate 

population. In the hands of democratic nations, radio transcended political and 

geographical borders and effectively broadcasted information and news that had been 

suppressed by the Soviet Union. RFE/RL's contribution I to the downfall of the Soviet 

regime is an especially compelling example of historical irony, as Soviet Russia was the 

first country to pioneer radio broadcasting for political purposes. Comparing RFE/RL's 

I "Contribution" is used here extremely loosely. There is no statistical analysis, or any convincing fact-based evidence, of the extent to 
which RFE/RL contributed to the dissolution of the USSR. What does exist, however, are theories postulated by scholars, and oral 
interviews from people who lived in the countries in which RFE/RL broadcasted. 

1 



broadcasting strategies against those of the early Soviet Union uncovers notable overlaps 

even though one broadcasting entity strove to construct a nation and the other to 

deconstruct the political regime. 

This exchange of information and ideas between countries led to a complex 

relationship between international and domestic media and introduced instances where 

the two blurred, combined, and when one served as a surrogate for the other. Radio Free 

Europe and Radio Liberty (RFE/RL)2 filled the latter role for East European countries 

and the republics of the Soviet Union and performed two important functions: they 

provided their audiences with a democratic worldview by transmitting news silenced by 

the government "at home," and offered a chance for silenced voices (such as exiled 

writers and political figures) to be heard. This presented a double-fronted attack against 

communism. The U.S.  government employed the intellectual emigre population (who had 

been effectively silenced by their native governments), providing them with jobs 

broadcasting back into their home countries, while at the same time transmitting 

democratic ideas of Western origin. 

Comparing early Soviet broadcasting strategies against those of RFE/RL's (and 

American/Western broadcasting in general) uncovers notable overlaps in method, and 

what is ultimately apparent is that propaganda can be packaged in a variety of guises, 

including democracy. After the October Revolution of 1917, Vladimir Ilych Lenin began 

to advocate the unique attributes of the radio as a form of national unification, which he 

continued until his death in 1924. Exploring Lenin's role in the development of Soviet 

2 Radio Free Europe and Radio Liberty were separate broadcasting stations until 1976. As they are currently referred to as one entity, 
for the sake of clarity for the modem reader, this paper will use the abbreviation RFE/RL when discussing generalities common to 
both stations, and individual abbreviations when their history does not overlap. 

2 



radio necessitates the use of sources in Russian as the only3 intensive study of Lenin's 

work toward connecting the Soviet Union by radio broadcasts in English is Thomas H. 

Guback and Steven P. Hill's The Innovation of Broadcasting in the Soviet Union and the 

Role of V. I. Lenin. In it, they examine the development of radio in the Soviet Union 

from both political and economic perspectives. T.M. Gorjaeva's Istorija sovetskoj radio-

zurnalistiki (The History of Soviet Radio Journalism) is a collection of primary Russian 

documents outlining the development of radio in Soviet Russia: excerpts from program 

guides, letters from Lenin praising the new form of technology, and descriptions of 

broadcasts moving toward governmental control, in addition to extensive coverage of 

radio references in newspapers and speeches. Yuri Murashov's article "Sovetskii etos i 

radiofikatsiia pis'ma" ("Soviet Ethos and the Radiofication of Letters") considers the 

conversion of radio into the main form of Soviet leisure as a highly important political 

goal. In a more extensive scholarly comparison of the beginning of Soviet radio 

broadcasting and initial transmissions of RFE/RL, Soviet periodicals such as Govorit 

SSSR (Here Speaks the USSR), Govorit Moskva (Here Speaks Moscow), and "hobby" 

radio publications such as Radioljubitel '(Radio Enthusiast) could be used to compare 

Soviet methods of propaganda to those used in the American Crusade for Freedom.4 

There is a wide variety of American overviews of media in the Soviet Union, and 

while most of them are now outdated, they are useful not only in their information, but 

also in the tone in which the information is conveyed. Mark Hopkins' Mass Media in the 

Soviet Union provides a comprehensive view of various media sources--newspaper, 

radio, television--in the Soviet Union, and how they were utilized to accomplish political 

3 As far as I am aware. 
4 A limitation of my research is a lack of Russian sources in Russian. Gorjaeva's compilation of ptimalY sources is a monumental, 
vital resource, but given the opportunity to access archives in Russia would contribute to the span of my research. 

3 



agendas. Martin Ebon' s The Soviet Propaganda Machine covers all fonns of propaganda, 

and is especially detailed in its coverage of Radio Moscow's World Service, and Soviet 

domestic stations.5 

Radio Free Europe and Radio Liberty scholarship is rather limited in breadth for 

many reasons. Scholars often attribute the absence of extensive scholarship on Radio 

Free Europe and Radio Liberty to the secretive nature of the radios; at one point, the 

radios were funded by the CIA, a fact not known publicly in America at the risk of public 

outcry and fear of the population viewing the radios as merely government-funded 

propaganda. Further, the very nature of radio means that primary documents are limited 

to radio transcripts and recordings, held in Munich, Gennany until fairly recently when 

the Hoover Institution sponsored their move to the Hoover Archives at Stanford 

University.6 Why significant modem scholarship has not emerged as a result of access to 

these archives is unknown, though a new release by the Hoover Institution Press, 

Discovering the Hidden Listener: An Assessment of Radio Liberty and Western 

Broadcasting to the USSR During the Cold War perhaps indicates a movement tovvard 

reviving study of a relatively archaic 7 fonn of communication. 

The existing scholarship specifically pertaining to the history of RFE/RL often 

takes the fonn of personal accounts combined with historical backgrounds, frequently by 

people who have worked for RFE/RL in the past, or in international journalism8 such as: 

Sig Mickelson's America's Other Voice: The Story of Radio Free Europe and Radio 

5 While my paper focuses on the beginnings of each radio (Soviet broadcasting and RFE/RL), further study could be done on how (or 
whether) the two mirrored each other after their idealistic beginnings. 
6 �hile I do not know the full contents of the archives, it can be assumed that the transcripts and recordings are not all in English, and 
whlle

.
many scholars may be polyglots, when the language count goes into the dozens, a comprehensive study of the archives would be 

dauntmg. Even today, RFE/RL broadcasts in 21 countties. 
7 In the age of modem technology, it may perhaps be argued that academic focus on Soviet and Russian media has shifted according to 
rew technological trends: television, the internet, and even blogs. 

(Strangely enough, I am no exception.) 

4 



Liberty, Arch Puddington's Broadcasting Freedom: The Cold War Triumph of Radio 

Free Europe and Radio Liberty and Michael Nelson's War of the Black Heavens: The 

Battles of Western Broadcasting in the Cold War. 

What is missing in existing accounts of RFE/RL is a departure from narrative; the 

"stories" of the radios are purely descriptive--they do not analyze the radios as a strategic, 

calculated move against Communism, and especially do not compare the stations to those 

of the Soviet Union. This paper will eschew unnecessary9 anecdotes of the history of the 

radio beyond what is vital for comprehending the complicated past of RFE/RL, and 

instead focus on the duality of its broadcasting, the aforementioned double-fronted attack 

on Communism in which RFE/RL went beyond what international stations like Voice of 

America and the BBC did for the Soviet Union and Eastern Europe. For the sake of 

concision, the timeline focused on in this paper will not follow the entire trajectory of 

RFE/RL history, but rather the beginning of the stations' broadcasts. For future study on 

Radio Free Europe/Radio Liberty, access to the Samizdat Archives located in Moscow 

and Munich and the Hoover Archives would provide a comprehensive view of which 

samizdat works were broadcasted as well as important information on programming 

specifics unavailable in current print materials. 

A textbook history of Soviet radio broadcastinglO begins: "Our country is the 

mother of radio,
,,ll illustrating that the Soviet Union truly adopted radio as its own 

creation. While the exact location of the first radio broadcast in the world is debated, 

following the Revolution of 1917, Russia proved an especially adept backdrop for the 

9 Unnecessary for the sake of this research paper. The canon of RFE/RL narratives comprises many extremely well-researched and 
interesting books from professionals and scholars who had personal experience with the stations for extended periods of time (and 
especially notewOlthy, in a volatile time in the radios' histories). As my experience with RFE/RL is limited to a summer internship in 
2008, I have no authority to add any additional anecdotal description; rather, I intend to add a new perspective on RFE/RL history. 
10 A Soviet history of soviet radio broadcasting. II Hopkins 244 

5 



development of international broadcasting. The benefits of radio broadcasting 

complemented the shortcomings of Russia's physical geography: unifying a country of 

such sheer, unwieldy size could be accomplished with broadcasts that did not require 

literacy or production materials (other than transmission technology) to reach the 

population. 

On a symbolic level, radio was instrumental in the project of nation building: it 

encouraged national unity by providing a common, auditory link between people in far 

removed regions and the center: everyone would be able to hear news from Mosco,v, 

regardless of physical distance. Soviet poet Vladimir Mayakovsky wrote a poem cal1 cd 

"Radioagitator,,12 that described radio as an auditory unifier and as the peoples' voice. He 

exclaimed, 13 "What is read in Moscow, you can hear in Archangel'sk!
,,14 According to 

Mikhail Epstein, "[Russia] had come to occupy an area so large that finding its place in 

time became somewhat difficult.,,15 Radio negates the limitations of spatial separation, 

and instead relies on the advantages of temporality. The speed of radio waves provides an 

almost instantaneous relay of information, covering the span of the Soviet Union's eleven 

time zones exponentially faster than newspaper distribution ever could. 

Thomas Guback and Steven Hill explain that after the Bolshevik Revolution in 

1917, the new leaders experienced the challenge of bringing a "large, culturally 

amorphous collectivity into a technological, machine-oriented twentieth century.
,,16 

Technologically backward and vast, modernizing Russia presented a daunting task. In his 

writings, Lenin demonstrates awareness of the fiscal advantages of radio broadcasts as 

12 Pa)l.HOannaTop: someone who palticipates in radioagitatsia, or propaganda by means of radio broadcast. 13 Pa)l.HOafHTaTop, «Pa)l.HOra3eTa» # 100 (Radioagitator, "Radiogazeta" # I 00) May 3 1925 in GOl]' aeva 108 14 ' " , . 
«KaK MO)({HO B MocKBe / lIHTaTb, / a H3 ApXaHreJIbCKa / CJrywaTb!» 

15 Michael Epstein. "Russo-Soviet Topoi," in Dobrenko, 297. 
16 Thomas H. Guback, and Steven P. Hill. The Innovation of Broadcasting in the Soviet Union and the Role of V. I. Lenin, (Urbana: 
The University of Illinois, 1972), 10. 

6 



opposed to published newspaper. In an article in Pravda Lenin wrote, " . . .  there are 

350,000 copies of Izvestia and 250,000 of Pravda for the whole of Russia. We are 

paupers. We have no newsprint.
,,17 As a new fonn of communication, radio would 

potentially not only eliminate the paper shortages and the need printed material, but also 

expedite the spread of Soviet revolutionary ideas. Vladimir Dmitrievich Bonch-

Brunevich explains Lenin's aspirations for using radio for the enlightenment of the 

masses: Lenin said "in every village there should be a radio . . .  the country cannot live in 

the dark: the newspapers come very slowly with delays, and now the radio, in our 

condition of destruction, is especially important.,,18 Further, radio was a particularly 

effective way of combining propaganda and agitation (agitprop), which persuaded masses 

and enforced Communist values.19 

Aleksei Mikhailovich Bonch-Bruevich, a leading developer of Soviet radio 

technology, received a personal note from Lenin, outlining the value the first Soviet 

leader placed on radio: "The newspaper without pages and "without distance," that you 

are creating will be an incredible achievement. I promise you my unlimited support in 

this and similar endeavors.,,20 Lenin's conceptualization of radio as an auditory fonn of 

print pervaded far its development. Although Lenin viewed radio as a departure from the 

printed newspaper fonn, he never considered it a separation and programming strongly 

resembled material found in print; in fact, newspapers were often simply read over the 

airwaves. The Central Committee broadcasted two newspapers over the radio :  daily for 

17 Ibid. 17. 18 «8. 11. J1eHHH H pa,Ll,HO» ("Y. I. Lenin and Radio"), in GOljaeva, 308. 
19 Martin Ebon, The Soviet Propaganda Machine, (New York, NY: McGraw-Hill Book Company, 1987), 7. 20 «B. 11. J1eHHH -- M. A. EOH4 EpyeBH4Y» (Y. I. Lenin to M.A. Bonch-Bruevich), in GOljaeva, 18. 

7 



workers, and 3-4 times a week for peasants.21 The radiogazeta (radio newspaper) 

editorial board was created from the editorial boards of print newspapers, but the unique 

demands of oral newscasts led to the development of radio journalism and different 

strategies of transmitting news. 

The volume of radio broadcasting was frequently described "in terms of 

newspaper pages," even four decades after its conception.22 Rather than a wholly distin(,t 

media form, radio "tended to be viewed as a public address systeln for the printed 

word.,,23 Lenin asserted the value of developing radio in a letter to Nikolai Petrovich 

Gorbunov, calling it an "action of great importance (the newspaper without pages and 

without wires ... ) because all of Russia will listen to the newspaper read in Moscow" and 

demanded that Gorbunov keep him updated of the radio progress at least twice a month. 24 

Lenin charged a radio laboratory in Nizhny Novgorod with the development of a 

central ratio station in Moscow with the capability of broadcasting 2000 verst.25 His 

dedication to the spread of radio can be attributed to his belief that it was "absolutely 

essential that communication facilities be extended with the radiotelephone so that many 

could simultaneously hear a message or announcement.,,26 Five Inillion rubles were 

allotted to the project with the aim of broadcasting the "oral newspaper" by Ineans of 

"loudspeaking telephones" (gromkogovoritel ') on six squares throughout the Moscow.27 

Shortwave radios intended to serve as outlets for in-country information became widely 

available, and thus radio was not broadcasted only publicly, but also within private 

21 «1-13 nOCTaHOBneHI1$1 UK BKn (6) «113,lJ,aHl1e pMl1ora3en> (,'From the Resolution of the Central Committee "Broadcasting of Radio 
Newspapers"), March 22, 1926, in GOljaeva, 27. 22 Mark W. Hopkins, Mass Media in the Soviet Union, (New York, NY: Pegasus, 1970), 254. 23 Ibid., 245. 
�: «B . 11. J1eHI1H--H. n. fop6YHOBY, 26 51HBapR 1921 rO,lJ,a» ("V. 1. Lenin--N. P. Gorbunov, January 26, 1921"), in GOljaeva, 19. 3 ,200 km. There are 1.6 kilometers per verst. 26 Guback, Innovation, 12 ' 
27 

n « O�Ta�OBneHHe COBeTa TpY,lJ,a 11 060PHbI 06 opraHH3aQHI1 YCTHOH ra3eTbI» ("Decree of the Labor and Defense Soviet on the 
Orgamzatlon of the Oral Newspapers"), in GOljaeva, 20. 

8 



homes. He allotted the radio laboratory two and a half months to complete the project, 

emphasizing the expedited attempts to create sustainable broadcasting in Soviet Russia.28 

Despite the Civil War-induced electric energy shortage in 1 920, Nizhny Novgorod's 

radio laboratory was given high priority: it was never limited in its use of energy 

resources, and the laboratory workers were exempt from the state-wide draft.29 Further, in 

one of Lenin's dictation's to Stalin's (back then, one of the Commissars of the Soviet 

National Council) office, he suggested utilizing financial resources from Soviet Russia's 

National Treasury, which held funds allocated only for emergencies.3o Lenin did not 

limit radio development in terms of energy or monetary funds, and he often exalted radio 

broadcasting as the ultimate force of propaganda. 

In the early days of Soviet Russia, radio occupied the private sector, but as the 

political advantages of radio became apparent and the country entered the Civil War, the 

military commandeered the airwaves.31 During the war, radio stations were subordinated 

to the military command of marine and naval infantry, but radio grew into a more 

multifaceted political tool that both informed and involved the Soviet citizens. The first 

test of radio equipment in Moscow was on August 1 8, 1 922 and soon after, the station, 

known as The Comintem Radio Station, broadcasted its first radio concert.32 On October 

27, the station began operating, though "the official opening was reserved for a special 

occasion, November 7, 1 922, the fifth anniversary of the Revolution.,,33 Lenin's voice 

28 «riOCTaHoBneHHe COBeTa-Pa60LJe KpecThHHcKoH 060pOHhi 0 nOCTpOHKe lJ,eHl'PaJIhHOH pa.nHOTeneQlOHHoH CTaHlJ.HH ,n:eHCTBHH B 
2000 BepCT» ("Decree of the Soviet of Workers' and Peasants' Defense on Building a Central Radio Station with the Capability of 
Broadcasting 2000 verst"), in Gotjaeva, 17. 
29 Ibid, in GOljaeva, 18. 
30 «DHchMa 8.11. J1eHHHa 11. B. CTaJIHHY MH LJneHOB DOJ1l1T6IOpo IJ,K PDK (0) 0 pa3BHTHH pa.nHOTeXHHKH» ( Letter from V. I. Lenin 
to I. V. Stalin for a Member of the Politburo of the Russian Communist Party of Bolsheviks on the Development of Radio 
Technology), in Gotjaeva, 20-21. 
31 «0 ueHTpaJIH3aUHH pa.nHoTexHH4ecKoro ,n:ena COBeTcKoM Pecny6nHKH» ("On the Centralization of Radio Technology for the Soviet 
Republic"), in Gotjaeva, 15. 
32 Guback, Innovation 32. 
33 Ibid., 33. 

9 



was heard over the air in photograph recordings of his speeches, and radio quickly spread 

throughout Russia. As radio gained importance, its ownership was gradually completely 

transitioned to the state. A decree from the Soviet National Commissars' Council entitled 

"On the Centralization of Radio Technology for the Soviet Republic" outlines the plan 

for transitioning radio to state ownership.34 Through the Commissar of Post Offices and 

Telegraphs, the Department of Radio Technology was created in order to Inaintain 

control over what the radios transmitted. 

The Party further encroached on broadcasting, essentially taking complete control 

over radio stations. In a resolution from the Central Committee, "On Control of Radio 

Broadcasting," the Communist Party asserts that all party committees on all territories 

where stations are located should take control over the work of those stations "and use 

them to the fullest extent in propaganda and educational purposes" as well as "assure 

political correctness of the materials broadcasted.
,,35 In order to carry out these goals, 

local Party Committees were instructed to: 

1 .  Designate a responsible Party member as a leader of broadcasting who would 
be responsible for the organizational aspects and the content of all [italics are 
mine] broadcasted materials. This person will report to a relevant Party 
committee. 
2. To establish mandatory [italics are mine] review of the plans and programs of 
all broadcasting by the Party Committees. 
3. Carefully select the presenters and lecturers that participate in radioagitatsia, 
thus creating a politically correct body of broadcasters. 
4. Undertake measures to secure the microphones so that every broadcast will be 
transmitted only with the permission of the responsible leader in charge of the 
station. 

34 0 C « UeHTPaJlH3aUl-IH pa,uHOTeXHHQeCKOrO )1.e.l1a OBeTCKOH Pecny6.11HKH» ("On the Centralization of Radio Technology for the Soviet 
Republic"), in GOljaeva, 15. 
35 «nOCTaHOB.I1eHHe �K BKn (E) «0 PYKOBO)1.CTBe pa,uHoBemaHHeM» ("The Resolution from the Central Committee "On Control of 
Radio Broadcasting""), January 10, 1927, in Gotjaeva, 27. 

1 0  



5. Glavlit [the central censorship organization] . . .  should have its designees present 
in all radio transmitting stations. 36 

Rather than just serving as an alternative media outlet to newspapers, radio was 

recognized by the state as an especially vital form of propaganda: the "Central 

Committee .. .  acknowledges the organization of radioagitatsia37 as an extremely important 

and necessary task as a new weapon of propaganda among the masses.,,38 The Central 

Committee announced that rather than just on main city squares, loudspeakers would be 

placed in workers' clubs, peasants' clubs and village libraries. 39 The spread of radio 

extended beyond Moscow and developed through the Soviet Union's periphery, 

"targeting big industrial centers as well as the entire territory of the Soviet Union.,,40 As 

radio expanded outward geographically, it moved inward into the personal lives of 

citizens of the Soviet Union. 

Broadcasting extended beyond the political and infiltrated the personal sphere: the 

general population's interest in radio culminated in the creation of various radio clubs 

(called "Friends of Radio/ Druz 'ia Radio"), uniting people interested in radio technology 

and broadcasting. The Party immediately took special interest in these groups, suggesting 

that the leadership of the organizations be chosen from Party members with appropriate 

technological expertise.41 However, the Party's intentions extended beyond simply 

supplying technical support to hobby clubs, and were in fact quite transparent: the stated 

36 «noCTaHOBJleHHe UK BKn (6) «0 PYKOBO.ll.CTBe pa.n.HoBelll,aHHeM» ("The Resolution from the Central Committee "On Control of 
Radio Broadcasting""), January 10, 1927, in GOljaeva, 27-8. 
37 Propaganda by means of radio broadcasting. 
38 «113 nOCTaHOBJleHHH UK pnK (D) «0 pa,lJ,HOarHTaI.J,HH»» ("From the Resolution of the Central Committee of the Russian 
COlmnunist Party of Bolsheviks "On Radioagitatsia""), March 2, 1925, in GOljaeva, 25. 
39 Ibid., in GOljaeva, 25. 
40 «113 nOCTaHOBJleHHH UK pnK (6) «0 pa,lJ,HOarHTaI.J,HH»» ("From the Resolution of the Central Committee of the Russian 
Communist Party of Bolsheviks "On Radioagitatsia""), June 22, 1925, in GOljaeva, 26. 
41 «UHPKYJlHP UK PKn (6) «0 nOMOlll,H H PYKOBO.ll.CTBe opraHH3al.J,HHMH 06ll1,eCTBa .ll.pY3eH pa.n.HO (O,l1.P)»>> ("On Help and 
Leadership in the Organization of the "Friends of Radio Clubs"), July 14, 1925, in GOljaeva 26-7. 

1 1  



reason for such attention to these clubs was that radio should play "as monumental means 

of agitatsia and propaganda. ,,42 

Pavel Mikhailovich Kerzhentsev, a theoretician of Soviet Culture and Chair of the 

Soviet Radio Committee, outlined the tasks of radio committees, explaining that radio 

and radio transmission obtained extremely political meanings: "the radio committees 

became the quickest political newspapers that reach out to the farthest comers of the 

Soviet Union faster than any other newspaper." He continues to explain that radio 

encouraged "self-education,,,43 as it transmitted works of literature and music, and 

through those, promoted intellectual relaxation. Radio became a lauded, versatile media 

form once its benefits were recognized, and "Next to mass media and film, radio is now 

the mightiest weapon of communist education for the masses.,,44 

In 1 924, Soviet Union began international radio broadcasting "as it is known 

today, in voice and intended for listeners with their own radio sets.,,45 Anatoly 

Vasilievich Lunacharsky, the Soviet People's Commissar for Education and 

Enlightenment, gave a radio lecture46 on November 23, 1 924 on the "Culture of the 

Soviet Union and the Importance of Radio.,,47 He spoke about the "magic abilities of 

radio" and encouraged people to "say that we will use it for the unification of people and 

exclaim 'hail to the radio! Hail to the continuing progress in the deep unification of 

Communism for the future victory on the arena of class struggle that will end with the 

42 Ibid, 27. 
43 P.M. Kerzhentsev, "Program Article," Govorit SSSR, 3 no. 1 (1934), I .  
44 Ibid. 
45 Michael Nelson, War of the Black Heavens: The Battles of West em Broadcasting in the Cold War (Syracuse NY: Syracuse UP 1997), 3 . " , 
46 Pa,n,HOJ1eKl(HH 
47 «�YJ1bTypa CCCP H 3HaqeHHe pa,n,HO» ("Culture of the Soviet Union and the Importance of Radio"), November 23, 1924, in 
GOlJaeva 91. 

1 2  



creation of true human culture. ",48 He declared the importance of radio in the unification 

of workers and class struggle, and condemned bourgeois radio as an instrument of the 

system of lies that protects the ideas needed for the ruling class. But, Lunacharsky 

insisted, "we can reply to the bourgeois poison with a strong antidote provided by our 

Communist press, our Communist film, and our Communist radio ... we know that we will 

be able to clean radio from the stains put upon it by fatty bourgeois fingers. ,,49 In order to 

ensure that radio adhered to Communist goals and evaded capitalist corruption, the 

government considered it as an art form subject to Socialist Realism just as much as a 

novel, painting, or musical composition. 

The growth of radio coincided with the implementation of Socialist Realism as 

the only permitted method of artistic expression in the Soviet Union, and adjusted its 

broadcasting model according to the requirements outlined at the First Congress of Soviet 

Writers in 1934. Socialist Realism demanded of art the following four obligations: party 

loyalty (partiinost '), ideological commitment (idenost '), accessibility of the art form for 

the masses (narodnost '), and class-conscious works that supported the needs of the 

proletariat (klassovost '). 

Radio, by its very nature, epitomized the requirements of Socialist Realism. (I 

would argue that radio is truly the most ideal form of mass media for any ideological 

slant,50 as a stream of auditory programming does not have the physical or visual space 

that a book or film does in which to imbed suggestive plot details or make subversive 

visual juxtapositions. Radio has no mise en scene, but is a solitary stream, and in its 

limitations, radio asserts its power.) Since it moved from a private enterprise to state-run 

48 Ibid., 94. 
49 Ibid., 94. 
50 Including democratic, as will b� discussed within the context of Radio Free Europe/Radio Liberty. 

1 3  



political entity, radio necessarily promoted party loyalty: it was illegal and impossible to 

broadcast anything else. This can be extended to ideological commitment. As far as 

accessibility, the desirability of radio for the Soviet Union resided in its appeal to the 

broad masses. With no prerequisite of literacy or higher education, radio became a 

socially (but not politically) neutral mode of communication. 

In order to demonstrate true adherence to Socialist Realism, a work of art should 

have displayed versatility that would allow for a seamless transposition between various 

media forms. News printed in a physical newspaper should demonstrate the same 

accessibility and clarity as news over the radio; literature in books should be able to 

transition to an auditory narrative without any confusion. Thus, literature's role as 

propaganda increased as plots and didactic messages previously constrained within the 

pages of a book (and to the literate population) were broadcasted over the radio. In an 

article titled "The Writer and the Radio" in Govorit SSSR, an editorial explained: "Any 

good [italics are mine--LN] work of Soviet literature is easy to translnit. .. Usually this 

may result in shortening and simplifying some of the plot lines, but a good writer, a great 

Soviet writer, should be able to adapt his work to the conditions of radio transmission.
,,51 

In collective reply to the editorial, Soviet writers such as Aleksei Tolstoy, Yuri Tynianov, 

and Mikhail Kazakov agreed that any important literary work should be transmittable by 

radio. 52 Transmissibility became a measurement of literary success, and since the 

adaptation of literature to radio required writing clearly and unambiguously, 

transmissibility became an egalitarian symbol of clarity and accessibility for everyone. 

51 Govorit SSSR, 19 ( 1934), 10. 
52 Govorit SSSR, 24 ( 1924), 5. 

1 4  



Literature was subordinated to the rules of radio transmission, and the methods of radio 

shaped the production of literature. 53 

In order to promote radio as a venue for literature, stations invited writers to 

produce pieces for the radio. Kerzhentsev writes, "The work for radio should be 

considered as extremely important so that the artists, writers, and musicians should feel 

proud and privileged to perform in front of the microphone.,,54 He insists that radio 

transmission of works of literature should demonstrate two qualities: they should be 

politically savvy and in tune with the demands of the time, and that "only those qualities 

will bring radio transmission to the same level as press.,,55 

In addition to involving writers in a relationship of reciprocity, radio stations also 

reached out to their audiences. 56 In the 1 930s, a new plane of communication was 

developed as stations solicited letters from radio listeners, connecting the audience not 

only on a political level but personal as well. Stations accepted letters from listeners, 

allowing an interactive experience with the media. In 1 933, the Radio Committee 

received 2-3,000 letters a month, and the following year, the number of letters jumped to 

22-25,000 letters a month, illustrating the growing popularity of both radio listening and 

listener involvement. 57 However, the widespread availability of radios did not always 

serve to further Communist ideals� Radio waves could also provide access to alternative 

voices, which spread knowledge that contradicted the Communist cause. 

As Michael Nelson points out, "The irony of international broadcasting is that 

what had been started by the Soviet Union ultimately became a significant factor in the 

53 A similar relationship can be seen with RFE/RL and the literature it broadcasted over the airwaves. Even dissident literature is 
necessarily subject to the time and sensory constraints of a radio broadcast. 
54 Kerzhentsev, "Program," 28. 
55 Ibid. 
56 Yuri Murashov, "Sovetskii etos i radiofikatsiia pis'ma." Novae literaturnoe obozrenie 86 (2007): 57. 
57 Murashov, "Sovetskii," 57. 

1 5  



regime's own downfall."s8 The same shortwave radios that were used to listen to Soviet 

broadcasts were eventually tuned into Western radio stations that contributed to the 

ideological battle between the Soviet Union and Western powers. "One of the 

peculiarities of Soviet space was its topological impermeability," explains Epstein, "the 

notion that it could be understood only 'from the inside.' It was assumed to be 

impenetrable to those located outside of it"S9 One of the successes of Radio Free Europe 

and Radio Liberty is that an "inside" perspective is exactly what they intended to 

broadcast. 

From their creation as Cold War institutions, Radio Free Europe and Radio 

Liberty aimed to provide alternative broadcasts to people throughout the Soviet {.Inion 

and countries that fell victim to Communist regimes in Eastern Europe. The stat1 0ns best 

exemplify the clandestine exchange of information to and from the Soviet Union and its 

Eastern European satellite states, when people and ideas silenced by the government 

found alternate outlets of expression. They were unique in that they intended to provide 

radio broadcasts that would act as surrogate home country programs, with regionally 

specific news, rather than channeling American news and views into the countries as did 

The Voice of America ( 1 942-present): "Only with Radio Free Europe and Radio 

Liberty . . .  did a country establish broadcast services whose purpose was to change the 

form of government in foreign nations by airing news not about the country from which 

the broadcasts originated, but about the countries that were the broadcast targets.,,60 Thus, 

the broadcasting practices of these stations will be used as case studies to investigate how 

58 Nelson, War, 1. 
59 Mikhail Epstein, "Russo-Soviet Topoi," in The Landscape of Stalinism: The Art and Ideology of Soviet Space, eds. Evgeny 
Dobrenko and Eric Naiman, (Seattle: University of Washington Press, 2003), 297. 60 Arch Puddington, Broadcasting Freedom: The Cold War Triumph of Radio Free Europe and Radio Liberty, (Lexington, KY: The 
UP of Kentucky, 2000), S-6. 

1 6  



radio broadcasting led to the spread of democratic ideas in the Soviet Union and East 

European countries. 

J ames Critchlow describes how media transitioned when "wartime cooperation 

between the Soviet Union and its Western allies degenerated into Cold War tension. ,,61 In 

order to combat the growing power of Soviet media, Western governments started using 

shortwave radios and Britain and the United States began directly broadcasting into the 

Soviet Union and Eastern Europe.62 Both The British Broadcasting Corporation (BBC) 

and The Voice of America (VOA) can be considered strictly "Western" broadcasting 

stations, as they spoke for their home countries (giving VOA something of an eponymous 

mission), while the United States-funded Radio Free Europe and Radio Liberty served as 

"surrogate" home stations for the countries to which they broadcasted, "attempting to 

provide listeners with the kind of domestically oriented programs that they might expect 

from their own radio stations if the latter were free of censorship.,,63 

While the concept of giving "voice to the voiceless" is powerful on its own, the 

more immediate goal of RFE/RL--to provide news to countries where it is heavily 

censored--can also be counted as a great contributor to undermining the Soviet 

government. K.J. McNamara explains that behind every provider of alternative 

information is a source of authority (in the case of RFE/RL, this authority is the U. S. 

government).64 Communist governments, which "monopolize information in order to 

legitimize their power" are therefore compromised when a new source of information is 

present.65 Foreign broadcasts made available facts and news that Soviet media withheld 

61 James Critchlow, "Westem Cold War Broadcasting." Joumal of Cold War Studies 1 (1999): 168-75. 
62 Ibid. 
63 Ibid., 2. 
64 KJ. McNamara, "Reaching Captive Minds with Radio." Orbis 36, no. 1 (1992): 31. 
65 Ibid. 

17 



from the population, and by doing this, they undermined totalitarian regimes by "ending 

the information monopoly,,66 within the countries' borders. 

During World War II, the United States created a propaganda agency, the Office 

of War Information (OWl), and simultaneously created the VOA.67 When the war came 

to an end, the VOA's budget was significantly decreased, and there was unrest among 

Congress members who believed that the United States no longer had a role in 

international broadcasting.68 However, when the threat of Communism to the United 

States emerged from the Soviet Union and satellite countries of Eastern Europe, the 

United States saw an opportunity for a revised role in radio broadcasting. Since "the 

Soviets and local Communists moved expeditiously to silence opposition voices, 

eliminate an independent press, outlaw non-Communist political parties, neutralize 

religion, and seal off borders from foreign influence,
,,69 General Lucius Clay announced 

the need for something other than Voice of America. He called for a station that did not 

j ust share news about America, but "would speak to each country behind the Iron Curtain 

in its own language, and from the throats of its own leaders who fled for their lives 

because of their beliefs in freedom." 70 While his call to order is rather grandiose and 

dramatic, this is indeed what the United States did with its new approach to international 

broadcasting. 

In considering why the United States government chose to continue international 

radio broadcasting as opposed to developing new technologies (television broadcasts, 

newspapers, etc.), the same issues present in the early days of Soviet Union reappear. 

66 Ibid., 32. 67 Puddington, Broadcasting, 7. 68 Ibid. 69 Ibid. 70 Nelson, War, 3 9. 

18 



Although the nations held different intentions with their broadcasts and began decades 

apart, the core benefits of radio maintained a high level of importance. While the Soviet 

Union overcame its geographical obstacle in uniting the country across a vast expanse of 

land, the United States faced a similar problem: in promoting the message of democracy, 

they were an ocean away. The struggle with literacy71 remained, as well as the issue of 

practicality: newspapers required significant amounts of materials and even more relevant 

to the American case, physical distribution. It would be both incredibly difficult 

(impossible) and dangerous for the citizens of countries to which the U.S. broadcasted if 

subversive newspapers were printed and passed out to the population.72 Further, there is 

something significant about the idea of simultaneous listening, even if only on a symbolic 

level. In the Soviet Union, people from Leningrad to Irkutsk to Vladivostock were united 

by listening to the Moscow news at the same time 73, providing the feeling that the 

country was not disjoint, but united in its struggle against bourgeois corruption. In the 

Soviet Union and Eastern Europe, citizens faced unspeakable terror and persecution, and 

on a more superficial but no less important level was "how lonely everyone felt and how 

cut off from the greater tradition of Western learning and thought.,,74 With American 

broadcasts, tuning into foreign stations provided the hope that someone else was also 

listening--a hope that there was someone else with opposing ideas. Thus, an alternative 

community of free thinkers was proIT!pted. 

If propaganda is stripped of its Communist/Socialist connotations, then Soviet 

and American radio followed essentially the same process: in order to best "distribute" 

71 Moreover, since the U.S. broadcasted to multiple countries with multiple languages, radio again proved economical as instead of 
printing five different versions of the same news--a considerable use of capital--translators could instead be used. 
72 It is interesting to note that at one point, Radio Free Europe did have a balloon campaign, where they sent millions of leaflets across 
the border of the Iron Curtain. 
73 The news was always broadcasted according to Moscow time. 
74 Marcin Krol, "Listening through the Jamming." American Scholar 61, no. 3 (1992) : 2. 

19 



propaganda, each nation turned to the powerful force of radio. This is true for RFE/RL as 

well as VOA and BBC, but RFE/RL departs from other western stations in that they did 

not simply use the Soviet Union's mass media of choice against the government who first 

advocated radio, but also their own citizens. 

The sizable population of displaced people following WWII--people who escaped 

from the Soviet Union and Eastern Europe to major international cities--presented an 

opportunity for the U.S. government to use them as a "powerful force against their 

communist controlled homelands.,,75 The NCFE recognized an opportunity to establish 

mutually beneficial relationships with refugees: in exchange for employment, the 

population of emigres could provide an invaluable wealth of knowledge: "Many of the 

refugees had been leaders in the societies from which they had emigrated, and their 

backgrounds could be used to obtain a better understanding of the techniques and devices 

that were being used by the Communists to undermine the democratic governments.,,76 

Emigres were valuable not only in their oppositional views to their former govermnents, 

but also because they provided the ultimate source of cultural knowledge and kne�N ho,,,, 

to "appeal to their former fellow citizens.,,77 George Kennan, often called "the father of 

our project,,78 even though he was never officially affiliated with the radios, spearheaded 

the creation of the National Committee for a Free Europe (NCFE), asking Ambassador 

Joseph Grew to organize civilians into an anticommunist organization "that was 

dedicated to returning democracy to Eastern Europe, using the talents of the refugees.,,79 

�: C!ssie
. 
Dore Hill, "Vo�ces of Hope: The Story of Radio Free Europe and Radio Liberty." Hoover Digest, no. 4 (2001), 1. 

77 Slg MIckelson, Amenca's Oth
.
er Voice: The StOIY of Radio Free Europe and Radio Liberty, (New York, NY: Praeger, 1983) 2. 

78 Jame� L. Tyson, U.S.  InternatIOnal Broadcasting and National Security, (New York, NY: Ramapo P, 1983) 89. 
Puddmgton, Broadcasting, 8 7

9 Hill, "Voices," I .  

20 



In 1949, The NCFE,8o initially headed by Allen Dulles and then by Joseph Grew,81 

announced its official objectives as an organization. 

The goal of the radios was not limited to providing truthful news, "but also to 

bring about the peaceful demise of the Communist system and the liberation of what were 

known as satellite nations.,,82 In order to do so, the NCFE made it apparent that exile 

relations were a main priority,83 and initial radi084 plans were quite simple: exiled leaders 

and scholars85 were provided with microphones and "given free rein to speak to their 

countrymen.,,86 The outlined plan for the exiles can be summarized into three main goals: 

to find occupations for the exiles, to put their voices on the air, and to allow the exiles to 

experience democracy.87 The latter goal is rather vague, but to extrapolate further, the 

government wanted exiles to see democracy "in action," with the hope that this would 

add credibility to the broadcasts. Rather than simply being seen as disaffected exiles from 

the USSR and Eastern Europe, what a testament to democracy if they were also 

converted! Radio Free Europe (RFE) executives recruited nationals from the five 

countries to which the station intended to broadcast: Bulgaria, Czechoslovakia, Hungary, 

Poland, and Romania.88 

RFE employed emigres abroad and in the United States, though the station widely 

drew upon the population in New York, as it was "the preferred destination for those 

among the intellectual elite who were fed up with Soviet restrictions, Soviet censorship, 

80 Initially known as the Free Europe Committee (FEC). 
81 In addition to Dulles and Grewe, the board comprised powerful and influential members, among them Dwight Eisenhower, fonner 
attorney general Francis Biddle, Dewitt Wallace (owner of Reader's Digest), and Henry Luce of Time, Inc. 
82 Puddington, Broadcasting, X. 
83 Ibid., 12. 
84 In addition to radio broadcasting, there was also a publishing division of the Free Europe Committee called Free Europe Press. 
85 In Scaling the Wall: Talking to Eastern Europe--The Best of Radio Free Europe, George Urban notes that East European 
intellectuals were not only engaged by means of employment, they also served as an audience for RFE's broadcasts. In addition to 
news broadcasting, RFE transmitted educational lectures. 
86 Puddington, Broadcasting 17. 
87 Nelson, War, 41. 
88 Ibid., 46. 

21 



Soviet poverty, and especially, Soviet hypocrisy." 89 RFE could recruit from a talented 

population of reporters, writers, poets, musicians, and commentators, who having been 

grudging adherents to the Soviet system, were willing to discuss the negative attributes 

and the "facts about the natural disasters and man-made catastrophes that were 

systematically covered up by Soviet authorities.,,9o The relationship between RFE and the 

emigre population (while some may call it exploitative) involved a fair amount of 

reciprocity, as "Radio Free Europe was a very important--for some the sole--source of 

income,,91 for Polish, Hungarian, and Czech writers and intellectuals in exile. 

RFE's first official broadcastwas on July 4,92 1950 from West Germany, though 

it was "little more than an announcement of the impending commencement of regular 

programming" which began on July 14 on Bastille Day, significant in Europe as Jay of 

revolution against tyranny.93 The first broadcasts were sent to Czechoslovakia, and then 

later in the year to Romania, Hungary, Poland, and Bulgaria.94 The next year on May 1 

(symbolic as May Day is a workers' holiday and particularly important in Communist 

countries) broadcasting began from a larger transmission facility in Holzkirchen, 

Germany� near Munich.95 Munich eventually became the official headquarters of RFE for 

a variety of reasons: it was convenient and necessary to have a European production site, 

West Germany shared a border with Czechoslovakia and Poland so it was geographically 

strategic, and many emigres lived there. 

The NCFE was funded through the CIA (by Congress) unti11972, but preferred to 

present itself as a private enterprise funded by the donations of Americans dedicated to 

89 Puddington, Broadcasting, X 
90 Ibid. 
91 Krol, "Listening," 2. 

92 This date was chosen for obvious symbolic reasons. 
93 Puddington, Broadcasting, 18. 
94 Hill, "Voices," 2. 
95 Where RFE/RL was headquartered until its move to Prague. 

22 



the cause of freedom. A New York Times article explains, "Radio Free Europe, which 

went on the air on July 4, and is scheduled to begin regular operations on July 14, 

promises to be one of the unique operations in the history of broadcasting. Financed as a 

private venture by a group of American citizens, [italics are mine--LN] with the public at 

large invited to participate through individual subscription, the outlet is designed to be 

'the voice of freedom. 
,,,96 To emphasize the supposed private investment into the NCFE, 

another organization--the Crusade for Freedom--was created to encourage even more 

funding for Radio Free Europe.97 The Crusade's "mascot" was a 1 O-ton bell with a 

"laurel wreath symbolizing peace encircling the top and a frieze of five figures 

representing the five races of humankind passing the torch of freedom.,,98 The committee 

displayed the bell throughout cities in America,99 rallying citizens who believed in the 

values set forth by Radio Free Europe, and securing funding that although not enough to 

contribute substantially, did demonstrate the public support of the Crusade. 

Accompanying the parades were pithy slogans: 100 "Fight the Big Lie with the Big Truth" 

and "Help Truth Fight Communism,
,,IOl and Americans signed "freedom scrolls" and 

contributed "truth dollars.,,102 

As RFE successful gained listeners in Eastern Europe and tensions increased 

between the United States and USSR, the CIA resolved to pursue a similar endeavor in 

the Soviet Union, and thus was born RFE's sister station Radio Liberty. Prior to Radio 

Liberty's first broadcast, John Foster Dulles (president-elect Dwight Eisenhower's 

96 Jack Gould. "RADIO FREE EUROPE; A Unique Private Enterprise Is Set Up To Pierce Russia's Iron Curtain Channels Set-Up 
Craftsmanship Unity." The New York Times 9 July 1950. 
97 Hill, "Voices," 2. 
98 Hill, "Voices," 2. 
99 It was later pelmanently installed in West Berlin. 
IO() Comparable to the simple, powetful messages present in Soviet propaganda! 101 Hill, "Voices," 2. 
102 Nelson, War, 48. 

23 



secretary of state designate) appealed before senate, asking for "liberation of the captive 

peoples. ,,103 In early March, 1 953 under the auspices of the American Committee for the 

Liberation of the Peoples of Russia (Amcomlib), Radio Liberation (eventually changed to 

Radio Liberty) debuted. 104 Soon after its first few broadcasts, Radio Liberty, was 

confronted with the story of Stalin's death on March 5, 1 953,  assigning it the symbolic 

meaning of an end of an era of Terror. 

In order to illustrate the "duality" of RFE/RL's broadcasting--that is, the radios 

broadcasted both from the United States as a foreign news source as well as broadcasting 

"internal" information, such as literature--a discussion of samizdat105 literature is helpful. 

Samizdat included works of political dissent, "but also included literary works that failed 

to receive the official seal of approval, as well as information on human rightS.,
,1 06 The 

idea of samizdat translated into other forms of media, including radio, resulting in the 

term radizdat. 1 07 Often, these samizdat publications would be smuggled to the West. 

Radio Liberty had an archive of these materials, and also broadcasted some of the 

documents over the air, right back to the public who was denied access to these works by 

the Soviet government. 

Radio Liberty in particular served an important role for dissident Soviet writers 

who could not publish their works through government-supported presses: the station 

frequently broadcasted samizdat writings and collected an important archive of samizdat 

works in Munich. Radio Liberty published samizdat documents in weekly bulletins over 

1 03 James Critchlow, Radio Hole-in-the-Head: An Insiders StOry of Cold War Broadcasting, (Washington, D.C: American UP, 1995), 
2. 
104. J:Iill p�stulates t�1at the reason Radio Liberty is even less known than RFE is because there was no "fanfare, promotion, and fund­
ralsmg WIth celebnty chainnen" (4). Rather, Radio Liberty maintained a low profile. 
105 Translated fr�m ��ssian, samizdat means "self-printed" and the tenn is applicable to underground, clandestine publications that 
were created by mdtvlduals, rather than presses and illegally circulated. 106 �. Eugene Palta, Discovering the Hidden Listener An Assessment of Radio Liberty And Western Broadcasting to the USSR 
Dunng the Cold War (New York: Hoover Institution Press Publication, 2007), 52. 1 07 

F.J. M .  Feldbrugge, Samizdat and Political Dissent in the Soviet Union, (Netherlands: A.W. SiJ' thoff lnternational Company B V 1975), 4. ' . . , 

24 



the radio (Materialy SamizdatalMaterials of Samizdat) .108' 
The words of authors like 

Boris Pasternak, Joseph Brodsky, Alexander Solzhenitsyn, Andrei Siniavskii, and 

countless others were broadcasted over the radio, presenting a revolutionary alternative to 

printed samizdat material. 109 Solzhenitsyn's Gulag Archipelago was serialized and 

broadcasted on RFE's Polish Service in I 5-minute intervals.l l o Marcin Krol remembers 

hearing Witold Gombrowicz and Czeslaw Milosz who may have been "entirely forgotten 

but for the opportunity to communicate with their countrymen over Radio Free 

Europe.,,111 While in many ways it can be argued that RFE/RL essentially "preached to 

the converted,,,112 this in no way underscores its importance. For many listeners of 

RFE/RL, "the broadcasts were their only contact with the outside world,,113 The great 

success of RFE/RL even apart from its contribution to the downfall of the USSR is that it 

raised awareness about an alternative thought venue, and people who held subversive 

views were connected in a community of listeners with the potential to eventually bring 

recognition to their struggles.114 

RFE and RL did not broadcast without opposition from the target countries.115 

From the beginning of its broadcasts, RFE "became the fiercely hated enemy of all 

totalitarian leaders in Eastern Europe.
,,116 Within seconds of Radio Liberty'S broadcasts 

in 1 953117, the Soviet Union and Eastern European countries reacted by jamming the 

radio waves: on the same frequencies as the radio stations, they simultaneously 

108 Ibid., 7. 109 Printed samizdat works were often hand-written on carbon-copy paper and passed from reader to reader, a dangerous method of 
transport. 
1 10 Hill, "Voices," 4. II I Krol, "Listening," 432. 1 12 McNamara, "Reaching," 25. 1 13 Critchlow, "Western," 2. 
1 14 McNamara, "Reaching," 26. 
l i S A fascinating and important facet of RFE/RL history that cannot fit within the space limits is the chain of bizarre sabotage that 
ranged from spies, mystel;ous murders, poisoned saltshakers and umbrellas, and terrorist plots. 1 1 6  Krol, "Listening," 1 .  
117 Critchlow, Hole-in-the-head, 67. 

25 



broadcasted shrieks, howls, or white noise ("KGB jazz,,118) which effectively garbled 

RFE and RL's  transmissions.119 Krol asserts that the importance of RFE120 can be seen in 

the reaction Communist powers had to the broadcasting--they did everything in their 

power to stop the transmissions.121 He recalls his father listening to the radio and hearing 

"enormous screeches, drumming sounds, and mysterious bleeps . . .  until, finally, father 

found what he wanted.,,122 However, even the jamming served to have a "positive effect 

on morale for us in Munich," according to James Critchlow.123 

Although the Soviet Union and East European countries attelnpted to block out 

the transmissions from RFE/RL, people were still able to tune into the stations. Gene 

Sosin argues that the regime could have "saved millions of rubles in electronic costs and 

man hours simply by confiscating all radios and using loudspeakers exclusively." 124 

However, the vast network of personal radios throughout the Soviet Bloc made this 

highly impractical. By taking away the population's  personal radios, Communist 

governments would not only remove the influence of RFE/RL: they would also 

effectually remove their own strategic placement in the homes of their citizens, taking the 

history of radio full circle. 

In a celebratory speech for the tenth anniversary of Soviet broadcasting, Lenin l s 

widow, Nadezhda K. Krupskaya, elucidates radio 's  continued strengths while 

simultaneously comparing Soviet radio to radio broadcasts of capitalist countries: "Radio 

broadcasting is of enormous importance. It takes out of oblivion the most far removed 

118 McNamara, "Reaching," 27. 1 19 Hill, "Voices," 5. 
120 Krol considers RFE to be the "most brilliant move against communism--more important, in [his] view, than embargoes, nuclear 
weapons, and various diplomatic and military pressures" (1). 121 Krol, "Listening," 431. 122 Ibid., 432. 
123 Critchlow, Radio Hole-in-the-Head, 67. 124 Gene Sosin, Sparks of Liberty: An Insider's Memoir of Radio Liberty, (University Park: The Pennsylvania State UP, 1999), 14-15. 

26 



comers of the USSR. It brings knowledge into the broad masses, it propagates, helps the 

masses to organize themselves anew . .  . If in the capitalist countries radio broadcasting 

disorients and disorganizes masses, in the Soviet Union, the radio remains a great 

instrument of Socialist construction.
,,125 Her words can be considered premonitory: while 

the Soviet Union and East European countries utilized radio as a constructive tool, 

Western stations such as RFE/RL hijacked the radio infrastructure and methods created 

by Soviet and East European governments, and used them to perpetuate their own form 

of propaganda. Despite the Soviet Union's attempts to continue its task of nation 

building, capitalist broadcasts from RFE/RL undermined totalitarian governments and 

disorganized their listeners. 

RFE/RL aimed to tell the truth, as well as provide a voice for the opposition. They 

broadcasted not as American stations (though they most certainly adhered to democratic 

ideals), but as "surrogate" stations that catered news and broadcasts to citizens living in 

each country to which RFE/RL broadcasted. To further the potency of their broadcasts, 

they utilized the cultural knowledge and experience of a sizable emigre community. 

While its role in the dissolution of the USSR is debated, RFE/RL smartly capitalized on 

elements of Soviet system: the emigre population and methods of broadcasting that Lenin 

himself advocated. Using former Soviet and East European citizens against their former 

homelands, and further, using the media form developed and advocated by Lenin himself 

to promote an anti-Communist dialog, Radio Free Europe and Radio Liberty eventual 

produced a mutual process ofbroadcasting--the Soviet Bloc was able to hear the world, 

and the world was able to hear the Soviet Bloc. 

125 «npHBeTCTBHe no cJIyqalO 1 0-JIeTHH coeTcKoro pa.nHoBemaHHH» ("CelebratOly Speech for the 10th Anniversary of Soviet 
Broadcasting"), 1 934, in Gorjaeva 363. 

27 



Bibliography 

Critchlow, James. Radio Hole-in-the-Head/Radio Liberty: An Insider's Story of Cold 
War 

Broadcasting. Washington, D.C: American UP, 1 995 . 

Critchlow, James. "Western Cold War Broadcasting. "  Journal of Cold War Studies 1 
( 1 999) : 1 68-75. 

Dobrenko, Evgeny, and Eric Naiman, eds. The Landscape of Stalinism: The Art and 
Ideology of Soviet Space. Seattle, W A: The University of Washington P, 2003 . 

Durham, F. Gayle. News Broadcasting on Soviet Radio and Television. United States. 
Department of Commerce. Clearinghouse for Federal Scientific and Technical 
Information. Cambridge, MA: Massachusetts Institute of Technology, 1 965 . 

Ebon, Martin. The Soviet Propaganda Machine. New York, NY: McGraw-Hill Book 
. Company, 1 987.  

Epstein, Mikhail. "Russo-Soviet Topoi," in The Landscape of Stalinism: The Art and 
Ideology of Soviet Space , edited by Evgeny Dobrenko and Eric Naiman. Seatth;;  
University of Washington Press, 2003 . 

Feldbrugge, F.J.M. Samizdat and Political Dissent in the Soviet Union. Netherlands : 
A.W. Sijthoff International Company, B.V., 1 975 . 

Gorjaeva, T.M. Istorija sovetskoj radio-zurnalistiki. Moscow: Moscow UP, 1 99 1 . 

Gould, Jack. "RADIO FREE EUROPE; A Unique Private Enterprise Is Set Up To Pierce 
Russia's Iron Curtain Channels Set-Up Craftsmanship Unity. " The New York 
Times 9 July 1 950. The New York Times Online. 
<http ://select.nytimes.com/ gstl abstract.html ?res=faOb 1 6fa3b5c 1 0728ddda00894df 
405b8089f1 d3&scp::::::2&sq=::radio�)20free�)20europe&st=cse>. 

Guback, Thomas H.,  and Steven P. Hill. The Innovation of Broadcasting in the Soviet 
Union and the Role of V. I. Lenin. Institute of Communications Research, The 
University of Illinois, Urbana. Urbana, IL: The University of Illinois, 1 972. 

Hart, Henry O. Emergent Collective Opinion and Upheaval in East Europe and the Role 
of Radio Communication (A Further Extension of Basic Models). Tech.No. East 
European Area Audience Research Department, RFE/RL Inc. 1 980. 

Hill, Cissie Dore. "Voices of Hope: The Story of Radio Free Europe and Radio Liberty." 
Hoover Digest, no. 4 (200 1 ). 

28 



Hopkins, Mark W. Mass Media in the Soviet Union. New York, NY: Pegasus, 1 970. 

Kerzhentsev, P. M. "Program Article. " Govorit SSSR [Moscow] 1 934, 3rd ed. : 1 .  

Krol, Marcin. "Listening through the Jamming." American Scholar 6 1 , no. 3 ( 1 992) : 43 1 -
43 5 .  

McNamara, KJ. "Reaching Captive Minds with Radio." Orb is 36, no. 1 ( 1 992): 23-40. 

Mickelson, Sig. America's Other Voice: The Story of Radio Free Europe and Radio 
Liberty. New York, NY: Praeger, 1 983 . 

Murashov, Yuri. "Sovetskii etos i radiofikatsiia pis'ma. " Novoe literaturnoe obozrenie 86 
(2007) : 47-63 . 

Nelson, Michael. War of the Black Heavens: The Battles of Western Broadcasting in the 
Cold War. Syracuse, NY: Syracuse UP, 1 997. 

Parta, R. Eugene. Discovering the Hidden Listener An Assessment of Radio Liberty And 
Western Broadcasting to the USSR During the Cold War (Hoover Institution 
Press Publication). New York: Hoover Institution P, 2007. 

Puddington, Arch. Broadcasting Freedom: The Cold War Triumph of Radio Free Europe 
and Radio Liberty. Lexington, KY: The UP of Kentucky, 2000. 

Sosin, Gene. Sparks of Liberty: An Insider's Memoir of Radio Liberty. University Park: 
The Pennsylvania State UP, 1 999. 

Suny, Ronald G. The Soviet Experiment : Russia, the U. S. 8.. R., and the Successor 
States. New York: Oxford UP, Incorporated, 1 997. 

Tyson, James L. U.S. International Broadcasting and National Security. New York, NY: 
Ramapo P, 1 983 . 

Urban, George R. Radio Free Europe and the Pursuit of Democracy: My War Within the 
Cold War. New Haven: Yale UP, 1 997. 

Urban, George R. Scaling the Wall: Talking to Eastern Europe: The Best of Radio Free 
Europe. Detroit, MI: Wayne State UP, 1 964. 

29 


	Illinois Wesleyan University
	Digital Commons @ IWU
	2009

	Surrogate Freedom: Transmitting Democracy to the Soviet Union and Eastern Bloc
	Lauren Nelson, '09
	Recommended Citation


	tmp.1249045229.pdf.MLAmH

