
ISSN 2386-7876 – © 2023 Communication & Society, 36(4), 155-174 

155

Framing China: The Belt and Road 
Initiative in Argentine national 
media outlets 

Abstract 

This article studies how Argentine national media outlets reported 

on China’s Belt and Road Initiative (BRI) between 2013 and 

February 2022 (this covers the period from the launch of the BRI 

to Argentina’s official accession to the initiative). Based on a 

framing analysis of 272 articles, this study argues that national 

media outlets tend to reproduce two frames about the BRI: they 

either present it as an opportunity or as a threat. The balance 

between them matters when attempting to understand how media 

organisations shape citizens’ perceptions of China and the BRI. In 

the case of Argentina, even though its political and economic 

relations with China have become closer, reports on the BRI were 

quite polarised. Indeed, national media outlets’ portrayal of the 

BRI as an opportunity has been slightly more prevalent than 

negative portrayal (41% vs. 35%). However, national media firms 

covered the BRI in different ways. Some organisations conveyed 

largely positive frames, some chiefly presented negative ones, and 

others were more balanced. The specific editorial lines of the 

newspapers and their affinities to national political alliances explain these different 

patterns. Furthermore, although articles citing Western sources were indeed more 

negative about the BRI, many of the op-eds and reports criticising the BRI were 

produced by Argentine journalists and other local actors. Thus, Chinese academics 

exaggerate Western media sources’ influence on Argentina’s national media critical 

coverage of China while overlooking reasonable concerns about the impacts of 

Chinese projects. 

Keywords 

Framing, China, Belt and Road Initiative, Argentina, media outlets. 

1. Introduction

Since the 2007-2008 global financial crisis, China’s economic and political clout has increased 

across different regions of the world. Indeed, in 2000, the Chinese economy represented 3.6% 

of the world GDP (versus the USA’s 31%), whilst in 2021, China’s percentage grew to 18.5% 

(versus 24%)1. Likewise, during the last 20 years, China has displaced the US as the most 

important partner of most countries in the world (Rajah & Leng, 2019). Since 2013, under the 

leadership of President Xi, China has become more assertive in shaping the global 

international order via its increasing structural power to create institutions and initiatives 

that serve as alternatives to and that compete with Western-led ones (Yan, 2014). Among them, 

1 See https://data.worldbank.org/indicator/NY.GDP.MKTP.CD?locations=US-CN-1W 

Maximiliano Vila Seoane 
https://orcid.org/0000-0002-0134-7714 

mvila@unsam.edu.ar 

Universidad de San Martín 

Submitted 

December 13th, 2022 

Approved 

September 4th, 2023 

© 2023 

Communication & Society 

ISSN 0214-0039 

E ISSN 2386-7876 

www.communication-society.com 

2023 – Vol. 36(4) 

pp. 155-174 

How to cite this article: 
Vila Seoane, M. (2023). Framing 

China: The Belt and Road Initiative 

in Argentine national media 

outlets. Communication & Society, 
36(4), 155-174.  

doi.org/10.15581/003.36.4.155-174 



Vila Seoane, M. 

Framing China: 

The Belt and Road Initiative in Argentine national media outlets 

ISSN 2386-7876 – © 2023 Communication & Society, 36(4), 155-174 

156

the Belt and Road Initiative (BRI) has attracted the most attention. According to official 

Chinese sources, the BRI is an inclusive market-oriented cooperation framework, seeking 

mutual benefits for all parties involved. It was introduced to increase connectivity between 

China and other parts of the world through policy coordination, infrastructure projects, 

investment and trade, financial integration, and more people-to-people exchanges (State 

Council of the People’s Republic of China, 2015; Xi, 2017). Since its launch in 2013, almost 150 

countries have joined the BRI; as such, it exemplifies the Chinese global projection of power. 

However, during the last two decades, the translation of China’s economic power into a 

positive image abroad has been a fraught process (d’Hooghe, 2005; Madrid-Morales, 2017; 

Mingjiang, 2008; Zhao, 2013). According to Xie and Jin (2022), in developing countries, Chinese 

foreign direct investment has positively affected public opinion towards China, whilst Chi-

nese exports have caused a negative perception. Differently, Eichenauer, Fuchs and Brückner 

(2020) argued that China’s economic engagement with Latin America did not change citizens’ 

opinions of China. They even suggested that it led to a more polarised view between the 

winners and losers of trade with China. 

Nevertheless, these economic determinist arguments are unconvincing since they 

overlook the central role that media outlets play in shaping public opinion. In contrast, media 

scholars have focused on how China is portrayed by the national media of different countries. 

To a large extent, these studies have found that media companies depicted China more 

negatively than positively (Chen & Gunster, 2019; Peng, 2004; Ramírez, 2012; Rodríguez-

Wangüemert et al., 2019). However, most of these studies have examined Western media 

outlets or only a sample of media organisations from different Anglophone countries (H. Yang 

& van Gorp, 2021). Moreover, with a few exceptions (Prates et al., 2020; Zhang & Wu, 2017), 

little attention has been given to how China and its initiatives have been covered by recipient 

states (Armony, 2012; Ospina Estupinan, 2017), such as various Latin American countries. 

This article contributes to the literature by examining how Argentine national media 

reported on the BRI between 2013 and February 2022 (this covers the period from the launch 

of the BRI to Argentina’s official accession to the initiative). The BRI was selected to indirectly 

study the reporting about China because it has become one of the most important initiatives 

of President Xi. Although Latin American countries were not initially part of it, in January 

2018, Chinese Foreign Minister Wang Yi invited Latin American and Caribbean states to join 

the BRI. Since then, despite US public officials’ warnings about the risks of such a decision, 

most countries of the region have enlisted. Furthermore, Argentina represents a worthwhile 

case study for several reasons. First, despite its strong economic relations with China, the 

state did not immediately join the BRI. However, reports on the initiative and discussions on 

whether it would be convenient to enter were frequent from 2017 until the country’s formal 

accession in 2022. Second, Argentina is geographically distant from China; hence, citizens’ 

perceptions of China are highly dependent on the media representations that they consume. 

Finally, despite China’s increasing economic footprint in Argentina, national media are 

closely linked to traditional Western media organisations and culture. Accordingly, Argentina 

is a good case for examining how national media outlets portray China amidst their deepening 

economic relations and Western criticism. 

The present article argues that national media outlets tend to reproduce two frames 

about the BRI: they either present it as an opportunity or as a threat. The balance between 

them matters when attempting to understand how media organisations shape citizens’ 

perceptions of China and the BRI. In the case of Argentina, even though its political and 

economic relations with China have become closer, reports on the BRI were quite polarised. 

Indeed, national media outlets’ portrayal of the BRI as an opportunity has been slightly more 

prevalent than negative portrayal (41% vs. 35%). However, national media firms covered the 

BRI in different ways. Some organisations conveyed largely positive frames, some chiefly 

presented negative ones, and others were more balanced. The specific editorial lines of the 



Vila Seoane, M. 

Framing China: 

The Belt and Road Initiative in Argentine national media outlets 

ISSN 2386-7876 – © 2023 Communication & Society, 36(4), 155-174 

157

newspapers and their affinities to national political alliances explain these different patterns. 

Furthermore, although articles citing Western sources were indeed more negative about the 

BRI, many of the op-eds and reports criticising the BRI were produced by Argentine 

journalists and other local actors. Thus, Chinese academics exaggerate Western media 

sources’ influence on Argentina’s national media critical coverage of China while overlooking 

reasonable concerns about the impacts of Chinese projects. 

The rest of this article is organised into five sections. The next section reviews the 

literature about framing China by foreign media. Then, Argentina’s relation with China is 

contextualised. After that, details are given regarding the data acquisition process and the 

methods used, followed by the results of the analysis. The last section provides conclusions 

regarding the overall findings of the study. 

2. Framing China 

A country as large, complex and diverse as China naturally evokes multifarious interpreta-

tions from those attempting to examine it. Nevertheless, as Pan (2015) has observed, two main 

lenses are recurrent in the patterns found in Western literature: China is seen either as a 

threat or as an opportunity. On the one hand, the former represents a tradition that possibly 

began with Marco Polo’s trips, which stresses the economic opportunities that China offers. 

The period of reform and opening up initiated in 1978 renewed such a narrative. Indeed, 

during the 1980s and 1990s, numerous Western transnational corporations moved their 

production factories to China. The massive inflow of foreign direct investments led to 

accelerated economic growth in the country, and its GDP per capita increased. For example, 

in 2000, the Chinese middle class represented 3% of the population, whilst in 2018 it reached 

about 50.8%, which amounts to approximately 707 million people. The increasing purchasing 

power of this massive group is the main reason that businesses across the world have per-

ceived China as an opportunity. Furthermore, China’s growing gravitas in global governance 

via the creation of new institutions, initiatives, and groups, such as the Asian Infrastructure 

Investment Bank and the BRI, has led several states to join and back these policy initiatives 

for the benefits they might obtain in return. 

On the other hand, the opposite view focuses on the threat that China poses to the world. 

This so-called China threat theory has deep roots in the US (Broomfield, 2003; Pan, 2015; Roy, 

1996; Vuori, 2018) and posits that the rise of China, led by the Chinese Communist Party, is a 

grave national security threat to the US and the rest of the world. This narrative, reproduced 

since the 90s by various politicians, think tanks, pundits and some academics, became a 

centrepiece of former President Trump’s foreign policy. Although the Biden administration 

toned down the Trump administration’s Cold War-style rhetoric against China, it still views 

the Asian nation as “the most serious long-term challenge to the international order” 

(Blinken, 2022). Chinese academics understand that this is a foreign policy narrative that 

intends to portray China as a threat, as the US previously did with the Soviet Union and Japan 

(Yuan & Fu, 2020). In this context, the US government has depicted the BRI as a serious 

national security threat to the country and foreign partners (Shah, 2021). 

Considering these bipolar views about China, several studies have examined the role of 

media outlets in propagating such views, and many have focused on the printed press (Golan 

& Lukito, 2015; Peng, 2004; Ramírez, 2012; Sparks, 2010; Y. E. Yang & Liu, 2012), while others 

have focused on TV news (Li, 2012; Rodríguez-Wangüemert et al., 2019). Methodologically, 

these articles employed framing analysis, discourse analysis or other narrative analysis 

methods to examine how media outlets portray China. In general, these articles concluded 

that Western media reports often exhibit a prevalence of negative framing of China over 

neutral or positive framing (Chen & Gunster, 2019; Peng, 2004; Ramírez, 2012; Rodríguez-

Wangüemert et al., 2019). However, some articles have also found caveats to such assertions; 

for example, Sparks (2010) found that elite UK newspapers had more balanced coverage than 



Vila Seoane, M. 

Framing China: 

The Belt and Road Initiative in Argentine national media outlets 

ISSN 2386-7876 – © 2023 Communication & Society, 36(4), 155-174 

158

the popular press. Similarly, Li (2012) observed that political issues were reported negatively 

on Australian TV while economic and environmental ones were not. Likewise, Yang and Liu 

(2012) found that the coverage of China as a threat in US media is cyclical, whilst Golan and 

Lukito (2015) concluded that editorials and opinion pieces in the Wall Street Journal covered 

China far more negatively than those in The New York Times. 

Recent media studies research has investigated how China’s BRI was projected and 

received. Some of these studies have used different types of discourse analysis to examine the 

characteristics of the BRI (Chan & Song, 2020; Costa, 2020), while others have analysed the 

public opinion of the initiative in recipient states (Cheng, 2018). However, the types of 

research most pertinent to this article are those that specifically delved into the various 

portrayals of the BRI by foreign media outlets. For instance, studies comparing reports on the 

BRI in Western versus Chinese media have found similar patterns to those described above. 

Specifically, Western media conveyed the initiative in a negative light, whilst Chinese media 

gave the opposite view (Teo & Xu, 2021; H. Yang & van Gorp, 2021; Vila Seoane, 2023; Zhang & 

Wu, 2017). In contrast, Kuteleva and Vasiliev (2021) found that Russian media reported on the 

BRI positively, reproducing the official state narrative of its contributions to Sino-Russian 

relations. The work by Yang and van Gorp is particularly relevant to the present research 

since it followed a similar methodological approach. The authors identified fourteen cultural 

frames about the BRI propagated in the media outlets of Australia, China, Japan, India, the 

UK, and the US (H. Yang & van Gorp, 2021). Despite the breadth of countries under considera-

tion, the different ways that the initiative might have been covered in the media systems of 

each country have been overlooked. Furthermore, the authors have not considered media 

outlets of Global South countries directly involved or interested in joining the BRI. 

In Latin America, increasing bilateral trade with China has led to rising coverage of the 

Asian power in national media. Chinese analysts who write about Latin America have 

criticised local media for having a biased understanding of China or for reproducing partial 

views emanating from Western media firms (Guo, 2018, p. 309). However, only a handful of 

studies have empirically explored how media organisations portray China. For instance, 

Armony (2012) compared the image of China in the two most-read national Colombian 

newspapers. Armony found that these media outlets reported both positive and negative 

aspects of the Asian power, such as its auspiciously increasing economic relations with 

Colombia and the negative consequences of Chinese investments. In a similar vein, Ospina 

Estupinan (2017) compared the image of China reported by Latin American media outlets of 

different countries that recognised the People’s Republic of China versus those that 

recognised Taiwan. An important finding was that Latin American media outlets frequently 

cited foreign Western news agencies to cover China, which, according to Ospina Estupinan 

(2017), very often reproduced negative views. Similarly, in a qualitative analysis of Argentine 

media coverage of the installation of a Chinese space base in the country, Blinder (2017) found 

that Argentine media companies reproduced the fears of Western powers regarding the 

installation of a Chinese space base in the country. Finally, the article by Prates, Lages and 

Menezes (2020) argued that until 2019, the Brazilian national media coverage of the BRI had 

been limited and superficial. 

In summary, research investigating reports on the BRI is still nascent. Furthermore, little 

is known about how media outlets in states that are part of (or that want to join) the BRI have 

covered the initiative. Finally, although Western media outlets have been accused of shaping 

the negative views about China produced by media outlets in the Global South, no convincing 

empirical evidence supports this accusation. 

  



Vila Seoane, M. 

Framing China: 

The Belt and Road Initiative in Argentine national media outlets 

ISSN 2386-7876 – © 2023 Communication & Society, 36(4), 155-174 

159

3. Argentina’s partnership with China 

If the framing of the BRI in Argentina’s media is to be understood, it is important to briefly 

contextualise mainstream readings of its bilateral relations with China over the last two 

decades. In terms of trade, according to the World Bank trade stats, exports and imports 

between Argentina and China increased from 1.9 billion in 2000 to 16 billion in 2019. Thus, in 

two decades, China became Argentina’s second most significant economic partner after 

Brazil, displacing the US to third. Regardless of the political coalitions (Peronists vs. anti-

Peronists) that have ruled Argentina since 2000, political ties with China grew stronger. 

Indeed, the high rates of economic growth that Argentina experienced after its steep 2001 

economic, financial and political crisis, were mainly due to the export of soybeans to China. 

Between 2008 and 2015, during the administrations of President Cristina Fernández de 

Kirchner (CFK), China was a central source of funding for the government, which had a policy 

of not borrowing from the International Monetary Fund. This materialised in several currency 

swap deals involving the renminbi with China. In 2014, both countries signed a comprehensive 

strategic partnership that propelled Chinese investments in key strategic projects in the 

country, such as the upgrading of railways, the construction of hydroelectric dams and the 

development of renewable energy projects. 

As the 2015 national elections approached, Mauricio Macri, the candidate of Let’s Change 

(Cambiemos), the main centre-right opposition coalition, promised a tougher stance on China 

and realignment with the US. Soon after his inauguration as president, the Argentine 

coastguard sunk a Chinese fishing ship. Afterwards, President Macri initiated a renegotiation 

–and in some cases the cancellation– of infrastructure projects signed with Chinese firms by 

the previous centre-left administration. These decisions provoked a diplomatic rift with 

China. Nonetheless, the new ruling coalition estimated that such distancing from the Asian 

country, together with Argentina’s realignment with the US, would attract much-needed 

Western investments. However, after a year in power, and owing to the context of Trump’s 

America First policy agenda, few of these US investment promises materialised. Hence, in 

2017, in a sharp turnaround from his campaign vows, President Macri sought again to 

strengthen ties with China. Indeed, Macri participated in the first Belt and Road Forum, where 

he stated that the BRI was “an opportunity that we do not want to miss” (Casa Rosada, 2017). 

During that trip, the administration signed the 2017–2021 China-Argentina Comprehensive 

Five-Year Plan for Cooperation in Infrastructure, encompassing infrastructure projects in 

transport, energy, natural resources and the ICT sectors. These announcements were in line 

with the previous left-wing administration projects with China; nevertheless, the Macri 

administration did not join the BRI. 

After the 2019 national elections, a new centre-left coalition, Everyone’s Front (Frente de 

Todos) defeated the Let’s Change centre-right coalition, which brought President Alberto 

Fernández to power. Immediately, US public officials reiterated their concerns about China 

to a leading member of the new government (Lugones, 2019). After the COVID-19 outbreak 

began in China, many Argentine media outlets covered it critically by reproducing news from 

foreign media outlets, including reports supporting conspiracy theories. Notwithstanding, 

after Argentina established its lockdown on March 20, 2020, to stop the spread, China was a 

key provider of much-needed medical supplies, and it later acquired millions of the Chinese-

made Sinopharm vaccine. In this context, in October 2020, the Argentine Congress formalised 

the nation’s accession to the Chinese-led Asian Infrastructure Investment Bank. Likewise, in 

February 2022, Argentina officially joined the BRI, a decision that unleashed intense coverage 

of the initiative by national media. 

In the last two decades of intensified bilateral relations, government sources, think tanks, 

media reports, academics and other sources, have conveyed a bi-focal reading about 

Argentina-China’s relationship as synthesised by Pan (2015). On the one hand, advocates of a 



Vila Seoane, M. 

Framing China: 

The Belt and Road Initiative in Argentine national media outlets 

ISSN 2386-7876 – © 2023 Communication & Society, 36(4), 155-174 

160

closer relation have stressed the unique opportunity that Argentina has to bandwagon with 

Chinese economic growth to attract investments, increase exports and surpass the historical 

development challenges of the country (Cancillería, 2018; CFKArgentina, 2014; Escudé, 2011; 

Shixue & Mallimaci, 2018). Politically, China favours Argentina’s claim of sovereignty over the 

Malvinas Islands (or the Falklands Islands for the UK), and Argentina reciprocates by 

endorsing the One China policy. Regarding public opinion, the available data collected by the 

Pew Research Center’s Global Indicators Database on the image of China and the US from 

2013-2019 indicated that, on average, Argentines had a more favourable image of China than 

of the US (46% vs. 38%); meanwhile, fewer Argentines had an unfavourable image of China 

than of the US (26% vs. 43%). 

On the other hand, the consequences of these close ties with China have raised diverse 

criticisms. First, many analysts have denounced Argentina’s entry into a new type of core-

periphery relationship with China because it mostly exports few natural resources, mainly 

soybeans, whilst it imports a diverse set of industrialised products from China (Bernal-Meza 

& Zanabria, 2020; Laufer, 2013). Even though the agricultural sectors may profit from this type 

of trade, this pattern has undermined Argentina’s industrialisation capabilities (Bolinaga & 

Slipak, 2015). Second, Argentina suffers from a persistent trade deficit with China, which has 

led to an increased financial dependence on the Asian country (Oviedo, 2018). Third, the 

relationship with China is deepening an extractivist development model in Argentina through 

projects with grave environmental, political and social consequences, such as hydroelectric 

dams, lithium mining and land grabbing (Mora, 2018, 2022; Saguier & Vila Seoane, 2022). 

Fourth, the close links with China may weaken Argentina’s economic and political integration 

with other Latin American countries (Oviedo, 2015). Finally, the rising political influence of 

China is a matter of concern for the US government and US analysts, who have criticised 

numerous Chinese projects in Argentina (Ellis, 2021; Escudé, 2011; Lugones, 2019). In some 

cases, these criticisms have translated into US pressure against cooperation projects between 

Argentina and China, such as in the nuclear sector (Blinder & Vila Seoane, 2023). 

Overall, this synthesis highlights that many political elites in Argentina would agree that 

China’s rise represents an economic opportunity. Hence, one would expect that they would 

frame the BRI positively. However, it is questionable whether such views are shared by all 

political parties, national media outlets and citizens, who may also suffer from the negative 

externalities of China’s projects in Argentina. The rest of this article shall explore how 

Argentine media outlets have reported on these different views about the BRI. 

4. Data and methods 

The article employed content analysis to study media frames. In this regard, it utilised 

Entman’s (1993) definition of framing: “to frame is to select some aspects of a perceived reality 

and make them more salient in a communicating text, in such a way as to promote a particular 

problem definition, causal interpretation, moral evaluation, and/or treatment recommenda-

tion.” Among the varied methodological approaches utilised to investigate framing, this article 

applied the constructionist approach proposed by van Gorp (2005, 2010), which indicates that 

the frames that journalists use are culturally embedded. To identify such frames, van Gorp 

suggested an initial inductive phase of analysis, during which the researcher collects several 

reports and news covering the issue of interest to reconstruct the frames that journalists 

frequently use. The analysis proceeds with a second deductive phase in which more articles 

from different media outlets are coded to detect and quantify the presence of the proposed 

frames. 

The first inductive phase of this approach involved gathering a variety of documents 

representing frames about the BRI. This included English sources from the US and Chinese 

governments, academic articles and think tank reports embracing and criticising the BRI (U.S. 

Department of State, 2020; U.S. Southern Command, 2018; Xi, 2017, 2019). Likewise, 



Vila Seoane, M. 

Framing China: 

The Belt and Road Initiative in Argentine national media outlets 

ISSN 2386-7876 – © 2023 Communication & Society, 36(4), 155-174 

161

documents in Spanish in favour of and against the BRI were collected (CEPAL, 2018; Shixue & 

Mallimaci, 2018; Vaca Narvaja & Zhan, 2018). Then, following van Gorp (2010), these 

documents were managed and coded (open, axial and selective) with ATLAS.ti to identify 

recurrent elements in the way the BRI was portrayed. This analysis led to the proposal of two 

prominent frames: one representing the BRI as an opportunity and one portraying it as a 

threat. These frames were characterised based on Entman’s definition of a frame plus a set of 

common lexical choices and metaphors that were recurrent in the documents under analysis 

(see Table 1). Although more frames could have been differentiated, such as those found by 

Yang & van Gorp (2021), these two frames were the most prominent, and they matched the 

previous literature on the prevalence of the use of a bi-focal lens when representing China 

(Pan, 2015). 

 

Table 1. Frames about the BRI as an opportunity and as a threat. 

Frame The BRI as an opportunity The BRI as a threat 

Definition of the 

problem 

What are the opportunities of 

joining the BRI? 
What are the threats of joining the BRI? 

Causal reasoning 

BRI projects can contribute 

to: 

·  address countries serious 

infrastructure deficits 

·  attract Chinese investments 

·  link firms to Chinese-led 

global value chains 

·  diversify exports to China 

BRI projects  

·  use unfair business practices 

·  do not respect labour standards 

·  employ mainly Chinese labour 

·  do not respect international environmental 

standards 

·  are financially unsustainable 

Consequences 

·  Increased political ties with 

China 

·  Increased economic growth 

and development 

·  Economic dependence on China 

·  Political and economic elites become more 

vulnerable to the Chinese Communist Party's 

influence and coercion 

·  Chinese infrastructure projects pose security 

threats 

Possible actions 

·  States need to reassess their 

US and Europe-centred 

foreign policies 

·  Join the BRI 

·  Reject and/or renegotiate BRI projects 

Moral 

judgements 

·  Joining the BRI is an 

opportunity for the 

development 

·  It is a risk to accept BRI projects, which are 

constructed by the authoritarian Chinese 

Communist Party, which has hegemonic intentions 

and cares little about human rights 

Lexical choices 

and/or 

metaphors 

·  Win-win/mutual 

benefits/shared prosperity 

·  World order in the transition 

towards Eurasia 

·  Neocolonialism/neoimperialism 

·  Dependency 

·  Authoritarian/regime 

·  Environmental predator 

Source: Own elaboration. 

The deductive phase involved coding a corpus of articles about the BRI published by different 

Argentine media outlets. Within the scope of this project, seven national media outlets were 

selected, namely, Clarín, Infobae, La Izquierda Diario, La Nación, Página 12, Perfil, and Télam. 

These media outlets were selected to include organisations that are among the most read in 

the country2 and that represent different elements of the Argentine political spectrum. The 

latter criteria mattered, because, due to the sharp political polarisation in the country, media 

 
2 The statistics provided by TotalMedios were used to estimate which are the most visited news sites. See 

https://www.totalmedios.com/nota/46754/ranking-de-sitios-digitales-la-nacion-sigue-al-acecho-del-lider-infobae 



Vila Seoane, M. 

Framing China: 

The Belt and Road Initiative in Argentine national media outlets 

ISSN 2386-7876 – © 2023 Communication & Society, 36(4), 155-174 

162

outlets in Argentina tend to cover news differently according to what political party they 

support (Vincent, 2017). For instance, Clarín, Infobae and La Nación supported the Macri 

administration (anti-Peronist) and opposed the CFK and Fernández administration (Peronist), 

while Página 12 had an inverse preference. Meanwhile, Perfil and La Izquierda Diario were 

critical of the three administrations, whereas Télam conveyed the official state view (see Table 

2). 

The articles were retrieved from Google by gathering all the news reports sourced from 

the websites of the seven media outlets that contained keywords related to the BRI3. Then, 

each article was read to check whether it was specifically about the BRI. Articles were included 

if they reported on the BRI in general, discussed a specific project or conveyed an opinion on 

its implications. Otherwise, if an article merely mentioned the BRI without further 

development or any framing, it was excluded. Ultimately, this procedure resulted in 272 

articles. A coding guide was developed that contained questions to identify the components 

of each of the two frames. If any component of the two frames was present in an article, it was 

counted as conveying the frame. Moreover, for each article, the coders registered the nation-

ality (Argentine, Chinese, European, American, other) and the type of source (government 

official, journalist/article’s author, academic, business, other) within the article that 

communicated the frame of the BRI as an opportunity or as a threat. All articles were coded 

by the researcher, and a sample of 30% was coded by a second coder. Intercoder reliability 

(based on Krippendorff’s alpha values) was high for both frames and the identification of 

sources propagating them (alpha > 0.80). The usual limits to content analysis are applied; 

hence, the results cannot be generalised beyond the media outlets under analysis. 
 

Table 2. Features of Argentine media outlets under investigation. 

Argentina 

media outlet 

Unique online 

visitors in 

millions 

(2020/12) 

Ownership Political ideology 

Position with respect to the ruling 

administration 

CFK 
(2013-2015) 

Macri 
(2015-2019) 

Fernández 
(2019-2022)  

Infobae 24,7 
Private, owned by 

Daniel Hadad 
Right Opposition Supporter Opposition 

 

 

Clarín 20,4 
Private, owned by 

Grupo Clarín 
Centre-right Opposition Supporter Opposition 

 

 

La Izquierda 

Diario 
n/a 

Backed by the 

Socialist Workers' 

Party 

Left Opposition  

La Nación 23,6 
Private, owned by 

MNMS Holding 

Economic 

Liberalism Right 
Opposition Supporter Opposition 

 

 

Télam n/a State channel Official view of the ruling administration  

Página 12 10,1 
Private, owned by 

Grupo Octubre 
Centre-left Supporter Opposition Supporter 

 

 

Perfil 9,6 
Private, owned by 

Grupo Perfil 

Critical journalism, 

independent of 

political 

partisanship 

Critical reporting about the three 

administrations 
 

Source: Own elaboration and TotalMedios. 

 
3 The search was conducted with the following keywords: a) in Spanish: ‘nueva ruta de la seda’, ‘iniciativa de la franja 

y la ruta’, and ‘una franja y una ruta’; b) in English: ‘one belt, one road’ and ‘belt and road initiative’; c) in Mandarin: 

一带一路. 



Vila Seoane, M. 

Framing China: 

The Belt and Road Initiative in Argentine national media outlets 

ISSN 2386-7876 – © 2023 Communication & Society, 36(4), 155-174 

163

5. Results 

The results are presented in three subsections. The first one shows results on the number of 

articles published by Argentine media outlets on the BRI. The second subsection examines 

the role of foreign news agencies as sources of articles in Argentina media outlets, followed 

by a final subsection on what types of sources were cited within each article framing the BRI. 

5.1. Frames of the BRI in Argentina media outlets 

From 2013-2022, among the 272 articles about the BRI published by Argentine media organisa-

tions, 41% contained only the frame that represents the BRI as an opportunity, 35% only had 

the frame that portrays the BRI as a threat, and the remaining 24% included both frames. 

However, this pattern varied according to whom was in the presidency and other contextual 

factors. 

During the Presidency of CFK (2013-2015), the analysed media published fewer than ten 

articles about the BRI per year, which mirrors the weak interest that Argentinian authorities 

initially had in the initiative. This limited reporting continued during the first year of 

President Macri’s government, but in 2017, after Macri participated in the first Belt and Road 

Forum in Beijing, the trend began to change. In that year, more than 10 articles were published 

with BRI frames, and most of them (10 out of 14) conveyed frames that the Chinese initiative 

was an opportunity for Argentina. During the last two years of the Macri administration (2018-

2019), the number of articles reporting on the BRI continued to increase. In 2018, the number 

of articles that framed the BRI as an opportunity was slightly above those portraying it as a 

threat (6 vs. 4 articles), while the results inverted in 2019 (6 vs. 7 articles). 

In 2020, Argentine media outlets dedicated far more articles to the BRI. Two reasons 

explain such growth. First, after the results of the national elections of October 27, 2019, media 

articles began speculating that the new ruling centre-left coalition, led by President 

Fernández, would formally join the BRI promptly. Second, the rising global tensions between 

the US and China led to more reports from Argentine media outlets about this geopolitical 

rivalry and the BRI. However, fewer articles on this topic were published in 2021 than in 2020 

(38 vs. 48), although the number was still higher than in all other earlier years of the series. 

Perhaps this reduced interest was related to President Fernandez not immediately joining the 

BRI as expected. 

Until 2021, the negative frame about the BRI prevailed in the 167 articles published by 

Argentina media outlets. Indeed, the negative frame was present in 40% of this subset (versus 

36% for articles with only the positive frame and 25% for articles with both). However, this 

trend changed during the two months under analysis during the following year. On 6 February 

2022, during a meeting in Beijing between President Fernandez and President Xi, Argentina 

announced that it had joined the BRI. In January and February 2022, Argentine media outlets 

published the largest quantity of articles about the initiative (105 in total), with articles 

propagating only a positive frame prevailing over those conveying the BRI as a threat (49% vs. 

29% respectively). Thus, the coverage in 2022 explains why positive framing prevailed in the 

total corpus of articles under analysis; otherwise, the negative frame would have been slightly 

higher. 

Nevertheless, not all media organisations published articles framing the BRI in similar 

proportions. Figure 1 shows the number of articles in each newspaper that framed the BRI 

only as an opportunity, only as a threat, or with both frames. The quantities suggest a three-

tier classification of the newspapers. 

  



Vila Seoane, M. 

Framing China: 

The Belt and Road Initiative in Argentine national media outlets 

ISSN 2386-7876 – © 2023 Communication & Society, 36(4), 155-174 

164

Figure 1. Frames of the BRI in Argentine media outlets. 

 

Source: Own elaboration. 

The first group contains media outlets that produced articles with a clear bias in favour of the 

BRI: Página 12 and Télam. This standpoint is reasonable for the state agency since it propagates 

the government’s official policy toward China, which has remained positive regardless of the 

political party in power during the period under analysis. For example, a Télam article cited 

the Argentine ambassador to China, who said that the BRI aims to “[…] build a new type of 

international relations by extending high-quality development and stimulating global 

innovation.” This, in his opinion, will “create a favourable framework for the deployment of 

the Argentine development agenda” (Vaca Narvaja, 2022). Similarly, Página 12 articles praised 

infrastructure projects and the expected Chinese investments in Argentina due to its 

accession to the BRI. The articles also highlighted that joining the initiative will lead to “the 

participation of Argentine suppliers in these projects and the increase of exports to China and 

to all of Asia” (Dellatorre, 2022). The ownership structure of Página 12 explains the pro-BRI 

bias that its articles conveyed. The media outlet is part of Grupo Octubre, an Argentine 

multimedia company led by Víctor Santa María, a trade unionist who presides over the 

Justicialist Party (Peronist) chapter of the city of Buenos Aires. Therefore, the newspaper 

distributed views consistent with the centre-left Justicialist Party, which has historically 

favoured a close partnership with China. 

The second group is composed of media outlets that sought to produce a more balanced 

coverage of the BRI, such as Clarín and Perfil, though to different degrees. These media outlets 

published articles with only positive, only negative, and (especially) both frames. Therefore, 

their journalistic practice is closer to the professional idea of reporting different views about 

an issue –in this case, the pros and cons of the BRI. For example, an article from Perfil 

highlighted that Latin American countries joined the BRI to gain access to “Chinese financing 

for energy, road, port and other types of works.” However, it also warned about the potential 

risks of debt and the requirements of employing “Chinese material, labour and know-how” 

in such projects (Barrio, 2018). The inclusion of Perfil in this group was unsurprising since this 

newspaper claims to avoid siding with any major political rifts in the country. However, the 

results for Clarín are rather unexpected because this media outlet is a publicly known 

spreader of staunch anti-Peronist views, preferring those of the Let’s Change coalition. 



Vila Seoane, M. 

Framing China: 

The Belt and Road Initiative in Argentine national media outlets 

ISSN 2386-7876 – © 2023 Communication & Society, 36(4), 155-174 

165

Nevertheless, the organisation published a balanced number of articles both against and in 

favour of the BRI. Indeed, although Clarín’s articles communicated criticisms of the BRI, they 

also published articles by the Chinese ambassador and many other Argentine government 

officials and members of civil society who expressed positive opinions about the initiative. 

The third group encompasses media outlets that portrayed the BRI as more of a threat 

than as an opportunity. Infobae unequivocally exemplifies this group. Indeed, Infobae circu-

lated 54% of the negative articles about the BRI in the corpus. The most negative articles did 

not mention the authorship, which casts doubt on whether they were written by journalists 

within the media or paid for by external sources. Furthermore, their titles clearly portrayed 

the BRI as a threat, with examples like: i) “The dark side of Chinese investments: ecological 

disaster and labour exploitation” (Infobae, 2019); ii) “For the renovation of an airport, Uganda 

is the latest victim of the ‘debt trap’ of the Xi Jinping regime” (Infobae, 2021); and iii) “Ports, 

trade and military expansion: the imperial strategy of the Chinese regime” (Infobae, 2022). 

This bias can be explained by the editorial line of Infobae, which is closely aligned with US 

foreign policy. Indeed, Infobae critics use the term “infoembassy” (infoembajada) to denounce 

the presumably close links between this media outlet and the US Embassy in Argentina. 

Although no public sources have confirmed these allegations, the analysis does show that 

Infobae prioritises the US government’s views about China, though they also had a minority 

of articles conveying only the frame of the BRI as an opportunity. La Nación had a higher 

percentage of articles with a frame portraying the BRI as a threat, which became more pro-

nounced after 2019. As will be detailed below, this can be explained by which was the ruling 

coalition in power. Finally, La Izquierda Diario, a left-wing newspaper, though it did not cover 

the BRI as much as the other sources, also gave preference to a negative frame, which parallels 

this media outlet’s condescending view of what they understand as the Stalinist bureaucracy 

of the Chinese Communist Party. The criticism against China that this left-wing media outlet 

propagates contradicts the claim by some US authors that left-leaning parties uncritically side 

with China (Ellis, 2021). 

Figure 2 explores how reports about the BRI by Argentine media outlets vary according 

to whether they had an anti- or pro-government editorial line. Only media outlets that have 

supported one of the coalitions in power are plotted. Infobae, Clarín and La Nación had an 

adversarial position to the governments of CFK and Alberto Fernández but were pro-

government during the administration of Macri. Oppositely, Página 12 supported the CFK and 

the Fernández administration, whilst it was a fierce critic of the Macri administration. 

Regarding the coverage of the BRI during the Macri administration, Infobae and La Nación 

kept a balance of articles framing the initiative as an opportunity and as a threat. This was in 

line with the favourable coverage they had of the centre-right political alliance in power. 

Likewise, when the centre-left Fernández administration came to power, these media outlets 

prioritised the publication of articles framing the BRI as a threat, a pattern that was especially 

pronounced in the reporting of Infobae. In fact, from 2020-2022, Infobae published 41 of the 52 

articles that had only a negative frame about the BRI. This negative reporting could also be a 

result of Infobae echoing the Trump administration’s criticisms of the BRI and subsequent 

ones by the Biden administration. Therefore, in these two cases, the reporting about the BRI 

was dependent on the media outlets’ affinities with the administration in power in Argentina. 

The remaining two media outlets did not follow such a pattern. In the case of Clarín, it would 

have been reasonable to find a similar trend as in Infobae and La Nación, because this media 

outlet is known for its support of the Macri administration and its adversarial positions to the 

other two. Nonetheless, in all periods under analysis, Clarín published more articles framing 

the BRI as an opportunity than as a threat. Finally, Página 12 maintained its positive reporting 

of the BRI, even when the Macri administration, which they opposed, governed the country. 

In summary, at least in the cases of Infobae and La Nación, reports on the BRI seem to 

have been influenced by the administration in power. If the country was ruled by the political 



Vila Seoane, M. 

Framing China: 

The Belt and Road Initiative in Argentine national media outlets 

ISSN 2386-7876 – © 2023 Communication & Society, 36(4), 155-174 

166

alliance that the media outlet supported, the coverage was balanced; when the ruling coalition 

that they opposed ruled, the media outlets produced more articles with a negative frame 

about the BRI. In other words, the political polarisation in the country shaped how these two 

media organisations reported on the BRI. 

Figure 2. Frames of the BRI in Clarín, Infobae, La Nación, and Página 12, according to 

the ruling administration. 

 

  

Source: Own elaboration. 

5.2. The role of foreign news agencies as sources of articles in Argentina media outlets 

Among the articles retrieved about the BRI, 50 (18.3%) explicitly mentioned at the top or 

bottom of the article that they were partially or entirely sourced from one or more foreign 

media companies. In total, fourteen different foreign sources were identified, all based in the 

US or European countries (mainly from the UK, Spain, France and Germany). None of these 

articles was overtly sourced from Chinese media firms. This result indicates the preference 

of Argentine media outlets to cover the BRI based on Western news companies. Except for 

two Spanish media organisations (EFE and El País), these articles that acknowledged the use 

of foreign news agencies primarily framed the BRI as a threat (50% or more). Moreover, in the 

case of the most mentioned foreign news agencies in these articles (AP, AFP, Bloomberg and 

Reuters), 67% or more framed the BRI as a threat. 

This result supports the findings in the literature indicating that Western media 

companies convey negative frames and perceptions about China in general. This was 

particularly noteworthy in the cases of Bloomberg and The New York Times, whose articles 

were directly translated and conveyed in Spanish by Clarín, Infobae, and Perfil via sections 

devoted to news from those two sources. In certain cases, the articles exhibited a biased 

viewpoint. For example, Perfil translated a Bloomberg News (2019) article, titled “Seven risks 

of China’s Belt and Road projects.” At other times, foreign news agencies reproduced 

elements of both frames about the BRI, but tended to prioritise the US government’s 

viewpoint that the BRI poses a threat. For instance, Clarín translated a report from The New 

York Times into Spanish, which included this phrase: “The United States has warned allies in 



Vila Seoane, M. 

Framing China: 

The Belt and Road Initiative in Argentine national media outlets 

ISSN 2386-7876 – © 2023 Communication & Society, 36(4), 155-174 

167

the region about the risks of doing business with Beijing, highlighting potential dangers such 

as shoddy construction, predatory lending and espionage” (Semple, 2020). 

This result also backs the viewpoint of Chinese scholars, who judge that Latin American 

media outlets are too Western-centric, either through training, an ideological preference or 

a lack of funds, which leads to the reproduction of Western biases in reports about China 

(Guo, 2018). Indeed, none of the Argentine media outlets under investigation had a corre-

spondent in China during the period under analysis. The preference for Western sources also 

points to the historically well-known pattern of the north-to-south flow of news that Galtung 

and Ruge described decades ago, which, although somewhat challenged by the rise of 

counterhegemonic media and social media, remains quite influential. Although the Internet 

and social media have indeed facilitated transnational media flows, Western media and news 

agencies still hold significant influence over Argentine media as trustworthy sources and are 

considered to have a higher status than Chinese media outlets. 

Be that as it may, blaming foreign media sources, as Chinese scholars do, insufficiently 

explains the type of coverage that China receives in local media. In fact, the number of articles 

explicitly based on such sources was not significant (18.3%). Moreover, even though these 

articles may acknowledge foreign news agencies as sources, in the cases when the articles 

were not direct translations, the journalists of Argentina media outlets may have introduced 

or highlighted the negative frames about the BRI on their own. As the next section shows, 

other dynamics were also at play. 

5.3. Frames according to the sources cited within the articles of Argentine media outlets 

Whilst the previous section considered whether an article was sourced completely or partially 

from a foreign source, this section takes a more fine-grained approach by examining the 

different sources cited within the articles. Figures 3A and 3B plot the percentages of source 

types by nationality mentioned within each article that conveyed the frame of the BRI as an 

opportunity and as a threat, respectively. 

On the one hand, some of the results are unsurprising, such as the source type and 

nationality of the actors propagating the frame of the BRI as an opportunity. For example, 

numerous articles cited Chinese sources, comprising statements by President Xi, Foreign 

Minister Wang Yi and op-eds by the Chinese ambassador in Argentina, among other official 

Chinese sources. Likewise, Argentine government officials were the most frequent sources 

mentioned in articles that reproduced the frame of the BRI as an opportunity, justifying the 

need to join the initiative to contribute to the country’s development. Similarly, it was quite 

reasonable to find that US and European government officials, journalists and academics were 

quoted directly in numerous articles that communicated the frame of the BRI as a threat. For 

example, the US president, vice president, and the secretary of state, among other public 

officials, appeared prominently as sources criticising the BRI. Likewise, to a lesser extent, 

journalists and academics from the US and European countries were cited, expressing critical 

viewpoints about the BRI. 

On the other hand, some of the results indicate two further dynamics beyond what is 

expected. Perhaps one of the main differences with the results of the previous section is that 

Chinese sources were frequently incorporated in the analysed articles; however, these were 

mainly parts of statements made by Chinese public officials. Therefore, Chinese views did 

appear in Argentine media articles, which contradicts the claims by Chinese academics that 

such perspectives tend to be ignored. Nonetheless, it is accurate to say that Argentine media 

did not reproduce full articles from Chinese media outlets in Spanish, as it did with Western 

ones, such as Bloomberg and the The New York Times.  



Vila Seoane, M. 

Framing China: 

The Belt and Road Initiative in Argentine national media outlets 

ISSN 2386-7876 – © 2023 Communication & Society, 36(4), 155-174 

168

Figure 3. A). Percentages of source types, by nationality, cited in articles that framed 

the BRI as an opportunity (Total citations of sources: 235). B) Percentages of source 

types, by nationality, cited in articles that framed the BRI as a threat (Total citations of 

sources: 243). 

 

 

Source: Own elaboration. 



Vila Seoane, M. 

Framing China: 

The Belt and Road Initiative in Argentine national media outlets 

ISSN 2386-7876 – © 2023 Communication & Society, 36(4), 155-174 

169

Apart from that, both figures show that the category of journalist/author plays a prominent 

role. This tag covers the propagation of a frame of the BRI either as an opportunity or as a 

threat directly communicated by the Argentine author of the article. Sometimes, the 

journalists were from the media companies under analysis, but in many other cases, they were 

external individuals invited for an op-ed or to explain the relations between Argentina-China, 

Argentina-US or both. What is interesting about this category is that it indicates that these 

authors held opposite views about the BRI. In fact (as Figure 3B shows), this source type was 

the most prone to conveying a negative frame about the BRI and (as Figure 3A shows) the 

second most prone to conveying a positive frame about the BRI, thus evoking different aspects 

of the identified frames. 

In general, the articles in the journalist/author category were not only op-eds or reports 

on BRI projects and China but rather reports on cleavages in Argentine domestic politics. 

Indeed, in many cases, authors expressed (and mostly speculated about) the impacts that the 

BRI may have on Argentina’s foreign policy and its development model. For instance, critics 

opposed political parties and politicians encouraging closer ties with China, supporting 

instead a realignment with the US and the liberal values it claims to defend. In opposition, 

advocates reproduced a frame of the BRI as an opportunity, arguing for a closer partnership 

with China rather than persisting with the traditional prioritisation of relations with the US 

and European countries. These polarised views mirror the cleavages that exist in Argentina’s 

domestic politics, which shape the different foreign policy preferences that the Argentine 

journalists and authors of these articles may have vis-à-vis the rivalry between China and the 

US. In summary, the various media outlets under analysis show the fragmentary interpreta-

tions that various Argentine actors have about China. 

6. Conclusion 

This article argued that the reports on China by the national media of foreign states matter 

when understanding the perceptions that citizens may acquire about the Asian nation and its 

initiatives. Indeed, the role of national media outlets represents an important link that 

corrects the simplistic argument that increased Chinese investments in foreign countries do 

not necessarily translate into a more positive image of China in recipient states. Considering 

the BRI, this article proposed two opposite frames to study how national media outlets report 

on the initiative: either as an opportunity or as a threat. The results contradict the under-

standing of Chinese academics, who blame the sourcing from Western media for the biases 

present in the national media of foreign states. Although this trend is present, it does not 

sufficiently explain the diverse opinions found in national media. The findings suggest that 

criticisms against Chinese projects have also been driven by domestic political cleavages, where 

a heterogeneous group of local actors opposes, for manifold reasons, closer ties with China. 

Empirically, this article contributes to the literature investigating how foreign media 

reports on China and the BRI by examining the reporting of Argentine national media from 

2013–2022. The findings indicate that the frame that represents the BRI as an opportunity 

prevailed (41%), though slightly above the frame that portrays it as a threat (35%). The rest of 

the articles included both frames, as the professional journalism ethical code would suggest. 

Therefore, the increasing Chinese investments in the country and its presence in numerous 

economic sectors of Argentina did not necessarily transform into overwhelming positive 

coverage of the BRI. Furthermore, the analysis showed that national media firms had different 

patterns of reproducing the two BRI frames. Some conveyed largely positive frames (e.g., 

Página 12, Télam), some conveyed chiefly negative frames (e.g., Infobae, La Nación), and others 

were relatively balanced (e.g., Clarín, Perfil). These differences seem to be related to the 

specific editorial lines of the newspapers and their affinities to national political coalitions. 

Lastly, the article confirmed that national media firms’ articles that reproduced Western news 

agencies’ sources or that employed Western sources as the main input for their articles were 



Vila Seoane, M. 

Framing China: 

The Belt and Road Initiative in Argentine national media outlets 

ISSN 2386-7876 – © 2023 Communication & Society, 36(4), 155-174 

170

inclined to propagate negative frames about the BRI. However, this was not the only source 

of critical views about the Chinese initiative. The results showed that journalists and 

Argentine authors who write op-eds and report news on China and the BRI equally expressed 

the frame of the BRI as a threat. These views represent political positions contrary to –or at 

least concerned about– closer relations between Argentina and China and, in some cases, 

reasonable concerns about the impacts of Chinese projects. 

Finally, various future research lines could extend the findings of this article. For 

example, the proposed framing approach could be employed to compare how media 

companies in different states report on the BRI and other Chinese initiatives. Likewise, the 

role of visual framing needs further investigation since it has become quite relevant both in 

traditional media outlets and in many social networks. Moreover, this research avenue could 

be extended via audience research methods to explore the extent to which different media 

frames, in comparison to other factors, influence citizens’ perceptions of China. Finally, China 

has announced various cooperation agreements with media outlets from Argentina and other 

Latin American countries to address the public diplomacy challenges it faces in the region. 

Future research could explore the effects of such agreements on how China is covered and 

on the practice of journalism. 

References 

Armony, A. C. (2012). A view from afar: How Colombia sees China. The China Quarterly, 209, 

178-197. https://www.doi.org/10.1017/S0305741011001536 

Barrio, F. F. (2018, September 10). América Latina y China: Cómo evitar otra ‘relación carnal’. 

Perfil. Retrieved from https://www.perfil.com/noticias/elobservador/america-latina-y-

china-como-evitar-otra-relacion-carnal.phtml 

Bernal-Meza, R. & Zanabria, J. M. (2020). A goat’s cycle: The relations between Argentina and 

the People’s Republic of China during the Kirchner and Macri administrations (2003-

2018). In R. Bernal-Meza & L. Xing (Eds.), China-Latin America relations in the 21st Century 

(pp. 111-145). Cham: Palgrave Macmillan. Retrieved from  

https://link.springer.com/chapter/10.1007/978-3-030-35614-9_5 

Blinder, D. (2017). Bases espaciales extranjeras: La construcción de un imaginario sobre China 

y Europa en la prensa y la política argentinas. Revista Iberoamericana de Ciencia, 

Tecnología y Sociedad-CTS, 12(36), 61-83. 

Blinder, D. & Vila Seoane, M. (2023). Presiones estadounidenses a la cooperación tecnológica 

con China: el caso del sector nuclear de Argentina. Relaciones Internacionales, 53, 91-110. 

https://www.doi.org/10.15366/relacionesinternacionales2023.53.005 

Blinken, A. J. (2022, May 26). The administration’s approach to the People’s Republic of China. 

U.S. Department of State. Retrieved from https://www.state.gov/the-administrations-

approach-to-the-peoples-republic-of-china/ 

Bloomberg News (2019, April 9). Siete riesgos de los proyectos del Cinturón y Ruta de la Seda de 

China. Perfil. Retrieved from https://www.perfil.com/noticias/bloomberg/bc-siete-

riesgos-de-los-proyectos-del-cinturon-y-ruta-de-la-seda.phtml 

Bolinaga, L. & Slipak, A. (2015). El consenso de Beijing y la reprimarización productiva de 

América Latina: el caso argentino. Problemas del Desarrollo, 46(183), 33-58. 

https://www.doi.org/10.1016/j.rpd.2015.10.003 

Broomfield, E. V. (2003). Perceptions of danger: The China threat theory. Journal of 

Contemporary China, 12(35), 265-284. https://www.doi.org/10.1080/1067056022000054605 

Cancillería. (2018, July 25). Un nuevo impulso a la relación estratégica con China. Retrieved from 

https://www.cancilleria.gob.ar/es/actualidad/boletin/un-nuevo-impulso-la-relacion-

estrategica-con-china 

Casa Rosada (2017, May 15). El Presidente expuso en el foro “Una Franja y una Ruta para la 

Cooperación Internacional”. Casa Rosada Presidencia. Retrieved from  



Vila Seoane, M. 

Framing China: 

The Belt and Road Initiative in Argentine national media outlets 

ISSN 2386-7876 – © 2023 Communication & Society, 36(4), 155-174 

171

https://www.casarosada.gob.ar/slider-principal/39552-el-presidente-expuso-en-el-

foro-una-franja-y-una-ruta-para-la-cooperacion-internacional 

CEPAL (2018, December 7). Iniciativa china de la Franja y la Ruta es una oportunidad para 

inversiones inclusivas y sostenibles: CEPAL. Comisión Económica Para América Latina y El 

Caribe. Retrieved from https://www.cepal.org/es/noticias/iniciativa-china-la-franja-la-

ruta-es-oportunidad-inversiones-inclusivas-sostenibles-cepal 

CFKArgentina (2014, July 18). La relación entre Argentina y China es una verdadera política de 

Estado. Retrieved from https://www.cfkargentina.com/cristina-kirchner-jinping-visita-

oficial-china/ 

Chan, S. I. & Song, W. (2020). Telling the China story well: A discursive approach to the 

analysis of Chinese foreign policy in the ‘Belt and Road’ Initiative. Chinese Political Science 

Review, 5(3), 417-37. https://www.doi.org/10.1007/s41111-020-00146-1 

Chen, S. & Gunster, S. (2019). China as Janus: The framing of China by British Columbia’s 

alternative public sphere. Chinese Journal of Communication, 12(4), 431-448.  

https://www.doi.org/10.1080/17544750.2018.1530686 

Cheng, Y. (2018). Public opinions on the Belt and Road Initiative: A cross-cultural study. In Y. 

Cheng, L. Song & L. Huang (Eds.), The Belt & Road Initiative in the global arena (pp. 3-15). 

Singapore: Springer Singapore. https://www.doi.org/10.1007/978-981-10-5921-6_1 

Costa, C. M. (2020). The words of the Belt and Road Initiative: A Chinese discourse for the 

world? In F. J. B. S. Leandro & P. A. B. Duarte (Eds.), The Belt and Road Initiative (pp. 23-

44). Singapore: Springer Singapore. https://www.doi.org/10.1007/978-981-15-2564-3_2 

D’Hooghe, I. (2005). Public diplomacy in the People’s Republic of China. In J. Melissen (Ed.), 

The new public diplomacy (pp. 88-105). London: Palgrave Macmillan. 

Dellatorre, R. (2022, February 6). China: Alberto Fernández anunció acuerdos de financiamiento 

por U$S 23.700 millones. Página 12. Retrieved from https://www.pagina12.com.ar/399924-

china-alberto-fernandez-anuncio-acuerdos-de-financiamiento-p 

Eichenauer, V. Z., Fuchs, A. & Brückner, L. (2020). The effects of trade, aid, and investment on 

China’s image in Latin America. Journal of Comparative Economics, S0147596720300627. 

https://www.doi.org/10.1016/j.jce.2020.08.005 

Ellis, R. E. (2021, February 11). New directions in the deepening Chinese-Argentine engagement. 

Global Americans. Retrieved from https://theglobalamericans.org/2021/02/new-

directions-in-the-deepening-chinese-argentine-engagement/ 

Entman, R. M. (1993). Framing: toward clarification of a fractured paradigm. Journal of 

Communication, 43(4), 51-58. https://www.doi.org/10.1111/j.1460-2466.1993.tb01304.x 

Escudé, C. (2011). La inserción internacional de Argentina frente al ascenso de China. Consejo 

Argentino para las Relaciones Internacionales. Retrieved from  

https://cari.org.ar/pdf/china_insercion_argentina.pdf 

Golan, G. J. & Lukito, J. (2015). The rise of the dragon? Framing China’s global leadership in 

elite American newspapers. International Communication Gazette, 77(8), 754-772.  

https://www.doi.org/10.1177/1748048515601576 

Guo, C. (2018). La construcción de la imagen de China en América Latina en el siglo XXI. In B. 

Wu (Ed.), Pensamiento social chino sobre América Latina (pp. 291-314). Consejo 

Latinoamericano de Ciencias Sociales. CLACSO.  

https://www.doi.org/10.2307/j.ctvnp0jw3 

Infobae (2022, January 6). Puertos, comercio y expansión militar: La estrategia imperial del 

régimen chino. Infobae. Retrieved from  

https://www.infobae.com/america/mundo/2022/01/06/puertos-comercio-y-expansion-

militar-la-estrategia-imperial-del-regimen-chino/ 

Infobae (2021, December 27). Por la renovación de un aeropuerto Uganda es la última víctima de 

la ‘trampa de la deuda’ del régimen de Xi Jinping. Infobae. Retrieved from 

https://www.infobae.com/america/mundo/2021/12/27/por-la-renovacion-de-un-



Vila Seoane, M. 

Framing China: 

The Belt and Road Initiative in Argentine national media outlets 

ISSN 2386-7876 – © 2023 Communication & Society, 36(4), 155-174 

172

aeropuerto-uganda-es-la-ultima-victima-de-la-trampa-de-la-deuda-del-regimen-

de-xi-jinping/ 

Infobae (2019, October 30). El lado oscuro de las inversiones chinas: Desastre ecológico y 

explotación laboral. Infobae. Retrieved from https://www.infobae.com/america/america-

latina/2019/10/30/el-lado-oscuro-de-las-inversiones-chinas-desastre-ecologico-y-

explotacion-laboral/ 

Kuteleva, A. & Vasiliev, D. (2021). China’s Belt and Road Initiative in Russian media: Politics of 

narratives, images, and metaphors. Eurasian Geography and Economics, 62(5-6), 582-606. 

https://www.doi.org/10.1080/15387216.2020.1833228 

Laufer, R. (2013). Argentina-China: New courses for an old dependency. Latin American Policy, 

4(1), 123-143. https://www.doi.org/10.1111/lamp.12008 

Li, X. (2012). Images of China: A comparative framing analysis of Australian current affairs 

programming. Intercultural Communication Studies, XXI(1), 173-188. 

Lugones, P. (2019). Reunión reservada en Washington Estados Unidos le planteó a Massa su 

preocupación por cómo sería un posible gobierno de Alberto Fernández. Clarín. Retrieved 

from https://www.clarin.com/politica/unidos-planteo-massa-preocupacion-posible-

gobierno-alberto-fernandez_0_2F2d5qub.html 

Madrid-Morales, D. (2017). China’s digital public diplomacy towards Africa: Actors, messages 

and audiences. In K. Batchelor & X. Zhang (Eds.), China-Africa Relations: Building Images 

through Cultural Cooperation, Media Representation and Communication (pp. 129-146). 

London: Routledge. 

Mingjiang, L. (2008). China debates soft power. The Chinese Journal of International Politics, 

2(2), 287-308. https://www.doi.org/10.1093/cjip/pon011 

Mora, S. (2018). Resistencias sociales a la cooperación de China en infraestructura: las 

represas Kirchner-Cepernic en Argentina. Colombia Internacional, 94, 53-81. 

Mora, S. (2022). Land grabbing, power configurations and trajectories of China’s investments 

in Argentina. Globalizations, 19(5), 696-710.  

https://www.doi.org/10.1080/14747731.2021.1920197 

Ospina Estupinan, J. D. (2017). The coverage of China in the Latin American press: Media 

framing study. Cogent Arts & Humanities, 4(1).  

https://www.doi.org/10.1080/23311983.2017.1287319 

Oviedo, E. D. (2015). El ascenso de China y sus efectos en la relación con Argentina. Estudios 

Internacionales, 47(180), 67-90. https://www.doi.org/10.5354/0719-3769.2015.36432 

Oviedo, E. D. (2018). Chinese capital and Argentine political alternation: from dependence to 

autonomy? Chinese Political Science Review, 3(3), 270-296.  

https://www.doi.org/10.1007/s41111-018-0092-4 

Pan, C. (2015). Knowledge, desire and power in global politics: Western representations of China’s 

rise. Cheltenham: Edward Elgar. 

Peng, Z. (2004). Representation of China: An across time analysis of coverage in The New York 

Times and Los Angeles Times. Asian Journal of Communication, 14(1), 53-67.  

https://www.doi.org/10.1080/0129298042000195170 

Prates, I., Lages, C. & Menezes, V. (2020). A Belt and Road Initiative na mídia brasileira. Estudos 

Internacionais: Revista De Relações Internacionais Da PUC Minas, 8(3), 128-151. 

Rajah, R. & Leng, A. (2019, December 18). Chart of the week: Global trade through a US-China 

lens. Lowy Institute. Retrieved from https://www.lowyinstitute.org/the-

interpreter/chart-week-global-trade-through-us-china-lens 

Ramírez, C. D. (2012). The effect of “China bashing” on Sino-American relations. Journal of 

Chinese Political Science, 17(3), 291-311. https://www.doi.org/10.1007/s11366-012-9203-5 

Rodríguez-Wangüemert, C. U. de L. L., Rodríguez-Breijo, V. U. de L. L. & Pestano-Rodríguez, 

J.-M. U. de L. L. (2019). The framing of China on Spanish television. Communication & 

Society, 32(3), 123. https://www.doi.org/10.15581/003.32.3.123-137 



Vila Seoane, M. 

Framing China: 

The Belt and Road Initiative in Argentine national media outlets 

ISSN 2386-7876 – © 2023 Communication & Society, 36(4), 155-174 

173

Roy, D. (1996). The “China threat” issue: major arguments. Asian Survey, 36(8), 758-771. 

https://www.doi.org/10.2307/2645437 

Saguier, M. & Vila Seoane, M. F. (2022). Argentina and the spatial politics of extractive 

infrastructures under US–China tensions. In S. Schindler & J. DiCarlo (Eds.), The rise of 

the infrastructure state: How US-China rivalry shapes politics and place worldwide (pp. 153-

166). Bristol: Bristol University Press. 

Semple, K. (2020). China extiende su influencia en el Caribe e inquieta a Estados Unidos. Clarín. 

Retrieved from https://www.clarin.com/new-york-times-international-weekly/china-

extiende-influencia-caribe-inquieta-unidos_0_EdYFHKibEq.html 

Shah, A. R. (2021). Revisiting China threat: the US’ securitization of the ‘Belt and Road 

Initiative.’ Chinese Political Science Review. https://www.doi.org/10.1007/s41111-021-

00179-0 

Shixue, J. & Mallimaci, F. (Eds.) (2018). La Franja y la Ruta: Iniciativa China de cooperación con 

América Latina y el Caribe. Ushuaia: UNTDF. 

Sparks, C. (2010). Coverage of China in the UK national press. Chinese Journal of 

Communication, 3(3), 347-365. https://www.doi.org/10.1080/17544750.2010.499637 

State Council of the People’s Republic of China (2015, March 30). Action plan on the Belt and 

Road Initiative. Retrieved from  

http://english.www.gov.cn/archive/publications/2015/03/30/content_281475080249035.ht

m 

Teo, P. & Xu, H. (2021). A Comparative analysis of Chinese and American newspaper reports 

on China’s Belt and Road Initiative. Journalism Practice, 1-20.  

https://www.doi.org/10.1080/17512786.2021.1981149 

U.S. Department of State (2020, September 29). China’s environmental abuses. Retrieved from 

https://2017-2021.state.gov/chinas-environmental-abuses/index.html 

U.S. Southern Command. (2018). Posture statement of Admiral Kurt W. Tidd, Commander, United 

States Southern Command, before the 115th Congress. Retrieved from 

https://www.southcom.mil/Portals/7/Documents/Posture%20Statements/SOUTHCOM_

2018_Posture_Statement_FINAL.PDF?ver=2018-02-15-090330-243 

Vaca Narvaja, S. (2022, February 18). Oportunidades y desafíos de la cooperación y amistad con 

China. Télam. Retrieved from https://www.telam.com.ar/notas/202202/583950-

oportunidades-desafios-cooperacion-china.html 

Vaca Narvaja, S. & Zhan, Z. (Eds.) (2018). China América Latina y la geopolítica de la nueva ruta 

de la seda. Buenos Aires: Universidad Nacional de Lanús. 

Van Gorp, B. (2005). Where is the frame?: victims and intruders in the Belgian press coverage 

of the asylum issue. European Journal of Communication, 20(4), 484-507.  

https://www.doi.org/10.1177/0267323105058253 

Van Gorp, B. (2010). Strategies to take subjectivity out of framing analysis. In P. D’Angelo & J. 

A. Kuypers (Eds.), Doing news framing analysis (pp. 84-109). New York: Routledge. 

Vincent, L. (2017). El kirchnerismo y los medios: entre el control y la polarización. Temas y 

Debates, 34(21), 101-124. 

Vila Seoane, M. F. (2023). China’s digital diplomacy on Twitter: The multiple reactions to the 

Belt and Road Initiative. Global Media and Communication.  

https://www.doi.org/10.1177/17427665231185697 

Vuori, J. A. (2018). Let’s just say we’d like to avoid any great power entanglements: 

Desecuritization in post-Mao Chinese foreign policy towards major powers. Global 

Discourse, 8(1), 118-136. https://www.doi.org/10.1080/23269995.2017.1408279 

Xi, J. (2017, May 15). Full text of President Xi’s speech at opening of Belt and Road forum. Ministry 

of Foreign Affairs of the People’s Republic of China. Retrieved from  

https://www.fmprc.gov.cn/mfa_eng/zxxx_662805/t1465819.shtml 



Vila Seoane, M. 

Framing China: 

The Belt and Road Initiative in Argentine national media outlets 

ISSN 2386-7876 – © 2023 Communication & Society, 36(4), 155-174 

174

Xi, J. (2019, April 26). Working together to deliver a brighter future for Belt and Road cooperation. 

Ministry of Foreign Affairs of the People’s Republic of China. Retrieved from  

https://www.fmprc.gov.cn/mfa_eng/zxxx_662805/t1658424.shtml 

Xie, Y. & Jin, Y. (2022). Global attitudes toward China: trends and correlates. Journal of 

Contemporary China, 31(133), 1-16. https://www.doi.org/10.1080/10670564.2021.1926088 

Yan, X. (2014). From keeping a low profile to striving for achievement. The Chinese Journal of 

International Politics, 7(2), 153-184. https://www.doi.org/10.1093/cjip/pou027 

Yang, H. & van Gorp, B. (2021). A frame analysis of political-media discourse on the Belt and 

Road Initiative: Evidence from China, Australia, India, Japan, the United Kingdom, and 

the United States. Cambridge Review of International Affairs, 1-27.  

https://www.doi.org/10.1080/09557571.2021.1968794 

Yang, Y. E. & Liu, X. (2012). The ‘China Threat’ through the lens of US print media: 1992-2006. 

Journal of Contemporary China, 21(76), 695-711.  

https://www.doi.org/10.1080/10670564.2012.666838 

Yuan, Z. & Fu, Q. (2020). Narrative framing and the United States’ threat construction of rivals. 

The Chinese Journal of International Politics, 13(3), 419-453.  

https://www.doi.org/10.1093/cjip/poaa008 

Zhang, L. & Wu, D. (2017). Media representations of China: a comparison of China Daily and 

Financial Times in reporting on the Belt and Road Initiative. Critical Arts, 31(6), 29-43. 

https://www.doi.org/10.1080/02560046.2017.1408132 

Zhao, Y. (2013). China’s quest for “soft power”: imperatives, impediments and irreconcilable 

tensions? Javnost – The Public, 20(4), 17-29.  

https://www.doi.org/10.1080/13183222.2013.11009125 


