UNIVERSITY OF AMSTERDAM
X

UvA-DARE (Digital Academic Repository)

Neutral news. Forging a small states’ transnational media network, 1914—40

Kuitenbrouwer, V.

DOI
10.5040/9781350168916.ch-006

Publication date
2022

Document Version
Final published version

Published in
The Politics of Smallness in Modern Europe

License
Article 25fa Dutch Copyright Act (https://www.openaccess.nl/en/in-the-netherlands/you-share-
we-take-care)

Link to publication

Citation for published version (APA):

Kuitenbrouwer, V. (2022). Neutral news. Forging a small states’ transnational media network,
1914—40. In S. Kruizinga (Ed.), The Politics of Smallness in Modern Europe: Size, Identity
and International Relations since 1800 (pp. 115-132). Bloomsbury Academic.
https://doi.org/10.5040/9781350168916.ch-006

General rights

It is not permitted to download or to forward/distribute the text or part of it without the consent of the author(s)
and/or copyright holder(s), other than for strictly personal, individual use, unless the work is under an open
content license (like Creative Commons).

Disclaimer/Complaints regulations

If you believe that digital publication of certain material infringes any of your rights or (privacy) interests, please
let the Library know, stating your reasons. In case of a legitimate complaint, the Library will make the material
inaccessible and/or remove it from the website. Please Ask the Library: https://uba.uva.nl/en/contact, or a letter
to: Library of the University of Amsterdam, Secretariat, Singel 425, 1012 WP Amsterdam, The Netherlands. You
will be contacted as soon as possible.

UVA-DARE is a service provided by the library of the University of Amsterdam (https://dare.uva.nl)
Download date:26 Oct 2023


https://doi.org/10.5040/9781350168916.ch-006
https://dare.uva.nl/personal/pure/en/publications/neutral-news-forging-a-small-states-transnational-media-network-191440(bc28ce14-5d4e-4d44-af32-2761a6ed957f).html
https://doi.org/10.5040/9781350168916.ch-006

Neutral news. Forging a small states’ transnational
media network, 1914-40

Vincent Kuitenbrouwer

Smallness and ‘truth’

In 1955 the director of the Belgian press agency Belga, Daniél Ryelandt, gave a speech
at the twentieth anniversary celebration of its Dutch ‘sister, the General Dutch Press
Agency (Algemeen Nederlands Persbureau (ANP)). He lavished praise on his good
friend Herman van de Pol, the ANP’s director, who at the outbreak of the Second
World War in September 1939 had initiated a plan to create a joint news service
comprising the press agencies of the Oslo countries, involving cooperation amongst
the four Scandinavian countries, Belgium and the Netherlands. Ryelandt reflected that
at that time

the whole of the international news coverage was in hands of the big agencies, who
were precisely the press agencies of the three warring countries. [...] News for
those agencies had become an instrument to hit a certain target — which of course
meant that they derogated from the truth [...]. This was the case with the news
from the small states of Europe, who wanted to stay out of the war. News from
Sweden, for example came to Belgium via English or German channel - and the
other way around - which was not without danger for peace.!

Ryelandt’s speech highlights the key dilemma facing smaller press agencies in an age
of mass communication: How were they to defend themselves against the dominance
of the agencies of the ‘great powers’ and thereby help safeguard their neutral home
countries against propaganda? The war’s outbreak in September 1939 gave this question
burning urgency, but it was not new. The dilemma facing ‘small’ press agencies had
emerged in the late nineteenth century, when the advent of telegraphy led to the first
global electronic telecommunications network. The largest commercial press agencies
of the European countries — Britain (Reuters), France (Havas) and Germany (Wolff) —
formed a cartel in 1870, soon dubbed “The Ring’ or the ‘Big Three, dividing amongst
themselves the distribution of news throughout the entire world. Even the First World
War could not cause a permanent break in the cartel’s hold. The war did see a rise



116 The Politics of Smallness in Modern Europe

in propaganda messages broadcast by belligerent governments via press agencies in
their own and other countries, spurring the development of rival institutions in neutral
nations. But it took the outbreak of another world war for these self-described ‘small}
‘neutral’ agencies to form a ‘cartel’ of their own. In the autumn of 1939, the Dutch ANP’s
Van de Pol set up a communal, small state news service, communicating primarily via
an early form of telex technology, which allowed its members to send and receive text-
based messages via a special network that gave them a greater international reach. But
not long after the first messages were sent in February 1940 did the experiment come
to a halt, when Germany, on 10 May, invaded the Netherlands. After 1945, however,
the main participants, now baptized as ‘Group 39, resumed their cooperation.
This alliance, to be extended in the years that followed, still exists, dedicated to the
promotion of press freedom and the independence of press agencies.?

This small state news alliance provides an excellent entry point to examine its
members’ claims that it occupied a key position in spreading the ‘truth, countering
the ‘propaganda’ of ‘great’ powers, and bringing a vital ‘small’ perspective to global
affairs. As such, the correspondence amongst the representatives of these agencies
provides insight into how the concept of smallness was enacted within transnational
media networks. Key actors, however, rarely used the word ‘small’ to describe
themselves or their activities. They did use ‘neutral, however, to refer both to their
states” efforts to remain as independent as possible in an era of great power conflict
and to the trustworthiness of the news they reported - the opposite of propaganda.’
This contribution does not seek to prove the claim that small states’ representatives
are more trustworthy than those of self-described great powers. One relevant factor
in this respect is that the available source material, kept in the archive of the Dutch
press agency ANP, does not contain the actual news reports that were circulated by
the small state media network. The collection does, however, include the complete
correspondence of the top management of the cooperating agencies. This material
allows us to analyse the link between the two meanings of the concept ‘neutrality’ and
connect them analytically to the auto- and hetero-images of small states, particularly
in the Netherlands.

In so doing, this chapter places the Dutch press agency ANP front and centre.
The ANP was the main driver behind the cooperation amongst small state news
agencies on the eve of the Second World War and in the first decade after 1945. The
first section will explore the national context in which the Dutch worries about the
international press system emerged: as a small country with a large empire, it relied on
foreign wired telegraph networks, which led to a colonial communication crisis during
the First World War. As a result, actors in the Netherlands pioneered new wireless
technologies in the interwar years, which made the country an important hub in global
telecommunications. Although the Dutch took far longer than other small states to
establish its first national press agency - the ANP was not founded until 1935 - their
technological edge gave them a prominent position amongst the members of the Oslo
Group, a regional pact of neutral states created in 1930. The second section explores
the correspondence between the ANP and the press agencies cooperating with it. In
1939 Van de Pol managed to persuade his colleagues to work together internationally
by emphasizing the need to secure national independence. After the war, this complex



Neutral News 117

relation between internationalism and national interests continued in the work of
Group 39, culminating in an initiative for a European organization of press agencies.
As such, this chapter offers insights into the forging of a transnational media network
that challenged the news cartel that had emerged in the 1870s.

The origins of the Dutch international
communications network

In the second half of nineteenth century the advent of telegraphy revolutionized the
international news market. Only the major press companies of the time — Reuters,
Havas and Wolff — could muster enough capital to construct transoceanic telegraph
cables that connected all parts of the world. Instead of competing with one another, the
‘Big Three’ formed a cartel and divided the world into spheres of influence, ensuring
their monopoly in supplying national newspapers with international news.* In many
ways, Reuters was the most prominent agency at the time, as it had a monopoly on
news distribution over the entire British Empire as well as northwestern Europe. It
created the first global telegraph network, known as the ‘all red route) referring to the
colour demarcating the British Empire’s territories on world maps. Lacking the capital
to construct an independent telegraph line between the Netherlands and its main
colony in Southeast Asia, the Dutch government decided to link the Dutch East Indies
(current-day Indonesia) to Reuters’s global network in the 1870s. In peacetime this
communication line provided an efficient way for the Dutch to organize a telegraph
connection with their main colony, but in wartime it revealed its vulnerability. A first
warning for the Dutch government came during the South African War (1899-1902),
when the British imposed restrictions on telegraph communication from the East
Indies, banning coded messages.”

In the early twentieth century growing geopolitical tensions also manifested
themselves in the increasing strains amongst the members of the press agency cartel.
Many Germans, believing that Reuters was using their dominant position in the cartel
to slander their country, called for their press agency to adopt a more assertive strategy.®
In many ways, this hostility foreshadowed what was to come in the First World
War, when Germany and Great Britain engaged in an unprecedented propaganda
battle. Though officially neutral because it was not directly involved in the military
conflict — and therefore escaped the slaughter of the Western front — the Netherlands
was severely affected by the First World War, which exposed the vulnerabilities of its
position in the international system. One especially problematic facet of the situation
in the eyes of Dutch officials was the war’s disruptive effect on its bonds with the Dutch
East Indies. The British in particular, whose dominant navy ruled the waves, imposed
severe restrictions.” Most pressing was British dominion over the Dutch colonial
telegraph lines, which they completely controlled after cutting the German line at
the beginning of the war. Hence Reuters, which at the time cooperated closely with
the British authorities, had full rein over the main Dutch colonial communications
network for the conflict’s entirety. The British imposed all sorts of restrictions to control
the information passing through the network, even going so far, in October 1917, to



118 The Politics of Smallness in Modern Europe

block telegraphic communications outright.® This blackout caused great uncertainty
amongst Dutch governing elites in the metropole and the periphery alike.’

Dutch woes during the First World War were not limited to the colonial
communications crisis. The domestic press was under pressure as well. The Central
Powers’ press agencies, actively seeking to break the Reuters monopoly, engaged in
a media campaign whose targets included the Netherlands, where public opinion,
they argued, was being tainted by British and French propaganda. The Austrian
government even hired a spin doctor who quite successfully influenced a broad group
of journalists in the Netherlands.'® Both Allied and Central Powers efforts to influence
public opinion, and thereby government policy, alarmed Dutch officials, who lacked
the legal instruments and institutions such as a rival information service to stop them.
Their concerns aligned with wider fears that open support in the Dutch press for one
of the warring blocs could cause diplomatic problems and imperil the Netherlands’
neutral position through political pressure. The Dutch government wanted to avert
such a situation but shied away from direct intervention through censorship laws.
Instead, prominent officials asked the president of the journalists’ union, L. J. Plemp
van Duiveland, to discreetly instruct newspaper editors about what to publish and
what support they should give to the effort to steer the country through the war
without getting caught up in the fighting."

When the First World War ended the direct military threats to Dutch neutrality
waned, but other effects lingered for much longer. The Netherlands® international
prestige suffered due to the victorious Allies’ grievances about its behaviour during
the war. The country, which in the first decade of the twentieth century had prided
itself as a champion of international law, was now accused of “moral bandwagoning”
and [...] war profiteering.’? International isolation was deemed a serious threat,
exemplified by Belgian demands for territory as compensation for Dutch conduct
during the war.”® As a counter to this isolation and a measure to defeat Belgian designs,
Minster of Foreign Affairs H. A. van Karnebeek argued that the Netherlands should
join the League of Nations and, more generally, ought to pursue a more assertive
foreign policy, which he dubbed an ‘autonomy policy to distinguish it from prewar
and wartime “neutrality”*

This assertiveness in staking out a place for the Dutch in the world could also be
seen in the field of telecommunications. The country’s dependency on wired telegraphy
in the First World War prompted initiatives to develop wireless telecommunications
technologies. A crucial breakthrough was achieved in 1916 when C. J. de Groot, a
colonial engineer on leave in the Netherlands, published his PhD thesis which argued
for the theoretical possibility of a direct wireless connection between the Netherlands
and the East Indies, without interference from any of the war’s belligerents. The Dutch
government instantly supplied him with lavish funds to set up infrastructure for
longwave transmissions. In the years that followed, De Groot designed two huge radio
stations that were finished in 1919 and 1923, respectively: Radio Malabar (also known
as Radio Bandung) in Java and Radio Kootwijk in the sparsely populated region of the
Veluwe in the Netherlands.”® Although longwave technology had clear limits at the
time - it was not well suited for radio broadcasting, for example - these stations did
facilitate a regular radio-telegraphy service that was managed by the (state-owned)



Neutral News 119

Post Office in the Netherlands and the East Indies and was known under the acronym
PTT (for the three services it provided: Post, Telegraphy and Telephony).!* Moreover
after the Dutch company Philips took over the Nederlandse Seintoestellen Fabriek
(Dutch Transmitter Factory (NSF)) in 1925, it became a leading global manufacturer
of radio equipment.”” In this way, the Netherlands became an international hub of
wireless telecommunication in the interwar years.

In addition to these technological advances, various Dutch actors created new
organizations with the twin goals oflessening Dutch dependency on the big international
press agencies and of amplifying the Dutch voice on the world stage. The first of these
was the colonial press agency the General News and Telegraphy Agency (Algemeen
Nieuws-en Telegraaf-Agentschap (ANTEA)), founded in Java in 1917 by the energetic,
and unscrupulous, Eurasian businessman D. W. Berretty due to his frustration with the
British telegraphy blockade. In the first years of ANTEA, Berretty managed to build up
fruitful relations with both Reuters and the Dutch colonial authorities, which earned
him a monopoly on wired news distribution within the Indonesian archipelago. In
1924 ANTEA received an official concession to use radio telegraphy to distribute news
to the Netherlands. Via an office in The Hague it passed on its bulletins to Reuters for
further distribution; as a result, the colonial press agency became the most important
supplier of news from the Dutch East Indies."® Following Communist uprisings in the
East Indies (1926-7), Berretty made a deal with Dutch colonial officials, allowing them

Figure 6.1 Radio Kootwijk, by an unknown photographer, ca. 1930 (Spaarnestad Photo
SFA002007682). © Spaarnestad Photo.



120 The Politics of Smallness in Modern Europe

to check and edit messages before they went out in exchange for subsidies and tax
cuts. ANTEA made it possible for Dutch colonial authorities to spread information on
a global scale under the trusted brand name Reuters. Crucially, it enabled the Dutch
officials to craft their own message in reports on important events such as the 1926-7
uprisings.*

Metropolitan developments lagged behind those in the Dutch Empire. A former
MP, EJ.W. Drion, founded the Dutch National Information Service (Nationaal Bureau
voor Documentatie Nederland (NBDN)) just after the First World War. His intent
was to create a trusted source for international journalists about the situation in the
Netherlands and its colonies that would serve national interests and enhance national
prestige. Drion also took more active steps to influence global public opinion: he
became editor of La Gazette de Hollande, a periodical founded in 1911 containing
English, German and French translations of Dutch newspaper articles.?” In addition he
began to employ a network of ‘secret correspondents, Dutch journalists and academics
residing abroad who monitored the coverage of the Netherlands in the newspapers
where they lived.?! Although on paper his bureau was private and had initially received
its funding from wealthy businessmen, Drion was in close contact from the outset
with officials at the Ministry of Foreign Affairs. Indeed, when the NBDN’s private
funding dried up in the late 1920s, it received government money via secret channels.”
Joan Hemels argues that Drion’s initiative was an experiment in the operation of a
government information service, which officials regarded as useful, but he also points
out that its opaque setup dissatisfied politicians and policymakers.”* Prompted by these
worries, Dutch MP called for the organization to be professionalized in 1930, which
spelled its end. In 1934 it was replaced by the first official Dutch public information
service, the State Press Service (Rijkspersdienst (RPD)).**

The RPD, however, was not a press agency. For most of their global news, Dutch
newspapers remained dependent on the ‘Big Three. However, the cartel’s high rates
began to chafe once the economic crisis of the 1930s started hitting the budgets of
Dutch newspapers, just as rising international tensions again raised the spectre of
foreign influence on Dutch public opinion. These concerns were heightened when the
ANTEA’s Berretty attempted to broker a deal between Reuters and a private Dutch
press agency, Vaz Diaz, prompting leading Dutch newspapers to create their own press
agency, the Foundation (Stichting) Algemeen Nederlandsch Persbureau (ANP) in July
19352 Later that year, Vaz Diaz amalgamated with the ANP, which also assumed
the position as main agent of Reuters in the Netherlands. In 1938 ANP took over the
ANTEA offices in the Netherlands proper - ANTEA having lost much of its influence
and autonomy after Berretty’s unexpected death in a plane crash in December 1934.%
In the late 1930s the ANP, by then the premier press agency in the Netherlands, aspired
to provide an ‘independent news service’ for all those interested in the Netherlands
and to strive for a balanced, transparent division of the costs’: news, henceforth, would
be relatively cheap.?”

These domestic tasks were complemented, as stipulated in the ANP’s 1935 founding
statute, an internationally oriented goal for the agency, namely ‘the advancement
of quality news coverage about the Netherlands and Dutch interests’ abroad. This
intention was closely aligned with the aims of the newly founded RPD, something



Neutral News 121

noted in a report prepared for the ANP’s founders by the Dutch diplomat A. Pelt,
then the director of the Information Section of the League of Nations. Quite critical
of the RPD, Pelt noted that it lacked the means to reach out to international press
agencies because it had no access to telegraph networks. He therefore saw the ANP
to be an important addition to the Dutch international media network.?® As for the
ANP’s relations with the government, Pelt emphasized that the agency’s editorial
independence was crucially important; there should be ‘no political or financial ties’
between the organization and officials in the Netherlands or the Dutch East Indies.”
At first glance these remarks appear to echo the idea that Dutch press organizations
were ‘neutral’ and therefore trustworthy, in the sense that they were free from political
influences.

But Pelt did see an important political role for the ANP in safeguarding the country’s
neutral position in a geopolitical sense. In his final recommendations, the diplomat
suggested that the ANP and RPD could cooperate, which shows that he thought a strict
separation between press and government was not possible in practice. The ANP’s
founders, however, repudiated this latter passage and only asked for ‘moral’ and ‘legal’
support from the government so that they could organize their press agency along the
lines of existing bureaus.” In this sense, the relation between the ANP and the PTT,
which managed the Dutch radio telecommunications infrastructure, was crucial. The
PTT provided the press agency full access to all its facilities, including the longwave
transmitter at Kootwijk. The ANP was thus granted instant access to state-of-the-art
radio technology that had been, up until then, the exclusive province of the largest
international press agencies, including the Hellschreiber, an early form of telex machine
that automatically translated radio signals into printed text.”

In the discussion about the nature of the ANP we see how two notions of Dutch
neutrality were intertwined in a complex way. Formally, the ANP was an independent,
‘neutral’ organization, but it is clear that from its foundation onwards, the organization
was closely aligned with foreign policy goals that originated in the auto-image of the
Netherlands as a ‘neutral country, a conception widely shared by Dutch elites. After
the First World War, the intense concern about the Netherlands” subordinate position
in global telecommunication networks prompted various initiatives for improving the
country’s standing in this realm, which were undertaken by official and non-official
actors alike. Both the development of radio technology and institutional reforms
created the opportunity to sound a Dutch voice in transnational media flows. All these
initiatives aimed to safeguard Dutch ‘neutrality, which meant official government
interference in the ANP’s operation was taboo. However, the explicit adherence to
‘Dutch interests” in the organization’s statutes makes it clear that it aligned itself with
foreign policy goals. This phrase underlines that the self-proclaimed ‘neutrality’ of
ANP was hardly neutral: news inherently had geopolitical meanings. In this respect it
is important to realize that one of the most important functions of the emergent Dutch
transnational media network in the early 1930s was the bolstering of the country’s
colonial dominance in Southeast Asia. Later that decade the rise of Nazi Germany
would pose a different challenge, threatening the very existence of the European part
of the Dutch realm. The unfolding geopolitical crisis underlined the importance of the
ANP as the ‘voice of the Netherlands’ abroad.



122 The Politics of Smallness in Modern Europe

The Hell community

On 1 January 1936, a few months after its founding, the ANP joined the international
body of press agencies, the Agences Alliées. This organization had been established in
1924 in reaction to the founding of numerous press agencies in the newly independent
countries of Central and Eastern Europe after the Habsburg Empire had collapsed in
the wake of the First World War. On the one hand, the Agences Alliées subscribed
to the idealist internationalism of the era and, in that sense, marked a change in the
way the cartel operated. Mimicking the League of Nations system, the press agencies
from large states engaged in regular multilateral negotiations with their counterparts
from smaller states who managed to secure, albeit informally, better conditions for
information exchange. In addition, the attendees of the conferences emphasized the
importance of placing ‘objective truth above propaganda’ in an effort to contribute to
global peace.”” On the other hand, however, the Agences Alliées served as a vehicle
to sustain the prewar dominance of the ‘Big Three’ Reuters, Havas and Wolff, known
in the interwar years as the ‘doyen agencies, had commanding influence within this
institution and used it to control competitors that could potentially challenge their
cartel.”® Nevertheless, membership was required if the ANP was to spread ‘Dutch news’
globally, argued Pelt in his recommendations to the founding members of the Dutch
press agency.** From 1936 onwards, the ANP provided a weekly bulletin of Dutch news
in English and French, which it distributed to all members of the Agences Alliées.”

By the time the ANP joined the international conference of press agencies, the very
foundation of the organization had been undermined. Several countries that wanted
to revise the geopolitical status quo employed their press agencies to achieve such
ends. The Nazi rise to power in Germany in 1933 had been the greatest catalyst of this
process. Right after the takeover, the Reichminsterium for propaganda, led by Joseph
Goebbels, centralized the main press agencies in Germany, including Wolff, into the
Deutsches Nachrichtenbiiro (German News Office (DNB)). Although the organization’s
ideological underpinnings had changed compared to those of its Weimar predecessors,
the Nazis took over much of its pre-existing structures and, indeed, its staff. In contrast
with the in-your-face propaganda of the domestic National Socialist German Worker’s
Party (NSDAP), with its characteristic mass rallies, the Nazis’ manipulation of
international news media was more subtle. They used existing German press agencies,
which had strong connections abroad, to spread information, often formulated in
moderate language, that supported Hitler’s geopolitical goals.* In this context Nazi
officials recognized the usefulness of membership in the news cartel and thus the
DNB remained a member of the Agences Alliées and sent representatives to attend
all its conferences.’” The Agences Alliées continued meeting until the beginning of the
Second World War on 4 September 1939 - when Great Britain and France declared
war on Germany after its invasion of Poland.

For the Dutch, the sudden collapse of the Agences Alliées conjured up ghosts
from the not-too-distant past. A return to a media landscape dominated by big press
agencies meant that the Netherlands could again become isolated and lose control
over the narrative about the country put forth via transnational media networks.
Wireless technology alone could not suffice for the dissemination of news about



Neutral News 123

the Netherlands: if the ‘doyen agencies’ did not pick it up, the information would be
useless. The ANP took the initiative to prevent that from happening, contacting press
agencies in countries that, like the Netherlands, had declared themselves neutral:
Belgium, Norway, Sweden, Denmark and Finland - coincidentally, fellow members
with the Dutch in the Oslo Group.®

Governments from these small states had started to cooperate in 1930 on trade
and tariff policies to boost their trade in a time of protectionism. Later in the 1930s,
with an eye the rising geopolitical tensions due to Nazi Germany’s rise, the ‘Oslo
states’ also began contemplating political and ‘spiritual’ cooperation. All the states
involved adhered to a strict policy of neutrality in foreign affairs, and protecting
this principle was the main priority. In addition, the idea emerged in the late 1930s
that the Oslo states could, precisely because of their smallness and neutrality, act as
mediators and promote international harmony. Inspired by auto-images that had
developed in northern European states in the late nineteenth century, positing their
special interest in and proclivity for promoting peaceful cooperation, actors from the
Oslo countries launched a broad variety of initiatives to prevent all-out war, especially
between the signing of the Munich Agreement in September 1938 and the outbreak
of war in Western Europe in September 1940.* Ger van Roon’s monograph on the
Oslo countries argues that the bloc suffered structural weaknesses from within - due
to its members’ isolationist tendencies — and without - it seriously miscalculated
Nazi Germany’s political intentions. He briefly notes how the Oslo Group provided a
framework for state and non-state actors to communicate and cooperate, but he does
not expand on this facet of the alliance.*’ In that sense his one-sided analysis overlooks
the more lasting effects of the Oslo Group’s initiatives undertaken not long before the
outbreak of the Second World War, such as the promotion of cooperation amongst
press agencies.

In October 1939 the ANP’s director, H.H.]J. van de Pol, wrote to his colleagues in the
Oslo countries asking whether they were interested in joining forces in transnational
news flows. These officials met in November in Amsterdam and a final agreement was
reached in December. Highlighting the prominent Dutch position in radio technology,
Van de Pol proposed setting up a distribution system in which all participating agencies
would send their bulletins to the ANP headquarters in Amsterdam, to be followed
by dissemination via Hellschreiber through the long-distance radio transmitters at
Kootwijk. This was an attractive proposition, strengthening each small state news
agency’s ability to provide ‘neutral news’ and allowing them, collectively, to become
voices for moderation and the nonviolent resolution of international conflict. Referring
to the technology they employed for the dissemination of their news items, Van der Pol
baptized the collaboration amongst small state agencies as the Hell Community (Hell
commune). After several tests, a regular service was inaugurated in the first week of
February 1940. A memorandum from the ANP’s management explained the main goals
of the alliance. First and foremost: ‘neutral countries will be able to receive news from
each other directly without interference of the great agencies from belligerent countries.
In addition the ‘participating countries are also able to make communications of national
interest known to the world’ This news network was available to all that subscribed to it,
but only agencies from neutral countries could send in news dispatches.*!



124 The Politics of Smallness in Modern Europe

Not all the national news agencies of the Oslo member states could be persuaded to
join, however. The Swiss were the surprising holdout. Van de Pol’s attempts to change
their minds highlight the lofty ideals of the Hell Community and the immense political
and cultural importance he ascribed to the network. He argued that if ‘we do not succeed
now, we will be cast for ever in the dependent position in which we have had to work,
and will continue to work. It is given to us today to gain our independence in one blow
and to secure a position that does not depend on anybody’*? The Swiss, unpersuaded,
simply stopped responding to these arguments.*> Van de Pol continued to hold out
hope right up until the German invasion of the Netherlands, but to no avail.** The
reasons behind the Swiss refusal are not evident in the source material, but considering
the nation’s longstanding and dogmatic tradition of neutrality in international affairs,
the management of the Swiss press agency may well have been afraid that to join the
Hell Community would be deemed an infringement of the hallowed principles of their
country’s foreign policy.

The correspondence about the financing of the Hell Community contains more
explicit references to the project’s political implications. Although both Havas and
the DNB subscribed to the Hellschreiber service of the neutral countries, their
contributions were hardly enough to cover expenses.* Although all parties involved in
the Hell community were commercial companies, it appears that the governments of
the Oslo countries were prepared to provide funds as well. In a letter to the PTT, Van
de Pol wrote that the press agencies of the Hell Community received money from their
governments to cover the extra costs of transmissions to Amsterdam. Although the
ANP’sdirector did not ask for a direct subsidy from the Dutch government, as this would
‘go against the principles’ of the agency, he did ask for financial leniency from the PTT,
which initially charged not only for the hours when their radio stations transmitted
the Hell messages but also the time it took to set up the facilities for such broadcasting.
Van de Pol asked to cut the latter costs.*® Although the PTT director pointed out that
he was operating according to the agreed-upon conditions, he did meet these demands
so as to help the ANP solve the operational problems.*” Thanking the director for the
PTT’s support, Van de Pol assured him that all the allied press agencies ‘expressed
their feelings [and] admiration’ for Dutch radio technology.*® This correspondence
shows that, despite the strong emphasis on the ANP’s independence, government
approval and involvement were important to the setup of the transnational news
network. Neutral news, in other words, had political meaning, which was illustrated in
a ‘service order’ (dienstorder) issued to ANP employees which characterized the Hell
Community as ‘our European home line’ (onze Europeesche huislijn), citing an example
of how a speech of the Dutch foreign minister should be distributed.*

By the time these words were written down, early in February 1940, the Hell
Community had started its news service — without the Swiss — and Van de Pol had
managed to make it work, both technologically and financially. But problems soon
emerged, especially in light of the escalating geopolitical crisis. Within that context, it
appeared that not all of the organization’s participants shared Van de Pol’s high hopes
for an independent network to disseminate neutral news. There was attrition. On
30 November 1939 the Soviet Union attacked Finland, one of the Hell Community
countries. During a meeting Van de Pol and the director of the Belgian press agency



Neutral News 125

decided that the Finns could nonetheless contribute to the Hell Community of neutral
news agencies, arguing that ‘ifa great power invades a country of one of the participating
agencies [Agences Participantes], this country is not marked as belligerent’*®* However,
Van de Pol’s Belgian counterpart complained in February that ‘the press agency in
Helsinki did not provide the most abundant collaboration’ The agency was surely
working amidst difficult circumstances, but nonetheless ‘everybody will understand
that, exactly because of the sympathy for Finland, we want to receive more news
items from Finnish sources’ In addition, he noted that certain news dispatches from
Helsinki that had reached the editorial office of the Hell Community could not be used
because the French agency Havas had already distributed them. He argued that such
information should be communicated to ‘us’ first.” These remarks suggest that the
Finns had chosen to distribute news from the frontlines via the big press agencies, thus
undermining the main idea behind the Hell Community.

It seems that Van de Pol particularly worried about the continued Finnish preference
for the doyen agencies, all the more because other agencies also appeared to do so and
even shunned the Hell service. The same day that he received the letter from Belgium
about the Finnish agency, Van de Pol sent a missive to the Swedish press agency to
complain that they had provided news about the Swedish stance towards the war in
Finland directly to Reuters. Even worse, the Swedes did not even mention this news
in their transmissions to the editorial office of the Hell Community.** Ten days later
he wrote a telegram to Stockholm in which he accused the Swedes of using Havas as
an intermediary agency, a ‘violation [of the] strictly neutral character [of the Hell]
service’” In reaction, the director of the Swedish press agency indicated that he did
not understand Van de Pol’s objections and claimed that he had the right to decide
with whom to share its news.* Van de Pol countered by stressing that, in his view,
participating agencies should use the Hell Community to disseminate ‘national news
of their countries, before such news is emitted by the doyen agencies. He proposed to
discuss this matter at a Copenhagen meeting of the Hell Community scheduled for
3-5 April.*® During the conference the issue was tabled and the minutes stated that,
although the representatives of participating agencies remained committed to the idea
behind the Hell Community, they regarded the network as not yet a ‘rival of the big
agencies.*

That the small state press agencies lacked power to effectively challenge the big
agencies based in the belligerent countries was a reflection of the current geopolitical
crisis. The situation became painfully clear when Germany invaded Denmark and
Norway a few days after the Copenhagen conference had ended. The conference
reiterated the principle, as applied to the Finnish case in January, that a country under
attack from a large power should be allowed to contribute to the Hell service, but it
was also stipulated that were the country conquered and occupied, the remaining
members should decide if it would still be allowed to participate. A few days after
the invasion of Denmark it appeared that the editorial staff of the Copenhagen-based
press agency Ritzau had been taken over by the Nazis; Van de Pol, opting to bite
the bullet, proposed suspending it from the Hell Community. At the same time, the
Germans had also begun sending news from Oslo under the name of the Norwegian
press agency, although the agency’s manager, having sought refuge in Stockholm,



126 The Politics of Smallness in Modern Europe

continued to transmit from there.”” Despite these setbacks, Van de Pol decided to keep
the Hell service on the air, as it were, but the disruptions resulting from the German
conquest of the Nordic countries foreshadowed the network’ future: on 10 May 1940
Germany invaded the Netherlands, and on the morning of that day the ANP made
its last international transmission. One day later, the radio facilities at Kootwijk were
sabotaged, which made further action impossible. A memorandum dated one month
later concluded: ‘And so the Hell Community passed away quietly and peacefully’*®

During the Nazi occupation of the Netherlands, the ANP was taken over by the
new regime, which used it as a propaganda tool for the Third Reich. Van de Pol, who
did not agree with this editorial line, was fired in 1941.° Engaging in clandestine
activities, he was connected to a group of former ANP employees who were gathering
news from the Allied press agencies via a secret radio installation.®® These anti-Nazi
credentials enabled Van de Pol to reassert his position as the ANP’s director after the
liberation of the Netherlands in May 1945. He quickly managed to restore its original
status as an independent organization owned by the Dutch newspaper publishers.**
Once he had secured his base at the ANP, Van de Pol got in touch with his colleagues
in the former Hell Community and, finding that most of them had survived the war,
he proposed that they meet again. In the following years the group met annually, and
in 1949 decided to formalize their cooperation in an organization baptized (as noted
above) ‘Group 39 a reference to the turbulent period of their initial cooperation. In a
speech at the 1949 meeting Van de Pol underscored the fundamental spirit behind the
project, in the past and into the future:

We feel it as a moral right that the national agency, and no foreign news
organization, distributes the news from its own people to its own people. Because
if a foreign news organization would gather and distribute home news of another
country an element may welcome in the news supply which is foreign in character.
It would be trespassing upon our own life and culture.®

Van der Pol's message in 1949 was essentially the same as it had been ten years
earlier: only by working together could press agencies in small countries defend their
independent position.

Having said that, Group 39 now operated under different circumstances from those
of the time of the Hell Community’s founding. In 1939 the threat of war had prompted
the press agencies in the small states to actively distribute news from their countries
in order to guard their geopolitical neutrality, which meant that they did not mingle
in the doyen agencies’ business. In the late 1940s, the need to safeguard the political
neutrality of the northwestern European small states was less urgent and consequently
the small agencies felt less restricted with regard to their larger counterparts, which
they approached in a much more assertive way to defend their national interests. This
attitude was illustrated in 1951 when M. Godeschalk, Van de Pol’s right-hand man at
the ANP, wrote a long letter to Reuters in which he listed ten of the ANP’s ‘objections’
to how the British agency worked. Tucked in the middle, as point 5, lay the most
fundamental point of criticism: ‘British and American angles often prevail in reports
on international events in which smaller nations take part, as well as in other news’* In



Neutral News 127

BELE 4 TR -
‘!:_“ 9 Brussel e 182653

in

Figure 6.2 The ANP telex office in 1949 (ANP collection, private). The Dutch news agency
continued to employ both Hell machines and telexes up until the late 1940s. © ANP.

addition to these critical reflections on the content of the services provided by the big
agencies, the small state agencies in these years cooperated on a more practical level.
They formed a bloc in negotiations about tariffs and pooled resources together so that
they could afford the newest technological innovations and thus be less dependent
on the large press agencies. Echoing the ideals of 1939, the Belgian director Ryelandt
argued in 1955 that ‘our combined powers made us a new power in the international
press system.*

In those years it became clear that the international media landscape as had existed
in the 1920s and 1930s would not return after the Second World War. Although the
three main press agencies from that era continued onwards in one form or another,
their grip on global news flows was less firm. In France and West Germany the press
agencies were fundamentally reformed; the international body through which the doyen
agencies had yielded power, the Agences Alliées, was not resurrected. In this climate,
Van de Pol and his allies began working towards a new internationalist organization to
manage the European news flows. In the 1950s they pointed to the process of European
unification that was taking off and argued that press agencies could contribute to this
project, too. Indeed, Van de Pol, in a letter to the ANP’s board of directors, even touted
his idea for the Hell Community in 1939 as having been ‘already in embryonic form,
small [in het klein], a European continental press agency’® In the years that followed,
Group 39’s members were instrumental in the foundation of the Alliance Européennes



128 The Politics of Smallness in Modern Europe

des Agences de Presse, a body that also included agencies from West Germany, France,
Italy and Yugoslavia.® This new body, which did not include Reuters, can be seen as the
definitive sign of the end of the big press agencies’ news cartel, ending their dominance
that had begun in the late nineteenth century.

Conclusion

The story of the forging of a small state transnational news network helps us think
about the politics of smallness. A crucial concept in the contemporary debate about
this topic was neutrality, a term which in this context had a double meaning, referring
to both geopolitical aloofness and the reliability of news. Historians need to approach
this word critically. As this article shows, the Dutch initiative, begun in autumn
1939, for cooperation amongst a group of small states’ press agencies was far from
neutral: its main actors saw ‘neutral news’ to be a means to bolster their country’s
independence - and, indeed, to reinforce the grip on their colonial possessions. These
motives go back to the experiences of the Netherlands in the late nineteenth and early
twentieth centuries, when the Big Three press agencies formed a news cartel that
would long dominate transnational media flows. As a small state with a large empire,
the Netherlands was particularly dependent on the British transcontinental telegraphy
lines that connected the country with its main colony in Southeast Asia, the Dutch East
Indies. This dependency was painfully exposed during the First World War. In reaction
to these predicaments, Dutch actors developed wireless radio technology and founded
the press agency ANP in the interwar years. Although on the face of it the ANP was
a strictly private initiative, there were political implications in play: the organization’s
statutes explicitly stated that it served national interests, and it received indirect support
from the government. However, Dutch technological prowess notwithstanding, Dutch
actors in the late 1930s were still aware that they were operating in a media landscape
dominated by the doyen agencies. They realized that greater cooperation with press
agencies from other small states was necessary to defend the national interest.

The geopolitical crisis in September 1939 prompted ANP director H.].]. van de Pol
to launch an initiative for cooperation amongst the press agencies of the Oslo countries.
Agreeing that the belligerents’ propaganda posed a threat to the neutrality of the small
states of Europe, they joined the plan for the Hell Community. The main idea was
to secure the news supply from participating countries; reports were gathered by the
ANP and then transmitted from the Dutch wireless station in Kootwijk, using state-of-
the-art technology. Van de Pol managed to overcome several organizational problems
and the Hell service was initiated in February 1940. Despite the successful execution
of his plan, Van de Pol did encounter scepticism from several of his partners when he
asserted that the Hell Community could secure complete editorial independence for
the small countries. At the conference held in Copenhagen, the consensus was that
the network, for the time being, could not yet be a rival to the doyen agencies. Indeed,
less than a month later, the Hell Community came to an abrupt end with the German
invasion of the Netherlands. Despite the tragic end of the Hell Community in the



Neutral News 129

flames of the Blitzkrieg, the spirit of the network, the idea that small states should work
together to guard their national interests against the dominance of the doyen agencies,
re-emerged after the end of the Second World War. The persistence of the main ideas
behind the cooperation amongst the press agencies that had emerged in 1939 shows
that if small countries work together they can exercise a sizeable impact.

From the account provided here, it appears that the main result of Van de Pol’s
initiative was an institutional reshuffling of transnational media networks in the
mid-twentieth century. In this sense, the concept of ‘neutral news’ can be seen as a
catalyst for the attempts of small state press agencies to challenge the Big Three’s cartel,
which had been in place since the late nineteenth century. One question that remains,
however, concerns the extent to which these developments affected the actual content
of the news coverage. The ANP archive does not contain the texts that it received and
disseminated via its international network. Future research could be geared towards
getting an overview of this information by gathering data on small states from
digitalized media collections from various countries and by analysing this mass of
material in bulk via software programmes designed to uncover semantic patterns. In
this way, we might find the fingerprints of the press agencies which tried to influence
the coverage of their country’s affairs in international media. Such a project would
sharpen our understanding of ‘neutral news” and, consequently, our comprehension
of the agency exercised by small state actors as it appears manifested in transnational
media flows.

Notes

1 Nationaal Archief Den Haag (hereafter NL-HaNA), Stichting Algemeen Nederlands
Persbureau (ANP), 2.19.212/527: Speech D. Ryelandt at the 20th anniversary of the
ANP, s.d. [1955].

2 https://www.perssupport.nl/persbericht/060919055/80-years-of-group-39-
independent-news-agency-alliance-expands-its-circle-of-members (accessed 4 June
2020).

3 Hellema underlines that neutrality made strategic sense for the Netherlands during

the nineteenth and early twentieth centuries: Hellema, Nederland in de Wereld :

Buitenlandse Politiek van Nederland. For a comparative reflection on the concept of

geopolitical neutrality in Dutch history see Erlandsson, Window of Opportunity.

Tworek, News from Germany, 19.

Kuitenbrouwer, War of words, 108.

Tworek, News from Germany, chapter 1.

Dijk, The Netherlands Indies and the Great War, 1914-1918.

Klinkert, Kruizinga, and Moeyes, Nederland neutraal, 158.

Kuitenbrouwer, ‘“The Dutch East Indies during the First World War and the Birth of

Colonial Radio, 29.

10 Hemels, Een journalistiek geheim ontsluierd, 7-180.

11 Hemels, 20-1.

12 Kruizinga, A Small State? The Size of the Netherlands as a Focal Point in Foreign
Policy Debates, 1900-1940, 428.

O 0 N O\ Ul W


https://www.perssupport.nl/persbericht/060919055/80-years-of-group-39-independent-news-agency-alliance-expands-its-circle-of-members
https://www.perssupport.nl/persbericht/060919055/80-years-of-group-39-independent-news-agency-alliance-expands-its-circle-of-members

130

13

14
15
16

17
18

19
20

21

22

23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38

39
40
41
42
43

44

45

46
47

The Politics of Smallness in Modern Europe

Dijk, “You Act Too Much as a Journalist and Too Little as a Diplomat”. Pieter Geyl,
the National Bureau for Documentation on the Netherlands and Dutch Public
Diplomacy, 90-1.

Schuursma, Vergeefs onzijdig, 10.

Kuitenbrouwer, ‘Ir.dr. C.J. de Groot: radiopionier in de tropen.

The organization was called Posterijen en Telegrafie in 1915 and the last T (telephony)
was added in 1928, but for the sake of clarity I will refer to it as the PTT throughout
this text.

Blanken, Geschiedenis van Philips Electronics N.V. Volume III: 1922-1934, 263-5.
Baggermans and Hemels, Verzorgd Door Het ANP, 48-9; Termorshuizen and Veer,
Een groots en meeslepend leven, 101-5.

Graaff, Kalm temidden van woedende golven, 584.

Dijk, ‘Uithangbord van de BV Nederland. La Gazette Hollande en de Nederlandse
Publieksdiplomatie, 1918-1935.

Kuitenbrouwer, ‘Propaganda That Dare Not Speak Its Name. International
Information Services about the Dutch East Indies, 1919-1934 246-9.

For the financing of the Gazette see: Dijk, ‘Uithangbord van de BV Nederland.

La Gazette Hollande en de Nederlandse Publieksdiplomatie, 1918-1935 41-56,

96. For the financing of ‘secret correspondents’ see: Hemels, Van perschef tot
overheidsvoorlichter, 32; Graaff, Kalm temidden van woedende golven, 577, 588.
Hemels, Van perschef tot overheidsvoorlichter, 10.

Hemels, 14-16.

Baggermans and Hemels, Verzorgd Door Het ANP, 64-6.

Baggermans and Hemels, 88-90.

Baggermans and Hemels, 90.

Baggermans and Hemels, 111-12.

NL-HaNA, ANP, 2.19.212/ 151: Rapport Commissie voor de Persdiensten, s.d., 12.
Baggermans and Hemels, Verzorgd Door Het ANP, 91.

Baggermans and Hemels, 112.

Tworek, “The Creation of European News, 730-1.

Tworek, News from Germany, 111.

NL-HaNA, ANP, 2.19.212/ 151: Rapport Commissie voor de Persdiensten, s.d., 9-10
Baggermans and Hemels, Verzorgd Door Het ANP, 113.

Tworek, News from Germany, chapters 7 and 8.

Tworek, 183.

Luxembourg was also a member of the Oslo group, but did not have a press agency.
Switzerland did not join the Hell-commune.

For a detailed account see: Roon, Kleine landen in crisistijd, chapters 11-13.

Roon, 326.

NL-HaNA, ANP, 2.19.212/560: Memorandum ANP ‘Hellcommune;, 2 February 1940.
NL-HaNA, ANP, 2.19.212/562: Circular by H.].]. van de Pol, 27 December 1939.
This is mentioned in several documents, see for example: NL-HaNA,

ANP, 2.19.212/562: Notes of meeting H.J.J. van de Pol and D. Reyelandt (Belga),

16 January 1940.

NL-HaNA, ANP, 2.19.212/562: Circular by H.J.J. van de Pol, 13 December 1939 and
H.H.J. van de Pol to A. Pelt, 17 February 1940.

Baggermans and Hemels, Verzorgd Door Het ANP, 114.

NL-HaNA, ANP, 2.19.212/562: H.H.J. van de Pol to H.H. Damme, 7 February 1940.
NL-HaNA, ANP, 2.19.212/562: H.H. Damme to H.H.]. van de Pol, 14 February 1940.



48
49
50

51
52

53

54
55

56

57

58
59
60
61
62
63

64

65

66

Neutral News 131

NL-HaNA, ANP, 2.19.212/562: H.H.J. van de Pol to H.H. Damme, 15 February 1940.
NL-HaNA, ANP, 2.19.212/560: ‘Dienstorder 147, 3 February 1940.

NL-HaNA, ANP, 2.19.212/562: Notes of meeting H.J.]J. van de Pol and D. Reyelandt
(Belga), 16 January 1940.

NL-HaNA, ANP, 2.19.212/562: D. Reyelandt to H.J.J. van de Pol, 16 February 1940.
NL-HaNA, ANP, 2.19.212/562: Proof of letter [by H.].J. van de Pol] to G. Reuterswaerd,
16 February 1940.

NL-HaNA, ANP, 2.19.212/562: Proof of letter [by H.J.J. van de Pol] to G. Reuterswaerd,
27 February 1940.

NL-HaNA, ANP, 2.19.212/ 562: G. Reuterswaerd to H.].J. van de Pol, 4 March 1940.
NL-HaNA, ANP, 2.19.212/562: Proof of letter [by H.J.]. van de Pol] to G. Reuterswaerd,
7 March 1940.

NL-HaNA, ANP, 2.19.212/563: ‘Procés-verbal de la second séance de la Réunion

des Agences Participantes de Service Hellcommune a Copenhague le jeudi 4 Jeune
[Avril] 1940

NL-HaNA, ANP, 2.19.212/562: Memorandum with copy of telegram H.].J. van de Pol
to D. Ryelandt, 16 April 1940.

NL-HaNA, ANP, 2.19.212/562. Memorandum, 20 June 1940.

Baggermans and Hemels, Verzorgd Door Het ANP, 133.

Baggermans and Hemels, 143.

Baggermans and Hemels, 152.

NL-HaNA, ANP, 2.19.212/539: Draft speech H.J.J. van de Pol, s.d. [February 1949].
NL-HaNA, ANP, 2.19.212/539: M.C. Godeschalk, ‘Report on Reuter’s News Service,
s.d. [August 1951].

NL-HaNA, ANP, 2.19.212/527: Speech D. Ryelandt at the 20th anniversary of the
ANP, s.d. [1955].

NL-HaNA, ANP, 2.19.212/528: H.].J. van de Pol to chairmen Board of Directors
ANP and Association of Dutch Newspapers (De Nederlandse Dagbladpers, NDP),

15 September 1955.

Baggermans and Hemels, Verzorgd Door Het ANP, 117.



132



