
NEEDS ASSESSMENT REPORT  

1 

 

EuropeAid/127054/C/SER/multi 

 

 

 

Needs Assessment and Elaboration of 

documentation for EU assistance 

to the Georgian Public Broadcaster 

 

 
Lot N° 3: Telecommunications and Information Technologies 

 

Request N° 2011 / 268313 

 

 

 

 

Needs Assessment Report   

 

 

 

 

 

A background document prepared by Marek Bekerman 

on Behalf of Danish Management A/S 

29th September 2011 

 



NEEDS ASSESSMENT REPORT  

2 

 

 

TABLE OF CONTENTS 

 

1. Introduction ...........................................................................................3 

2. The Context ..........................................................................................4 

2.1. Political Context..........................................................................4 

2.2. Socioeconomic Context..............................................................4 

2.3. Media environment.....................................................................4 

2.4. GPB basic facts and figures.......................................................5 

2.5. Legal and regulatory framework.................................................7 

2.5.1. Broadcasting Law (2004)......................................................7 

2.5.2. Code of Conduct for Broadcasters........................................8 

2.5.3. GPB Internal Code of Conduct..............................................8 

2.5.4. News and Current Affairs Guidelines ....................................8 

2.6.   Outside Assistance to GPB.......................................................8 

3. Assessment of GPB...............................................................................9 

3.1. GPB as an organisation..............................................................9 

3.1.1. Internal communications......................................................12 

3.1.2. Separateness.......................................................................12 

3.1.3. The fearful asymmetry.........................................................14 

3.1.4. Content maker or scheduler................................................15 

3.2. GPB as a broadcaster...............................................................16 

3.3.  GPB as a business...................................................................26 

3.3.1. Financial Constraints...........................................................26 

3.4. People at GPB...........................................................................30 

3.5. Other issues..............................................................................32 

4. Recommendations...............................................................................34 

5. Tools to institute change and achieve results......................................37 

6. Preconditions.......................................................................................40 

7. Expected results..................................................................................41 

8. List of Annexes....................................................................................41 

  

 

 

 

 

 

 



NEEDS ASSESSMENT REPORT  

3 

 

 

 

 

1. Introduction  

The present analysis of the state of affairs at GPB, its capacity levels in various areas, and 

the identification of the most urgent issues to address are based on a series of meetings and 

interviews conducted both inside and outside the organisation between 5th and 20th 

September (see Annex 1 for the schedule of meetings). Some of the meetings were 

conducted jointly with the Team Leader of the European Broadcasting Union mission, Boris 

Bergant, whose insight and expertise have greatly informed the present work.  

Special thanks are due to the GPB Head of Administration, Maya Bichikashvili, who 

organised most of the meetings and interviews, including those at senior and government 

level, and who suggested herself interviewees, organisations and institutions to consult. Her 

presence at most meetings greatly enhanced their effectiveness, and her professionalism 

contributed to the openness and a spirit of cordiality during interviews. Thanks to that, many 

uncomfortable questions could be asked without causing offence or tension, and many 

valuable answers received. Gratitude should also be expressed to virtually all staff at GPB, 

who made themselves freely available for interviews even at very busy times and were ready 

to rearrange their schedules to accommodate further meetings and conversations.  

For reasons of clarity and simplicity, the assessment has been split into four areas: GPB as 

an organisation (Section 3.1.) – to examine its institutional capacity, GBP as a broadcaster 

(Section 3.2.) – to see how it performs its stated mission, GPB as a business (Section 3.3.) 

– to analyse its actions as a player in the TV and radio sector, and the fourth: people at GPB 

(Section 3.4.). The purpose is not to focus on the current constraints and limitations 

enfeebling GPB internally and externally, but to take it as a departure point for a vision of the 

organisation’s future, and the necessary steps to achieve it. All too frequently, during the 

interviews, phrases like: “It won’t work,”, “It is impossible”, “It will never happen” were heard, 

and only infrequently would staff say “We can do that...”, “Let’s try this...”, “Why not...?” and 

“How about...?” or “We should ...., suggesting a strong sense of disempowerment. Apart from 

the vague and non-specific formulations in the Broadcasting Law of what the GPB is 

supposed to, there is no vision for the organisation, or a strategy statement reflecting the 

aspirations and dreams of its highly motivated staff.  

The present Needs Assessment has also drawn on previous work in this area for the 

Georgian Public Broadcaster reflected in a number of documents available, including the 

BBC World Service Trust report from October 2008, or the Canal France International 

document from December 2009. In the absence of comprehensive data reflecting wider 

public needs and expectations from GPB, the present Assessment extrapolates from the 

existing available surveys and audience research, the experience of other countries, and 

from the best practice of other public broadcasters in the belief that certain processes and 

standards tend to be universal. The assumptions and risks factored into the present research 

have been overwhelmingly validated during most of the meetings conducted and interviews 

held, and consequently, it is hoped that the recommendations and suggestions arrived at will 

reflect – even if partly speculatively – the needs and aspirations of the wider Georgian public.  



NEEDS ASSESSMENT REPORT  

4 

 

 

2. The Context  

2.1. Political context 

Georgia is striving to regain stability and recreate an environment for economic growth and 

development after a long period of intense political tension resulting from the Russian-

Georgian conflict in August 2008. The country emerged strongly polarised from the war. The 

political tension has now been largely defused but at a cost of the government and the 

President being accused of authoritarianism and betrayal of democratic values by the 

opposition. The international community has also watched the post-war political scene in 

Georgia with growing concern A long season of parliamentary, presidential and local 

elections planned for 2012, 2013 and 2014 is aimed at refreshing the political field and 

clearing the tables with the view to making a fresh start for the country.  

2.2. Socioeconomic context 

The short war with Russia in August 2008 has weighed heavily on Georgia’s aspirations to 

move quickly towards sustained economic growth leading to eventual prosperity. It has also 

been a setback in its march towards achieving a set of Western values and developing 

democratic, modern society. Figures suggest that Georgia has re-entered a period of 

consistent economic growth, but this time it is accompanied by a growing sense of social 

exclusion of a large section of society from its benefits. The talk on the streets is that only the 

narrow elites aligned to the government reap the rewards, while the rest of the nation has 

limited access to what democracy and an open, more competitive market can offer. At the 

same time, the majority admit that they value stability, law and order, and the administrative 

and infrastructural modernisation introduced by the present administration, which has made 

their lives a lot easier.  

2.3. Media environment 

The Georgian political scene and recent battles between the opposition and the governing 

party are closely reflected in the media landscape, particularly in television, which remains 

the dominant medium in the country. According to the latest surveys conducted by Caucasus 

Research and Resource Centres (CRRC), almost 90% of the Georgian population relies on 

television – and television mainly – as a source of information. It is true that the Internet use 

for this purpose has recently doubled in urban centres, but it is estimated that it will take 

years in Georgia for Internet news provision to compete with television. In rural areas, TV is 

often the only source, with many people across the social spectrum admitting in surveys that 

they no longer own a radio receiver at home1.  

Georgia has been scoring quite well in international indexes measuring media freedom, 

although it slipped down in ratings since the early years of the Rose Revolution2. Most 

observers stress, however, that the relative freedom of the media in Georgia does not work 

equally across the board. Quite clearly, the Internet is the medium with fewest, if any, 

constraints, while the press represents a full spectrum of views and opinion, even though it is 

                                                 
1 CRRC report “2009 and 2011 Opinion on Georgian Media Frequency Charts”,  part R 
2 Transparency International Georgia, “Television in Georgia: Ownership, Control and Regulation”, November 

2009, p. 3.    



NEEDS ASSESSMENT REPORT  

5 

 

not entirely free from government pressure, or intimidation of journalists. But the Internet 

penetration is still low in Georgia, and is territorially limited.  

When it comes to the printed press, the picture is not much better, with newspaper prices 

often too high for ordinary people, which results in very low circulations of even the most 

successful publications. For example, the most popular Georgian weekly, Kviris Palitra, has a 

print run of about 50,000 in the country of more than 5 million people. Some newspaper 

circulations do not even reach a thousand copies, and are more akin to pamphlets and 

brochures in terms of their impact3.  

Radio in Georgia has followed the fate of the medium in many other post-Soviet countries, 

opting for music and trivia, and giving up on any serious informational content. Speech-

based models, requiring an editorial process or more complex production effort, have been 

abandoned by most. Recent surveys of radio listening habits among Georgians suggest that 

they discount radio stations as providers of most recent and reliable information and prefer to 

refer back to television news for that purpose4.  

But according to a Transparency International report on Georgian TV ownership, control and 

regulation going back to November 2009, the provision of information on television in 

Georgia is limited: 

“The three major channels are reluctant to air shows that would provide a platform for 
factual and informative debates between members of the administration, the ruling 
United National Movement party and opposition politicians. The national newscasts aired 
by Rustavi 2, Imedi and the Public Broadcaster's Channel 1 are pretty much identical and 
there are indications that newscasts are coordinated”5 
 

Rustavi 2 and Imedi are privately owned commercial TV channels, with a combined audience 

share of nearly 60 percent. They are widely considered to be pro-government, and believed 

to be owned or controlled by people close to it. The Georgian Public Broadcaster, GPB, with 

its two television channels and a public service mandate is also considered to favour the 

government line. Its audience share is estimated at anything between 5 and 8%, leaving the 

rest to a plethora of smaller and marginal TV stations, several of which are owned or 

controlled by opposition6. Their actual ratings figures cannot be relied on, as some of them 

would fall within what is considered statistical error in some audience research 

methodologies.  

2.4. Public Service Broadcaster (GPB) – basic facts and figures 

Georgian Public Broadcasting (GPB) consists of three television channels and two radio 

stations, but is popularly identified with TV Channel 1. The generalist 1st Channel scores as 

number three in terms of viewing figures, but lags well behind its two commercial rivals, 

Rustavi2 and Imedi. The 2nd GPB channel, increasingly referred to as the parliamentary 

                                                 
3 Figures supplied by IREX Media Sustainability Index and European Journalism Centre. Official circulation 

statistics are not available, with many newspapers preferring not to disclose such figures. 
4 CRRC report “2009 and 2011 Opinion on Georgian Media Frequency Charts”,  part G. 

 
5Transparency International Georgia, “Television in Georgia: Ownership, Control and Regulation”, November 

2009, p. 4.  
6 According to figures supplied by AGB Nielsen Media Research in Georgia. 



NEEDS ASSESSMENT REPORT  

6 

 

channel, is still not fully developed and operational, and there are no firm decisions about its 

future shape or direction. The same uncertain fate is shared by the 3rd Russian-language 

channel, referred to as PIK (based on its Russian-language acronym), which was re-

launched in 2010 as an external service to counterbalance the Russian media influence in 

the region in the aftermath of the Russian-Georgian war of August 2008.  

There are two GPB FM radio stations, with FM102.4 mirroring the generalist nature of TV 1st 

Channel, and the FM100.9 playing mostly music, and sometimes inserting some speech-

based content. The on-line presence of GPB as a media content provider is in its infancy, 

and does not feature highly in programme priorities.  

GPB is a mixture of old and new. It metamorphosed into a public service broadcaster as 

recently as 2004 from being a state broadcaster going back to 1925 as a radio station and to 

1953 as a television channel. It is considered to be a baby of the Rose Revolution in 

Georgia, which took place in 2003.  The Chairman of the Board of Trustees, Levan 

Gakheladze, says that prior to that it was widely resented and identified with the previous 

corrupt regime.  

Today’s image of GPB has not been helped by a series of recent events, such as the period 

of the state of emergency introduced by President Mikhail Saakashvili in November 2007, 

and his subsequent re-election as President in January 2008. At that time, GPB was accused 

of failing to report important events related to the opposition parties. This was followed by a 

complete clean-out and replacement of the Board of Trustees and top management, and a 

re-launch of the 1st channel. The political tension around GPB continued well into 2010, 

leading to legislative changes, deals with the opposition, an enlargement of the Board of 

Trustees by a few oppositional personalities, and yet another changes at the top.  

According to GPB management, the broadcaster’s signal is received in most of the country, 

including remote rural areas, with very few “black spots” such as southern Javakheti. It 

provides minority language programming in Russian, Armenian and Azeri (it has now also 

been obliged to broadcast in Abkhazian and Ossetian), although the frequency of such 

broadcasts and their content is quite limited.  

The Georgian public service broadcaster is funded from the state coffers by an annual 

allocation of 0.12% of the overall budget with a ring fencing proviso that any possible 

decreases in subsequent year budgets would not trigger a proportional decrease in the 

allocations compared to a previous year. The public funds grant for the year 2012 has been 

calculated at 28.2 million lari (GEL) or about 12.3 million euro. For comparison, the initial 

allocation at the start of GPB operation as a public service broadcaster in 2005 was about 20 

million lari. The organisation is permitted by law to generate commercial income, although 

there are quite many limitations and conditions attached to such areas as advertising or 

sponsorship.   

GPB currently employs about 930 people at its two TV channels and the two radio stations, 

with an estimated 350 more staff working for the external-service Russian language channel, 

PIK, which is managed by an outside commercial company. There is high fluctuation of the 

workforce, and salary levels are considered low. Only about 5% of staff is on continuing, or 

permanent contracts – mostly people in senior positions – while the rest are employed on 

short-term contracts.  



NEEDS ASSESSMENT REPORT  

7 

 

 

 

2.5. Legal and regulatory environment  

2.5.1. Broadcasting Law (2004) 

The functioning of GPB as a public service broadcaster is regulated by Broadcasting Law 

adopted by the Georgian Parliament in 2004, with subsequent amendments. Chapter III of 

the Law obliges GPB to fulfil its duties in the spirit of the legislation passed in many of the 

European Union states on public broadcasting. Among other things, it requires GPB:  

• To be editorially independent, fair and impartial 

• To be free from political, religious and commercial influence 

• To maintain programming balance in its scheduling to cover all types of content, 

including news and current affairs, politics, social issues, culture, art, educational and 

children’s programmes, sport and entertainment  

• To provide prompt and professional news coverage of events in Georgia, including 

regional news, and international news 

• To be pluralistic and unbiased, reflect multicultural and multiethnic nature of Georgian 

society, and to refrain from opinionating 

• To outsource at least one quarter of its output 

• To support and promote Georgian national, spiritual and cultural values and diversity 

The law specifies a grievance procedure available to GPB in cases of violations of its 

editorial independence by government or other interference. It includes referral to the 

country’s broadcasting commission, GNCC, or a court application. It names the Board of 

Trustees as the main governing and regulatory body inside the organisation, and defines its 

roles and responsibilities. It also names Director General as the other management body, 

leaving the rest of the structure to be determined internally by GPB.  

The Board of Trustees consists of 15 members, chosen by a parliamentary vote out of a 

group of candidates selected by the President of Georgia. The selection is made out of a 

general pool of publically nominated candidates. The term of a trustee is 6 years, and the 

Law requires one-third of the members to be rotated every two years.  

 

Broadcasting Law also establishes a broadcasting fee pegged to a taxpayer’s status as a 

legal form of funding for the Public Broadcaster, but within the same article it makes a 

provision which hibernates the enforcement of the broadcasting fee until an unspecified later 

date. In its place, the provision makes an allocation of 0.12% of the previous year’s state 

budget as a source of funding for GPB.  

Among the articles applying to all broadcasters within the body of the law, there are 

paragraphs specifically referring to the public broadcaster, such as limitations in its 



NEEDS ASSESSMENT REPORT  

8 

 

commercial activities and in collecting advertising revenues. One of the latest amendments in 

this area is prohibition of all commercial advertising by the public broadcaster, with the 

exception of sports programmes.    

2.5.2. Code of Conduct for Broadcasters (2009) 

The Georgian National Communications Commission, GNCC, which among other things 

issues broadcast licenses, was required by law to pass a Code of Conduct for Broadcasters, 

setting in motion regulatory and self-regulatory mechanisms, and establishing complaints 

and appeals procedures. The Code was drafted with the help of experts from the Council of 

Europe and passed in 2009. It applies to all broadcasters in Georgia, including GPB.  

The Georgian Code of Conduct for Broadcasters sets out broadcasting principles related to 

its content among other things requiring licensees to: 

• Ensure impartiality and accuracy of information, freedom of speech and expression 

• Safeguard the professional freedom of journalists and operate within the framework of 
editorial independence and public accountability 

• Accommodate interests of various social groups regardless of their political affiliation, 
cultural, ethnic, religious and regional backgrounds, language, age or gender 

• Respect individuals’ right to privacy, balancing the public interest in freedom of 
expression 

 

The Code also distinguishes principles applying to different types of programming, such as 

news and current affairs, content for minors, and different broadcasting contexts, such as 

election periods, or the time of armed conflicts and emergencies.    

2.5.3. GPB Internal Code of Conduct 

The Georgian Public Broadcaster has adopted its own, additional in-house code of conduct 

for staff journalists, editors and producers setting professional standards and principles of 

journalism ethics. It is a comprehensive document, far more detailed that the Code of 

Conduct for Broadcasters, prepared with the assistance of BBC consultants, and drawing 

heavily on BBC Producer’s Guidelines. Its function is similar to that of the Associated Press 

Stylebook, and other internal manuals or reference handbooks issued by major media 

organisations.    

2.5.4. News and Current Affairs (Moambe) Guidelines 

On top of the legislative and self-regulatory principles and codes summarised above, the 

News and Current Affairs unit of the GPB 1st Channel, Moambe, has elaborated its own 

guidelines, defining in more detail production and editorial procedures within the department.  

Moambe staff is required to follow all the above documents at work.   

2.6. Outside assistance to GPB 

There has been widespread involvement of international organisations and agencies in the 

development of the media in Georgia in the last decade, but the country’s public broadcaster 

has enjoyed relatively less attention. This was possibly because of an assumption that its 

stable source of funding from the state budget made it less needy than many other start-ups 

and applicants queuing for international donor money.  



NEEDS ASSESSMENT REPORT  

9 

 

The intended big bang associated with transforming the state broadcaster into a public 

service one did not really happen. The newly rebranded broadcaster failed to capture the 

public’s viewing. Audience figures fell to the point of being negligible, until the war with 

Russia in August 2008, which reversed the trend7. At the invitation of the European Union, 

consultants from the BBC conducted a Needs Assessment mission in October 2008 saying;  

“We do not want BBC trainers to come and remedy shortcomings at  GPB only for us 

to find that the problem preventing the station from gaining public trust lies 

elsewhere, such as in a latent mechanism that allows outside forces to exert control. 

We explained that we have a duty to protect the BBC’s reputation. The BBC does not 

want to be accused of propping up an organisation that purports to uphold public 

broadcasting values but is in fact state broadcasting in disguise.”8  

The subsequent series of training activities funded by the European Union and focusing on 

the editorial integrity and standards in news and current affairs at GPB was delivered by BBC 

World Service Trust experts until March 2010. The Head of News at GPB, Khatuna 

Berdzenishvili, says the training had considerable impact on the news and current affairs 

(Moambe) output in the first place, and brought about an increase in audience figures.  

This was followed by another intervention involving UNDP and the BBC, again funded by the 

EU. The “Development of Media Monitoring capacities in Georgia” programme was aimed at 

building the capacity of GPB for professional media coverage. Its delivery started in April 

2010 and is now coming to an end.  

In December 2009 and in February 2010, experts from Canal France International came to 

assess the institutional capacity of each of the three TV channels with emphasis on the 2nd 

channel and with the view to restructuring it into a parliamentary channel. These short-term 

missions have resulted in assessment reports but no concrete results.  

A number of international agencies have sponsored or provided funds for specific 

programmes or activities at GPB. For example, Konrad Adenauer Foundation has 

contributed financially to the production of the TV show “European Time”, while the British 

Embassy funded training for GPB staff in the run-up to a launch of a political talk-show 

“Public Politics”. The Swiss Agency for development and Co-operation (SDC) has funded a 

TV programme for farmers, and the Eurasia Partnership Foundation has provided a grant to 

create and run a joint TV and radio project “European Time” on EU integration issues.  

A comprehensive mission from the European Broadcasters Union is currently involved in 

assessing the structural and institutional health of GBP with the view to producing a strategy 

paper for the organisation for the next 3-4 years.  The EBU mission is also looking into such 

issues as the impact of digitisation on GPB, and the implications of the planned relocation to 

new premises.  

There has been no comprehensive, longer-term assistance programme to the Georgian 

public broadcaster to date. It is strongly believed that such assistance is both timely and 

necessary, despite numerous risks and limitations faced by GPB.  

                                                 
7 According to figures supplied by AGB Nielsen Media Research in Georgia. 
8 BBC World Service Trust “Georgian Public Broadcasting  Training Needs Assessment”, October 2008, p.10. 



NEEDS ASSESSMENT REPORT  

10 

 

 

 

3. Assessment of GPB 

3.1. GPB as an organisation 

“It is a shame that the transformation of the organisation from state broadcaster to a 

public service broadcaster in Georgia has only taken place on paper and not in 

reality.” (A visiting  EBU representative) 

This is perhaps a harsh view which could easily be countered by quoting numerous changes 

that have been taking place at GPB since its launch as a public service broadcaster, 

including the renewal of the Board of Trustees, and new faces at the top. The structure of the 

organisation has been changed, and there is ongoing process of making even more changes 

in the organisational chart. And this is the paradox at GPB that seems to defy 

comprehension: with so many changes around that create a sense of the organisation being 

in a state of permanent flux, why is it that so many people around it say that nothing has 

changed there, and everything remains the same? 

Only one entry can be found on the organisation’s website under the heading “Management”: 

a bio note of its Director General. When you talk to people in the organisation, and equally 

outside, and mention the Board of Trustees, they will only talk about its Chairman, and only 

occasionally will you hear names of other Board members, usually in the context of 

discussing the decreasing minority of those representing alternative points of view.  

Trying to decipher who does what at GPB is a very difficult task. Power is concentrated at the 

top and rationed in a minimalist fashion as you descend down. Examining the organisational 

chart of GPB gives an impression of a strictly topographic representation, providing 

information who “sits” where in the organisation, but very little about who does what in 

relation to programmes or processes at GPB. It is a static and mechanical picture, giving no 

insight into processes at work there, or the nature of relationships among constituent parts. 

Even more worryingly, the chart fully reflects the vertical nature of the system, with a few 

“power” nodes at the top, very little in the middle, and a rather unstructured, list-like 

enumeration of specific departments sitting next to one another. The end result is that top 

management ends up trying to micromanage almost all elements of the present system. 

The organisation chart does not really reflect its nature as a broadcaster: the fact that it is a 

programme-maker and a scheduler with an editorial policy. For example, the word “Editor” 

does not appear even once in the chart, while the ever-present term “producer” is overused 

to the point of being meaningless in reflecting the role or job description of a person in 

question.   

This is pretty much exemplified by the job description obtained from the senior staff member, 

General Producer, Giorgi Gachechiladze, who commissions programmes (in consultation 

with a few other senior staff members), oversees their production and execution, 

procurement or acquisition, and later assesses how they work or sit in the schedule. In other 

words, he seems to be doing everything from the point of view of a programme-making 

broadcasting organisation. The classical division of a sustained programme-making process 

present in many serious broadcast outlets, namely into: 1) designing and commissioning 



NEEDS ASSESSMENT REPORT  

11 

 

programmes, 2) producing and editing actual programmes, and finally 3) editorially 

controlling their impact and effectiveness, is nowhere to be found at GPB.  

A similar situation obtains in the News department, whose Head, Khatuna Berdzenishvili, is 

responsible for newsgathering, editorial shape of news and current affairs bulletins and  

programmes, for some running orders, and even for the actual production or execution of the 

flagship 2000 evening news bulletin. It is not clear whether anyone else at any time actually 

“edits” the news in the sense of asking and discussing the fundamental questions of what the 

main stories of the day are, why they are important to the public, how best they can be 

covered, or how to give wider context and deeper insight to them.  

 The search for the familiar constituents of the content-generating process in serious, 

professional broadcasting outlets, namely: 

• Conceptualisation, design and commissioning of formats, programmes and series; 

• Budgeting for, production, execution and recording or staging of programmes; 

• Feedback, assessment, evaluation, editorial control and impact measurement of 

programmes 

       has brought the discovery that all these processes do take place, but in a largely 

informal setting of semi-spontaneous, often ad-hoc meetings and committees, again 

comprising the same familiar culprits: the top management.  There is hardly any formalisation 

of the key processes that should be at play at GPB:  

• the choice of what type of programmes to make, how to make them, and how much to 

pay for them;   

• the tight, efficient and expert execution of specific programmes, series or seasons by 

a dedicated executive producer-editor tandem; 

• the assessment, evaluation and editorial revision of the broadcaster’s outputs in 

conjunction with measuring audience impact and how the programmes in question 

work side by side with other programmes in a given schedule; 

and if there is, it is not reflected in the organisational chart. Observing one of those meetings, 

there was no sense of a formalised time-controlled agenda, or a set of goals and objectives, 

let alone a system for reaching consensus and decision-taking.  

During meetings and interviews for the present Assessment, adjectives describing how the 

organisation works, and the quality of the people working for it have been collected. The 

mismatch between them could not be more striking: 

Organisation People 

chaotic, disorganised, short-term, ad-hoc, 

dependent, disoriented, mechanical, box-

ticking, passive, inconsistent, indecisive, 

static, conservative, inward-looking, 

defensive, cautious, timid, marginal, self-

sophisticated, intelligent, creative, open, 

witty, critical, resolute, impulsive, curious, 

inquisitive, innovative, sociable, co-

operative, communicative, argumentative, 

ambitious, flexible, tolerant  



NEEDS ASSESSMENT REPORT  

12 

 

effacing  

  

3.1.1. Internal communications and infrastructure  

GPB has no organisation-wide Intranet, or internal network to supply all members of staff 

with a standardised communication and connectivity capacity. Some departments have their 

own mini networks, but they do not communicate as part of any co-ordinated communication 

architecture. The head of the Technical Department, George Baratashvili, says that in order 

to create a proper Intranet system would require an investment in the area of 150,000 Euro. 

It would need new cabling, and other infrastructural changes at the premises, which go back 

several decades. Most interviewees have said that such an investment would be difficult to 

justify, as the organisation is due to relocate to another custom-built premises by 2014 or 

2015.  

Despite this deficiency, there is no sense that the internal communications capacity is 

insufficient. Internet access appears to be available at most workstations, and there is no 

sense of a shortage of office space. Observing communications styles of staff, whatever was 

missing in contemporary software and hardware, appeared to be compensated for with very 

efficient communication via mobile phones and e-mail. GPB has its website, which it uses to 

post internal documents on, and for other communication purposes. There does not seem to 

be an internal forum capacity for staff to discuss work internal issues, or exchange opinions.  

The organisation operates in a tired building, which has seen better times, but again, 

because of the relocation prospect, no significant investment or refurbishing effort is 

foreseen. This seems to be the right approach, given the incessant needs of the 

broadcasting operations to renew studios and broadcasting equipment within what must be 

described as a modest budget for this size of operation. Several interviewees have 

complained that excessive resources go into periodic studio refurbishment for news, and the 

renewal of computers or software to the detriment of other departments, but this issue does 

not seem to be a source of controversy for the majority of staff.  

In contrast to what it lacking in the area of programme needs and content generation, the 

technical side of operations at GPB is orderly and stable, giving impression of reliability and 

continuity. This is no mean feat, given the most recent history of Georgia, with electricity 

supply problems, unrest and political changes. There is no doubt that this a strong 

institutional side of the organisation, and all the concern and care expressed about ensuring 

proper technical and operational support for a successful continuation of GPB as a business 

and a broadcaster are clear evidence of commitment and loyalty of its staff and 

management.  

There have been no signs of financial excesses, or bad husbandry in spending on technical 

or infrastructural projects. It is a very healthy sign that GPB management can expand its 

good practices to the broadcasting and business sphere really successfully. In fact, the 

technical and operational side is obviously the area, where the present management is most 

at ease, which begs the question whether additional training in editorial policy, and strategic 

management relating to media content and programming would not be the best tool to 

achieve that.          



NEEDS ASSESSMENT REPORT  

13 

 

3.1.2. Separateness 

Another striking aspect of the organisational structure at GPB is the discrete nature of its 

constituent parts. This time, the division is quite institutionalised and has an unwelcome 

effect on the interaction between channels and departments. Most staff – particularly at 

senior level – see their units as completely separate and independent from one another, and 

often do not perceive themselves as part of the same entity, working to the same mission 

statement and strategy, or common goals.  

Because of the mechanical nature of the internal budgetary allocations within GPB, particular 

departments look at each other as consumers of the budget, and not as co-operative 

business units sharing the budget. There is no renegotiating mechanism for the budgetary 

splits, and the rough division of the little resentments among them is that of other 

departments being either “a complete waste of money”, or receiving “far too much money for 

the value they bring in”.  Few can see that these quotes translate really into: “We all do not 

spend the limited resources in the best possible way”.  

Even fewer venture further to see the obvious waste of resources caused by duplication of 

effort and infrastructure brought about by the mechanical approach of splitting the operations 

into totally separate entities. Occasional efforts to compensate for that with fake synergies 

like broadcasting TV audio signal on radio channels to save a little money on programming 

can only have an opposite effect on the audience: switching to other radio channels.    

Case-study: PIK. An illustrative case in point is the 3rd, or PIK channel, the acronym for 

which translates from Russian as the First Informational Caucasian Channel. Because its 

satellite signal had been switched off – arguably for political reasons – by one provider, the 

channel was redesigned and re-launched in 2010 on a much grander scale in a remarkably 

short time with an injection of funds from the Georgian government budget. The channel 

broadcasts mostly news and current affairs content in a 24 hours format in Russian, and is 

seen by many as a counterbalancing act to the impact of the Russian media in the region.  

The official line is that GPB management had requested a separate allocation from the 

government to boost the 3rd channel, but the common view is that it was really a presidential 

initiative after the growing discomfort that Georgia had largely failed to win the information 

war with Russia about the way the August 2008 conflict was being perceived in the West. 

Whatever the truth, the reality is that the politics around the launch of PIK triggered 

considerable resentment within GPB, whose staff at all levels hardly see it as its integral part. 

The fact that PIK’s start-up operation enjoyed ample funding, and was being managed by an 

ostensibly outside commercial company – but in fact by members of its own executive 

management – did not help win the hearts and minds of GPB employees, either. The 

differences between salary levels at PIK compared to those at the rest of GPB added insult 

to injury, creating a high level of animosity within what is – at least on paper – one and the 

same organisation.   

PIK management and senior staff have created what appears to be an efficient, forward-

looking and positively aggressive broadcasting operation based on a modern, multi-media 

platform, with robust provision of news and current affairs programmes, and an interactive 

on-line news component. In fact, it is the first news-driven TV channel operation of its kind in 

Georgia, with a capacity to broadcast a 24-hour news stream.  



NEEDS ASSESSMENT REPORT  

14 

 

And yet, the level of incorporation of the PIK channel as the integral part of GPB structures 

into its institutional body is nil. Its offices and studios are in a different building, rented from 

another commercial TV channel at relatively high cost, and there is virtually no managerial or 

editorial interaction, let alone a common editorial, or newsgathering platform. 

PIK and the 1st Channel’s news and current affairs operations have totally separate 

newsgathering teams and operations, with separate foreign bureaux and separate sets of 

reporters and correspondents, even though some of them are unquestionably bilingual in 

Georgian and Russian. In an accountable system this obvious duplication of effort, staff and 

resources would be next to impossible to justify before an autonomous Board of Trustees, 

and ultimately the Georgian taxpayer.   

The cases of wasteful duplication abound in other areas, particularly in news and current 

affairs. The concept of output sharing and reversioning – a pretty universal tool in most 

multi-channel, and multi-language operations, does not exist. New programmatic formats and 

programme concepts brought in and developed at PIK, are not put under discussion, or 

considered worthy candidates for transfer over to other GPB outlets. In the context of GPB 

struggling to populate its schedules, particularly on its 2nd Channel, this highly uncooperative 

approach is truly incomprehensible. Both PIK, and 1st Channel have separate documentary 

film production units, and yet, no evidence of co-operation or sharing of output has been 

found.  

There is no exchange of staff, or transfer of know-how and expertise, either. This is 

especially striking in the on-line news sphere, where GPB has yet to develop some kind of 

consistent, professional content provision, while PIK can claim quite a few operational 

successes. And yet, these and other successes are not shared, let alone celebrated. In fact, 

the two operations have acquired a strong competitive slant, but based on mutual hostility 

and exchange of criticism.     

 “We need and integrative and an integrated approach to our operations”, said one of the top 

managers at PIK in an interview for the present research. This view was shared by others, 

whose feeling of hurt and a sense of injustice was quite tangible.     

“GPB cannot be successful and be treated seriously and with respect, if all channels do not 

share and support one another, instead of being constantly engaged in slanging matches 

and constant bickering”, was another quote at PIK.   But back at the GPB headquarters, the 

talk is more in terms of future funding for PIK than in terms of common future or partnership. 

There is growing unease about plans at the top of the government to bring the channel 

properly back under the GPB umbrella, or merge it with regional TV channels in what 

appears to be an effort to save the government budget money.  

The GPB management do not seem to see this as an opportunity to capitalise on the PIK 

achievements, and a chance to recapture a well-functioning outlet, but as a threat to its own 

budget. Nobody at GPB appeared to consider PIK an asset, and there was no talk about co-

operation, sharing, or integration. . There were hardly any expressions of sympathy for, or 

solidarity with the colleagues at PIK facing uncertain or unsettled future 

3.1.3. The fearful asymmetry 

If the 3rd Channel (PIK) was able to do a complete turn-around within such a short period of 



NEEDS ASSESSMENT REPORT  

15 

 

time – about a year, while the rest of GPB has taken nearly 7 years to meander through a 

maze of superficial changes to where it is today, the obvious question is why is there such an 

asymmetry in the treatment of the two? And why such stark contrast in their performance? It 

seems that the answer mostly lies in the political conditioning around the two entities.  

• PIK was re-launched at a time of political expediency after the 2008 war and enjoyed 

a hefty injection of start-up funds, free from the budget-approval limitations imposed 

on the rest of GPB; 

• Its budget accountability was liberated from standard GPB procedures and tied to 

programming priorities, based on a strategy and specific milestones; 

• Salary levels offered to production and editorial staff attracted more quality 

individuals, while in-house training capacity closed the skills and competency gaps; 

• The management and executive editorial staff have enjoyed a high level of editorial 

autonomy and a fair degree of respect from the government. Consequently, they 

were able to develop their own editorial policy and standards.  

It could be argued that PIK has been given so much freedom and enjoyed so much support 

because it is a propaganda tool against Russia, but this does not explain why its example 

could not be replicated by the rest of GPB.    

3.1.4. Content maker or a scheduler 

The current broadcast law of Georgia obligates the country’s public broadcaster to outsource 

at least 25% of its output. The previous management of GPB was in favour of commissioning 

as much content as possible outside the organisation, and paying independent production 

houses and other content providers for programmes. The current philosophy is quite the 

opposite: to try and produce as much as possible in-house. Such pendulum swings are quite 

common to many media organisations in the age of multimedia and multichannel 

broadcasting, where cable and satellite networks have been sometimes making a lot of 

money for being essentially buyers and schedulers of content, while many content makers 

have struggled to cover the cost of ambitious, quality, and high-budget productions.  

GPB is therefore not alone in trying to answer the question whether it sees itself essentially 

as a content maker and a broadcaster, or as a scheduler and broadcaster. But it may find it 

difficult to pursue the latter option, because:    

• The current budget allocation is not sufficient for GPB even to consider multiplying its 

channel offer in the digital and multichannel era, while it struggles to populate its 

existing schedules on the 1st Channel, and clearly fails to populate its 2nd Channel; 

• The current budget allocation does not allow GPB to buy even a limited number of 

quality programmes, or commission their production to be more competitive, or to 

attract audiences away from the channels with higher ratings. 

• Despite assurances based on previous experience of outsourcing that programmes 

commissioned outside GPB are invariably of better quality, there is no strong 

evidence to suggest that the independent TV production industry in Georgia is 

robust enough to secure a steady stream of quality programmes. On the contrary, it 

looks like a number of such independent production enterprises are unstable 



NEEDS ASSESSMENT REPORT  

16 

 

constructs acting more like financial appendages to budget-funded organisations. 

• Outsourcing must not be used to absolve GPB of its editorial responsibility and 

competence. Commissioning programmes outside will not reduce the editorial and 

managerial deficit in the organisation, and will only reinforce the perception that 

GPB is not a fully independent and autonomous institution. 

• Investing in in-house production capacity can only strengthen GPB as a broadcaster, 

and reinforce the perception that it is different from other players on the market who 

rely on buying outside programmes and copying foreign formats.  

• Increasing outsourcing would require liberating additional funds from other parts of 

the GPB budget – most probably through laying off more staff. 

In the light of the above points, some suggestions to outsource, for example, all news output 

on the 1st Channel, may not do GPB any good, as such a move would remove the only clear 

proprietary element in the GPB schedule distinguishing it as a public broadcaster.        

3.2. GPB as a broadcaster 

GPB and its audience. A number of people, including GPB staff members, have said in 

private conversations that much of the GPB output is “unwatchable”. Many of those made a 

point of singling out the news and current affairs department, Moambe, as better than the 

rest, but immediately proceeded to criticise the content of the news bulletins and talk shows. 

The rest of the output was deemed unworthy even of criticism.  

Some interviewees complained that the potential ability of some news programming at GPB 

to attract a wider audience is killed off by scheduling really poor quality output just before or 

after. The extent to which such internal and informal assessments are true is extremely 

difficult to judge, because there is very little calibrated and targeted audience research to 

verify them. Clearly, across the board judgments of this sort are unfair, because examples of 

interesting and engaging programming generated at GPB have been shown.  

There is no doubt that the lack of proper, professionally designed and well resourced 

audience research and figures for particular programmes and programming strands, and 

reliance on anecdotal evidence or pure gossip is doing GPB a lot of damage. But there is 

limited understanding within the organisation of the importance of knowing audience needs 

and expectations, and little ability of translating such knowledge into captivating content. 

Here are some quotes harvested during interviews: 

“GPB is not successful, because it is divorced from the audience and operates in a vacuum” 

“GPB should not be ashamed of letting the public know about its problems – what challenges 

they face and what problems limit them” 

“The main problem at GPB is the lack of trust of the public and lack of communication with 

the public” 

“GPB does not listen and does not observe” 

“The public service broadcaster needs to initiate and conduct a public debate about itself”.  



NEEDS ASSESSMENT REPORT  

17 

 

Other interviewees underscored the absence of a well articulated mission statement in the 

organisation which would guide it towards a programme-making and market-driven strategy. 

They said that setting GPB programme and scheduling priorities in terms of general priority 

areas like “educational programmes” or “political debates” is not enough, because such 

terms cannot possibly inform the content of programmes, or their quality.   

The criticism of the mechanical approach to producing programmes based on such vaguely 

defined priority areas was terse. Interviewees pointed out disaffected presenters and anchors 

executing programmes in an uninspired way, and the reluctance to verify their popularity 

through audience research, surveys, or feedback.   

Case Study One: 1st Channel’s News and Current Affairs (Moambe) 

The output of the news and current affairs department at the 1st Channel is often showcased 

as an example how far GPB has travelled on the way to editorial independence, impartiality 

and balance. Two recurrent arguments put forward by GPB that this is indeed the case are 

that: 

• Presidential news stories are rarely at the top of the bulletins, and sometimes there 

are no stories relating to presidential activities in the news bulletins running orders on 

a given day at all; 

• In stories requiring balance, both sides of the argument are heard. 

This is countered by the following criticism: 

• On many days, presidential or governmental stories are still central to news bulletins, 

even if they are artificially dragged down the running order, with stories in front of, or 

after them acting as a “newsy” environment to enhance their topicality and cover up 

their propagandistic nature; 

• The claim of balance is in fact a mechanical application of the principle of hearing 

both sides, with avoidance of controversial angles and debating on air. The argument 

goes on to say that usually the government side is treated gently, while the opposition 

is punched hard. 

The focus of such rows distracts attention from a much more important question: the impact 

and the use of the perceived successes of Moambe on other programming and channels. If 

they are central to the claims of recent achievements of GPB as a broadcaster, are they part 

of a more sustained and organised editorial effort, and do they impact on the quality of other 

types of programming? In other words, is Moambe used as a trump card in the broadcaster’s 

strategy to capture audiences?  

The Head of News at the 1st channel, Khatuna Berdzenishvili,  says that the current news 

output enjoys a 6% audience share, while the rest of the programming stays at about 2%. 

She also says that Moambe has developed its own loyal audience base which could have 

been larger, had it not been for poor quality programmes right before or after the news. She 

maintains that they pull down the ratings.   

She pins down the success of her unit’s output on the BBC training and consultancy within 

her department, which introduced forward planning and helped develop news talk shows.  



NEEDS ASSESSMENT REPORT  

18 

 

Her department airs Moambe Plus talk show after the flagship 2000 bulletin twice a week, 

another one on Sundays, and has just launched a monthly TV debate “Public Policy” with 

audience participation in the studio – a show fashioned after the flagship BBC “Question 

Time”.  

The Head of News wants to continue the editorial and journalism training and development in 

her department in order to make the whole news output of the channel an industry standard. 

But she says this has to be accompanied by training in other departments at GPB: 

management, programme making, and human resources.  Only then can the organisation 

smash the stereotype that the channel is “unwatchable”. Her view is that the consistent 

adherence to public broadcasting values will win in the end, but it has to be accompanied by 

rapid and comprehensive reform.   

The Consultant for the present report spent almost all day with the news department at the 

1st Channel on Thursday, 8th September, and also watched some of the key news output on 

Friday, 9th September, including the flagship 2000 Moambe bulletin. What follows below, is 

the analysis and assessment of the editorial and production effort around some of the news 

output broadcast on those days.   

Daily editorial meeting at 09:30 on Thursday, 8th September 

The morning news planning meeting was attended by about 20 journalists, reporters and 

producers – mostly very young people, and chaired by the Head of Moambe. 

• There was no discussion of the day’s news agenda, no discussion which story and 

why was likely to be the main story of the day, how stories were likely to develop, 

which angles to cover, what resources to assign to covering particular stories, or how 

to enrich the coverage of most important stories. There was no discussion of the 

hierarchy or predicted running order for the next news bulletin which was at 1200. 

•  More worryingly, there was little evidence of substantial newsgathering effort. Most 

news stories under consideration seemed to follow other news sources, like 

newspapers, information agencies or other media outlets. There did not seem to be 

any news story originated and researched exclusively by the GPB news staff. Very 

little attention was devoted to verifying stories, checking sources or putting any 

aspects of a given story under closer scrutiny for accuracy. There was no discussion 

of the news value, or newsworthiness of particular stories put forward for coverage by 

reporters and journalists taking part in the meeting.  

• There were several stories which seemed to be driven by commercial marketing and 

PR, like a story about new contact lenses on the Georgian market, which had been 

confirmed to be safe to use. Nobody seemed to be worried about a possibility of the 

story being a covert product placement effort.  

• The discussion of the international news component was also absent. It received 

marginal treatment, and no consideration was given to which international events, 

and why were relevant to the Georgian public. From the way producers related their 

coverage, it was clear that foreign news tended to be pinched from international news 

agencies circuits, with minimal or no in-house input.  



NEEDS ASSESSMENT REPORT  

19 

 

• There was no forward discussion about the possible running order or lead stories for 

the 2000 bulletin, nor was there any planning ahead how to cover the main stories. 

• It also turned out that any forward planning for the following day was actually carried 

out by the Head of News herself, because the forward planning editor was on holiday. 

• During the meeting, some of the reporters came up with truly fickle or unsubstantiated 

story ideas which were not put under question either by the Head of News, or anyone 

in the meeting. In fact, the lack of interaction or discussion in the meeting was truly 

puzzling.  

To sum up, it looks like the department has a mechanical, second-hand approach to news 

gathering and news making, with little editorial process, or collective news planning.  

News outputting and news outlets 

On the basis of information obtained, Moambe produces news and current affairs only for the 

1st Channel. It does not share any of its newsgathering effort, its news products or know-how 

with any other outlet or channel in the organisation. Its 300 staff work on the following news 

products: 

• 5 to 7 minute long TV news bulletins at 0800, 0900 and 1000 as part of the morning 

programming 

• 20 minute long bulletins at 1200 and 1600 – in fact, the actual duration is usually over 

half an hour 

• 2000 flagship news of one-hour duration, preceded by a short news teaser at 1900 

• Twice-weekly 15 minutes edition of a talk show, Moambe Plus; 

• Once-a-week Sunday talk-show  

• A monthly debating talk show, “Public Policy” 

Short-term monitoring of news output on the 1st Channel has produced the following 

observations:  

• Apart from starting on the hour, no news bulletin has a fixed duration, and no timed 

hard posts, or soft posts (that is fixed times for particular blocks or news components 

in the bulletins).  

• The bulletins largely follow a mechanical division into domestic news at the top, and 

international news towards the end, with most of the time devoted to domestic stories. 

The international news component is mostly based on APTV or Reuters TV rushes 

and accompanying raw scripts, and clips picked up from other outlets.  

• There is usually no in-house editorial input to explain the context of the international 

stories to the Georgian viewer, and no attempt to put the output in one hierarchical 

order. International stories get promoted to the top of the bulletins, when they are 

lead stories on international networks. 



NEEDS ASSESSMENT REPORT  

20 

 

• The news formats are limited, with no guests or experts in the studio, little interactivity 

between contributors, little or no news analysis or elements of discussion usually 

present in longer news programmes. The newsreaders’ role is limited to the point of 

mechanical reading out of cues and scripts, without posing questions to outside 

broadcast reporters even during live inserts. They do not really act as anchors, 

presenters or newscasters, which does not add to the authority of the news 

presentation. 

1200 News Bulletin on Thursday, 8th September 2011 

Lead story: Russia plane crash (duration about 5 minutes, a collection of loosely edited clips 

of the scene, witnesses, officials and pundits) 

1205 – 1215: A sequence of three sports stories – curtain raisers for evening and future 

events, so no real news stories – for an aggregate of almost 10 minutes! 

Putting three different sports stories back to back almost at the top of the news, with little 

news content can easily misguide a viewer into believing they are watching a sports 

programme and not news.  

All three reports followed the same pattern of mechanical stand ups repeating the format, in 

fact, for an inattentive viewer merging into one mega sports story and losing the sense where 

the basketball story ended and when the rugby story kicked in.  

For both the rugby and basketball stories, the reporters doing their stand ups were positioned 

in front of a stadium and in front of the airport, in an artificial and unimaginative way meant to 

bring the viewer closer to the event or place of action. 

1215-1216: a short story on a hurricane in India – with agency rushes and textual news read 

out of vision by the newsreader. It is not clear why this particular international story had been 

chosen to sit here. It was not a dramatic or unusual story about hurricanes in that part of the 

world. It was most probably randomly chosen from the available agency clips and elevated 

into the first half of the bulletin, because of the dramatic and cataclysmic content.  

1216-1219:  A political story on Poland and Georgia with clips and actualities of the meetings 

of the Georgian president with Polish officials. 

1219-1221: A political story out of Brussels. 

1221-1224: A story about a newborn baby death with clips of actuality of doctors, experts 

and officials, shots from hospitals. A story arguably based on a false premise that the baby 

had died as a result of hospital negligence, or some other wrongdoing, and used to prove 

that the healthcare situation in Georgia is no cause for concern.  

1225-1228: A sequence of three domestic read-only, out-of-vision stories with clips, each of 

30 seconds duration, without any additional input or insight. They were typical textual time 

fillers, usually ignored by viewers because of their low level of visual attractiveness. 

1228-1232: A similar sequence of three international news on India, Libya and Mexico – all 

three dealing with disaster, crime and conflict. They were all translations of scripts 

accompanying APTV or Reuters rushes, read out by the newsreader with the rushes used for 



NEEDS ASSESSMENT REPORT  

21 

 

20 to 30 seconds. None of the stories had been developed further with an in-house 

contribution of contextualisation or analysis.  

1232-1235: Sports 

1235-1238: Culture news and sign off 

Comments:  

• The 20 minute news bulletin at 1200 was in fact about twice as long, and a clear sign 

that the producer or editor of the edition simply rammed in all there was available to 

fill in the time with no regard to the newsworthiness of stories or their visual and 

journalistic quality.   

• The studio screen design marginalised the newsreader by positioning her into the left-

hand corner. She took up less than 20% of the screen, with a mixed multicoloured 

backdrop, making her even less prominent, and relegating her to a newsreading 

piece of furniture. There was no change of shots during the bulletin, such as close 

ups of the newsreader, or angle shots. The newscast was totally static in this respect. 

• Some news items were purely textual, with the newsreader simply reading the item 

out in a very fast and rushed fashion – unsuitable for television news. The read was 

accompanied by floating geometrical figures in the background, similar to a 

screensaver on a computer, which suggested that there was no news worth 

concentrating on, because the item was not accompanied by any related visuals.  

• The newsreader never interacted with any of the reporters – not even during 

purportedly live items. She never asked any questions or even moved during the 

newscast. The lack of connection of the newsreader with the pictures or the 

protagonists of the stories added to the mechanical nature of the newscast. This lack 

of interactivity in the studio made a waste of the effort to produce live inserts from the 

field.   

• There was hardly any correlation between the text and the visuals. The reading of 

uncorrelated agency text to pictures is a mortal sin in professional television news 

and manifests lack of the editorial process, or no skills how to write to pictures. There 

was also far too much text in relation to the pictures, and a high degree of duplication 

in the audio of what the viewers could learn from the picture. So the structure of the 

textual news was more akin to radio news bulletin with pictures. With the excessively 

fast reading rate, an average viewer in such cases ignores the text altogether and 

tries to glean the sense of the story based on the pictures and a few key words.  

• The sound levels and sound editing on pictures was all over the place – with level 

jumps, hard edits (abrupt onsets or endings making the viewer jump), and 

unacceptable levels of distortion. Such incompetent sound editing and acoustic 

production makes the viewing a disturbing experience and can strongly demotivate 

anyone from continuing to watch a bulletin on the subconscious level.  

• Probably the biggest waste of resources was the robotic use of the newsreader, who 

was allowed to read the script mechanically at excessive speed, was positioned in a 

corner of the screen, merging with the background. No effort was made to bring out 



NEEDS ASSESSMENT REPORT  

22 

 

her ability to interact with reporters, ask questions, make comments and generally 

claim the role of an anchor and presenter, even though she had a past record of 

previous reporting skills and journalistic work.  

• Except for newsreading, there was no other activity in the studio – not a single 

interview, no guests, no contextualising or analysis driven from the studio. This made 

the newscast very weak and unauthoritative.   

Flagship 2000 News Bulletin on Friday, 9th September 2011 

The Running order: The choice of top stories between 2000 and 2010 appeared random or 

accidental followed by a presidential “story” at 2011 with 22 minutes of pre-recorded and 

staged material. This was followed by a science story without an obvious news peg, a 

packaged health story at 20:37, and a tourism promotional material at 20:42 with absolutely 

no news value or peg. At 20:43, a historical backgrounder with references to the Czech 

Spring of 1968, Stalinism and Nazism was aired contextualising some film material related to 

the August 2008 conflict with Russia over South Ossetia.  Next, at 20:48, a news item 

followed about school textbooks, and another unpegged tourism story at 20:51. A culture 

story was aired at 20:53. The international news component consisted of a few short items 

read out of vision by the newsreader and illustrated with agency rushes. The sport section 

was aired at 2100, and the culture section at 21:06.  

Observations:  

• It is very difficult to escape the impression that the whole 2100 bulletin was aimed at 

creating a “newsy” environment for  President Saakashvili’s activities, which sat right 

in the middle and took more than one third of the whole broadcast. 

•  The contrast between the carefully edited and staged sequence of shots, interviews 

and actualities in the presidential material, and the hastily assembled news items was 

striking. The material about the President’s tour of power supply infrastructure 

projects across Georgia had nothing to do with a news format, and was more like a 

short documentary film or a long feature report.  

• It is quite interesting to note that the sound technicians had quite expertly filtered out 

and enhanced the voices during conversations the President had while flying in the 

noisy helicopter, while nobody bothered to sort out the sloppy sound in the rest of the 

news items.  

• After removal of non-news material, there would be probably about 12-15 minutes left 

of fully legitimate content from the point of view of newsworthiness.  

In conclusion, whatever achievements and improvements Moambe can claim as a result of 

BBC training and consultancy, they appear to be neutralised by old habits at GPB. The fact 

that the present Assessment has dwelt at such length on Moambe criticism should not be 

interpreted as the unit’s underlying weakness, but as its potential strength, and certainly the 

focus of future attention.  

Case-study Two:  “What shall we do with the 2nd Channel?” 

 “The second channel is the best example to what extent GPB is the victim of political 



NEEDS ASSESSMENT REPORT  

23 

 

correctness and international NGO interests imposed on Georgia” (from an interview 

with a GPB employee)  

“It’s a graveyard” said one of the interviewees, while another called the 2nd Channel “a 

democracy tax”, and a “political rubbish bin”. The idea to establish a parliamentary channel at 

GPB goes back to 2006, but it was finally fleshed out in the context of political tensions after 

the August 2008 war. After intense negotiations between the government and the opposition, 

an agreement was reached to give a television platform to all twenty three registered political 

parties.  

As a result, the channel airs mainly unedited and live parliamentary sessions, political 

briefings, pressers and party political broadcasts. The rest is empty airtime with a big 

question mark hanging over the channel. With a budget of about 400,000 lari (or less than 

200,000 Euro) per year, there is not much room for manoeuvre. After fixed and operational 

costs, transmission costs and administrative expenditure, the channel has got virtually 

nothing left to allow the staff even to think about programme making.   

Attempts to populate it with repeats from the 1st Channel and other free available material 

have done little to make the general audience notice that the 2nd Channel exists. And yet, on 

the political level, and within GPB management, everybody says it is necessary and useful.  

“The creation of the 2nd Channel has defused political tension, so it is a necessary evil” was 

one voice. Another said: “Perhaps it is a complete waste of money, but at the time of 

elections, it actually attracts viewers”, while still another claimed that it fulfils a useful role of 

being an appeasement measure aimed at the opposition. So, nothing to do with a public 

service mission or audience needs.   

The intention had been to fashion the 2nd Channel on BBC Parliament, or the American C-

SPAN network. With its half-baked status, and no clear vision the channel is in a limbo and 

has fallen off the sights and funding priorities of most international organisations. It is no 

wonder why: if the 1st Channel is often described as “unwatchable”, the 2nd Channel is talked 

about as “insufferable”, with no editorial input whatsoever.  

Perhaps one of the reasons why nothing is being done with the channel is the planned 

relocation of the Georgian parliament to the city of Kutaisi in 2012, which in turn is expected 

to trigger the setting up of parliamentary TV and radio studios there. But the physical move of 

the parliament cannot really be used as an excuse to keep the 2nd Channel well down the 

priorities list. When and if it relocates as a parliamentary channel to Kutaisi, it will be in 

exactly the same pitiful condition as it is now.  

Consequently, all bids for outside funding for programme making projects hatched by the 2nd 

Channel have been turned down by international donors so far. This probably reflects quite 

accurately the picture – even reasonably looking projects like the “Political Masterclass” 

involving regional governors in debates on current political issues were rejected – most 

probably because they were associated with the 2nd Channel.  

A potential severe legal issue related to the way content is broadcast on the 2nd Channel is 

that party political broadcasts are not under any editorial scrutiny. It would be quite possible 

for a political party to broadcast offensive, defamatory or libellous material without the 

Channel having a possibility to intervene. The argument that libel and defamation are not 



NEEDS ASSESSMENT REPORT  

24 

 

criminal acts according to Georgia’s legal system does not absolve the Channel’s 

management, and ultimately GPB management of potential financial liability as a result of 

litigation for broadcasting offensive material, even if such material has been produced by a 

third party. According to a memorandum signed by all parties about the nature of broadcasts 

on the 2nd Channel, there is an option of a “red button” being pushed to switch off offensive 

material continuing on air, but clearly this is an unworkable solution in practice. It would 

require an expert editor with extensive legal experience monitoring all such output as it goes 

out, and reacting with lighting speed to any perceived transgressions.  

Another question is whether Georgia in general, and GPB in particular, can afford to fund a 

parliamentary channel broadcasting unedited endless parliamentary proceedings and other 

unedited material of dubious quality to essentially nobody. The British, American or German 

examples are hard to follow, because those countries have a multitude of channels with rich 

programme offers, and incomparably bigger resources.  

Case-study 3: The Future of GPB Radio 

Only about 4% of GPB’s resources go into radio operations and programming – about half of 

what many public service broadcasters with both TV and radio operations invest in the 

medium.  In the course of practically all consultations at GPB, its management concentrated 

on the future of the 1st TV Channel, and its Radio aroused no, or token interest. While there 

was talk about radio revival and the need to invest in the medium, there was no concrete 

strategy how to take the two radio channels forward. 

Radio 1 on 102.4 FM is a generalist radio station, partly mirroring the generalist nature of TV 

1st Channel. Its mixed format of music and speech-based programming is interspersed with 

hourly news bulletins for most of the day. Apart from news and music, the station produces 

talk shows, radio drama, children’s programmes, and covers sporting events. The Consultant 

was unable to find out who the target audience is for the station, or reliable data for its 

current ratings or audience share.  

The station has its own news and current affairs unit consisting of 10 staff, who output 5-7 

minute illustrated news bulletins on the hour from 0600 till 2200. The unit does not share 

output or co-operate with the TV news operations. The news bulletins are fashioned on 

popular commercial formats of reading text against music bed. The reading rate is too fast for 

an average listener – a practice frequently used by commercial radio stations to cover up for 

badly written news, usually copied and pasted from agencies and the Internet with little 

proper editing for radio. This creates informational noise – research shows that an average 

listener retains little information after hearing hastily read news over background music. If the 

text has not been professionally turned into a radio format, the level of understanding of such 

news items is generally very low.   

The audio inserts in the GPB radio news bulletins are usually short clips picked up from other 

sources, and the Consultant was not able to spot any proprietary material like stringer’s 

despatches or packages in the body of the news. There was no evidence that the Radio 

news department is involved in any active newsgathering.      

The station employs an inexcusable practice of playing audio signal from television 

programmes, such as broadcasting the audio from a programme for women on the 1st 

Channel. Even more puzzling were the cases of broadcasting the audio from live coverage of 



NEEDS ASSESSMENT REPORT  

25 

 

sporting events on television, such as basketball championship matches, or rugby world cup. 

Television commentary differs dramatically from the requirements of relating live sporting 

events on radio, and it is hard to believe that the Georgian commentators would make 

special allowances for the needs of radio listeners in their reporting. Clearly, the practice 

illustrates the fact that GPB treats radio as a low priority and will do anything to populate 

radio schedules cheaply, even though this invariably makes the listeners switch over to other 

stations or turn off completely.   

The station broadcasts daily Voice of America programmes from 2000 until 2100. There was 

no available research to confirm claims that the audience figures for these broadcasts are 

very low indeed.  

Radio 2 on 100.9 FM plays almost exclusively music, and no news. Strangely enough, when 

TV live commentary from sporting events is broadcast on Radio1, this is replicated also on 

Radio 2, giving no other option to listeners of GPB output but to switch over to another 

station, or turn their radios off.  

It is hard to see any public service remit in the content of Radio 2. There are many music 

radio stations in Georgia, and Radio 2 does not seem to be filling in any perceived gap in the 

radio output on offer in the country. What distinguishes Radio 2 from other music stations is 

the choice of music. It plays a lot of well chosen jazz, blues and classical rock, and many taxi 

drivers and accidental interviewees have told the Consultant they like Radio 2 for its 

intelligent choice of music. Similar comments were made about the choice of music on Radio 

1.  

Future Radio strategy.  The Head of GPB Radio, Nikoloz Tsertsvadze, has been actively 

seeking ways of reviving the fortunes of his two stations. The department has just received a 

grant to install web cameras in radio studios, and deals have been signed to allow the GPB 

radio signal to be broadcast and made available on several cable networks. It is difficult to 

see how these developments can significantly change the fortunes of the stations with little 

talk about increasing or improving their programmatic offer.  

The Radio department wants to commission programmes for farmers, with weather and 

commodity prices as part of the offer, but the idea is again based on speculative 

assumptions rather than solid audience surveys and research. The same goes for the plan to 

increase sports coverage on Saturdays. As part of the quest to revive radio, the department 

also wants to cross-promote its output on the television 1st Channel.   

Finally, there is a lot of talk about bringing GPB radio archives under the radio department’s 

roof and to digitise them. The archives go back to 1925, and are a rich repository of material 

that could be used in contemporary programme making. The issue if again of money, and the 

radio department would need to find outside financial assistance to secure the project.  

The Head of Radio has not looked at drive-time programmes as an avenue to follow in the 

quest to gain measurable audiences for his stations. He has not considered the option of 

inserting news summaries carried over from Radio 1 output into Radio 2 music schedules to 

attract more listeners. There does not seem to be any reliable data available measuring 

listening habits and trends apart from a recent CRRC general media survey quoted above to 

plan strategically for designing schedules and programming for morning and afternoon drive-

time shows.  



NEEDS ASSESSMENT REPORT  

26 

 

Conclusion: It very much looks like the interest of top GPB management in reviving the radio 

is limited and there is continuing scepticism at the top of the organisation that it is worth the 

effort or justifies any extra spending. This is most probably an erroneous approach, because 

the radio is a cheap and effective medium, requiring very modest investment to achieve 

pronounced and noticeable results and impact on audience figures. Unlike GPB’s television 

channels, GPB radio channels already stand out on Georgia’ radio frequencies, and can 

easily become market leaders once their schedule and programming are properly calibrated 

and improved.     

3.3. GPB as a business 

In assessing the institutional weaknesses of GPB the present Report has pointed out the lack 

of vision and strategy, the absence of a mechanism for delegating tasks and responsibilities 

and a consequent micromanagement of the organisation by its top echelon. It very much 

looks like the absence of successes as a broadcaster is linked to GPB being until now a 

political rather than a media project. This political conditioning has had a serious impact on 

the way GPB is run as a business.  

3.3.1. Financial constraints 

GPB operates on an annual budget of about 23 million Euro (28.2 million GEL for 

2012). But it would be misleading to assume that this is what goes into programme making 

and overheads. The cost of debt servicing and repayment, high operating costs such as 

excessive charges for transmitters, and in-built accounting inefficiencies eat into the GPB 

budget to the point that it actually operates on about 60% of the original amount. After 

deducting salaries of its 930 staff, there is very little left for capital investment, renewal of 

infrastructure, and even less for programme making. As a consequence, many departments 

operate on shoestring budgets, and some do not even know how much money they can 

spend, if any.  

In such a context, any talk about investment into developing new content, or taking risks with 

new programming formats can only irritate or frustrate staff and management. Outside 

consultants recommending systemic changes to management structure and budgeting 

models may not be aware that GPB does not really command its own budget. Any 

substantial spending needs to be agreed with and approved by the Georgian Ministry of 

Finance well in advance, and in accordance with the Ministry’s own accounting requirements. 

This is because GPB is by law a public institution, and as such it has to abide by those 

regulations. The Georgian Broadcasting Law, which nominally gives the public broadcaster 

financial autonomy, does not really apply in practice in this case. 

The end result of this apparent legal contradiction is that GPB effectively prepares two 

different budgets for each forthcoming financial year: one for approval by the Ministry of 

Finance, and the other – more in line with its role as a broadcaster – for approval by the 

Board of Trustees. This can hardly help in strategic planning and budgeting for specific 

programmes, because the budget is broken down into budget headlines cutting across 

departments and programme making. The lack of modern accounting software makes it 

almost impossible to assess which programme spends how much on what productions, or 

cost ahead the programme making requirements of specific units.  

The GPB Financial Department DOES use cost coding to trace specific spending in different 



NEEDS ASSESSMENT REPORT  

27 

 

departments, but in actual practice it is almost impossible to establish where the money is 

going within particular units or projects. There is no established culture of financial planning 

for programme making projects, and no tradition of applying any business plans or models 

for new undertakings.   

The effective budget for programme making (under the budget headline “Products and 

Services”) across all of GPB amounts to about 8 million lari (3.5 million Euro) per year. After 

splitting it into TV and radio channels and then down the line into specific programmes, the 

amounts become very modest, indeed. Accounting regulations make it very difficult to move 

any significant amounts from one budget heading to another and require advance approval 

from the Ministry of Finance. This results in money being apportioned in an administrative 

fashion and with no regard to business interests of the organisation and without prioritising 

on the basis of business potential of particular programmes.  

The in-built inflexibility of the GPB budget is further constrained by the way the money is 

disbursed. The annual budget allocation for GPB sits in the state bank, and each time the 

organisation needs to pay any substantial sums of money, the invoices or contracts have to 

be approved by the Georgian State Treasury before the money is transferred.  

With such financial restraints in place, it is no wonder that GPB finds it very difficult to be 

popular as a broadcaster, and competitive as a business. GPB management says that its 

mission as a public service broadcaster is not aimed at being commercially successful, but 

equally, there is no provision in the existing law that forbids GPB to be an efficient enterprise 

run along business lines. During interviews, some GPB staff have complained that the 

insistence on “boring” or “worthy” programmes strictly in line with the mission statement 

defined in Broadcasting Law is just a cover up for mediocrity and lack of interest on the part 

of management in transforming the organisation into a vibrant and competitive business.  

GPB  management says there is no way it can move in the direction of competing with 

commercial broadcasters such as Imedi or Rustavi2 as far as entertainment programmes are 

concerned, and it has to compensate with other types of programming, such as educational 

and informational programmes. It says it cannot afford to buy or produce expensive 

entertainment formats or programmes, and judging by the size of its budget, it would appear 

to be the case. But in the same breath, GPB says its entertainment brief is fulfilled by 

purchasing sports rights for international events and tournaments.  

Business Case study One: Sport on GPB 

Television rights for high profile international sporting events can be very expensive. Some 

public broadcasters around much of Europe would not even dream of buying the most 

expensive ones. Back in the 1990s, there was much debate in the United Kingdom, when the 

BBC – which is paid for by the licence fee and operates on a budget of several billion Euro a 

year, gave up the idea of buying the rights for English football Premier League, saying they 

were too expensive. The rights were bought by a commercial competitor, which unlike the 

BBC, could recover the cost from advertising revenues.  

GPB differs in this respect, because it is allowed by law to generate advertising revenues 

from broadcasting sporting events. Interestingly, after most recent amendments to Georgia’s 

broadcasting law, this is the only area left for GPB, where it can air adverts. It would appear 

that the country’s legislature has left a compassionate window for the public service 



NEEDS ASSESSMENT REPORT  

28 

 

broadcaster to give it a chance to add some more money to its rather modest budget.  

But this is rather questionable. GPB’s commercial rivals, Imedi and Rustavi2, which used to 

buy sports rights for many events, have given up the idea of continuing so, after repeatedly 

losing money on their investments. It turned out that the television advertising market in 

Georgia is too tight and too small to guarantee handsome returns on sports rights 

acquisitions. The decision was soon followed by a respective amendment in broadcasting 

law, curbing even further GPB’s right to make money from advertising, and limiting it to 

sports. During interviews for the present report, government officials have said covering high 

profile sporting events, such as the Olympics, or games in which the Georgian national 

teams take part, is part of the public service broadcaster’s mission.  

But a number of GPB staff have questioned this philosophy, saying that spending several 

million lari a year on sports, which they say is not exactly entertainment by classical definition 

of the genre in television and radio, and almost nil on true entertainment programmes, is 

damaging the organisation. As it turns out, in most cases GPB has been unable to break 

even on its sports coverage, and sustained losses of up to 40% on its original investment in a 

given sporting event.  

Some interviewees have pointed out that the latest version of the Georgian broadcasting law 

effectively allows GPB to buy sports rights, but does not oblige it to do so in order to 

generate advertising revenues. They say any decision to buy specific rights should be based 

on a business calculation that GPB will be able to recover the investment, and not on the 

outside political decision forcing GPB management to buy rights for specific events. They 

have quoted the issue of the recent purchase of the Basketball Championships in Lithuania 

by GPB, which they say was preceded by intense pressure from the Georgian Basketball 

Federation, and not by any popular demand.  

Several others have referred back to the past practice of the main television channels in 

Georgia sharing the coverage of sports, including those deemed of national interest, and 

think such a deal among the three main TV channels should be revived. They say that it is 

still possible because Imedi and Rustavi2 have created a similar commercial partnership with 

relationship to advertising, even though they are bitter competitors. And they say that the 

questionable “duty” to cover sports has fallen upon GPB, precisely because Rustavi2 and 

Imedi ganged up together in a joint quest to cut continuing losses. 

But the management at GPB points out that sport is necessary to lift the viewing figures for 

their channels, even though no relevant surveys have been presented to substantiate the 

claim that one-off events like sports do impact on the channels’ ratings in a sustained way. It 

is no secret that the public generally does not display any loyalty as to which television 

channel broadcasts their favourite sport, unless it is for reasons of specialist coverage and 

commentary, or accompanying products. No such specialisation or expertise is in much 

evidence at GPB.    

 Business Case study Two: the Marketing Department and Advertising 

GPB’s Marketing Department employs 8 people and is in charge of marketing and branding 

strategy, audience research and sales. It would appear that it covers quite a wide brief, 

including what some other organisations put separately under Business Development, 

Procurement or Sales.  



NEEDS ASSESSMENT REPORT  

29 

 

In theory, the Marketing Department is responsible for generating advertising revenues for 

GPB, but in fact this job has been assigned to an outside monopolist agency, General Media, 

which also sells advertising slots for Imedi and Rustavi2. The common view on the media 

market is that General Media was founded after both commercial television rivals realised 

that continuing competition for business in the limited advertising market in Georgia would 

only increase their losses.  

General Media sells advertising for both Rustavi2 and Imedi on the basis of commissions set 

in the contracts with the two channels. It is the only agency in Georgia that advertisers can 

approach to gain access to high ratings television airtime – also after paying for the service. 

GPB has also become its client, although it can only sell slots for its sporting events, which is 

a very small sum compared to the volume of business from Imedi and Rustavi2.  

As pointed out elsewhere in the present Report, GPB has been unable to cover the cost of 

sports rights through advertising sales. Does it make sense then for GPB to sign a contract 

with an outside agency and lose even more money by paying commissions? Some 

interviewees have pointed out that it may have little to do with the question whether the in-

house marketing department is incompetent or too lazy to sell successfully, but with the fact 

that on the political level advertisers may have been told to go only through General Media. 

The GPB marketing department has recently conducted its own internal SWOT analysis, and 

has admitted that its audience research is not giving the public service broadcaster a good 

sense of what the public wants from them.  

Contrary to statements from the management that GPB’s role is not to supply entertainment 

– especially in the context of its oversupply by the commercial rivals – the research 

conducted by the Marketing Department strongly suggests that entertainment is what the 

audience wants from GPB. On the basis of surveys conducted by the audience research unit 

within the Marketing Department, its Head, David Arveladze, says the decision to buy more 

sporting events by GPB is fully justified. 

Brand promotion is high on the agenda of the Marketing Department. It is currently 

considering using street marketing to promote GPB as a broadcaster. It is an interesting 

strategy, usually employed in cases when access to mainstream media is either too 

expensive, or limited for political reasons. This does not seem to be the case with GPB.  

The Marketing Department has also been using billboards to increase viewing figures – 

particularly to publicise its coverage of sporting events, such as the recent Basketball 

Championships in Lithuania.  

Business Case study Three: the Documentary Film Department  

The Documentary Films Unit stands out among the rest in that it clearly seems to know what 

it does, what it wants to do in the future and what it needs to achieve its objectives. Its 

appetite and vision is proportionate to the place it takes within GPB, and its budget share, 

while its Head is clearly aware of his department’s limitations and current possibilities.  

The unit employs 24 film directors, script writers, camera operators, video editors and 

production assistants. There are weekly planning meetings, during which story ideas for films 

are discussed, decided on and fleshed out. Some stories ideas are referred to Director 

General for approval. There is no formal procedure for editorial or legal referral, and no 



NEEDS ASSESSMENT REPORT  

30 

 

formal commissioning system for film production.  

The Documentary Film Department produces at least one film per week, and sometimes two. 

The average duration is 30 minutes, although longer films – up to an hour – are not a rarity.  

New productions are first broadcast on Friday nights at 2000, and repeated on Sundays at 

1500. The average budget per film is about 3,500 Euro.  

The Head of the unit wants his staff to become more professional in shooting high quality 

documentary films that could be sold abroad. He dreams of his script writing team receiving 

high calibre training in script writing to boost the attractiveness of his productions. His other 

dream is to follow the example and practices of the BBC Bristol factual film powerhouse.  

The department needs two more expert video editors and post-production specialists. And 

the strategic objective is to set up partnerships with prestigious and experienced film makers 

and broadcasters with the view to co-production of films that could be shown both at home 

and abroad, and which could pay for themselves and perhaps for making more films.  

The Documentary Films Unit is an island on the GPB landscape with its well defined role and 

mission, well articulated needs and aspirations, and a professional approach and working 

practices. It is not a money making enterprise and has no commercial brief, but it operates in 

a business-like manner with a highly professional approach.   

3.4. People at GPB  

“We are limited to performing post office duties here” (GPB staff member)  

Limited mandate. Much has been said and written about GPB Human Resources and 

employment policies in recent years. The head of the Human Resources department, Gia 

Bakradze, says that his own mandate is quite limited, and often consists in processing the 

files and documents of the new arrivals, whose employment, as he describes it, is decided in 

an “outside process”.  

 He says that previous attempts to introduce real HR policies and practices failed because 

nobody within the management wanted to give up their spheres of influence. As a result, all 

the usual ingredients of professionally run HR operations, like recruitment policies, staff 

appraisal systems, job descriptions, employment priorities, reward and pay scales or bands 

and so on, do not really exist in the modern sense, or do not work.  

Another complaint is that GPB is only able to offer two types of contracts to staff:  

• a permanent, or continuing contract (awarded mostly to senior staff and 

management) 

•   short term contracts of one year, three months or one month.  

There are no ad hoc options like freelance contracts to increase flexibility and operational 

efficiency for short-term or special projects in the organisation. So, for any casual work, GPB 

still has to draw up one-month contracts which must be approved and signed well in 

advance, further limiting the working practices in production departments.    

Staff instability without staff flexibility. Despite the obligation to draw up contracts for all 

staff, GPB suffers from high staff turn-over and workforce instability. The Head of HR 



NEEDS ASSESSMENT REPORT  

31 

 

department puts it down to the lack of proper job descriptions and informal recruitment 

culture. GPB management has repeatedly complained that the quality, skills and competence 

of its new staff – particularly in journalism and editorial jobs, are very low because 

universities in Georgia produce low quality graduates. Another argument is that GPB is 

unable to offer higher salaries to attract higher grade specialists. But the HR department 

appears to be blaming this situation on slack recruitment and employment culture.  

The Human Resources Department says that the skills and competencies deficiency among 

staff could be addressed successfully, if GPB had an in-house training and staff development 

capacity, which it says does not exist. There is no policy on setting up career paths for new 

employees, no procedures to define developmental needs of particular employees, and no 

institutionalised on-the-job training, or even new staff induction procedures. The head of HR 

says: 

“I need training and development capacity in-house badly to address the skills gaps of the 

new staff who arrive at GPB and clearly do not fit into the jobs they have been given”.   

It would appear then that the organisation employs people who are not initially suitable to do 

their jobs properly. If this is the status quo and the culture that cannot be easily changed, 

then it looks like the only option GPB has to improve its fortunes is to train and retrain many 

of its staff members to produce a critical mass that would have a discernible impact on 

content quality of its programmes. No such mechanism exists. In contrast, the 3rd Russian-

language channel, PIK – which as has been mentioned before is in effect a separate entity 

from the rest of GPB – has got its own training house, and provides in-house training to staff 

on a continuing basis.     

The idea, or indeed the necessity, to train, retrain and develop staff in media outlets on an 

institutional level is nothing new.  A number of large media organisations, such as Deutsche 

Welle, Reuters, or the BBC, have in-house training units, some of which have been elevated 

to the status of colleges of academies. Interestingly enough, in countries like Great Britain or 

Germany, graduates of journalism departments are not usually accused of having being 

incompetently trained by their universities, but still large media organisations there provide 

in-house training as part of career-long staff development. 

Some interviewees for the present report have put forward the view that the best approach 

for GPB would be to fire incompetent staff – perhaps in their hundreds – and give the public 

service broadcaster a fresh start. But several have admitted that the past clean-outs of top 

management at GPB have not changed much in the organisation. There is little reason for 

believing that firing operational staff by numbers will result in the arrival of better qualified 

employees without a properly functioning HR department, which itself admits inability to 

change the culture of informal employment practices based on private interests or spheres of 

influence.     

Another interesting element of the “people” policies at GPB is that although it is a public 

service broadcaster, there is no body to protect or safeguard employment rights or social 

interests of the employees. There are no trade unions, and there is no evidence of 

professional associations being active within the organisation. Because of the short-term 

nature of contracts for most staff, it is difficult for GPB management to expect a high level of 

loyalty or motivation from rank-and-file employees who can be dismissed with one-month 

notice and without redress. 



NEEDS ASSESSMENT REPORT  

32 

 

GBP has no policy or mechanism for internal staff mobility and advancement through such 

popular schemes as attachments, secondments, or interdepartmental exchange of staff 

which are in themselves training and development tools. An even more worrying thing for 

GPB as a broadcaster is that it has no institutionalised talent spotting mechanism or unit, and 

no talent development. Television is largely based on personalities supported by well 

planned and organised production effort of professional teams of people working together. 

GPB arguably has no resources to employ stars and celebrities demanding rocket-high 

salaries, but it certainly can develop its own celebrity stable, if it has an in-house training and 

development capacity.  

Just to give one example of mechanical approach to staff, on Thursday, 8th September, the 

1200 news bulletin was presented by a female newsreader. She was positioned in the left-

hand side part of the studio screen, taking up about 20% of the screen, and merging with the 

multicoloured, non-descript background. She read out the news texts robotically at great 

speed. She never interacted with any of the reporters or contributors, and never asked any 

questions. As it turns out, the lady was shot and wounded during a live broadcast from the 

field at the time of the August 2008 war. She never stopped broadcasting and became an 

instant celebrity. It would be a shame not to exploit this by developing her potential further to 

become a brand with her own proprietary programmes and regular slots – a frequent practice 

in major commercial news networks. It is very likely that there are many more such cases of 

unrealised potential throughout GPB.   

Leadership deficit.  It is quite evident that GPB has enough management but not enough 

leadership – a term usually associated with vision and ability to inspire other people to turn 

this vision into reality. Capable leaders are rarely God-given individuals in any organisation, 

but have to be either recruited or developed inside the organisation. GPB has no in-build 

capacity or mechanism for leadership development, and as a result it suffers from the lack of 

efficient middle management. The top management cannot concentrate on formulating a 

vision for GPB and on strategic planning because it does not trust the middle management 

enough to delegate operational issues.  

Conclusion. GPB Human Resources is fully aware of all these issues, and would like to 

have a consultant to help write job descriptions for specific roles in the organisation. Its 

position is that professional HR policies and procedures are crucial for the success of GPB 

as a broadcaster. It is impossible to argue with this position, but it is deemed necessary to 

point out that jobs descriptions cannot be formulated without input from heads of units, 

middle managers and editors. Likewise, any professional policies and procedures will not 

work in the context of recruitment controlled from outside. The Consultant for the present 

Assessment strongly believes that GPB Human Resources department needs to concentrate 

on internal processes and procedures as a realistic objective. The tools to achieve that would 

rely on the existing staff and try to exploit fully its dormant potential through in-house training 

and development at all levels. Meetings, interaction and interviews with staff reflected high 

personal qualities of many of them, accompanied by continuing loyalty and commitment 

despite low salaries, job insecurity and internal problems within the organisation.   

3.5. Other Issues 

GPB staff and management have expressed a number of requests for assistance in many 

areas. The present Report has focused on issues that can and should be shaped into a 



NEEDS ASSESSMENT REPORT  

33 

 

sustainable programme of achievable objectives with the final beneficiary – the Georgian 

public, and the Georgian democracy in mind. It is the position of the present Assessment that 

one-off or short term assistance and intervention to help maintain the operational capability 

or short-term expediencies in the organisation would not be appropriate and should be 

sought from other sources or through other means such as internal efficiencies. Some other 

issues, like the forthcoming digitisation, or GPB’s relocation to new premises, are likely to be 

addressed by other projects and processes. They are briefly treated in sections below.  

3.5.1. Infrastructure and equipment  

GPB has listed a number of equipment and infrastructural needs, such as the requirement to 

replace overloaded servers, install better storage hardware, or the need to have a proper 

Intranet. The request to acquire new integrated software for news and current affairs editing 

and production is the equipment component which most closely falls within the remit of 

supporting and improving journalism, production standards, news output and the overall 

content in GPB schedules. The prospect of relocation to new premises in the near future is a 

further deterrent to investing heavily into the old premises, the more so, because there have 

been several rounds of studio equipment renewal recently, triggering criticism of 

unnecessary expenditure from other departments.   

3.5.2. Radio archive  

A number of GPB staff, including the Head of Radio, have said that the Radio Archive – 

going back to 1925 – is a valuable asset which is in danger of being lost, or partly lost. They 

say there is urgent need to digitise it and make it available and retrievable on demand for 

programme making purposes. Utilisation of archive audio clips and other historical material 

would make it much easier to produce radio programmes and help populate radio schedules 

with quality materials. But there are other pressing equipment and infrastructural 

requirements at GPB, such as integrated multimedia news production software for Moambe, 

which it is felt should take precedence.  

3.5.3. Programme procurement and outsourcing 

Some members of GPB senior management have expressed the wish to use the planned 

Technical Assistance resources to purchase outside programmes in an effort to improve 

overall content across their schedules. It is difficult to see how such use of resources would 

boost the internal capacity of the organisation and contribute to securing its future as a public 

service broadcaster on the media market. The present Assessment maintains that further 

investment into technology and infrastructure or outside programming will not save GPB from 

further marginalisation without deep internal reform.      

3.5.4. Digitisation 

The Georgian government has admitted that it is lagging behind with the process leading up 

to the digital switch-over, which should take place by 2015. A number of organisations and 

international assistance projects, such as Soros Open Society Institute, or the IREX G-

Media, have already stated their readiness to extend assistance in the transition to the digital 

broadcasting. It would be difficult to incorporate digitisation elements into the planned 

Technical Assistance at this preliminary stage without concrete parameters available.  

3.5.5. Relocation 



NEEDS ASSESSMENT REPORT  

34 

 

GPB is due to relocate to new premises outside the city centre in the next couple of years, 

and quite probably the process will be timed to coincide with the digital switch-over. On the 

basis of the information obtained, Tbilisi city authorities will provide land and build a 

customised media centre for GPB in return for the old premises. The plan is not specific 

enough at this stage to factor relocation in the planned Technical Assistance.  

 

4. Recommendations 

The present Assessment argues that GPB is in a unique position to break the stalemate in 

the TV landscape, which has seized up in a freeze-frame fashion as a result of narrow 

vested interests, and the persistent refusal of the government to realise the importance and 

the value of a public service broadcaster which deserves to be treated seriously. The 

management at GPB has requested assistance in a large number of areas, and its wish list is 

long. Given the financial scope and the timeframe of the planned Technical Assistance 

programme for GPB, it is thought that one of the foremost tasks of the present needs 

assessment is to prioritise properly the stated and perceived needs, and to draw a realistic 

and achievable roadmap for the Georgian Public Broadcaster.  

There is no clear evidence or record of a significant public debate on the role and the mission 

of public service broadcasting in Georgia. Most of the discussions to date have taken place 

in a narrow context of politics and in professional circles without much participation from the 

wider public or the audiences. This tendency is reflected throughout the thinking at GPB, and 

has contributed to the sense of loss and disorientation within the organisation as a direct 

result of being divorced from the general audience, and operating in a vacuum as to what the 

public might possibly want and need. The vague and general statements of its mission in the 

Georgian legislation on public broadcasting can scarcely be seen as sufficient to guide GPB 

on its quest for identity and justification for existence.  

The absence of a well articulated mission statement in the organisation which would guide it 

towards a programme-making and market-driven strategy is central to achieving other goals. 

The Georgian public broadcaster is firmly stuck in its current position as a marginal player on 

the broadcast media market and has accepted outside views about its role and limitations as 

its own. Reliance on outside donor interventions to change its fortunes has done nothing to 

build up its self-confidence and convince it that it can become a successful and popular 

broadcaster in Georgia. 

In order to break through, GPB needs to formulate a clear mission statement, which would 

be based on audience surveys and research, in order to institute a genuine editorial process 

and forward thinking. Its strategy needs to be based on concrete objectives measurable 

through benchmarking, and recognised indicators and shaped into a timed framework, with 

milestones and deadlines. GPB operates in a market environment, and should not be averse 

to well calculated and assessed risk.    

There is a strong case for overcoming prejudice and animosity towards its 3rd Channel, PIK, 

which has achieved quite a lot precisely due to having a mission statement, concrete 

objectives and tight deadlines. GPB can draw lesson from PIK experience, and where useful 

and justified, replicate its best practice and exploit its successes. The case of PIK is a good 

example that an efficient and time-limited transformation of the rest of GPB is both possible 



NEEDS ASSESSMENT REPORT  

35 

 

and doable. 

On the basis of the analysis of the current position of GPB as a public service broadcaster, it 

is clear that its biggest potential asset is the News and Current Affairs component. 

Investment of extra resources into the development, improvement and professionalisation of 

that department, and propagation of its projected achievements across all GPB channels is 

the most likely and feasible avenue to follow in an attempt to reconnect GBP with wider 

audiences and win their trust. The present Assessment recommends focusing any sustained 

Technical Assistance programme on the following broadcasting areas: 

1. “Moambe” – News and Current Affairs Department at the 1st Channel; 

2. Radio 1 (102.4FM) and Radio 2 (100.9FM) 

3. 2nd Channel on television (the so-called Parliamentary channel) 

4. Documentary Films Unit  

In a future assistance programme, Moambe should be seen as a hub or a focal point for 

radical change in the quality of output and editorial integrity. The changes achieved at 

Moambe will strengthen the 1st Channel, enable to revive the future of the two radio channels 

and the ailing 2nd television channel, while improvements in the documentary films 

department will help GPB populate its television schedules with better output and showcase 

the public broadcaster as a brand.  

At the institutional and management level, it is recommended that GPB undertakes a radical 

overhaul of its structure with emphasis on developing the impact of News and Current Affairs 

across all its outlets, creating internal synergies among channels, and investing into staff 

training and development. In order to be able to do that successfully, and to achieve 

efficiencies without staff layoffs, it is necessary to eliminate wasteful duplication of effort, and 

change the culture of evasive attention to investment in infrastructure and technology or 

sporting events to the detriment of the crucial missing ingredients: editorial policies and 

processes, and quality journalism. To achieve this, it is proposed that: 

1. New Moambe. Moambe becomes an autonomous unit within the GPB structure, 

preferably headed by a Deputy Director General. The “New Moambe” unit will: 

• Be split away from the 1st Channel 

• Be responsible for newsgathering, and news output generation for all 

channels, including PIK and radio.  

• Keep all news operations at GPB under one editorial roof, but with dedicated 

teams for each channel.  

• Coordinate editorial planning and policies as well as all news products, which 

will be shared and reversioned according to format needs and specificity of a 

given outlet. 

2. News streaming. Drawing on the processes developed by PIK, the New Moambe will 

fashion its general news operations along the lines of news streaming. It will: 



NEEDS ASSESSMENT REPORT  

36 

 

• Work towards being seen in the future by the public as the main news provider in 

Georgia. The Georgian public needs to know that whenever they tune in to any 

GPB outlet, there will be quality news and information within their reach and at 

hand, but not in excessive quantity.   

3.  News and Politics Channel. The 2nd or “Parliamentary” channel will become a news 

and politics channel, and will include specialist parliamentary coverage and reporting 

also supplied by Moambe. It will: 

• Broadcast short hourly news bulletins on the hour throughout the day, but also 

the main news bulletins of the 1st Channel, including the flagship 2000. This will 

create a quality skeleton content for the channel and will shut up the critics 

complaining that it is a broadcasting graveyard. The issue of filling in the rest of 

the 2nd channel schedule is a matter of developing more quality products, such as 

specialist political and parliamentary reporting and election reporting.  

• Rebroadcast a number of 1st Channel products at different times, such as the talk 

shows and documentaries.  

• Continue to broadcast party political broadcasts and briefings, but do so outside 

peak times and high viewing slots.  

• Include programmes in ethnic minorities languages.   

4. Streamlined News on the 1st Channel.  More targeted and better produced news 

will be supplied by Moambe to the 1st Channel.  

• The daily schedule will have several main bulletins, with attention focusing on the 

flagship 2000.  

• The channel will continue as a generalist channel, and will carry on with current 

political talk shows which should be improved editorially.  

• All news bulletins should be much shorter and have fixed duration, with 

predictable times for specific blocks of news.   

5. Moambe News on Radio. The New Moambe will supply radio news bulletins on the 

hour using general news content generated by the unit.  

• Radio 1 news bulletins will continue with the 5 minutes duration, but the station 

should work towards a drive time programme with talk shows and phone-ins on 

politics and social issues.  

• Radio 2, which currently only plays music, should broadcast news summaries of 1 

or 2 minutes duration on the hour supplied by Moambe. 

6. On-line news provision. The New Moambe should have an on-line news team, and 

should develop online content drawing on the achievements of PIK in this area. 

7. Parliamentary and election unit. There should be a new dedicated parliamentary 

and election unit within Moambe, specialising in those areas.  



NEEDS ASSESSMENT REPORT  

37 

 

• Political and parliamentary reporters to cover events in the run up to elections, 

providing analysis and context. 

•  Given the forthcoming electoral seasons across 2012, 2013 and 2014, investing 

in elections and parliamentary coverage is the best strategy for GPB to distinguish 

itself from commercial rivals and attract more viewers and listeners. 

8. Expert coverage of sport. If GPB decides to continue investing in the coverage of 

international sporting events, this should be accompanied by the development of 

expert coverage of those broadcasts. 

• Specialist commentators, guests in the studio, phone-ins and debates, plus 

associated programming. Such a strategy will be more effective in attracting more 

viewers and ultimately more advertising revenues than billboards and street 

marketing.   

9. Documentary series and co-productions. The Documentary Films Unit should try 

to find partners for co-productions, particularly among prestigious Western production 

houses.  

• Following script-writing and post-production training, any educational study tours 

for directors and executive producers should be combined with scoping missions 

to seek strategic partnerships.  

• Given the trend in the West for series rather than single films, the GPB 

documentary films unit should think in terms of series and thematic seasons when 

commissioning new productions.  

• It should also seek synergies with a parallel documentary unit at PIK (the 3rd 

Channel).  

• Finally, the unit should produce short promos of its films to be inserted into 

advertising slots during news bulletins. 

10.  More talk shows and debates. The New Moambe should continue working on the 

improvement of the existing talk shows and debates, and on the development of new 

products in this area.  

11.  Personalities in news programmes. As part of developing in-house training 

capacity, Moambe will: 

• Develop policies aimed at creating personalities and brand names in its news 

programmes, steering away from celebrity approach, but concentrating on 

achieving the popularity of its presenters based on their competence, experience 

and authority.  

• Talent spotting, personal development and presentation skills will be part of the 

training programme on offer.   

5. Tools to institute the recommended changes and to achieve desired objectives       

All recommended changes and objectives can be achieved in the framework of a well 



NEEDS ASSESSMENT REPORT  

38 

 

coordinated, comprehensive programme of Technical Assistance over a period of two years, 

which would cover crucial election seasons in Georgia. The programme would need to focus 

on implementing radical institutional and structural changes based on a specified and well 

justified strategy, but more crucially would have to centre on creating editorial policies and 

processes, and dramatically lifting the quality of journalism.  

The suggested programme would have to aim at achieving sustainability of change, through 

skills transfer and multiplier effects. Its training and capacity raising programme needs to 

include an establishment of a strong in-house training and development component within 

Moambe. The role of the in-house training centre will be to supply on-the-job training and 

career development opportunities, as well as to impact on the quality of journalism, and 

ultimately the quality of programmes produced by Moambe. 

that news journalists are generally able to transfer to other editorial departments easily, while 

the reverse process is usually very difficult. Moambe in-house training will be a breeding 

ground for better journalists and better quality journalism across all GPB departments.  

5.1. General Training  

The first cycle of practice-based training for GPB news and current affairs staff will have two 

aims in mind: to supply trainees with specific skills and abilities, and to identify potential 

future trainers among them. It is recommended that training be provided in the following 

areas: 

• Journalism skills training 

- What’s news? News values and criteria. 

- Newsgathering techniques; active and passive newsgathering, sources 

- Truth, accuracy, balance, impartiality 

- Writing for radio, writing to pictures, writing for the web 

- Interviewing skills 

- Presentation skills  

- Reporting from the field and outside broadcasts 

- Media ethics and legal issues, crime reporting 

- Conflict, war and unrest 

- Taste, decency, reporting on children and vulnerable groups 

- Ethnic minorities and gender issues in journalism 

• Editorial skills training 

- News hierarchies, lead stories, editorial meetings 

- Forward planning, editorial team work,  



NEEDS ASSESSMENT REPORT  

39 

 

- Editorial independence and integrity, editorial control 

- Giving feedback, output evaluation,   

• Newsroom management training 

- Output planning and logistics 

- Production team management 

- Outputting news and content management  

• Technical skills and production training 

- Camera operators, video editors, sound editing 

- Studio direction and gallery production 

- Outside broadcasts and technical software training  

All training should be preceded by on-line courses which will serve as competence 

thresholds and their completion will be a motivating condition to qualify for face-to-face 

training in simulated or real work environment.  

5.2. Training of Trainers 

Trainees identified during the first cycle as potential future trainers will be invited to take part 

in Training of Trainers courses (ToT), the aim of which is to create in-house pool of co-

trainers for outside consultants delivering courses. Co-trainers will deliver courses side by 

side with the outside consultants during the second cycle of general training. Following that, 

they will be able to deliver further training on their own.  

5.3. Specialist training 

The programme should continue with more specialised training in order to produce political 

reporters, financial journalists, parliamentary correspondents, health and social affairs 

reporters, newsroom managers, output editors or newsgathering editors. Such trainings 

should be practice based and project based. In other words, they all should produce concrete 

outputs and products, such as TV packages or radio features at the end of respective 

courses. The outputs should be of broadcastable quality and find their way into the GPB 

schedules.  

5.4. On-site consultancies 

The programme should include one-to-one and small group consultancy to senior 

management and targeted production units. Consultants will advise on such issues as 

strategic planning, step-change management, leadership training and development, 

commissioning content, or the art of delegating responsibility. Some of the consultancy will 

be planned ahead and some will be supplied on a more ad-hoc basis depending on the 

needs of the Beneficiary. 

5.5. Co-productions 



NEEDS ASSESSMENT REPORT  

40 

 

The programme should also aim at boosting the content of GPB programming. The impact of 

training and capacity building among the beneficiary staff on the quality of programming and 

content usually takes considerable time, so the planned Technical Assistance should also 

provide instruments for short-term generation of broadcasting outputs which can act as 

examples to follow. This can be achieved by inviting individuals or teams working in specific 

areas of programming to produce outputs together with GPB staff. The Documentary Films 

Unit is a particularly suitable candidate for such projects.    

5.6. Pilot programming  

The planned Technical Assistance may invite specialists to assist in developing new formats 

and types of programming at GPB in order to avoid the need to purchase new format 

licences and to reduce the risk associated with novel projects. This is particularly useful in 

the case of new talk shows and debate programmes, where previous experience can prevent 

the Beneficiary from making costly mistakes, or producing uninteresting products. Such 

specialists may help produce pilot programmes to test the new products before they are 

launched on the market.     

5.7. Seminars and conferences  

Specific issues relevant to the Beneficiary organisation, or the media sector as a whole, can 

be discussed and be subject of seminars and conferences supported by the Technical 

Assistance programme. Such activities will also have the desired visibility and wider 

dissemination effect.   

5.8. Audience research and monitoring 

The Beneficiary has been suffering from a shortage of reliable and comprehensive audience 

research and measurement which would inform its programming and strategic decisions. 

Technical Assistance support in conducting bespoke audience research aimed at improving 

GPB programming offer would be of great benefit to the organisation.  

5.9. Study tours and exchanges  

 Visits to major media organisations – particularly those having robust news operations, 

would be of great use to the Beneficiary’s newsroom editors and managers. They would be 

able to see how news editorial and planning process is conducted by highly professional and 

efficient organisations, employing thousands of people and handling highly complex 

processes.  

6. Preconditions 

The Beneficiary needs to commit fully to comprehensive changes within its structures and 

practices before embarking on the requested programme. Otherwise, the impact of the 

planned Technical Assistance will be limited and may be ignored by the audiences. The 

Beneficiary should realise that it is a make or break situation, and that the forthcoming long 

election season combined with a long-term funding opportunity is a unique chance to change 

its fortunes both in the eyes of the public and in the eyes of the government. In order to be 

able to exploit fully this opportunity, it should: 

• Integrate properly its news and current affairs operations across all channels and set 



NEEDS ASSESSMENT REPORT  

41 

 

up a proper multimedia news provision, including an on-line news operation; 

• Formulate its programming and marketing strategy based on genuine research and 

audience needs and not on inside politics and vested interests 

• Conduct a comprehensive radio survey, or commission a professional agency to do it, 

in order to formulate a realistic and honest programme of revival and investment in 

radio, which is a neglected medium, but can be resuscitated easily with an injection 

of relatively modest resources;    

• Commit fully to the idea of staff development and training, and to the crucial 

importance of instituting real editorial policies and processes. 

• Initiate a public awareness campaign about the role and mission of public service 

broadcasting 

7. Expected results 

As a result of the proposed set of activities and interventions, it is expected that by the end of 

the planned Technical Assistance, the Georgian Public Broadcaster will achieve the 

following: 

• Increase its news and informational offer of quality programmes across all its outlets 

on the basis of an integrated news and current affairs multimedia operation justifying 

the current employment level of almost 600 people in news and current affairs 

departments; 

• Improve the level of journalism and the editorial quality of its news provision, increase 

the authority of its voice to the point that GPB will no longer stand accused of being a 

government mouthpiece, or propaganda in disguise; 

• Develop expertise and specialisation in covering parliamentary issues, and in 

covering elections to the level of becoming a leader in this area on the Georgian 

media market; 

• Inject a new life in its radio stations by supplying quality news on both of them, and by 

launching drive-time programmes 

• Reshape the 2nd Channel into a fully functioning outlet with a fully populated schedule 

containing hourly news and political programmes; 

• Create targeted flagship news programmes of fixed duration on the 1st Channel, and 

more engaging talk shows and debates; 

• Strengthen the offer of the Documentary Films Unit; 

• Develop self-sustained in-house training and development capacity for editorial and 

production staff 

• Develop a connection with the audience underpinned by calibrated audience research 

and surveys informing decisions on commissioning and production of future content.  



NEEDS ASSESSMENT REPORT  

42 

 

It is also expected that the Final Beneficiary of the planned Technical Assistance – the 

Georgian public – will benefit from it in the following ways: 

• Reliable, factual and accurate news and information provision will significantly 

increase on both radio and television, reaching the majority of the Georgian 

population thanks to wide coverage of the GPB radio and TV signals; 

• A wider news and current affairs brief in the GPB content, including social issues, 

controversial stories, and balanced views will contribute to a more active and 

participatory consumption of information leading to a renewal of public debate base 

on reasoning and dialogue, and not on political animosity and hostility; 

• A more autonomous and authoritative voice of the public broadcaster will work 

towards the government treating it seriously, and investing it with a real public service 

mission aimed at fulfilling a democracy brief, rather than a subservient role.  

The present Assessment recommends an aggressive and sustained intervention on behalf 

and for the benefit of GPB, requiring genuine effort and commitment on the part of its 

management.  There are many elements in its institutional structure and its tradition that 

could not be found elsewhere on the media market, and which are indispensable to fulfil a 

valuable service to the Georgian public. The planned assistance is a unique chance for GPB 

to change the perception that it is a liability and not an asset, and that it can be dispensed 

with, or that it does not matter.   

8. List of Annexes 

1. Schedule of Meetings conducted between 5th and 20th September 2011 

 

 

 

  

 


