| eaal Obhecervatinn

of the European Audiovisual Observatory

BE-Belgium:Flemish Community: Public Broadcaster, Shocking Images and Product
Placement

In two recent decisions, both chambers of the Vlaamse Regulator voor de Media (Flemish Regulator for the Media -
monitoring and enforcement of media regulation) condemned the public broadcasting corporation VRT for breach
of the Flemish media regulation.

On 19 January 2010, the Kamer voor Onpartijdigheid en Bescherming van Minderjarigen (Chamber for Impartiality
and the Protection of Minors) rendered a decision regarding the transmission of a trailer around 8 p.m., just before
the beginning of the family series ‘Dieren in Nesten’ (freely translated, ‘Animals in Trouble’). This series follows
the adventurous practices of some vets and, according to the plaintiff, both his children, who are five and seven
years of age, are loyal viewers of it. The trailer in question displayed images of a murder by way of a gunshot
to the forehead and of a transparent body bag which was unzipped, revealing the head of a deceased person,
the face clearly injured. Article 42 of the new Flemish Media Decree prohibits linear television broadcasters from
transmitting any programmes that could cause serious detriment to the physical, mental or moral development
of minors, particularly programmes containing pornographic scenes or unnecessary violence (first indent). This
provision also applies to announcements of programmes (fourth indent). The broadcaster can avoid violating
this provision only where it is ensured, by selecting the time of the broadcast or by any technical measure, that
minors in the area covered by the service will not normally hear or see such broadcasts (second indent). The
Chamber considered that displaying horrifying or shocking images can exert a negative influence on the physical,
mental or moral development of minors and that the VRT should have been aware of the fact that it was not
guaranteed, given that the transmission took place just before a family series, that children and young people
would normally not see this trailer. Therefore, it concluded a breach of Article 42 of the Decree, but nevertheless
decided in the end that there was no reason to impose a sanction, given that the transmission was said to be the
result of a communication error and that the broadcaster made its excuses to the plaintiff and proceeded with
taking measures to guarantee that, in future, spots that display images that could be harmful to minors will not
be transmitted before, during or immediately after a family programme.

On 15 March 2010, the Regulator again found a breach by the public broadcaster VRT, this time of the regulation
on product placement. On the Sunday morning information programme ‘De Zevende Dag’ (freely translated,
‘The Seventh Day’), a report, which lasted two and a half minutes, was included on the presentation of the new
sports collection of the famous lingerie label Marie-Jo. The product itself was mentioned and shown several times,
while during the entire report various items from the collection were prominently displayed. The well-known
Belgian tennis player Yanina Wickmayer, who is the ‘face’ of the new collection, used the interview to express
her admiration for Marie-Jo. The Algemene Kamer (General Chamber) considered the combination of the visual
elements and the auditory contributions to have a clear promotional value that could only be in favour of Marie-Jo.
It judged Marie-Jo’s cooperation with the programme to be a form of prop placement, an allowable type of product
placement (Article 99, 2°of the Media Decree), as Marie-Jo provided the VRT with a location in which to film and
with various products. The first paragraph of Article 100 of the new Flemish Media Decree prohibits programmes
that contain product placement from encouraging the viewer to purchase or lease goods or services, specifically
by recommending these products or services (2°). In addition, the product or the service in question cannot benefit
from undue prominence (3°). The Chamber judged that the label Marie-Jo had benefited from undue prominence,
given the multiple display of the products in question, and that the interview with Yanina Wickmayer, during which
she develops a purely promotional argumentation in favour of Marie-)o, directly encourages the viewer to purchase
those products. As a consequence, the Regulator decided to impose a fine amounting to EUR 5,000.

o ZAAK KURT LAMBRECHTS t. NV VLAAMSE RADIO- EN TELEVISIEOMROEP (dossier nr. 2009/0497) BESLISSING nr. 2010/006, 19 januari 2010 (Kurt
Lambrechts vs. NV VRT, 19 January 2010 (No 2010/006))
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=12374

NL
o ZAAK VAN VRM t. NV VLAAMSE RADIO- EN TELEVISIEOMROEP (dossier nr. 2010/0502) BESLISSING nr. 2010/015, 15 maart 2010 (VRM vs. NV
VRT, 15 March 2010 (No 2010/015))
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=12375

NL

Hannes Cannie

Department of Communication Sciences / Center for Journalism Studies, Ghent University

IRIS 1


http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=12374
http://merlin.obs.coe.int/redirect.php?id=12375

rvations
of the European Audiovisual Observatory

The objective of IRIS is to publish information on legal and law-related policy developments that are relevant to the
European audiovisual sector. Despite our efforts to ensure the accuracy of the content, the ultimate responsibility
for the truthfulness of the facts on which we report is with the authors of the articles. Any opinions expressed
in the articles are personal and should in no way be interpreted as representing the views of any organisations
represented in its editorial board.

(© European Audiovisual Observatory, Strasbourg (France)

IRIS 2



