
http://strasbourgobservers.com/2014/11/12/conviction-of-journalist-for-reporting-about-sex-abuses-in-
a-christian-rehabilitation-centre-violated-article-10-echr/#more-2685 
 
 
Conviction of journalist for reporting about sex abuses in a Christian 
rehabilitation centre violated Article 10 ECHR 
 
By Flutura Kusari* and Dirk Voorhoof** 
 
In Erla Hlynsdottir v. Iceland (no. 2), an Icelandic journalist had been convicted for 
defamation after reporting that the director of a Christian rehabilitation centre and his 
wife had been involved in sex games with patients of the centre. The European Court 
of Human Rights found a violation of Article 10 of European Convention on Human 
Rights, arguing that the national courts did not pertinently balance the right to 
freedom of expression with the right to reputation. According to the Court “the most 
careful scrutiny” is called for when the measures taken by national authorities are 
capable of discouraging the participation of the press in debates over matters of 
legitimate public concern. The Court also refers to “the essential function the press 
fulfils in a democratic society” as a central factor for its determination in the present 
case. 
 
The facts and the findings by the domestic courts 
 
The applicant is Erla Hlynsdottir, a journalist working in Reykjavik for the newspaper 
DV. In 2007 she published an article involving a high profile criminal case of Mr. Y, 
the director of the Christian rehabilitation centre called Byrgið (the Shelter), and his 
wife Mrs. X. The centre dealt with treatment of people with drug, alcohol and 
gambling addictions. The article contained an interview with one of the sexually 
abused women (Ms. A) who pressed charges against the director, alleging that he and 
his wife had been involved in sex games with the female patients of the centre, while 
also criticizing that Mrs. X was working as a teaching assistant in a school. Also Mr. 
B, the financial manager of Byrgið and close friend of the couple, was quoted saying 
that the couple had sexually abused several patients and considered strange the fact 
that Mrs. X was allowed to teach in a primary school. 
 
The director’s wife brought proceedings before the Reykjavik District Court claiming 
that fourteen statements published in the article (ten from Ms. A and four from Mr. B) 
amounted to defamation. The District Court decided that only one quote was 
defamatory and it ordered the journalist to pay 550 euro for non-pecuniary damages. 
As the involvement of Mrs. X in sex games was proven in the criminal case against 
her, and although only Mr. Y had been convicted for that, the Icelandic courts found 
no reason to consider the other statements by Ms. A and Mr. B. and the rest of the 
article published by Erla Hlynsdottir defamatory.  
 
The judgment was confirmed by the Supreme Court, further reducing the defamatory 
character of the journalist’s article. The only defamatory statement about Mrs. X, that 
was attributed to Ms. A, but for which the journalist was held liable, reads as follows : 
“…not appropriate that the one who hunts for him works in primary schools”. The 
Supreme Court emphasized that this defamatory allegation “contained a coarse 

brought to you by COREView metadata, citation and similar papers at core.ac.uk

provided by Ghent University Academic Bibliography

https://core.ac.uk/display/55769997?utm_source=pdf&utm_medium=banner&utm_campaign=pdf-decoration-v1


insinuation against Mrs. X about a criminal act” and was likely to affect her dignity 
and professional reputation. 
 
The judgment of the Court  
 
Erla Hlynsdottir lodged an application with the European Court claiming a violation 
of Article 10. She argued, among other arguments, that the statement could not be 
interpreted as insinuating that Mrs. X was guilty of a criminal act and that the 
Supreme Court judgment lacked reasoning on why the remark was considered 
defamatory and why the interference was considered necessary in a democratic 
society.  
 
The European Court maintains that “the most careful scrutiny” is called for when the 
measures taken by the national authority are capable of discouraging the participation 
of the press in debates over matters of legitimate public concern (para. 61). According 
to the Court  
 
“ it must examine whether relevant and sufficient grounds were adduced by the 
national authorities as a basis for finding that the applicant did not act in good faith 
and in compliance with an ordinary journalistic obligation to verify factual 
allegations. That obligation required that the factual basis on which she relied be 
sufficiently accurate and reliable and be considered proportionate to the nature and 
degree of the allegation, given that the more serious the allegation, the more solid the 
factual basis has to be” (para. 64). 
 
The Court finds that the domestic courts did not explain in their judgments how the 
word “hunt” could be perceived by an ordinary reader as an innuendo for a criminal 
act, as it did not contain any reference to a legal provision or any description of an 
alleged criminal offence. According to the European Court, the assessment of the 
national courts that the meaning of the defamatory statement contained a coarse 
insinuation about a criminal act did not derive explicitly from the sentence of the 
article. Indeed, the judgments by the domestic courts contained no reference to any 
legal provision under which the act could have been objectively subsumed, nor did 
they offer any clarification or description of the alleged criminal offence. 
 
Referring to the distinction between factual assertions and value judgments, the Court 
is of the view that part of the disputed sentence, that it was “not appropriate” that Mrs. 
X “worked in a primary school”, should have been considered as a value judgment, 
while the remaining part of the sentence, “one who hunts for”, had a sufficient factual 
basis, namely that she participated in sexual activities with members of the 
rehabilitation centre. The Court also finds that the journalist in this case must  
 
“be considered to have sought to achieve a balance in her reporting. It should be 
recalled that the methods of objective and balanced reporting may vary considerably, 
depending among other things on the medium in question; it is not for the Court, any 
more than it is for the national courts, to substitute its own views for those of the 
press as to what techniques of reporting should be adopted by journalists” (para. 73). 
 
The Court concludes that: 
 



“ in the concrete circumstances of the present case, (..) the Supreme Court did not 
base its judgment on relevant and sufficient grounds demonstrating convincingly that 
the applicant acted in bad faith or otherwise inconsistently with the diligence 
expected of a responsible journalist reporting on a matter of public interest. 
Moreover, and importantly, the Court reiterates that even assuming that the reasons 
adduced by the Supreme Court were relevant for the purposes of the interference in 
question, it has not been shown that the national court balanced the applicant’s rights 
to freedom of expression as a journalist and Mrs X’s rights to her reputation, in 
accordance with the established principles in the Court’s case-law, and thus 
examined thoroughly whether the measure imposed corresponded to a pressing social 
need. Consequently, the judgment of the Supreme Court was not based on sufficient 
grounds so as to constitute a proportionate measure under paragraph 2 of Article 10 
of the Convention” (para. 75). 
 
The Court finds a violation of Article 10 of the Convention and ordered Iceland to pay 
to applicant 2,500 euro for pecuniary damages and 5,500 for non-pecuniary damages. 
 
Comment 
 
In Erla Hlynsdottir (no. 2), the European Court criticizes the Icelandic domestic 
courts for not conducting their own evaluation of the impugned statements and for not 
sufficiently motivating why an interference with the journalist’s right to freedom of 
expression corresponded to a pressing social need in the case at issue. Accordingly, 
the Court establishes that when national courts face claims for alleged defamatory 
statements published by media, they have to carry on their own assessment in order to 
verify if the journalist had sufficient factual proof to substantiate the allegations. 
 
The Court situates the right of reputation protected under Article 8 of the Convention 
“as part of the right to respect for private life” which in other cases leads to a 
balancing test with the right to freedom of expression guaranteed by Article 10. The 
Court however continues by emphasizing that “in cases such as the present one the 
national margin of appreciation is further circumscribed by the interest of democratic 
society in enabling the press to exercise its vital role of ‘public watchdog’ in 
imparting information of serious public concern” (para. 57). According to the Court it 
also requires “the most careful scrutiny” when national authorities interfere with the 
right to freedom of expression and journalistic reporting in a manner that might 
discourage the participation of the press in debates over matters of legitimate concern 
for society. 
 
In order to determine whether a journalist acted in compliance with an ordinary 
journalist’s obligation to verify a series of allegations, the Court pays close attention 
to the fact that in this case the journalist contacted all the relevant parties, including 
the director and his wife who never responded, their lawyer and the police in order to 
verify the facts of the case. Therefore the Court finds that the reporting was balanced 
and that the journalist had conducted responsible journalism and acted in good faith. 
However, while assessing the attempts of journalists to verify facts of the article, the 
Court pertinently reiterates that it is not up to the European Court, nor to the domestic 
judicial authorities to decide what techniques of reporting should be used by 
journalists (see also ECtHR 23 September 1994, Jersild v. Denmark). It is also to be 
kept in mind that an overly rigorous approach to the assessment of journalists’ 



professional conduct may lead to the press being unduly deterred from discharging 
their function to keeping the public informed (ECtHR 19 April 2011, Kasabova v. 
Bulgaria and Bozhkov v. Bulgaria and ECtHR 2 October 2012, Yordanova and 
Toshev v. Bulgaria).  
 
The unanimous judgment and the reasoning by the second section of the European 
Court in this case reflect the awareness in Strasbourg of the importance of upholding 
high standards of critical, factually based, investigative reporting on matters of public 
interest, which inevitably may cause harm to the reputation of public figures involved 
in embezzlement of public funds or sexual abuse as in the case at issue. It is 
reassuring to notice that in case of a conviction for defamation of a journalist in such 
circumstances, the European Court applies the most strict scrutiny under Article 10 of 
the Convention, especially when interferences at national level are capable of 
discouraging the participation of the press in debates over matters of legitimate public 
concern.  
 
One final observation. It is remarkable that in this case, as also in a few other recent 
judgments in defamation cases, the chamber judgment does not apply the well-
structured format developed by the Grand Chamber in Axel Springer AG v. Germany 
(7 February 2012), evaluating step by step the six criteria to be considered in the 
balancing test of the right to reputation and the right to freedom of expression,  
namely (1) the contribution to a debate of general interest, (2) the subject of the report 
and if it concerned a public figure, (3) the prior conduct of the person concerned, (4) 
the method of obtaining the information and its veracity, (5) the content, form and 
consequences of the media content and (6) the severity of the sanction imposed. 
 
 
* Flutura Kusari is a PhD researcher at the Human Rights Centre of Ghent 
University. 
 
** Dirk Voorhoof is professor and member of the Human Rights Centre and Centre 
for Journalism Studies at Ghent University. He also lectures European Media Law at 
Copenhagen University (Denmark) and he’s a member of the Flemish Regulator for 
the Media. More information can be found on his website, here. 
 
 


