
UvA-DARE is a service provided by the library of the University of Amsterdam (https://dare.uva.nl)

UvA-DARE (Digital Academic Repository)

'Klimaatdebat 2011': media-analyse

Versteeg, W.

Publication date
2011

Link to publication

Citation for published version (APA):
Versteeg, W. (2011). 'Klimaatdebat 2011': media-analyse. Amsterdam Institute for Social
Science Research.

General rights
It is not permitted to download or to forward/distribute the text or part of it without the consent of the author(s)
and/or copyright holder(s), other than for strictly personal, individual use, unless the work is under an open
content license (like Creative Commons).

Disclaimer/Complaints regulations
If you believe that digital publication of certain material infringes any of your rights or (privacy) interests, please
let the Library know, stating your reasons. In case of a legitimate complaint, the Library will make the material
inaccessible and/or remove it from the website. Please Ask the Library: https://uba.uva.nl/en/contact, or a letter
to: Library of the University of Amsterdam, Secretariat, Singel 425, 1012 WP Amsterdam, The Netherlands. You
will be contacted as soon as possible.

Download date:09 Mar 2023

https://dare.uva.nl/personal/pure/en/publications/klimaatdebat-2011-mediaanalyse(bd33b092-b4d0-40bc-98a5-006398700a6b).html


FACULTEIT DER MAATSCHAPPIJ- EN GEDRAGSWETENSCHAPPEN
Amsterdam Institute for Social science Research

‘Klimaatdebat 2011’:
Media–analyse

Opdrachtgever:  Planbureau voor de Leefomgeving
Uitvoering:   drs. Wytske Versteeg
Datum:   13-09-2011

1



De inhoud van dit rapport berust op kennis verkregen in het kader van het door het 
Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) gefinancierde project ‘Klimaatdebat 2011’. De 
resultaten van dit onderzoek geven uitsluitend de bevindingen van de onderzoeker weer en de 
publicatie betreft derhalve niet het standpunt van het PBL. 

2



‘Klimaatdebat 2011’: media–analyse
Het klimaat van de media: inleiding en onderzoeksopdracht 4

Klimaatverandering in de media: bestaande literatuur 5

Het Nederlandse mediaklimaat 5

Klimaatverandering in de media 5

Onderzoeksaanpak 8

Media-analyse COP 16 (november-december 2010) 8

Media–analyse ‘Climategate’ (november 2009 – juni 2011) 10

Media – analyse COP 16 (november–december 2010) 11

Berichten per bron 11

Berichten per thema 12

CO2 en duurzame energie 12

Klimaattop 13

Overheidsbeleid: Nederland in de wereld 13

Bedrijfs- en burgerinitiatief 13

Klimaatwetenschap 13

Het gezag van de klimaatwetenschap: mainstream klimaatwetenschappers versus sceptici 14

Media–analyse ‘Climategate’ (november 2009–juni 2011) 18

‘Climategate’: het gezag van de klimaatwetenschap 18

Conclusies 19

Tussen klimaatcomplot en klimaatkerk 20

Aanbevolen vervolgonderzoek 22

Bijlage 1: ‘Climategate’ in de Nederlandse media 23

Referenties 34

3



‘Klimaatdebat 2011’: media–analyse
W. Versteeg

Het klimaat van de media: inleiding en onderzoeksopdracht
“Audiovisuele en gedrukte media en de sociale media berichten met grote regelmaat over het onderwerp 
klimaatverandering waarbij de toonzetting een grote spreiding kent: van objectief wetenschappelijk tot 
opiniestukken die een bepaalde politieke boodschap proberen over te brengen (meer/minder geld naar 
klimaatbeleid). De veronderstelling is dat de berichtgeving in de media over de klimaatwetenschap verwarrend 
werkt in het politieke/bestuurlijke en publieke domein,  niet alleen door inhoudelijk tegenstrijdige berichten, maar 
ook door de toonzetting en ‘framing’ van die berichten. Ook lijkt een enkele fout van IPCC, of één onjuiste uitspraak 
van sceptici, te leiden tot het afwijzen van alle uitspraken van het  IPCC, of van alle uitspraken van de sceptici.” 

In voorliggend onderzoek is de gecursiveerde veronderstelling - een citaat uit het PBL 
projectvoorstel ‘Klimaatdebat 2011’ - getoetst aan een analyse van Nederlandse landelijke kranten. 
Hoe krijgt klimaatverandering vorm in de media? Hoe evenwichtig is de berichtgeving over 
klimaatwetenschap en de sceptische stemmen? En vooral: in hoeverre is voor leken nog de 
consensus binnen de klimaatwetenschap waarneembaar, achter in de media uitvergrote crises?
Die vragen vormden de aanleiding voor dit onderzoek, dat bestaat  uit twee delen. De maanden 
november en december 2010 zijn gekozen als een relatief normale periode, waarin wel veel 
aandacht werd besteed aan klimaat(wetenschap) in verband met de VN-klimaattop  COP16 in 
Cancún. 
Daarnaast is gekeken naar een periode van meer controversiële berichtgeving rondom 
klimaatwetenschap: de zogeheten ‘Climategate‘ en daaropvolgende ‘Himalayagate’, een periode die 
zich in de Nederlandse media uitstrekte van november 2009 tot grofweg juli 2010. Omdat de 
invloed van een crisis soms pas achteraf duidelijk wordt, is voor ‘Climategate’ ook bekeken hoe 
later, dat wil zeggen tot 1 juni 2011, aan deze affaire werd gerefereerd.         
De vraagstelling voor beide onderdelen van de media-analyse luidde: 

Wordt de berichtgeving over klimaatwetenschap in de gedrukte media gekenmerkt door een specifieke toonzetting en 
‘framing‘ en zo ja, welke? 

Aandachtspunt bij de beantwoording van deze vraag was in het bijzonder de verhouding in 
berichtgeving over enerzijds mainstream klimaatwetenschap, anderzijds sceptici.
In het onderstaande schets ik eerst een beknopt  beeld van bestaande literatuur over 
klimaatwetenschap in de (Nederlandse) media, om aan de hand daarvan de aanpak van dit 
onderzoek uiteen te zetten. Daarop volgt een overzicht van de 501 geanalyseerde artikelen, zoals 
verschenen in de landelijke kranten in november en december 2010 en gepubliceerd in de 
knipselkrant van het ministerie van VROM/I&M. De daaropvolgende paragraaf biedt een 
inhoudsanalyse van ‘Climategate’, waarna wordt afgesloten met conclusies.

4



Klimaatverandering in de media: bestaande literatuur
De veronderstelling dat mediaberichtgeving over klimaatwetenschap, in het bijzonder al dan niet 
antropogene klimaatverandering tot verwarring leidt, is er één die we vaker tegenkomen in de 
internationale wetenschappelijke literatuur. In het onderstaande geef ik een schetsmatige (en zeker 
geen volledige) indruk daarvan.  

Het Nederlandse mediaklimaat
In de internationale literatuur bestaat al langere tijd zorg over een reeks veranderingen in de media, 
in het bijzonder over de opkomst van een medialogica. Media zouden zich in toenemende mate 
identificeren met hun eigenbelang in plaats van met het algemeen belang en zich richten op de 
consument in plaats van de burger. De aard van de berichtgeving zou verschuiven van beschrijvend 
en inhoudelijk naar interpretatief, personalistisch, met veel aandacht voor de stem van het volk. Ten 
opzichte van de politiek zou de houding van journalisten veranderd zijn van volgend en respectvol, 
naar dominant. De politieke agenda wordt dan ook in toenemende mate bepaald door de media in 
plaats van door de politiek, zodat  er sprake is van een toeschouwersdemocratie in plaats van een 
partijendemocratie (Adriaansen and van Praag 2010).
Voor de Nederlandse context dienen deze ontwikkelingen deels te worden gekwalicifeerd, maar 
diverse auteurs wijzen op de veranderingen die het Nederlandse mediaklimaat heeft ondergaan in de 
jaren 1990; het aantal televisiezenders groeide sterk en internet kwam op. De mediamarkt raakte 
gefragmenteerd en meer gericht op  de vraag van mediaconsumenten, in plaats van op het aanbod 
van de zenders. Maar ook de omgang met informatie veranderde: de nieuwscyclus is versneld en de 
aanwezigheid van gratis nieuws heeft de concurrentie tussen media versterkt. Hoewel het totale 
aanbod van politiek-maatschappelijk nieuws is gegroeid, en de politieke journalistiek een 
inhoudelijke verdieping heeft ondergaan, ondervindt ook dit nieuwstype meer concurrentie van 
andere onderwerpen en ‘emotienieuws’. Doordat het nieuws conflictgeoriënteerder is geworden, is 
ook de aandacht voor hoor en wederhoor toegenomen - tegelijkertijd wordt in de geventileerde 
meningen de politieke kleur van de redactie weerspiegeld (Adriaanse & Van Praag 2010: 244; 
(Kleinnijenhuis 2003)186).
Maar de macht van de media moet ook weer niet worden overdreven. De invloed van politieke 
actoren op onderwerpen en standpunten in de media is duidelijk groter dan de beïnvloeding in 
omgekeerde richting, hoewel het politieke primaat over de media kan worden ingeperkt door de 
wens rekening te houden met de publieke opinie. Er is geen algeheel effect  aantoonbaar van 
dagbladberichtgeving op de politieke agenda. Van de kranten is de Telegraaf nog het meest 
toonaangevend (Kleinnijenhuis  2003: 186-187).    

Klimaatverandering in de media
Het journalistieke principe van hoor en wederhoor kan in het geval van klimaatverandering tot een 
vertekende weergave leiden, omdat het de sceptici een buitenproportioneel grote stem geeft. Tegen 
elke bezorgde klimaatwetenschapper wordt  dan immers een scepticus aan het woord gelaten, 
waardoor consensus binnen de klimaatwetenschap buiten beeld blijft  en de klimaatwetenschapper 
iemand wordt die ook maar een mening verkondigt. Dit verschijnsel wordt in navolging van 
Boykoff (e.g. (2007)) wel de balance as bias genoemd. Carvalho (2007) constateert  voor de Britse 
context dat ‘de’ wetenschap  al in de jaren 1990 de dominante positie wat betreft mediadefinities van 
het broeikaseffect verloor aan politici. Zodra de politiek zich intensiever met klimaatverandering 
ging bezighouden, werd een krant als The Times wantrouwig jegens de wetenschap zodat de media 
het beeld van onzekerheid en onenigheid uitvergrootten, terwijl in feite de consensus groeide (2007: 
231-232). Uit Carvalho’s onderzoek blijkt duidelijk hoe de mediapresentatie van ‘de’ wetenschap 

5



vooral sterk afhangt van het perspectief van de krant. Naast de professionele cultuur is dus ook de 
ideologische cultuur van belang. 
McComas en Shanahan (1999) verbinden Downs (1972) bekende issue attention cycle met de 
narratieve structuren die in nieuwsverhalen worden gebruikt. In hun studie vinden ze bewijs voor de 
hypothese dat de media-aandacht voor wetenschappelijke controverse zal groeien wanneer de 
alarmerende verhaallijn niet  langer valt vol te houden: conflict   onder wetenschappers neemt de 
plaats in van dreigend gevaar als dominant onderwerp. Een dergelijke aandacht voor controverse 
benadrukt in de waarneming van lezers de onzekerheid over klimaatverandering (Corbett and 
Durfee 2004).
Een masterscriptie concludeert over NOS-journaals in 2005-2007 dat er in deze periode sprake was 
van een dominant antropogeen klimaatveranderingsdiscours: de overheersende tendens in het debat 
was dat de aarde opwarmde (tenminste mede) door menselijke oorzaken. Het sceptisch discours 
werd nauwelijks serieus genomen. De journaals toonden groot vertrouwen in de wetenschap, zowel 
waar het ging om de antropogene oorzaak als waar het technologische oplossingen voor het 
probleem betrof. De burger kwam in deze berichtgeving nauwelijks aan bod, en zeker niet in een 
actieve rol (Hulshuis 2010).
Breeman, DeWulf et al. ((2009): 36) stellen in een longitudinaal onderzoek waarbij het NRC 
Handelsblad 1990-2008 als bron gebruikt werd, dat er naast de berichtgeving over incidenten ook 
sprake is van een langetermijndynamiek: tussen 1990 en 2002 was er sprake van een geleidelijke 
neergang in de aandacht voor milieuproblematiek, waarna in 2006 en 2007 een opleving plaatsvond 
naar aanleiding van het klimaatdebat. Ze observeren drie ontwikkelingen:

• Het aanvankelijk dominante begrip ‘broeikaseffect’ maakt plaats voor ‘klimaatverandering’, 
waaronder meer uiteenlopende incidenten gevat worden; 

• Met deze meer overkoepelende term verschuift de aandacht, weg van een sectorale (water, 
lucht, bodem) aanpak; [Breeman & Timmermans (2008) spreken hier van het zero-sum 
karakter van de aandacht voor milieu]

• Het probleemframe verandert van mitigatie naar adaptatie: van abstract met een nadruk op de 
internationale context, naar lokaal met een nadruk op de omgang met concrete problemen

Op grond daarvan constateren zij (2009: 34): 
Klimaatverandering is zo beschouwd een verzamelbegrip geworden van een groot aantal deelproblemen. De 
discussie wordt daardoor overzichtelijk,  maar zij versimpelt ook. Voorlopig zien we deze vereenvoudiging van het 
probleemframe in de media-arena, en het is de vraag of dit ook tot veranderingen op andere plekken leidt, zoals in 
het juridische domein.

Opvallend is dat de piek in berichtgeving in 2006/2007 in sterke mate werd veroorzaakt door de 
Nederlandse premiere van An Inconvenient Truth. Breeman & Timmermans (2008) concluderen dan 
ook dat vooral de combinatie van nationale en internationale gebeurtenissen de aandacht voor 
milieu-onderwerpen heeft  doen toenemen, terwijl wetenschappelijke rapporten op afstand van de 
media staan, en pas via maatschappelijke gebeurtenissen de aandacht van de politiek weten te 
trekken.
Nog een media-onderzoek dat hier moet worden genoemd is Room for climate debate, uitgevoerd 
door het  Rathenau Instituut over de periode 2006-2009 (Sluijs, Est et  al. 2010). Dit onderzoek 
concludeert dat er in de betreffende periode sprake was van evenwichtige aandacht voor het 
klimaatdebat, met een sterke nadruk op het internationale politieke debat.  Anders dan in de VS is er 
in Nederland geen sprake van Boykoffs ‘balance as bias’: klimaat werd met name gezien als een 
wetenschappelijk en technologisch onderwerp. Terwijl de onderzoekers elders in het rapport 
concluderen dat er sprake was van een hernieuwde politisering van het klimaatdebat (2010: 30), 
was die politieke opleving blijkbaar nog niet terug te vinden in de media. 

6



Het is echter de vraag of dat  veranderd is sinds de crisis rondom ‘Climategate’ - de controverse naar 
aanleiding van gehackte e-mails van de Climatic Research Unit  van de Universiteit van East-Anglia 
en de daaropvolgende ontdekking van fouten in het IPCC-rapport van 2007. In hoeverre heeft 
‘Climategate‘ geleid tot een politisering van klimaatwetenschap in de gedrukte media, of tot 
buitenpropotioneel veel aandacht voor het standpunt van de sceptici?

7



Onderzoeksaanpak
In aanvulling op de onderzoeksvraag of de berichtgeving over klimaatwetenschap in de 
Nederlandse media in de periode rond COP 16 wordt  gekenmerkt door een specifieke toonzetting 
en framing, valt uit  bovengenoemd onderzoek een aantal aanvullende vraagstellingen te 
deduceren:

• In hoeverre is er in de Nederlandse berichtgeving sprake van een balance as bias? In hoeverre 
en hoe is er aandacht voor controverse binnen de klimaatwetenschap? In hoeverre wordt 
‘klimaat‘ in de media gerepresenteerd als een lokaal, nationaal, of juist een internationaal 
onderwerp?

• In hoeverre is er sprake van een nadruk op mitigatie of juist op adaptatie?
• In hoeverre is er sprake van een antropogeen klimaatveranderingsdiscours?

Media-analyse COP 16 (november-december 2010)
Onderzoeksmateriaal vormde in eerste instantie de zogeheten knipselkrant, zoals uitgegeven door 
het ministerie van VROM/I&M. Daarin opgenomen zijn voor het ministerie relevant geachte 
berichten uit het Algemeen Dagblad, Algemeen Dagblad/Haagsche Courant, Financieele Dagblad, 
Metro, Nederlands Dagblad, NRC Handelsblad, Parool, Spits, Telegraaf, Trouw en de Volkskrant. 
De voor dit deelonderzoek geïnventariseerde periode loopt van 2 november 2010 tot en met 30 
december 2010. De analyse vond plaats over een korte periode en het  gaat dan ook om een 
doorsnede van de berichtgeving - resultaten over een langere termijn kunnen hiervan verschillen.
Er is gekozen voor een brede inventarisatie, waarin niet alleen artikelen opgenomen zijn die klimaat 
als hoofdonderwerp hebben, maar ook klimaatgerelateerde artikelen, bijvoorbeeld over duurzame 
energie. De reden om voor deze bredere inventarisatie te kiezen, was dat zo een beeld kon ontstaan 
van alle vormen waarop  het thema ‘klimaat’ de krantenlezer bereikt: als hoofdonderwerp, maar ook 
als deelonderwerp van andere thema’s (kolencentrales, kernenergie,  CO2 opslag, et cetera). Bij de 
selectie is steeds gekeken of het artikel klimaat als (gedeeltelijke) invalshoek kiest: een bericht over 
innovatie op  het gebied van duurzame energie is bijvoorbeeld niet opgenomen wanneer alleen het 
economisch voordeel wordt benadrukt, wel wanneer genoemd wordt dat dit de CO2-uitstoot zal 
terugdringen.
De geselecteerde artikelen zijn met titel en datum opgenomen in een database en vervolgens 
gelabeld op thema. De labels zijn na lezing van de artikelen geformuleerd. Er wordt onderscheid 
gemaakt tussen:

• bedrijfsinitiatief: hierin opgenomen zijn alle artikelen waarbij de nadruk ligt op de bereidheid 
van ondernemers om hun bedrijfsvoering aan te passen om zo CO2-uitstoot te verminderen of 
andere klimaatdoelen te halen.

• burgerinitiatief: hierin opgenomen zijn alle artikelen waarin de nadruk ligt op de bereidheid 
van burgers om actie te ondernemen om CO2-uitstoot te verminderen of andere klimaatdoelen 
te halen. 

• CO2: in deze categorie zijn alle artikelen opgenomen waarin CO2 een hoofdrol speelt. Het kan 
daarbij gaan om CO2 opslag, verhoogde CO2 uitstoot, het terugdringen van CO2 uitstoot, CO2 
handel, et cetera.

• duurzame energie: bevat alle artikelen waarin vormen van duurzame energie, bijvoorbeeld 
windmolens of zonnepanelen, maar ook biobrandstof of biomassa, centraal staan. Kernenergie 
heeft als aparte discussie een eigen categorie gekregen.

• economie: hierin opgenomen zijn artikelen die de economische uitdaging of kansen van 
klimaatverandering, duurzame energie et cetera (bijvoorbeeld de zogeheten Green Deal) 

8



benadrukken. Anders dan bij ‘bedrijfsinitiatief’ gaat het hier om de economie op geagreggeerd 
niveau.

• energiebesparing: bevat alle artikelen die de nadruk leggen op (initiatieven ter) besparing van 
energie.

• energietransitie: in deze categorie zijn artikelen opgenomen waarin de noodzaak van een 
energietransitie wordt besproken.

• energieverbruik: hierin opgenomen zijn artikelen over energieverbruik en energie-
afhankelijkheid.

• EU: hierin opgenomen zijn alle artikelen waarbij het handelen van de EU op het gebied van 
klimaatonderhandelingen, het terugdringen van CO2 uitstoot, duurzame energie of 
emissiehandel centraal staat. 

• fossiele energie: alle artikelen waarin fossiele energie centraal staat, in dit geval met name de 
bouw van de kolencentrale in de Eemshaven.

• geo-engineering: alle artikelen over geo-engineering. 
• gevolgen: deze categorie omvat alle artikelen over de (ontkenning van) gevolgen van 

klimaatverandering.
• inheemse bevolking: deze categorie bevat de artikelen die wijzen op de implicaties van 

klimaatverandering en klimaatbeleid voor inheemse volkeren
• innovatie: deze categorie bevat de artikelen over nieuwe technische oplossingen ter 

vermindering van CO2-uitstoot.
• kernenergie: in deze categorie vallen de artikelen die kernenergie als al dan niet duurzame 

energie-oplossing in relatie tot klimaatverandering bespreken.    
• klimaattop: bevat alle artikelen over COP 16.
• klimaat/weer: hierin opgenomen zijn alle artikelen die een expliciet verband leggen (of dit 

verband ontkennen) tussen het weer, specifiek de koude winter, en de klimaatverandering.
• klimaatwetenschap: in deze categorie zijn alle berichten opgenomen waarin expliciet 

geschreven wordt over het (al dan niet door antropogene oorzaak) veranderende klimaat. 
Hieronder vallen uiteenlopende artikelen; het kan gaan om columns of ingezonden brieven, 
maar ook berichten die overgenomen zijn uit wetenschappelijke tijdschriften of ‘vragen aan de 
expert’.

• milieubeweging: deze categorie bevat alle artikelen die de nadruk leggen op het handelen van 
de georganiseerde milieubeweging in relatie tot klimaatverandering.

• ontwikkelingslanden: in deze categorie vallen de artikelen die de rol van ontwikkelingslanden 
benadrukken, bijvoorbeeld in relatie tot ontbossing of klimaatonderhandelingen.  

• oorzaken: hierin opgenomen zijn artikelen waarin vooral wordt gewezen op (in)directe 
oorzaken van klimaatverandering, bijvoorbeeld overbevolking, overconsumptie of ontbossing.

• overheidsbeleid: in deze categorie vallen alle artikelen die het handelen van de Nederlandse 
overheid op klimaatgebied centraal stellen.

• religie: in deze artikelen vallen de artikelen die het verband leggen tussen klimaatverandering 
en religie, meer specifiek de passende handelswijze op dit gebied voor gelovigen.

Doordat de inventarisatie handmatig moest plaatsvinden, is enige subjectiviteit en daardoor een 
mogelijke vertekening in de categorisering per thema onvermijdelijk. Om dit probleem zoveel 
mogelijk te ondervangen is ervoor gekozen per artikel, waar nodig, meerdere labels toe te passen. 
Omdat sommige artikelen onder meerdere labels vallen, wijkt het totaal aantal in de grafiek ‘per 
thema‘ af van het totaal aantal ‘per bron’ (n= 501). Een artikel kan bijvoorbeeld passen in het thema 
klimaatwetenschap, maar ook ingaan op de relatie weer/klimaat, of het kan zowel horen in de 
categorie duurzame energie als kernenergie, wanneer het de alternatieven tegen elkaar afweegt. 

9



Naast een categorisering per thema is bekeken of er in het artikel werd gesproken over 
klimaatverandering en zo ja, hoe. In het bijzonder is gelet op  de verhouding tussen enerzijds het 
perspectief van de sceptici en anderzijds dat van de mainstream klimaatwetenschap - waarbij die 
mainstream wordt gedefinieerd als de conclusies betreffende antropogene klimaatverandering zoals 
geformuleerd door het IPCC, en het sceptische perspectief als de twijfel daaraan.    

Media–analyse ‘Climategate’ (november 2009 – juni 2011)
Het gezag van de klimaatwetenschap is bovendien onderzocht in een periode die in termen van 
communicatie beschouwd kan worden als een crisis in de geschiedenis van het IPCC: 
‘Climategate’ en de daaropvolgende ‘Glaciergate’. Met behulp  van de database LexisNexis is 
onderzocht hoe ‘Climategate’ dag voor dag vorm kreeg in de bovengenoemde Nederlandse 
dagbladen via feitelijke berichtgeving, opiniestukken en hoofdredactionele commentaren. Opnieuw 
is met name gelet op de verhouding tussen aandacht voor mainstream en sceptische interpretaties. 
Bovendien is bewust gekozen voor een langere onderzoeksperiode, om ook te kunnen zien hoe 
achteraf al dan niet aan de controverse werd gerefereerd.  
Hiervoor werd voor bovengenoemde kranten (met uitzondering van Algemeen Dagblad/Haagsche 
Courant) een zoekopdracht opgegeven voor: ‘East Anglia’ en ‘Klimaat’ vanaf 1 november 2009 tot 
1 juni 2011). Daarnaast is voor dezelfde periode de zoekopdracht ‘Climategate’ ingevoerd, met en 
zonder spatie. Omdat bleek dat bij deze zoekopdrachten een deel van de artikelen werd gemist, die 
wel de fouten van het IPCC tot onderwerp  hadden, maar de term Climategate niet expliciet 
noemden, is voor dezelfde periode ten slotte nog een derde, bredere zoekopdracht ingevoerd: 
‘IPCC’ en ‘fouten’. Enkele artikelen zijn buiten beschouwing gelaten omdat ze niet aan 
‘Climategate’ gerelateerd waren, maar bijvoorbeeld gingen over ander klimaatonderzoek aan de 
Universiteit van East Anglia, een ingezonden brief betroffen of in de database uit slechts één zin 
bestonden.
Alle artikelen van de drie zoekopdrachten zijn chronologisch weergegeven in bijlage 1, waarbij 
steeds de tendens van het artikel wordt genoemd.

10



Media – analyse COP 16 (november–december 2010)
Uit de analyse blijkt duidelijk dat ʻklimaatʼ, ook los van de VN-top COP16, inderdaad een 
belangrijk verzamelbegrip is voor de onderzochte kranten, en in die zin een ʻemblematic issueʼ 
(Hajer 1995): klimaatverandering, in nauwere zin CO2 uitstoot, is het symbool geworden van een 
veel bredere problematiek op het gebied van milieu- en welvaart, maar tegelijkertijd ook van kansen 
voor economische groei in relatie tot duurzame energie.
In de geanalyseerde periode verschenen 501 berichten die klimaatverandering in brede zin als 
onderwerp of deelonderwerp  hadden. Daarvan waren 49 artikelen direct gerelateerd aan 
klimaatwetenschap en de al dan niet  antropogene oorzaak van klimaatverandering (als hoofd- of als 
deelonderwerp).
In het onderstaande licht ik eerst de berichten per bron toe, en vervolgens voor enkele opvallende 
thema’s. Ten slotte ga ik in op  het gezag van de klimaatwetenschap, meer in het bijzonder op de 
verhouding tussen het mainstream en het sceptische perspectief, zoals dat uit de geanalyseerde 
berichten naar voren komt.

Berichten per bron
Er is een duidelijk verschil waarneembaar in de berichtgeving tussen de verschillende kranten. Het 
gaat niet alleen om een verschil in toon, maar ook om de hoeveelheid berichten met klimaat als 
(deel)onderwerp. Niet verrassend is het de ‘groene’ krant Trouw die met 108 berichten – 21,6% van 
het totale aantal berichten – het meest aandacht besteedt aan klimaat.
Zoals uit het onderstaande zal blijken, is de Nederlandse klimaatberichtgeving deels afhankelijk van 
de ideologische cultuur van de krant. Dit geldt  in het bijzonder voor De Telegraaf als 
klimaatsceptische uitschieter – meer dan de andere Nederlandse kranten heeft De Telegraaf zich 
immers als campagnekrant geprofileerd. Maar ook andere kranten tonen hun eigen perspectief, 
bijvoorbeeld door relatief veel ruimte te bieden aan kritiek op het overheidsbeleid.

0

30

60

90

120

150

Tr
ou

w

D
e 

Vo
lk

sk
ra

nt

N
R

C
 H

an
d

el
sb

la
d

Fi
na

nc
ie

el
e 

D
ag

b
la

d

D
e 

Te
le

gr
aa

f

A
D

 /
 H

aa
gs

ch
e 

C
ou

ra
nt

N
ed

er
la

nd
s 

D
ag

b
la

d

P
ar

oo
l

D
e 

P
er

s

M
et

ro

S
p

its

6
1519

25
38

4649
55

62

78

108

Aantal berichten per bron

11



Berichten per thema 

CO2 en duurzame energie
Verreweg het grootste aantal artikelen behoort  (mede) tot  de categorieën CO2 respectievelijk 
duurzame energie. Minder dan voor bijvoorbeeld het thema Klimaattop of Overheidsbeleid valt 
hierin een duidelijke verhaallijn of tendens te ontwaren. Het gebrek aan een dergelijke tendens heeft 
voor de twee categorieën verschillende oorzaken. 
Duurzame energie bevat  veel korte, losstaande nieuwsberichten over met name zonne- en 
windenergie, die vaak gekoppeld zijn aan burger- of bedrijfsinitiatieven (zoals een hausse aan 
artikelen over het burgerinitiatief Wij willen zon), of overheidsbeleid, met name met betrekking tot 
windmolens. 
De artikelen onder CO2 zijn daarentegen moeilijk te typeren omdat CO2  (mede) een rol speelt in 
berichten over CO2 opslag, -uitstoot, -reductie, emissiehandel, maar ook over bijvoorbeeld innovatie 
en overheidsbeleid en daarmee in sterk uiteenlopende contexten genoemd wordt. In internationale 
context is opgemerkt dat het ingewikkelde probleem klimaatverandering wel wordt vereenvoudigd 
tot ‘kooldioxide’, zowel in de probleemdefinitie als in de zoektocht naar oplossingen (Fogel 2004). 

0

30

60

90

120

150
b

ed
rij

fs
in

iti
at

ie
f

b
ur

ge
rin

iti
at

ie
f

C
O

2

d
uu

rz
am

e 
en

er
gi

e

ec
on

om
ie

en
er

gi
eb

es
p

ar
in

g

en
er

gi
et

ra
ns

iti
e

en
er

gi
ev

er
b

ru
ik

E
U

fo
ss

ie
le

 e
ne

rg
ie

ge
o-

en
gi

ne
er

in
g

ge
vo

lg
en

in
he

em
se

 b
ev

ol
ki

ng

in
no

va
tie

ke
rn

en
er

gi
e

kl
im

aa
t/

w
ee

r

kl
im

aa
tt

op

kl
im

aa
tw

et
en

sc
ha

p

m
ili

eu
b

ew
eg

in
g

on
tw

ik
ke

lin
gs

la
nd

en

oo
rz

ak
en

ov
er

he
id

sb
el

ei
d

re
lig

ie

1

90

15
86

49

99

1013
23

4

23

7

44
35

28

7

2317

130
140

55
66

Aantal berichten per klimaatthema

bedrijfsinitiatief burgerinitiatief CO2
duurzame energie economie energiebesparing
energietransitie energieverbruik EU
fossiele energie geo-engineering gevolgen
inheemse bevolking innovatie kernenergie
klimaat/weer klimaattop klimaatwetenschap
milieubeweging ontwikkelingslanden oorzaken
overheidsbeleid religie

12



Een meer verfijnde typering van de rol die CO2 speelt in het Nederlands klimaatdebat zou daarom 
interessant zijn, maar daarvoor was binnen dit onderzoek geen mogelijkheid. 

Klimaattop
In het algemeen is de berichtgeving over de klimaattop  in Cancún negatief: de verwachtingen zijn 
op zijn best zeer bescheiden. Na Kopenhagen is het al heel wat als de onderhandelaars weer enig 
vertrouwen weten op te bouwen en gegeven die verwachting wordt Cancún voorzichtig positief 
geëvalueerd (Vertrouwen is terug, nu nog een bindend klimaatakkoord). Veel aandacht is er voor het 
proces en de positie van diverse partijen; het Kyotoprotocol wordt geïdentificeerd als een blok aan 
het been van de onderhandelaars. Meer in het algemeen wordt benadrukt dat een VN-top  weliswaar 
noodzakelijk is, maar dat de echte verandering van onderaf moet komen, van burgers en bedrijven. 
In dit licht wordt er ook kritiek geleverd op  de ʻal te realistischeʼ verwachtingen en het gebrek aan 
idealisme van de Nederlandse overheid. De Telegraaf levert  kritiek op de randvoorwaarden van de 
top: het  dure ticket van de Nederlandse delegatie. Enige ophef ontstond naar aanleiding van een 
Wikileaks-document dat stelde dat  Nederland ontwikkelingsgeld had ingezet in 
klimaatonderhandelingen.

Overheidsbeleid: Nederland in de wereld
Diverse berichten onderkennen dat Nederland op klimaatgebied bij lange na niet meer het ʻbeste 
jongetje van de klasʼ is. Naast een enkel positief bericht (Nederland is groener geworden - nu de 
rest van de wereld nog) is er vooral kritiek (Nederland is milieuvervuilend zuurpotje; Dit kabinet 
geeft schone energie geen kans; Verhagen roemt duurzame energie, maar houdt de hand op de 
knip). Er wordt kritiek geleverd op het zwabberende overheidsbeleid, bijvoorbeeld met betrekking 
tot windenergie en andere subsidies voor duurzame energie, maar ook in het kader van lokaal verzet 
tegen CO2 opslag en de bouw van nieuwe kolencentrales. Verschillende berichten merken op dat 
Nederland hierin uitzonderlijk is. Zo verwondert  een Volkskrant-artikel zich over de prominente rol 
van ontkenners van klimaatverandering in Nederland (Groen cynisme in Nederland) en stelt een 
Trouw-bericht  de houding van Groot-Brittannië ten voorbeeld (Britten maken ruim baan voor 
milieubeleid):

In Engeland staat inmiddels wel vast dat de aarde opwarmt. Wetenschappers worden heel serieus genomen, zeker 
door de regering. Over de rapporten die ze publiceren, bestaat geen twijfel.  In Nederland is de gedachte steeds: als 
de burger het niet voelt, zal het wel meevallen. (Trouw, 30-12-2010)

Daartegenover staan berichten over de veranderde politieke verhoudingen en toegenomen 
ontkenning van klimaatverandering in de VS (Klimaatverandering is een hersenschim). Er wordt 
algemeen erkend dat groene energie economische kansen biedt; over de Nederlandse ʻGreen Dealʻ 
zijn de berichten vooralsnog sceptisch.

Bedrijfs- en burgerinitiatief
Waar berichtgeving over de overheid kritisch is, komt het optimisme van de kant  van burger- en 
bedrijfsinitiatieven. In het  geval van bedrijven gaat het daarbij zowel om berichten op het terrein 
van innovatie (‘Getraindeʼ bacterie zet broeikasgas om in veel schone brandstof) als toepassingen 
(Googleʼs weg naar schoner internet; Dubbeldeks vrachtwagen). Berichtgeving over 
burgerinitiatieven is uiteenlopend en omvat zowel evenementen aangemoedigd door de overheid 
(Klimaatstraatfeest) als meer op de individuele consument-georiënteerd (Duurzaam droomhuis 
voor iedereen) en initiatieven van onderop, zoals Wij willen zon.

Klimaatwetenschap

13



De 49 berichten binnen de categorie klimaatwetenschap zijn onder te verdelen in verschillende 
categorieën. Het kan hierbij gaan om artikelen die klimaatwetenschap als hoofdonderwerp hebben, 
maar ook om artikelen waar klimaatwetenschap - of de al dan niet antropogene oorzaak van 
klimaatverandering - expliciet wordt besproken als deel van een ander onderwerp,
Elf artikelen rapporteren op  neutrale wijze over publicaties in wetenschappelijke tijdschriften of 
laten experts aan het woord. Het  gaat over de verhouding tussen grote en kleine stofdeeltjes (Impact 
stof op klimaat verkeerd geschat); over afkoeling als gevolg van een zonnestaking (Dode zon helpt 
tegen opwarming; Afkoeling); of over het verband tussen daglengte en temperatuurschommeling 
(Tragere aarde is kouder dan snelle). De krant fungeert daarbij uitsluitend als ʻdoorgeefluikʼ van 
het wetenschappelijk nieuws. 
Acht artikelen hebben de klimaatwetenschap  zelf, en de debatten en procedures daarbinnen tot 
onderwerp (In de klimaatwetenschap zijn nu meer waarheden in omloop; Klimaatoorlog 
uitgevochten via blogs). 
Er is een gedeeltelijke overlap tussen de categorie klimaatwetenschap en de categorie klimaat/weer.  
In deze twaalf berichten vormt het weer de kapstok om de vraag van al dan niet  antropogene 
klimaatverandering te stellen (Koude winterstart luidt nog geen ijstijd in; De aarde warmt op, 
waarom begon de winter dan zo koud?). Gegeven de kou in december 2010 zitten daar, met name in 
de Telegraaf en het Algemeen Dagblad, in totaal vijf sceptische stukken tussen, zowel columns als 
ingezonden brieven van lezers. Naast scepsis over de opwarming van de aarde in relatie tot het 
winterweer wordt er commentaar geleverd op de onmogelijkheid iets over het klimaat te zeggen, als 
we het weer niet kunnen voorzien:

Meer nog dan naar de dag dat er een einde komt aan dit pokkenweer, verlang ik naar het moment dat de 
klimaatwetenschappers elkaar niet meer totaal zullen tegenspreken. Nu breekt er ineens weer een Nieuwe Ijstijd 
aan! (Telegraaf, 22-12-2010)

In dit verband worden echter ook artikelen geplaatst  die er, bijvoorbeeld bij monde van het KNMI, 
op wijzen dat er aan de hand van een koude winter niets over klimaatverandering te zeggen valt:

Volgens Van den Born heeft dat niets te maken met klimaatverandering. “De neiging alles aan iets toe te schrijven is 
bij meteorologen weliswaar groot, maar de conclusies zijn daarmee nog niet altijd waar.” (Parool, 21-12-2010)

Ook binnen de context van de klimaattop in Cancún wordt verwezen naar klimaatwetenschap, in 
totaal vijf keer (Voertaal op klimaattop: Babylonisch; Belangenstrijd maakt van het hoofddoel een 
bijzaak). Aan klimaatwetenschap wordt ook gerefereerd in relatie tot Nederlands beleid: het betreft 
zes artikelen. Vijf artikelen verwijzen naar klimaatwetenschap in de context van burgerinitiatieven 
en ten slotte zijn er twee artikelen over geo-engineering. 

Het gezag van de klimaatwetenschap: mainstream klimaatwetenschappers versus sceptici
Gaat het om het gezag van de mainstream klimaatwetenschap versus dat van de sceptici, dan komt 
een gemengd beeld naar voren. Enerzijds laten de kranten sceptische politici aan het woord, 
anderzijds wordt hun mening door de meeste kranten gerelativeerd:

[Richard de Mos over Wikileaksbericht] “Dit getuigt maar weer eens wat voor een smerige klimaatzwendel er 
gaande is en wat klimaatalarmisten er kennelijk voor over hebben om hun klimaatspeeltjes er doorheen te 
drukken” (Volkskrant, 06-12-2010) 

Het grote bedrijfsleven, de natuurlijke achterban van de VVD, mag dan geheel van het nut van CO2-reductie 
doordrongen zijn, de consensus over de noodzaak van klimaatbeleid mag dan wereldwijd zijn aanvaard, gidsland 
Nederland vindt het bij monde van de grootste regeringspartij maar academisch geklets. (...) De opmerking van 
Leegte trok slechts de aandacht van enkelen, maar had als opening van het NOS-Journaal niet misstaan. Want tot 
voor kort was de klimaatscepsis in de Kamer beperkt tot wat PVV-geschreeuw in de oppositiebankjes. Nu lijkt het 
salonfähig in regeringskringen te zijn. De vraag is nu: wordt Leegte teruggefloten, of gaat ons land zich straks 
internationaal echt volledig belachelijk maken? (De Volkskrant, 06-11-2010)

14



De SGP wilde weten waarom de PVV CO2 wil opslaan. “De PVV gelooft toch niet in de klimaatverandering, 
waarom laat u de CO2 dan niet lekker de lucht ingaan?” PVV-Kamerlid Van Vliet moest het antwoord schuldig 
blijven. (Trouw, 07-12-2010)

Nederland is het enige land in deze contreien waar broeikasontkenners min of meer in de regering zitten. Een 
Richard de Mos die een paar sneeuwbuien aangrijpt om te zeggen dat het wel meevalt met die opwarming: geen 
land waar zulke lui gehoord worden. (Volkskrant, 11-12-2010)

Ook aan de mainstream klimaatwetenschap wordt aandacht besteed: 
Ik ben ervan overtuigd dat de aarde opwarmt door de uitstoot van CO2. Maar de modellen zijn nog niet zo ver dat 
we precies weten hoeveel. Onze kinderen en kleinkinderen zullen de gevolgen van de opwarming voelen. In heel 
korte periodes zien we allerlei veranderingen optreden.  Wat we alleen nog niet weten is hoe ver dat door zal gaan. 
(Nobelprijswinnaar Paul Crutzen, NRC, 07-12-2010)

Als de klimaatwetenschap zich al heeft vergist, dan enkel in het tempo waarin de aarde opwarmt. (...) “Zonder elke 
overstroming aan de klimaatverandering toe te schrijven,  moet je toch blind zijn om de effecten nu niet te 
zien.” (Bert Metz, AD, 11-12-2010)

“Doorslaggevend is voor mij dat de risicoʼs van de keuze tegen kernenergie veel groter zijn dan de keuze ervoor. 
Vooral ook omdat je het wel op je buik kan schrijven dat er ooit iets effectiefs gedaan wordt tegen die 
opwarmingsproblematiek. Denk aan de klimaatconferentie in Cancun en de voorgaande in Kyoto en Kopenhagen. 
Dan is het geen kwestie van alleen maar een risico van ecologische rampen, maar van de absolute zekerheid 
daarvan. Waarbij ik ervan uitga dat wat klimaatwetenschappers over die opwarming beweren in grote lijnen juist 
is.” (Frank Ankersmit, Trouw, 08-12-2010)

Daartegenover staan enkele artikelen over Marcel Croks ‘Staat van het Klimaat’. Hoewel kritisch 
over met name het IPCC richten ook deze zich echter niet zozeer op de vraag óf het klimaat 
verandert, als wel in welke mate:

“Hoeveel? [opwarming] Dat is onderwerp van een verhit wetenschappelijk debat. De beste schatting van het VN-
klimaatpanel IPCC is drie graden opwarming bij een verdubbeling van de CO2concentratie ten opzichte van het 
begin van de Industriële Revolutie. In mijn boek laat ik zien dat daarop flink valt af te dingen. (...) Het gat tussen de 
verwachte opwarming en de werkelijke opwarming ʻverklaartʼ de onderzoeksgemeenschap met afkoeling door 
luchtverontreiniging. Iedereen erkent dat daar grote onzekerheden aan kleven.” (NRC, 17-12-2010)

Dat blijkt de tendens te zijn in meerdere artikelen. Impliciet of expliciet veronderstellen de meeste 
kranten, met duidelijke uitzondering van de Telegraaf, dat er consensus bestaat over de 
klimaatverandering:

“ʻWe zijn terug bij af als het gaat om de discussie over klimaatverandering en schone energie.  Voor Europeanen is 
het misschien nauwelijks denkbaar,  maar in Amerika is de vraag of klimaatverandering wel bestaat nog lang geen 
uitgemaakte zaak.” (...) ʻDe nieuwe leider van de Republikeinse partij, John Boehner,  verklaarde pas dat CO2 geen 
vervuilende stof is. Volgens hem is klimaatverandering een hersenschim. En als het klimaat al verandert, dan heeft 
de mens daar volgens hem geen invloed op.” (Nederlands Dagblad, 09-12-2010, cursivering van mij)

Als iemand nog twijfelt aan de opwarming van de aarde, is het nuttig te verwijzen naar de Andestoppen rond La 
Paz. Twintig jaar geleden waren ze besneeuwd en werd er geskied. Nu voeren de oude skiliften naar bruine grond en 
rotsen. (Volkskrant, 14-12-2010)

Klimaatmodellen zijn en blijven modellen. Dat we met onze enthousiaste uitstoot van broeikasgassen de aarde een 
graad of twee opwarmen staat wel vast. (De Pers, 14-12-2010)

Aan de eindconclusies doen ze [de fouten in het IPCC-rapport] niets af, maar dat maakt ze niet minder tot koren op 
de molen van een steeds luider gezelschap van wetenschappers en dilettanten die sceptisch staan tegenover de 
bevindingen van de VN-organisatie of eenvoudigweg ontkennen dat de gevolgen van de klimaatverandering 
bedreigend zijn. (NRC, 1-2-2010)

“De olieprijs was nog laag en het besef van het klimaatprobleem was nog niet algemeen. Dat is pas in de laatste tien 
jaar veranderd.” (Trouw, 16-11-2010) 

15



Dat de theorie over de opwarming van de aarde in feite niet meer dan gebakken lucht is, heb ik op deze plek al 
eerder uitgelegd. (De Telegraaf, 06-11-2010).

Bij Atsma's voorganger ex-minister Jacqueline Cramer (PvdA) was zo'n brede blik ondenkbaar. "Ik ben niet van de 
afdeling dat ik alleen de mens als de oorzaak van klimaatverandering zie", zegt Atsma.  "Je kunt al die complexe 
natuurlijke processen niet negeren." Nog voor de CDA-bewindsman begin december op het vliegtuig stapt, wil hij 
een gesprek met de Nederlandse auteur Marcel Crok, die onlangs 'De Staat van het klimaat’ publiceerde. Crok 
schetst daarin tussen onderzoekers een veel feller en fundamenteler debat, dan de 'consensus onder wetenschappers', 
die het VN-klimaatpanel IPCC propageert. (De Telegraaf, 25-11-2010)

Maar het is duidelijk dat de kostbaarste rampen, stormen en droogtes samenhangen met het weer. En als je de 
ontwikkelingen volgt,  is er geen twijfel mogelijk. We hebben met steeds grotere problemen te maken en die hebben 
een duidelijke oorzaak: de verandering van het klimaat." (Trouw, 19-11-2010)

Terwijl zowel mainstream klimaatwetenschappers als sceptici bevraagd worden, heeft de term 
‘scepticus’ nog wel duidelijk gemengde connotaties. In de meeste kranten (dit geldt niet voor de 
Telegraaf) haasten geïnterviewden zich bijvoorbeeld om te benadrukken dat zij, ondanks hun 
kritiek, niet tot de klimaatsceptici gerekend willen worden:

De staatssecretaris staat met enige reserves in de klimaatdiscussie. Een echte 'klimaatscepticus' is hij niet: "Ik zal 
niet ontkennen dat menselijk handelen bijdraagt aan de opwarming van de aarde." Maar een blinde volger van 
wetenschappers die stellen dat uitsluitend de mens daarvoor verantwoordelijk is, nee. "Het is niet zwart-wit", zegt 
hij.  "De vraag is in hoeverre de opwarming van de aarde een natuurlijk proces is, of het gevolg van invloed van de 
mens. Ik ben politicus, ik moet beleid en dus keuzes maken. Dat doe ik op basis van alle argumenten." (Parool en 
Nederlands Dagblad, 01-12-2010).

Anders dan zijn voorganger Jacqueline Cramer (PvdA) wil Atsma niet alleen gevestigde wetenschappers, zoals die 
van het KNMI, bevragen. Hij gaat ook te rade bij sceptici als Marcel Crok, die de rol van CO2 -uitstoot bij 
opwarming van de aarde in twijfel trekt en kritische stukken over het klimaatpanel van de Verenigde Naties IPCC 
publiceert. "Het is belangrijk de groepen bij elkaar te brengen. Ontkennen van de opwarming heeft geen zin, maar 
er zijn bewegingen die dat wel doen. De PVV ontkent het in hoge mate. Het is mijn taak om met hen de discussie aan 
te gaan. Dan wil ik de argumenten van de sceptici ook begrijpen." Dat neemt niet weg dat actie sowieso geboden is. 
"Ook al zou de mens maar voor één procent medeverantwoordelijk zijn voor de opwarming van de aarde, dan nog 
moet je er wat aan doen. Als je kijkt naar de zeespiegelstijging,  dan is het mondiaal investeren in klimaatbeleid vele 
malen rendabeler en aantrekkelijker dan zelf miljarden investeren in het ophogen van dijken. Wij hebben er meer 
dan wie ook belang bij.  Onze kleinkinderen moeten hier ook nog veilig kunnen wonen. Dat valt zelfs de sceptici wel 
duidelijk te maken. (Parool, 01-12-2010, cursiveringen van mij)

“Laten we vooropstellen dat ik een consistente, loyale criticus ben. Ik ben geen klimaatontkenner. De opwarming 
van de aarde is een significant probleem. Maar sommige mensen overdrijven het.  Zij bedrijven klimaatpornografie. 
Dat heeft een negatief, fatalistisch effect.” (Steve Rayner, NRC Handelsblad, 11-12-2010, cursiveringen van mij)

Voorlopig is het vooral hartverwarmend dat er een multinational is die terugdringing van CO2 uitstoot zo serieus 
neemt. In een tijd waarin partijen als VVD en PVV zich aan klimaatscepsis overgeven, is dat ronduit bemoedigend. 
(Volkskrant, 20-11-2010)

Afgaande op de wijze waarop  klimaatverandering wordt beschreven in de maanden november en 
december 2010, lijkt het probleem in één van de latere fasen van Downs’ (1972) issue attention 
cycle te verkeren. Klimaatverandering verlaat de ‘pre-probleemfase’ als het de publieke aandacht 
krijgt, niet in de laatste plaats door inspanningen van klimaatwetenschappers. Daarop volgt een 
periode van gealarmeerde ontdekking en euforisch enthousiasme, in de veronderstellling dat  dit 
probleem eenvoudig, en zonder grote gevolgen voor de samenleving kon worden opgelost. 
Vervolgens verspreidt zich echter geleidelijk het besef, hoe groot de kosten zouden zijn van een 
dergelijke oplossing en dat dit bovendien een herordening van de maatschappelijke (in dit  geval: 
internationale) verhoudingen zou vereisen. Daarop  volgt een afname van de publieke belangstelling, 
waarna de ‘post-probleem fase’ wordt bereikt: de aandacht is verflauwd, maar flakkert af en toe nog 

16



op, naar aanleiding van incidenten of door inspanningen van eerder opgerichte instituten. Onder 
andere door het bestaan van die laatste krijgt het probleem na het doorlopen van de issue attention 
cycle gemakkelijker de publieke aandacht dan toen het nog in de pre-probleemfase verkeerde. 
In de geanalyseerde maanden zien we dat er een groot vertrouwen wordt gesteld in technologische 
oplossingen, en initiatieven van bedrijven en burgers en, meer controversieel, kernenergie. 
Tegelijkertijd is er - na de VN-top  in Kopenhagen - weinig optimisme over het vinden van een 
‘gemakkelijke’ oplossing. Wel wordt antropogene klimaatverandering in verreweg de meeste 
artikelen beschouwd als een ‘gevestigd probleem’.

17



Media–analyse ‘Climategate’ (november 2009–juni 2011)
In november 2009 werden e-mails van de Climatic Research Unit van de University  of East Anglia 
gehackt en gepubliceerd. Volgens sceptici zou uit de e-mails blijken dat klimaatwetenschappers hun 
data hadden gemanipuleerd. Korte tijd later volgde ‘Himalya gate‘ of ‘gletsjer gate’: in het WGII 
gedeelte van het IPCC-rapport uit 2007 werden fouten aangetroffen, meer in het bijzonder de claim 
dat de gletsjers in de Himalaya in 2035 gesmolten zouden zijn. Terwijl het IPCC al eerder op deze 
fout was gewezen, had dit niet geleid tot correcties in het rapport. De media vatten deze in principe 
losstaande incidenten vaak samen onder de naam ‘Climategate’, wat  de reden vormt om ze ook hier 
gezamenlijk te bespreken. In het onderstaande volgen alleen de conclusies; de weergave van alle 
artikelen is te vinden in Bijlage 1.  

‘Climategate’: het gezag van de klimaatwetenschap
Over de gehele periode bezien lijkt er in de Nederlandse pers - met uitzondering van de Telegraaf - 
maar in beperkte mate sprake te zijn van een ‘Climategate’. 
Hoewel er kritiek wordt geuit  op de handelswijze van de betreffende wetenschappers, benadrukken 
de meeste artikelen toch vooral dat de gelekte e-mails geen afbreuk doen aan de consensus over een 
door menselijke oorzaken opwarmende aarde. Er wordt bovendien ook kritisch gesproken over (met 
name de toon en motieven van) klimaatsceptici. 
Wél wordt de toon kritischer nadat er fouten zijn ontdekt in het IPCC-rapport, maar na de eerste 
opwinding wordt ook ‘glaciergate’ over het algemeen in context geplaatst. De media berichten 
vooral over de ommezwaai van minister Cramer en het Kamerdebat over ‘glaciergate’. Voor 
Climategate lijkt  zo de eerder genoemde observatie te gelden, dat de dagbladen eerder de politieke 
agenda volgen dan omgekeerd. Met uitzondering van de Telegraaf zwengelen de kranten zelf de 
kritiek amper aan, maar berichten vooral over politici die zich scherp distantieren van de fouten. In 
dat verband hebben de meeste kranten zelfs eerder een crisisdempende functie, omdat ze ruimte 
bieden aan kritiek op ‘krampachtige’ politieke reacties, zoals de stelling van minister Cramer dat ze 
geen fouten meer zal accepteren. Er is weliswaar - ook naar aanleiding van de onderzoeken - kritiek 
op het functioneren van het IPCC en met name Pachauri, maar niet op de klimaatwetenschap zelf. 
Achteraf wordt door de kranten zelf, met name in de Volkskrant, naar aanleiding van Climategate 
wel een verandering waargenomen in het denken over klimaatverandering. Slechts afgaande op de 
Nederlandse kranten is het echter de vraag in hoeverre die conclusie terecht is. Tijdens de 
controverse plaatsten de meeste artikelen de kritiek immers in context. Mogelijk was dat niet het 
geval in de bredere publieke sfeer, met name op internet en televisie, waardoor de waarneming van 
de controverse werd vertekend. Op de wat langere termijn zien we in de meeste kranten vooral 
ruimte voor reflectie; de nadruk ligt op  de toegenomen openheid in de klimaatwetenschap, terwijl 
ook aandacht is voor de moeilijkheden daarbij. Ook vormde ‘Climategate’ een aanleiding voor 
beschouwingen over de gezagscrisis in de wetenschap  in het algemeen. Uitzondering is opnieuw de 
Telegraaf: deze krant beschouwt de controverse als de langverwachte ontmaskering van de 
klimaatwetenschap. 

18



Conclusies
In de berichtgeving over klimaat is er relatief weinig aandacht voor de vraag óf er sprake is van 
(antropogene) klimaatverandering; de meeste kranten gaan er impliciet vanuit dat  dit het geval is. 
Veeleer lijkt  de nadruk te liggen op mogelijke oplossingen, met name op initiatieven van bedrijven 
en burgers. Hoewel ook sceptici aan het woord komen, wordt antropogene klimaatverandering door 
de meeste kranten als een gegeven aangenomen. Zelfs in een periode van controverse 
(‘Climategate’) benadrukken de onderzochte kranten, met belangrijke uitzondering van de 
Telegraaf, dat de gevonden fouten geen afbreuk doen aan de overige bevindingen van het IPCC. De 
veronderstelling van het PBL-projectplan dat een enkele fout van het IPCC, of één onjuiste 
uitspraak van sceptici, zou leiden tot het  afwijzen van alle uitspraken van het IPCC, of van alle 
uitspraken van de sceptici, blijkt voor de onderzochte kranten gedurende deze onderzoeksperioden 
in ieder geval niet te kloppen.
Binnen dit onderzoek is in de geanalyseerde periode dan ook geen sprake van de door Boykoff 
(2007) geconstateerde balance as bias. Hoewel er wel sceptici, met name politici, in de kranten aan 
het woord komen, lijkt het antropogene klimaatveranderingsdiscours dominant in die mate dat er - 
behalve in de Telegraaf - niet over gediscussieerd hoeft te worden. Dit zegt uiteraard niets over de 
toonzetting in andere media, zoals internet, radio en televisie.
Anders dan Breeman & Timmermans (2009) concludeerden lijkt er voor deze onderzochte, en 
uiteraard veel kortere periode eerder een nadruk te liggen op mitigatie dan op  adaptatie; dat  komt 
vooral door de aandacht voor duurzame energie en voor initiatieven van burgers en begrijven. 
Diezelfde aandacht voor burger- en bedrijfsinitiatieven zorgt ervoor dat klimaat  in sterke mate 
wordt gerepresenteerd als een lokaal en nationaal onderwerp, hoewel de aandacht voor COP16 
uiteraard de nadruk legt op het internationale politieke proces. Daarbij moet wel worden opgemerkt 
dat het vertrouwen in dat proces na ‘Kopenhagen’ beperkt is, terwijl  de berichtgeving over bedrijfs- 
en burgerinitiatieven juist wordt gekenmerkt door optimisme. ‘Klimaat’ is in de media dan ook 
eerder een zaak van bedrijven en burgers dan van de meer traditionele milieubeweging. Op het 
beleid van de huidige overheid wordt vooral kritiek geleverd - diverse kranten wijzen erop dat 
Nederland in dit opzicht negatief afsteekt bij het buitenland.      
Voor zover de berichtgeving over klimaatwetenschap in de gedrukte media kan worden gekenmerkt 
door een specifieke toonzetting of framing is dit dus veeleer dat van de mainstream 
klimaatwetenschap dan dat van de sceptici. Dat met name in de Telegraaf de integriteit en het 
waarheidsgehalte van de klimaatwetenschap wel worden betwist, lijkt eerder te wijzen op het 
gevestigde karakter van deze wetenschap dan op een werkelijke ondergraving van gezag. De 
overige kranten bieden weliswaar wel enige ruimte aan klimaatscepsis - in de onderzochte periode 
bijvoorbeeld in relatie tot het koude winterweer - maar de consistent cynische benadering vinden 
we slechts in de Telegraaf. Het betreft hier slechts één krant, maar met in het eerste kwartaal van 
2011 een totaal verspreide oplage van 609.930 exemplaren is dit wel de meest verkochte krant van 
Nederland. Ter vergelijking: De Volkskrant en NRC Handelsblad verspreidden respectievelijk 
264.890 en 198.513 exemplaren; Trouw 105.440; Algemeen Dagblad 433.013. De gratis kranten De 
Pers, Metro en Spits verspreidden respectievelijk 288.857, 480.916 en 391.178 exemplaren ((HOI 
2011): 13). De Telegraaf is niet alleen belangrijk door de oplagecijfers, maar ook doordat de krant 
toonaangevend is voor andere dagbladen: Algemeen Dagblad, NRC Handelsblad en de Volkskrant 
besteden aandacht aan onderwerpen die door de Telegraaf naar voren zijn gebracht  en nemen 
daarbij ook wel de toonzetting over (Kleinnijenhuis 2003: 186). Positieve berichtgeving met 
betrekking tot klimaatverandering(sbeleid) vinden we overigens ook in de Telegraaf. Het gaat dan 
met name om initiatieven van bedrijven en burgers, of wanneer verduurzaming samengaat met een 
voordeel voor de consument.

19



Tussen klimaatcomplot en klimaatkerk
Uit het onderzoek is gebleken dat de dagbladberichtgeving over klimaatwetenschap over de gehele 
linie tamelijk genuanceerd is. Waar dat niet het geval is, en de toon van de berichtgeving verbeten 
wordt, treffen we twee schrikbeelden aan: dat van het klimaatcomplot en dat van de klimaatkerk. 

Eén beeld dat we aantreffen is dat van de ‘klimaatkerk’: een gemeenschap van irrationele, al dan 
niet misleide gelovigen of volgelingen, die erop uit zijn ook anderen te bekeren. In de onderzochte 
periode wordt bijvoorbeeld onder meer gesproken over een ‘groene religie’, ‘blinde volgers’ en een 
‘seculier geloof’. Na ‘Climategate’ bekritiseerden klimaatsceptische blogs ook de voortdurende 
benadrukking van het overeind blijven van de IPCC-conclusies, of in hun formulering: ‘de mantra 
[van het PBL] dat de uitkomsten van het onderzoek de hoofdconclusies van het IPCC onaangetast 
laten’ (cursivering van mij).1  Met andere woorden: in de klimaatsceptische blogosfeer wordt de 
nadruk op  consensus beschouwd als ‘geloofsartikel’. Wat dat betreft  is de tweedeling in het 
maatschappelijk debat tussen ‘alarmisten’ en ‘sceptici’ uiterst  ongelukkig, zoals het PBL zelf ook al 
concludeerde in het voorwoord van Wetenschapper versus scepticus (Strengers & Labohm 2010). 
Waar de term ‘scepticus’ een beeld van rationele twijfel oproept, is een ‘alarmist’ immers iemand 
die gevaar overdrijft  en daardoor nodeloze zorgen en paniek veroorzaakt. Klimaatverandering wordt 
daardoor iets waar men al dan niet in gelooft en scepticus een geuzennaam.
In veel artikelen blijkt niet zozeer sprake te zijn van wantrouwen of scepsis ten aanzien van de 
wetenschap in het algemeen, als wel van een vertekend beeld van wat wetenschap  zou kunnen of 
moeten inhouden. Er wordt een bepaald ideaalbeeld gepresenteerd, waarna impliciet of expliciet 
gesuggereerd wordt dat de ‘gevestigde’ klimaatwetenschap daar niet aan voldoet. Zo presenteert de 
Telegraaf in het artikel Klimatologie zieke wetenschap (13-12-2009) klimaatwetenschappers als 
niet-wetenschappelijk. Tegelijkertijd omhult de krant de gepensioneerd microbioloog en 
‘fraudespecialist’ Arthur Rörsch die de klimaatwetenschap bekritiseert met een sterk 
wetenschappelijk aura. Dat is echter het aura van de amateurwetenschapper als enige ‘oprechte’ - 
lees: niet aan een instituut verbonden - wetenschapper:

Alles aan Rörsch ademt wetenschap. De Waalse bibliotheek, waar hij met zijn vrouw een appartement heeft, is 
volgens onderzoek aan het houten dak, het oudste stenen gebouw in Leiden. "Uit circa 1300." Vroeger gaven 
hoogleraren aan de opbloeiende Leidse universiteit hier onderdak aan studenten. Tegenwoordig huist Rörsch er 
tussen een duizelingwekkende stapel boeken, en nodigt hij aan de lange houten tafel regelmatig mensen uit voor 
discussie. Over klimaat bijvoorbeeld. "Het zijn vooral sceptici die aanschuiven. De aanhangers van de 
broeikashypothese komen nog niet."

Paradoxaal genoeg laten dan juist deze amateurwetenschappers zich, ondanks hun verbeten 
toonzetting, erop voorstaan dat zij zouden openstaan voor andere inzichten. Wantrouwen jegens de 
overheid raakt zo verbonden met wantrouwen jegens gevestigde, professionele wetenschap, terwijl 
tegelijkertijd een verheven wetenschappelijk ideaalbeeld blijft bestaan. In de meer gematigde 
kranten gebeurt vaak het  omgekeerde. Ook daar was Climategate aanleiding voor beschouwingen 
over de gezagscrisis van de wetenschap, maar de voornaamste zorg in dergelijke artikelen was niet 
de integriteit van de wetenschap, maar het onderscheidend vermogen van het publiek.
Dit brengt ons bij het tweede beeld: dat van een klimaatcomplot, een moedwillige politieke 
zwendel, gericht tegen de burger. Een Google zoekopdracht op ‘PBL wetenschappers’ levert naast 
de PBL website blogs op die nadrukkelijk spreken over de ‘overheidswetenschappers’ van het 

20

1 http://www.dagelijksestandaard.nl/2010/07/pbl-bevestigt-ipcc-rapport-grossiert-in-fouten-en-onnauwkeurige-
uitspraken/



PBL.2  Over het IPCC wordt gesproken als een ‘consensusmachine’3  en het NRC Handelsblad 
publiceerde gedurende de Climategatecontroverse een artikel van ‘klimaatwetenschappelijk 
amateur’ Leon de Winter, waarvan de teneur sterk gekant was tegen de gevestigde instituties, de 
door hem gevreesde ‘invoering van een neomarxistische planeconomie’ en een ‘dictatuur van de 
ongerepte natuur’ (Voor Kopenhagen begint nog even dit, 05-12-2009). De plaatsing van dit artikel 
leidde wel tot  een stormvloed van verontwaardigde reacties (persoonlijke communicatie, Maarten 
Huygen).

 De Telegraaf, 13-12-2009.

Een periode van controverse lijkt een opening te bieden om via de klimaatwetenschap een breder 
wantrouwen te uiten jegens ‘de overheid’ en daaraan gelieerde wetenschappers, ‘de 
milieubeweging’ en ‘de media’, waarbij in de genoemde artikelen een verband wordt  gelegd met 
verondersteld linkse sympathieën. Het sleutelwoord in dit verband is authenticiteit. De 
amateurwetenschappers kunnen bij een bepaald publiek winnen aan gezag, doordat hun integriteit 
en oprechtheid niet worden betwijfeld. Het is het  (vermeende) gebrek aan ‘spin’ dat hen 
aantrekkelijk maakt als bron. Omgekeerd is dit het punt waarop het PBL gewantrouwd wordt, ook 
op punten die door het planbureau misschien eerder met inhoud dan met  communicatie worden 
geassocieerd. Het PBL beschouwt het beklemtonen van de consensus binnen de klimaatwetenschap 
ondanks de ontdekte fouten in de IPCC-rapporten waarschijnlijk als verheldering van de 
wetenschappelijke feiten en daarmee als de taak van een honest broker. Bij bepaalde publieken 
versterkt deze nadruk echter de indruk van het PBL als verlengstuk van een door de overheid 

21

2 http://climategate.nl/2010/09/23/iac-en-pbl-coryfeeen-wetenschap-houdt-op-waar-het-ipcc-begint/; http://
www.dagelijksestandaard.nl/2011/04/overheidswetenschappers-willen-vleestaks 

3 http://www.peakoil.nl/2007/09/06/noordpool-weggesmolten-tegen-2030/ 

http://climategate.nl/2010/09/23/iac-en-pbl-coryfeeen-wetenschap-houdt-op-waar-het-ipcc-begint/
http://climategate.nl/2010/09/23/iac-en-pbl-coryfeeen-wetenschap-houdt-op-waar-het-ipcc-begint/
http://www.dagelijksestandaard.nl/2011/04/overheidswetenschappers-willen-vleestaks
http://www.dagelijksestandaard.nl/2011/04/overheidswetenschappers-willen-vleestaks
http://www.dagelijksestandaard.nl/2011/04/overheidswetenschappers-willen-vleestaks
http://www.dagelijksestandaard.nl/2011/04/overheidswetenschappers-willen-vleestaks
http://www.peakoil.nl/2007/09/06/noordpool-weggesmolten-tegen-2030/
http://www.peakoil.nl/2007/09/06/noordpool-weggesmolten-tegen-2030/


aangedreven ‘klimaatcomplot’, gericht op overtuigen in plaats van eerlijk onderzoeken. Als ‘bewijs’ 
hiervoor dienen vervolgens ook andere activiteiten, zoals een lezing van Maarten Hajer over de 
gezagswaarde van de wetenschap in het licht van de veranderende maatschappij.4
De klimaatkerk en het klimaatcomplot raken elkaar vooral daarin dat in beide gevallen de 
belastingbetalende burger het slachtoffer is, zoals blijkt uit de onderstaande opiniepeilingen van de 
Telegraaf:

Velen vermoeden dan ook een complot van 'links' dat eropuit is geld uit de zakken van de burgers te kloppen. Een 
ander schrijft: "Vroeger stonden de kranten vol van de zure regen. Nooit meer iets over gehoord." Ook zoeken velen 
de oplossing voor het broeikaseffect buiten zichzelf. Het zijn dan wel de hoge heren op de klimaatconferentie die 
veel vliegen en Al Gore himself die het klimaat verpesten. Over de laatste doen verhalen de ronde dat zijn 
energierekening wel erg hoog is. (08-12-2009, Weinig fiducie in ‘Kopenhagen’)

'Climategate', waarbij ook de IPCC was betrokken, kwam aan het licht toen in november duizenden e-mails en 
bestanden van milieuonderzoekers uitlekten. Uit die mails bleek dat klimaatonderzoekers onderling afspraken 
maakten om de opwarming van de aarde erger te doen lijken. Dit geeft voeding aan geruchten over een wereldwijd 
complot van de 'milieumaffia', die zichzelf in stand houdt door voortdurend angstverhalen in de media los te laten. 
"Verzinsel van de milieumaffia.  In de jaren zestig hadden we de Club van Rome, ook zo'n staaltje 
volksverlakkerij." (03-02-2010, ‘Natuur oorzaak opwarming’)

Ofwel: het broeikaseffect bestaat niet, maar als het bestaat is het de schuld van links, van de 
milieumaffia of van wetenschappers en de media, maar in ieder geval van hoge heren en wereldwijd 
verspreid. Dat laatste suggereert dat  klimaatverandering een thema is binnen een bredere politieke 
strijd - niet zozeer tussen de aloude economische tegengestelden ‘links’ en ‘rechts’, maar tussen de 
vaak hoogopgeleide winnaars van de internationalisering en de vaak lager opgeleide verliezers 
daarvan, of degenen die zichzelf waarnemen als (relatieve) verliezer. De diverse media positioneren 
zich op  de vraag of landen zich verder zouden moeten openen voor invloeden van buitenaf of zich 
juist daartegen moeten wapenen en sluiten op die manier aan bij specifieke publieken. De 
agenderende opiniepeilingen van de Telegraaf dienen als signaal dat de krant, anders dan de politici 
die immers ook tot  de profiterende elite gerekend worden en veel moeizamer een compromisloos 
standpunt kunnen innemen, haar contact met de samenleving niet verloren is (Adriaanse & Van 
Praag 2010: 271). Zo portretteert de Telegraaf klimaatverandering - bij uitstek een internationaal 
onderwerp - als één van de vele zaken waarbij de gewone burger het slachtoffer is van hetzij een 
hersenspinsel, hetzij een complot van de hoge heren die de wereld rondvliegen. Er ontstaat een 
cynische framing van David tegen Goliath; de eerlijke amateur en kwetsbare burger tegenover de 
volksverlakkerij van overheidswetenschap.      

Aanbevolen vervolgonderzoek
Het huidige onderzoek bevestigt de eerdere onderzoeksresultaten van met name het Rathenau 
Instituut (2010); ‘Climategate’ heeft hierin blijkbaar geen noemenswaardige verandering gebracht. 
Het verdient daarom aanbeveling eventuele vervolgonderzoeken niet te richten op kranten, maar 
primair op  andere media: met name televisie (talkshows) en de blogosfeer. Omdat deze media meer 
dan kranten gericht zijn op de waan van de dag, is het aannemelijk dat zij zich ook meer richten op 
de uitvergroting van antagonisme en controverse binnen de klimaatwetenschap. Daarnaast is het 
van belang meer inzicht te krijgen in hoe lezers, kijkers en luisteraars die berichtgeving vervolgens 
interpreteren en verwerken - die kan immers nog sterk afwijken van de boodschap zoals die in de 
media verzonden wordt. 

22

4 http://climategate.nl/2010/09/23/iac-en-pbl-coryfeeen-wetenschap-houdt-op-waar-het-ipcc-begint/



Bijlage 1: ‘Climategate’ in de Nederlandse media

Op 23 november 2009 maakt het NRC Handelsblad melding van de gehackte e-mails (Hackers 
kraken server klimaatinstituut).5  Evenals bij een artikel in de Volkskrant een dag later (Klimaat-
mails op straat) is de berichtgeving vooral feitelijk en wordt  zowel de interpretatie van sceptici als 
van de betreffende wetenschappers vermeld. 
Anders is dat bij een artikel in de Telegraaf, dat ook gepubliceerd wordt op 24 november 2009. Hier 
luidt de kop Jarenlang geknoeid met klimaatfeiten; recente afkoeling aarde niet te verklaren; 
gehackte e-mails ontmaskeren VN-wetenschappers. Anders dan de twee eerdere artikelen citeert de 
Telegraaf commentaren van met name genoemde personen, te weten PVV-Kamerlid De Mos, 
geofysicus Hans Erren en VVD-Kamerlid Népperus - vooral de twee Kamerleden zijn bekende 
sceptici, terwijl ook Erren zich kritisch uitlaat over de ‘klimaathype’. 
De term ‘Climategate’ verschijnt voor het eerst op 27 november in een opinie-artikel van de 
Volkskrant (‘Climategate’ zaait twijfel in Kopenhagen). Volgens auteur Stephen Dubner zaaien de 
mails twijfel over de integriteit  van de wetenschappers. Aan het woord komt de kritische 
klimatoloog Patrick Michaels die de affaire enerzijds betitelt als eerder een ‘atoombom’ dan een 
‘smoking gun’, maar anderzijds ook stelt:

‘De aanwijzingen dat mensen steeds meer bijdragen aan de opwarming worden zo algemeen aanvaard dat het 
gehackte materiaal dit waarschijnlijk niet onderuit zal halen.’ 

De Volkskrant publiceert ook een artikel van Michael Persson (Bagatellisering gehackte e-mails is 
zeer schadelijk), waarin wordt benadrukt dat de fouten wel degelijk ernstig lijken te zijn en dat elke 
bagatellisering koren op de molen is van sceptici. 
De dag daarop figureert Climategate in een artikel over blog Science Palooza, dat onderstreept dat 
temperatuurschommelingen niet tegen de opwarming van de aarde spreken (De Volkskrant, Hoe zit 
het nou met die opwarming?)
NRC bericht op 2 december strikt feitelijk over het terugtreden van Phil Jones. De dag daarop  wordt 
er in de mediarubriek van Trouw aandacht besteed aan de berichtgeving van Elsevier rond de (kop) 
‘Klimaatzwendel!’. Terwijl Trouw kritisch is over de wetenschappers die hun grafieken over ‘de 
opwarming van de aarde op[poetsen] en alles in het werk [stellen] om hun tegenstanders, de 
klimaat-sceptici, monddood te maken, wordt ook gemeld dat [het Elsevier-] artikel (...) gelukkig 
wat genuanceerder [blijkt] dan de kop doet vermoeden.’ 
Op 5 december plaatst Trouw een artikel van scepticus Hans Labohm, waarin de e-mails in een 
bredere context van twijfel aan de opwarming van de aarde worden geplaatst (Ook de onheilsprofeet 
krabbelt terug..). Tegelijkertijd publiceert de krant echter een hoofdredactioneel commentaar, dat 
kritisch is over Labohms bewering en over de media-oorlog rond klimaatwetenschap in het 
algemeen. Benadrukt wordt dat volledige doorgronding van het klimaatsysteem onmogelijk is, en 
dat vooral het menselijk gedrag moet veranderen (Media-oorlog doet wetenschap geen recht). De 
auteur merkt bovendien op:

wat ik zie is een discussie tussen wetenschappers.  Een gewone discussie tussen wetenschappers die zich afvragen of 
hun computermodellen de werkelijkheid goed weergeven, en hoe het komt dat die modellen niet kunnen verklaren 
waarom de gemiddelde temperatuur op aarde de afgelopen tien jaar niet is gestegen, maar gedaald.

NRC Handelsblad plaatst op 5 december 2009 een opiniestuk van schrijver Leon de Winter: hij 
verbindt de East Anglia-affaire niet alleen met twijfel aan de opwarming van de aarde, maar ook 
aan een door hem gevreesde ‘invoering van een neomarxistische planeconomie’ en een ‘dictatuur 

23

5 Titels van de artikelen zijn gecursiveerd



van de ongerepte natuur’ (Voor Kopenhagen begint nog even dit: de temperatuur op aarde is het 
afgelopen decennium niet gestegen). De plaatsing van dit artikel leidde overigens tot een 
stormvloed van verontwaardigde reacties (persoonlijke communicatie, Maarten Huygen). In de 
wetenschapsbijlage van het NRC verschijnt op  dezelfde dag een genuanceerd artikel, waarin gesteld 
wordt dat er zich iets aftekent dat ‘lijkt op fraude, vriendjespolitiek en machtsmisbruik’, maar 
waarin ook het gezag van de broeikastheorie wordt onderstreept en de vraag gesteld waarom de 
mails uitgerekend vlak voor COP15 uitlekten (Een stick om mee te slaan). Ook De Volkskrant 
onderstreept op 5 december naast de ‘compromitterende’ e-mails, nogmaals het gezag van 
antropogene opwarming (De mens is het probleem; achtergrond Kopenhagen in elf vragen en een 
uitroep).
Het Parool kondigt op 5 december 2009 op  strikt feitelijke wijze onderzoek van de Verenigde 
Naties naar de affaire aan. Het Nederlands Dagblad plaatst  op die dag een artikel waarin drie 
sceptici aan het woord komen, maar ook ‘de laatste klimaatinzichten’ van het Planbureau voor de 
Leefomgeving (Mentaliteit alert; een vaag gevoel van onbehagen). In de Volkskrant van 7 
december komt Climategate voor in een column met als strekking: ‘Verzekeren we ons niet en gaat 
het fout, dan zijn de kosten vele malen hoger’ (Bert Wagendorp). Spits meldt op 8 december: 
‘Climategate was te zien in sterren’. 
Op 9 december bericht Trouw over een discussie over ‘climategate’ in de Tweede Kamer 
('Climategate' veroorzaakt ook beroering in politiek Den Haag). Eveneens op 9 december 
publiceert de Spits een artikel met als insteek ‘Hoewel de meeste wetenschappers het er over eens 
zijn dat de aarde opwarmt door menselijk toedoen, is scepsis over deze theorie populairder dan ooit. 
Hoe komt dat?’ Opnieuw wordt ruimte voor kritiek geboden, in dit  geval door Marcel Crok op de 
‘arrogantie’ van wetenschappers en IPCC, maar wordt ook de verhaallijn van klimaatverandering 
onderstreept.
In Trouw roept Sebastien Valkenberg op 10 december naar aanleiding van ‘climategate’ op tot het 
beter doordenken van de vraag of het broeikaseffect bestaat (Waarom zijn doemscenario’s zo 
slecht?, 10-12-2009) Ook op 10 december concludeert Trouw onder de omineuze titel Diefstal, 
fraude en complotten dat wetenschappers opener moeten zijn om affaires als Climategate te 
voorkomen. De krant vraagt zich echter ook af:

Maar als de mails het bewijs vormen zoals de klimaatsceptici beweren, waar zijn dan die frauduleuze onderzoeken? 
De vele onderzoeken die bewijzen dat de aarde opwarmt door de uitstoot van broeikasgassen, staan nog recht 
overeind. 

De dag daarna trekt metereoloog Gerrit Hiemstra in dezelfde krant van leer tegen Hans Labohm en 
levert ook kritiek op  de omgang met climategate (Jammer voor de sceptici; de temperatuur stijgt). 
Spits bericht over Chaos en ruzie in Kopenhagen en vraagt zich af of climategate niet toch van 
invloed zou kunnen worden. Het Nederlands Dagblad publiceert eveneens op 11 december een 
interview met de toenmalige minister Jacqueline Cramer (‘Klimaatsceptische PVV wil de show 
stelen’):

‘Het idee is dat wetenschap de waarheid verkondigt.  Maar zo werkt dat niet. We weten nog niet honderd procent of 
de temperatuur stijgt, maar wel voor 95 procent of meer. We zullen ook nooit volledige zekerheid krijgen. Het 
klimaat is zo gigacomplex. De vraag is dan: welk risico willen we nemen met onze toekomst van de aarde?’ 

Hetzelfde artikel verschijnt op dezelfde dag onder een andere kop in het Parool (Niet gokken met de 
toekomst). NRC Handelsblad publiceert ook op  11 december een reactie van Wouter van Dieren op 
het bovengenoemde stuk van Leon de Winter en de vermeende climategate; Helaas Leon, er is geen 
klimaatcomplot. Op dezelfde dag bericht de Volkskrant: Cramer leest klimaatsceptici in Kamer 
wetenschappelijk de les. Minister Cramer sluit een onderzoek naar het IPCC op dat moment nog uit.

24



Op 12 december concludeert het NRC dat de klimaatonderhandelaars climategate redelijk buiten de 
klimaatconferentie hebben kunnen houden (Climategate speelt kleine rol). Het Nederlands Dagblad 
neemt op die dag het dilemma tussen wetenschappelijke precisie en activisme onder de loep, 
waarbij activisme als valkuil voor de wetenschapper wordt geschetst (Twee-spalt over 
klimaatverandering krijgt radicale wending). Ook dit artikel legt de nadruk op de strijd om de 
publieke opinie en onderschrijft het gezag van de mainstream klimaatwetenschap. Eveneens op 12 
december publiceert de Volkskrant een artikel waarin Martijn van Calmthout zich kritisch uitspreekt 
over klimaatsceptici en hun politieke motivatie benadrukt. Hij stelt bovendien dat de sceptici teveel 
aandacht krijgen van de media.  
Het omgekeerde standpunt wordt ingenomen door ‘specialist wetenschapsfraude’ Arthur Rörsch, in 
de Telegraaf op 13 december 2009 (Klimatologie zieke wetenschap). De fraudespecialist, emeritus 
hoogleraar en auteur op  www.climategate.nl wordt nadrukkelijk gepresenteerd als wetenschapper. 
Hij levert kritiek op het PBL en KNMI die volgens hem ‘al jaren achteloos en kritiekloos achter 
deze alarmistische kliek aan lopen’, want: 

‘Ons land kent amper mensen die zelf studie doen naar de relatie tussen CO2 en temperatuur.  Als verlengstuk van de 
staat zijn dit in principe ook geen onafhankelijke onderzoeksinstituten.’

Op 18 december publiceert  het Financieele Dagblad een artikel onder de kop ‘Russische experts 
hekelen Britten om ‘climategate’. De betreffende experts zijn van het Institute for Economic 
Analysis, een denktank van klimaatscepticus Andrej Illarjonov. Het artikel geeft geen wederhoor 
voor de kritiek dat het CRU gegevens van driekwart van de Russische weerstations zou negeren. 
Ook Metro meldt dit, eveneens zonder wederhoor. Het Financieel Dagblad interviewt op 18 
december ‘klimaathoogleraar’ Pier Vellinga (‘Klimaatwetenschappers zijn onschuld kwijt’). 
Vellinga observeert: ‘Je kunt ons nu vergelijken met wetenschappers die zich bezighouden met de 
farma-industrie. Er zijn veel belangen betrokken bij de klimaatwetenschap, dus we liggen onder een 
vergrootglas’ maar stelt ook dat ‘wetenschappers moeten beoordeeld worden op hun publicaties en 
niet op de e-mails die ze elkaar sturen’.
Diezelfde dag plaatst  het Parool een stuk dat het gedrag van de klimaatwetenschappers ‘ronduit 
schandalig‘ noemt, maar tegelijkertijd de ‘ophef’ erover ‘nogal overdreven’ noemt en met nadruk 
onderstreept dat dit geen weerlegging van de opwarming van de aarde betekent (De waarheid over 
het klimaat). 
Op 23 december 2009 laat Trouw op de opiniepagina Salomon Kroonenberg aan het woord (Top 
Kopenhagen is gelukkig mislukt). Kroonenberg stelt dat  minister Cramer weigerde om op  de inhoud 
van de gelekte e-mails in te gaan omdat dit  politiek inopportuun is en niet zou passen in ‘het CO2-
verhaal’ dat dient als ‘brandstof voor de nieuwe economie’. 
Op 31 december 2009 neemt Trouw ‘climategate’ op in zijn jaaroverzicht als e-mails: 

waarin wetenschappers discussieerden over hoe ze temperatuurmetingen die niet in hun straatje passen, geheim 
konden houden. Voor twijfelaars aan de opwarming was dat reden om een complot te vermoeden. Op hun beurt 
vermoedden klimaatwetenschappers een complot van sceptici. 

Redacteur Matthijs Schiffers van het Financieele Dagblad levert op 9 januari 2010 kritiek op  de 
polarisatie in het klimaatdebat en ‘de stortvloed aan onheilstijdingen’ (Vastgelopen klimaatdebat; 
links moet andere toon aanslaan). Het artikel is kritisch over de klimaatwetenschap, maar stelt 
vooral de noodzaak tot samenwerking centraal. 
Op 14 januari melden Trouw, Telegraaf en het Nederlands Dagblad dat minister Cramer een 
Nederlands onderzoek naar ‘Climategate’ niet uitsluit (Cramer opent deur naar onderzoek 
‘Climategate’). 
Het Nederlands Dagblad stelt  op 20 januari (Oorlog om water) dat het gezag van het VN panel door 
‘onverantwoorde luiheid en arrogantie zwaar aangetast’ is. De auteur is niet alleen teleurgesteld 

25

http://www.climategate.nl
http://www.climategate.nl


doordat het IPCC niet  is geslaagd in zijn ‘eerste opdracht’, het leveren van ‘absoluut betrouwbare 
informatie’; hij levert vooral kritiek op het gebrek aan bereidheid bij het  IPCC om naar de fouten te 
kijken, toen het daarop gewezen werd. 
NRC Handelsblad kondigt op  23 januari ‘glaciergate’ aan, en plaatst op 25 januari een opiniestuk 
van Richard Tol, Roger Pielke Jr. en Hans von Storch (VN-Klimaatpanel moet drastisch 
hervormen). Kritiek is er vooral op  voorzitter Pachauri, terwijl ook het belang van het klimaatbeleid 
wordt onderstreept, en de complexiteit van de taak van het IPCC. 
Himalaya-gate leidt vervolgens tot een storm van verontwaardiging. Het Algemeen Dagblad meldt 
op 26 januari dat de Kamer twijfelt aan kwaliteit onderzoeken en spreekt van Volop gesjoemel met 
klimaatcijfers. De dag daarop bericht het Financieele Dagblad dat het VN-klimaatpanel onder vuur 
ligt. Het artikel besteedt aandacht aan de groeiende twijfel naar aanleiding van climategate, maar 
meldt ook dat volgens het IPCC de slotconclusies blijven staan. De Volkskrant bericht op de 
voorpagina dat minister Cramer ‘zeer verontrust‘ is en ‘grondig onderzoek‘ eist (Cramer 
verontwaardigd over klimaatrapport IPCC). Ook Trouw maakt melding van Cramers brief (Cramer 
vraagt verbetering onderzoek aan IPCC). Het Nederlands Dagblad is kritisch over Pachauri (Geen 
knieval), die de geloofwaardigheid van het IPCC doet smelten. 
In Spits gaat op  28 januari 2010 Climategate op herhaling wanneer blijkt dat het IPCC-rapport 
fouten bevat. Het artikel haalt Tweede Kamerleden Samsom en De Mos aan; zo verschillend als zij 
denken over klimaatverandering, zo eensgezind zijn ze in hun kritiek op het (gebrek aan) debat in 
de klimaatwetenschap. De tendens is dan ook uitgesproken kritisch: 

Het afgelopen jaar brokkelde de geloofwaardigheid van klimaatbeschermers én klimaatwetenschappers nog sneller 
af dan de ijskappen op de Noordpool.

Trouw, Volkskrant, Spits, De Pers en Nederlands Dagblad berichten op  29 januari over het 
spoeddebat over ‘climategate’, en de opdracht aan het PBL om de regionale hoofdstukken te 
controleren (respectievelijk Cramer wil fout in klimaatrapport uitzoeken; ‘Deur open voor 
klimaatsceptici’; VN-rapport klimaat doorgelicht; Minister Cramer komt in actie ‘onderzoek 
klimaatrapport’; Klimaatrapport besproken). Het NRC interpreteert dit als een Voet tussen de deur 
voor klimaatsceptici.
Diezelfde krant stelt echter op 1 februari dat het IPCC de door haar gecreëerde consensus weliswaar 
heeft ondergraven, maar dat de fouten niet moeten worden ‘gedramatiseerd’: ‘ook in het 
klimaatdebat moet van een mug geen olifant worden gemaakt’ (Smeltende gletsjers: commentaar). 
De Telegraaf bericht op 2 februari in een kritisch artikel over klimaatparticipatiesubsidies dat ‘[a]l 
voor Kopenhagen bleek uit  gehackte e-mails dat wetenschappers sjoemelen met data’ (Minister 
steunt ‘beat the heat’).  
De Telegraaf houdt op  3 februari een poll onder zijn lezers, die de theorie van antropogene 
klimaatverandering in meerderheid niet onderschrijven, met de winterse kou als bewijs. De krant 
voegt daar echter wel aan toe dat dat verband volgens het Planbureau voor de Leefomgeving niet 
klopt (‘Natuur oorzaak opwarming’). Op 4 februari kopt het NRC Handelsblad: Mondiaal 
klimaatfoutje zat dit keer in Nederlandse hoek; Fouten in klimaatrapport laten conclusies onverlet; 
Politiek wint erbij als ze detailfouten kan toegeven. Het artikel meldt dat er nieuwe aanwijzingen 
zijn voor onzuiver onderzoek door Phil Jones, maar ook dat de hoofdconclusies van het IPCC ‘staan 
als een huis’. Op dezelfde dag verschijnt  in het  NRC ook een artikel dat voornamelijk ingaat op de 
felle reactie en de communicatiestrategie van minister Cramer (Cramer: deuk in wetenschap). In het 
artikel wordt benadrukt dat niet kan worden gewacht tot alles zeker is, en dat  het ministerie ervoor 
waakt om over te komen als ‘religieuze fanatici’. Ook het Nederlands Dagblad en het Parool 
melden dat volgens Cramer het vertrouwen in de wetenschap een deuk heeft opgelopen (4-2-2010, 
Cramer: vertrouwen klimaat herstellen respectievelijk Minister Cramer: vertrouwen deuk 

26



opgelopen). De Volkskrant bericht eveneens over de furieuze reactie van politici (Politici woedend 
op klimaatpanel). 
Trouw bericht op 5 februari over ‘Himalyagate’, en concludeert ‘De wetenschap staat nog wel 
overeind, maar het imago ligt aan diggelen’ (Menselijke fout of moedwil?). In een ander artikel laat 
de krant deskundigen in wetenschapscommunicatie aan het woord (Klimaatfouten geven sceptici 
munitie) - men is bezorgd over het vertekende beeld dat kan ontstaan bij ‘het  grote publiek’. Een 
ander Trouw-artikel kopt Klimaatsceptici speuren naar nieuwe sappigheden. Ook hier is de tendens 
relativerend, en wordt uitleg gegeven over de drie IPCC-werkgroepen. In het commentaar 
concludeert de krant Alleen volstrekte openheid voorkomt foute klimaatstudies, en benadrukt  dat het 
hoog tijd is voor klimaatwetenschappers om uit hun ivoren toren te komen, juist omdat ze 
inhoudelijk gelijk hebben en dus serieus genomen dienen te worden. Ook Metro meldt, namens 
Milieudefensie: Aarde warmt ondanks fout rapport. Het Financieele Dagblad vermeldt zonder veel 
verdere context Weer fout in klimaatonderzoek IPCC (de fout  betrof het gedeelte van Nederland dat 
onder de zeespiegel ligt). Ook het Parool bericht over nieuwe fouten, betreffende koraalsterfte 
(Greenpeace bron voor Nederlandse bijdrage; weer fouten in klimaatrapport). De Volkskrant 
besteedt aandacht aan de reactie van wetenschappers op Cramers roep om foutloze 
klimaatwetenschap (Uithaal Cramer schokt onderzoekers). Voor de Telegraaf heeft de reactie van 
sceptische politici prioriteit: PVV: hier met die Nobelprijs! IPCC onterecht bekroond na alle 
klimaatleugens.
Op 6 februari 2010 doet Trouw verslag van het Tweede Kamerdebat over de fouten van het IPCC, 
en benadrukt vooral de rol van de PVV in de agendering van die fouten (Noodzaak klimaatbeleid is 
discussiepunt door komst PVV). Daarnaast plaatst de krant een artikel met als strekking dat er beter 
naar critici moet worden geluisterd, ook als zij geen wetenschappers zijn. De auteur sluit af met de 
conclusie: ‘Er zijn foutjes gemaakt. Maar een foutloos stuk zou een mirakel 
zijn’ (Klimaatwetenschap op glad ijs). Toch twijfelt de krant wellicht een beetje en vraagt aan zijn 
lezers: En wat als de klimaatsceptici zelfs maar een béétje gelijk hebben? Tegelijkertijd wordt 
benadrukt dat ook sceptici politieke motieven hebben. Het Parool meldt, eveneens op  6 februari, dat 
veelvuldig bijdragen van Greenpeace zijn gebruikt voor het IPCC-rapport (Geen titel). Het 
Algemeen Dagblad laat onder de titel Klimaatrapport: bijbel of broddelwerk? met name het 
perspectief van de mainstream klimaatwetenschap aan het woord, terwijl wordt opgemerkt dat de 
sceptici wind mee hebben. Prima dat blinde klimaatfanatici nu een stapje opzij moeten doen, stelt 
een columnist van de krant. Stom, maar ongevaarlijk vindt een artikel in de wetenschapsbijlage van 
NRC Handelsblad, dat afsluit met: ‘De belangrijkste conclusie is dat er tot op heden niets, helemaal 
niets is aangevoerd dat de conclusies van werkgroep I over broeikaseffect en klimaatverandering 
aantast.’ In dezelfde bijlage wordt aandacht besteed aan de procedures van het IPCC: ‘De kritiek op 
het IPCC neemt toe. Maar de werkwijze is betrekkelijk onomstreden’ (Klimaatverharding). Een 
ander artikel gaat in op de gezagscrisis in de wetenschap (Ook de wetenschap heeft niet meer 
vanzelf gezag). Smeltende geloofwaardigheid, noemt de Volkskrant het: ‘Het klimaatpanel IPCC 
heeft een fout gemaakt, en de broeikastwijfelaars kraaien victorie.Ten onrechte, vinden de 
onderzoekers.’ Het IPCC krijgt een taak voor de vakantie, luidt een Volkskrant-opiniestuk dat  het 
politieke karakter van klimaatwetenschap  benadrukt. Volgens de Telegraaf is het klimaatonderzoek 
met ‘de zoveelste blunder’ ‘opnieuw een dreun toegebracht’ (Klimaatrapport weer afgezwakt).    
Op 8 februari plaatst het Parool (Open brief over climategate) de aankondiging van een open brief 
van klimaatwetenschappers dat het KNAW, niet het  PBL, onderzoek moet doen naar fouten in het 
IPCC-rapport. De Volkskrant publiceert op  dezelfde dag een tweegesprek tussen Kamerleden 
Samsom en De Mos (‘Het is verzand in een kille discussie’). In een commentaar spreekt de krant 
van Klimaathysterie: er is kritiek op de fouten en het gebrek aan communicatie. Benadrukt wordt 
echter: ‘het klimaat verandert en er is voldoende bewijs dat de mens hiervoor medeverantwoordelijk 

27



is.’ De Metro publiceert de uitkomsten van een opinieonderzoek: Peiling: zorg om klimaat is 
afgenomen. Enerzijds wordt  bij monde van Neppérus gesproken van ‘angstaanjagerij’, anderzijds 
wordt ook het PBL geciteerd en gewezen op wetenschappelijke consensus.  
SER-voorzitter Rinnooy Kan spreekt  op 10 februari in het  NRC zijn zorg uit  over de reacties op de 
fouten: ‘De wetenschap wordt nu al te makkelijk weggezet.‘  Dezelfde krant  publiceert  de verklaring 
van 50 hoogleraren: IPCC is geen ‘klimaatmaffia’. De Pers benadrukt dat alle ophef irrelevant is 
voor duurzame investeerders, want windmolens zijn nuttig uit concurrentieoverwegingen: 
Investeringen gaan gewoon door en Palen boven zeewater. Onder de kop Kritiek op toon 
klimaatdebat respectievelijk ‘Foute toon in klimaatdiscussie’  en Open brief wetenschappers foute 
toon in klimaatdebat berichten op 11 februari ook Spits, Nederlands Dagblad en De Pers over de 
open brief. Het Parool legt de nadruk elders - Extra controle voor VN-klimaatstudie Nederlandse 
wetenschappers aan de slag - maar meldt ook dat de brief de consensus benadrukt. De Volkskrant 
volgt dezelfde lijn (Gezelschap voorname academici onderzoekt klimaatrel). Sektarische eisen kopt 
een opiniestuk in NRC Handelsblad over Cramers eis van foutloze wetenschap. 
Op 12 februari plaatst ook Trouw een kritisch stuk over politiek gemotiveerde sceptici en de 
krampachtige reactie van politici (Pas op, kijk  uit; de ‘ontregelaars’ komen eraan). In het NRC 
Handelsblad nuanceert  minister Cramer haar reactie (IPCC moet openstaan voor kritiek). De 
wetenschapsredacteur bespreekt de in Nature voorgestelde herstructurering van het IPCC (Naar een 
Wikipedia-IPCC). 
Het Financieele Dagblad verzamelt  reacties op de opiniepeiling waaruit blijkt dat mensen zich 
minder zorgen maken over klimaatverandering (Minder zorgen over klimaat, 13-02-2010). 
Volkskrant-columnist Marjolijn Februari vindt dat wetenschappers zich al te gemakkelijk 
verschuilen achter onzekerheid (Waarom wetenschappers altijd zo nadrukkelijk  zuchten). Slapstick 
noemt wetenschapsjournalist Maarten Keulemans de reactie van de minister in dezelfde krant, 
onder verwijzing naar de veelvuldig gewijzigde ‘hockeystick’-grafiek.
Trouw bespreekt op 15 februari het  tanende gezag van de wetenschap  (‘Dat maak ik zelf wel uit’). 
Volkskrant-columnist Arie Elshout spreekt zijn zorg erover uit dat wetenschappers handlangers van 
de politiek worden (Met kennis van nu wordt vals gespeeld). 
Onbeperkte twijfel is misplaatst meldt een opiniestuk in Trouw daarentegen op  18 februari: ‘scepsis 
over klimaatverandering is zinnig, maar alleen als er ook goede redenen voor zijn’. Het Nederlands 
Dagblad levert kritiek op IPCC-voorzitter Pachauri en benadrukt de noodzaak van een echt 
klimaatbeleid: ‘want dat dit nodig is, dat blijkt wel uit ruim 99 % van het huidige IPCC-
rapport’ (Tegenzin). 
Rond het vertrek van Yvo de Boer besteden Spits, respectievelijk De Volkskrant, De Telegraaf en 
het Financieele Dagblad op  19 februari aandacht aan de door de fouten verbeterde positie van 
sceptici: Yvo de Boers taart werd een muffin respectievelijk De Boer eerder weg bij VN resp. 
Hoogste klimaatbureaucraat naar KPMG en Klimaatchef de Boer verlaat VN voor KPMG. 
In het  NRC Handelsblad is Joris Luyendijk zeer kritisch over de discussie: 'Je zit in een trein die op 
een afgrond afraast, en de discussie gaat over de kleur van de trein' (Roken met kanker, 
20-02-2010). Het Nederlands Dagblad publiceert op 20 februari een opiniestuk waarin docent 
ethiek Theo Boer zich onder andere buigt over:

‘de theorie dat de aarde opwarmt door menselijk toedoen. Daargelaten of er wel goede tegenargumenten bestaan, is 
inmiddels wel duidelijk dat sommigen minder uit zijn op waarheidsvinding dan op het zekerstellen van belangen: 
producenten van alternatieve energiebronnen, deelnemers aan internationale fora en wetenschappelijk 
onderzoekers.’ (Opinie ombuigen) 

Op 22 februari benadrukt Spits: ‘Climategate leidt alleen maar af’. Het  NRC, De Volkskrant 
melden: VN gaan werkwijze klimaat onderzoeken resp. Rapport klimaatpanel wordt gecheckt
(27-02-2010). Ook het Financieele Dagblad bericht: Klimaatpanel vraagt om doorlichten onderzoek 

28



(01-03-2010). Op 2 maart bericht NRC Handelsblad over de Britse hoorzitting over climategate. De 
week daarop verschijnt in het  Financieele Dagblad een artikel met kritische Kamerreacties op de 
aankondiging van een PBL-onderzoek naar fouten in het IPCC-rapport (Kritiek op Nederlands 
onderzoek climategate). Het Parool meldt op 5 maart dat klimaatbeleid niet controversieel is 
verklaard (Kabinet niet verder met Zuidas). Op 8 maart roept NRC Handelsblad ‘namens’ het PBL 
op, Meld fout in rapport klimaat, en op  9 maart bericht ook Trouw Planbureau onderzoekt fouten 
klimaatrapport. Het Financieele Dagblad citeert  kritische reacties van politici op dat initiatief  
(Kritiek op Nederlands onderzoek Climategate). De Telegraaf is op 9 maart  vernietigend over 
kostbare klimaatveranderingscommunicatie en haalt daarbij de IPCC-fouten aan (Cramer gebruikt 
tonnen voor klimaatspindoctor). Het Algemeen Dagblad bericht op neutrale wijze over het PBL-
onderzoek (Planbureau onderzoekt fouten in klimaatrapport). 
Diverse kranten melden dat Robbert Dijkgraaf in de VN-onderzoekscommissie zal plaatsnemen  en 
plaatsen interviews (Dijkgraaf leidt studie naar IPCC, NRC Handelsblad 10-03-2010; Dijkgraaf 
onderzoekt ‘Climategate’, Financieele Dagblad 11-03-2010; Dijkgraaf onderzoekt IPCC-rapport, 
Trouw, 11-03-2010; We willen kijken hoe we fouten kunnen vermijden, Het Parool 11-03-2010; 
‘Procedures klimaatpanel eens nader doorlichten’, De Volkskrant 11-03-2010; Hoogleraar 
Dijkgraaf onderzoekt IPCC, Telegraaf, 11-03-2010; Dijkgraaf leidt evaluatie van klimaatonderzoek, 
Nederlands Dagblad 12-03-2010). Het Nederlands Dagblad bericht over de samenstelling van de 
KNAW-commissie die toezicht zal houden op  het PBL-onderzoek (Klimaatcommissie gaat vier 
leden tellen, 10-03-2010). Ook aan het Kamerdebat wordt aandacht besteed (Gletsjers: Huizinga 
heeft het over ‘slordigheden’ van IPCC, Nederlands Dagblad 11-03-2010). 
Het Parool plaatst op  13 maart een interview met Mike Hulme (CO2 is maar helft van 
klimaatprobleem). Hoewel één van de koppen luidt dat Hulme zich ontpopt als ‘criticus van de 
opwarmingslobby’, blijkt het artikel genuanceerder: Hulme benadrukt met name het verschil tussen 
verschillende soorten argumentatie, zoals (natuur)wetenschappelijke en sociale.
In de Telegraaf van 20 maart pleit Kamerlid Samsom voor een ‘wiki-IPCC voor 
wetenschappers’ (Welkom Wiki-IPCC!’). De Volkskrant plaatst een interview met broeikasgasexpert 
Heleen de Coninck, die kritiek levert op  het groepsdenken binnen de klimaatwetenschap (Zelfkritiek 
is er niet meer). 
Yvo de Boer wordt aan het woord gelaten in het NRC Handelsblad. De fouten worden zijdelings 
genoemd: ‘kleine fouten, maar groot genoeg om de procedures aan een kritisch onderzoek te 
onderwerpen’ (‘De vervuiler moet verliezen’, 26-03-2010). Er wordt ook aan gerefereerd in een 
artikel over een beginnend schandaal over broeikasgasuitstoot door veeteelt: ‘In ieder geval is dat 
wat de media begrepen hebben: weer een VN-klimaatrapport met fouten’ (Ruzie om rundgas, NRC, 
27-03-2010).
Op 15 april publiceert het NRC Handelsblad onder de kop Geleerden klimaat deden niet aan 
gesjoemel de conclusies van het  integriteitsonderzoek naar de CRU. Diezelfde krant interviewt 
Dijkgraaf op 17 april (Klimaat achter de komma). Veertig mails over klimaatrapport IPCC, meldt 
Metro over de reacties op de oproep van het  PBL (19-04-2010). ‘Betrek ook sceptici bij 
klimaatonderzoek’, roept Bert Metz op in Trouw (20-04-2010). Het artikel doet verslag van de 
parlementaire hoorzitting over de IPCC-fouten. Er wordt wel gesteld dat er ‘steeds minder 
consensus [bestaat] over de rapporten’, maar in het artikel komen voornamelijk ‘IPCC-adepten’ aan 
het woord. Het Financieele Dagblad meldt echter Klimaatsceptici ruiken overwinning in kamer, 
hoewel ook kritiek wordt opgetekend op de felheid van sceptici (20-04-2010). 
‘Klimaatwetenschappers teveel in de politieke arena geslingerd’ meldt de De Volkskrant 
(20-04-2010): ‘Het klimaatpanel IPCC van de Verenigde Naties moet in een modern jasje worden 
gestoken. Daar zijn vriend en vijand het over eens.’

29



In een artikel over de verminderde aandacht voor duurzame energie noemt het Financieele Dagblad 
de fouten als een oorzaak: er zijn ‘in lange tijd niet zoveel twijfels gerezen over het 
klimaatprobleem als in de afgelopen tijd. Zoals bekend ligt de klimaatcommissie van de Verenigde 
Naties, het IPCC, onder vuur wegens fouten in zijn klimaatrapportages.’ Een nog belangrijker 
oorzaak lijkt de krant echter het ‘gebrek’ aan een statistisch significante opwarming (De grote 
omslag, 03-05-2010). Twaalf geleerden toetsen studies klimaat, kondigt het NRC aan (04-05-2010). 
De fouten van het IPCC figureren in een pleidooi voor het investeren in wetenschap van Robbert 
Dijkgraaf (Zo herpakt de wetenschap zich, NRC Handelsblad, 10-05-2010). Trouw doet verslag van   
het onderzoek naar het IPCC (Pachauri erkent fouten van ‘zijn’ IPCC; Klimaatpanel moet loskomen 
van VN en leren omgaan met kritiek, 15-05-2010).Het Financieele Dagblad meldt op  15 mei 
Onderzoek naar ‘Climategate’ van start en citeert de getuigenis van IPCC-voorzitter Pachauri. 
Twee dagen later doet het Parool de zitting van de internationale commissie wat teleurgesteld af: 
Klimaatcommissie krijgt milde behandeling; Climategate kabbelt voort. 
In het Financieele Dagblad wordt op 22 mei door Huub Schellekens gehoopt op  een nieuw IPCC 
rapport ‘op basis van meer betrouwbare data‘  om te zien of hij ‘de klimatologen van het IPCC 
[terecht] serieus (...) [is] gaan nemen’ (De vooruitzichten voor klimatologen blijven stormachtig). 
Jaffe Vink trekt in de Volkskrant een parallel tussen apocalyptische voorspellingen in de 
klimaatwetenschap en de achteraf ongegronde paniek over Waldsterben (Waarom zijn onze bossen 
niet dood?)
Op 3 juli recenseert de Volkskrant het boek The Climate Files en parafraseert in die recensie  
(Klimaatonderzoek in de verdediging) auteur Fred Pearce als volgt: 

de klimaatwetenschap moet ernstig bij zichzelf te rade gaan. Niet zozeer omdat de opwarming van de aarde een 
mythe zou zijn, zoals hard-line sceptici verkondigen. Volgens Pearce staat de science case van klimaatverandering 
wel degelijk als een huis. Waar het om gaat is dat de betrokken onderzoekers hun geloofwaardigheid hebben 
verspeeld. 

Op 6 juli bericht Trouw over het PBL-onderzoek naar de IPCC-rapporten (‘Klimaatrapport IPCC te 
negatief’). Geen nieuwe fouten in rapport klimaat, schrijft het NRC daarover. ‘Rapport over 
klimaat beter onderbouwen’ vertaalt het Nederlands Dagblad de conclusies. ‘Klimaatrapport kon 
wel wat beter; belangrijkste conclusies van klimaatpanel VN blijven overeind’, stelt de Volkskrant.   
PBL kritiseert conclusies klimaatpanel, meent de Telegraaf. Het NRC Handelsblad 
(Onderzoeksklimaat) schrijft op  7 juli: ‘Het goede nieuws is meteen het  slechte nieuws. De 
verontrustende conclusies van het IPCC (Intergovernmental Panel on Climate Change) over de 
mogelijke, ernstige gevolgen van de klimaatverandering staan nog recht  overeind. Dit VN-panel 
heeft geen fouten gemaakt toen het in 2007 zijn gevolgtrekkingen maakte.’ In Klimaatfouten 
observeert de Volkskrant ‘de angel [lijkt] uit  de explosieve IPCC-affaire begin dit jaar’, maar pleit 
ook voor meer transparantie. Trouw meldt op 8 juli 2010: Nieuw rapport pleit Britse 
klimaatonderzoekers vrij. Het artikel concludeert: 

Diverse Britse klimaatonderzoekers menen dat climategate er toe heeft geleid dat wetenschappers meer open en 
expliciet zijn over hun onderzoeken en met name over de onzekerheden daarin. 

De Telegraaf doet het resultaat van dit onderzoek op 10 juli af als Witwaspraktijken. Een week later 
bericht de krant kritisch over subsidie voor klimaatparticipatieprojecten (VROM smijt met geld; 
klimaatplannetjes krijgen miljoenen euro’s subsidies). Het is toch echt warmer, waarschuwt De Pers 
op 30 juli: ‘Conclusie tot drie keer toe: er staan enkele fouten in het IPCC-rapport maar op de 
wetenschappelijke kern van het rapport valt  niets af te dingen. Voor klimaatsceptici maakt dat 
allemaal niets uit. Ook al stijgt de temperatuur, zij blijven twijfelen aan de menselijke invloed 
daarop en de deugdelijkheid van het pas gepubliceerde onderzoek.‘   

30



Op 7 augustus 2010 reflecteert de Volkskrant op  het eigen handelen naar aanleiding van een 
lezersbrief: waarom vermeldt de krant bij extreme weersverschijnselen niet de klimaatverandering 
als oorzaak? De Volkskrant antwoordt (Een klimaatsceptisch geurtje):

Het is inderdaad opvallend hoe expliciet we het klimaat niet noemen bij de berichtgeving over de overstromingen in 
Pakistan en de branden in Rusland. Tot vorig jaar ging elk verhaal over droogte, hitte, bosbranden en zware 
regenval, waar ook ter wereld, gepaard met een kaderstukje waarin we iemand van het KNMI of een andere 
klimaatdeskundige lieten uitleggen dat die extreme omstandigheden precies dat laten zien wat de modellen 
voorspellen. Met een slag om de arm dus: je kunt nooit zeggen dat een bepaalde bui direct aan de opwarming van de 
aarde te wijten is, maar wel dat die buien vaker zullen voorkomen. Dat doen we nu dus minder. Is dit het effect van 
Climategate, de vorig jaar gekraakte e-mailcorrespondentie van klimaatwetenschappers? Hoewel nader onderzoek 
(in onder meer Nederland en het Verenigd koninkrijk) heeft aangetoond dat dat een storm in een glas water was, is 
de publiciteit rond de verdachtmakingen veel groter geweest dan de publiciteit over de uitkomst - al viel dat bij deze 
krant juist weer mee. Maar er is een klimaatsceptisch geurtje blijven hangen dat lastig weg te krijgen is. 

Op 28 augustus merkt ook columnist Bert Wagendorp in de Volkskrant op: 
climategate heeft de sceptici die alle onheilsverhalen over de klimaatverandering naar de prullenbak verwezen 
voorlopig de wind in de zeilen bezorgd. Het is even niet meer zo hip om bij de eerste de beste wolkbreuk 
onmiddellijk te roepen dat het klimaat op hol is geslagen door het broeikaseffect.

Op 30 augustus wordt het internationale onderzoek naar de werkwijze van de IPCC gepresenteerd. 
Trouw (De feiten hebben het laatste woord, 30-08-2010; Amateuristisch IPCC moet sceptici meer 
ruimte geven, 31-08-2010; IPCC is verdronken in zijn eigen systeem, 01-09-2010), Spits 
(Klimaatpanel mist leiding, 31-08-2010), NRC (Geen bedrog en geen nieuwe fouten en Advies: 
IPCC moet anders bestuurd, 31-08-2010), Financieele Dagblad (Werkwijze VN-panel klimaat 
gekraakt, 31-08-2010; Studie kraakt VN-panel, 04-09-2010), Parool (Leiding van klimaatpanel 
moet minder amateuristisch, 31-08-2010), de Volkskrant (IPCC kon niet met onzekerheid omgaan; 
Academici in steeds heikeler vaarwater; Klimaatpanel kon taak niet aan, 31-08-2010, 
Klimaatpanel, 01-09-2010), de Telegraaf (Keiharde kritiek op klimaatpanel; onvoldoende bewijs 
voor beweringen, 31-08-2010), de Pers (VN-klimaatteam: de bezem erdoor!, 31-08-2010) en 
Nederlands Dagblad (Functie onzekerheid; ‘krachtiger leiding bij IPCC nodig‘ 31-08-2010) 
berichten hierover. IPCC heeft bijgedragen aan waarheidsillusie schrijft Marjolein van Asselt in het 
NRC Handelsblad van 02-09-2010: het ‘IPCC heeft onvoldoende helder gemaakt dat zijn 
toekomstbeelden geen voorspellingen zijn’. Klimaatwetenschap wordt beter meldt een opinieartikel 
in Trouw (04-09-2010): ‘Scepsis over klimaatrapporten mag geen excuus zijn voor passiviteit. We 
moeten het doen met het beste wat de wetenschap te bieden heeft.’ De paradox van het IPCC noemt 
Michael Persson het in de Volkskrant (04-09-2010): ‘Om geloofwaardiger te worden, moet het 
IPCC van IPCC-beoordelaar Dijkgraaf en consorten wetenschappelijker worden. Maar wie luistert 
er dan nog?’ Laat politici klimaatpolitiek bedrijven, terwijl IPCC verder professionaliseert roept 
Trouw op (06-09-2010): ‘Dat het klimaat opwarmt, is zeker. Dat  de mens en zijn gedragingen 
hierop  invloed hebben, negatief of positief, wordt breed gedragen. (...) Daarom is het des te erger 
dat internationale afspraken over een duurzamere, groenere wereld die ook leefbaar is voor 
toekomstige generaties, dreigen te verzanden.’ 
Op 11 september 2010 publiceert de Volkskrant een artikel over de moeilijkheden bij het openbaar 
maken van gegevens in klimaatonderzoek (Kostbare gaten in het klimaat). Een opiniestuk over de 
houding van het CDA noemt de ophef over de fouten onterecht (Het CDA zwijgt over 
klimaatprobleem, Trouw 13-09-2010): ‘Achter de soms misleidende aandachttrekkers over fouten 
in inhoud en procedures van het VN klimaatpanel was dat immers de onmiskenbare boodschap: 
klimaatverandering is een feit, maakt al dagelijks vele slachtoffers en zal op afzienbare termijn ook 
ons leven ernstig gaan verstoren.’ Huizinga: beter bestuur klimaatpanel nodig schrijft  Trouw 
(24-09-2010). Paul Schnabel noemt de IPCC-fouten in een beschouwing over het wantrouwen 

31



jegens de wetenschap (Het Financieele Dagblad, 25-09-2010). De fouten figureren ook in een 
interview met schrijver Ilya Trojanow: ‘Maar dat [de fouten] verandert niets aan de 
wetenschappelijke basisfeiten’ (De Islam is het slachtoffer van demonisering) De Volkskrant, 
25-09-2010). Dezelfde krant plaatst een beschouwing over het kabinetsbeleid: ‘Dat de PVV niet 
veel op  heeft met klimaat- en milieubeleid was al bekend. De partij ageert consequent tegen 'de 
klimaathype'. Het was dan ook niet verwonderlijk dat PVV-Kamerlid Richard de Mos er een groot 
nummer van maakte, toen eerder dit jaar bleek dat in het vuistdikke klimaatrapport van IPCC, het 
klimaatpanel van de Verenigde Naties, enkele fouten stonden’ (Met klimaat wordt vanaf nu 
ondernemersklimaat bedoeld, 02-10-2010). Deltacommissaris Kuijken baseert, anders dan zijn 
voorganger, zijn ramingen over de zeespiegelstijgingen op scenario’s van het KNMI:  ‘Veerman 
baseerde zijn raming over de stijging van de zeespiegel vooral op onderzoek van het VN-
Klimaatpanel, IPCC. Maar het vierde klimaatrapport van dat panel bleek tal van fouten te 
bevatten.’ (Geen paniek meer over stijging zeespiegel, Het  Financieele Dagblad, 05-10-2010). Niet 
aandikken, meer luisteren schrijft Trouw op 12 oktober ter gelegenheid van een conferentie over de 
toekomst van het IPCC. IPCC weet zich geen raad met kritiek en Klimaatpanel moet openstaan 
voor sceptici, stellen het NRC Handelsblad en de Telegraaf (14-10-2010). Klimaatchef Pachauri 
krijgt tik op de vingers verwoordt het Financieele Dagblad de conclusie (15-10-2010). NRC 
Handelsblad laat op 20 oktober Bjorn Lomborg aan het woord: ‘Voorstanders van drastische 
vermindering van CO2-emissies praten tegenwoordig heel wat minder over klimaatverandering dan 
vroeger. Na de instorting van de klimaattop  in Kopenhagen, afgelopen december, de onthulling van 
fouten in het werk van het VN-klimaatpanel (IPCC) en in reactie op de groeiende scepsis en de 
afnemende belangstelling van het publiek hebben campagnevoerders voor het klimaat hun aanpak 
gewijzigd’ (Deens plan groene energie faalt). 
De Telegraaf bericht over Marcel Croks Staat  van het Klimaat: ‘het is allemaal nog veel erger dan 
we dachten. Het internationale klimaatonderzoek wordt verziekt door vriendjespolitiek, gedram en 
misleiding’ (Een klimaat van gedram en bedrog; Sceptische geluiden afwezig in 
opwarmingsscenario’s KNMI; Ook de IPCC waarheid dat mens schuld is van alles wordt 
doorgeprikt, 15-11-2010). Op 20 november publiceert ook de Volkskrant een interview met Crok 
(Er is geen klimaatdebat). Crok is kritisch over het onderzoek naar climategate en stelt  dat hij het 
assessment heeft gemaakt dat het IPCC had moeten maken. Verbeten campagnetoon recenseert het 
NRC (27-11-2010): ‘De actie beschadiging-IPCC is deze zomer definitief vastgelopen.’ Op 24 
november figureert ‘Climategate’ op een spandoek bij demonstranten tegen Al Gore (De Volkskrant, 
Al Gore spoort Tilburg aan groen te denken). Het Nederlands Dagblad noemt de fouten als 
complicatie voor de klimaattop in Cancun: ‘Fouten in de IPCC-rapporten die de basis vormen voor 
het klimaatbeleid, geven voeding aan de gedachte dat het allemaal wel meevalt. Daarbij komt dat de 
onzekerheid verknoopt is met ideologische opvattingen over de rol van de overheid’ (‘Eigen 
economie eerst’ hindert Cancun, 29-11-2010). In het Financieele Dagblad stelt Robbert Dijkgraaf 
hetzelfde: ‘Omgekeerd hebben de fouten in het IPCC-rapport (bijvoorbeeld dat de gletsjers op de 
Himalaya al in 2035 gesmolten zouden zijn, red.) een overdreven negatief effect gehad. De 
eindconclusie, dat de aarde opwarmt door menselijk handelen, bleef overeind. Het was niet de 
dragende balk, maar in de publieke opinie stortte het hele huis in.' (‘VN-model is fragiel bouwwerk’, 
29-11-2010). 
Het NRC Handelsblad is op  30 november 2010 kritisch over de blogosfeer, waarin elke mening 
‘evenveel waard’ lijkt (Klimaatoorlog uitgevochten via blogs). Trouw reflecteert op  15 december op 
de voorbije ‘schandalen’ (In de klimaatwetenschap zijn nu meer waarheden in omloop). Het artikel 
schetst bezorgdheid over de klimaatwetenschap en het vertrouwen daarin, maar merkt ook op dat 
klimaatsceptici zich op de top  in Cancún wel erg stilhouden. Het Financieele Dagblad gaat de 
nieuwsmomenten van Robbert Dijkgraaf na: ‘Het klimaatpanel IPCC was in ernstige problemen 

32



gekomen door fouten in het rapport. De klimaatdiscussie staat  symbool voor het glazen huis waarin 
wetenschappers dezer dagen hun werk doen. Prima, natuurlijk. De discussie laat óók zien hoe lastig 
het is emoties met feiten te bestrijden.' (Wetenschap Robbert Dijkgraaf, 29-12-2010). 
Op 15 januari 2011 noemt de Telegraaf Climategate als een succes van Wikileaks, ‘het bewijs dat 
klimaatexperts hun onderzoeksresultaten opleukten’. (De vrije wereld van Rop Gonggrijp). 
Dezelfde krant meldt op 23 februari: PVV wil subsidiestop jokkende klimaatclub: ‘Het [IPCC]panel 
raakte in opspraak toen vorig jaar talloze fouten aan het licht kwamen in zijn klimaatpublicaties, 
waarbij de missers het vermeende gevaarlijke broeikaseffect  door menselijke CO2-uitstoot steevast 
overdreven.’ 
Het laatste zoekresultaat is van 6 april 2011, als de Volkskrant aandacht besteedt aan de vijfde editie 
van de Staat van het Klimaat: ‘Volgens PCCC-lid Leo Meyer van het Planbureau voor de 
Leefomgeving hebben de fouten het imago van het IPCC flink beschadigd, maar zijn de 
hoofdconclusies van dat rapport niet ondergraven. 'Die staan als een huis.' (Koud in Nederland, 
warm in de wereld).

33



Referenties
Adriaansen, M. and P. van Praag (2010). Nieuwe scheidslijnen en de turbulente relatie tussen 

politiek, media en burgers. Het gezicht van de publieke zaak: openbaar bestuur onder ogen. 
H. Dijstelbloem, P. den Hoed, J.-W. Holtslag and S. Schouten. Amsterdam, Amsterdam 
University Press.

 
Boykoff, M. (2007). "From convergence to contention: United States mass media representations of 

anthropogenic climate change science." Transactions of the Institute of British Geographers 
32: 477–489.

 
Breeman, G., A. Dewulf, et al. (2009). "Evolutie van het klimaatvraagstuk; agendadynamiek en 

framing van het klimaatprobleem in de media " Bestuurskunde(4): 27-37.
 
Breeman, G. and A. Timmermans (2008). Politiek van de aandacht voor milieubeleid. Een 

onderzoek naar maatschappelijke dynamiek, politieke agendavorming en prioriteiten in het 
Nederlandse milieubeleid Wageningen, Universiteit Wageningen.

 
Carvalho, A. (2007). "Ideological cultures and media discourses on scientific knowledge: re-reading 

news on climate change." Public Understanding of Science 16: 223-243.
 
Corbett, J. and J. Durfee (2004). "Testing Public (Un)Certainty of Science : Media Representations 

of Global Warming." Science Communication 26(2): 129-151.
 
Downs, A. (1972). "Up and down with ecology—the “issue-attention cycle”." National Affairs(28): 

38-50.
 
Fogel, C. (2004). The local, the global and the Kyoto Protocol Earthly politics: local and global in 

environmental governance. S. Jasanoff and M. Long Martello. Cambridge MA, MIT Press: 
103-126.

 
Hajer, M. (1995). The Politics of Environmental Discourse: Ecological Modernization and the 

Policy Process. Oxford, Oxford University Press.
 
HOI (2011). 1e Kwartaal 2011. Amstelveen, HOI Instituut voor Media Auditing.
 
Hulshuis, D. (2010). Het klimaat als nieuws. Een discourstheoretische duiding van de 

nieuwsberichtgeving over klimaatverandering in het NOS Journaal. Faculty of Humanities 
Utrecht, Universiteit Utrecht. MA.

 
Kleinnijenhuis, J. (2003). Het publiek volgt media die de politiek volgen. Medialogica; over het 

krachtenveld tussen burgers, media en politiek. Den Haag, RMO: 151-212.
 
McComas, K. and J. Shanahan (1999). "Telling Stories About Global Climate Change : Measuring 

the Impact of Narratives on Issue Cycles." Communication Journal 26(30): 30-57.
 
Sluijs, J. v. d., R. v. Est, et al. (2010). Room for climate debate; Perspectives on the interaction 

between climate politics, science and the media. Den Haag, Rathenau Instituut.

34



 
 

35


