
UvA-DARE is a service provided by the library of the University of Amsterdam (https://dare.uva.nl)

UvA-DARE (Digital Academic Repository)

Freedom of Expression and the EU’s Ban on Russia Today: A Dangerous
Rubicon Crossed

Ó Fathaigh, R.; Voorhoof, D.

Publication date
2022
Document Version
Submitted manuscript
Published in
Communications Law

Link to publication

Citation for published version (APA):
Ó Fathaigh, R., & Voorhoof, D. (2022). Freedom of Expression and the EU’s Ban on Russia
Today: A Dangerous Rubicon Crossed. Communications Law, 27(4), 186-193.
https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=4322452

General rights
It is not permitted to download or to forward/distribute the text or part of it without the consent of the author(s)
and/or copyright holder(s), other than for strictly personal, individual use, unless the work is under an open
content license (like Creative Commons).

Disclaimer/Complaints regulations
If you believe that digital publication of certain material infringes any of your rights or (privacy) interests, please
let the Library know, stating your reasons. In case of a legitimate complaint, the Library will make the material
inaccessible and/or remove it from the website. Please Ask the Library: https://uba.uva.nl/en/contact, or a letter
to: Library of the University of Amsterdam, Secretariat, Singel 425, 1012 WP Amsterdam, The Netherlands. You
will be contacted as soon as possible.

Download date:11 Feb 2023

https://dare.uva.nl/personal/pure/en/publications/freedom-of-expression-and-the-eus-ban-on-russia-today-a-dangerous-rubicon-crossed(afac2225-1532-4005-b025-0dc6c4667dc3).html
https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=4322452


 1 

Freedom of Expression and the EU’s Ban on Russia Today:  

A Dangerous Rubicon Crossed 

 

Ronan Ó Fathaigh* and Dirk Voorhoof** 

 

[Published in: Communications Law, 2022, Volume 27, Issue 4, pp. 186-193]. 

 

In RT France v Council, the General Court of the European Union found that the ban on 

RT France in the EU did not violate the right to freedom of expression and media freedom, 

under Article 11 of the EU Charter of Fundamental Rights. Notably, the General Court 

sought to apply principles from case law of the European Court of Human Rights and 

international human rights law. This article argues that there are serious questions to be 

raised over the General Court’s reasoning in RT France, and the judgment arguably 

represents a deeply problematic application of European and international free 

expression principles. 

 

Introduction 

 

On 27 July 2022, in RT France v Council,1 the General Court of the European Union (‘General 

Court’) found that the ban on RT France in the EU did not violate the right to freedom of 

 
* Institute for Information Law, University of Amsterdam.  

** Human Rights Centre, Ghent University; and Legal Human Academy.  

1 RT France v Council Case T-125/22 (General Court, 27 July 2022). This article is based on earlier remarks made 

in R Ó Fathaigh and D Voorhoof, ‘RT France v. Council: General Court finds ban on Russia Today not a violation 

of right to freedom of expression’ (Inforrm, 19 August 2022) https://inforrm.org/2022/08/19/case-law-eu-rt-

Electronic copy available at: https://ssrn.com/abstract=4322452



 2 

expression and media freedom, under Article 11 of the EU Charter of Fundamental Rights. 

Notably, the General Court sought to apply principles from case law of the European Court of 

Human Rights and international human rights law. This article argues that there are serious 

questions to be raised over the General Court’s reasoning in RT France, and the judgment 

arguably represents a deeply-problematic application of European and international free 

expression principles. 

 

The EU Council ban on Russia Today  

 

The case arose on 1 March 2022, following Russia’s military invasion of Ukraine, when the 

Council of the EU, a body consisting of government ministers from EU member states, adopted 

a Decision and Regulation,2 prohibiting the broadcasting of “any content” of six broadcasters, 

including Russia Today (RT) France, and suspended their broadcasting licences in the EU. 

Further, it was prohibited to distribute “any content” by the six Russian media outlets “by any 

means”, including through cable, satellite, internet service providers, or video-sharing 

platforms. Importantly, the ban was initiated under Article 29 of the Treaty on EU,3 and Article 

 
france-v-council-general-court-finds-ban-on-russia-today-not-a-violation-of-right-to-freedom-of-expression-

ronan-o-fathaigh-and-dirk-voorhoof/.   

2 See Council Decision (CFSP) 2022/351 of 1 March 2022 amending Decision 2014/512/CFSP concerning 

restrictive measures in view of Russia’s actions destabilising the situation in Ukraine; and Council Regulation 

(EU) 2022/350 of 1 March 2022 amending Regulation (EU) No 833/2014 concerning restrictive measures in view 

of Russia's actions destabilising the situation in Ukraine. The banned media outlets are RT- Russia Today English, 

RT- Russia Today UK, RT - Russia Today Germany, RT - Russia Today France, RT- Russia Today Spanish and  

Sputnik. 

3 Treaty on European Union, Article 29.  

Electronic copy available at: https://ssrn.com/abstract=4322452



 3 

215 of the Treaty on the Functioning of the EU,4 which concern EU foreign policy, and allow 

the Council to adopt “restrictive measures” against persons, groups, or non-State entities, and 

to adopt the “necessary measures” for the interruption or reduction of economic and financial 

relations with third countries. As justification for the ban, it was mentioned that the Russian 

government had engaged in “concerted propaganda” and “gravely distorting and manipulating 

facts” to “justify and support its aggression against Ukraine”. Those propaganda actions have 

been “channelled through a number of media outlets under the permanent direct or indirect 

control of the leadership of the Russian Federation”, and are qualified as a “significant and 

direct threat” to the EU’s “public order and security”.5 In June 2022, the Council expanded the 

 
4 Treaty on the Functioning of the European Union, Article 215.  

5 For a critical analysis, see D Voorhoof, ‘EU silences Russian state media: a step in the wrong direction’ (Inforrm, 

8 May 2022) https://inforrm.org/2022/05/08/eu-silences-russian-state-media-a-step-in-the-wrong-direction-dirk-

voorhoof/. See also, N Helberger and Wolfgang Schulz, ‘Understandable, but still wrong: How freedom of 

communication suffers in the zeal for sanctions’ (Media@LSE, 10 June 2022) 

https://blogs.lse.ac.uk/medialse/2022/06/10/understandable-but-still-wrong-how-freedom-of-communication-

suffers-in-the-zeal-for-sanctions/; I Popović, ‘The EU Ban of RT and Sputnik: Concerns Regarding Freedom of 

Expression’ (EJIL:Talk!, 30 March 2022) https://www.ejiltalk.org/the-eu-ban-of-rt-and-sputnik-concerns-

regarding-freedom-of-expression/;  B Baade, ‘The EU’s “Ban” of RT and Sputnik: A Lawful Measure Against 

Propaganda for War’ (Verfassungsblog, 8 March 2022) https://verfassungsblog.de/the-eus-ban-of-rt-and-sputnik/; 

S Bundtzen and M Dorn, ‘Banning RT and Sputnik Across Europe: What Does it Hold for the Future of Platform 

Regulation?’ (DigitalDispatches, 5 April 2022) https://www.isdglobal.org/digital_dispatches/banning-rt-and-

sputnik-across-europe-what-does-it-hold-for-the-future-of-platform-regulation/; European Federation of 

Journalists, ‘Fighting disinformation with censorship is a mistake’ (EFJ, 1 March 2022) 

https://europeanjournalists.org/blog/2022/03/01/fighting-disinformation-with-censorship-is-a-mistake/;  J 

Mchangama, In A War of Ideas, Banning Russian Propaganda Does More Harm Than Good’ (Time, 12 August 

2022) https://time.com/6205645/russian-propaganda-censorship-history/.  

Electronic copy available at: https://ssrn.com/abstract=4322452



 4 

ban against other Russian media outlets,6 and on 26 July 2022, the Council prolonged its 

sanctions,7 including the ban against the listed Russian media outlets, by six months, until 31 

January 2023.  

 

Already on 8 March 2022, RT France lodged an appeal against the ban with the General Court, 

arguing that the Council had no competence to impose such a ban, and violated the EU Charter 

of Fundamental Rights. This included violations of the rights of defence and the adversarial 

principle (Articles 41 and 48), freedom to conduct a business (Article 16), and the right to 

freedom of expression (Article 11). On 30 March 2022, the General Court’s President rejected 

RT France’s application for an urgent assessment in interim relief proceedings.8 On 27 July 

2022, the General Court, sitting as the Grand Chamber, rejected RT France’s main appeal in 

its entirety. RT France has announced it will appeal to the EU Court of Justice.9 This article 

focuses on the General Court’s finding that there had been no violation of free expression.  

 

The General Court’s approach   

 

 
6 See Council Regulation (EU) 2022/879 of 3 June 2022 amending Regulation (EU) No 833/2014 concerning 

restrictive measures in view of Russia’s actions destabilising the situation in Ukraine. The extended ban also 

includes Rossiya RTR/RTR Planeta, Rossiya 24/Russia 24, and TV Centre International. 

7 Council of the EU, ‘Russia: EU renews economic sanctions over Russia’s military aggression against Ukraine 

for further six months’ (26 July 2022) https://www.consilium.europa.eu/en/press/press-

releases/2022/07/26/russia-eu-renews-economic-sanctions-over-russia-s-military-aggression-against-ukraine-

for-further-six-months/.  

8 RT France v Council Case T-125/22 (Order of the President of the General Court, 30 March 2022). 

9 See L Bertuzzi, ‘EU court confirms ban on Russia Today’ (Euractiv, 27 July 2022) 

https://www.euractiv.com/section/media/news/eu-court-confirms-ban-on-russia-today/.  

Electronic copy available at: https://ssrn.com/abstract=4322452



 5 

The Court began by holding there had been an “interference” with RT France’s right to freedom 

of expression under Article 11 Charter, finding that RT France had been subject to a “temporary 

ban” on the “dissemination of content”.10 And to comply with EU law, any interference with 

free expression must meet four conditions: (a) be “provided by law”, (b) respect the “essence” 

of freedom of expression, (c) meet an “objective of general interest”, and (d) be proportionate. 

According to the Court, these conditions correspond to the case law of the ECtHR under Article 

10 of the European Convention on Human Rights, which guarantees freedom of expression.11 

In this regard, the General Court noted that Article 11 Charter must be given the “same meaning 

and scope” as Article 10 ECHR, as required under Article 52 Charter.  

 

First, the Court held that the interference was “prescribed by law,” under Article 29 TEU and 

Article 215 TFEU. Crucially, having regard to the “wide discretion” enjoyed by the Council to 

adopt restrictive measures, it was sufficiently “foreseeable” that restrictive measures in the 

form of a prohibition on the “dissemination of propaganda” could be adopted against RT 

France, given the “extensive media support” for Russia’s invasion provided during 

programmes broadcast by a medium “entirely financed” by the Russian government.12  

 

Second, on respecting the “essence” of free expression, the Court noted the ban was “temporary 

and reversible”, as it applied until 31 July 2022, and was subject to “constant monitoring”.13 

Further, the ban did not prevent RT France from carrying out activities “other than 

 
10 RT France v Council, supra n 1, [142]. 

11 Convention for the Protection of Human Rights and Fundamental Freedoms (Rome, 4 November 1950) art 10.  

12 RT France v Council, supra n 1, [151].  

13 Ibid, [154].  

Electronic copy available at: https://ssrn.com/abstract=4322452



 6 

broadcasting”, such as “research and interviews”; while the ban did not “prohibit the applicant 

from broadcasting its content outside the European Union”.14  

 

Third, on meeting an “objective of general interest”, the Court held the measures served at 

protecting the EU’s “public order and security”, and “preserve peace, prevent conflicts and 

strengthen international security”, in accordance with the UN Charter, as provided in 

Article 21(2) TEU.15  

 

The Court then examined the proportionality of the measures. The Court examined whether the 

“evidence” produced by the Council was “capable of justifying” its conclusions on the 

“control” of RT France. The Court held the Council had provided a body of “sufficiently 

concrete, precise and consistent evidence” showing that RT France was under the “permanent 

control, direct or indirect, of the leaders of the Russian Federation”.16 This included RT 

France’s share capital being owned by TV Novosti, which is “entirely financed by the Russian 

State budget”; statements from Russian government officials about RT, and RT France not 

presenting any “regulatory and institutional” framework demonstrating its “editorial 

independence” and “institutional autonomy” from its Russia-based parent.17  

 

Next, the Court examined whether the Council was correct to consider RT France had engaged 

in a “continuous and concerted propaganda actions” targeted at civil society in the EU, aimed 

 
14 Ibid, [157]. 

15 Ibid, [163]-[167]. 

16 Ibid, [174]. 

17 Ibid, [173]. 

Electronic copy available at: https://ssrn.com/abstract=4322452



 7 

at “justifying and supporting” Russian’s aggression against Ukraine.18 The Court noted the 

Council had submitted a “number of items of evidence” in support of its Decision  and 

Regulation, in the form of references to various articles and videos published by RT France. 

And in paragraphs 177-185, the Court runs through these publications. For example, the Court 

references RT France articles from February 2022, “claiming that many jihadist groups had 

landed on the front line on the Ukrainian side and that provocations were taking place”;19 

television broadcasts where contributors referred to Russia’s invasion as “defensive” and a 

“special military operation”, and was “obviously not an invasion,” like the “European Union 

and the NATO, tried to demonstrate it”;20 while during another programme, “several guests 

continued to present military aggression as a legitimate intervention aimed at protecting the 

self-proclaimed republics of Donbass and responding to a Western threat”.21  

 

Following this review, the Court held that the Council was correct to consider the various 

publications constituted a “body of sufficiently concrete, precise and consistent evidence” 

capable of showing RT France “actively supported” the “destabilising” policy pursued by the 

Russian Federation with regard to Ukraine, “which ultimately led to a major military 

offensive”, had “disseminated information justifying” Russia’s military invasion of Ukraine,22 

and had used “similar, if not identical, vocabulary” to that used by the Russian government.23 

Further, a “great deal of space” was given to commentators who “tended to justify” Russia’s 

 
18 Ibid, [175]. 

19 Ibid, [177]. 

20 Ibid, [180]. 

21 Ibid, [185]. 

22 Ibid, [188]. 

23 Ibid, [186]. 

Electronic copy available at: https://ssrn.com/abstract=4322452



 8 

military aggression against Ukraine. Notably, the Court held that if “at times, their opinions 

were counterbalanced by other opinions expressed by different speakers, this is not enough to 

rebalance statements expressing a narrative largely in favour” of the military invasion.24 

Indeed, other broadcasts were not sufficient to demonstrate RT France’s coverage was 

“balanced”, in compliance with the principles relating to the “duties and responsibilities” of 

audiovisual media,25 citing the ECtHR’s judgment in NIT S.R.L. v. the Republic of Moldova.26 

 

Further, on the appropriateness of the measures, the Court held that given the Council enjoyed 

“broad discretion”, it could “validly consider” the restrictive measures at issue, which targeted 

“media outlets controlled by the Russian Federation” were “likely” to protect “public order and 

security” and “the integrity of public debate in a democracy’.27 Next, on the necessity of the 

measures, and whether there were other “less restrictive measures”, the Court agreed with the 

Council that “other measures would not have achieved the same result,” such as banning 

“certain content,” as it would have been “practically impossible” to implement. While other 

measures, such as an obligation to “display a banner” or warning, would have been of “limited 

effectiveness”.28  

 

Finally, the Court noted that international human rights law should be followed when 

interpreting EU law, especially for the purposes of the “interpretation and application” of 

 
24 Ibid, [187]. 

25 Ibid, [189].  

26 NIT SRL v the Republic of Moldova App no 28470/12 (ECHR, 5 April 2022). 

27 RT France v Council, supra n 1, [193].  

28 Ibid, [197].  

Electronic copy available at: https://ssrn.com/abstract=4322452



 9 

Article 11 Charter (para. 207).29 In this regard, the Court specifically highlighted that Article 

20 of the International Covenant on Civil and Political Rights provided that “[a]ny propaganda 

for war shall be prohibited by law”, and should be taken into account, as argued by the 

Council.30 As such, the Court held the Council was right to consider it necessary to prevent, 

consistent with Article 11 Charter, forms of expression “intended to justify and support an act 

of military aggression, perpetrated in violation of international law”.31 In conclusion, the Court 

held the restriction on RT France’s freedom of expression was proportionate, finding no 

violation of Article 11 Charter. The Court also held, without expressing a view on RT France’s 

interest in invoking it, that there had also been no violation of the public’s right to receive 

information, as the EU measures were found to be justified and proportionate in order to ban 

programmes in support of an act of violence.32  

 

Questionable application of freedom of expression principles  

 

It is worth pausing to consider the holding in RT France: an executive authority, comprised of 

EU government ministers (under the chair of the Council president), can issue an order that a 

media outlet, licenced by France’s media regulator, can be subject to a long-term ban, when 

that executive authority considers the media outlet is, directly or indirectly, controlled by a 

non-EU government, and is engaged in “propaganda actions” to justify and support a war. It is 

no over-statement to say the RT France judgment sets an extremely dangerous precedent for 

 
29 Ibid, [207]. 

30 Ibid, [208]. 

31 Ibid, [212]. 

32 Ibid, [214]. 

Electronic copy available at: https://ssrn.com/abstract=4322452



 10 

free expression in Europe, and there are a number of fundamental criticisms to be levelled at 

the judgment.  

 

First, as the EU Court of Justice confirmed in Buivids v Datu valsts inspekcija, Article 11 

Charter is to be given the “same meaning and the same scope” as Article 10 ECHR, “as 

interpreted by the case-law of the European Court of Human Rights”.33 However, the General 

Court in RT France arguably fails to properly apply ECtHR case law in a number of respects.  

 

Of the handful of ECtHR case law the General Court cites, it mainly relies upon NIT S.R.L. v. 

the Republic of Moldova, applying it repeatedly and mainly for the propositions that free 

expression is not “unrestricted”; audiovisual media have enhanced “duties and 

responsibilities”, while media “can also suggest, by the way in which they present the 

information, how it is to be assessed”; and “in a world in which the individual is confronted 

with vast quantities of information circulated via traditional and electronic media and involving 

an ever-growing number of players, monitoring compliance with journalistic ethics takes on 

added importance”.34  

 

However, what is remarkable about the General Court’s reliance upon NIT S.R.L. is that the 

Court ignores the substantially different characteristics of NIT S.R.L., and completely omits to 

mention fundamental principles from NIT S.R.L which would fatally undermine the General 

Court’s conclusion in RT France. Notably, NIT S.R.L. concerned a broadcaster having its 

 
33 Buivids v Datu valsts inspekcija Case C–345/17 (CJEU, 14 February 2019), [65]. See generally, D Voorhoof  

et al and T McGonagle (Ed. Sup.), Freedom of Expression, the Media and Journalists: Case-law of the European 

Court of Human Rights (European Audiovisual Observatory 2022).  

34 RT France v Council, supra n 1, [90], [133], [136]-[138], [150] and [206]. 

Electronic copy available at: https://ssrn.com/abstract=4322452



 11 

broadcast licence revoked by Moldova’s media regulator for “repeated” violations of the 

broadcasting code, including for failure to ensure “balance, fairness and objectivity”.35 

Crucially, the ECtHR reviewed the compatibility of the revocation with Article 10 ECHR, and 

held that “procedural safeguards” play a “particularly important role” where a measure “as 

intrusive” as revocation of a broadcasting licence has “immediate effect upon” publication. In 

finding the licence revocation was consistent with Article 10 ECHR, the Court emphasised that 

the measure was implemented by a “specialist body which was established by law”, and 

“stresse[d]” the need to ensure such a body’s “independence”, and concluding that Moldova’s 

law “secure[d]” the regulator’s independence and protected its “decision-making process 

against political pressures and interference”.36 Further, the broadcaster could submit comments 

before the revocation, and a preliminary challenge to the regulator’s decision. This is entirely 

consistent with earlier case law, such as OOO Flavus and Others v. Russia, where the ECtHR 

found a violation of Article 10 ECHR over the banning of a media outlet which had not being 

sanctioned “by a court or other independent adjudicatory body”.37 It is very difficult to see how 

the Council’s decision to impose a six-month ban on RT France, which is already extended by 

another six months, would satisfy the requirements of Article 10’s procedural safeguards, 

especially given that it is a body comprised of political officials, non-independent, and non-

specialist. It is very problematic for the General Court in RT France to fail to apply these 

principles from NIT S.R.L. Indeed, it was remarkable for the General Court to state at paragraph 

99 that RT France failed to demonstrate there would have been a “different result” had it been 

given a prior hearing or reasons communicated beforehand.38 This holding completely 

 
35 NIT SRL v the Republic of Moldova, supra note 26, [214]. 

36 Ibid, [205]. 

37 OOO Flavus and Others v Russia App nos 12468/15 23489/15 19074/16 (ECHR, 23 June 2020).     

38 RT France v Council, supra n 1, [99]. 

Electronic copy available at: https://ssrn.com/abstract=4322452



 12 

undermines the principle of procedural safeguards in cases involving free expression, and 

contrasts with the finding of the ECtHR in OOO Flavus and others that prior notice allows the 

“opportunity to remedy the supposed breach” of law, and failure to give prior notice is 

“arbitrary” under Article 10 ECHR.39 

 

Second, there is a further gaping hole in the General Court’s judgment that is difficult to 

understand: nowhere in the 245-paragraph judgment is there any mention that the interference 

at issue was a “prior restraint”, imposed without a court order or by another independent 

authority, and nowhere is the ECtHR’s case law on this fundamental principle of Article 10 

ECHR jurisprudence mentioned. Indeed, it is difficult to understand how the General Court 

overlooks the entire line of landmark judgments on prior restraints, which are directly 

applicable to RT France. The ban at issue was ordered by a body comprised of EU government 

ministers, and yet, the Court failed to apply the landmark Association Ekin v. France judgment, 

which similarly concerned an order from a government minister banning a publication of 

“foreign origin”, deeming it a threat to “public order”.40 Crucially, the ECtHR held that the 

legislation conferring “wide-ranging” powers on a government minister to issue administrative 

bans was a “prior restraint”.41 The ECtHR applies its highest standard of scrutiny – “most 

careful scrutiny” – to prior restraints, due to the “inherent dangers” prior restraints represent 

for free expression.42 Notably, the ECtHR in Association Ekin unanimously found that the 

administrative-ban mechanism violated Article 10 ECHR, because of “insufficient” procedural 

guarantees, including no prior court review, with judicial review “not automatic” since it could 

 
39 OOO Flavus and Others v Russia, supra note 37, [40].   

40 Association Ekin v France, App no 39288/98 (ECHR, 17 July 2001).  

41 Ibid, [58].  

42 Ibid, [56]. 

Electronic copy available at: https://ssrn.com/abstract=4322452



 13 

take place only on application by the publisher to the courts; and the publisher was not entitled 

to submit oral or written observations “before the order” imposing the ban was adopted.43 The 

General Court’s failure to apply Association Ekin is particularly problematic, and it is very 

difficult to consider that the Council’s measures would pass such a strict standard of scrutiny, 

especially given the wide-ranging discretion of the Council, and judicial review not being 

automatic. 

 

Moreover, the Court utterly fails to apply ECtHR case law to the question whether a total ban 

on broadcasting was proportionate, and accepting without any scrutiny the Council’s argument 

that measures such as banning “certain content,” would have been “practically impossible” to 

implement. Again, this finding is difficult to square with seminal prior-restraint case law, such 

as OOO Flavus and Others, where the Court found “wholesale blocking” of media outlets 

violated Article 10, being an “extreme measure”, and “deliberately disregards the distinction 

between the legal and illegal information”, and “renders inaccessible large amounts of content 

which has not been identified as illegal”.44 The wholesale blocking of broadcasting, distribution 

and access, as implemented against RT France, indeed has the practical effect of extending the 

scope of the ban far beyond the allegedly unlawful content which is targeted. It is hard to 

maintain that the ban, with its far-reaching impact, constituted the least intrusive measure 

available from the perspective of the right to freedom of expression under Article 10 ECHR.  

 

Third, the General Court rightly noted that international human rights law should be followed 

for the “interpretation and application” of Article 11 Charter (para. 207), but curiously goes on 

to only rely upon Article 20(1) ICCPR, which provides that “[a]ny propaganda for war shall be 

 
43 Ibid, [61].  

44 OOO Flavus and Others v Russia, supra note 37, [37].  

Electronic copy available at: https://ssrn.com/abstract=4322452



 14 

prohibited by law”.45 However, this is a wholly inadequate reference to international human 

rights, and it in no way follows from Article 20(1) ICCPR that it is consistent with international 

law for an executive authority to ban a media outlet for broadcasting propaganda for war, 

without an order from a court. Curiously, the Court fails to apply any international freedom of 

expression standards relating to the banning of a broadcaster, and makes no mention of the 

standards under Article 19 ICCPR, which guarantees freedom of expression. As the Human 

Rights Committee has stated, restrictions justified under Article 20 “must also comply with 

Article 19”.46 Indeed, the General Court fails to apply the fundamental principle under Article 

19 ICCPR, that broadcasting rights can only be withdrawn where content disseminated by a 

broadcaster had been held a “court of law or another independent, authoritative and impartial 

oversight body” to be in “serious and persistent breach of a legitimate restriction on content”.47 

As the UN Special Rapporteur on freedom of expression had stated, content removals must 

only be undertaken “pursuant to an order by an independent and impartial judicial authority, 

and in accordance with due process and standards of legality, necessity and legitimacy”.48 

Again, it is difficult to see how the Council’s measures, without any court order, and adopted 

by an executive body, are consistent with international law. Even more so, the Council’s 

approach, and the General Court’s judgment, completely undermine the long-established 

 
45 International Covenant on Civil and Political Rights (16 December 1966), art 20(1).  

46 Human Rights Committee, General comment No. 34, UN Doc CCPR/C/GC/34 (12 September 2011) [50]. 

47 United Nations Special Rapporteur on Freedom of Opinion and Expression, the Organization for Security and 

Co-operation in Europe Representative on Freedom of the Media, the Organization of American States Special 

Rapporteur on Freedom of Expression and the African Commission on Human and Peoples’ Rights Special 

Rapporteur on Freedom of Expression and Access to Information, Joint Declaration on Freedom of Expression 

and “Fake News”, Disinformation and Propaganda, FOM.GAL/3/17 (3 March 2017) s 1(h).  

48 Special Rapporteur on the promotion and protection of the right to freedom of opinion and expression, UN Doc 

OL GBR 5/2022 (14 March 2022) 4.  

Electronic copy available at: https://ssrn.com/abstract=4322452



 15 

procedural guarantees in the EU’s Audiovisual Media Services Directive for restricting 

broadcasts by independent regulators.49  

 

Fourth, and a further perplexing element to the General Court’s analysis, is its failure to 

properly review whether the interference was “prescribed by law”, in particular the Council’s 

claim that it was legitimate to ban a broadcaster for publishing “continuous and concerted 

propaganda actions” targeted at civil society in the EU, aimed at “justify[ing] and support[ing]” 

Russian’s aggression”.50 Crucially, the legal basis for the Council’s measures, the TEU and 

TFEU, contain absolutely no provisions on “propaganda”, and the concept is nowhere defined 

in EU law. The Court utterly fails to admonish the Council for basically making up a standard 

on propaganda, and then applying it to RT France’s broadcasts and publications. This runs 

completely afoul of the Article 19 ICCPR principle that a law “may not confer unfettered 

discretion for the restriction of freedom of expression on those charged with its execution”; 

and must provide “sufficient guidance” to ascertain “what sorts of expression are properly 

restricted and what sorts are not”.51 Similarly, the General Court failed to apply Association 

Ekin, which found French legislation allowing a minister to impose bans on publications of 

foreign origin violated Article 10, including for not defining the concept of “foreign origin”, 

and not giving “any indication of the grounds on which a publication deemed to be foreign may 

 
49 See Directive (EU) 2018/1808 of the European Parliament and of the Council of 14 November 2018 amending 

Directive 2010/13/EU on the coordination of certain provisions laid down by law, regulation or administrative 

action in Member States concerning the provision of audiovisual media services (Audiovisual Media Services 

Directive) in view of changing market realities, art 3.  

50 Council Decision (CFSP) 2022/351 of 1 March 2022 amending Decision 2014/512/CFSP concerning restrictive 

measures in view of Russia’s actions destabilising the situation in Ukraine, recital 7.  

51 Special Rapporteur on the promotion and protection of the right to freedom of opinion and expression, UN Doc 

OL BGD 5/2014 (12 December 2014) 3.  

Electronic copy available at: https://ssrn.com/abstract=4322452



 16 

be banned”.52 While in another landmark judgment in RTBF v. Belgium, the ECtHR 

unanimously found that a legislative framework in Belgium for urgent-application bans on 

broadcasting violated Article 10 ECHR, because it did not provide “any clarification” as to the 

“type of restrictions” allowed.53 It is difficult to see how the Council’s measures against RT 

France are consistent with both Association Ekin and RTBF, given that EU law merely provides 

that the Council may adopt “restrictive measures” against persons, groups, or non-State entities, 

with no definition of “restrictive measures” and no indication of when a media outlet can be 

banned. Indeed, the ban on RT France appears to be an extension outside the scope of financial 

and economic measures under Article 29 TEU and Article 215 TFEU, while there is nowhere 

a reference in EU law that the Council can impose a ban on media, and there is no example in 

EU case law that the Council has this competence. One judgment the General Court refers to 

as justification, Kiselev v. Council, was not a ban of a media outlet, but a measure against a 

person.54 While the ECtHR has never held that a ban imposed by an executive or government 

body on media outlets was in accordance with Article 10 ECHR.55  

 

Fifth, the argument that RT France constitutes a “significant and direct threat” to the public 

order and security in, and the integrity of, the EU, remains a vague legal basis, and due to a 

lack of procedural safeguards, creates a real risk of arbitrary application in the hands of a 

government body. Furthermore, the justification on the basis of public order, security and 

integrity is not convincing and very speculative, given the limited distribution and impact of 

RT France (and the other banned Russian media outlets) in most EU countries, while in EU 

 
52 Association Ekin v France, supra note 40, [60].  

53 RTBF v Belgium App no 50084/06 (ECHR, 29 March 2011) [108].  

54 Kiselev v Council Case T-262/15 (General Court, 15 June 2017).  

55 See, eg, ANO RID Novaya Gazeta and Others v Russia App no 11884/22 (ECHR, 10 March 2022).  

Electronic copy available at: https://ssrn.com/abstract=4322452



 17 

countries where the impact is or was more obvious, the media authorities have withdrawn the 

licences and restricted the distribution of a series of Russian media outlets. That the ban on RT 

France was part of a series of extremely urgent (economic and financial) measures against the 

Russian Federation that were meant to dissuade the Russian Federation to continue its military 

aggression and to protect the frontiers of the EU,56 is neither a pertinent justification for the 

specific ban in the EU of certain Russian media outlets, considering the completely other nature 

and more solid legal basis of the other economic and financial measures imposed by the 

Council on the Russian Federation. 

 

Sixth, the General Court echoes the argument of the Council and the European Commission 

that the essence of the right to freedom of expression is not curtailed by the ban, as other 

possibilities remain open, such as research and interviews by journalists of RT France, 

production of programmes, and distribution of their programmes  outside the EU. With this 

kind of arguments every interference with freedom of expression can be justified, as there are 

always some alternatives left. It is almost cynical to suggest that the essence of the rights of 

journalists is not substantially restricted or endangered as long as journalists can conduct 

interviews and do research, without having the possibility to make these interviews and the 

findings of their research reach a public. Without having the possibility of making information 

public and available to others, the right to freedom of expression is curtailed in its very essence. 

The same observation can be made with regard to the General Court’s consideration that the 

ban on RT France does not affect the possibility that its programmes can be distributed outside 

the EU. Also, the finding by the General Court that there is no violation of the public’s right to 

receive information is a remarkable statement,57 especially given that another application, 

 
56 RT France v Council, supra n 1, [198]-[199]. 

57 Ibid, [214]. 

Electronic copy available at: https://ssrn.com/abstract=4322452



 18 

invoking inter alia the impact of the ban the public’s right to receive information, is pending 

before the General Court, requesting the annulment of the Council’s Decision and Regulation.58  

 

Seventh, the General Court over-stresses the weight given to the so-called temporary and 

conditional character of the interference. The judgment was delivered on 27 July 2022, while 

on 26 July, it was made public that the measures are prolonged by another six months until 31 

January 2023.59 Still the General Court, at several occasions, emphasised the temporary 

character of the ban until 31 July 2022. Furthermore, Article 9 of the Council Decision 

2022/327 of 25 February 2022 states that this measure shall be renewed, or amended as 

appropriate, if the Council deems that its objectives have not been met.60 At the same time 

Recital 10 of the Council’s Regulation 2022/350 of 1 March 2022 provides that “[t]hese 

measures should be maintained until the aggression against Ukraine is put to an end, and until 

the Russian Federation, and its associated media outlets, cease to conduct propaganda actions 

against the Union and its Member States”.61 This provision the General Court interprets as a 

set of cumulative conditions confirming the temporarily character of the ban. The reality is 

however that the ban of RT France is applicable for (at least) a period of year, without any 

short-term perspective that this measure will no longer be maintained. The approach by the 

 
58 A2B Connect and Others v Council Case T-307/22 (General Court, Action brought on 24 May 2022).  

59 Council of the EU, ‘Russia: EU renews economic sanctions over Russia’s military aggression against Ukraine 

for further six months’ (26 July 2022) https://www.consilium.europa.eu/en/press/press-

releases/2022/07/26/russia-eu-renews-economic-sanctions-over-russia-s-military-aggression-against-ukraine-

for-further-six-months/.  

60 Council Decision (CFSP) 2022/327 of 25 February 2022 amending Decision 2014/512/CFSP concerning 

restrictive measures in view of Russia’s actions destabilising the situation in Ukraine, art 1.  

61 Council Regulation (EU) 2022/350 of 1 March 2022 amending Regulation (EU) No 833/2014 concerning 

restrictive measures in view of Russia's actions destabilising the situation in Ukraine, Recital 10.  

Electronic copy available at: https://ssrn.com/abstract=4322452



 19 

General Court as if such a measure has only a temporary character with minor impact on the 

right to freedom of expression, contrasts firmly with the approach by the ECtHR which at 

several occasions has clarified that “news is a perishable commodity and to delay its 

publication, even for a short period, may well deprive it of all its value and interest”.62 

Conclusion  

 

Finally, the authors of this article condemn in the strongest way the military aggression by the 

Russian State against Ukraine. The comments in this article should not be interpreted as giving 

any support to the Russian state media concerned. As expressed in this article, our concerns 

focus on the one-sided approach, and arguably flawed application, by the General Court of the 

right to freedom of expression, and its selective application of ECtHR case law on Article 10 

ECHR. The General Court’s judgment in RT France risks eroding the fundamental right of 

freedom of expression and information as a cornerstone for a democratic society, respect for 

the rule of law, and media freedom “without frontiers”; while these principles and values, also 

according to the EU Rule of Law Report 2022, are “the bedrock of our society and our common 

identity”.63  

 
62 See Sanoma Uitgevers BV v the Netherlands App no 38224/03 (ECHR, 14 September 2010) [70]; Observer 

and Guardian v the United Kingdom App no 13585/88 (ECHR, 26 November 1991) [60]; Sunday Times v the 

United Kingdom (no. 2) App no 13166/87 (ECHR, 26 November 1991) [51], and Association Ekin v France, supra 

note 40, [56]).  

63 European Commission, 2022 Rule of Law Report, COM(2022) 500 final (13 July 2022) 1.  

Electronic copy available at: https://ssrn.com/abstract=4322452


