State regulation of online speech in Russia: The role of
internet infrastructure owners

Liudmila Sivetc

Abstract

This article analyses recent developments in regulatory practices applied by the Russian
government to online speech. The article relies on internet infrastructure-centric theories
developed in the US legal scholarship by Lawrence Lessig and Jack Balkin, among
others, and applies these theories to the Russian setting in a novel way. According to
these theories, governments prefer indirect regulation of online speech by controlling
the internet infrastructure to direct regulation by law. Indirect regulation is realized
through cooperating between states and owners of the internet infrastructure. This
article argues that this theoretical framework can be applied for analyzing regulation in
Russia as well. The article looks at how Roskomnadzor, a government executive agency
in the sphere of telecommunications, cooperates with owners of the Russian internet
infrastructure. The article reveals that this cooperation may bring drastic implications to
the right to freedom of expression enjoyed by Russian online mass media and internet
users.

Keywords: Russian internet, internet infrastructure, cooperative speech regulation, free
speech, online mass media

INTRODUCTION
The collapse of the Soviet Union in 1991 and the adoption of a new constitution in 1993
became signs of a new era in the Russian history. Article 2 of the 1993 Constitution
declared human rights the highest value and obliged the state to protect them.
According to Article 29, everyone has the right to freedom of thought and expression,
and the right to be free from censorship. The level of protection of free expression was
further increased in 1998 when Russia became a member of the European Convention
for the Protection of Human Rights and Fundamental Freedoms (ECHR). Article 10 of
ECHR especially stipulates that the right to freedom of expression shall be enjoyed
‘without interference by public authority’. However, whether or not Russia fulfills this
standard in practice is a disputable issue.! In fact, it appears that the current government

! Regarding the fulfillment of standard set in ECHR, there are two opposite views. Some authors assess
Russia’s attitude to judgments of the ECtHR as promising little for freedom of expression. See, for



Is actively seeking for different ways to limit the freedom of expression as far as
possible.

Article 10 of ECHR prohibits a state from interfering in free expression, but it
does ‘not prevent states from requiring the licensing of broadcasting, television or
cinema enterprise.” The Russian government has utilized this possibility by introducing
strict licensing rules in all of these spheres. A special government agency in the field of
telecommunications and media—Roskomnadzor>—has been appointed to issue licenses
and supervise their fulfillment. At the same time, the Russian government has an intense
presence in the mass media market by controlling the most popular television channels
directly, or through tycoons loyal to the Kremlin.® The control became even stronger in
February 2016 when Article 2 of Federal Law Ne 305-FZ of 2014 prohibited foreign
companies from entering the domestic mass media market. Furthermore, Article 19.2 of
this Law does not allow foreign companies to possess more than 20 percent of a Russian
company that owns a Russian mass media company. Thus, foreign companies are
prevented from influencing Russian media not only directly but also indirectly.

Nevertheless, many researchers have noticed that the Russian segment of the
global internet, known as RuNet, has for a long time remained a free zone for
expressing oneself.* At least until 2012, RuNet was open for discussions according to

instance, Anton Burkov, ‘The Impact of the European Convention on Human Rights on Russian Law’.
(Ibidem Press 2007); Laurence Helfer, ‘Redesigning the European Court of Human Rights:
Embeddedness as a Deep Structural Principle of the European Human Rights Regime’ (2008) Eur J Int’l
L 19, 133; William Pomeranz, ‘Uneasy Partners: Russia and the European Court of Human Rights’
(2012) Human Rights Brief 19, 19; Tatyana Beschastna, ‘Freedom of Expression in Russia as It Relates
to Criticism of the Government’ (2013) Emory Int’l L Rev 27, 1132-33. Other authors suppose that
ECHR and judgments of the ECtHR have a significant potential to improve the protection of freedom of
expression in Russia. See, for instance, Jeffrey Kahn, ‘Building Bricks: Human Rights in Today’s
Emerging Economic powers. Freedom of Expression in Post-Soviet Russia’ (2013-2014) UCLA J Int’l L
& For Aff; 18, 21-3; Robert Ahdieh and Forrest Flemming, ‘Toward a Jurisprudence of Free Expression
in Russia: the European Court of Human Rights, Sub-national Courts, and Intersystemic Adjudication’
(2013-2014) UCLA J Int’1 L & For Aff 18, 39-41.

2 The full name is the Federal Service for Supervision of Communications, Information Technology, and
Mass Media or shorter in Russian ‘Roskomnadzor’. Roskomnadzor is part of the Ministry of Telecom and
Mass Communications. Roskomnadzor was founded in 2008 and consists of the central office in Moscow
and 71 regional offices.

3 Katja Lehtisaari, ‘Market and Political Factors and the Russian Media’ (2015) Oxford Reuters Institute
for Study of Journalism
<http://reutersinstitute.politics.ox.ac.uk/sites/default/files/Market%20and%20political%20factors%20and
%20the%20Russian%20media%?20-%20Katja%20Lehtisaari.pdf> accessed 10 December 2017; Carolina
Pallin, ‘Internet control through ownership: the case of Russia’ (2017) Post Soviet Affairs 33, 1.

4 See, for instance, Bruce Etling and others, ‘Public Discourse in the Russian Blogosphere: Mapping
RuNet Politics and Mobilization” (2010-2011) Berkman Center for Internet & Society of Harvard
University <https://dash.harvard.edu/handle/1/8789613> accessed 4 December 2017; Karina Alexanyan
and others, ‘Exploring Russian Cyberspace: Digitally-Mediated Collective Action and the Networked
Public Sphere’ (2012) Berkman Center for Internet & Society of Harvard University
<https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract _id=2014998> accessed 4 December 2017; Sharyl
Cross, ‘Russia and Countering Violent Extremism in the Internet and Social Media: Exploring Prospects
for U.S.-Russia Cooperation Beyond the *Reset’” (2013) Journal of Strategic Security 6, 14; Jaclyn Kerr,
‘The Digital Dictator’s Dilemma: Internet Regulation and Political Control in Non-Democratic States’
(2014) Center for International Security and Cooperation of Stanford University, Social Science Seminar
Series 2, 24; Andrey Tselikov, ‘The Tightening Web of Russian Internet Regulation’ (2014) Berkman


http://reutersinstitute.politics.ox.ac.uk/sites/default/files/Market%20and%20political%20factors%20and%20the%20Russian%20media%20-%20Katja%20Lehtisaari.pdf
http://reutersinstitute.politics.ox.ac.uk/sites/default/files/Market%20and%20political%20factors%20and%20the%20Russian%20media%20-%20Katja%20Lehtisaari.pdf
https://dash.harvard.edu/handle/1/8789613
https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract%20%20_id=2014998

Freedom House Report.® As concluded in a study conducted by the OpenNet Initiative,
the regulation of the internet in Russia was done minimally and very subtly, without
obvious signs of state censorship.®

However, as is well-known, the internet facilitates not only the expression of
political opinion, but also may be used for disseminating hate speech, child
pornography, extremist and terrorist materials. With this backdrop, Russian officials
declared in 2011 that Russia needed to find its own balance between the protection of
freedom of expression and combating unlawful online speech.” Consequently, RuNet
became the target for state regulation. Since 2012, several laws have been introduced to
intensify control over online speech. This development attracted a lot of criticism and
was labeled as ‘legal haste’® or even ‘blitzkrieg’® against online free expression. Among
the most criticized have been two laws that empowered Roskomnadzor to blacklist
websites and require internet service providers to block such websites. Federal Law Ne
139-FZ of 2012 gives the agency power to blacklist websites containing child
pornography, advocacy of drug abuse, and advocacy of committing suicide. Federal
Law Ne 398-FZ of 2013 gives the same power regarding websites publishing extremist
speech. Henceforth, these two laws are referred as Blacklist laws.

The quality of introduced Blacklist laws has been criticized both in Russian and
foreign press and academia mainly because of the vagueness of what constitutes
prohibited speech.!® These definitions have created a danger of abuse by officials, and
therefore suppressed online speech on a larger scale. Website blocking became one of

Center for Internet & Society of Harvard University, 1 <http:/srrn.com/abstract=2527603> accessed 10
December 2017; Julien Nocetti, ‘Russia’s “Dictatorship-of-the-Law” Approach in Internet Policy’ (2015)
Internet Policy Review 4, 2; Pallin (n 3) 16.

It worth noting, that, although RuNet was free from governmental control, it was not free from state
surveillance. Deep packet inspection of traffic was already available for law enforcement agencies
through SORM system. See details in Andrei Soldatov and Irina Borogan, ‘Russia’s Surveillance State’
(2013) World Policy Journal 30.

5 Freedom House, ‘Freedom in the World 2015, Country Report: Russia’ (Freedom House)
<https://freedomhouse.org/report/freedom-world/2015/russia> accessed 4 December 2017.

6 Robert Deibert and Rafal Rohozinski, ‘Beyond Denial’ in Robert Deibert and others (eds) Access
Controlled: The Shaping of Power, Rights, and Rule in Cyberspace (MIT Press 2010) 7.

" Cross (n 4) 16.

8 Nocetti (n 4) 2.

% Alexey Eremenko, ‘Russia to Make Internet Providers Censor Content — Report’ (The Moscow Times, 2
December 2014) <https://themoscowtimes.com/articles/russia-to-make-internet-providers-censor-content-
report-41922> accessed 4 December 2017.

10 See, for instance, Rebecca Favret, ‘Comment: Back to the Bad Old Days: President Putin’s Hold on
Free Speech in the Russian Federation’ (2012-2014) Rich J Global L & Bus 12; Tselikov (n 4); Onbra
Kapayiosa, ‘TIpecca Poccun: 3akon JIyrosoro otxanosan B CtpacGypre’ (BBC, 11 March 2015)
<http://www.bbc.com/russian/russia/2015/03/150311 rus_press> accessed 4 December 2017; Enena
MyxameTimHa, ‘3a0JIOKHPOBaHHBIE 32 OCBEIICHNE «OO0JIOTHOTO JIeNla» HHTePHET-U3AAHNS CUUTAIOT, YTO
OJIOKMPOBKA PaBHOLICHHA 3aKpbITHIO  (Bedomocmu, 11 March 2015)
<https://www.vedomosti.ru/newspaper/articles/2015/03/10/blokirovka-bez-granits> accessed 4 December
2017.


https://freedomhouse.org/report/freedom-world/2015/russia
https://themoscowtimes.com/articles/russia-to-make-internet-providers-censor-content-report-41922
https://themoscowtimes.com/articles/russia-to-make-internet-providers-censor-content-report-41922
http://www.bbc.com/russian/russia/2015/03/150311_rus_press
https://www.vedomosti.ru/newspaper/articles/2015/03/10/blokirovka-bez-granits

the main reasons for Freedom House to change Russia’s status in 2015 from ‘partly free
to ‘not free’.!!

In spite of new, drastic implications for online free expression, studies on post-
2012 speech regulation are scarce.!? This article aims at filling this gap. Yet, the
purpose is not to investigate all aspects of the relevant legislation rather to offer a novel,
expository perspective on speech regulation. This perspective includes in the analysis
not only regulatory schemes introduced by Blacklist laws, but also regulation set
beyond law. Therefore, while sharing expressed in the previous research concerns about
the vagueness of legal definitions, this article steps outside of positivist thinking and a
purely legal dogmatic analysis. To assess online speech regulation with realism, this
article relies on internet infrastructure-centric theories developed among others by
Lessig!® and Balkin.'* According to these theories, governments have changed speech
regulation practices from direct control by law to indirect regulation by controlling
internet infrastructure. As internet infrastructure is mainly privately owned, the
implementation of new control practices requires infrastructure owners to be involved in
regulation.®® This article argues that this theoretical framework, created for the research
of US government regulatory practices, can be applied to analyzing regulation regarding
RuNet as well. Therefore, the general objective is to test this framework as one to which
online speech regulation in Russia may correspond. The framework is explained in the
section ‘Internet infrastructure-centric theories.” The subsequent section ‘Three cases
involving Roskomnadzor’ answers the main research question: how do owners of the
Russian internet infrastructure assist Roskomnadzor in regulating speech published by
online mass media and what implications for online free expression does this
cooperative regulation bring? This section presents a study depicting three cases: the
case of Novaya Gazeta, the case of Grani,Ru, and the case of Netoscope. In each case,
the article answers three specific questions. First, what role do infrastructure owners
play in the relevant regulatory scheme? Second, can this scheme serve as an example of
new-school regulation? Third, what implications does this scheme bring for online free
expression? The analysis of these implications from the perspective of national and
international law is outside the scope of this article.

INTERNET INFRASTRUCTURE-CENTRIC THEORIES

The internet has enhanced opportunities for self-expression. Internet users can publish
content on free-of-charge online speech platforms. This content has the potential to gain

11 Freedom House, ‘Freedom on the Net 2015. Russia’ (Freedom House)
<https://freedomhouse.org/report/freedom-net/2015/russiaFreedom House> accessed 4 December 2017.

2 Camille Jackson, ‘Legislation as an Indicator of Free Press in Russia’ (2016) Problems of Post-
Communism 63, 355.

3 Lawrence Lessig, Code version 2.0 (Basic Books 2006).

14 Jack Balkin, ‘Old-School/New-school Speech Regulation’ (2014) Harvard L Rev 127.

15 According to Jack Balkin, in addition to public-private cooperation, characteristic features of new
regulatory practices are digital prior restraints and collateral censorship. Yet, this article focuses only on
the first feature—public-private cooperation.


https://freedomhouse.org/report/freedom-net/2015/russia

popularity with a nearly world-wide audience. However, illegal speech has received the
same advantage. It has posed new problems for governments. Since many internet users
act anonymously and can be outside a state’s jurisdiction, liability rules and court
injunctions may become inefficient.

Some scholars adhering to ideas of cyber libertarianism even declare that
decentralized online speech cannot be regulated at all.'® As stated by John Gilmore, the
internet ‘interprets censorship as damage and routes around it.’!” According to the
opposite approach, cyber-paternalism,'® governments can indirectly control online
activities by affecting internet architecture. Lessig describes how code, which shapes
the internet, affects our experiences of cyberspace. Code, rather than legal acts, has
become the most effective regulatory tool or new law in the digital era. When
governments realized this potential of code, they started actively regulating the private
internet industry. As a result, the industry began encoding products in such a way that
governments could obtain indirect control over online content.® This approach replaces
Gilmore’s declaration on a cyberspace without censorship with Balkin’s statement that
the internet interprets censorship ‘as design requirements and builds them into
system.”?

The revealed vulnerability of the internet to be regulated has led some scholars
adhering to cyber-realism to question whether the internet contributes more to free
expression or to the governmental control of it.! As emphasized by Drezner, the
internet has put technological tools not only in the hands of citizens but also in hands of
governments.??> As summarized by Deibert, Palfrey, Rohozinski, and Zittrain in the
research conducted within the OpenNet Initiative, many governments started utilizing
firewalls and other technological tools to prevent undesired speech from being
accessed.?®> However, whether or not technological tools have become the main
regulatory practice is disputable. According to Morozov, to suppress free expression,
governments rely more on ‘sociopolitical’ tools. Sociopolitical tools are applied mainly
offline in forms of smearing, violent attacks and criminal charges against speakers. In

16 See, for instance, David Post, ‘Governing Cyberspace’ (1996) Wayne Law Review 22; John Barlow,
‘Censorship 2000° (OnThelnternet, October 2000) <https://www.isoc.org/oti/articles/1000/barlow.html>
accessed 4 December 2017.

17 Philip Elmer-DeWitt and David Jackson, ‘First nation in Cyberspace’ TIME (New York, 6 December
1993) 62.

18 See, for instance, James Boyle, ‘Faucault in Cyberspace: Surveillance, Sovereignty, and Hardwired
Censors’ (1997) U Cin L Rev 66; Lawrence Lessig, Code and Other Laws of Cyberspace (Basic Books
1999); Jack Goldsmith and Tim Wu, Who Controls the Internet: Illusions of a Borderless World (OUP
2006); Andrew Murray, Information Technology Law, The Law and Society (2nd edn, OUP 2013).

19 | essig (n 13) 5-7, 24.

20 Balkin (n 14) 2305.

21 Daniel Drezner, ‘Weighing the Scales: The Internet’s Effect on State-Society Relations’ Brown Journal
of World Affairs 16; Evgeny Morozov, The Net Delusion: The Dark Side of Internet Freedom (Public
Affairs 2011); Balkin (n 14).

22 Drezner (n 21).

23 Deibert and Rohozinsky (n 6) 49.


https://www.isoc.org/oti/articles/1000/barlow.html

his opinion, sociopolitical methods can be even more effective than technological
ones.?

This article acknowledges that sociopolitical tools are exploited in Russia as well.
They include arrests of bloggers, patriotic cyber campaigns, and acquisition of media
companies by oligarchs loyal to the Kremlin.?® Such events are usually in the spotlight,
while technological tools stay in the shadow. However, this article asserts that the
Russian government focuses on technological solutions based on controlling the
Russian internet infrastructure.

Interest in the internet infrastructure is connected to a phenomenon that Balkin
describes as the merger of two infrastructures: the infrastructure of online free
expression is merging with the infrastructure of its regulation. According to him, to
secure free speech, it is not enough to prohibit a state from imposing censorship. To be
expressed and to be heard by a public, speech needs a certain infrastructure.?® This
infrastructure consists of various media, technologies and institutions to forward the
flow of information at any time.?’

According to Balkin, the main elements of the speech infrastructure relied on by
print mass media include the printing press, journalists, delivery chains, and
newsstands. This infrastructure cannot be directly blocked by governments, but rather it
can be influenced through such tools as fines, civil and criminal charges, and court
injunctions. Balkin refers to these tools as ‘old-school techniques of speech regulation’.
Such old-school tools target publishers, speakers, and traditional technologies of
information production and communication. One example is licensing schemes for
allowing media to enter the market. At the same time, if governments chose to prevent
certain information from becoming public, for example, by intercepting all delivery
trucks, it would require enormous efforts and costs. Furthermore, it would be almost
impossible to conceal such interference.?

Nevertheless, as highlighted by Balkin, the internet has dramatically changed
traditional modes of producing and delivering information.?® Consequently, speech

24 Evgeny Morozov, ‘Whither Internet Control?” (2011) Journal of Democracy 22.

% Tselikov (n 4).

% Balkin (n 14) 2297. In note 16 on page 2302, Balkin acknowledges that his ideas about the
infrastructure of free speech as a set of interconnected technologies and institutions overlaps with Brett
Frischmann’s infrastructure theory. Frischmann describes infrastructure as a ‘large-scale physical
resource made by humans for public consumption’ (Brett Frischmann, Infrastructure: The Social Value of
Shared Resources (OUP 2012) 5) From the perspective of Frischmann’s theory, Balkin’s infrastructure of
free speech may be seen as an infrastructure that is included into a broader meta-infrastructure or the
cultural environment.

27 Jack Balkin, ‘The Future of Free Expression in a Digital Age’ (2009) Faculty Scholarship Series of
Yale Law School Paper 223, 432
<http://digitalcommons.law.yale.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1222&context=fss_papers> accessed 4
December 2017.

28 Balkin (n 14) 2297.

29 The author even uses the term ‘revolution’ to describe this change.


http://digitalcommons.law.yale.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1222&context=fss_papers

infrastructure has also changed.® Printing technologies have been replaced by digital
ones. Distributors have been replaced by telecommunications and broadband companies
who own the bottom or the physical layer of the internet infrastructure. Newsstands
have been replaced by hosting service companies, cloud services, social media
platforms, software applications, and search engines who own the top or the application
layer of the internet infrastructure. In the middle of the internet infrastructure there is
the central protocols layer with the Domain Name System, internet protocols and
standards that make possible the delivering of information. These three layers present
the underlying infrastructure for online speech.3!

Thus, according to Balkin, the internet has become an infrastructure for digital
speech. This change has vastly enhanced opportunities to express opinions. Yet at the
same time, the change has made free expression more vulnerable to regulation because
digital speech depends on the internet infrastructure. This dependence means that setting
control of the internet infrastructure leads to setting control over online free
expression.?

Following Balkin’s theory, since the free speech infrastructure and the
infrastructure of its regulation have been merging, methods of regulation have also
changed. In comparison with old-school regulation, governments do not target directly
speakers and owners of media companies to affect what speech is published online. In
new conditions, it is possible to regulate speakers and publishers indirectly by
leveraging the private power of internet infrastructure owners who are technical
intermediaries carrying digital speech to listeners. Therefore, such ‘public/private
cooperation and co-optation’ is one of the main features of new regulation practices
named by Balkin as ‘new-school speech regulation’. Through trade off and coercion,
legal immunities and liability rules, intermediaries are used by governments to control
online speech indirectly.®

While old-school regulation is mainly based on post ante techniques, such as
penalizing by courts, new-school regulation is focused on ex ante tools, such as filtering
and blocking by private intermediaries. In a pre-digital age, governments’ attempts to
prevent unwanted speech could lead to chilling effects, because of the expectation of
possible punishment. New techniques allow governments to prevent undesired speech in
a different way, through inbuilt ‘digital locks’, which routinely, silently and almost

%0 Balkin (n 14) 2305-06. Balkin speaks about the merger of three infrastructures: first, the infrastructure
of free expression; second, the infrastructure of speech regulation; and, third, the infrastructure of private
and public surveillance. Yet, this paper focuses on the merger of the first and the second infrastructures.

31 The model of the internet as a structure consisting of several layers is proposed, for instance, by Steve
Crocker (William Dutton and Malcolm Peltu, ‘The emerging Internet Governance Mosaic: Connecting
the Pieces’ (2007) Information Polity 12, 65) and Jonathan Zittrain (Jonathan Zittrain, The Future of the
Internet — And How to Stop It (YUP & Penguin UK 2008)).

32 The same claim has been expressed in William Dutton and others, The Changing Legal and Regulatory
Ecology Shaping the Internet (UNESCO Publishing 2011) 15; Laura DeNardis, Global War for Internet
Governance (YUP 2014) 10. Yet, Balkin’s contribution consists in providing an original theory which
goes further this claim and provides a framework for understanding of new regulatory practices that
became possible due to this phenomenon.

33 Balkin (n 14) 2298-2310.



invisibly shape online content available for the public. This creates new dangers for the
protection of free expression.®*

Balkin’s theory has attracted some criticism. It is not connected with his
theoretical basis but challenges Balkin’s conclusion that online free expression is
endangered. For example, according to Nunziato, new-school regulation can still be
adequately answered by using legal doctrines developed for old-school regulation
techniques. Besides, the danger of public-private cooperation is overestimated because
key online speech intermediaries, such as Google, Microsoft, Yahoo!, and Facebook,
have declared their commitment to free speech values. These companies have exposed
efforts of several governments to control speech. One example proving the
intermediaries’ resistance to new practices of regulation is annual transparency reports
on requests received from the government and on answers given by intermediaries to
such requests.®

While taking this criticism into account, the remainder of this article aims to
analyze the recent developments in the regulation of free expression in Russia as a
change from old-school regulation practices to new-school ones. The following section,
after outlining political and legal background, discusses three cases as examples proving
this change. A special focus is laid on drastic implications for freedom of expression to
which these examples can lead.

THREE CASES INVOLVING ROSKOMNADZOR

Russian internet: political and legal background
In contrast to traditional media, RuNet remained for a long time free from direct state
regulation. RuNet might escape the attention of state regulators because of its low
penetration rates. In 2008, internet penetration covered only 37 000 000, 26 percent of
the population.®® Nevertheless, internet usage increased rapidly. In 2011, comScore,
Inc., a company leading in online platforms measurement analytics, ranked Russians as
second in time spent on social networking, due to the facts that 82 percent of internet
users, and almost 100 percent of young people between 18 and 24, visited regularly
social networks. That same year, the UK ranked eleventh; the USA, thirteenth; and
Germany, fifteenth.®” In 2013, internet penetration in Russia covered already
81 000 000, 57 percent of the population.3® Also that year, the audience size of the most
popular domestic social network, VKontakte, exceeded the audience size of the most
popular TV channel, Cannel One.*®

3 Balkin (n 14) 2340-42.

3% Dawn Nunziato, ‘I’'m Still Dancing: The Continued Efficacy of First Amendment and Values for New-
School Regulation’ (2014) Harvard L Rev 127, 368, 371.

% FOM (®onp ObwectBenHoe MHeHue) ‘UHTepHeT B Poccuu: IMHAMMKA NPOHUMKHOBeHUs. Jleto-2016
(FOM 18 October 2016) <http://fom.ru/SMI-i-internet/13021> accessed 17 December 2017.

37 Giles Keir, ‘Internet Use and Cyber Security in Russia’ (2013) Russian Analytic Digest 134, 2-4.

38 FOM (n 36).

39 Keir (n 37).


http://fom.ru/SMI-i-internet/13021

The increase in the popularity of RuNet coincided with a period of political
instability caused by mass unrest during the winter of 2011-2012. Street protests against
the results of the December 2011 parliamentary election were almost completely
ignored by television, but they were lively discussed on the Russian internet.*
Therefore, some researchers called RuNet an alternative for the Russian public sphere.*

However, the freedom of RuNet was challenged by Blacklist laws. The increased
threat of censorship was highlighted by a wide protest campaign®? initiated in 2012 by
such internet companies as Google and Yandex, the latter providing the most popular
search engine in Russia, preferred to Google by 62 percent of Russian internet users.*?
For example, Wikipedia placed on its main webpage a poster warning that internet
censorship would lead to a world without free knowledge.**

Despite interfering in the right to freedom of expression, it appears that Russia’s
approach does not contradict the international standard stated in Article 10 of ECHR.
This article allows restrictions as “(...) prescribed by law and necessary in a democratic
society, in the interests of national security, territorial integrity or public safety, for the
prevention of disorder or crime, for the protection of health or morals (...).
Furthermore, Blacklist laws, as stated by the Russian Constitutional Court,*® do not
contradict the Russian Constitution as far as they limit the dissemination of illegal
speech. According to part 4 of Article 29 of the Constitution, the advocacy of speech
inciting hatred on the basis of race, nationality, religion, language or social status is
prohibited. Furthermore, such speech is deemed as a type of extremist activity according
to Article 1 of Federal Law Ne 114-FZ of 2002 and criminalized if speech is
disseminated by mass media or via the internet according to Article 282 of Criminal
Code. Article 16 of Federal Law on Mass Media Ne 2124-1-FZ of 2015 stipulates that a
media outlet can be shut down by a court after receiving two warnings from
Roskomnadzor for publishing extremist speech.

As declared by Roskomnadzor, its activities in the sphere of RuNet are aimed at
facilitating free expression and, at the same time, protecting Russian internet users from

40 Alexei Makar’in and Leonid Polishchuk, ‘Civic Culture and Political Collective Action in Russia’
(2012) <https://www.hse.ru/data/2012/10/25/1245778460/Makar%?27in-Polishchuk%20paper.pdf>
accessed 4 December 2017.

41 Alexanyan and others (n 4); Nocetti (n 4).

42 Anna 3a6posckas, ‘Hoserii 3akon Yrpoxaer CeoGoanomy Muteprery’ (Google Russia Official Blog,
12 July 2012) <https://russia.googleblog.com/2012/07/blog-post.html?spref=bl> accessed 4 December
2017; Yandex, ‘O 3akonompoekre Ne 89417-6° (Yandex Official Blog, 10 July 2012)
<https://www.yandex.ru/blog/company/48073> accessed 4 December 2017.

4 Yandex is used by 62 percent of Russian internet users, and Google is used by 27.6 percent. See details
in Matthew Bodner, ‘Russia Presents new State-Owned Search Engine Called Sputnik’ (The Moscow
Times, 22 May 2014) <https://themoscowtimes.com/articles/russia-presents-new-state-owned-search-
engine-called-sputnik-35706> accessed 4 December 2017.

4 Nanuun Typosckuii, ‘Kak Yerpoen Pockomuanzop’ (Meduza.io 13 March 2013)
<https://meduza.io/feature/2015/03/13/kak-ustroen-roskomnadzor> accessed 7 December 2017.

4 Koncrurynuonnsii Cyn P®, onpenenenne no nemy N1759-O ot 17.07.2014 (Russian Constitutional
Court, Ruling N1759-0 in the case of Kharitonov).


https://russia.googleblog.com/2012/07/blog-post.html?spref=bl
https://www.yandex.ru/blog/company/48073
https://themoscowtimes.com/articles/russia-presents-new-state-owned-search-engine-called-sputnik-35706
https://themoscowtimes.com/articles/russia-presents-new-state-owned-search-engine-called-sputnik-35706
https://meduza.io/feature/2015/03/13/kak-ustroen-roskomnadzor

10

dangers connected to global cyberspace.*® Among the main dangers are the abuse of
freedom of the press and dissemination of violent extremist speech.*’

Roskomnadzor and online mass media monitoring: Novaya Gazeta case
One of the main tasks of Roskomnadzor is controlling the mass media, both printed and
published online. Roskomnadzor oversees that the media follow requirements
prescribed in mass media law and do not publish certain kinds of content.*® According
to Alexandr Zharov, the Head of Roskomnadzor, every week the agency checks
publications made by five thousand mass media outlets.*®

To monitor publications made online by mass media, Roskomnadzor utilizes a
special system developed by a private company named DataCenter. This system
identifies prohibited content by using a vocabulary of five million key words, phrases,
and images. When a threat is detected, the system informs an official. She then checks
the suspicious publications. The analytical center is situated in the Main Radio
Frequency Center, an enterprise founded and controlled by Roskomnadzor. The system
was adopted in December 2011 as an experiment in 19 Russian regions.* By the end of
2016, the scope of monitoring was extended to all Russian regions.>!

If Roskomnadzor concludes that a suspicious publication represents unlawful
speech, the agency sends a warning notification to the relevant publisher. The publisher
is expected to remove the identified content. In 2013, Roskomnadzor sent 23 warning
notifications for publications suspected in extremism.>? In 2014, the number of
notifications was 35,% in 2015—39,% and in 2016—11.>° Nevertheless, a publisher can
challenge a warning notification in court, and if their case is won, they may keep the
speech in question available on their website. Winning a suit also has another, practical
consequence: the invalidation of a warning notification. This is important because
receiving two uncontested warning notifications within twelve months means that
Roskomnadzor can lodge court proceedings in order to shut down a publisher’s

4 Roskomnadzor, ‘Public Report 2015’ 9 <http://rkn.gov.ru/docs/docP_1485.pdf> accessed 17 December
2017.

4" ibid 8.

48 Article 4 of Federal Law Ne 2124-1 On Mass Media sets out that mass media shall not publish certain
kinds of information.

49 FOnus Boponuna and Tatesna llanpuna, ‘Llensypa.net’ (Poccuiickas T'azema, 17 February 2016)
<https://rg.ru/2016/02/17/zharov-absoliutnaia-svoboda-predpolagaet-absoliutnuiu-otvetstvennost.html>
accessed 4 December 2017.

% Buranwuii [Tetpos, ‘KonTponbHas nara: untepaer-CMU GyieT MOHUTOPUTE CHIENUANTBHBIN anmapar’
(Poccuiickas I'azema, 11 November 2011) <http://www.rg.ru/2011/11/03/control.html-> accessed 4
December 2017.

51 Roskomnadzor, ‘Public Report 2016° 62 (Roskomnadzor’s Official Website, 18 April 2017)
<https://rkn.gov.ru/docs/doc_1646.pdf> accessed 17 December 2017.

52 Roskomnadzor, ‘Public Report 2013’ 65-66 (Roskomnadzor’s Official Website, 25 April 2014),
<https://rkn.gov.ru/docs/docP_1154.pdf> accessed 17 December 2017.

53 Roskomnadzor, ‘Public Report 2014’ 22 (Roskomnadzor’s Official Website, 23 April 2015)
<https://rkn.gov.ru/docs/doc_1240.pdf> accessed 17 December 2017.

%4 Roskomnadzor (n 46) 56.

% ibid 58.


http://rkn.gov.ru/docs/docP_1485.pdf
https://rg.ru/2016/02/17/zharov-absoliutnaia-svoboda-predpolagaet-absoliutnuiu-otvetstvennost.html
http://www.rg.ru/2011/11/03/control.html
https://rkn.gov.ru/docs/doc_1646.pdf
https://rkn.gov.ru/docs/docP_1154.pdf
https://rkn.gov.ru/docs/doc_1240.pdf

11

business.®® In 2015, at least two online mass media companies were closed by the
Supreme Court in such a manner.®’

On 9 September 2014, Novaya Gazeta, one of the main mass media companies in
opposition to the Russian government, published an article on its website,
novayagazeta.ru, entitled If We Are Not the West, Then Who Are We?°® This article
criticizes a view expressed by some Russian officials that Russians should not adopt
Western values, but rather should follow their own national traditions. The article
compared this official position with ideas expressed by Adolf Hitler in Mein Kampf.
The author, lulia Latynina, known in Russia for severe criticism of the Kremlin, argued
that Russian culture became development-oriented and began fulfilling its potential only
after becoming the part of European cultural traditions. Without importing Western
values, Russia would have stayed a retrograde, Asian-like state. Without being brought
up in accordance with European culture, millions Russian emigrates would not have
been able to adopt so easily in the West. If Russians had not felt close to Europeans,
Russians would have rather moved to China, something only a few have done. Yet, the
dependence of Russian culture on other cultural traditions does not make Russians
deficient in comparison with other peoples. The development of mixed nations in
cultural terms is a norm. The article concluded that there is no ‘pure Russian nation’.
Furthermore, a ‘pure’ nation that had developed limited to its own cultural elements
could hardly be found anywhere.>®

On 10 October 2014, Roskomnadzor sent a warning notification to Novaya
Gazeta. Roskomnadzor informed that Latynina’s article contained several sentences
using unlawful extremist speech. The agency also warned that the publisher was
responsible for the breach of Law Ne 2124-1 of 2015 on Mass Media and Law Ne 114-
FZ of 2002 on Counteraction against Extremist Activity.%

The first set of specified sentences was the only one in the article that contained
words ‘Hitler’, ‘Mein Kampf’, and ‘fascism’. The author wrote half a year after a mass
protest in Kiev, the capital of the Ukraine that,

Russian officials, members of the Russian Parliament, discovered the existence of a
special “Russian culture” that resists the spiritual impoverishment of Europe. However,
they have found nothing new. Hitler, in Mein Kampf, already opposed strict Nordic
culture to present depravity and spiritual impoverishment. This is an ordinary trick used

%6 This procedure is provided for by Article 16 of the Law on Mass Media.

57 First, Chinovnic.ru was closed following the judgment of the Supreme Court Ne AKTIM15-1021 of 13
October 2015; second, 66.ru was closed following the judgment of the Supreme Court Ne AKITN15-1022
of 20 October 2015.

% The English translation of this article under the title ‘If Russia isn’t the West, then what is she?’ is
available at< http://euromaidanpress.com/2014/10/13/if-russia-isnt-the-west-then-what-is-she-full-text-
of-article-accused-of-extremism-and-censored-in-russia/> accessed 17 December 2017.

% TOnus Jlateiuna, ‘Ecian Mbl He 3anaj, To kto Mbi?” (Novaya Gazeta, 9 September 2014)
<http://www.novayagazeta.ru/arts/65180.html> accessed 17 December 2017.

60 Taranckmuii paiioHHEIH cyq ropoga Mockssl, Pemenne mo geny Ne 2- 4369/2014 ot 22.01.2015, 2
(Roskomnadzor v Novaya Gazeta [2015] Tagansky Raionnyi Sud goroda Moskvy).


http://euromaidanpress.com/2014/10/13/if-russia-isnt-the-west-then-what-is-she-full-text-of-article-accused-of-extremism-and-censored-in-russia/
http://euromaidanpress.com/2014/10/13/if-russia-isnt-the-west-then-what-is-she-full-text-of-article-accused-of-extremism-and-censored-in-russia/
http://www.novayagazeta.ru/arts/65180.html

12

by fascism: under the pretense of liberation of the nation from “alien culture,” to free the
nation from any culture at all and to immerse it in the days and habits of barbarism.5!

The second set contained a claim that

[O]nly three contemporary developed nations—Jews, Chinese, and Indians—could claim
their own way of cultural formation during thousands of years. While all others—a graft,
crossbreed, mudblood.®2

Novaya Gazeta concealed notified sentences on its website with black covers,
over which were written ‘Censorship. Concealed following Roskomnadzor’s
requirement before a final court judgment’. Then, Novaya Gazeta challenged the
notification before courts, but eventually lost the case on 4 August 2015.%% The court
disagreed with the applicant’s argument that the warning notification was unlawful
because it was based on the incorrect assessment of the speech in question. An expert
assessment submitted by Novaya Gazeta had concluded that neither the notified
sentences nor the article contained unlawful speech. Yet, the court preferred another
assessment that favored Roskomnadzor. It was made by an independent expert who had
confirmed that the notified sentences did exhibit extremist speech.®

Nevertheless, the article is still accessible on Novaya Gazeta’s website. Although
the black covers are still in place, they hide approximately eight percent of the whole
text and do not change the meaning of the article.

From the perspective of Balkin’s theory, the case of Novaya Gazeta represents an
example of an old-school regulation practice in which Roskomnadzor interacted with a
publisher. The RuNet infrastructure was not used as a regulatory tool. Owners of the
physical layer—internet access and hosting service companies—did not cooperate with
the state agency. Rather, they were involved only as technical intermediaries which
carried Roskomnadzor’s warning notification to the publisher. The latter had an
opportunity to react to this notification by concealing the notified sentences. Thereby,
the publisher realized the goal of notification—the removal of unlawful speech by the
website owner. Moreover, this goal was achieved without undue over-blocking, because
the majority of the article in question was left accessible to the public. When readers
access the article, they are informed that some parts have been concealed at the
requirement of Roskomnadzor. If RuNet users want to know what content has been
covered up, they can find it in the court rulings published online.

Roskomnadzor and online speech blocking: Grani.Ru case

61 Roskomnadzor v Novaya Gazeta [2015] 3.

62 ibid 2.

8 On 2 January 2015, Novaya Gazeta lost proceedings in Tagansky District Court of Moscow; on 28
April 2015, it lost in appeal in Moscow City Court; on 4 August 2015, it lost in cassation in Moscow City
Court.

64 Roskomnadzor v Novaya Gazeta [2015] 6, 7.



13

In October 2012, Roskomnadzor was empowered to conduct a special list (henceforth
the Blacklist), which includes websites with certain illegal content: child pornography;
advocacy of drugs and suicide; and illegal gambling.%® The aim is to force website
owners to remove prohibited speech from listed websites or make it inaccessible to
RuNet users. However, if website owners do not react to Roskomnadzor’s notifications,
which is forwarded to them via relevant hosting providers, within three days,®
blacklisted speech is blocked by internet access providers. The latter are obliged to
install special software for that purpose and check updates to the Blacklist.%” By the end
of 2015, more than four thousand internet access providers received special
authorization from Roskomnadzor to get automatic access to a database with blacklisted
websites.®8

In 2015, 49 000 websites and web pages were included on the Blacklist. Of those,
31 000 were blocked. Nevertheless, 30 000 were removed from the list and unblocked
because the blacklisted content had been deleted.®® In 2016, the number of blacklisted
websites and web pages exceeded 88 500.° Of those, approximately 48 700 were
unblocked.™

Usually, instead of getting access to a blocked website or a page, a RuNet user
sees a notice saying that access to that particular web resource has been blocked
following state bodies’ requirements. "2

Alexandr Zharov, the Head of Roskomnadzor, has declared that there was no
intent to build a Chinese-like firewall or eradicate all kinds of illegal content. Only
certain types of content are targeted. Furthermore, he has recognized that the full
blocking of blacklisted content is impossible to achieve because of various ways to
circumvent blocking. Internet users who really want to access blacklisted content can
avail themselves of different technical tools, like VPN-services, anonymizer software,
and proxy servers. Consequently, Zharov has stressed that Roskomnadzor applies
Blacklist laws to minimize traffic to blacklisted websites and prevent the average
internet user from stumbling on prohibited speech when surfing on RuNet.”® Zharov has

8 Russian Government, Regulations on Roskomnadzor, para 5.1.7, adopted by Order N 228 of 16 March
2009 and amended by Order N 1100 of 26 October 2012.

% Federal Law Ne 398-FZ On Amending the Federal Law on Information, Information Technologies and
on the Protection of Information, 28 December of 2013, Article 15.1.7.

7 Roskomnadzor, Order 01.11.2012, Temporary Regulations on Performing the State Function on
Creating, Framing and Operating the Unified Automatic Information System ‘Single Register of Domain
Names, URL addresses and IP Addresses Which Identify Internet Websites with Information
Dissemination of Which Is Prohibited in Russia’, paras 46—48.

8 Roskomnadzor (n 46) 15.

% Roskomnadzor (n 46) 59.

0 Roskomnadzor (n 51) 64.

! ibid 65.

2 Typosckuii (n 44).

8Anactacual omunpina and Enusasera Bpeisranosa, ‘UnTepsrio — Anexcanap JKapos, Tiasa
Pockomuanzopa’ (Beoomocmu, 1 August 2014)
<http://www.vedomosti.ru/newspaper/articles/2014/08/01/zablokirovat-informaciyu-v-internete-
navsegda-nevozmozhno> accessed 4 December 2017.


http://www.vedomosti.ru/newspaper/articles/2014/08/01/zablokirovat-informaciyu-v-internete-navsegda-nevozmozhno
http://www.vedomosti.ru/newspaper/articles/2014/08/01/zablokirovat-informaciyu-v-internete-navsegda-nevozmozhno

14

also acknowledged™ that after being blocked, a website may receive additional attention
because of an outcry in Russian mass media and the blogosphere. According to his
estimation, such additional attention declines after seven to ten days because of the
following two factors. On the one hand, media coverage is shrinking, and, on the other
hand, more and more websites on which blacklisted content has been replicated are
being included on the list. As a result, the audience of a blocked website becomes
smaller in size than it was when the website was initially blocked. After a month, as
Zharov claims, only 10 percent of the audience persists in trying to circumvent
blocking.”™ Thus, if these figures are correct, it may be concluded that the practice of
blacklisting makes prohibited content inaccessible to 90 percent of RuNet users.

According to Roskomnadzor, when the blocking procedure was introduced, the
agency did not specifically check whether a certain listed website had been blocked by a
certain access provider. Omissions were detected during regular routine inspections.
Then, special officials were engaged to verify whether a blacklisted website could be
accessed via the connection offered by a certain access provider. Yet, this solution soon
became inefficient because the number of blacklisted websites to be checked reached
100 000. Roskomnadzor decided to solve this problem by creating a technical tool. The
agency connected its own system, ‘Pesusop’ (‘Controller’ in English) to providers’
networks. This system employs ten thousand robots send more than 120 000 000
requests in an hour to blacklisted websites. If a request has been forwarded by a
provider to a blacklisted website, the system signals to an official who checks why the
website is not blocked.”

If an access provider has failed to block blacklisted websites, Roskomnadzor can
bring administrative proceedings before a court, and a provider can be fined.”” In 2015,
Roskomnadzor lodged 501 such proceedings and won 443 of them.”® One example of
when Roskomnadzor lost was in a case where a provider had fulfilled the blocking
requirement 24 days in a month. Yet, six days that same month, blocking had not taken
place. A court decided that such a breach was too insignificant to place liability on a
provider.”

Since 1 February 2014, Roskomnadzor’s blacklisting power has been enhanced by
Federal Law Ne 398-FZ of 2013. This law empowers Roskomnadzor to include on the
Blacklist websites containing calls for mass unrest, committing extremist activities or

4 Alexandr Zharov, Interview (Russia24, 11 March 2015)
<http://rkn.gov.ru/press/interview/news30896.htm> accessed 4 December 2017.

> 1bid.

6 Boponuna and [laapuna (n 49).

" The liability is set in part 3 of Article14.1 of the Code of Administrative Procedure. The ground of the
liability is the breach of license conditions. Sanctions include a warning or a fine in the amount of
30 000-40 000 rubles (approximately € 500). Yet, on 22 February 2017, the Code was amended by
Federal Law Ne 18-FZ. The law introduced a new article, 13.34, that provides for a new offence in case of
non-implementing Roskomnadzor’s requirement about blocking. Fines for internet access providers arose
to 50 000-100 000 rubles (approximately € 1000-2000).

8 Roskomnadzor (n 46) 61.

" ApGurpaxublii cyn Spocnasckoit obGmactu, pemenue no geiry Ne A82-12025/2016 or 28.10.2016
(Roskomnadzor v Yaroslavl’-GSM [2016] Arbitrazhnyi Sud Yaroslavskoi Oblasti).


http://rkn.gov.ru/press/interview/news30896.htm

15

participating in public meetings conducted in violation of the law. In such cases, the
Prosecutor General and her Deputies require Roskomnadzor to begin blacklisting. In
contrast to the blacklisting procedures introduced earlier, Roskomnadzor does not notify
website owners about blocking, but contacts access providers so that blacklisted content
is blocked immediately.

On 13 March 2014, Roskomnadzor, following a notice sent by the Prosecutor
General’s Office, required access providers to block the website of Grani.Ru, an
oppositional online mass media outlet. On the same day, the website www.grani.ru was
blocked. According to the notice, the website published calls to participate in unlawful
public meetings, which is attributed to extremist speech. The website published an
article®® about an initiative, ‘Strategy-6’. This initiative called for meetings every sixth
of the month to support people arrested for participating in mass protest actions held in
Moscow on 6 May 2012. Furthermore, the website contained photographs and video
files that showed how participants of meetings organized within that initiative did not
obey the police and brought public order. The Prosecutor General’s Office decided that
the article, and a considerable part of other content published on the website, justified
such activities. Therefore, the website was accused of promoting participation in
unlawful public meetings.8

Notably, unblocking is possible under one of the following conditions: first, if a
court has ruled that a decision on the inclusion of a website on the Blacklist is invalid;
and second, if a website owner has removed blacklisted content or made it
inaccessible.®? Grani.Ru decided to protect its content and consequently lodged court
proceedings, but eventually lost on 2 September 2014.28% Grani.Ru argued that neither
the Prosecutor General’s Office notice nor the blocking notification sent by
Roskomnadzor to internet access providers clarified what content became the reason of
blocking: whether it was the article, photo and video files, or some other content. As
claimed by Grani.Ru, the Prosecutor General’s Office should have specified which web
pages contained unlawful speech, and consequently, Roskomnadzor should have
ordered to block only those pages, but not the whole website. The court disagreed and
stated that the reason of blocking was the fact that a significant part of published
materials constituted unlawful speech. The speech in question acquired its unlawful
character mainly because of the publisher’s biased way of describing events. Readers
could receive the wrong impression that participating in the public meetings was not in

8 Grani.Ru, ‘Ha ManexHOI 3a1epskaHbl Y4aCTHUKH CXOJa B 3alIUTy «GooTHUKOB» (Grani.Ru, 6 March
2015) available outside the RuNet zone at <http://graniru.org/Politics/Russia/activism/m.226296.html>
accessed 4 December 2017.

81 Tarauckuii paloHHBIH cyja ropoga Mocksbl, Pemenne no nemy Ne 2-1343/2014 or 06.05.2015, 6
(Roskomnadzor v Grani.Ru [2015] Tagansky Raionnyi Sud goroda Moskvy).

82 Russian Government, Order N 1101 of 26 October 2012, Rules on Creating, Framing and Operating the
Unified Automatic Information System ‘Single Register of Domain Names, URL addresses and IP
Addresses Which Identify Internet Websites with Information Dissemination of Which Is Prohibited in
Russia’, para 14a).

8 On 6 May 2014, Grani.Ru lost proceedings in Tagansky District Court of Moscow; on 2 September
2014, Grani.Ru lost in appeal in Moscow City Court.


http://www.grani.ru/
http://graniru.org/Politics/Russia/activism/m.226296.html

16

breach of law. The court did not conduct its own investigation into whether or not the
speech represented unlawful extremist content. Instead, the court said that it ‘trusted’ a
conclusion made by an expert-prosecutor®* who must be competent in that issue.
Regarding blocking the whole website rather than a web page, the court ruled that Law
Ne 398-FZ allows Roskomnadzor to blacklist an ‘information resource’. The court
interpreted this definition as including both a website and a webpage. Therefore, the
court concluded that there was no legal obstacle to blocking the whole website.

As a result, the website of Grani.ru is still blocked. Not satisfied with such an
outcome, Grani.Ru brought a complaint before the European Court of Human Rights on
the grounds that the applicant’s right to freedom of expression had been violated.8®

Looking at the case of Grani.Ru through lenses of Balkin’s theory highlights stark
contrast to the Novaya Gazeta case. In the former case, the Russian government turned
to the RuNet infrastructure as a regulatory tool. Although the Blacklist technological
solution is aimed at the removal of content from blacklisted websites by their owners, as
well as the regulatory scheme in Novaya Gazeta case, the Blacklist regulatory scheme
takes into account that website owners may ignore their obligation to remove
blacklisted content. Therefore, the Blacklist scheme is not targeted at publishers, but
rather focused on making blacklisted speech inaccessible by RuNet infrastructure
owners without publishers’ consent. Moreover, if a website is included on the Blacklist
following a notice sent by the Prosecutor General’s Office, Law Ne 398-FZ does not
even require Roskomnadzor to contact a website owner about blocking. It is sufficient if
a blocking notification is forwarded to the publisher by his hosting provider. As a result,
in the case of Grani.Ru, the publisher was denied any active role. He was informed after
the website had already been blocked and could only challenge the blocking notification
post facto.

Thus, in comparison with old-school regulation practices, which presuppose the
involvement of publishers, the Blacklist regulatory scheme is an example of a new-
school regulation practice. This scheme circumvents website owners but still controls
content published by them. The inherent feature of the Blacklist regulatory scheme is
the co-optation of access providers—owners of the physical layer of the RuNet
infrastructure.

Although the cases of Novaya Gazeta and Grani.Ru are examples of practices
belonging to different regulatory schools, these cases can have almost the same
consequence for publishers’ freedom of expression. As stipulated in Article 16 of
Federal Law on Mass Media Ne 2124-1-FZ of 2015, the second warning notification

8 The expertise was made the day before the Prosecutor General’s Office issued the notice. The expert
was a prosecutor from the Department of Supervision of Compliance with Laws on Federal Security,
Interethnic Relations, Counteraction against Extremism and Terrorism. The expert’s conclusion was
approved by the head of the Department.

8 Roskomnadzor v Grani.Ru [2015] 5-7.

8 Application no. 12468/15 OO0 FLAVUS v. Russia, lodged 2 March 2015 and joined with four
applications in case OOO FLAVUS and the Others v. Russia. The case was pending during the time of
writing this article.



17

received within 12 months can lead to liquidating an online newspaper as an
organization. The liquidation occurs if a court adopts a relevant decision following a
claim lodged by Roskomnadzor. Such an outcome cannot be triggered by a blocking
notification. However, a blocking notification can lead to the shutting down of an online
newspaper as a source of information. Although, formally an online newspaper keeps its
license and can continue publishing, the blocking of the newspaper’s website makes
publishing impossible in practice, at least until a court decides that the blocking was
illegal. Consequently, even on the first attempt and without a previous court review,
Roskomnadzor can prevent the publisher from making its content available to the
public. Although consequences for publishers’ freedom of expression are dramatic,
publishers are not directly contacted by Roskomnadzor, nor do they have a chance to
prevent blocking.

Another threat to freedom of expression of online media publishers is that the
Blacklist regulatory scheme might become the main tool to regulate websites suspected
of publishing extremist speech. This may happen because the Prosecutor General’s
Office has two options to block online content. First, it can bring proceedings before a
court and claim a violation of Federal Law Ne 114-FZ of 2002 on Counteraction against
Extremist Activity. In such a case, extremist content can be blocked following a court
decision as a result of a court investigation and balancing the protection of freedom of
expression with the protection of public order. Second, the Prosecutor General’s Office
can send a notice to Roskomnadzor. In that case, allegedly extremist content will be
included on the Blacklist and blocked by access providers in a routine, automatic
manner. The first option requires much time and effort from the Prosecutor General’s
Office to achieve blocking. The second approach appears to be a much less demanding
practice, which may lead to the same result happening within a single day. Therefore,
prosecutors may be inclined to prefer this new-school regulation tool. Moreover, the
court in the case of Grani.Ru refused to assess the illegality of blacklisted content and
fully relied on the conclusion made by the Prosecutor General’s Office in its notice to
Roskomnadzor. Such limited court investigation conducted after blocking renders
online publications more vulnerable to unjustified suppression than if publications were
properly assessed during court proceedings held before blocking.

This can lead to drastic implications, not only for publishers’ free expression, but
also for RuNet users’ right to seek and receive information. RuNet users cannot access
the whole website. A notice on the screen informs visitors that the website in question
cannot be accessed because it has been placed on the Blacklist by Roskomnadzor. If the
website is searched for via Yandex, the web browser offers a link providing information
on the reason for blacklisting. Following this link will allow the user to see that the
website was blacklisted on 13 April 2014 in accordance with a decision of the
Prosecutor General’s Office. To get access to the blacklisted content, users could utilize
special software, which, even if free of charge, requires from them specific skills.
Another way to get knowledge on what speech triggered blocking could have been
reading of the relevant court judgements. However, in contrast to the case of Novaya



18

Gazeta, if users turn to the court rulings in the case of Grani.Ru, they will find no
citation of the blacklisted content. The rulings contain only general referrals to the
article and to other vaguely identified materials. Consequently, readers are not able to
form their own opinion. They only can, like the court, ‘trust’ that the conclusion made
by prosecutors was correct.

Roskomnadzor and database with suspicious websites: the case of Netoscope
Netoscope is the name of a private project started in 2012 in order to develop a platform
for technical collaboration among interested parties from the internet community.
According to information placed on the project’s website,8” Netoscope-partners are
domain name registrars accredited in the RuNet zone, and a few private companies from
the Russian internet industry, including Mail.Ru Group, Yandex, Rostelecom, Group-
IB, Kaspersky Lab, Technical Center ‘Internet,” and BI.ZONE. The project is organized
by a national domain name registry for the RuNet zone—the Coordination Center for
top-level domains RU/P®.88 As stated on the project’s website, the main goal of
Netoscope is to achieve security on the net by combating against malware, spam,
phishing, and botnets (networks of zombie computers). The main outcome is a database
with websites suspected of targeted activities and websites proved to be involved in
such activities. Every internet user has the opportunity to check whether a website is
listed in this database. Moreover, users can report that a website is suspicious by
pressing a special button on the project’s website. After receiving signals, the partners
of the project will decide whether or not this website qualifies for inclusion in the
database in accordance with criteria known only by the partners.

From 2012 to 2016, more than two million domain names were suspected of
unwanted activities and included in the database. In 2016, the number of suspicious
domain names was approximately 300 000. The majority of those, 86.3 percent, are
websites with malware.%

In spring 2014, Yandex started utilizing this database to exclude mentioned
websites from its search engine optimization. As a result, such websites appear closer to
the end of a search results list.®

On 19 April 2016, Roskomnadzor joined Netoscope.®® The private project thus
turned into a form of public-private partnership. An agreement on cooperation was
made between Roskomnadzor and the Coordination Center for top-level domain
RU/P®. The agreement represents a very basic, four-page document stating goals of
cooperating but lacking any details of it. According to the agreement, Roskomnadzor

87 The website of the project is available at <http://netoscope.ru/en/>.

8 Coordination Center, ‘Report on the Netoscope project 2016’
<http://netoscope.ru/upload/iblock/9¢c3/9¢34755b944f30a0187e55a6623a095d.pdf> accessed 4 December
2017.

8 Coordination Center (n 105).

% Director of the Coordination Center, ‘Report for 2014’
<https://cctld.ru/upload/files/dir_year_report_2014.pdf> accessed 4 December 2017.

% Director of the Coordination Center, ‘Report for 2016 12
<https://cctld.ru/upload/files/dir_year_report_2016> accessed 4 December 2017.


http://netoscope.ru/upload/iblock/9c3/9c34755b944f30a0187e55a6623a095d.pdf
https://cctld.ru/upload/files/dir_year_report_2014.pdf

19

collaborates with Netoscope partners in order to prevent the dissemination of unlawful
speech on the internet.2 One of the main targets is to find new ways to restrain the
dissemination.®® To achieve this, the partners can develop and implement any form of
cooperation.®* What forms can be created and how they are regulated, the agreement
does not clarify. Yet, the director of the Coordination Center for top-level domain
RU/P® said that websites included on the Blacklist would be added to the Netoscope
database, which would allow the partners to react more expeditiously to and combat
more efficiently against unlawful content.%

This development poses a new puzzle as to how the law could constrain
Roskomnadzor’s activities within Netoscope. In comparison with the Blacklist
regulatory scheme, where Roskomnadzor performs the functions of a state regulatory
body and must comply with the Blacklist laws, Roskomnadzor’s status in Netoscope is
obscure. Although the agreement says generally that the parties must follow all
requirements set in the Russian legislation, no clear, overarching legal framework is
designated. The yearly report for 2016 issued by the Coordination Center in June 2017
does not clarify the basis and conditions of the cooperation. Thus, the question of
whether Roskomnadzor will put in the database only websites included on the Blacklist
or non-blacklisted websites as well remains unanswered. It appears that the partner-
companies have empowered Roskomnadzor to include a website containing any
unwanted speech under the label ‘suspicious malware’ in the Netoscope database.

From this article’s theoretical standpoint, Netoscope is another example of a new-
school scheme that does not involve publishers, but allows Roskomnadzor to regulate
them indirectly. Balkin explains infrastructure owners' willingness to assist the
government in speech regulation in situations where they are not being obliged to do it
by law or directly threatened as taking an opportunity ‘to ensure an uncomplicated
business environment’.%® This explanation appears to be valid for the case of Russia as
well. The private partners of Netoscope may see this cooperation as the inclusion into a
group of companies which are close to the Kremlin and therefore receive business
preferences.®’

In comparison with the Blacklist regulatory tool, limited to co-opting internet
access providers—owners of the physical layer of the RuNet infrastructure, the
Netoscope regulatory scheme is more extensive. The Netoscope scheme is based on
cooperating with owners of all three infrastructural layers. In the physical layer,

92 Agreement of 19 April 2016 on cooperation between Roskomnadzor and the Coordination Center for
top-level domains RU/P®, part 1.1 <https://cctld.ru/files/news/rkn_agreement.pdf> accessed 17
December 2017.

% ibid 2.1.

% ibid 3.2.

% Director of the Coordination Center for top-level domain RU/P®, Andrei Vorobyov, is quoted in
‘Roskomnadzor is now taking part in Netoscope project’ (Coordination Center’s Official Website 19
April 2016) <https://cctld.ru/ru/press_center/news/news_detail.php?1D=9692> accessed 17 December
2017.

% Balkin (n 14) 2299.

% Pallin (n 3) 18.


https://cctld.ru/files/news/rkn_agreement.pdf

20

Roskomnadzor cooperates with Rostelecom, one of the key companies in the internet
broadband market with the share of 37 percent.® In the application layer,
Roskomnadzor cooperates with Mail.Ru Group, the owner of the most popular domestic
social media platform VKontakte; with Yandex, the most popular search engine in
Russia; and with Group-1B, Kaspersky Lab, BI.ZONE, developers of threat intelligence
and antivirus software. In the central protocol layer, Roskomnadzor cooperates with
Technical Center ‘Internet’, a key company in the Russian internet because it operates
the Main Registry of RuNet’s Domain Name System.*°

In contrast to the Blacklist regulatory scheme, which application is transparent
and prescribed by law, the Netoscope scheme represents an example of cooperation
framed under the shade of public-private partner agreements. This endangers free
expression because the project provides Roskomnadzor with another solution of how to
affect online speech by making unwanted content almost invisible or at least less
visible. Roskomnadzor can include in the Netoscope database a website with unwanted
content on grounds that are defined by the partners but not by the legislator. Then,
Yandex can place this website closer to the end of a search results list. Thereby, the
company conceals it from the public, who is usually expected to pay attention only to
the top of a list.

Thus, in the Netoscope scheme, the control of the RuNet infrastructure comes to
the fore as the primary regulatory tool, while law lags in the background.

There is no clear evidence confirming that Roskomnadzor has used the Netoscope
regulatory scheme to affect online speech. Yet both of the websites,
Www.novayagazeta.ru and www.grani.ru, are already mentioned in the database as
‘containing malware at some point in the past.” There is no clarification as to what kind
of malware is meant. Yet, it may be supposed that this label applies to anonymizer
software which enables an internet user to change his IP address in order to circumvent
blocking effective within RuNet. Roskomnadzor was empowered to block such
websites in July 2017 by Federal Law Ne 276-FZ. This rule entered into effect on 1
November 2017.1% Before this date, an anonymizer-website can appear on the Blacklist
only on the ground of a court ruling. By the beginning of 2017, at least twenty courts
situated in different parts of Russia®®? issued similarly that anonymizer software must be
blocked because it allows internet users to access websites containing illegal extremist
speech. These judgments were adopted in a routine manner and almost without
investigation. Local prosecutors, after revising whether illegal extremist materials

% Freedom House, ‘Freedom on the Net 2016’ Part ‘ICT Market’ (Freedom House)
<https://freedomhouse.org/report/freedom-net/2016/russia> accessed 4 December 2017.

9 The company is owned by the Coordination Center for top-level domains RU/P®.

100 Federal Law Ne 276-FZ of 19 July 2017 On Amendments to Federal Law on Information, Information
Technologies and on the Protection of Information.

101 This practice was adopted, for example, by Kalininskii District Court of Ufa, Republic of
Bashkortastan (four judgments adopted on 18 October 2016); Sarapulskii District Court, Udmurtskaia
Republic (five judgments adopted on 10 May 2016); Alsheevskii District Court, Republic of
Bashkortastan (10 judgments adopted on 21 September 2016); Court of Anapa, Krasnodarskii Krai (ten
judgments adopted on 25 February2016).


https://freedomhouse.org/report/freedom-net/2016/russia

21

enlisted by the Ministry of Justice!® are accessible through using a number of
anonymizer-websites, lodged proceedings as a package of suits against these websites.
Then, a court issued a package of similar judgments, which ordered Roskomnadzor to
include these anonymizer-websites on the Blacklist.

For example, in April 2015, a popular anonymizer, NoBlock, was placed on the
Blacklist and blocked following a court judgment.®® The owners of NoBlock reacted by
changing the name to NoBlockMe and moving the content from the blocked website,
noblock.ru, to a new website, noblockme.ru.'®* However, in August 2016, noblockme.ru
was required to be blocked by a court again.’® In another example, the most popular
Russian anonymizer, Cameleon, was added to the Blacklist following a court judgment
in July 2016.1% It affected more than two million internet users who visited cameleo.ru
monthly.2’

In fact, all three of the above-mentioned anonymizer-websites are contained in the
Netoscope database as websites on which malware was detected at some point in the
past.1%®

Since the partners of the project can include websites in the database on their own
initiative, Roskomnadzor possesses the same power. Consequently, the agency could
add a website in the database because of anonymizer software even before it was
empowered by Federal Law Ne 276-FZ of 2017 to add such a website to the Blacklist.
Moreover, it appears that Roskomnadzor’s power to affect online speech by the
Netoscope scheme has never been limited to websites with anonymizer software. The
partnership agreement can allow the agency to label as ‘malware’ any content that
Roskomnadzor assesses harmful.

Supposing that Roskomnadzor, because of anonymizer software or because of any
other ‘malware’ of the agency’s own choice, changed the status of novayagazeta.ru
from containing malware in the past to containing malware at present, what implications
for freedom of expression of online media publishers can this bring? The main threat is

192 The special list of websites with illegal extremist content was introduced by Article 13 of Federal Law
Ne 114-FZ On Combating Extremist activities of 2002. The list is formed according to court judgments
that certain online materials represent illegal extremist speech and operated the Ministry of Justice. The
list is available at <http://minjust.ru/ru/extremist-materials/>

108 Ananckuii ropojckoii ¢y KpacHonapckoro kpas, perenue o geay Ne 2-1303/2015 or 13.04.2015
(Anapa Prosecutor’s Office [2015] Anapskii Gorodskoi Sud Krasnodarskogo Kraia).

104 Bnagumup 3b1k0B, ‘PocKOMHAA30p BHEC B UEpHBII COMCOK KpYNHEHIIUIA poccuiickuii anoHuMaiizep’
(HM36ecmus, 26 July 2016) <http://izvestia.ru/news/623836> accessed 4 December 2017.

105 Kuposckuii paiionnsiii cyn ropojga Caparosa CapaToBckod oOnactu, pemienue 1o jeny Ne 2-
7756/2016 ot 08.08.2016 (Saratov Prosecutor’s Office [2016] Kirovskii Raionnyi Sud goroda Saratov
Saratovskoi Oblasti).

106 | have concluded that the blocking of camaleo.ru (a website on which the anonymizer in question was
placed) was done according to one of five judgments adopted by Sarapulskii District Court, Udmurtskaia
Republic on 10 May 2016. Which of these judgements is the relevant one is hard to say because all of
them are written in a similar manner and in each of them the name of an anonymizer-website to be
blocked was removed from the text.

197 3pikos (n 104).

108 1 did the checking on 6 February 2017. Cameleo.ru is also mentioned as a website disseminating spam
at some point in the past.


http://izvestia.ru/news/623836

22

the utilizing of the database by Yandex to exclude websites from its search engine
optimization. It could be expected that the company would put the website closer to the
end of the list of search results and, therefore, will effectively prevent it from attracting
attention. Thus, the publisher would still publish, but readers would not, with all
likelihood, read its publications. Moreover, in contrast to situations like in the cases of
Novaya Gazeta and Grani.Ru, the publisher may never know that its speech has been
regulated, but the publisher still has to bear the consequences of regulation. Although an
online newspaper will not be closed as a source of information, as in the case of
applying the Blacklist tool, the publisher’s ability to forward its content to readers will
be negatively affected. In these circumstances, it becomes especially important who
assesses content as unlawful. In the case of Novaya Gazeta, the conclusion on unlawful
character of the published content was made by an independent expert. In the case of
Grani.Ru, a similar conclusion was made by an expert, although unlikely independent
due to his post at the Prosecutor General’s Office. In contrast to these cases, in the case
of Netoscope, such a conclusion can be made by Roskomnadzor itself. Thus, online
media publishers may more easily become victims of the agency’s abuse. In spite of
these drastic implications for publishers’ freedom of expression, nontransparent
mechanisms of regulation within Netoscope leave unclear the issue of how publishers
can challenge them. Therefore, this scheme is potentially more dangerous for freedom
of expression than the Blacklist scheme, because publishers are left unprotected.

Applying the Netoscope regulatory scheme can lead to drastic implications not
only for publishers’ free expression, but also for RuNet users’ right to seek and receive
information. In this case, content is not blocked but placed far from RuNet users’ eyes
by Yandex. Users are not aware of this. They only see the result formed with help of
technological tools working invisibly. Yandex may argue that a private company should
not inform its consumers as to what algorithms it uses to create search results lists. Yet,
since Roskomnadzor joined the project and received power to affect search results, this
argument should be re-evaluated, if not rejected.

CONCLUSION
The case study analysis proves the main argument of this article that the Russian
government has changed regulatory practices by turning from direct, old-school speech
regulation to indirect, new-school regulation. Indeed, the case of Novaya Gazeta and
especially the case of Netoscope show that the government realized this indirect
regulation by co-opting owners of the RuNet infrastructure.

The exposition of ideas expressed in the previous internet infrastructure-centric
research in the new, Russian context enables this article to offer three theoretical
contributions. First, the article has demonstrated that the internet infrastructure-centric
framework can apply to study online speech regulation across multiple jurisdictions.
Second, the case of Netoscope shows that the idea of cooperative regulation should be
expanded from regulation by cooperating with a certain owner of one infrastructural
layer to regulation by multi-partnership cooperating among owners of all infrastructural



23

layers. Third, the case of Netoscope shows that the main criticism to the theory of new
school of speech regulation is invalid in the Russian context. This criticism emphasizes
that a new state power received through co-opting/cooperating with internet
infrastructure owners can be counteracted by online speech platform providers, for
example Google or Facebook, who have started to report governments’ requests to
remove content.!® Even if such reports include all requests received and provide with
true information, it is unlikely that this counteraction measure can be efficient in Russia.
On the Russian internet market, the popularity of Google and Facebook is less than of
Yandex and VKontakte, domestic providers. At the same time, both Yandex and
VKontakte, the latter through its owner Mail.Ru Group, cooperate with the Russian
government in the Netoscope project. Therefore, even if these providers reveal the
Russian government’s requests to remove speech, their information can hardly be
reliable.

In these conditions, insights introduced by the internet infrastructure-centric
theories appear extraordinarily powerful and pessimistic for the freedom of expression
in RuNet. The study shows that both mass media’s right to freedom of expression and
users’ right to seek and receive information have been endangered by the move to
regulating in assistance with RuNet infrastructure owners. Yet, although the internet
infrastructure-centric framework serves as an efficient intellectual tool to reveal new
threats to online free expression, this framework appears underdeveloped from a
normative perspective. Therefore, solutions on how to safeguard online free expression
from internet infrastructure-based censorship might be suggested by other theories.
Moreover, these solutions might be found by conducting empirical research. For
instance, it should be explored how Russian media professionals have reacted to the
regulation by co-opted infrastructure owners.

199 Nunziato (n 35).



