
30

© Media Watch 8 (1) 30-43, 2017
ISSN 0976-0911 e-ISSN 2249-8818
DOI: 10.15655/mw/2017/v8i1/41275

Whither Objective Journalism in Digital Age:
Malaysia's Mainstream versus Alternative Media

WONG KOK KEONG
Berjaya School of Communication & Media Arts, Malaysia

In this digital age of online news, objective journalism is increasingly treated
as unnecessary, if not obsolete. In the liberal West, news portals can offer
different views to counter the political economic status quo proffered by
traditional hyper-commercial corporate media. In more authoritarian Asian
countries like Malaysia, "alternative" news portals are assumed to provide
opposition political parties with favourable coverage to balance whatever bias
the traditional, mainstream print and electronic media might have displayed
towards the ruling political party. As a result, Malaysia's ruling political party,
including many from the critical mass, has claimed that Malaysia's "mainstream"
and "alternative" media, collectively, have attained the democratic principle of
offering diverse, balanced and fair news coverage. This has strengthened the
view that there is no need for objective journalism-as in providing fair and
balanced news coverage. To what extent then are Malaysia's "mainstream" print
media biased towards the ruling political party and to what extent Malaysia's
"alternative" news portals biased towards the opposition party?  Has the digital
age finally rendered objective journalism obsolete, at least in Malaysia? These
are key questions examined in a study that content analysed the coverage of
Malaysia's general elections in 2013 performed by three "mainstream"
newspapers and three "alternative" news portals based in Malaysia. The results
show that even though partisan journalism continues to dominate, especially
the "mainstream" newspapers, objective journalism is far from being
abandoned. It is rendered unnecessary only by being politicized by the ruling
political regime.

Keywords: Objective journalism, partisan journalism, mainstream, news media, news
portals, election coverage, Malaysia, Barisan Nasional, Pakatan Rakyat

Ever since the rise of online news, now enhanced by social media, it has often been promoted
and perceived as an alternative to news provided by traditional print and broadcast
media1. In several western democracies such as the United States, online news is considered
an alternative to the hyper-commercial traditional media whose fundamental mission has
increasingly come to serve corporate need for large advertising revenue and market share
above public need for socially meaningful and useful information (McChesney, 2004).
Certainly, the idea that what is meaningful or useful to one may not be to another has made
it convenient for corporate media to focus on the bottom line. In more authoritarian
societies, news portals that have emerged are often considered as an alternative to
traditional media that largely serves, directly or indirectly, as a mouthpiece for the ruling

Correspondence to: Wong Kok Keong, Head of Berjaya School of Communication & Media
Arts, Faculty of Liberal Arts, Berjaya University College of Hospitality, Level 11 West, Berjaya
Times Square, 55100 Kuala Lumpur, Malaysia. E-mail: wong.kokkeong@berjaya.edu.my



31

Media Watch 8 (1)

political regime. Malaysia is one such example where the traditional print and broadcast
media are considered “mainstream” for being supportive of the ruling regime while news
portals are “alternative” for being friendly to parties that oppose the ruling political party.
Such a development has even led some to argue that the rise of online news has promoted
wider freedom and democracy. The more favourable coverage given by the alternative
media to opposition parties is accepted as a balance to traditional media’s biased towards
the ruling regime. There is no necessity for any single media organisation to strive for
balanced and fair coverage for itself.  Along with that is a further rejection of objective
journalism—in terms of balanced and fair coverage—as unnecessary or irrelevant.

The long simmering debate on objective journalism has escalated and intensified
ever since the advent of the Internet and growing popularity of online news portals, blogs
and social media. Critics (Overholser, 2004) have sharpened their calls to put an end, once
and for all, to any pretence to objective journalism as the newer media have made available
ever more diverse views, thereby ensuring democracy will be maintained if not flourish
further. Proponents (Berry, 2005) who have long held that objectivity is a principle journalists
need to strive for as a mark of their professionalism consider the wider and more ready
availability of diverse viewpoints aided by the rise of the Internet as an added reason for
journalists to work harder to practice and champion their principle of professionalism
rather than retreat from it. The facts of the matter must be even more clearly demarcated
from a plethora of opinions lest the digital age of information descends into a mere
cacophony of views unsupported by or uninterested in facts. The debate used to draw more
interest and passion from more democratic societies with more institutional support for
press freedom, like those in the West. But, in more recent years, it has also attracted people
in more authoritarian societies where some—for example, in Malaysia - are championing
the idea that diversity of viewpoints, thus representations, has been made readily available
thanks to the Internet.

But are traditional media a mouthpiece of the ruling political party and news portals
a propagandist for the opposition party so that the politically biased journalism of both
media platforms, taken together, have come to offer a balanced diversity of political
viewpoints that finally renders objective journalism unnecessary or obsolete? This would
be examined through a content analysis of the coverage of Malaysia’s 13th general election
on 5 May 2013 by three traditional Malaysian newspapers: New Straits Times (NST), The
Star, and The Sun and three Malaysian news portals: Malaysiakini (MKINI), The Malaysian
Insider (TMI) and Free Malaysia Today (FMT). It is important to review first the political
economy of Malaysian media and the past few general elections in the country to establish
the context for the research.

Malaysia’s Political Economy and Mainstream Media

A British colony until 1957, Malaysia, which is located in Southeast Asia, is a formal
democracy in the sense that while Article 10 of its Constitution allows for freedom of
expression, this freedom is tempered or restrained by several national considerations
premised especially on maintaining peace and harmony among three of the major racial
and religious groups: the Bumiputeras comprising Malays and native populations of East
Malaysia of Sabah and Sarawak (making up of  about 67 per cent of Malaysia’s population
of about 30 million) with Malays as Muslims by birth; the Chinese (about 25 per cent of the
population), many of whom are Buddhists; and Indians (about 7 per cent), many of whom
are Hindus; and others (about 1 per cent). The coalition party of Barisan Nasional (BN or
the National Front), which largely comprises three major race-based parties of the United



32

Malays National Organisation (Umno), the Malaysian Chinese Association (MCA) and the
Malaysian Indian Congress (MIC), has controlled the government since the country’s
independence. Only beginning at the turn of this century that it has faced a determined
challenge from the coalition party of Pakatan Rakyat (PR or the People’s Alliance), which
comprises three political parties: the multi-race based Parti Keadilan Rakyat (PKR or
People’s Justice Party), the largely Chinese Democratic Action Party (DAP) that aspires for
a Malaysia not based on race and religion but on justice, freedom, accountability and
good governance; and the Malay led Islamic party of PAS (the Pan-Malaysia Islamic Party).
Before the 13th general election in May 2013, Barisan Nasional (BN) had won at least two-
thirds of the seats in Parliament in all but two of the elections: in 1969 and 2008. The
outcome of the 2008 election was the real shocker for the BN because, for the first time,
they also lost political control of five of the 13 states in the Malaysian federation.  This
was the year that PR gained significant political ground to present a serious challenge to
BN control and hegemony. Constitutional changes can be enacted only when supported by
at least two-thirds of the members of Parliament (or 148 members out of the current total
of 222 members).

The emergence of PR can be traced to the shock sacking of Anwar Ibrahim in 1998,
by then Prime Minister Mahathir Mohamad, as Deputy Prime Minister of Malaysia.
Mahathir publicly accused Anwar of sodomy thereby raising questions about his Islamic
faith and dismissing him as unfit to succeed him as prime minister.  Many, however,
believed the reasons were differences Anwar had with Mahathir in the handling of the
1997 Asian Financial Crisis. Immediately following his sacking, Anwar and his supporters
initiated the “reformasi” (reformation) movement that aimed to get rid of corruption,
cronyism and nepotism of which the Mahathir-led BN government was accused. Anwar’s
charisma and his skills at making fiery public speeches quickly won him large support
from the masses in and around the capital city of Kuala Lumpur.  Just as mass support
began to galvanize for him, Anwar was Gestapo-like arrested in September 1998 and charged
with corruption for allegedly interfering with police investigations into allegations of
sodomy made against him.  While in custody, he was beaten up by the Inspector General of
Police. Among the injuries Anwar suffered was a black eye. When Prime Minister Mahathir
cavalierly responded by saying Anwar could have inflicted it on himself to gain public
sympathy, it further incensed Anwar’s supporters who intensified their call for “reformasi”.
It was in this condition that a new political party emerged, Parti Keadilan Nasional (PKN or
National Justice Party).

After Anwar was tried, found guilty of corruption as well as sodomy, and jailed,
Prime Minister Mahathir called for a general election in 1999. PKN (then headed by Anwar’s
dentist wife) joined DAP, PAS, and Parti Rakyat Malaysia (PRM or Malaysian People’s
Party) to form Barisan Alternatif (BA or the Alternative Front) to take on BN. But several PKN
leaders were arrested just prior to the election campaign resulting in PKN winning only
five parliamentary seats while PAS won 27 seats and DAP, 10. In 2002, PKN merged with
PRM and became known as PKR. The following year, PKR, DAP and PAS teamed up to become
the coalition party known as PR. This was in time for the 2004 general elections. By then,
Abdullah Badawi had taken over from Mahathir as prime minister and secured a major
mandate for his BN while PR fared worse than in the 1999 election, managing to win only
20 seats. Shortly after the elections, the Federal court (the highest court in Malaysia)
overturned the lower courts’ conviction of Anwar for sodomy. By then, he was also released
from jail having served his sentence for corruption. However, according to the law, he was
ineligible to contest in the 2008 election. Even so, PR would score unprecedented victory at
the 2008 election with many analysts citing Anwar’s leadership role as a major reason.

Journalism in Digital Age: Keong



33

Media Watch 8 (1)

According to Malaysian law, the incumbent government must call for a general election
every five years. Najib Razak, who succeeded Abdullah Badawi as prime minister in 2009,
apparently had some difficulties deciding on the date to dissolve parliament to pave the
way for the next election. Speculation on the election date was rife for about a year before
he dissolved Parliament on 3 April 2013. By then, Anwar was eligible, again, to contest in
it, and his continuing leadership in PR had helped the coalition of PKR, DAP and PAS not
only to stay together but also to believe in the possibility of taking over Putrajaya or the
federal government located there.

A major reason for the long-standing political dominance of BN is that it has heavily
owned and/or influenced the country’s traditional print and broadcast media. Indeed,
many have long pointed out that BN’s strengths that gave them victory in election after
election could be summarized into three Ms—they had more money than the opposition
for their political campaigns, a much more established election machinery especially in
the rural areas, and they owned or controlled the traditional print and broadcast media.
The ideology of “developmentalism” of growing the economy following BN’s blueprint,
especially during the time of Mahathir as prime minister (1981–2003), also contributed to
BN’s electoral victories (Loh & Khoo, 2002).  As much as it was promoted by the mainstream
media, it was BN’s major rationale for controlling them. This gave rise to the ideology of
developmental journalism whereby media are to partner with the government to maintain
stability and peace among the Malays, Chinese and Indians so as to grow and develop the
economy (Wong, 2004a).

The watershed event of May 13, 1969 also had been similarly manipulated by the
BN.  That year saw the worst race riot ever between Malays and Chinese in Malaysia’s
history that ended up with 200 plus people killed. It was confined to the Kuala Lumpur area
following the 1969 general election that witnessed, up until then, the most serious challenge
to the BN (then known as the Alliance Party). The opposition parties of PAS, DAP and
Gerakan (which later joined BN in 1973) succeeded in denying the Alliance its two-thirds
majority control of Parliament as well as winning four states in the federation. A major
election campaign strategy of the largely Chinese-based DAP and Gerakan was to attack
the special privileges of the Bumiputera. Their victory celebrations in the streets of Kuala
Lumpur presumably further upset the Malays, triggering bloody riots. A major response by
the Alliance government was to limit press freedom and independence further by tightening
media laws. The Alliance which became BN in the 1970s would frequently use the idea of
preventing another May 13 race rioting to justify their media restriction. Any kind of
discourse on race became too sensitive for public discussion, feeding into a culture of
self-censorship in the papers, and consolidating BN’s hegemony based on its political
framework for the three races to be represented by its respective parties within its coalition.
Anything else is deemed unworkable or a possible challenge to the Constitutional
agreements among the three races before Malaysia’s independence.

The three traditional newspapers chosen for this study are all known for their
developmental journalism and support for the BN. NST (New Straits Times), the oldest
newspaper in the country that first began in Singapore as The Straits Times, has been
owned by companies that are an investment arm of Umno or known for their staunch
support for Umno (the latest company being Media Prima). The Star is owned by the MCA;
and The Sun is owned by a Malaysian Chinese Vincent Tan who is believed by many as BN
friendly. However, The Sun has demonstrated in recent years to be more objective in news
coverage than the other two mainstream papers (Wong, 2004b; Wong, 2004c). Opposition
parties are allowed to make available their weekly or monthly publications (but not radio
or TV stations). The BN government considers these publications as newspapers to justify



34

its democratic claim that other viewpoints (including those that challenge their views) are
allowed to be made available.  But these publications are actually internal organs of the
opposition parties distributed to party members and cannot be sold at newsstands to the
public, unlike NST, The Star and The Sun.

BN’s heavy influence on traditional media is also manifested in other ways. There
is, to begin with, a slew of media/communication laws, chief among them the Printing
Presses and Publications Act (PPPA), Sedition Act, Official Secrets Act (OSA), and the Internal
Security Act (ISA) that was around since before independence in 1957 until 2012 when it
was replaced with the Securities Offences and Special Measures Act (SOSMA).  Critics
charged that a main problem has been the selective application of the laws to criminalize
speech or information critical of the BN.  Under the PPPA, for example, a newspaper or
magazine must obtain a licensing permit from the Home Ministry to publish. The license
must also be renewed yearly until 2012 when the annual renewal was not mandatory
unless the Ministry requests it. Publications found critical of the BN government could
have their license suspended or revoked. The Star’s license was suspended in 1987 during
the time of OperasI Lalang under PM Mahathir that also saw 106 people who were mainly
from the opposition parties and NGOs arrested under the ISA and jailed without trial.

In addition to the laws, news editors are known for being summoned by BN authorities
to explain reports the latter is unhappy with or to remind them of what angle or emphasis
coverage of governmental issues should take. Furthermore, editorial leadership changes
in newspapers (e.g., NST and The Star) are directly determined by leadership changes in the
parties of the coalition BN (like Umno and MCA), thereby ensuring political leaders and
their parties receive at least a deferential coverage without having to summon editors to
account for their coverage or remind them of their politically supportive role.

Rise of Alternative Media

The advent of the Internet has witnessed some changes to the media landscape but not BN’s
overall view of media’s role. In the mid 1990s, PM Mahathir embraced the new information
and communications technology (ICT) for his economic transformation of Malaysia into
the K-economy through his grand Multimedia Super Corridor (MSC) Program that aimed to
attract world-class technology companies while grooming the local ICT industry.  In
attempting to attract major industry leaders (like Bill Gates of Microsoft) for MSC’s advisory
board, Mahathir assured that the Malaysian government would not censor the Internet. Up
until 2013, the BN government had, by and large, kept that promise on news and views
critical of the BN although some of the older laws (like ISA and now SOSMA, OSA) and newer
laws under the Communication and Multimedia Act (1998) still apply (e.g., online content
should not be obscene, false, menacing or offensive in character with intent to abuse,
threaten or harass any person).

The first Malaysian online news portal was created in November 1999 by Steven
Gan and Premesh Chandran—both of whom had experience working for newspapers in
Malaysia and were unhappy with government restrictions and self-censorship of the editors.
Called Malaysiakini (MKINI), the portal claims to be politically independent and adopts
an editorial policy that supports justice, human rights, democracy, freedom of speech and
good governance. But it had been the target of criticism from members of the coalition
parties of BN and investigation by the police on a few occasions. In 2003, it was raided by
the Malaysian police, who carted away four servers and 15 personal computers from its
office; they were not returned. The raid came about after Umno youth accused MKINI of

Journalism in Digital Age: Keong



35

Media Watch 8 (1)

sedition for running on its webpage a letter written by a MKINI reader who questioned the
special rights enjoyed by the Bumiputera (which mainly included the Malays), rights
enshrined in the Malaysian Constitution. Early in its existence, MKINI was also accused of
being a political stooge of the U.S. for receiving funding from the U.S. philanthropist George
Soros’s Open Society Foundation and the U.S. non-profit National Endowment for Democracy
(NED) that was set up in 1983 to promote democracy and had receive funding primarily
through an annual allocation from the U.S. Congress. MKINI had admitted to having received
funding from NED but said it was for only a small amount whereas the portal was 70 per
cent owned by its co-founders and staff. As a portal that focuses almost exclusively on
Malaysian politics (its motto is “News that Matter”), MKINI began as a free service but a
few years later shifted to subscription service (readers’ comments on stories are, however,
free to netizens).

Following Malaysiakini, several other online news portals were soon set up.
Another major portal is The Malaysian Insider (TMI), which was created in December 2007
by a group of journalists and businessmen led by Png Hong Kwang and Sreedhar
Subramanian, a journalist and a former Chief Operating Officer for NTV7, respectively. The
portal is known to take political sides. It was first close to Prime Minister Abdullah Badawi
after the latter took over from Mahathir as prime minister. But after Badawi stepped down
and was replaced by Najib as prime minister, TMI has claimed to be politically aligned
with PR. The news portal is a free service. (TMI ceased publication in March 2016.)

The third major news portal chosen for this study is Free Malaysia Today (FMT). It
started in 2009 as a sister portal to Malaysia Today (owned by Raja Petra Kamarudin and
was a wildly popular website soon after Anwar was sacked as deputy prime minister until
just after the 2004 election). It is today owned by MToday and claims to be independent
politically.

First Study to Focus on Directly Comparing Malaysian Media

Academic studies of media coverage of general elections began only in the 1990s, but none
has directly compared/contrasted coverage of them by traditional media and news portals
to determine their partisanship or objectivity. Regarding studies of media coverage of the
13th General Election on 5 May 2013, only two have been published or publicly made
available so far. One is entitled “How Independent? An Analysis of GE13 Coverage by
Malaysia’s Online News Portal Coverage” by Linda J. Lumsden (2013). The three news
portals picked for her study are the same three picked for this study but she did not study
any of the mainstream traditional news media. While the similarity of the news portals
picked in a way supports the view that the three portals are the strongest online news
choices among many in Malaysia, it is rather odd that Lumsden assumes TMI is politically
independent when it claims to be aligned to PR.

The other major study was undertaken at the University of Nottingham, Malaysia
Campus, led by Tessa Houghton and Zaharom Nain. As the title of the project, “Watching
the Media”, suggests, it is a broad study looking into “29 different Malaysian media, from
Peninsular Malaysia to Sabah and Sarawak; across print, television and online media;
and in 4 languages (English, Bahasa Malaysia, Mandarin and Tamil)” (“Watching the
Watchdog”, 2013). While the project has come up with a wealth of good information, the
use of “watchdog” in its title can be misleading as it assumes Malaysia’s mainstream
traditional media have played the watchdog role when they have not (Wong, 2001; Wong,
2004a; Wong, 2004b; Wong, 2004c). In any case, the difference between that project and



36

this study is that this study is more specific as it makes direct comparison of three English
language mainstream newspapers and three English language online news portals to see
whether they were strictly partisan in their reportage and eschewed objective journalism.

Methodology

This study would perform a content analysis of the three traditional mainstream
newspapers—NST, The Star and The Sun—and the three alternative online news portals—
Malaysiakini, TMI and FMT.  All six were chosen because their content is available in
English and they are based in Peninsular Malaysia (excluding Sabah and Sarawak on the
island of Borneo). The Star is the largest selling English daily in the country with a daily
circulation of about 289,000 copies (its Sunday edition has a circulation of about 290,000)
while The Sun is the largest English daily in the country that is available for free only on
weekdays with a daily circulation of about 300,000 copies and confined to the Klang
Valley area or Kuala Lumpur and its vicinities (NSTP Group Papers Lead, 2014). Although
the oldest paper in the country, NST has the lowest circulation of the three with about
115,000 daily circulations; its Sunday edition has about 130,000 (NSTP Group Papers
Lead, 2014). As for readership for the three online news portals, Malaysiakini registers the
highest traffic of all the news portals in Malaysia, followed by TMI as the second highest
and FMT as the third (The Edge Buys Over, 2014).

This study would analyze coverage of the election by the mainstream newspapers
and the online news portals from 4 April 2013 until 5 May (polling day), a total of 32 days.
Although political campaigning did not officially begin until 21 April, this study chose to
start the analysis on 4 April, the day after the prime minister dissolved Parliament, because
it had come to be accepted by political parties and the public as The Start of electioneering.
The election related items selected for analysis were news reports, editorials, commentaries
and letters to the editor (or letters). However, online readers’ comments provided at the end
of every online report are excluded. In the case of MKINI, its editors have compiled a
selection of representative comments from all the readers’ comments on a news story for
publication as a news item the following day. Such a news item is included in this analysis.
The analysis of all selected items was guided by the following categories adapted from a
past research on Malaysia’s 2004 election (Wong, 2004a & 2004b):

    BN (F) and PR (F):  Coverage Focused on BN or PR
    BN (P) and PR (P):  Coverage Positive on BN or PR
    BN (N) and PR (N): Coverage Negative on BN or PR
    B + F: Coverage that is Balanced and Fair
    NPR: Non-Party Related or election-related coverage but not about BN or PR

BN(F) or PR (F) coverage comprises items only on a campaign activity of either BN or
PR, including quotes from speeches made by either party; it is straightforward reporting
and does not overtly or subtly (e.g., through nuances) present any positive or negative
words or descriptions of either party. As an example: a BN or PR candidate had a walkabout
in a “coffee shop” (a popular type of eatery that is between a restaurant and a hawker’s
stall) to meet and chat with the public. The report would merely report the event as a news
story without any positive or negative comments on it from the people interviewed for the
story.

BN (P) or PR (P) coverage refers to reports/editorials/commentaries/letters that
overtly or subtly promotes or positive on one party. Taking the “walkabout” example given

Journalism in Digital Age: Keong



37

Media Watch 8 (1)

above, an example of BN (P) or PR (P) would find only positive comments offered by people
interviewed for the story on the political candidate involved in the walkabout. Another
example is coverage of a political candidate that includes quotes from the candidate’s
speech praising or exalting his/her political party, and without any attempt on the part of
the reporter/media to seek out or include opposing views. A third example is a report that
interviews people (e.g., political analysts, academics, corporate leaders, popular
personalities like actors or singers and just ordinary folk especially senior citizens or
young people not yet eligible to vote) and presents only quotes that promotes or exalts a
political party. Editorials/commentaries/letters would either ignore opposing views or
superficially consider them only to serve as a straw man for an argument (e.g., a party
accusing an opposition party of quietly supporting a particular policy even though the
party has openly rejected the policy).

This is the opposite of BN (N) or PR (N), in which reports/editorials/commentaries/
letters overtly or subtly criticizes one party without including any kind of responses or
rebuttals from the party criticized, and no attempts were made by reporters to seek out the
party criticized for comments. Thus, in the “walkabout” example, the news account would
report only on the public booing the political candidate involved in the walkabout or only
criticism of the candidate from the people interviewed for the story.

Balanced and fair (B+F) reports consider the views of both parties seriously.
Editorials/commentaries/letters could be seen to treat opposing parties equally or fairly
even though they may conclude more favorably towards one party over the other. In the
“walkabout” example given above, the news story would include positive and negative
comments on the political candidate doing the “walkabout”.

Finally, NPR refers to reports/editorials/commentaries/letters that touch on the
election but is not about  BN or PR. Examples include getting everyone to vote in the
election, the police making sure the election was carried out peacefully, an independent
candidate (one who was neither a BN or PR member) campaigning in the election, an
elderly senior citizen or a first-time voter looking forward to voting on election day, and the
Election Commission declaring the color of the indelible ink to be used for the first time in
Malaysia’s elections would not be known until people started to vote(even though the PR
and many members of the public had cast negative aspersions on the Commission for what
they believed to be the Commission’s record of  bias towards BN in the past).

News reports/editorials/commentaries/letters were first picked out from the
mainstream newspapers and online portals by the two researchers here—the author here
with the assistance of a colleague Vijaya Sooria Sangaran Kutty. However, only the author
here content analyzed each and every item selected because he is the only one with the
experience of performing such an analysis (Wong, 2004b & 2004c).  Using one researcher
would also ensure consistency in the application of the categories.

The BN government has long accused the news portals as biased towards the PR
sometimes in response to accusations of the mainstream media, including newspapers, as
being its mouthpiece. This accusation appears to be accepted by many among the masses.
Thus the main hypothesis or Hypothesis 1 of this study is that the three mainstream
newspapers’ coverage of the election on 5 May 2013 would be biased towards the BN while
the news portals’ coverage would be biased towards the PR.  Also, as stated above, because
The Sun, unlike NST and The Star, has been shown to be more independent of the BN in its
coverage in recent years, Hypothesis 2 states that The Sun would have  (i)  the most negative
coverage of BN and (ii) the most B+F coverage among the mainstream publications. And
among the news portals, since TMI is the only news portal that has openly declared itself



38

to be politically aligned with PR, Hypothesis 3 states that it would have (i) the most negative
coverage of BN and (ii) the most coverage focused and positive on PR.

Findings

Table 1. Newspaper coverage

Newspapers BN (F) BN (P) BN (N) PR (F) PR(P) PR (N) B & F NPR Total
(4 April – 5 May)
NST Number of Items 278 345 1 39 0 424 65 209 1361

Percentage 20.4 25.3 0.0 2.9 0.0 31.2 4.8 15.4 100
STAR Number  of Items 235 70 5 139 6 195 60 201 911

Percentage 25.8 7.7 0.5 15.3 0.6 21.4 6.6 22.1 100
SUN Number  of Items 125 14 14 65 1 59 50 93 421

Percentage 29.7 3.3 3.3 15.4 0.2 14.0 12.0 22.1 100

Table 2. Online news portal coverage

News Portals BN BN BN PR PR PR (N) B & F NPR Total
(4  April - 5 May) (F) (P) (N) (F) (P)

MKINI Number of Items 100 31 139 136 26 70 257 122 881
Percentage 11.4 3.5 15.8 15.4 3.0 7.9 29.2 13.8 100

TMI Number  of Items 36 14 18 26 11 10 64 28 207
Percentage 17.4 6.8 8.7 12.6 5.3 4.8 30.9 13.5 100

FMT Number  of Items 51 29 81 56 27 68 106 47 465
Percentage 11.0 6.2 17.4 12.1 5.8 14.6 22.8 10.1 100

Tables 1 and 2 indicate that NST was clearly the most partisan towards BN of all the six
media studied—with 45.8 per cent of all items focused and positive on BN—followed by
The Star (33.5 per cent) and The Sun (33.0 per cent).  In terms of their negative coverage of
BN, The Sun registered the highest amount among the mainstream papers (at 3.3 per cent)
while NST and The Star registered0 per cent and 0.5 per cent respectively. Part (i) of
Hypothesis 2—that The Sun would be the most negative on BN among the traditional papers—
was only slightly supported. Meanwhile, NST provided 2.9 per cent items focused on PR
and nothing positive on PR, The Star 15.3 per cent focused on PR and 0.6 per cent positive
on PR, and The Sun 15.4 per cent focused on PR and 0.2 per cent positive on PR.  Finally, The
Sun had the highest percentage of B+F (Balanced + Fair) coverage (at 12.0 per cent) among
the three traditional papers, followed by The Star (at 6.6 per cent) and NST (at 4.8 per cent).
This supports Part (ii) of Hypothesis 2—that The Sun would have the most B+F coverage
compared to the other two mainstream papers.

All three papers clearly provided significantly more BN focused and positive items
than the news portals: TMI provided 24.2 per cent of all items focused and positive on BN
followed by FMT (17.2 per cent) and MKINI (14.9 per cent). On the other hand, FMT coverage

Journalism in Digital Age: Keong



39

Media Watch 8 (1)

was the most negative toward BN (at 17.4 per cent), followed by MKINI (15.8 per cent) and
TMI (8.7 per cent). This fails to support Part (i) of Hypothesis 3, that TMI would be most
negative towards BN. However, regarding coverage focused and positive on PR, Part (ii) of
Hypothesis 3—that TMI would give most PR focused and positive coverage compared to the
other news portals—was not clearly supported because TMI and FMT provided 17.9 per
cent each followed closely by MKINI at 18.4 per cent. Meanwhile, FMT registered the highest
percentage of negative coverage towards PR (at 14.6 per cent), followed by MKINI (7.9 per
cent) and TMI (4.8 per cent). Finally, TMI came up with the highest percentage of Balanced
+ Fair (B+F) items at 30.9 per cent followed by MKINI (29.2 per cent) and FMT (22.8 per cent).

What about the main hypothesis (Hypothesis 1) that the three mainstream
newspapers’ coverage of the election would be biased towards BN while the news portals’
coverage would be biased towards PR? To begin with, the mainstream papers gave at least
almost twice as much BN focused and positive coverage (ranging from 33 per cent to 45.8
per cent) than the news portals to PR focused and positive coverage (ranging from 17.9 per
cent to 18.4 per cent). The mainstream papers also gave rather insignificant negative
coverage to BN (ranging from 0 per cent to 3.3 per cent) whereas the news portals gave
significantly larger negative coverage to PR, with its lowest at 4.8 per cent and highest at
14.6 per cent. Quite clearly, readers of the three mainstream papers would have to look
hard for negative BN stories (in the case of NST, they would not be able to find any) while
they could easily come across BN focused or positive stories on any given day. Netizens
looking for negative PR stories in the three news portals, however, should not have to look
hard.

Furthermore, netizens should not have any difficulties coming across BN focused
and positive coverage in the news portals, whose BN (F) and BN(P) coverage ranged from
14.9 per cent to 22 per cent. TMI actually had significantly lower percentages of BN negative
coverage than BN(F) and BN(P) coverage, namely 8.7 per cent to 22 per cent., whileFMT had
an almost even amount at 17.4 per cent for BN(N) and 17.2 per cent for BN(F) and BN(F).
MKINI gave a tiny amount more to BN(N) coverage than BN(F) and BN(P) coverage at 15.8 per
cent to 14.9 per cent. On the other hand, NST’s non-negative coverage of PR amounted only
to 2.9 per cent, all of which PR(F) only. The other two mainstream papers gave about equal
amounts of PR(F) and PR(P) coverage, in the 15 percentile region, which is at the lower end
of the percentile range for the news portals’ coverage of BN(F) and BN(P).

Thus, while netizens should not have difficulties finding PR (F) and PR (P) items on
all three news portals, neither should they have to look hard for BN (F) nor BN (P) items on
all three portals.  They should also be able to come across BN (N) items as easily as BN (F)
and BN (P) in MKINI and FMT, but not so in the case of TMI, which registered a significantly
lower percentage of BN (N) than BN (F) and BN (P) items.  On the other hand, while readers
should easily find BN(F) and BN(P) items in all three mainstream papers, they would rarely
come across PR (F) and PR (N) items in NST but more frequently come across PR (N) in NST
with 2.9 per cent to 31.2 per cent; would be able to find PR (N) items a bit more easily than
PR (F) and PR (P) in The Star with 21.4  per cent to 15.9 per cent; and would be able to find
PR(F) and PR(P) items a bit more easily than PR(N) in The Sun with 15.6 per cent to 14 per
cent. In short, there is good evidence to support Hypothesis 1.

But the strongest evidence to support Hypothesis 1 could be easily observed when
considering Balanced and Fair (B+F) coverage.  NST provided merely 4.8 per cent such
items, The Star 6.6 per cent and The Sun 12 per cent. On the other hand, FMT provided 22.8
per cent, MKINI 29.2 per cent and TMI 30.9 per cent. This finding is also supported by
Lumsden’s findings that all three news portals’ claim to independent journalism is



40

supported (2013).  What’s more: each of the three news portals provided significantly
more B+F items than PR(F) and PR(P) items while each of the three mainstream papers
provided significantly more BN(F) and BN(P) items than B+F items. The mainstream papers
demonstrated a strong institutional commitment to biased coverage towards the BN whereas
the online news portals demonstrated a larger institutional commitment to balanced and
fair coverage than biased coverage towards the PR.

Politicization of Objective Journalism

Quite clearly, objective journalism, as in balanced and fair coverage, is hardly a myth. It is
so only because journalism has long been politicized or redefined by BN to serve its
political agenda and stay in power since political independence in 1957. Malaysian
mainstream media thus never had a chance to be institutionally committed to objective
journalism. BN ownership control and influence of them and the many laws that shackled
them make sure of it. Still, this never deterred the BN government, especially under Prime
Minister Mahathir, from claiming that Malaysia practiced press freedom and independence.
For evidence, the internal publications that are organs of the opposition parties, such as
DAP’s Rocket and PAS’s Harakah, have often been cited. Never mind that these publications
of the opposition parties are never the same as NST or The Star, but the fact that senior
journalists and editors at the mainstream media are known to have used the same argument
as the BN government is indication of the extent to which they have assimilated BN’s
politicization or redefinition of journalism or their willing complicity in promoting it.
Objectivity in journalism never had a chance to be attempted, let alone institutionalized.

BN’s usual response to MKINI and the other online portals has been to depict them
as irresponsibly biased towards PR. But this study shows that its characterization of the
three online portals is quite off the mark. Furthermore, the continual growth of traffic to all
three news portals when compared to the declining readership of all three mainstream
papers (with NST, the most biased of them all that has been declining steadily since the
turn of the millennium, taking the largest dive in circulation after the election on 5 May
2013) suggests there is some public demand for objective journalism (NST Group Papers
Lead, 2014). Perhaps a stronger reason is that the online portals are free to the public. But,
then, MKINI is a paid-subscription service for about 10 years now, and its readership has
been steadily increasing. It became the number one news site of Malaysia in 2008, according
to Alexa.com and Google Analytics (Celebrating 10 Years, 2009), and registered 2.7 million
unique visitors in 2011 (About Us, 2014)). Today, it also offers Malay and Chinese online
versions for free and a free Internet TV news site called Kinitv. Still, research needs to be
undertaken to determine the extent to which objective journalism contributes to the
increasing popularity of online news portals and the lack of it to the declining readership
of the mainstream papers, especially NST and The Star.

A key challenge to the news portals has been reaching out to the more rural areas of
the country as Internet penetration, while steadily increasing, is now about 67 per cent
(Spykerman, 2014). Analysts have argued BN is still able to control the Federal government
mainly because it can still count on capturing the rural votes that comprise largely Malays.
And this goes along with their control or influence of the mainstream papers, more so in
the Malay language, that are easily available in rural areas not yet served by the Internet.
This could be a reason why the BN has repeatedly rejected MKINI’s application for a license,
dating back to 2010, to start a traditional newspaper version despite the Malaysian courts
having ruled that MKINI’s right to publish a newspaper is protected by the Constitution

Journalism in Digital Age: Keong



41

Media Watch 8 (1)

(Home Minister Must Now Give, 2014). BN rejection is arguably another way of politicizing
objective journalism, not to mention fear of losing even the rural vote.

Objective Journalism in the Digital Age

The emphasis given to objective journalism by the three news portals in Malaysiahad gone
against the growing trend of moving away from it as opponents of objectivity appear to be
armed with more ammunition in their opposition. Some considerations of objective
journalism are appropriate, therefore, to cast new light on the debate given research
findings here.

Opponents of objective journalism tend to premise their argument on the fact that
human beings are subjective in nature, making it impossible or deceitful for journalists to
claim the ability to report or write fairly and in a balanced way. While humans are, of
course, subjective beings, is there no value for journalists to be trained to strive for fair
and balanced reporting? Is there no value in requiring journalists to approach facts
factually. If facts do not have a place in the digital and physical world, how can one be
certain or convinced about one’s argument, let alone comparing it to other arguments
since any opinion can be rejected by another simply by being different? Is factual
information deriving from fair and balanced accounts not crucial for negotiating or
reconciling differences? Humans are surely subjective by nature just as surely as
abandoning objective journalism because of it is really about giving in to self-serving
inclinations. How different is it then from encouraging people with, say, sociopathic tendency
to give in to it?

Of course, every day when news media makes a choice to cover some stories over
others, it involves human, subjective judgment. But can there be no difference between
professional journalists committed to the craft of objective reportage and anyone having
the ability to write well making that decision?  If there is none, news media and journalism
as an institution are meaningless. Is any democracy prepared to go without them? What
then is the point of requiring authoritarian governments to loosen their grip on
communication when facts do not matter or have no value in any discourse?

Corporate media have been reeling from the impacts of the Internet and social
media.  U.S. bloggers and other online media entrepreneurs and enterprises have tapped
into and exploited popular disaffection with corporate “mainstream” media by coming up
with their own dispensation of the news. In order to stand out in an ever more crowded and
competitive news media field and to attract large netizens, they typically make use of their
strong opinions/perspectives (conservative, liberals, etc) to brand and market themselves.
Add to that, the public, especially the younger, digital generations; have come to expectnot
to pay for news. At the same time, it is the opinions/perspectives that routinely draw them
in now. The exception is breaking news, which explains why CNN, which normally fares
lowly at the U.S. ratings, would outperform all other news sources in the ratings when
covering major news events live such as the disappearance of Malaysia Airlines 370.

The corporate craze of branding has also caught up with hyper-commercial corporate
media. News sources with strong opinions/perspectives have become a major means of
branding for them the better to commoditize their news. Such a corporate agenda is the
new context within which the viability of objective journalism has come to be questioned
more intensely. Objective journalism, in short, is increasingly corporatized, especially in
Western nations like the U.S.How professional journalists there push back to claim their
professionalism based on objective journalism and make it to work is the crux of the
matter now.



42

Perhaps the politicization of objective journalism in Malaysia and the increasing
attempt to undermine it through the new media can serve as a reminder to journalists in
Western corporate media about why objective journalism is not only viable but also vital
for freedom and democratic enhancement. What Malaysia’s online news portals have
shown is just the beginning for Malaysia and for the mainstream media/journalists to
take a more serious look at objective journalism. Their efforts surely could be bolstered by
other countries coming up with newer and creative ways to address new challenges to it
and enhance it in the digital age. As Berry (2004) states, in debating Overholser (2004), just
because objective journalism is never easy as it is constantly faced with challenges, it is
no reason to junk it. It simply means new or creative ways need to be developed to address
them.

Note
1 The author thanks Vijaya Sooria Sangaran Kutty of Sunway University, Malaysia for her assistance

with the research as well as Sunway University for an internal research grant in 2013.

References

About us. (2014).Malaysiakini,http://www.mkini.blogspot.com/p/about-us.html(accessed
February 2014).

Berry, S.J. (2005, Summer). Why objectivity still matters. Nieman Reports. The Nieman
Foundation for Journalism at Harvard.

Buying the war. (2007). TV documentary hosted by Bill Movers.
Celebrating 10 years of independent news. (2009, Sept. 16). Malaysiakini.  http://

www.malaysiakini.com/news/112996 (accessed February 2014).
Home Minister must now give good reasons for rejecting newspaper permits, says

lawyer. (2014, June 3). Themalaysianinsider.com .http://www.themala
ysianinsider.com /malaysia/article/home-minister-must-now-give- good-
reasons-for-rejecting-newspaper-permits-sa#sthash.bDGh3Mve.dpuf (accessed
February 2014).

Loh, F. K. W. & Khoo, B. T. (eds.) (2002). Democracy in Malaysia: Discourses & Practices. Surrey,
UK: Curzon Press.

Lumsden, L.J. (2013). How independent? An analysis of GE 13 coverage by Malaysia’s
online news portal coverage. JurnalKomunikasi/Malaysian Journal of Communication
29(2): 1-30.

McChesney, R. (2004). The Problem of the Media: U.S. Communication Politics in the Twenty-
first Century. New York: Monthly Review Press.

NSTP group papers lead circulation plunge. (2014, June 4). Malaysiakini.com, http://
www.malaysiakini.com/news/264720 (accessed June 2014).

Overholser, G. (2004, Winter). The inadequacy of objectivity as a touchstone. Nieman
Reports.  The Nieman Foundation for Journalism at Harvard.

Spykerman, N. (2013, Oct. 28). Malaysia second in world broadband penetration
ranking.The Star Online, http://www.thestar.com.my/News/Nation/2013/10/28/
broadband- penetration-muhyiddin-yassin.aspx/ (accessed February 2014).

The Edge buys over The Malaysian Insider. (2014, June 9). Malaysiakini.com, http://
www.malaysiakini.com/news/265135 (accessed June 2014).

Journalism in Digital Age: Keong



43

Media Watch 8 (1)

Watching the watchdog: The project. (2013). www.nottingham.edu.my/Modern-
Languages/CentrefortheStudyofCommunicationsandCulture/CSCCResearch/
Watching- the Watchdog.aspx (accessed February 2014).

Wong, K. (2001). Unfair coverage: A look at the mainstream media’s biasin the 1999
general Election. Aliran Monthly 2(1); 15-17.

Wong, K. (2004a). Asian-based development journalism and political elections: Press
coverage of the 1999 general elections in Malaysia.Gazette: The International
Journal for Communication Studies 6(1): 25 – 40.

Wong, K. (2004b). Propagandists for the BN (Part 1). Aliran Monthly 24 (5), 14 - 17.
Wong, K. (2004c). Propagandists for the BN (Part 2). Aliran Monthly 24(6), 13 - 17.

Dr Wong Kok Keong received his higher education in journalism and media and cultural
studies in the U.S. and had lectured in the U.S. before returning to Malaysia where he had
held positions as faculty manager and program chair in Malaysian universities. He currently
heads the Berjaya School of Communication and Media Arts in Berjaya University College
of Hospitality, Kuala Lumpur, Malaysia. His publications and research interests are in
journalism and political economy of media and culture in Southeast Asia.




