American University in Cairo

AUC Knowledge Fountain

Faculty Book Chapters

1998

The Good, the Bad, and the News: Twenty Years of the Egyptian
Media

James J. Napoli

Hussein Y. Amin
The American University in Cairo AUC, H_AMIN@AUCEGYPT.EDU

Follow this and additional works at: https://fount.aucegypt.edu/faculty_book_chapters

b Part of the Film and Media Studies Commons, Near and Middle Eastern Studies Commons, and the
Television Commons

Recommended Citation

APA Citation

Napoli, J. J. & Amin, H. Y. (1998). The Good, the Bad, and the News: Twenty Years of the Egyptian Media.
American University in Cairo Press., 72-85

https://fount.aucegypt.edu/faculty_book_chapters/986

MLA Citation

Napoli, James, et al. The Good, the Bad, and the News: Twenty Years of the Egyptian Media. American
University in Cairo Press, 1998.pp. 72-85

https://fount.aucegypt.edu/faculty_book_chapters/986

This Book Chapter is brought to you for free and open access by AUC Knowledge Fountain. It has been accepted
for inclusion in Faculty Book Chapters by an authorized administrator of AUC Knowledge Fountain. For more
information, please contact fountadmin@aucegypt.edu.


https://fount.aucegypt.edu/
https://fount.aucegypt.edu/faculty_book_chapters
https://fount.aucegypt.edu/faculty_book_chapters?utm_source=fount.aucegypt.edu%2Ffaculty_book_chapters%2F986&utm_medium=PDF&utm_campaign=PDFCoverPages
https://network.bepress.com/hgg/discipline/563?utm_source=fount.aucegypt.edu%2Ffaculty_book_chapters%2F986&utm_medium=PDF&utm_campaign=PDFCoverPages
https://network.bepress.com/hgg/discipline/1308?utm_source=fount.aucegypt.edu%2Ffaculty_book_chapters%2F986&utm_medium=PDF&utm_campaign=PDFCoverPages
https://network.bepress.com/hgg/discipline/1143?utm_source=fount.aucegypt.edu%2Ffaculty_book_chapters%2F986&utm_medium=PDF&utm_campaign=PDFCoverPages
https://fount.aucegypt.edu/faculty_book_chapters/986?utm_source=fount.aucegypt.edu%2Ffaculty_book_chapters%2F986&utm_medium=PDF&utm_campaign=PDFCoverPages
https://fount.aucegypt.edu/faculty_book_chapters/986?utm_source=fount.aucegypt.edu%2Ffaculty_book_chapters%2F986&utm_medium=PDF&utm_campaign=PDFCoverPages
mailto:fountadmin@aucegypt.edu

ST
N
A

i RO
e

R
AP oy
vy
i S e
S

e e L




THE GOOD, THE BAD AND THE NEWS:
TWENTY YEARS OF THE EGYPTIAN MEDIA

JAMES J. NAPOLI and HUSSEIN Y. AMIN

Change, we have been continually informed by philosophers and gurus
from Heraclitus to Bill Gates, is the one thing in life you can count on, They
may be right in the long run, but Bill Gates and Heraclitus haven't been
watching the news on Egyptian TV over the past 20 years. It might give
them pause. A score of years has changed nothing on the news set. A script
is still read by somber and formal presenters, following the same protocol
format as was followed when there was a different president. Egyptian
national television news remains elitist, often biased and inaccurate and,
because it is not driven by ratings, indifferent to the interests of the average
viewer. The TV news programs on local stations are, if anything, even more
oblivious to what their viewers might want to see or know, and utterly
dependent for content on national television (Goueli, 1993).

The typical news broadcast leads off with a seemingly endless and
substance-free account of all the doings of the head of state. This includes
his shaking hands and sitting on couches, perhaps framed by the same
lamps, with an assortment of visiting dignitaries who are indistinguishable
from one decade to the next. After the president and his top ministers have
had their protracted time in the limelight, there might be a few moments left
over to reaffirm Egypt's fraternal and bilateral relations with other Arab
countries, and perhaps even to sneak in a story from somewhere in the
world where people are experiencing wars or earthquakes. This usually
involves presenting soundless footage produced by a foreign news agency
and run with a clumsy or—not unusually--a mismatched lead-in by the
presenter, who spends his or her time off camera shuffling paper in front of
the microphone.

We're being only slightly arch in describing this scenario because, as
any regular viewer would confirm, the description is only slightly removed
from the literal truth. Further, the seeming immutability of the television
news format makes a serious point about the Egyptian media system as a
whole: The mainstream media--and the government that controls it--have

T2




steadfastly tried to maintain the appearance of continuity, clutching to past,
tried-and-untrue formulas, even after 20 years of momentous change that
have catapulted the rest of the world into the information age. Egypt has
been largely insensible to the implications of this change, but it has not been
immune to all its manifestations.

What's New?

Let's recount a few of things that have happened to the Egyptian broadcast
and electronic media environment since 1977:

* An increase in the number of  terrestial television outlets from two
national networks in the Sadat era to two national networks and six local
channels today (Amin, 1997b).

* The proliferation of satellite dishes that can draw in everything from
French quiz shows to Turkish soft pornography. One estimate is that almost
a million satellite dishes are perforating the skyline around the country.
Egyptians can subscribe to Saudi-owned services geared toward the Arab
market, including ART and Orbit, which provide mainly entertainment
packages, and the London-based Middle East Broadcasting Center (MBC),
which aspires to be the CNN of the Arab world (Amin, 1996).

* The creation of a joint public-private enterprise, Cable News Egypt
(CNE), which provides a package that includes CNN, Music Television, a
movie channel, a sports channel and others. CNE captures the channels from
satellite and distributes them through direct broadcasting to household
decoders (Foote and Amin, 1993).

* The creation of an Egyptian satellite channel during the Gulf war
(Amin, 1992), which is carried by Arabsat and distributed worldwide,
followed by two other services, namely, Egyptian satellite Channel 2 and
Nile Drama.

* The inauguration of a foreign-language network, Nile TV, distributed
internationally, but primarily directed toward Europe.

* The planned launching of Egypt's first satellite--NileSat--in spring
1998. Preliminary studies for launching NileSat were undertaken and
intensified over the 1990s, when Egypt began hiring space on satellite
transponders. The NileSat project is estimated to cost $160-200 million. It
will carry 12 transponders, each capable of carrying up to 10 channels. Nile

73




Group, a package of new satellite television channels, is being prepared and
will be distributed by NileSat (Amin, 1997a).

* The construction of a vast media production complex at Sixth of
October City. Construction was completed and the facility opened in 1997.
The facility was being used to turn out a steady stream of TV programs well
in time for the Ramadan television season at year's end.

* The growing accessibility of computers, which began a boom in the
1980s.that intensified in the 1990s. There are now at least 350 companies
dealing with computer products and services. The value of the Egyptian
market for computers was estimated to increase from $3.3 million in 1985 to
$54.7 million in 1988. In 1992, it reached $161.8 million and was estimated
to be growing by 16 percent annually. In 1994, the information technology
market reached an estimated value of $196.4 million (Omar, June 1995, p.
18).

Concomitant with the growth of the computer industry, government
information centers and Internet providers have been established. One of the
most important state information centers is the Cabinet's Information
Decision Support Center (IDSC). Also, IDSC created an organization to
deal with software technology, as well as to act as an Internet government
provider, called the Regional Information Technology and Software
Engineering Center (RITSEC). Private Internet providers are also gaining a
foothold on the market, although they must get access through government
providers (Aref, 1995).

The print media environment also has been greatly enriched since the
end of the Sadat era, which was marked, particularly towards its end, by
blatant repression and relative sterility.

* The opposition newspapers, which Sadat had closed down in 1981

“because freedom to publish had made them a bit too obstreporous for his

liking, are chugging away healthily and in greater numbers. Opposition
papers like the Islamist-oriented al-Shaab, as well as some government-
owned publications, such as Rose El-Youssef, have been hammering away at
government corruption and even against government officials as high as the
interior minister. Though unsettled, there is an atmosphere of greater
freedom.

* The Egyptian magazine market, partly in response to the proliferation
of well-produced Saudi-owned publications, has erupted with a host of

74




special interest magazines covering crime, sports, celebrities and women's
issues. At the same time, a rash of new English-language magazines
focusing on business, sports, and fashion and lifestyle has appeared on the
scene (Napoli and Amin, 5 February 1994).

* The newspaper market, once almost entirely centralized in Cairo, now
includes several dozen new local newspapers covering every major city,
including Alexandria, Beni Suef, al-Minya and Suez City. These include an
extremely localized breed of neighborhood newspapers.

* A number of privately owned Egyptian newspapers presenting a
titillating mix of sex, scandal, religion, and politics, including a/-Dustur and
al-Usboa, has appeared. And Egypt even has its own edition of a business
daily newspaper that is trying to build a reputation as the Wall Street
Journal of the Arab world, al-Alam al-Yom.

* Newspaper technology has been greatly improved, as is testified by
the installation of state-of-the-art presses and the introduction of computers
for journalists at the main government papers, al-Ahram and al-Akhbar.Al-
Ahram is now the biggest printing house in the region, and prints many
other Egyptian newspapers. The government news agency, Middle East
News Agency (MENA), also is fully computerized and uses satellites for
news transmission.

So, with all these developments apparent in the Egyptian media
environment, why is there such a sense of stagnation? Why does the
Egyptian national TV news format seem impervious to change? Of course,
we are arguing a much larger issue here. The inflexibility of the news
format reflects a more serious problem of intractability that has
characterized the government's attitude, law, and policy regarding the mass
media in Egypt not just for the past 20 years, but since Nasser came to
power in 1952 and nationalized the press in 1960.

Egypt's Media in the Global Context

Over the past two decades, the global information revolution, represented by
satellites, Internet, computers and inexpensive printing technology, has
tended to broaden the range of available information and entertainment. It
puts people in closer touch with economic, political and social trends
occurring elsewhere in the world, and sometimes within their own country.

75




It has the capacity to magnify awareness and, at least potentially, to involve

the public in more informed debate on public issues. It can be viewed as an
element in, or perhaps a precursor to, democratization and economic
liberalization. Its very diffuseness discourages centralization; its ubiquity
discourages control. In short, its implications are everything that any
government marked by rigidity and hierarchy is poorly disposed to
incorporate.

Though the media in Egypt have seemingly adapted to and even thrived
in the changing global communications environment, the country's political
and legal structure has not changed significantly to accommodate it. In fact,
efforts have been directed toward maintaining long-standing policies of
centralization and control incongruous with economic and technological
developments.

Compared to Nasser, Anwar Sadat expressed an open attitude toward
the press, as he did toward the economy and toward political opposition.
However, his affirmation of press freedom always came with caveats about
press responsibility and other reflections of his own ambivalence about the
extent of permissible press freedom. Although he removed formal press
censorship in 1974, he retained state control over the media. Though he
authorized opposition parties to issue newspapers, he continually pulled
them in and out of business. He liked and rewarded some journalists, but
uncooperative and overly tendentious Journalists exasperated him to the
point that, in September 1981, he threw hundreds of them into jail and
closed the opposition papers (Dabbous, 1985:8; Nasser, 1990:10-19; Ochs,
1986:131). Before Sadat was assassinated in October 1981, his free press
policy had relapsed into Nasserism, under which the media were viewed
solely as an instrument for state management of public opinion (Rugh,
1979:33). The emergency law of 1981, passed after Sadat's death, also
provides the president with sweeping powers to control the press. And,
although it provides a chronic source for criticism by both the government
and opposition press, the emergency law remains in effect.

Government policy did, however, shift toward liberalization again
under President Mubarak, who released imprisoned opposition party leaders
and lifted the ban on opposition papers. "I admire the Egyptian press,"
Mubarak said in a speech before the People's Assembly on June 6, 1983, "I
respect its writers. I am merely requesting that we appeal to reason and

76




logic. Thank God, there is no censorship and no restrictions” (State
Information Service, March 1985:19). Certainly the press under Mubarak
operates more freely than it did under Sadat, and, in fact, more freely than it
does in most other Arab and African countries. Newspapers and magazines
publish a wide range of information and views, including matter critical of
public officials and occasionally touching on the president himself.

Even so, the impulse to maintain control continues to reassert itself--
most obviously in the government's continual rewriting of laws governing
the press, usually with repressive consequences. The press operates under
the Egyptian Constitution, which prohibits censorship, and the revised Law
148 of 1980, which states that the press is "an independent popular authority
performing its mission freely in the service of the community." In theory,
there is no press censorship but, in fact censorship permeates every aspect of
expression in Egypt--not just newspapers, but broadcasting, theater, movies,
magazines and books. The principal censoring organization is the Office of
Censorship in the Ministry of Culture but other organizations that exercise
censoring authority include the Ministry of Interior, the Ministry of
Information, al-Azhar University, the State Information Service, the Office
of the President and even the Egyptian Post Office (Ammar, 1990). Indirect
censorship of the national press is inherent in its organizational structure.
The national press, even though it has its own resources, is government-
owned and controlled through the Shura Council and its agency, the Higher
Press Council, which appoints the chief editors and heads of the newspapers'
boards of directors. Other means of censorship include personal threats
against, deportation and even torture of journalists--all of which have a long
history in Egypt.

The implied contradiction between government protestations that there
is no censorship and the fact of its implementation by government officials
cannot be lost on the Egyptian public. And, while every technological
innovation might urge toward a more open information system, government
updates of press law have tended to alternately tighten and loosen and then
again tighten the screws. In May 1995, for example, amendments to the
penal code, the code of criminal procedure, and Law 76/70 establishing the
Press Syndicate were peremptorily passed by Parliament and imposed what
were arguably the most repressive controls on the press in its 200 years of
history. The law, which was immediately signed by the president, imposed

77




heavy fines and prison sentences from five to 15 years on Jjournalists for a
range of vaguely worded crimes. These included publishing false or
malicious information, inflammatory propaganda or anything that disturbs
the public peace. It became immediately apparent in the debate over the law
that its primary objective was to squelch character assassination by the
press, including the defamation of parliamentary delegates (Teel et al.,
1997).

In June of 1996, the regulation of the press was again altered. A new
press law was ratified by the Shura Council reaffirming earlier bills
proscribing criticism of public officials, especially the head of state. It
outlawed, for example, news stories that "abuse public officials,” "insult the
parliament, army, courts, authorities, or public agencies," "vilify foreign
heads of state,” "damage the nation's reputation,” or "insult the president."
The bill also allowed for journalists to be tried in military courts and for
newspapers and magazines to be banned without any form of due process.
After vehement protests from the Journalists' Syndicate and even the usually
compliant government press, President Mubarak rescinded some onerous
provisions and transferred some enforcement responsibility to the Syndicate,
a victory of sorts for the press (Teel et al., 1997). Nevertheless, the new
press code retained generous openings for state intervention and some
dubious provisions, including criminal penalties for insulting the president,
his family and foreign heads of state.

Since passage of the 1996 press code, the Egyptian public has been
entertained by the spectacle of running battles between the press,
particularly the Islamist-oriented a/-Shaab, and top officials and personages,
including the President's two sons. The confrontations have sometimes
taken bizarre turns. To take just one example, in October 1997, when al-
Shaab was barred for publishing for two weeks, it went ahead and published
anyway--on the inside pages of a sympathetic rival. Attacks on prominent,
once-sacrosanct figures and such blatant circumventions of authority by the
press would have been less likely two decades ago.

If, however, the prevailing print media environment seems to be more
open, there have been countervailing, simultaneous pressures to close it
down. Censorship has been a chronic affliction for news outlets ranging
from MENA (Hafez, 1993), to foreign publications in Egypt. During 1997,
for example, the publisher of the English-language weekly Middle East

78




Times was expelled and a ban was imposed on an issue of the London-based
Arabic-language daily, al-Hayat. For a period, the Ministry of Interior even
banned any reporting on details of the investigation into the September 18
massacre of German tourists in central Cairo.

The unpredictability of government policy was again dramatized in
early 1998, when the People's Assembly abruptly passed a measure
stipulating that applications for establishing joint stock companies for
publications, satellite broadcasting, and remote sensing needed to be
approved by the Cabinet. The measure, which was signed by the president
in January 1998, is an amendment to a law intended to encourage private
investment. It drew vehement opposition from the Press Syndicate, which
was not consulted about the proposal, as a direct assault on press freedom.
The government maintains it was intended only to bring order to the
burgeoning newspaper market and to protect national security. Sameh
Ashour of the Nasserist Party astutely observed of the measure that it
reflected the government's misguided policy of liberalizing the economy
while tightening up on the political system (El-Din, 1998:2). In fact, even as
Egypt has embarked on a program of economic restructuring, including
privatization of state-owned industries, its attitude toward the media has
been ambivalent. While it has, on one hand, encouraged, through specific
decisions, the privatization of aspects of the print media and the
telecommunications industry, it has on the other hand constantly and
publicly restated a policy that it would never privatize the media (Napoli et
al., 1995).

In sum, even as the number of newspapers and magazines grows, as
access to foreign media becomes more common, as the availability of
alternative sources of communication and information, such as Internet,
becomes more widespread, the government's instinct continues to be to find
ways to stop the flow of information. In so doing, it is not only running
against the tide of media globalization, economic liberalization and even
democratization, but risking damage, in a very public way, to its credibility
with the Egyptian public. Even during the Nasser and Sadat eras,
government was never able to entirely prevent the intrusion of foreign
media, particularly radio. Today, such efforts are even more influential. The
government may still be able to inhibit the dissemination of some
information within the country--but not for long, and not without making a

79




public display of censorship that it claims does not exist (Napoli and Amin,
1997).

Further, government does not seem to be acting in a way consistent
with any ideological position, not even Nasserism. Instead, it is reacting
reflexively to the political pressures of the moment, such as the perceived
need to protect the high, the mighty and their relatives, or to protect
something as nebulous as Egypt's international image. "There is no clear-cut
policy anywhere," one Egyptian journalist observed. "There is no such thing
as a worked-out plan. There are only a lot of contradictions and
inconsistencies” (Hassan Ragab, interview, Oct. 20, 1997).

Contradictions and inconsistencies also mark government broadcasting
policy, currently a responsibility of the Egyptian Radio and Television
Union (ERTU). Although that policy is committed to centralized state
ownership and control of broadcasting because of the presumed power of
radio and television to unify and mobilize the public, the private sector has
been allowed to intrude into the broadcasting system. Although the state
retains the controlling share of CNE, it of course provides private
competitors to the Egyptian media themselves. Among those competitors is
CNN, whose powerful impact during the 1991 Gulf War stunned officials at
Egyptian TV and forced them, for a brief period, to improve its own news
presentation. In addition, both TV and radio networks now allow for
privately sponsored programs, as do the satellite broadcasting networks.
These and other early indications of privatization across the media sug gest
at least that the state system is beginning to take cognizance of the
competition and perhaps that there is even the beginning of a change in the
media ownership pattern. That would be consistent with the global trend
toward privatized media systems.

When there is some obvious and permanent alteration in the static
tradition of the news format on Egyptian television, that may be the signal
that media officials have finally taken to heart the challenge emerging from
the private sector. If Egyptian television cannot compete successfully
against outside private media, particularly well-financed Saudi broadcast
enterprises, it could find itself playing to an empty house, increasingly
marginalized and isolated. Its market share will slowly but inevitably erode
as more interesting sources of television become more widely accessible to
the Egyptian public.



That wasn't a concern 20 years ago. But now it is.
Toward 2017

A question that ought to be asked is what Egypt's media policy should be
over the next 20 years.

It is, of course, dangerous or impossible to predict precisely what
technological innovations will present themselves in the coming decades.
But it is fairly safe to say that whatever comes down the road from now on
will likely expand opportunities to acquire a greater range of information
and entertainment for those who can plug in. Censorship will almost
certainly become more difficult and efforts to impose it will create new sets
of problems. Further, competition for audiences will become increasingly
intense, putting at a distinct disadvantage anyone who clings to old, flat,
dead ways of doing things. And that includes the way of doing TV news.

The last 20 years have exposed a serious and growing disjuncture
between the economics and the technological development of the media and
the political and legal environment in which they operate. While the former
are proceeding apace, partly under pressure from global forces, the latter has
been changing slowly, erratically, and inconsistently. There is no coherent
government policy that would help the Egyptian media respond more
effectively to the looming technological and economic realities of the next
millenium.

In 1995, a study--in which the two authors participated--identified a
series of issues facing the Egyptian print and broadcast media (Napoli et al.,
May 31, 1995). Those issues, which were developed from the published
literature and from interviews with journalists and others in the media, were
dominant concerns 20 years ago and they persist today. They include,
among others, overregulation, excessive centralization, a repressive and
hierarchical organizational structure within media institutions, inadequate
training among professionals in the media, and a closed attitude among
government officials about the release of information. The pace of
technological and economic change over the past two decades has
exacerbated these problems, and the pace is not going to slacken.

There are several general policy changes that government could make
to enable it to respond more effectively.

81




First, Egypt can move away more deliberately from its centralized,
government-owned and controlled media system. This needn't mean an
outright sell-off of all its print and broadcast media. However, it can open
the door more widely to private investment in existing media in order to
introduce a more competitive, creative edge. It can also clear the way for
private ownership, not only of new newspapers and magazines but of new
radio and television outlets. It is obvious, for example, that the FM radio
spectrum is grossly underutilized in Egypt. Only a handful of stations are
available to provide programming for some 62 million people. By contrast,
much smaller cities than Cairo in the United States can boast 30 or more
stations providing a wide range of news, music, talk and public affairs
programming. There's every likelihood that Cairo could support a
substantial number of new stations, which could provide a greater variety of
listening options to Egyptians and a source of tax revenue for the
government.

The job of assigning licenses and regulating broadcast content could be
done most easily by first creating a successor to ERTU, perhaps on the
model of the U.S. Federal Communications Commission, staffed and
directed by people with some expertise in the new technologies. More
technical specialists, as well as people familiar with the implications of the
increasing globalization of media, will certainly be required to deal with the
myriad issues being raised by Internet and other developments in electronic
and broadcast communication.

Second, all the media would benefit from the establishment of a clear
and coherent policy toward the press. Censorship, which has resulted in low
credibility among the public for both the government and opposition press,

becomes increasingly futile as the globalized media become more
‘ commonplace and irresistible. As in most other societies, measures for
controlling libel, protecting national security, guarding against pornography,
and so forth can be developed without retaining for government sweeping
powers to censor or to severely limit access to information. A common
complaint among journalists interviewed in the 1995 study was that
government frequently makes it difficult or impossible to get access to state
documents, a problem that often makes reportage more a matter of opinion
than fact. Government can ensure implementation of freedom of
information laws to make government reports and data more available.

82




Clearly, to improve the efficacy of the news media in delivering information
about public policy, government itself must be more forthcoming with
information, a precondition to any meaningful democratic process.
Government can also rewrite the press law yet again, but this time in the
same direction the Egyptian, as well as the global, media system is already
pressing: towards greater freedom.

Numerous other, more modest measures can be taken to enhance the
competitiveness of the Egyptian media. These include: the reorganization of
media institutions to better reward merit, higher pay for media
professionals, better training for journalists both in the latest technological
developments and in international standards of performance and behavior,
and a reorientation of journalists toward their audiences, rather than toward
the government or to each other.

Reorientation of journalists would suggest, among other things, that
they and their bosses really cared about what might interest the general
public--their readers, viewers and listeners.

Then, no doubt, you would see some changes on the news set at
Egyptian TV.

83




References

Amin, H.Y. 1996. “Arab Global Television--New Patterns in Global

Television” in Peripheral Vision. Edited by John Sinclair. New York:
Oxford University Press.

Amin, H.Y. 1992. “The Role and Impact of the Egyptian International
Television Network during the Gulf Crisis” In Media in the Midst of
War. Edited by Ray Weisenborn. Cairo: Adham Center Press.

Amin, H.Y. 1997a. “Broadcasting in the Arab World and the Middle East”
in World Broadcasting. Edited by Alan Wells. Norwood, NJ: Ablex.

Amin, H.Y. 1997b. “Development and Impact of Television in Egypt” in

Museum of Broadcasting Encyclopedia of Television. Edited by Horace
Newcombe. Chicago: Fizory Dearborn Publisher.

Ammar, S. 1990. Censorship of English-language Books in Egypt.
Unpublished Master's thesis at the American University in Cairo.

Aref, R. 1995. “Information and Telecommunications Networks in the Arab
States,” PC World Middle East, 88:66-69.

Azet, M.F.M. (1992). Wakalat al-anba’ fe al-a‘lam al-°Arabi (News

agencies in the Arab World). Jeddah: Dar al-Shuruk lil-Nasher wal-
Tawzi® wal-Teba‘ah.

Dabbous, S. 1985. “The Role of the Press in Egypt's Democratic

Experiment. Unpublished paper, Middle East Studies Association, New
Orleans.

El-Din, E.G. 1998. “Company Law on the Press and NGOs,” al-Ahram
Weekly, 22-28 January, p. 2.

Foote, J.S. and H.Y. Amin. 1993. “Global Television News in Developing
Countries: CNN's Expansion to Egypt,” Ecquid Novi: Journal for
Journalism in Southern Africa, pp. 153-178.

Goueli, S. 1993. “Agenda-setting and Local Issues on Egyptian Regional
Television Broadcasting.” Unpublished Master's thesis, the American
University in Cairo.

Hafez, S.E. 1993. Ahzan horia al-sahafa (Sorrow of press freedom). Cairo:
Markaz al- Ahram lil-Targamah wal-Nashr.



Napoli, J., H.Y. Amin, and R.F. Boylan 1995. “Final Report: Assessment of
the Egyptian Print and Electronic Media”. Unpublished report, U.S.
Agency for International Development, Cairo, May 31.

Napoli, J. and H.Y. Amin 1997. “Press Freedom in Egypt” in
Communication and Press Freedom in Africa. Edited by William Jong-
Ebot and Festus Eribo. Trenton, NJ: Africa World Press.

Napoli, J., H.Y. Amin, and L.R. Napoli. 1995. “Privatization of the
Egyptian Media”, Journal of South Asian and Middle Eastern Studies,
vol. 18, no. 4:39-57.

Napoli, J. and H.Y. Amin. 1994. “The Specialized Magazine Trend in
Egypt: Development and Consequences.” Unpublished paper at the
11th Intercultural and International Communication Conference,
University of Miami, 5 February.

Nasser, M.K. 1990. “Egyptian Mass Media under Nasser and Sadat,”
Journalism Monographs 124. Association for Education in Journalism
and Mass Communication.

Ochs, M. 1986. The African Press. Cairo: The American University in Cairo
Press.

Omar, N.H. 1995. “Venture Capital to the Rescue,” Business Monthly, 16-
23 June.

Rugh, W.A. 1979. The Arab Press. Syracuse: Syracuse University Press.

State Information Service. 1985. “The Egyptian Press: Laws and
Regulations.” Conference paper at the International Press Institute,
Cairo, March.

Teel, L.R., H.Y. Amin, J.J. Napoli, and M. Ezz El Din. 1997. “The New
Egyptian Code of Ethics: Bargaining for a Better Criminal Press Law.”
Unpublished paper at the 14th Intercultural and International
Communication Conference, University of Miami, February 8.

85




	The Good, the Bad, and the News: Twenty Years of the Egyptian Media
	Recommended Citation
	APA Citation
	MLA Citation


	napo-j-good-01
	napo-j-good-02
	napo-j-good-03
	napo-j-good-04
	napo-j-good-05
	napo-j-good-06
	napo-j-good-07
	napo-j-good-08
	napo-j-good-09
	napo-j-good-10
	napo-j-good-11
	napo-j-good-12
	napo-j-good-13
	napo-j-good-14

