
<BOOK REVIEW>Resource Review : Brill Asian
Studies Primary Source Database

著者 TSUCHIYA Reiko
journal or
publication title

Japan review : Journal of the International
Research Center for Japanese Studies

volume 36
page range 196-199
year 2022-02
URL http://doi.org/10.15055/00007786



Book Reviews 

196

Resource Review

Japan Review 36 (2021)

The Brill Asian Studies Primary Source Database is a collection of English-language 
materials, primarily English-language newspapers published in Japan and Asia from the late 
nineteenth century through to the 1950s. Newspapers are “the first draft of history”; they 
constitute a vital record of our times, and leave traces in our collective memories. In recent 
years, newspapers and magazines have become available to many researchers in reprints, 
microfilms, and databases. The database under review here is an important element in a 
growing body of such historical material. Its value to the researcher is enhanced by cross-
referencing and its comparison of multiple sources.

Of the English-language newspapers published in modern Japan, The Japan Times 
(1897–), and The Japan Advertiser (1913–1940) are the best known, and both can be 
accessed in The Japan Times Archives database.1 Digital versions of The Independent (1896–
1899) and The Korea Daily News (1896–1989), both published in Korea under Japanese rule, 
have also been digitized. However, the collection under review here contains nine other 
important English-language newspapers, as well as magazines, yearbooks, and pamphlets 
in English. Together they constitute a very rare and interesting resource for scholars and 
students of Japan and Asian studies.

The most important of these is The Japan Chronicle (1900–1940). This newspaper was 
founded in Kobe by Robert Young (1858–1922), a Londoner with Scottish roots. Although 
Japan’s first English-language newspaper was published in Nagasaki in 1861, Yokohama 
and Kobe became the two centers for foreign-language newspaper publishing in Japan. The 
Japan Chronicle was notable for being relatively balanced and liberal in its tone. Indeed, it 
was, according to one authority, “the best of Japan’s pre-war English-language newspapers.”2 
This online version usefully also includes The Kobe Weekly Chronicle, the initial title of The 
Japan Chronicle.

Other English-language newspapers published in mainland Japan and included 
here are Trans-Pacific (1919–1940) and Japan News-Week (1938–1941). The former was 
published by Benjamin Fleisher, who was also responsible for The Japan Advertiser. Indeed, 

1	 https://info.japantimes.co.jp/archives/.
2	 O’Connor 2002, pp. 334–347.

Brill Asian Studies Primary Source 
Database

https://primarysources.brillonline.com 
/subject/Asian%20Studies 

Reviewed by TSUCHIYA Reiko



197

Brill Asian Studies Primary Source Database

Japan Review 36 (2021)

Trans-Pacific was a weekly summation of The Japan Advertiser. Brill’s online version is the 
most complete available. The latter was the last independent English-language newspaper 
funded by foreign capital in Japan before the outbreak of the Asia-Pacific War. There is, 
however, an unfortunate and significant gap in coverage from summer to December of 
1941, at the height of negotiations between Japan and the U.S.A.

Brill’s collection also comprises two important English-language newspapers based 
in China: The North China Herald (1850–1940s), and The North China Daily News 
(1864–1950). Both papers were published in Shanghai at about the same time by the same 
company, one being a weekly and the other a daily. The North China Herald was the official 
journal for British consular notification, and announcements of the Shanghai Municipal 
Council. It also carried news and gossip about foreign nationals in the settlements in China. 
Meanwhile, The North China Daily News was the most inf luential daily, and the most 
important Anglophone source of information about East Asia. What strikes the reader today 
is the way news about events in Asia, such as Japan’s first modern expedition to Taiwan 
in 1874, was distributed through a media network of English-language newspapers in 
Shanghai, Nagasaki, and Yokohama, Chinese newspapers in Shanghai, as well as Japanese 
newspapers in Tokyo.

The Brill collection also contains four English-newspapers published in Seoul, Dalian, 
Beijing, and Hong Kong respectively. Their shared purpose was to promote the Japanese 
imperial cause. The first of these, The Seoul Press (1907–1937), was a successor to The 
Seoul Press Weekly, founded in 1905 by the Englishman J. W. Hodge with a grant from the 
Japanese legation in Korea. The Seoul Press was in part an official riposte to The Korea Daily 
News, founded in the same year by another Englishman, Ernest Thomas Bethell, whose 
journalism had been critical of Japanese colonial policy. The Seoul Press was acquired by the 
Resident-General in Korea, and after the 1910 annexation of Korea it became the official 
daily for the Office of the Government General of Korea (Chōsen Sōtokufu). 

The Manchuria Daily News (1908–1940) was the sister paper to the Manshū Nichi-
nichi shinbun, a Japanese language newspaper founded in Dalian in 1907. Both newspapers 
were capitalized by the South Manchurian Railway Company. With the establishment of 
the Japanese puppet state of Manchukuo in 1932, the paper showcased Manchukuo as a 
modernizing, dynamic new Asian power. With the addition of related supplements, such 
as Manchuria Magazine, Manchuria Month, Contemporary Manchuria, and The Manchuria 
Information Bulletin, the paper provides for contemporary researchers a rounded picture of 
Japanese power in Manchuria. 

The North China Standard (1919–1930) was founded by John Russell Kennedy 
(1860–1928), master architect of Japan’s English-language propaganda network in East 
Asia. Russell Kennedy brought in a series of capable editors, who between them made of 
the paper something substantially more than a propaganda outlet. The very fact of its pro-
Japanese foundation makes the paper a useful guide to Japanese official thinking on China.

The Hong Kong News was a Japanese propaganda paper founded immediately after the 
Japanese occupation of Hong Kong. It ran from 25 December 1941, the day known as Black 
Christmas, until 17 August 1945, the week before liberation. It is an invaluable guide to life 
in Hong Kong under the Japanese Occupation. 

The Brill collection contains other wartime publications issued under the auspices of 
Japan’s flagship semi-official newspaper, The Japan Times. They include The Japan Times 



Book Reviews 

198 Japan Review 36 (2021)

Weekly (1938–1942) and its successor, The Nippon Times Weekly (1943), both of which had 
full-color covers. Zumoto Motosada’s 1941 Short History of The Japan Times is also accessible 
here, and it demonstrates the importance to Japan of keeping some English-language 
channels of information open to the Western powers in wartime. 

Other highlights of the Brill collection include the magazine Contemporary Japan 
(1932–1970) and The Japan Year Books (1931–1952), both of which are important 
basic sources for understanding Japan in wartime and during the Allied Occupation. 
Contemporary Japan was a quarterly magazine published in Tokyo by the semi-official 
Foreign Affairs Association led by Masamichi Royama (1895–1956). Each issue consisted 
of articles and speeches by leading Japanese intellectuals, politicians, and writers such as 
Baba Tsunego, as well as articles by Hugh Byas and other influential Western journalists of 
The Times and New York Times. Contemporary Japan offers a relatively even-handed view of 
contemporary East Asia at a time when rational discussion was increasingly under attack. 
The Japan Year Books collection, for its part, constitutes a series of directories averaging 
fifteen hundred pages each, brimming with information on Japan and overseas territories 
like Sakhalin and Manchuria. This is the most comprehensive and concise guide to the 
general situation in Japan for the 1930s and 1940s.

Finally, the collection Mobilizing East Asia Online, offers the researcher such rare 
periodicals as Israel’s Messenger (1904–1941), published in Shanghai for Jewish communities 
in East Asia. It is a vital source of information on Jewish settler relations with official 
Japan and the Japanese community. In a dedicated section named “Bookshelf,” there is 
an extensive collection of rare English-language books and pamphlets on Japan and Asia 
published between the 1930s and 1950s. One such, The Peking and Tientsin Times Christmas 
Supplement (1937), is striking for the insights it affords into the foreign community in the 
Tianjin Concession six months into full-scale war with Japan. Mobilizing East Asia Online 
also incorporates a digital version of The English-Language Press of East Asia, 1918–1945 (Brill 
2010) by Peter O’Connor, an advisor to the collection and a specialist on English-language 
media in Japan and Asia. 

In terms of user-friendliness, the quality and legibility of most images are only as 
good as the original holdings: some images are digitized from the original hard copy, and 
others from microfilm so that legibility is uneven. Moreover, microfilm holdings are only 
in black and white, even when the original was published in color. The result is a loss of 
historical validity. However, any researcher who has performed irksome microfilm searches 
of newspapers will appreciate these fully-searchable sources. The word search function is 
efficient, fast, and on the whole user-friendly. On the downside, searching through all the 
hits is hampered somewhat by the need to enter and exit each individual issue that comes up 
in the search results. This can be time consuming given the sheer scale of this collection. So, 
there is room for improvement in the subscriber interface. 

Overall, however, Brill Asian Studies Primary Source Database promises to bring 
Japan’s modern history closer to scholars and students, affording a deeper understanding of 
contemporary biases and hitherto unknown rivalries. This collection is certainly an essential 
source of information for the study of Japan and Asia in the first half of the twentieth 
century.



199

Brill Asian Studies Primary Source Database

Japan Review 36 (2021)

REFERENCES

O’Connor 2002
Peter O’Connor. “The Japan Chronicle and Its Three Editors, 1891–1940.” In Britain 
and Japan: Biographical Portraits Volume IV, ed. Hugh Cortazzi. Japan Library, 2002, 
pp. 287–298. 

O’Connor 2010
Peter O’Connor. The English-Language Press of East Asia, 1918–1945. Brill, 2010.


