
 

 

 University of Groningen

Political rhetoric in the Hungarian press during the communist regime
Popping, Roelof; Roberts, Carl W.

Published in:
Journalism: Theory, Practice and Criticism

DOI:
10.1177/1464884917728595

IMPORTANT NOTE: You are advised to consult the publisher's version (publisher's PDF) if you wish to cite from
it. Please check the document version below.

Document Version
Publisher's PDF, also known as Version of record

Publication date:
2020

Link to publication in University of Groningen/UMCG research database

Citation for published version (APA):
Popping, R., & Roberts, C. W. (2020). Political rhetoric in the Hungarian press during the communist
regime. Journalism: Theory, Practice and Criticism, 21(10), 1502-1521.
https://doi.org/10.1177/1464884917728595

Copyright
Other than for strictly personal use, it is not permitted to download or to forward/distribute the text or part of it without the consent of the
author(s) and/or copyright holder(s), unless the work is under an open content license (like Creative Commons).

The publication may also be distributed here under the terms of Article 25fa of the Dutch Copyright Act, indicated by the “Taverne” license.
More information can be found on the University of Groningen website: https://www.rug.nl/library/open-access/self-archiving-pure/taverne-
amendment.

Take-down policy
If you believe that this document breaches copyright please contact us providing details, and we will remove access to the work immediately
and investigate your claim.

Downloaded from the University of Groningen/UMCG research database (Pure): http://www.rug.nl/research/portal. For technical reasons the
number of authors shown on this cover page is limited to 10 maximum.

Download date: 05-06-2022

https://doi.org/10.1177/1464884917728595
https://research.rug.nl/en/publications/e778160f-596d-4de1-b033-89fa7d088b80
https://doi.org/10.1177/1464884917728595


https://doi.org/10.1177/1464884917728595

Journalism
﻿1–20

© The Author(s) 2017
Reprints and permissions:  

sagepub.co.uk/journalsPermissions.nav
DOI: 10.1177/1464884917728595

journals.sagepub.com/home/jou

Political rhetoric in the 
Hungarian press during the 
communist regime

Roel Popping
University of Groningen, The Netherlands

Carl W Roberts
Iowa State University, USA

Abstract
A previous analysis of post-1989 editorials in a Hungarian newspaper investigated 
ideological developments in Hungary in the first years after the communist regime had 
been replaced by elected governments. Using the same method, we here investigate 
whether the same developments may have extended prior to Hungary’s democratic 
changes. Such extension might have entailed a gradual increase in modal rhetoric 
indicative of free market or social justice. However, no support is found for this in 
Hungary’s pre-1990 state-controlled media. Instead, modal arguments only appear 
with noteworthy frequency after 1986 and then only ones emphasizing Hungarians’ 
inevitabilities and possibilities without any consistent rationale.

Keywords
Democratization, Hungary, modality, text analysis

Introduction

In 1989, countries in Central and Eastern Europe started a transition from communist to 
democratic political systems. Since then political parties have been established in these 
countries along with constitutions and democratic administrative bodies. Of concern in 

Corresponding author:
Roel Popping, Department of Sociology, University of Groningen, Grote Rozenstraat 31, 9712 TG 
Groningen, The Netherlands. 
Email: r.popping@rug.nl

728595 JOU0010.1177/1464884917728595JournalismPopping and Roberts
research-article2017

Article

https://uk.sagepub.com/en-gb/journals-permissions
https://journals.sagepub.com/home/jou
mailto:r.popping@rug.nl
http://crossmark.crossref.org/dialog/?doi=10.1177%2F1464884917728595&domain=pdf&date_stamp=2017-09-02


2	 Journalism 00(0)

this article is how national issues were framed in Hungary’s print media in the years lead-
ing up to these changes.

Like Roberts et al. (2009) and Popping and Roberts (2015), we start from the premise 
that social systems are justified via the discursive use of modal arguments (i.e. claims 
that an activity is possible, impossible, inevitable, or contingent for citizens, plus the 
rationales associated with each). Within authoritarian states, such modal discourse usu-
ally reflects a ‘rhetoric of permission’, within which possibility is a function of some-
one’s (e.g. a comrade’s) discretion – not unlike a woman’s discretion when responding to 
a suitor’s advances (cf. Simmel, 1984 [1909]: 140). Accordingly, permission comprises 
a dependent social context, where citizens’ possible behaviors depend on the unknown 
intentions of those in power (Roberts, 2008: 155).

When an authoritarian state’s entrepreneurs unite with the masses to overthrow their 
totalitarian leaders, the revolution is typically justified in terms of two mutually incon-
sistent discursive forms: a ‘modality of achievement’ (based on market justice among 
competitors) versus a ‘modality of necessity’ (based on social justice for the masses). For 
example, Roberts et  al. (2009) provide evidence of both these types of rhetoric in 
Hungarian editorials published between 1990 and 1997. On one hand, they found evi-
dence of growing achievement rhetoric in increasingly frequent claims of Hungarians’ 
possibilities for economic reasons. On the other hand, evidence of an expanding ‘modal-
ity of necessity’ (aka necessity rhetoric) was found in increasingly frequent mentions of 
political reasons for Hungarians’ inevitabilities (or necessities). Given that the latter tra-
jectory is steeper than the former, the authors conclude that as late as 1997 Hungarian 
political discourse was heading more toward a modality of necessity (like the predomi-
nant political modality in Western Europe) than the achievement modality that is more 
prominent in US political discourse (Roberts and Liu, 2014).

Our research question in this article is whether a parallel analysis of Hungarian edito-
rials prior to 1989 might provide evidence that these trends may have begun before the 
transition to democracy took place. If so, migration from a rhetoric of permission in 
Hungarians’ national discourse would seem to have been gradual; if not, it would indi-
cate its having been abrupt. In the following section, we outline our theoretical frame-
work. Thereafter, we describe gradual changes in Hungarian economics and politics that 
took place before the transition – changes that might have facilitated this migration. The 
rest of this article consists of describing our data, explaining our methods, then present-
ing and interpreting our results.

Theoretical considerations on the press during the 
communist regime

At a time when press freedoms were virtually nonexistent, Karl Marx (1842) championed 
freedom of the press, arguing that media restrictions afford bourgeois elite means to 
oppress the masses. Yet according to Lenin, media controlled by a communist state have 
a dual purpose, functioning ‘in clandestine conditions, for a press closely tied to the needs 
of the party apparatus, and, in conditions of mass upsurge, for a press closely tied to the 
expressions of the experience of the proletariat’ (Sparks, 2000: 37). In contrast to multi-
party and economy-driven societies in which state representative and governmental 



Popping and Roberts	 3

organs serve as the terrains of parties’ political activities, party-centered (e.g. soviet-style 
communist) political systems restrict ‘representative’ activities to within party and admin-
istrative policy-making organizations (Bihari, 1986: 303). Thus, in practice, communist 
societies allow virtually no press freedom. Horvát (1991: 191) points to the fact that news-
papers reporting the truth are often used as a tool of the people. Therefore, information 
presented in these newspapers could be used against the communist regime. For this rea-
son, the newspapers were under strict control. Because of this control, there was no free-
dom of the press. In Hungary, the party’s control agency, the Propaganda and Press 
Department was abolished in June 1989. Until then permits to publish were only granted 
with the prior consent of that Department. The last change in the press law before 1989 
dates from 1986. There was a lot of emphasis on the journalist’s responsibilities, not on 
their rights (Horvát, 1991: 192).

Blumler et al. (1990) identify two stages of media control in communist societies. On 
one hand, political elites have institutional control over the procedures and mechanisms 
of state–media relations and the methods applied by the state and other social actors. This 
includes centralized ownership, news management, and direct personal dependence of 
journalists upon the party (Bihari, 1986: 292). On the other hand, there is cultural-poli-
tics control, involving the transference of messages to the masses. For the cognitively 
malleable, such transference might be considered a form of ‘mind control’. For citizens 
with nonmalleable thoughts, media content merely conveys what they are permitted to 
acknowledge.

For example, national media in the former East Bloc provided ongoing ‘proof’ of 
political leaders’ policy successes. Narratives relating these successes were broadcast not 
so much to make citizens’ everyday experiences meaningful, as to replace these experi-
ences with an alternative reality (Jakubowicz, 1995: 127). In this way, citizens became 
passive audiences to the party’s official interpretations of ‘what happened’.

A more active citizen role has been suggested by Benke (1979: 7–9), who argued that 
freedom of opinion increases as a communist regime gains stability. And indeed, imple-
mentation of Gorbachev’s ‘glasnost’ (openness) policy seemed to bear this out. However, 
glasnost took East Bloc communist leaders by surprise and placed them in the unsustain-
able position of having to deal with opinions from the masses rather than from ideologi-
cally like-minded party members (Kunczik, 2001: 66). More commonly in these 
countries, critical comments from workers were only permitted in the presence of their 
communist supervisors (Gadourek, 1953: 179). Accordingly, one precondition of soviet-
style communist states’ political stability was apparently the elimination of serious polit-
ical debates between leaders and the masses.

In this vein, Óvári (1980) points out that these states were maintained by self-sustain-
ing patterns of social interaction and discourse. Control was attained through surveil-
lance by numerous Communist Party members, who were integrated throughout the 
larger society. Beyond this, control resulted from campaigns to mobilize the broader 
population – campaigns that ‘sought to brand as “class enemies” those social groups that 
were difficult or impossible to integrate into the communist system’ (Körösényi, 1999: 
7). Enemies were easily recognized given their (nonpermitted) disagreement with one’s 
political leaders and were subjected to coercive ‘rehabilitation’ if they were deemed suf-
ficiently incorrigible (Gulyás, 2001: 74; Wang and Roberts, 2006: 58). Thus, grassroots 



4	 Journalism 00(0)

interpretations of reality and opinions on policy were effectively silenced, because com-
mon citizens risked treatment as an enemy each time they expressed their own ideas.

Nonetheless, competing policy positions did exist, albeit restricted to party members 
linked to vying loyalty networks. Opinions from the vast majority of citizens were virtu-
ally ignored in these deliberations.1 Members of the most powerful network would ulti-
mately decide the party’s ‘official position’ – leaving policy alternatives out of the media 
and thus excluded from public scrutiny. Journalists assisted in this censorship, due in part 
to the same pressures experienced by all citizens (namely, the insecurity of constantly 
being caught between the hoped-for possibility versus the feared impossibility of con-
tinuing in their livelihoods; cf. Gálik, 2004). Yet journalists were often willing censors as 
well. For example, the Association of East German journalists regarded itself as a ‘fight-
ing unit on the ideological front of socialism’ and as ‘a reliable fighter alongside the party 
of the working class and our socialist state’ (Kunczik, 2001: 66). However, these journal-
ists’ actual opponent was their lack of credibility with the masses, especially given citi-
zens’ ready access to West German broadcast media (Kunczik, 2001; Roberts, 1997). 
Credible or not, journalists did provide citizens with the latest official news and thus with 
means to convince others of their fidelity to the powers that be.

Within such a national media system, news content serves to inform citizens of the 
policies they are permitted to support and the reality interpretations they are permitted to 
make. For example, one might find editorials in which citizens are told that they may (i.e. 
are permitted) or ought (i.e. are morally obligated) to endorse/facilitate the government’s 
official policies and that they are not permitted or not obligated to endorse/facilitate 
enemies’ objectives. Such expressions of a ‘permission rhetoric’ may have declined or 
abruptly ended with former East Bloc states’ transformations to democracy. Yet given 
that the news media’s role in shaping citizens’ beliefs and opinions was limited by jour-
nalists’ doubtful credibility, such modal rhetoric may not have been evoked at all (or, at 
least not until citizens’ views posed a credible alternative to the one proffered by their 
communist leaders). Before formulating hypotheses, let us first turn to specifics of the 
Hungarian case.

Hungarian economic and political developments after 
World War II

In 1949, a new constitution established Hungary as a communist state (Romsics, 1999: 
268 ff). There was a small uprising in 1953 against the communist regime, concerned 
primarily with the improvement of living conditions. A more massive protest occurred in 
1956, stemming from popular demands for more freedom. Although this ‘revolt’ was 
crushed by the Soviets, ‘representatives of the consolidating political power learnt 
another lesson from 1956. It was only possible to maintain the system of one-party state 
socialism in Hungary if the public could see their living standards and conditions rising 
year after year’ (Ehrlich and Révész, 1995: 22). As long as the ruling communist party 
was the protector of the nation, and as long as Hungarians were able to improve their 
standard of living and quality of life, the government could be expected to enhance the 
legitimacy that it had gradually built up during its 30 years in power. ‘This legitimacy of 
the regime rested on the political apathy of the masses and their pre-occupation with the 



Popping and Roberts	 5

pursuit of material improvements, often referred to as “goulash communism,” which 
some Hungarians preferred to call a ‘dismal acceptance of reality’ (Bigler, 1992: 438).

Some economic relief resulted after the introduction of the New Economic Mechanism 
in 1964 (Adair, 2002: 54). This was a reform program to somewhat liberalize the eco-
nomic system for the benefit of the workers. In the beginning of the 1970s, however, the 
pace of economic reform slowed, and a number of measures were turned down (see 
Comisso and Marer, 1986, for an overview). Nonetheless, the economic reforms not only 
gave more autonomy to the managers of state-owned enterprises, it also gave rise to a 
so-called second economy. Government officials tolerated citizens’ starting small, semi-
local private companies that operated after normal working hours (Andorka, 1993: 325; 
also see Róna-Tas, 1997; Seleny, 1999). The officials’ legitimacy continued as citizens’ 
quality of life improved.

Political changes came later. In 1982, Imre Poszgay, leader of the mass branch of the 
communist party, provided an informal arena where the democratic opposition and tech-
nocrats could meet and openly discuss social and economic policy questions (Adair, 2002: 
56). These were formalized as Roundtable Talks in 1985. During a roundtable talk in 1987 
at a conference in Lakitelek, the first democratic political party, the Hungarian Democratic 
Forum (MDF), was formed with the express purpose of working with intellectuals and 
technocrats to achieve some degree of political reform. After this, other parties followed 
(e.g. the Alliance of Free Democrats (SzDSz) in 1988). By this time, reformers within the 
party had not only removed János Kádár (the leader of the old regime), they had also 
abandoned the communist party’s monopoly on power and rejected socialism as the pana-
cea for Hungary’s problems. Even Károly Grósz, the leader of the apparatus coup who 
had overthrown Kádár, was himself disgraced and removed from effective power toward 
the end of 1988. According to a survey taken at the time, the vast majority of Hungarians 
favored even broader political reforms (Andorka, 1993: 332).

A growing number of independent political organizations convened in March 1989 as 
the so-called Opposition Roundtable, and negotiations with the Communist Party contin-
ued through the summer. In September, an agreement was reached, and on 23 October 
1989, the Republic of Hungary was established. Hungary’s first free democratic elec-
tions since 1945 were held on 25 March 1990 (see Barany, 1999, and Saxonberg, 2000, 
for more details on events immediately prior to and during Hungary’s transition to a 
democratic state).

Hungary’s democratic transition was thus much more gradual than the ones in Poland, 
Czechoslovakia, and East Germany. In light of their pre-1989 economic and political 
modifications, Hungarians had more time to prepare their change of regime than citizens 
in the other three countries. There was also more trust than in the other countries between 
the ruling Communist Party leaders and members of new political parties.

Yet political developments such as the emergence of political parties (starting in 
1987) and negotiations between them and the Communist Party remained absent from 
the news media until mid-1989. Apparently (and as confirmed by Hungarian academic 
colleagues), authoritarian press controls were retained throughout our study period, 
thereby bolstering our claim that this study’s news content was consistently produced 
under authoritarian constraints. The Solidarity protests in Poland, the opening of the 
Berlin Wall, and other events in the autumn of 1989 came as a complete surprise to most 
Hungarians.



6	 Journalism 00(0)

Hypotheses

In light of Hungary’s gradual reforms in first the economic then political sectors, one 
might hypothesize that these gradual changes to have been simultaneously reflected in the 
country’s news media. Yet prior to democratization, Hungary’s press was totally under 
Communist Party control, which according to our theoretical overview suggests either 
that political rhetoric was strategically used to inform citizens of permissible interpreta-
tions and opinions or that such rhetoric was altogether avoided given the irrelevance of 
citizens’ views to the security of those in power. For this reason, we divide our hypotheses 
into two parts – one under the presumption that Hungary’s news media were sensitive to 
concomitant economic and political changes between 1982 and 1989 and the other under 
the presumption that Hungary’s press freedom appeared suddenly in October 1989.

If press freedom developed gradually alongside Hungary’s other reforms, we hypoth-
esize upward trends in necessity and achievement rhetorics prior to 1989 that continue 
into later trends found by Roberts et al. (2009):

H1. An increase in achievement-related modal arguments (namely, ones conveying 
economic reasons for Hungarians’ possibilities) occurred between 1982 and 1989.

H2. An increase in modal arguments indicative of political necessity (namely, ones 
conveying political reasons for Hungarians’ inevitabilities) occurred between 1982 
and 1989.

However, if during the years leading up to democratic transition the Hungarian 
Communist Party retained tight control over editorial news content, our hypotheses 
would be of a paucity of modal arguments overall or (when provided) of modal argu-
ments directing citizens to act in permissible ways without linking either their claims of 
possibility to economic rationales (per achievement rhetoric) or their claims of inevita-
bility to political rationales (per a rhetoric of political necessity):

H3. Prior to democratization, few modal arguments were conveyed in Hungary’s 
state-controlled news.

H4. When modal arguments of possibility were mentioned in Hungary’s state-con-
trolled news, these arguments were not consistently linked to economic rationales (i.e. 
were not formulated as achievement rhetoric).

H5. When modal arguments of inevitability were mentioned in Hungary’s state-con-
trolled news, these arguments were not consistently linked to political rationales (i.e. 
were not formulated as necessity rhetoric).

Given our position that permission rhetoric is primarily from an authoritarian leader-
ship to a relatively powerless citizenry, we add following hypothesis:

H6. As the democratic transition approached the subjects of permission, rhetoric in 
Hungary’s state-controlled news shifted increasingly from references to citizens’ 



Popping and Roberts	 7

possibilities and inevitabilities to more self-critical references to the possibilities and 
inevitabilities of government and party officials.

We now turn to an explanation of our text analysis method for identifying and measur-
ing the modal arguments analyzed in this study.

Modality analysis

Generally speaking, modal auxiliary verbs are verbs that are used with (usually, the infin-
itive form of) another verb to convey possibility, inevitability, impossibility or contin-
gency. In each modal usage, there are two verbs associated with the subject, namely, a 
modal auxiliary verb (e.g. can, must and ought) and a main verb in infinitive form (typi-
cally an action). These usages are not intended to convey facts or to describe events; they 
are used to communicate something about the likelihood of the agent–action–object link. 
A semantic text analysis that investigates such uses of modal auxiliary verbs is called a 
‘modality analysis’ (Roberts et al., 2010).

A modal claim is recognizable whenever it conveys intentionality in a way that can be 
transformed (in a manner agreeable to a native speaker) to a form that includes a modal 
auxiliary verb. For example, English speakers frequently use ‘have to’ instead of ‘must’ 
when indicating compulsion despite one’s intentions. However, modal auxiliary verbs 
are sometimes used in ways entirely unrelated to modality. Probably, the best example 
here is the tendency among English speakers to convey future possibility rather than 
permission in their usage of the modal, ‘may’. In modality analyses, the coder’s chal-
lenge is to capture how a text’s author understands others’ motivations (thereby getting 
into the mind of someone who is getting into someone else’s mind, as it were). Because 
modal auxiliary verbs convey intentionality, they can be used to learn about people’s 
motivations, their characterizations of each other, and thus about intention-related ideo-
logical shifts between and within their societies.

The semantic grammar used in a modality analysis always has two parts at its core. 
There is a modal claim (conveying possibility, impossibility, inevitability, or contin-
gency) and an associated rationale (e.g. expressed in neoliberal or social-democratic 
terms). Let us begin with a discussion of the four modal claims.

The modal claim of ‘possibility’ conveys to the reader that the modal’s predicate is an 
option for the modal’s subject. The modal claim of ‘impossibility’ conveys that the mod-
al’s predicate is not an option for the modal’s subject. The claim of ‘inevitability’ con-
veys that the subject–predicate link is imminent. Finally, the modal claim of ‘contingency’ 
conveys the nonimmanence of the subject–predicate link. Modal claims can be used to 
understand human motives during interactions and distinguish subtle nuances in dis-
course. For example, a sentence such as ‘I can do it’ is coded as ‘possible’, implying 
capability (and, most likely, a sense of self-confidence), and a sentence such as ‘I am not 
able to do it’ is coded as ‘impossible’, indicating incapability (and a potential sense of 
futility). A sentence such as ‘she must be a good person’ is coded as ‘inevitable’, express-
ing certainty, and a sentence such as ‘she is able not to do it’ is coded as ‘contingent’, 
indicating alternatives (and potential avoidance).



8	 Journalism 00(0)

The following are four illustrative modal claims taken from our dataset (with publica-
tion dates in parentheses):

Possible ‘With the public interest in mind city councils can assist in the 
realization of these plans’. (3 December 1986)

Impossible ‘At the same time the realization of total employment is such an 
important social value that we cannot ignore it, even though at this 
moment we are not able to realize it’. (14 April 1988)

Inevitable ‘It is important that they [tr.: younger technicians] are aware of 
our present economic, political and ideological situation and they 
have to try to develop these further’. (26 October 1982)

Contingent ‘It would be very good when [tr.: those in] the farming areas that 
are harmed by drought do not have to fight the bureaucratic lack of 
understanding; they already have enough [tr.: hardship] to worry 
about’. (29 August 1986)

Through modal use, a text’s source (i.e. its author or speaker) socially constructs what 
constitutes the possible, the impossible, the inevitable, and the contingent regarding an 
agent–action–object link. In addition, it is always reasonable for the source of a modal 
claim to be queried as to the rationale for ‘why’ the agent is able, required, permitted, and 
so on regarding the claim’s predicate. For example, the last of the above modal argu-
ments offers a welfare-related rationale (farmers’ current hardships) for why farmers will 
(hypothetically) not have to fight an unsympathetic (government) bureaucracy. (Note 
how modal predicates need not match rationales, as in this case where a political contin-
gency is for welfare-related reasons.)

Finally, it should be noted that modality analysis is a text analysis methodology that 
lends itself to historical-comparative research beyond the Hungarian case. The method 
has already been applied in studies comparing health-care discourse in the United States 
and Canada (Roberts and Liu, 2014), political communications by former East versus 
West German journalists (Roberts et  al., 2016), reports of domestic terrorism in the 
United States and Japan (Roberts and Wang, 2010), editorials published in India and 
Saudi Arabia (Roberts et al., 2010), as well as in Népszabadság between 1990 and 1997 
(Roberts et al., 2009). As further extension of this study, its modality analysis might be 
replicated in present-day Hungary (or in other Central East European or Western states) 
to study, for example, changes in modal argumentation associated with recent increases 
there in nationalism and populism in the public sphere.

Data and design

Starting in 1956, Népszabadság (People’s Freedom) was the official national newspaper 
of the Hungarian communist party (MSZMP), with a pre-1989 circulation of about 
695,000 copies daily (about a third of Hungary’s adult population; Gulyás, 2000). Our 
data consist of a probability sample of editorials that appeared in this newspaper’s first 
section between July 1982 and June 1989. They were authored by relatively elite sources, 
including journalists, party workers, local officials, and university professors. Since our 



Popping and Roberts	 9

generalizations are restricted to this text population, inferences regarding the study 
period should be understood as being made neither to the content of all Hungarian news-
papers (or other news media) nor even to the total content of the newspaper, Népszabadság. 
Nonetheless, since the newspaper retained its format and broad readership throughout 
the study period, we submit that generalizations from our data will be to an important 
segment of official Hungarian national discourse having both consistent structural ori-
gins and a broad national audience.

Newspaper articles were sampled using a systematic area sampling design, whereby 
one weekday was randomly sampled from within every second week during the study 
period. A point-location was then randomly sampled from within Népszabadság, and the 
article containing this location was examined to determine whether it contained an 
inflected modal auxiliary verb. If not, another point-location was sampled from within 
the same newspaper issue until (or if) such an article was found. Out of the 183 sampled 
dates for the newspaper, 23 corresponding issues did not contain such an article and 1 
was not a publication date (New Year’s Day).

The first and last three paragraphs of the resulting 159 articles were transposed into lit-
eral English translations, preserving the same clause structure throughout to retain the 
text’s original character as well as its subject–verb relations. The translator was encouraged 
to fill the translation with clarifying comments on idioms or other turns of phrase that 
might be lost on translation.2 Entire articles were not translated to ensure that the volume 
of text representing each time point would remain relatively constant. From among these 
articles, only ones that met our definition of ‘editorial’ were included in the analysis.

For our purposes, an article was classified as an editorial if (a) its author was a 
Hungarian citizen, (b) the article’s first or last three paragraphs contained at least one 
statement containing an inflected modal auxiliary verb (can, must, ought, etc.), (c) a 
rationale for the statement was made explicit in the article’s first or last three paragraphs, 
and (d) the verb’s subject was a Hungarian citizen. (According to this last criterion, a 
statement, such as ‘conflicts can turn into hostilities’, would not qualify an article for 
inclusion because its subject is not a person.) These criteria ensure that our study is one 
of modal arguments (i.e. modal-statements-plus-rationales) by Hungarians regarding 
Hungarians. After eliminating 83 articles that did not meet these criteria, our final sample 
consists of 76 editorials containing 229 of these arguments. As displayed in Figure 1, the 
vast majority of the modal arguments appeared as Hungary’s transition to democracy 
approached.

Each modal argument was classified according to its modal claim (i.e. as conveying 
possibility, impossibility, inevitability, or contingency), depending on whether (and how) 
it was negated. Thus, nonnegated instances of can (including variants of being able to 
and having the ability to) were classified as indicating possibility, whereas those of must 
(including variants of having to, needing to, ought to, and should) were classified under 
inevitability. Impossibility was the classification of modal arguments containing expres-
sions such as cannot, unable to, have no ability to, must not, have to not, and need to not. 
Contingency was the classification of arguments containing able not to, have the ability 
not to, not something one must do, do not have to, and do not need to. Double negations 
(e.g. not able not to and do not need not to) are exceptionally rare in natural language 
expressions and did not surface in our data.



10	 Journalism 00(0)

Rationales associated with each modal statement were classified based on categories 
developed in Popping and Roberts (2009) and that have been recurrently found in studies 
on how national news is framed (De Vreese, 2005; De Vreese et al., 2001; Neuman et al., 
1992; Price et al., 1997; Roberts and Liu, 2014; Semetko and Valkenburg, 2000; Zillmann 
et al., 2004). In sum, each modal argument was encoded in accordance with the follow-
ing ‘readable’ template

Thereis a

political

cultural

economic

security

welfare



























reason whysomething is

possible

impossible

inevitable

coontingent

for a Hungarian



























Political reasons differ from economic ones in that the former account for the possi-
bility, impossibility, and so on of Hungarians’ actions as the consequence of activities by 
politicians and political bodies, whereas the latter account for them as due to aspects of 
the market and segments of the economy (e.g. agriculture or industry). Cultural ration-
ales account for the contingency, inevitability, and so on of Hungarians’ actions as due to 
Hungary’s heritage, its language, and its morality. If a modal claim was justified via 
reference to a plight or remedy for Hungarians’ suffering, its rationale would be coded as 
welfare related. When the potential for Hungarians’ actions was attributed to such things 
as safety, order, and the military, the modal statement’s rationale was classified as one of 
security.3

Table 1 lists frequencies of modal claim and rationale combinations found in the data. 
Nearly 63 percent of the editorials’ modal arguments contained a claim that something 
was inevitable for a Hungarian, with the remaining claims being equally divided between 

Figure 1.  Number of modal arguments within sampled editorials by year.



Popping and Roberts	 11

ones of possibility and of impossibility. As in previous modal analyses of national edito-
rial news, there are almost no contingency claims in our data.

In contrast to the predominance of inevitability claims within welfare-justified modal 
arguments made in social democracies’ editorials on national matters (cf. Roberts and 
Liu, 2014), our pre-1989 Hungarian editorials have less than 9 percent of modal argu-
ments’ rationales referencing the Hungarian people’s welfare – possibly as part of a 
strategy to keep Hungarians’ well-being from officially becoming a topic of debate. 
Instead, the most frequently mentioned rationales were (less controversial) justifications 
based on Hungarians’ culture (e.g. on the preservation of Hungarian traditions). More in 
line with post-1989 editorial content in Népszabadság, both economic and political 
rationales were each appealed to in about a quarter of the arguments, whereas barely 
1 percent of them contained security-related justifications (Roberts et al., 2009). Yet the 
pattern in Figure 1 overshadows these overall percentages, since the lack of modal argu-
ments in 1982–1986 period indicates that older articles tended to be more descriptive 
than more recent ones.

Methods

Our unit of analysis is the modal argument, more than one of which may be nested within 
a single editorial. Given this nesting and the tendency for journalists to focus on a con-
sistent message within their editorials, it is likely that modal arguments within the same 
editorial are more likely to have identical modal claims and rationales than modal argu-
ments among different editorials. In a form-by-rationale table of such arguments, these 
clusters of identical modal statements will yield larger variations among cell frequencies 
than corresponding variations in the population of all such modal statements. Multilevel 
models were developed to deal with this problem, thereby allowing researchers to test 
hypotheses on how contextual variables (e.g. time) at one level are associated with rela-
tions (e.g. between modal claims and rationales) at another level. Given the lack of modal 
arguments in the period, 1982–1985, we aggregate these earliest years in our analysis.

With 76 clusters plus our modal claim and rationale variables, a table incorporating all 
this information would have 1520 (4 × 5 × 76) cells – too many to yield sufficient power 
for drawing statistical inferences about any but the most enormous of effects. Yet since 

Table 1.  Percentages of modality arguments according to rationale and modal claim.

Modal claim Rationale Total

Politics Economics Culture Welfare Security

Inevitable 16.2 (37) 20.5 (47) 21.0 (48) 3.9 (9) 1.3 (3) 62.9 (144)
Possible 3.5 (8) 3.5 (8) 7.9 (18) 2.6 (6) 0 (0) 17.5 (40)
Impossible 5.7 (13) 3.9 (9) 6.6 (15) 1.7 (4) 0 (0) 17.9 (41)
Contingent 0.4 (1) 0 (0) 1.3 (3) 0 (0) 0 (0) 1.7 (4)
Total 25.8 (59) 27.9 (64) 36.7 (84) 8.3 (19) 1.3 (3)  

Frequencies are in parentheses below percents (N = 229).



12	 Journalism 00(0)

our hypotheses only deal with two modal claims and two rationales, we focus our analy-
sis primarily on the two 304 (2 ×2 × 76) cell contingency tables appropriate to this study 
(namely, one with economic rationales for possibility and the other with political ration-
ales for inevitability).

Our analysis proceeds in three parts. First, we examine modal arguments made early 
in our sample of editorials. Next, we consider differences with modal rhetoric during 
post-communist Hungary. Finally, we look at the actors specified in modal rhetoric prior 
to 1990.

Results4

Starting from the premise that permission rhetoric prevailed during communist times, we 
examine our data for evidence dovetailing with more democratic-heading trends reported 
in Roberts et al. (2009). In this vein, Figure 1 provides clear support for H3, namely, for 
a paucity of modal arguments prior to 1987, followed by a 3- to 4-fold increase. Thus, 
only 3 years prior to Hungary’s first post-soviet democratic election, an escalation in 
political rhetoric (possibly of permission, achievement, or necessity types) occurred. 
Hence, although modal argumentation did not suddenly appear in 1989 with the declara-
tion of the Hungarian republic, it fairly nearly did so 2 years prior to this.

After collapsing our relatively infrequent 1982–1985 modal rhetoric into a single time 
category, we now examine all modal arguments for patterns and trends suggestive of 
rhetorics of permission, achievement, and necessity. Each row in Table 2 corresponds to 
a single loglinear model fit to our data. While the second row is the model for testing H2, 
the third row is the one for testing H1. Not only do these models provide no support for 
upward trends in achievement (H1) nor necessity (H2) rhetoric, they afford no evidence 
of either of these types of rhetoric whatsoever. That is, the table provides no evidence of 
any modal-claim-by-rationale (m × r) interaction indicative of either achievement argu-
ments (possibility for economic reasons) or necessity arguments (inevitability for politi-
cal reasons). Instead, we find – consistent with H4 and H5 – only a rhetoric of permission 
in Hungarian journalists’ claims of possibility and inevitability, given their lack of con-
sistent grounding in economic or political rationales. Thus, the upward trends in achieve-
ment and necessity rhetoric reported in Roberts et al. (2009) started suddenly as press 
restrictions were lifted in 1989.

However, across the models, one does find evidence in Table 2 of a shift in the types 
of permission rhetoric used. In particular, one finds a linear decrease ( λie

M = −0 25. ; 
λip
M = −0 13. ) in the log frequency of inevitability claims accompanied by an increase-

then-leveling-off (    λ λ λ λpp
M

pp
M

pe
M

pe
Mq q q q+ = − + = −0 51 0 29 0 31 0 13. . ; . . ) in those of pos-

sibility claims. Returning to the texts allows us to ‘put flesh’ on this shift in modal claims 
from ones of inevitability to ones of possibility.5

Regarding the decline in mentions of Hungarians’ inevitabilities, one finds such 
modal claims to have generally been ones directing various segments of the population. 
Prior to 1986, these claims included Hungarians being told that they have to train younger 
technicians, find out problems, police crowded squares, maintain coal facilities, perform 
analyses, acknowledge that packaging sells a good product, and so on. Yet after 1986, the 
jump in references to Hungarians’ possibilities involved modal claims anticipating 



Popping and Roberts	 13

T
ab

le
 2

. 
Es

tim
at

es
 fr

om
 fo

ur
 h

ie
ra

rc
hi

ca
l l

og
lin

ea
r 

m
od

el
s 

of
 in

te
ra

ct
io

ns
 a

m
on

g 
m

od
al

 c
la

im
 (

m
), 

ra
tio

na
le

 (
r)

, a
nd

 b
ot

h 
lin

ea
r 

(ℓ
) 

an
d 

qu
ad

ra
tic

 
(q

) 
tim

e.

M
od

el
 (

L2
)

M
od

al
 c

la
im

 
by

 r
at

io
na

le
 

(m
 ×

 r)

M
od

al
 c

la
im

 w
ith

 t
im

e
R

at
io

na
le

 w
ith

 t
im

e
T

hr
ee

-w
ay

 in
te

ra
ct

io
ns

Li
ne

ar
 (

m
 ×

 ℓ)
Q

ua
dr

at
ic

 
(m

 ×
 q

)
Li

ne
ar

 
(r

 ×
 ℓ)

Q
ua

dr
at

ic
 

(r
 ×

 q
)

Li
ne

ar
 

(m
 ×

 r 
×

 ℓ)
Q

ua
dr

at
ic

 
(m

 ×
 r 

×
 q

)

Po
lit

ic
s

 
Po

ss
ib

le
 (

59
2.

1)
−

0.
68

 (
0.

53
)

0.
51

 (
0.

27
)

−
0.

29
* 

(0
.1

5)
0.

28
 (

0.
27

)
−

0.
17

 (
0.

15
)

0.
25

 (
0.

27
)

−
0.

17
 (

0.
15

)
 

In
ev

ita
bl

e 
(6

58
.3

)
−

0.
02

 (
0.

10
)

−
0.

13
 (

0.
07

)
0.

01
 (

0.
05

)
0.

01
 (

0.
07

)
0.

02
 (

0.
05

)
0.

01
 (

0.
07

)
−

0.
05

 (
0.

05
)

Ec
on

om
ic

s
 

Po
ss

ib
le

 (
60

6.
6)

−
0.

07
 (

0.
28

)
0.

31
* 

(0
.1

5)
−

0.
13

 (
0.

10
)

0.
01

 (
0.

15
)

0.
02

 (
0.

10
)

0.
02

 (
0.

15
)

0.
05

 (
0.

10
)

 
In

ev
ita

bl
e 

(6
60

.1
)

0.
43

 (
0.

23
)

−
0.

25
* 

(0
.1

3)
0.

08
 (

0.
08

)
0.

15
 (

0.
15

)
−

0.
08

 (
0.

08
)

−
0.

16
 (

0.
13

)
0.

06
 (

0.
08

)

U
ni

ts
 o

f m
 ×

 r 
in

te
ra

ct
io

ns
 a

re
 p

ro
po

rt
io

na
l t

o 
th

ei
r 

lo
g 

od
ds

. C
oe

ffi
ci

en
ts

 a
ss

oc
ia

te
d 

w
ith

 t
w

o-
w

ay
 in

te
ra

ct
io

ns
 w

ith
 t

im
e 

(a
ft

er
 c

ol
la

ps
in

g 
th

e 
fir

st
 4

 ye
ar

s,
 1

98
2–

19
85

) 
re

pr
es

en
t 

1-
ye

ar
 li

ne
ar

 o
r 

qu
ad

ra
tic

 s
hi

ft
s 

fr
om

 t
he

 a
ve

ra
ge

 lo
g 

fr
eq

ue
nc

y 
ca

lc
ul

at
ed

 a
m

on
g 

al
l 3

04
 c

el
ls

 in
 e

ac
h 

co
nt

in
ge

nc
y 

ta
bl

e.
 S

ta
nd

ar
d 

er
ro

rs
 a

re
 li

st
ed

 
in

 p
ar

en
th

es
es

 b
el

ow
 e

st
im

at
es

. d
f =

 3
03

 fo
r 

al
l m

od
el

s.
*p

 <
 0

.0
5.



14	 Journalism 00(0)

Figure 2.  Percent of modal arguments with claims of government or party officials’ possibility 
versus inevitability, 1982–1989.
Data are smoothed by averaging percentages from 3.5 years of collapsed data for 1982–1985 with those for 
the first 6 months of 1986 and thereafter averaging percentages for each pair of adjacent half-years. To ob-
tain percents of modal claims with everyday citizens as subjects, subtract percents in the figure from 100%.

immanent freedoms. For example, the authors mentioned that Hungarians are able to 
guide their futures, both economic (improve market adaptations, get local agencies to 
work more effectively, get customers back, work for one’s own benefit, participate crea-
tively in decision making, and decide and choose freely) and political (judge leaders’ 
activities, sense public sentiments, honor popular requests, decide on qualified leaders, 
confirm delusions resulting from a former lack of press freedom, bring forward local 
interests, notice painful points in the budget, increase our self-confidence as citizens, and 
strengthen our mutual trust). Thus, as formal roundtable discussions of liberalization 
were occurring, such modal claims of hopeful possibilities erupted in Hungary’s still-
state-controlled media.

Finally, despite an overall decline in claims of inevitability, it is only starting in 
mid-1986 that we find government officials mentioned at all as those who need to, 
for example, decide on how to distribute costs, perform their job better, show con-
fidence, and make a budget that serves economic rather than political objectives. 
Yet as depicted in Figure 2, the ratio of permission rhetoric between political and 
party leaders versus everyday citizens remained otherwise relatively constant dur-
ing the study period, with claims of leaders’ possibility varying around 8 percent 
and those of their inevitability varying around 4 percent. Accordingly, we have no 
compelling evidence (per H6) of increasing references to government and party 



Popping and Roberts	 15

officials’ possibilities and inevitabilities during 7 years prior to Hungary’s demo-
cratic transition, other than in the sudden appearance in mid-1986 of occasional 
references to leaders’ inevitabilities.

Conclusion

This study provides evidence that during the 7 years between mid-1982 and mid-1989 
(i.e. just prior to its establishment of democratic institutions), Hungary’s state-controlled 
media persistently used a rhetoric of permission in its editorial news. Primarily during 
the last 3 years of this period, newspaper journalists, albeit decreasingly, directed citizens 
in claims that specific actions were ones they had to do – directives proffered without any 
consistent rationale for these claims’ inevitability. Moreover, during post-1986 grass-
roots demands for reforms, there was an increase in populistic ‘permissions’ as editorial-
ists made anticipatory claims of citizens’ possibilities, again void of any consistent 
(economic or political) framing.6 The implication here is that in authoritarian states, jour-
nalists need not be consistent in how they frame the news. In anticipating what citizens 
will be able to do or in directing what citizens must do, these journalists need to only 
convey what is permitted. The provision of consistent rationales as to why these capaci-
ties and necessities exist is presumably unnecessary, as long as political forces are suf-
ficiently powerful to ensure their possibility and inevitability. These findings are in 
contrast to increases in economic and political framing in post-1989 editorials reported 
in the same newspaper by the same journalists but then with newly granted press free-
dom (Roberts et al., 2009). More concretely put, we found no evidence of such achieve-
ment (H1) and necessity (H2) rhetoric in our editorials from 1982 to 1989.

Yet perhaps, this article’s most important finding is a near absence of modal argumen-
tation in Hungarian editorials authored prior to 1986. During an authoritarian state’s ‘nor-
mal functioning’, there may only rarely be a need to ‘remind’ citizens of permitted actions 
(H3). However, challenges to state power apparently give rise to such needs, prompting 
anticipatory (H4), directive (H5), and possibly even self-critical (H6) rhetoric.

However, our lack of modal rhetoric in 1982–1985 yields research limitations. Not 
only does an absence of data result in an absence of findings, this study’s relatively small 
sample size reduces the power of our hypothesis tests. Nonetheless, important inferences 
can be drawn from our evidence that in the relatively uneventful years of 1982–1986 
Hungarian journalists eschewed modal arguments altogether, but as political leaders’ 
power became increasingly challenged in 1987–1989, they made extensive use of modal 
claims that anticipated or directed citizens. On one hand, this implies that within authori-
tarian countries’ state-controlled media, modal rhetoric is reserved for occasions when 
citizens begin questioning their leaders’ capacity to enforce their will. On the other hand, 
our consequently weak hypothesis tests suggest which types of modal rhetoric (namely, 
ones of anticipation and direction) journalists in state-controlled media use on such occa-
sions. Thus, our finding of a lack of consistency in the rationales journalists provided for 
their modal claims calls for replication in future studies – replication already found by 
Roberts et al. (2016) in a comparison of political rhetoric by journalists writing in a free-
press environment but trained in state-controlled (East German) and free-press (West 
German) settings.



16	 Journalism 00(0)

This study’s findings have implications for democratizing nations other than Hungary. 
Numerous contemporary failing democracies (e.g. Russia, Iraq, and Egypt) clearly illus-
trate that changing from authoritarianism to democracy calls for more than institutions and 
a constitution. From the top-down, legislators need to shift their orientation from directing 
the citizenry to schooling it on the rationales behind their policies and its responsibility to 
vote (Ágh, 1994, 1999; Ágh and Ilonszki, 1996; Ágh and Kurtán, 1995). For instance, a 
country’s shift from command to market economy always entails economic hardships for 
its citizens (Fitzgerald, 1991). The success of such an intervention depends on politicians’ 
ability – in contrast to the kleptocrats, they typically replaced – to act responsibly with the 
money others (e.g. the International Monetary Fund (IMF) and taxpayers) supply to them 
and to explain to citizens why they spend this money as they do. Thus, one might speculate 
– given increasing problems of corruption during democratic transition as one moves east-
ward in Central East Europe (Kaufmann, 1997) – relative to countries farther to the east, 
Central European countries’ politicians reduced their populist tenor in favor of keeping 
their electorates informed of the rationales behind their policies. From the bottom-up, citi-
zens need to critically evaluate politicians’ justifications for their policies, rather than settle 
for the immediate (populist) gratifications that they promise (Učeň, 2007). Roberts et al. 
(2009) provide evidence of such promise in 1990–1997 Hungary in the forms of editorial-
ists’ decreasing emphasis on the fading promise of political possibilities, offset by their 
increasing emphases on political responsibilities. Yet this trend may not have continued 
over the past decades, given evidence of a strengthening New Right in Hungary that began 
about the time that their study period ended (Bozóki, 2008).

By restricting one’s analysis to mediated news produced within an authoritarian state 
such as pre-1989 Hungary, organizational mechanisms involved in this production 
remain unexamined. Nonetheless, considerable evidence exists that such news content 
is carefully orchestrated by virtue of journalists’ loyalty requirements, their self- 
censorship, and their persistent fear of consequences for disloyalty (Gálik, 2004; Jakab, 
1989; Jakubowicz, 1995). Yet as the previous paragraphs make apparent, little research 
is currently available on precisely how political rhetoric is formulated within state-con-
trolled media. This study provides preliminary evidence that in these states, news remains 
primarily descriptive until challenges to the power structure arise – challenges then con-
fronted in the media with modal claims that (such as a ‘carrot’ vs ‘stick’ for one’s mule) 
both anticipate and direct citizens’ actions.

Funding

The author(s) disclosed receipt of the following financial support for the research, authorship, and/
or publication of this article: This study was funded by a grant from the Netherlands Social Science 
Research Foundation. Péter Róbert and Eva Schlemmer sampled the editorials, and Marika Szanyi 
translated them into English. Roy Stewart assisted in performing the analyses in SAS.

Notes

1.	 Although authorities allowed opinion research, neither the results nor their impact on policy 
formation was made public (Tworzecki, 2012: 453).

2.	 This translation was not performed to compensate for peculiarities in the Hungarian lan-
guage, since both Hungarian and English share the modal auxiliary and if–then constructions 



Popping and Roberts	 17

encoded in this study. Instead, translation was needed because our only available coders were 
not fluent in Hungarian. To ensure that information was not lost in translation (see Temple, 
1997), native Hungarian speakers verified a sample of sentences for their translation accu-
racy. Based on this verification, our impression is that our coding differs little from what it 
would have been were it to have been done directly from the Hungarian.

3.	 Sentences containing inflected modal auxiliary verbs were coded a second time. Intercoder 
reliability for modal claims was π = 0.80 (standard deviation (SD) = 0.05, Z = 198.06, 
p < 0.0001) and rationales was π = 0.91 (SD = 0.03, Z = 238.32, p < 0.0001; Popping, 2010; 
Scott, 1955). The main discrepancy between the coders concerned whether the modal 
claim coded by the first coder was actually a modal claim. In 20 cases, the second coder 
decided the sentence contained no modal claim, thereby resulting in its elimination from 
the analysis.

4.	 All results are available from the first author.
5.	 One reviewer noted that such mentions of ‘possibility’ and ‘inevitability’ might differ between 

independent authors (journalists, scientists, and lawyers) and authors with government or 
party positions (politicians, officials, and policy workers). To evaluate this, we added a vari-
able to our dataset that divides our 76 editorials into the 62 written by independent authors 
and the 14 written by government/party authors. Neither the proportion of mentions of possi-
bility (Δp(i−g/p) = −0.25; p = 0.33) nor of inevitability (Δi(i−g/p) = 0.25; p = 0.62) were statistically 
significant between these two types of authors, suggesting that members of each group based 
their writing on official sources.

6.	 Of course, post-1986 changes extended to other domains of political culture beyond those 
voiced in Népszabadság’s editorials. For instance, the first political party, MDF, was founded 
in 1987. Until 1988, the intellectuals’ focus was on pluralism, free speech, and human rights. 
In 1989, this changed to free elections and constitutionalism (Bozóki, 2009). Janke (2015) 
contains a good overview of how students’ discussions of political freedom led to their 
founding the political party, Fiatal Demokraták Szövetsége (FIDESZ), meaning the Alliance 
of Young Democrats). Also, the position of the Communist Party changed during this period. 
Barany (1999) examines socialist political elites’ attempts to regain their legitimacy through 
half-hearted political and economic reform proposals during a time of profound economic 
difficulties and pervasive social malaise. For instance, he documents how the Communist 
Party allowed other political parties to exist (albeit with restrictions) and civilians’ protests 
against ecological damage to halt a potentially prestigious project to build a dam across the 
Danube.

References

Adair BL (2002) Democratization and regime transformation in Hungary. Problems of Post-
Communism 49(2): 52–61.

Ágh A (ed.) (1994) The Emergence of East Central European Parliaments: The First Steps. 
Budapest: Hungarian Centre of Democracy Studies.

Ágh A (1999) The parliamentarization of the East Central European parties: Party discipline in the 
Hungarian parliament, 1990–1996. In: Bowler S, Farrell D and Katz R (eds) Party Discipline 
and Parliamentary Government. Columbus, OH: Ohio State University Press, pp. 167–188.

Ágh A and Ilonszki G (eds) (1996) Parliaments and Organised Interests: The Second Steps. 
Budapest: Hungarian Centre of Democracy Studies.

Ágh A and Kurtán S (eds) (1995) Democratization and Europeanization in Hungary: The First 
Parliament 1990–1994. Budapest: Hungarian Centre of Democracy Studies.



18	 Journalism 00(0)

Andorka R (1993) The socialist system and its collapse in Hungary: An interpretation in terms of 
modernization theory. International Sociology 8(3): 317–337.

Barany Z (1999) Out with a whimper: The final days of Hungarian socialism. Communist and 
Post-Communist Studies 32(1): 113–125.

Benke V (1979) Socialist democracy and freedom of opinion. The New Hungarian Quarterly 
20(74): 6–12.

Bigler RM (1992) From communism to democracy: Hungary’s transition thirty-five years after the 
revolution. East European Quarterly 25(4): 437–461.

Bihari M (1986) The political system and the representation of interests. In: Andorka R and 
Bertalan L (eds) Economy and Society in Hungary. Budapest: Department of Sociology, Karl 
Marx University of Economic Sciences, pp. 287–312.

Blumler JG, Dayan D and Wolton D (1990) West European perspectives on political communica-
tion: Structures and dynamics. European Journal of Communication 5(2): 261–284.

Bozóki A (2008) Consolidation or second revolution?: The emergence of the New Right in 
Hungary. Journal of Communist Studies and Transition Politics 24(2): 191–231.

Bozóki A (2009) Preparing for the revolution: Hungarian dissident intellectuals before 1989. 
Baltic Worlds 2(1): 41–46.

Comisso E and Marer P (1986) The economics and politics of reform in Hungary. International 
Organization 40(2): 421–454.

De Vreese CH (2005) News framing: Theory and typology. Information Design Journal + Document 
Design 13(1): 51–62.

De Vreese CH, Peter J and Semetko HA (2001) Framing politics at the launch of the Euro: A cross-
national comparative study of frames in the news. Political Communication 18(2): 107–122.

Ehrlich E and Révész G (1995) Hungary and Its Prospects 1985–2005. Budapest: Akadémiai 
Kiadó.

Fitzgerald EVK (1991) Economic Reform and Citizen Entitlements in Eastern Europe: Some 
Social Implications of Structural Adjustment in Semi-Industrial Economies. Geneva: United 
Nations Research Institute for Social Development.

Gadourek I (1953) The Political Control of Czechoslovakia. Leyden: Stenfert Kroeze.
Gálik M (2004) Hungary. In: Petković B (ed.) Media Ownership and Its Impact on Media 

Independence and Pluralism. Ljubljana, Slovenia: Peace Institute, pp. 192–217.
Gulyás Á (2000) The development of the tabloid press in Hungary. In: Sparks C and Tulloch 

J (eds) Tabloid Tales: Global Debates over Media Standards. Lanham, MD: Rowman & 
Littlefield, pp. 111–127.

Gulyás Á (2001) Communist media economics and the consumers: The case of the print media in 
East Central Europe. The International Journal on Media Management 3(2): 74–81.

Horvát J (1991) The East European journalist. Journal of International Affairs 45(1): 191–200.
Jakab Z (1989) On the institutional infrastructure of glasnost: Centralization and concentration of 

the Hungarian press. European Journal of Communication 4(3): 255–265.
Jakubowicz K (1995) Media within and without the state: Press freedom in Eastern Europe. 

Journal of Communication 45(4): 125–139.
Janke I (2015) Forward! The Story of Hungarian Prime Minister Viktor Orbán. Budapest: 

Rézbong Kiadó.
Kaufmann D (1997) Corruption: The facts. Foreign Policy 107: 114–131.
Körösényi A (1999) Government and Politics in Hungary. Budapest: CEU Press.
Kunczik M (2001) Media and democracy: Are Western concepts of press freedom applicable in 

new democracies? In: Bajomi-Lázár P and Hegedüs I (eds) Media and Politics. Budapest: Uj 
Mandátum Könyvkiadó, pp. 59–91.



Popping and Roberts	 19

Marx K (1842) Opponents of a free press. Rheinische Zeitung, 8 May. Also in Marx Engels 
Collected Works, Volume 1, London: Lawrence & Wishart, 1975, pp. 131–182.

Neuman WR, Just M and Crigler A (1992) Common Knowledge: News and the Construction of 
Political Meaning. Chicago, IL: University of Chicago Press.

Óvári M (1980) What is socialist democracy made of? The New Hungarian Quarterly 21(78): 
19–23.

Popping R (2010) Ag09: A computer program for interrater agreement for judgments. Social 
Science Computer Review 28(3): 391–396.

Popping R and Roberts CW (2009) Coding issues in semantic text analysis. Field Methods 21(3): 
244–264.

Popping R and Roberts CW (2015) Semantic text analysis and the measurement of ideological 
developments within fledgling democracies. Social Science Information 54(1): 23–37.

Price V, Tewksbury D and Powers E (1997) Switching trains of thought: The impact of news 
frames on readers’ cognitive responses. Communication Research 24(5): 481–506.

Roberts CW (1997) A generic semantic grammar for quantitative text analysis: Applications 
to East and West Berlin radio news content from 1979. In: Raftery A (ed.) Sociological 
Methodology, 1997, vol. 27. Oxford: Basil Blackwell, pp. 89–129.

Roberts CW (2008) The Fifth Modality: On Languages that Shape Our Motivations and Cultures. 
Leyden: Brill.

Roberts CW and Liu H (2014) On the cultural foundations for universal healthcare: Implications 
from late 20th-century U.S. and Canadian health-related discourse. Journal of Communication 
64(4): 764–784.

Roberts CW and Wang Y (2010) Traitor in our midst: Cultural variations in Japanese vs. Oklahoman 
public discourse on domestic terrorism in the spring of 1995. Comparative Sociology 9(4): 
463–494.

Roberts CW, Popping R and Pan Y (2009) Modalities of democratic transformation: Forms of 
public discourse within Hungary’s largest newspaper, 1990–1997. International Sociology 
24(4): 498–525.

Roberts CW, Zuell C and Popping R (2016) On the social construction of democracy: Modal rheto-
ric in former East and West German journalists’ post-reunification editorials. Paper presented 
at the international communication association annual meeting, Fukuoka, Japan, 9–13 June.

Roberts CW, Zuell C, Landmann J, et al. (2010) Modality analysis: A semantic grammar for impu-
tations of intentionality in texts. Quality and Quantity 44(2): 239–257.

Romsics I (1999) Hungary in the Twentieth Century. Budapest: Corvina – Osiris.
Róna-Tas Á. (1997) The Great Surprise of the Small Transformation: The Demise of Communism 

and the Rise of the Private Sector in Hungary. Ann Arbor, MI: U. Michigan Press.
Saxonberg S (2000) Regime behavior in 1989: A comparison of Czechoslovakia, East Germany, 

Hungary, and Poland. Problems of Post-Communism 47(4): 45–58.
Scott WA (1955) Reliability of content analysis: The case of nominal scale coding. Public Opinion 

Quarterly 19(3): 321–325.
Semetko HA and Valkenburg PM (2000) Framing European politics: A content analysis of press 

and television news. Journal of Communication 50(2): 93–109.
Simmel G ([1909] 1984) Flirtation. In: Oakes G (ed.) Georg Simmel: On Women, Sexuality, and 

Love. New Haven, CT: Yale University Press, pp. 133–152.
Sparks C (2000) Media theory after the fall of European communism. In: Curran J and Park MJ 

(eds) De-Westernizing Media Studies. Milton Park: Routledge, pp. 35–49.
Temple B (1997) Watch your tongue: Issues in translation and cross cultural research. Sociology 

31(3): 607–618.



20	 Journalism 00(0)

Tworzecki H (2012) Political communication and media effects in the context of new democra-
cies of East-Central Europe. In: Semetko HA and Scammell M (eds) The Sage Handbook of 
Political Communication. Los Angeles, CA: SAGE, pp. 450–460.

Učeň P (2007) Parties, populism, and anti-establishment politics in East Central Europe. SAIS 
Review 27(1): 49–62.

Wang Y and Roberts CW (2006) Schadenfreude: A case study of emotion as situated discursive 
display. Comparative Sociology 5(1): 45–63.

Zillmann D, Chen L, Knobloch S, et al. (2004) Effects of lead framing on selective exposure to 
Internet news reports. Communication Research 31(1): 58–81.

Author biographies

Roel Popping (PhD, University of Groningen) is at the Department of Sociology, University of 
Groningen. His research interests include methodology, with a specialty in text analysis and inter-
rater reliability.

Carl W Roberts (PhD, SUNY at Stony Brook, 1983) is emeritus professor of Statistics and 
Sociology at Iowa State University. His research focuses primarily on how citizens’ cultural back-
grounds influence how they formulate and interpret national events and issues.




