Metadata, citation and similar papers at core.ac.uk

Provided by idUS. Depésito de Investigacion Universidad de Sevilla

Global Media Journal Vol 13, Issue 24

From Phone Hacking to the Splitting of Businesses in Times of

Corporate Crisis: The Case of News Corporation

Aurora Labio Bernal

Universidad de Sevilla , Seville, Spain Email: auroralabio@us.es

Abstract

This article analyses the split of the former News Corporation into two new companies within a
context of change in the media industry’s market dynamics. The aim of this paper is to demonstrate
that the phone hacking scandal in the News of the World, formerly one of News Corporation’s best-
selling tabloid newspapers in the United Kingdom, should be interpreted as a problem that Rupert
Murdoch managed to address despite the toll that the case had taken on the company. Moreover,
rather than a cause of the subsequent split, it should be understood as a means of halting the
company’s BSkyB takeover bid. This crisis gave the conglomerate the opportunity to make changes to
its global strategy by specialising in market niches through two new brands: 21st Century Fox and the
new News Corporation.

Keywords: Media conglomerate, News Corporation, Phone hacking, BSkyB, Murdoch, 21st
Century Fox

Introduction

Several books were published about News Corporation (also known as “News Corp”) in the United
Kingdom between 2012 and 2013 following the well-known phone hacking case, which highlighted
the illegal methods used by News of the World journalists to get hold of information about celebrities,
politicians and victims of scabrous events. In all of those books, the authors are steadfast in their
claims that the Sunday newspaper scandal has had a negative impact on the recent history of
Murdoch’s company. For example, John Lisners (2012) maintains that Murdoch’s reputation (and his
family’s) has been seriously affected since the News of the World case. In his own words, Lisners
considers that “politicians will in future be very careful about getting too close to Rupert Murdoch”
(Lisners 2012, 270). On his part, David McKnight asserts that one of the most serious outcomes of the
case was the former News Corporation’s split into two separate businesses (McKnight 2013, 212).
The same theory is espoused in the book Dial M for Murdoch (Watson & Hickman 2012), which we
consider more interesting. The book’s authors go a step further and claim that the phone hacking
scandal actually broke the former News Corporation into two (Watson & Hickman 2012, 266).In this

article, however, | am going to try to demonstrate that these considerations offer a reductionist view

1


https://core.ac.uk/display/51393081?utm_source=pdf&utm_medium=banner&utm_campaign=pdf-decoration-v1
mailto:auroralabio@us.es

Global Media Journal Vol 13, Issue 24

of News Corporation’s global dimension. While the importance of the controversy surrounding the
News of the World case cannot be denied, and which led to the newspaper’s closure several weeks
later, I would argue that Murdoch’s empire and its media influence have not been undermined. Even
though Murdoch’s company may have suffered some kind of momentary attrition, I consider it crucial
to take into account other issues of an economic and entrepreneurial nature in order to establish what
actually happened within the company and why the split into two new businesses took place. It should
not be forgotten that, while it has a big market share in the United Kingdom, News Corporation’s
biggest centre of business is the United States and its influence is global (Fitzgerald 2012, 368; Warf
2007, 96-98). The hypothesis will therefore focus on demonstrating that the news controversy that
ended in the tabloid’s closure was actually a means of halting News Corporation’s BSkyB takeover
bid, an operation that combined elements of a political and media-business nature in the United
Kingdom. One year after these events, and albeit not the only direct consequence of them, News
Corporation split into two large areas. Viacom and CBS had set precedents for this in 2006. To
understand the full extent of News Corporation’s new way of operating in the global market, I have to
contextualise the new survival and growth strategies of conglomerates, which, in order to retain their
global influence, have sought formulas that offer greater operational and financial flexibility.Taking
all of these issues into account, my arguments will be base on the following premises in order to

demonstrate my hypothesis:

. Changes in big global groups’ market dynamics.

. The organisation of an anti-Murdoch media-business pressure group to prevent a BSkyB
monopoly.

. The internal restructuring of News Corporation, with the diversification of the company’s

growth into sectoral niche markets.

For this article, | have used a qualitative descriptive methodology based on structuralism and
interpretative analysis. My interest lies in studying the interrelationships among the various political,
economic and business-related elements that came together in News Corporation’s crisis situation,
which will allow me to demonstrate my hypothesis. Based on an analysis of the data collected from
Ofcom documents and from news items published in newspapers such as The Guardian, The Times
and The Telegraph, | perform a diagnosis of the causes and consequences of the News of the World
closure, of News Corporation’s withdrawal of its BSkyB takeover bid, and of its subsequent split into
two large businesses that have enabled it to continue exerting a global influence. This case study is
preceded by a theoretical framework that, in addition, explains the context and the shift towards media
group concentration.

Changes in big global groups’ market dynamics

The concentration processes of the late 1990s gave rise to big media groups that intended to grow in

all sectors, combining traditional media with telecommunications and information technologies. The
2



Global Media Journal Vol 13, Issue 24

new companies, which were also the outcome of profound deregulation (Napoli 2011, 73-85),
emerged in the United States and Europe, although their influence became global (Bagdikian 2004,
27-30). It was during this period when the term ‘conglomerate’ was coined to describe the model to
be adopted, which was based not only on the size of the company, but also on the businesses that
formed part of it. According to Scott Fitzgerald: Corporations, such as the newly formed Time
Warner, claimed that their global competitiveness was not merely the result of their size but more
importantly their structure. Their strategy of integration proceeded horizontally across a diverse range
of media products, including cultural hardware and software, and vertically, oriented toward gaining
control of the central points of the production, distribution, and exchange processes through various
proprietary relationships (Fitzgerald 2012, 24-25).However, just a few years later, the dynamics of
creating media giants had failed. Citing Daily Variety, Scott Fitzgerald also refers to “willful myopia”
(Fitzgerald 2012, 29) and the analysis that experts like Jaemin Jung and Sylvia Chan-Olmsted had

113

performed in order to explain why the big conglomerates’ plans had failed: “‘excessive’ product and
international diversification may enhance cash flow or large enterprises, but it may harm performance
in terms of managerial efficiency (return on assets, return on sales, and so forth), profitability, and
investors’ valuation (measured in earnings per share)” (Jung and Chan-Olmsted 2010, 29).

For their part, Castulus Kolo and Patrick Vogt conducted a study in 2003 on a total of 178 media
companies with a turnover of more than US$1 million. The aim was to analyse interdependence
among variables of size, diversification and profitability to establish whether the first two had an
impact on the last. The conclusions drawn from the study highlighted that the potential effects of a
company’s growth in relation to its size could be cancelled out owing to the complexity of the
process, the adaptations that would need to be made and the fixed costs it would have. Those authors
consider that an increase in size is likewise cancelled out by the emergence of additional costs in
relation to its diversification, since using assets from one company in another in order to reduce costs
is ultimately something theoretical that only generates costs in practice (Castulus & Vogt 2003,
257).At the beginning of the new century, there was talk of six media giants, among which were
AOL-Time Warner, Vivendi, Walt Disney Corporation, Bertelsmann, Viacom-CBS and News
Corporation. When referring to this compact group of conglomerates, Crispin Miller said that the
“Leviathan itself keeps getting bigger, louder, brighter, forever taking up more time and space, in
every street, in countless homes, in every other head” (cited by Bibby 2003, 7). However, in a few
short years, the negative effects of economies of scale in the media industry became apparent, and the
main conglomerates were soon forced to adopt new market strategies to enable them to continue
existing without losing their global power. Compared to the big mergers and acquisitions that took
place at the end of the 1990s, companies have since decided to undergo restructuring and split-off
operations. In doing so, there has also been a fundamental need for them to rethink their traditional
business models in light of the changes brought about by digitalisation and new distribution platforms

3



Global Media Journal Vol 13, Issue 24

(Aris & Bughin 2009, 5). In this respect, conglomerates like Disney had to invest in internal changes
connected with the technological aspects of their content in order to start competing on a global scale
again. In other cases, like that of AOL-Time Warner, the macro merger announced as the
“‘transformative’ arrival of a new 21st century corporate media model” (Fitzgerald 2012, 238) had to
be dissolved because of AOL’s losses at a time of Internet market transformation. For its part,
Viacom-CBS also decided to split its businesses due to “little economies of synergy” in the words of
Arsenault and Castells: Viacom actually emerged out of CBS in 1973 when CBS was forced to spin
off its TV syndication unit under new FCC regulations forbidding US TV networks to own TV
syndication units. In 2000, Viacom, which in the interim became the more successful Company,
purchased its parent Company CBS for $22 billion in what was then the largest media merger to date.
However, five years later, Viacom and CBS de-merged, finding little economies of synergy between
the two companies. After the split, CBS retained the majority of the content delivery platforms (e.g.,
the CBS Network, CBS Radio, and the CW) while Viacom retained the majority of the content
creation properties (e.g., Paramount Studios and the MTV family of networks). National
Amusements, one of the United States oldest and largest movie theatre chain companies and family
company of Sumner Redstone, retains controlling interest in both companies (Arsenault & Castells
2008, 721).In an earlier article, | analysed how the main solutions to internal crises had marked the
end of heady growth but not of the conglomerate concept. In fact, the changes made by these
companies at that time actually perpetuated the oligopolistic situation of the media market (Hardy
2008, 199; McChesney 2004, 187-189; McChesney 2001). Thus, in 2014, the list of big media
companies is more or less the same as it was at the start of the decade, and it includes those that, after
carrying out their respective restructuring operations, have managed to retain leading positions in the
global ranking. According to Forbes data (“Global 2000” 2014), the American company Comcast
ranked first, followed by Disney, 21st Century Fox, Time Warner and Time Warner Cable. Ranked
sixth was Direct TV, followed by WWP, CBS, Viacom and DISH Network.From the following table,
it is possible to see that there have not been any substantial changes in global media dominance, and
that the imperative for vertical/horizontal growth through cumulative acquisitions and mergers has
disappeared:

Ranking of the top 10 global media companies

2014 TYPE OF BUSINESS

Comcast (USA) Cable, television, filmed entertainment and theme parks

Walt Disney (USA) | Media, parks and resorts, film studios, consumer products and

interactive media

21st Century Fox | Cable programming, filmed entertainment, television and satellite

4




Global Media Journal Vol 13, Issue 24

(USA) television

Time Warner (USA) | Television networks, filmed entertainment and publishing

Time Warner Cable | Cable services

(USA)

Direct TV (USA) Digital television and multichannel programming

WWP (UK) Advertising, media investment management, consumer insight and
public relations

CBS (USA) Entertainment, cable networks, publishing, local broadcasting and
advertising spaces

Viacom (USA) Media networks and filmed entertainment

Satellite television (technology), wireless spectrum and Blockbuster
Dish Network (USA) | (on demand)

Source: Forbes and own elaboration, 2014

In short, it can be asserted that the changes in big media companies have happened as a result of the
negative effects caused by excessive mergers and of the need to face up to technological innovations.
After the years of growth, there is now a new stage of neoliberal media globalisation in which the
conglomerates have curbed their aggressive expansion in order to concentrate on sustained internal
growth. In this respect, the split of the former News Corporation into two companies in summer 2013
should be viewed as an attempt to “reorganise its business models to gain greater control and
profitability” (Fitzgerald 2009, 400). In addition, it is about adapting to a new stage within the media
market, which some authors have called the “de-convergence” process:In the midst of the failure of
the mergers, several major communication companies have pursued de-convergence in order to regain
profits, revenues, and shareholders’ confidence. The de-convergence model has appeared in several
ways — sales of profit-losing companies, and/or spin-off/split-off for instance, but in many cases they
are not mutually exclusive. In fact, several major media corporations have rapidly changed their
strategies, from convergence to de-convergence. Although some of them are still interested in vertical
and horizontal integration, many of them are seeking de-convergence (Jin 2012, 767-768).In the long
shadow of phone hacking, splitting the company into 21% Century Fox and News Corporation was a
way of focusing its market interests on certain areas. However, the News of the World scandal should
also be studied as part of the company’s restructuring strategy, although it is worth noting that the
controversy — which had a major impact on public opinion — was above all an attempt to constrain
Murdoch’s media and political power in the United Kingdom in light of his attempt to gain full
control over BSkyB, the country’s biggest satellite pay-TV broadcaster.

The News of the World scandal and its impact on BSkyB: The anti-Murdoch lobby




Global Media Journal Vol 13, Issue 24

In November 2010, News Corporation informed the European Commission of its intention to gain full
control over BSkyB, a company in which it had a 39% shareholding at that time. After that
announcement, the then Secretary of State for Culture, Olympics, Media and Sport, Jeremy Hunt,
issued a request for Ofcom, the communications regulator in the United Kingdom, to issue a report
about the effects that the operation would have on pluralism. Ofcom decided to launch a public
consultation about the matter in order to guarantee the functioning of “a healthy and informed

democratic society” (Ofcom 2010a, 1). In total, the regulator received replies from:

o 20 professional and commercial organisations (including News Corporation and Sky).
. 8 researchers and scholars.
° Nearly 60,000 people, either individually or through online campaigns.

Ofcom also drew on the respective legal framework and case law, taking the public interest as its
main principle from a two-pronged perspective:

. The ‘static’ effects of the proposed acquisition — on plurality immediately after the transaction
in terms of range and number of persons controlling media enterprises including their ability to
influence opinions; and

o The ‘dynamic’ effects of the proposed acquisition — issues that may arise over time, within a
forward view of how plurality may develop (Ofcom 2010b, 5).

In a 156-page report, Ofcom analysed external plurality, internal plurality, diversity of content and
audiences, as well as the importance of developing the audiovisual market in the United Kingdom.
Based on these data, the regulator provided the following table about the degree of influence exerted
by the country’s media groups:

Proportion (%) of news minutes consumed per head/per day by platform and provider

Papersl TV2 Radio3 Online4 | Total
Sky (including radio) | 0.0 2.4 6.7 0.0 9.1
Five 0.0 0.7 0.0 0.0 0.7
News Corp 13.8 0.0 0.0 0.1 13.9
News Corp / Sky 13.8 3.1 6.7 0.1 23.7
BBC 0.0 24.9 18.3 0.3 43.5




Global Media Journal Vol 13, Issue 24

ITV 1 0.0 4.8 0.0 0.0 4.8
Channel 4 0.0 1.1 0.0 0.0 11
ITN (ITV1 + C4) 0.0 5.9 0.0 0.0 5.9
DMGT 9.2 0.0 0.0 0.2 94
Trinity Mirror 4.8 0.0 0.0 0.0 4.8
Telegraph Media | 4.2 0.0 0.0 0.1 4.2
Group

Northern & Shell 4.1 0.0 0.0 0.0 4.1
Guardian Media | 2.6 0.0 0.0 0.1 2.7
Group

Lebedev Foundation 1.0 0.0 0.0 0.0 1.0
Pearson 0.6 0.0 0.0 0.0 0.6
Total 40.3 33.9 25.1 0.7 100.0

Source: Ofcom

As can be seen from these data, Ofcom found that News Corporation’s influence on public opinion in
the United Kingdom was relatively strong, with a proportion of news minutes consumed per head/per
day of 23.7%. This was considerably higher than the respective proportions of the other privately
owned groups. The BBC’s leadership in the audiovisual media domain was undeniable, but the
importance of Murdoch’s company resided in its presence not only within this sector, but also within
the print media sector. Indeed, the readers of its tabloid newspapers accounted for a large percentage
of the British electorate. It should be noted that its readers were mostly working class and inclined
towards Labour in the economic sphere, although they were just as likely to shift towards the
Conservatives on other issues such as nation, race and social order (Tiffen 2012, 22).Ofcom therefore
concluded that the former News Corporation’s BSkyB takeover bid would be contrary to the public

interest since it found that plurality in media group control in the United Kingdom could not be
7



Global Media Journal Vol 13, Issue 24

guaranteed. However, the regulator considered that the matter ought to be subject to a second review
by the Competition Commission, which was tasked with determining whether the resultant media
concentration would really go against the public interest (Ofcom 2010b, 90).In the document
produced by Ofcom, it is especially interesting to find that there are also some considerations made by
other media companies. For example, The Guardian asserted that the operation would lead to the
amalgamation of the biggest press group and the biggest television company in the United Kingdom.
In addition, it considered that it did not guarantee the principle of pluralism since, by becoming the
sole provider of news in the United Kingdom via television, radio, the press and online platforms, it
was contrary to the public interest. The BBC’s comments were in the same vein. It placed emphasis
on the fact that between 3.5 and 5 million people consumed news that came from Murdoch’s
newspapers or from BSkyB, and it considered that this had a major impact on plurality. The BBC also
expressed its concern over the possibility of News Corporation having authority to appoint and
dismiss Sky News directors and making the editorial aspect subject to the dictates of its dominant
shareholder. The Trinity Mirror group’s comments were along similar lines, and it even asserted that
there was a well-documented culture of interference by News Corporation’s owner in the editorial line
of its media, which could diminish pluralism. It therefore considered that there would be a decline in
the number of news providers and in the diversity of voice.One month before the Ofcom report was
released, The Guardian published a news item (2010) in which it asserted that the BSkyB Board had
also sent a report to that organisation, in which it had expressed that it was against Murdoch’s offer
because it could threaten the future of Sky News and jeopardise plurality. In the same news item, The
Guardian also referred to the creation of an alliance of competing groups, among which were Channel
4, British Telecom, the Daily Mail and the Guardian Media Group itself. All of them called upon the
Secretary of State for Business, Innovation and Skills, Vince Cable, to ban the operation. In general,
all of the contributions that Ofcom received in response to the public consultation were against News
Corporation taking over BSkyB. On grounds of plurality, there were also a number of business
reasons put forward by the groups that were manifestly against the takeover. For example, they
considered that the operation might give News Corporation a dominant position in the media market
in the United Kingdom. In order to understand the fears of the media class a little better, analyst Dan
Sabbagh explained, in an op-ed, the advantages that News Corporation would obtain in terms of self-
promoting and exploiting the mutual support from its main newspapers and from its control of
BSkyB, otherwise known as ‘bundling’: What the newspaper groups fear is that News Corp could use
its extra wealth to cross-promote television and newspapers, a simple concept known in the media
industry as “bundling”. Lord Puttnam, the filmmaker who is now deputy chairman of Channel 4, says:
“Not only could it be possible for Sky subscribers to be offered print copies of The Sun or The Times
cheaply — but there is the scope for massive discounts on electronic services that you or I haven’t even

thought of (Sabbagh 2010a).



Global Media Journal Vol 13, Issue 24

In the months following the announcement of the operation, a media war broke out in the United
Kingdom, with claims and counterclaims being fired back and forth between News Corporation media
and other opposing media. The latter considered that the British Prime Minister, David Cameron,
might be inclined to approve the agreement given his closeness to Rupert Murdoch, yet they also
noted that such approval would almost certainly lead to cracks in the coalition government (Sabbagh
2010b). The case had political implications because the Conservatives’ victory was partly due to the
influence that newspapers like The Sun or The Times had had on British public opinion. Relationships
between Murdoch and the political class, in both the United Kingdom and the United States, were a
personal hallmark of the mogul (Tiffen 2012, 22; D’Arma 2011, 671). Hence, evidence of these close
relationships soon made it into News Corporation’s own media. This was made clear in the following
editorial published in The Times, which attacked the anti-Murdoch media lobby led by Mark
Thompson, the then Director-General of the BBC:By lending his name to the campaign to prevent
News Corp from purchasing those Sky shares that it does not already own, Mr Thompson has made a
serious and surprising error. He has embroiled his taxpayer-funded organisation in a political and
commercial battle that it should have nothing to do with [...] The BBC has shown the force of the
political pressure — party politics, media politics, BBC politics — that will bear upon Vince Cable... as
he makes his judgment on News Corp’s offer. The Times does not pretend to be able to judge this
matter objectively. It simply expects that Dr Cable will do so, guided by the law rather than pressure
group politics (The Times 2010).A day after The Times editorial, it was Kelvin MacKenzie, the editor
of The Sun, who attacked all the other firms that opposed the operation, and described them as
collaborators in a conspiracy to prevent News Corporation from injecting capital into Sky. According
to MacKenzie, there was no reason for Vince Cable not to give the green light to the operation, since
the issue was not “how to stop Mr Murdoch investing in Britain but how to encourage him” (The Sun
2010, cited by The Guardian 2010).Despite all the controversy, in March 2011, Jeremy Hunt
announced the government’s intention to approve the operation, although, in order to do so, Sky News
would have to become a business unit independent from News Corporation. Thus, Murdoch’s
company would retain its 39.1% share of the news channel, but would not be able to increase that
percentage for 10 years unless the Secretary of State gave permission to do so. In addition, in order to
guarantee the editorial independence of Sky News, its Board would have to be formed by a majority
of independent directors (The Telegraph 2011). A few months later, on 30 June, Cameron’s
government finally announced that it would approve the operation with Ofcom’s consent. Jeremy
Hunt then explained that the government had given the green light to the agreement because of the
significant changes that had been made throughout the whole process. Jeremy Hunt was basically
referring to the fact that plurality seemed to have been assured through Sky News’ independence and
Rupert Murdoch’s promise not to interfere in it. Even though the phone hacking issue was floating
around in the news atmosphere, the Secretary of State did not accept that it was a matter for

9



Global Media Journal Vol 13, Issue 24

consideration in the case (Watson & Hickman 2012, 168-169). Four days later, the scandal exploded
and public opinion in the United Kingdom was shocked by the illegal spying practices carried out on
journalists, politicians and police officers.Although the phone hacking issue had been bubbling under
the surface for years, it was significant that it came to the public’s attention shortly after the
government had approved the News Corporation operation. It is also important to point out that it was
The Guardian, one of the media against the agreement that revealed it on 4 July.In the history of
British tabloids, there are many references to scandals that have tainted politicians, members of the
royal family and anonymous individuals involved in scabrous events or stories. Some authors claim
that the sensationalist press in the United Kingdom operates like a representation of culture and
identity (Conboy 2002, 142). In other words, it could be said that a large percentage of the British
population has been heading to the tabloids for many years to find sensationalist, political and sport-
related news with a high dose of right-wing populism (McNair 2009, 89). The use of melodramatic
narratives (Conboy 2002, 170-174), phone hacking and made-up news (Mullin, 2009: 45-50) are all
parts of the popular press’s range of resources in the United Kingdom. In fact, prior to this case, some
journalists at the News of the World, The Sun and the Daily Mirror had been reported and, in some
cases, arrested for using illegal journalistic practices. However, unlike the case in hand, the other
media did not follow up these events; public opinion was aware of them, but society as a whole
accepted them as part of journalism’s dynamics (Fenton 2012, 4). On this occasion, however, the case
had a major impact on British public opinion because of a conjunction of several elements. It involved
a minor, Milly Dowler, who had gone missing several years earlier. During that time, her family had
always hoped to find her alive partly because of the News of the World’s manipulation of the
teenager’s voicemail messages. The story was immediately broadcast by the BBC, which also
suggested that there was political responsibility in the case. The story continued the following
morning in The Guardian and The Independent, while Murdoch’s newspapers allocated discreet
spaces to it in their pages (Watson & Hickman 2012, 174). From then on, the social tide against the
events began to swell; civil institutions such as the Press Complaints Commission and Labour
politicians became involved and there was a major outcry via social media like Twitter. Surprisingly
as a way of stopping “News Corp’s wider commercial ambitions” (Watson & Hickman 2012, 179) the
campaigning platform Avaaz managed to get 60,000 signatures to halt News Corporation’s BSkyB
takeover.Tom Watson and Martin Hickman (2012, 178-179) tell us that most of the media, with the
exception of News Corporation’s, did a feature on the events. On television, Channel 4 and
particularly the BBC spoke about police corruption and, on the daily Newsnight programme, Paul
McMullan, a former News of the World executive, began to appear almost continuously to confirm
that phone hacking was a common resource used in journalistic practices.Among the dailies, it was
undeniably The Guardian that did the lengthiest follow-up. For over a week, the headlines on the
front page were about the phone hacking issue, while several pages were given over to explicit

10



Global Media Journal Vol 13, Issue 24

comment about the political implications of it, and how the case inevitably affected the BSkyB bid. In
news items on the inside, on 6 July, The Guardian suggested that the scandal would jeopardise the
culmination of the operation (The Guardian 6 July 2011, 4). A couple of days later, the newspaper
also considered that the announcement of News of the World’s closure was actually a sacrifice that
Murdoch’s company had to make to rescue the agreement on the digital platform (The Guardian 8
July 2011, 2). At the same time, it referred to the fall in value of the company’s shares due to
investors’ fears (The Guardian 8 July 2011, 10).Media pressure soon gave rise to political
implications and, as a result, on 12 July 2011, the British government submitted the BSkyB takeover
bid to the Competition Commission. This action meant that no decision needed to be taken for at least
six months, and it also “left the culture secretary, Jeremy Hunt, free to pass on responsibility for
deciding on the deal at a time of acute political pressure” (The Guardian 12 July 2011, 4).The way out
of this tricky situation finally arrived on 14 July. After more than 10 days of intense campaigning on
the phone hacking issue by the opposing media, and with public opinion very much against News
Corporation’s interests and a political class distanced from Murdoch, the mogul finally decided to
withdraw the BSkyB takeover bid. On Thursday 14 July, The Guardian conclusively published the
headline “Let’s call the whole thing off” on its front page, which was accompanied by the sub-
headlines “Murdoch surrenders BSkyB bid after outcry over phone hacking” and “Cameron says
tycoon must give evidence at enquiry into scandal”. The anti-Murdoch lobby in the United Kingdom
had managed to halt the operation, thereby preventing News Corporation from securing the dominant
position it would otherwise have had in the country’s media market.
The split into two new companies
After the phone hacking scandal, Rupert Murdoch, his son and some News of the World journalist had
to give evidence at the Leveson Inquiry for the purposes of public accountability. The mogul’s
intervention was based on denying that he had any knowledge of what had been going on, and of
rejecting that his media were being used for political purposes (Watson & Hickman 2012, 268). Those
same authors noted that while the scandal had almost certainly taken its toll on the company, Rupert
Murdoch was still an important businessman with direct connections in the power of the state (Watson
& Hickman 2012, 279).1t is in this respect that | consider the News of the World case to be a major
setback for News Corporation in the United Kingdom. Three years on, however, it is necessary to ask
whether the repercussions of it actually represented a threat to the global company. As subsequent
events have shown, | consider that News Corporation has managed to retain its position as one of the
big global conglomerates, even though its business strategy may have changed somewhat since then.
Thus, the crisis that News Corporation experienced was ultimately internalised as an opportunity to
transform itself at a time when, as noted in the first part of this article, the media market’s dynamics
had changed. | agree with Valackiene and Virbickaite, who assert that while a crisis within a company
may be dangerous, it offers the opportunity to become even stronger (Valackiene and Virbickaite
11



Global Media Journal Vol 13, Issue 24

2011, 319). Those same authors note that when a crisis occurs, it is essential to create a new strategy
in order to survive in the market (2011, 327).Hence, bearing in mind the change in the media
industry’s dynamics and the need to overcome the crisis triggered by the News of the World case, in
2012, Murdoch’s company announced its intention to split into two large business areas. The
operation was eventually carried out in summer 2013, with the emergence of the new companies:
News Corporation and 21st Century Fox.The first of these two, News Corporation, which retained the
name of the original company while changing the design somewhat, inherited the entire print media
part. The new entity’s Executive Chairman is Rupert Murdoch, and its Non-Executive Co-Chairman
is his son, Lachlan Murdoch. Another son of his is also on the Board of Directors: James Murdoch.
According to the 2014 Annual Report, the new News Corporation’s operations are divided into six
reporting segments:

News and Information Services: It includes all of the company’s press publications distributed mainly
in the United States, the United Kingdom and Australia. Its traditional newspapers are The Sun and
The Times, as well as other big ones like The Wall Street Journal and The Australian.

° Cable Network Programming: It mainly includes Fox Sports Australia, with seven television
channels distributed via cable, satellite and IP.

° Digital Real Estate Services: The company owns 61.6% of REA Group Limited, a digital
advertising business specialising in real estate services, operating market-leading websites in
Australia and Italy, and other property sites in Asia and Europe.

. Book Publishing: With HarperCollins as the English-language global publishing brand.

° Digital Education: It includes Amplify, the company that designs digital products and services
for teachers and students, serving 50 states.

Other: It includes general corporate overhead expenses and the Creative Group. Oddly, this segment
includes costs related to illegal hacking and inappropriate payments by the now-defunct News of the
World.Indeed, another part of the 2014 Annual Report also refers to the risks that the company faces.
Specifically, News Corporation expresses its concerns about the adverse effects that the phone
hacking issue could have on its reputation and financial conditions, but it identifies the problem and is
prepared to make provision for the necessary funds to meet any potential claims and actions brought
against it (Annual Report 2014, 31). Particularly striking in this respect is that, as part of the
separation agreement, 21st Century Fox will indemnify payments arising out of civil claims. Despite
the fact that it acknowledges that the issue may damage the company’s prestige, the report refers to it
simply as one of several risks that the company faces in terms of the development of its businesses.
The phone hacking issue is seen as a past event, which, rather than being hidden, is responded to in a
defensive manner, based on the changes that have taken and will continue taking place. Fulfilling the
basic principles of a company in times of crisis, News Corporation adopts a philosophy of change as a

way of growing, as noted by Valackiene and Virbickaite:The changes in a company can become the
12



Global Media Journal Vol 13, Issue 24

essential point to seek for the leader’s position in the market because the results are closely related to
the success of changes. Companies are often faced with radical changes, so it is very important to
understand the essence of them. Management of changes solves the problems of business
management related to falling rates and inefficiency of company performance as well as it stops the
growth of crisis situation and helps avoid the crisis itself (Valackiene and Virbickaite 2011,
320).Thus, News Corporation seems determined to carry on in the print sector, though its directors
make their commitment to digital transformation very clear (News Corp Annual Report 2014). One of
the company’s first business strategies was to acquire Storyful in December 2013. It is a social media
news agency providing filtered and verified content. Several months later, in May 2014, News
Corporation expanded its publishing business by acquiring Harlequin in order to increase its presence
in the non-English-speaking market. The company’s latest moves have also centred on acquiring other
types of online business, such as property websites like Move.com in the United States and
PropTiger.com in India, which is translated as an attempt to focus part of the company on the
emerging digital sector. The second of the two split-off companies, 21st Century Fox focuses on the
audiovisual business and includes cable networks, pay TV, production, the film and entertainment
business, and satellite platforms. Its scope of action extends to the United States, the United Kingdom,
continental Europe, Asia and Latin America (Marketline 2014, 3). This new section of Murdoch’s
former company has decided to concentrate mainly on the audiovisual media and entertainment
business under the Fox brand as the most attractive business asset. Created in June 2013, the company
is third in the global ranking of media conglomerates. At the helm of the company is Rupert Murdoch
as Chairman and Chief Executive Officer and, on the Board of Directors, we find two of his sons,
Lachlan and James, which means that the Murdoch family continues to retain control over one of the
world’s biggest media businesses, just as it does — as we have already seen — over the new News
Corporation. Carrying on with its sustained growth plans in the audiovisual sector, one of the first
operations that the new 21st Century Fox announced was the sale of 57% of Sky Deutschland and
100% of Sky lItalia to BSkyB. This acquisition should be understood as a way of exploiting internal
synergy (Kolo & Vogt 2003, 258), since it is worth recalling that 21st Century Fox actually owns 39%
of the platform in the United Kingdom. A satellite television giant has therefore been created in
Europe under the BSkyB brand, which aims to compete with Liberty and other technology companies:
The merger better positions BSkyB to compete with John Malone, a longtime Murdoch rival who is
building Liberty Media into Europe’s largest cable television business with control of Virgin Media
and a slice of ITV in the UK. It also provides a buttress against the growing distribution might of
Apple, Google, Amazon and Netflix, which are using the internet to build multibillion-dollar video
businesses (The Guardian 2014).As can be seen, it is a matter of business reorganisation in order to
retain a dominant position in a market — that of pay TV in Europe in this case. Along similar lines, the
option of reaching agreements with other companies is also contemplated in the 21st Century Fox

13



Global Media Journal Vol 13, Issue 24

global group strategy. As a result of this aspiration, in autumn 2014, its subsidiary Shine Group
entered into a joint venture with the Apollo group, which, in turn, comprises Endemol and Core
Media Group, to create a powerful alliance in the television content production sector. However, the
most resounding evidence of the ongoing strength of the Murdoch empire, through its attempts to
exploit the concept of internal synergies, is undeniably the offer that 21st Century Fox made several
months ago to acquire Time Warner. Although 21st Century Fox eventually withdrew the bid, it
would have represented the creation of a mega company with a significant position in the American
audiovisual market. Some analysts considered that, if it had been formed, the new company would
have led the film entertainment sector, and prestigious cable channels like HBO and TNT would have
been added to that (Rushe 2014). Furthermore, it would have enabled control over one third of the
production of series and increased sports rights, such as those for the National Basketball Association
(NBA) league. Together, these would have given it a significant position, “including the power to
broker better deals with the cable companies and the new generation of web-based TV services like
Netflix and Amazon Prime, and save money on distribution in film” (Rushe 2014). For all of these
reasons, most experts considered that the operation made strategic and financial sense. Although it did
not eventually take place, future negotiations cannot be ruled out. We can therefore see that the split
has produced good results for both resultant businesses, which, moreover, have maintained ties with
each other. It is also a telling sign that even the analysts mix up or continue referring to 21st Century
Fox as either News Corporation or Murdoch’s company, as has happened in the most recent business
operations. In other words, despite the fact that the former company was split into two businesses, the
umbilical cord between both remains intact; intercommunication between them is also assured by
Rupert Murdoch. Moreover, in late 2014, The Economist published an article entitled “Sailing through
a scandal” which analysed the News Corporation Group’s scandal. The latter coincided with our
approach in that The Economist claimed that “the Murdoch clan’s resilience point to an overlooked
reality in Business: sometimes a loss can turn into an unexpected win”. The article continued to
suggest the advantages of the division into two companies subsequent to the phone hacking scandal,
which was analysed by the Sandfor C. Berstein research firm, who “reckoned that even after the
$500m or so in legal fees and other costs incurred over the phone-hacking scandal, shareholders
probably made around $2.6 billion more than if the Murdochs had pursued the BSkyB deal
instead.”. The positive economic data from the new News Corp. and 21° Century Fox also upholds
this approach to the opportune resolving of the Murdoch company’s internal crisis. Then, in August
2014, 21* Century Fox declared incomes reaching 8.42 billion dollars as against the 7.2 billion of the
previous year. As for News Corporation it earned 8.57 billion dollars in 2014 — somewhat less than its
2013 earnings of 8.89 billion. Taking into account the outlay involved in compensation paid out for
the phone hacking scandal, there does not seem to be a serious business setback but rather a
temporary situation for the group. In that sense it would seem interesting to point out that both

14



Global Media Journal Vol 13, Issue 24

companies continued to make money a year after their separation and with no losses.Despite leading
to the News of the World’s closure and to the mogul being subject to public scrutiny, the phone
hacking scandal therefore seems not to have had any impact on the global dimension of the company,
which, while now operating via two apparently distinct businesses, continues exerting a global
influence as a whole.
Conclusions
As set out in the presentation of this article, the aim of this study was to demonstrate that the split of
News Corporation into two businesses was not simply a consequence of the phone hacking scandal. In
reality, the former company’s response to the case fell within a context of change in the media
industry’s dynamics on a global scale. Compared to the big mergers and excessive growth, in recent
years it has been shown that media groups prefer internal structures that are more flexible, and that
they seek to focus on certain market niches. This new business philosophy has led to the restructuring,
resizing and splitting of businesses, which has not, however, undermined their global influence. Under
these new circumstances, the split of Murdoch’s conglomerate, which has also internalised the case of
illegal phone hacking by his News of the World newspaper, should be understood as a crisis moment
that was necessary for changes to be made so that it could retain its dominant market position. It
cannot be denied that the tabloid scandal took its toll on the company’s reputation, but | actually
understand it more as a means for its competitors to halt News Corporation’s BSkyB takeover bid.
The account of the events shows that, shortly after David Cameron’s government had approved the
operation, the case was drawn to the public’s attention via the pages of The Guardian, one of its main
competitors. The controversy eventually became a public and politically important issue, which led to
the News of the World’s closure. As an immediate effect of Murdoch’s poor reputation in the United
Kingdom, the mogul also decided to withdraw the bid for the digital platform. While the scandal
affected the company at that particular time, it did not undermine its power. In fact, in the months that
followed, Rupert Murdoch’s businesses entered into a new stage. Instead of operating as a single
company, the mogul took advantage of new business trends and the need to make internal changes in
response to the crisis, and created two new brands: News Corporation and 21st Century Fox. The first
company concentrated on the major print media business in the United States, the United Kingdom
and Australia, but it incorporated digital transformation as a sign of the new times. The second
company focused on the audiovisual sector, film entertainment and television. While the fundamental
scope of action was the United States, it actually had global reach. News Corporation therefore made
the most of the internal crisis situation on the one hand, and of new trends in the media market on the
other. Even though some people believed that Rupert Murdoch would be facing serious difficulties,
the mogul has actually managed to adapt in less easy times, and continues to manage — with an iron
fist — a reorganised company that has retained its global dominance in the media industry.
References

15



Global Media Journal Vol 13, Issue 24

1. October  (2010). Self Service Broadcasting. The Times. Retrieved from
http://www.thetimes.co.uk/tto/opinion/leaders/article2764357.ece

2. Andrews, A. (2011) March 3. Culture Secretary Jeremy Hunt approves News Corp plan to
spin off Sky News. The Telegraph. Retrieved from

http://www.telegraph.co.uk/finance/newsbysector/mediatechnologyandtelecoms/media/8358824/New

s-Corp-clears-way-for-BSkyB-bid-with-plan-to-spin-off-Sky-News.html

3. Aris A, & Bughin J. (2009) Managing Media Companies. West Sussex, United Kingdom:
John Wiley & Sons Ltd.

4. Arsenault AH, & Castells M. (2008) The Structure and Dynamics of Global Multi-Media
Business Networks. International Journal of Communication, 2, 707-748.

5. Bagdikian, B. H. (2004). The New Media Monopoly. Boston, MA: Beacon Press.

6. Bibby, A. 2004. Global Concentration in the Media. Nyon, Switzerland: Union Network

International.

7. Conboy M. (2002) The Press and Popular Culture. London, United Kingdom: Sage
Publications Ltd.

8. D Arma, A. (2011) Global Media, Business and Politics: A comparative analysis of News
Corporation’s strategy in Italy and the UK. The International Communication Gazette, 73(8), 670-
684.

9. Fenton, N. (2012). Telling Tales: Press, Politics, Power, and the Public Interest. Television
New Media, 13(1), 3-6.

10. Fitzgerald, S. W. (2012). Corporations and Cultural Industries. Time Warner, Bertelsmann,
and News Corporation. Plymouth, United Kingdom: Lexington Books.

11. Garside, J. (2011), July 12. News Corp’s BSkyB move allows Hunt to drop a hot potato. The
Guardian, p. 4.

12. Garside, J. (2014), July 25. BSkyB to buy Sky lItalia and Sky Deutschland for £4.9bn cash.
The Guardian. Retrieved from http://www.theguardian.com/business/2014/jul/25/bskyb-buy-sky-

italia-deutschland-fox

13. Global (2000) The Biggest Media Companies of 2014 (2014). Forbes. Retrieved from
http://www.forbes.com/pictures/eimi45eikf/no-1-comcast/

14. Hardy J (2008). Western Media Systems. New York, NY: Routledge.

15. Jin DY (2012). The New Wave of De-convergence: A New Business Model of the
Communication Industry in the 21st Century. Media, Culture & Society, 34(6), 761-772.

16. Kolo C & Vogt P (2003). Strategies for Growth in the Media and Communications Industry.

Does Size really Matter? International Journal on Media Management, 5(4), 251-261.
17. Labio Bernal A (2008). Grupos de Comunicacion mundiales a comienzos del siglo XXI.
Telos, 76, 39-47.

16


http://www.thetimes.co.uk/tto/opinion/leaders/article2764357.ece
http://www.telegraph.co.uk/finance/newsbysector/mediatechnologyandtelecoms/media/8358824/News-Corp-clears-way-for-BSkyB-bid-with-plan-to-spin-off-Sky-News.html
http://www.telegraph.co.uk/finance/newsbysector/mediatechnologyandtelecoms/media/8358824/News-Corp-clears-way-for-BSkyB-bid-with-plan-to-spin-off-Sky-News.html
http://www.theguardian.com/business/2014/jul/25/bskyb-buy-sky-italia-deutschland-fox
http://www.theguardian.com/business/2014/jul/25/bskyb-buy-sky-italia-deutschland-fox
http://www.forbes.com/pictures/eimi45eikf/no-1-comcast/

Global Media Journal Vol 13, Issue 24

18. Lisners J (2012). The Rise and Fall of the Murdoch Empire. London, United Kingdom: John
Blake Publishing Ltd.

19. Marketline (2014) Company Profile. Twenty-First Century Fox, Inc. (formerly News
Corporation).

20. McChesney RW (2001) Global Media, Neoliberalism and Imperialism. Monthly Review,
52(10). Retrieved from http://monthlyreview.org/2001/03/01/global-media-neoliberalism-and-
imperialism/

21. McChesney RW (2004) The Problem of the Media. U.S. Communication Politics in the 21st
Century. New York, NY: Monthly Review Press.

22. McKnight D (2013. Murdoch’s Politics. How One Man’s Thirst for Wealth and Power Shapes
Our World. London, United Kingdom: Pluto Press.

23. McNair, B. 2009. News and Journalism in the UK. Oxford, United Kingdom: Routledge.

24, Mullin, C. 2009. Fear and Loathing in Tabloid Britain. British Journalism Review, 20(3), 45-
50.

25. Napoli, P. M. 2011. Global Deregulation and Media Corporations. In M. Deuze (Ed.),
Managing Media Work (pp. 73-85). London, United Kingdom: Sage Publications Ltd.

26. Ofcom . 2010a. Invitation to comment for public interest test on the anticipated acquisition of
British Sky Broadcasting plc by News Corporation. Retrieved from
http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/consultations/801007/PIT_ITC_FINAL.pdf

217. Ofcom. 2010b. Report on public interest test on the proposed acquisition of British Sky

Broadcasting Group plc by News Corporation. Retrieved from

http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/consultations/public-interest-test-nov2010/statement/public-

interest-test-report.pdf

28. Ofcom. 2011. News Corporation/BSkyB proposed merger: further advice on proposed

undertaking in lieu. Retrieved from http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/consultations/public-

interest-test-nov2010/statement/uils-further-advice.pdf

29. Plunkett, J. 2010, October 14. Sun attacks ‘duds’ opposing News Corp’s BSkyB takeover.
The Guardian. Retrieved from http://www.theguardian.com/media/2010/oct/14/the-sun-news-corp-
bskyb

30. Robinson, J. 2010, November 22. BSkyB: News Corp takeover is in the public Interest. The

Guardian. Retrieved from  http://www.theguardian.com/media/2010/nov/22/news-corp-bskyb-

takeover-ofcom

31. Robinson, J. 2011, July 6. Warm glow of BSkyB deal subsides. The Guardian, p. 4.

32. Rushe, D. 2014, July 20. Fox, Time Warner, and Rupert Murdoch’s last game of thrones. The
Guardian. Retrieved from http://www.theguardian.com/media/2014/jul/20/rupert-murdoch-21st-

century-fox-time-warner-game-thrones

17


http://monthlyreview.org/2001/03/01/global-media-neoliberalism-and-imperialism/
http://monthlyreview.org/2001/03/01/global-media-neoliberalism-and-imperialism/
http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/consultations/801007/PIT_ITC_FINAL.pdf
http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/consultations/public-interest-test-nov2010/statement/public-interest-test-report.pdf
http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/consultations/public-interest-test-nov2010/statement/public-interest-test-report.pdf
http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/consultations/public-interest-test-nov2010/statement/uils-further-advice.pdf
http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/consultations/public-interest-test-nov2010/statement/uils-further-advice.pdf
http://www.theguardian.com/media/2010/oct/14/the-sun-news-corp-bskyb
http://www.theguardian.com/media/2010/oct/14/the-sun-news-corp-bskyb
http://www.theguardian.com/media/2010/nov/22/news-corp-bskyb-takeover-ofcom
http://www.theguardian.com/media/2010/nov/22/news-corp-bskyb-takeover-ofcom
http://www.theguardian.com/media/2014/jul/20/rupert-murdoch-21st-century-fox-time-warner-game-thrones
http://www.theguardian.com/media/2014/jul/20/rupert-murdoch-21st-century-fox-time-warner-game-thrones

Global Media Journal Vol 13, Issue 24

33. Sabbagh, D. 2010a, October 11. British media join forces against Murdoch takeover of
BSkyB. The Guardian. Retrieved from http://www.theguardian.com/media/2010/oct/11/murdoch-

bskyb-british-media-unite

34. Sabbagh, D. 2010b, October 11. Turning the heat on Rupert Murdoch. The Guardian.
Retrieved from http://www.theguardian.com/media/2010/oct/11/sky-murdoch-takeover-bid-analysis
35. Sabbagh, D. 2011, July 8. Murdoch acted fast to keep eyes on the big prize-the BSkyB deal.
The Guardian, p. 2.

36. Tiffen, R. 2012. Small Scandal in London. Not Many Killed. Television & New Media, 13(1),
21-25.

37. Valackiene, A., & Virbickaite, R. 2011. Conceptualization of Crisis Situation in a Company.

Journal of Business Economics and Management, 12(2), 317-331.

38. Warf, B. 2007. Oligopolization of Global Media and Telecommunications and its
Implications for Democracy. Ethics, Place And Environment, 10(1), 89-105.

39. Watchman, R., Wearden, G., & Treanor, J. 2011, July 8. Murdoch shares tumble as investors
take fright. The Guardian, p. 10.

40. Watson, T., & Hickman, M. 2012. Dial M for Murdoch. News Corporation and the

Corruption of Britain. London, United Kingdom: Penguin Books.

18


http://www.theguardian.com/media/2010/oct/11/murdoch-bskyb-british-media-unite
http://www.theguardian.com/media/2010/oct/11/murdoch-bskyb-british-media-unite
http://www.theguardian.com/media/2010/oct/11/sky-murdoch-takeover-bid-analysis

