
UvA-DARE is a service provided by the library of the University of Amsterdam (https://dare.uva.nl)

UvA-DARE (Digital Academic Repository)

‘The Brightness You Bring into our Otherwise very Dull Existence’: Responses
to Dutch Global Radio Broadcasts from the British Empire in the 1920s and
1930s

Kuitenbrouwer, V.
DOI
10.1007/978-3-030-24459-0_16
Publication date
2019
Document Version
Final published version
Published in
The MacKenzie Moment and Imperial History
License
Article 25fa Dutch Copyright Act

Link to publication

Citation for published version (APA):
Kuitenbrouwer, V. (2019). ‘The Brightness You Bring into our Otherwise very Dull Existence’:
Responses to Dutch Global Radio Broadcasts from the British Empire in the 1920s and
1930s. In S. Barczewski, & M. Farr (Eds.), The MacKenzie Moment and Imperial History:
Essays in Honour of John M. MacKenzie (pp. 361-381). (Britain and the World). Palgrave
Macmillan. https://doi.org/10.1007/978-3-030-24459-0_16

General rights
It is not permitted to download or to forward/distribute the text or part of it without the consent of the author(s)
and/or copyright holder(s), other than for strictly personal, individual use, unless the work is under an open
content license (like Creative Commons).

Disclaimer/Complaints regulations
If you believe that digital publication of certain material infringes any of your rights or (privacy) interests, please
let the Library know, stating your reasons. In case of a legitimate complaint, the Library will make the material
inaccessible and/or remove it from the website. Please Ask the Library: https://uba.uva.nl/en/contact, or a letter
to: Library of the University of Amsterdam, Secretariat, Singel 425, 1012 WP Amsterdam, The Netherlands. You
will be contacted as soon as possible.

Download date:11 Feb 2023

https://doi.org/10.1007/978-3-030-24459-0_16
https://dare.uva.nl/personal/pure/en/publications/the-brightness-you-bring-into-our-otherwise-very-dull-existence-responses-to-dutch-global-radio-broadcasts-from-the-british-empire-in-the-1920s-and-1930s(6cd62125-90a3-4d34-b056-35b3e2a113f5).html
https://doi.org/10.1007/978-3-030-24459-0_16


361

CHAPTER 16

‘The Brightness You Bring into Our 
Otherwise Very Dull Existence’: Responses 
to Dutch Global Radio Broadcasts from the 

British Empire in the 1920s and 1930s

Vincent Kuitenbrouwer

In 1934, the Dutch radio announcer Eduard Startz visited Jodhpur in 
India, en route (by plane) to the Dutch East Indies. He was received 
enthusiastically by British colonial expatriates, who tuned in regularly 
to his shows, and with them, he listened to a radio broadcast from the 
Netherlands. For the first time, he experienced the emotion of hearing 
radio from the Netherlands so far away from home, and he was par-
ticularly touched when his companions stood up to pay their respects  
when the Dutch national anthem was played.1 Startz later recounted this 
story to show how global radio broadcasts increased the prestige of the 
Netherlands in the British Empire.

This anecdote brings us to the heart of what Ann Stoler calls the ‘pol-
itics of comparison’ in the history of empires. In discussing this concept, 

© The Author(s) 2019 
S. Barczewski and M. Farr (eds.), The MacKenzie 
Moment and Imperial History, Britain and the World, 
https://doi.org/10.1007/978-3-030-24459-0_16

V. Kuitenbrouwer (*) 
University of Amsterdam, Amsterdam, The Netherlands

1 Eduard Startz, Even naar Indië (Amsterdam: Strengholt, 1935), 41–43.

C
o
p
y
r
i
g
h
t
 
2
0
1
9
.
 
P
a
l
g
r
a
v
e
 
M
a
c
m
i
l
l
a
n
.

A
l
l
 
r
i
g
h
t
s
 
r
e
s
e
r
v
e
d
.
 
M
a
y
 
n
o
t
 
b
e
 
r
e
p
r
o
d
u
c
e
d
 
i
n
 
a
n
y
 
f
o
r
m
 
w
i
t
h
o
u
t
 
p
e
r
m
i
s
s
i
o
n
 
f
r
o
m
 
t
h
e
 
p
u
b
l
i
s
h
e
r
,
 
e
x
c
e
p
t
 
f
a
i
r
 
u
s
e
s
 
p
e
r
m
i
t
t
e
d
 
u
n
d
e
r
 
U
.
S
.
 
o
r
 
a
p
p
l
i
c
a
b
l
e
 
c
o
p
y
r
i
g
h
t
 
l
a
w
.

EBSCO Publishing : eBook Collection (EBSCOhost) - printed on 1/14/2020 8:38 AM via UNIVERSITEIT VAN AMSTERDAM
AN: 2293834 ; MacKenzie, John M., Barczewski, Stephanie L., Farr, Martin.; The MacKenzie Moment and Imperial History : Essays in Honour of John M. 
MacKenzie 
Account: uamster.main.ehost

https://doi.org/10.1007/978-3-030-24459-0_16
http://crossmark.crossref.org/dialog/?doi=10.1007/978-3-030-24459-0_16&domain=pdf


362   V. KUITENBROUWER

her main focus is on historiography, but she also briefly remarks that it 
is important to historicise it, as colonial powers in the late nineteenth 
and early twentieth centuries used comparisons to legitimise their rule 
overseas.2 In recent years, there has been a growing awareness of this 
phenomenon amongst historians. In the introduction to the volume 
European Empires and the People (2011) in Manchester University Press’s 
Studies in Imperialism Series, John MacKenzie points out that there were 
‘complex webs of “othering”’ that operated between different colonial 
empires in the modern age.3 This key insight suggests that an important 
research agenda would be for historians to (re)visit archives on a hunt 
for primary sources that reveal these complex histories of trans-imperial 
interactions.

This chapter aims to contribute to this quest by addressing the 
responses of listeners in the British Empire to Dutch radio broadcasts 
in the 1920s and 1930s. At the time, the advent of wireless radio tech-
nology was welcomed by pro-colonial pundits in Great Britain and the 
Netherlands as a powerful tool to strengthen the bonds between the 
metropoles and peripheries of their respective empires. This shows that 
contemporaries were aware of the fact that radio waves transcend geo-
graphical boundaries. The inherently transnational nature of radio has 
indeed been recognised in the historiography of broadcasting in the 
British and Dutch empires.4 Another factor links the British and Dutch 
cases as well, for in both countries shortwave technology, operated 
respectively by the BBC Empire Service and the privately owned Philips 
Omroep Holland Indie (PHOHI), was used to allow direct transmissions 
from the metropoles to the peripheries of the two empires beginning in 
the early 1930s. In the French and Portuguese empires, in contrast, such 
transmissions were implemented later and on a smaller scale.5

3 John M. MacKenzie, ‘Introduction’, in John M. MacKenzie, ed., European Empires 
and the People: Popular Responses to Imperialism in France, Britain, the Netherlands, 
Belgium, Germany and Italy (Manchester: Manchester University Press, 2011), 11.

4 Simon J. Potter, Broadcasting Empire: The BBC and the British World (Oxford: Oxford 
University Press, 2012); and René Witte, De Indische radio-omroep: Overheidsbeleid en 
ontwikkeling 1923–1942 (Hilversum: Verloren, 1998).

5 Rebecca P. Scales, ‘Métissage on the Airwaves: Toward a Cultural History of 
Broadcasting in French Colonial Algeria, 1930–1936’, Media History 19 (2013), 305–21.

2 Ann Stoler, ‘Tense and Tender Ties: The Politics of Comparison in North American 
History and (Post) Colonial Studies’, Journal of American History 88 (2001), 27.

 EBSCOhost - printed on 1/14/2020 8:38 AM via UNIVERSITEIT VAN AMSTERDAM. All use subject to https://www.ebsco.com/terms-of-use



16  ‘THE BRIGHTNESS YOU BRING INTO OUR OTHERWISE VERY …   363

One aspect of the history of radio broadcasting, however, has been 
relatively absent from the historiography. The shortwave pioneers of 
the interwar years were aware that listeners in their empires could tune 
into stations operated by other imperial powers. In the 1930s, radio 
broadcasters from different countries tried to surpass their rivals by cre-
ating new technologies and broadcasting formats. In the book chap-
ter ‘Propaganda and the BBC Empire Service, 1932–42’ (1987), 
MacKenzie showed that officials in Broadcasting House were alarmed 
by reports that many radio owners in the British Empire tuned into for-
eign stations. Although, from the mid-1930s, most of their worries were 
about the fascist German and Italian stations at Zeesen and Bari, reports 
in the BBC archives also repeatedly mention Dutch stations that were 
popular amongst listeners in the Empire.6

This chapter highlights this history from the Dutch rather than 
British perspective, using material from the Philips Company Archives. 
Particular focus will be on listeners’ letters from British-controlled ter-
ritories to the producers of the ‘Happy Station’, an experimental show 
that began in 1928. In 1936, the annual report of the Philips radio 
broadcasters stated that they received 9300 letters from listeners outside 
the formal Dutch sphere of influence, which suggests that they received 
tens of thousands of letters in the decade as a whole.7 Although only a 
small percentage of these letters survive, it seems highly likely that a sub-
stantial number of radio owners in the British Empire tuned into Dutch 
radio broadcasts. This chapter undertakes a qualitative analysis of the 
surviving letters, preceded by an analysis of the pioneering years of radio, 
to examine the interaction between the Netherlands and Britain in the 
sphere of global radio broadcasting.

In order to interpret the listeners’ letters, this chapter engages with 
a key concept from MacKenzie’s oeuvre: propaganda. In his semi-
nal book Propaganda and Empire (1984), MacKenzie argued that this 
word, which had been previously been absent from the historiography 
of empire, was crucial to an understanding of British imperial culture.8 

6 John M. MacKenzie, ‘Propaganda and the BBC Empire Service, 1932–42’, in Jeremy 
Hawthorn, ed., Propaganda, Persuasion and Polemic (London: E. Arnold, 1987), 37–54.

7 Over de wereld weerklinkt Neerlands stem. De Nederlandsche kortegolfomroep. PHOHI, 
PHI, PCJ 1936 (Eindhoven [1937]), 3.

8 John M. MacKenzie, Propaganda and Empire: The Manipulation of British Public 
Opinion 1880–1960 (Manchester: Manchester University Press, 1986), 2–3.

 EBSCOhost - printed on 1/14/2020 8:38 AM via UNIVERSITEIT VAN AMSTERDAM. All use subject to https://www.ebsco.com/terms-of-use



364   V. KUITENBROUWER

In the Netherlands, the term propaganda is an even bigger taboo, as 
it fits uncomfortably with both the historical self-image of the Dutch 
people and national historiography. The standard wisdom is that the 
Netherlands, as a small state with a large overseas empire, kept to a strict 
policy of neutrality in the beginning of the twentieth century, which 
meant that propaganda about issues related to international relations was 
strictly forbidden by the government. In the interwar years, journalists 
in domestic media, both print and radio, were actively monitored and 
sometimes even prosecuted in order to prevent controversial statements 
about other countries.9 Officials also urged radio broadcasters not to 
offend foreign powers in their transmissions.

To properly asses the character of Dutch colonial broadcasts, one also 
needs to consider the domestic media landscape at the time, which was 
quite different from Britain, where the BBC had a broadcasting monop-
oly. In the interwar years, Dutch society was undergoing a process of 
‘pillarisation’, which meant that civil society came to be increasingly 
stratified along ideological lines: Orthodox Protestant, Catholic, Social-
Democratic, and Liberal. These ‘pillars’ originated in the political par-
ties in Parliament and stretched deep in the social fabric, as they all had 
their own organisations, ranging from academic think tanks to working 
man’s clubs. These divisions also shaped the domestic media landscape 
in the 1920s and 1930s, as each pillar had its own media outlets, includ-
ing radio corporations. This fragmentation in the Dutch national ether 
prompted debates over if and how this plurality in the domestic media 
should be reflected in broadcasts abroad. Some people in the industry 
argued that there should be one national broadcasting organisation to 
prevent ‘party-propaganda’ from being disseminated over the global air-
waves, while others argued that different radio corporations should be 
involved in programming in order to display the diversity within Dutch 
society.10

10 I have explored this debate in my article Vincent Kuitenbrouwer, ‘Radio as a Tool of 
Empire: Intercontinental Broadcasting from the Netherlands to the Dutch East Indies in 
the 1920s and 1930s’, Itinerario 40 (2016), 83–103.

9 Huub Wijfjes, Radio onder restrictie. Overheidsbemoeiing met radioprogramma’s 1919–
1941 (Amsterdam: Stichting Beheer IISG, 1988); and Frank van Vree, De Nederlandse 
pers en Duitsland 1930–1939. Een studie over de vorming van publieke opinie (Groningen: 
Historische Uitgeverij, 1989).

 EBSCOhost - printed on 1/14/2020 8:38 AM via UNIVERSITEIT VAN AMSTERDAM. All use subject to https://www.ebsco.com/terms-of-use



16  ‘THE BRIGHTNESS YOU BRING INTO OUR OTHERWISE VERY …   365

Documents about Dutch colonial radio broadcasting, whose authors 
were influenced by these internal and external factors, shunned the 
word ‘propaganda’. It is, however, a useful historiographical concept 
through which to analyse this material. The fact that contemporar-
ies argued that their broadcasts were ‘neutral’ does not mean that this 
was actually the case. Instead, the development of Dutch global radio 
broadcasting was a direct attempt to manipulate audiences abroad in 
order to secure national interests—particularly the unity of the colo-
nial empire—in the aftermath of the First World War. These attempts 
were geared towards preserving the geopolitical status quo and guard-
ing the territorial integrity of both the Netherlands and its colonies in 
Southeast Asia and the Caribbean. This meant that broadcasts were 
mainly aimed at encouraging the goodwill of listeners abroad. They 
focused on transmitting an optimistic image of Dutch modernity, which 
was symbolised by the pioneering experiments in radio technology, 
and on providing accessible forms of entertainment for foreign audi-
ences that could display the specificities of Dutch society. The pages 
below will show how both broadcasters and listeners in various parts 
of the British Empire engaged with these key elements of early Dutch  
colonial radio.

1  P  ioneering the Ether, 1917–1927
The birth of Dutch global wireless broadcasting must be seen in the con-
text of the First World War, a time when the Dutch Empire largely relied 
on submarine telegraph cables controlled by the British for its commu-
nication. At the end of the nineteenth century, the Dutch government 
could not muster enough investors to fund an independent telegraph 
connection between the Netherlands and the Dutch East Indies. Instead, 
a deal was struck with Reuters to link into its line between India and 
Australia, and thus the Dutch East Indies tapped into the ‘all red route’ 
that connected the different parts of the British Empire. In peacetime, 
this was a reliable and cost-efficient way to operate Dutch colonial teleg-
raphy. In times of war, however, it was more problematic, as was demon-
strated during the South African War (1899–1902), when the British 
feared that the Dutch, who supported the Boers, would pass on secret 

 EBSCOhost - printed on 1/14/2020 8:38 AM via UNIVERSITEIT VAN AMSTERDAM. All use subject to https://www.ebsco.com/terms-of-use



366   V. KUITENBROUWER

messages via the East Indies and therefore forbade the transmissions of 
coded messages via the Reuters cable.11

The Dutch government tried to decrease its dependency on British 
cables by creating an alternative route. In 1909, a German-based com-
pany succeeded in connecting the East Indies to China, and there tapped 
into a trans-Pacific network. Soon after the outbreak of the First World 
War, however, the British sabotaged this connection, which meant that 
the Dutch were again dependent on the Reuters line for their colonial 
communication, and this time the British imposed even more restrictions 
than previously. In addition to banning coded messages, they gener-
ally prioritised their communications over those from the Dutch, which 
meant that it was never clear if messages that were sent between Batavia 
and The Hague would actually make it through.12 This colonial com-
munication crisis contributed to the destabilisation of the Dutch colo-
nial regime in Southeast Asia and added to the social upheaval that was 
spreading throughout the Indonesian archipelago, where scarcity led to 
food riots and other forms of unrest.13

In the midst of this turmoil, a game-changing idea emerged. It was 
hatched by C. J. de Groot, an engineer for the colonial Post Office 
Board, who conducted experiments with long-range radio transmissions 
on Java and Sumatra. On leave in the Netherlands in 1916, he defended 
his Ph.D. thesis at the Eindhoven College of Technology. In it, he 
argued that the Netherlands and the Dutch East Indies could be con-
nected via a direct wireless radio connection without relay stations. Up 
to that moment, the Dutch government had barely spent any money on 
experiments with wireless technology, but in 1917, De Groot received 
five million guilders to build a radio station in Java. De Groot, who 
believed that the 12,000 kilometres separating the Netherlands from 
Java could be bridged by longwave technology, built a station at Malabar 
in the foothills of the Bandung District, with a huge antenna spanning 
a two-kilometre-long gorge. In the Netherlands, a station was built at 

12 Van Dijk, Netherlands Indies, 141.
13 Van Dijk, Netherlands Indies, passim.

11 Martin Bossenbroek, Holland op zijn breedst: Indië en Zuid-Afrika in de Nederlandse 
cultuur omstreeks 1900 (Amsterdam: Bert Bakker, 1996), 201–2; Kees van Dijk, The 
Netherlands Indies and the Great War, 1914–1918 (Leiden: Brill, 2007), 12–14; and 
Vincent Kuitenbrouwer, War of Words: Dutch Pro-Boer Propaganda and the South African 
War 1899–1902 (Amsterdam: Amsterdam University Press, 2012), 107.

 EBSCOhost - printed on 1/14/2020 8:38 AM via UNIVERSITEIT VAN AMSTERDAM. All use subject to https://www.ebsco.com/terms-of-use



16  ‘THE BRIGHTNESS YOU BRING INTO OUR OTHERWISE VERY …   367

Kootwijk in the desolate Veluwe region; the main building was a true 
‘radio cathedral’ that housed the huge generators that were needed to 
power the longwave connection. After years of experimentation, a direct, 
but unreliable, wireless telegraphy service between the Netherlands and 
the Dutch East Indies was inaugurated in May 1923.14 Attracting visi-
tors and journalists, the Malabar and Kootwijk stations quickly became 
known worldwide as impressive symbols of the pioneering role Dutch 
engineers were playing in the development of radio technology.15

In only a few years, however, these longwave stations, together with 
de Groot’s views on intercontinental radio broadcasting, became out-
moded due to the advance of shortwave technology. After success-
ful tests were conducted in the United States, Dutch engineers began 
experimenting with shortwave transmitters that were far more efficient 
than longwave stations, as they required significantly less power and 
enabled the broadcast of sound via modulation. The Philips company 
at Eindhoven became an important centre of these experiments after its 
chairman Anton Philips ordered the production of radio receiving sets 
in the mid-1920s. At the time, the company, which up until then was 
mainly known for its light bulbs, had embarked on a great campaign 
of diversification. Radio technology became central to this process as it 
offered commercial opportunities to develop a large range of new prod-
ucts ranging from x-ray machines for medical use to complete radio 
receiving sets for everyday use. To achieve the latter goal, Philips took 
over the Nederlandse Seintoestellen Fabriek (Dutch Transmitter Factory) 
in Hilversum, which previously had been partly owned by the Marconi 
Company. This takeover ensured that Philips became the single most 
important radio manufacturer in the Netherlands and one of the larg-
est in the world. In contrast, radio production in Great Britain was far 
less centralised, and in consequence, Marconi lost its leading role in the 
global radio production.16

Philips developed various strategies to seduce consumers all over the 
world to buy its radio sets. The company strongly invested in design and 

15 Rudolf Mràzek, Engineers of Happy Land: Technology and Nationalism in a Colony 
(Princeton: Princeton University Press, 2002), 170.

16 Ivo Jules Blanken, Geschiedenis van Philips Electronics N.V. Deel III (1922–1934) 
(Leiden: Nijhoff Uitgevers, 1992), 265–69.

14 Vincent Kuitenbrouwer, ‘The First World War and the Birth of Dutch Colonial Radio’, 
World History Bulletin 31 (2015), 28–31.

 EBSCOhost - printed on 1/14/2020 8:38 AM via UNIVERSITEIT VAN AMSTERDAM. All use subject to https://www.ebsco.com/terms-of-use



368   V. KUITENBROUWER

was the first to market a fully integrated radio receiving set that looked 
like a stylish furniture item rather than a functional communication 
device for specialists.17 The company’s pro-active public relations divi-
sion made sure that potential consumers were aware of these innovations 
by creating large global advertisement campaigns in a great variety of 
languages. As a result, Philips became the leading global radio brand and 
occupied a strong position in various markets outside the Dutch sphere 
of influence, such as Indochina.18 The most direct way, however, to pro-
mote the company’s radio sets was via contact over the ether and to that 
purpose a shortwave laboratory was built at Philips headquarters and 
operated by J. J. Numans, who conducted experimental shortwave trans-
missions over long distances. Although Dutch law banned radio adver-
tising at the time, the station itself, which had the name Philips in its call 
sign, was a strong symbol of the technological power of the company. In 
this laboratory, engineers played a record in front of a microphone on 11 
March 1927, and to their surprise, they received telegrams the next day 
that their signal had been received loud and clear by a radio amateur in 
Bandung, about ninety miles southeast of Jakarta, and by operators in 
other parts of the world. This was the first time in history that sound was 
transmitted across the globe via wireless radio.19

Anton Philips seized the moment and organised a series of events to 
promote his company’s experimental radio transmissions, which were 
broadcast using the station-code PCJJ. (In 1929, this acronym changed 
to PCJ, following international regulations.) On 28 April, the Philips 
transmitter relayed Ludwig von Beethoven’s Ninth Symphony, including 
its famous ‘Ode to Joy’, played by the Royal Concertgebouw Orchestra 
and conducted by Willem Mengelberg in the Amsterdam Concert Hall. 
Emphasising that his laboratory had made the global transmission of 
Beethoven’s masterpiece possible, Anton Philips himself introduced the 
broadcast.20 A month later, Queen Wilhelmina and Princess Juliana vis-
ited the Philips factory in order to deliver a brief address to the Dutch 

18 Erich DeWald, ‘Taking to the Waves: Vietnamese Society Around the Radio in the 
1930s’, Modern Asian Studies 46 (2012), 147–48.

19 For a detailed account of this experiment, see an undated historical memorandum, 
Philips Company Archives (PCA), file 814.23. See also: Hans Vles, Hallo Bandoeng. 
Nederlandse radiopioniers 1900–1945 (Zutphen: Walberg, 2008), 91–100.

20 Algemeen Handelsblad, evening edition, 29 April 1927.

17 Blanken, Geschiedenis van Philips Electronics, 279–81.

 EBSCOhost - printed on 1/14/2020 8:38 AM via UNIVERSITEIT VAN AMSTERDAM. All use subject to https://www.ebsco.com/terms-of-use



16  ‘THE BRIGHTNESS YOU BRING INTO OUR OTHERWISE VERY …   369

colonies in the Caribbean and Southeast Asia via wireless. The main-
stream press in the Netherlands, which generally supported colonialism, 
was jubilant about the Queen’s speech and asserted that wireless radio 
technology would strengthen the unity of the Dutch overseas empire.21 
These successful broadcasts showed that the colonial communication cri-
sis of the First World War had been overcome, as the Dutch now pos-
sessed an independent means of communication with the East Indies. 
Indeed, in the spring and early summer of 1927, journalists repeatedly 
mentioned that the Dutch had surpassed the British in the ether and 
eagerly referred to envious pundits in the British press who brought up 
the successful Dutch shortwave experiments.22

These expressions of British public opinion came at a crucial moment 
in the development of the BBC Empire Service. In the spring of 1927, 
the BBC’s leadership contemplated setting up a network of medi-
um-wave relay stations that could pass on signals from Britain to all the 
parts of the Empire. Chief engineer Peter Eckersley preferred this sys-
tem over direct broadcasts via shortwave, which he saw as an unreliable 
technology.23 Avid shortwave amateurs throughout the Empire, how-
ever, hoped to establish a direct connection with the British metropolis, 
while in Britain itself shortwave enthusiasts, headed by Gerald Marcuse, 
set up an advocacy group named the Radio Society of Great Britain. In 
May, he offered to conduct shortwave experiments in cooperation with 
the Marconi Company for the BBC.24 When the BBC proved reluctant, 
Marcuse conducted a media campaign, mainly through the influential 
and Marconi-linked engineering magazine Wireless World, to argue for an 
imperial shortwave station. Editorials hailed the Dutch radio experiments 
and disparaged the British government for failing to emulate them. In 
response to the broadcasts of the royal speeches, the magazine published 
a cartoon that compared Philips’ radio broadcasts with the Dutch naval 
dominance of the seventeenth century.25 By 1927, the Dutch had thus 
gained significant prestige via their command of the airwaves.

24 BBC Written Archives Centre (WAC), file E4/1, Memorandum, G. Marcuse, 28 May 
1927.

21 See, for example, editorials in Algemeen Handelsblad, Nieuwe Rotterdamsche Courant, 
and Het Vaderland, 2 June 1927.

22 See, for example, Algemeen Handelsblad, 18 June 1927; and Het Volk, 21 June 1927.
23 Potter, Broadcasting Empire, 38–39.

25 Wireless World, Vol. XX, No. 23 (8 June 1927), 2.

 EBSCOhost - printed on 1/14/2020 8:38 AM via UNIVERSITEIT VAN AMSTERDAM. All use subject to https://www.ebsco.com/terms-of-use



370   V. KUITENBROUWER

Dutch radio superiority was demonstrated when the BBC discreetly 
asked Philips to relay its broadcasts to distant parts of the British 
Empire, such as South Africa and Australia.26 This was not, however, 
an ideal solution. On 24 May, Philips, insisting that ‘tonight’s pro-
gramme has been already completely arranged’, refused to relay Prime 
Minister Stanley Baldwin’s Empire Day speech, which had already been 
announced in the British press.27 In August, a representative of the 
Australian High Commissioner had to fly from London to Eindhoven 
in order to give a radio speech to listeners back home.28 These diffi-
culties were a source of frustration to British proponents of shortwave 
radio. As the editors of the Evening News commented, ‘Obviously we 
cannot expect a Dutch station to do the work of relaying British broad-
casts throughout the British Empire. We should regard an equivalent 
request from any foreign country as odd indeed’.29 The mounting pub-
lic pressure compelled the Postmaster General’s Office to order the BBC 
to drop its resistance to shortwave technology, which paved the way 
for experimental shortwave broadcasts in cooperation with Marconi in 
October.30

In the years that followed, broadcasters in both Britain and the 
Netherlands worked to develop a regular service that transmitted directly 
from the metropole to the colonies. The BBC Empire Service was inau-
gurated on 19 December 1932, followed a month later by the PHOHI. 
Not only did the British manage to achieve this objective earlier than the 
Dutch, but the BBC also aired a far more extensive programme, broad-
casting several hours every day, while the PHOHI offered only five 
two-and-a-half-hour broadcasts each week. This large gap in program-
ming time can be explained by the business models of the two organi-
sations. Although the budget for the Empire Service was seen as tight 

27 PCA, file 814.23. [Unreadable] of Philips office in London to A. Philips, 24 May 
1927.

28 PCA, file 814.23. Cutting Meyerijsche Courant, 17 August 1927.
29 PCA, file 814.23. Cutting Evening News, 24 May 1927.
30 BBC Written Archives Centre (WAC), file E4/1, Memorandum of telephone conversa-

tion with Mr. Phillips of the Post Master General’s Office, 16 September 1927; and Potter, 
Broadcasting Empire, 38.

26 Asa Briggs only mentions the Eindhoven broadcasts briefly in a footnote. Asa Briggs, 
The History of Broadcasting in the United Kingdom, Volume II: The Golden Age of Wireless 
(London: Oxford University Press, 1965), 371.

 EBSCOhost - printed on 1/14/2020 8:38 AM via UNIVERSITEIT VAN AMSTERDAM. All use subject to https://www.ebsco.com/terms-of-use



16  ‘THE BRIGHTNESS YOU BRING INTO OUR OTHERWISE VERY …   371

by the broadcasters and plans to obtain additional funds from both the 
British and colonial governments failed, the BBC had a reliable source of 
funding through its monopoly and its ability to increase licensing fees in 
Britain.31 In contrast, PHOHI depended on voluntary funds from pri-
vate contributors and, in addition, faced competition from other radio 
stations in the Netherlands.32 Initially, the great enthusiasm for Philips’ 
pioneering work attracted generous contributions from Dutch com-
panies with colonial interests, known as the ‘colonial lobby’. The main 
ideological incentive for this group was the idea that the Dutch East 
Indies were a vital asset for the Dutch economy: the ‘cork’ which kept 
the Netherlands afloat.33 They hoped that the radio connection would 
strengthen the bonds between the Netherlands and its main colony. 
In this way, they argued, it would become easier for Dutch expatri-
ates to relocate to the more isolated parts of the Indonesian archipel-
ago and generate more profits for companies in the metropolis. The 
idea was that, after an initial investment, PHOHI would be able itself 
to raise enough money for its operations. In the years that followed, 
however, it appeared that this was not the case. The main problem was 
that it was not permitted to raise licensing fees, while the government 
granted monopolies to domestic broadcasters in the Netherlands and to 
the medium-wave station NIROM in the Dutch East Indies. Moreover, 
PHOHI was not allowed to air advertisements, and the station’s 
attempts to collect donations from its listeners in the Dutch East Indies 
did not yield much return. As a result, the station depended on private 
funding from colonial entrepreneurs throughout the 1930s, which was 
barely enough to keep it on the air.34

In addition to its financial woes, PHOHI also faced a political strug-
gle as a result of the fragmented media landscape in the Netherlands. In 
1927, the commissioners, who in addition to Anton Philips consisted of 
the most influential colonial entrepreneurs, demanded from the Dutch 
government a concession that would grant them a monopoly on all 
broadcasts to the East Indies. The Dutch listeners in the colony, they 

31 Potter, Broadcasting Empire, 41–43.
32 This paragraph and the following one draw from the first sections of Kuitenbrouwer, 

‘Radio as Tool of Empire’.
33 Arjen Taselaar, De koloniale lobby. Ondernemers en de Indische politiek 1914–1940 

(Leiden: CNWS, 1998).
34 Witte, De Indische radio-omroep, 55–57.

 EBSCOhost - printed on 1/14/2020 8:38 AM via UNIVERSITEIT VAN AMSTERDAM. All use subject to https://www.ebsco.com/terms-of-use



372   V. KUITENBROUWER

claimed, wanted relaxing programmes rather than ‘party propaganda’ 
from their home country. The draft asserted that the pillarised corpora-
tions should thus not be granted airtime, a view that was supported by 
the Ministry of Colonial Affairs and the colonial government in Batavia. 
Simultaneously, however, a domestic radio law was passed which ensured 
proportionate airtime to all ideological and religious pillars. On the basis 
of this law, the corporations, supported by their allies in the Cabinet and 
Parliament, demanded access to the colonial airwaves and effectively 
blocked the PHOHI’s concession. It took over five years, and much 
backroom negotiation, to resolve this political stalemate. Eventually, the 
PHOHI commissioners gave in and permitted the Catholic corporation 
KRO and the Liberal Protestant corporation VPRO to broadcast to the 
East Indies, in exchange for a degree of censorship that ensured that they 
would only transmit ‘neutral’ programmes.

Due to these institutional problems, it was now the turn of Dutch 
pundits to look enviously across the North Sea. From the start of their 
radio ventures, Philips had advocated a national radio organisation sim-
ilar to the BBC.35 In government circles, however, there was resistance 
to the BBC model. In 1934, Pieter Gerbrandy, a member of the influ-
ential advising body the Radio Council, published a pamphlet in which  
he argued that the current pillarised radio system reflected the ‘vital-
ity of the Dutch people’ (volkskracht) and enjoyed a good reputation 
internationally.36 The next year, Gerbrandy set up a special committee to 
devise a plan for a pillarised world service with programming specifically 
intended for the colonies and for foreign audiences. That proposal, how-
ever, also met with political opposition, and nothing was done prior to 
the German invasion of the Netherlands in May 1940.37 At first glance, 
it might seem a miracle that the Philips managed to broadcast at all in 
the 1930s, considering the institutional problems it faced. But a closer 
look reveals that the fragmentary media landscape in the Netherlands also 

35 Blanken, Geschiedenis van Philips Electronics, 273.
36 Piet Gerbrandy, Het vraagstuk van de radio-omroep (Kampen: J. H. Kok, 1934), 17.
37 The Second World War was a watershed in the history of Dutch international radio 

broadcasting. First of all, the Germans put an end to PHOHI. In London, where de Dutch 
government in exile stayed, the station Radio Oranje started broadcasting in the Summer 
of 1940, using BBC hardware. This station was the direct predecessor of Radio Nederland 
Wereldomroep (RNW) that was founded in 1947, which was modelled on the BBC World 
Service.

 EBSCOhost - printed on 1/14/2020 8:38 AM via UNIVERSITEIT VAN AMSTERDAM. All use subject to https://www.ebsco.com/terms-of-use



16  ‘THE BRIGHTNESS YOU BRING INTO OUR OTHERWISE VERY …   373

provided opportunities for experimentation with broadcasting formats, 
which had an effect on the content and style of Dutch colonial radio.

2  B  roadcasting ‘PCJ’: Peace, Cheer, Joy

In the first two decades of its existence, the BBC, with its centralised 
and hierarchical structure, had strict principles governing its broadcasts, 
which largely came from John Reith, the first director. Reith was a strong 
believer in the British imperial mission, and he thought that radio could 
be used as an instrument to strengthen the unity and enhance the ‘civ
ilising mission’ of the Empire. Programme managers who shared a sim-
ilar outlook and who worked in close cooperation with imperial lobby 
groups such as the Empire Marketing Board and the Empire Day 
Movement developed a view of broadcasting that was aimed at edify-
ing the listeners.38 They primarily targeted British expatriates, which 
meant that the programmes emphasised themes that would be of inter-
est to them and avoided topics geared towards non-western audiences.39 
MacKenzie has argued that in its early years, the Empire Service suc-
ceeded with ‘flagship programmes’ that marked imperial events, such 
as Empire Day.40 Day-to-day broadcasts, meanwhile, mainly contained 
news and items steeped in ‘Kipling-esque sentiments’ to cement ties 
between British colonials overseas and the metropolis.41 Despite, or per-
haps due to, their strong sense of imperial mission, BBC broadcasters 
struggled with finding the right tone for their programmes, which they 
did not want to be too ‘lowbrow’.42 As a result, the BBC Empire Service 
was regularly criticised as being too ‘highbrow’ throughout the 1930s.

38 MacKenzie, ‘Propaganda and the BBC Empire Service’, 38; Thomas Hajkowski, The 
BBC and National Identity in Britain, 1922–53 (Manchester: Manchester University Press, 
2010), 25.

39 MacKenzie, ‘Propaganda and the BBC Empire Service’, 39; Emma Robertson, ‘“I 
Get a Real Kick Out of Big Ben”: BBC Visions of Britishness on the Empire and General 
Overseas Service, 1932–1948’, Historical Journal of Film Radio and Television 28 (2008), 
459–73; and Potter, Broadcasting Empire, 46.

40 John M. MacKenzie, ‘In Touch with the Infinite: The BBC and Empire, 1923–1953’, 
in John M. MacKenzie, ed., Imperialism and Popular Culture (Manchester: Manchester 
University Press, 1986), 167. Historians have only paid attention to the spoken word of 
BBC broadcasts, and no analysis of the musical program exists.

41 MacKenzie, ‘Propaganda and the BBC Empire Service’, 48–50.
42 Potter, Broadcasting Empire, 25.

 EBSCOhost - printed on 1/14/2020 8:38 AM via UNIVERSITEIT VAN AMSTERDAM. All use subject to https://www.ebsco.com/terms-of-use



374   V. KUITENBROUWER

There is no evidence to suggest that the broadcasters at Philips had 
strict ideas about the edifying content of their radio shows, as they 
mainly wanted to provide entertainment. There were constraints on their 
broadcasts, particularly those meant for the Dutch East Indies via the 
PHOHI, but they were of an entirely different nature than those faced 
by the BBC. Following the compromise over the PHOHI’s concession, 
the Radio Council installed an Indies Programme Committee (Indië 
Programma Commissie) whose members, who were representatives 
of all the pillars that could be found in the Indies, read all programme 
scripts two weeks before they aired. The committee had the authority to 
order amendments or even ban texts altogether, though this happened 
in less than one per cent of the cases. Their main focus was on politi-
cal and religious content that could be interpreted as propaganda, and 
as a result, the IPC carefully scrutinised programming on these topics.43 
Such serious content, however, made up only a small part of PHOHI 
programming, which was mainly aimed at the entertainment of colonial 
expatriates. One scholar estimates that 60 per cent of airtime consisted 
of popular music.44 Although some members of the IPC, mainly those 
representing religious pillars, regularly grumbled about the ‘vulgarity’ 
(laag-bij-de-grondsheid) of the programming and the ‘kitsch pornogra-
phy’ (edel-pornografie) that could be found in some of the song lyrics, 
the protection of public morality was not their priority.45

It seems that the experimental Philips transmissions on PCJ received 
even less scrutiny, as there is no evidence of any censorship of that sta-
tion. This was due to the fact that its programming was not primarily 
aimed at the Dutch East Indies but rather at a global audience, and thus, 
the authorities were less concerned about its potential impact on the 
colonies. Moreover, the broadcasts were limited, with only one regular 
programme: a weekly two-hour show focusing on light entertainment 
that was called the Happy Station, which began in November 1928. 
No recordings of the live shows from the interwar years are known to 
survive, but the programme, which continued until 1995 with only  

43 Martin Beijering, ‘Overheidscensuur op een koloniale radiozender: De Philips Omroep 
Holland Indië en de Indië Programma Commissie’, in Karel Dibbets, Sonja de Leeuw, 
Huub Wijfjes, Bert Hogenkamp, Rene Witte, Michel Hommel, and Bernadette Kester, 
eds., Jaarboek voor mediageschiedenis: Nederlands-Indië 4 (1992), 49.

44 Witte, De Indische radio-omroep, 47.
45 Beijering, ‘Overheidscensuur’, 51.

 EBSCOhost - printed on 1/14/2020 8:38 AM via UNIVERSITEIT VAN AMSTERDAM. All use subject to https://www.ebsco.com/terms-of-use



16  ‘THE BRIGHTNESS YOU BRING INTO OUR OTHERWISE VERY …   375

a few interruptions, maintains an iconic status in the annals of short-
wave broadcasting, which makes it possible to reconstruct some key 
elements.46 Before turning to the responses from the British Empire to 
this show, I will describe several features of the programme in order to 
give a sense of its content.

Amongst shortwave enthusiasts, Happy Station is still considered to be 
a groundbreaking programme in the global history of broadcasting. It 
centred on the personality of the announcer, Eddy Startz, who has been 
described as a pioneering ‘disc jockey’ or ‘master of ceremonies’, chat-
ting between the records he played and entertaining his audience with 
witty puns and one-liners.47 Spending a substantial part of every show 
reading out letters from his listeners and playing songs they requested, 
he cultivated a close relationship with his audience. In an interview with 
a Dutch newspaper in 1933, Startz boasted how every week he received 
many enthusiastic letters from ‘all over the world’.48 One listener’s 
description of the Happy Station broadcast on 14 July 1936 noted how 
Startz announced ‘one million reports for PCJ’, after which the Philips 
orchestra played Louis Armstrong’s ‘Thanks a Million’.49 Startz also 
reached out to his audience by embarking on several goodwill tours in 
the 1930s, which brought him to the Dutch East Indies, India, Burma, 
Spain, Portugal, Morocco, and North America.50

The format of Happy Station, which was focused on interaction with 
listeners, originated from the early days of Dutch global broadcasting. 

46 After an intermission during the Second World War (when he retreated from public 
life), Startz continued with this programme for RNW up until his forced retirement 1969. 
From then on, Happy Station was presented by Tom Meijer up until 1993. RNW man-
agement terminated the programme in 1995. In 2009, Keith Perron, a Canadian living in 
Taipei, revived the show, which can be heard as a podcast via the website of his company 
PCJ Media. http://www.pcjmedia.com [accessed 11 March 2016].

47 Jerome S. Berg, On the Short Waves, 1923–1945: Broadcast Listening in the Pioneer 
Days of Radio (London: McFarland, 1999), 72–73. For the term ‘disc jockey’, see: Robert 
D. Haslach, Netherlands World Broadcasting (self-published, 1983) 22; and http://www.
beeldengeluidwiki.nl/index.php/Edward_Startz [accessed 14 March 2016]. The term 
‘master of ceremonies’ was already mentioned in a letter from 1927. PCA, file 814.23. J.E. 
Davidson, Nairobi to Philips Laboratory, 30 July 1927.

48 ‘The Happy Station’, Algemeen Handelsblad, 22 October 1933.
49 PCA, file 814.23. P. Prioko, Poland to PCJ, 14 July 1936.
50 Startz described these trips in the lucidly written booklets Even naar Indië (1935) and 

Hoe je’t ziet (1941).

 EBSCOhost - printed on 1/14/2020 8:38 AM via UNIVERSITEIT VAN AMSTERDAM. All use subject to https://www.ebsco.com/terms-of-use

http://www.pcjmedia.com
http://www.beeldengeluidwiki.nl/index.php/Edward_Startz
http://www.beeldengeluidwiki.nl/index.php/Edward_Startz


376   V. KUITENBROUWER

In some ways, the broadcasters of PCJ were handicapped because Dutch 
was not a major international language, which made it difficult to com-
municate a clear image of the Netherlands to foreign audiences. But the 
Happy Station turned this weakness into a strength. Before joining Philips 
in 1928, Startz had been an adventurer who after studying journalism 
and advertising at Columbia University in New York travelled through 
the Americas, taking a series of temporary jobs ranging from salesman to 
assistant steward on a passenger ship.51 During these travels, he picked 
up words from many different languages, which became a signature of 
his polyglot style as an announcer, in which he regularly used English, 
French, German, Spanish, Portuguese, and Chinese phrases. Listeners 
from all around the world wrote to compliment Startz on his linguistic 
abilities, especially his pronunciation of foreign words.52 A letter writer 
from Bangkok wrote out several phrases in Thai phonetically so that 
Startz could address his ‘large audience in this country’.53 In this way, 
Startz broadcast an image of the Netherlands as a country that was open 
to foreign contacts, and he regularly invited his listeners to ‘keep in touch 
with the Dutch’.54

As the title Happy Station suggested, Startz’s announcing style was 
upbeat. One letter writer appreciated his ‘courteous and genteel man-
ner’, because it was ‘conducive to a better understanding of each other, 
which always [leads] toward greater tolerance’.55 As the years passed, 
and the world edged closer to war, Startz further cultivated this image of 
his show, and he rebranded the acronym PCJ as ‘Peace Cheer Joy’. This 
more outspoken style seems to have added to his popularity amongst his 
listeners, who wrote him ever more admiring letters in the late 1930s. In 
one of these letters from 1936, the writer suggested nominating Startz 
for a Nobel Peace Prize: ‘the amount of Peace and Happiness you do 
infuse into your millions or Billions of listeners would fill the 7 seas to 
overflowing’.56 Such effusive compliments suggest that ‘Uncle Eddie’, 

51 A. W. J. de Jonge, ‘Startz, Eduard Franz Conradin (1899–1976)’, in Biografisch 
Woordenboek van Nederland, http://resources.huygens.knaw.nl/bwn1880-2000/lem-
mata/bwn2/startz [accessed 11 March 2016].

52 See, for example, PCA, file 814.23. A.R. Rangschari, Madras to PCJ, not dated.
53 PCA, file 814.23. Phra Nararay [?], Siam to Eduard Startz, 5 January 1938.
54 http://www.beeldengeluidwiki.nl/index.php/Edward_Startz [accessed 6 May 2016].
55 PCA, file 814.23. J. Bernstein, USA to Eduard Startz, 26 December 1929.
56 PCA, file 814.23. C.M. Smith, India to Eduard Startz, 10 February 1936.

 EBSCOhost - printed on 1/14/2020 8:38 AM via UNIVERSITEIT VAN AMSTERDAM. All use subject to https://www.ebsco.com/terms-of-use

http://resources.huygens.knaw.nl/bwn1880-2000/lemmata/bwn2/startz
http://resources.huygens.knaw.nl/bwn1880-2000/lemmata/bwn2/startz
http://www.beeldengeluidwiki.nl/index.php/Edward_Startz


16  ‘THE BRIGHTNESS YOU BRING INTO OUR OTHERWISE VERY …   377

as many letter writers addressed him, became a celebrity to short-
wave listeners around the world in the interwar years. This is further 
demonstrated by the frequent requests for autographed photos of the 
announcer received by PCJ.

In addition to Startz’s on-air personality, listeners also appreciated the 
Happy Station for its music programme, which featured popular tunes. 
The same writer who wished to nominate him for the Nobel Peace Prize 
asked for ‘grand old timers’ such as ‘I’m Forever Blowing Bubbles’, 
‘Home on the Range’, and ‘Good Ship Lollipop’: ‘Rest assured you’ll 
have enthusiastic listeners ever ready to hear them again & again & 
again & again’.57 Listeners also requested new hits, such as songs from 
the Disney film Snow White (1937).58 In addition to playing requests, 
Startz participated in experimental transmissions with a varied schedule, 
for which he selected ‘musical treats’ (muzikale gebakjes) from all over 
the world. Initially, these ‘pioneering broadcasts’ (pionier-uitzendingen)  
by PCJ were meant to test the reach of the transmission station and 
to determine the musical preferences of audiences in different parts of 
the globe. Over the years, however, they became a regular feature of 
the Happy Station, with Startz acting as a guide to introduce his listen-
ers to different music cultures, including examples from Portugal, New 
Zealand, Argentina, and Bali.59

Although PCJ enjoyed a truly global audience, its broadcasters spe-
cifically targeted listeners in particular parts of the British Empire. From 
1927 onwards, the station received letters from amateur shortwave 
enthusiasts, many of them from Australia, India, and South Africa. The 
listeners, mostly white colonials, marvelled at the novelty of directly 
receiving broadcasts from such a long distance away, which connected 
them with Europe. One Australian writer thanked PCJ for ‘transplanting 
part of Europe this way occasionally’.60 A writer from Port Elizabeth in 
South Africa was ‘very keen’ to hear ‘a sound of our dear old “Big Ben” 
in London … over the Ether’.61 Although it was the BBC that eventually 

57 I PCA, file 814.23. C.M. Smith, India to Eduard Startz, 10 February 1936. It is pos-
sible that the letter writer meant ‘Home on the Range’ instead of ‘Down on the Range’.

58 PCA, file 814.23. B. Murphy, L. Bridgnell and R. Kelly, India to E. Startz, not dated 
[1938]; and H.L. Low, New Zealand, 16 August 1938.

59 Startz, Hoe je ‘t ziet, 49–50.
60 PCA, file 814.23. A.O. Schoumer [?], Australia to PCJJ, 22 September 1927.
61 PCA, file 814.23. J.W. Bushnell, South Africa to PCJJ, 23 [no date] 1927.

 EBSCOhost - printed on 1/14/2020 8:38 AM via UNIVERSITEIT VAN AMSTERDAM. All use subject to https://www.ebsco.com/terms-of-use



378   V. KUITENBROUWER

satisfied this listener’s desire, the PCJ broadcasts included elements in 
their programming to please their British audiences.62 Startz regularly 
used an English accent to invite his listeners to enjoy a ‘proverbial cup of 
tea’ while hitting a porcelain cup with a metal spoon.63

Startz’s listeners were clearly aware of the competition with the  
BBC Empire Service. In 1931, one listener approvingly noted how 
Startz ‘after a small interval of “Highbrow music” said “Now Ladies  
and Gentlemen we are going to be Happy P.C.J. again”’.64 This jibe 
suggested that BBC radio producers broadcast elitist rather than pop-
ular music. During the 1930s, dissatisfaction with the BBC amongst 
British listeners abroad grew, as people wrote to Broadcasting House to 
complain about ‘flabby and uninspired’ shows. This increased the popu-
larity of other stations, as ‘Germany, Italy and Holland were rapidly out- 
stripping the BBC in the quality both of their transmissions and their 
programmes’.65 PCJ also received letters that conveyed this sentiment, 
such as one written by a listener from Tobago who wrote that ‘as an 
Englishman I naturally tune in mostly to Daventry [the location of the 
main transmitter of the Empire Service], but [wish] that the BBC would 
realise that we are not all retired savants & intense students of the more 
obscure works of famous composers!’66 A listener from a desert station 
in Western Iraq wrote to thank PCJ ‘for the brightness you bring into 
our otherwise very dull existence’.67 Such quotations indicate that in the 
mid-1930s, the Happy Station, with its popular format and focus on light 
music, provided a form of more accessible entertainment to audiences in 
the British Empire than did the BBC at the time.

PCJ did not just want to fill this niche; its main aim was to use its 
popularity to spread a positive image of the Netherlands amongst listen-
ers abroad. To achieve this, the makers of the Happy Station included 

62 MacKenzie, ‘Propaganda and the BBC’, 42; Robertson, ‘I Get a Real Kick Out of Big 
Ben’, 463.

63 Berg, On the Short Wave, 73. Footage of this jingle featured in a RNW promotion-film 
from 1955, when Startz hosted the Happy Station for that station, http://verhalen.
beeldengeluid.nl/happystation [accessed 8 February 2018].

64 PCA, file 814.23. H.J. Whittle, India to PCJ, 2 August 1931.
65 Briggs, History of Broadcasting II, 397.
66 PCA, file 814.23. T.E.T. [?] Thomas, Tobago to PCJ director, 15 June 1938.
67 Quotation from anonymous letter, 11 February 1935. In: Over de wereld klinkt 

Neerlands stem PHOHI P.C.J. 60 landen spreken hun oordeel uit over de Nederlandsche kor-
tegolfomroep ([Eindhoven], [1935]), 17. Original emphasis.

 EBSCOhost - printed on 1/14/2020 8:38 AM via UNIVERSITEIT VAN AMSTERDAM. All use subject to https://www.ebsco.com/terms-of-use

http://verhalen.beeldengeluid.nl/happystation
http://verhalen.beeldengeluid.nl/happystation


16  ‘THE BRIGHTNESS YOU BRING INTO OUR OTHERWISE VERY …   379

‘typically’ Dutch elements in their shows. In 1938, for example, the 
programmers promised to send a wooden clog filled with sweets to listen-
ers who wrote to the station.68 Another way of connecting people to the 
Netherlands was by reporting about the weather and the passing of the 
seasons. A recurrent topic every year was the appearance of the tulips in 
spring, which invoked colourful pictures of the Dutch landscape. In 1938, 
a schoolgirl from Tasmania mentioned how she wanted to travel abroad 
after her graduation, although she had never left the island. The idea of 
visiting the Dutch tulip fields particularly appealed to her: ‘I think Holland 
would be one of the first places I would go’.69 In this way, as PCJ’s broad-
casters asserted in the introduction to a volume containing excerpts from 
listeners’ letters, their broadcasts contributed to the general interests of the 
Netherlands because they enhanced ‘the reputation of our country’.70

3    Conclusion

The history of global radio broadcasting in the interwar years offers an 
interesting perspective on the dynamics between the Dutch and British 
empires in this period. At the time, radio was considered to be a prime 
indicator of prestige by pundits in both countries. Indeed, the develop-
ment of long-range wireless radio technology was rooted in the commu-
nication crisis faced by the Dutch Empire during the First World War, 
when the British were able to disrupt telegraph correspondence between 
the Dutch East Indies and Europe because they controlled the subma-
rine cable. In response, the Dutch restructured their communications 
network to be less reliant on a foreign power. In 1926, the Philips com-
pany entered the radio market, which resulted in successful experiments 
with global shortwave radio broadcasting in 1927. It was now Britain’s 
turn to depend on Dutch technology, and public opinion compelled the 
BBC’s management to launch its Empire Service using shortwave tech-
nology, although it initially preferred a network of medium-wave relay 
stations. Once the Empire Service was on the air, however, the BBC 
model, with its monopolies on licence fees and broadcasting rights,  

68 PCA, file 814.23. E. Duprey, Trinidad to E. Startz, 2 July 1938; [unreadable] 
Woodcock, India to E. Startz, 8 May 1938.

69 PCA, file 814.23. D. Johnston, Australia to PCJ, 15 March 1938.
70 ‘Goodwill […] voor den naam van ons land’. Over de wereld klinkt Neerlands stem 

PHOHI PCJ ([Eindhoven], [1936]), 3.

 EBSCOhost - printed on 1/14/2020 8:38 AM via UNIVERSITEIT VAN AMSTERDAM. All use subject to https://www.ebsco.com/terms-of-use



380   V. KUITENBROUWER

was a source of envy for Dutch broadcasters, who had to operate in a 
fragmented and competitive environment. These technological, financial, 
and institutional aspects of global radio broadcasting show the politics of 
comparison at work in a direct way, as it shaped the ways that different 
countries organised their overseas transmissions.

Analysing the content of the Dutch radio programmes is a more chal-
lenging task, as their specific content is difficult to reconstruct. I have 
reconstructed some features of the Happy Station, which due to its pop-
ular announcer Eddy Startz is famed in the annals of shortwave history. 
Startz employed a variety of strategies to increase international goodwill 
for the Netherlands, with the goal of maintaining its geopolitical status 
during the late colonial period. On the one hand, he addressed differ-
ent audiences in their own languages, provided them with music from 
their own cultures, and entertained them with references to their par-
ticular habits, such as the ‘proverbial cup of tea’ of the English. On the 
other, he actively promoted the Netherlands by mentioning ‘typical’ 
examples of Dutch culture. Although these elements fit the image of 
the Netherlands as a geopolitically neutral country, their dissemination, 
in fact, was not neutral, as it was meant to influence foreign audiences. 
To further explore the use of this kind of propaganda via radio, more 
research is needed, for example into the use of music as a tool of Dutch 
imperialism and public diplomacy.

In the context of international historiography, this chapter raises 
important points for the history of early global radio broadcasting and 
interactions between empires. As MacKenzie has pointed out, in the 
early days of the Empire Service BBC broadcasters were very much 
aware that listeners in various parts of the Empire tuned into foreign sta-
tions, including PCJ, and this propelled them to change aspects of their 
programming. This chapter has shown that the PCJ’s programmers were 
also aware of this dynamic via criticism of the Empire Service that they 
encountered in letters from listeners in British-controlled territories. The 
fact that people actively engaged with foreign radio broadcasts surely 
means that we, as historians, should make more of an effort to breach 
the barriers imposed by the historiographies of radio, which are mainly 
nation-based. This article is merely an exploratory effort, and much 
remains to be done. In many respects, the British and Dutch, with their 
settled colonial interests and large overlap in their ideologies, engaged in 
a friendly form of rivalry in the interwar years, which was acknowledged 

 EBSCOhost - printed on 1/14/2020 8:38 AM via UNIVERSITEIT VAN AMSTERDAM. All use subject to https://www.ebsco.com/terms-of-use



16  ‘THE BRIGHTNESS YOU BRING INTO OUR OTHERWISE VERY …   381

by contemporaries.71 They were more concerned about the radio broad-
casts emanating from fascist and communist countries that were aimed at 
undermining the geopolitical status quo. To properly understand global 
interactions in the ether during the interwar years, more work is needed 
on the looming confrontation between the empires of totalitarian and 
non-totalitarian countries.

71 See, for example, Wireless World, Vol. XX, No 23 (8 June 1927), 2.

 EBSCOhost - printed on 1/14/2020 8:38 AM via UNIVERSITEIT VAN AMSTERDAM. All use subject to https://www.ebsco.com/terms-of-use


